SITTERSêToKPR
TON en JAN B01IEMAHNE, Hoogstr. t
NACHTELIJK POSTVERVOER.
9
DE GEBROEDERS „GOCHEM"
Zoo goed als geheel Nederland profiteert
van een mooie samenwerking tusschen de
posterijen en de spoorwegen.
Het net der nacht-posttreinen.
a'dam-e/r/dhoveh
a'dam- gnomrigen
«.4 r'dart- leeuwardeti
/p'oam-maastricht
autod/ertst
"'"'""s - &0 sc tl - vl/5sirt6eti
am5terdah
leeuwarden
O
k
t
i
oport/noe/y
(^zwolle
tllddelöurg
00 eb op zoon
yxouutciooi tlieims
ST. PANCRAS
BEVERWIJK
len grotis
[18 moonden alle reparaties aan
Agenten voor Alkmaar, Hoorn
en Den Helder:
een gevolg zal zijn van te lage inkomsten.
De gegevens dienaangaande van de han-
dels-registercommissie zijn zoodanig, dat
nog altijd verschillende menschen moeten
worden vrijgesteld. Buitenstaanders weten
dat niet en meenen dat die lieden werden
vergeten.
De heer F e ij s (Oude-Niedorp) zei, dat
zijn vereeniging wel, maar de gemeente niet
wil deelnemen aan het borgstellingsfonds.
Hoe gaat het dan met de credietverleening?
De secretaris ried aan de zaak nader
ter sprake te brengen, dan kan er rekening
mee worden gehouden bij de vaststelling
van het huishoudelijk reglement.
De heer F e ij s merkte voorts op, dat zijn
vereeniging geen lid werd van het Buva.
omdat de K. N. M. B. toch ook gratis
rechtskundig advies geeft en bij laatst
genoemde organisatie is zij aangesloten.
De secretaris kon het standpunt der
vereeniging begrijpen. Een bezwaar ertegen
is echter, dat voor den K. N. M. B. de
kwestie schriftelijk moet worden uiteenge
zet, terwijl aangeslotenen bij het Buva hun
zaak mondeling kunnen bespreken, wat in
vele gevallen veel practischer is en boven
dien gemakkelijker.
Sluiting.
De voorzitter sloot hierop de ver
gadering, die naar zijn meening wel vrucht
baar was geweest, met woorden van dank
voor de aanwezigheid van zoovelen en het
uitspreken van de hoop dat, als weer een
dergelijke vergadering gehouden wordt, de
crisisomstandigheden veel zullen zijn ver
beterd anders zal het stellig voor vele
middenstanders misloopen.
Hierna brachten de aanwezigen een be
zoek aan de overdekte bad- en zwemin
richting, waar de heer D. Saai hen na
mens directie en commissarissen ontving en
in de koffiekamer aan de hand van een
drietal plattegronden van de verschillen
de etages een uiteenzetting gaf van de in
richting van het gebouw. Daarna werd on
der voorlichting van de heer Saai en De
Vries, adjunct-directeur, het geheele ge
bouw bezichtigd.
De heer A r n t z betuigde namens allen
dank voor de ontvangst en voor de wijze
waarop de heele zaak was uitgelegd en te
zien gegeven.
VERTROKKEN PERSONEN.
A. C. Besseling, R.K., dienstbode, van v.
Everdingenstraat 18 naar Delft. A. A J.
Raat, R.K., onderwijzeres, van Prins
Hendrikstraat 30 naar Nijmegen. A.
Storm, R.K., instrumentmaker, van Spoor
straat 78 naar Haarlem. P. Valkering,
R.K., dienstbode, van Mient 23a naar Haar
lem. W.. J. v. d. Pol, N.H., kappersbe
diende, van Laat 151 naar Utrecht. M.
Hoogeland, R.K„ dienstbode, van Payglop
23 naar Heiloo H. A. Molde, R.K., kap
persbediende, van Laat 169 naar Heiloo.
G. Prins, N.H., dienstbode, van Geestersin
gel 53 naar Graft. J. A. v. Leijenhorrt,
R.K., leerl. machinist N.S., en echtg., van
Anjelierstraat 13 naar Jutphaas. P. S.
Hoekstra, geen, machinist, en gezin, van Ly
ceumstraat 61 naar Nederl. Indië. J. M.
