De Alkmaarsche Motorraces.
ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 14 APRIL 193
Houtop wint de vier hoofdprijzen, dank zij
zijn fenomenaal bochtenwerk.
Spannende wedstrijden met fraaie tijden. -
Een baanronde van 89.6 K.M.
GROOTE BELANGSTELLING.
SPORT EN WEDSTRIJDEN
Motoren.
In den voorzomer van 1921 dus nu
precies 15 jaar geleden organiseerde
Alcmaria V.V.V. voor het eerst gvas-
baanwedstrijden voor motoren.
Het was in den tijd, dat de motorsport
overal zeer populair waren: Veendam,
Sappemeer, Stadskanaal, Leeuwarden,
Zwolle, Amersfoort, Hilversum, Dord-
trecht, den Haag, allen hadden ze gras-
banen en overal trokken de wedstrijden
drommen toeschouwers.
Dat tijdperk van grooten bloei was
slechts kort en de eene baan na de an
dere verdween. Verleden jaar waren er
alleen nog Dordrecht en Alkmaar over
en beide banen werden toen slechts
matig bezocht. En Dordrecht zag zich
ook genoodzaakt, om te sluiten.
Maar Alkmaar bleef. Al waren er ook
plannen, om het aantal wedstrijddagen dit
seizoen tot twee te beperken.
Alkmaar bleef en opende gisteren voor de
zestiende keer in evenzoovele achtereenvol
gende jaren het grasbaanseizoen.
Goed bekeken, Alwnaria V.V.V.!
Want de belangstelling was buitengewoon
groot.
Nu bofte de organiseerende vereenïging
enorm met het weer. De temperatuur was
zachter geworden, dank zij een vriendelijk
voorjaarszonnetje, dat den geheelen middag
scheen. Dat maakte, dat het er op het sport
park best uit te houden was.
Maar datzelfde mooie voorjaarsweer had
het publiek tot een uitstapje naar Alkmaar
genood.
En zoo kon het gebeuren, dat reeds ver
voor den middag de toeloop naar Alkmaar
begon. Auto's en motoren kwamen uit alle
richtingen, uit vrijwel alle provinciën. En de
passagiers verpoosden eenigen tijd in de ver
schillende café's, die dus reeds vóór de races
zaken maakten.
Direct na den middag werd de toeloop
steeds grooter. De uittocht naar het Sport
park was begonnen. Onze verkeerspolitie had
haar taak volkomen in hahnden en léidde
kalm en zeker het verkeer. Vlot werden de
auto's en motoren gestald en ver voor den
aanvangstijd der races stonden de gemeente
lijke parkeerterreinen vol met motorische
vehikels, wier aantal op ongeveer 750 ge
schat werd.
De belangstelling was buitengewoon groot,
zeiden we hierboven.
Wel, dat bleek al gauw bij het zich vullen
van de verschillende rangen.
De twee nieuwe zittribunes aan den Zan-
dersloot waren al heel spoedig uitverkocht
en bleken weldra te klein, de groote over
dekte vulde zich ook geheel en de staan
plaatsen op het paddock en verder rondom
het terrein waren al evenzeer in trek.
Men kan moeilijk van een uitverkocht
huis spreken, waar altijd nog wel gelegen
heid is, om ergens menschen neer te zetten,
maar een gobale schatting van 5000 persjnen
is zeker niet al te optimistisch gerekend.
Dat de belangstelling grooter was, dan ver
wacht werd, bleek ook wel uit den verkoop
der programma's. Reeds voor half twee was
er geen enkel programma meer verkrijgbaar.
Een fout, die niet had mogen voorkomen,
maar die uitsluitend te wijten is aan den
exploitant van deze programma's, die op
eigen houtje het aantal exemplaren met
eenige honderden verminderd had!
De baan zelf was in keurige conditie en
handhaafde haar roem: de mooiste en snelste
grasbaan van Nederland! Het gras was over
de geheele baan gemaaid en de rol had zijn
werk gedaan, zoodat hooge snelheden ge
maakt konden worden.
