DE WEERKORPSEN VERBODEN
MOTOR ZONDER KRUKAS?
"Buitenland
Tweede Kamer
Verschillende meeningen over de toepassing
door de rechterlijkemacht. - Twijfel of de
weer-afdeelingen der N. S. B. inderdaad zijn
opgeheven.
Revolutionneerende Nedertandsche uitvinding
op motorengebied.
Welke richting heeft mr. Westerman?
Tube 50ct Pot 90ct.Bij alle drogistei
WOLKBREUKEN RICHTEN VEEL
SCHADE AAN.
In Doenantoel (Hongarije) is door wolk
breuken groote schade aangericht. Vele
woonhuizen zyn door het water vernield,
terwijl de te velde staande gewassen zeer
hebben geleden. Telefoon- en telegraaf
verbindingen zijn verbroken.
GENERAAL LITZMANN OVERLEDEN,
Gisteren is te Neuglossow (Dld.) in den
leeftijd van 87 jaar generaal Litzmann over
leden.
Generaal Litzmann had nog aan den oor
log van 187071 deelgenomen en bü de in
neming van Parijs het IJzeren kruis ver
worven. In 1902 werd hij benoemd tot direc
teur van de Krijgsacademie. Nog hetzelfde
jaar nam hij zijn ontslag. Hij werd gepen-
sionneerd en wijdde zich aan de militaire
studiën. Op 18 October 1914 werd hij be
noemd tot commandant van de derde garde
divisie. Tijdens den oorlog verwierf hij
vooral roem door de doorbraak naar Brze-
ziny in den nacht van 23 op 24 November
1914. Generaal Litzmann heeft ook in de
N.S.D.A.P. een belangrijke rol gespeeld.
motor op dezen afstand stellig 70 Liter ben
zine gebruiken a 12 cent of bijna 9 gulden
kosten. Daarbij komt dat de motor volgens
het nieuwe systeem bijzonder klein van
bouw is en lichter dan de benzinemotor van
gelijke capaciteit, daardoor bovendien wei
nig ruimte inneemt en bijna op gelijke
hoogte van het chassis kan worden aange
bracht, door welke lage ligging ook de lig
ging van den wagen stabieler wordt. De auto
met deze ruwoliemotor bereikt een snelheid
van 100 K.M. per uur. Het rendement van de
brandstof is bovendien veel grooter omdat
tengevolge van de mindere weerstand niet,
zooals bij den ouden motor, circa 35 procent,
maar ongeveer 50 procent van de ontwikkel
de warmte in nuttig arbeidsvermogen wordt
omgezet.
Plannen en mogelijkheden.
Nadat de heer Hulsebos zich alle patenten
en octrooirechten op zijn uitvinding verze
kerd had, hebben zoowel de Jaffa-machine-
fabriek als de Kromhout-motorenfabriek, li
centierechten voor den bouw van motoren
volgens het systeem van den heer Hulsebos
gekocht. Hoewel men bij Kromhout reeds
een proefmotor heeft gebouwd, is men bij de
Jaffa-fabriek, welker directeur prof. ir.
Dresden van den aanvang af groote belang
stelling voor de uitvinding van den heer
Hulsebos toonde, het verst, omdat de heer
Hulsebos hier de laatste twee jaar aan zijn
motoren gewerkt heeft. Deze fabriek zal dan
ook, zooals in haar jaarverslag wordt aan
gekondigd, overgaan tot den bouw van den
nieuwen motor, en wel voorloopig tot aan
maak van een serie van 20 stuks. De credie-
ten, die hiervoor noodig zijn krijgt zij, zoo
als het jaarverslag meldt, van haar bank,
terwijl de derde, die voor de garantie borg
staat, het Werkfonds blijkt te zijn, dat
hierin een belangrijke mogelijkheid ziet tot
verruiming van de werkgelegenheid en zelfs
de mogelijkheid ziet van vestiging van een
nieuwe belangrijke bedrijfstak in ons land
als de motoren-industrie voor automobielen.
Het Werkfonds is hiertoe pas overgegaan
nadat het een zeer gunstig advies had gekre
gen van zijn technische adviseurs, waartoe
o.a. behoort ir. Maas Geesteranus van Werk
spoor.
De heer Hulsebos is ervan overtuigd, dat
men in ons land zal kunnen komen tot een
industrie voor den bouw van ruwoliemoto-
ren voor vrachtauto's, die alleen reeds op de
binnenlandsche markt circa 400 motoren per
jaar zal kunnen slijten, wat zou beteekenen,
dat een dergelijke industrie minstens 2000
menschen te werk zou kunnen stellen.
Mogelijkheden voor vliegtuigen.
Welke perspectieven de nieuwe motor voor
de luchtvaart zal openen laat zich nog niet
overzien. De heer Hulsebos is ervan door
drongen, dat een industrie slechts in staat is
vliegtuigmotoren te bouwen wanneer zij
zich jarenlang met de ontwikkeling daarvan
heeft bezig gehouden, want alleen reeds om
te komen tot de juiste materialen zijn jaren
van wetenschappelijk en practisch experi
menteeren op metallurgisch gebied noodig.
Dat zijn motor echter van reusachtige betee-
kenis zal zijn voor de luchtvaart, Indien men
®Ün principe toepast op de vliegtuigmotoren,
daarvan is hij overtuigd.