Zeegers, R.K., machine-bankwerker, en
echtg., van Baanpad 32 en Overdiepad 14
naar Heiloo. A. v. Brummen, N.H., z b.,
van Varnebroek I naar Vlissingen. J. A.
Goudsbloem, R.K boerenknecht, van West-
dijk 9 naar Akersloot. H. de Jonge, N.H.,
wed. v. H. Willemsen, z. b„ van Nieuwesloot
19a naar Apeldoorn. W. Beemsterboer,
R.K., loodgieter, van Clarissenbuurt 1 naar
Schiedam. Laurens Vlasblom, Ev. L„ z.
b., van St. Annastraat 23 naar Haarlem
C. W. Johanna van Geffen, R.K., dienstbode
van Waterschapstraat 26 naar 's-Hertogen-
bosch. C. C. Nettenbreijers, N.H., echtg.
v. A. de Geus, z. b., van Zevenhuizen 7 naar
Zuid- en Noordschermer. M. de Haas,
N.H., rijwielhandelaar, van Kennemerstr.-
weg 108 naar Schagen. A. J. Bos, geen,
kantoorbediende, van Luttik Oudorp 53
naar Naaldwijk. A C. S. Schweers, geen,
ingenieur N.S., Nassaulaan 17 naar Nij
megen.
INGEKOMEN PERSONEN.
Wed. A. Stins, geen, z.b., Geestersingel 47,
van Zuilen. A. M. Mak, R.K., z.b., Oude
gracht 235, van Zuilen. D. Baas, R.K.,
pluimveekoopman, en gezin, Omval 8, van
Schagen. G. Witteveen, R.K., vertegen
woordiger, Langestraat 45, van Velsen.
M. E. J. Buijkes, R.K., klerke N. Sp., Spoor
straat 40, van Hoorn. M. M. Punt, R.K.,
h. i/d huish., Luttik Oudorp 35, van Oude
Niedorp. G. van der Honing, N.H., boe
renknecht, Westdijk 9, van Hensbroek.
G. C. van de Sand, N.H., leerl. kok, Lange
straat 70, van Zeist. J. ten Brink, N.H.,
Stationsweg 172, van Ned. Indië. A. Laan,
R.K., verkoopster, Booomkampstraat 18, van
Bovenkarspel. H. Twisterling, L.L., filiaal
houder, en gezin, Scharloo 13A, van Haar
lem. C. C. Dekker—Prinsen, C. W. Bruin-
visstraat 53, van Purmerend. D. van
Dommelen, geen, opzichter Ned. Heide Mij.,
Corfstraat 12, van Tilburg. J. Nieuwen-
huis, N.H., chauffeur, Boomkampstraat 46,
van Bergen (N.H.)
D. Vergouwe, N.H., huisknecht, Langestraat
94, van Rotterdam. H. Tichelaar, R.K.,
machinist Ned. Spoorwegen, en echtg.,
Blaeustraat 31, van Groningen. B. J.
Themmen, N.H., leerl. machinist N. S., Ber-
gerweg 138, van Hilversum. A. Kooij,
G.K., dienstbode, Kennemerstraatweg 37,
van Bergen (N.-H.) L. H. E. Schoen
maker, weduwe van J. F. Wagendrever,
R.K., Nassauplein 11, van Castricum. J.
Zeeman, echtg. van J. Nieuwenhuis, N.H.,
Boomkampstraat 46, van Oudorp. I. J.
Bergsma, N.H., koopman in manufacturen,
Kooltuin 13, van Grootegast. J. Smit,
N.H., zonder beroep en echtg., Stationsweg
28, van Barsingerhorn. A. F. Rombout,
geen, koopman in galanterieën, en zoon,
Noorderkade 36, van Beverwijk. W. Vos,
geen, machinist N. S. en echtg., R.K., en
kinderen, Blaeustraat 35, van Uithoorn.
J. Schroor, N.H., zonder beroep, Oudegracht
203, van Bergen (N.-H.) J. Nieuwenhuis,
N.H., Boomkampstraat 46, van Haarlemmer
meer. C. M. J. Huijbrechts, R.K., Sint
Annastraat 41, van Schagen. J. Otsen,
N.H., manufacturier, en echtg., Lyceum
straat 85, van Barsingerhorn, Kolho^n.
