s 8 8 8 8 8 8 8 8 I 8 8 8 8 8 8 8 WERKERS IN DEN NACHT ftadioptaguumui Wassenbeelden vroeger en nu. ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 30 MEI 1038 O gemeentelijke radio distributie. BRIEVEN VAN HEINDE EN VERRE, DIE ER ONDERWEG MOETEN WORDEN GESORTEERD. MET DEN TREIN MEE. Madame Tussand, de waskunstenaresse. Een millioen bezoekers per jaar! Zondag 31 Mei. HILVERSUM, 301 M. (8.55—10 en 5.-8.— VARA, de VPRO van 10.—12.— en de AVRO van 12.— 5.— en 8.—12.— uur). 8.55 Gr.pl. 9- Postduivenber., tuinbouwpr. 9.30 Ber. en De Krekeltjes. 9.45 A. Pleysier: Van Staat en Maatschap pij, ber. 10.Ned. Herv. Kerk dienst. 11.15 Voor kinderen. 12. Renova-kwintet. 12.45 Gr.pl. 1.30 Orgel en zang. 2.— Boekbespr. 2.30 Omroeporkest en soliste. 4.Die Delftsche Sanghers. 4.30 Olym pisch nieuws. 4.45 Sportnieuws en gr.pl. 5.Gr.pl. 5.30 Sportpr. en -nieuws. 6.— De jonge stem. 6.30 Het mysterie der punten, Puzzle. 6.50 Gr.pl. 7.VARA-orkest. 8. Ber. 8.30 Kovacs Lajos' orkest, so listen en mannenkwartet. 9.20 Toe spraak. 9.30 Gr.pl. 9.35 Queen Mary-rep. 9.50 Luisterpuzzle. 10.20 Radio-journaal. 10.35 Aeolian- orkest. 11.— Ber, 11.10 Aeolian- orkest. 11.30—12.— Gr.pl. HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30 en 5.-7.45 NCRV, de KRO van 9.30—5.— en 7.45—11.30 uur). 8.30 Morgenwijding met muzikale medewerking. 9.30 Gr.pl. 10.15 Hoogmis. 12.— Gr.pl. en KRO- orkest. 1.Boekbespr. 1.20 KRO- orkest. 2.Godsdienstonderricht. 2.30 KRO-Symph.-orkest. 3.15 Zang, piano en gr.pl, 3.40 KRO-Symph.- orkest. 4.30 Voor de zieken. 5.— Geref. kerkdienst Hierna gewijd concert. 7.45 Gr.pl. 7.50 Lezing Pinksteren. 8.10 Ber. 8.20 KRO- orkest, solisten er. gr.pl. 10.KRO- koor en gr.pl. 10.30 Ber. 10.35 Gr.pl. 10.40 Epiloog. 11.11.30 Esperanto- lezing. DROITWICH, 1500 M. 12.50 BBC- Northern-orkest en harp. 1.50 Al- fredo Campoli Trio. 2.20 Het Lu- ton-orkest en sopraan. 3.20 Troise en zijn Mandoline-orkest. 4.05 Gr. pl. 4.50 Kerkdienst voor jongeren. 5.20 Rel. koorconcert. 5.50 Alt, de BBC-zangers en het Isolde Menges Strijkkwartet. 7.05 Causerie over amateur-tooneel. 7.20 Tenor en piano. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefda- digheidsoproep. 9.10 Ber. 9.20 Commodore Grand orkest. 10.20 Elzassermuziek (uit Straatsburg). 11.05 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Verv. orkest concert. 3.05 Nat. orkest. 5.20 Goldy- orkest. 7.50 Zigeunermuziek. 8.20 Zang. 9.05 Radiotooneel. 11.05 12.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 6.20 Havencon cert. 8.20 Kwintetconcert. 9.35 Koor- en orgelconcert. 11.Gr.pl. 12.20 Uit Berlijn: Omroeporkest, Hans Bund's orkest en solisten. 4.20 Om roepkoor, -kleinorkest, trio en so listen. 10.5012.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 9.25 Gr.pl. 10.20 A. Felleman's or kest. 11.05 Pianorecital. 11.35 Salon orkest. 12.20 Gr.pl. 1.30 Klein orkest. 2.20 Gr.pl. 3.20 Dansmuziek. 4.20 Kamermuziek. 5.20 Dansmu ziek. 6.20 Max Alexys' orkest. 7.20 Zang. 8.20 Cabaret. 9.20 Mili tair concert. 10.30 Dito. 11.20 Gr.pl. 11 3512.20 Dansmuziek. 484 M.: 9.20 Gr.pl. 10.20 Salonorkest. 11.20 A. Felleman's orkest. 12.20 Klein orkest. 1.30 Orgelconcert. 2.20 Gr.- pl. 3.20 Operamuziek. 4.20 Salon orkest. 5.20 Max Alexys' orkest. 6.05 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Symph.- concert. 9.50 Reportage. 10.30 Dans muziek. 11.2012.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Vroolijk Pinksterconcert mmv. solisten, koor en orkest. 10.20 Ber. 10.50 Kamerorkest K. Ristenpart. 11.05 Weerber. 