SITTERSêToKPR TON en JAN B01IEMAHNE, Hoogstr. t NACHTELIJK POSTVERVOER. 9 DE GEBROEDERS „GOCHEM" Zoo goed als geheel Nederland profiteert van een mooie samenwerking tusschen de posterijen en de spoorwegen. Het net der nacht-posttreinen. a'dam-e/r/dhoveh a'dam- gnomrigen «.4 r'dart- leeuwardeti /p'oam-maastricht autod/ertst "'"'""s - &0 sc tl - vl/5sirt6eti am5terdah leeuwarden O k t i oport/noe/y (^zwolle tllddelöurg 00 eb op zoon yxouutciooi tlieims ST. PANCRAS BEVERWIJK len grotis [18 moonden alle reparaties aan Agenten voor Alkmaar, Hoorn en Den Helder: een gevolg zal zijn van te lage inkomsten. De gegevens dienaangaande van de han- dels-registercommissie zijn zoodanig, dat nog altijd verschillende menschen moeten worden vrijgesteld. Buitenstaanders weten dat niet en meenen dat die lieden werden vergeten. De heer F e ij s (Oude-Niedorp) zei, dat zijn vereeniging wel, maar de gemeente niet wil deelnemen aan het borgstellingsfonds. Hoe gaat het dan met de credietverleening? De secretaris ried aan de zaak nader ter sprake te brengen, dan kan er rekening mee worden gehouden bij de vaststelling van het huishoudelijk reglement. De heer F e ij s merkte voorts op, dat zijn vereeniging geen lid werd van het Buva. omdat de K. N. M. B. toch ook gratis rechtskundig advies geeft en bij laatst genoemde organisatie is zij aangesloten. De secretaris kon het standpunt der vereeniging begrijpen. Een bezwaar ertegen is echter, dat voor den K. N. M. B. de kwestie schriftelijk moet worden uiteenge zet, terwijl aangeslotenen bij het Buva hun zaak mondeling kunnen bespreken, wat in vele gevallen veel practischer is en boven dien gemakkelijker. Sluiting. De voorzitter sloot hierop de ver gadering, die naar zijn meening wel vrucht baar was geweest, met woorden van dank voor de aanwezigheid van zoovelen en het uitspreken van de hoop dat, als weer een dergelijke vergadering gehouden wordt, de crisisomstandigheden veel zullen zijn ver beterd anders zal het stellig voor vele middenstanders misloopen. Hierna brachten de aanwezigen een be zoek aan de overdekte bad- en zwemin richting, waar de heer D. Saai hen na mens directie en commissarissen ontving en in de koffiekamer aan de hand van een drietal plattegronden van de verschillen de etages een uiteenzetting gaf van de in richting van het gebouw. Daarna werd on der voorlichting van de heer Saai en De Vries, adjunct-directeur, het geheele ge bouw bezichtigd. De heer A r n t z betuigde namens allen dank voor de ontvangst en voor de wijze waarop de heele zaak was uitgelegd en te zien gegeven. VERTROKKEN PERSONEN. A. C. Besseling, R.K., dienstbode, van v. Everdingenstraat 18 naar Delft. A. A J. Raat, R.K., onderwijzeres, van Prins Hendrikstraat 30 naar Nijmegen. A. Storm, R.K., instrumentmaker, van Spoor straat 78 naar Haarlem. P. Valkering, R.K., dienstbode, van Mient 23a naar Haar lem. W.. J. v. d. Pol, N.H., kappersbe diende, van Laat 151 naar Utrecht. M. Hoogeland, R.K„ dienstbode, van Payglop 23 naar Heiloo H. A. Molde, R.K., kap persbediende, van Laat 169 naar Heiloo. G. Prins, N.H., dienstbode, van Geestersin gel 53 naar Graft. J. A. v. Leijenhorrt, R.K., leerl. machinist N.S., en echtg., van Anjelierstraat 13 naar Jutphaas. P. S. Hoekstra, geen, machinist, en gezin, van Ly ceumstraat 61 naar Nederl. Indië. J. M. Zeegers, R.K., machine-bankwerker, en echtg., van Baanpad 32 en Overdiepad 14 naar Heiloo. A. v. Brummen, N.H., z