DE WEERKORPSEN VERBODEN MOTOR ZONDER KRUKAS? "Buitenland Tweede Kamer Verschillende meeningen over de toepassing door de rechterlijkemacht. - Twijfel of de weer-afdeelingen der N. S. B. inderdaad zijn opgeheven. Revolutionneerende Nedertandsche uitvinding op motorengebied. Welke richting heeft mr. Westerman? Tube 50ct Pot 90ct.Bij alle drogistei WOLKBREUKEN RICHTEN VEEL SCHADE AAN. In Doenantoel (Hongarije) is door wolk breuken groote schade aangericht. Vele woonhuizen zyn door het water vernield, terwijl de te velde staande gewassen zeer hebben geleden. Telefoon- en telegraaf verbindingen zijn verbroken. GENERAAL LITZMANN OVERLEDEN, Gisteren is te Neuglossow (Dld.) in den leeftijd van 87 jaar generaal Litzmann over leden. Generaal Litzmann had nog aan den oor log van 187071 deelgenomen en bü de in neming van Parijs het IJzeren kruis ver worven. In 1902 werd hij benoemd tot direc teur van de Krijgsacademie. Nog hetzelfde jaar nam hij zijn ontslag. Hij werd gepen- sionneerd en wijdde zich aan de militaire studiën. Op 18 October 1914 werd hij be noemd tot commandant van de derde garde divisie. Tijdens den oorlog verwierf hij vooral roem door de doorbraak naar Brze- ziny in den nacht van 23 op 24 November 1914. Generaal Litzmann heeft ook in de N.S.D.A.P. een belangrijke rol gespeeld. motor op dezen afstand stellig 70 Liter ben zine gebruiken a 12 cent of bijna 9 gulden kosten. Daarbij komt dat de motor volgens het nieuwe systeem bijzonder klein van bouw is en lichter dan de benzinemotor van gelijke capaciteit, daardoor bovendien wei nig ruimte inneemt en bijna op gelijke hoogte van het chassis kan worden aange bracht, door welke lage ligging ook de lig ging van den wagen stabieler wordt. De auto met deze ruwoliemotor bereikt een snelheid van 100 K.M. per uur. Het rendement van de brandstof is bovendien veel grooter omdat tengevolge van de mindere weerstand niet, zooals bij den ouden motor, circa 35 procent, maar ongeveer 50 procent van de ontwikkel de warmte in nuttig arbeidsvermogen wordt omgezet. Plannen en mogelijkheden. Nadat de heer Hulsebos zich alle patenten en octrooirechten op zijn uitvinding verze kerd had, hebben zoowel de Jaffa-machine- fabriek als de Kromhout-motorenfabriek, li centierechten voor den bouw van motoren volgens het systeem van den heer Hulsebos gekocht. Hoewel men bij Kromhout reeds een proefmotor heeft gebouwd, is men bij de Jaffa-fabriek, welker directeur prof. ir. Dresden van den aanvang af groote belang stelling voor de uitvinding van den heer Hulsebos toonde, het verst, omdat de heer Hulsebos hier de laatste twee jaar aan zijn motoren gewerkt heeft. Deze fabriek zal dan ook, zooals in haar jaarverslag wordt aan gekondigd, overgaan tot den bouw van den nieuwen motor, en wel voorloopig tot aan maak van een serie van 20 stuks. De credie- ten, die hiervoor noodig zijn krijgt zij, zoo als het jaarverslag meldt, van haar bank, terwijl de derde, die voor de garantie borg staat, het Werkfonds blijkt te zijn, dat hierin een belangrijke mogelijkheid ziet tot verruiming van de werkgelegenheid en zelfs de mogelijkheid ziet van vestiging van een nieuwe belangrijke bedrijfstak in ons land als de motoren-industrie voor automobielen. Het Werkfonds is hiertoe pas overgegaan nadat het een zeer gunstig advies had gekre gen van zijn technische adviseurs, waartoe o.a. behoort ir. Maas Geesteranus van Werk spoor. De heer Hulsebos is ervan overtuigd, dat men in ons land zal kunnen komen tot een industrie voor den bouw van ruwoliemoto- ren voor vrachtauto's, die alleen reeds op de binnenlandsche markt circa 400 motoren per jaar zal kunnen slijten, wat zou beteekenen, dat een dergelijke industrie minstens 2000 menschen te werk zou kunnen stellen. Mogelijkheden voor vliegtuigen. Welke perspectieven de nieuwe motor voor de luchtvaart zal openen laat zich nog niet overzien. De heer Hulsebos is ervan door drongen, dat een industrie slechts in staat is vliegtuigmotoren te bouwen wanneer zij zich jarenlang met de ontwikkeling daarvan heeft bezig gehouden, want alleen reeds om te komen tot de juiste materialen zijn jaren van wetenschappelijk en practisch experi menteeren op metallurgisch gebied noodig. Dat zijn motor echter van reusachtige betee- kenis zal zijn voor de luchtvaart, Indien men ®Ün principe toepast op de vliegtuigmotoren, daarvan is hij overtuigd. De motor is lichter dan de gewone benzine motor van gelyke capaciteit, doch hij is bo vendien zeer veel kleiner van bouw, zoodat hij minder weerstand biedt en de aërodyna mische mogelijkheden grooter worden voor vliegtuigbouwers, die dezen motor misschien zelfs wel geheel in den vleugel zouden kun nen inbouwen. Door het grooter mechanisch rendement wordt vanzelf ook de actieradius der vliegtuigen