Amstecdamsche Jiaus
£ancU en Jmm&ouw
JSuegediike Stand
m
Ijsafzetting op vliegtuigen.
Vergadering van
Kaasmakers.
Oud-leerlingen der vakschool
voor kaasmakers te Hoorn
bijeen.
VERHUREN VAN AUTO'S ZONDER
CHAUFFEUR.
Er wordt misbruik van gemaakt.
De Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B.
schrijft ons:
Het verhuren van auto's zonder chauffeur
komt den laatsten tijd steeds meer voor en
wordt in de hand gewerkt door de hooge
belastingen, welke menigeen ervan weer
houden zelf een auto te houden.
De verhuurders gaan zelfs verder en
leveren er ook de grenspapieren bij, o.a. een
triptiek of carnet op hun naam.
Daarbij zijn misbruiken voorgekomen,
welke ons aanleiding geven, daartegen te
waarschuwen. De verhuurder van zulk een
wagen dient wel te bedenken, dat hij aldus
niet alleen zijn auto riskeert (welke mis
schien maar een paar honderd gulden
waard is) „doch ook de dikwijls veel hoo-
gere invoerrechten in een of meer landen.
Als n.1. de huurder in het buitenland een
overtreding begaat, b.v. smokkelt, tegen de
deviezen-voorschriften zondigt, de triptiek
voorschriften overtreedt, of iets dergelijks),
wordt het motorrijtuig verbeurd verklaard
en dit brengt bovendien voor den eigenaar
de verplichting mee tot betaling der in
voerrechten. Ook het achterlaten van den
wagen in het buitenland om andere redenen
brengt dezelfde verplichting mee; zelfs kan,
als niet kan worden aangetoond waar de
auto ten slotte gebleven is (b.v. als de
huurder er met den auto van door gaat)
door meer dan één land betaling der in
voerrechten gevorderd worden, voor den
zelfden wagen!
Deze invoerrechten bedragen in sommige
landen, ook voor vrijwel waardelooze oude
auto's, honderden of zelfs duizenden gul
dens, daar deze rechten naar het gewicht
en niet naar de waarde berekend worden.
Het verhuren van auto's met grensdocu-
menten (en evenzeer het leenen van auto's
met grensdocumenten) wekt de smokkela
rij en andere misstanden in de hand; wij
meenen belanghebbenden daarom te moe
ten waarschuwen voor de betreurenswaar
dige gevolgen, welke zich daarbij kunnen
voordoen en hun te moeten afraden, zonder
voldoende garantie, hun auto's met grens
documenten aan anderen af te staan.
Hetzelfde geldt ook voor hen, die hun
auto verkoopen en de daarbij behoorende
grensdocumenten ten gebruike geven aan
den nieuwen eigenaar; ook dit is onjuist en
hoogst onvoorzichtig.
HET HOOFDBESTUUR VAN DEN
VRIJHEIDSBOND.
Ook mr. Molenaar treedt er uit.
Naar men weet is dezer dagen mr. Boon
uit het hoofdbestuur van den Vrijheidsbond
getreden. Naar het „Nwsbl. v. h. N." thans
verneemt, is ook mr. A. N. Molenaar, se
cretaris van het Verbond van Ned. Werk
gevers uit het hoofdbestuur getreden. Dit
is reeds eenigen tijd geleden geschied, doch
daaraan is geen publiciteit gegeven. Even
als mr. Boon blijft mr. Molenaar lid van
de partij en vervult hij nog een bestuurs
functie in den kieskring Leiden.
Zijn aftreden vindt oorzaak in een inter
ne partij-aangelegenheid.
FRIESCHE TOEGANG TOT DEN
AFSLUITDIJK.
De minister van Waterstaat heeft het ge
deelte van den Rijksweg Haarlem
Leeuwarden van den afsluitdijk tot Zurig
en van Zurig tot den spoorwegovergang by
Harlingen ingedeeld in de tweede klasse.
