„A. H. G. Fokker-fonds" gesticht. r Vtaag. en Aanbod. Sport het gevaarlijkste voetbal ter wereld. Bij het Zilveren jubileum van den vliegtuigconstructeur. Fokker zelf schenkt 100.000 gulden. Zijn eerste vliegtuig. Wordt het in Seriboe Dolok, ter Oostkust van Sumatra, ten beste gegeven? TWEE GEWONDEN IN EEN UUR door menschen, die in een voortdurenden angst voor de dictatuur leven. Ik ken zoo- danigen angst niet zeide de heer Wende- laar en als ik dien wel had, zou ik een bondgenootschap met rood op grond van de ervaring in Duitschland juist als 'n voorbode van de dictatuur beschouwen. Men zoeke flet dan ook niet in een verbreeding van de regeeringsbasis, maar in een krachtiger energieker, doelbewuster regeeringsbeleid. De concentratie by het onderwijs bespre kende, zeide spreker nog, dat de christelijke partijen wel mogen bedenken, dat ook het parlement zyn eigen verantwoordelijkheid heeft en dat zy, door het op de spits drijven van een groepsbelang, zeker niet zullen bij dragen-tot een versterking van den eerbied voor onze constitutioneele instellingen. Ten slotte heeft spreker uiteengezet, dat bij ons volk de constitutioneele monarchie het beste past. Laat ons daarom eindigde hij de traditie voortzetten, waaronder Ne derland eeuwen lang gelukkig is geweest. (Applaus.) Rede minister van Lidth de Jeude. Hierna voerde minister van Lidth de Jeu de het woord. Hij wilde eenige algemeene opmerkingen maken omtrent de wijze van beoordeehng van het regeeringsbeleid. Elk een zal willen toegeven, aldus de minister, dat de strijd met ongelijke wapenen moet worden gestreden. Eenerzijds de aanval door vrije critiek, zonder verantwoordelijkheid met een beroep op velerlei zwarigheden, als gevolg van de huidige omstandigheden, waarvoor een wil lig oor wordt gevonden bij de getroffenen, die uiteraard zeer geneigd zijn verwijten tot de regeering te richten. Anderzijds de verdediging, waarbij de re geering zich geplaatst ziet voor een reeks van moeilijkheden, zooals men zelden ge kend heeft en rekening moet houden met tal van tegenstrijdige factoren op elk ge bied, die dikwijls beletten datgene te doen of na te laten, waardoor ontstemming op bepaald gebied zou voorkomen worden. Geen kabinet zal in de gegeven omstan digheden kunnen ontkomen aan verwijten, die ook in ruime mate dit kabinet ten deel vallen. Deze toestand wordt verscherpt door de noodzakelijkheid op velerlei gebied in te grijpen. Min. v. Lidth de Jeude Niemand zal ontkennen, dat in deze be narde omstandigheden de rijen moeten wor den aaneengesloten, hetgeen vordert nauwe samenwerking op breeden grondslag, waar aan meer dan ooit behoefte bestaat en waar aan het huidige kabinet zijn oorsprong dankt. Erkend moet worden, dat uitlatingen van toonaangevende zijde niet wijzen op een zoodanige toenadering van de verschillende bevolkingsgroepen, dat binnen afzienbaren tijd een verbreeding van den huidigen grondslag waarschijnlijk is te achten. Toch wordt betreurd, waar de regeering verplicht is tot het nemen van zeer ingrij pende maatregelen, en waar het landsbe lang een verdere aaneensluiting der rijen dringend behoeft, dat de groepsbelangen zulks verijdelen. Eendracht maakt macht, doch deze spreuk verliest hare beteekenis, indien zij slechts aanvaard wordt onder voorbehoud, dat een dracht zonder opoffering kan worden ver kregen. (Applaus.) Na deze redevoeringen ging men in huis houdelijke vergadering. Naar wij vernemen heeft de bekende vliegtuigbouwer Antonie Fokker, directeur van de N.V. Nederlandsche vliegtuigènfa- briek te Amsterdam ter gelegenheid van het feit, dat het heden 16 Mei 25 jaar geleden is, dat hij op een door hemzelven ontworpen en gebouwd vliegtuig de voor het verkrij gen van het brevet van vliegtuigbestuurder vereischte proeven aflegde, op grond van zijn belangstelling