En zij werden gemaakt!
De wedstrijden.
Men vraagt zich onwillekeurig af, hoe hst
mogelijk is, dat de snelheden steeds weer
worden opgevoerd. Want al moge het baan
record dan niet verbeterd zijn (slechts één
keer werd het geëvenaard), men vergete
niet, dat dit de eerste grasbaanrace van het
seizoen was en dat de geschiedenis steeds
geleerd heeft, dat pas na een serie wedstrij
den de tijden beter worden, omdat en moto
ren en renners zich dan pas geheel aangepast
hebben aan den aard der wedstrijden
Wij voor ons meenen, dat de samenste hng
van het programma er toe heeft meegewerkt,
om hooge gemiddelden te krijgen. Want een
deel der wedstrijden en juist die der
seniores tot 500 c.M3. werd in manches ver
reden, waardoor bereikt werd, dat er om
elke plaats gestreden werd, maar waardoor
tevens bereikt werd, dat de achtersten e
voorsten opjoegen. Want een derde plaats
■was meer waard dan een vierde en een vier
de méér dan een vijfde!
Daarnaast was de strenge doorvoering van
promotie en degradatie oorzaak van meer
gelijkwaardige tegenstanders. We hebben a
te lang seniores zien rijden, die nauwelij s
de tijden van juniores benaderden,
waren een factor, die strijd soms
kelde.
Zoo was het nu niet.
Bovendien was het krachtsverschil onder
ling vrij klein, naar reeds de tijden laten
zien. En ook dat maakte, dat er snel gereden
werd.
er
maar
En zij
uitscha-
Maar Houtop was toch te sterk voor de
rest! zal men willen opmerken. Wij
geven dat direct toe, maar wijzen
meteen op, dat het verschil toch
zeer gering was. Een van Dijk dwong
Houtop, om zich geheel te geven en zij,
die de duels tusschen beide cracks ge
zien hebben, zullen ons gelijk geven.
Houtop was de sterkste. Jawel, rnaar
alleen door zijn fenomenale stuurkunst.
Want zijn Rudge was zeker niet opge
wassen tegen de Eysink van van Dijk.
Neen, Houtop won, omdat hij het
„broad-siden" tot in de perfectie ver
stond, omdat hij zijn grootste winst
maakte in de bochten.
Toen hij in de eerste manche der 500 c.M3.-
klasse van Dijk buitenom moest passeeren,
kon hij dit niet. En als van Dijk in de twee
volgende manches hetzelfde bochtenwerk
van Houtop had laten zien, van Dijk was
overwinnaar geworden.
Die Houtop evenaarde in de langebaan-
race het ronderecord van 26,2 sec., wat een
gemiddelde van bijna 90 K.M., beteekende.
Een snelheid, die voor een grasbaan enorm
hoog is.
De Utrechtenaar had dus wel een zeer
goeden dag en hij vestigde hier een nieuwe
reputatie en kreeg zoo'n populariteit, dat de
jeugd hem na afloop bestormde om hand-
teekeningen en hij zich genoodzaakt zag, om
in de dokterskamer te vluchten!
Wij zullen verder nog één naam noemen:
Jan Rijk. De populaire Hagenaar reed voor
het eerst mee in de juniores-klasse, maar
bleek zoo'n groot overwicht te hebben op
zijn concurrenten, dat hij zonder de minste
inspanning den wedstrijd won. Hij zal wel
gauw weer promoveeren tot de klasse, waar
in hij qua kwaliteit thuis hoort: de seniores-
afdeeling.
De ongelukken bleven dezen keer tot een
minimum beperkt. Het Roode Kruis-leger
heeft geen dienst behoeven te doen. Slechts
twee valpartijen kwamen voor. Eerst viel er
een nieuweling van het donkere ras, een
Indiër, die onmiddellijk gedoopt werd tot
Negus, en later duikelde v. Aartsen, wiens
voorwiel tijdens de race losschoot en aan
den haal ging. Maar bij geen van beiden was
ook maar een schrammetje te vinden!
