electriciteit-storing in en om leiden. botsing tusschen vrachtauto's. schipper door zijn knecht gedood. NIEUWE NIEDORP WINKEL UITGEEST OUDKARSPEL ST. PANCRAS BEVERWIJK HEERHUGOWAARD EGMOND AAN ZEE NOORDSCHARWOUDE 33 gemeenten een kwartier met halve spanning. Gistermiddag omstreeks vier uur ont stond in de electriciteitsfabriek te Leiden een storing in de stroomlevering, vermoe delijk door een defect aan de bekrachti gingsdynamo van de in bedrijf zijnde tur bine. Teneinde de juiste oorzaak van de sto ring te vinden werd de spanning verlaagd, zoodat ook het licht, dat op dat oogenblik brandde, flauwer ging schijnen. Toen het niet mogelijk bleek de oorzaak van het de fect te achterhalen heeft men even den stroom uitgeschakeld ten einde met een reservemachine het bedrijf voort te zetten. Na vijftien a twintig minuten werd de stroom weer op de volle spanning geleverd. Een groot gebied, gelegen tusschen de Noordhollandsche grens, de zee, Wassenaar, Voorschoten, Waddinxveen en Boskoop, omvattende 33 gemeenten, werd door deze storing, welke gelukkig niet lang duurde, getroffen. Eén ernstig gewonde. Tengevolge van het gevaarlijk snijden door een autobestuurder zijn gistermiddag op den Rijksweg onder de gemeente Alphen a. d. Rijn twee vrachtauto's tegen elkaar ge botst, terwijl ook een derde werd geraakt. De bestuurder van een der wagens, een auto van de firma H. A. van Dijk te Mij drecht, wilde een parkeerende trailer voor bij rijden en kwam daarbij in botsing met een uit de tegenovergestelde richting ko mende vrachtauto van de firma J. Eykel- kam puit Zeist, met het gevolg, dat de ca bines van de twee wagens vrijwel geheel in elkaar werden gedrukt. De beide bestuur ders kwamen er met lichte kwetsuren af, doch een derde persoon, die in de vracht auto uit Zeist was gezeten, zekere K. de Bruin, werd ernstig gewond. De borstkas werd hem gedeeltelijk ingedrukt, terwijl hij voorts verwondingen aan het achterhoofd en den rechter pols opliep. Hij is naar het ziekenhuis te Woerden overgebracht. De beide vrachtauto's waren dusdanig vernield, dat zij met een kraanwagen moesten worden weggesleept. Ook de trailer werd bescha digd. „Och, w«ren «Ha menichen wij». (Dat it heelemaal nlat noodlg, als ze achtar het stuur maar 'n klein beetje hater wilden opletten, dan konden wa al héél tevreden zijn I) Rechtszaken Vijftien jaar geëischt. Omstreeks middernacht in den nacht van 4 op 5 December j.1. is de schipper van het tanklichtschip Gallicie, de 31-jarige Joachim Ritmeester door den 27-jarigen ontslagen knecht, O. A. van L. met een dolkmes op trambalcon van een wagen van lijn 3 te Rot terdam doodgestoken. De oorzaak van dit drama was gelegen in de ruzie, welke de schipper en zijn knecht veertien dagen tevoren in Straatsburg heb ben gehad, hetgeen den schipper aanleiding heeft gegeven zijn knecht te ontslaan, welk ontslag 4 Dec. inging. Van L. heeft nog po gingen aangewend het ontslag ongedaan te maken, maar is daarin niet geslaagd. Ge bruikmakend van de omstandigheid, dat de schipper als h(j met zijn schip in de nabij heid van de werf van de firma Burgerhout te Rotterdam ligplaats neemt, vaak zijn schoon ouders bezocht en dan tegen middernacht weer aan boord terugkeerde, wilde van L. den schipper met een speciaal voor dat doel gekocht dolkmes, aan de werf opwachten. De schipper en zijn