Moet Ge examen doen?
RaulC. Kaiser
Stad en Omgeving.
Wat de regeeririg voor den middenstand doet
Vergadering van de Kamer van Koophandel
met vertegenwoordigers van middenstandsver
eenigingen in haar district.
het borgstellingsfonds.
®gsaoe® Jladioptoqcamma
Paula's nieuwste vondst!
Sxuilletm
Gistermiddag hield het bureau der K. v.
K. en F. voor Hollands Noorderkwartier in
het stadhuis een vergadering met vertegen
woordigers van middenstandsvereenigingen
in haar district, waarbij een zestal heeren
aanwezig waren. De voorzitter, de heer S.
W. A r n t z, sprak een kort begroetings
woord, waarbij hij zich gelukkig rekende
den heer mr. J. J. R. Schmal, chef van het
bureau Middenstand aan het departement
van H., N. en S., bereid te hebben gevon
den om voor de vergadering een causerie
te houden over het onderwerp „Wat doet
onze regeering voor den middenstand?"
Verder kondigde spr. aan, dat de heer Ver
schoor, secretaris van den Armenraad, een
uiteenzetting zou geven van den stand van
zaken ten aanzien van het borgstellings
fonds.
Het woord aan mr. Schmal.
Mr. Schmal begon zyn causerie met
erop te wijzen dat nooit genoeg kan worden
uiteeengezet wat de regeering deed voor
den middenstand en dat is meer dan
menigeen eigenlijk beseft. Spr. wenschte
zich te beperken tot de door den wetgever
genomen maatregelen en daarbij nam hy
tot uitgangspunt de verschillende deside
rata, in October 1933 door den Midden-
standsraad aan minister Verschuur kenbaar
gemaakt.
Wanneer men deze wenschen thans over
ziet, blijken deze inmiddels voor een be
langrijk deel in vervulling te zijn gegaan.
Geen enkel punt is geheel zonder meer ter
zijde gelegd, waaruit wel terdege blijkt de
waarde die gehecht wordt aan wat uit den
middenstand opkomt.
De wettelijke regeling inzake het afbe
talingsstelsel, waarom destijds gevraagd
werd, is inmiddels tot stand gekomen en
zal, naar het zich laat aanzien, eerlang in
werking treden. Spr. wees er hierbij op, dat
in de uitvoering van deze wet een nieuwe
taak is toebedeeld aan de K. v. K., zooals zij
in de laatste jaren meerdere kregen in het
belang van den handel, juist omdat zy ge
vormd worden door mannen uit dien tak
van bestaan. In dit verband wees spr. nog
op de wet op de uitverkoopen, welke 15 Oct.
1.1. in werking trad, een wet door de mid
denstandsbonden noodig geacht.
De wijziging der winkelsluitingswet, des
tijds eveneeens een actueel desideratum, is
reeds zoo lang geleden tot stand gekomen,
dat spr. meende, daarbij thans niet uitvoe
rig te behoeven stil te staan.
Hetzelfde geldt van den verkoop van ta
baksfabrikaten beneden banderolleprijs, een
euvel, waaraan sedert eveneens een einde
kwam.
Met betrekking tot de wettelijke regeling
van den verkoop met behulp van automaten
werd reeds eerder het ontwerp eener wet
telijke regeling by de Tweede Kamer aan
hangig gemaakt.
Het daartoe uitgebrachte Voorloopig Ver
slag gaf aan den tegenwoordigen minister
van handel, nijverheid en scheepvaart aan
leiding inzake deze materie nogmaals de
adviezen van den Nyverheidsraad en den
Middenstandsraad in te winnen. Deze zijn
dezer dagen binnengekomen en dus is eer
lang een nieuwe behandeling van deze
materie te wachten.
Een ander onderwerp, dat inzonderheid
den handeldrijvenden middenstand ter harte
gaat, is een voorziening inzake het incas-
seeren van kleine vorderingen. Het ontwerp,
houdende maatregelen tot vergemakkelij
king van inning van onbetwiste geldvorde
ringen, dat by de Tweede Kamer aanhangig
is, is mede bedoeld om de moeilijkheden,
welke inzonderheid de middenstand op dit
gebied ondervindt, te verhelpen.
