lAltLEItl I
Welgeslaagd Fokker-feest op Schiphol.
Da ideale wagen bij I
elk weer. In één mi- h|i
I nuut van gesloten tot H H
openwagen.Voorwiel- I
aandrijving - onafh. m j
H veering-stalen carros- I
serie.Minimumwegen- I
belasting. Oerzuinig- I
solide en snel.
Agent Garage W. Tasche
ALKMAAR TEL. 4382
z.w.v.u.
Ook „de Spin" vloog.
Luchtvaart
Imp. André J. H. Ceurvorit I
1^^ AMSTERDAM UI. 28300 IH
Paardensport.
HAAGSCH CONCOURS HIPPIQUE.
Na lange jaren voor het eerst weer eens
een concours hippique op Zondag in de re
sidentie, en dan zulk ellendig weer. De
vereeniging tot bevordering van de paarden
fokkerij in Nederland heeft het gisteren
waarlijk niet getroffen, maar toch was de
belangstelling nog alleszins bevredigend en
zelfs grooter dan deze de laatste jaren op
Houtrust placht te zijn.
Begonnen werd met een
behendigheids springconcours,
gereden door amateurs, die sinds 1 Januari
1931 nog geen drie eerste prijzen gewonnen
hebben in springconcoursen.
Er waren 15 hindernissen tot een maxi
mum hoogte van 1.20 meter. De lengte van
het parcours bedroeg 750 meter, de maxi
mum tijd 2 minuten 8 seconden. De hinder
nissen waren fair.
De uitslag werd: 1. Ph. Pander met Cock
tail 0 fouten in 1.09; 2. luit. baron van Heec-
keren van Brandsenburg met Gigolo 0 fou
ten in 1.09; 3. mevr. Hensen met Lillyput
van de Tattersall manege 0 fouten in 1.16;
4. mej. van Stockum met Maritza 0 fouten
in 1.17; 5. luit. baron van Lynden met Tra-
cy 4 fouten in 1.16;
Schoonste rijpaard.
Hierna volgde concours voor het schoon
ste rijpaard, verdeeld in zwaar gewicht en
licht gewicht
De uitslag werd:
Zwaar gewicht: 1. Nordland König van
A. J. Blok (Klein); 2. Alderman 2 van de
Amsterdamsche rijtuigmij. (Bushof); 3. Is-
mael van The Balfour Farm (mevr. Siem
Roderwald); e.v. Scottish Dream van R. J.
J. Hiemstra en Candidat van Manege Stads
park (Sauerzapf).
Licht gewicht: 1. Joli Coeur van A. J.
Rlok (Klein); 2. La Pelouse van The Bal
four Farm (mevr. SiemRoderwald); 3.
Maxim 2 van P. de Gruyter (mevr. Vorster-
manLungen); e.v. Tatjana van luit. J.
Hoytema van Konijnenburg (mevr. Fabius)
en Houby Sweet van R. J. J. Hiemstra
(Tiange).
Shetland Poney's.
Een bijzondere attractie vormde wel het
concours voor Shetland-poney's, waarvan
de uitslag luidde: 1. Mimi van stal Duin
hoeve, gereden door mevr. van Hoboken
van Hoedekenskerke; 2. Hans van de Am
sterdamsche rijtuigmij., gereden door de kin
dertjes Spangenberg; 3. Sylvano van stal
Doorwerth gereden door baron van Brakel:
4. Nora van stal Doorwerth gereden door
mej. van As; 5. Johnny Walker van P. J. M.
van der Berg en 6. King van denzelfden
eigenaar.
Concours d'elegance.
Hierna volgde het concours d'elegance,
gereden door dames. De dames kwamen per
auto den ring binnen, waar de door haar te
berij Jen paarden gereed stonden. Zoowel
Paard, auto, netste geheel, kleeding (ook
van personeel) werd bij de ccoordceling in
aanmerking, genomen.
