Wat is zoo'n kruiser eigenlijk? DE GEBROEDERS „GOCHEM" 'wr^ 1 ^"1 vermaard JLv-i- U. C* JL door z'n glans! TUoiMHdaal 'lüeuws NIEUWE NIEDORP SCHAGEN MEDEMBLIK HOORN De heer Doedens vond dat de kosten van wijkverpleging te laag zyn geraamd als Cal- lantsoog er by komt. De voorzitter gaf te kennen, dat het door den gemeentegeneesheer voor Noord-Zype indertyd mogeiyk werd geacht zonder kos- tenverhooging Callantsoog in de wykver- pleging te betrekken. Echter kan een ver goeding door het gebruik van een auto wor den gegeven. De heer Doeder.s wees op de besparing op kosten van onderwys in verband met het feit, dat kinderen uit Koegras de o. 1. school te 't Zand kunnen bezoeken. Spreker vroeg zich af of de kinderen inderdaad naar de school te 't Zand zullen gaan. De voorzitter lichtte toe, dat waarschyn- Hjk kan worden volstaan met overplaatsing van de kinderen van de Kolksluis en van den Schinkeldyk, om te 't Zand een 2 mans- school te behouden. De heeren Doedens en Jansma hadden bezwaar tegen vermindering qpn de com- missiën tot wering van schoolverzuim, welk bezwaar de voorzitter niet kon inzien, om dat toch elke school in de commissie blijft vertegenwoordigd. Uitvoerig werd gesproken over de vraag, 0f het Tehuis voor Ouden van Dagen te Zifpe voldoende ruimte zal bieden, om daarin, zonder verbouwing, ook verpleegden uit Callantsoog op te nemen. Wethouder van der Sluys (tevens voorzit ter van het Burge-'ük Armbestuur) was van oordeel, dat er ruimte genoeg is en dat met een kleine aanvulling van ledikanten en beddegoed kan worden volstaan. Bij de eindbeschouwingen zeide de heer Doedens, dat hü in de vereeniging van beide gemeenten geen voordeel ziet. Spreker be schouwde Züpe, in tegenstelling tot de mee ning van den voorzitter, wèl als een histo risch verarmde eenheid. Het strand- en badwezen zou niet ten voordeele van de ge- heele gemeente zyn, de leges-gelden zouden hooger worden en het bestaan van een ver loskundige voor Callantsoog zou in de toe komst niet meer verzekerd zyn. De brandverzekeringsbelasting te Callants oog zou worden opgeheven en zou in ande ren vorm pp de ingezetenen van Zype wor den verhaald. De wykverpleging zou per jaar 200 meer kosten. Spreker was van meening, dat de vereeniging geld zou kosten, dat tenslotte op armen- en werkloozenzorg zou moeten worden bezuinigd. Daarom was spreker tegen de vereeniging. De voorzitter merkte op, dat de heer Doe dens heelemaal uitschakelt, dat de inwoners van Callantsoog toch ook belasting betalen, wat de nieuwe gemeente ten goede komt. Verder begreep spreker de houding van den heer Doedens niet, waar deze de cyfers van het rapport niet kon bestryden. Wanneer er in totaal een voordeel is van b.v. 6500, dan beteekent dit een voordeel van 1 per inge zetene van de nieuw te vormen gemeente. Hiertegen is toch, zeide spreker, niets in te brengen. De heer Veltman zeide, dat de S.D.A.P.- fractie vóór samenvoeging is, omdat daar door werkeiyk bezuiniging is te verkrijgen en voorts omdat de S.D.A.P. voorstander is van een zoo groot mogelyke volksgemeen schap. De heer Nannis protesteerde ten sterkste tegen het wantrouwen van sommige leden ten opzichte van de door B. en W. gegeven cUfers. De heer van der Sluys onderschreef het rapport ten volle. Het zou van B. en W. im moreel zyn, de zaken anders voor te stellen dan ze zyn. Spreker stelde er prys op te verklaren, dat zoowel de burgemeester als de wethouders en de gemeente-secretaris bij de opstelling van