„A. H. G. Fokker-fonds" gesticht.
r
Vtaag. en Aanbod.
Sport
het gevaarlijkste voetbal ter wereld.
Bij het Zilveren jubileum van den vliegtuigconstructeur.
Fokker zelf schenkt 100.000 gulden.
Zijn eerste vliegtuig.
Wordt het in Seriboe Dolok, ter Oostkust van
Sumatra, ten beste gegeven?
TWEE GEWONDEN IN EEN UUR
door menschen, die in een voortdurenden
angst voor de dictatuur leven. Ik ken zoo-
danigen angst niet zeide de heer Wende-
laar en als ik dien wel had, zou ik een
bondgenootschap met rood op grond van de
ervaring in Duitschland juist als 'n voorbode
van de dictatuur beschouwen. Men zoeke
flet dan ook niet in een verbreeding van de
regeeringsbasis, maar in een krachtiger
energieker, doelbewuster regeeringsbeleid.
De concentratie by het onderwijs bespre
kende, zeide spreker nog, dat de christelijke
partijen wel mogen bedenken, dat ook het
parlement zyn eigen verantwoordelijkheid
heeft en dat zy, door het op de spits drijven
van een groepsbelang, zeker niet zullen bij
dragen-tot een versterking van den eerbied
voor onze constitutioneele instellingen.
Ten slotte heeft spreker uiteengezet, dat
bij ons volk de constitutioneele monarchie
het beste past. Laat ons daarom eindigde
hij de traditie voortzetten, waaronder Ne
derland eeuwen lang gelukkig is geweest.
(Applaus.)
Rede minister van Lidth de Jeude.
Hierna voerde minister van Lidth de Jeu
de het woord. Hij wilde eenige algemeene
opmerkingen maken omtrent de wijze van
beoordeehng van het regeeringsbeleid. Elk
een zal willen toegeven, aldus de minister,
dat de strijd met ongelijke wapenen moet
worden gestreden.
Eenerzijds de aanval door vrije critiek,
zonder verantwoordelijkheid met een beroep
op velerlei zwarigheden, als gevolg van de
huidige omstandigheden, waarvoor een wil
lig oor wordt gevonden bij de getroffenen,
die uiteraard zeer geneigd zijn verwijten tot
de regeering te richten.
Anderzijds de verdediging, waarbij de re
geering zich geplaatst ziet voor een reeks
van moeilijkheden, zooals men zelden ge
kend heeft en rekening moet houden met
tal van tegenstrijdige factoren op elk ge
bied, die dikwijls beletten datgene te doen
of na te laten, waardoor ontstemming op
bepaald gebied zou voorkomen worden.
Geen kabinet zal in de gegeven omstan
digheden kunnen ontkomen aan verwijten,
die ook in ruime mate dit kabinet ten deel
vallen.
Deze toestand wordt verscherpt door de
noodzakelijkheid op velerlei gebied in te
grijpen.
Min. v. Lidth de Jeude
Niemand zal ontkennen, dat in deze be
narde omstandigheden de rijen moeten wor
den aaneengesloten, hetgeen vordert nauwe
samenwerking op breeden grondslag, waar
aan meer dan ooit behoefte bestaat en waar
aan het huidige kabinet zijn oorsprong
dankt.
Erkend moet worden, dat uitlatingen van
toonaangevende zijde niet wijzen op een
zoodanige toenadering van de verschillende
bevolkingsgroepen, dat binnen afzienbaren
tijd een verbreeding van den huidigen
grondslag waarschijnlijk is te achten.
Toch wordt betreurd, waar de regeering
verplicht is tot het nemen van zeer ingrij
pende maatregelen, en waar het landsbe
lang een verdere aaneensluiting der rijen
dringend behoeft, dat de groepsbelangen
zulks verijdelen.
Eendracht maakt macht, doch deze spreuk
verliest hare beteekenis, indien zij slechts
aanvaard wordt onder voorbehoud, dat een
dracht zonder opoffering kan worden ver
kregen. (Applaus.)