Van verdere strekking is het denkbeeld
inzake het stellen van vestigings-eischen
voor middenstandsbedrijven, dat sinds 1934
in het middelpunt der belangstelling staat.
In de Tweede Kamer is het desbetreffende
ontwerp bereids naar de afdeelingen ge
zonden en over circa een maand verwachtte
spr. het Voorloopig Verslag.
Na te hebben vastgesteld, dat de Midden
standsraad dit punt niet ter behandeling had
aangegeven, gaf spr. uitvoerige mededee-
lingen uit het ontwerp. Het wil niet geheel
verhinderen, dat nieuwe zaken worden
gevestigd, maar de regeering wil den mid
denstand tegen zichzelven beschermen door
het openen van nieuwe zaken te verbieden
voor hen, die geen voldoende kennis hebben
van de branche waarin zij willen optreden
en bovendien een bêpaalde financieele
draagkracht missen. Welke deze eischen
zullen moeten zijn, zal worden geregeld
met de landelijke vereenigingen in de be
paalde branche, m.a.w. het ligt in de hand
van den middenstand zelf om te zorgen hoe
de wet wordt uitgevoerd. Zij bevat dus een
erkenning van de organisaties op bet ter
rein van den middenstand.
Ook de credietsteun voor middenstands-
bedrijven, die door de crisis in liquiditeits
moeilijkheden geraakten, is in vollen gang.
Voor kleine middenstanders zijn daaren
boven in den jongsten tijd in verschü'ende
deelen des lands borgstellingsfondsen op
gericht, die van rijkswege financieel gerug
steund zullen worden.
De bedoeling is op deze wijze kleine
middenstanders, wier bedrijf voldoende
levensvatbaarheid heeft, op de been te
helpen houden.
Waar de bestaande op socialen grondslag
werkende hulpbanken deze personen veelal
niet zonder meer kunnen helpen, treden de
borgstellingsfondsen op en stellen zich voor
hen borg.
Uit hetgeen spr. mededeelde over deel en
werkwijze van deze fondsen stippen wij aan,
dat het de bedoeling is, dat zij niet voor één
gemeente afzonderlijk werken, maar dis-
trictsgewijze, waarbij de Kamers van Koop
handel richting geven. Alleen dergelijke
fondsen, zullen rijkshulp kunnen erlangen.
Voorts stelde spr. er prijs op nog melding
te maken van eenige maatregelen, die, hoe
wel niet uitsluitend voor den handeldrijven
den en industrieelen middenstand bedoeld,
toch ook voor deze groep van bijzondere
beteekenis zijn. Men denke aan het aan
hangige wetsontwerp inzake maatregelen
ter verkrijging van verlaging van sommige
vaste lasten en van huren. De onderzoekin
gen van het Economisch Instituut voor den
Middenstand leverden het omvangrijke
feitenmateriaal op, dat ten deze de onmis
bare grondslag voor een zakelijke gedachten-
wisseling moet zijn.
Spr. concludeerde, dat de belangen van
den Middenstand geenszins uit het oog
worden verloren; zulks blijkt tenslotte ook
nog wel uit het ontwerp eener regeling be
treffende het vestigen van ondernemingen
door vreemdelingen, waarover de Tweede
Kamer haar Voorloopig Verslag heeft uit
gebracht.
Verschillende vragen gesteld.
In verband met de met applaus beloonde
causerie werden door verschillende aan
wezigen vragen gesteld.
De heer Spruit te Den Helder zag in
het wetsontwerp inzake de vestigingseischen
méér belang voor den fabrikant en groot
handelaar dan voor den middenstand. Wat
betreft de werking van de borgstellings
fondsen meende spr., dat men wel een der
gelijke instelling kon hebben voor de ge
meenten boven b.v. 30.000 inwoners.
De heer Van Zonen te Winkel vond,
dat slechts de wet op de uitverkoopen als
belangrijk voor der. middenstand is tot
stand gekomen, overigens is er zeer weinig
voor deze menschen gedaan. De wijze waar
op door de middenstandscredietbanken geld
wordt gegeven stempelt deze instellingen
tot gewone commercieele zaken, want zy
vragen evengoed twee borgen en 5 pet.
rente plus provisie. De spaarbanken en
boerenleenbanken geven goec|kooper geld.