het rapport de waarachtige belangen van Zype en Callantsoog hebben gezien. De voorzitter zeide, dat H. M. de koningin vertrouwen in zyn persoon heeft gesteld door zyn benoeming tot burgemeester van Zype en spreker heeft den eed afgelegd de belangen van Zype te zullen voorstaan en behartigen. Spreker verklaarde er van over tuigt te zyn dit te doen door mede te wer ken aan de beoogde vereeniging, welke èn voor Callantsoog èn voor Zijpe van belang is. Vervolgens werd het rapport om tot ver eeniging te adviseeren in stemming ge bracht en aangenomen met 6 tegen 4 stem men. Vóór stemden nevr. M. VriesmanSlot en de heeren Blom, Veltman, Nannis, van der Sluys en Jansma. Tegen: de heeren Bruin, Duidens, de Boer en Doorn. Hierna werden de overige agendapunten behandeld. Op voorstel van B. en W. werd besloten tot wyziging van he' in de vorige vergade ring genomen besluit tot het aangaan van een kasgeldleening. Aan W. Meyers te 't Zand werd tegemoet koming verleend in de kosten van school bezoek door zyn leerolichtig kind. Een soort geluk verzoek van den heer K, Kooy te 't Zand werd aangehouden. By de rondvraag zeide mevr. Vriesman Slot, dat de uitkeeringen steun-B, welke een i <*e weken geleden zyn gedaan, zeer ge- rin» waren. Da voorzitter antwoordde, dat het de be doeling is ook tegen den winter nog uitkee- ringen te doen. Dit is een besluit van het B-comité, waarin ook arbeiders afgevaardig den zitting hebben. lil. Wy zullen nu een kijkje nemen in de goed onder het pantserdek verstopte ruimten, die de vitale deelen van den kruiser bevatten. Zy zyn behalve bergplaatsen, van achteren afgerekend: munitiebergplaatsen,- de ach terste', electrische centrale, de achterste machinekamer, de tandwielkamer, de voor ste machinekamer, het achter-ketelruim, het midden- en het vóórketelruim, de voorste electrische centrale, de radiohut en voor- munitiebergplaatsen; dan volgen weer al lerlei bergplaatsen, de ankerkettingbak en een z.g. trimtank. Deze compartimenten be slaan ten deele de geheele ruimte tusschen pantserdek en dubbelen bodem, de rest is in 2 étages, gevormd door de niveaux der twee koebrugdekken, verdeeld; uit de namen der compartimenten ziet de lezer wel, welke de groote ruimten innemen. In de étage onder het koebrugdek liggen, gerekend van achteren: de stuurmachine- kamer, de handstuurmachinekamer, welke gebruikt wordt, als aan dek de stuur inrichting kort en klein geschoten is, een trimtank, munitiebergplaatsen, de achterste pompkamer, het seinstation, de voorste pompkamer, de lekcentrale, de koelmachine- kamer, de iuisterhut, de koelruimen, de om vormerruimte, provisiebergplaatsen, drink water en waschwatertanks en trimtanken. Het trimmen dient om, als het schip door een treffer lek geworden is en slagzy-, kop- of stuurlast krygt, den kruiser weer gelyk- lastig te maken, want by slagzy b.v. komt de onderkant van het huidpantser aan één zyde boven water en de bovenkant aan de andere zyde onder de waterlyn en is men dus het fraaiste pantser tegen volgende treffers kwyt. De mannen van den lekdienst in de lekhut zorgden dan voor het vullen der trimtanks, waardoor het schip weer ge recht wordt. In de beide pompkamers staan de mach tige lenspompen, die elk 400 M3. water per uuur uit het schip kunnen zuigen en zelfs onder water staand, doorpompen kunnen, benevens allerlei hulpwerktuigen, die niet voor de voortstuwing dienen. Voor het by- ^ullen der zoetwatertank3 beschikt de kruiser over twee distilleermachines, die