1. mevr. VorstermanLungen met Maxim
2 en Lancia; 2. mevr. van Hoboken van Hoe
dekenskerke met Romi en Auburn; 3. mej.
Hiemstra met Scottish Dream en Auburn;
4. mej. Wierix met Prince Boudouin en
Horch; 3. mej. Stokvis met Lady Aynsley
en S.S.
Barrière springen.
Het slot van het mooie programma werd
gevormd door een nummer barriere sprin
gen voor amateurs en professionals. Het
eindresultaat werd:
I. Ankona van D. H. Pasman 'Dietrich)
wet 3x0 fouten; 2. Dakota van H. Gescher
(Ballegooy) met 2 x 0 fouten en 4 fouten;
3. Shamrock van J. Parqui met 2 x 0 fou
ten en uitgebeld; 4. en 5. Formidable van D.
H. Pasman (Dietrich) en Lillyput van de
Tattersall manege (mevr. Hensen) met 0 en
4 fouten.
HARDDRAVERIJ TE GRONINGEN.
Zondag hield de harddraverijvereeniging
te Groningen in het stadspark een aantal
wedstrijden.
Het eerste nummer om den jeugdprijs,
prij zendraverij vierde klasse voor paarden
van 3, 4 en 5 jaar, over een afstand van
1700 meter, werd gewonnen door het paard
Admiraal Bonnie, eig. C. Kleyne in den tijd
van 1 min. 34 3/10 sec.
Tweede werd het paard zoon van Silladar,
eig. J. A. de Mooy.
In het tweede nummer om den nieuws
bladbeker voor de heatsuperklasse-prijzen-
draverij, uitsluitend voor paarden, die op
een Nederlandsche baan in 1935 of 1936 een
K.M.-tyd hebben getoond van 1.28 of snel
ler, werd eerste Peter Ingonar, eig. Stal
Gruno in den tijd van 1 min. 27 3/5 sec.; 2.
Xoli, eig. A. Sierdsma; 3. Calumet Donald,
eig. H. Thies.
Juni-prys, pryzendraverü 3de en 4de
klasse, Engelsche heat, afstand 1700 M.: 1.
Xerxes, eig. mevr. v. WieringenReselman,
1 min. 29 sec.; 2. Xenia G, eig. Stal Birk-
hoven.
Auteuil-prijs: ren op de vlakke baan, af
stand 1800 M.: 1. Yatagan, eig. Stal Gruno,
Groningen, tijd 2 min. 8 4/5 sec.; 2. Voltaire,
eig. G. Harkema, Haren.
Tweede heerrijdersprijs: Handicap-drave
rij eerste klasse, afstand 2400 meter: 1. Ren-
tinus, eig. P. Kramer, tijd 1 min. 29 7/19
sec.; 2. Qui Vive, eig. W. van der Velde; 3.
St. Bernard, eig. A. Marcus.
Wandelen.
RESIDENTIE WEEK.
Residentiewandeltochten.
Een buitengewoon succus was de organi
satie van de Residentiewandeltochten, waar
aan door ongeveer twee duizend deelnemers
waaronder een 63-tal groepen, werd deelge
nomen.
Te ongeveer 2 uur vertrokken de eerste
deelnemers aan de 20 of 30 K.M.-route van
af het Sportpaviljoen op het terrein der
nieuwe 's-Gravenhaagsche ijsvereeniging,
waar het bestuur van de „De Vierdaagsche"
den afmarsch regelde onder leiding van ka
pitein J. N. Breunese. Overal was langs den
weg de route met pijlen aangegeven, zoodat
ook de individueele wandelaars niet de ge
ringste moeite hadden het parcours te vol
gen.
De jury bestond uit de heeren kapitein
baron van Heeckeren van Brandsenbuig,
plaatselijk adjudant, kapitein Schwing en
den oud-zeeofficier Verloop.
De tweede dag.