De heer G o e s te Alkmaar "roeg naar de
meening van den inleider over het behoefte
element in de vestigingseischen.
De heer O u d te Rustenburg vroeg of de
kleine handelaartjes (zooals b.v. de venters)
ook een erkenning als kleine zakenmenschen
moeten hebben.
De heer Schmal beantwoordde de spre
kers. Tot den heer Spruit zei hy, dat de
regeering niet kan volstaan met alleen de
menschen te helpen in de plaatsen boven
30.000 inwoners, want ook op het platteland
wonen middenstanders. De districts-opzet is
gekozen om ook hen onder de regeling te
kunnen laten vallen. De vestigingseischen
zyn zeer zeker van belang voor den groot
handel en de fabrikanten, maar niet minder
voor den middenstand. Worden zij inge
voerd, dan zal niet meer kunnen gebeuren,
dat er een eindelooze ry menschen optreedt
als zakenlieden, die geen verstand hebben
van de zaak welke zy drijven. Is genoemd
ontwerp eenmaal wet geworden, dan kan
een nieuwe wet worden overwogen, waar
bij het kleinbedrijf wordt beschermd.
Over het behoefte-element wilde spr.
zich eigenlijk niet uitlaten; als zyn per
soonlijke meening wilde hij echter wel zeg
gen, dat toevoeging ervan aan de wet deze
niet zal verbeteren.
Onder zekere omstandigheden zal het
venten aan banden moeten worden gelegd.
Uit middenstandsoogpunt is het verkeerd,
dat sommige instellingen van maatschappe
lijk hulpbetoon geld geven aan enkele lie
den om daarmee handel te drijven.
Dat zakenmenschen op minstens dezelfde
voorwaarden geld kunnen krygenjbij spaar
bank of boerenleenbank als bij de midden-
standsbank, betwijfelde spr., want dan zou
den zy zich wel eerst daar vervoegen. Zon
der dat zij een boekhouding voeren krijgen
zij geen geld van de banken en dit achtte
spr. ook juist. Men vergete. niet dat de
middenstandbanken zich moeten houden
aan de door den minister gestelde bepalin
gen. Het zou wel prettig zijn, als men alle
noodlijdende middenstanders zou kunnen
helpen, maar daardoor zijn er te veel, want
de misère onder hen is zeer groot, zooals
spr. bekend was uit tal van rapporten. Er
zullen heel wat middenstanders moeten
sneuvelen, die er eigenlijk nooit hadden
moeten zijn, „op den gis af leefden en het
wel geloofden." Zij hebben een groot deel
van hun lot aan zichzelf te wijten. Spr.
maakte er groot.e groepen van middenstan
ders een verwijt van, dat zij geen gegevens
verstrekken voor de bedrijfsstatistieken, op
gesteld door het Economisch Instituut voor
den middenstand.
De heer Spruit merkte op, dat zij dit
nalaten uit vrees voor steeds weer nieuwe
belastingen of verzwaring van bestaande.
Mr. Schmal toonde aan, dat deze vrees
totaal ongegrond is. Men gaf voorbeelden
van verlaging van lasten juist door die
statistieken.
De heer Van Zonen erkende dat de
voorwaarden, waarop de middenstandsban-
ken crediet geven, worden opgelegd door
den minister; zijn bezwaren golden dus den
bewindsman.
De voorzitter bracht den heer Schmal
een woord van dank voor zyn betoog. De
maatregelen, genomen in het belang van
den middenstand, bevredigen dezen wel
lang niet enkele worden misschien zelfs
wel geheel afgekeurd maar men vergete
niet dat zij dan toch door den middenstand
waren gevraagd. Dankbaar stelde spr. vast,
dat wel blijkt dat de ongeorganiseerden on
der den middenstand weinig medezeggen
schap hebben.
Het Alkmaarsche borgstellings
fonds.