elk ton zoet water per dag afleveren kunnen. in de koelmachinekamer staan de instal laties, welke de victalieruimen koud "Ouden. Op dit schip behoeft meri dus geen lovend mee mede te nemen. In de luisterhut staan de apparaten, die dienen om alle onderwatergeluiden op te Vangen en de richting, waaruit deze komen, nauwkeurig vast te stellen. Onderwater- kloksignalen van lichtschepen, maar ook naderende onderzeebooten kunnen op deze Vdjze bytyds verkend worden. Wy zullen nu iets dieper ingaan op de voortstuwingsinstallatie van den kruiser. In de achterste machinekamer is de tur binemachine voor stuurboordsschroef, in de Voorste een dergelyke voor bakboords- schroqf opgesteld. Tot een niet-technisch mensch spreekt zoon turbo-machine eigen- ljjk niet. Hy hoort des te meer, want de tandwieloverbrengingen maken, als volle kracht geloopen wordt, een geraas, dat hooren en zien vergaat. Maar de als dollen draaiende schoepenwielen der hooge- en lage druk-turbo's, waartegen de stoom blaast, zyn met hun assen opgesloten in doozen, en de rondsels, welke in de tus schen de beide thachinekamers gelegen tandwielkamer in tandwielen grypen, welke op de schroefassen zijn gemonteerd, zijn ook verstopt in yzerer hulsels, zoodat men niet anders ziet bewegen dan dé schroefassen. Voor machines, die geconstrueerd zyn om 66.000 P.K. te leveren, bij forceeren mis schien wel 75.000 P.K., is het werken op halve kracht oneconomisch. Voor de ge wone dienstvaart, welke de kruiser loopen zal, in den regel ongeveer 12 myi, schakelt men dan ook in de machinekamers een kleine aparte turbine in, welker afgewerkte stoom de beide groote turbines in die af- deeling doorloopt en voldoende is voor de z.g. kruisvaart Wanneer het schip ter reede ligt, heeft men de voortstüwingsmachines niet noodig, maar de talryke werkzaam heden en het leven aan boord gaan door en eischen kracht. Om deze te verkrygen, be schikt de kruiser om een aparte diesel centrale met generatoren. Maar dit zy slechts terloops opgemerkt. Voor de stoom- levering aan de turbines zorgen 6 Yarrow hooge druk waterpypketels, met olie - ge stookt. Van die 6 ketels, in drie ruimen opgesteld, zyn twee klein. Die ketelruimen zien er wel heel anders uit dan „de plaat" op een met steenkolen gestookte installatie. Daar, één vuile stof- boel; halfnaakte stokers aan het rieken, sjakkepstooten, kolen opgooien en asch- wippen, en tremmers, zwart als negers, zwoegend achter de kolenwagentjes uit de bunkers. Vuurdeur slaan, de gloed uit een open vuur verlicht spookachtig de in rade loos snel tempo werkende stokers, hun oog half op hun werk en half op de stoom- meters gericht, want het kolenstoken is een groote kunst, en als het schoonmaken der vuren te lang duurt, de vuren niet dun en gelykmatig gespreid zijn, zakt de wijzer en gromt de officier van de wacht, en klinkt al spoedig van de brug door de spreekbuis: „De slagen minderen, wat heeft daar voor een „zieke-beenen-kWartier" de wacht?" Maar hier op de De Ruyter? Ik overdryf maar een beetje, als ik zeg: „Je kunt Van den vloer eten". Wat een kraakzindelyk bedrijf, wat een leegte aan stokersi Een ketel aansteken? Wel, een deur tje open, een vlammende toorts tegen den oliebrander, die in lucht-fyn-verdeelde olie spuit, floep! het vuur is aan en ronkt zoo hard als men wil en het mag. Even dikke kwalm uit den schoorsteen, maar dat mag niet zoo b'yven, want zulks wyst op on economische verbranding van de olie. Dus even een kykje