vrouw stonden op het middenbalcon van de tram, toen op den hoek van de Posthoornsteeg van L. op de tram sprong. De knecht voegde den schipper nog iets toe en trok vrijwel tegelijkertijd den dolk, waarmede hij den schipper in de borst stak. Hevig bloedend zeeg de schipper ineen, terwijl de knecht op de vlucht sloeg, maar reeds op de Wijnhaven kon hij gegre pen worden. Op weg naar het ziekenhuis is de getroffene bezweken. Gistermiddag heeft de schippersknecht, die in het Huis van Bewaring is opgesloten, zich voor de Rotterdamsche rechtbank te verant woorden gehad. De substituut-officier van justitie, mr. J. C. V. Meischke, heeft primair moord en subsidiair doodslag ten laste ge legd. Bovendien vermeldt de dagvaarding alle vormen v»n rr ishandelin£ met doode- lijk gevolg. Verdachte zeide, dat hij dronken was ge weest en bewr rde zich niet te kunnen her inneren, dat hij gestoken had. Nadat eenige passagiers van de tram, waarop het drama zich heeft afgespeeld, had den verklaard, hoe de aanslag zich heeft toe gedragen, nam het o.m. requisitoir, uit het feit, dat verdachte aanvankelijk een revol ver had willen kcopen, leidde spr. onder meer af, dat verdachte de bedoeling heeft gehad schipper Ritmeester van het leven te berooven. Spr. wilde niet aannemen, dat verdachte in staat van dronkenschap ver keerde, toen hij zijn misdaad beging. De po litieambtenaren, die hem hebben gearres- Amstecdamsche ïBeucs van Zaterdag 25 April 1936. OPGAVE VAN NOORDHOLL^NDSCH LANDBOU iVCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te STAATSLEEN1NGEN. 4 Nederl. 1934 4 Ned.-Indië 1934 5/i Duitschland 1930 Idem met verklaring BAN K-iNSTELLIN GEN. Amsterd. Bank Handel Mpij. Cert. v. 250 Koloniale Bank Ned. lnd. Handelsbank. Rotterd. Bank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie v. Berkels Patent i Calvé Delft Cert. i Nederl. Ford Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BU1TENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel t Cities Service Kennecott Copper Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. iii Redjang Lebong EUM. PETROLE Dordtscbe Petr. i Kon. Petr. Perlak Philips Oil i Shell Union i i Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber t Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon, Ned, Stoomboot Scheepvaart Unie i TABAKKEN. Deli Batavia. Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka i Southern Pacific Southern Railw, Cert. Union Pacific SNofeerlng per 50. x) ex-coupon tExclaim PROLONGATIE vonfe koers WISSELKOERSEN A NIET OFFICIEEL. New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Bazel t Kopenhagen i Stockholm 1 Oslo Madrid Vorige koers 98i5/10 9ö»/a 20 V» 215/s H«7. 123UA6 45V, 108V« 105V, 231/z 35 57 202 1/4 lOSVis 437, 521"/.,. 32'/a 3Vi 21% 39 4'/« 2Iz1/4 Ut3/» 1021/, 207, I3s0 152'/4 225 227'/. 249 80 261/u 10*/i« ll>7:« H8Vie 69 V, 94 427» 61V, pl.m. 10.30 W/. 96 207, 21»/« 47 106 2-74 57 203 172y4 pl.m. 10.45 pl.m. 11.00 2 U/s pl.m. 11.15 l0s>{-Ói 1053/s IV, 401/, 176 201 191 431/4 lv"/n «V. 73 431/, 21-"As 32V« 37. 39 474 2144 74 1 0 103 207, 15274 225 2501/4 83 261/, lOVlS lü7l« 118jj-9i 09 94 42 62 2'/s m 41-1/4 1751/4 202 193 437, W/w -i 9 21 h-"/I6 327. 74 2.'H/is 38|-"/i6 214V,-5 120 104-1/, 1737, 1055/4 21 |-"/l6 32I/8 1/4 3-i/is 27}-Vis 38 «"/is 1731/4 1057, 2U%, 32»/j« 1-vjs 2 74 387, 215-6 21>Va-4 249V, 101/, ld/, 11974 i 691/4 m» 101/, 2<9j 74 101/is H9i 7r 411/4 27, 7.6 27, 204-7 ,\M *Exdividend. 