's Nachts opstaan
de gebroeders „GOCüEM"
CHAPLIN'S NIEUWE FILM
MODERN TIMES.
fctS.:'"'"8 nog Cy!,8x- uw
Een komisch meesterwerk met diepen
socialen achtergrond.
Première in de hoofdstad.
Crisis-publicatie
STEUNVERGOEDING ERWTEN.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding voor
■oene erwten en schokkererwten, gedena
tureerd in het tijdvak van 8 Maart tot en
et 14 Maart 1936 voor de kwaliteitsklas
sen C en D respectievelijk 3.60 en 3.10
per 100 kg. zal bedragen: de steunvergoe
ding voor in datzelfde tijdvak gedorschte
gele erwten, voldoende aan de standaard
monsters C en D, zal repectievelijk 3 en
2.50 per 100 kg. bedragen.
POOTAARDAPPEL-VERGUNNINGEN.
De Nederlandsche Groenten- en Fruit-
centrale maakt bekend, dat evenals het vo
rig jaar, de mogelijkheid bestaat om de bij
tuinbouwteeltvergunning toegestane opper
vlakte vroege aardappelen uit te breiden
tot 67 van de oppervlakte, in 1933 be-
teeld met vroege aardappelen, onder voor
waarde dat de aardappelen geteeld op deze
vergunning ter keuring worden aangeboden
aan den Nederlanschen Algemeenen Keu-
ringsienst, terwijl voorts van deze aardap
pelen alleen die boven de maat 55 mm
vóór 1 Augustus ter veiling mogen worden
aangevoerd
Bedrijven kleiner dan 8 ha komen niet
in aanmerking voor deze aanvullende ver
gunning, aangezien bij deze bedrijven het
toegewezen percentage de 67 reeds be
reikt.
Aanvraagformulieren voor deze extra
vergunningen zijn verkrijgbaar bij de ver
schillende provinciale landbouwcrisis-orga
nisaties, afd. tuinbouw.
De ten vorige jare uitgereikte pootaard-
appelvergunningen zijn ook voor 1936 van
kracht.
de opgeslagen goederen een prooi der vlam
men. De brandweer, die voor een zeer moei
lijke taak stond, bestreed het vuur met
tien stralen. Zij wist de belendende gebou
wen te behouden, doch enkele hiervan
kregen groote waterschade.
De oorzaak van den brand is nog niet be
kend. Verzekering dekt de schade.
ONVERANTWOORDELIJK AUTO RIJDEN.
Een botsing, die betrekkelijk goed
is afgeloopen.
Te 's-Gravenzande is gisteravond om
streeks tien uur een auto-ongeluk gebeurd,
dat nogal vrij goed is afgeloopen. Vier jon
gelui uit Monster hadden bij den autohan
delaar van Geest aldaar een auto gehuurd
en waren daarmee gaan toeren. Bij het uit
rijden der van de Kasteelestraat te 's-Gra
venzande nam de bestuurder, de 18-jarige
van B., die niet in het bezit was van een
rijbewijs, met vrij groote snelheid de bocht
te groot.
De auto kwam op het trottoir terecht en
het jongmensch schrok zoo, dat hij de macht
over zijn stuur verloor en mej. den Ouden
aanreed. Zij werd gegrepen en tegen den
weg geslingerd. Mej. den Ouden kwam er
vrij goed af, behoudens eenige lichte ver
wondingen, doch haar rijwiel wercf ver
nield. Nadat de auto nog twee fietsen, die
langs den weg stonden, had vernield en
twee boompjes omver had gereden, kwam
hij tegen den derden boom tot stilstand.
De zwaar beschadigde auto is door de po
litie in beslag genomen. Tegen den bestuur
der is proces-verbaal opgemaakt.
KINDEREN SPEELDEN MET
LUCIFERS.
Met gevolg, dat boerderij af
brandde.
