Wat is zoo'n kruiser eigenlijk?
DE GEBROEDERS „GOCHEM"
'wr^ 1 ^"1 vermaard
JLv-i- U. C* JL door z'n glans!
TUoiMHdaal 'lüeuws
NIEUWE NIEDORP
SCHAGEN
MEDEMBLIK
HOORN
De heer Doedens vond dat de kosten van
wijkverpleging te laag zyn geraamd als Cal-
lantsoog er by komt.
De voorzitter gaf te kennen, dat het door
den gemeentegeneesheer voor Noord-Zype
indertyd mogeiyk werd geacht zonder kos-
tenverhooging Callantsoog in de wykver-
pleging te betrekken. Echter kan een ver
goeding door het gebruik van een auto wor
den gegeven.
De heer Doeder.s wees op de besparing op
kosten van onderwys in verband met het
feit, dat kinderen uit Koegras de o. 1. school
te 't Zand kunnen bezoeken. Spreker vroeg
zich af of de kinderen inderdaad naar de
school te 't Zand zullen gaan.
De voorzitter lichtte toe, dat waarschyn-
Hjk kan worden volstaan met overplaatsing
van de kinderen van de Kolksluis en van
den Schinkeldyk, om te 't Zand een 2 mans-
school te behouden.
De heeren Doedens en Jansma hadden
bezwaar tegen vermindering qpn de com-
missiën tot wering van schoolverzuim, welk
bezwaar de voorzitter niet kon inzien, om
dat toch elke school in de commissie blijft
vertegenwoordigd.
Uitvoerig werd gesproken over de vraag,
0f het Tehuis voor Ouden van Dagen te
Zifpe voldoende ruimte zal bieden, om
daarin, zonder verbouwing, ook verpleegden
uit Callantsoog op te nemen.
Wethouder van der Sluys (tevens voorzit
ter van het Burge-'ük Armbestuur) was van
oordeel, dat er ruimte genoeg is en dat met
een kleine aanvulling van ledikanten en
beddegoed kan worden volstaan.
Bij de eindbeschouwingen zeide de heer
Doedens, dat hü in de vereeniging van beide
gemeenten geen voordeel ziet. Spreker be
schouwde Züpe, in tegenstelling tot de mee
ning van den voorzitter, wèl als een histo
risch verarmde eenheid. Het strand- en
badwezen zou niet ten voordeele van de ge-
heele gemeente zyn, de leges-gelden zouden
hooger worden en het bestaan van een ver
loskundige voor Callantsoog zou in de toe
komst niet meer verzekerd zyn.
De brandverzekeringsbelasting te Callants
oog zou worden opgeheven en zou in ande
ren vorm pp de ingezetenen van Zype wor
den verhaald. De wykverpleging zou per
jaar 200 meer kosten. Spreker was van
meening, dat de vereeniging geld zou kosten,
dat tenslotte op armen- en werkloozenzorg
zou moeten worden bezuinigd. Daarom was
spreker tegen de vereeniging.
De voorzitter merkte op, dat de heer Doe
dens heelemaal uitschakelt, dat de inwoners
van Callantsoog toch ook belasting betalen,
wat de nieuwe gemeente ten goede komt.
Verder begreep spreker de houding van den
heer Doedens niet, waar deze de cyfers van
het rapport niet kon bestryden. Wanneer er
in totaal een voordeel is van b.v. 6500, dan
beteekent dit een voordeel van 1 per inge
zetene van de nieuw te vormen gemeente.
Hiertegen is toch, zeide spreker, niets in te
brengen.
De heer Veltman zeide, dat de S.D.A.P.-
fractie vóór samenvoeging is, omdat daar
door werkeiyk bezuiniging is te verkrijgen
en voorts omdat de S.D.A.P. voorstander is
van een zoo groot mogelyke volksgemeen
schap.
De heer Nannis protesteerde ten sterkste
tegen het wantrouwen van sommige leden
ten opzichte van de door B. en W. gegeven
cUfers.