De 1400 deelnemers(sters) (43 groepen en
individueele wandelaars), die Zondagoch
tend startten, mochten zich helaas niet ver
heugen in het stralend zonnetje, dat hun
mededingers Zaterdag begunstigde. De
stemming heeft er evenwel niet in het minst
onder geleden en met groot enthousiasme
aanvaardden allen den tocht, die dank zij de
voorbeeldige organisatie, naar aller wensch
verliep.
Na afloop ontving iedere deelnemer(ster)
een fraaien tegel met het Haagsche wapen
als belooning en aandenken aan dit sportief
gebeuren.
In den namiddag had de uitreiking plaats
van de extrapryzen door de jury, welke
haar oordeel uitsluitend grondde op marsch-
vaardigheid, orde, stemming, waarbij ook de
zang een rol speelde evenals kleeding.
Watersport.
Zondag heeft de onderlinge- en invita
tiewedstrijd van de Z.W.V.U. te Uitgeest,
die tengevolge van het minder gunstige
weer alreeds 2 maal was uitgesteld, plaats
gehad. De uitslag van de wedstrijden luiden
als volgt;
B.M. klasse C: 1. Sintram (J. Krijning,
Z.O.) 1 uur 40 min. 7 sec.; 2. Robbedoes (Jb.
Krom, Z.W.V.U.) 1 uur 40 min. 7 sec.; 3.
N.N. (Bolding) 1 uur 42 min. 44 sec.; 4. Pim
Gluiper (W. Vleeschman, Z.W.V.U.) 1 uur
43 min. 32 sec.; 5 Snip (S. Schenk, Z.W.V
U.) 1 uur 56 min. 59 sec.
Gemengde klasse A: 1. Vlieter (Gebr.
Doets, Alkmaar) 1 uur 34 min.; 2. Adi (G.
Willemse, Z.W.V.U.) 1 uur 48 min. 26 sec.;
3. Dodde (C. Mars, Z.W.V.U.) 1 uur 49 min.
21 sec.; 4. Ati (B. Hos, Z.W.V.U.) 1 uur 49
min 44 sec.; 5. Oké (Jb. Meijer, Z.W.V.U.)
1 uur 52 min. 40 sec.
Scharpies: 1. Westerflügel (W. Bos, Z.O.)
1 uur 26 min. 18 sec.; 2. Moor (F. Buiten
huis, Z.V.V.) 1 uur 30 min. 32 sec.
6 M. B.M. klasse B: 1. Anwibeja (J. van
Leeuwen, Z. O.) 1 uur 30 min. 58 sec.; 2.
Sperwer (van Rossum, Z.O.) 1 uur 33 min.
14 sec.
6 M. B.M. klasse A: 1. Olympia (R. Zaad-
noordijk, Z.W.V.U.) 1 uur 29 min. 56 sec.; 2.
Greta (N. Starreveld, Z.W.V.U.) 1 uur 31
min. 21 sec.; 3. Meeuw (Jb. Smits, Z.W.V.
U.) 1 uur 35 min. 15 sec.; 4. N.N. (Jb. Ver
meulen, Z.W.V.U.) 1 uur 36 min. 51 sec.; 5.
N.N. (F. Zonjee, Z.W.V.U.) 1 uur 38 min.
10 sec.; 6. Twis (Cordes, Z.O.) 1 uur 38 min.
42 sec.; 7. Angupi (W. Eckhart, Z.W.V.U.)
1 uur 51 min. 58 sec.
De baan, die tweemaal gezeild moest
worden, was uitgezet vanaf de jachthaven
naar de Stierop en oude Nie.
Schaken.
HET INTERNATIONALE TOURNOOI
TE MOSKOU.
Zaterdag werden de afgebroken partijen
van het Moskousche schaaktournooi ge
speeld. De resultaten waren:
Botwinnik wint van Flohr.
Lilienthal wint van Kahn.
De stand na 17 ronden luidt:
Capablance 12 pt., Botwinnik 11V4 P^.
