De Alkmaarsche Motorraces. ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 14 APRIL 193 Houtop wint de vier hoofdprijzen, dank zij zijn fenomenaal bochtenwerk. Spannende wedstrijden met fraaie tijden. - Een baanronde van 89.6 K.M. GROOTE BELANGSTELLING. SPORT EN WEDSTRIJDEN Motoren. In den voorzomer van 1921 dus nu precies 15 jaar geleden organiseerde Alcmaria V.V.V. voor het eerst gvas- baanwedstrijden voor motoren. Het was in den tijd, dat de motorsport overal zeer populair waren: Veendam, Sappemeer, Stadskanaal, Leeuwarden, Zwolle, Amersfoort, Hilversum, Dord- trecht, den Haag, allen hadden ze gras- banen en overal trokken de wedstrijden drommen toeschouwers. Dat tijdperk van grooten bloei was slechts kort en de eene baan na de an dere verdween. Verleden jaar waren er alleen nog Dordrecht en Alkmaar over en beide banen werden toen slechts matig bezocht. En Dordrecht zag zich ook genoodzaakt, om te sluiten. Maar Alkmaar bleef. Al waren er ook plannen, om het aantal wedstrijddagen dit seizoen tot twee te beperken. Alkmaar bleef en opende gisteren voor de zestiende keer in evenzoovele achtereenvol gende jaren het grasbaanseizoen. Goed bekeken, Alwnaria V.V.V.! Want de belangstelling was buitengewoon groot. Nu bofte de organiseerende vereenïging enorm met het weer. De temperatuur was zachter geworden, dank zij een vriendelijk voorjaarszonnetje, dat den geheelen middag scheen. Dat maakte, dat het er op het sport park best uit te houden was. Maar datzelfde mooie voorjaarsweer had het publiek tot een uitstapje naar Alkmaar genood. En zoo kon het gebeuren, dat reeds ver voor den middag de toeloop naar Alkmaar begon. Auto's en motoren kwamen uit alle richtingen, uit vrijwel alle provinciën. En de passagiers verpoosden eenigen tijd in de ver schillende café's, die dus reeds vóór de races zaken maakten. Direct na den middag werd de toeloop steeds grooter. De uittocht naar het Sport park was begonnen. Onze verkeerspolitie had haar taak volkomen in hahnden en léidde kalm en zeker het verkeer. Vlot werden de auto's en motoren gestald en ver voor den aanvangstijd der races stonden de gemeente lijke parkeerterreinen vol met motorische vehikels, wier aantal op ongeveer 750 ge schat werd. De belangstelling was buitengewoon groot, zeiden we hierboven. Wel, dat bleek al gauw bij het zich vullen van de verschillende rangen. De twee nieuwe zittribunes aan den Zan- dersloot waren al heel spoedig uitverkocht en bleken weldra te klein, de groote over dekte vulde zich ook geheel en de staan plaatsen op het paddock en verder rondom het terrein waren al evenzeer in trek. Men kan moeilijk van een uitverkocht huis spreken, waar altijd nog wel gelegen heid is, om ergens menschen neer te zetten, maar een gobale schatting van 5000 persjnen is zeker niet al te optimistisch gerekend. Dat de belangstelling grooter was, dan ver wacht werd, bleek ook wel uit den verkoop der programma's. Reeds voor half twee was er geen enkel programma meer verkrijgbaar. Een fout, die niet had mogen voorkomen, maar die uitsluitend te wijten is aan den exploitant van deze programma's, die op eigen houtje het aantal exemplaren met eenige honderden verminderd had! De baan zelf was in keurige conditie en handhaafde haar roem: de mooiste en snelste grasbaan van Nederland! Het gras was over de geheele baan gemaaid en de rol had zijn werk gedaan, zoodat hooge snelheden ge maakt konden worden. En zij werden gemaakt! De wedstrijden. Men vraagt zich onwillekeurig af, hoe hst mogelijk is, dat de snelheden