11.20—12.15 Dans muziek. Keulen 18.20— Berlijn 22.20— GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.30—10.05, Nor- mandië 10.05—11.20, Parijs Radio 11.20—12.20, Keulen 12.20—14.20, Kalundborg 14.2016.20, 16.20—18.20, Parijs Radio 20.20, Keulen 20.20—21.20, 21.2022.20, Brussel (VI.) 22.50, Berlijn 22.50—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.3013.50, Droitwich 13.50—16.05, Lond. Reg. 16 0518.50, Hamburg 18.5019.20, Droitwich 19.20—21.05, D.sender 21.0521.20, Droitwich 21.2023.15 Parijs Radio 23.1524. Maandag 1 Juni. HILVERSUM, 301 M. (AVRO-uitz.) 8— Gr.pl. 8.45 Morgenwijding. 9.— Gr.pl. 9.15 Lyra-trio. VPRO: 10. Deel. 10.30 Doopsgez. kerkdienst. AVRO: 12.Cantabilé-orkest en gr.pl. 2.— Groninger Orkestvereen. en voordr. 4.— Dansmuziek (gr. pl.) 4.45 Voor de kinderen. 5.30 Kovacs Lajos' orkest en gr.pl. 7.30 Causerie „Het woord in graniet 8.— Ber. 8.15 Omroeporkest en so list. 8.45 Cabaret. 9.20 Gr.pl. 9.30 Omroeporkest en solisten. 10.30 Gr.pl. 11.- Ber. 11.10-12.- L. Kiesewetter's orkest. HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30 KRO, de NCRV van 9.30—12.—). 8.30 Morgenwijding. 9.30 Chr. Ger. Kerkdienst. Hierna gr.pl. 12-10 NCRV-orkest. 2.— Middagvergade- d. Bond van Meisjesvereeni- gingen en Geref. Grondslag. 4.15 Gr.pl. 5.Orgelspel. 6.Gr.pl. 7.15 Het „Collegium Musicorum". 7.45 Rep. 8.— Ber. 8.15 Verv. „Col legium Musicorum". 9.Causerie over Pinkster,Folklore. 9.30 Con cours van Chr. Fanfarecorpsen te Driesum. (10— Ber.) 10.30 Queen Mary reportage. 11.10—12.— Gr.pl. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert. 2.50 Populair concert. 3.20 Viool en piano. 4.20 Orkestconcert. 5.20 Zang. 5.50 Orkestconcert. 7.50 Zang 9.05 Kamermuziek. 11.05—12.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 6.20 Orkestcon cert. 12.20 Nedersaks. Symph.- orkest. 4.20 Orkestconcert. 6.35 Gr.pl. 8.20 Gevar. progr. 10.50 12.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest. 1.502.20 Gr.pl. 5.20 Salon-orkest en gr.pl. 6.50 en 7.20 Gr.pl. 8.25 Symph.-concert. 10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Salon orkest. 1.502.20 Radio-fantasie. 5.20 Gr.pl. 6.35 Dansmuziek en hoorspel. 7.35 Gr.pl. 8.20 Omroep orkest. 10.30—11.20 Waalsch Caba- ret-progr. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Concert mmv. solisten en or kest. 10.20 Ber. 10.50 Fluit- en cello-recital. 11.05 Weerber. 11.20 12.20 Populair concert en dansmu ziek. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.8.20, Parijs Radio 8.20—12.20, Brussel VI. 12.20 14.20, Parijs Radio 14.2018.20, Keulen 18.20—20.05, Parijs PTT 20.0520.35, Droitwich 20.3521.05 Rome 21.0522.05, Berlijn 22.05 22.20, Brussel (VI.) 22.20—22.40, Weenen 22.4024. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.10, Nor- mandië 9.1010.35, Lond. Reg. 10.35 11.35, Droitwich 11.3516.05, Lond. Reg. 16.0516.50, Droitwich 16.50—18.20, Brussel Fr. 18.20— 18.50, Droitwich 18.5019.15, Lond. Reg. 19.1521.15, Droitwich 21.15 —24.—. Dinsdag 2 Juni. HILVERSUM, 301 M. (AVRO-uitz.) 8.Gr.pl. 10.Morgenwijding en gr.pl. 10.30 Viool en piano. 11. Huish. wenken. 11.30 Orgelconcert en zang. 12.30 Gr.pl. 1.30 Omroep orkest en gr.pl. 3.— Knipcursus. 4.— Pianospel. 4.30 Kinderkoor zang. 5.Voor de kinderen. 5.30 Omroeporkest en gr.pl. 7.05 Kin derkoorzang. 7.30 Kwartetconcert. 7.50 Gr.pl. 8.— Ber. 8.10 Kovacs Lajos' orkest. 8.30 Kampeerliedjes. 8.45 Kovacs Lajos' orkest. 9.10 Hoorspel. 9.30 Mandolineconcert. 9.40 Kovacs Lajos' orkest. 10.— Mandoline-orkest. 10.10 Kovacs Lajos' orkest. 10.30 Rep. Hocapolis. 