T. Dros, echtg. van C. Roeper, D.G., Hout
manstraat 7, van Texel. Weder ingekomen
P. Paulusma, Ger., monteur, Landstraat 5.
(Van onzen R.-correspondent.)
Des avonds post u ergens eenige brieven,
laten we zeggen één voor Murmerwouden
in Friesland en één voor Wijnandsrade in
Limburg. Beide brieven worden den volgen
den dag met de eerste bestelling bezorgd.
Zoo is het in geheel Nederland, met uitzon
dering nog van een klein deel van Zeeland.
Deze vlugge en coulante bediening heeft u
te danken aan de nachtposttreinen, die nu
reeds eenige jaren tot groote tevredenheid
van iedereen, die iets met de post te maken
heeft, op de groote baanvakken ons land
doorkruisen in de nachten tusschen twee
werkdagen. Met ingang van den nieuwen
zomerdienst op 15 Mei j.1. is aan dit stelsel
wederom een belangrijke uitbreiding gege
ven.
Een nachtverbinding voor postvervoer be
staat in Nederland reeds lang. Tusschen
Amsterdam en Rotterdam werden reeds
vóór den oorlog brieven en poststukken des
nachts vervoerd, waarvan de voornaamste
tusschenliggende plaatsen mede profiteer
den. Weliswaar werden in deze treinen ook
medegevoerd brieven, die des avonds van
elders naar deze plaatsen waren aange
bracht, doch de posterijen bestreken er
maar een beperkt gebied mee.
Het uitgebreide nachtposttreinennet, dat
nu bijna geheel „Nederland omvat, dateert
van 1930. Toen werden in een voorbeeldige
samenwerking tusschen spoorwegen en
posterijen nieuwe treinen ingelegd van
Oost naar West en van Noord naar Zuid,
die behalve passagiers en goederen ook post
vervoeren. In Utrecht komen deze treinen
uit alle richtingen tezamen. Daar kruisen
ze elkaar en worden de postwagens geran
geerd, daar. wordt de post van den eenen
trein in den anderen overgeladen, waardoor
een brief uit het Zuiden, die in den postwa
gen voor Amsterdam is medegebracht, te
recht komt in den uit Rotterdam komenden
wagen naar Leeuwarden, wanneer hij voor
Friesland bestemd is. Den eersten tijd ge
schiedde dat tot ongerief van de poste
rijen èn van de passagiers aan het station
A 'dan - hericeloo
A dam-armhem
Maliebaan, sedert kort is al die drukte ge
concentreerd op het Centraal Station, dat
daar beter op is berekend.
Voor het heele land.
Inderdaad wordt wel zoo goed als geheel
ons land door het stelsel dezer nachtpost
treinen bestreken. Het kaartje geeft den
loop der verschillende postrijtuigen aan, die
gedeeltelijk in de onderscheidene treinen
tezamen worden meegevoerd. Uit Amster
dam vertrekken er vier: een voor Gronin
gen, een voor Hengelo, een voor Arnhem en
een voor Eindhoven. Uit Rotterdam nog
lor j
twee: een voorLeeuwarden en een voor
Maastricht. Uit al die plaatsen vertrekken
des avonds ook postwagens in de nachtsnel
treinen in omgekeerde richting. Tusschen
één en twee uur zijn al die treinen met de
verschillende postwagens in Utrecht, van
waar zij dan na eenig gerangeer weer in vijf
richtingen vertrekken.
Aansluitend aan deze treinen loopt nu
sedert 15 Mei een auto heen en weer van
Middelburg naar 's-Hertogenbosch via Roo
sendaal. Op deze route bestaat des nachts
gen treinverkeer; de wachtposftn en sein
huizen zijn dan niet bezet en het zou te
kostbaar zijn om er voor twee treinen in
beide richtingen al die maatregelen te
nemen, terwijl het goederenvervoer zulk
een uitbreiding niet noodzakelijk maakt.
Daarom is een vrachtautodienst ingesteld,
die alle tusschenligende plaatsen benevens
het Oosten van de provincie Zeeland be
strijkt.