17< pCt Hèdtn 1-11/, pCt Vorige koers 1.477i6 7.281/, 59 25 9.707, 24.927, 48.02 32.471/j 37 4/1/, 36 52'/, 2012V, Koers op heden 2 uur 1.477i« 1 28 59,26 9.?0V,- 24 y4 48 03 3/45 3145 36,50 teerd en verhoord, hebben daarvan niets be speurd. Het O.M. achtte verdachte schuldig aan moord en eischte 15 jaar gevangenisstraf. De verdediger, mr. H. Winkel, bestreed, dat verdachte kalm overleg heeft gepleegd. Naar het oordeel van pleiter zijn geen aan wijzingen voor moord of doodslag aanwezig, verdachte heeft zich niet zoodanig uitgela ten, dat men kan meenen, dat verdachte van plan was den schipper te vermoorden. PI. achtte zijn cliënt wel schuldig aan de laatste twee subsidiaire ten laste leggingen. Uitvoerig schetste pl. den toestand, waarin verdachte door alle teleurstellingen van dien dag verkeerde en riep de clementie van de rechtbank in. Na repliek is de uitspraak bepaald op 8 Mei. JjiQezoiideH Stukken DE KOLENBONNEN. Het wil mij voorkomen, mijnheer de re dacteur, dat de geslaagde collecte voor de door de weersomstandigheden getroffen werkloozen, voor een niet gering gedeelte te danken is aan de opwekking en den steun, die de Alkmaarsche Courant daaraan heeft verleend. Een dergelijk resultaat, ondanks de korte voorbereiding, toont opnieuw aan, dat de burgerij van Alkmaar bereid is zich vrij willig een offer te getoosten voor de armen, mits geloof en politiek zich maar afzijdig houden. A. d. R. JCetk ÓL School PREDIKBEURTEN. HEERHUGOWAARD, geen opgaaf ont vangen. OUDORP, 7 uur n.m., ds. v. d. Kieboom (avondmaal). NIEUWE NIEDORP (niet 10 uur maar 's avonds 7 uur) ds. van Dijk van Oudkarspel. and: m. JaiuAouw KENNEMERLAND. Hoewel de aanvoer van groenten niet zoo groot is (eerder het tegendeel is waar) was de stemming maar matig. Ja, als men de marktberichten leest, zegt men „het valt mee", doch de werkelijkheid is wel een beetje anders. Zeker, wat de marktberichten aangeven is juist, doch het is geen groot kwantum welke die prijzen haalt. Boven dien is er nog al wat tweede soort, welke een matig prijsje opbrengt. Bloemkool, mooi van kleur en vorm, bracht 12 tot 18 op, 2e soort (ook mooi) 5 tot 9 per 100 st. Sla was gewild en bracht 2 tot 4.50 op per 100 st. Stoofsla 5.50 tot 8 per 100 K.G. Komkommers, nog geen cou rant artikel, waren duur. De groene kom kommers golden 8.50 tot 11, de gele 12 tot 16 per 100 stuks. Spinazie, waarvan door het gure weer geen groote aanvoer, gold vrij hoog, n.1. 8 tot 14 per 100 K.G. Postelein (waarvan een beperkte aanvoer) gold 14 tot 16.50 per 100 K.G. Witlof, mooi en vast, was best te plaatsen. Eerste soort gold 8 tot 11, 2e soort (een geijkte prijs) 5 tot 8 per 100 K.G. Bosgroenten werd voor alle prij zen verhandeld, doch over het generaal genomen gold het vrij hoog, behalve prei, welke weinig opbracht. Er was een vlugge handel in rabarber, welke 6 tot 10 per 100 bos opbracht. De partijtjes roode kool (goede kwaliteit) wer den vlug verkocht voor 8 tot 13 per 100 stuks. De overige aanvoer geeft geen reden om afzonderlijk te bespreken. Alleen zij ge meld, dat de eerste rabarber uit de natuur werd aangevoerd. De eerstelingen brachten weinig meer op dan de andere, hoogstens 1 per 100 bos. 7lieuws VERKEERSWEEK VOOR W.