DE OVERDEKTE
£iichlvaact
'JUiMicafies
MAANDKAART 10 zwembaden f2.50.
Nieuw wereldrecord 440
yards vrije slag dames.
emsüs srne"hcbbm d"'-
Fokker 25 jaar
vliegtuig-constructeur.
VERGASSEND
ASP1RIN
Een interview met
dr. Eckener.
DAMES, ZWEMT IN
op dc genoeglijke Dameauren.
Werkdagen r.m. 10—12.
Zwemmen ontspant den geest.
Zwemmen staalt zenuwen en spieren.
thans daarop gericht. Dit automatische
snelzwemmen gaat voor een deel verloren,
wanneer ook aandacht gegeven moet wor
den aan de 400 M., die natuurlijk in veel
minder snel tempo gezwommen moet wor
den. Als gezegd, om de volle kracht te cen-
centreeren op de 100 M. mag geen ander
tempo haar zwemwijze thans beïnvloeden.
De Technische Commissie had liever ge
zien met het oog op het Nederlandsche
zwembelang en op het feit, dat Willy
wereldrecordhoudster is op 400 M. vrije
slag, dat Willy ook op de 400 M. zou uitko
men.
Den titel van wereldrecordhoudster ach
ten wij in dit verband niet van voorname
beteekenis. En het Nederlandsch zwembe
lang zien wij meer gediend door een zoo
goed mogelijke prestatie op één nummer
dan door een minder prestatie op meerdere
nummers. Vóór alles gaat het echter bij ons
om de gezondheid van Willy, en wij hebben
na ernstige overweging onze houding ten
slotte definitief bepaald: Willy zal zich niet
beschikbaar stellen voor de 400 M. vrije
slag.
Wij hebben nog wel aan de mogelijkheid
gedacht, dat Willy behalve op 100 M. vrije
slag in aanmerking zou kunnen komen voor
de 100 M. rugslag. Tegen deze uitzending
zouden wij geen overwegend bezwaar ge
had hebben, omdat de korte baan voor
Willy veel minder moeilijk is dan de lange
baan, en omdat de rugtraining, evenals de
100 M. vrije slag, in kort tempo geschiedt.
De Technische Commissie voelt voor rug
slag-zwemmen van Willy niets, omdat zij
van meening is, dat wij goede Nederland
sche rugslagzwemsters genoeg hebben. Het
is voor ons nog geen uitgemaakte zaak, dat
Willy niet tot de drie beste Nederlandsche
rugslagzwemsters zou behooren. Haar laat
ste resultaat in Parijs, 1.18 6/10 op een 50 M.
baan, vrijwel onvoorbereid, zegt toch wel
iets. Evenals ook haar rugslagzwemmen in
de te Amsterdam gewonnen estafette
3 X 50 M. wisselslag.
Intusschen is het ons wel dat de T. C. het
rugslagzwemmen van Willy heeft afgewe
zen, al hadden wy mogen verwachten, dat
zij Willy in de gelegenheid zou hebben ge
steld haar kunnen ook op de rugslag te
demonstreeren".
Tine Wagner in acic.
Tine Wagner van het IJ heeft gister
avond in het Sportfondsenbad te Am
sterdam het wereldrecord over 440
ards, dat op naam stond van de Rotter-
damsche zwemster Rie Mastenbroek
met een tijd van 5 min. 29,2 sec. geves
tigd op 16 Februari 1936 te Maastricht,
met 7,2 sec. verbeterd en gebracht op
5 min. 22 sec.
Tine Wagner deed tevens een poging
het wereldrecord 300 en 400 meter vrije
slag te verbeteren, doch hierin slaagde
zij niet.
Tine begon in een vrij snel tempo en keer
de bij de eerste 100 meter op 1 min. 11.4 sec.