Na deze redevoeringen ging men in huis
houdelijke vergadering.
Naar wij vernemen heeft de bekende
vliegtuigbouwer Antonie Fokker, directeur
van de N.V. Nederlandsche vliegtuigènfa-
briek te Amsterdam ter gelegenheid van het
feit, dat het heden 16 Mei 25 jaar geleden
is, dat hij op een door hemzelven ontworpen
en gebouwd vliegtuig de voor het verkrij
gen van het brevet van vliegtuigbestuurder
vereischte proeven aflegde, op grond van
zijn belangstelling voor de Nederlandsche
luchtvaart besloten een Nederlandsche
stichting in het leven te roepen, die zich
onder den naam „A. H. G. Fokker-fonds"
ten doel stelt:
1. het bevorderen van het opleiden
binnen den kortst mogelijken tijd van
een zoo groot mogelijk aantal Nederlanders
tot vliegtuigbestuurder zulks bijzonder
lijk in verband met het belang, dat de na
tionale defensie heeft bij een krachtige ver
sterking van de reserve aan vliegtuigbe
stuurders door een aantal Nederlanders,
die voor een opleiding tot vliegtuigbestuur
der geschikt zijn te achten, geheel of ge
deeltelijk tegemoet te komen in de kosten
aan zulk een opleiding verbonden.
2. Voor zooverre daarin niet op andere
wijze wordt voorzien, steun te verleenen
aan:
a. Nederlandsche luchtvaartpioniers en
weduwen en weezen van dezen,
b. Nederlanders, die in de uitoefening van
de civiele of militaire Nederlandsche lucht
vaart geheel of gedeeltelijk invalide werden
en weduwen en weezen van dezen,
c. weduwen en weezen van Nederlanders,
die bij de uitoefening van de Nederlandsche
civiele of militaire luchtvaart het leven ver
loren, een en ander voorzoover de betrok
kenen in behoeftige omstandigheden ver-
keeren.
3. Het bevorderen van de verdere ontwik
keling der Nederlandsche luchtvaart in het
algemeen, b.v. door het in bijzondere ge
vallen verstrekken van studiebeurzen
aan hen, die zich voor een functie in die
luchtvaart voorbereiden.
4. Het verleenen van steun en het nemen
van het initiatief tot maatregelen, wanneer
zulks ter beoordeeling van het bestuur
van het „A. H. G. Fokker-fonds" aan den
bloei van de Nederlandsche luchtvaart ten
goede kan komen.
De beoordeeling van de wijze, waarop de
middelen van het „A. H. G. Fokker-fonds"
ter bereiking van bovenstaande doelstelling
zullen worden aangewend, berust bij het be
stuur van het fonds. Namens den heer A. H.
G. Fokker werden aangezocht, om in be
doeld bestuur zitting te nemen als voorzit
ter de heer ir. J. E. F. Dekok, voorzitter van
de Kon. Nederlandsche vereeniging voor de
luchtvaart te Den Haag; als leden de heeren
C. Kolff, voorzitter van den raad van beheer
der nationale luchtvaartschool te Rotterdam,
en J. E. van Tijen, onder-directeur van de
N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek te
Amsterdam, die zich daartoe bereid hebben
verklaard.
Bij de aanwending van de middelen,
waarover het „A. H. G. Fokker-fonds" be
schikt of zal beschikken, ligt het in de be
doeling den door het fonds te verleenen
steun niet te beperken tot de eventueel uit
die middelen te kweeken rente, omdat als
dan niet te verwachten ware, dat het na te
streven doel in afzienbaren tijd voldoende
zou kunnen worden gediend.
De heer Fokker heeft besloten een bedrag
van 100.000 te bestemmen om daarmede
het „A. H. G. Fokker-fonds" in het leven te
roepen.
Fokker 25 jaar vlieger.
