PROFESSOR SLIM EN ZOON
Belemmering van het auto-verkeer.
^Binnenland
JCunst en Wetenschap
Aan de gave kent men den mensch.
Biedt Hulp in Nood,
Koopt Zomerpostzegels
alexandrie groot luchtvaart
centrum.
2600 m. hoog met
water-zweefvliegtuig.
Tragisch ongeval te Nistelrode.
Risico van den arbeid.
Een onderhoud met den voorzitter
van de K. N. A. C.
Ontwerp-rijtijdenwet.
Vliegveld wordt uitgebreid
De minister voor verkeerswezen van En
geland heeft den minister van financiën ere-
dieten gevraagd ten bedrage van 500.000,
noodig voor de uitbreiding van het vlieg
veld van Alexandrie.
Wanneer de ontworpen werkzaamheden
gereed zullen zijn, zal Alexandrie een der
grootste luchtvaartcentra van de Middel
landsche zee zijn geworden.
D zweefvlieger Korotow heeft een oefen-
vlucht verricht met een water-zweeftoestel
en een hoogte bereikt van 2600 meter. Na
in rechte lijn 175 K.M. te hebben gevlogen,
kwam hij op het water neer.
PER BALLON OVER DEN ZUIDELIJKEN
ATLANTISCHE OCEAAN.
De Hamburger ballonvaarder dr. Z. Zin-
ner heeft tegenover een vertegenwoordiger
van het „Hamburger Tageblatt" het stout
moedige plan te kennen gegeven den Zuide
lijken Atlantischen Oceaan tusschen Afrika
en Zuid-Amerika met een ballon te over
vliegen. Hij wil daarbij gebruik maken van
den gunstigen Noord-Oostpassaat en be
stendigen wind, die den ballon in 5 tot 8
dagen over den Zuidelijken Atlantischen
Oceaan kan voeren. Deze wind maakt het
noodzakelijk niet het kortste traject tus
schen Bathurst en Pernambuco te volgen,
doch het aanzienlijke langere traject Casa-
blanca en de monding van de Amazone
rivier. Voor de 6000 K.M. lange tocht zou
naar de meening van dr. Zinner een ballon
van 5000 kub. meter voldoende zijn. Het is
voldoende wanneer opblaasbare gummives-
ten, die den gondel drijvend moeten houden
en een radio-ontvanger voor de weerbe
richten worden meegegeven.
PRINSES BEZOEKT AMERSFOORT.
Ter bijwoning van de Roode-
Kruisoefeningen.
Prinses Juliana heeft Zaterdagmiddag de
groote oefeningen bijgewoond welke op een
terrein nabij het landgoed „Nimmerdor"
door de Roode Kruis-transportcolonnes te
Amersfoort, Apeldoorn, Bunschoten, Baarn,
de Bilt, Bodegraven, Ede, Gorinchem, Har
derwijk, Hilversum, Rhenen, Utrecht, Vee-
nendaal, Zeist en Zutphen werden gehou
den in verband met het zilveren jubileum
van de afdeeling Amersfoort. Tegen twee
uur had zich ten stadhuize een groot aantal
genoodigden verzameld.
Te ruim twee uur arriveerde de prinses
per auto voor het gemeentehuis, vergezeld
van een hofdame. Twee dochtertjes van dr.
J. Aghina, voorzitter van de afd. Amers
foort van het Ned. Roode-Kruis, boden haar
bloemen aan. Kort daarna begon het défilé
van de zooeven genoemde transportcolon
nes. Na het défilé begaf de prinses zich per
auto naar het terrein van de oefening.
Overal werd H. K. H. luide toegejuicht door
de duizenden die zich langs de route had
den opgesteld.
Na een waren zegetocht door de stad arri
veerde de prinses met haar gevolg en de
genoodigden tegen half vier op het terrein
waar de oefeningen van de afdeelingen
van het Roode Kruis zouden worden ge
houden.
