DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Uitbreiding van de staking in Frankrijk. Sportvliegtuig op Schiphol verongelukt No. 130 138e Jaargang Steeds meer vitale bedrijven bij de staking betrokken. Meer dan 100.000 stakers. De mogelijke oorzaken van de staking. Oostenrijksch sportvliegtuig afgegleden en geheel vernield. De inzittenden beiden gedood. Te weinig snelheid. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.— franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE AD VERTEN TIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer f 0.25, groote contracten rabat Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Donderdag 4 Juni 1936 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Gisteren was het de achtste dag van de stakingen. Tegen 12 uur waren on geveer 230 fabrieken by de stakingsbe weging betrokken. In het departement Seine et Oise en dat van de Seine wordt het aantal stakers geraamd op 100.000. De beweging verspreidt zich thans in Noordelijke richting. Het feit, dat de stakingsbeweging zich uitbreidt tot andere industrieën, met name tot de levensmiddelen-indus trie, vormt een zoodanig ernstige om standigheid, dat men in officieeie kringen een zekere ongerustheid niet verheelt. Zoo zijn de arbeiders van de gasfa briek te Nanterres in staking gegaan, terwijl ook bij de waterleidingmaat schappijen in de buurt van Parijs sta king dreigt. Bovendien hebben alle Parijsche ijsfabrieken het werk moeten stilleggen, zoodat de melkdepots niet meer van ijs kunnen worden voorzien. Meer dan de helft van de voor Parijs bestemde melk wordt voor het gebruik geconserveerd met behulp van ijs De Parijsche correspondent der N. R. C. telefoneerde gisteravond: De Itakingsbeweging verbreidt zich als een olievlek. Vandaag was er gelegenheid eenige industrieelen uit het gebied van Pa rijs te spreken. Een hunner, die aan het hoofd staat van een bedrijf met 300 arbei ders, had op een telefonischen oproep naar zijn fabriek geen antwoord gekregen. Hy vroeg zich af of de mannen er het bijltje bij hadden neergelegd. Bij een ander, chef van een klein personeel, was men gaan mopperen: de patroon had hen daarop ge moedelijk toegesproken. Met de stukken in de hand had hij hun uitgelegd, dat bij loonsverhooging met verlies zou worden gewerkt. De werklieden hadden daarop van hun voornemen afgezien. Een ander had de delegatie geantwoord: ik sta de ge vraagde vermeerdering toe, maar dan eisch ik ook een stipte nakoming van de ver plichtingen; de eerste, die zich niet daar aan houdt, wordt ontslagen. Een vierde eindelijk had den klagers te verstaan gege ven, dat in de tegenwoordige omstandighe den een stilzetting van de onderneming hem te stade zou komen. In het algemeen trof de betrekkelijke zorgeloosheid, waarmede de arbeiders de mogelijkheden van een neerlegging van den arbeid en zelfs van een bezetting der lokalen onder het oog zien. Het spreekt vanzelf, dat de agitatie van deze zijde zoo min aangestookt is, als aangemoedigd •wordt. Wel heet het, dat de rechterzijde hierin de hand heeft. Zij zou dit middel aanwen den om de a.s. regeering bij voorbaat dwars te zitten en tweedracht te zaaien tusschen radicalen, socialisten en commu nisten. Wie is dan voor het uitbreken ver antwoordelijk? Natuurlijk hoort men Moskou noemen. Anderen geven de schuld aan het Alge meen Verbond van den Arbeid. Het een noch het ander is met de feiten te rijmen. Er werd al opgemerkt, dat de beweging den communisten op het oogenblik onge legen komt. De taak van Blum wordt erdoor ver zwaard en Moskou heeft nu blijkbaar al les erop gezet