De heer van der Sluys onderschreef het
rapport ten volle. Het zou van B. en W. im
moreel zyn, de zaken anders voor te stellen
dan ze zyn. Spreker stelde er prys op te
verklaren, dat zoowel de burgemeester als
de wethouders en de gemeente-secretaris bij
de opstelling van het rapport de waarachtige
belangen van Zype en Callantsoog hebben
gezien.
De voorzitter zeide, dat H. M. de koningin
vertrouwen in zyn persoon heeft gesteld
door zyn benoeming tot burgemeester van
Zype en spreker heeft den eed afgelegd de
belangen van Zype te zullen voorstaan en
behartigen. Spreker verklaarde er van over
tuigt te zyn dit te doen door mede te wer
ken aan de beoogde vereeniging, welke èn
voor Callantsoog èn voor Zijpe van belang
is. Vervolgens werd het rapport om tot ver
eeniging te adviseeren in stemming ge
bracht en aangenomen met 6 tegen 4 stem
men. Vóór stemden nevr. M. VriesmanSlot
en de heeren Blom, Veltman, Nannis, van
der Sluys en Jansma. Tegen: de heeren
Bruin, Duidens, de Boer en Doorn.
Hierna werden de overige agendapunten
behandeld.
Op voorstel van B. en W. werd besloten
tot wyziging van he' in de vorige vergade
ring genomen besluit tot het aangaan van
een kasgeldleening.
Aan W. Meyers te 't Zand werd tegemoet
koming verleend in de kosten van school
bezoek door zyn leerolichtig kind. Een soort
geluk verzoek van den heer K, Kooy te
't Zand werd aangehouden.
By de rondvraag zeide mevr. Vriesman
Slot, dat de uitkeeringen steun-B, welke
een i <*e weken geleden zyn gedaan, zeer ge-
rin» waren.
Da voorzitter antwoordde, dat het de be
doeling is ook tegen den winter nog uitkee-
ringen te doen. Dit is een besluit van het
B-comité, waarin ook arbeiders afgevaardig
den zitting hebben.
lil.
Wy zullen nu een kijkje nemen in de goed
onder het pantserdek verstopte ruimten, die
de vitale deelen van den kruiser bevatten.
Zy zyn behalve bergplaatsen, van achteren
afgerekend: munitiebergplaatsen,- de ach
terste', electrische centrale, de achterste
machinekamer, de tandwielkamer, de voor
ste machinekamer, het achter-ketelruim, het
midden- en het vóórketelruim, de voorste
electrische centrale, de radiohut en voor-
munitiebergplaatsen; dan volgen weer al
lerlei bergplaatsen, de ankerkettingbak en
een z.g. trimtank. Deze compartimenten be
slaan ten deele de geheele ruimte tusschen
pantserdek en dubbelen bodem, de rest is in
2 étages, gevormd door de niveaux der twee
koebrugdekken, verdeeld; uit de namen
der compartimenten ziet de lezer wel, welke
de groote ruimten innemen.
In de étage onder het koebrugdek liggen,
gerekend van achteren: de stuurmachine-
kamer, de handstuurmachinekamer, welke
gebruikt wordt, als aan dek de stuur
inrichting kort en klein geschoten is, een
trimtank, munitiebergplaatsen, de achterste
pompkamer, het seinstation, de voorste
pompkamer, de lekcentrale, de koelmachine-
kamer, de iuisterhut, de koelruimen, de om
vormerruimte, provisiebergplaatsen, drink
water en waschwatertanks en trimtanken.
Het trimmen dient om, als het schip door
een treffer lek geworden is en slagzy-, kop-
of stuurlast krygt, den kruiser weer gelyk-
lastig te maken, want by slagzy b.v. komt
de onderkant van het huidpantser aan één
zyde boven water en de bovenkant aan de
andere zyde onder de waterlyn en is men
dus het fraaiste pantser tegen volgende
treffers kwyt. De mannen van den lekdienst
in de lekhut zorgden dan voor het vullen
der trimtanks, waardoor het schip weer ge
recht wordt.
