lAltLEItl I Welgeslaagd Fokker-feest op Schiphol. Da ideale wagen bij I elk weer. In één mi- h|i I nuut van gesloten tot H H openwagen.Voorwiel- I aandrijving - onafh. m j H veering-stalen carros- I serie.Minimumwegen- I belasting. Oerzuinig- I solide en snel. Agent Garage W. Tasche ALKMAAR TEL. 4382 z.w.v.u. Ook „de Spin" vloog. Luchtvaart Imp. André J. H. Ceurvorit I 1^^ AMSTERDAM UI. 28300 IH Paardensport. HAAGSCH CONCOURS HIPPIQUE. Na lange jaren voor het eerst weer eens een concours hippique op Zondag in de re sidentie, en dan zulk ellendig weer. De vereeniging tot bevordering van de paarden fokkerij in Nederland heeft het gisteren waarlijk niet getroffen, maar toch was de belangstelling nog alleszins bevredigend en zelfs grooter dan deze de laatste jaren op Houtrust placht te zijn. Begonnen werd met een behendigheids springconcours, gereden door amateurs, die sinds 1 Januari 1931 nog geen drie eerste prijzen gewonnen hebben in springconcoursen. Er waren 15 hindernissen tot een maxi mum hoogte van 1.20 meter. De lengte van het parcours bedroeg 750 meter, de maxi mum tijd 2 minuten 8 seconden. De hinder nissen waren fair. De uitslag werd: 1. Ph. Pander met Cock tail 0 fouten in 1.09; 2. luit. baron van Heec- keren van Brandsenburg met Gigolo 0 fou ten in 1.09; 3. mevr. Hensen met Lillyput van de Tattersall manege 0 fouten in 1.16; 4. mej. van Stockum met Maritza 0 fouten in 1.17; 5. luit. baron van Lynden met Tra- cy 4 fouten in 1.16; Schoonste rijpaard. Hierna volgde concours voor het schoon ste rijpaard, verdeeld in zwaar gewicht en licht gewicht De uitslag werd: Zwaar gewicht: 1. Nordland König van A. J. Blok (Klein); 2. Alderman 2 van de Amsterdamsche rijtuigmij. (Bushof); 3. Is- mael van The Balfour Farm (mevr. Siem Roderwald); e.v. Scottish Dream van R. J. J. Hiemstra en Candidat van Manege Stads park (Sauerzapf). Licht gewicht: 1. Joli Coeur van A. J. Rlok (Klein); 2. La Pelouse van The Bal four Farm (mevr. SiemRoderwald); 3. Maxim 2 van P. de Gruyter (mevr. Vorster- manLungen); e.v. Tatjana van luit. J. Hoytema van Konijnenburg (mevr. Fabius) en Houby Sweet van R. J. J. Hiemstra (Tiange). Shetland Poney's. Een bijzondere attractie vormde wel het concours voor Shetland-poney's, waarvan de uitslag luidde: 1. Mimi van stal Duin hoeve, gereden door mevr. van Hoboken van Hoedekenskerke; 2. Hans van de Am sterdamsche rijtuigmij., gereden door de kin dertjes Spangenberg; 3. Sylvano van stal Doorwerth gereden door baron van Brakel: 4. Nora van stal Doorwerth gereden door mej. van As; 5. Johnny Walker van P. J. M. van der Berg en 6. King van denzelfden eigenaar. Concours d'elegance. Hierna volgde het concours d'elegance, gereden door dames. De dames kwamen per auto den ring binnen, waar de door haar te berij Jen paarden gereed stonden. Zoowel Paard, auto, netste geheel, kleeding (ook van personeel) werd bij de ccoordceling in aanmerking, genomen. 1. mevr. VorstermanLungen met Maxim 2 en Lancia; 2. mevr. van Hoboken van Hoe dekenskerke met Romi en Auburn; 3. mej. Hiemstra met Scottish Dream en Auburn; 4. mej. Wierix met Prince Boudouin en Horch; 3. mej. Stokvis met Lady Aynsley en S.S. Barrière springen. Het slot van het mooie programma werd gevormd door een nummer barriere sprin gen voor amateurs en professionals. Het eindresultaat werd: I. Ankona van D. H. Pasman 'Dietrich) wet 3x0 fouten; 2. Dakota van H. Gescher (Ballegooy) met 2 x 0 fouten en 4 fouten; 3. Shamrock van J. Parqui met 2 x 0 fou ten en uitgebeld; 4. en 5. Formidable van