b., van Varnebroek I naar Vlissingen. J. A. Goudsbloem, R.K boerenknecht, van West- dijk 9 naar Akersloot. H. de Jonge, N.H., wed. v. H. Willemsen, z. b„ van Nieuwesloot 19a naar Apeldoorn. W. Beemsterboer, R.K., loodgieter, van Clarissenbuurt 1 naar Schiedam. Laurens Vlasblom, Ev. L„ z. b., van St. Annastraat 23 naar Haarlem C. W. Johanna van Geffen, R.K., dienstbode van Waterschapstraat 26 naar 's-Hertogen- bosch. C. C. Nettenbreijers, N.H., echtg. v. A. de Geus, z. b., van Zevenhuizen 7 naar Zuid- en Noordschermer. M. de Haas, N.H., rijwielhandelaar, van Kennemerstr.- weg 108 naar Schagen. A. J. Bos, geen, kantoorbediende, van Luttik Oudorp 53 naar Naaldwijk. A C. S. Schweers, geen, ingenieur N.S., Nassaulaan 17 naar Nij megen. INGEKOMEN PERSONEN. Wed. A. Stins, geen, z.b., Geestersingel 47, van Zuilen. A. M. Mak, R.K., z.b., Oude gracht 235, van Zuilen. D. Baas, R.K., pluimveekoopman, en gezin, Omval 8, van Schagen. G. Witteveen, R.K., vertegen woordiger, Langestraat 45, van Velsen. M. E. J. Buijkes, R.K., klerke N. Sp., Spoor straat 40, van Hoorn. M. M. Punt, R.K., h. i/d huish., Luttik Oudorp 35, van Oude Niedorp. G. van der Honing, N.H., boe renknecht, Westdijk 9, van Hensbroek. G. C. van de Sand, N.H., leerl. kok, Lange straat 70, van Zeist. J. ten Brink, N.H., Stationsweg 172, van Ned. Indië. A. Laan, R.K., verkoopster, Booomkampstraat 18, van Bovenkarspel. H. Twisterling, L.L., filiaal houder, en gezin, Scharloo 13A, van Haar lem. C. C. Dekker—Prinsen, C. W. Bruin- visstraat 53, van Purmerend. D. van Dommelen, geen, opzichter Ned. Heide Mij., Corfstraat 12, van Tilburg. J. Nieuwen- huis, N.H., chauffeur, Boomkampstraat 46, van Bergen (N.H.) D. Vergouwe, N.H., huisknecht, Langestraat 94, van Rotterdam. H. Tichelaar, R.K., machinist Ned. Spoorwegen, en echtg., Blaeustraat 31, van Groningen. B. J. Themmen, N.H., leerl. machinist N. S., Ber- gerweg 138, van Hilversum. A. Kooij, G.K., dienstbode, Kennemerstraatweg 37, van Bergen (N.-H.) L. H. E. Schoen maker, weduwe van J. F. Wagendrever, R.K., Nassauplein 11, van Castricum. J. Zeeman, echtg. van J. Nieuwenhuis, N.H., Boomkampstraat 46, van Oudorp. I. J. Bergsma, N.H., koopman in manufacturen, Kooltuin 13, van Grootegast. J. Smit, N.H., zonder beroep en echtg., Stationsweg 28, van Barsingerhorn. A. F. Rombout, geen, koopman in galanterieën, en zoon, Noorderkade 36, van Beverwijk. W. Vos, geen, machinist N. S. en echtg., R.K., en kinderen, Blaeustraat 35, van Uithoorn. J. Schroor, N.H., zonder beroep, Oudegracht 203, van Bergen (N.-H.) J. Nieuwenhuis, N.H., Boomkampstraat 46, van Haarlemmer meer. C. M. J. Huijbrechts, R.K., Sint Annastraat 41, van Schagen. J. Otsen, N.H., manufacturier, en echtg., Lyceum straat 85, van Barsingerhorn, Kolho^n. T. Dros, echtg. van C. Roeper, D.G., Hout manstraat 7, van Texel. Weder ingekomen P. Paulusma, Ger., monteur, Landstraat 5. (Van onzen R.-correspondent.) Des avonds post u ergens eenige brieven, laten we zeggen één voor Murmerwouden in Friesland en één voor Wijnandsrade in Limburg. Beide brieven worden den volgen den dag met de eerste bestelling bezorgd. Zoo is het in geheel Nederland, met uitzon dering nog van een klein deel van Zeeland. Deze vlugge en coulante bediening heeft u te danken aan de nachtposttreinen, die nu reeds eenige jaren tot groote tevredenheid van iedereen, die iets met de post te maken heeft, op de groote baanvakken ons