FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. IZ Z! WAT HAPERT ER AAN DE NEDERLANDSCHE FILMINDUSTRIE? Scenario en dialoog voldeden niet aan de eischen. Enkele uitzondering daargelaten. Fientje de la Mar, die in veie Hoilandache films met succes is opgetreden. Nieuwe Metro-films. Clark Oable en Joan Crawford. Lilian Harvey, die na haar terugkomst uit Hollywood, meLllian, hoe talent- V««l ha.r populariteit heelt Ingeboet. v°' °olt' m0Mt ONZE BIOSCOPEN. Sinds het verschijnen van „De Jantjes" zijn thans al meer dan twee jaar verstreken en de tijd lijkt nu aangebroken om eens de balans op te maken van de tot dusver bereikte resultaten. Het ontstaan van onze vaderland- sche filmindustrie is geen sensationee- le gebeurtenis geweest en haar ge boorte is gemakkelijk uit de omstan digheden af te leiden. Vele prominente figuren op filmgebied moesten immers in 1933 Duitschland verlaten en het is begrijpelijk, dat zij hun geluk in de aangrenzende landen gingen beproe ven. Groote productieleiders en regis seurs, als Erich Pommer, Fritz Lang en Robert Siodmak gingen naar Par^s; de mindere goden sloegen hun tenten ojr in Amsterdam. Teneinde eenigszins vasten grond onder de voeten te krijgen, werd besloten om aanvankelijk alleen die films te producee- ren, waarvan een goed commercieel re sultaat met een redelijke kansberekening viel te voorspellen. Het eerste product „De Jantjes", beantwoordde dan ook inder daad aan de verwachtingen. Niet omdat de film zoo goed was, maar alles had nog de bekoring van „het nieuwtje". Te weinig afwisseling. Ietwat overmoedig geworden door dit succes zette men meer producten van de zelfde soort op stapel en het pad voor een geregelde filmindustrie scheen gebaand. Helaas.vergat men enkele belangrijke feiten: in de eerste plaats, dat het publiek niet zoo gek is om zich herhaaldelijk te laten oproepen voor steeds hetzelfde nieuwtje en ten tweede, dat het commer- cieele resultaat niet onafhankelijk is van de artistieke prestatie. Wanneer men dag in dag uit boonen te eten krijgt, kan men deze al heel gauw niet meer zien en wan neer men films produceert met steeds weer hetzelfde soort verhaaltje, steeds weer de zelfde acteurs en steeds weer dezelfde fou ten, dan begint dat de keel uit te hangen. Vele malen werd de verzekering gegeven: Wanneer eerst maar de commercieele re sultaten bevredigend zijn, zal aan het artistieke peil de grootste zorg besteed worden. Het is er niet van gekomen. Enkele goede uitzonderingen niet te na gespro ken, bleef het geheel toch onder de mid delmaat. Het publiek demonstreerde door weg te blijven, maar ondanks deze toch bepaald doorslaggevende protesten kwam er geen verandering. De internationale markt sloot haar poorten met de opmer king.' „Zooiets maken we zelf beter. Geef ons een Nederlandsche film met een per soonlijk karakter". Deed een film, als „Dood Water", aanvankelijk goede ver wachtingen in die richting koesteren, het artistieke en technische kunnen bleken niet toereikend om dit genre te handhaven. Hierbij komt nog, dat er helaas weinig overeenstemming onder de producenten is. Op het oogenblik tellen wij in een klein land als Nederland niet minder dan een tiental productiemaatschappijen, wat min stens zes te veel is. Te veel producenten. Onder dat tiental dient men dan nog niet eens de één-mans maatschappijtjes te rekenen, die zoo af en toe, geheel buiten de industrie om een film maken. Terwijl er eigenlijk maar plaats is voor één, tellen wij twee groote, goed ingerichte studio's. Het resultaat hiervan iB, dat de ateliers in Amsterdam nu reeds bijna drie maanden leeg staan en dat in de nu reeds een half jaar geopende studio's in Den Haag nog maar twee films gemaakt zijn. Als deze toestand blijft, ziet het er voor de toekomst van de Nederlandsche filmindustrie duis ter uit. Critiek is gemakkelijk, maar de kunst is moeilijk, zegt het spreekwoord. Toch heeft de Nederlandsche film bestaansrecht, even goed als iedere andere nationale industrie. Natuurlijk vormt het beperkte taalgebied een groot