In de beide pompkamers staan de mach
tige lenspompen, die elk 400 M3. water per
uuur uit het schip kunnen zuigen en zelfs
onder water staand, doorpompen kunnen,
benevens allerlei hulpwerktuigen, die niet
voor de voortstuwing dienen. Voor het by-
^ullen der zoetwatertank3 beschikt de
kruiser over twee distilleermachines, die elk
ton zoet water per dag afleveren kunnen.
in de koelmachinekamer staan de instal
laties, welke de victalieruimen koud
"Ouden. Op dit schip behoeft meri dus geen
lovend mee mede te nemen.
In de luisterhut staan de apparaten, die
dienen om alle onderwatergeluiden op te
Vangen en de richting, waaruit deze komen,
nauwkeurig vast te stellen. Onderwater-
kloksignalen van lichtschepen, maar ook
naderende onderzeebooten kunnen op deze
Vdjze bytyds verkend worden.
Wy zullen nu iets dieper ingaan op de
voortstuwingsinstallatie van den kruiser.
In de achterste machinekamer is de tur
binemachine voor stuurboordsschroef, in de
Voorste een dergelyke voor bakboords-
schroqf opgesteld. Tot een niet-technisch
mensch spreekt zoon turbo-machine eigen-
ljjk niet. Hy hoort des te meer, want de
tandwieloverbrengingen maken, als volle
kracht geloopen wordt, een geraas, dat
hooren en zien vergaat. Maar de als dollen
draaiende schoepenwielen der hooge- en
lage druk-turbo's, waartegen de stoom
blaast, zyn met hun assen opgesloten in
doozen, en de rondsels, welke in de tus
schen de beide thachinekamers gelegen
tandwielkamer in tandwielen grypen, welke
op de schroefassen zijn gemonteerd, zijn ook
verstopt in yzerer hulsels, zoodat men niet
anders ziet bewegen dan dé schroefassen.
Voor machines, die geconstrueerd zyn om
66.000 P.K. te leveren, bij forceeren mis
schien wel 75.000 P.K., is het werken op
halve kracht oneconomisch. Voor de ge
wone dienstvaart, welke de kruiser loopen
zal, in den regel ongeveer 12 myi, schakelt
men dan ook in de machinekamers een
kleine aparte turbine in, welker afgewerkte
stoom de beide groote turbines in die af-
deeling doorloopt en voldoende is voor de
z.g. kruisvaart Wanneer het schip ter reede
ligt, heeft men de voortstüwingsmachines
niet noodig, maar de talryke werkzaam
heden en het leven aan boord gaan door en
eischen kracht. Om deze te verkrygen, be
schikt de kruiser om een aparte diesel
centrale met generatoren. Maar dit zy
slechts terloops opgemerkt. Voor de stoom-
levering aan de turbines zorgen 6 Yarrow
hooge druk waterpypketels, met olie - ge
stookt. Van die 6 ketels, in drie ruimen
opgesteld, zyn twee klein.
Die ketelruimen zien er wel heel anders
uit dan „de plaat" op een met steenkolen
gestookte installatie. Daar, één vuile stof-
boel; halfnaakte stokers aan het rieken,
sjakkepstooten, kolen opgooien en asch-
wippen, en tremmers, zwart als negers,
zwoegend achter de kolenwagentjes uit de
bunkers. Vuurdeur slaan, de gloed uit een
open vuur verlicht spookachtig de in rade
loos snel tempo werkende stokers, hun oog
half op hun werk en half op de stoom-
meters gericht, want het kolenstoken is een
groote kunst, en als het schoonmaken der
vuren te lang duurt, de vuren niet dun en
gelykmatig gespreid zijn, zakt de wijzer en
gromt de officier van de wacht, en klinkt al
spoedig van de brug door de spreekbuis:
„De slagen minderen, wat heeft daar voor
een „zieke-beenen-kWartier" de wacht?"
Maar hier op de De Ruyter?
Ik overdryf maar een beetje, als ik zeg:
„Je kunt Van den vloer eten". Wat een
kraakzindelyk bedrijf, wat een leegte aan
stokersi Een ketel aansteken? Wel, een deur
tje open, een vlammende toorts tegen den
oliebrander, die in lucht-fyn-verdeelde olie
spuit, floep! het vuur is aan en ronkt zoo
hard als men wil en het mag. Even dikke
kwalm uit den schoorsteen, maar dat mag
niet zoo b'yven, want zulks wyst op on
economische verbranding van de olie. Dus
even een kykje in den schoorsteen nemen;
de officier van de wacht behoeft er niet
voor langs dé steile laddertjes en door vele.
luchtslüisjes naar boven te klauteren, hij
volstaat met een blik in de periscoop.
