's Nachts opstaan de gebroeders „GOCüEM" CHAPLIN'S NIEUWE FILM MODERN TIMES. fctS.:'"'"8 nog Cy!,8x- uw Een komisch meesterwerk met diepen socialen achtergrond. Première in de hoofdstad. Crisis-publicatie STEUNVERGOEDING ERWTEN. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor ■oene erwten en schokkererwten, gedena tureerd in het tijdvak van 8 Maart tot en et 14 Maart 1936 voor de kwaliteitsklas sen C en D respectievelijk 3.60 en 3.10 per 100 kg. zal bedragen: de steunvergoe ding voor in datzelfde tijdvak gedorschte gele erwten, voldoende aan de standaard monsters C en D, zal repectievelijk 3 en 2.50 per 100 kg. bedragen. POOTAARDAPPEL-VERGUNNINGEN. De Nederlandsche Groenten- en Fruit- centrale maakt bekend, dat evenals het vo rig jaar, de mogelijkheid bestaat om de bij tuinbouwteeltvergunning toegestane opper vlakte vroege aardappelen uit te breiden tot 67 van de oppervlakte, in 1933 be- teeld met vroege aardappelen, onder voor waarde dat de aardappelen geteeld op deze vergunning ter keuring worden aangeboden aan den Nederlanschen Algemeenen Keu- ringsienst, terwijl voorts van deze aardap pelen alleen die boven de maat 55 mm vóór 1 Augustus ter veiling mogen worden aangevoerd Bedrijven kleiner dan 8 ha komen niet in aanmerking voor deze aanvullende ver gunning, aangezien bij deze bedrijven het toegewezen percentage de 67 reeds be reikt. Aanvraagformulieren voor deze extra vergunningen zijn verkrijgbaar bij de ver schillende provinciale landbouwcrisis-orga nisaties, afd. tuinbouw. De ten vorige jare uitgereikte pootaard- appelvergunningen zijn ook voor 1936 van kracht. de opgeslagen goederen een prooi der vlam men. De brandweer, die voor een zeer moei lijke taak stond, bestreed het vuur met tien stralen. Zij wist de belendende gebou wen te behouden, doch enkele hiervan kregen groote waterschade. De oorzaak van den brand is nog niet be kend. Verzekering dekt de schade. ONVERANTWOORDELIJK AUTO RIJDEN. Een botsing, die betrekkelijk goed is afgeloopen. Te 's-Gravenzande is gisteravond om streeks tien uur een auto-ongeluk gebeurd, dat nogal vrij goed is afgeloopen. Vier jon gelui uit Monster hadden bij den autohan delaar van Geest aldaar een auto gehuurd en waren daarmee gaan toeren. Bij het uit rijden der van de Kasteelestraat te 's-Gra venzande nam de bestuurder, de 18-jarige van B., die niet in het bezit was van een rijbewijs, met vrij groote snelheid de bocht te groot. De auto kwam op het trottoir terecht en het jongmensch schrok zoo, dat hij de macht over zijn stuur verloor en mej. den Ouden aanreed. Zij werd gegrepen en tegen den weg geslingerd. Mej. den Ouden kwam er vrij goed af, behoudens eenige lichte ver wondingen, doch haar rijwiel wercf ver nield. Nadat de auto nog twee fietsen, die langs den weg stonden, had vernield en twee boompjes omver had gereden, kwam hij tegen den derden boom tot stilstand. De zwaar beschadigde auto is door de po litie in beslag genomen. Tegen den bestuur der is proces-verbaal opgemaakt. KINDEREN SPEELDEN MET LUCIFERS. Met gevolg, dat boerderij af brandde. Gisteren is, doordat kinderen met luci fers hebben gespeeld, brand uitgebroken in de boerderij van T. H. O. staande aan de Kwakel te Uithoorn. Het vuur greep zoo snel om zich heen, dat de omwonenden nauwelijks den tijd hadden het op stal staande vee los te snijden en naar buiten te drijven. Buiten deze levende have kon niet wor den gered. In de boerderij werd een gemengd be drijf uitgeoefend van veehouderij en bol- lenkweekery. De schade wordt slechts gedeeltelijk door verzekering gedekt. PROVINCIALE STATEN VAN NOORDHOLLAND. Door den voorzitter van het Centraal Stembureau is in de vacature-Fedde Schurer tot lid van de Proviciale Staten van Noordholland benoemd verklaard de heer J. H. Wolkers