bezwaar, maar begon in Tsjecho- slowakije niet jaren geleden ook een film industrie, die zich zelfs voortreffelijk heeft kunnen handhaven, ook tot ver over de grenzen van haar taalgebied. Was de Tsjechische film „Extase" niet een tijd lang het gesprek van den dag? De Tjechi- sche filmindustrie had daarom succes, ook in het buitenland, omdat zij een persoon leken stijl wist te scheppen. Wat hapert er nu? Wat hapert er nu aan onze filmin dustrie? Een bekend Amerikaansch regisseur, die eenigen tijd geleden ons land bezocht, verklaarde op een desbetreffende vraag, dat het grootste gedeelte van het succes van een film afhing van het scenario. Zonder het te weten legde hij met deze opmerking meteen de vinger op de zwakke plek van onze filmindustrie: het scenario.. Het is in het geheel r.iet noodig en zelfs 1 iet altijd gewenscht, dat het filmverhaal kunst met een groote K inhoudt. Hoofd zaak is, dat het vlot en aangenaam in elkaar zit, zonder zwaarwichtigheid en duistere onbegrijpelijkheden. Het scena rio van een amusementsfilm kan even goed zijn als dat van een tragische film. Voorbeelden van dergelijke vlot vertelde en geestige filmverhalen zijn films als „It happened one Night" en „The whole town is talking", in Nederland uitgebracht on der den titel: „Het dubbele paspoort". Ook aan den dialoog dient grootere aan dacht besteed te worden. De Nederland sche film, die tot op heden den besten dialoog liet hooren wkas „Op hoop van Zegen", maar dat was de schuld van Heijermans; men had de dialogen van het tooneelstuk vrijwel onveranderd gelaten. Al met al zijn er nog mogelijkheden te over in onze filmindustrie voor wie ze weet te benutten. Een Duitsch architect, die hier te lande een lezing hield zeide: Jullie hebben hier goede architecten, maar jullie gebruiken ze niet genoeg. Misschien is het met onze filmkunstenaars en tech nici wel net zoo gesteld. Ons land zij groot op elk gebied, waarop een klein land groot kan zijn. Dus ook op het gebied der rol- prentphoductie! Clark Gable en Joan Crawford zullen de hoofdrollen spelen in Metro-Goldwyn- Mayer's A Lady Comes to Town. Clarence Brown, die reeds zooveel Crawford-Gable films regisseerde, zal ook nu de regie hebben. Hal B. Wallis, productieleider bij de Warner Bros Studio's te Burbank, is ver gezeld van zijn echtgenoote, Louise Fa- zenda, te Londen aangekomen, met de eerste copie van de film „De Kleine Ma donna" (Anthony Adverse), waarvan de trade-show 19 Mei in het Cambridge Theater te Londen zal worden gehouden. Ook Anita Louise, die in „De Kleine Madonna" een hoofdrol vertolkt en die haar vacantie te Londen zal doorbrengen, wordt met de „Berengaria" de volgende week verwacht. Warner Bros hebben, in overleg met Metro, beslag weten te leggen op de me dewerking van Clark Gable, die als tegen speler van Marion Davies zal optreden in „Cain and Mabel". Gable's rol is die van een kampioen bokser. De laatste film van Laurel en Hardy, The Bohemian Girl, is klaar, en reeds zijn nieuwe plannen gemaakt voor een nieuw product der beide komieken: The Money Box. In deze Metro-Goldwyn-Mayer-film spelen beiden dubbelrollen. Hercule Poirot, een detective-figuur, geschapen door Agatha Christie, en de meest beroemde sinds die van Sherlock Holmes, zal door Métro-Goldwyn-Mayer in een film worden gebracht. Deze maat schappij heeft The ABC Murders van ge noemde schrijfster aangekocht, en zal binnenkort met de productie een aanvang maken. William Wellmann regisseert Metro- Goldwyn's Mayer's verfilming van den roman van Ben Ames Williams Small Town Girl, in de hoofdrol Janet Gaynor. Janet's partner is Robert Taylor, die met haar een nieuw starduo gaat vormen; verder spelen mee Lewis Stone, Isabel Jc- well, Andy Devine, Agnes Ayres, James Stuart, Willie Fung en Frank Craven. „China Clipper", het scenario van Frank Wead, gebaseerd op de sensatio- neele vlucht van de gelijknamige vlieg- boot, is thans in productie bij Warner Bros met Pat O'Brien, Beverly Roberts, Marie Wilson en Ross Alexander in hoofd rollen. Frank Wead is tevens