Het is heden dus 25 jaar geleden, dat de
heer A. H. G. Fokker zijn brevet als vlie
ger heeft behaald. Dit examen heeft de la
tere vliegtuigbouwer in Duitschland afge
legd, in een door hem zelf gebouwd vlieg
tuig, waarvan hij de constructie in 1910
had aangevangen. Dit vliegtuig, de Spin
genaamd, had een vier-cylinder Argus-mo
tor van 50 p.k., aldus de N. R. C. Die motor
was van een uitgebreide waterkoeling voor
zien. Met dit vliegtuig heeft Fokker zijn
denkbeelden tot verwezenlijking gebracht
omtrent zijdelingsche stabiliteit van vlieg
tuigen. In 1909 reeds, toen hij 19 jaar was,
had Fokker vele proeven genomen met mo
delvliegtuigen uit celluloid vervaardigd.
De. Spin was het eerste automatisch stabie
le vliegtuig, zonder ailerons voor het zij
delingsche evenwicht. De stabiliteit werd
door Fokker bereikt door een hooge zwaar-
tepuntsliggin, gecombineerd met pijl- en
V-vorm der vleugels.
Over Fokker's leven valt veel te vertel
len. Zelf heeft hij er een boek over ge
gSÉ»,: WWmmtöafë
ge Anthonie Fokker met zyn eerste zelf geconstrueerde en zelf gebouwde
machine, die hcuschvloog!
schreven, dat den veelbeteekenden titel
De vliegende Hollander draagt.
Voor den wereldoorlog is Fokker in
Duitschland werkzaam geweest. Te Salz-
bach bij Mains heeft hy een school voor
automobiel- en vliegtuigbouw bezocht.
In 1910 had hy een vliegtuigenfabriek by
het vliegveld Johannisthal te Berlijn. Daar
heeft hy eenige vliegtuigen voor het Duit-
sche leger gebouwd. Pogingen om dit type
vliegtuig aan het Nederlandsche leger te
verkoopen mislukten. Fokker's vliegtuigen
hadden een rompconstructie, bestaande uit
metalen buizen die gelascht werden. In dien
tijd was dit een omwenteling op het gebied
van den vliegtuigconstructie. Meer vliegtui
gen werden door het Duitsche leger be
steld en Fokker opende in 1913 te Schwerin
een fabriek, waaraan een \4iegschool voor
officieren werd verbonden.
De wereldoorlog deed in Duitschland
groote vraag naar vliegtuigen ontstaan.
Fokker's uitvinding van het gesynchroni
seerde machinegeweer, dat zijn kogels af
vuurt op het oogenblik, wanneer een blad
van de schroef van het vliegtuig voorbij
den loop is gedraaid, maakte zijn product
voor de luchtvaartafdeeling van het Duit
sche leger vrijwel onmisbaar. Het befaam
de eskader van Von Richthof en heeft aan
deze vinding het grootste deel van zijn
roem te danken gehad. Fokker vliegtuigen
werden weldra in talryke Duitsche fabrie
ken vervaardigd en men beweert, dat er in
totaal meer dan 7500 zyn vervaardigd.
Tegen het einde van 1916 paste Fokker
voor het eerst bij den bouw van zijn vlieg
tuigen den geheel vrij dragenden vleugel
toe. De invloed van professor Hugo Jun-
kers, die bijzondere aandacht ijdde aan de
metalen vleugelcontructie en met wien
Fokker eenjgen tijd heeft samengewerkt,
is op dit systeem duidelijk merkbaar. Uit
deze nieuwe constructie is de Fokker I
VII ontstaan, een der bekendste types van
Duitsche oorlogsvliegtuigen. Na den wereld
oorlog is Fokker naar Nederland terugge
keerd, waar hij in de gebouwen van de El-
ta, de Eerste Luchtvaarttentoonstelling Am
sterdam, gehouden in 1919, de Nederland
sche Vliegtuigenfabriek oprichtte. Daar
bouwde Fkoker zijn eerste verkeersvlieg
tuig de F II, bestemd voor vier passagiers
en uitgerust met een B. M. W.-motor van
200 p.k.