STERVENDE SCHAPEN AAN HUN LOT
OVERGELATEN.
Ergerlijk gedrag van een boer te
Nieuwer-Amstel; de Sophia-Vereeni-
ging grijpt in.
Aan een ergerlijk geval van dierenmis
handeling heeft Woensdag de Sophia-Ver-
eeniging tot bescherming van Dieren te
Amsterdam een einde gemaakt en den
betrokkene door een proces-verbaal op zijn
plichten ten deze gewezen.
Op een weiland aan den Zuidelijken Wan
delweg achter de begraafplaats Zorgvliet
werden Zondagmiddag eenige schapen, toe-
behoorende aan den veehouder S. onder
Nieuwer-Amstel, aangevallen door een
grooten herdershond. De hond beet een der
schapen dood, terwijl hij twee andere zoo
ernstig verwondde, dat de arme beesten niet
meer konden loopen en hulpeloos op het
land bleven liggen. De eigenaar bepaalde
zich er toe, bij de politie een klacht in te
dienen en het doode schaap, in strijd met
de desbetreffende bepalingen, in het wei
land te begraven. Naar de verminkte dieren
keek hy niet meer om, in de verwachting
dat zij toch aan hun verwondingen zouden
bezwijken. Gelukkig wekte hun toestand
het medelijden op van omwonenden, die,
toen zij zagen hoe de schapen hulpeloos in
het natte gras lagen en van honger en dorst
l6Lkrmrden' ze 200 goed mogelijk ver
zorgden door ze op stroo te leggen en van
voedsel te voorzien. Aangezien de boer
chter mets van zich deed hooren, werd de
Sophia-Vereeniging van dit ergerlijk feit in
kennis gesteld, met het gevolg dat hoofd
inspecteur E. Smits van deze vereeniging
onmiddellijk ter plaatse een onderzoek in
stelde en, gebruik makend van zijn politie-
bevoegdheid, de dieren in beslag nam en
deed overbrengen naar het abattoir, waar
zij in afwachting van een beslissing van
den officier van justitie voorloopig werden
verpleegd.
Tegen den eigenaar, die reeds op de vee
markt op zijn ernstig verzuim attent ge
maakt was en die toen geantwoord had:
„Och, de beesten liggen me niet in den
weg!" is proces-verbaal opgemaakt op
grond van het feit, dat hy den dieren op
zettelijk het noodige levensonderhoud heeft
onthouden. Naar inspecteur Smits ter oore
was gekomen, moet hij het vorige jaar op
dezelfde wij ze een koe hebben laten ster
ven en het cadaver in den grond hebben
begraven.
Het doode schaap is door den Keurings
dienst opgegraven.
FEESTARTIKELEN IN VLAMMEN
OPGEGAAN.
Brand in pakhuis te Bussum.
Door onbekende oorzaak is gisteravond
omstreeks half negen brand uitgebroken in
een pakhuis met feestartikelen in de Gil-
destraat te Bussum. De brand greep snel
om zich heen, daar de voorraden van papie
ren artikelen en vuurwerk een gretig voed
sel boden voor de vlammen. De aangren
zende perceelen moesten worden ontruimd.
De Bussumsche brandweer bestreed het
vuur met vijf slangen en kon het vuur na
zwaren arbeid meester worden. De bewo
ner, de heer P. van Det, is verzekerd.
PIET HESSE OVERLEDEN.
Te Bussum is plotseling overleden, 63
jaar oud, de tooneelspeler en impressario
Piet Hesse.
Piet Hesse was een van de meest ver
maarde tooneelspelers van Amsterdam. Dat
was in den goeden ouden tijd, toen het
café-chantant tegenwoordig heet dat
met een deftig woord cabaret nog hoog
tij vierde en de ras-Amsterdammer zoo
vast één avond in de week met z'n heels
familie „uit ging". Wie van die ouderen
herinnert zich niet het beroemde duo Sol-
ser en Hesse, dat in de Nps, in „Victoria",
beter bekend als „de Vic", hun kostelijke
kluchten ten tooneele voerden, sappige,
sjeuige Amsterdamsche schetsen, boorde
vol van de meest onvervalschte volkshumor.