voor de Nederlandsche luchtvaart besloten een Nederlandsche stichting in het leven te roepen, die zich onder den naam „A. H. G. Fokker-fonds" ten doel stelt: 1. het bevorderen van het opleiden binnen den kortst mogelijken tijd van een zoo groot mogelijk aantal Nederlanders tot vliegtuigbestuurder zulks bijzonder lijk in verband met het belang, dat de na tionale defensie heeft bij een krachtige ver sterking van de reserve aan vliegtuigbe stuurders door een aantal Nederlanders, die voor een opleiding tot vliegtuigbestuur der geschikt zijn te achten, geheel of ge deeltelijk tegemoet te komen in de kosten aan zulk een opleiding verbonden. 2. Voor zooverre daarin niet op andere wijze wordt voorzien, steun te verleenen aan: a. Nederlandsche luchtvaartpioniers en weduwen en weezen van dezen, b. Nederlanders, die in de uitoefening van de civiele of militaire Nederlandsche lucht vaart geheel of gedeeltelijk invalide werden en weduwen en weezen van dezen, c. weduwen en weezen van Nederlanders, die bij de uitoefening van de Nederlandsche civiele of militaire luchtvaart het leven ver loren, een en ander voorzoover de betrok kenen in behoeftige omstandigheden ver- keeren. 3. Het bevorderen van de verdere ontwik keling der Nederlandsche luchtvaart in het algemeen, b.v. door het in bijzondere ge vallen verstrekken van studiebeurzen aan hen, die zich voor een functie in die luchtvaart voorbereiden. 4. Het verleenen van steun en het nemen van het initiatief tot maatregelen, wanneer zulks ter beoordeeling van het bestuur van het „A. H. G. Fokker-fonds" aan den bloei van de Nederlandsche luchtvaart ten goede kan komen. De beoordeeling van de wijze, waarop de middelen van het „A. H. G. Fokker-fonds" ter bereiking van bovenstaande doelstelling zullen worden aangewend, berust bij het be stuur van het fonds. Namens den heer A. H. G. Fokker werden aangezocht, om in be doeld bestuur zitting te nemen als voorzit ter de heer ir. J. E. F. Dekok, voorzitter van de Kon. Nederlandsche vereeniging voor de luchtvaart te Den Haag; als leden de heeren C. Kolff, voorzitter van den raad van beheer der nationale luchtvaartschool te Rotterdam, en J. E. van Tijen, onder-directeur van de N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek te Amsterdam, die zich daartoe bereid hebben verklaard. Bij de aanwending van de middelen, waarover het „A. H. G. Fokker-fonds" be schikt of zal beschikken, ligt het in de be doeling den door het fonds te verleenen steun niet te beperken tot de eventueel uit die middelen te kweeken rente, omdat als dan niet te verwachten ware, dat het na te streven doel in afzienbaren tijd voldoende zou kunnen worden gediend. De heer Fokker heeft besloten een bedrag van 100.000 te bestemmen om daarmede het „A. H. G. Fokker-fonds" in het leven te roepen. Fokker 25 jaar vlieger. Het is heden dus 25 jaar geleden, dat de heer A. H. G. Fokker zijn brevet als vlie ger heeft behaald. Dit examen heeft de la tere vliegtuigbouwer in Duitschland afge legd, in een door hem zelf gebouwd vlieg tuig, waarvan hij de constructie in 1910 had aangevangen. Dit vliegtuig, de Spin genaamd, had een vier-cylinder Argus-mo tor van 50 p.k., aldus de N. R. C. Die motor was van een uitgebreide waterkoeling voor zien. Met dit vliegtuig heeft Fokker zijn denkbeelden tot verwezenlijking gebracht omtrent zijdelingsche stabiliteit van vlieg tuigen. In 1909 reeds, toen hij 19 jaar was, had Fokker vele proeven genomen met mo delvliegtuigen uit celluloid vervaardigd. De. Spin was het eerste automatisch stabie le vliegtuig, zonder ailerons voor het zij delingsche evenwicht. De stabiliteit werd door Fokker bereikt door een hooge zwaar- tepuntsliggin, gecombineerd met pijl- en V-vorm der vleugels. Over Fokker's leven valt veel te vertel len. Zelf heeft hij er een boek