de schrijver van „Duivels van het verkeer" (Celling Zero). Robert Montgomery zal in Metro-Gold- wyn-Mayer's verfilming van Robert Louis Stephenson's Suicide Club met Ro- salind Russell de hoofdrol spelen; ook Frank Morgan en Reginald Owen behoo- ren tot de cast. Norma Shearer, die momenteel in de Metro-Goldwyn-Mayer studio's werkt aan „Romeo en Julia", zal na de beëindiging van deze film de hoofdrol spelen in Pride and Prejudlce, een beroemde Broadway „hit", naar den roman van Jane Austen. Irving G. Thalberg wordt productieleider van deze film. Erich Wolfgang Korngold heeft met Warner Bros een nieuw contract afgeslo ten. Hij zal o.m. de muzikale illustratie te verzorgen krijgen van de Max Reinhardt film „Danton", welke primo Augustus in productie komt. De sensationeele bevrijding der man nen, die in een mijn van Nova Scotla wa ren opgesloten, hebben Warner Bros ge ïnspireerd tot het maken van een film, welkê binnenkort in productie zal komen. Het ligt in het voornemen, de film met een sterke bezetting uit te brengen. Behalve „The Making of O'Malley" van denzelfden auteur waarvan de ver filmingsrechten zijn aangekocht voor Pat O'Brien en Sybil Jason en welke binnen kort in productie komt, hebben Warner Bros thans nog drie stories aangekocht van Gerald Beaumont n.1. „Even Ste- phen", „The Lady who played Fidele" en „Said with soap". Loretta Young speelt de vrouwelijke hoofdrol ir) Metro-Goldwyn-Mayer's The Unguarded Hour, onder de regie van Sam Wood. Momenteel zijn de volgende mede spelers bekend: Franchot Tone als haar tegenspeler, Roland Young, Lewis Stone Aileen Pringle, Henry Daniell, Robert Greig, E. E. Clive e. a. De bekende vaudeville- en radio artist Ken Murray, zal opnieuw in een korte film optreden voor Warner Bros-Vita- phone. Behalve Murray zijn geëngageerd de bekende Broadway artisten Sassafras Charley Withers, June Carr en Harold Moffet. Lloyd French regisseert de film welke onder de serie twee-acters „Vita- phone Comedy" wordt ondergebracht. Roland Young is geëngageerd voor een rol in Kay Francis' nieuwste film voor Warner Bros „Sweet Aloes", welke bin nenkort in productie komt. George Brent wordt als Kay's tegenspeler genoemd. De onlangs aangekondigde Tobis— Magna-film, waarin Martha Eggerth on der regie van Geza von Bolvary de hoofd rol zal vertolken, wordt in Nederland uit gebracht onder den titel De Lokkende Sten» Kort voor de Paschen zijn de groote revue-scènes opgenomen, die het muzi kale hoogtepunt van de film zullen uit maken. Het draaiboek schreef C. I. Braun. Aan de camera staat Werner Brandes. Een steeds wisselende plaats van han deling Frankrijk, België en Engeland en de aard van het gegeven, tooncn ons een Martha Eggerth, die naast haar zangtalenten, ook haar speelkwaliteiten zal kunnen ontplooien. Paul Hartmann in de rol van een Brit- schen officier, is haar tegenspeler. BEN ROYAARDS EN DE FILM. Naar wij vernemen zal Ben Royaards zyn medewerking verleenen aan de Ne derlandsche synchronisatie van Svend Noldan's film „Was ist die Welt?", die binnenkort onder den titel „Een lied van de aarde" in Nederland zal worden ver toond. Jarenlang heeft da Duitsche Ufa-»ter Li- lian Harvey geschitterd aan het film-firma ment. Zij toch was de subtiele tegenspeelster van Willy Fritsch en met hem heeft ze groo te triompfen gevierd. Willy Fritach en zij waren de gevierde sterren, niet alleen in Duitachland, doch over de geheele aardbol. Toen dit duo gekomen was op het hoogtepunt van zijn roem, wilde de kleine, charmante Li- lian nog hooger. Zij nam afscheid van Wil ly en vertrok vol goe den moed naar Hollywood. Doch op welk een teleurstelling is haar werken aldaar uitge- loopcn. De enkele films, waarin zy de hoofdrollen vervulde, waren tot mislukking gedoemd en min of meer gedesillusioneerd zocht ze haar Heimat weer op. Weer was het Fritsch in wiens armen zij te recht kwam, doch het is helaas een teren op vergane glorie. De ar- vergane glorie, wc ai- maken voor Jongeren... HET DUBBELE PASPOORT. City-theater. John Ford is een geniaal