Gisteren is, doordat kinderen met luci
fers hebben gespeeld, brand uitgebroken
in de boerderij van T. H. O. staande aan
de Kwakel te Uithoorn. Het vuur greep
zoo snel om zich heen, dat de omwonenden
nauwelijks den tijd hadden het op stal
staande vee los te snijden en naar buiten
te drijven.
Buiten deze levende have kon niet wor
den gered.
In de boerderij werd een gemengd be
drijf uitgeoefend van veehouderij en bol-
lenkweekery.
De schade wordt slechts gedeeltelijk
door verzekering gedekt.
PROVINCIALE STATEN VAN
NOORDHOLLAND.
Door den voorzitter van het Centraal
Stembureau is in de vacature-Fedde
Schurer tot lid van de Proviciale Staten
van Noordholland benoemd verklaard de
heer J. H. Wolkers te Amsterdm.
MINISTER AALBERSE VERJAART.
Vandaag 65 jaar.
Prof. mr. P. J. Aalberse, minister van
staat, oud-minister van arbeid en voorzitter
der r.k. kamerfractie, viert heden in intiem
huwelijken kringen zijn 65-sten verjaardag.
DE GEARRESTEERDE „Dr. FICK".
Ook reeds te Groningen werkzaam
geweest.
De zoogenaamde „dr. Fick", de kwak
zalver, die gisteren in Dedemsvaart is
aangehouden, blijkt ook ln Groningen
werkzaam te zijn geweest. Hij hield zit
ting in een café in het centrum van de
stad en kreeg daar vooral uit de pro
vincie veel klanten. Toen de politie tot
aanhouding van den man wilde over
gaan, bleek de vogel reeds gevlogen te
zijn. Niettemin is van eenige gevallen
proces-verbaal opgemaakt, zoodat dr.
Fick te zijner tyd ook voor.den kanton
rechter te Groningen terecht zal staan.
„GEEN REDEN TOT WANHOOP".
Optimistich geluid van minister
Slingenberg.
Gisteravond heeft in het Academiege
bouw te Leiden op uitnoodiging van de
studentenvereeniging voor sociale lezingen
de minister van Sociale Zaken, mr. Slin
genberg, een voordracht gehouden over de
regeeringsmaatregelen tot bestrijding van
de werkloosheid en hare gevolgen.
Aan het slot van zijn rede deed de mi
nister uitkomen, dat de naaste toekomst
geen reden geeft tot wanhoop. Wij kunnen,
zoo zeide hij, ook nu, bij den aanvang van
1936, den toestand met gerustheid tege
moet zien. Ter adstructie van deze mee
ning wees spr. o.m. op verschillende
teekenen van opleving, welke hier en daar
vallen te bespeuren en welke ook tot
uiting komen in de bedrijfsresultaten over
1935 van verscheidene bedrijven, welke
een gunstiger beeld te zien geven dan in
1934.
Spr. besloot met de vermaning „Ende
desespereert niet."
DE BACONBEDRIJVEN.
Een adres aan den minister.
Aan den minister van Landbouw en
Visscherij is het volgende adres gezonden:
Het Bestuur van den Ned. Slagershond
en hst bestuur van den Ned. R.K. Hanze-
bond van Slagerspatroons hebben met
groote teleurstelling uit een dagbladbe-
richt kennis genomen, dat bij de nieuwe
regeling op den baconexport aan de ba-
conzouters geen beperking meer is opge
legd ten aanzien van hun zaken doen op
de binnenlandsche markt.