Meneer Westerop, de voorzitter van den
rennersbond, gaf wel een heel slecht voor
beeld. Hij startte in zijn herkansingsrit op de
motor van Houtop, maar toen hij de truc in
de finale weer wilde uithalen, belette de wed
strijdcommissie dit! Het publiek floot, de
monstreerde daardoor een volkomen onkun
de, Westerop werd kwaad en verdween, ver
getende, dat hij en hij alleen de schuld
droeg.
Tenslotte verliepen de races zoo vlot, dat
ondanks een ruim half uur pauze het pro
gramma precies half vijf geëindigd was.
Toen nam de politie haar taak weer op en
leidde de menigte langs vaste lijnen. De race
naar de ponten was begonnen!
Maar in de stad bleef het den geheelen
avond druk.
Wij zouden wel eens willen weten, wat
zoo'n motordag voor de stad Alkmaar betee-
kent. Het zijn niet alleen de huur van het
sportpark, de stedelijke belasting, de par-
keergelden, die de gemeente ontvangt, maar
autogarages, fietsstallingen, caféhouders en
vele particulieren maken op zoo'n dag goede
zaken. En hun aantal is grooter, dan men wel
denkt.
Alleen daarom al is het te hopen, dat de
motorwedstrijden nog vele jaren op het pro-
gramma blijven en dat Alkmaar nog vele
jaren bij die duizenden motorliefhebbers in
trek blijft!
Eén opmerking.
Eén opmerking van de zijde van het
publiek meenen wij hier te moeten opnemen.
Het publiek op de rangen aan d Zandersloot
schijnt n.1. niet veel 'gehad te hebben aan
luidspreker. Het geluid der installatie drong
lang niet voldoende door in die richting,
mede doordat de wind niet gunstig was, en,
vrijwel niemand kon dan ook verstaan,
welke rijders de verschillende races wonnen
en hoe de gemaakte tijden waren.
Dat is natuurlijk fout en wij hopen, dat
Alcmaria V.V.V. aan dit onderdeel der orga
nisatie bij de volgende wedstrijden de noo-
dige aandacht zal schenken.
Het verloop van de wedstrijden.
Wij zullen de wedstrijden zelf niet chrono
logisch verslaan, maar de verschillende races
direct in elkaar's verband noemen. Laten wij
dan beginnen met de
Nieuwelingen tot 250 c.c.
Aan den start komen M. v. d. Linden
(Rudge), F. v. d. Kleij (Ariel), J. v. d. Weerdt
(Rudge), W. Dijs (Motosacoche).
v. d. Kleij gaat ver voorop en de drie ove
rige kruipen hoog door de bochten, behalve
v. d. Linden, die kalm rijdt, maar wiens
tweede plaats bedreigd wordt door Dijs. Na
3 ronden verovert Dijs de tweede plaats en
probeert dan nog één te worden.
In de laatste ronde verrast v. d. Linden
vriend en vijand en gaat binnendoor van de
derde naar de eerste plaats en wint als out
sider. Dijs wordt tweede. Zeer goed gereden
door v. d. Linden! En verstandig.
1. v. d. Linden 3 min 14.2 sec.; 2. Dijs 3
min. 15 sec.; 3. v. d. Kleij 3 min. 15.2 sec.; v.
d. Weerdt uitgevallen.
Het eere-rondje bezorgt v. d. Linden een
zeer verdiend applaus van alle rangen.
Nieuwelingen tot 350 c.c.
Aan den start komen J. W. Huykman
(Velocette), W. Peters (Jap.:), A. Abelskamp
(Motor Paleis Special), O. Timm (Velocette).
Peters loopt direct ver uit en de drie an
deren leveren een aardigen strijd om de
tweede plaats, die tenslotte door Huykman
bezet wordt.
1. Peters in 3 min. 14 sec.; 2. Huykman in
3 min. 25.6 sec.; 3. Timm in 3 min. 27.6 sec.
Abelskamp moest in de laatste ronde den
strijd staken wegens motorpech.
Juniores tot 350 c.c.