De begrafenis is Zaterdag twee uur te
Bussum.
DRIEJARIG VENTJE DOOR AUTO
GEDOOD.
Het slachtoffertje speelde onder
den wagen.
Te Zierikzee is een driejarig zoontje van
de familie Klink door een bestelauto van de
Rotterdamsche Tramwegmaatschappij over
reden en enkele oogenblikken later in de
nabij zijnde ouderlijke woning overleden.
De bestuurder van de auto, had goederen
gelost en had eenige kinderen gewaar
schuwd niet op den wagen te klimmen. Hij
had echter niet bemerkt, dat het slachtof
fertje onder den wagen speelde.
NIEUW WERK TE EYSDEN.
Bij de zinkwitfabrieken.
Naar het A. N. P. verneemt zullen de
Maastrichtsche Zinkwitfabrieken te Eijs-
den (L.) Maandag met 48 ovens aan het
werk gaan, hetgeen aan circa honderd nieu
we arbeiders werkgelegenheid zal geven.
BIJNA EEN TON MEER VOOR
ARTILLERIE-INRICHTINGEN.
Ter zake van de aanschaffing van auto
mobielen en motorrijwielen, zoomede de
aanschaffing van nieuwe werktuigen voor
aanmaak van geschut en projectielen,
wordt de begrooting verhoogd met 96.000.
Ingediend is een wetsontwerp tot verhoo
ging van de begrooting van het Staatsbe
drijf der Artillerie-inrichtingen voor 1935.
DE SLEEPREIS VAN L'ATLANTIQUE.
De Nederlandsche sleepkapitcins
wachten te Cherbourg nog op gun
stig weer.
De Nederlandsche sleepbooten Ganges,
Indus, Witte Zee en Noordzee, van L. Smit
Co.'s Internationalen Sleepdienst te Rot
terdam, liggen te Cherbcurg gereed om het
casco van het Fransche stoomschip 1'Atlan-
tique naar Glasgow te sleepen, alwaar het
zal worden gesloopt. Zooals gemeld, werd
verwacht, dat het convooi Woensdag had
kunnen vertrekken. Kapitein van der Hoe
ven, die de leiding heeft van dit sleepwerk,
gaat echter uiterst voorzichtig te werk en
hij wenscht de ankers niet eerder te lich
ten, dan wanneer de weersomstandigheden
gunstig zijn. Naar schatting zal de reis van
Glasgow vyf a zes dagen in beslag nemen.
De af te leggen afstand bedraagt onge
veer vijfhonderd mijl. De gemiddelde snel
heid zal niet groot zijn; men rekent op drie
a vier mijl per uur bij goed weer.
De directie van L. Smit Co.'s Sleep
dienst deelde gisteravond mede, dat de sleep
met het oog op de weersomstandigheden
nog niet was vertrokken.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Nachtegaal is op uitreis te Medan ge
land.
De Kwak is op de thuisreis gisteren van
Athene te Rome aangekomen en blijft daar.
De Lijster arriveerde gisteren op de uit
reis te Cairo.
Veelbelovende proefnemingen onder
leiding van luitenant E. Visch te
Soesterberg.
Naarmate de moderne luchtvaart zich
verder heeft ontwikkeld en de snelhe
den grooter werden, het vliegen in mist
of nevel dank zij de geperfectionneerde
navigatiemiddelen veelvuldiger voor
kwam en vliegtuigen in gebruik wer
den genomen, die hun nuttigst rende
ment op eenige duizenden meters hoog
te gaven, is het probleem van de ijsaf
zetting een der meest urgente vraag
stukken geworden, aangezien onder de
hierboven geschetste omstandigheden
de ijsvorming op vliegtuigen veelvuldi
ger voorkomt dan vroeger en een ern
stig gevaar voor de luchtvaart vormt,
waaraan vermoedelijk ook eenige van
de rampen, die onze luchtvaart geteis
terd hebben, geweten moeten worden.