steeds weer worden opgevoerd. Want al moge het baan record dan niet verbeterd zijn (slechts één keer werd het geëvenaard), men vergete niet, dat dit de eerste grasbaanrace van het seizoen was en dat de geschiedenis steeds geleerd heeft, dat pas na een serie wedstrij den de tijden beter worden, omdat en moto ren en renners zich dan pas geheel aangepast hebben aan den aard der wedstrijden Wij voor ons meenen, dat de samenste hng van het programma er toe heeft meegewerkt, om hooge gemiddelden te krijgen. Want een deel der wedstrijden en juist die der seniores tot 500 c.M3. werd in manches ver reden, waardoor bereikt werd, dat er om elke plaats gestreden werd, maar waardoor tevens bereikt werd, dat de achtersten e voorsten opjoegen. Want een derde plaats ■was meer waard dan een vierde en een vier de méér dan een vijfde! Daarnaast was de strenge doorvoering van promotie en degradatie oorzaak van meer gelijkwaardige tegenstanders. We hebben a te lang seniores zien rijden, die nauwelij s de tijden van juniores benaderden, waren een factor, die strijd soms kelde. Zoo was het nu niet. Bovendien was het krachtsverschil onder ling vrij klein, naar reeds de tijden laten zien. En ook dat maakte, dat er snel gereden werd. er maar En zij uitscha- Maar Houtop was toch te sterk voor de rest! zal men willen opmerken. Wij geven dat direct toe, maar wijzen meteen op, dat het verschil toch zeer gering was. Een van Dijk dwong Houtop, om zich geheel te geven en zij, die de duels tusschen beide cracks ge zien hebben, zullen ons gelijk geven. Houtop was de sterkste. Jawel, rnaar alleen door zijn fenomenale stuurkunst. Want zijn Rudge was zeker niet opge wassen tegen de Eysink van van Dijk. Neen, Houtop won, omdat hij het „broad-siden" tot in de perfectie ver stond, omdat hij zijn grootste winst maakte in de bochten. Toen hij in de eerste manche der 500 c.M3.- klasse van Dijk buitenom moest passeeren, kon hij dit niet. En als van Dijk in de twee volgende manches hetzelfde bochtenwerk van Houtop had laten zien, van Dijk was overwinnaar geworden. Die Houtop evenaarde in de langebaan- race het ronderecord van 26,2 sec., wat een gemiddelde van bijna 90 K.M., beteekende. Een snelheid, die voor een grasbaan enorm hoog is. De Utrechtenaar had dus wel een zeer goeden dag en hij vestigde hier een nieuwe reputatie en kreeg zoo'n populariteit, dat de jeugd hem na afloop bestormde om hand- teekeningen en hij zich genoodzaakt zag, om in de dokterskamer te vluchten! Wij zullen verder nog één naam noemen: Jan Rijk. De populaire Hagenaar reed voor het eerst mee in de juniores-klasse, maar bleek zoo'n groot overwicht te hebben op zijn concurrenten, dat hij zonder de minste inspanning den wedstrijd won. Hij zal wel gauw weer promoveeren tot de klasse, waar in hij qua kwaliteit thuis hoort: de seniores- afdeeling. De ongelukken bleven dezen keer tot een minimum beperkt. Het Roode Kruis-leger heeft geen dienst behoeven te doen. Slechts twee valpartijen kwamen voor. Eerst viel er een nieuweling van het donkere ras, een Indiër, die onmiddellijk gedoopt werd tot Negus, en later duikelde v. Aartsen, wiens voorwiel tijdens de race losschoot en aan den haal ging. Maar bij geen van beiden was ook maar een schrammetje te vinden! Meneer Westerop, de voorzitter van den rennersbond, gaf wel een heel slecht voor beeld. Hij startte in zijn herkansingsrit op de motor van Houtop, maar toen hij de truc in de finale weer wilde uithalen, belette de wed strijdcommissie dit! Het publiek floot, de monstreerde daardoor