De heer Verschoor deelde mede hoe
het er op dit moment voorstaat met het
borgstellingsfonds. Men heeft er den vorm
van een stichting aan gegeven, welke ge
vestigd is te Alkmaar en waarvan de stich-
tinsbrief is verleden voor wijlen notans
van Toornenburgh op 30 April 1.1. In dezen
stichtingsbrief zijn het doel, Je benoeming
en de werkzaamheden van het bestuur,
enz., enz. nader omschreven, kortom het
fundament van het fonds i6 gelegd, maar
nu moet het gebouw nog worden opge
trokken. Uitvoerig stond spr. stil bij de
aanwijzing van een voorzitter, wat door de
K. v. K. moet gebeuren. Nog niet alle ge
meenten zijn aangesloten, zij die zich reeds
opgaven, zegden een steun toe van totaal
166.431. Het rijk stelt als voorwaarde dat
alle gemeenten in het district zullen toetre
den. Aangaande de bijdragen van de ge
organiseerde middenstanders merkte spr.
Zorg dan zoo'n metalen zakdoosje met 3
„AKKERTJES" van 20 cent bij U te hebben.
Verdrijven direct gejaagdheid, onrust,
angst - gevoel, migraine, hoofdpijn en
maken U rustig, kalm en geconcentreerd.
Vrijdag^ Mei.
HILVERSUM, 301 M. (8.—12.—
4.8.en 11.—12.— VARA, de
AVRO van 12.—4.— en de VPRO
van 8.11.uur). 8.Gr.pl. 10.
VPRO-morgenwyding. 10.15 Gr.pl.
10.45 Voordr. 11.05 Gr.pl. 12.— Ko-
vacs Lajos' orkest en gr.pl. (12.30
Report, v. d. „Queen Mary"). 2.—
Modepraatje. 2.25 Omroeporkest en
pianorecital. 4.— Variatieconcert.
5.Kinderuurtje. 5.30 Gr.pl. 6.30
Orgelspel. 7.— Rel.-soc. lezing. 7.20
Gr.pl. 7.50 Ber. 7.57 Gr.pl 8.— Ber.
8.05 Bybelsche causerie. 8.30 Gooisch
Strijkkwartet. 9.Dr. H. Th. Fi-
scher: De Genesis-mythen by an
dere volken. 9.30 Verv. concert.
10.15 „De Meer-Werk-Actie in Am
sterdam". 10.30 Gr.pl. 10.45 Ber.
11.—12.— Gr.pl.
HILVERSUM, 1875 M. (Alg. progr.
KRO). 8.—9.15 en 10.— Gr.pl.
11.3012.Voor zieken en ouden
van dagen. 12.15 KRO-orkest en
Gr.pl. 3.15 Gr.pl. 4.15 Vioolrecital
en gr.pl. 5.10 De KRO-boys. 6.
Land- en tuinbouwcauserie. 6.20
KRO-Boys. 6.45 Causerie over de
nieuwe Waalbrug. 7.Ber. 7.15
Folkloristische causerie. 7.35 Gr.pl.
7.45 Voordr. 8.— Ber. 8.05 Kon.
's Hertogenbosch Mannenkoor. 8.25
Pianorecital. 8.40 Kcorconcert. 9.—
KRO-Symph.-orkest. 9.30 Benatz-
ky-progr. uit Bern. 10.35 Ber. 10.40
KRO-Symph.-orkest. 11.1512.
Dansmuziek.
DROITWIWCH, 1500 M. 11.20
11.50 Orgelspel. 12.10 Gr.pl. 12.50
BBC-Dansorkest. 1.35—2.20 Trio
concert. 3.203.50 Vrydagmiddag-
praatje. 4.15 E. Colombo's orkest.
5.05 Gr.pl. 5.35 Het Walker Octet
en zang. 6.20 en 6.45 Ber. 6.50 Cem
balo-recital. 7.10 Voor tuinliefheb-
bers. 7.30 Muzikale dialoog. 7.50
Dansmuziek. 8.35 Relais van de
„Queen Mary", in volle zee. 9.20
Pianorecital. 9.45 Causerie „I pro
test". 9.50 Ber. 10.20 Causerie over
kano-toerisme. 10.40 BBC-'orkest,
-koor en tenor. 11.3512.20 Dans
muziek.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20, 8.35
en 11.35 Gr.pl. 12.35 Nat. Orkest.