over ge gSÉ»,: WWmmtöafë ge Anthonie Fokker met zyn eerste zelf geconstrueerde en zelf gebouwde machine, die hcuschvloog! schreven, dat den veelbeteekenden titel De vliegende Hollander draagt. Voor den wereldoorlog is Fokker in Duitschland werkzaam geweest. Te Salz- bach bij Mains heeft hy een school voor automobiel- en vliegtuigbouw bezocht. In 1910 had hy een vliegtuigenfabriek by het vliegveld Johannisthal te Berlijn. Daar heeft hy eenige vliegtuigen voor het Duit- sche leger gebouwd. Pogingen om dit type vliegtuig aan het Nederlandsche leger te verkoopen mislukten. Fokker's vliegtuigen hadden een rompconstructie, bestaande uit metalen buizen die gelascht werden. In dien tijd was dit een omwenteling op het gebied van den vliegtuigconstructie. Meer vliegtui gen werden door het Duitsche leger be steld en Fokker opende in 1913 te Schwerin een fabriek, waaraan een \4iegschool voor officieren werd verbonden. De wereldoorlog deed in Duitschland groote vraag naar vliegtuigen ontstaan. Fokker's uitvinding van het gesynchroni seerde machinegeweer, dat zijn kogels af vuurt op het oogenblik, wanneer een blad van de schroef van het vliegtuig voorbij den loop is gedraaid, maakte zijn product voor de luchtvaartafdeeling van het Duit sche leger vrijwel onmisbaar. Het befaam de eskader van Von Richthof en heeft aan deze vinding het grootste deel van zijn roem te danken gehad. Fokker vliegtuigen werden weldra in talryke Duitsche fabrie ken vervaardigd en men beweert, dat er in totaal meer dan 7500 zyn vervaardigd. Tegen het einde van 1916 paste Fokker voor het eerst bij den bouw van zijn vlieg tuigen den geheel vrij dragenden vleugel toe. De invloed van professor Hugo Jun- kers, die bijzondere aandacht ijdde aan de metalen vleugelcontructie en met wien Fokker eenjgen tijd heeft samengewerkt, is op dit systeem duidelijk merkbaar. Uit deze nieuwe constructie is de Fokker I VII ontstaan, een der bekendste types van Duitsche oorlogsvliegtuigen. Na den wereld oorlog is Fokker naar Nederland terugge keerd, waar hij in de gebouwen van de El- ta, de Eerste Luchtvaarttentoonstelling Am sterdam, gehouden in 1919, de Nederland sche Vliegtuigenfabriek oprichtte. Daar bouwde Fkoker zijn eerste verkeersvlieg tuig de F II, bestemd voor vier passagiers en uitgerust met een B. M. W.-motor van 200 p.k. Uit dit type werden andere typen ont wikkeld. Zoo ontstond de F. III enz. Groot succes bereikte Fokker met de F 7a, dat 8 passagiers kon vervoeren. In 1924 vloog van der Hoop daarmee van Amsterdam naar Batavia. Intusschen, in 1921, had Fok ker een fabriek gesticht in de Ver. Staten en wel in New Jersey, waar hij met de F IV, een verkeersvliegtuig, groot succes heeft behaald. Het zou ons te ver voeren om de verschil lende typen vliegtuigen te beschrijven, welker constructie aan het geniale brein van Fokker zijn ontsproten. De drie motori- ge Fokker-verkeersvliegtuigen hebben een wereldvermaardheid bereikt door hun groote betrouwbaarheid. Talryke buiten- landsche luchtverkeersmaatschappijen heb ben Fokker-vliegtuigen in gebruik. De Pelikaan (F 18), de Zilvermeeuw (F 20), de Arend (F 36), om enkele namen te noemen hebben bijgedragen om Fokkers naam en die van de K. L. M. tot ver over onze grenzen beroemd te maken. En juist nu is Fokker weer gereed met een aantal nieuwe plannen. Zoo zal de F 56 gebouwd worden, zooals we dezen dagen reeds ont dekten. Ook talrijke militaire, zoowel land- als watervliegtuigen, niet alle°n voor het Ne derlandsche leger, zijn in de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek vervaardigd. Fokker was de man, die in 1922 het eerste zweef vliegtuig voor twee personen bouwde, waarmee hy in Duitschland heeft ge zweefd. Uit den jeugdigen sportvlieger en lucht- pionier uit 1911 is een vliegtuigbouwer van internationale reputatie