De tweede 100 meter zakte zij iets af en
keerde zij op 2 min. 35 sec. Het ging daarop
weer sneller en by de 300 meter keerde zij
op 3.59, dus ongeveer 9 sec. boven het
wereldrecord van Willy den Ouden. Luide
aangemoedigd vergrootte zy nu langzaam
haar tempo en de 400 meter gingen in 5 min.
20 sec., dus 4 sec. boven het wereldrecord
van Willy den Ouden. Zij was er dus niet
in geslaagd dit te verbeteren.
De 440 yards waren in 5.22 gezwommen,
dus 7.2 onder het wereldrecord. Tine
Wagner heeft hiermede dus nu 2 wereld
records op yards-afstanden. Ook op de yards
gaan we dus steeds meer en meer vooruit.
Nog een record.
De IJ-zwemmer Maier verbeterde het
record 200 M. schoolslag op fraaie wijze met
5.6 sec. en bracht het op 2 min. 36 sec
Maier had een goeden start, keerde bij de
50 meter op 34 sec. en bij de 100 meter op
1.16, zeer snel dus. Men kon dus wel reeds
zeggen, dat het lukken zou. De 150 meter
gingen in 2 min. 1 sec. en de 200 meter in
2 min. 46 sec.
Zeilen.
GROOTE BELANGSTELLING VOOR
DE OCEAANRACE 1936.
Waaraan voor het eerst een Hol-
landsch, en nog wel een Zaansch
jacht deelneemt.
Vrijdagavond had de Zaansche Zeilver-
ecniging een bijeenkomst georganiseerd,
waar de heer C. Bruijnzeel Jr. een causerie
rlnl ,oV« Zijn deelname aan de Oceaan-
c ,„met z'jn nieuwgebouwd jacht
Zeearend en de heer E. Crone de praktijk
van een Oceaanrace zou laten zien, middels
een van de race 1935 opgenomen film..
Geheel voor de vuist weg gaf de heer
Bruynzeel een uiteenzetting van de voor
naamste bizonderheden van zijn nieuwe
jacht „Zeearend", waarmede hij aan de
Oceaanrace 1936, een traject van 3400 zee
mijlen, hoopt deel te nemen.
Toen ik, aldus spreker, het Amerikaan-
sche jacht „Stormy Weather", dat na de ge
wonnen Oceaanrace 1935 in ons land kwam,
zag, dacht ik „zoo een moest ik eigenlijk
hebben". Deze gedachte liet mij niet meer
los en op een goeden dag ging ik naar de
fa. de Vries Lentsch te Amsterdam en vroeg
of zij voor mij zulk een jacht wilde bouwen.
Dat wilde zij gaarne doen, doch toen ik aan
drong op e«i wat zwaarder schip en een
nog sneller schip dan de „Stormy Weather"
werd besloten het bouwplan te laten maken
door de firma Sparkman en Stephens Inc.
te New York, die ook het bouwplan van de
„Stormy Weather" had opgemaakt.
Door de verschillende wenschen, die ik
had, o.a. een sterke Dieselmotor (de S.W.
heeft een benzinemotor), een teakhouten
dek (de S.W. heeft een dek van spruce)
werd vervolgens het definitieve bouwplan
mijn schip 21 ton (S.W. 20 ton) met een
totale lengte van 16 yt M. en waterlengte
van 12.40 M. met een diepgang van 8.20 M.
Door middel van een model S.W. en
model „Zeearend" werd het mogelijk door
sleepproeven de waterweerstand op te
meten, hetgeen een bevredigend resultaat
opleverde. De Zeearend heeft een teakhou
ten dek, doch de romp is van mahonyhout,
dat aan onze fabriek gedroogd is en daar
door als het ware „koud" tegen elkaar ge
construeerd kon worden zonder gevaar dat
door z.g. ruw worden de waterweerstand
vergroot zal worden.