te Amsterdm. MINISTER AALBERSE VERJAART. Vandaag 65 jaar. Prof. mr. P. J. Aalberse, minister van staat, oud-minister van arbeid en voorzitter der r.k. kamerfractie, viert heden in intiem huwelijken kringen zijn 65-sten verjaardag. DE GEARRESTEERDE „Dr. FICK". Ook reeds te Groningen werkzaam geweest. De zoogenaamde „dr. Fick", de kwak zalver, die gisteren in Dedemsvaart is aangehouden, blijkt ook ln Groningen werkzaam te zijn geweest. Hij hield zit ting in een café in het centrum van de stad en kreeg daar vooral uit de pro vincie veel klanten. Toen de politie tot aanhouding van den man wilde over gaan, bleek de vogel reeds gevlogen te zijn. Niettemin is van eenige gevallen proces-verbaal opgemaakt, zoodat dr. Fick te zijner tyd ook voor.den kanton rechter te Groningen terecht zal staan. „GEEN REDEN TOT WANHOOP". Optimistich geluid van minister Slingenberg. Gisteravond heeft in het Academiege bouw te Leiden op uitnoodiging van de studentenvereeniging voor sociale lezingen de minister van Sociale Zaken, mr. Slin genberg, een voordracht gehouden over de regeeringsmaatregelen tot bestrijding van de werkloosheid en hare gevolgen. Aan het slot van zijn rede deed de mi nister uitkomen, dat de naaste toekomst geen reden geeft tot wanhoop. Wij kunnen, zoo zeide hij, ook nu, bij den aanvang van 1936, den toestand met gerustheid tege moet zien. Ter adstructie van deze mee ning wees spr. o.m. op verschillende teekenen van opleving, welke hier en daar vallen te bespeuren en welke ook tot uiting komen in de bedrijfsresultaten over 1935 van verscheidene bedrijven, welke een gunstiger beeld te zien geven dan in 1934. Spr. besloot met de vermaning „Ende desespereert niet." DE BACONBEDRIJVEN. Een adres aan den minister. Aan den minister van Landbouw en Visscherij is het volgende adres gezonden: Het Bestuur van den Ned. Slagershond en hst bestuur van den Ned. R.K. Hanze- bond van Slagerspatroons hebben met groote teleurstelling uit een dagbladbe- richt kennis genomen, dat bij de nieuwe regeling op den baconexport aan de ba- conzouters geen beperking meer is opge legd ten aanzien van hun zaken doen op de binnenlandsche markt. Genoemde besturen betreuren deze be slissing ten zeerste, wijl de- ervaring met de uitvoering der Crisisvarkenswet reeds voldoende heeft geleerd, dat van de door de Regeering veilig gestelde baconzoute- rijen verschillende met hun vleeschwaren- fabrieken en grossierderijen op de bin nenlandsche markt een zeer ongelijke concurrentie hebben aangedaan aan de bestaande, niet beschermde- bedrijven. Dat een hunner, de Fa. Udema te Gieten, zijn verkoop aan particulieren, dus een detail handel, dusdanig heeft uitgebreid en nog uitbreidt, dat 'de middenstanders-slagers in het Noorden des lands van hun féeds zoo geslonken debiet ook nog óp deze wijze ten deele worden beroofd, Genoemde besturen voorzien dat de baconbedrijven, wier export is veilig ge steld voor concurrentie van anderen, wier winst door de Regeering nog ruimschoots is verzekerd, thans vrij gelaten op de bin nenlandsche markt het normale en" onder crisislasten gebukt gaande slagersbedrijf nog meer zullen ontwrichten, waarom Uwe Excellentie dringend wordt ver zocht, om zoolang de baconbedrijven niet in vrije concurrentie voor export werken, hen in de vrije concurrentie op de binnen landsche markt te beperken, gelijk bh het derde baconcontract het geval was. AFBREKEN LOCOMOTIEVEN- BERGPLAATS ETC. TE SCHAGEN. Uitslag van de te Utrecht in het open baar door de directie der Nederlandsche Spoorwegen gehouden openbare aanbeste ding voor het afbreken van de locomo- tievenloods, de ploegbergplaats en vee lading op het tram-emplacement te Schagen. Ingekomen waren 17 biljetten. Geboden werd door: H. Lammertsma te Bolsward 500; H. v. Leeuwen