Hoe piekeren ze het uit? Voor de mon
ding van die periscoop in den schoorsteen zit
een lampje; kwalmt de schoorsteen, dan ziet
men het lichtje niet, maar is de verbran
ding ideaal, dan schynt het helder; de bran
ders spuiten dan goed en zy worden niet
moe en men kan er verder afblyven. Met
die vuren wordt stoom van 2,8 atmosfeeren
gebrouwen en in de 6 ketels samen energie
voor 66.000 P.K. geaccumuleerd.
Zeer merkwaardig is de bescherming
tegen brand in de ketelruimen en ook be
paald noodig, ook zonder dat men in de
eerste plaats een brand door treffers denken
moet. De door lucht verfynde olie is eigen
lijk een gas, en zeer brandbaar gas gewor
den en dus een gevaarlyk vuur, als het,
door een onvoorzien toeval op een andere
plaats dan onder de ketels terecht komt.
Ook zijn met de grootste voorzorg niet
altyd heel kleine olielekjes te voorkomen.
Zal ergens een brandje opvlammen, dan
grijpt men in de eerste plaats naar de
zandbakken en de handblusch-apparaten.
Dryft een grooter vuur de bemanning het
ketelruim uit, dan is er by de eerste sluis
een inrichting; die, in werking gesteld, een
watergordyn sproeit, waarachter de laatste
man met het blusschen door kan gaan.
Men heeft verder rondom de ketels een
stoomleiding en een watersproei-inrichting.
Door deze te openen, wat, als alle manupu-
laties op dit schip, in in-gevaar-verkeerende
compartimenten ook van dek geschieden
kan, wordt een wolk van water en stoom op
het vuur losgelaten. Boven het pantserdek
kan voorts een schuimblusch-installatie op
het ketelruim in werking gesteld worden en
baat ook dat niet, dan beschikt men nog
over een koolzuurbattery, die haar vuur-
smorend gas in-het ketelruim blaast.
Wy spraken over sluizen. Deze zyn noodig
in de toegangen tot de ketelruimen, omdat
de olie lucht noodig heeft van 30 c.M. over
druk boven de atmosfeer. Men leeft op „de
vuurplaat", dus onder een barometerstand,
die „mooi, warm, droog weer" aangeeft, als
de barometer aan dek „storm en regen"
aanwyst. Nu, droog zal het zeker op de
plaat zyn, als de herfststormen over den
kruiser gieren, maar warm denkelijk niet,
want geweldige ventilatoren persen zooveel
lucht binnen, dat het er frisch zal blijven.
Intusschen is het een merkwaardige klim-
merij van die vuurplaat naar boven; men
wordt net als een schuit geschut door
sluiskolkjes, waar men ten hoogste met z'n
tweeën, als men niet erg slank is, plaats in
vindt.
Nu ik het toch over ventilatie had, is het
hier de plaats, om met verwijzing naar het
feit, dat Indië een warm iand is, te vertellen,
dat ook groote zorg is besteed aan de lucht-
verversching in de woonruimten. Als de zon
op al dat staal brandt en in den Oostmoeson
geen verkwikkende regenbuien den romp
afkoelen, kan men er, zooals het heet „een
zweetje kwijtraken", hoe ook het buitenge
woon hooge vochtigheidsgehalte van den
dampkring 's menschen uitstraling belem
mert. Op slecht geventileerde schepen kan
het leven zoo'n kwelling zyn, dat de marine
man geneigd is, de kwaliteit van zijn schip
minder af te meten aan zyn gevechtswaarde,
dan aan de temperatuur in de verblijven.
Op de De Ruyter is de zoo noodig bries
kunstmatig voor elkaar gepiekerd. In het
schip zijn 30 zuig'-persfans opgesteld, die
tezamen 200.000 M3. lucht per uur ver
plaatsen kunnen. Bovendien hebben alle
groote compartimenten hun eigen fans.