Bij de spant en is elke derde van staal en
de andere twee van hout. De „Zeearend" is
volgens Lloyd's voorschrift gebouwd. Daar
aan is niet alleen streng de hand gehouden,
doch waar mogelijk is niets nagelaten om
de zeevaardigheid nog te vergrooten. Daar
voor zijn kosten noch moeite gespaard en
gestreefd is naar het zoo licht mogelijk hou
den van het schip, veelal met gebruikma
king van zeer sterke doch lichte materialen
als aluminium enz. De bovenbouw is ge
stroomlijnd en vervaardigd van speciaal
licht materiaal, dat o.a. gebruikt wordt bij
den bouw van vliegtuigen.
Het inrichtingsplan is naar een ontwerp
van den heer P. Swart, architect te Wasse
naar, opgemaakt. Gestreefd is naar alge-
heele scheiding van woonruimte en slaap-
ruimte, omdat by een Oceaanrace de condi
tie van de bemanning van nog grooter be
lang is dan het schip zelf. Een rustige slaap
en goed eten zijn hoofdeischen voor het
„fit" blijven van de bemanning. Spreker
deelde nog vele bizonderheden mede over
de navigatiehulpmiddelen als o.a. kaarten,
radio, enz. mede, waarby wij den indruk
kregen, dat vooral ook gezorgd wordt voor
„Safety first".
De groote mast is 19 M. lang. Het groot
zeil is 75 M2., terwijl het totaal zeilopper-
vlak pl.m. 120 M2. is
"Jit het feit dat vele reservezeilen en an
dere onderdeelen aan boord medegenomen
worden, blijkt dat de heer Bruynzeel de
veiligheid aan boord niet opoffert aan den
sporteisch „zoo weinig mogelijk lading".
Het jacht en de bemanning gaan over 14
dagen aan boord van de „Veendam" naar
New-York. Vandaar wordt het traject van
150 mijl naar de start te New-Port gezeild.
Aan het eerste gedeelte van de race New
PortBermuda nemen zeer veel jachten
deel. De groote race gaat dan van Bermuda,
ongeveer op de 42e linie naar Cuxhaven.
In 1935 werd een meer Noordelijke route
over den Oceaan gevolgd en deed het win
nende jacht er pl.m. 18 dagen over van
Amerika tot Schotland.
Aan de groote race nemen behalve de
Hollandsche „Zeearend" Zweedsche-, Noor-
sche, Duitsche, Amerikaansche e.a. jachten
deel, zoodat het een interessante interna
tionale race belooft te worden.
De Z.V.V.-voorzitter bracht, zeker met in
stemming van alle aanwezigen, den heer
Bruijnzeel dank voor zijn interessant be
toog en wenschte den heer Bruynzeel met
zyn sportieve bemanning een succesvolle
reis toe.
Na de pauze bracht de heer E. Crone, de
door den oud-Zaandammer, den heer Evert
Endt, gemaakte film van de race 1935, op
genomen aan boord van het winnende Ame
rikaansche jacht „Stormy Weather" op het
witte doek en hield daarbij een van deskun
digheid op zeezeilgebied getuigend, praatje.
Het zou ons te ver voeren deze móóie
film, die ruim 1 uur lang prachtige zeege
zichten toont en interessante beelden uit
havenplaatsen geeft, op den voet te volgen.
Wij volstaan daarom met de vermelding,
dat dit schip ook de Wilhelminasluis te
Zaandam passeerde, daar het den Helder
binnenviel om via AlkmaarZaandam en
Amsterdam in IJmuiden weer zee te kiezen.
Een ieder was het met den heer v. d.
Stadt, den Z.Z.V.-voorzitter eens, toen hij in
zyn dankwoord aan den heer Crone, de op
merking maakte, dat 'de film ons leerde, dat
de onderneming van den heer Bruynzeel en
zyn vrienden durf en zeemanschap vereischt
naast groote sportiviteit. Te ruim 11 uur
gingen allen voldaan over het gehoorde en
geziene huiswaarts. (Zaanl.)