Genoemde besturen betreuren deze be
slissing ten zeerste, wijl de- ervaring met
de uitvoering der Crisisvarkenswet reeds
voldoende heeft geleerd, dat van de door
de Regeering veilig gestelde baconzoute-
rijen verschillende met hun vleeschwaren-
fabrieken en grossierderijen op de bin
nenlandsche markt een zeer ongelijke
concurrentie hebben aangedaan aan de
bestaande, niet beschermde- bedrijven. Dat
een hunner, de Fa. Udema te Gieten, zijn
verkoop aan particulieren, dus een detail
handel, dusdanig heeft uitgebreid en nog
uitbreidt, dat 'de middenstanders-slagers
in het Noorden des lands van hun féeds
zoo geslonken debiet ook nog óp deze
wijze ten deele worden beroofd,
Genoemde besturen voorzien dat de
baconbedrijven, wier export is veilig ge
steld voor concurrentie van anderen, wier
winst door de Regeering nog ruimschoots
is verzekerd, thans vrij gelaten op de bin
nenlandsche markt het normale en" onder
crisislasten gebukt gaande slagersbedrijf
nog meer zullen ontwrichten, waarom
Uwe Excellentie dringend wordt ver
zocht, om zoolang de baconbedrijven niet
in vrije concurrentie voor export werken,
hen in de vrije concurrentie op de binnen
landsche markt te beperken, gelijk bh het
derde baconcontract het geval was.
AFBREKEN LOCOMOTIEVEN-
BERGPLAATS ETC. TE SCHAGEN.
Uitslag van de te Utrecht in het open
baar door de directie der Nederlandsche
Spoorwegen gehouden openbare aanbeste
ding voor het afbreken van de locomo-
tievenloods, de ploegbergplaats en vee
lading op het tram-emplacement te Schagen.
Ingekomen waren 17 biljetten.
Geboden werd door: H. Lammertsma te
Bolsward 500; H. v. Leeuwen en D. Cor-
nelissen te Halfweg f 477,77; B. Vis en Co.
te Diemen 246; J. Faber en Co te Schagen
406; fa. Blaauboer en v. Hoven te Schagen
367; J. Kouwen en Revers te Schagen
355; Bakker en Peter te Obdam 318;
H. Leyten te Schagen 250.50; M. Kramer
te Amsterdam 226,50; J. v. Stipriaan te
Schagen 225; P. v. d. Kuyt en H. de Ruiter
te Alkmaar 191; K. Krul en H. J. Ooster
beek en Co. te Amsterdam 125; G. Coevert
te Alkmaar 100; K. Bakker te Schagen
75; A. Bouma te Kolhorn 45.
Gevraagd werd: C. Kuiper Jr. en J. Pluis-
ter te Noordscharwoude 295; C. Tjeertes
te Edam S 400.
Branding an Krampen kunnen het gevolg aijn van rleoTilé
werking van de NlERENr Hel doklerrreoepl Cvslex voor-
komt, gegarandeerd, minder goed werken van de NIEREN
en geelt in 8 dagen volledige voldoening, of U kriiqt Uw
AFBREKEN LOCOMOTIEVENLOODS TE
ENKHUIZEN.
Uitslag van de te Utrecht door de directie
der Nederlandsche Spoorwegen gehouden
openbare aanbesteding voor het afbreken
van de locomotievenloods, het zandhok, en
een brugje op het stationsemplacement te
Enkhuizen. Ingekomen waren 13 biljetten.
Geboden werd door: N. Hoek te Wognum
333; A. Konst en C. Degeling te Blokker
157; Bakker en Pater te Obdam 57; J. v,
Stipriaan te Schagen 50.
Gevraagd werd door: J. H. Huitema en
Zoon te Stobbegat 150; M. Kramer te Am
sterdam 200; H. Lammertsma te Bolsward
250; H. v. Meekeren te Hindeloopen 435;
K. Krul en Co. te Amsterdam 480; B. Vis
en Co. te Diemen 490; J. v. 't Hek en J.
Stroet te Hoorn 588; H. Sjollema te Zaan
dam 1067; C. Tjeertes te Edam 1095.
AFBREKEN STEENKOLENPARK TE
ENKHUIZEN.
Uitslag openbare aanbesteding door de
directie der Nederlandsche Spoorwegen te
Utrecht in het openbaar gehouden betref
fende het afbreken van het steenkolenpark
op het emplacement te Enkhuizen. Inge
komen 11 inschrijvingsbiljetten.