Aan den start komen J. Westerop (Eysink),
F. G. Meijer (Velocette), J. H. Rijk (Ariel),
0. Moeke (B.S.A.), Q. v. d. Berg (H. D.), J.
Roest (Eysink).
Moeke en Roest nemen de leiding, terwijl
Jan Rijk met een weigerende motor zit en
na een halve ronde de baan al verlaat.
Er is geen spanning, alleen Meijer doet in
de bochten raar en maakt een paar schuivers
en valt tenslotte voor de tribune!
Het resultaat is:
1. Moeke in 3 min. 6.2 sec.; 2. Roest in 3
min. 8.2 sec.; 3. v. d. Berg in 3 min. 16.8 sec;
4. Westerop (ver achter).
Moeke en Roest komen dus in de finale; de
anderen rijden een herkansingsrit om twee
plaatsen in de finale.
Herkansing: Aan den start komen Wes
terop, Rijk, Meijer, v. d. Berg.
Weer valt Jan Rijk in de eerste ronde uit.
Westerop is nu actiever en neemt de leiding,
terwijl v. d. Berg tweede ligt. Samen heb
ben ze een halve ronde voorsprong op Meijer
en dan gaat het kalm aan. V. d. Berg doet
nog dom, door te gaan jagen om de eerste
plaats, maar verder gebeurt er niets.
1. Westerop 3 min. 7.2 sec.; 2. v. d. Berg
3 min. 7.6 sec.; 3. Meijer 3 min 25.6 sec. (Rijk
uitgevallen).
In de finale plaatsen zich dus ook Westerop
en v. d. Berg.
Finale: Aan den start komen Moeke, Roest,
Westerop, v. d. Berg.
Westerop verschijnt met een anderen
motor en brengt even de boel in de war. Hij
veroorzaakt een valsche start en wordt daar
na uitgeschakeld.
De drie overigen rijden een kalm partijtje
zonder spanning, totdat v. d. Berg Moeke in
een langen strijd verlaat en de leiding ver
overt. Moeke laat hem niet los, maar v. d.
Berg houdt de leiding, al slingert hij met
zijn motor op het laatste, rechte einde ge
vaarlijk.
1. v. d. Berg 2 min. 58.2 sec.; 2. Moeke 2
min. 58.6 sec.; 3. Roest (1 ronde achter).
Juniores tot 500 c.c.
Ie manche: Aan den start komen C. v. Rys-
sel (B.S.A.), H. Büys (Douglas), J. H. Rijk
(Ariel), J. v. Zon (Jap.), J. H. Iesberts
(Lady).
Het heele gevalletje zit als een kluitje op
elkaar en als er een ronde verloopen is, heb
ben Buys en Rijk de leiding. Jan Rijk neemt
de bochten beter en korter en neemt na 2
ronden alleen de leiding met een 20 M. voor
sprong.
v. Rijssel en Iesberts vechten een apart
robbertje om de derde plaats, wat zeer in
teressant is. Iesberts wint dat gevecht na 3
ronden en dan gaat hij in de derde ronde op
Buys af, dien hij net niet meer bereikt.
Goed gereden door het eerste drietal!
1. Jan Rijk, 3 min. 5.6 sec., 1 pt.; 2. Buys.
3 min. 8.8 sec., 2 pt.; 3. Iesberts, 3 min. 9.8
sec., 3 pt.; 4. v. Rijssel, 3 min. 21.2 sec., 4 pt.;
5. v. Zon, 3 min. 33.6 sec., 5 pt.
2e manche: Nu is van Zon het beste weg,
maar Jan Rijk rijdt in zijn bekende stijl en
komt in één ronde reeds van de derde plaats
op de eerste te liggen, waar niemand hem be
dreigen kan.
Aardig zijn nog de duelletjes onderling
tusschen de vier overige renners, waarvan
Buys de sterkste blijkt. Deze wordt al gauw
tweede en dan is het gedaan. Rijk wint
zonder moeite en toonde zich veel te sterk
voor de junior-klasse.
