Autstecdamsche Genoeglijk babbeltje met Noordhollandschen boer. BUURPRAAT. Glimlachje De J. A. V. A. op Schiphol aangekomen. Een officieel karakter. Sfc* m» In de N.R.C. lezen wy onder de rubriek „Onder de Menschen" de volgende schets: Ja, wat moest je met zóó'n Hemelvaarts dag anders beginnen? Storm en regen, No- vember-vlagen. Dat 't zoo zwiepte, zoo bol derde en plensde, 't Jonge groen, de bloe sem, de bloementuinen onmeedoogend ge striemd en kletsnat verfomfaaid, van de takken en de planten gerukt. Alleen 't gezaaide gras zag je groeien. En geen kip langs den weg. Laat staar., in Immers die vaste rij van zonnige lenteda gen, voor vandaag stellig de stroomen vreemd volk, die we hadden verwacht. Staan in al die uitspanningen de nieuw ge verfde stoelen en tafels te druipen, gril als grafzerken in de eenzaamheid. Hangen de kasteleins met de gelegenheidskelriers blauwbekkende rond in de gelagkamers bij die ritsen fleschjes bier en limonade bij >t fjs in voorraad, de stapels broodjes En al die schamele tentjes met snoepgoed aan 't strand. Zitten huis aan huis onder de bordjes „V.V.V. gemeubileerd te huur" de burgers als uilen in doodsnood te koekeloe ren achter de beslagen ramen die met den Hemelsvaartsdag zóó vast vertrouwd hadden zooals gewoonlijk weer af te sluiten voor den zomertijd. Maar de eenigen, die er door durven, zijn de dappere deerntjes met de gele bloempjes voor de t.b.c.-collecte. Overal is 't huilen en de lamp vast houden overal zijn de kachels weer aan. Zelfs de visscherlui van de pieren in Kamperduin fietsen, doorwaternat met glimmende paarse gezichten, maar weer op moeder bü de kof fie af. En de voor 't eerst in dienst genomen blikkerend nieuwe autobussen rijden leeg voorbij, dat 't opspuit uit de plassen. Maar we moeten toch ééns beginnen met de buurt bezoeken om, overeenkomstig de gewoonte, kennis te gaan maken, nu 't huis op orde geraakt. Onze buren zijn boe ren. Op een van de oudste boerderijen in de olmen, over een heuvel aan 't Hargergat, is de patricische eigenaar vanzelf, om rang en stand, aangewezen voor de eerste visite. Hij ontvangt ops in de kamer bij 't vuur. Een eerwaardige grijsaard, van nog zeer primi tieve voornaamheid eenvoudig en na tuurlijk. En, lekker warm, hebben we er pijpen zitten rooken, kommen koffie ge dronken met koek. Hij is nog geboren op de „Hooge Werf", die daar op een terp zoo schilderachtig aan dat watertje ligt. Daar is hij ook opge groeid, bij z'n grootouders. Want nog vóór z'n geboorte is zijn vader overleden. Na den dood van zijn overgrootvader heeft diens zoon de boerderij er naast betrokken, waar onze gastheer nu sedert boer op is. Die plaats behoorde óók al sedert eeuwen aan afstammelingen van zijn familie. Op de Hooge Werf kwam een andere stam van zijn geslacht, tot die uitgestorven is, en nu wonen daar vreemde menschen. Zoo lichtte de bejaarde landbouwer-in- ruste ons eerst in omtrent zijn burgerlijken staat. En dat hij zich nóg herinnerde, hoe hij daar speelde als kind langs 't padje in dat watergat, en dat grootmoeder, die negentig jaar oud is geworden, hem duim- pies, van die processies, meebracht uit stad. Grootvaders vader was hier burgemeester geweest, 't Waren voorheen twéé gemeen ten: Groet en Schoorl. Maar sedert zijn die plaatsen vereenigd. En hier is hij zelf vijf- en-twintig jaar raadslid en negentien jaar lang wethouder over geweest. Vanzelf zijn de tijden erg veranderd gaat hy voort ons 'n beetje bitwijs te ma ken. Als ze hier bijvoorbeeld vroeger koeien uitzetten, uit den stal in de wei. me' 