11.— Ber. 11.10—12.— Gevar. con cert van de Hocapolis. HILVERSUM, 1875 M. (KRO-uitz.) 8.—9.15 en 10.— Gr.pl. 11.3012. Godsd. halfuur. 12.15 Gr.pl. en KRO-orkest. 2.— Vrouwenuur. 3.— Gr.pl. 4.30 KRO-orkest en gr.pl. 5.45 Felicitatie-bezoek. 6.Gr.pl. 6.10 R.K. Volkszangvereen. Utrecht. 6.40 Gr.pl. 7.Ber. 7.15 De Jozef- gezellenvereeniging. 7.35 Sportpr. 8.— Ber. 8.10 KRO-boys. 8.30 Hoorspel. 8.50 KRO-Melodisten. 9.20 Zwemcursus. 9.30 KRO-Melodisten. 9 50 Gr.pl. 10.—Piano-recital. 10.25 Gr.pl. 10.30 Ber. 10.35 Piano recital. 10.45 Gr.pl. 11- KRO- boys. 11.30—12.— Gr.pl. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl 11.20 Orkestconcert. 2.50 Gr. pl. 5.50 Orkestconcert. 8.50 Opera- uitz. 11.50—12.35 Populair concert. KEULEN, 456 ML 6.30 en 12.20 Or kestconcert. 1.35 Leipziger Symph.- orkest. 2.35 Gevar. concert. 4.20 Populaire muziek. 6.20 Orkestcon cert. 7.20 Kleinorkest. 9.2010.20 Populaire muziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12 20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest I.50—2.20 Gr.pl. 5.20 Dansmuziek en gr.pl. 6.50 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Klein-orkest. 10.3011.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Dansmuziek. 10.20 Ber. 10.50 Viola en cembalo. 11.05 Weerber. II.2012.20 Dansmuziek. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.-8.45, Norman- dië 8.4510.05, Keulen 10.05—10.50 D.sender 10.50—11.20, Parijs R. 112012.20, Brussel (VI.) 12.20 14*20, Keulen 14.20—14.50, Parijs R. 14 5015.50, Droitwich 15.5016.20 Parijs Radio 16.20—17.20, Brussel VI 17 2018.50, Brussel Fr. 18.50 19.20, Keulen 19.20—20.20, Brussel (Fr.) 20.20—21.20, Berlijn 21.20— 22.20, Brussel VI. 22.2022.30, Wee nen 22.30-24.-. Lijn 4: Brussel VI. 8.10.35, Lond. Reg. 10.35-11.20, Droitwich 11 2015.20, Lond. Reg. 15.2017.35 Droitwich 17.35—18.20, D.sender 18 2018.50, Droitwich 18.5019.15, Lond. Reg. 19.15—20.20, Droitwich 20.2020.40 Lond. Reg. 20.4024. (Van onzen R.-redacteur). Sneltreinen razen door den lichten Meinacht. Sneltreinen uit alle rich tingen, die in, Utrecht, het centrum van ons land, samen komen. Elke trein heeft een wagon derde klas en een voor de eerste en tweede. Daar vóór en daarachter bagage- en goede renwagens en dan het voornaamste: de postwagens, waarin de brieven en poststukken uit geheel ons land naar hun bestemming worden gebracht, waar zij met de eerste bestelling zul len worden bezorgd. Grooter tegenstelling dan die tusschen de personenwagens en de postwagens is niet denkbaar. Op de banken, de houten en de gecapitonneerde, liggen reizigers te rusten, voorzoover dat in deze uiteraard ongemakkelijke houding mogelijk is. De een ligt op een opgerolde jas, de ander op een deel van zijn handbagage, enkelen zitten te dommelen in een hoekje. Veel marktkooplieden maken van deze treinen gebruik, voor wie de dag steeds vroeg begint. Ze nemen met hun pakken vaak de heele coupé in beslag, zoodat het voor andere reizigers moeilijk is een plaatsje te vinden. Overal is diepe rust. Bedrijvigheid. Maar in de postry tuigen wordt gewerkt. Brieven en pakjes worden gesorteerd, ge bundeld en in zakken gedaan. Zakken worden dichtgemaakt en klaar gezet voor het naaste station. Nieuwe zakken worden weer opgehangen, nieuwe bundels worden gemaakt, weer andere brieven en pakjes gesorteerd en zoo gaat het den geheelen nacht door. Zulk een trein met een post wagen heet niet voor niets een „werkende trein" in tegenstelling met een trein, waar in slechts gesloten postvervoer plaats heeft. Het lijkt