in den schoorsteen nemen; de officier van de wacht behoeft er niet voor langs dé steile laddertjes en door vele. luchtslüisjes naar boven te klauteren, hij volstaat met een blik in de periscoop. Hoe piekeren ze het uit? Voor de mon ding van die periscoop in den schoorsteen zit een lampje; kwalmt de schoorsteen, dan ziet men het lichtje niet, maar is de verbran ding ideaal, dan schynt het helder; de bran ders spuiten dan goed en zy worden niet moe en men kan er verder afblyven. Met die vuren wordt stoom van 2,8 atmosfeeren gebrouwen en in de 6 ketels samen energie voor 66.000 P.K. geaccumuleerd. Zeer merkwaardig is de bescherming tegen brand in de ketelruimen en ook be paald noodig, ook zonder dat men in de eerste plaats een brand door treffers denken moet. De door lucht verfynde olie is eigen lijk een gas, en zeer brandbaar gas gewor den en dus een gevaarlyk vuur, als het, door een onvoorzien toeval op een andere plaats dan onder de ketels terecht komt. Ook zijn met de grootste voorzorg niet altyd heel kleine olielekjes te voorkomen. Zal ergens een brandje opvlammen, dan grijpt men in de eerste plaats naar de zandbakken en de handblusch-apparaten. Dryft een grooter vuur de bemanning het ketelruim uit, dan is er by de eerste sluis een inrichting; die, in werking gesteld, een watergordyn sproeit, waarachter de laatste man met het blusschen door kan gaan. Men heeft verder rondom de ketels een stoomleiding en een watersproei-inrichting. Door deze te openen, wat, als alle manupu- laties op dit schip, in in-gevaar-verkeerende compartimenten ook van dek geschieden kan, wordt een wolk van water en stoom op het vuur losgelaten. Boven het pantserdek kan voorts een schuimblusch-installatie op het ketelruim in werking gesteld worden en baat ook dat niet, dan beschikt men nog over een koolzuurbattery, die haar vuur- smorend gas in-het ketelruim blaast. Wy spraken over sluizen. Deze zyn noodig in de toegangen tot de ketelruimen, omdat de olie lucht noodig heeft van 30 c.M. over druk boven de atmosfeer. Men leeft op „de vuurplaat", dus onder een barometerstand, die „mooi, warm, droog weer" aangeeft, als de barometer aan dek „storm en regen" aanwyst. Nu, droog zal het zeker op de plaat zyn, als de herfststormen over den kruiser gieren, maar warm denkelijk niet, want geweldige ventilatoren persen zooveel lucht binnen, dat het er frisch zal blijven. Intusschen is het een merkwaardige klim- merij van die vuurplaat naar boven; men wordt net als een schuit geschut door sluiskolkjes, waar men ten hoogste met z'n tweeën, als men niet erg slank is, plaats in vindt. Nu ik het toch over ventilatie had, is het hier de plaats, om met verwijzing naar het feit, dat Indië een warm iand is, te vertellen, dat ook groote zorg is besteed aan de lucht- verversching in de woonruimten. Als de zon op al dat staal brandt en in den Oostmoeson geen verkwikkende regenbuien den romp afkoelen, kan men er, zooals het heet „een zweetje kwijtraken", hoe ook het buitenge woon hooge vochtigheidsgehalte van den dampkring 's menschen uitstraling belem mert. Op slecht geventileerde schepen kan het leven zoo'n kwelling zyn, dat de marine man geneigd is, de kwaliteit van zijn schip minder af te meten aan zyn gevechtswaarde, dan aan de temperatuur in de verblijven. Op de De Ruyter is de zoo noodig bries kunstmatig voor elkaar gepiekerd. In het schip zijn 30 zuig'-persfans opgesteld, die tezamen 200.000 M3. lucht per uur ver plaatsen kunnen. Bovendien