't voorjaar, dan werden er 'n paar buren 'haald voor koffie en 'n borreltje me* stroopballen. Maar die oude gewoonten ben weg.Al is 't boerenbedrijf zelf weinig veranderd. Mogelijk effetjes luxer gewor den van op vetgehalte en zoo. Dat werk op de boerderij blijft overigens nog wei bij 't oude. Alleen ging mijn overgrootvader nog te markt met vette varkens en kalve ren naar Purmerend, waar 't nou vanzei alles naar Alkmaar gebracht wordt. toen. met de schuit, of rayen met rijtuig. Maar ook werden de koeien en varkens vaaK, heel van Den Helder, 'dreven liepen de boer of z'n knecht mee, hoedden ze m landen. Den vorigen dag gingen ze el mee weg, den nacht door, om vroeg in maar te wezen. Nou komt er een auto voor. Je zet er koe op. Rijdt zelf mee. En je benter zoó. A. zijn de tijden dan nu ook niet „whter mijn grootvader heeft toch ja wa geboerd in zijn tyd. Toen bij de steuntrekkers had je menschen, die behoeftiger waren dan tegenwoordig onder de boeren en de werk lui. Maar ze leefden eenvoudiger zich zelf malen, om pannekoeken bakken Als de koeien met den herfstaag weer in den stal kwamen, dan Zoonets dekken uitgeborsteld, en de dag kwamen ze voor den winter leenen, om er kinderen onder te slapen te leggen. - Tarwebrood, dat zag je toen haast niet. Va T korenmeel bakten de vrouwen allen heerekoek» of PM - danjjd d, J «el 0™*-"" k°eke" een flink gez brood. En als de kaas en die aten we vuui in de pas zat, dan groeiden er op 't deksel van die randjes. Die werden in de wei ge mengd tot „rot". En dat smeerden de arme menschen op hun brood, die geen boter konden koopen. Roggebrood aten we veel. Van die zes ponders. Daarvoor hielden de boeren de rog in den kelder, die ze zelf verbouwden. Er gingen zóóveel brooden uit een mud. - sneden En om er 't oog op te houden, sneden ze voor ieder brood een hieuwtje in den stok. Roggebrood met beschuit en kaas tjon- gens ja, dat was lekker. En eiken avond met een buik vol brij naar bed. Van uitgaan onder de boeren was ook zoozeer geen sprake als nu. Nu kan 't jong volk alle Zondagen gaan dansen, alle Zaterdagavonden naar Alkmaar op de fiets in de bioscoop. Ik voor mij kom er niet graag, Zoo'n film 't is niets dan zenu- wenwerk. Maar dat zoeken ze immers juist. In mijn jonge jaren: dan ging de familie in één jaar tijds om beurten bij elkaar te gast, en zoo rond. Er werd een lange steenen pijp gerookt, 'n borreltje, glaasje brande wijn, gedronken 'n koekje. Dat was hun uitgang. Later, op de feestpartijen, werd dat zelfs wijn! Vooral door den oorlog. Toen ging alles in top. Ook met de kleeding. Trouwens, dat de vrouwen hier nog ka pers op 't hoofd droegen, weet ik amper van, en 'k loop toch al naar de tachtig. Net als met begrafenissen. Twee zwarte paarden voor den boerewagen met de kist. Daar zaten de vrouwen uit de naaste familie op met d'r zwarte kappen. Bü terugkomst van 't kerkhof nee, niets in deze streken van begrafenismalen. Die buitensporigheden zijn hier nooit geweest. Koffie, en alleen extra broodjes. Dat sneed een elk voor z'n eigen. Daarmee uit Nou gaat dit hier ook met auto's. Zorgen de vereenigingen voor. En je hebt ook niet meer dien last voor de paarden. Want eer der ging de heele familie daar met perd en rijtuig heen. Soms zoo'n zestien, zeventien rijtuigen. Dat met d'n winterdag als ze niet buiten weiden konden al die perden zoo lang op den dors moesten worden gezet. Tegenwoordig, komen de auto's voor. Je stapt in, je stapt uit en bent alweer thuis eer je 't weet. Net als met de bruiloften. Rijden doen ze r.iet, er ben geen stallen meer. Ze loopen naar 't raadhuis en naar de kerk. Of, beetje deftiger, gaat ook 't trouwen met auto's, met bussen. 