ZEIL- EN WATERSPORTVEREENIGING
UITGEEST.
J.l. Zondag hield de zeil- en watersport-
vereeniging Uitgeest haar eersten wed
strijd voor kanovaarders in het dobber-
visschen.
Het water was door den stevigen bries
nogal woelig, er stonden flinke golven en
besloten werd dan ook het terrein van den
wedstrijd in hoofdzaak te bepalen nabij
den jachthaven.
Te ruim half drie uur waren de pedde
laars weer binnen en ging men over tot het
vaststellen van den uitslag.
De voorzitter der vereeniging dankte
hierbij de wedstrijdcommissie en sprak de
wensch uit dat ook de kano-leden weer
paraat zouden zijn en blijven zoowel in het
belang der vereeniging als voor zich zelf.
De uitslag was als volgt: 1 Wil. Zoet, 1
G. Schenk, 2 D. van Vliet en 3 M. Bak.
Aansluiting schaken.
Wandelen.
MARSCH BRUSSEL-ROTTERDAM.
drï Fr»agniiddag half vij' ziJn te Brussel
ml™ ?Cl?e en 24 Nederlandsche deelne-
RottorH V°°r den marsch Brussel
Rotterdam over 150 K.M., welke marsch
georganiseerd wordt door de RotterdTmsche
N^rlaSPHrtrreTerniging ta gracht van de
Nederlandsche Unie voor de wandelsport
Des avonds om 10 uur had men reeds 37
van de 150 K.M. achter den rug en passeer
de men Contich op 11 K.M. van Antwerpen.
De wandelaars werden gisteren te Rotter
dam verwacht.
BrusselRotterdam in 27 1/2 uur.
De groep van 24 Nederlandsche wande
laars en een Franschen sportvriend is erin
geslaagd den marsch van Brussel naar
Rotterdam, een afstand van ongeveer 150
K. M., af te leggen in 27 1/2 uur. Men heeft
dus niet het gestelde doel, dezen afstand
binnen 25 uur te loopen, bereikt.
Een half uur voor den berekenden tijd
arriveerden de 27 tippelaars in goede con
ditie te Antwerpen, nadat zy 50 kilometer
in 7 uur hadden afgelegd, dus met een
tempo van ruim 7 kilometer per uur. Om
half een des nachts werd de tocht hervat
en 5 1/2 uur later werd de grens gepasseerd
waar twee Franschen opgaven wegens te
groote vermoeidheid. Om kwart voor tien
werd Zondagmorgen Breda bereikt, het
einde van de tweede étappe van 50 kilome
ter. Om kwart voor twee werd met de pont
over den Moerdijk gevaren, waarna om vier
uur Dordrecht werd bereikt. Steeds meer
supporters en clubgenooten waren de wan
delaars tegemoet getrokken zoodat het een
optocht in klein formaat werd, toen de
kranige troep om 7.10 uur Rotterdam, het
eindpunt, binnenmarcheerde.
Een autobus had de wandelaars onder
weg begeleid en om de 10 kilometer stopte
de bus om eet- en drinkwaren uit te dee-
len.
Nadat de tocht was volbracht, werd aan
iederen deelnemer een herinnering in den
vorm van een beker met inscriptie uitge
reikt, waarby vooral hulde werd gebracht
aan den eenigen Franschman Guerin, die
evenals de Nederlanders dezen zwaren
tocht op keurige wijze had volbracht.
Wielrennen.
ALKMAARDERS IN LEEUWARDEN.
Gisteren hadden op de Leeuwarder wie
lerbaan wedstrijden plaats, waaraan ook
Alkmaarders deelnamen. In den koppel-
wedstryd over 30 K.M. werd het koppel
GrootBol vierde met 3 punten en met
1 ronde achterstand op de winnaars.