D. H. Pasman (Dietrich) en Lillyput van de Tattersall manege (mevr. Hensen) met 0 en 4 fouten. HARDDRAVERIJ TE GRONINGEN. Zondag hield de harddraverijvereeniging te Groningen in het stadspark een aantal wedstrijden. Het eerste nummer om den jeugdprijs, prij zendraverij vierde klasse voor paarden van 3, 4 en 5 jaar, over een afstand van 1700 meter, werd gewonnen door het paard Admiraal Bonnie, eig. C. Kleyne in den tijd van 1 min. 34 3/10 sec. Tweede werd het paard zoon van Silladar, eig. J. A. de Mooy. In het tweede nummer om den nieuws bladbeker voor de heatsuperklasse-prijzen- draverij, uitsluitend voor paarden, die op een Nederlandsche baan in 1935 of 1936 een K.M.-tyd hebben getoond van 1.28 of snel ler, werd eerste Peter Ingonar, eig. Stal Gruno in den tijd van 1 min. 27 3/5 sec.; 2. Xoli, eig. A. Sierdsma; 3. Calumet Donald, eig. H. Thies. Juni-prys, pryzendraverü 3de en 4de klasse, Engelsche heat, afstand 1700 M.: 1. Xerxes, eig. mevr. v. WieringenReselman, 1 min. 29 sec.; 2. Xenia G, eig. Stal Birk- hoven. Auteuil-prijs: ren op de vlakke baan, af stand 1800 M.: 1. Yatagan, eig. Stal Gruno, Groningen, tijd 2 min. 8 4/5 sec.; 2. Voltaire, eig. G. Harkema, Haren. Tweede heerrijdersprijs: Handicap-drave rij eerste klasse, afstand 2400 meter: 1. Ren- tinus, eig. P. Kramer, tijd 1 min. 29 7/19 sec.; 2. Qui Vive, eig. W. van der Velde; 3. St. Bernard, eig. A. Marcus. Wandelen. RESIDENTIE WEEK. Residentiewandeltochten. Een buitengewoon succus was de organi satie van de Residentiewandeltochten, waar aan door ongeveer twee duizend deelnemers waaronder een 63-tal groepen, werd deelge nomen. Te ongeveer 2 uur vertrokken de eerste deelnemers aan de 20 of 30 K.M.-route van af het Sportpaviljoen op het terrein der nieuwe 's-Gravenhaagsche ijsvereeniging, waar het bestuur van de „De Vierdaagsche" den afmarsch regelde onder leiding van ka pitein J. N. Breunese. Overal was langs den weg de route met pijlen aangegeven, zoodat ook de individueele wandelaars niet de ge ringste moeite hadden het parcours te vol gen. De jury bestond uit de heeren kapitein baron van Heeckeren van Brandsenbuig, plaatselijk adjudant, kapitein Schwing en den oud-zeeofficier Verloop. De tweede dag. De 1400 deelnemers(sters) (43 groepen en individueele wandelaars), die Zondagoch tend startten, mochten zich helaas niet ver heugen in het stralend zonnetje, dat hun mededingers Zaterdag begunstigde. De stemming heeft er evenwel niet in het minst onder geleden en met groot enthousiasme aanvaardden allen den tocht, die dank zij de voorbeeldige organisatie, naar aller wensch verliep. Na afloop ontving iedere deelnemer(ster) een fraaien tegel met het Haagsche wapen als belooning en aandenken aan dit sportief gebeuren. In den namiddag had de uitreiking plaats van de extrapryzen door de jury, welke haar oordeel uitsluitend grondde op marsch- vaardigheid, orde, stemming, waarbij ook de zang een rol speelde evenals kleeding. Watersport. Zondag heeft de onderlinge- en invita tiewedstrijd van de Z.W.V.U. te Uitgeest, die tengevolge van het minder gunstige weer alreeds 2 maal was uitgesteld, plaats gehad. De uitslag van de wedstrijden luiden als volgt; B.M. klasse C: 1. Sintram (J. Krijning, Z.O.) 1 uur 40 min. 7 sec.; 2. Robbedoes (Jb. Krom, Z.W.V.U.) 1 uur 40 min. 7 sec.; 3. N.N. (Bolding) 1 uur 42 min. 44 sec.; 4. Pim Gluiper (W. Vleeschman, Z.W.V.U.) 1 uur 43 min. 32 sec.; 5 Snip (S. Schenk, Z.W.V U.) 1 uur 56 min. 59 sec. Gemengde klasse A: 1. Vlieter (Gebr. Doets, Alkmaar) 1 uur 34 