een volkomen onkun de, Westerop werd kwaad en verdween, ver getende, dat hij en hij alleen de schuld droeg. Tenslotte verliepen de races zoo vlot, dat ondanks een ruim half uur pauze het pro gramma precies half vijf geëindigd was. Toen nam de politie haar taak weer op en leidde de menigte langs vaste lijnen. De race naar de ponten was begonnen! Maar in de stad bleef het den geheelen avond druk. Wij zouden wel eens willen weten, wat zoo'n motordag voor de stad Alkmaar betee- kent. Het zijn niet alleen de huur van het sportpark, de stedelijke belasting, de par- keergelden, die de gemeente ontvangt, maar autogarages, fietsstallingen, caféhouders en vele particulieren maken op zoo'n dag goede zaken. En hun aantal is grooter, dan men wel denkt. Alleen daarom al is het te hopen, dat de motorwedstrijden nog vele jaren op het pro- gramma blijven en dat Alkmaar nog vele jaren bij die duizenden motorliefhebbers in trek blijft! Eén opmerking. Eén opmerking van de zijde van het publiek meenen wij hier te moeten opnemen. Het publiek op de rangen aan d Zandersloot schijnt n.1. niet veel 'gehad te hebben aan luidspreker. Het geluid der installatie drong lang niet voldoende door in die richting, mede doordat de wind niet gunstig was, en, vrijwel niemand kon dan ook verstaan, welke rijders de verschillende races wonnen en hoe de gemaakte tijden waren. Dat is natuurlijk fout en wij hopen, dat Alcmaria V.V.V. aan dit onderdeel der orga nisatie bij de volgende wedstrijden de noo- dige aandacht zal schenken. Het verloop van de wedstrijden. Wij zullen de wedstrijden zelf niet chrono logisch verslaan, maar de verschillende races direct in elkaar's verband noemen. Laten wij dan beginnen met de Nieuwelingen tot 250 c.c. Aan den start komen M. v. d. Linden (Rudge), F. v. d. Kleij (Ariel), J. v. d. Weerdt (Rudge), W. Dijs (Motosacoche). v. d. Kleij gaat ver voorop en de drie ove rige kruipen hoog door de bochten, behalve v. d. Linden, die kalm rijdt, maar wiens tweede plaats bedreigd wordt door Dijs. Na 3 ronden verovert Dijs de tweede plaats en probeert dan nog één te worden. In de laatste ronde verrast v. d. Linden vriend en vijand en gaat binnendoor van de derde naar de eerste plaats en wint als out sider. Dijs wordt tweede. Zeer goed gereden door v. d. Linden! En verstandig. 1. v. d. Linden 3 min 14.2 sec.; 2. Dijs 3 min. 15 sec.; 3. v. d. Kleij 3 min. 15.2 sec.; v. d. Weerdt uitgevallen. Het eere-rondje bezorgt v. d. Linden een zeer verdiend applaus van alle rangen. Nieuwelingen tot 350 c.c. Aan den start komen J. W. Huykman (Velocette), W. Peters (Jap.:), A. Abelskamp (Motor Paleis Special), O. Timm (Velocette). Peters loopt direct ver uit en de drie an deren leveren een aardigen strijd om de tweede plaats, die tenslotte door Huykman bezet wordt. 1. Peters in 3 min. 14 sec.; 2. Huykman in 3 min. 25.6 sec.; 3. Timm in 3 min. 27.6 sec. Abelskamp moest in de laatste ronde den strijd staken wegens motorpech. Juniores tot 350 c.c. Aan den start komen J. Westerop (Eysink), F. G. Meijer (Velocette), J. H. Rijk (Ariel), 0. Moeke (B.S.A.), Q. v. d. Berg (H. D.), J. Roest (Eysink). Moeke en Roest nemen de leiding, terwijl Jan Rijk met een weigerende motor zit en na een halve ronde de baan al verlaat. Er is geen spanning, alleen Meijer doet in de bochten raar en maakt een paar schuivers en valt tenslotte voor de tribune! Het resultaat is: 1. Moeke in 3 min. 6.2 sec.; 2. Roest in 3 min. 8.2 sec.; 3. v. d. Berg in 3 min. 16.8 sec; 4. Westerop (ver achter). Moeke en Roest komen dus in de finale; de anderen rijden een herkansingsrit om twee plaatsen in de finale. Herkansing: Aan den start komen Wes terop, Rijk, Meijer, v. d. Berg. Weer valt Jan Rijk in de eerste ronde uit. Westerop is nu actiever en neemt de leiding, terwijl v. d. Berg tweede ligt. Samen heb ben ze een halve ronde voorsprong op Meijer en dan gaat het kalm aan. V. d. Berg doet nog dom, door te gaan jagen om de eerste plaats, maar verder gebeurt er niets. 