hebben alle groote compartimenten hun eigen fans. V. De vogels van diverse pluimage aan boord. Op een ouderwetsch schip had men offi cieren, onderofficieren, matrozen, konsta bels, mariniers en baantjesgasten. De laat- sten: de botteliers,- de koks, de hofmeesters, de schryvers, de timmerlieden, de zeil makers en de „korporaal',, zoo heette de smid aan boord,- wwden als non-combat- tantén aangezien en/hekleeden zy een rang, dan dragen zy strepen,'de helft zoo lang als die van de combattanten, platte strepen dus, in plaats van driëhoekvormige. By de officieren ligt het verschil tus schen combattant en non-combattant in de galons; de dokters en de officieren van ad ministratie hebben geen krul in de bovenste galon. Hoewel de onderscheiding tusschen com- abttant en non-combattant altyd onlogisch is geweest, omdat de non-combattant in het gevecht evenveel" moed noodig had en, zy het in passieven zin, wel degelyk zwaren soldatenplicht deed, zoo is op een modern oorlogsschip deze passiviteit geheel ver dwenen, want elke baantjegast heeft ook zijn actieve post in het gevecht. De distinc tieven der combattanten hebben zij echter nog niet gekregen. Er is in den loop der jaren nog heel wat meer veranderd op een oorlogsschip. Eerst deed de stoom zyn intrede, daarna de elec- triciteit, toen de oliemotor en de turbine en in plaats van het schallend commando met de noodige en onnoodige knoopen kwamen de seinbellen, de seinlichtjes, de meters, de telefoon, en wat niet aL De zeilmakers, de timmerlieden, vroeger hoofdpersonen aan boord, verdwenen geheel of gedeelteiyk; de matroos kan niet alleen niet meer volstaan met zyn zeemanskunde, hij boette' daarvan evenveel in, als bij won aan technische be drevenheid op allerlei gebied. Zijn aantal slonk, zijn overwicht, dat vroeger den armen mariniers, den koperzHgers, van den vroegen morgen tot den laten avond werd ingepeperd, verdween de dekdienst en is 'n dienst als andere geworden; de Jan toont zijn kunnen niet meer bij het reven der razeilen, of met „kortjan" by net enteren; hy is behalve stoomzeeman kanonnie-, af standwaarnemer, seiner of torpedist ge worden. De bemanning van den kruiser telt be halve den commandant (een kolonel) en den eersten officier (een overste), drie lui tenants ter zee le klasse (kapiteins), zes luitenants ter zee 2e klasse (eerste luite nants), zes luitenants ter zee 3e klasse (tweede luitenants), één officier Marine stoomvaartdienst der le klasse, zes tweede en twee derde-klassen, een kapitein der mariniers, een officier van gezondheid le klasse, een officier van administratie le klasse en één der derde klasse. Een buiten gewoon belangryke plaats neemt nog altyd de chef der equipage, de opperschipper in (adjudant-onderofficier). In militairen rang staan aan hem gelyk de opperkonstabel en de oppermachinist. In den rang van sergeant-majoor dienen op den kruiser in den regel een majoor telegrafist, eenige majoors-machinist, een majoor-geschutmaker, een majoor-monteur, een majoor-bottelier, een majoor-schryver en een sergeant-majoor der mariniers. In den sergeantsrang dienen de noodige boots lieden, dat zyn dus de eigenlyke zeeman onderofficieren, sergeant-konstabels, tele grafisten, seageant-machinisten en sergeant monteurs, een timmerman, die op het kleine beetje hout aan boord moet letten, één sergeant-ziekenverpleger, die met drie kor poraals de „gaande en staande" patiënten verzorgt, één sergeant-schryver, twee ser geant-hofmeesters, twee