Autstecdamsche
Genoeglijk babbeltje met
Noordhollandschen boer.
BUURPRAAT.
Glimlachje
De J. A. V. A. op Schiphol
aangekomen.
Een officieel karakter.
Sfc*
m»
In de N.R.C. lezen wy onder de rubriek
„Onder de Menschen" de volgende schets:
Ja, wat moest je met zóó'n Hemelvaarts
dag anders beginnen? Storm en regen, No-
vember-vlagen. Dat 't zoo zwiepte, zoo bol
derde en plensde, 't Jonge groen, de bloe
sem, de bloementuinen onmeedoogend ge
striemd en kletsnat verfomfaaid, van de
takken en de planten gerukt. Alleen 't
gezaaide gras zag je groeien.
En geen kip langs den weg. Laat staar., in
Immers die vaste rij van zonnige lenteda
gen, voor vandaag stellig de stroomen
vreemd volk, die we hadden verwacht.
Staan in al die uitspanningen de nieuw ge
verfde stoelen en tafels te druipen, gril als
grafzerken in de eenzaamheid. Hangen de
kasteleins met de gelegenheidskelriers
blauwbekkende rond in de gelagkamers bij
die ritsen fleschjes bier en limonade bij
>t fjs in voorraad, de stapels broodjes
En al die schamele tentjes met snoepgoed
aan 't strand. Zitten huis aan huis onder de
bordjes „V.V.V. gemeubileerd te huur" de
burgers als uilen in doodsnood te koekeloe
ren achter de beslagen ramen die met
den Hemelsvaartsdag zóó vast vertrouwd
hadden zooals gewoonlijk weer af te sluiten
voor den zomertijd. Maar de eenigen, die er
door durven, zijn de dappere deerntjes met
de gele bloempjes voor de t.b.c.-collecte.
Overal is 't huilen en de lamp vast houden
overal zijn de kachels weer aan. Zelfs de
visscherlui van de pieren in Kamperduin
fietsen, doorwaternat met glimmende paarse
gezichten, maar weer op moeder bü de kof
fie af. En de voor 't eerst in dienst genomen
blikkerend nieuwe autobussen rijden leeg
voorbij, dat 't opspuit uit de plassen.
Maar we moeten toch ééns beginnen met
de buurt bezoeken om, overeenkomstig
de gewoonte, kennis te gaan maken, nu 't
huis op orde geraakt. Onze buren zijn boe
ren. Op een van de oudste boerderijen in de
olmen, over een heuvel aan 't Hargergat, is
de patricische eigenaar vanzelf, om rang en
stand, aangewezen voor de eerste visite. Hij
ontvangt ops in de kamer bij 't vuur. Een
eerwaardige grijsaard, van nog zeer primi
tieve voornaamheid eenvoudig en na
tuurlijk. En, lekker warm, hebben we er
pijpen zitten rooken, kommen koffie ge
dronken met koek.
Hij is nog geboren op de „Hooge Werf",
die daar op een terp zoo schilderachtig aan
dat watertje ligt. Daar is hij ook opge
groeid, bij z'n grootouders. Want nog vóór
z'n geboorte is zijn vader overleden. Na den
dood van zijn overgrootvader heeft diens
zoon de boerderij er naast betrokken, waar
onze gastheer nu sedert boer op is. Die
plaats behoorde óók al sedert eeuwen aan
afstammelingen van zijn familie. Op de
Hooge Werf kwam een andere stam van
zijn geslacht, tot die uitgestorven is, en
nu wonen daar vreemde menschen.
Zoo lichtte de bejaarde landbouwer-in-
ruste ons eerst in omtrent zijn burgerlijken
staat. En dat hij zich nóg herinnerde, hoe
hij daar speelde als kind langs 't padje in
dat watergat, en dat grootmoeder, die
negentig jaar oud is geworden, hem duim-
pies, van die processies, meebracht uit stad.
Grootvaders vader was hier burgemeester
geweest, 't Waren voorheen twéé gemeen
ten: Groet en Schoorl. Maar sedert zijn die
plaatsen vereenigd. En hier is hij zelf vijf-
en-twintig jaar raadslid en negentien jaar
lang wethouder over geweest.