Uit dit type werden andere typen ont
wikkeld. Zoo ontstond de F. III enz. Groot
succes bereikte Fokker met de F 7a, dat 8
passagiers kon vervoeren. In 1924 vloog
van der Hoop daarmee van Amsterdam
naar Batavia. Intusschen, in 1921, had Fok
ker een fabriek gesticht in de Ver. Staten
en wel in New Jersey, waar hij met de F
IV, een verkeersvliegtuig, groot succes heeft
behaald.
Het zou ons te ver voeren om de verschil
lende typen vliegtuigen te beschrijven,
welker constructie aan het geniale brein
van Fokker zijn ontsproten. De drie motori-
ge Fokker-verkeersvliegtuigen hebben een
wereldvermaardheid bereikt door hun
groote betrouwbaarheid. Talryke buiten-
landsche luchtverkeersmaatschappijen heb
ben Fokker-vliegtuigen in gebruik.
De Pelikaan (F 18), de Zilvermeeuw (F
20), de Arend (F 36), om enkele namen te
noemen hebben bijgedragen om Fokkers
naam en die van de K. L. M. tot ver over
onze grenzen beroemd te maken. En juist
nu is Fokker weer gereed met een aantal
nieuwe plannen. Zoo zal de F 56 gebouwd
worden, zooals we dezen dagen reeds ont
dekten.
Ook talrijke militaire, zoowel land- als
watervliegtuigen, niet alle°n voor het Ne
derlandsche leger, zijn in de Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek vervaardigd. Fokker
was de man, die in 1922 het eerste zweef
vliegtuig voor twee personen bouwde,
waarmee hy in Duitschland heeft ge
zweefd.
Uit den jeugdigen sportvlieger en lucht-
pionier uit 1911 is een vliegtuigbouwer van
internationale reputatie gegroeid, die thans
op een inderdaad „snorkend" succei, dat al
le dagen en over waarneembaar is, kan bo
gen.
Jubileumdag op Schiphol
Aangenomen kan worden, dat Fokker's
loopbaan als vliegtuigconstructeur op 16 Mei
1911 „officieel" is aangevangen. Op dien
datum toch bewees hij op overtuigende
wijze de deugdelijkheid van het eerste door
hem zelf gebouwde vliegtuig de „Spin", door
daarmede ten overstaan van een officieele
commissie te voldoen aan de eischen voor
het verkrijgen van het vliegbrevet gesteld.
Vandaag zal een en ander in kleinen kring
worden herdacht aan een diner, dat den
heer Fokker door een aantal zijner naaste
medewerkers in het Carlton Hotel te Am
sterdam zal worden aangeboden. Aan be
doeld diner zullen ook eenige commissaris
sen der N.V. Nederlandsche vliegtuigen
fabriek aanzitten.
Verder zal de oude „Spin", het door
Fokker in 1911 ontworpen en persoonlijk
gebouwde vliegtuig in de feestzaal op
gesteld als stille getuige bij dezen her-
denkingsmaaltijd aanwezig zijn.
Het ligt in het voornemen van de N.V.
Nederlandsche vliegtuigenfabriek het jubi
leum op Zaterdagmiddag 6 Juni a.s. in meer
algemeenen zin te herdenken, door op de
luchthaven „Schiphol" een aantal demon
straties te houden tot het bijwonen waar
van vele militaire en civiele autoriteiten,
alsmede vooraanstaande personen uit de
luchtvaartwereld, zullen worden uitge-
noodigd. Speciaal met het oog op dezen
herdenkingsmiddag is in de Fokkerfabriek
gedurende de laatste weken een volkomen
nabootsing van de origineele „Spin", Fok
ker's eerste vliegtuig, gebouwd. Deze ma
chine, die evenwel, waar de in 1911 ge
bruikte motor niet meer verkrijgbaar is, dit
maal van een modernen lichten vliegtuig
motor is voorzien, zal alsdan worden gede
monstreerd en, indien de weersomstandig
heden zulks toelaten, ook inderdaad vlie
gen. Genoodigden en publiek zullen dus dan
het unieke schouwspel kunnen gadeslaan,
een toestel uit de kinderjaren der aviatiek
nog eenmaal te zien vliegen en dus als het
ware het verleden te zien herleven.