V.
De vogels van diverse pluimage aan boord.
Op een ouderwetsch schip had men offi
cieren, onderofficieren, matrozen, konsta
bels, mariniers en baantjesgasten. De laat-
sten: de botteliers,- de koks, de hofmeesters,
de schryvers, de timmerlieden, de zeil
makers en de „korporaal',, zoo heette de
smid aan boord,- wwden als non-combat-
tantén aangezien en/hekleeden zy een rang,
dan dragen zy strepen,'de helft zoo lang als
die van de combattanten, platte strepen
dus, in plaats van driëhoekvormige.
By de officieren ligt het verschil tus
schen combattant en non-combattant in de
galons; de dokters en de officieren van ad
ministratie hebben geen krul in de bovenste
galon.
Hoewel de onderscheiding tusschen com-
abttant en non-combattant altyd onlogisch
is geweest, omdat de non-combattant in het
gevecht evenveel" moed noodig had en, zy
het in passieven zin, wel degelyk zwaren
soldatenplicht deed, zoo is op een modern
oorlogsschip deze passiviteit geheel ver
dwenen, want elke baantjegast heeft ook
zijn actieve post in het gevecht. De distinc
tieven der combattanten hebben zij echter
nog niet gekregen.
Er is in den loop der jaren nog heel wat
meer veranderd op een oorlogsschip. Eerst
deed de stoom zyn intrede, daarna de elec-
triciteit, toen de oliemotor en de turbine en
in plaats van het schallend commando met
de noodige en onnoodige knoopen kwamen
de seinbellen, de seinlichtjes, de meters, de
telefoon, en wat niet aL De zeilmakers, de
timmerlieden, vroeger hoofdpersonen aan
boord, verdwenen geheel of gedeelteiyk; de
matroos kan niet alleen niet meer volstaan
met zyn zeemanskunde, hij boette' daarvan
evenveel in, als bij won aan technische be
drevenheid op allerlei gebied. Zijn aantal
slonk, zijn overwicht, dat vroeger den armen
mariniers, den koperzHgers, van den
vroegen morgen tot den laten avond werd
ingepeperd, verdween de dekdienst en is 'n
dienst als andere geworden; de Jan toont
zijn kunnen niet meer bij het reven der
razeilen, of met „kortjan" by net enteren;
hy is behalve stoomzeeman kanonnie-, af
standwaarnemer, seiner of torpedist ge
worden.
De bemanning van den kruiser telt be
halve den commandant (een kolonel) en
den eersten officier (een overste), drie lui
tenants ter zee le klasse (kapiteins), zes
luitenants ter zee 2e klasse (eerste luite
nants), zes luitenants ter zee 3e klasse
(tweede luitenants), één officier Marine
stoomvaartdienst der le klasse, zes tweede
en twee derde-klassen, een kapitein der
mariniers, een officier van gezondheid le
klasse, een officier van administratie le
klasse en één der derde klasse. Een buiten
gewoon belangryke plaats neemt nog altyd
de chef der equipage, de opperschipper in
(adjudant-onderofficier). In militairen rang
staan aan hem gelyk de opperkonstabel en
de oppermachinist.
In den rang van sergeant-majoor dienen
op den kruiser in den regel een majoor
telegrafist, eenige majoors-machinist, een
majoor-geschutmaker, een majoor-monteur,
een majoor-bottelier, een majoor-schryver
en een sergeant-majoor der mariniers. In
den sergeantsrang dienen de noodige boots
lieden, dat zyn dus de eigenlyke zeeman
onderofficieren, sergeant-konstabels, tele
grafisten, seageant-machinisten en sergeant
monteurs, een timmerman, die op het kleine
beetje hout aan boord moet letten, één
sergeant-ziekenverpleger, die met drie kor
poraals de „gaande en staande" patiënten
verzorgt, één sergeant-schryver, twee ser
geant-hofmeesters, twee sergeant-koks.