1. Westerop 3 min. 7.2 sec.; 2. v. d. Berg 3 min. 7.6 sec.; 3. Meijer 3 min 25.6 sec. (Rijk uitgevallen). In de finale plaatsen zich dus ook Westerop en v. d. Berg. Finale: Aan den start komen Moeke, Roest, Westerop, v. d. Berg. Westerop verschijnt met een anderen motor en brengt even de boel in de war. Hij veroorzaakt een valsche start en wordt daar na uitgeschakeld. De drie overigen rijden een kalm partijtje zonder spanning, totdat v. d. Berg Moeke in een langen strijd verlaat en de leiding ver overt. Moeke laat hem niet los, maar v. d. Berg houdt de leiding, al slingert hij met zijn motor op het laatste, rechte einde ge vaarlijk. 1. v. d. Berg 2 min. 58.2 sec.; 2. Moeke 2 min. 58.6 sec.; 3. Roest (1 ronde achter). Juniores tot 500 c.c. Ie manche: Aan den start komen C. v. Rys- sel (B.S.A.), H. Büys (Douglas), J. H. Rijk (Ariel), J. v. Zon (Jap.), J. H. Iesberts (Lady). Het heele gevalletje zit als een kluitje op elkaar en als er een ronde verloopen is, heb ben Buys en Rijk de leiding. Jan Rijk neemt de bochten beter en korter en neemt na 2 ronden alleen de leiding met een 20 M. voor sprong. v. Rijssel en Iesberts vechten een apart robbertje om de derde plaats, wat zeer in teressant is. Iesberts wint dat gevecht na 3 ronden en dan gaat hij in de derde ronde op Buys af, dien hij net niet meer bereikt. Goed gereden door het eerste drietal! 1. Jan Rijk, 3 min. 5.6 sec., 1 pt.; 2. Buys. 3 min. 8.8 sec., 2 pt.; 3. Iesberts, 3 min. 9.8 sec., 3 pt.; 4. v. Rijssel, 3 min. 21.2 sec., 4 pt.; 5. v. Zon, 3 min. 33.6 sec., 5 pt. 2e manche: Nu is van Zon het beste weg, maar Jan Rijk rijdt in zijn bekende stijl en komt in één ronde reeds van de derde plaats op de eerste te liggen, waar niemand hem be dreigen kan. Aardig zijn nog de duelletjes onderling tusschen de vier overige renners, waarvan Buys de sterkste blijkt. Deze wordt al gauw tweede en dan is het gedaan. Rijk wint zonder moeite en toonde zich veel te sterk voor de junior-klasse. 1. Jan Rijk 3 min. 4.2 sec.; 2. Buys 3 min. 5.8 sec.; 3. v. Zon 3 min. 18.8 sec.; 4. Iesberts 3 min. 22,2 sec.; 5. v. Rijssel 3 min. 26.2 sec. 3e manche: Weer neemt v Zon de leiding, terwijl Buys weer tweede ligt en Jan Rijk derde. Het duurt echter slechts een ronde, dan ligt Rijk tweede en Buys eerste. En na nog een ronde neemt Rijk den kop en wint verder onbedreigd. 1. Jan Rijk 3 min. 4.4 sec; 2. Buys 3 min 7.6 sec., 3. v. Zon 3 min. 17.2 sec.; 4. v. Rijs sel 3 min. 19.6 sec. De eind-uitslag is: 1. Jan Rijk 3 pt.; 2. Buys 6 pt.; 3. v. Zon 11 pt.; 4. v. Rijssel 13 pt. Seniores tot 350 c.c. Ie serie: Aan den start komen J. H. Ies berts (Lady), P. J. W. van Aartsen (New. Rapid), A. Hartman Jr (Motosacoche), Jac. Al (Royal Enfield). De start is goed en de strijd direct volop. Hartman leidt, op den voet gevolgd door v. Aartsen, maar een ronde later ligt Iesberts al nummer 2! Het groepje blijft bij elkaar en rijdt zeer beheerscht, ondanks vervaarlijke schuivers van v. Aartsen. Tot de laatste ronde blijft het spannen en Ja:. Al komt in die ronde van de vierde naar de derde plaats. De eindstrijd brengt