-FRIESLAND. Er begint meer teekening te komen in de voorbereiding van de „verkeersweek voor Westfriesland". De heer H. N. Groot, is er in geslaagd voor de organisatie van een tocht met auto's en motoren een commissie te vormen onder voorzitterschap van burgemeester S. M. Middelhof van Hoogkarspel. De orga nisator van de wandeltocht, die vermoede lijk op 7 Juni zal worden gehouden, de heer S. Hiemstra heeft contact gezocht met de Nederlandsche Wandel Unie, die de lei ding in handen zal nemen. De consul van den A. N. W. B. te Mid- woud, de heer K. Schuitemaker, organiseert de rijwieltochten voor toeristen. Het secretariaat van de verkeersweek wordt waargenomen door den heer H. Krijgsman, p. a. de Kamer van Koophandel te Hoorn. WfcolVïARKEERING lw DRECHTERLAND. Naar aanleiding van een door den A. N. W. B. gedaan verzoek zal het Bestuur van Noordhollands Noorderkwartier berm planken plaatsen langs weggedeelten op den Zuiderdijk van Drechterland, tus schen Hoorn en den Lageweg en tusschen Venhuizen en Broekerhaven. Hierdoor zal de veiligheid belangrijk worden verhoogd op deze wegen, waar over het doorgaand verkeer Enkhuizen- Hoorn wordt geleid, in afwachting van de omlegging van den provincialen weg, Denk om het uur van de spreek beurt. Men verzoekt ons ook te dezer plaatse te melden, dat ds. van Dijk van Oudkarspel niet om 10 uur 's morgens, maar om 7 uur n.m. zal optreden. Aanbesteding. Bij de gehouden aanbesteding voor verbouw van het raadhuis alhier en de veldwachterswoningen werd ingeschreven door: H. Fijnheer voor 620; C. Brouwer voor 633; J. Smit Pzn. voor 658; Speets en Kaaij voor 744 en C. Lampers voor 675. Het werk is aan den laagsten inschrijver H. Fijnheer, gegund. Een kolenbon. Op initiatief van den Uitgeester Be stuurders bond en van den R. K. Volks bond is Vrijdag aan de werkloozen een kolenbon verstrekt. Zooals bekend mocht sedert 1 April het Gemeentebestuur geen kolenbonnen meer verstrekken en waar de demperatuur allesbehalve hiermede reke ning hield, integendeel door den aanhou denden regen, gepaard met sneeuw en hagel, een kachel nog minder te missen was dan in de laatste dagen van Maart, werd door bovengenoemde vereenigingen besloten bij de ingezetenen der gemeente een inteekenlijst te doen circuleeren, ten einde gelden in te zamen, opdat alsnog aan de werkloozen een kolenbon kon wor den verstrekt. Het in totaal ingeteekende bedrag bedroeg rond 60.zoodat Vrij dag nog weer aan velen een bon ter waar de van 0.50 kon worden uitgereikt. Een bunsing gevangen. Terwijl de Gebrs. Winter Vrijdag in het land waren om nog het laatste hooi naar huis te halen, kwam plotseling onder den klamp een bunsing te voorschijn. Een wilde jacht door het land volgde. Ten slotte wisten zij het dier in een hoek van het land te drijven met als resultaat dat zij na vele pogingen het dier hebben ge vangen. Bijslagregeling. Naar wij vernemen bestaat voor tuin bouwers, die gebruik wenschen te maken van de nieuwe bijslagregeling, welke 1 Mei a.s. in werking zal treden gelegenheid ter gemeente-secretarie op eiken werkdag van voorm. 