min.; 2. Adi (G. Willemse, Z.W.V.U.) 1 uur 48 min. 26 sec.; 3. Dodde (C. Mars, Z.W.V.U.) 1 uur 49 min. 21 sec.; 4. Ati (B. Hos, Z.W.V.U.) 1 uur 49 min 44 sec.; 5. Oké (Jb. Meijer, Z.W.V.U.) 1 uur 52 min. 40 sec. Scharpies: 1. Westerflügel (W. Bos, Z.O.) 1 uur 26 min. 18 sec.; 2. Moor (F. Buiten huis, Z.V.V.) 1 uur 30 min. 32 sec. 6 M. B.M. klasse B: 1. Anwibeja (J. van Leeuwen, Z. O.) 1 uur 30 min. 58 sec.; 2. Sperwer (van Rossum, Z.O.) 1 uur 33 min. 14 sec. 6 M. B.M. klasse A: 1. Olympia (R. Zaad- noordijk, Z.W.V.U.) 1 uur 29 min. 56 sec.; 2. Greta (N. Starreveld, Z.W.V.U.) 1 uur 31 min. 21 sec.; 3. Meeuw (Jb. Smits, Z.W.V. U.) 1 uur 35 min. 15 sec.; 4. N.N. (Jb. Ver meulen, Z.W.V.U.) 1 uur 36 min. 51 sec.; 5. N.N. (F. Zonjee, Z.W.V.U.) 1 uur 38 min. 10 sec.; 6. Twis (Cordes, Z.O.) 1 uur 38 min. 42 sec.; 7. Angupi (W. Eckhart, Z.W.V.U.) 1 uur 51 min. 58 sec. De baan, die tweemaal gezeild moest worden, was uitgezet vanaf de jachthaven naar de Stierop en oude Nie. Schaken. HET INTERNATIONALE TOURNOOI TE MOSKOU. Zaterdag werden de afgebroken partijen van het Moskousche schaaktournooi ge speeld. De resultaten waren: Botwinnik wint van Flohr. Lilienthal wint van Kahn. De stand na 17 ronden luidt: Capablance 12 pt., Botwinnik 11V4 P^. Flohr 9 pt., Lilienthal 8 <4 pt., Ragozine 8 pt., Lasker en Eliskases ieder IV, pt„ Rju- min, Kahn en Loenwenfisj ieder 7 pt. Morgen wordt de laatste ronde gespeeld. V i s s c h e n. DE BAARS TE SCHAGEN. Ter gelegenheid van het 10-jarig besjaan der hengelsportvereeniging De Baars te Schagen heeft de club Zaterdagavond een grooten feestavond en Zondag een wedstrijd gehouden. De uitslagen waren: Witvisch, korpswedstrijd: 1. Morgenrood 1, Haarlem, 14 stuks; 2. 't Baarsje I, Haar lem, 10 stuks; 3. Vischlust, Anna Paulowna, 8 stuks; 4. H. B. S., Haarlem, 3 stuks. Personeel: 1. Bezorijen, Haarlem, 19 st.; 2, mevr. Smit—Jongbloed, Haarlem, 24 st.; 3. A. v. Dijk, Haarlem, 16 stuks; 4. R. v. d. Aar, Haarlem, 11 stuks. Personeel (dames): 1. mevr. Burger, Schagen, 3 stuks; 2. mevr. Dame, Schagen, 1 stuks; 3. mevr. Nicolai, Haarlem, 1 stuks. Baars, korpswedstrijd: 1. Morgenrood I, Haarlem, 30 stuks; 2. Vischlust III, Barsin- De „openbare les in de geschiedenis van de luchtvaart", welke Zaterdag middag op Schiphol is gegeven ter ge legenheid van het feit, dat de heer A. H. G. Fokker 25 jaar geleden zijn loop baan als vliegtuigbouwer en vlieger aanving, is mede dank zij het fraaie zomerweer een groot succes gewor den. De vele honderden genoodigden, die naar de in vlaggentooi gestoken luchthaven waren gekomen en de dui zenden, die niet genoodigd waren, maar buiten het gereserveerde terrein, langs de hekken, tegen den dijk en langs de wegkanten tot aan het viaduct toe een plaatsje hadden bemachtigd, hebben met groote belangstelling en spanning de verschillende evoluties in de lucht gevolgd en den indruk mee naar huis genomen of kunnen nemen, dat de Ne derlandsche vliegtuigindustrie en de Nederlandsche militaire vliegers om van de anderen, die deze uren niet offi cieel aan de beurt kwamen, te zwijgen op het stuk van de prestatie voor geen land ter wereld behoeven onder te doen. De heer Fokker onderscheiden. Voor echter het vliegprogramma aan de beurt kwam, hebben in den grooten Fokker hangar, die door bloemen, planten en vlag gen in een geweldige ontvangzaal waar niettemin een ware broeikasttemperatuur heerschte, herschapen was, de honderden genoodigden de huldiging meegemaakt van den man, om wien en voor wien zich alle feestelijkheden