Flohr 9 pt., Lilienthal 8 <4 pt., Ragozine 8
pt., Lasker en Eliskases ieder IV, pt„ Rju-
min, Kahn en Loenwenfisj ieder 7 pt.
Morgen wordt de laatste ronde gespeeld.
V i s s c h e n.
DE BAARS TE SCHAGEN.
Ter gelegenheid van het 10-jarig besjaan
der hengelsportvereeniging De Baars te
Schagen heeft de club Zaterdagavond een
grooten feestavond en Zondag een wedstrijd
gehouden.
De uitslagen waren:
Witvisch, korpswedstrijd: 1. Morgenrood
1, Haarlem, 14 stuks; 2. 't Baarsje I, Haar
lem, 10 stuks; 3. Vischlust, Anna Paulowna,
8 stuks; 4. H. B. S., Haarlem, 3 stuks.
Personeel: 1. Bezorijen, Haarlem, 19 st.;
2, mevr. Smit—Jongbloed, Haarlem, 24 st.;
3. A. v. Dijk, Haarlem, 16 stuks; 4. R. v. d.
Aar, Haarlem, 11 stuks.
Personeel (dames): 1. mevr. Burger,
Schagen, 3 stuks; 2. mevr. Dame, Schagen,
1 stuks; 3. mevr. Nicolai, Haarlem, 1 stuks.
Baars, korpswedstrijd: 1. Morgenrood I,
Haarlem, 30 stuks; 2. Vischlust III, Barsin-
De „openbare les in de geschiedenis
van de luchtvaart", welke Zaterdag
middag op Schiphol is gegeven ter ge
legenheid van het feit, dat de heer A.
H. G. Fokker 25 jaar geleden zijn loop
baan als vliegtuigbouwer en vlieger
aanving, is mede dank zij het fraaie
zomerweer een groot succes gewor
den. De vele honderden genoodigden,
die naar de in vlaggentooi gestoken
luchthaven waren gekomen en de dui
zenden, die niet genoodigd waren, maar
buiten het gereserveerde terrein, langs
de hekken, tegen den dijk en langs de
wegkanten tot aan het viaduct toe een
plaatsje hadden bemachtigd, hebben
met groote belangstelling en spanning
de verschillende evoluties in de lucht
gevolgd en den indruk mee naar huis
genomen of kunnen nemen, dat de Ne
derlandsche vliegtuigindustrie en de
Nederlandsche militaire vliegers om
van de anderen, die deze uren niet offi
cieel aan de beurt kwamen, te zwijgen
op het stuk van de prestatie voor
geen land ter wereld behoeven onder
te doen.
De heer Fokker onderscheiden.
Voor echter het vliegprogramma aan de
beurt kwam, hebben in den grooten Fokker
hangar, die door bloemen, planten en vlag
gen in een geweldige ontvangzaal waar
niettemin een ware broeikasttemperatuur
heerschte, herschapen was, de honderden
genoodigden de huldiging meegemaakt van
den man, om wien en voor wien zich alle
feestelijkheden afspeelden, een huldiging,
welke plaats vond op een podium met als
achtergrond een replica van het eerste Fok
ker-vliegtuig de „Spin", die den grondslag
legde voor Fokker's roemrijke loopbaan als
vliegtuigbouwer. Welk een verschil met do
voor den hangar opgestelde snelle jacht
vliegtuigen van de J.A.V.A. en met do
groote, zware verkeerjmachines van het
lijnbedrijf, dat feest of geen feest
rustig voortgang vond en mede daardoor dc
geweldige evolutie van 25 jaar „vliegerij"
demonstreerde.
In den hangar waren talrijke autoriteiten:
de vertegenwoordiger van H.M. de konin
gin, kapitein-luitenant ter zee N. A Rost
van Tonningen, den minister van water
staat, jhr. ir. van Lidth de Jeude, leden
van den Raad van State, van de beide Ka
mers en der Staten-Generaal, hooge mili
taire en civiele autoriteiten, vertegenwoor
digers van de regeeringsinstanties op lucht
vaartgebied, van de burgerlijke luchtvaart,
sport- en militaire vliegers en particulieren
uit velerlei kringen. Later op den middag
kwam ook de burgemeester dr. W. de Vlugt.