Vanzelf zijn de tijden erg veranderd
gaat hy voort ons 'n beetje bitwijs te ma
ken. Als ze hier bijvoorbeeld vroeger
koeien uitzetten, uit den stal in de wei. me'
't voorjaar, dan werden er 'n paar buren
'haald voor koffie en 'n borreltje me*
stroopballen. Maar die oude gewoonten ben
weg.Al is 't boerenbedrijf zelf weinig
veranderd. Mogelijk effetjes luxer gewor
den van op vetgehalte en zoo. Dat werk
op de boerderij blijft overigens nog wei bij
't oude. Alleen ging mijn overgrootvader
nog te markt met vette varkens en kalve
ren naar Purmerend, waar 't nou vanzei
alles naar Alkmaar gebracht wordt. toen.
met de schuit, of rayen met rijtuig. Maar
ook werden de koeien en varkens vaaK,
heel van Den Helder, 'dreven liepen de
boer of z'n knecht mee, hoedden ze m
landen. Den vorigen dag gingen ze el
mee weg, den nacht door, om vroeg in
maar te wezen.
Nou komt er een auto voor. Je zet er
koe op. Rijdt zelf mee. En je benter zoó. A.
zijn de tijden dan nu ook niet „whter
mijn grootvader heeft toch ja wa
geboerd in zijn tyd. Toen bij
de steuntrekkers
had je menschen, die behoeftiger waren dan
tegenwoordig onder de boeren en de werk
lui. Maar ze leefden eenvoudiger
zich zelf malen, om pannekoeken
bakken Als de koeien met den herfstaag
weer in den stal kwamen, dan Zoonets
dekken uitgeborsteld, en de dag
kwamen ze voor den winter leenen, om er
kinderen onder te slapen te leggen. -
Tarwebrood, dat zag je toen haast niet. Va
T korenmeel bakten de vrouwen allen
heerekoek» of PM - danjjd d, J
«el 0™*-"" k°eke"
een flink gez brood. En als de kaas
en die aten we vuui
in de pas zat, dan groeiden er op 't deksel
van die randjes. Die werden in de wei ge
mengd tot „rot". En dat smeerden de arme
menschen op hun brood, die geen boter
konden koopen.
Roggebrood aten we veel. Van die zes
ponders. Daarvoor hielden de boeren de
rog in den kelder, die ze zelf verbouwden.
Er gingen zóóveel brooden uit een mud.
- sneden
En om er 't oog op te houden, sneden ze
voor ieder brood een hieuwtje in den stok.
Roggebrood met beschuit en kaas tjon-
gens ja, dat was lekker. En eiken avond met
een buik vol brij naar bed.
Van uitgaan onder de boeren was ook
zoozeer geen sprake als nu. Nu kan 't jong
volk alle Zondagen gaan dansen, alle
Zaterdagavonden naar Alkmaar op de fiets
in de bioscoop. Ik voor mij kom er niet
graag, Zoo'n film 't is niets dan zenu-
wenwerk. Maar dat zoeken ze immers juist.
In mijn jonge jaren: dan ging de familie
in één jaar tijds om beurten bij elkaar te
gast, en zoo rond. Er werd een lange steenen
pijp gerookt, 'n borreltje, glaasje brande
wijn, gedronken 'n koekje. Dat was hun
uitgang. Later, op de feestpartijen, werd
dat zelfs wijn! Vooral door den oorlog. Toen
ging alles in top. Ook met de kleeding.
Trouwens, dat de vrouwen hier nog ka
pers op 't hoofd droegen, weet ik amper
van, en 'k loop toch al naar de tachtig. Net
als met begrafenissen. Twee zwarte paarden
voor den boerewagen met de kist. Daar
zaten de vrouwen uit de naaste familie op
met d'r zwarte kappen. Bü terugkomst van
't kerkhof nee, niets in deze streken van
begrafenismalen. Die buitensporigheden
zijn hier nooit geweest. Koffie, en alleen
extra broodjes. Dat sneed een elk voor z'n
eigen. Daarmee uit
Nou gaat dit hier ook met auto's. Zorgen
de vereenigingen voor. En je hebt ook niet
meer dien last voor de paarden. Want eer
der ging de heele familie daar met perd en
rijtuig heen. Soms zoo'n zestien, zeventien
rijtuigen. Dat met d'n winterdag als ze
niet buiten weiden konden al die perden
zoo lang op den dors moesten worden gezet.