land doorkruisen in de nachten tusschen twee werkdagen. Met ingang van den nieuwen zomerdienst op 15 Mei j.1. is aan dit stelsel wederom een belangrijke uitbreiding gege ven. Een nachtverbinding voor postvervoer be staat in Nederland reeds lang. Tusschen Amsterdam en Rotterdam werden reeds vóór den oorlog brieven en poststukken des nachts vervoerd, waarvan de voornaamste tusschenliggende plaatsen mede profiteer den. Weliswaar werden in deze treinen ook medegevoerd brieven, die des avonds van elders naar deze plaatsen waren aange bracht, doch de posterijen bestreken er maar een beperkt gebied mee. Het uitgebreide nachtposttreinennet, dat nu bijna geheel „Nederland omvat, dateert van 1930. Toen werden in een voorbeeldige samenwerking tusschen spoorwegen en posterijen nieuwe treinen ingelegd van Oost naar West en van Noord naar Zuid, die behalve passagiers en goederen ook post vervoeren. In Utrecht komen deze treinen uit alle richtingen tezamen. Daar kruisen ze elkaar en worden de postwagens geran geerd, daar. wordt de post van den eenen trein in den anderen overgeladen, waardoor een brief uit het Zuiden, die in den postwa gen voor Amsterdam is medegebracht, te recht komt in den uit Rotterdam komenden wagen naar Leeuwarden, wanneer hij voor Friesland bestemd is. Den eersten tijd ge schiedde dat tot ongerief van de poste rijen èn van de passagiers aan het station A 'dan - hericeloo A dam-armhem Maliebaan, sedert kort is al die drukte ge concentreerd op het Centraal Station, dat daar beter op is berekend. Voor het heele land. Inderdaad wordt wel zoo goed als geheel ons land door het stelsel dezer nachtpost treinen bestreken. Het kaartje geeft den loop der verschillende postrijtuigen aan, die gedeeltelijk in de onderscheidene treinen tezamen worden meegevoerd. Uit Amster dam vertrekken er vier: een voor Gronin gen, een voor Hengelo, een voor Arnhem en een voor Eindhoven. Uit Rotterdam nog lor j twee: een voorLeeuwarden en een voor Maastricht. Uit al die plaatsen vertrekken des avonds ook postwagens in de nachtsnel treinen in omgekeerde richting. Tusschen één en twee uur zijn al die treinen met de verschillende postwagens in Utrecht, van waar zij dan na eenig gerangeer weer in vijf richtingen vertrekken. Aansluitend aan deze treinen loopt nu sedert 15 Mei een auto heen en weer van Middelburg naar 's-Hertogenbosch via Roo sendaal. Op deze route bestaat des nachts gen treinverkeer; de wachtposftn en sein huizen zijn dan niet bezet en het zou te kostbaar zijn om er voor twee treinen in beide richtingen al die maatregelen te nemen, terwijl het goederenvervoer zulk een uitbreiding niet noodzakelijk maakt. Daarom is een vrachtautodienst ingesteld, die alle tusschenligende plaatsen benevens het Oosten van de provincie Zeeland be strijkt. Sommige streken van deze provincie pro- fiteeren er nog niet van, wat de eerste post bestelling betreft, omdat de auto te laat aankomt om daar de eerste booten en de aansluitende vervoermiddelen te halen. Naar wij vernamen, bestaat echter bij de inspectie der spoorwegpostkantoren het streven, om ook dit deel van ons land er in te betrekken, in samenwerking met de bootdiensten, zoodat dan geheel Nederland in. het nachtposttreinennet zal zijn opgeno men en een brief van elke willekeurige plaats in ons land naar elke andere wille keurige plaats, des avonds vóór een be paald uur gepost, den volgenden morgen be steld