Sommige streken van deze provincie pro-
fiteeren er nog niet van, wat de eerste post
bestelling betreft, omdat de auto te laat
aankomt om daar de eerste booten en de
aansluitende vervoermiddelen te halen.
Naar wij vernamen, bestaat echter bij de
inspectie der spoorwegpostkantoren het
streven, om ook dit deel van ons land er in
te betrekken, in samenwerking met de
bootdiensten, zoodat dan geheel Nederland
in. het nachtposttreinennet zal zijn opgeno
men en een brief van elke willekeurige
plaats in ons land naar elke andere wille
keurige plaats, des avonds vóór een be
paald uur gepost, den volgenden morgen be
steld wordt.
Aansluitingen.
Het is slechts een beperkt aantal plaatsen,
dat door deze treinen en deze auto wordt
V
V
aangedaan, en toch bestrijkt men er zoo
goed als het geheele land mee. In alle
plaatsen, waar de trein of de auto stopt en
post wordt uitgeladen, staan namelijk weer
andere vervoermiddelen gereed om uw
brief verder te brengen. Soms zijn het de
bekende groene auto's met het woord Pos
terijen in groote gouden letters erop ge
schilderd, in een ander geval weer wordt
gebruik gemaakt van een eersten trein, een
autobus, een boot of een vroege tram. Om
gekeerd is het des avonds óf een auto der
posterijen, öf een trein, een bus, een boot,
een tram, die de post naar het station der
nachtposttreinen brengt.
In vele van die treinen of trams loopen,
evenals in de nachtposttreinen, postrijtui
gen mee, waarin de post, voorzoover ze niet
reeds in zakken met een bepaalde bestem
ming is aangevoegd, wordt gesorteerd.
„Werkende treinen" noemt men zulke post
treinen bij de post. Men kan er onderweg
nog aan de stations of stopplaatsen post aan
medegeven. In andere gevallen gaat er een
besteller met een of meer postzakken in
den trein of de tram mee. Vaak ook worden
de postzakken verder als bagage vervoerd.
Het is een prachtig sluitend geheel, waar
van de meest afgelegen plaatsen in gelijke
mate als de groote steden profiteeren.
De welwillendheid der post-autoriteiten
heeft ons in staat gesteld een rit in een der
postwagens der nachtsneltreinen mee te
maken ,om aldus een indruk te krijgen van
het werk in zulk een nachtelijken „werken
den trein". Daarna hebben we eens mogen
meerijden met de auto, die des nachts den
nieuwen dienst tusschen 's-Hertogenbosch
en Middelburg onderhoudt en die zulk een
belangrijke functie verricht in het postver
voer. We zullen daarvan een volgende maal
onzen lezers het een en ander vertellen.
VERGADERING VAN WATERSCHAPPEN.
Lezing van mr. v. Lanschot.
Te Amsterdam vergaderde Maandag de
vereeniging van Noordhollandsche Water
schappen in Krasnapolsky.
Er waren afgevaardigden van talrijke
waterschappen.
De heer J. Commandeur, burgemeester
van Wognum, sprak een welkomstwoord,
waarin hij constateerde, dat de vereeniging
tevreden mag zijn over de bereikte resul
taten.
Er was een goede samenwerking met
den provincialen waterstaat, waar men ad
viezen inleverde, waarmede rekening werd
gehouden. Goed werk is geleverd inzake de
vernieuwing der stroomleveringscontracten
met het P. E. N.
Den secretaris, den heer Broersma van
Alkmaar, werd hulde gebracht voor zijn
arbeid.
Na notulen en ingekomen stukken werd
het in druk verschenen jaarverslag behan
deld.
Er werd gesproken over de bediening der
Dieselgemalen, waar de machinist eenige
meerdere salarieering geniet dan die van
electrisch gemaal. Men stelt voor het Die
selgemaal een algemeen gemiddelde van 40
cent per maaluur voor meerdere bedie-
ni/igskosten vast, zoodat daarin alle meer
dere bediening wordt gecompenseerd.
De geldmiddelen.
De commissie van controle heeft alles in
orde bevonden, met een voordeelig saldo van
130.92.
Haarlemmermeer constateerde een gewel
dige afwijking van de begrotingsbedragen,
wat nimmer zoo erg was. De vergoeding
van reis- en verblijfkosten was geraamd op
1300.—; uitgegeven is f 17771.55.