Als met de „Spin", die een snelheid van
omstreeks 60 K.M. per uur heeft, inder
daad kan worden gevlogen, zal deze den
kelijk bij de demonstratie worden „geëscor
teerd" door zyn jongsten broeder, het
nieuwste Fokker-product, de éénpersoons
jager D. 21, die een maximale snelheid van
415 K.M. per uur ontwikkelt.
Verder zullen nog een tweetal historische
Fokker-vliegtuigen in de lucht worden ge
demonstreerd, terwijl het programma ver
der nog verschillende andere interessante
punten omvat. Omtrent een en ander zullen
zoo spoedig mogelyk nadere bijzonderheden
worden bekend gemaakt.
Hoewel het oorspronkelijk in het voor
nemen heeft gelegen deze demonstraties
reeds op 16 Mei te doen plaats vinden, was
zulks gezien het feit, dat eenige vooraan
staande personen in de Fokkerorganisatie,
o.m. in verband met de internationale lucht
vaarttentoonstelling te Stockholm buitens
lands vertoeven, minder wenschelijk. De
eigenlijke herdenking moest dus later plaats
vinden en werd op i Juni gesteld, mede om
dat het brevet officieel op 7 Juni 1911 werd
uitgereikt. -
TE KOOP 24 zijden groote FUIKEN.
H. J. KEESEN, Zeglis 21.
HUISKAMERAMEUBLEMENT TE*
KOOP 15.
BISSCHOP BOTTEMANNESTR. 46.
Pracht „Gazelle" Heerenrijw. mët
Torpedonaaf 15.00. Als nieuw Dames-
rijw. 12.00, 14.00, 15.00, Damesf. met
Torpedonaaf 9.00 enz. Heerenfiets 13.50
NIEROP, Koningsweg 40.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 35 cent by vooruit
betaling.
KIPPENHOK TE KOOP.
KENNEMERSTRAATWEG 148.
TE KOOP JONGENSRIJWIEL 3.50,
HEERENRIJWIELEN 5.00, DAMES
RIJWIELEN vanaf 5.00, DAMESRIJ
WIEL met dubbele remmen 12.50.
LIMMERHOEK 18.
TE KOOP MOTOR F. N. 3M P.K. Te
bevr. KROONENBURG, Laat 197.
EXCELSIOR STOFZUIGER, in prima
staat, 12.
E. OFFRINGA, Dorpstraat 78, Bergen.
Een prima eenigszins gebruikte STOF
ZUIGER TER OVERNAME voor spotprijs.
Adres SPOORSTRAAT 69.
FORD SEDAN DE LUXE billijk aangeb.
49000 K.M. geloopen hebbende.
Adres Westerweg 328, Alkmaar.
In- en verkoop van alle soorten 2de
hands MEUBELEN. Te koop gevr. geheele
en gedeeltelijke INBOEDELS. Ook ruilen.
P. VENNIK, Koningsweg B 30.
TE KOOP: goed onderhouden KINDER
WAGEN, loopt op kogels, dikke banden.
Bevr. P. J. TROELSTRAKADE 4.
AANGEBODEN: 4 moderne STOELEN
met 2 FAUTEUILS, terra bekleed.
LAMORAALSTR. 2 I. K. VISSER.
TE KOOP: EEN STRANDTENT, EEN
STRANDWAGEN, EEN WANDELWA
GENTJE. Jb. KAIJER, Bergerweg 165
tegenover Groeneweg.
Kinderwagen: prima modern werk „van
Delft" 10, eiken modern Schrijfbureau
23.50. Alle soorten Meubelen, Karpetten
z. g. a. n. J. L. SOSTMAN Jr., Verkoop
lokaal, Ridderstraat 10.
Prima ijskastje 8.50, kinderwagen
4.50, veeren- en kapokbedden vanaf
2 en 4, ledikanten met matrassen
3.50, gemakskoffer, closetstoel, enz.