en D. Cor- nelissen te Halfweg f 477,77; B. Vis en Co. te Diemen 246; J. Faber en Co te Schagen 406; fa. Blaauboer en v. Hoven te Schagen 367; J. Kouwen en Revers te Schagen 355; Bakker en Peter te Obdam 318; H. Leyten te Schagen 250.50; M. Kramer te Amsterdam 226,50; J. v. Stipriaan te Schagen 225; P. v. d. Kuyt en H. de Ruiter te Alkmaar 191; K. Krul en H. J. Ooster beek en Co. te Amsterdam 125; G. Coevert te Alkmaar 100; K. Bakker te Schagen 75; A. Bouma te Kolhorn 45. Gevraagd werd: C. Kuiper Jr. en J. Pluis- ter te Noordscharwoude 295; C. Tjeertes te Edam S 400. Branding an Krampen kunnen het gevolg aijn van rleoTilé werking van de NlERENr Hel doklerrreoepl Cvslex voor- komt, gegarandeerd, minder goed werken van de NIEREN en geelt in 8 dagen volledige voldoening, of U kriiqt Uw AFBREKEN LOCOMOTIEVENLOODS TE ENKHUIZEN. Uitslag van de te Utrecht door de directie der Nederlandsche Spoorwegen gehouden openbare aanbesteding voor het afbreken van de locomotievenloods, het zandhok, en een brugje op het stationsemplacement te Enkhuizen. Ingekomen waren 13 biljetten. Geboden werd door: N. Hoek te Wognum 333; A. Konst en C. Degeling te Blokker 157; Bakker en Pater te Obdam 57; J. v, Stipriaan te Schagen 50. Gevraagd werd door: J. H. Huitema en Zoon te Stobbegat 150; M. Kramer te Am sterdam 200; H. Lammertsma te Bolsward 250; H. v. Meekeren te Hindeloopen 435; K. Krul en Co. te Amsterdam 480; B. Vis en Co. te Diemen 490; J. v. 't Hek en J. Stroet te Hoorn 588; H. Sjollema te Zaan dam 1067; C. Tjeertes te Edam 1095. AFBREKEN STEENKOLENPARK TE ENKHUIZEN. Uitslag openbare aanbesteding door de directie der Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht in het openbaar gehouden betref fende het afbreken van het steenkolenpark op het emplacement te Enkhuizen. Inge komen 11 inschrijvingsbiljetten. Geboden werd door: J. v. d. Hek en J. Stroet te Hoorn 101; N. Hoek te Wognum 77; Bakker en Pater te Obdam 47,60; J. H. Huitema en Zoon te Stobbegat 25; H. v. Meekeren te Hindeloopen 22; A. Konst en C. Degeling te Blokker 13. Gevraagd werd door: M. Kramer te Am sterdam 100; C. Tjeertes te Edam 100; B. Vis en Co. te Dordrecht 165; H. Lam- merstma te Bolsward 250; A. Okse te Hoorn L 30. VALSCHE MUNTERS VOOR DE HAARLEMSCHE RECHTBANK. Gisteren stond voor de Haarlemsche rechtbank de 25-jarige koopman F. B. uit Wijk aan Zee en Duin terecht wegens het namaken van guldens en rijksdaalders. Verdachte had in December van het vo rige jaar een metaalgieterij bezocht, waar o.a. onderdeelen van machines werden ge goten. Dit had hem op het idee gebracht, om eens te probeeren zelf guldens en rijks daalders te maken. Hij maakte vormpjes van Brussélsche aarde en als materiaal ge bruikte hij „babbitt" een metaal, dat o.a. voor het gieten van lagers in automotoren wordt gebezgd. De op deze wijze vervaar digde-guldens en—rijksdaalders waren ech ter gemakkelijk van echte te onderscheiden, zij hadden een loodkleur en het randschrift ontbrak. Verdacht^ heeft een paar maal geprobeerd in Driihuis en Krommenie de 'valsche muntén uft te geven. Des avonds als het donker was, hield hij op stille bui tenwegen melkslijtérs aan en vroeg om een fleschje melk, waalina hij met een valschen gulden wilde betalen. De melkslijters had den het bedrog altüd terstond ontdekt en de verdachte zei dan dat hfj zich vergist had en gaf een echten gulden. Bovendien stond de koopman terecht wegens diefstal van zeven melkbussen ten nadeele van een veehouder uit Heemskerk. Deze leverde el- ken dag twee bussen melk aan een fabriek en 's avonds werden de leege bussen aan den weg bij zijn boerderij gezet. Zeven maal was het gebeurd, dat de veehouder 's morgens maar één bus aantrof. Verdachte bekende zoowel de valsche munterij als den diefstal van