De secr.-penn. weet dit aan de vele ver
gaderingen, noodig voor de electriciteits-
tarieven. Ook de voorlichting in deze ta
rieven, welke op nul geraamd waren,
brachten een nadeelig saldo van 530.85.
De rekening werd na nog enkele infor
matie goedgekeurd.
De begrooting werd goedgekeurd op een
totaal cijfer van 3820.
Bestuursverkiezing.
Benoeming van 3 bestuursleden wegens
periodieke aftreding op 1 Juli a.s. van de
heere'n C. Fok, C. Kramer Glijnis en N.
Dekker. Eerstgenoemde wenschte geen her
benoeming.
De voorzitter waardeerde het vele goede,
dat de heer Fok verrichtte en wenschte hem
een volledig herstel.
De twefe andere leden werden verkozen,
in de vacature-Fok werd gekozen de heer P.
Hoek Spaans, dijkgraaf van de Wijde Wor-
mer. Allen namen de benoeming aan.
De kanalisatie.
Ingekomen was een vraag hoe het staat
met de kanalisatie en in verband daarmede
met de daarstelling van een brug in den
polder Mijzen bij Ursem. Dit zal worden
onderzocht.
De heer mr. F. J. van Lanschot heeft
295. Hij bedankte hen uit naam van zijn volk, dat nu
van den gevreesden en beruchten piratenhoofdman en
zijn bende was verlost, en begiftigde hen tevens met de
orde van den Witten Olifant. Er werd een speciaal
vliegtuig voor hen gecharterd en daarop namen ze har
telijk afscheid van den Radja en commandant.
296. Het ging nu in snelle vaart naar het vaderland
terug. „Vader en moeder zullen wel raar opkijken als ze
zien dat wij met zooveel geld terugkomen", zei Pit.
„Maar ze zullen zeker dolblij zijn", zei Oom John- ,Jn
de eerste de beste stad zullen we dalen en gauw
telegram naar huis sturen
daarop een met groote aandacht aange
hoorde causerie gehouden over het ondet-
werp: De weg in het landschap.
POLDER GEESTMERAMBACHT,
(OOSTERDIJK EN MOLENGEERZEN).
Vergadering van den polder Geest-
merambacht, Oosterdijk en Molengeerzen
op Dinsdagmiddag, onder voorzitterschap
van den heer Jb. Kroon. Aanwezig waren
bestuur en hoofdingelanden van dezen
polder, met een commissie uit den Ring-
polder.
De voorzitter verwelkomde alle aanwe
zigen en richtte zich in het bijzonder tot
de heeren Jb. Kroon Az. te Zuidschar-
woude en T. Kostelijk te Noordscharwou-
de, die hier thans voor de eerste maal in
de vergadering zijn. De voorz. feliciteerde
beide heeren met hun benoeming, waarbij
hij een beroep deed op hun medewerking
en hoopte, dat deze net zoo zal zijn als die
door de voorgangers was verleend.
Ged. Staten zonden goedkeuring op een
besluit tot overname van het huis bij het
stoomgemaal van de N. H. kerk te Zuid-
scharwoude.
Ged. Staten zonden verder een brief met
vermelding van de verschillende insignes
welke niet door de ambtenaren mochten
worden gedragen en een mededeeling, dat
bij deponeering van gelden onderpand
worden vereischt wanneer deze gelden
niet worden ondergebracht bij Rijksin
stellingen. Tot een totaal bedrag van 30
cent per H.A. is men vrij het geld zonder
onderpand in bewaring te geven.
Men besloot in voorkomende gevallen
van de Rijkspostspaarbank gebruik te
maken.
Op voorstel van het bestuur werd be
sloten den opzichter, den heer Tauber, een
toelage te geven van 100 voor door hem
verrichte extra werkzaamheden aan de
nieuwe brug te Broek op Langendijk.
Het terrein, waar voorheen de kopmolen
heeft gestaan, had men verleden jaar ver
kocht aan den heer J. Moeijes, doch hierop
kan geen goedkeuring worden verkregen.
De provincie wil het koopen tegen denzelf
den prijs. De heer Moeijes deed afstand en
de verkoop aan de provincie ging door. De
heer Moeijes zal nu zoo lang mogelijk in het
huis, dat hij thans van den polder bewoont,
mogen blijven wonen.