zijn plannen als kabinetsfor mateur te laten slagen dat de communis ten in de regeering treden, maar voor het overige zullen zy hem zooveel mogelijk te gemoet komen. Zoo willen ze een hunner als onder-voorzitter van de Kamer. Welis waar stuiten zij met dezen steunpolitiek op den onwil van de afgescheiden communis ten in de personen van Doriot; op sabota ge aansturen, nu de ortodoxe broeders al les den om hem te beletten in de Kamer zitting te nemen; de machtige vakbond van Jouhaux deze lawine aan het roeren heeft gebracht, is evenmin aan te nemen. Iets anders is, dat de eischen hun sympa thie hebben. Tegenwerking van dien kant is zeker sinds de samensmelting met de communistische vakvereenigingen ondenk baar. Maar ook hun komt de vorm, die de arbeiders aan hun ontevredenheid geven, ongelegen. Nu het zoover is, kunnen zy niet anders dan remmen. Zoo sporen zij de mannen aan zich stipt te houden aan de overeenkomsten in de gevallen, waarin deze tot stand gekomen zyn en vooral de vryheid van beweging der directeuren niet te belemmeren. Deze waarschuwingen wor den blykbaar ter harte genomen. Eigenaar' dig is, dat het publiek zyn kalmte bewaart tegenover deze revolutionaire verscijnse- len. Een zekere suggestie is volstrekt niet al leen by de vooruitstrevenden te zoeken. Zelfs een weekblad als Choc, niet van fas cistische smetten vrije werpt een groot deel van de verantwoordelijkheden op de pa troons. Het vraagt: Is het menschelijk en re delijk dat 75.000 arbeiders het werk moes ten neerleggen om bepaalde bedrijfsleiders de rechtvaardigheid te laten inzien van den eisch aangaande een betaald verlof van één week in het jaar? Sinds dit geschreven werd, is het aantal stakers tot 350.000 vermeerderd, van wie 100.000 in het departement van de Seine, waar volgens de Intransigant 250 fabrieken bezet zijn. Een verdere toeneming. Men heeft den indruk, dat de beweging den leiders uit de hand loopt. Het is de vraag hoever deze verlamming van het in- dustriëele- en handelsleven zal doorvreten. Aanvankelijk leek het alles nogal on schuldig; men las van de gemoedelijke ma nier, waarop de stakers zich inrichten in de lokalen en hoe zij op de binnenplaatsen verstrooiing zochten. In de metaalnijverheid schijnt de bewe ging te luwen, dank zij de snelheid, waar mede de uit vertegenwoordigers van pa troons en arbeiders gevormde commissie haar taak aanpakt. Het tegenvoorstel van de patroons dient als basis voor het over leg. Wij staan op het standpunt, dat de be slissing aangaande het collectieve contract bij het parlement ligt. Bij den senaat is al drie jaar een ontwerp dienaangaande aan hangig. Tegenover den eisch tot onmiddel lijke loonsverhooging stellen zij volgens de Paris Soir het volgende argument. De prij zen van de in uitvoering zijnde orders be rusten op de tegenwoordige loonen: de ge sloten overeenkomsten moeten dus worden uitgevoerd, alvorens de vermeerdering van de loonen kan worden toegepast. De besprekingen duren voort. Een ernstige toestand. Men weet, dat de minister van arbeid er een werkzaam aandeel aan neemt. De be trokken syndicaten zeggen, dat de stakingen spontaan uitgebroken zijn in die fabrieken, waar de loonen heel laag zijn, maar het spreekt vanzelf, dat zy gemakkelijk van het corporatieve op het politieke plan over- glyden. Van een algemeene staking is geen sprake. Wel dreigen ernstige moeilijkheden. De 3000 arbeiders van de fabriek, die 30 plaatsen ten Westen van Parijs van gas voorzien, zyn in staking gegaan. Ten slotte an de actie, die in het bekende etablisse ment van de Champs Elysées begonnen is, zich