Dit terrein is zeer schilderachtig gelegen
op het landgoed „Nimmerdor" en voor bo
venstaand doel welwillend afgestaan door
de eigenaresse, mevr. de wed. Kolff. Bege
leid en voorgelicht door den voorzitter van
de afdeeling Amersfoort van het Roode
Kruis, dr. J. Aghina, bezocht de prinses
allereerst alle gewonden, een 40-tal in
totaal. Als slachtoffers van den krijg traden
padvinders op.
De prinses toonde voor alle onderdeelen
van de oefening groote belangstelling door
het stellen van tal van vragen, zoowel de
gewondennesten als de verbandplaatsen
werden bezocht, alsmede de verzamelplaats
van de voertuigen. Ook het transport van
de gewonden per voertuig en boot woonde
de prinses bij, waarbij vooral het in- en
uitladen van de gewonden haar aandacht
had.
Te ruim kwart over vijf nam de prinses
op den Doodenweg de verbinding tus
schen Bavoort en Oud-Leusden alwaar
de koninklijke auto stond, afscheid van dr.
Aghina en zijn mede-bestuursleden en auto
riteiten, nadat zij haar dank had uitgespro
ken voor hetgeen men haar getoond had.
Tevens sprak de prinses haar buitengewone
tevredenheid uit over den vlotten gang van
zaken.
Terwyl de prinses in haar auto stapte
werd door de omstanders uit volle borst het
Wilhelmus gezongen.
Voorafgegaan door de motorpolitie, die de
koninklijke auto tot aan de grens van de
gemeenten AmersfoortHoevelaken bege^
leidde, vertrok de prinses om half zes
naar Het Loo.
MAN OVERREDEN EN GEDOOD.
De 35-jarige ongehuwde, J. A. R., een
bekend straattype, die als gewoonlijk
zwaaiend over de straat te Sittard wandel
de, is gisterenmiddag op den Pudderender-
weg aldaar door een auto aangereden. In
ernstigen toestand is de man naar een zie
kenhuis overgebracht, waar hij is overle
den.
Den chauffeur treft waarschijnlijk geen
schuld.
MOTORRIJDER RIJDT OP KINDEREN IN.
Bestuurder niet in het bezit van
rijbewijs.
Op de Zeelsterstraat onder de gemeente
Eindhoven nabij de grens van Zeelst, heeft
Zaterdag een ernstige aanrijding plaats ge
had.
De motorrijder A. Eliens, stucadoor van
beroep, wonende te Zeelst, die niet in het
bezit van een rijbewijs en de motorrijkunst
blijkbaar niet voldoende verstond, reed
over genoemde straat en ontmoette daar
twee kinderen. Hij kon daarvoor niet vol
doende uitwijken en reed ze omver.
De kinderen, het 9-jarige dochtertje van
den heer van der Werf en het 7-jarige
dochtertje van den heer Oosterhuis, moes
ten naar het St. Joseph-ziekenhuis te Eind
hoven worden overgebracht.
Het meisje Oosterhuis bleek er het ern
stigst aan toe te zijn, haar toestand is even
wel niet direct levensgevaarlijk. Het ande
re meisje werd minder ernstig gewond.
Het motorrijwiel is in beslag genomen.
De motorrijder is in arrest gesteld.
EEN ADJUNCT-INSPECTEUR VOOR DE
LUCHTBESCHERMING.
Naar wij vernemen kan binnenkort de
benoeming worden tegemoet gezien van
kapitein J. H. van Riesen, thans verbonden
aan het bureau luchtbescherming van den
generalen staf, tftt adjunct-inspecteur van
den onlangs ingestelden dienst tot bescher
ming der burgerbevolking tegen luchtge-
vaar, welke ressorteert onder het departe
ment van binnenlandsche zaken en onder
leiding staat van den inspecteur voor de
luchtbescherming, den oud-luitenant gene
raal de Ridder.
TEGEN MUGGENPLAAG.
Hoe men te Kampen een oplos
sing tracht te vinden.