1. Jan Rijk 3 min. 4.2 sec.; 2. Buys 3 min.
5.8 sec.; 3. v. Zon 3 min. 18.8 sec.; 4. Iesberts
3 min. 22,2 sec.; 5. v. Rijssel 3 min. 26.2 sec.
3e manche: Weer neemt v Zon de leiding,
terwijl Buys weer tweede ligt en Jan Rijk
derde. Het duurt echter slechts een ronde,
dan ligt Rijk tweede en Buys eerste. En na
nog een ronde neemt Rijk den kop en wint
verder onbedreigd.
1. Jan Rijk 3 min. 4.4 sec; 2. Buys 3 min
7.6 sec., 3. v. Zon 3 min. 17.2 sec.; 4. v. Rijs
sel 3 min. 19.6 sec.
De eind-uitslag is:
1. Jan Rijk 3 pt.; 2. Buys 6 pt.; 3. v. Zon
11 pt.; 4. v. Rijssel 13 pt.
Seniores tot 350 c.c.
Ie serie: Aan den start komen J. H. Ies
berts (Lady), P. J. W. van Aartsen (New.
Rapid), A. Hartman Jr (Motosacoche), Jac.
Al (Royal Enfield).
De start is goed en de strijd direct volop.
Hartman leidt, op den voet gevolgd door v.
Aartsen, maar een ronde later ligt Iesberts
al nummer 2!
Het groepje blijft bij elkaar en rijdt zeer
beheerscht, ondanks vervaarlijke schuivers
van v. Aartsen.
Tot de laatste ronde blijft het spannen en
Ja:. Al komt in die ronde van de vierde naar
de derde plaats. De eindstrijd brengt hem
echter weer terug naar de derde plaats.
Een zeer goed gereden race!
1. Hartman 3 min. 2.2 sec.; 2. Iesberts 3
min. 2.6 sec.; 3. Jac. Al 3 min. 2.8 sec.; 4. v.
Aartsen 3 min. 3.6 sec.
2e serie: Aan den start komen N. Kuyper
(Chater-Lea), H. Hamers (Royal Enfield),
P. Maller (Velocette), J. C. Houtop (Rudge).
Houtop neemt na een kleine weifeling de
leiding, maar moet die weer afstaan aan den
zeer snellen Kuyper. Het viertal ligt vlak bij
elkaar en vecht hard. In de tweede ronde
kan Kuyper een aanval van Houtop niet
weerstaan en hy wordt zelfs naar de derde
plaats verdrongen.
Als Houtop dan voorop gaat, neemt hij een
vrij grooten voorsprong op nummer twee,
Maller, en de strijd is dus na 3 ronden ge
streden.
1. Houtop 2 min. 59.8 sec.; 2. Maller 3 min.
2.6 sec.; 3. Kuyper 3 min. 6.2 sec,; Hamers
3 min. 15.2 sec.
De tweede eersten van elke serie komen
reeds in de finale. De overigen rijden een
herkansingsrit.
Herkansing: Aan den start komen dus: Jac.
Al, v. Aartsen, Kuyper, Hamers.
Kuyper komt slecht weg, maar als zijn
motor even werkt, rent hij op de vluchtelin
gen af, van wie v. Aartsen en Al voorop
gaan. Dank zij motorpech van v. Aartsen
verovert Kuyper al gauw de tweede plaats.
Een ronde later valt v. Aartsen en nu is de
strijd heelemaal gestreden.
1. Jac. Al 3 min. 0.2 sc.; 2. Kuyper 3 min.
2.6 sec.; 3. Hamers (gestaakt); 4. v Aartsen
(gevallen).
Het blijkt, dat v. Aartsen zijn voorwiel
verloor in de race! Zijn val liep overigens
goed af!
In de finale komen dus ook Jac. Al en
Kuyper.
Finale: Aan den start komen thans: Hart
man, Iesberts, Houtop, Maller, Jac. Al en N.
Kuyper.