uitbreiden tot groote café's daar en aan den boulevard. Dit alles moet de komst van Blum aan het bewind verhaasten. Besprekingen van Sarraut. Gisteravond heeft Sarraut een delegatie van werkgevers by zich ontvangen in tegen woordigheid van den minister van arbeid Frossard. Sarraut ontving vervolgens een werkliedendelegatie. Na afloop verklaarde Frossard aan de pers: de ondercommissies zijn dezen middag bijeengekomen. Daarna zal de algemeene commissie in voltallige zitting bijeenkomen, maar op gewichtige punten ziet men zich tegenover groote moei lijkheden geplaatst. Ook staking bij de transport bedrijven? Men verwacht nog een uitbreiding van de staking over een aantal transportonder nemingen in de buurt van Parijs. Gister ging het gerucht, dat hierdoor ook alle Parijsche dagbladen getroffen zouden worden, doch naar het schijnt, heeft men wat de dag bladen betreft nog tijdig een regeling kun nen treffen. Bij andere transportbedrijven schijnt een staking zeker te zijn en naar verluidt zyn de directies reeds begonnen de eischen van hun personeel te bestudeeren. Hoewel er geruchten gingen, dat het ge heele transportwezen bij deze staking be trokken zou zyn, waren er gisteren nog geen teekenen, dat dit inderdaad het geval is. In dat geval zou de toestand onmiddellijk veel ernstiger worden, omdat hierdoor tal van bedrijven waarbij nog geen staking is uitgebroken toch in ernstige mate schade zouden ondervinden. Een communiqué van de vakver eenigingen. De Unie van vakvereenigingen in de buurt van Parijs heeft gistermiddag een commu niqué gepubliceerd, waarin gemeld wordt, dat het Algemeen verbond van den arbeid een toeneming van de stakingen in het ge bied van Parys constateert; vooral in het levensmiddelenbedryf en by de chemische industrie. Wy zyn vast besloten om de staking te laten verloopen met dezelfde dis cipline als in de eerste dagen ten toon is gespreid. De vakvereenigingen zyn verder besloten om hun volledige medewerking te verleenen in alle gevallen waar in de eischen van de stakers rechtvaardig zyn. Het Algemeen verbond van den arbeid en de Unie van vakvereenigingen zullen alle maatregelen treffen om de vakvereenigingen het voortzetten van hun actie mogelijk te maken, zoo eindigt het communiqué. De dagbladen er bij betrokken? Het gerucht ging, dat gisteravond de staking zich zou moeten uitbreiden tot de besteldiensten die belast zijn met het ver voer der dagbladen, waardoor geen enkel Parysch dagblad verzonden zou kunnen worden. Het schijnt echter, dat spoedig overeenstemming zal worden bereikt. In enkele fabrieken is het werk hervat, in andere daarentegen zyn de arbeiders thans ook in staking gegaan. Nog meer stakers. Het personeel van de Galeries la Fayetta, van de Parfumerie Coty en van de film maatschappijen Pathé en Nathan heeft het werk neergelegd. Staking bij de Messageries Hachette. De staking is in den afgeloopen nacht overgeslagen naar de Messageries Hachet te, de bekende onderneming die zich bezig houdt met het vervoer van dagbladen. Al lereerst werd het werk neergelegd door de chauffeurs der vrachtauto's, die des nachts de paketten kranten naar de stations ver voeren. Woensdagmiddag was een accoord tusschen werkgevers en werknemers tot stand gekomen waarbij een loonsverhooging van tien procent was toegekend. Een ande re kwestie was echter nog niet behandeld. Te twee uur in den nacht reden de vracht wagens weg, dochten beide einden der straat bleven zij staan, waardoor het ande ren auto's enmogelyk gemaakt werd het vervoer over te nemen. Bij de aflossing der ploegen verzamelde zich een groote menig te