't Wordt allemaal zakelijker, vlugger. Ook op 't boerenland. Alleen, zoo ik zeggen, minder gezellig. In mijn jeugd kwamen do buren in 't algemeen ook meer by elkaar, te kaarten, te domineeën, onder eenvoudige menschen dat wil zeggen in den winter. De open vuren vind je hier vanzelf al sedert jaren niet meer, dat er aan den haard 'stookt werd, allemaal met de beenen op de plaat. Maar van voren verbrandde je, en je rug bevroor. Als je toen 't ongeluk had aan den achterkant van de tafel te zitten Toch herinner ik men nog trouwen op 't raadhuis, dat daar takkebossen lagen te branden Maar dat ging alles eenvoudiger. Toe spraken werden er niet gehouden. Tegen woordig worden overal zooveel woorden bij gesproken Nee, of ze nu ouder of jonger rouwen, eerder dan vroeger? Mijn eigen moeder was achttien. Dat was jong. En dat is nóg wel jong. En trouwen, omdat 't moest, was hier toen even goed buiten den regel als tegen woordig In myn tijd had je zoo'n jaar of wat ver- keeren. Met je meid op klaarlichten dag armpje door over 't dorp loopen, dat paste niet. Ze zagen je nooit samen. Maar je ging te kermis. Onder boeren en burgers. Daarna ging je nog 's uit en nóg 's keer, en nóg 's een keer. Was je met een meid te kermis geweest, en stond ze je aan, dan ging je over veertien dagen by d'r thuis koffie op halen. Dat beteekende, dat je nog 's weer met 'r uit wou. Naar de Alkmaarder kermis. Of Pinkstcr- ryden. Soms met twee jongens in twee til- burries achter elkaar, soms wel met der tien, veertien rijtuigen van allemaal een jongen met een meid. Nee, sjeezen, die raakten toen ook al uit den tijd. En zoo reden we wel heel naar Haarlem. Nu vraagt een jongen een meid op de kermis. Wy haalden de meiden van huis, met de kar. En reden met haar naar Scha- gen, naar Alkmaar. Als je zelf geen rijtuig had, dan moest je er een huren. Alkmaarsche kermis was altijd op Zater dag. Om 'n uur of elf in den morgen reed je er samen heen. Zondagsochtends zoo van negen tot elven bracht je 'r weer thuis. Nee, te kerk ging je dan niet meer. Of mo gelijk wél de Roomschen. Al liepen wij toen ook nog geregeld naar de preek. Nu doen de menschen hier dat ook weinig of niet meer. 't Was een groote kermis in Alkmaar. En er wier danst: de boereschots. Later konnan ze walsen. In de herbergen, van den een naar den ander. Of den schouwburg. Maai ik hield veel liever van 't paardenspel. Dat was mooi bij Blanus. In de jaren toen hij een beetje op achtermiddag raakte, is hij ook nog 'n in Groet geweest, maar kleinig. Toen was 't vol! En den draaimolen. Ook werd er gegeten koude en warme tafel gehouden, 's Avonds in de wafel- en poffer tjeskramen maar de oliekoekekramen waar je vanzelf niet binnen kon zitten bij mekaar, daar gingen de jongelui dus niet. Dat was meer voor de kinders. Na de kermis bleef je verkeeren. Ver loven met een ring, dat deden ze nog niet. Eerst kwam je dan 's avonds om de week of vier, om de week of twee en einde lijk iedere week by 'r thuis te vryen. Tot je over trouwen begon te spreken. Vanzelf met de ouders. Want in den regel had je die noodig om te helpen, als je wat beginnen wou. Zelf had je niets. Wou je boer worden, kastelein of wat anders, 't moest van je vader en moeder komen. Of ze borg voor je wilden spreken, of hoe ook. Je lag by ze thuis en ging mee in 't werk. Geld verdienen deed je dus niet. Geen loon. Mogelijk een paar kwartjes zakgeld. En als 't