Geboden werd door: J. v. d. Hek en J.
Stroet te Hoorn 101; N. Hoek te Wognum
77; Bakker en Pater te Obdam 47,60; J.
H. Huitema en Zoon te Stobbegat 25; H.
v. Meekeren te Hindeloopen 22; A. Konst
en C. Degeling te Blokker 13.
Gevraagd werd door: M. Kramer te Am
sterdam 100; C. Tjeertes te Edam 100;
B. Vis en Co. te Dordrecht 165; H. Lam-
merstma te Bolsward 250; A. Okse te
Hoorn L 30.
VALSCHE MUNTERS VOOR DE
HAARLEMSCHE RECHTBANK.
Gisteren stond voor de Haarlemsche
rechtbank de 25-jarige koopman F. B. uit
Wijk aan Zee en Duin terecht wegens het
namaken van guldens en rijksdaalders.
Verdachte had in December van het vo
rige jaar een metaalgieterij bezocht, waar
o.a. onderdeelen van machines werden ge
goten. Dit had hem op het idee gebracht,
om eens te probeeren zelf guldens en rijks
daalders te maken. Hij maakte vormpjes
van Brussélsche aarde en als materiaal ge
bruikte hij „babbitt" een metaal, dat o.a.
voor het gieten van lagers in automotoren
wordt gebezgd. De op deze wijze vervaar
digde-guldens en—rijksdaalders waren ech
ter gemakkelijk van echte te onderscheiden,
zij hadden een loodkleur en het randschrift
ontbrak. Verdacht^ heeft een paar maal
geprobeerd in Driihuis en Krommenie de
'valsche muntén uft te geven. Des avonds
als het donker was, hield hij op stille bui
tenwegen melkslijtérs aan en vroeg om een
fleschje melk, waalina hij met een valschen
gulden wilde betalen. De melkslijters had
den het bedrog altüd terstond ontdekt en
de verdachte zei dan dat hfj zich vergist
had en gaf een echten gulden. Bovendien
stond de koopman terecht wegens diefstal
van zeven melkbussen ten nadeele van een
veehouder uit Heemskerk. Deze leverde el-
ken dag twee bussen melk aan een fabriek
en 's avonds werden de leege bussen aan
den weg bij zijn boerderij gezet. Zeven
maal was het gebeurd, dat de veehouder
's morgens maar één bus aantrof.
Verdachte bekende zoowel de valsche
munterij als den diefstal van de bussen, wel
ke hij gebruikt had voor de vervaardiging
van een distilleertoestel, waarmee hij clan
destien alcohol wilde stoken.
De officier van justitie, mr. W. M. Paar-
dekooper Overman, eischte een jaar ge
vangenisstraf, daar verdachte waarschijn
lijk ook nog door den rijksadvocaat ver
volgd zal worden wegens de geheime dis-
telleerderij.
Daarna stond de 29-jarige chauffeur J.
W. K. uit Wijk aan Zee en Duin terecht,
die den koopman bij de vervaardiging der
valsche guldens en rijksdaalders had ge
holpen. Ook had hij in een sigarenwinkel
te Amsterdam een valschen rijksdaalder in
betaling gegeven. De winkelier had niets
gemerkt, maar de chauffeur kreeg plotse
ling zoo'n angst voor de mogelijke gevol
gen, dat hij teruggegaan was, om het val
sche geldstuk terug te vragen.
Daar de chauffeur overigens zeer gun-
stg bekend stond en zijn aandeel ^n de zaak
zeer gering was geweest, eischte de officier
tegen hem een voorwaardelijke gevangenis
straf van zes maanden met drie jaar proef
tijd.
De rechtbank zal op 9 April uitspraak
doen.