in de krantenwijk. De politie hield hier een oogje in het zeil. De „Oeuvre" verschijnt heden slechts met zes pagina's en voert ale verontschul diging aan, dat de verschillende stakingen tot besparing op het papierverbruik heb ben gedwongen. Ook de chauffeurs der on derneming, die het vervoer van preventief gehechten naar het paleis van justitie ver zorgt, hebben Woensdag gestaakt, zoodat de dienst door politieauto's moest worden overgenomen. De ontwikkeling der stakingsbeweging. De stakingsbeweging heeft zich thans ook in toenemende mate over de provincie uit gebreid. In Rouaan wordt in de meeste groote chemische fabrieken St. Gobain, Maletra Kulman gestaakt. De arbeiders hebben ten deele eischen gesteld, die soms oploopen tot loonsverhooging met 50 pro cent. In de meeste gevallen hebben de ar beiders de fabrieken bezet en verklaard, dat zij niet eerder daaruit zouden vertrekken, dan wanneer hun eischen ingewilligd zijn. De textielindustrie in Rijssel is sinds giste ren in grooten omvang door de stakingsbe weging aangetast. In een meubelfabriek eischen de arbeiders 35 procent loonsver hooging. Ook de groote staalfabrieken For- ges et Acieres de Denain et Anzin, die 3700 arbeiders in dienst hebben, liggen sinds gistermiddag stiL De leiding der fabrieken heeft ter bestudeering van de eischen der arbeiders een bedenktijd van 24 uur ge vraagd. De stakingsleiding heeft hierop doen weten, dat wanneer de arbeiders niet zonder verwijl genoegdoening krijgen zou den, zij de hoogovens zouden laten dooven. In Le Havre hebben onbekende daders reeds twee maal een roode Sovjetvlag met sikkel en hamer aan een lichtmast gehe- schen. De vlag is door de politie verwijderd, zonder dat de daders konden worden gevon den. DE BELGISCHE KABINETSCRISIS. Wordt van Zeeland toch kabinets formateur? De meening, dat de heer van Zeeland ten slotte opnieuw geroepen zal worden een regeering samen te stellen, wint meer en meer veld. Het schijnt echter, dat men in politieke krin gen de crisis wil rekken tot de volgende week met het oog op de verkiezingen voor de pro vinciale raden, welke Zondag a.s. zullen wor den gehouden, zoomede ten aanzien van de gevolgen, welke daaruit zullen kunnen voort spruiten nopens de samenstelling van den den senaat. Men denkt echter niet, dat zulks an invloed zal zijn op de mogelijke samenstelling van een uit vertegenwoordigers der drie partijen be staande regeering. Het schijnt echter reeds vast te staan, dat de heer Vandervelde geen deel zal uitmaken van de nieuwe regeering en dat het instituut minister zonder portefeuille zal worden afge- schaft. 8 Gisteravond om zeven uur is een binnenkomend Oostenrijksch sporttoe- stel in de onmiddellijke nabijheid van het vliegveld Schiphol afgegleden en verpletterd. De beide inzittenden zijn om het leven gekomen. Het waren onze landgenoot van Hengel, directeur van de Oesterreichische Credit Anstalt te Weenen en de bekende Oostenryk- sche sportvlieger Brunowski. In een vrille geraakt? Het verongelukte toestel was een Miles Hawk, bemand met twee personen en ge merkt O.E.D.V.H. De machine was om 16.12 uur van het vliegveld te Bazel ge start en verscheen om een minuut over ze ven boven Schiphol. Toen het vliegtuig een minuut later zou gaan landen, zag de waarnemer op den verkeerstoren tot zijn ontsteltenis dat het toestel snel omlaag gleed, waarschijnlijk doordat het in een vrille was geraakt, en tegen den grond te pletter sloeg. Het ongeluk gebeurde ten zuidwesten van het vliegveld op ongeveer 300 meter af stand van de grens van het terrein op het gedeelte, dat voor de uitbreiding van