er soms een chaos van brie ven en pakjes, maar vóór elk station is alles weer opgeruimd en heeft ieder post stuk een plaatsje gevonden in den daar voor bestemden zak. Het is geen wonder, dat het in deze nachtposttreinen zoo overstèlpend druk is. Ongeveer 65 van het totale postvervoer in ons land wordt dagelijks met deze trei nen meegegeven. Sommige briefschrijvers wachten met de verzending tot vlak voor de laatste lichting, groot kantoren dragen soms alle te verzenden brieven van een heelen dag tegelijk aan het expeditiebureel af en dat moet dan nog alles verwerkt worden, gesorteerd, gebundeld.... De leuze der posterijen „post vroegtijdig" is een alarmkreet ter ontlasting van dit nachte lijk postvervoer, die een begrijpelijke oor zaak heeft. Het personeel in deze postrijtuigen res sorteert onder de directies der spoorweg postkantoren, waarvan er drie in ons land bestaan: een te Amsterdam, een te Rotter dam en een te Zwolle. De inspectie der spoorwegpostkantoren is gevestigd in Utrecht. In de groote internationale trei nen rijdt ook postpersoneel mee, tot een eind weegs over de grens: naar het Zuiden tot Brussel en naar het Oosten tot Emme rik en Bentheim. Op de dagbooten van Vlissingen naar Harwich bevinden zich eveneens Nederlandsche postambtenaren, die op zee reeds de post beginnen te sor- teeren. Met de nachtbooten van Hoek van Holland worden alleen gesloten postzakken meegegeven. Maar ook buitenlandsch postpersoneel komt in Nederland: in de D- treinen, die in Vlissingen en Hoek van Holland op de booten naar Engeland aan sluiten, worden Duitsche postwagens mee gevoerd, waarin Duitsche beambten de post sorteeren. Stapels postzakken. Als we in Amsterdam C. S. in het voor Groningen bestemde postrijtuig stappen, om eens van nabij dit nachtelijke bedrijf mee te maken, zijn bestellers al druk be zig met het inladen van talrijke zakken post, die moeten worden meegenomen. En steeds stroomt het maar toe: post die uit de stad en een wijde omgeving, met de treinen uit de richting Rotterdam en uit het Noorden van de provincie is aange bracht en die bestemd is voor alle deelen van ons land. De zakken stapelen zich op, zoodat er in de rijtuigen haast geen plaats meer is om te staan, maar vlugge handen dirigeeren ze verder. Nrar een afgesloten ruimte gaan die, waar niets meer aan be hoeft gedaan te worden, en naar de hoeken de zendingen, die nog nader onder handen moeten worden genomen. Aldus gaat het in het postrijtuig voor Groningen, in dat voor Hengelo, in dat voor Eindhoven (waar overigens Maastricht op staat) en in dat voor Arnhem. De Nederlandsche posterijen moeten wel over een onnoemelijk aantal zakken beschikken. Vóórdat de trein in beweging is, begin nen de postambtenaren al enkele zakken open te maken. Er komen allerlei bundels en pakjes uit. Losse brieven worden nim mer in een zak gedaan, ook niet wanneer de geheele inhoud een gelijke bestemming heeft, daar op deze wijze een brief al te gemakkelijk zou kunnen verloren gaan, Boven op ligt steeds het „advies" met de aangeteekende en de expresse stukken, die telkens afzonderlijk worden geregistreerd. We rijden. Hier, in den postwagen, ver andert er niets aan het aspect, daar er zoo weinig raampjes zijn, dat men de lich ten van het stationsemplacement niet eens ziet voorbij flitsen. Het oponthoud aan het station Weesperpoort is voor de post van geen belang, omdat daar niets wordt in- of uitgeladen. Maar vóór Utrecht moet al het een en ander zijn gedaan. De trein schommelt een beetje, doch de postambte naren hebben