kermis was, kreeg je twee, drie rijksdaal ders wel 's twintig, vyf en twintig gul den. Dan kwam de bruiloft, altijd op Zondag. De bruigom kocht meest een nieuw pak, niet eens allegaar in 't zwart. En er was gastdag bij de bruid, 'n Heel enkele maal. by grootachtige families, als er nog veel jongelui thuis waren, werden er eerebogen gezet. Soms waren dan 's avonds de buren in de herberg verzocht. Er werd gedanst cn voorgedragen. Na 't bruidsmaal: vroeger jaren soep, erwten met rozijnen en tul band. Om de zoo veel man stonden de bran- dewynkommen op tafel, van die spoelkom men, soeplepel erin, om naar believen de glazen te vullen. En er werd wèl in dien tijd een beetje veel gedronken. Vooral ook by verhuringen en verkoopin- gen van land, dat ze er één te veel namen. Maar een uur vóór en na mag er niet meer getapt worden. En als dan de doop kwam: met de familie ter kerke daarna thuis een koppie met een koekie, en de dominee te feliciteeren Maar wèl kwamen er vroeger veel meer menschen in de kerk. Er is nu te veel ver warring in den godsdienst gekomen. Eer tijds mocht er één effen anders over denken je had één geloof: protestantsch of katho liek. Vandaag bestaan er zóó verschrikke lijk veel stroomingen. Naar ik hoor zeggen, gaat 't in de steden nog wel met 't kerkbe zoek, vooral onder de orthodoxen. Hier, op 't platteland, is 't niks meer, en orthodoxe dominees, om 't vol te laten loopen, die heb ben we niet, al kwam er vroeger van den beetje vrijzinnigen kant ook veel meer volk. Nu wordt dat alles zoo licht opgenomen on der de boeren. Air straks de vreemdelingen er zijn, zal je zien, dat 't nog weer aardig loopt. Maar wanneer er hoogop twintig van ons eigen bij zijn, is dat veel Die stroomingen weten wat. Ook voor der. raad. En als burgemeester en wethouders wordt 't veel en veel drukker. Dat rooit er niet op. Ze vergaderen nog temet alle weken, bij vroeger nog niet te maand. Voor al over de werkloozen. Dat is het struikel blok. De gemeenten raken op schobber debonk en komen aan 't rijk over. Een ge meente, die goed gaat, dan mikken de Sta ten niet zoo nauw. Nu lig je aan banden. Bovendien was 't vroeger met de verkie zingen hier óók één partij, één groep var. allemaal liberalen. Nou heb je: sociaal-demo craten, communisten, nationaal-socialis- ten weet ik t allemaal? En dat gooit alles roet in 't eten. Zooals ik al zei: eertijds was Groet een eigen gemeente, mèt Kamperduin. Maar 't oude Kamperduin leet in zee, met kerk en al. Was dat óók al een badplaats, zooals 't nieuwe Kamperduin nu gaat worden? Wel nee toch! Vroeger baadden ze niet EEN BOMBARDEMENTSVLIEGTUIG GEVANGEN IN EEN VISCHNET. By Hamamatsoe (Japan) heeft zich het merkwaardige geval voorgedaan, dat een vliegtuig in een vischnet gevangen is. Het toestel, een licht bombardements vliegtuig, werd bestuurd door twee onder officieren, die door een verkeerde manoeu vre in de netten der aan het werk zynde visschers vlogen. De netten werden op het strand getrokken, waarna bleek, dat de vliegers ongedeerd waren. £acfitoaact DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De 'Perkoetoet is op de thuisreis te Ran- goon aangekomen. DE KWAK NAAR INDIE. Zaterdagmorgen 30 Mei a.s. zal het K. L. M.