de bussen, wel ke hij gebruikt had voor de vervaardiging van een distilleertoestel, waarmee hij clan destien alcohol wilde stoken. De officier van justitie, mr. W. M. Paar- dekooper Overman, eischte een jaar ge vangenisstraf, daar verdachte waarschijn lijk ook nog door den rijksadvocaat ver volgd zal worden wegens de geheime dis- telleerderij. Daarna stond de 29-jarige chauffeur J. W. K. uit Wijk aan Zee en Duin terecht, die den koopman bij de vervaardiging der valsche guldens en rijksdaalders had ge holpen. Ook had hij in een sigarenwinkel te Amsterdam een valschen rijksdaalder in betaling gegeven. De winkelier had niets gemerkt, maar de chauffeur kreeg plotse ling zoo'n angst voor de mogelijke gevol gen, dat hij teruggegaan was, om het val sche geldstuk terug te vragen. Daar de chauffeur overigens zeer gun- stg bekend stond en zijn aandeel ^n de zaak zeer gering was geweest, eischte de officier tegen hem een voorwaardelijke gevangenis straf van zes maanden met drie jaar proef tijd. De rechtbank zal op 9 April uitspraak doen. - 197. Met eenige moeite sneden zij met hun zakmes de dikken kabel door, waarop zij de ballon langzaam v°® den stijgen. Verbaasd en verheugd keken zij ov® rand van den gondel en stegen steeds Hoe 00g zij kwamen, hoe sterker zich den wind deed voelen. 198. De wind dreef hen in een bepaalde richting mee en terwijl zij zich van geen gevaar bewust waren, schreeuwden de menschen op de kermis ontsteld bij het zien van de vootdrijvende ballon. De eigenaar was ten einde raad, toen hjj zag, dat zijn ballon verdwenen was. (Van onzen R.-correspondent). Men kan over het wonder van de film verschillend oordeelen; maar allen, van de meest afkeerige tot de meest enthousiaste, zijn het er wel over eens, dat Charlie Chaplin daarin een uitzonderlijke plaats inneemt. Na een tijd van groote producti viteit is hij in een periode gekomen, waar in maar eens in de zooveel jaren meer een film van hem verschijnt. Zijn films zijn gaver, compleeter geworden, ze zijn ook van het bijprogramma naar het hoofdnum mer verhuisd en ze behandelen thans een uitgebreider register van menschelijke gevoelens en levenservaringen dan de vroegere korte gooi- en smijtfilmpjes. Het is al weer vijf jaar geleden, dat hij met „City Lights" zich in zijn oude creatie vertoonde, en thans eerst komt hij met zijn volgend werk in de openbaarheid. Gisteren is in Amsterdam op drie plaatsen tegelijk de Nederlandsche première gegeven van deze film en vandaag zijn er drie Rotter- damsche theaters bijgekomen. Daarmee is ze haar weg over de linnen vensters in den lande begonnen. Een nieuwe film van Chaplin is altijd een evenement en we hebben dan ook deze gelegenheid aange grepen, om met het nieuwe product van dezen genialen fantast kennis te maken, zooals dat spoedig ook de bewoners van onz" :;tad zullen kunnen doen. Charlie's stem. Toen de geluidsfilm al een zeker stadium van volmaaktheid had bereikt, slaagde Charlie Chaplin erin, zijn bewonderaars volledig te boeien met een zwijgende film, waarbij alleen wat nagesynchroniseerde illustratieve muziek werd ten beste gege ven. In „City Lights" werd geen woord ge sproken en de redevoering, die daarin bij de onthulling van een monument werd af gestoken, was slechts een muzikale klank nabootsing, welke juist daardoor een on betwist komisch succes werd. De sensatie van deze nieuwe Cha- plin-film is Charlie's eigen stem, een donker, muzikaal geluid, ietwat ge sluierd, maar met een groote dramati sche kracht, die zich bij zijn onverge lijkelijke mimiek volkomen aanpast. Hij zingt in deze film een liedje van onsamenhangende woord-klanken, het eenige menschelijke geluid, dat in de heele rolprent wordt vernomen. Maar dat doet hij zoo meesterlijk, dat de terugkeer tot de zwijgende