Velerlei instanties en ondernemingen zoe
ken reeds sedert eenige jaren naar een op
lossing van het vraagstuk. Het groote ge
vaar van de ijsafzetting op een vliegtuig
is, dat het profiel der vleugels er door ver
andert, waardoor de capaciteit van het toe
stel daalt en bovendien gevaarlijke lucht
wervelingen kunnen optreden. In sommige
gevallen kan zich een zoo groote hoeveel
heid ijs op de verschillende deelen van het
toestel afzetten, dat het gewicht aanzienlijk
toeneemt en het draagvermogen van een
vol-belast erdoor wordt overschreden. En
verder is daar het gevaar, dat de roeren
vastvriezen en van de ijsvorming op de
schroeven, waardoor hevige trillingen ont
staan en het toerental zoodanig verminderd
moet worden, dat verder vliegen somtijds
onmogelijk wordt.
Over de systemen tot bestrijding der ijs
vorming is in den laatsten tijd veel ge
schreven. Men kent de werking van de
Goodrich de-icer, bestaande uit langs den
vleugelrand loopende gummibanden, welke,
wanneer ijsvorming optreedt, worden opge
vuld zoodat de ijskorst breekt en door den
luchtstroom wordt weggeslagen.
Een tweede systeem is eveneens van een
der groote rubberfirma's, n.1. de Dunlop
Anticor. By dit systeem heeft men den
voorrand van vleugel en staartvlakken be
dekt met een linnen- en rubberlaag, waar
onder een geperforeerde buis wordt aange
bracht, die verbonden is met een zich in het
vliegtuig bevindende tank, waarin een
mengsel van aethyleen glycol wordt meege
voerd. Wanneer ijsvorming dreigt op te tre
den wordt met behulp van samengeperste
lucht de vloeistof door de buizen naar de po
reuze laag geperst, waardoor de rubber
vochtig wordt en zich op de vochtig gewor
den plaatsen geen ijs meer kan afzetten.
Deze Dunlop Anticor is voor het doen
van proefnemingen o.a. aangeschaft door de
K.L.M. en gemonteerd op een der Koolho
ven-luchttaxi's, het F.K. 43-toestel P.H.-A.J.
K., de „Krekel". De hiermee opgedane er
varingen zijn inderdaad niet ongunstig. In
de gevallen, waarin bijna zeker ijsvorming
optreedt, o.a. door het komen uit een kou
de luchtlaag ver beneden het nulpunt in 'n
warmere luchtlaag met grooter vochtig
heidsgehalte, waarbij de temperaturen van
1 tot 7 graden onder nul de gevaarlijkste
zyn, heeft de „Krekel" door het gebruiken
van de Anticer vaak geen last van ijsafzet
ting op vleugels of staartvlakken gehad.
Evenmin als het Goodrich-systeem kan
echter het Dunlop-systeem de zoo gevaajw
lyke ysafzetting op de schroefbladen en -n*
ven en op verschillende andere plaatsen,
o.a. op de stijlen en montans, voorkomen.
In het algemeen heeft de ervaring met de
verschillende systemen den verkeersvliegers
geleerd, sceptisch tegenover alle tot dusver
ontworpen remedies tegen de ijsafzetting te
staan. Zy mogen al eenig nut hebben bij
het passeeren van een mistbank of een wol
kendek, indien dat niet te lang duurt, doch
kunnen by het geruimen tijd vliegen op
lange trajecten in voor ijsvorming gunstige
omstandigheden, deze op den duur niet ver
hinderen. En deze omstandigheden doen
zich niet alleen voor op moeilijke Alpen
trajecten als bijvoorbeeld de verbinding
naar Milaan, doch oolf, op betrekkelijk ge
ringe hoogte boven ons land, waar het nog
onlangs gebeurd is, dat een verkeersvlieg
tuig op weg naar Berlijn op het vliegveld
Twente moest dalen omdat de ijsvorming
het verder vliegen onmogelijk maakte, en
waar des winters op Soesterberg militaire
vliegtuigen tengevolge van de ijsafzetting
dikwijls tot dalen worden gedwongen en
zelfs wel eens noodlandingen hebben moe
ten maken.