gegroeid, die thans op een inderdaad „snorkend" succei, dat al le dagen en over waarneembaar is, kan bo gen. Jubileumdag op Schiphol Aangenomen kan worden, dat Fokker's loopbaan als vliegtuigconstructeur op 16 Mei 1911 „officieel" is aangevangen. Op dien datum toch bewees hij op overtuigende wijze de deugdelijkheid van het eerste door hem zelf gebouwde vliegtuig de „Spin", door daarmede ten overstaan van een officieele commissie te voldoen aan de eischen voor het verkrijgen van het vliegbrevet gesteld. Vandaag zal een en ander in kleinen kring worden herdacht aan een diner, dat den heer Fokker door een aantal zijner naaste medewerkers in het Carlton Hotel te Am sterdam zal worden aangeboden. Aan be doeld diner zullen ook eenige commissaris sen der N.V. Nederlandsche vliegtuigen fabriek aanzitten. Verder zal de oude „Spin", het door Fokker in 1911 ontworpen en persoonlijk gebouwde vliegtuig in de feestzaal op gesteld als stille getuige bij dezen her- denkingsmaaltijd aanwezig zijn. Het ligt in het voornemen van de N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek het jubi leum op Zaterdagmiddag 6 Juni a.s. in meer algemeenen zin te herdenken, door op de luchthaven „Schiphol" een aantal demon straties te houden tot het bijwonen waar van vele militaire en civiele autoriteiten, alsmede vooraanstaande personen uit de luchtvaartwereld, zullen worden uitge- noodigd. Speciaal met het oog op dezen herdenkingsmiddag is in de Fokkerfabriek gedurende de laatste weken een volkomen nabootsing van de origineele „Spin", Fok ker's eerste vliegtuig, gebouwd. Deze ma chine, die evenwel, waar de in 1911 ge bruikte motor niet meer verkrijgbaar is, dit maal van een modernen lichten vliegtuig motor is voorzien, zal alsdan worden gede monstreerd en, indien de weersomstandig heden zulks toelaten, ook inderdaad vlie gen. Genoodigden en publiek zullen dus dan het unieke schouwspel kunnen gadeslaan, een toestel uit de kinderjaren der aviatiek nog eenmaal te zien vliegen en dus als het ware het verleden te zien herleven. Als met de „Spin", die een snelheid van omstreeks 60 K.M. per uur heeft, inder daad kan worden gevlogen, zal deze den kelijk bij de demonstratie worden „geëscor teerd" door zyn jongsten broeder, het nieuwste Fokker-product, de éénpersoons jager D. 21, die een maximale snelheid van 415 K.M. per uur ontwikkelt. Verder zullen nog een tweetal historische Fokker-vliegtuigen in de lucht worden ge demonstreerd, terwijl het programma ver der nog verschillende andere interessante punten omvat. Omtrent een en ander zullen zoo spoedig mogelyk nadere bijzonderheden worden bekend gemaakt. Hoewel het oorspronkelijk in het voor nemen heeft gelegen deze demonstraties reeds op 16 Mei te doen plaats vinden, was zulks gezien het feit, dat eenige vooraan staande personen in de Fokkerorganisatie, o.m. in verband met de internationale lucht vaarttentoonstelling te Stockholm buitens lands vertoeven, minder wenschelijk. De eigenlijke herdenking moest dus later plaats vinden en werd op i Juni gesteld, mede om dat het brevet officieel op 7 Juni 1911 werd uitgereikt. - TE KOOP 24 zijden groote FUIKEN. H. J. KEESEN, Zeglis 21. HUISKAMERAMEUBLEMENT TE* KOOP 15. BISSCHOP BOTTEMANNESTR. 46. Pracht „Gazelle" Heerenrijw. mët Torpedonaaf 15.00. Als nieuw Dames- rijw. 12.00, 14.00, 15.00, Damesf. met Torpedonaaf 9.00 enz. Heerenfiets 13.50 NIEROP, Koningsweg 40. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent by vooruit betaling. KIPPENHOK TE KOOP. KENNEMERSTRAATWEG 148. TE KOOP JONGENSRIJWIEL 3.50, HEERENRIJWIELEN 5.00, DAMES RIJWIELEN vanaf 5.00, DAMESRIJ WIEL met dubbele remmen 12.50. LIMMERHOEK 18. TE KOOP MOTOR F. N. 3M P.K. Te bevr. KROONENBURG, Laat 197. EXCELSIOR STOFZUIGER, in prima staat, 12. E. OFFRINGA, Dorpstraat 78, Bergen. Een prima eenigszins gebruikte STOF ZUIGER TER OVERNAME voor spotprijs. Adres SPOORSTRAAT 69. FORD SEDAN DE LUXE billijk aangeb. 