Na een inleidend woord van deft onder
directeur der Fokkerfabriek, den heer J. E.
van Tijen sprak minister van Lidth de Jeude
den heer Fokker toe, hem huldigende als
een der eerste en grootste pioniers van clw
luchtvaart. Een daverend applaus volgde,
toen de minister mededeelde, dat het H.M.
de koningin behaagd had den heer Fokker
te benoemen tot Ridder in de Orde van den
Nederlandschen Leeuw.
De volgende spreker, ir. J. E. F. de Kok,
voorzitter van de Kon. Ned. Vereeniging
voor Luchtvaart deed uitkomen, dat de
K.L.M. haar opkomst en eersten bloei, be
halve aan haar kranige piloten, te danken
heeft aan de goede, betrouwbare, door Fok
ker gebouwde machines.
De vertegenwoordiger van Amsterdam's
gemeentebestuur, mr. C. Kropman, wethou
der voor de handelsinrichtingen, deed
hierna onder daverend applaus mededeeling
van het feit, dat het gemeentebestuur den
heer Fokker wegens zijn groote verdiensten
de zilveren medaille van de stad Amster
dam heeft toegekend.
By afwezigheid van den heer Plesman
deze kwam later op den middag per „Koe-
tilang" uit Parijs sprak de onderdirecteur
der K.L.M., de heer L. Guilonard, den heer
Fokker toe, eraan herihnerend, dat de sa
menwerking tusschen den jubilaris en de
K.L.M. van den ouden datum is. Als stoffe
lijk blijk van waardeering bood spr. een
album met foto's van de belangrijkste mo
menten uit de geschiedenis onzer nationale
luchtvaartmaatschappij aan.
Tenslotte dankte de heer Fokker zelf voor
de hem gebrachte hulde. Zijn dankwoorden
golden in de eerste plaats H.M. de koningin,
die door het zenden van een vertegenwoor
diger wederom blijk heeft gegeven van haar
groote belangstelling voor de luchtvaart.
Woorden van dank had spr. ook voor de
hem verleende onderscheidingen en voor
de regeering, die zoo vaak bewezen heeft,
dat zij vertrouwen stelt in het Fokker
product.
Spr. deed voorts de mededeeling, dat hij,
als bijdrage voor een goed ontwikkeling van
het luchtvaartverkeer, de belangstelling
der bevoegde instanties gevestigd heeft op
een door hem ontworpen plan betreffende
de eischen, die z.i. in de toekomst aan lucht
havens zullen moeten worden gesteld en
gaf tenslotte uiting aan zijn groote dank
baarheid jegens allen, die hem in zijn ont
wikkeling als vliegtuigbouw met raad en
daad terzijde hebben gestaan.
gerhorn, 25 stuks; 3. 't Baarsje I, Haarlem,
22 stuks.
Personeel: 1. J. de Jongh, Schagen, 12
stuks; 2. D. Bloem, Anna Paulowna, 8 stuks;
3. C. Swenne, den Helder, 8 stuks; 4. J. Des
met, Barsingerhorn, 8 stuks.
Het totaal aantal deelnemers bedroeg 235.
Het vliegfestijn.
Eenigen tijd na de plechtigheid vingen de
vliegdehionstraties aan, doch voor het zoo
ver was, moesten enkele honderden genoo
digden voor zij toegang konden krijgen tot
het groote terras voor het nieuwe restau
rant, wel een half uur lang dicht opeenge
pakt voor den smallen toegang wachten.
De onaangenaamheden van het wachten
en van de daarop gevolgde drangpartij om
binnen te komen, waren echter spoedig ver
geten, toen met de „les in de luchtvaartge
schiedenis" een aanvang werd gemaakt.