sergeant-koks. Zyn de vliegtuigen aan boord, dan wast de sterkte met de noodige officieren- of on- deroffieren-vliegers en officieren-waarne mers, alsmede het benoodigde vliegtuig- makerspersoneel. Al deze takken van dienst hebben natuurlijk ook korporaals: aan boord zyn dus de noodige kwartiermeesters voor den dekdienst, korporaal-konstabels-, tele grafisten-, machinisten-, monteurs-, botte liers-, schryvers-, hofmeesters-koks en kor poraals der mariniers. Verder telt de dekdienst meer dan 100 matrozen le en 2e klasse; de machinekamer vele stoker-oliemannen, stoker le en 2e klasse; de civiele dienst 25 bedienden. De kleermaker, de schoenmaker en de barbier, die alle drie zeer ruime werkplaatsen te hunner beschikking hebben, moeten het met den stand van matroos als hun baton de maréchal stellen. Aan boord zijn tenslotte een dertigtal mariniers le en 2e klasse, waaronder twee tambours en één pijper. Buiten hun bepaalde dienstvakken kunnen de moderne marineschepelingen allerlei brevetten halen: op de De Ruyter is er voor Janmaat ruimte voor houders van het brevet voor kanonnier, voor afstandmeters, voor seiners, voor duikers, voor sein- meester. In totaal varen op den kruiser 1 com mandant, 32 officieren, 47 onderofficieren en 352 korporaals en manschappen. Uit bovenstaande opsomming blykt wel, wat aan den dienst op een modern oorlogsschip vastzit, wie korporaal en hooger zyn, zyn ongetwyfeld „skiL'ed" vaklieden. (Wordt vervolgd). Middenstandsvereeniging. Op de vergadering van de Midden standsvereeniging alhier werd door den voorzitter, den heer C. van der Haagen, me degedeeld, dat een schryven van den kamer van koophandel is ingekomen, dat aan iemand die eenmaal als lid staat ingeschre ven geen vrystelling van de jaarlyksche contributie kan worden verleend, onver schillig hoe zyn inkomsten kan worden ver leend, onverschillig hoe zyn inkomsten zou den zyn. Inzake een ingekomen schryven van het gemeentebestuur omtrent vermakelykheids- belasting zal geïnformeerd worden wat de bedoeling is van de beschreven redactiewy- ziging. Aan. het comité van actie zal bekend ge maakt worden wat door de vereeniging is gedaan. De ontvangsten hebben bedragen 80.74 en de uitgaven 151.69. Nadeelig saldo 70.95 in welk bedrag echter is begrepen 34 als reeds betaalde contributie aan den bond over het volgendé boekjaar. Dus is fei- telyk het nadeelig saldo 36.95. Het voordeelig saldo vorig jaar was 148.18, zoodat een kassaldo aanwezig is van 77.23. Overeenkomstig het advies van de reke ningcommissie werd tot goedkeuring beslo ten. De voorzitter meende, dat het voor de vereeniging onmogelijk is, zonder contrl- butieverhooging lid van den bond te blij ven. IJët bestuur zal een én ander nader onder de oogen zien. In de plaats van den heer J. le Clercq (niet herkiesbaar) werd tot bestuurslid be noemd de heer Jb. Gelder, terwijl de heer M. Oly werd herkozen. Hierna volgde verkiezing van een lid van het bestuur wegens bedanken van den heer C. van der Haagen. Hoewel nog getracht werd de heer v. d. Haagen op zyn besluit te doen terugkomen, gelukte dit niet, en werd in zyn plaats benoemd de heer T. de Jong. De voorzitter richtte een woord van dank aan het scheidende bestuurslid, den heer le Clercq voor hetgeen hy tydens zyn functie voor de vereeniging heeft gedaan. Naar de districtsvergadering te Alkmaar zal geen afgevaardigde worden gezonden. Hierna volgde bespreking van de Mica 1936. Waar de voorwaarden dezer Mica voor