regisseur. Dat hebben zijn vroegere films reeds bewezen, doch daar getuigt zijn nieuwste product „The whole town is talking" (Het dubbele paspoort), eerst recht van. Met welk een vaardigheid en cinematografisch instinct hanteert hij de camera. Telkens en telkens weer staat men verbaasd over zijn ver bluffende techniek en zijn zin voor ver fijnden humor. In één opzicht had hij het gemakkelijk. Z()n hoofdfiguur zijnde de brave Hendrik spelende, doch tegelijk de gangster creatie van Robinson is wel zoo knap, dat hiervoor een pen nauwelijks in staat is een juiste uitbeelding ervan te geven. We heb- vaa^ dubbel-rollen zien spelen, doch zoo, neen, dat is een uniek geval en daar om alleen zouden we deze film met haar echt Yankeeschen inslag warm willen aan bevelen. Ach, het geval zelf is meer humoristisch dan werkelijk. Hoe een piet-peuterige kan toorbediende Jones er voor wordt aangezien Staatsvijand no. 1 te zijn, hoe zijn treffen- den gelijkenis met dezen gangster hem in de meest pijnlijke situaties brengt en hoe tenslotte met genieus gevoel voor werke lijkheidszin deze film haar oplossing vindt. Het ligt niet in onze bedoeling, op dezo plaats de ontwarring aan de publiciteit prijs te geven. We kunnen niet anders dan de directie van het City-theater geluk wen- schen met haar gelukkig Pinkster-program. Jammer, dat in het overigens aardlgo voorprogramma een zoo smakelooze Ame- rikaansche klucht vertoond wordt. Bij deze film heeft men moeite rustig in de stoel te blijven zitten. Doch nogmaals, de hoofd film maakt veel goed, zij is een thriller van prima gehalte en zal dan ook niet na laten het noodige publiek te trekken. In het genre-film-with-a-love-interest ta dit wel een van de beste films, ooit ge maakt. De film is beurtelings vol senti ment en hard, dwaas en moorddadig. WATT EN HAI.F WATT ALS DAKLOOZEN. Victoria Théater. Geruimen tijd geleden liep.er eens een gerucht dat Watt en Halt Watt ruzie met elkaar hadden gekregen; althans ieder van het illustere tweetal zou zijns weegs gegaan zijn. Inderdaad zijn ze een heelen tijd niet ten tapijte verschenen doch blijk baar hebben de heeren weer vrede geslo ten, waarbij ze gelijktijdig de Amerikaan- sche filmindustrie den rug hebben toege keerd. In ieder geval debuteeren ze thans weer in een Duitsche versie van de Tobis- film „Dakloozen." Wederom is het hetzelfde stel sjofele landloopers, onnoozel, goedhartig, terwijl ze op alle mogelijke manieren probeeren om aan den kost te komen. Al direct zien we hoe de vrienden wegens niet betalen van de huur op straat gezet worden. Een oud vehikel, waar ze zich in voortbewegen van rijden kan niet gesproken worden -• laat hen al gauw in den steek en er zit niets anaers voor hen op dan per pedes- apostolorunm den weg te vervolgen. Na tij dens een hevige regenbui in een onbe woond huis te zijn gevlucht, worden ze door den eigenaar hiervan betrapt, die zich evenwel over de rampzalige zwervers ontfermt en aan beiden als hulsknechten onderdak verleent. Uit dankbaarheid hier voor probeeren ze op alle mogelijke manie ren hun weldoener, die ook niet direct een man in bonus blijkt te zijn, terwille te zijn en het komt zoover dat ze er op uit gaan om een meisje, waarop deze verliefd is geworden, te zoeken. En om aan geld te komen besluiten ze ten slotte de dochter van een millionnair te gaan ontvoeren. De ontvoering slaagt natuurlijk wonderwel, dat het blijkt dat de ontvoerde juist het gezochte meisje is en als hun taak vol bracht is, zien we de beide redders hand in hand aan de kim verdwijnen. Enfin dit alles wordt ons op een zeer smakelijke wijze voorgezet en de komische streken van het tweetal zullen zeker hun uitwerking niet missen. Speciale vermelding verdienen ten aan zien van het voorprogramma ook nog Stan Lourel en Oliver Hardy in een film pje getiteld „Versche Visch". Het behoeft dus geen extra betoog dat de komische noot in het programma een bijzonder groote plaats inneemt en als zoo danig beantwoordt het dan ook volkomen aan de gestelde verwachtingen. NU OF NOOIT. Roxy-theatcr. In