als het ware zee-beenen en ze merken er onder het werk niets van. Aan de wanden bevinden zich in totaal een 500 loketjes, waaronder namen staan geschreven van allerlei plaatsen. Vier ambtenaren sorteeren hier de brieven, een is uitsluitend belast met de aangeteekende en expresse stukken en twee hebben tot taak het uitstorten van zakken en later het sluiten ervan. In totaal werkt zoo in den wagen zeven man postpersoneel, die alle maal de handen vol hebben, en de jour nalist tusschen hen, die een voorkomenden en deskundigen begeleiding heeft meege kregen, kijkt en vraagt en tracht onderwijl de werkers zoo min mogelijk in den weg te loopen. Een druk kruispunt. Daar denderen we al over de brug van het Merwedekanaal. We naderen Utrecht en even later zijn we de overkapping bin- nengestoomd. We zijn de eersten, maar al spoedig daarna zal het station opnieuw gevuld worden met het geknars van rem men en het gepuf van locomotieven. Rot terdam komt binnen, daarna Maastricht en tenslotte ook de trein uit Amersfoort, die wagens uit het Noorden en Oosten mee voert. Er moet heel wat worden geran geerd om de nieuwe treinen te formeeren: wij raken de postrijtuigen voor Arnhem en Eindhoven kwijt en krijgen van Rotterdam het rijtuig voor Leeuwarden mee. Daar wordt onmiddellijk mee begonnen en tege lijkertijd worden postzakken in- en uit geladen. Want uit het Zuiden komen bij voorbeeld vele zendingen mee voor het Noorden en het Oosten, die naar onzen trein moeten worden gebracht. Na Utrecht begint het groote werk. Hoe veel zakken er, voordat we in Groningen zijn, moeten worden opengemaakt, hoe- vel nieuwe er moeten worden gevuld en weer dicht gemaakt, het zou moeilijk zijn het aantal op te geven. Elke brief komt in het juiste loketje, elke bundel in den juis- ten zak en elke zak wordt gereed gezet op de juiste plaats om straks uitgeladen te worden. Daar is een zak, afkomstig uit Eind hoven, waarop staat: Amersfoort-Zwolle. Hij wordt leeggestort en er zitten allerlei bundels brieven in, met een touwtje er omheen en alle met een papiertje, waarop de nader bestemming staat geschreven. Een pakje voor Kampen gaat in een zak, die al post uit Amsterdam voor deze plaats bevat, maar sommige bundels heb ben meer dan één bestemming. Met een mesje, dat de ambtenaar aan een zijne* vingers draagt, wordt vlug het touwtje doorgesneden. Een brief voor Hattem, twee voor Harderwijk, vier voor Zwolle, eentje voor Oldebroek en nog veel meet; komt er uit te voorschijn. Ze zijn afkom stig van een plaats in de omgeving van Eindhoven, die niet genoeg post had om voor elke bestemming een paraten bundel te maken. Feillooze zekerheid. Iedere plaats heeft zijn eigen loketje, waarin de brief met feillooze zekerheid terecht komt. Uit die loketjes worden weer nieuwe bundels gemaakt, die in de aan rekken hangende zakken worden gedaan. Tientallen zakken, die alle in Zwolle moe ten worden uitgeladen. Hoe komen deze toegewijde werkers er op tijd mee klaar? Maar we zijn de IJselbrug nog niet over, of alle zakken staan al netjes aan den kant, met een touwtje dichtgesnoerd, hoeveel kilometers touw zullen er bij de posterijen jaarlijks wel worden gebruikt! Een label met de nieuwe bestemming (een masker heet dat in de postale terminolo gie) wordt in het touw meegebonden. Daarna een loodje, dat even toegeknepen wordt, en de zak is klaar. Na elk station komen nieuwe namen op de loketten te staan, met krijt geschreven, nieuwe zakken worden in de rekken ge hangen, andere zakken en bundels worden weer opengemaakt en