Zyn de vliegtuigen aan boord, dan wast
de sterkte met de noodige officieren- of on-
deroffieren-vliegers en officieren-waarne
mers, alsmede het benoodigde vliegtuig-
makerspersoneel. Al deze takken van dienst
hebben natuurlijk ook korporaals: aan boord
zyn dus de noodige kwartiermeesters voor
den dekdienst, korporaal-konstabels-, tele
grafisten-, machinisten-, monteurs-, botte
liers-, schryvers-, hofmeesters-koks en kor
poraals der mariniers.
Verder telt de dekdienst meer dan 100
matrozen le en 2e klasse; de machinekamer
vele stoker-oliemannen, stoker le en 2e
klasse; de civiele dienst 25 bedienden. De
kleermaker, de schoenmaker en de barbier,
die alle drie zeer ruime werkplaatsen te
hunner beschikking hebben, moeten het
met den stand van matroos als hun baton de
maréchal stellen. Aan boord zijn tenslotte
een dertigtal mariniers le en 2e klasse,
waaronder twee tambours en één pijper.
Buiten hun bepaalde dienstvakken kunnen
de moderne marineschepelingen allerlei
brevetten halen: op de De Ruyter is er voor
Janmaat ruimte voor houders van het
brevet voor kanonnier, voor afstandmeters,
voor seiners, voor duikers, voor sein-
meester.
In totaal varen op den kruiser 1 com
mandant, 32 officieren, 47 onderofficieren
en 352 korporaals en manschappen. Uit
bovenstaande opsomming blykt wel, wat
aan den dienst op een modern oorlogsschip
vastzit, wie korporaal en hooger zyn, zyn
ongetwyfeld „skiL'ed" vaklieden.
(Wordt vervolgd).
Middenstandsvereeniging.
Op de vergadering van de Midden
standsvereeniging alhier werd door den
voorzitter, den heer C. van der Haagen, me
degedeeld, dat een schryven van den kamer
van koophandel is ingekomen, dat aan
iemand die eenmaal als lid staat ingeschre
ven geen vrystelling van de jaarlyksche
contributie kan worden verleend, onver
schillig hoe zyn inkomsten kan worden ver
leend, onverschillig hoe zyn inkomsten zou
den zyn.
Inzake een ingekomen schryven van het
gemeentebestuur omtrent vermakelykheids-
belasting zal geïnformeerd worden wat de
bedoeling is van de beschreven redactiewy-
ziging.
Aan. het comité van actie zal bekend ge
maakt worden wat door de vereeniging is
gedaan.
De ontvangsten hebben bedragen 80.74
en de uitgaven 151.69. Nadeelig saldo
70.95 in welk bedrag echter is begrepen
34 als reeds betaalde contributie aan den
bond over het volgendé boekjaar. Dus is fei-
telyk het nadeelig saldo 36.95.
Het voordeelig saldo vorig jaar was
148.18, zoodat een kassaldo aanwezig is
van 77.23.
Overeenkomstig het advies van de reke
ningcommissie werd tot goedkeuring beslo
ten.
De voorzitter meende, dat het voor de
vereeniging onmogelijk is, zonder contrl-
butieverhooging lid van den bond te blij
ven. IJët bestuur zal een én ander nader
onder de oogen zien.
In de plaats van den heer J. le Clercq
(niet herkiesbaar) werd tot bestuurslid be
noemd de heer Jb. Gelder, terwijl de heer
M. Oly werd herkozen.
Hierna volgde verkiezing van een lid van
het bestuur wegens bedanken van den heer
C. van der Haagen. Hoewel nog getracht
werd de heer v. d. Haagen op zyn besluit te
doen terugkomen, gelukte dit niet, en werd
in zyn plaats benoemd de heer T. de Jong.
De voorzitter richtte een woord van dank
aan het scheidende bestuurslid, den heer le
Clercq voor hetgeen hy tydens zyn functie
voor de vereeniging heeft gedaan.
Naar de districtsvergadering te Alkmaar
zal geen afgevaardigde worden gezonden.
Hierna volgde bespreking van de Mica
1936. Waar de voorwaarden dezer Mica voor
kleine vereeniginge'n onaannemeiyk werden
geacht, werd besloten hieraan niet mee Je
doen.