Na het omvliegen van de Fokker D. 7, den
éénpersoons jager, die zich in den wereld
oorlog als een geducht wapen heeft doen
kennen en na een korte vlucht van het eer
ste in 1919 gebouwde Fokker verkeersvlieg
tuig F. 2, door de K.L.M. in haar begin
periode gebruikt voor de lijnen Amsterdam
Londen en AmsterdamHamburg, startte
met donderend geweld van haar motoren
een escadrille der sinds kort op Schiphol
garnizoen hebbende J.A.V.A. (jachtvlieg-
tuig-afdeeling Soesterberg) onder leiding
van kapitein van Weerden Poelman. Do
prachtige staaltjes van vliegvaardigheid dei
militaire vliegers, zoowel wat betreft hei
formatievliegen de beroemde „vijf vin
gers aan een hand" als het maken van
duikvluchten en andere kunststukjes, wer
den door het duizend koppige publiek met
groot enthousiasme gevolgd.
Na de vlotte landing der escadrille ver
scheen, komende van de Mok, een der nieu
we Fokkerproducten, de Fokker T 4
tweemotorige bommenwerper op drijvers
van de Marine Luchtvaartdienst hoven
het veld. De groote machine vloog eenige
malen laag langs de toeschouwers en toen
zij daarna naar hoogere regionen klom,
startte reeds Fokkers nieuwste jachtvlieg
tuig de D. 21. Voor het oog bijna loodrecht
klom dit machtige luchtwapen, dat een
snelheid kan ontwikkelen van meer dan
400 K.M. per uur, omhoog, waarna de piloot
op groote hoogte eenige staaltjes van lucht
acrobate ten beste gaf.
Het was een nummer, dat geweldig in
sloeg.
Nauwelijks was de D. 21 geland of op
nieuw klonk het gedaver van een escadrille
der Marineluchtvaart, die in haar prestatie
niet voor de J.A.V.A. onderdeed.
Helaas moest wegens den vrij straffen
wind het voorvliegen van de getrouwelijk
nagebouwde oude „Spin" de echte was,
komende uit het museum der Technische
Hoogeschool te Delft, op het voor het pu
bliek bestemde gedeelte van het. terrein
opgesteld, achterwege blijven. De groote
belangstelling van het publiek voor dit
merkwaardige eerste product van Fokker's
genie werd echter eenigermate bevredigd,
doordat de heer van Neyenhoff er eenige
malen mede langs de rijen der kijklustigen
taxiede.
Het alleszins geslaagde vliegfestijn werd
besloten met een interessante demonstratie
door een zweefvliegtuig, in de ontwikke
ling van welke sport de heer Fokker mede
een werkzaam aandeel heeft gehad.
Alle nummers van het programma wer
den door den heer E, Smits, chef van de af-
deeling propaganda der Fokkerfabriek, die
onvermoeid zijn stemgeluid door de luid
sprekers deed weerklinken, aangekondigd,
op helders wijze verklaard. Dank zij de
voortreffelijke ordemaatregelen heeft de
uittocht der duizenden naar stad en provin
cie o.a. stonden op het daarvoor bestem
de terrein bij de militaire hangars enkele
honderden auto's geparkeerd, een ordelijk
en vlot verloop gehad.
De „Spin" heeft toch nog gevlogen.
Toen de wind, die 's middags nogal straf
was, tegen den avond wat was gaan liggen,
heeft de heer van Neyenhoff, één der vlie
gers van de Fokker-fabrieken alsnog gevolg
gegeven aan zijn vaste voornemen om nog
dien dag met Fokker's getrouwelijk nage
bouwde „Spin" de lucht in te gaan. Te half
negen startte hij ten aanschouwe van slechts
weinig kijklustigen op vlotte wijze en draai
de op ongeveer 75 meter hoogte een paar
rondjes boven Schiphol. Na een vlucht van
bijna een kwartier geschiedde de even
vlotte landing en was het in vergelijking
met de enorme drukte van de middaguren
wel zeer schaarsche publiek een bijzondere
sensatie rijker geworden, welke nog ver
hoogd werd door ^et feit, dat de vlieger
Knoetsch met Fokker's nieuwste jager de
D 21 tegelijkertijd voor de tweede maal nog
op dezen dag een fraaie serie stunts ten
beste had gegeven.