-
197. Met eenige moeite sneden zij met hun zakmes de
dikken kabel door, waarop zij de ballon langzaam v°®
den stijgen. Verbaasd en verheugd keken zij ov®
rand van den gondel en stegen steeds Hoe 00g
zij kwamen, hoe sterker zich den wind deed voelen.
198. De wind dreef hen in een bepaalde richting mee
en terwijl zij zich van geen gevaar bewust waren,
schreeuwden de menschen op de kermis ontsteld bij het
zien van de vootdrijvende ballon. De eigenaar was ten
einde raad, toen hjj zag, dat zijn ballon verdwenen was.
(Van onzen R.-correspondent).
Men kan over het wonder van de film
verschillend oordeelen; maar allen, van de
meest afkeerige tot de meest enthousiaste,
zijn het er wel over eens, dat Charlie
Chaplin daarin een uitzonderlijke plaats
inneemt. Na een tijd van groote producti
viteit is hij in een periode gekomen, waar
in maar eens in de zooveel jaren meer een
film van hem verschijnt. Zijn films zijn
gaver, compleeter geworden, ze zijn ook
van het bijprogramma naar het hoofdnum
mer verhuisd en ze behandelen thans een
uitgebreider register van menschelijke
gevoelens en levenservaringen dan de
vroegere korte gooi- en smijtfilmpjes.
Het is al weer vijf jaar geleden, dat hij
met „City Lights" zich in zijn oude creatie
vertoonde, en thans eerst komt hij met zijn
volgend werk in de openbaarheid. Gisteren
is in Amsterdam op drie plaatsen tegelijk
de Nederlandsche première gegeven van
deze film en vandaag zijn er drie Rotter-
damsche theaters bijgekomen. Daarmee is
ze haar weg over de linnen vensters in den
lande begonnen. Een nieuwe film van
Chaplin is altijd een evenement en we
hebben dan ook deze gelegenheid aange
grepen, om met het nieuwe product van
dezen genialen fantast kennis te maken,
zooals dat spoedig ook de bewoners van
onz" :;tad zullen kunnen doen.
Charlie's stem.
Toen de geluidsfilm al een zeker stadium
van volmaaktheid had bereikt, slaagde
Charlie Chaplin erin, zijn bewonderaars
volledig te boeien met een zwijgende film,
waarbij alleen wat nagesynchroniseerde
illustratieve muziek werd ten beste gege
ven. In „City Lights" werd geen woord ge
sproken en de redevoering, die daarin bij
de onthulling van een monument werd af
gestoken, was slechts een muzikale klank
nabootsing, welke juist daardoor een on
betwist komisch succes werd.
De sensatie van deze nieuwe Cha-
plin-film is Charlie's eigen stem, een
donker, muzikaal geluid, ietwat ge
sluierd, maar met een groote dramati
sche kracht, die zich bij zijn onverge
lijkelijke mimiek volkomen aanpast.
Hij zingt in deze film een liedje van
onsamenhangende woord-klanken,
het eenige menschelijke geluid, dat in
de heele rolprent wordt vernomen.
Maar dat doet hij zoo meesterlijk, dat
de terugkeer tot de zwijgende film
daarna onwillekeurig als een achter
uitgang wordt gevoeld.
Als er ooit een demonstratie noodig was
om te toonen, dat de zwijgende speelfilm
niet geheel meer van dezen tijd is, dan
vindt men die hier. Er wordt door de spe
lers zoo nu en dan wel gesproken, doch de
foto-electrische cel heeft het niet op den
celluloid-rand geregistreerd. Zoo krijgt
men de anomalie, die men iemands
lippen de woorden ziet vormen: „I am
so hungry", doch dat dit even later in een
aparten titel op het doek moet worden
medegedeeld. Deze halfslachtigheid werkt
storend en zij moet iedereen opvallen. Het
is dan ook geen wonder, dat men deze film
wil beschouwd zien als Chaplin's overgang
van de zwijgende naar de sprekende film
en dat de meester, naar beweerd wordt,
na het welslagen van deze proef thans tot
het laatste genre is bekeerd.