Tegenwoordig, komen de auto's voor. Je
stapt in, je stapt uit en bent alweer
thuis eer je 't weet.
Net als met de bruiloften. Rijden doen ze
r.iet, er ben geen stallen meer. Ze loopen
naar 't raadhuis en naar de kerk. Of, beetje
deftiger, gaat ook 't trouwen met auto's, met
bussen.
't Wordt allemaal zakelijker, vlugger. Ook
op 't boerenland. Alleen, zoo ik zeggen,
minder gezellig. In mijn jeugd kwamen do
buren in 't algemeen ook meer by elkaar, te
kaarten, te domineeën, onder eenvoudige
menschen dat wil zeggen in den winter.
De open vuren vind je hier vanzelf al
sedert jaren niet meer, dat er aan den haard
'stookt werd, allemaal met de beenen op
de plaat. Maar van voren verbrandde je, en
je rug bevroor. Als je toen 't ongeluk had
aan den achterkant van de tafel te zitten
Toch herinner ik men nog trouwen op 't
raadhuis, dat daar takkebossen lagen te
branden
Maar dat ging alles eenvoudiger. Toe
spraken werden er niet gehouden. Tegen
woordig worden overal zooveel woorden bij
gesproken
Nee, of ze nu ouder of jonger rouwen,
eerder dan vroeger? Mijn eigen moeder was
achttien. Dat was jong. En dat is nóg wel
jong. En trouwen, omdat 't moest, was hier
toen even goed buiten den regel als tegen
woordig
In myn tijd had je zoo'n jaar of wat ver-
keeren. Met je meid op klaarlichten dag
armpje door over 't dorp loopen, dat paste
niet. Ze zagen je nooit samen. Maar je ging
te kermis. Onder boeren en burgers. Daarna
ging je nog 's uit en nóg 's keer, en nóg
's een keer. Was je met een meid te kermis
geweest, en stond ze je aan, dan ging je
over veertien dagen by d'r thuis koffie op
halen. Dat beteekende, dat je nog 's weer
met 'r uit wou.
Naar de Alkmaarder kermis. Of Pinkstcr-
ryden. Soms met twee jongens in twee til-
burries achter elkaar, soms wel met der
tien, veertien rijtuigen van allemaal een
jongen met een meid. Nee, sjeezen, die
raakten toen ook al uit den tijd. En zoo
reden we wel heel naar Haarlem.
Nu vraagt een jongen een meid op de
kermis. Wy haalden de meiden van huis,
met de kar. En reden met haar naar Scha-
gen, naar Alkmaar. Als je zelf geen rijtuig
had, dan moest je er een huren.
Alkmaarsche kermis was altijd op Zater
dag. Om 'n uur of elf in den morgen reed je
er samen heen. Zondagsochtends zoo van
negen tot elven bracht je 'r weer thuis.
Nee, te kerk ging je dan niet meer. Of mo
gelijk wél de Roomschen. Al liepen wij
toen ook nog geregeld naar de preek. Nu
doen de menschen hier dat ook weinig of
niet meer.
't Was een groote kermis in Alkmaar. En
er wier danst: de boereschots. Later konnan
ze walsen. In de herbergen, van den een
naar den ander. Of den schouwburg. Maai
ik hield veel liever van 't paardenspel. Dat
was mooi bij Blanus. In de jaren toen hij
een beetje op achtermiddag raakte, is hij
ook nog 'n in Groet geweest, maar kleinig.
Toen was 't vol! En den draaimolen. Ook
werd er gegeten koude en warme tafel
gehouden, 's Avonds in de wafel- en poffer
tjeskramen maar de oliekoekekramen
waar je vanzelf niet binnen kon zitten bij
mekaar, daar gingen de jongelui dus niet.
Dat was meer voor de kinders.
Na de kermis bleef je verkeeren. Ver
loven met een ring, dat deden ze nog
niet. Eerst kwam je dan 's avonds om de
week of vier, om de week of twee en einde
lijk iedere week by 'r thuis te vryen.
Tot je over trouwen begon te spreken.
Vanzelf met de ouders. Want in den regel
had je die noodig om te helpen, als je wat
beginnen wou. Zelf had je niets. Wou je
boer worden, kastelein of wat anders, 't
moest van je vader en moeder komen. Of
ze borg voor je wilden spreken, of hoe ook.
Je lag by ze thuis en ging mee in 't werk.