de Amsterdamsche luchthaven bestemd is. Het toestel viel neer van een hoogte van onge veer zeventig meter op een oogenblik, dat het weinig snelheid meer had. Ooggetuigen kregen den indruk, dat de piloot de ma chine op 4 a 5 meter boven den grond nog redresseerde, want het leek een moment alsof het toestel weer normaal vloog. Hier door dacht men aanvankelijk, dat de gevol gen van het ongeluk niet zoo ernstig zou den zyn en in dit verband werd de alarm sirene slechts een minuut in werking ge steld. Op dit signaal begaven zich onmiddellijk naar de plaats van den ramp de heeren van Dijk van den eersten hulpdienst en van de Beek, assistent-havenmeester, alsmede ver scheidene monteurs en personeel van de Nationale Luchtvaartschool. Het toestel bleek geheel te zijn vernield en tusschen de puinhoop vond men de deerlijk verminkte lijken van de beide inzittenden. Het bleken te zyn onze landgenoot mr. A. J. van Hengel, directeur-generaal van de Oesterreichische Credit Anstalt Wiener bankverein en de bekende Oostenryksche sportvlieger Brumowsky. De leden van den Geneeskundigen Dienst van Schiphol en twee ambulances van den Gemeentelijken Geneeskundigen en Ge zondheidsdienst onder de persoonlijke lei ding van den directeur, den heer L. Heijer- mans, waren eveneens spoedig ter plaatse. De Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart te den Haag werd onmiddellijk van het ge beurde in kennis gesteld. Gisteravond nog werden de ingenieurs van der Heiden en van der Maas van dezen dienst op Schiphol verwacht voor het instellen van het offi cieeie onderzoek. Het stoffelijk overschot van de slacht offers is naar de stad overgebracht. Een tragische omstandigheid was, dat familie leden van den heer van Hengel, die hem waren komen afhalen, het ongeluk voor hun oogen zagen gebeuren. Toch voltrok de vliegramp zich vrijwel onopgemerkt, daar het op dat uur zeer stil was in de gebouwen en op het terrein. De snelheid te sterk verminderd. Toevallig waren aanwezig de heeren Fok ker en van Neyenhof, welke laatste de „Spin" voor de demonstratie van Zaterdag a.s. zou gaan beproeven, nadat dit toestel gehegl was geïmpregneerd. De heer Fokker gaf als zijn meening over het ongeluk te kennen, dat de Miles Hawk-toestellen voor de meeste sportvliegers veel te snel zijn. Men was op Schiphol dan ook van oor deel, dat het ongeluk moest worden toege schreven aan de omstandigheid, dat de piloot de snelheid te veel had verminderd. Hierdoor moet hij zyn afgegleden en in een vlakke vrille zijn geraakt. Dit is wel het gevaarlijkste wat een vlieger kan over komen, omdat het althans op geringe hoogte uitgesloten moet worden geacht dat het toestel kan worden geredresseerd. Men nam ook aan, dat op het moment van het ongeluk, de heer van Hengel het toestel moet hebben bestuurd en dat de instructeur niet meer heeft kunnen ingrijpen. Men heeft hier te maken met een fatale vliegfout, waartegen herhaalde lijk wordt gewaarschuwd. De Miles Hawk toestellen, welke een groote kruissnelheid bezitten, moeten pok met een groote snelheid geplaneerd landen. De fout is nu, dat door den vlieger geen rekening schynt te zijn gehouden met de minimumlandingssnelheid, waardoor het toestel is afgegleden. Het ongeluk kan in geen geval worden toegeschreven aan de weersomstandigheden, omdat deze zeer gunstig waren. Wie aanwezig waren. Toen de ramp geschiedde, waren ook de heeren Thomson, stationchef en havenmees ter Dellaert aanwezig, zulks in verband met de vluchten van de „Spin". Ook zy hebben onmiddellijk de noodige maatregelen ge nomen. Aangezien er zoo goed als geen publiek op