Meester van den vorm.
De regisseur Charley Chaplin is een
voorzichtig man. Hij waagt zich niet on-
noodig aan hachelijke experimenten en
waakt er angstvallig voor, .dat iets zijn
succes zou kunnen ondermijnen. Zoo is hij
ook als speler. Alles doet hij goed en wèl-
bestudeerd: of hij nu een barbier is of een
kellner, een dandy of een werkman, hij
gaat in zijn bezigheid op en hij doet het
met de fijne afwerking van den beroeps
man en met de behendigheid van een
langdurige ondervinding. Hij speelt iede-
ren werkkring, alsof hij precies weet,
waar het om gaat. Maar in den grond weet
hij dat niet en daarin ligt juist een van
de geheimen van zijn humor. Steeds is
het einde van zijn ondernemingen ramp
spoedig.
In deze film moet hij ter gelegenheid
van een van zijn vele baantjes een oliespuit
hanteeren. Hij gaat ermee om, alsof het
zijn dagelijksch werk ware, maar tenslotte
belandt de olie in het oog van zijn chef in
plaats van in de machine, waarvoor zij be
stemd is. Zoo gaat het altijd. Toen hij in
een van zijn vorige films een uurwerk uit
elkaar haalde, deed hij dat met een sublie
me behendigheid, die den vakman liet ver
moeden. Maar tenslotte hield hij, na het
weer in elkaar te hebben gezet, een paar
onderdeeltjes over. Dat is Charlie Chaplin,
de man wien alles tegen loopt, ondanks
zijn vaak meesterlijke vindingrijkheid.
Zijn talenten zijn telkens juist net niet
toereikend om het volmaakte te presteeren
en daarvan maakt het noodlot steeds een
dankbaar gebruik.
Steeds is het 't noodlot, dat hem op alle
mogelijke manieren parten speelt. Zoo ook
weer hier met de lunchmachine in de fa
briek, waarin hij werkzaam is. Uitvinders
komen bij den directeur om een nieuw
werktuig te demonstreeren, dat het eten
automatisch naar den mond brengt en
zoodoende den schafttijd der arbeiders aan
zienlijk bekort. Charlie wordt als proef
konijn uitgekozen, maarhet gaat na
tuurlijk mis. De machine slaat door, de
mond van den in het werktuig vastgebon
den werkman wordt volgepropt, de soep
wordt al te haastig over zijn boordje uit
gekeerd en het apparaat, dat na eiken hap
den mond van den eteb moet afvegen,
klappert met meedoogenlooze volharding
tegen zijn gezicht, den man geen tijd gun
nende om even te bekomen. Op zichzelf is
dit al komisch genoeg, maar de kracht van
deze scène ligt vooral in den ernst, waar
mee h(j zijn lot ondergaat eerst tracht
hij het razende tempo van de dolgeworden
machine bij te houden, doch spoedig kan
hij daar niet tegen op en den ernst van
de omstanders, die geen oogenblik het
lachwekkende van deze vertooning schij
nen in te zien.
Mensch en machine.
Charlie's noodlot is de machine. Daar
mee roert hij een sociaal probleem aan, dat
wel heeL sterk van deze tijden is. Is de
machine voor het menschdom langzamer
hand niet geworden als de bezem van den
tooverleerling, die wel machten wist te
ontketenen, doch er tenslotte geen weg
meer mee wist? De kwestie is reeds zoo
vaak gesteld en nog nimmer is een bevre
digend antwoord gegeven op de vraag, wie
van beiden tenslotte de machtigste is ge
bleken. Chaplin geeft er hier ook geen de
finitief antwoord op, al suggereert hij wel
in de richting van een overwinning der
machine.