Geld verdienen deed je dus niet. Geen loon.
Mogelijk een paar kwartjes zakgeld. En als
't kermis was, kreeg je twee, drie rijksdaal
ders wel 's twintig, vyf en twintig gul
den.
Dan kwam de bruiloft, altijd op Zondag.
De bruigom kocht meest een nieuw pak,
niet eens allegaar in 't zwart. En er was
gastdag bij de bruid, 'n Heel enkele maal.
by grootachtige families, als er nog veel
jongelui thuis waren, werden er eerebogen
gezet. Soms waren dan 's avonds de buren
in de herberg verzocht. Er werd gedanst cn
voorgedragen. Na 't bruidsmaal: vroeger
jaren soep, erwten met rozijnen en tul
band. Om de zoo veel man stonden de bran-
dewynkommen op tafel, van die spoelkom
men, soeplepel erin, om naar believen de
glazen te vullen. En er werd wèl in dien
tijd een beetje veel gedronken.
Vooral ook by verhuringen en verkoopin-
gen van land, dat ze er één te veel namen.
Maar een uur vóór en na mag er niet meer
getapt worden.
En als dan de doop kwam: met de familie
ter kerke daarna thuis een koppie met
een koekie, en de dominee te feliciteeren
Maar wèl kwamen er vroeger veel meer
menschen in de kerk. Er is nu te veel ver
warring in den godsdienst gekomen. Eer
tijds mocht er één effen anders over denken
je had één geloof: protestantsch of katho
liek. Vandaag bestaan er zóó verschrikke
lijk veel stroomingen. Naar ik hoor zeggen,
gaat 't in de steden nog wel met 't kerkbe
zoek, vooral onder de orthodoxen. Hier, op 't
platteland, is 't niks meer, en orthodoxe
dominees, om 't vol te laten loopen, die heb
ben we niet, al kwam er vroeger van den
beetje vrijzinnigen kant ook veel meer volk.
Nu wordt dat alles zoo licht opgenomen on
der de boeren. Air straks de vreemdelingen
er zijn, zal je zien, dat 't nog weer aardig
loopt. Maar wanneer er hoogop twintig van
ons eigen bij zijn, is dat veel
Die stroomingen weten wat. Ook voor der.
raad. En als burgemeester en wethouders
wordt 't veel en veel drukker. Dat rooit er
niet op. Ze vergaderen nog temet alle
weken, bij vroeger nog niet te maand. Voor
al over de werkloozen. Dat is het struikel
blok. De gemeenten raken op schobber
debonk en komen aan 't rijk over. Een ge
meente, die goed gaat, dan mikken de Sta
ten niet zoo nauw. Nu lig je aan banden.
Bovendien was 't vroeger met de verkie
zingen hier óók één partij, één groep var.
allemaal liberalen. Nou heb je: sociaal-demo
craten, communisten, nationaal-socialis-
ten weet ik t allemaal? En dat gooit
alles roet in 't eten.
Zooals ik al zei: eertijds was Groet een
eigen gemeente, mèt Kamperduin. Maar 't
oude Kamperduin leet in zee, met kerk
en al.
Was dat óók al een badplaats, zooals 't
nieuwe Kamperduin nu gaat worden?
Wel nee toch! Vroeger baadden ze
niet
EEN BOMBARDEMENTSVLIEGTUIG
GEVANGEN IN EEN VISCHNET.
By Hamamatsoe (Japan) heeft zich het
merkwaardige geval voorgedaan, dat een
vliegtuig in een vischnet gevangen is.
Het toestel, een licht bombardements
vliegtuig, werd bestuurd door twee onder
officieren, die door een verkeerde manoeu
vre in de netten der aan het werk zynde
visschers vlogen. De netten werden op het
strand getrokken, waarna bleek, dat de
vliegers ongedeerd waren.
£acfitoaact
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De 'Perkoetoet is op de thuisreis te Ran-
goon aangekomen.
DE KWAK NAAR INDIE.
Zaterdagmorgen 30 Mei a.s. zal het K. L.
M.-vliegtuig Kwak van Amsterdam naar
Batavia vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren W. C. van Veenendaal
(eerste bestuurder), P. A. Deenik (tweede
bestuurder), J. P. Molenaar (werktuigkun
dige) en K. D. Sweitser (radiotelegrafist).