A. S. V. VICTRIX.
De A. S. V. Victrix hield Zondag een
trainingsrit over 50 K.M. voor de A en B-
klasse en een 25 K.M. rit voor de C-klasse.
Er was veel belangstelling. Er werd zeer
prachtig gereden. De renners reden zeer
tactisch en sportief, waardoor de rit tot het
eind aan toe spannend bleef. De uitslagen
waren:
A-klassen: 1. P. Zandvoort; 2. J. Zand-
voort; 3. W. Visser; 4. Van Essen; 5. D.
Oudshoren; 6. H. Oudshoren.
B-klasse: 1. De Koning; 2. De Boot; 3. De
Zeeuw; 4. Kusch; 5. Evers; 6. Stroom-
bergen.
C-klasse: 1. J. Cettenbras; 2. J. Bruin; 3.
Heemstra; 4. Wester; 5. Nierop; 6. W. Slot.
A t h 1 e t i e k.
A.A.C. OPENT HET BAANSEIZOEN.
Brasser (A.A.C.) vestigt een nieuw
Nederl. record hoogspringen met
1.945 M.
Het zomerseizoen voor de athletiek, voor
wat de baan wedstrijden betreft is gisteren
geopend door de A.A.C.
Het was Brasser van A.A.C. die ervoor
zorgde, dat er ook op deze wedstrijden een
nieuw Nederlandsch record gevestigd werd
en wel bij het hoogspringen.
Na met 1.85 M. begonnen te zyn, welke
sprong hy zonder eenige moeite met zyn
trainingspak aan, deed, passeerde hij de 1.90
en precies gemeten was het 1.912 M., waar
mede hij dus reeds het op naam van Roe
lof s staande record van 1.883 M. verbeterd
had. Dit was echter nog niet genoeg en na
nog eenige sprongen gedaan te hebben
bracht hij het tot 1.945 M. hetgeen dus zeg
gen wil, dat hij het record van Roelofs met
0.062 M. verbeterd had.
Deze prestatie is des te mooier wanneer
men bedenkt, dat hij tevoren reeds 110 M.
horden geloopen had en hier met een goe
den tijd van 15.9 sec. op fraaie wijze twee
de geworden was achter Kaan van Haarlem.
Schaken.
HET INTERNATIONAAL
SCHAAKTOURNOOI VAN MOSKOU.
In de tweede ronde van het internationale
schaaktournooi te Moskou heeft Loewen-
fisch gewonnen van Eliskases. Dit is de
eenige partij tot nu toe, welke een winst
punt heeft opgeleverd aangezien in de eerste
ronde alle partijen met remise eindigden.
De uitslagen van den tweeden dag zijn:
Loewenfisch wint van Eliskases.
Flohr remise met Capablanca.
Lilienthal remise met Lasker.
De partijen Rjumin—Botwinnik en Kahn
Flohr verliest.
De resultaten der derde ronde van het
Moskousche tournooi waren:
Ragozine wint van Flohr.
Botwinnik wint van Lilienthal.
Dr. Lasker wint van Eliskases.
Capablanca wint van Rjumin.
Loewinfisj remise met Kahn.
De stand luidt: Loewenfisj, Capablanca en
dr. Lasker 2 punten; Ragozine en Botwinnik
1'A en een afgebroken partij; Kahn 1 punt
en een afgebroken partij; Lilienthal en
Flohr 1 punt; Rjumin en een afgebroken
partij; Eliskases Y, punt.
Zondag zyn de partijen van de vierde
ronde gespeeld van het internationaal
schaaktournooi van Moskou. De resultaten
waren:
Kahn remise met Lasker, Eliskases remi
se met Botwinnik, Rjumin remise met Li
lienthal.
De beide andere partijen, t.w. die tus-
schen Capablanca en Rogosin en tusschen
Flohr en Loewenfisch zijn afgebroken.
Bridge.
BRIDGE-WEDSTRIJD.