9121/2 uur en nam. van 1 3/22 1/2 uur, met uitzondering van den Zaterdagmiddag, een aangifte-formulier te bekomen. „Witte Kruis". Het Witte Kruis hield Woensdag haar jaarvergadering in het lokaal van den heer Bouwstra onder leiding van den heer A. Schuur. Medegedeeld werd, dat leden, welke moe ten worden vervoerd naar een ziekenhuis per ziekenauto, dit moeten opgeven voor het Witte Kruis. Luxe auto's zijn niet noodig, dit met het oog op de reductie. Uit het jaarverslag van den secretaris stippen wij het volgende aan. 639 maal is gebruik gemaakt van materiaal. De admi nistratie en het materiaal en lokaal was steeds in de beste orde. De medewerking van het gemeentebe stuur werd steeds ondervonden. Het ledental ging terug van 448 tot 440. De heer Boskamp bracht als afgevaar digde verslag uit van de vergadering van de N.H. vereeniging. De rekening van den penningmeester gaf te hooren: ontvangsten met inbegrip saldo 1934 1334,23, uitgaven 796,39, saldo 537,84. De heer Huberts adviseerde tot goedkeu ring. Als nieuwe commissie werden benoemd de heeren P. de Koning en A. Stammes. Met de rondvraag wees de heer Stammes op onbruikbaar materiaal. Dit zal worden ondervangen door aanschaffing van nieuw. De magazijnmeester ontving voor de keu rige verzorging een woord van dank. De hqer Kuitwaard bracht naar voren de malaria-bestrijding. Hierover ontwikkelde zich een breedvoe rige discussie. Besloten werd om lisol aan te schaffen en beschikbaar te stellen voor de leden en tevens in contact te komen met de nog bestaande commissie, wellicht kan er dan iets bereikt worden. De heer de Koning wees nog op onmid dellijke naziening van teruggebracht mate riaal. Door spreker is materiaal 's avonds teruggebracht en 's morgens daarop werd hem medegedeeld, dat dit gebarsten was. De kwestie ligt hier: wie is de schuldige? Er zal in het vervolg rekening mee wor den gehouden. Hierna sluiting. Historisch Genootschap „Midden- Kennemerland". Dit Genootschap hield Vrijdagavond in 't Kennemer Hotel haar jaarvergadering. Na afdoening van de huishoudelijke zaken trad de heer Dresch uit Alkmaar op, die een boeiende causerie hield, in de pauze toege licht met lichtbeelden, over „De ontwikke ling van het verkeerswezen sedert de 16de eeuw tot op onzen tijd". Spr. begon met te zeggen, dat onze pro vincie in de 16de eeuw in het teeken stond van een zeer druk scheepvaartverkeer. De bewoners van Noordholland, inzon derheid Hollands Noorderkwartier, stonden in die dagen bekend als een echt zeevarend volk. Zeevaart en scheepsbouw, zeide spr., stonden toen ten nauwste met elkaar in verband. Vooral naar en van de Oostzee was de vaart van belang. Het bewijs hiervan werd door den spr. met de volgende cijfers ge staafd. Van 1611 tot 1620 passeerden o.a. uit Enk huizen 3445, uit Hoorn 2783 en uit Medem- blik 923 schepen den Senttel. Ziet gü muggen, lang van poot, Aarzelt niet, maar slaat ze dood. Uit 120 Noordhollandsche plaatsen in de eerste helft der 17de eeuw werd deel ge nomen aan de vaart op de Oostzee, en aan die op de Middellandsche Zee werden sedert het eind der 16de tot in de 17de eeuw uit 57 plaatsen deelgenomen. Langzamerhand zoo vervolgde de heer Dresch werden verschillende wateren ingepolderd en dit was oorzaak, dat door de belangen van landbouw en veeteelt de scheepvaart tegen het einde der 17de en in de 18de eeuw snel terugliep. Volgens spr. namen ongeveer in 1750 vanuit Westfriesland geen schepen meer aan het internationaal verkeer deel. Toen, zeide de heer Dresch, brak de tijd der trekschuit aan. Allerwege werden trekvaarten aangelegd en het