DEKKER, Laat 182.
Prima Handnaaimachine 8.50, beste
Trapmachine z. g. a. n. 15, Damesrijwiel
z. g. a. n. 12.50, Jongensfiets 10, Rij
wielen vanaf 2.50, pracht geëmailleerd
Fornuis 6.50. DEKKER, Laat 182.
Voetbal.
OM HET KAMPIOENSCHAP VAN
NEDERLAND.
Opnieuw zijn twee kampioenswed
strijden vastgesteld en zoo op papier
is er natuurlijk geen vuiltje aan de
lucht: de wedstrijd N. A. C.Ajax is
er een tusschen twee kansloozen en in
Groningen heeft Be Quick natuurlijk
heelemaal geen kans tegen Feijen-
oord. Zoo staat het met den strijd om
den hoogsten titel.
De praktijk zal waarschijnlijk wel met
de theorie overeen stemmen, maar het zal
in elk geval veel moeilijker loopen, dan
algemeen gedacht wordt.
Wij bedoelen de ontmoeting Be Quick
Feijenoord. Ontegenzeggelijk zijn de Rot
terdammers veel sterker, maar zij moe
ten met een betrekkelijk zwakke voor
hoede tegen een sterke Be Quick-defensie
optornen. En dus zullen de doelpunten
heel duur zijn. Wanneer bovendien Be
Quick de traditie van het Noorden hand
haaft: eerst een paar wedstrijden verliezen
en dan een gelijk spelletje en een enkele
overwinningdan zou waarachtig
Feijenoord nog kans loopen op een ver-
liespunt
't Zou voor Enschedé te mooi zijn!
N. A. C.Ajax is van betrekkelijk wei
nig beteekenis. Afgaande op de resultaten
van de vorige ontmoetingen moeten wij
N. A. C. een kansje geven. En het trotsche
Ajax zou dus alleen dank zij een zwak Be
Quick net niet onder aan de ranglijst
komen te staan.
Zoo zou het kunnen gebeuren.
Promotie-degradatie.
Wat de promotie-degradatiewedstrijden
betreft, wij moeten maar verwijzen naar
het programma, dat wij Dinsdag j.1. pu
bliceerden. Deze wedstrijden hebben zoo'n
vreemd verloop, hebben zooveel verras
sends in zich, dat elke voorbeschouwing
vrijwel waardeloos is. Wij herinneren er
alleen nog aan, dat ir het Noorden morgen
de beslissing valt; in elke andere afdee-
ling zijn nog alle mogelyke mogelijkheden.
Wat Noordholland betreft, wijzen we
nog op den promotiewedstrijd D. W. V.
H. R. C. een goede kans op de puntjes.
D. W. V. zoo: zonder vertrouwen speelt als
de vorige week tegen Kinheim, dan maakt
H R. C. een koede kans op de puntjes.
Laten we in elk geval hopen, dat het aan
tal tweedeklassers boven het Noordzee
kanaal niet nog weer vermindert. We heb
ben er heusch niet te veel: zes stuks!
Er is reeds veel geschreven over
voetbal, door menschen, die er wel en
die er geen verstand van hadden, door
supporters en vijanden van het hol
len-achter den bal. En in alle versla
gen zal men een persoonlijke sfeer
onderkennen, typische woordschikkin
gen, of aanduidingen, die den schrij
ver kenmerken.
Ter afwisseling van het menu, dat
steeds geboden wordt, zond een der
medewerkers van de „Deli Crt." het
volgende verslag, dat zich kenmerkt
door een bijzondere wijze van repor
tage, hetwelk misschien ook toege
schreven kan worden aan het speciale
karakter, dat deze match droeg.
Zij werd gespeeld in Seriboe Dolok
en over dezen wedstrijd werd een iro-
nisch-humoristisch verslag toegezon
den, dat de Haagsche Crt. overnam,
laten volgen.