Vanwege de afdeeling zoetwatervissche-
rij van de Nederlandsche heidemaatschappij
werden Zaterdag bij de Ramspol, een be
kend punt van het Kamper eiland juist ten
noorden van de mond van het rechterdiep,
in de bies velden van de Gemeente Kam
pen, ongeveer 200.000 stuks karperbroed in
het IJsselmeer uitgezet. Het werk geschied
de onder leiding van den heer Pennek,
hoofd van genoemde afdeeling, zulks in
verband met de heerschende muggenplaag.
Deze vischjes toch voeden zich gaarne met
de roode larve van chyronomus. De heer
Eenhoorn, opzichter van de biesvelden van
de gemeente Kampen, verleende hierbij
zijn medewerking. Het broed is afkomstig
uit de vischkweekerij van de heidemaat
schappij te Ernst bij Epe.
EXPLOSIE IN MEELFABRIEK.
Te Amsterdam.
Zaterdag heeft in een meelfabriek in de
Korte Tolstraat te Amsterdam een vrij he
vige explosie plaats gehad in het rookaf
voerkanaal naar den schoorsteen van een
kleinen oven, welke gestookt v^erd met
parafine en meelstof. Het rookkanaal en de
bovenafdek van den oven werden ernstig
beschadigd. De brandweer, die men onmid
dellijk gewaarschuwd had, heeft een on
derzoek ingesteld. Persoonlijke ongevallen
deden zich niet voor.
MEISJE DOODGEREDEN.
Zaterdagmiddag om zes uur is op den
Loosdrechtschen weg bij Hilversum een 21-
jarig meisje mej. G. Pistooors uit Amster
dam door een auto aangereden en gedood.
Zij was per fiets uit Amsterdam gekomen
om het weekend op Loosdrecht door te
brengen. Bij het kruisen van het rijwiel
pad met den rijweg heeft zij, zonder uit te
kijken, den rijweg gepasseerd, met het ge
volg, dat zij door -en auto, bestuurd door
den heer A. K. uit Hilversum, werd gegre
pen en vrijwel op slag gedood. Den bestuur
der van de auto treft geen schuld.
Zaterdagmiddag heeft tijdens den opbouw
van de kermis te Nistelrode, welke gisteren
geopend is, een tragisch ongeval plaats ge
had. De 22-jarige electricien M. van der
Velden, was bezig een der vermakelijk
heids-installaties aan het electrische net aan
te sluiten, toen hij plotseling van een trap,
waarop hij stond, viel en in zijn val een
draad van de electrische leiding, waar
stroom op stond, greep.
De jongeman, die nog riep „zet den stroom
af", bleef als levenloos aan den draad
hangen. Hoewel men hem spoedig wist te
bevrijden en de ongelukkige toen nog leef
de, is hij enkele oogenblikken na den nood-
lottigen val overleden.
BIJ KANOVAREN VERDRONKEN.
Te Hilvarenbeek (Noordbr.) is tengevolge
van het omslaan van een kano in het Wil-
helmina-kanaal verdronken de 27-jarige H.
van S. te Tilburg.
FELLE brand te rijnzaterswoude.
Assistentie van de brandweer uit
Alphen.
Te Rijnzaterswoude is Zaterdagmiddag
brand uitgebroken in 'n opslagplaats bij den
brandstoffenhandelaar P. Hillenaar, die zijn
zaak juist deze week had verkocht. In het
gebouw was een groote hoeveelheid turf en
andere brandstoffen opgeslagen, die na
tuurlijk spoedig geheel in lichterlaaie ston
den. Het vuur sloeg over naar een aangren-
zenden hooiberg.
De wind was verder precies gericht op
het rieten dak van de boerderij van den
landbouwer S. J. Visser. Dit gebouw werd
eveneens spoedig door het vuur aangetast.
Daar meer woningen gevaar liepen achtte
de burgemeester, de heer J. A. Bakhuizen,
het raadzaam de assistentie van de brand
weer van Alphen aan den Rijn in te roepen.