uitgestort op de tafels c-rvoor en het werk gaat weer zijn gang. Het achterland van Zwolle en Hoo- geveen is wel zeer uitgebreid. Daar gaan zeer veel zakken uit den trein, alle be stemd voor deze plaatsen en verschillende andere in den omtrek en verder. Van Zwolle uit wordt o.m. des morgens vroeg weer de heele weg terug tot Nijkerk toe met een „werkenden trein" bediend! Zak ken worden aangereikt van hand tot hand, lichte en ook zware, die haast door één matt niet te tillen zijn, en als men er eindelijk mee gereed is, klinkt het wachtwoord} „alles", ten teeken dat de voorraad is uitgeput. Langzamerhand is het buiten lichter ge worden. Tusschen Hoogeveen en Beileiï zien we de zon opkomen, een groote roode bol, die alles in gloed zet en stil aan stij gend lichter wordt. Binnen in het postrij tuig heeft men geen tijd voor romantischs bespiegelingen. Twee duizend brieven sor teert iedere ambtenaar er per uur en aki het erg druk is, zelfs meer. Assen is daar. Weer worden zakken uit- en ingeladen. En dan komt Groningen, waar we ons laatste restje kwijt raken. Het is ook wel letjes. Aan den overkant staat de eerste trein voor „Holland" al gereed. De nieuwe dag is weer begonnen. Men vergunne mij heden het meer stren ge historische terein te verwisselen voor een ander, waarop wel eens afschaduwingen, zeer zwakke, van historische figuren voor kwamen. Ik waag het er op herinneringen op te roepen uit voor allen onzer lang ver leden tijd. Herinnert ge u lezer, uw eersten bewusten gang naar de kermis? Uw eerste indrukken van verwondering, vrees en ont zag? Want al die geneugten waren verbon den aan den kleurrijken, rumoerigen, dwarrelenden kring, waarin eertijds het al- gemeene, jaarlijks terugkeerende vermaak der groote menigte bestond. Zijn die herin neringen nog niet heelemaal vervaagd? Ik spreek van den tijd, dat er nog echte ker missen waren, jaarlijksche opflikkeringen van vroolijkheid in een vrij monotoon be staan, waaraan „de groote menigte", maar ook „de deftige standen" deelnamen, toen men nog op een kermisterrein naar een „Komedie-tent" kon gaan om b.v. Sha- kespeare's Othello zóó te zien spelen, dat men er van griezelde, met den burgemeester van zijn woonplaats in een draaimolen zit ten of met den „gouverneur" zoo heette destijds de Commissaris des Konings poffertjes eten bij Vulsma of beignets bij Consael. Ik herinner het mij nog heel gced en als alle oude menschen vind ik die jeugd herinneringen prachtig en zou ik die nog wel eens opnieuw willen beleven, want het was de tijd, waarin we niet verwend, niet oververzadigd, niet moew aren van al het nieuwe, dat zich aan ons opdrong, want dat nieuwe was schaarsch en werd daardoor inniger genoten. Een paardenspel was in de provinciale hoofdstad, waar ik mijn jeugd sleet, een gebeurtenis, die iedereen bezig hield, en wanneer wij op 19 Februari, den verjaardag van Koning Willem III, wisten, dat „de gouverneur" een gekroonde W in gasvlammetjes boven de deur van zijn wo ning zou laen flikkeren, togen we allemaal er o pom dat te zien. Een gekroonde W in blauwe gasvlammetjes! In de tunnels der stations ziet men thans meer dan dat, maar zestig jaar geleden was alles eenvoudiger, ook onze smaak en onze eischen. En we ge noten van wat we zagen. Om weer op de kermis terug te komen daar beleefde ik als kind oogenblikken van innerlijke ontroering. Ik ben bij Ernest Basch op het podium geroepen en hij heeft een potloodje, dat ik tusschen mijn vingers haast plat drukte, in een groote huzaren- pluim veranderd, zonder dat ik er iets