De proefnemingen van luitenant Visch.
Het was daarom met groote belang
stelling, dat wij kennis hebben geno
men van de resultaten, die tot nog toe
op Soesterberg zijn bereikt met proef
nemingen volgens een geheel ander
systeem, ontworpen door en uitgevoerd
onder leiding van den eersten luite
nant der L.V.A., den heer E. Visch, chef
van den weerkundigen dienst op Soes
terberg. Waar het reeds eerder geble
ken was, dat het bestrijken van het
vliegtuigoppervlak met parafine, olie
mengsels enz. geen effect had omdat
deze mengsels door den luchtstroom
werden weggeblazen, nam luitenant
Visch proeven met het bedekken van
het vliegtuigoppervlak met een glad ge
polijst, hard metaal. Hij koos hiervoor
chroomnikkel, waarmee deelen van het
vleugeloppervlak, van de roeren, van
stijlen en montans en van de schroebla-
den werden bedekt. Den geheelen ven
ter heeft men hier proeven mee geno
men en de verheugende -.--aarneming
gedaan, dat wanneer het vliegtuig zelf-,
dik onder het ijs raakte, zich nooit ijs
afzette op die deelen, die door het
chroomnikkel beschermd waren. Ook
bij proefnemingen in een windtunnel
deed men dezelfde ervaring op en wan
neer bij deze proeven de temperaturen
zoo laag werden gemaakt, dat ijsvor
ming onvermijdelijk werd, dan bleek
deze op het chroomnikkel van zoodani-
gen aard te zijn, dat zich hierop slechts
ijskorrels afzetten, die door den «ang
sten luchtstroom reeds weggeblazen
werden.
Gezien de decepties, die de verschillende
aanbevolen middelen tegen de ysafzetting
in luchtvaartkringen hebben veroorzaakt, is
luitenant Visch zeer voorzichtig met zyn er
varingen en acht hij nog minstens één win
ter van proefnemingen noodzakelijk alvo
rens conclusies te willen trekken. Alle *ot
nog toe ontvangen rapporten luiden echter
gunstig. En indien het middel afdoende
blykt, is het groote voordeel, dat men geen
zware dekplaten heeft te gebruiken, doch
dat het chroomnikkel nog dunner en lichte1*
is dan het dunste bladtin of staniol, zoodat
desnoods de geheele oppervlakte van een
vliegtuig ermede bekleed kan worden :on-
der dat daardoor het gewicht noemans-
waard stijgt. Een dergelijke lossing "van
het probleem, waardoor bovendien ijsvor
ming van tevoren onmogelyk zou worden
gemaakt, zou men het ei van Columbus kun
nen noemen. Indien de verdere proefnemin
gen eveneens bevredigend verloopen, mag
men niet alleen luitenant Visch, doch de ge
heele luchtvaartwereld met dit succes geluk
wenschen.
VLIEGTUIGONGELUK.
Een vliegtuig van het Engelsch vliegtuig
moederschip „Furious" te Gibraltar is in zee
gestort. Een luitenant is gedood en de ove
rige inzittenden van het toestel zijn licht
gewond.
De Vereeniging van Oudleerlingen der
Vakschool voor Kaasmakers te Hoorn ver
gaderde Woensdagmiddag te half twee in
„De Witte Engel" aldaar.
Voorzitter was de heer P. Smit, secreta
ris de heer T. Groot Czn.