hem echter weer terug naar de derde plaats. Een zeer goed gereden race! 1. Hartman 3 min. 2.2 sec.; 2. Iesberts 3 min. 2.6 sec.; 3. Jac. Al 3 min. 2.8 sec.; 4. v. Aartsen 3 min. 3.6 sec. 2e serie: Aan den start komen N. Kuyper (Chater-Lea), H. Hamers (Royal Enfield), P. Maller (Velocette), J. C. Houtop (Rudge). Houtop neemt na een kleine weifeling de leiding, maar moet die weer afstaan aan den zeer snellen Kuyper. Het viertal ligt vlak bij elkaar en vecht hard. In de tweede ronde kan Kuyper een aanval van Houtop niet weerstaan en hy wordt zelfs naar de derde plaats verdrongen. Als Houtop dan voorop gaat, neemt hij een vrij grooten voorsprong op nummer twee, Maller, en de strijd is dus na 3 ronden ge streden. 1. Houtop 2 min. 59.8 sec.; 2. Maller 3 min. 2.6 sec.; 3. Kuyper 3 min. 6.2 sec,; Hamers 3 min. 15.2 sec. De tweede eersten van elke serie komen reeds in de finale. De overigen rijden een herkansingsrit. Herkansing: Aan den start komen dus: Jac. Al, v. Aartsen, Kuyper, Hamers. Kuyper komt slecht weg, maar als zijn motor even werkt, rent hij op de vluchtelin gen af, van wie v. Aartsen en Al voorop gaan. Dank zij motorpech van v. Aartsen verovert Kuyper al gauw de tweede plaats. Een ronde later valt v. Aartsen en nu is de strijd heelemaal gestreden. 1. Jac. Al 3 min. 0.2 sc.; 2. Kuyper 3 min. 2.6 sec.; 3. Hamers (gestaakt); 4. v Aartsen (gevallen). Het blijkt, dat v. Aartsen zijn voorwiel verloor in de race! Zijn val liep overigens goed af! In de finale komen dus ook Jac. Al en Kuyper. Finale: Aan den start komen thans: Hart man, Iesberts, Houtop, Maller, Jac. Al en N. Kuyper. Na een snelle start neemt Houtop de leiding, terwijl Iesberts en Hartman naast elkaar liggen op de tweede plaats, 't Gaat heel hard en de hekkesluiter Jac. Al ziet al gauw Houtop naast zich liggen. Ze strijden samen zij aan zij en Houtop wint onbedreigd en lapt Jac. Al nog net op de eindstreep! De rest bleef dicht bij elkaar liggen en leverde een zeer interessanten strijd. Men zie de tijden maar! 1. Houtop 2 min. 50.2 sec.; 2. Iesberts 2 min. 50.4 sec.; 3. Hartman 2 min. 52.6 sec.; 4. Mal ler 2 min. 52.8 sec.; 5. Kuyper 2 min. 53 sec.; 6. Jac. Al 3 min. 19.6 sec. Seniores tot 500 c.c.: Ie manche: Dan komt het eerste groote mo ment: de massastart van negen seniores in de zwaarste klasse. Het zijn: G. H. Kops (Nor ton), N. Kuyper (Chater Lea), G. J. v. Dijk (Eysink), L. Rehorst (Jap.), P. J. W. v. Aart sen (New Rapid), A. Hartman Jr. (British Excelsior), J. C. Houtop (Rudge), J. Bosman (Motosacoche). Het davert bij den start en het publiek rekt zich, om toch maar niets te missen. De start duurt vrij lang, maar als ze weg zijn, gaat het direct heel snel. Houtop en v. Aartsen strijden zij aan zy, waarbij v. Dijk zich ook nog mengt. Die verovert eerst de tweede plaats en verrast daarna in een run ook Houtop. De overigen zitten op kleinen afstand ach ter de kopgroepen, van wien v. Dijk een 20 M. voorsprong op Houtop heeft. Kops valt uit na de 4e ronde, evenals Rehorst en Kuyper. 