2.50 Gr.pl. 4.20 Trioconcert. 5.50 Or
kestconcert. 8.20 Zang. 8.50 Opera-
uitz. 11.351.05 Orkestconcert.
KEULEN, 456 M. 6.50 en 12.20 Or
kestconcert. 1.35 Weragkamer-
orkest. 4.20 Populair concert. 5,50
Zangcello en piano. 6.20 Omroep
orkest. 8.30 Voor oud-stryders. 9.30
Gr.pl. 10.50 Literair-muz. progr.
11.2012.20 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest. 1.50
—2.20 Gr.pl. 5.20 Gr.pl. 8.20 Klein-
orkest. 10.3011.20 Gr.pl. 484 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Salonorkest. 1.50
—2.20 Gr.pl. 5.20 Zang. 5.35 Gr.pl,
650 Pianorecital. 7.35 Gr.pl. 8.20
Voor oud-stryders. 9.35 Concert
10.30—11.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Skagerrak-herdenking. 9.30
Beethovenconcert. 10.20 Ber. 10.50 A
Harpkwintetconcert. 11.05 Weerber. x
11.20—12.20 Gr.pl.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.8.45, D.sen-
der 8.4510.05, Keulen 10.0511.10
D.sender 11.10—11.35, Parys Radio
11.35—13.05, Brussel (VI.) 13.05
14.20, Keulen 14.20—15.20, Parys R.
15.2016.20, Keulen 16.2020.05,
Droitwich 20.0521.45, Brussel Fr.
21.4522.20, Brussel VI. 22.20
22.30, Brussel Fr. 22.3022.50, Ber
lijn 22.50—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor-
mandie 9.2010.35, Lond. Reg.
10.3511.20, Droitwich 11.2011.50,
Lond. Reg. 11.5012.10, Droitwich
12.10—14.20 Lond. Reg. 14.20—16.15,
Droitwich 16.1518.20, Luxemburg
#18.2018.50 Lond. Reg. 18.5020.45
Luxemburg 20.452L50, Lond. Reg.
21.5022.40 en Droitwich 22.40
24.—.
op, dat het goed zal zijn, als de bonden het
bedrag daarvan bepalen. Zij zullen een be
voorrechte positie innemen in het huishou
delijk reglement.
Spr. deelde nog veel meer mee, maar wij
meenen in bovenstaande het voornaamste
te hebben gereleveerd.
De voorzitter bracht hem dank
voor zijn uiteenzettingen en wees er nog
op, dat het van belang voor een goede wer
king is, dat de voorzitter en de secretaris
van het fonds in dezelfde gemeente wonen
Spr. deed een beroep op de verschillende
gemeenten om toe te treden, opdat voort
gang gemaakt kan worden met de zaak.
Mededeelingen over het Bureau
van advies.
De secretaris van de K. v. K., de heer
Scheffel, deed verschillende mededee
lingen over het Buva, dat thans 20 ver
eenigingen omvat met 1432 leden (er zijn in
dit district 51 middenstandsvereenigingen).
De kosten worden pondsponds-gewyze over
de leden omgeslagen en bedroegen over het
afgeloopen jaar 14 cent per lid, waarvoor
allen aanspraak hebben op gratis rechts
kundig advies. Er zijn door de zes aange
sloten advocaten pl.m. 130 adviezen gege
ven. Spr. wekte de nog afzijdige vereeni
gingen op/ tot toetreding, waarvoor hy en
de chef van het handelsregister gaarne
eens willen komen voor het geven van in
lichtingen.
Rondvraag.
De heer Tuinman vroeg of het juist
is, dat een zakenman die drie jaren achter
een geen hooger inkomen had dan 2000
zou kunnen worden vrijgesteld van het be
talen van contributie voor het handelsre
gister.
De secretaris ontkende dit, de be
talingsplicht is in de wet vastgelegd. De
minister heeft wel gezegd dat hij zou wil
len bevorderen dat gebeuren kon hetgeen
de heer Tuinman graag zou zien. Het is
echter de vraag of het zal gebeuren, want
dan zouden verschillende Kamers van
Koophandel om zeep gebracht worden.