Na machtiging te hebben verkregen om een
kasgeldleening aan te gaan, werd behan
deld de rekening over het afgeloopen jaar.
Naar aanleiding van deze rekening werd
ten aanzien van een betaling aan de N.H.
ker te Zudscharwoude medegedeeld, dat dit
was voor terugbetaalde grondbelasting en
hoogheemraadschapslasten, welke steeds
door de kerk waren betaald, hoewel het was
voor de woning naast het stoomgemaal,
welke indertijd, 27 jaar geleden, op grond
van de N.H. kerk was gebouwd. Men zal
trachten deze betaalde belasting terug te
krijgen van het Renk, daar men voor een
ambtswoning niet behoeft te betalen.
De rekening werd vastgesteld met een
voordeelig saldo van 1018.76 voor het mo
torgemaal, een nadeelig saldo van 352.10
voor de Oosterdijk en een voordeelig saldo
van 2946.81 voor de Molengeerzen.
De begrooting van het jaar 1936 werd
hierna postgewijze behandeld. De lasten
werden als volgt vastgesteld. Motorgemaal
2.20 per H.A., dit is 0.60 per H.A. minder
dan verleden jaar. Molengeerzen 0.45 per
H.A. en Oosterdijk 1 per H.A. De begroo
ting sloot met een vermoedelijk batig saldo
van 875.62 voor het motorgemaal, 3.92
voor de Oosterdijk en 432.89 voor de Mo
lengeerzen.
De begrooting van den opzichter, onder
houdswerken enz. leverde eenige besprekin
gen op over de molens, waaraan nogal wat
ten koste zal worden gelegd dit jaar. De
molens werken niet meer, maar toch wilde
men ze in zoo goed mogelijke staat houden.
Aldus werd besloten. Deze begrooting werd
ook ongewijzigd vastgesteld.
De kosten welke moeten worden betaald
aan Uitwaterende sluizen werden door den
heer Wagenaar nogal tamelijk hoog gevon
den en daarom drong deze heer er op aan,
dat zal worden getracht, deze bijdrage ver
laagd te krijgen. Het bestuur zal pogingen
doen.
Ook werd op de lekkende sluis te Schoorl-
dam gewezen, doch ook de andere sluizen
schijnen te lekken. De gemeenten Warmen-
huizen, Noordscharwoude en Broek op Lan
gendijk zullen hierop worden gewezen.
De voorzitter deelde mede, naar aanlei
ding van een vraag van den heer Jb. Kroon
Azn., dat zooveel mogelijk getracht zal wor
den, het water op het peil te houden.
Nadat de voorzitter den heer Slot, burge
meester van Broek op Langendijk, bedankt
had voor zijn medewerking verleend bij
den bouw van de nieuwe brug te Broek op
Langendijk, werd de vergadering gesloten.
Crisiscomité.
Maandagavond werd ten raadhuize de
laatste vergadering gehouden van het cri
siscomité. Besloten werd om het comité te
ontbinden, echter om toe te treden tot het
nationaal fonds voor bijzondere nooden.
De herinneringsmedaille voor de vele
werkzaamheden werden uitgereikt aan
mevrouw Kroonenburg en de heeren G.
Booy en Jb. Kloosterboer.
Met algemeene stemmen werd goedge
vonden om ook nog een medaille voor den
heer H. Hart aan te vragen.
Vollegrond aardbeien.
Te Heemskerk zijn heden de eerste vol-
legrond-aardbeien door den kweeker H.
Wentink in een tuin gelegen aan den Mar-
quettelaan geoogst.
De nieuwe gemeente.
Bij de candidaatstelling voor de op 1 Juli
te houden verkiezing van den raad van de
nieuwe gemeente Beverwijk, z«n tien lijs
ten ingeleverd, t.w. een gecombmeerde a.-r.
en c.-h. lijst, voorts lijsten van de Chr. dem.
Unie de Visser (dissidenten S.D.A.P.), een
neutrale lijst Gemeentebelangen, een neu
trale lijst van arbeiders, een lyst van de r.
k. democratische Groep Eyking, voorts r.k.,
s.d. en v. d. lijsten.