Fokker gast bij de buitcnlandsche
persvereeniging.
Amsterdam, 6 Juni. Der traditie ge
trouw heeft Zaterdagmiddag de buitenland-
sche persvereeniging in Nederland een van
haar periodieke lunchbijeenkomsten ge
houden. Het bestuur had te dien aanzien,
met het oog op het Fokkerfeest op Schiphol,
de goede gedachte gehad als plaats van
samenkomst het nevenzaaltje van het bekend
hotel der hoofdstedelijke luchthaven aan te
wijzen en het mocht daarbij het genoegen
smaken dat ais gasten aan den feestelijk
versierden disch aanzaten de heeren
Anthony G. H. Fokker, directeur der N.V.
Nederlandsche vliegtuigenfabriek te Am
sterdam, J. E. van Tijen en E. Smits, chef
van de afdeeling publiciteit dezer onder
neming, de laatste vergezeld van zijn echt-
genoote.
Een dertigtal leden der buitenlandsche
persvereeniging namen aan den lunch deel,
behoorende tot verschillende nationaliteiten
en vertegenwoordigende verscheidene tien
tallen Engelsche, Amerikaansche, Fransch-
Duitsche, Oostenrijksche, Noorsche, Tsje
chische, Hongaarsche, Poolsche, Belgische,
Spaansche en Chineesche bladen en pers
agentschappen.
Tijdens den maaltijd, die een zeer geani
meerd verloop had, heeft de tafelpresident,
de heer Herbert Antcliffe, vice-presidcnt
der buitenlandsche persvereeniging, gele
genheid gevonden namens zijn collega's,
den heer Fokker hartelijk geluk te wen-
schen met zijn succesvollen arbeid gedu
rende een kwarteeuw, in welken geluk-
wensch hij mede de heeren van Tijen en
Smits, als medewerkers van „een man van
groot formaat" betrok.
Vergelijkingen trekkend tusschen den
arbeid dergenen, die deze gesteld hebben in
den dienst der aviatiek en den arbeid der
journalisten deed spr. uitkomen dat beide
groepen werkzaam zijn voor de eenheid
der wereld en voor de bevordering van de
onderlinge goede verstandhouding der
volken.
Zijn warmen dank uitende voor de hem
gebrachte hulde, zeide de heer Fokker dat
de pers zich op uitnemende wijze gekweten
heeft van dat deel harer taak, hetwelk er op
gericht was, het publiek de overtuiging bij
te brengen dat het vliegtuig geen gevaar
lijk, maar een snel en veilig verkeersmiddel
is.
Naar voren brengende dat voor de avia
tiek nog een zeer groote toekomst is weg
gelegd, gaf spr. als zijn overtuiging te ken
nen dat het vliegtuig „eenmaal alle fronten
verbinden en der. oorlog onmogelijk maken
zal".
Het feit voorts dat, als zich vliegtuigon
gevallen voordoen, waarover in de pers uit
voerig wordt geschreven, zeide de heer
Fokker te beschouwen als een bewijs dat
dergelijke ongevallen nieuws zijn en hij
knoopte hieraan'de verzekering vast, het
vliegtuig zoo veilig te zullen maken dat,
indien zich dan toch nog ongevallen moch
ten voordoen, daarvan nimmer de schuld
meer kan worden gegeven aan de techniek.
Spr. gaf tenslotte uiting aan zijn groote
erkentelijkheid voor de aangenome samen
werking met de buitenlandsche persver
tegenwoordigers op wie hij, wanneer dat
noodig was, nimmer vergeefs een beroep
heeft gedaan.