het Roxy-theater draait deze week als hoofdnummer de film „Nu of nooit" met Rlchard Talmadge in een dubbelrol. Deze film werd aangekondigd als sensa tioneel en inderdaad, wat de toeschouwer te zien krijgt, is sensationeel. Al dadelijk krijgt men er een voorproefje van, als een meneer uit den trein stapt en in een ge vecht raakt met vier boeven, die hem voor een anderen aanzien, een anderen, die diamanten en samen probeeren de „twee- sewnnna "«Ijk door den onbekende meT zHn ^e|UMlgT^n8 contact komt met zijn „tweede ik Deze heeft werkollik diamant en samen probeeren de twee- Ungbroers' dan deze kostbaarheden in veiligheid te brengen. Dat gaat met groote moeilijkheden gepaard, waarbij nieuwe gevechten ontstaan en waarbij zelfs de echte diamantbezitter vermoord wordt. Als moordenaar wordt verdachtal weer zijn op hem gelijkenden lotgenoot, die nu allereerst een wedloop houdt met de politie (en winti) en direct daarop een achtervolging inzet tegen de vier bandie ten. Daken worden beklommen, ongeloof lijke sprongen worden gedaan, duizeling wekkende autoritten ondernomen en ten slotte is de onbekende niet alleen winnaar, maar zorgt hij er ook nog voor, dat het „edele viertal" achter slot en grendel komt. En als belooning krijgt hij iets, wat hem zeer welkom is. Het filmwerk is een spel van tempo en nog eens tempo, en met groote snelheid volgt de eene sensatie de andere op, zoo dat het publiek geen tijd krijgt, om zich te vervelen. Een goede, gezellige rolprent dus, die in den smaak valt van ieder, die van sen satie houdt. Een varieerend voorprogramma met o a, een zeer goede Duitsche speelfilm, maakt het geheel tot een amusant Pink sterprogramma. KONING EN KRUIER. Bioscoop-Theater Harmonie. Velen zullen zich ongetwijfeld nog het successtuk herinneren van wijlen Bart Kreeft, n.1. Nr. 17, het stuk waarin hij op zoo geestige wijze de dubbelrol van ko ning en kruier speelde. Het behoeft geens zins te verwonderen, dat van dat stukSok een film is gemaakt en men is er in ge slaagd een zeer amusante en vroolijke ge schiedenis op het witte doek te brengen, die de toeschouwers kostelijk amuseert. De kruier Anton Hessdörfer, die zijn standplaats heeft voor het paleis, komt in conflict met de politie, alleen omdat hij zoo sprekend op den koning lijkt. Inder daad is dat zoo en ook hun haartooi, b.v. de hangende snor, is volkomen Identiek. Anton wil de gelijkenis niet verminderen. Hij gaat op audiëntie bij den vorst en deze amuseert zich kostelijk met Anton. Dan komt de vorst op een schitterende gedachte. Hessdörfer zal met den koning ruilen en diens plaats innemen. terwUl de koning als kruier onder het volk zal gaan en zijn onderdanen beter zal leeren ken nen. Tot welke komische verwikkelingen dit alles leidt, is onmogelijk in kort be stek te vertellen. Maar Anton kwijt zich kranig van zijn vorstentaak. Wel stapelt hij de eene blunder op de andere, maar 'tkomt alles goed terecht. Zeer mooi is de scène waarin hij zijn bazige vrouw de les leest. De koning bemerkt dat het leven van kruier lang niet gemakkelijk is. Hij is ten slotte blij als hij weer kan ruilen. Maar beiden hebben van de verwisseling heel veel geleerd. Toch wilAnton den koning door zijn gelijkenis niet verder m verlegenheid brengen en hij verandert zijn uiterlijk door een gefrisseerde snor. De komische tafreelen volgen elkaar voortdurend op en er is hartelijk gela chen. Vooral ook door het feit dat de dub belrol door Weisz Ferdl schitterend wordt gespeeld. Een kranig stuk werk. Ook van de medespelenden, waarbij Georgia Lana zich een uitstekende danseres toont. Het voorprogramma is interessant en uitgebreid. Een mooi Paramountnieuws, een komische tweeacter spelend In ac artistenwereld van Broadway, 8etl De Sweepstake. Verder een muzikale show van drie uitstekende Amerikaan- sche Bands, een gekleurde teekenfum van Walt Drsney, een tweede teekenfum en een natuuropname van diepzee-dieren leven. Een zeer aantrekkelijk programma voor de feestdagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 14