Zondag werd in hotel Concordia te
ho,?H °Ude een bridge-wedstryd ge-
2. C Langedijk, Oudkarspel en Jb. Groots
Zuidscharwoude, 44 pnt.; 3. A. Groot en j
Deen, Obdam, 47 punten.
De levensloop van een groot man.
Zooals reeds is medegedeeld was het
Zaterdag 25 jaar geleden dat Fokker
door het verkrijgen van een vliegbrevet
op een door hemzelven ontworpen en
gebouwd vliegtfiig zyn succesvolle car
rière als vlieger en als vliegtuigcon
structeur aanving.
Vyf en twintig jaren, slechts een kort
tijdsbestek in den snellen tyd waarin
wy leven, doch voor de luchtvaart juist
het tijdvak waarin het vliegtuig van
een broos, zeer kwetsbaar toestel met
onbeduidend krachtvermogen is uitge
groeid tot de machtige moderne ma
chine, die met een uursnelheid van meer
dan 400 K.M. met schier volkomen
veiligheid de lucht doorklieft.
De vliegkunst en Fokker zijn met en door
elkander opgegroeid. De jeugdige doch
energieke vlieger die 25 jaren geleden zyn
vliegbrevet behaalde, heeft zich ontwikkeld
tot den constructeur met wereldreputatie,
wiens comfortabele, civiele vliegtuigtypen
in regelmatig lynverkeer staten en conti
nenten met elkaar verbinden, en wiens
krachtige gevechtsmachines de militaire vei
ligheid der volkeren verzekeren.
Het is een merkwaardig man, wiens
jubileum thans gevierd wordt. Een man met
die veelzijdigheid van dikwerf strijdige
karaktereigenschappen, die steeds weer het
genie kenmerken, dat in intuïtief aanvoelen,
voor een bepaald probleem de juiste oplos
sing weet te vinden. Goedhartig, toch strijd
lustig en van een ongekende werkkracht.
En toch weer het liefst arbeidend in vol
slagen ongebondenheid en onafhankelijk
heidszin.
Sober voor zichzelf, gul tegenover an
deren.
Ingenieur bij de gratie Gods, doch zonder
positieve wetenschap van Logarithmen en
Integralen, met een intuïtieve visie op alles
wat constructie is.
Opgewekt en vriendelijk, doch anderzijds
weer dikwerf zeldzaam scherp als het er om
gaat, op gevaren te wijzen, misstanden uit
den weg te ruimen of onrecht te bestrijden.
In zekeren zin een eenzame met weinig
uiterlijk vertoon van vriendschap, doch met
een grenzenlooze liefde voor zijn moeder.
Breed en internationaal in handelen en
opvattingen en toch Nederlander in den
besten zin des woords. Een vliegende Hol
lander is hy, die reeds als jongeling het
geheim van het evenwicht in de lucht heeft
weten te ontcijferen, en tevens desbewust
de voorwaarden ter verzekering ervan con
structief in zijne vliegtuigen wist te ver
wezenlijken, en door een bijzonder samen
gaan van karaktereigenschappen en gees
telijke vermogens erin geslaagd is een
enorm technisch en commercieel resultaat
tot stand te brengen.
Een gebrekkig begin.
In 1911 begonnen met gebrekkige-midde
len en zonder technische wetenschappelijke
voorlichting wist Fokker by constructie van
zijn toestel „de Spin" genaamd het vraag
stuk der stabiliteit waaraan alle toestellen
van dien tyd in 1911 begonnen met ge
brekkige middelen en zonder technisch
wetenschappelijke voorlichting wist Fokker
by constructie van zyn toestel „De Spin"
genaamd het vraagstuk der zydelingsche
stabiliteit, waaraan vrijwel alle toestellen
van dien tyd mank gingen, op ingenieuse
wyze op te lossen.