-vliegtuig Kwak van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren W. C. van Veenendaal (eerste bestuurder), P. A. Deenik (tweede bestuurder), J. P. Molenaar (werktuigkun dige) en K. D. Sweitser (radiotelegrafist). De post voor dit toestel moet uiterlijk hedenavond te Amsterdam zyn. VLIEGTUIG VALT OP GESTICHT. Drie dooden, vier gewonden. Gistermiddag is in de nabijheid van het vliegveld te Hamburg het verkeersvlieg tuig van de lijn BerlijnHamburg in bot sing gekomen met een sportvliegtuig. De verkeersmachine kon vlot landen, hoewel zij beschadigd was. Het sportvliegtuig stortte echter neer en kwam terecht op het dak van een gesticht voor zwakzinnigen te Alsterdorf. Het toestel sloeg door het dak, viel in de eetzaal en geraakte daar in brand. De piloot en twee verpleegden werden gedood. Vier verpleegden werden gewond, van één hunner is de toestand ernstig. Waarom is dit stuk weer teruggebracht?" "wel mevrouw Van Hooghenbergh zegt, dat ze tien kilo is' afgevallen sedert U haar portret schilderde, en nu laat ze vragen wat U er voor rekent om het slanker te maken." (Humorist). De verhuizing van de J. A. V. A., de jachtvliegtuigafdeeling, van Soester- berg naar Schiphol, is vlot in haar werk gegaan. Na de inspectie der afdeeling door den gepensionneerd luitenant-gene raal Raaymakers is het eskader, be staande uit dertien toestellen onder commando van kapitein-vlieger H. van Weerden Poelman, naar de hoofd stad vertrokken, waar de machines te ruim twaalf uur op het militaire ge deelte van het vliegveld Schiphol zijn geland. Het eskader bestond uit c 5, vijf d 16, en drie d 17 toestellen. De ontvangst op Schiphol droeg een eenigszins feestelijk karakter. Het terrein was met vlaggen versierd en in de hoofdhangar stonden lange tafels met ververschingen gereed. Hier prijkten ook bloemstukken o.a. van de Fokker fa brieken en van de onder officieren van de J. A. V. A. en het militaire luchtvaart-de tachement op Schiphol. Nadat de manschappen, onderofficieren en officieren voor de hoofd-hangar zich hadden opgesteld, hield kol. P. W. Best, commandant der L. V. A., een korten toe spraak waarin hij de afdeeling hartelijk welkom heette op Schiphol. Hij zeide dat de overplaatsing der afdeeling nu eindelijk een feit was geworden. Zich richtende tot den commandant der J. V. A. V. zeide spr. dat aan het commando van deze zelfstan dige afdeeling op Schiphol een groote ver antwoordelijkheid wordt opgelegd. Met nadruk verklaarde spr., dat hier op Schiphol de belangen van de burgerlucht vaart primair zijn te achten. Spr. ver trouwde dat hiermede steeds rekening zal worden gehouden. Spr. wenschte de afdee ling een voorspoedigen tyd op Schiphol toe. Tenslotte richtte spr. zich tot luitenant Janssens, om zyn buitengewone tevreden heid te betuigen over de wijze, waarop deze het commando over het detachement op Schiphol tot dusverre had gevoerd. De gepensionneerd vice-admiraal L. J. Quant, sprak daarna namens het Neder- landsch instituut voor zweefvliegers zijn vreugde uit over de komst van de J. A. V. A. naar Schiphol. De militaire vliegers toch zullen het hunne er toe bijdragen om de belangstelling voor de vliegerij te sti- muleeren, hetgeen ook het doel is van het zweefvieginstituut. Ook namens de Amsterdamsche Aero- club heette spreker allen hartelijk welkom. Luitenant Janssens dankte kolonel Best voor diens hartelijke woorden. Het bericht, dat de J. A. V. A. naar Schiphol zou komen, zeide spr., is met gemengde ge voelens ontvangen. Immers deze komst beteekent voor het detachement het ver lies van zijn zelfstandigheid, waarbij de tot dusver heerschende gemoedelijkheid zal moeten plaats maken voor de strakke discipline van een groote militaire afdee ling. Toch is de vreugde grooter dan de bezwaren. Ten eerste vanwege den per soon van den nieuwen commandant, kapi tein van Weerden Poelman, dien spreker