1. v. Dijk, 2 min. 50 sec., 1 pt.; 2. Houtop, 2 min. 51.2 sec., 2 pt.; 3. v. Aartsen, 2 min. 54.2 sec., 3 pt.; 4. Hartman, 3 min. 0.2 sec., 4 pt.; 5. Bosman, 3 min. 2.2 sec., 5 pt.; 6. Ha mers, 3 min. 3.8 sec., 6 pt. 2e manche: Weer een massastart, weer duurt het vrij lang, voor allen weg zijn, maar daar gaat de vlag en stuift het groepje weg. v. Dijk neemt de leiding met Houtop als tweede. Veel verschil is er echter niet. In de derde ronde valt Houtop v. Dijk aan; in teressant! Maar v. Dijk slaat den aanval af nog eens en nu gaat Houtop binnendoor en neemt de eerste plaats in. Zes renners vechten om de overige plaat sen, wat eveneens sensatie geeft! Houtop wint; v. Dijk wordt tweede. De uitslag is: 1. Houtop, 2 min. 48.2 sec., 1 pt.; 2. v. Dijk, 2 min. 48.6 sec., 2 pt.; 3. Hartman, 2 min. 57:2 sec., 3 pt.; 4. v. Aartsen, 2 min. 58.2 sec., pt.; 5. Bosman, 2 min. 58.6 sec., 5 pt.; 6. Rehorst, 2 min. 59.4 sec., 6 pt.; 7. Hamers, 3 min. 1.2 sec., 7 pt.; 8. Kuyper, 3 min. 1,4 sec., 8 pt. 3e manche: Aan den start komt hetzelfde groepje, behalve Kops, Hamers en Kuyper, die geen kans meer hebben. v. Dijk heeft weer de leiding veroverd en Hoiitop ligt na een ronde derde! v. Aartsen ligt n.1. tusschen de twee leiders in. In de derde ronde gaat Houtop tot den aanval over. gaat v. Aartsen voorbij en snelt dan op v. Dijk af, die in de laatste ronde Houtop niet kan weerstaan door diens fenomenale boch tenwerk. Houtop wint de daverende race, die enorm boeide gedurende alle zes ronden. 1. Houtop, 2 min. 45.6 sec., 1 pt.; 2. v. Dijk, 2 min. 45.8 sec., 2 pt.; 3. v. Aartsen, 2 min. 51.2 sec., 3 pt.; 4. Hartman, 2 min. 56.6 sec., 4 pt. Het eindresultaat is: dus 1. Houtop (2 1+1) 4 pt. 2. v. Dijk (1+2 2) 5 pt. 3. v. Aartsen (3 4 3) =10 pt. 4. Hartman (4 3 4) 11 pt. Langebaa n-r ace seniores tot 350 c.c. Aan den start komen: N. Kuyper (Chater Lea), J. H. Iesberts (Lady), A. Hartman Jr. (Motosacoche), P. Maller (Velocette), Jac. Al (Royal Enfield), J. C. Houtop (Rudge). Nu neemt Houtop resoluut de leiding, ter wijl er om de tweede plaats hard gevochten wordt door Iesberts en Maller. Iesberts wint dien strijd, maar Hartman, Maller en Jac. Al vechten verder in het achterste gelid en geven nog de noodige sensatie, waardoor de race levendig blijft. In de laatste ronde gaat Maller nog op Iesberts af, maar die geeft hem geen kans en zoo komt het einde met de zooveelste zege van Houtop. 1. Houtop 4 min. 50.4 sec.,; 2. Iesberts 4 min. 51.2 sec.; 3. Maller 4 min. 52.4 sec.; 4. Jac Al 4 min. 53.2 sec.; 5. Hartman 5 min. 2.2 sec. Langebaa n-r acesenlores tot 500 c.c. Aan den start komen: G. H. Kops (Norton), N. Kuyper (C)hater Lea), G. J. van Dijk (Eysink), H. Hamers (Royal Enfield), L. Rehorst (Jap.), J. H. Iesberts (Lady), P. J. W. van Aartsen (New-Rapid), A. Hartman Jr. (British Excelsior), J. C. Houtop (Rudge). v. Aartsen leidt nu, maar Houtop is van daag onweerstaanbaar en hy rent weer in een langen strijd naar de voorste plaats, om dan een voorsprong te nemen van een 50 M. Na 5 ronden liggen nog 5 renners in den stryd en waar de onderlinge afstanden vrij groot zijn, is de spannig weg. Toch niet, want v. Aartsen en v. Dijk gaan om de tweede plaats vechten, die tenslotte bij v. Dijk te recht komt. Houtop ligt langzamerhand een halve baan voor! De uitslag is: 1. Houtop 4 min. 36.6 sec. (snelste ronde 26.4 sec.); 2. v. Dijk 4 min. 53.4 sec.; 3. v, Aartsen 4 min. 53,8 sec.; 4. Hartman 5 min. 2.6 sec. MOTORRACES OP WOUDESTEIN. De op Woudestein te Rotterdam gehou den motorraces mochten zich op den eersten Paaschdag in een zeer matig bezoek „ver heugen". Er is goede sport te zien gegeven en al dadelijk heeft men op dezen eersten dag van het seizoen gezien, dat de Engelschen toch nog altijd heel wat betere rijders zy'n dan de Hollanders. In eiken wedstrijd waar En gelschen tegen Hollanders kwamen te rij den behaalden de buitenlanders de overwin ning, soms zelfs na een vrij groote voor- gift. Bosman en van Hulzen waren nog de beste tegenstanders, maar beiden hadden in beslissende momenten