De heer W e s t e r vroeg hoe het moge
lijk is, dat sommige middenstanders op het
platteland geen bijdragen betalen voor de
K. v. K.
De secretaris antwoordde dat dit
De vierkante beschuitjes van Paul C. Kaiser
vallen geweldig in den smaak't Is dan
ook een leuke afwisseling met de groote
ronde beschuit en gemakkelijk voor
't maken van een hartig hapje! 9 voor
6 cent met Paula-bon
De bekende groote ronde beschuit
host 9 ets. voor 9 stuks.
vierkante fascflM/lt
N.V. PAUl C. KAISER, BESCHUITFABRIEKEN, ROTTERDAM
door
LILY VAN OYEN
30)
TorS'glhooS" 66118 Cen Z6kere
hiPralf ™omson keek scherp op. „Ja", zei
hy, „ik heb eens met hem onderhandeld
over een robyn".
„En gebeurde er toen iets in die omee-
ving?" 6
„Ach, dat niet, alleen werd er iemand
met een Torri-mes in zijn rug gevonden.
Later heeft Giovanni Valetti mij den steen
opnieuw aangeboden, het is mijn mooiste
robijn „H ""innend Hart"
„Is dat de groote, hangende steen?"
De graaf knikte toestemmend. „Ja, het
origineel van den steen, dien Rietsen inder
tijd by de opening in de haag vond.
„Een zeer bijzondere steen, is het niet?"
„De grootste, die er in ons land is", zei
de graaf beslist, „men heeft wel eens ge
zegd, de grootste in de wereld, maar dat
zal wel overdreven zijn. In de juweelen
verzamelingen van sommige Maharadja's
zijn beslist robijnen, die nog grooter zijn".
„Dus de steen is bijzonder waardevol?"
„Ja, hij alleen is verzekerd voor twintig
duizend gulden".
„Wie heeft de waarde van den steen ge
schat? Uzelf of hebt U hem op de open
markt laten taxeeren?"
„De waarde is moeilijk te bepalen", zei
hij, „dat hangt zoowel af van den stand
van de markt als van de waarde, die zoo'n
steen voor een verzamelaar heeft. Robij
nen van zulke afmetingen worden niet
dikwijls aangeboden".
„Zoudt U hem voor twintig duizend gul
den willen verkoopen?"
„O neen, dat nooit, want ik zou er mor
gen aan den dag een veel grooter bedrag
voor kunnen maken. Een verzamelaar, een
Amerikaansch millionnair, doet mij iedere
zes maanden een bod en steeds wordt zijn
bod hooger".
Er ontstond even een stilte. De chef was
met het geval een beetje verlegen. De graaf
beantwoordde al de vragen volkomen open
hartig en het had er niet veel van. dat hij
iets verborg.
„Begrijpt U waarom ik U dit alles vraag'"
zei de chef tenslotte.
„Neen, in het geheel niet", antwoordde
de graaf.
„Welnu, om even openhartig te zijn als U,
moet ik U nog een vraag stellen, nl„ „Waar
kwam het „Bloedend Hart" vandaan en
hoe kreeg U het in Uw bezit?"
De graaf, die juist zijn hand uitgestoken
had om zijn sigaar van het aschbakje te
nemen, bleef halverwege plotseling steken.
Rietsen keek hern strak aan. De hand van
den graaf beefde en hij werd doodsbleek
Een oogenblik leek hij volslagen. De vraag
was vlijmscherp tot hem gekomen. De stem
was de stem van de overheid geweest en de
graaf realiseerde zich opeens, dat de poli
tie in het bezit was van inlichtingen, die op
een of andere manier tegen hem getuigden.
Er scheen in Italië iets gebeurd te zijn en
hij probeerde uit te vinden, wat het kon
zijn.
Hij vertelde nu, dat de steen hem op een
zeer merkwaardige wijze aangeboden was
en tegen een spotprijs. Maar de koop
was volkomen wettig geweest. Het eenige
was, dat geen enkele verzamelaar iets van
het bestaan er van afwist en dat deze op
de open markt zeker het tienvoudige zou
hebben gekost van wat er voor had be
taald.
„Herinnert U zich den moord op Torri?"
vroeg de chef weer.
„Ja, zeker, ik geloof dat ik nog een of
twee brieven bezit die van te voren tus-
schen ons gewisseld zijn. In ieder geval
heb ik de kwitantie bewaard, zal ik hem
even halen?"