grooter en kan men met minder brandstof een grooteren afstand vliegen. De brandstof zelf ruwe olie is bovendien zeer veel goedkooper dan vlieg- tuigbenzine, welke bovendien nog ongeveer twee maal zoo duur is als gewone benzine voor auto's, nl. 23 cent per liter, tegen ruwe olie ruim 2)4 cent per liter. Daarbij heeft olie het voordeel, niet explosief en veel moeilijker brandbaar te zijn dan benzine. Eenigen tijd geleden heeft in een interview Fokker erop gewezen, dat tusschen de 700 en 800 P.K. ongeveer de maximum capaciteit van een vliegtuigmotor is, waarop deze nog als veilig en betrouwbaar kan worden be schouwd, hoewel de belasting dan reeds tot het uiterste is opgevoerd. Daartegenover stelde de heer Hulsebos het feit, dat zijn motor veiliger, regelmatiger en economischer ging werken naarmate het aantal cylinders en daarmee de capaciteit hooger werd opge voerd. Zijns inziens was hij daarbij aan geen maximumgrens gebonden omdat de motor dan zou werken als een groote zuig- turbine. Tegen den tijd, dat de eerste serie van 20 motoren, gebouwd door Jaffa, in den han del komen, zullen ongetwijfeld belangrijke besluiten worden genomen ten aanzien van de verdere exploitatie van de nieuwe uitvin ding. Zoodra de patenten van den heer Hul sebos blijken belangrijke bedragen op te brengen, zal de garantie, die momenteel het Werkfonds nog verleent, worden overgeno men door de nog altijd bestaande N.V. „Z-as", die beschouwd kan worden als de Holding Company van deze patenten, en worden ge financierd uit deze opbrengst. Inmiddels hoopt men erin te slagen, de belangrijke uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar te kunnen maken aan de verruiming der werkgelegenheid in ons land en te kunnen komen tot een nii uw bedrijf, dat den naam der Nederlandscbe industrie en techniek in de wereld zal helpen hooghouden, maar bo vendien zal bydragen tot den welvaart van ons land en volk. NOORSCH SCHIP VERGAAN. 13 dooden. Het radiostation Augesunds deelt mede, dat het s.s. „Hogstadt", dat een bemanning van 14 koppen aan boord had, is vergaan. Alleen de kapitein werd gered, de 13 overi ge opvarenden zijn verdronken. De oorzaak van de ramp is niet bekend, doch men vermoedt, dat de „Hogstad" op 'n drijvend voorwerp is gestooten, het schip schynt met een dramatische snelheid te zijn gezonken. De „Hogstad" was op weg van Engeland naar Noorwegen met een lading steenkool. ARDBEVING IN ARGENTINIË. Reeds Woensdag waren eenige lichtere aardschokken in Argentinië gevoeld, welke zich gisteren in sterker mate herhaalden. Het plaatsje Las Chacras werd in puin ge legd, terwijl ook uit Paso Grande, San Martin en San Francisco aanzienlijke schade wordt gemeld. Tot nu toe is evenwel nog geen melding gemaakt van dooden. MIJNONGELUK IN SILEZIE. In de Castellengo-mijn bij Martinau zijn zes arbeiders bedolven door vallend ge steente. Twee hunner konden reeds met geringe verwondingen gered worden. Aan de bevrijding der vier anderen wordt nog gewerkt. VIER MOORDENAARS TERECHTGESTELD. In den ageloopen nacht zijn in de Sing Sing-gevangenis te New York vier moor denaars op den electrischen stoel ter dood gebracht. Zij hadden in Juni 1934 een caféeigenaar in Brooklyn vermoord. Je geheele terechtstelling duurde slechts 20 minuten. Het was de eerste viervoudige terechtstelling sedert 16 jaar. 22 andere ter door veroordeelden, waar onder twee vrouwen, riepen „goede reis" toen de veroordeelden langs de cellen gin gen. Eén van de vrouwen, Doroty Sher- wood, die de volgende week terecht ge steld zal worden, riep: „vier levens voor één, dat ié teveel, dat is niet rechtvaardig." „GAZETA DEL POPOLO" IN BESLAG GENOMEN. De Romeinsche correspondent van de „Matin" deelt mede, dat de Italiaansche regeering de „Gazeta del Popoio" gisteren in beslag heeft genomen, wegens een hevi- gen aanval op Duitschland. De correspondent schrijft, dat het ge wraakte artikel niet zou zijn verschenen, als in Italiaansche politieke kringen geen critiek werd geopend op.de nationaal-socia- listische porpaganda-methoden. De in be slagname werd verricht na een protest van den diplomatieken vertegenwoordiger van Duitschland, teneinde een internationaal incident te vermijden. DE TOCHT DER QUEEN MARY. Snelheid van den oceaanreus. De gemiddelde snelheid van de „Queen Mary" sedert het vertrek uit Cherbourg bedraagt 28.73 knoopen. De gemiddelde snelheid van de „Normandie" bedroeg bijna 30 knoopen. Grooter snelheid verwacht. De „Queen Mary" zet haar tocht voort met aanmerkelijk toegenomen snelheid Verwacht wordt, dat de gemiddelde snel heid Vrijdag nog grooter zal zijn en moge lijk meer dan 30 knoopen zal bedragen. Het weer is mooi. De zee is kalm. Het schip slingert eenigszins.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 10