kleine vereeniginge'n onaannemeiyk werden geacht, werd besloten hieraan niet mee Je doen. By de rondvraag sprak de heer Keetmart den heer van der Haagen woorden van dank toe voor het vele dat hy als bestuurs lid en voorzitter voor de vereeniging heeft gedaan. Nu dit jaar niet wordt deelgenomen aan de Mica/vroeg de heer Keetman, tydens de Floralia een of andere attractie op touw te zetten, waarvoor medewerking werd toege zegd. De heer van der Stok uitte hiervoor een woord van dank. Kostverlorenpolder. Stemgerechtigde ingelanden van den Kostverlorenpolder vergaderde ten huize van H. J. Kossen, alhier. Na het openingswoord door den heer D. van der Stok bracht de heer T. Grootes ver- salg uit over het nazien der rekening dienst 1935. De ontvangsten hebben bedragen 3477.39 en de uitgaven 2977.63. Batig saldo 499.76. Genoemd wordt een post van nog te vorderen lasten dienst 1934 1935 groot 546.61. Tot goedkeuring werd besloten. Dan was aan de orde begrooting 1936. Na toelichting en bespreking werd deze vastge steld op een ontvangst en uitgaaf van 3713.60 met een post voor onvoorziene van 221.60, terwyl de omslag alsdan is bepaald op 7 per H.A. Wegens aftreding van den heer Jn. Over werd tot rekening-commissielid voor 1936 benoemd de heer Jn. de Boer. Medecommis sieleden waren de heeren T. Grootes en Jb. Stapel! Aan het bestuur werd machtiging ver leend de werken des polders uit te voeren als in eigen beheer. Het bestuur beklaagde zich zoo bitter weinig medewerking te hebben van de in gelanden met riet en kroosschouw. Na bespreking kwam men overeen voort aan behalve door aanplakking elke inge land schriftelyk in kennis te stellen met de te houden schouw en by niet voldoening aan de voorgeschreven bepalingen by de schouw de bepaalde boeten terstond toe te passen, waarna zoo noodig niet geaarzeld zal wor den proces-verbaal op te maken. Hoewel een en ander geheel afwykt by vroeger, zag het bestuur zich genoodzaakt dezen maat regel toe te passen. Hierna sluiting. Mildvuur. Bij den veehouder J. Lont is by een zij ner koeien een geval van mildvuur gecon stateerd. Benoemd. Onze vroegere plaatsgenoote mej. A. D. G. Smit, thans verpleegster in het Wilhel- minagasthuis te Amsterdam, is benoemd tot gemeente-vroedvrouw te Wieringen. Verplaatst. De heer D. Steeman, vakwerkman bij den technischen dienst der rijkstelegrafie en -telefonie, thans te Castricum, vroeger al hier, is overgeplaatst naar Alkmaar. Inzet. De kapitale boerenplaats groot 42.06.90 H.A. te t Zand, nagelaten door den heer G. Marees, is ingezet op 52.740.76. Afslag, combinaties en toewijzing op Donderdag 30 April a.s. in het N.H. Koffiehuis te Scha- gen. De werkstaking. In verband met de werkstaking zyn alhier meerdere rijksveldwachters gedeta cheerd. Watersportvereeniging. De watersportvereeniging alhier zal Zondag zeilwedstryden houden. Waar het in dezen wedstryd om den wisselbeker gaat, kan het een spannenden strijd wor den. b 251. „Doe het me maar na", hygde Pit. „Jy bent zoo bang als een wezel." „Klets nu niet", viel Pat nydig uit, „doch vertel me liever wat er aan boord van dit schip gebeurt, want het is een kabaal van je welste". 252. Pit vertelde daarop zyn wedervaren en haalde de zes zakjes met de schatten te voorschijn. Daarop vei- deelden ze den buit in twee hoopjes, deden deze in do twee grootste zakjes en bewaarden er nu elk een van, terwyl Pit de rol papieren tusschen zyn kleeren stak.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7