afspeelden, een huldiging, welke plaats vond op een podium met als achtergrond een replica van het eerste Fok ker-vliegtuig de „Spin", die den grondslag legde voor Fokker's roemrijke loopbaan als vliegtuigbouwer. Welk een verschil met do voor den hangar opgestelde snelle jacht vliegtuigen van de J.A.V.A. en met do groote, zware verkeerjmachines van het lijnbedrijf, dat feest of geen feest rustig voortgang vond en mede daardoor dc geweldige evolutie van 25 jaar „vliegerij" demonstreerde. In den hangar waren talrijke autoriteiten: de vertegenwoordiger van H.M. de konin gin, kapitein-luitenant ter zee N. A Rost van Tonningen, den minister van water staat, jhr. ir. van Lidth de Jeude, leden van den Raad van State, van de beide Ka mers en der Staten-Generaal, hooge mili taire en civiele autoriteiten, vertegenwoor digers van de regeeringsinstanties op lucht vaartgebied, van de burgerlijke luchtvaart, sport- en militaire vliegers en particulieren uit velerlei kringen. Later op den middag kwam ook de burgemeester dr. W. de Vlugt. Na een inleidend woord van deft onder directeur der Fokkerfabriek, den heer J. E. van Tijen sprak minister van Lidth de Jeude den heer Fokker toe, hem huldigende als een der eerste en grootste pioniers van clw luchtvaart. Een daverend applaus volgde, toen de minister mededeelde, dat het H.M. de koningin behaagd had den heer Fokker te benoemen tot Ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw. De volgende spreker, ir. J. E. F. de Kok, voorzitter van de Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart deed uitkomen, dat de K.L.M. haar opkomst en eersten bloei, be halve aan haar kranige piloten, te danken heeft aan de goede, betrouwbare, door Fok ker gebouwde machines. De vertegenwoordiger van Amsterdam's gemeentebestuur, mr. C. Kropman, wethou der voor de handelsinrichtingen, deed hierna onder daverend applaus mededeeling van het feit, dat het gemeentebestuur den heer Fokker wegens zijn groote verdiensten de zilveren medaille van de stad Amster dam heeft toegekend. By afwezigheid van den heer Plesman deze kwam later op den middag per „Koe- tilang" uit Parijs sprak de onderdirecteur der K.L.M., de heer L. Guilonard, den heer Fokker toe, eraan herihnerend, dat de sa menwerking tusschen den jubilaris en de K.L.M. van den ouden datum is. Als stoffe lijk blijk van waardeering bood spr. een album met foto's van de belangrijkste mo menten uit de geschiedenis onzer nationale luchtvaartmaatschappij aan. Tenslotte dankte de heer Fokker zelf voor de hem gebrachte hulde. Zijn dankwoorden golden in de eerste plaats H.M. de koningin, die door het zenden van een vertegenwoor diger wederom blijk heeft gegeven van haar groote belangstelling voor de luchtvaart. Woorden van dank had spr. ook voor de hem verleende onderscheidingen en voor de regeering, die zoo vaak bewezen heeft, dat zij vertrouwen stelt in het Fokker product. Spr. deed voorts de mededeeling, dat hij, als bijdrage voor een goed ontwikkeling van het luchtvaartverkeer, de belangstelling der bevoegde instanties gevestigd heeft op een door hem ontworpen plan betreffende de eischen, die z.i. in de toekomst aan lucht havens zullen moeten worden gesteld en gaf tenslotte uiting aan zijn groote dank baarheid jegens allen, die hem in zijn ont wikkeling als vliegtuigbouw met raad en daad terzijde hebben gestaan. gerhorn, 25 stuks; 3. 