Na een snelle start neemt Houtop de
leiding, terwijl Iesberts en Hartman naast
elkaar liggen op de tweede plaats, 't Gaat
heel hard en de hekkesluiter Jac. Al ziet al
gauw Houtop naast zich liggen. Ze strijden
samen zij aan zij en Houtop wint onbedreigd
en lapt Jac. Al nog net op de eindstreep!
De rest bleef dicht bij elkaar liggen en
leverde een zeer interessanten strijd. Men
zie de tijden maar!
1. Houtop 2 min. 50.2 sec.; 2. Iesberts 2 min.
50.4 sec.; 3. Hartman 2 min. 52.6 sec.; 4. Mal
ler 2 min. 52.8 sec.; 5. Kuyper 2 min. 53 sec.;
6. Jac. Al 3 min. 19.6 sec.
Seniores tot 500 c.c.:
Ie manche: Dan komt het eerste groote mo
ment: de massastart van negen seniores in de
zwaarste klasse. Het zijn: G. H. Kops (Nor
ton), N. Kuyper (Chater Lea), G. J. v. Dijk
(Eysink), L. Rehorst (Jap.), P. J. W. v. Aart
sen (New Rapid), A. Hartman Jr. (British
Excelsior), J. C. Houtop (Rudge), J. Bosman
(Motosacoche).
Het davert bij den start en het publiek rekt
zich, om toch maar niets te missen.
De start duurt vrij lang, maar als ze weg
zijn, gaat het direct heel snel. Houtop en v.
Aartsen strijden zij aan zy, waarbij v. Dijk
zich ook nog mengt. Die verovert eerst de
tweede plaats en verrast daarna in een run
ook Houtop.
De overigen zitten op kleinen afstand ach
ter de kopgroepen, van wien v. Dijk een 20
M. voorsprong op Houtop heeft.
Kops valt uit na de 4e ronde, evenals
Rehorst en Kuyper.
1. v. Dijk, 2 min. 50 sec., 1 pt.; 2. Houtop,
2 min. 51.2 sec., 2 pt.; 3. v. Aartsen, 2 min.
54.2 sec., 3 pt.; 4. Hartman, 3 min. 0.2 sec., 4
pt.; 5. Bosman, 3 min. 2.2 sec., 5 pt.; 6. Ha
mers, 3 min. 3.8 sec., 6 pt.
2e manche: Weer een massastart, weer
duurt het vrij lang, voor allen weg zijn,
maar daar gaat de vlag en stuift het groepje
weg.
v. Dijk neemt de leiding met Houtop als
tweede. Veel verschil is er echter niet. In
de derde ronde valt Houtop v. Dijk aan; in
teressant! Maar v. Dijk slaat den aanval af
nog eens en nu gaat Houtop binnendoor en
neemt de eerste plaats in.
Zes renners vechten om de overige plaat
sen, wat eveneens sensatie geeft!
Houtop wint; v. Dijk wordt tweede. De
uitslag is:
1. Houtop, 2 min. 48.2 sec., 1 pt.; 2. v. Dijk,
2 min. 48.6 sec., 2 pt.; 3. Hartman, 2 min. 57:2
sec., 3 pt.; 4. v. Aartsen, 2 min. 58.2 sec.,
pt.; 5. Bosman, 2 min. 58.6 sec., 5 pt.; 6.
Rehorst, 2 min. 59.4 sec., 6 pt.; 7. Hamers,
3 min. 1.2 sec., 7 pt.; 8. Kuyper, 3 min. 1,4
sec., 8 pt.
3e manche: Aan den start komt hetzelfde
groepje, behalve Kops, Hamers en Kuyper,
die geen kans meer hebben.
v. Dijk heeft weer de leiding veroverd en
Hoiitop ligt na een ronde derde! v. Aartsen
ligt n.1. tusschen de twee leiders in. In de
derde ronde gaat Houtop tot den aanval over.
gaat v. Aartsen voorbij en snelt dan op v.
Dijk af, die in de laatste ronde Houtop niet
kan weerstaan door diens fenomenale boch
tenwerk. Houtop wint de daverende race, die
enorm boeide gedurende alle zes ronden.