De post voor dit toestel moet uiterlijk
hedenavond te Amsterdam zyn.
VLIEGTUIG VALT OP GESTICHT.
Drie dooden, vier gewonden.
Gistermiddag is in de nabijheid van het
vliegveld te Hamburg het verkeersvlieg
tuig van de lijn BerlijnHamburg in bot
sing gekomen met een sportvliegtuig. De
verkeersmachine kon vlot landen, hoewel
zij beschadigd was. Het sportvliegtuig
stortte echter neer en kwam terecht op het
dak van een gesticht voor zwakzinnigen te
Alsterdorf. Het toestel sloeg door het dak,
viel in de eetzaal en geraakte daar in
brand. De piloot en twee verpleegden
werden gedood. Vier verpleegden werden
gewond, van één hunner is de toestand
ernstig.
Waarom is dit stuk weer teruggebracht?"
"wel mevrouw Van Hooghenbergh zegt, dat ze tien
kilo is' afgevallen sedert U haar portret schilderde, en
nu laat ze vragen wat U er voor rekent om het slanker
te maken." (Humorist).
De verhuizing van de J. A. V. A., de
jachtvliegtuigafdeeling, van Soester-
berg naar Schiphol, is vlot in haar
werk gegaan.
Na de inspectie der afdeeling door
den gepensionneerd luitenant-gene
raal Raaymakers is het eskader, be
staande uit dertien toestellen onder
commando van kapitein-vlieger H.
van Weerden Poelman, naar de hoofd
stad vertrokken, waar de machines te
ruim twaalf uur op het militaire ge
deelte van het vliegveld Schiphol zijn
geland. Het eskader bestond uit c 5,
vijf d 16, en drie d 17 toestellen. De
ontvangst op Schiphol droeg een
eenigszins feestelijk karakter.
Het terrein was met vlaggen versierd en
in de hoofdhangar stonden lange tafels met
ververschingen gereed. Hier prijkten
ook bloemstukken o.a. van de Fokker fa
brieken en van de onder officieren van de
J. A. V. A. en het militaire luchtvaart-de
tachement op Schiphol.
Nadat de manschappen, onderofficieren
en officieren voor de hoofd-hangar zich
hadden opgesteld, hield kol. P. W. Best,
commandant der L. V. A., een korten toe
spraak waarin hij de afdeeling hartelijk
welkom heette op Schiphol. Hij zeide dat
de overplaatsing der afdeeling nu eindelijk
een feit was geworden. Zich richtende tot
den commandant der J. V. A. V. zeide spr.
dat aan het commando van deze zelfstan
dige afdeeling op Schiphol een groote ver
antwoordelijkheid wordt opgelegd.
Met nadruk verklaarde spr., dat hier op
Schiphol de belangen van de burgerlucht
vaart primair zijn te achten. Spr. ver
trouwde dat hiermede steeds rekening zal
worden gehouden. Spr. wenschte de afdee
ling een voorspoedigen tyd op Schiphol
toe. Tenslotte richtte spr. zich tot luitenant
Janssens, om zyn buitengewone tevreden
heid te betuigen over de wijze, waarop
deze het commando over het detachement
op Schiphol tot dusverre had gevoerd.
De gepensionneerd vice-admiraal L. J.
Quant, sprak daarna namens het Neder-
landsch instituut voor zweefvliegers zijn
vreugde uit over de komst van de J. A. V.
A. naar Schiphol. De militaire vliegers
toch zullen het hunne er toe bijdragen om
de belangstelling voor de vliegerij te sti-
muleeren, hetgeen ook het doel is van het
zweefvieginstituut.
Ook namens de Amsterdamsche Aero-
club heette spreker allen hartelijk welkom.
Luitenant Janssens dankte kolonel
Best voor diens hartelijke woorden. Het
bericht, dat de J. A. V. A. naar Schiphol
zou komen, zeide spr., is met gemengde ge
voelens ontvangen. Immers deze komst
beteekent voor het detachement het ver
lies van zijn zelfstandigheid, waarbij de
tot dusver heerschende gemoedelijkheid
zal moeten plaats maken voor de strakke
discipline van een groote militaire afdee
ling. Toch is de vreugde grooter dan de
bezwaren. Ten eerste vanwege den per
soon van den nieuwen commandant, kapi
tein van Weerden Poelman, dien spreker
kenschetste als een sportieve en mensche-
lijke figuur en bovendien als een goed sol
daat, een tweede factor is dat groepsbe
lang prevaleert boven het persoonlijk be
lang. Wij prijzen ons gelukkig dat de J. A.