Deze was spoedig ter plaatse en kon een
gedeelte van de boerderij van den heer
Visser nog redden. De brandstoffen-opslag
plaats en hooiberg werden geheel door het
vuur verteerd. De oorzaak van den brand is
nog onbekend. Verzekering dekt de schade.
CONGRES C. N. A. B.
Ir. H. Vos spreekt over „Het plan
van den arbeid en de ambtenaren".
In het voortgezette congres van den Cen-
tralen Nederlandschen Ambtenaars Bond te
Haarlem hield ir. H. Vos een inleiding over
„Het plan van den arbeid en de ambtena
ren". Ten aanzien van de taak van den
ambtenaar ontwikkelde spr. de volgende
stellingen:
De overheidsbemoeiing op sociaal, cultu
reel en economisch gebied is vooral onder
den druk van de organisaties der arbeiders
klasse sterk toegenomen in de laatste tien
tallen jaren.
De langdurige en diepe depressie thans
heeft tot gevolg eenerzij ds, dat wordt over
gegaan tot een inkrimpen van de overheids
zorg op sociaal en cultureel gebied, ander
zijds een sterk toenemende economische
overheidsbemoeiing.
Door het telkens onderbreken of inkrim
pen van den socialen en cultureelen arbeid
wordt het resultaat ervan ondergraven.
Het in snel tempo oprichten van nieuwe
economische diensten hoewel thans nood
zakelijk maakt het effect ervan geringer
dan het zou zijn bij een meer geregelde
economische overheidsbemoeiing. Terwijl
de toegenomen bemoeiing op sociaal en cul
tureel gebied 'n meer regionale decentrali
satie vereischt, waarbi' provincie en ge
meenten een belangrijke taak vervullen,
eischt de toenemende economische be
moeiing een meer functioneele decentrali
satie, waarbij een bedrijfsgewijze ordening
van het economische apparaat noodzakelijk
is.
Over de positie van den ambtenaar zeide
spr. dat de ontwrichting van de overheids-
huishouding op financieel gebied door de
stijgende uitgaven en de dalende inkomsten
den ambtenaar door de eenzijdige aanpas
singspolitiek in bijzondere mate treft.
Elke overheidsbemoeiing brengt mede de
noodzaak van controle, de positie van den
ambtenaar eischt een recht op controle.
Deze controle kan slechts juist worden uit
geoefend, door een op democratische wijze
tot stand gekomen openbaar verantwoorde
lijk gezag. Toenemende overheidsbemoeiing
schept gevaren voor bureaucratie. Deze ge
varen kunnen worden ondervangen door
de ordenende organen gedeeltelijk auto
noom te doen zijn en in de leiding naast het
ambtelijke element ook de direct belang
hebbenden op te nemen. De overheids
invloed moet in de leiding aanwezig zijn
om te voorkomen dat de ordening wordt ge
hanteerd alleen ter wille van het producen
ten belang.
Na eenige discussies werd de volgende
resolutie aangenomen:
11. Lachend, en alsof het heel gewoon was, wipte de
meneer den professor in het water. Hij dacht dat hij dat
mocht doen, omdat het land van hem was en de vijver
ook. De professor spartelde wat en kwam weldra weer
kopje boven. Pietje had de grootste pret en vroeg of
zijn vader vischjes ging vangen.
-
12. Vader Slim was natuurlijk uit v.
ergste was dat zijn kiektoestel nog in L 6Ur' Het
Gelukkig had hij zijn badpak meigenomen ITv \g-
tenminste naar zijn toestel duiken Het w« U
koud e„ hij bibberde erg. doch de'"prSlL™5
moedig man en sprong dus.
In verband met de verschijning van
de Memorie van Antwoord inzake het
ontwerp van wet, houdende bepalingen
tot het tegengaan van oververmoeid
heid van bestuurders van motorrijtui
gen (ontwerp-RijtUdenwet) heeft een
speciale verslaggever van ons een on
derhoud gehad met mr, J. Linthorst
Homan, voorzitter van de Koninklijke
Nederlandsche Automobiel Club, waar
aan tevens deelnamen de secretaris
penningmeester van de K.N.A.C., mr.