49000 K.M. geloopen hebbende. Adres Westerweg 328, Alkmaar. In- en verkoop van alle soorten 2de hands MEUBELEN. Te koop gevr. geheele en gedeeltelijke INBOEDELS. Ook ruilen. P. VENNIK, Koningsweg B 30. TE KOOP: goed onderhouden KINDER WAGEN, loopt op kogels, dikke banden. Bevr. P. J. TROELSTRAKADE 4. AANGEBODEN: 4 moderne STOELEN met 2 FAUTEUILS, terra bekleed. LAMORAALSTR. 2 I. K. VISSER. TE KOOP: EEN STRANDTENT, EEN STRANDWAGEN, EEN WANDELWA GENTJE. Jb. KAIJER, Bergerweg 165 tegenover Groeneweg. Kinderwagen: prima modern werk „van Delft" 10, eiken modern Schrijfbureau 23.50. Alle soorten Meubelen, Karpetten z. g. a. n. J. L. SOSTMAN Jr., Verkoop lokaal, Ridderstraat 10. Prima ijskastje 8.50, kinderwagen 4.50, veeren- en kapokbedden vanaf 2 en 4, ledikanten met matrassen 3.50, gemakskoffer, closetstoel, enz. DEKKER, Laat 182. Prima Handnaaimachine 8.50, beste Trapmachine z. g. a. n. 15, Damesrijwiel z. g. a. n. 12.50, Jongensfiets 10, Rij wielen vanaf 2.50, pracht geëmailleerd Fornuis 6.50. DEKKER, Laat 182. Voetbal. OM HET KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND. Opnieuw zijn twee kampioenswed strijden vastgesteld en zoo op papier is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht: de wedstrijd N. A. C.Ajax is er een tusschen twee kansloozen en in Groningen heeft Be Quick natuurlijk heelemaal geen kans tegen Feijen- oord. Zoo staat het met den strijd om den hoogsten titel. De praktijk zal waarschijnlijk wel met de theorie overeen stemmen, maar het zal in elk geval veel moeilijker loopen, dan algemeen gedacht wordt. Wij bedoelen de ontmoeting Be Quick Feijenoord. Ontegenzeggelijk zijn de Rot terdammers veel sterker, maar zij moe ten met een betrekkelijk zwakke voor hoede tegen een sterke Be Quick-defensie optornen. En dus zullen de doelpunten heel duur zijn. Wanneer bovendien Be Quick de traditie van het Noorden hand haaft: eerst een paar wedstrijden verliezen en dan een gelijk spelletje en een enkele overwinningdan zou waarachtig Feijenoord nog kans loopen op een ver- liespunt 't Zou voor Enschedé te mooi zijn! N. A. C.Ajax is van betrekkelijk wei nig beteekenis. Afgaande op de resultaten van de vorige ontmoetingen moeten wij N. A. C. een kansje geven. En het trotsche Ajax zou dus alleen dank zij een zwak Be Quick net niet onder aan de ranglijst komen te staan. Zoo zou het kunnen gebeuren. Promotie-degradatie. Wat de promotie-degradatiewedstrijden betreft, wij moeten maar verwijzen naar het programma, dat wij Dinsdag j.1. pu bliceerden. Deze wedstrijden hebben zoo'n vreemd verloop, hebben zooveel verras sends in zich, dat elke voorbeschouwing vrijwel waardeloos is. Wij herinneren er alleen nog aan, dat ir het Noorden morgen de beslissing valt; in elke andere afdee- ling zijn nog alle mogelyke mogelijkheden. Wat Noordholland betreft, wijzen we nog op den promotiewedstrijd D. W. V. H. R. C. een goede kans op de puntjes. D. W. V. zoo: zonder vertrouwen speelt als de vorige week tegen Kinheim, dan maakt H R. C. een koede kans op de puntjes. Laten we in elk geval hopen, dat het aan tal tweedeklassers boven het Noordzee kanaal niet nog weer vermindert. We heb ben er heusch niet te veel: zes stuks! Er is reeds veel geschreven over voetbal, door menschen, die er wel en die er geen verstand van hadden, door supporters en vijanden van het hol len-achter den bal. En in alle versla gen zal men een persoonlijke sfeer onderkennen, typische woordschikkin gen, of aanduidingen, die den schrij ver kenmerken. Ter afwisseling van het menu, dat steeds geboden wordt, zond een der medewerkers van de „Deli Crt." het volgende verslag, dat zich kenmerkt door een bijzondere wijze van repor tage, hetwelk