V. A. naar Schiphol is gekomen, omdat dit
beteekent een eerste stap in de richting
van een militaire luchtmacht in de hoofd
stad.
Spr. stelde onder algemeene instemming
voor, een telegram te zenden aan reserve
luitenant Bodaan, die vorige week bij een
ongeval werd gewond, met de beste wen-
schen voor een spoedig herstel.
Tenslotte droeg luitenant Janssens het
commando over aan kapitein-vlieger H.
van Weerden Poelman.
Daarna heeft nog gesproken mr. H. S.
Goldschmidt, die de J. A. V. A. namens de
Fokkerfabrieken te Amsterdam hartelijk
welkom heette. Hij noemde den dag van
heden zeer belangrijk omdat een begin ge
maakt is met de oecentralisatie van onze
iuchtvaartafdeelinT Ook voor Amsterdam
hoofdstad nu eindelijk haar luchtvaart
garnizoen krijgt, waarop zij recht heeft,
is dezs dag bij uitstek belangrijk daar de
vooral met het oog op de luchtbescherming
Als de nood aan den man komt, zal de J. A.
V. A. haar plicht deen.
Hierna werden ververschingen aange
boden.
In den loop van de komende maanden
zal het aantal vliegtuigen der J. A. V. A.
tot 30 worden uitgebreid.
van Vrijdag 29 Mei 1936
OPGAVE VAN NOORDHOLL NDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te
STAATSLEENINGEN.
4 Nederl 1934
4 Ned.-Indië 1934
5'A Duitschland 1930
Idem met verklaring
B ANK-IN STELL1N GEN.
Amsterd Bank
Handel Mpij, Cert. v. 250
Koloniale Bank
Ned. lnd Handelsbank.
Rotterd. Bank
1NDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
Vorige
koers
983/,
94'J/jg
20
22'/,
1141/,
1281/,
1133/4
1081/,
pl.m.
1.30
98i/4
947,
20
22'/,
47»/,
114
pl.m.
1.46
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
977,-8
20
22%-V,
Bezit
/4
v. Berkels Patent 37»/,
m 601/r
208
1867.
1147,
45%,
!20i«/16
311/u
27,
22 n/,6
3?»/,
47u
21'/, 21i/a
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford
Philips Gloeil. Gem
Unilever
TNDUSTR. OND. BUITENL.
Am Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Kennecott Copper
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V.
Java Cultuur128
Ned. lnd. Suiker Unit 105
2051/,
1871/,-8
1143/,
46
217,
581/,*
187-J-8J
1147,
1887,
1141-1/,
'Vis 31i/i« 3l7i«*5
227#
37
4
221/,
367a
2307. 239-401 239-1/,
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr.
Kon. Petr.
Perlak
Philips Oil
2li/4
13.OU
159
201
251
268'/,
817#
257,1!
Shelf Union
Tij. lil
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi ou-/8
Interc. Rubber li°/ie
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot U/is
Scheepvaart Unie 45,:!V
TABAKKEN.
Deli Batavia. 164
Oude Deli211
u-u
9%
1157.
66'/.
88
387.
605/g
128
106
159
269-»/,
80
25
iï't'
38
61
227#
239.ï/i
130
1C6
188f-91
lHH/s
2*?-%
367,
239,.40
ïoe-y,
X
2691/,.} 269} «70
9Y4-18/l«
116'/,-}
2707« 1
807,
ÏOjJ-7],
1167,
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka i
Southern Pacific
Southern Railw Cert.
Union Pacific
gNoteering per 50 x) ex-coupon
fExclaim PROLONGATIE vorige koers
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
201
43'/,
20%
91/,
76'/,
l'/a
165
214
203
43
76
467,-7
213'/, 214%
467,
166
203
NIET OFFICIEEL.
New-York
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Madrid
2 pCt
'Exdividend.
Vorige
koers
1.48%
7.397#
59 56
9.747,
25.02
47 82
33.05
38 12V,
37 177a
20 15
Heden 2'/, pCt
Koers op
heden 2 uur
7.37V,
59.57V,
9.74»/,
25 04
47 84
33.02%
38 127.
37.15
20.17%