B. Ph. baron van Harinxma Thoe Sloo-
ten, en de chef van de afdeeling pers
en propaganda dier club, de heen Her
man Levy.
Op een tot hem gerichte vraag, in hoe
verre de K.N.A.C. bezwaren heeft tegen dit
wetsontwerp, antwoordde mr. Linthorst
Homan, dat de K.N.A.C. zich tot de Tweede
Kamer heeft gewend met een adres, waarin
speciaal wordt verzocht, geen beperkingen
te doen aanbrengen in de rijtijden van ge-
neesheeren, handelsreizigers en particuliere
chauffeurs, voor welke categorieën de mi
nister van sociale zaken en waterstaat de
rijtuigen, gelijk voor de beroeps-chauffeurs,
willen terugbrengen tot vier uren, telkens
met een tusschenpauze van minstens een
half uur. Deze ingrijpende beperking van de
vrijheid van den automobilist willen ge
noemde ministers vastleggen in het z.g.
rijtijdenbesluit, dat de uitwerking zal be
vatten van de rij tij den wet, welke wet vrij
wel niets bevat dan een machtiging aan de
ministers tot het treffen van dergelijke
maatregelen.
Voor de zooeven genoemde groepen ligt
nu het gevaar in art. 1, sub a, van het ont
werp Rijtijdenwet, waar een algemeene
maatregel van bestuur wordt mogelijk ge
maakt dus het z.g. Rijtijdenbesluit
houdende regelen omtrent „de tijden, waar
op en gedurende welke alle of bepaalde
groepen van personen geen motorrijtuigen
mogen besturen". Na vragen hierover in
het voorloopig verslag der Tweede Kamer,
blijkt nu uit de Memorie van Antwoord, dat
deze ministers van plan zijn, in het Rijtij
denbesluit een verbodsbepaling op te
nemen om langer van vier uren achtereen
een motorrijtuig te besturen. Onderbrekin
gen van minder dan een half uur blijven
buiten beschouwing. Dus maximaal vier
uur. De ministers zullen dus zelfs nog min
der dan vier uren als toegestanen rijtijd
mogen nemen. Men beseffe goed, deze bepa
ling zal ook voor alle particuliere rijders
gelden.
De K.N.A.C. heeft nog nimmer een zoo
ingrijpend voorstel in het vrije verkeer
meegemaakt.
Vaststaat, dat nog niet één procent der
ongevallen aan overmoeidheid te wijten is,
wil men nu ineens veel verder gaan dan een
billijke bestrijding van ongevallen mede
brengt.
Zelfs de meest verstokte automobilist zal
het zijne willen bijdragen om de hooge on-
gevallencijfers te drukken en hij zal ook
zeker toegeven, dat de onwillige moet wor
den gestraft. Maar men moet daarbij tevens
vooruitgang van het geheele verkeer be
oogen, inschakeling van allen in de moder
ne verkeerseischen en erkenning van de
nieuwe behoeften. Men moet niet het ver
keer gaan belemmeren.
En dat gebeurt hier, helaas. Terwijl men
in de geheele wereld het snelverkeer zich
ziet uitbreiden, ja zelfs veelal alles ziet
gebeuren, om het snelverkeer ten bate van
het algemeene welzijn te stimuleeren, ter
wijl in alle landen speciale autowegen ont
staan, om dat alles goed tot zijn recht te
doen komen, terwijl er duizenden en dui
zenden overal zijn, die uitsluitend hun auto
als communicatiemiddel kennen, gaat men
nu in ons land dat rantsoeneeren. Slechts
met ontelbaar vele en onverwachte aan
houdingen en allerlei controle zal men
hierin de beoogde maatregelen kunnen
handhaven.