't Baarsje I, Haarlem, 22 stuks. Personeel: 1. J. de Jongh, Schagen, 12 stuks; 2. D. Bloem, Anna Paulowna, 8 stuks; 3. C. Swenne, den Helder, 8 stuks; 4. J. Des met, Barsingerhorn, 8 stuks. Het totaal aantal deelnemers bedroeg 235. Het vliegfestijn. Eenigen tijd na de plechtigheid vingen de vliegdehionstraties aan, doch voor het zoo ver was, moesten enkele honderden genoo digden voor zij toegang konden krijgen tot het groote terras voor het nieuwe restau rant, wel een half uur lang dicht opeenge pakt voor den smallen toegang wachten. De onaangenaamheden van het wachten en van de daarop gevolgde drangpartij om binnen te komen, waren echter spoedig ver geten, toen met de „les in de luchtvaartge schiedenis" een aanvang werd gemaakt. Na het omvliegen van de Fokker D. 7, den éénpersoons jager, die zich in den wereld oorlog als een geducht wapen heeft doen kennen en na een korte vlucht van het eer ste in 1919 gebouwde Fokker verkeersvlieg tuig F. 2, door de K.L.M. in haar begin periode gebruikt voor de lijnen Amsterdam Londen en AmsterdamHamburg, startte met donderend geweld van haar motoren een escadrille der sinds kort op Schiphol garnizoen hebbende J.A.V.A. (jachtvlieg- tuig-afdeeling Soesterberg) onder leiding van kapitein van Weerden Poelman. Do prachtige staaltjes van vliegvaardigheid dei militaire vliegers, zoowel wat betreft hei formatievliegen de beroemde „vijf vin gers aan een hand" als het maken van duikvluchten en andere kunststukjes, wer den door het duizend koppige publiek met groot enthousiasme gevolgd. Na de vlotte landing der escadrille ver scheen, komende van de Mok, een der nieu we Fokkerproducten, de Fokker T 4 tweemotorige bommenwerper op drijvers van de Marine Luchtvaartdienst hoven het veld. De groote machine vloog eenige malen laag langs de toeschouwers en toen zij daarna naar hoogere regionen klom, startte reeds Fokkers nieuwste jachtvlieg tuig de D. 21. Voor het oog bijna loodrecht klom dit machtige luchtwapen, dat een snelheid kan ontwikkelen van meer dan 400 K.M. per uur, omhoog, waarna de piloot op groote hoogte eenige staaltjes van lucht acrobate ten beste gaf. Het was een nummer, dat geweldig in sloeg. Nauwelijks was de D. 21 geland of op nieuw klonk het gedaver van een escadrille der Marineluchtvaart, die in haar prestatie niet voor de J.A.V.A. onderdeed. Helaas moest wegens den vrij straffen wind het voorvliegen van de getrouwelijk nagebouwde oude „Spin" de echte was, komende uit het museum der Technische Hoogeschool te Delft, op het voor het pu bliek bestemde gedeelte van het. terrein opgesteld, achterwege blijven. De groote belangstelling van het publiek voor dit merkwaardige eerste product van Fokker's genie werd echter eenigermate bevredigd, doordat de heer van Neyenhoff er eenige malen mede langs de rijen der kijklustigen taxiede. Het alleszins geslaagde vliegfestijn werd besloten met een interessante demonstratie door een zweefvliegtuig, in de ontwikke ling van welke sport de heer Fokker mede een werkzaam aandeel heeft gehad. Alle nummers van het programma wer den door den heer E, Smits, chef van de af- deeling propaganda der Fokkerfabriek, die onvermoeid zijn stemgeluid door de luid sprekers deed weerklinken, aangekondigd, op helders wijze verklaard. Dank zij de voortreffelijke ordemaatregelen heeft de uittocht der duizenden naar stad en provin cie o.a. stonden op het daarvoor bestem de terrein bij de militaire hangars enkele honderden auto's geparkeerd, een ordelijk en vlot verloop gehad. De „Spin" heeft toch nog gevlogen. Toen de wind, die 's middags nogal straf was, tegen den avond wat was gaan liggen, heeft de heer van Neyenhoff, één