Het gevaarlijkste voetbal ter wereld
wordt gespeeld in Seriboe Dolok, het land
der duizend heuvelen. Daarbij vergeleken
is het Zuidamerikaansche professional-spel
feitelijk een kinderlijke vertooning.
Het voetbalveld bevindt zich schuin-
achter de Landschapspasangrahan op een
golvend, hellend terrein, vol oneffenheden
en hier en daar met hoog-opgeschoten
gras begroeid. Daar vlakbij is de post van
de Veldpolitie door een gangetje tusschen
de nieuw-gebouwde kedehs schielijk te be
reiken.
Dat is maar goed ook, want als het ver
schil van meening algemeen wordt, is de
politie bij de hand om het spel weer in de
geëigende banen te leiden.
Eerst een paardenmarkt.
Des ochtends werd eerst een paarden
markt op het terrein gehouden en in plaats
van twee-en-twintig spelers met een
scheidsrechter en zijn beide secondanten
draafden er de kwieke Bataksche paardjes.
hinnikten de Batakkers in stede van
schreeuwende en joelende Bataks en ande
re landgenooten.
In den namiddag werd er gespeeld. Een
omlijning of afbakening van het terrein is
er niet, tenzij men als zoodanig zou willen
beschouwen enkele forsche agavestruiken.
Tweemaal is een doel opgesteld, een heel
eind van elkander af, maar de afmeting is
maar zoo-zoo geschat.
Het publiek, als statige Sachems, dc don
kere Bataksche doeken om de schouders,
kan plaats nemen, waar het verkiest. Een
groepje zet zich op de verhevenheid ergens
midden in het veld. Ook de Dolok Singa-
lang met zijn donkergroene, als wollig be-
groende kruin, kijkt zwijgend naar het ge
wriemel aan zijn voet.
Om vier uur, als de zon nog hoog aan
den hemel staat, betreden twee elftallen
het veld. Zij zijn gehuld in de meest fantas
tische costuums. De captain van een der
elftallen is center-voor en heeft zich
gestoken in hetgeen eens een smoking moet
zijn geweest, een ander verschijnt in een
sarong, c'est tout. Twee spelers hebben
zware, met spijkers beslagen voetbalschoe
nen aan en deze heeren worden zeer ont
zien, dat zal spoedig blijken tijdens den
wedstrijd.
Achter de elftallen duikt de verband-
meester op, die een vervaarlijken verband-
trommel met zich torst.
Het spel gaat beginnen.
Men stelt zich op, nadat de captains een
kleine worstelpartij op touw gezet hebben
om in het bezit te komen van den voetbal.
De positie-keuze is schilderachtig, er is
geen ander woord voor te vinden. Men be
gint vrij goed, doch vliegt en holt dan waar
de bal is en waar getrapt kan worden.
Het zonnetje schijnt nog lustig op de
blinkerende zinken daken van het plaatsje,
maar toch is het frisch en heeft de atmos
feer het pétillante van de hoogvlakte-tem-
peratuur.
Het spel begint plotseling met een soort
geloei, waaraan het publiek uit volle borst
deelneemt. Allen hollen achter den bal aan.
Een der captains is in het bezit van een
fluitje, waarop hy nu en dan blaast om
zyn clubgenooten aanwijzingen te geven,
doch niemand stoort zich er aan.
Er bestaat slechts een soort buitenspel
regel, doch verder zijn er geen beper
kingen of bepalingen. Wie zich aan
„hands" wil houden is een knieschoor die
hier niet thuishoort. Trouwens, dan zou de
selfmade referee wel dagwerk hebben en
daarvoor heeft hy dit ondankbare baantje
niet op zich heeft genomen.
Intusschen rolt het spel voort: ont
staan kluwens, die zich direct weer
ontwarren. Klets, boem, pang, krak,
knots, raaapoem
„Niet bang jongens
Een der spelers kruipt onder de ra
vage van armen, lichamen en beenen
uit en hinkt naar den verbandmeester,
die hem vriendelijk met een jodium-
kwastje toewuift.
I