wordt. Aansluitingen. Het is slechts een beperkt aantal plaatsen, dat door deze treinen en deze auto wordt V V aangedaan, en toch bestrijkt men er zoo goed als het geheele land mee. In alle plaatsen, waar de trein of de auto stopt en post wordt uitgeladen, staan namelijk weer andere vervoermiddelen gereed om uw brief verder te brengen. Soms zijn het de bekende groene auto's met het woord Pos terijen in groote gouden letters erop ge schilderd, in een ander geval weer wordt gebruik gemaakt van een eersten trein, een autobus, een boot of een vroege tram. Om gekeerd is het des avonds óf een auto der posterijen, öf een trein, een bus, een boot, een tram, die de post naar het station der nachtposttreinen brengt. In vele van die treinen of trams loopen, evenals in de nachtposttreinen, postrijtui gen mee, waarin de post, voorzoover ze niet reeds in zakken met een bepaalde bestem ming is aangevoegd, wordt gesorteerd. „Werkende treinen" noemt men zulke post treinen bij de post. Men kan er onderweg nog aan de stations of stopplaatsen post aan medegeven. In andere gevallen gaat er een besteller met een of meer postzakken in den trein of de tram mee. Vaak ook worden de postzakken verder als bagage vervoerd. Het is een prachtig sluitend geheel, waar van de meest afgelegen plaatsen in gelijke mate als de groote steden profiteeren. De welwillendheid der post-autoriteiten heeft ons in staat gesteld een rit in een der postwagens der nachtsneltreinen mee te maken ,om aldus een indruk te krijgen van het werk in zulk een nachtelijken „werken den trein". Daarna hebben we eens mogen meerijden met de auto, die des nachts den nieuwen dienst tusschen 's-Hertogenbosch en Middelburg onderhoudt en die zulk een belangrijke functie verricht in het postver voer. We zullen daarvan een volgende maal onzen lezers het een en ander vertellen. VERGADERING VAN WATERSCHAPPEN. Lezing van mr. v. Lanschot. Te Amsterdam vergaderde Maandag de vereeniging van Noordhollandsche Water schappen in Krasnapolsky. Er waren afgevaardigden van talrijke waterschappen. De heer J. Commandeur, burgemeester van Wognum, sprak een welkomstwoord, waarin hij constateerde, dat de vereeniging tevreden mag zijn over de bereikte resul taten. Er was een goede samenwerking met den provincialen waterstaat, waar men ad viezen inleverde, waarmede rekening werd gehouden. Goed werk is geleverd inzake de vernieuwing der stroomleveringscontracten met het P. E. N. Den secretaris, den heer Broersma van Alkmaar, werd hulde gebracht voor zijn arbeid. Na notulen en ingekomen stukken werd het in druk verschenen jaarverslag behan deld. Er werd gesproken over de bediening der Dieselgemalen, waar de machinist eenige meerdere salarieering geniet dan die van electrisch gemaal. Men stelt voor het Die selgemaal een algemeen gemiddelde van 40 cent per maaluur voor meerdere bedie- ni/igskosten vast, zoodat daarin alle meer dere bediening wordt gecompenseerd. De geldmiddelen. De commissie van controle heeft alles in orde bevonden, met een voordeelig saldo van 130.92. Haarlemmermeer constateerde een gewel dige afwijking van de begrotingsbedragen, wat nimmer zoo erg was. De vergoeding van reis- en verblijfkosten was geraamd op 1300.—; uitgegeven is f 17771.55. De secr.