„Zegt U mij eerst, waar de steen van
daan kwam en wat U er voor betaald
hebt", zei de chef. De stem klonk koud en
onbarmhartig. De chef leek op dat oogen
blik wel een bloedhond, die zyn tanden -n
den buit had gezet en niet van plan was
los^te laten, voordat hij tevreden gesteld
„Ik weet absoluut niet waar de steen
oorspronkelijk vandaan komt", zei de graaf
ronduit. „Ik betaalde er slechts duizend
gulden voor".
„Duizend gulden. Hm! Dat is dus onge
veer een vijftigste van de werkelijke waar
de. Bevreemdde U dat niet?"
Thomson lachte fijntjes. Als 'n ander dan
de chef het hem gevraagd had, zou hy met
de overdrijving, die alle verzamelaars eigen
is, een geschiedenis hebben verteld van
de verschillende buitenkansjes, die hij bij
het koopen van verschillende steenen had
gehad. En onder het vertellen zou hij er
opnieuw van genoten hebben, zooals dat
reeds zoo vaak het geval is geweest, doch
nu zei hy eenvoudig: „Dat is een bofjï,
dat maar eens in je leven kan voorkomen
De chef schoof ongemakkelijk heen en
weer en legde zijn eene been over het an
dere.
„Zoudt U mij de heele geschiedenis vooi
zoover U die weet, willen vertellen",
vroeg hij tenslotte.
„O zeker, het is heel eenvoudig. Laat ik
dan beginnen te vertellen, dat ik eerlyk
gezegd, dacht, dat de steen een heel goede
imitatie was".
„Ja er.?"
„Nu, ik logeerde in hotel Vittoria in een
dorpje vlak bij de kust. Mijn vrouw was
met de auto naar de stgi omdat, als ik
het mij goed herinner, haar haar gewas -
schen moest worden, zij zou dan tegelijker
tijd de post meebrengen In het plaatsje
waar wij logeerden was ge°o goede kapper.
Ik bleef alleen in het hotel en in den na
middag werd ik opgebeld door iemand, die
zich Torri noemde".
„Hoe zegt U?"
„Torri, een Italiaan en een buitengewoon
welsprekend mensch, met zeer goede ma
nieren. En het eigenaardige was. dat hij
'amelijk goed Hollandsch sprak. Hij was
een opvallende persoonlijkheid en scheen
veel meer van mij te weten, dan ik dacht,
dat in dat kleine plaatsje van mij bekend
was.
In de eerste plaats wist hy, dat ik graaf
Thomson was, ofschoon wij reisden onder
den naam van mijn vrouw, om niet lastig
gevallen te worden door bedelaars. Verder
wist hij, dat ik robijnen verzamelde, en dat
ik een buitengewoon groot aantal prachti
ge steenen bezat. Ik gaf dit alles toe, maar
verzocht hem mijn identiteit niet verder
bekend te maken.
Hij verzekerde mij, dat hy dat heelemaal
niet van plan was en spoedig tot zaken ko
mend. vroeg hij, of 'k geneigd zou zijn een
mooie robijn te koopen, als mij die zou
worden aangeboden. Ik zei hem, dat ik er
altijd voor te vinden wa* een meniën steen
bij mijn collectie te voegen. Hy vertelde
mij toen, dat hij een steen voor mij te koop
wist van 140 karaats, zonder een enkele
fout, behalve een klein wolkje aan den
onderkant, doch dat wolkje was bijna on
zichtbaar, en eigenlijk alleen maar ondci
de microscoop waar te nemen
Ik was natuurlijk zeer nieuwsgierig. Een
140 karaats steen is iets bijzonders in dc
juweelenwereld Als ik een .,rijs zou willon
noemen, dan zou hii dat bod uitbrenger en
misschien zou het mogelijk zijn den koop
tot stand te brengen. Het bleek dus, dat
niet hijzelf maar iemand anders eigenaar
van den steen was. Trouwens hoe dat zat.
weet ik niet. want ik heb den man nooit
teruggezien".
De chef knikte en Rietsen had a deze
gegevens genoteerd.
Wordt vervolgd.