der vlie gers van de Fokker-fabrieken alsnog gevolg gegeven aan zijn vaste voornemen om nog dien dag met Fokker's getrouwelijk nage bouwde „Spin" de lucht in te gaan. Te half negen startte hij ten aanschouwe van slechts weinig kijklustigen op vlotte wijze en draai de op ongeveer 75 meter hoogte een paar rondjes boven Schiphol. Na een vlucht van bijna een kwartier geschiedde de even vlotte landing en was het in vergelijking met de enorme drukte van de middaguren wel zeer schaarsche publiek een bijzondere sensatie rijker geworden, welke nog ver hoogd werd door ^et feit, dat de vlieger Knoetsch met Fokker's nieuwste jager de D 21 tegelijkertijd voor de tweede maal nog op dezen dag een fraaie serie stunts ten beste had gegeven. Fokker gast bij de buitcnlandsche persvereeniging. Amsterdam, 6 Juni. Der traditie ge trouw heeft Zaterdagmiddag de buitenland- sche persvereeniging in Nederland een van haar periodieke lunchbijeenkomsten ge houden. Het bestuur had te dien aanzien, met het oog op het Fokkerfeest op Schiphol, de goede gedachte gehad als plaats van samenkomst het nevenzaaltje van het bekend hotel der hoofdstedelijke luchthaven aan te wijzen en het mocht daarbij het genoegen smaken dat ais gasten aan den feestelijk versierden disch aanzaten de heeren Anthony G. H. Fokker, directeur der N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek te Am sterdam, J. E. van Tijen en E. Smits, chef van de afdeeling publiciteit dezer onder neming, de laatste vergezeld van zijn echt- genoote. Een dertigtal leden der buitenlandsche persvereeniging namen aan den lunch deel, behoorende tot verschillende nationaliteiten en vertegenwoordigende verscheidene tien tallen Engelsche, Amerikaansche, Fransch- Duitsche, Oostenrijksche, Noorsche, Tsje chische, Hongaarsche, Poolsche, Belgische, Spaansche en Chineesche bladen en pers agentschappen. Tijdens den maaltijd, die een zeer geani meerd verloop had, heeft de tafelpresident, de heer Herbert Antcliffe, vice-presidcnt der buitenlandsche persvereeniging, gele genheid gevonden namens zijn collega's, den heer Fokker hartelijk geluk te wen- schen met zijn succesvollen arbeid gedu rende een kwarteeuw, in welken geluk- wensch hij mede de heeren van Tijen en Smits, als medewerkers van „een man van groot formaat" betrok. Vergelijkingen trekkend tusschen den arbeid dergenen, die deze gesteld hebben in den dienst der aviatiek en den arbeid der journalisten deed spr. uitkomen dat beide groepen werkzaam zijn voor de eenheid der wereld en voor de bevordering van de onderlinge goede verstandhouding der volken. Zijn warmen dank uitende voor de hem gebrachte hulde, zeide de heer Fokker dat de pers zich op uitnemende wijze gekweten heeft van dat deel harer taak, hetwelk er op gericht was, het publiek de overtuiging bij te brengen dat het vliegtuig geen gevaar lijk, maar een snel en veilig verkeersmiddel is. Naar voren brengende dat voor de avia tiek nog een zeer groote toekomst is weg gelegd, gaf spr. als zijn overtuiging te ken nen dat het vliegtuig „eenmaal alle fronten verbinden en der. oorlog onmogelijk maken zal". Het feit voorts dat, als zich vliegtuigon gevallen voordoen, waarover in de pers uit voerig wordt geschreven, zeide de heer Fokker te beschouwen als een bewijs dat dergelijke ongevallen nieuws zijn en hij knoopte hieraan'de verzekering vast, het vliegtuig zoo veilig te zullen maken dat, indien zich dan toch nog ongevallen moch ten voordoen, daarvan nimmer de schuld meer kan worden gegeven aan de techniek. Spr. gaf