Ingekomen was een aan dr. Scheij door
gezonden brief, geadresseerd aan den bur
gemeester van Alkmaar, van een Hollander
uit Zuid-Afrika, die een advertentie zond,
waarin kaasmakers werden gevraagd.
Dr. Scheij noemde nog enkele van de be
perkende immigratiebepalingen.
De heer Jb. Haker bracht verslag uit van
de vergadering van den Bond van Zuivelfa
brieken, de heer A. de Visser deed dit van
den Nieuwen Bond. Beiden ontvingen een
dankwoord.
De kascommissie adviseerde de rekening
goed te keuren. De rekening sloot op
332.28, met een nadeelig saldo van
18.78)4, de balans per 1 Jan. op 637.92<4.
en een verliessaldo van 49.86)4, de ver
lies- en winstrekening op 327.93
De kasrekening van het weduwen- en
weezenfonds sloot met f 128.34ȣ; de balans
per 1 Januari op 1565.89)4, winstsaldo
167.03)4.
Het jaarverslag vermeldde o.a., dat het
ledenaantal terugliep van 48 tot 42.
De begrooting 1936 werd goedgekeurd op
212.50, met 0.20 onvoorzien.
Tot afgevaardigden werden benoemd:
naar de vergadering van den Bond van op
coöp. grondslag werkende Zuivelfabrieken
de heer Doets; naar de vergadering van den
Nieuwen Bond de heer Koomen. Tot afge
vaardigden naar de Jaarbeurs worden be
noemd de heeren C. Dekker en R. Groot,
plaatsverv. Va/i Dijk en Homan.
Dr. Scheij hield daarna een inleid
de betaling der melk door kaas e^0Vtt
fabrieken en kleine kaasfabrieken r"
Verschillende besprekineen voili
op. Uit de vragenbus kwSentt hi«-
tische zaken naar voren, waarover Pracs
linge besprekingen werden gevoerd. °nder~
kennemerland.
Na een week met een wisselenden r
del, waar men geen peil op kon trekL n"
een vaster stemming ingetreden iw18
te verwachten, want Amsterdam 'tónna
willigen handel met verhoogde prüL een
daarop reageert Kennemerland en
Beverwijk. We hebben deze week ai
een beeld van den aanvoer en handel 71 u°m
gen een bezoek aan de markt in Am.7*1'
dam gebracht en constateerden dat e
nig aanvoer is uit Noord-Holland Om nn
markt in Kennemerland terug te k
kunnen we zeggen, dat alle groenten"?*11'
zoover le soort, duur waren, behalve whw
waar geen gang in schijnt te komen Aoi
vie was bijzonder in trek en gold f or.
4; knolselderie was duur, n.1.
roode kool was peperduur, n.1. 12—n
gele kool idem, met een prys van in
alles per 100 stuks. De handel in spruitl
was matig en de prys schommelend
doorsneeprijs 12—16; waspeen le'so i
was duur en gold 14—17 per 100 Kr
Witlof, voor zoover le soort, gold 10—ƒ10
per 100 K.G., 2e soort slechts 3.50—4
per 100 K.G. Wortelen (winterpeen) en uier
waren meer in trek en noteerden hooeer
De prijzen waren resp. 2—2.75 en xn
2.50 p. 100 K.G. Bosgrienten waren pi»-
uitgezonderd, duur en vooral le soort Sei'
derie gold S—f 12, peterselie ƒ8—14
radijs 6—11, prei 4—8.50, alles per
100 bos. Boerekool gold vrij hoog, n.1. u
1.70 per kist, welke ongeveer neerkomt
op 8.50—10 per 100 stuks. Den overigen
aanvoer, óf onbeduidende kwantums, óf
minderwaardige kwaliteit, laten we onbe
sproken.
OUDKARSPEL (Februari).
Geboren: Pieter Willem, zoon van
Cornelis Korver en van Wilhelmina Alida
Schermer. Johannes, zoon van Bertus
Catharinus de Waal en van Comelia Hen-
drika de Wilde.