kenschetste als een sportieve en mensche- lijke figuur en bovendien als een goed sol daat, een tweede factor is dat groepsbe lang prevaleert boven het persoonlijk be lang. Wij prijzen ons gelukkig dat de J. A. V. A. naar Schiphol is gekomen, omdat dit beteekent een eerste stap in de richting van een militaire luchtmacht in de hoofd stad. Spr. stelde onder algemeene instemming voor, een telegram te zenden aan reserve luitenant Bodaan, die vorige week bij een ongeval werd gewond, met de beste wen- schen voor een spoedig herstel. Tenslotte droeg luitenant Janssens het commando over aan kapitein-vlieger H. van Weerden Poelman. Daarna heeft nog gesproken mr. H. S. Goldschmidt, die de J. A. V. A. namens de Fokkerfabrieken te Amsterdam hartelijk welkom heette. Hij noemde den dag van heden zeer belangrijk omdat een begin ge maakt is met de oecentralisatie van onze iuchtvaartafdeelinT Ook voor Amsterdam hoofdstad nu eindelijk haar luchtvaart garnizoen krijgt, waarop zij recht heeft, is dezs dag bij uitstek belangrijk daar de vooral met het oog op de luchtbescherming Als de nood aan den man komt, zal de J. A. V. A. haar plicht deen. Hierna werden ververschingen aange boden. In den loop van de komende maanden zal het aantal vliegtuigen der J. A. V. A. tot 30 worden uitgebreid. van Vrijdag 29 Mei 1936 OPGAVE VAN NOORDHOLL NDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te STAATSLEENINGEN. 4 Nederl 1934 4 Ned.-Indië 1934 5'A Duitschland 1930 Idem met verklaring B ANK-IN STELL1N GEN. Amsterd Bank Handel Mpij, Cert. v. 250 Koloniale Bank Ned. lnd Handelsbank. Rotterd. Bank 1NDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie Vorige koers 983/, 94'J/jg 20 22'/, 1141/, 1281/, 1133/4 1081/, pl.m. 1.30 98i/4 947, 20 22'/, 47»/, 114 pl.m. 1.46 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 977,-8 20 22%-V, Bezit /4 v. Berkels Patent 37»/, m 601/r 208 1867. 1147, 45%, !20i«/16 311/u 27, 22 n/,6 3?»/, 47u 21'/, 21i/a Calvé Delft Cert. Nederl. Ford Philips Gloeil. Gem Unilever TNDUSTR. OND. BUITENL. Am Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Kennecott Copper Steel comm U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. Java Cultuur128 Ned. lnd. Suiker Unit 105 2051/, 1871/,-8 1143/, 46 217, 581/,* 187-J-8J 1147, 1887, 1141-1/, 'Vis 31i/i« 3l7i«*5 227# 37 4 221/, 367a 2307. 239-401 239-1/, Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr. Kon. Petr. Perlak Philips Oil 2li/4 13.OU 159 201 251 268'/, 817# 257,1! Shelf Union Tij. lil Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi ou-/8 Interc. Rubber li°/ie SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot U/is Scheepvaart Unie 45,:!V TABAKKEN. Deli Batavia. 164 Oude Deli211 u-u 9% 1157. 66'/. 88 387. 605/g 128 106 159 269-»/, 80 25 iï't' 38 61 227# 239.ï/i 130 1C6 188f-91 lHH/s 2*?-% 367, 239,.40 ïoe-y, X 2691/,.} 269} «70 9Y4-18/l« 116'/,-} 2707« 1 807, ÏOjJ-7], 1167, Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka i Southern Pacific Southern Railw Cert. Union Pacific gNoteering per 50 x) ex-coupon fExclaim PROLONGATIE vorige koers WISSELKOERSEN AMSTERDAM 201 43'/, 20% 91/, 76'/, l'/a 165 214 203 43 76 467,-7 213'/, 214% 467, 166 203 NIET OFFICIEEL. New-York Berlijn Parijs Brussel (Belga) Bazel Kopenhagen Stockholm Oslo Madrid 2 pCt 'Exdividend. Vorige koers 1.48% 7.397# 59 56 9.747, 25.02 47 82 33.05 38 12V, 37 177a 20 15 Heden 2'/, pCt Koers op heden 2 uur 7.37V, 59.57V, 9.74»/, 25 04 47 84 33.02% 38 127. 37.15 20.17%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 11