van merkte. Ik heb onder een dame mogen doorloopen, die door haar wonderbare magie zich van het plankier losmaakte en op manshoogte zweefde boven het tooneel: ik heb Ben Ali, den genteleman-neger, uit mijn zakdoek een kom met water en goud- visschen zien te voorschijn tooveren, en in geheimzinnige kamertjes, waar ik voor geen geld ter wereld de hand van een oude ren broer zou hebben losgelaten, wassen beelden gezien in de mysterieuze stilte van een met tapijten behangen alkoof. Sliep zij niet, de prachtige vrouw in baltoilet, wier corsage zacht bewoog bij haar geregelde ademhaling? Het was onbegrijpelijk, hel was ontzagwekkend, en mijn jeugdige ont vankelijkheid vervulde mij met eerbied voor hen, die ons dat alles brachten. En vele jaren lang was de zomervacantie, waarin de kermis viel, de tijd, waarin mijn fantasie het meest werkte en bevredigd werd. Ik denk aan die lang vervlogen dagen terug, nu ik onverwachts allerlei histori sche bijzonderheden las over Madame Tus» saud's wassenbeelden-theater te Londen Dat bestaat dus nog. Ik was het vergeten, Ik heb te Londen aan andere collectiën de voorkeur gegeven. Maar Madame Tussaui is er dus nog altijd, zooals het Panopticum te Brussel nog bestaat en een dergelijke wassenbeelden-collectie in Parijs. En de Londensche verzameling wordt blijkbaar bij gehouden, is up tot date, laat zelfs de jong ste Engelsche ministers zien en het genie van de film Charley Chaplin. Laat ik den grooten roem van eertijds den bescheidener glans van tegenwoordig even voor u doen herleven. „Madame Tus- saud' is een stuk geschiedenis van namaak en daardoor gewekte ilusie. Ik ontleen alles, dat ik daarvan weet, aan een studie van: Carl Dietrich Carls, die in de Zwitsersche National Zeitung oude historie oproept en mij weer in herinnering gelukkig maakt met die onvergetelijke, die stralende kermi3 mijner jeugd. Wij beginnen met het jaar 1760. Toen woonde te Bern een dokter Johann Christoph Curtius. Hij modelleerde dikwijls menschelijke ledematen en organen in was. Later maakte hij modellen van levende per sonen. Door den prins van Conti, een neef van Lodewijk XV, werd hij naar Parijs ge trokken. Een getrouwde zuster deed zijn huishouding. Haar dochtertje Marie hielp hem bij het maken zijner wassen beelden. Den koning, personen van het hof, Voltaire en vele anderen beeldde hij af in was. Een paar dagen vóór het uitbreken der Fransche Revolutie (14 Juli 1789) trok een bende, die ontevreden was over het ontslag door den koning van minister Necker, zijn atelier binnen, maakte zich meester van de buste van Necker en van den lateren Phi- üppe Egalité en stuwde er in optocht mee door de straten, onder luide vivats. Er kwam een botsing, een vechtpartij ontstond, een doode viel, er waren gewonden en Necker's wassen buste werd stuk geslagen. Dokter Curtius stierf spoedig daarna, maar het nichtje Marie ging door met in was te boetseeren. Men dwong haar zelfs om bij het schavot der guillotine en in de gevan genissen te werken en aan haar arbeid is een collectie figuren uit den tijd van het Schrikbewind te danken, die o. a. Charlotte Corday, Hébert en Robespierre bevatte. De kleine Marie werd ouder. Zij trouwde met een mijnheer TuSsaud, maar het huwe lijk schijnt van weinig belang in haar leven te zijn geweest of heel kort geduurd te heb ben. Toen zij twee en veertig was, stak zij met haar verzameling naar Londen over. Dat was in 1802 en korten tijd later is de collectie beroemd. Een tocht door Enge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 9