Ieder particulier zou in verband hiermede
dus voor zich zelf een soor dagboek moeten
houden, zij het dan alleen van zijn auto-
rijden. In alle ernst heeft men zelfs in het
voorloopig verslag der Tweede Kamer ge.
vraagd, of het geen aanbeveling zou ver.
dienen, het wetsontwerp uit te breiden tot
het tegengaan van het besturen van motor-
rijtuigen door personen, die onvoldoende
slaap genoten hebben. Naast een dagboek
had men dan zeker ook een nachtboek ge.
wenscht? Gelukkig hebben echter de mi.
nisters die vraag op medische en praktische
gronden ontkennend beantwoord. Maar wat
er overbleef is al erg genoeg.
Het is zoo ingrijpend, zoo onverwacht,
zoo vreemd, dat velen, die men erover
spreekt, het eenvoudig niet gelooven. In
het tempo der huidige wetgeving, en nood
zakelijke wetgeving, ziet de burger veel pas
voor zich, wanneer het gereed is. Moge het
thans in geen geval zoover komen. De ar-
gumenten van de K.N.A.C., in het adres
neergelegd, betroffen ten eerste het onder-
scheid tusschen beroeps-chauffeurs, die be
paalde diensten moeten vervullen in be
paalden tyd, en anderen, die eigen ver-
antwoordelykheid dragen. Verder de con
trole-bezwaren, den drang tot overhaasten
om zoover mogelijk in „de" vier uren té
komen, en vooral om de principieele strek
king, de ketening van het verkeer, in plaats
van regeling en leiding. Eenige voorbeel
den: de dokter met vele werkuren en opont
houden van korter dan een half uur, d«
handelsreiziger met vele korte bezoekjes,
de particulier, die voor zaken of toerisme
verren afstand moet afleggen. Kortgeleden
reed ik van Drente naar Vlissingen. Dan
wil ik toch mijn eigen weg-indeeling kiezen
en niet ,o,p een boekje rijden". Wat gaan de
ryders in het gedwongen halfuur doen? In
een café rusten? en daar hun boekje Jaten
afteekenen? Neen, waarlijk, laat toch ook
in het verkeer iedereen gezamenlijk de ge
varen bestrijden, gelijk ieder goedwillende
dat moet doen, maar onder eigen verant
woordelijkheid. Gelijk ieder dagelijks on
telbare gevaren naar eigen verantwoorde-
lijkheid passeert.
Men juicht uitvinding van nieuwe moto
ren officieel toe, en terecht. Doch thans, nu
het leven zich gaandeweg aan het snelver
keer gaat aanpassen, doen wij ineens een
stap terug. Voor sommige categorieën van
beroepschauffeurs kan een maatregelen tot
het vermijden van-uitwassen nuttig zijn, al
zijn de ongevallencijfers gelukkig heel ge
ring. Maar waarom men nu ook iederen
particulier hierin betrekt, is tot heden aan
de K.N.A.C. een raadsel.
Het aantal automobielen is in ons land
reeds aan het verminderen, terwijl ander»
landen, met een steeds meer intensief wor
dend snelverkeer, hun tempo van vooruit
gang houden. Doch de toeneming loopt hier
te lande terug. De inkomsten zullen even
zeer gaan dalen; overheid en wegen verbete
ring zullen zoo steeds minder uit het auto
mobilisme krijgen. Het automobilisme kent
zijn plichten tot medewerking in slechten
tijd, maar als het bezwijkt, is ons land daar
mede niet gebaat Nooit zal de K.N.A.C. het
billijken, wanneer het automobilisme, b.v.
het toerisme, het eigen land verlaat om el
ders vrijer en gemakkelijker te rijden en
het juiste evenwicht tusschen binnen-
landsch en buitenlandsch toerisme ver
breekt. Ook thans, nu steeds meer zelfs
voor den parkeerenden auto moet worden
betaald, en nu het rijden kunstmatig zal
worden onderbroken, zal de K.N.A.C. voor
het binnenlandsch toerisme blijven ijveren.
Ofdat echter zal zijn vol te houden, moet de
toekomst leemn.