het vliegterrein aanwezig was, voltrok het ongeluk zich vrijwel onopge merkt. De resten van het vernielde toestel wor den door personeel van Schiphol bewaakt. De loopbaan van dr. van Hengel. Mr. Adrianus Johannes van Hengel werd in 1886 te Amsterdam geboren. Na in zijn geboorteplaats de H. B. S. te hebben ge volgd, legde hy in 1904 staatsexamen af, waarna hy aan de universiteit te Leiden studeerde in de rechtswetenschappen. In 1911 verwierf hij den graad van doctor op het proefschrift „de verhouding tusschen gerechtigde en verplichte bijpapieren van waarde". In 1909 was hij intusschen zyn loopbaan begonnen aan de Amsterdamsche Bank, waarvan hy in 1916 tot directeur werd benoemd. Toen in 1924 de Rotterdamsche Bankver- eeniging behoefte had aan een reorganisa tie, werd de heer van Hengel benoemd tot directeur dezer bankinstelling, terwijl hij bij de Amsterdamsche Bank het lidmaat schap van den raad van toezicht behield. In 1927, na beëindiging der reorganisatie der Robaver, maakte hij een reis om de wereld. Van 1927 tot 1932 bekleedde hij wederom de functie van directeur der Amsterdamsche Bank. In 1931 werd hij geroepen om zijn financieele deskundigheid aan te wenden als reorganisator en raadgever van de Oester reichische Credit Anstalt-Wiener Bank verein, welke functie hij tot heden be kleedde. In 1932 trad hy af als directeur van de Amsterdamsche Bank. De overledene had een internationale naam als financier en als organisator van het bankwezen. Voor de sa neering van het 'economisch leven in Oos tenrijk heeft hy belangrijk werk verricht. Een Mtles Falcon. Nader vernemen wij, dat het veronge lukte toestel niet was een Miles Hawk, maar een éénmotorige Miles Falcon, een gesloten tweezitter van hetzelfde type. Dit toestel is bovendien voorzien van rem- klappen, welke by een landing bijzondere voorzichtigheid vereischen. De motor van het toestel had zich een meter in den grond geboord. De romp is geheel vernield, de propellor is afgebroken, terwijl de vleugels zyn afgeknapt. De ontzielde lichamen van de beide inzittenden vertoonden inwendi ge kneuzingen en verwondingen. Aange nomen moet worden, dat zij-op slag zijn ge dood. De instructeur, kapitein von Bru mowsky (niet Brunowski), vertoonde een groote wonde aan het achterhoofd. De overblijfselen van het toestel zijn vannacht door een sergeant van de militai re politie bewaakt. De heeren ir. van der Heiden en ir. van der Maas van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart te den Haag, werden hedenoch tend om negen uur op Schiphol verwacht voor het leiden van het onderzoek. O.m. zullen ooggetuigen worden gehoord. Voorts kan nog worden medegedeeld, dat mr. A.J van Hengel, die een enthou siast sportvlieger was, heeft deelgenomen aan de Pinkestervlucht van de Oostenrijk- sche Aero club, welke Donderdag 28 Met was begonnen. Ook mevrouw van Hengel had aan deze vlucht deelgenomen en wei met een sportmachine, welke bestuurd werd door den thans eveneens omgekomen kapitein van Brumowsky. Wij vernemen voorts, dat het Miles Fal- con-toestel, waarmede het ongeluk is ge beurd, in de kringen der internationale sportvliegerij als een uitnemende sportma chine bekend staat. Wel dient echter men echter rekening te houden met haar groote snelheid, welke ook bij het landen niet ge ring is. In ons land is het type niet zoo algemeen bekend, evenmin als de Miles Hawk. Van dit laatste type is er, voor zoover bekend, slechts een toestel in Nederland aanwezig en wel van den bekenden sportvlieger, der» heer de Geus van den Heuvel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 1