Men kan dit geen persiflage meer
noemen. Het is een drama met een
zeer diepen achtergrond, hoe komisch
ook sommige scènes ervan zijn uitge
werkt. Dat is juist de kracht van
Chaplin's talent, geboren uit een in
nige menschelijkheid: in den sjofelen
zwerver, die hier als werkman op
treedt, herkennen we weer, zooals in
al zijn films, een deel van onszelf, een
deel ook van het leven in de heden-
daagsche maatschappij. Men lacht
hartelijk om al die grappigheden, maar
er blijft toch nog iets anders van han
gen dan uitsluitend vreugde.
Hier begint hij als werkman aan den
loopenden band in een groote machinefa
briek. Hij heeft niets anders te doen dan
alleen maar met twee groote steeksleutels
twee moeren aan te draaien, die steeds in
een gelijk werkstuk voorbij zijn plaats
worden gevoerd. De directeur, die door
middel van een televisie-apparaat alles in
zijn fabriek kan volgen, jaagt zijn werk
lieden tot een steeds hooger tempo op. Geen
moer mag worden overgeslagen en als
Charlie achter is, moet hij trachten weer
op den voortglijdenden band in te loopen.
Niet anders dan twee moeren zijn het, die
telkens met één gebaar moeten worden
aangedraaid. Het is om gek te worden voor
dit tengere mannetje, dat zichtbaar niet
tegen deze machine is opgewassen. De
proef met de eetmachine doet de rest:
Charlie wordt gek en rent de fabriek door,
naar buiten, waar hij met zijn twee groote
steeksleutels aan alles wil draaien, wat
maar paarsgewijze zich aan zijn blik ver
toont. Zijn overbrenging naar een zie
kenhuis maakt daar een eind aan.
Werkloosheid.
Chaplin's nieuwe film zou niet terecht
„moderne tijden" heeten, wanneer zij niet
ook aandacht wijdde aan den geesel der
moderne samenleving, die wordt uitge
drukt in het schrijnende woord: werkloos
heid. Na zijn genezing is Charlie werkloos
en dan ontstaat die serie groote vergis
singen, waarvan het thema telkens weer
in een anderen vorm herhaald wordt. Per
ongeluk zwaait hij met een roode vlag aan
het hoofd van een optocht en hij wordt als
revolutionnair opgepakt. Per ongeluk
raakt hij weer vrij, per ongeluk wordt hij
nachtwaker, hulp-monteur en kellner.
Als kellner zingt hij zijn befaamde lied
je, waarvan hij den tekst is vergeten. Dan
fantaseert hij maar wat en het wordt een
uitbundig succes. Immers, hoe vaak juichen
we niet een zanger of een zangeres toe,
die iets ten beste geeft, waarvan we geen
syllabe verstaan! Met zijn vriendinnetje,
dat als danseres optreedt, zal hij hier ein
delijk een vaste betrekking krijgen, doch
weer wordt de schoone illusie wreed ver
stoord, doordat de politie zijn minder
jarige Paulette komt opeischen. Haar mee
te nemen, lukt de politie niet, maar in
middels heeft Ook het noodlot zijn geluk
weer verstoord.
Wel zelden is een film van Charlie
Chaplin zoo vol van pathetische satyre ge
weest als deze. Het is eerder een aan
klacht dan een hekeldicht, voorgedragen
onder het mom van een grap. Hij criti-
seert de tegenwoordige maatschappij met
haar machtswellust en verdwazing, doch
nergens doet hij dat met bijtenden spot.
Eerder ligt er iets onzegbaar teeders in
zijn uitbeelding van den armen bohemien
met zijn kinderlijk gemoed, een teederheid
die we ook aantreffen in de wederkeerige
aanhankelijkheid tusschen hem en het
meisje. Het einde is ook hier weer de ein
deloosheid van de wereld, welke zich uit
strekt over een langen rechten weg, de
laatste toevlucht van twee eenvoudige
menschen, voor wie in de moderne maat
schappij geen plaats schijnt te zijn.