-penn. weet dit aan de vele ver gaderingen, noodig voor de electriciteits- tarieven. Ook de voorlichting in deze ta rieven, welke op nul geraamd waren, brachten een nadeelig saldo van 530.85. De rekening werd na nog enkele infor matie goedgekeurd. De begrooting werd goedgekeurd op een totaal cijfer van 3820. Bestuursverkiezing. Benoeming van 3 bestuursleden wegens periodieke aftreding op 1 Juli a.s. van de heere'n C. Fok, C. Kramer Glijnis en N. Dekker. Eerstgenoemde wenschte geen her benoeming. De voorzitter waardeerde het vele goede, dat de heer Fok verrichtte en wenschte hem een volledig herstel. De twefe andere leden werden verkozen, in de vacature-Fok werd gekozen de heer P. Hoek Spaans, dijkgraaf van de Wijde Wor- mer. Allen namen de benoeming aan. De kanalisatie. Ingekomen was een vraag hoe het staat met de kanalisatie en in verband daarmede met de daarstelling van een brug in den polder Mijzen bij Ursem. Dit zal worden onderzocht. De heer mr. F. J. van Lanschot heeft 295. Hij bedankte hen uit naam van zijn volk, dat nu van den gevreesden en beruchten piratenhoofdman en zijn bende was verlost, en begiftigde hen tevens met de orde van den Witten Olifant. Er werd een speciaal vliegtuig voor hen gecharterd en daarop namen ze har telijk afscheid van den Radja en commandant. 296. Het ging nu in snelle vaart naar het vaderland terug. „Vader en moeder zullen wel raar opkijken als ze zien dat wij met zooveel geld terugkomen", zei Pit. „Maar ze zullen zeker dolblij zijn", zei Oom John- ,Jn de eerste de beste stad zullen we dalen en gauw telegram naar huis sturen daarop een met groote aandacht aange hoorde causerie gehouden over het ondet- werp: De weg in het landschap. POLDER GEESTMERAMBACHT, (OOSTERDIJK EN MOLENGEERZEN). Vergadering van den polder Geest- merambacht, Oosterdijk en Molengeerzen op Dinsdagmiddag, onder voorzitterschap van den heer Jb. Kroon. Aanwezig waren bestuur en hoofdingelanden van dezen polder, met een commissie uit den Ring- polder. De voorzitter verwelkomde alle aanwe zigen en richtte zich in het bijzonder tot de heeren Jb. Kroon Az. te Zuidschar- woude en T. Kostelijk te Noordscharwou- de, die hier thans voor de eerste maal in de vergadering zijn. De voorz. feliciteerde beide heeren met hun benoeming, waarbij hij een beroep deed op hun medewerking en hoopte, dat deze net zoo zal zijn als die door de voorgangers was verleend. Ged. Staten zonden goedkeuring op een besluit tot overname van het huis bij het stoomgemaal van de N. H. kerk te Zuid- scharwoude. Ged. Staten zonden verder een brief met vermelding van de verschillende insignes welke niet door de ambtenaren mochten worden gedragen en een mededeeling, dat bij deponeering van gelden onderpand worden vereischt wanneer deze gelden niet worden ondergebracht bij Rijksin stellingen. Tot een totaal bedrag van 30 cent per H.A. is men vrij het geld zonder onderpand in bewaring te geven. Men besloot in voorkomende gevallen van de Rijkspostspaarbank gebruik te maken. Op voorstel van het bestuur werd be sloten den opzichter, den heer Tauber, een toelage te geven van 100 voor door hem verrichte extra werkzaamheden aan de nieuwe brug te Broek op Langendijk. Het terrein, waar voorheen de kopmolen heeft gestaan, had men verleden jaar ver kocht aan den heer J. Moeijes, doch hierop kan geen goedkeuring worden verkregen. De provincie wil het koopen tegen denzelf den prijs. De heer Moeijes deed afstand en de verkoop aan de provincie ging door. De heer Moeijes zal nu zoo lang mogelijk in het huis, dat hij thans van den polder bewoont, mogen blijven wonen. Na machtiging