By de rondvraag sprak de heer Keetmart
den heer van der Haagen woorden van
dank toe voor het vele dat hy als bestuurs
lid en voorzitter voor de vereeniging heeft
gedaan.
Nu dit jaar niet wordt deelgenomen aan
de Mica/vroeg de heer Keetman, tydens de
Floralia een of andere attractie op touw te
zetten, waarvoor medewerking werd toege
zegd. De heer van der Stok uitte hiervoor
een woord van dank.
Kostverlorenpolder.
Stemgerechtigde ingelanden van den
Kostverlorenpolder vergaderde ten huize
van H. J. Kossen, alhier.
Na het openingswoord door den heer D.
van der Stok bracht de heer T. Grootes ver-
salg uit over het nazien der rekening dienst
1935. De ontvangsten hebben bedragen
3477.39 en de uitgaven 2977.63. Batig
saldo 499.76. Genoemd wordt een post
van nog te vorderen lasten dienst 1934
1935 groot 546.61.
Tot goedkeuring werd besloten.
Dan was aan de orde begrooting 1936. Na
toelichting en bespreking werd deze vastge
steld op een ontvangst en uitgaaf van
3713.60 met een post voor onvoorziene van
221.60, terwyl de omslag alsdan is bepaald
op 7 per H.A.
Wegens aftreding van den heer Jn. Over
werd tot rekening-commissielid voor 1936
benoemd de heer Jn. de Boer. Medecommis
sieleden waren de heeren T. Grootes en Jb.
Stapel!
Aan het bestuur werd machtiging ver
leend de werken des polders uit te voeren
als in eigen beheer.
Het bestuur beklaagde zich zoo bitter
weinig medewerking te hebben van de in
gelanden met riet en kroosschouw.
Na bespreking kwam men overeen voort
aan behalve door aanplakking elke inge
land schriftelyk in kennis te stellen met de
te houden schouw en by niet voldoening aan
de voorgeschreven bepalingen by de schouw
de bepaalde boeten terstond toe te passen,
waarna zoo noodig niet geaarzeld zal wor
den proces-verbaal op te maken. Hoewel
een en ander geheel afwykt by vroeger, zag
het bestuur zich genoodzaakt dezen maat
regel toe te passen.
Hierna sluiting.
Mildvuur.
Bij den veehouder J. Lont is by een zij
ner koeien een geval van mildvuur gecon
stateerd.
Benoemd.
Onze vroegere plaatsgenoote mej. A. D.
G. Smit, thans verpleegster in het Wilhel-
minagasthuis te Amsterdam, is benoemd tot
gemeente-vroedvrouw te Wieringen.
Verplaatst.
De heer D. Steeman, vakwerkman bij
den technischen dienst der rijkstelegrafie en
-telefonie, thans te Castricum, vroeger al
hier, is overgeplaatst naar Alkmaar.
Inzet.
De kapitale boerenplaats groot 42.06.90
H.A. te t Zand, nagelaten door den heer
G. Marees, is ingezet op 52.740.76. Afslag,
combinaties en toewijzing op Donderdag 30
April a.s. in het N.H. Koffiehuis te Scha-
gen.
De werkstaking.
In verband met de werkstaking zyn
alhier meerdere rijksveldwachters gedeta
cheerd.
Watersportvereeniging.
De watersportvereeniging alhier zal
Zondag zeilwedstryden houden. Waar het
in dezen wedstryd om den wisselbeker
gaat, kan het een spannenden strijd wor
den.
b
251. „Doe het me maar na", hygde Pit. „Jy bent zoo
bang als een wezel." „Klets nu niet", viel Pat nydig uit,
„doch vertel me liever wat er aan boord van dit schip
gebeurt, want het is een kabaal van je welste".
252. Pit vertelde daarop zyn wedervaren en haalde de
zes zakjes met de schatten te voorschijn. Daarop vei-
deelden ze den buit in twee hoopjes, deden deze in do
twee grootste zakjes en bewaarden er nu elk een van,
terwyl Pit de rol papieren tusschen zyn kleeren stak.