1. Houtop, 2 min. 45.6 sec., 1 pt.; 2. v. Dijk,
2 min. 45.8 sec., 2 pt.; 3. v. Aartsen, 2 min.
51.2 sec., 3 pt.; 4. Hartman, 2 min. 56.6 sec.,
4 pt.
Het eindresultaat is: dus
1. Houtop (2 1+1) 4 pt.
2. v. Dijk (1+2 2) 5 pt.
3. v. Aartsen (3 4 3) =10 pt.
4. Hartman (4 3 4) 11 pt.
Langebaa n-r ace seniores tot
350 c.c.
Aan den start komen: N. Kuyper (Chater
Lea), J. H. Iesberts (Lady), A. Hartman Jr.
(Motosacoche), P. Maller (Velocette), Jac.
Al (Royal Enfield), J. C. Houtop (Rudge).
Nu neemt Houtop resoluut de leiding, ter
wijl er om de tweede plaats hard gevochten
wordt door Iesberts en Maller. Iesberts wint
dien strijd, maar Hartman, Maller en Jac.
Al vechten verder in het achterste gelid en
geven nog de noodige sensatie, waardoor de
race levendig blijft.
In de laatste ronde gaat Maller nog op
Iesberts af, maar die geeft hem geen kans en
zoo komt het einde met de zooveelste zege
van Houtop.
1. Houtop 4 min. 50.4 sec.,; 2. Iesberts 4
min. 51.2 sec.; 3. Maller 4 min. 52.4 sec.; 4.
Jac Al 4 min. 53.2 sec.; 5. Hartman 5 min.
2.2 sec.
Langebaa n-r acesenlores tot
500 c.c.
Aan den start komen: G. H. Kops (Norton),
N. Kuyper (C)hater Lea), G. J. van Dijk
(Eysink), H. Hamers (Royal Enfield), L.
Rehorst (Jap.), J. H. Iesberts (Lady), P. J.
W. van Aartsen (New-Rapid), A. Hartman
Jr. (British Excelsior), J. C. Houtop (Rudge).
v. Aartsen leidt nu, maar Houtop is van
daag onweerstaanbaar en hy rent weer in
een langen strijd naar de voorste plaats, om
dan een voorsprong te nemen van een 50 M.
Na 5 ronden liggen nog 5 renners in den
stryd en waar de onderlinge afstanden vrij
groot zijn, is de spannig weg. Toch niet, want
v. Aartsen en v. Dijk gaan om de tweede
plaats vechten, die tenslotte bij v. Dijk te
recht komt.
Houtop ligt langzamerhand een halve baan
voor!
De uitslag is:
1. Houtop 4 min. 36.6 sec. (snelste ronde
26.4 sec.); 2. v. Dijk 4 min. 53.4 sec.; 3. v,
Aartsen 4 min. 53,8 sec.; 4. Hartman 5 min.
2.6 sec.
MOTORRACES OP WOUDESTEIN.
De op Woudestein te Rotterdam gehou
den motorraces mochten zich op den eersten
Paaschdag in een zeer matig bezoek „ver
heugen".
Er is goede sport te zien gegeven en al
dadelijk heeft men op dezen eersten dag van
het seizoen gezien, dat de Engelschen toch
nog altijd heel wat betere rijders zy'n dan
de Hollanders. In eiken wedstrijd waar En
gelschen tegen Hollanders kwamen te rij
den behaalden de buitenlanders de overwin
ning, soms zelfs na een vrij groote voor-
gift. Bosman en van Hulzen waren nog de
beste tegenstanders, maar beiden hadden
in beslissende momenten pech of kwamen
te vallen.
De voornaamste uitslagen van dezen dag
zijn:
Wedstrijd voor junioren over vier ronden
in twee series en een finale: 1. de Jonge in
1 min. 55.4 sec.; 2. Roest in 1 min. 55.6 sec.
en 3. Westerop in 1 min. 56.2 sec.