film daarna onwillekeurig als een achter uitgang wordt gevoeld. Als er ooit een demonstratie noodig was om te toonen, dat de zwijgende speelfilm niet geheel meer van dezen tijd is, dan vindt men die hier. Er wordt door de spe lers zoo nu en dan wel gesproken, doch de foto-electrische cel heeft het niet op den celluloid-rand geregistreerd. Zoo krijgt men de anomalie, die men iemands lippen de woorden ziet vormen: „I am so hungry", doch dat dit even later in een aparten titel op het doek moet worden medegedeeld. Deze halfslachtigheid werkt storend en zij moet iedereen opvallen. Het is dan ook geen wonder, dat men deze film wil beschouwd zien als Chaplin's overgang van de zwijgende naar de sprekende film en dat de meester, naar beweerd wordt, na het welslagen van deze proef thans tot het laatste genre is bekeerd. Meester van den vorm. De regisseur Charley Chaplin is een voorzichtig man. Hij waagt zich niet on- noodig aan hachelijke experimenten en waakt er angstvallig voor, .dat iets zijn succes zou kunnen ondermijnen. Zoo is hij ook als speler. Alles doet hij goed en wèl- bestudeerd: of hij nu een barbier is of een kellner, een dandy of een werkman, hij gaat in zijn bezigheid op en hij doet het met de fijne afwerking van den beroeps man en met de behendigheid van een langdurige ondervinding. Hij speelt iede- ren werkkring, alsof hij precies weet, waar het om gaat. Maar in den grond weet hij dat niet en daarin ligt juist een van de geheimen van zijn humor. Steeds is het einde van zijn ondernemingen ramp spoedig. In deze film moet hij ter gelegenheid van een van zijn vele baantjes een oliespuit hanteeren. Hij gaat ermee om, alsof het zijn dagelijksch werk ware, maar tenslotte belandt de olie in het oog van zijn chef in plaats van in de machine, waarvoor zij be stemd is. Zoo gaat het altijd. Toen hij in een van zijn vorige films een uurwerk uit elkaar haalde, deed hij dat met een sublie me behendigheid, die den vakman liet ver moeden. Maar tenslotte hield hij, na het weer in elkaar te hebben gezet, een paar onderdeeltjes over. Dat is Charlie Chaplin, de man wien alles tegen loopt, ondanks zijn vaak meesterlijke vindingrijkheid. Zijn talenten zijn telkens juist net niet toereikend om het volmaakte te presteeren en daarvan maakt het noodlot steeds een dankbaar gebruik. Steeds is het 't noodlot, dat hem op alle mogelijke manieren parten speelt. Zoo ook weer hier met de lunchmachine in de fa briek, waarin hij werkzaam is. Uitvinders komen bij den directeur om een nieuw werktuig te demonstreeren, dat het eten automatisch naar den mond brengt en zoodoende den schafttijd der arbeiders aan zienlijk bekort. Charlie wordt als proef konijn uitgekozen, maarhet gaat na tuurlijk mis. De machine slaat door, de mond van den in het werktuig vastgebon den werkman wordt volgepropt, de soep wordt al te haastig over zijn boordje uit gekeerd en het apparaat, dat na eiken hap den mond van den eteb moet afvegen, klappert met meedoogenlooze volharding tegen zijn gezicht, den man geen tijd gun nende om even te bekomen. Op zichzelf is dit al komisch genoeg, maar de kracht van deze scène ligt vooral in den ernst, waar mee h(j zijn lot ondergaat eerst tracht hij het razende tempo van de dolgeworden machine bij te houden, doch spoedig kan hij daar niet tegen op en den ernst van de omstanders, die geen oogenblik het lachwekkende van deze vertooning schij nen in te zien. Mensch en machine. Charlie's noodlot is de machine. Daar mee roert hij een sociaal probleem aan, dat wel heeL sterk van deze tijden is. Is de machine voor het menschdom langzamer hand niet geworden als de bezem van den tooverleerling, die wel machten wist te ontketenen, doch er tenslotte geen weg meer mee wist? De kwestie is reeds zoo vaak gesteld en