HOE DE STABILITEIT VAN ÖE
POU-DU-CIEL TE VERBETEREN?
De Nederlandsche vereeniging ter beoefe
ning der kleine luchtvaart schrijft ons: Door
samenwerking van de heeren ir. A. G. van
Baumhauer van den rijks-studiedienst voor
de luchtvaart, M. Schulz, student aan de
technische hoogeschool te Delft, M. Domini-
cus, van den Bussche, volontair bij eerst-
genoemden dienst en den technischen dienst
van de Nederlandsche vereeniging ter be
oefening der kleine luchtvaart, is het thans
gelukt na vele proefnemingen en bereke
ningen om een weg te vinden, waar langs
zeer waarschijnlijk met succes gezocht kan
worden naar verbetering van de langs-
stabiliteit van het pou-type, speciaal de
Nederlandsche pou, de PH Edo van de
N. V. B. K. L.
Na het beëindigen van de eerste proeven
met het model van de PH. Edo, is er een ver
gelijke studie gemaakt tusschen de gelijk
soortige proeven, genomen te Amsterdam,
Issy-les-Moulinaux in Frankrijk en te
Lwow, in Polen. In de eerste plaats viel bij
vergelijking van de tabellen op, dat hoe
minder de voorvleugel de achtervleugel be
dekte, hoe grooter de langs-stabiliteit werd.
Vooral sterk kwam dit uit bij de te Lwow
genomen tunnelproeven. Dit gegeven werd
onderzocht bij verschillende standen.
De gevonden stabiliteit bleek te Lwow
het grootst te zijn, waar men de onderlinge
bedekking van de vleugels het kleinst had
genomen. Naar aanleiding hiervan is de
mogelijkheid onderzocht, of het doende
was een der vleugels te verschuiven, aan
een bestaand toestel bij de PH Edo kon dit
geschieden met de achtervleugel en wel over
een afstand van de achterrand tot de tweede
langsligger. Aan een model is het vanzelf
sprekend veel gemakkelijker uit te voeren
en dit is dan ook gedaan en met dit ver
anderde model zijn weer enkele provisori
sche proeven genomen, waarvan het resul
taat bevredigend is maar nog niet vol
maakt. Nieuwe proeven zullen moeten be
wijzen of een nog verdere verschuiving van
de vleugels een absoluut gunstige uitkomst
zal geven. De stabiliteit is door deze ver
schuiving aanmerkelijk verbeterd, voorzoo
ver dat althans is na te gaan aan een, in een
tunnel opgehangen, model, maar is niet
volmaakt. Mocht het verder verschuiven
noodig blijken, dan geeft dit aan een be
staand toestel naturlijk ernstige complica
ties, daar men niet tot in het oneindige daar
mee kan doorgaan.
Giften voor de proeven in den tunnel en
voor de eventueele verbouwing van de toe
stellen kunnen gestort worden op gironum-
emr 114879 van de administratie van de
Ned. vereeniging ter beoefening der kleine
luchtvaart (ten name van W. J. Daan,
Amsterdam).
MILITAIR TOESTEL OMLAAG
GESTORT.
2 dooden.
Tijdens dichten mist is nabij het vlieg
veld Paran te Buenos Ayres een militair
vliegtuig omlaag gestort. De beide inzitten
den, sergant-vliegers, waren op slag dood.
ONZE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De „Edelvalk" (thuisreis) is te Bagdad
geland.
Het K. L. M.-toestel Kievit is op de uit
reis te Rangoon geland.
Het K. L. M.-vllegtulg „Rietvink" is op
de thuisreis te Singapore geland; de »*ye-
vit" is op de uitreis te Rangoon geland.
De Djalak, uitreis, is te Bagdad aange
komen.
Twee onderscheidingen voor den grooten vlieg
tuigbouwer. Belangstelling van duizenden voor
de vUegdemonstraiies.