beurtschip en de trekschuit werden populaire verkeersmiddelen. De 19de eeuw, zeide spr., bracht in onze provincie wederom groote veranderingen in het verkeer te water door het graven van twee belangrijke kanalen, n.1. het Groot- Noordhollandsch Kanaal, dat in 1824 en het Noordzeekanaal in 1876 tot stand kwam. In het tweede gedeelte van zijn voordracht vertelde spr. een en ander over het verkeer te land, waarbij de diligence en de postkoets de revue passeerden. Begrijpelijkerwijs waren de wegen in die dagen zeer slecht. Eerst volgens den heer Dresch werden deze in den Franschen tijd belangrijk beter. Uitvoerig weidde spr. tenslotte uit over de stichting der eerste sporlijn, welke in 1839 van Haarlem naar Amsterdam tot stand kwam en eindigde met het internatio naal luchtverkeer, waarbij ons kleine landje lang geen slecht figuur maakt. Het einde dezer hoogst interessante voor dracht, zoomede de serie soms leuke licht beelden werd met een welverdiend applaus beloond. Voor de veilingen „De Eendracht" en „Tuindersbelang" was het Vrijdag een heu gelijke dag, daar de gemeenteraad in hare Donderdavond gehouden bijeenkomst met 8 tegen 5 stemmen goedgunstig beschikt had inzake haar verzoek om voor den duur van 1/4 eeuw een stuk gemeentegrond aan de Meerkade in erfpacht te mogen hebben, ten einde daarop een overdekt veilinggebouw te kunnen stichten. Spinazie. Het koele weer is oorzaak dat tot he den bevredigende prijzen gemaakt worden. Tijdens het seizoen wordt door de veree- nigde veilingen dagelijks gemarkt. De aanvoer per Donderdag welke tot de tusschendagen gerekend wordt be droeg circa 3000 fust van 8—10 K.G. inhoud waarvan de prijzen circelden tusschen de 0.45 en 0.90 per fust met een doorsnee- prijs van 0.65. Woningbouw gegund. De bouw van drie woningen met een winkel in één gebouw voor rekening van den heer G. J. Specken, hetwelk vorige week werd aanbesteed en waarbij toen de gunning werd aangehouden, is wat betreft het timmer- en metselwerk, thans gegund aan J. Borst te Heerhugowaard voor 5994 en het schilderwerk aan A. Breed voor 647, het electrische licht aan J. Borst voor 128. De Emmabloem-collecte. De opbrengst der Emmabloemcollecte bedraagt dit jaar 85, hetgeen voor het eerst sedert 1932 weder een hoogere op brengst is dan een vorig jaar. In 1935 be droeg de opbrengst namelijk 64, terwijl deze in 1932 nog 124 was, maar sindsdien ieder jaar ongeveer 20 minder werd. Over de tewerkstelling van werklooze arbeiders is in deze gemeente al heel wat te doen geweest en de laatstgehouden raads vergadering heeft er van in het teeken ge staan. Over de mogelijkheid van de plaat sing van arbeiders in Schoorl in plaats van in de Wieringermeer heeft het N.V.V. zich tot den minister van sociale zaken gewend en naar men ons thans mededeelt, heeft het N.V.V. van den minister een antwoord ge kregen, waarin wordt gezegd, dat zooveel mogelijk rekening zal worden gehouden met de geuite wenschen, doch dat op het oogen blik niet alle arbeiders uit deze gemeente naar Schoor] zullen kunnen worden gezon den, doordat er niet voldoende plaats zou zijn. Naar men ons verder mededeelt, kun nen thans tien arbeiders naar Schoorl wor den gezonden. Dieps- en Moorsmeer-polder De jaarlijksche vergadering van stern- gerechtigde ingelanden van de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7