Terwijl alstoen slechts byna uitsluitend
by windstilte gevlogen werd, deed Fokker
de toenmalige vakwereld met dit automa
tisch stabiel vliegtuig verbaasd staan door
by den sterksten wind de scherpste bochten
te draaien.
De eerste Fokkerfabriek.
Na in 1912 met groot succes te St. Peters
burg deel te hebben genomen aan een wed
strijd voor militaire vliegtuigen, achtte hij
den tyd gekomen om een eigen vliegtuigen-
fabriek op te richten.
Hiertoe wendde hij zich allereerst tot
Nederland, waar hy slechts bemoedigende
woorden te hooren kreeg, doch geenerlei
steun ontving. Terwijl ook verdere pogin
gen in Engeland en Frankrijk faalden,
slaagde Fokker er in 1913 in om in Duitsch-
land in een wedstrijd voor het transpor
teeren van militaire vliegtuigen den eersten
prijs te behalen, waarvan een order voor
een serie machines het gevolg was, die hem
in staat stelde eerst eerst te Johannisthal en
later te Schwerin een fabriek op te richten.
Die oorspronkelijk slechts van geringe om
vang was, doch in den wereldoorlog uit
groeide tot een groote industrieele onder
neming, die in de jaren 1914—1918 meer dan
40 verschillende vliegtuig-typen produceer
de, welke alle door Fokker ontworpen
waren.
Vooral de D 7 bleek dermate superieur
te zijn, dat alle Duitsche vliegtuigfabrieken
opdracht kregen om dit Fokkerproduct na te
bouwen.
In dien tijd vond Fokker ook de oplos
sing van het probleem om met machine
geweer synchroon door het schroefveld
van den propeller te schieten, welke vin
ding op bevel van de Duitsche regeering
op alle Duitsche gevechtsvliegtuigen werd
aangebracht.
Onmiddellijk na den oorlog keerde Fokker
in Nederland terug, alwaar hij in het jaar
1919 te Amsterdam in de voormalige ge
bouwen van de Elta (eerste luchtvaart ten
toonstelling) Amsterdam een fabriek ves
tigde en met den bouw van Fokker-vlieg
tuigen in Nederland een aanvang maakte,
Bij deze onderneming kwamen spoedig
opdrachten in van de Nederlandsche en van
buitenlandsche regeeringen voor de leve
ring van militaire vliegtuigen.
Het eerste verkeersvliegtuig.
Waar Fokker echter een der eersten was
m.l, langdunig en krachtig werk» bii
r u m a i e k
17
van
eh.
die inzag, dat het vliestu-g ook ais ver*
keersmiddel een giioote toekomst tegemoet
ging, ontwierp hy en bouwde hy in 1919 het
eerste verkeersvliegtuig, in serie de Fokker
F 2, dat als zoodani.g geconstrueerd is, dat
aan de toenmalige eischen van het lucht
verkeer in hooge mate voldeed en evenals
destijds de spin voor d.ï verdere ontwikkeling
der luchtvaart van allfereerste beteekenis
geweest. 18
Onder Fokker's leidin\g is de N.V. Neder
landsche vliegtuigenfabrtek in staat geweest
zich te ontwikkelen tot een zeer belangrijk
Nederlandsch bedrijf met internationale
reputaties en met een grooten omzet op de
buitenlandsche markt.
1200 vliegtuigen vervaardigd.
In de jaren 1919—1936 werden in de'
fabrieken der vennootschap te Amster
dam ruim 1200 complete vliegtuigen
vervaardigd.
Op het oogenblik vliegyen Fokker
verkeersvliegtuigen op de luchtlijnen
van niet minder dan 45 maa\\schappyen:
22 regeeringen gebruiken voor hare
landsverdediging Fokker militaire en
marine-vliegtuigen. Het aantal1 door de
Fokker-fabrieken naar het buitenland
verkochte licenties voor den bouw van
hare producten bedraagt niet minder
dan 24 in 15 staten, waaronder er zjjn
welke reeds over een eigen belangrijke
vliegtuigindustrie beschikken.