Overleden: Antje Mol, oud 68 jetv
ongehuwd, dochter van Pieter Mol en van
Jantje Hovenier. Grietje Booij, oud M
jaren, echtgenoote van Jan Biesboer.
OUDE-NIEDORP (Februari).
Geboren: Sippo Frans, zoon van Coen-
raad Postma en Maria Anna Schuil.
van Vrydag 6 Maart 1936.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te
STAATSLEENINGEN.
4 Nederl 1931
4 1934
4 Ned.-lndiê 1934
4 1934
5)4 Duitscbland 1930
Idem aiet kettingverklaring.
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd Baak
Handel Mpij Cert v. 250
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v Berkels Patent
Calvé Dellt Cert.
Nederl bord ex 40 afst.
Philips Gloetl Gem Bezit
Unilever
INDUS IR. OND. BUITENL.
Am Smelting
Anaconda
Betbleb Steel
Cities Service
Steel comm
S Leatber
CULTUUR MAATSCH.
H. V A
Java Cultuur
Ned Ind Suiker Unie
Vorstemaodeo
Dito actions
MIJNBOUW
Alg txplor Mij.
Rediang Lebong
PETROLEUM
Uordtscbe Petr.
Kon Petr
Phillips Oil
Shell Union
Tide Water,
RUBBtRS.
Amsterd Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Ru oer
Oostkust
Serbadiadi
Interc. Rubber j
SCHEEPV A AR 1 EN.
Kon. Ned Stoomboct
Scheepvaart Unie
TABAKKEN
Deli Batavia
Oud. Deli
Senembab
AMER SPOORWEGEN.
Atcbison I opeis
Southern Railw Cert
Union Pacific
«Noteering per 50 x) ex coupon
fKxclaim PROLONGATIE V
Exdividend. xExafstempeling.
Nlhl OFHCIEEL.
New.York
Londen
Berlijn
Brussel (Belg.)
Kopenhagen
otocUholm
Oslo
Mad.id
Vorig®
koers
98'/.
97»/,
«7»/$
233/i
243/,
114'/.
127
50'/,
90
1051/s
26'/«
4 Vs
59»/,
219'/,
20
107'3/ifl
40
3
3
39»/-$
5"/l6
2)6
1301/,
114»/,
241/,
1400
161
213
pl.m.
1.30
98'/,
987/8
97»/,
97»/,
23»/,
24'/,
1271/,
51
xll6V,
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.16
24'/,
26'/,
60
219
203-7'/,
108-1/,
206j -7j
10b'/,
60
205-6%
108'/,
201% 5
108%
21
331%,
2»/:$
39'/, V.
33'»/,,-I
3»/»
39i/,«ri
21
33'Vw-f
3 H/»
391/,,
21
33-%
39Vwi
238-9
132
115
239
24'/,
239-1/,
24-V,
237-8%
134
115%
ito
225
225
239»/,
240|-IJ
242-'/:.
9'1/,
92
25'/,
ll'/u *S
1'*/M
11'/»
11»/,
124V,
126'/,- i
127-V,
74Vs
5
75-»/,
1021/,
104
413/I
43
69%
0
2'/.
2u/M
5V,
48 V,-9
4.»/,
48'/4
178
180
1983/,
1961/,
198%-9
196
195y,
4 Vis
47V,
10'»/)9
107,
79'/,
242-«/«
llVis-i
11»/»
127'/,
75'/,
71
48»/,
11F/»
U»/i«-i
76
108V,
71V,
48 V»
199
■tge koers l3/, pCl Heden 1'/, pCt
WISSELKOERSEN amsterdam.
Koers op
Vorige
koers
1.45%
26»/,
59.16V,
4.70'/,
24 82
48 03
32 40
37 40
36 40
20,15
heden 2 uur
1.45V,
i 26'/,
59 12
4 10
24.82
48 (11/,
32 35
37 40
36 40
20 |21/|