De motor is lichter dan de gewone benzine
motor van gelyke capaciteit, doch hij is bo
vendien zeer veel kleiner van bouw, zoodat
hij minder weerstand biedt en de aërodyna
mische mogelijkheden grooter worden voor
vliegtuigbouwers, die dezen motor misschien
zelfs wel geheel in den vleugel zouden kun
nen inbouwen. Door het grooter mechanisch
rendement wordt vanzelf ook de actieradius
der vliegtuigen grooter en kan men met
minder brandstof een grooteren afstand
vliegen. De brandstof zelf ruwe olie is
bovendien zeer veel goedkooper dan vlieg-
tuigbenzine, welke bovendien nog ongeveer
twee maal zoo duur is als gewone benzine
voor auto's, nl. 23 cent per liter, tegen ruwe
olie ruim 2)4 cent per liter. Daarbij heeft
olie het voordeel, niet explosief en veel
moeilijker brandbaar te zijn dan benzine.
Eenigen tijd geleden heeft in een interview
Fokker erop gewezen, dat tusschen de 700 en
800 P.K. ongeveer de maximum capaciteit
van een vliegtuigmotor is, waarop deze nog
als veilig en betrouwbaar kan worden be
schouwd, hoewel de belasting dan reeds tot
het uiterste is opgevoerd. Daartegenover
stelde de heer Hulsebos het feit, dat zijn
motor veiliger, regelmatiger en economischer
ging werken naarmate het aantal cylinders
en daarmee de capaciteit hooger werd opge
voerd. Zijns inziens was hij daarbij aan
geen maximumgrens gebonden omdat de
motor dan zou werken als een groote zuig-
turbine.
Tegen den tijd, dat de eerste serie van 20
motoren, gebouwd door Jaffa, in den han
del komen, zullen ongetwijfeld belangrijke
besluiten worden genomen ten aanzien van
de verdere exploitatie van de nieuwe uitvin
ding. Zoodra de patenten van den heer Hul
sebos blijken belangrijke bedragen op te
brengen, zal de garantie, die momenteel het
Werkfonds nog verleent, worden overgeno
men door de nog altijd bestaande N.V. „Z-as",
die beschouwd kan worden als de Holding
Company van deze patenten, en worden ge
financierd uit deze opbrengst. Inmiddels
hoopt men erin te slagen, de belangrijke
uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar
te kunnen maken aan de verruiming der
werkgelegenheid in ons land en te kunnen
komen tot een nii uw bedrijf, dat den naam
der Nederlandscbe industrie en techniek in
de wereld zal helpen hooghouden, maar bo
vendien zal bydragen tot den welvaart van
ons land en volk.
NOORSCH SCHIP VERGAAN.
13 dooden.
Het radiostation Augesunds deelt mede,
dat het s.s. „Hogstadt", dat een bemanning
van 14 koppen aan boord had, is vergaan.
Alleen de kapitein werd gered, de 13 overi
ge opvarenden zijn verdronken.
De oorzaak van de ramp is niet bekend,
doch men vermoedt, dat de „Hogstad" op 'n
drijvend voorwerp is gestooten, het schip
schynt met een dramatische snelheid te
zijn gezonken.
De „Hogstad" was op weg van Engeland
naar Noorwegen met een lading steenkool.
ARDBEVING IN ARGENTINIË.
Reeds Woensdag waren eenige lichtere
aardschokken in Argentinië gevoeld, welke
zich gisteren in sterker mate herhaalden.
Het plaatsje Las Chacras werd in puin ge
legd, terwijl ook uit Paso Grande, San
Martin en San Francisco aanzienlijke
schade wordt gemeld.
Tot nu toe is evenwel nog geen melding
gemaakt van dooden.
MIJNONGELUK IN SILEZIE.
In de Castellengo-mijn bij Martinau zijn
zes arbeiders bedolven door vallend ge
steente. Twee hunner konden reeds met
geringe verwondingen gered worden. Aan
de bevrijding der vier anderen wordt nog
gewerkt.
VIER MOORDENAARS
TERECHTGESTELD.
In den ageloopen nacht zijn in de Sing
Sing-gevangenis te New York vier moor
denaars op den electrischen stoel ter dood
gebracht. Zij hadden in Juni 1934 een
caféeigenaar in Brooklyn vermoord. Je
geheele terechtstelling duurde slechts 20
minuten. Het was de eerste viervoudige
terechtstelling sedert 16 jaar.
22 andere ter door veroordeelden, waar
onder twee vrouwen, riepen „goede reis"
toen de veroordeelden langs de cellen gin
gen. Eén van de vrouwen, Doroty Sher-
wood, die de volgende week terecht ge
steld zal worden, riep: „vier levens voor
één, dat ié teveel, dat is niet rechtvaardig."
„GAZETA DEL POPOLO" IN BESLAG
GENOMEN.
De Romeinsche correspondent van de
„Matin" deelt mede, dat de Italiaansche
regeering de „Gazeta del Popoio" gisteren
in beslag heeft genomen, wegens een hevi-
gen aanval op Duitschland.
De correspondent schrijft, dat het ge
wraakte artikel niet zou zijn verschenen,
als in Italiaansche politieke kringen geen
critiek werd geopend op.de nationaal-socia-
listische porpaganda-methoden. De in be
slagname werd verricht na een protest van
den diplomatieken vertegenwoordiger van
Duitschland, teneinde een internationaal
incident te vermijden.
DE TOCHT DER QUEEN MARY.
Snelheid van den oceaanreus.
De gemiddelde snelheid van de „Queen
Mary" sedert het vertrek uit Cherbourg
bedraagt 28.73 knoopen. De gemiddelde
snelheid van de „Normandie" bedroeg bijna
30 knoopen.
Grooter snelheid verwacht.
De „Queen Mary" zet haar tocht voort
met aanmerkelijk toegenomen snelheid
Verwacht wordt, dat de gemiddelde snel
heid Vrijdag nog grooter zal zijn en moge
lijk meer dan 30 knoopen zal bedragen. Het
weer is mooi. De zee is kalm. Het schip
slingert eenigszins.