Uitdagingswedstrijd over drie ronden: Na
dat Bosman van Hulzen geslagen had in 1
min. 20.2 sec. en de Engelschman Shipheard
zy'n landgenoot Bowden achter zich gelaten
had, in 1 min. 15.8 sec., ging de eindstrijd
tusschen de beide winnaars. De uitslag
hiervan was: 1. Shipheard in 1 min. 14.2
sec.; 2. Bosman in 1 min. 15.6 sec.
Een wedstrijd tusschen Hollandsche en
Engelsche rijders, over vier ronden, in een
Hollandsche en een Engelsche serie, waar
na de nummers een en twee van elke serie
in den eindstrijd kwamen had tot uitslag: 1.
Greatrex in 1 min. 37.6 sec.; 2. Houtop in 1
min. 44.6 sec.
Een handicaprace over vier ronden in drie
series en een herkansingsrit, waarbij telkens
eenige Hollanders uitkwamen tegen de En
gelschen, waarna de nummers een en twee
in de finale geplaatst werden, bracht de vier
Engelsche deelnemers Greatrex, Shipheard,
Price en Bowden in den eindstrijd tegen
Bosman, Aartsen, Iesberts en Houtop. Het
resultaat was, dat Greatrex eerste werd in
1 min. 42.2 sec.; 2. Bosman in 1 min. 42.4 s.;
daarop volgden de andere Engelschen.
In een handicaprace voor junioren over
vier ronden in twee series en een finale was
de uitslag: 1. Moeke in 1 min. 51.2 sec.; 2.
de Jonge (met 20 meter handicap) 1 min.
52.4 sec., 3. Westerop (5 meter handicap) in
1 min. 53 sec.
Het slot van de wedstrijden werd ge
vormd door een handicaprace over vier
ronden, tusschen de vier Engelschen en de
vier snelste Hollanders.
De strijd ging bijna geheel tusschen de
Engelschen.
De uitslag was: 1. Greatrex (60 meter
handicap) 1 min. 42.2 sec.; 2. Shipheard (35
meter handicap) in 1 min. 42.8 sec.; 3. Bow
den (40 meter handicap) in 1 min. 43.2 sec.;
4. Iesberts in 1 min. 44 sec.; 5. Aartsen in
1 min. 48.4 sec. Price was in de laatste
ronde gevallen.
Automobilisme.
GROOTE PRIJS VAN MONACO.
Caracciola winnaar.
De eerste belangrijke automobielwedstrijd
van het seizoen, de Grand Prix van Mona
co, werd op tweeden Paaschdag verreden
met het resultaat, dat de eerste drie plaat
sen resp. bezet werden door Caracciola met
Mercedes Benz, Varzi met Auto Union en
Stuck, eveneens met Auto Union.
De strijd voor de Grand Prix, welke thans
voor de achtste maal werd verreden, was
«eer fel. De beste coureurs en renwagens
kwamen aan den start voor den wedstrijd,
welke door de straten van Monte Carlo
werd verreden. Achttien wagens werden ge
start, slechts negen kwamen door de finish.
Wielrennen.
PARUS—ROURAIX.
Speicher wint in de sprint.
Voor de 37ste maai is op Eersten Paasch
dag verreden Parijs—Roubaix, de klassieke
wegwedstrijd, welke ditmaal na feilen
strijd in de sprint gewonnen werd door den
Franschman Speicher met banddikte voor
Romain Maes en met op de derde plaats
eveneens een Belg, Rebry. Op de 29ste
plaats klasseerde zich onze landgenoot A.
van Schendel met een tijd van 7 uur 27
minuten 53 sec. De tijd van den winnaar
Speicher was 7 uur 15 min. 1 sec.
Hockey.
INTERNATIONAAL DAMES-HO^KEY-
TOURNOOI.
Duitschland wint het tournooL
Nederland op de tweede plaats.
Na den rustdag van Zaterdag is het Ber-
lynsche zeslandentournooi Zondag voortge
zet met de demi-finales. Nederland kwam
hierin tegen Oostenrijk, welke ontmoeting
met niet minder dan 8—-0 door onze dajnes
werd gewonnen, nadat de rust
met 5