te hebben verkregen om een kasgeldleening aan te gaan, werd behan deld de rekening over het afgeloopen jaar. Naar aanleiding van deze rekening werd ten aanzien van een betaling aan de N.H. ker te Zudscharwoude medegedeeld, dat dit was voor terugbetaalde grondbelasting en hoogheemraadschapslasten, welke steeds door de kerk waren betaald, hoewel het was voor de woning naast het stoomgemaal, welke indertijd, 27 jaar geleden, op grond van de N.H. kerk was gebouwd. Men zal trachten deze betaalde belasting terug te krijgen van het Renk, daar men voor een ambtswoning niet behoeft te betalen. De rekening werd vastgesteld met een voordeelig saldo van 1018.76 voor het mo torgemaal, een nadeelig saldo van 352.10 voor de Oosterdijk en een voordeelig saldo van 2946.81 voor de Molengeerzen. De begrooting van het jaar 1936 werd hierna postgewijze behandeld. De lasten werden als volgt vastgesteld. Motorgemaal 2.20 per H.A., dit is 0.60 per H.A. minder dan verleden jaar. Molengeerzen 0.45 per H.A. en Oosterdijk 1 per H.A. De begroo ting sloot met een vermoedelijk batig saldo van 875.62 voor het motorgemaal, 3.92 voor de Oosterdijk en 432.89 voor de Mo lengeerzen. De begrooting van den opzichter, onder houdswerken enz. leverde eenige besprekin gen op over de molens, waaraan nogal wat ten koste zal worden gelegd dit jaar. De molens werken niet meer, maar toch wilde men ze in zoo goed mogelijke staat houden. Aldus werd besloten. Deze begrooting werd ook ongewijzigd vastgesteld. De kosten welke moeten worden betaald aan Uitwaterende sluizen werden door den heer Wagenaar nogal tamelijk hoog gevon den en daarom drong deze heer er op aan, dat zal worden getracht, deze bijdrage ver laagd te krijgen. Het bestuur zal pogingen doen. Ook werd op de lekkende sluis te Schoorl- dam gewezen, doch ook de andere sluizen schijnen te lekken. De gemeenten Warmen- huizen, Noordscharwoude en Broek op Lan gendijk zullen hierop worden gewezen. De voorzitter deelde mede, naar aanlei ding van een vraag van den heer Jb. Kroon Azn., dat zooveel mogelijk getracht zal wor den, het water op het peil te houden. Nadat de voorzitter den heer Slot, burge meester van Broek op Langendijk, bedankt had voor zijn medewerking verleend bij den bouw van de nieuwe brug te Broek op Langendijk, werd de vergadering gesloten. Crisiscomité. Maandagavond werd ten raadhuize de laatste vergadering gehouden van het cri siscomité. Besloten werd om het comité te ontbinden, echter om toe te treden tot het nationaal fonds voor bijzondere nooden. De herinneringsmedaille voor de vele werkzaamheden werden uitgereikt aan mevrouw Kroonenburg en de heeren G. Booy en Jb. Kloosterboer. Met algemeene stemmen werd goedge vonden om ook nog een medaille voor den heer H. Hart aan te vragen. Vollegrond aardbeien. Te Heemskerk zijn heden de eerste vol- legrond-aardbeien door den kweeker H. Wentink in een tuin gelegen aan den Mar- quettelaan geoogst. De nieuwe gemeente. Bij de candidaatstelling voor de op 1 Juli te houden verkiezing van den raad van de nieuwe gemeente Beverwijk, z«n tien lijs ten ingeleverd, t.w. een gecombmeerde a.-r. en c.-h. lijst, voorts lijsten van de Chr. dem. Unie de Visser (dissidenten S.D.A.P.), een neutrale lijst Gemeentebelangen, een neu trale lijst van arbeiders, een lyst van de r. k. democratische Groep Eyking, voorts r.k., s.d. en v. d. lijsten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 11