pech of kwamen te vallen. De voornaamste uitslagen van dezen dag zijn: Wedstrijd voor junioren over vier ronden in twee series en een finale: 1. de Jonge in 1 min. 55.4 sec.; 2. Roest in 1 min. 55.6 sec. en 3. Westerop in 1 min. 56.2 sec. Uitdagingswedstrijd over drie ronden: Na dat Bosman van Hulzen geslagen had in 1 min. 20.2 sec. en de Engelschman Shipheard zy'n landgenoot Bowden achter zich gelaten had, in 1 min. 15.8 sec., ging de eindstrijd tusschen de beide winnaars. De uitslag hiervan was: 1. Shipheard in 1 min. 14.2 sec.; 2. Bosman in 1 min. 15.6 sec. Een wedstrijd tusschen Hollandsche en Engelsche rijders, over vier ronden, in een Hollandsche en een Engelsche serie, waar na de nummers een en twee van elke serie in den eindstrijd kwamen had tot uitslag: 1. Greatrex in 1 min. 37.6 sec.; 2. Houtop in 1 min. 44.6 sec. Een handicaprace over vier ronden in drie series en een herkansingsrit, waarbij telkens eenige Hollanders uitkwamen tegen de En gelschen, waarna de nummers een en twee in de finale geplaatst werden, bracht de vier Engelsche deelnemers Greatrex, Shipheard, Price en Bowden in den eindstrijd tegen Bosman, Aartsen, Iesberts en Houtop. Het resultaat was, dat Greatrex eerste werd in 1 min. 42.2 sec.; 2. Bosman in 1 min. 42.4 s.; daarop volgden de andere Engelschen. In een handicaprace voor junioren over vier ronden in twee series en een finale was de uitslag: 1. Moeke in 1 min. 51.2 sec.; 2. de Jonge (met 20 meter handicap) 1 min. 52.4 sec., 3. Westerop (5 meter handicap) in 1 min. 53 sec. Het slot van de wedstrijden werd ge vormd door een handicaprace over vier ronden, tusschen de vier Engelschen en de vier snelste Hollanders. De strijd ging bijna geheel tusschen de Engelschen. De uitslag was: 1. Greatrex (60 meter handicap) 1 min. 42.2 sec.; 2. Shipheard (35 meter handicap) in 1 min. 42.8 sec.; 3. Bow den (40 meter handicap) in 1 min. 43.2 sec.; 4. Iesberts in 1 min. 44 sec.; 5. Aartsen in 1 min. 48.4 sec. Price was in de laatste ronde gevallen. Automobilisme. GROOTE PRIJS VAN MONACO. Caracciola winnaar. De eerste belangrijke automobielwedstrijd van het seizoen, de Grand Prix van Mona co, werd op tweeden Paaschdag verreden met het resultaat, dat de eerste drie plaat sen resp. bezet werden door Caracciola met Mercedes Benz, Varzi met Auto Union en Stuck, eveneens met Auto Union. De strijd voor de Grand Prix, welke thans voor de achtste maal werd verreden, was «eer fel. De beste coureurs en renwagens kwamen aan den start voor den wedstrijd, welke door de straten van Monte Carlo werd verreden. Achttien wagens werden ge start, slechts negen kwamen door de finish. Wielrennen. PARUS—ROURAIX. Speicher wint in de sprint. Voor de 37ste maai is op Eersten Paasch dag verreden Parijs—Roubaix, de klassieke wegwedstrijd, welke ditmaal na feilen strijd in de sprint gewonnen werd door den Franschman Speicher met banddikte voor Romain Maes en met op de derde plaats eveneens een Belg, Rebry. Op de 29ste plaats klasseerde zich onze landgenoot A. van Schendel met een tijd van 7 uur 27 minuten 53 sec. De tijd van den winnaar Speicher was 7 uur 15 min. 1 sec. Hockey. INTERNATIONAAL DAMES-HO^KEY- TOURNOOI. Duitschland wint het tournooL Nederland op de tweede plaats. Na den rustdag van Zaterdag is het Ber- lynsche zeslandentournooi Zondag voortge zet met de demi-finales. Nederland kwam hierin tegen Oostenrijk, welke ontmoeting met niet minder dan 8—-0 door onze dajnes werd gewonnen, nadat de rust met 5

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 9