tenslotte uiting aan zijn groote erkentelijkheid voor de aangenome samen werking met de buitenlandsche persver tegenwoordigers op wie hij, wanneer dat noodig was, nimmer vergeefs een beroep heeft gedaan. HOE DE STABILITEIT VAN ÖE POU-DU-CIEL TE VERBETEREN? De Nederlandsche vereeniging ter beoefe ning der kleine luchtvaart schrijft ons: Door samenwerking van de heeren ir. A. G. van Baumhauer van den rijks-studiedienst voor de luchtvaart, M. Schulz, student aan de technische hoogeschool te Delft, M. Domini- cus, van den Bussche, volontair bij eerst- genoemden dienst en den technischen dienst van de Nederlandsche vereeniging ter be oefening der kleine luchtvaart, is het thans gelukt na vele proefnemingen en bereke ningen om een weg te vinden, waar langs zeer waarschijnlijk met succes gezocht kan worden naar verbetering van de langs- stabiliteit van het pou-type, speciaal de Nederlandsche pou, de PH Edo van de N. V. B. K. L. Na het beëindigen van de eerste proeven met het model van de PH. Edo, is er een ver gelijke studie gemaakt tusschen de gelijk soortige proeven, genomen te Amsterdam, Issy-les-Moulinaux in Frankrijk en te Lwow, in Polen. In de eerste plaats viel bij vergelijking van de tabellen op, dat hoe minder de voorvleugel de achtervleugel be dekte, hoe grooter de langs-stabiliteit werd. Vooral sterk kwam dit uit bij de te Lwow genomen tunnelproeven. Dit gegeven werd onderzocht bij verschillende standen. De gevonden stabiliteit bleek te Lwow het grootst te zijn, waar men de onderlinge bedekking van de vleugels het kleinst had genomen. Naar aanleiding hiervan is de mogelijkheid onderzocht, of het doende was een der vleugels te verschuiven, aan een bestaand toestel bij de PH Edo kon dit geschieden met de achtervleugel en wel over een afstand van de achterrand tot de tweede langsligger. Aan een model is het vanzelf sprekend veel gemakkelijker uit te voeren en dit is dan ook gedaan en met dit ver anderde model zijn weer enkele provisori sche proeven genomen, waarvan het resul taat bevredigend is maar nog niet vol maakt. Nieuwe proeven zullen moeten be wijzen of een nog verdere verschuiving van de vleugels een absoluut gunstige uitkomst zal geven. De stabiliteit is door deze ver schuiving aanmerkelijk verbeterd, voorzoo ver dat althans is na te gaan aan een, in een tunnel opgehangen, model, maar is niet volmaakt. Mocht het verder verschuiven noodig blijken, dan geeft dit aan een be staand toestel naturlijk ernstige complica ties, daar men niet tot in het oneindige daar mee kan doorgaan. Giften voor de proeven in den tunnel en voor de eventueele verbouwing van de toe stellen kunnen gestort worden op gironum- emr 114879 van de administratie van de Ned. vereeniging ter beoefening der kleine luchtvaart (ten name van W. J. Daan, Amsterdam). MILITAIR TOESTEL OMLAAG GESTORT. 2 dooden. Tijdens dichten mist is nabij het vlieg veld Paran te Buenos Ayres een militair vliegtuig omlaag gestort. De beide inzitten den, sergant-vliegers, waren op slag dood. ONZE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De „Edelvalk" (thuisreis) is te Bagdad geland. Het K. L. M.-toestel Kievit is op de uit reis te Rangoon geland. Het K. L. M.-vllegtulg „Rietvink" is op de thuisreis te Singapore geland; de »*ye- vit" is op de uitreis te Rangoon geland. De Djalak, uitreis, is te Bagdad aange komen. Twee onderscheidingen voor den grooten vlieg tuigbouwer. Belangstelling van duizenden voor de vUegdemonstraiies.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7