misschien ook toege schreven kan worden aan het speciale karakter, dat deze match droeg. Zij werd gespeeld in Seriboe Dolok en over dezen wedstrijd werd een iro- nisch-humoristisch verslag toegezon den, dat de Haagsche Crt. overnam, laten volgen. Het gevaarlijkste voetbal ter wereld wordt gespeeld in Seriboe Dolok, het land der duizend heuvelen. Daarbij vergeleken is het Zuidamerikaansche professional-spel feitelijk een kinderlijke vertooning. Het voetbalveld bevindt zich schuin- achter de Landschapspasangrahan op een golvend, hellend terrein, vol oneffenheden en hier en daar met hoog-opgeschoten gras begroeid. Daar vlakbij is de post van de Veldpolitie door een gangetje tusschen de nieuw-gebouwde kedehs schielijk te be reiken. Dat is maar goed ook, want als het ver schil van meening algemeen wordt, is de politie bij de hand om het spel weer in de geëigende banen te leiden. Eerst een paardenmarkt. Des ochtends werd eerst een paarden markt op het terrein gehouden en in plaats van twee-en-twintig spelers met een scheidsrechter en zijn beide secondanten draafden er de kwieke Bataksche paardjes. hinnikten de Batakkers in stede van schreeuwende en joelende Bataks en ande re landgenooten. In den namiddag werd er gespeeld. Een omlijning of afbakening van het terrein is er niet, tenzij men als zoodanig zou willen beschouwen enkele forsche agavestruiken. Tweemaal is een doel opgesteld, een heel eind van elkander af, maar de afmeting is maar zoo-zoo geschat. Het publiek, als statige Sachems, dc don kere Bataksche doeken om de schouders, kan plaats nemen, waar het verkiest. Een groepje zet zich op de verhevenheid ergens midden in het veld. Ook de Dolok Singa- lang met zijn donkergroene, als wollig be- groende kruin, kijkt zwijgend naar het ge wriemel aan zijn voet. Om vier uur, als de zon nog hoog aan den hemel staat, betreden twee elftallen het veld. Zij zijn gehuld in de meest fantas tische costuums. De captain van een der elftallen is center-voor en heeft zich gestoken in hetgeen eens een smoking moet zijn geweest, een ander verschijnt in een sarong, c'est tout. Twee spelers hebben zware, met spijkers beslagen voetbalschoe nen aan en deze heeren worden zeer ont zien, dat zal spoedig blijken tijdens den wedstrijd. Achter de elftallen duikt de verband- meester op, die een vervaarlijken verband- trommel met zich torst. Het spel gaat beginnen. Men stelt zich op, nadat de captains een kleine worstelpartij op touw gezet hebben om in het bezit te komen van den voetbal. De positie-keuze is schilderachtig, er is geen ander woord voor te vinden. Men be gint vrij goed, doch vliegt en holt dan waar de bal is en waar getrapt kan worden. Het zonnetje schijnt nog lustig op de blinkerende zinken daken van het plaatsje, maar toch is het frisch en heeft de atmos feer het pétillante van de hoogvlakte-tem- peratuur. Het spel begint plotseling met een soort geloei, waaraan het publiek uit volle borst deelneemt. Allen hollen achter den bal aan. Een der captains is in het bezit van een fluitje, waarop hy nu en dan blaast om zyn clubgenooten aanwijzingen te geven, doch niemand stoort zich er aan. Er bestaat slechts een soort buitenspel regel, doch verder zijn er geen beper kingen of bepalingen. Wie zich aan „hands" wil houden is een knieschoor die hier niet thuishoort. Trouwens, dan zou de selfmade referee wel dagwerk hebben en daarvoor heeft hy dit ondankbare baantje niet op zich heeft genomen. Intusschen rolt het spel voort: ont staan kluwens, die zich direct weer ontwarren. Klets, boem, pang, krak, knots, raaapoem „Niet bang jongens Een der spelers kruipt onder de ra vage van armen, lichamen en beenen uit en hinkt naar den verbandmeester, die hem vriendelijk met een jodium- kwastje toewuift. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7