In 1921 bracht Fokker, op uitnoodiging
van de Amerikaansche regeering een bezoek
aan Amerika en besloot hy de enorme mo
gelijkheden voor het luchtverkeer in dit
werelddeel waarvan toenmaals vrijwel nog
geen sprake was, inziende, aldaar een fa
briek te vestigen.
Eenige jaren later -werd deze onderneming
opgenomen in de alstoen door hem opge
richte Fokker Aizcraft Corporation of Ame
rica, welke later overging in handen van
de General Aviation.
Ook hier ontwikkelde Fokker verschei
dene typen van verkeers- en militaire vlieg
tuigen, terwijl hy groote series leverde aan
de Amerikaansche luchtvaartmaatschappijen
en aan de Amerikaansche regeering.
Met voldoening kstn Fokker terugzien op
de vele record- en historische vluchten,
welke in de loop dei: jaren met Fokker-
vliegtuigen volbracht werden.
Anthony Fokker, de vliegende Hollander,
de steeds met nieuwe dankbeelden vervulde
mensch, die met taaie volharding en noeste
vlijt erin geslaagd is de stoutste plannen tot
verwezenlijking te brengen.
In hem wordt gehuldigd een der grootste
zonen van ons vaderland,, een voorbeeld
roor de jeugd van heden, van de enorme
mogelijkheden, die het leven biedt aan hem,
die in zelfbewustheid werkt aan den op
bouw van een levensdoeL
ONZE POSTVUCHTEN.
De Lijster is op de uitreis tu Singapore
geland. De Kwak is op de thuisreis te aRn-
goon geland.
De Sperwer (thuisreis) kwam* te Athene
aan. De Perkoetoet bereikte op de uitreis
Bagdad.
Wanneer naar Indiëï
Dr. Eckener heeft na zyn terugkeer uit de
Ver. Staten een D.N.B.-verslaggever een
onderhoud toegestaan, waarin hy zyn te
vredenheid betuigde over de resultaten van
de vlucht naar Noord-Amerika. Naar aan
leiding van de in de bladen verschenen be
richten over een Zeppelinlijn tusschen Ne
derland en Indië worden nog besprekingoji
gevoerd. Tot een definitief resultaat hebben
die echter nog niet geleid. Eenige maanden
geleden heeft dr. Eckener, naar hij thans
verklaarde, in overleg met den vertegen
woordiger der Nederlandsche belangheb
benden besloten, de besprekingen voort te
zetten na de tien vluchten over den Atlan-
tischen Oceaan, die de Hindenburg zal ma-
ken.
Dr. Eckener verwacht den ongeveer 12.000
K.M. grooten afstand in vier en een half
tot vyf dagen té kunnen afleggen met de
Hindenburg.
DE „HINDENBURG" WEER
VERTROKKEN.
Het luchtschip „Hindenburg" is Zondag
morgen vroeg voor z\jn tweede reis naar
Noord-Amerika gestart. Aan boord be
vinden zich 40 passagiers. Het luchtschip
vloog over Eindhoven, Bergen op Zoom en
Vlissingen.-
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemeene
kennis, dat in het Gemeenteblad van
Alkmaar nr. 1525 is opgenomen het beslim
van den Raad dier gemèönte van
December 1935 en 30 Januari 1936 waarbij
is vastgesteld
EENE VERORDENING, regelende
de rangen, het aantal, tle samen^
stelling, dc eischen van benoem
baarheid en de bezoldiging der ge
meentepolitie.
Deze verordening is heden afg«konaig
en gedurende drie maanden ter gesneen e
secretarie ter lezing gelegd. Zij is aldbl'
tevens in afdruk tegen betaling der kos
verkrijgbaar.
Alkmaar, 16 Mei 1936.
Burgemeester en Wethouder^
voornoemd,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
jl