Het congres van den Centralen Neder
landschen Ambtenaarsbond (C.N.A.B.), ge
houden op 4, 5 en 6 Juni 1936 te Haarlem,
gehoord de discussies:
van oordeel, dat zoowel het algemeen be
lang als de taak en positie van den ambte
naar vereischen, dat een beleid wordt ge
voerd, waarbij door een positieve crisis-
bestrijding, een actieve politiek van con-
junctuurbeheersching en een diepgaande
hervorming van de economische structuur
aan de Nederlandsche volkshuishouding dat
herstel en die stabiliteit worden gegeven,
welke naast een vergroote bestaanszeker
heid en een hooger levenspeil voor de mas
sa des volks ook de taak van den ambte
naar tot haar recht doen komen en zijn
positie verbeteren en verhoogen,
van oordeel, dat in het Plan van den
Arbeid de noodzakelijke richtlijnen voor een
zoodanig beleid zijn aangegeven,
constateerende, dat uitvoering van het
Plan van den Arbeid een belangrijke uit
breiding van de overheidsbemoeiing onder
democratische controle beteekent, waarbij
wordt gestreefd naar een juist evenwicht
tusschen het ambtelijke en niet-ambtelijke
element,
roept alle ambtenaren op, tot bewustheid
te komen van hun taak en positie onder een
nieuw bestel en tot vollen steun bij den
strijd voor het Plan van den Arbeid.
ERNSTIGE AANRIJDING.
Pinda-man het slachtoffer.
Gisteravond omstreeks acht uur heeft
op den hoek van den Heeschen weg te
Oss,» een ernstige aanrijding plaats gehad,
waarvan een pinda-venter het slachtoffer
is geworden. De man kwam per fiets van
de richting Heesch. Toen hij de bocht
wilde nemen bij de marechausseekazerne,
kwam van den tegenovergestelden kant
een auto, bestuur door Th. uit Oss. Daar
de wagen geheel links van den weg reed,
was een aanrijding onvermijdelijk. De
wielrijder werd tegen den grond geslin-
terwijl de fiets onder de auto te
pietter werd geraden. Het slachtoffer
werd in bewusteloozen toestand met ver
wondingen aan het hoofd en ernstige in
wendige kneuzingen per brancard naar
het St. Ann. Ziekenhuis vervoerd. De
auto werd door de politie in beslag geno
men, terwijl een nader onderzoek zal
worden ingesteld.
NEDERLANDSCHE EXPEDITIE NAAR
RUSLAND.
Ter waarneming der zons
verduistering naar de U-S-S-R»
Gisteren vertrok de expeditie van de
rijkssterrenwacht te Leiden ter waarne
ming van de zonsverduistering in de Sovjet-
Unie naar het dorp Beloretsj yiskaj a bil
Armavir ten noorden van den Kaukasus,
waarnaar alle waarschijnlijkheid gunstig
weer voor de waarneming zal heerschen.
Aan deze expeditie zullen deelnemen de
astronomen J. Uitterdijk, A. J. Wesselink en
J. G. Ferwerda, alle drie van de rijksster-
renwacht te Leiden. De expeditie zal onge*
weer 4 weken in U.S.S.R. verblijven. Te Be-
loretsjenskaja, waar de expeditie haar waar
nemingskamp inricht, zullen ook Fransche-
en Sovjet-Russische expedities werken. D®
verzorging van de Nederlandsche expeditie
in de waarnemingszone geschiedt volg®®®
een overeenkomst, die met prof. Gerasim°"
witsj van de Sovjet-sterrenwacht Tepoelko*
wa en de academie van wetenschappen ge'
troffen werd.
De terugreis der Nederlandsche expedi1
zal gaan over Ordsjonikidse, Tiflis, Batoenfo
Jalta, Simeis, Sebastopol en Odessa,
welke steden de zich daar bevindende ster
renwachten bezocht zullen worden.
U dacht Immeri, dat a nog be»t
yddr dia andara auto hat krulJpu"1
kon peoeerenl - Maar leng»
den weg moet u det niet „den-
hen", u moet 't zeker wet*"1