nog nimmer is een bevre digend antwoord gegeven op de vraag, wie van beiden tenslotte de machtigste is ge bleken. Chaplin geeft er hier ook geen de finitief antwoord op, al suggereert hij wel in de richting van een overwinning der machine. Men kan dit geen persiflage meer noemen. Het is een drama met een zeer diepen achtergrond, hoe komisch ook sommige scènes ervan zijn uitge werkt. Dat is juist de kracht van Chaplin's talent, geboren uit een in nige menschelijkheid: in den sjofelen zwerver, die hier als werkman op treedt, herkennen we weer, zooals in al zijn films, een deel van onszelf, een deel ook van het leven in de heden- daagsche maatschappij. Men lacht hartelijk om al die grappigheden, maar er blijft toch nog iets anders van han gen dan uitsluitend vreugde. Hier begint hij als werkman aan den loopenden band in een groote machinefa briek. Hij heeft niets anders te doen dan alleen maar met twee groote steeksleutels twee moeren aan te draaien, die steeds in een gelijk werkstuk voorbij zijn plaats worden gevoerd. De directeur, die door middel van een televisie-apparaat alles in zijn fabriek kan volgen, jaagt zijn werk lieden tot een steeds hooger tempo op. Geen moer mag worden overgeslagen en als Charlie achter is, moet hij trachten weer op den voortglijdenden band in te loopen. Niet anders dan twee moeren zijn het, die telkens met één gebaar moeten worden aangedraaid. Het is om gek te worden voor dit tengere mannetje, dat zichtbaar niet tegen deze machine is opgewassen. De proef met de eetmachine doet de rest: Charlie wordt gek en rent de fabriek door, naar buiten, waar hij met zijn twee groote steeksleutels aan alles wil draaien, wat maar paarsgewijze zich aan zijn blik ver toont. Zijn overbrenging naar een zie kenhuis maakt daar een eind aan. Werkloosheid. Chaplin's nieuwe film zou niet terecht „moderne tijden" heeten, wanneer zij niet ook aandacht wijdde aan den geesel der moderne samenleving, die wordt uitge drukt in het schrijnende woord: werkloos heid. Na zijn genezing is Charlie werkloos en dan ontstaat die serie groote vergis singen, waarvan het thema telkens weer in een anderen vorm herhaald wordt. Per ongeluk zwaait hij met een roode vlag aan het hoofd van een optocht en hij wordt als revolutionnair opgepakt. Per ongeluk raakt hij weer vrij, per ongeluk wordt hij nachtwaker, hulp-monteur en kellner. Als kellner zingt hij zijn befaamde lied je, waarvan hij den tekst is vergeten. Dan fantaseert hij maar wat en het wordt een uitbundig succes. Immers, hoe vaak juichen we niet een zanger of een zangeres toe, die iets ten beste geeft, waarvan we geen syllabe verstaan! Met zijn vriendinnetje, dat als danseres optreedt, zal hij hier ein delijk een vaste betrekking krijgen, doch weer wordt de schoone illusie wreed ver stoord, doordat de politie zijn minder jarige Paulette komt opeischen. Haar mee te nemen, lukt de politie niet, maar in middels heeft Ook het noodlot zijn geluk weer verstoord. Wel zelden is een film van Charlie Chaplin zoo vol van pathetische satyre ge weest als deze. Het is eerder een aan klacht dan een hekeldicht, voorgedragen onder het mom van een grap. Hij criti- seert de tegenwoordige maatschappij met haar machtswellust en verdwazing, doch nergens doet hij dat met bijtenden spot. Eerder ligt er iets onzegbaar teeders in zijn uitbeelding van den armen bohemien met zijn kinderlijk gemoed, een teederheid die we ook aantreffen in de wederkeerige aanhankelijkheid tusschen hem en het meisje. Het einde is ook hier weer de ein deloosheid van de wereld, welke zich uit strekt over een langen rechten weg, de laatste toevlucht van twee eenvoudige menschen, voor wie in de moderne maat schappij geen plaats schijnt te zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7