PROFESSOR SLIM EN ZOON Belemmering van het auto-verkeer. ^Binnenland JCunst en Wetenschap Aan de gave kent men den mensch. Biedt Hulp in Nood, Koopt Zomerpostzegels alexandrie groot luchtvaart centrum. 2600 m. hoog met water-zweefvliegtuig. Tragisch ongeval te Nistelrode. Risico van den arbeid. Een onderhoud met den voorzitter van de K. N. A. C. Ontwerp-rijtijdenwet. Vliegveld wordt uitgebreid De minister voor verkeerswezen van En geland heeft den minister van financiën ere- dieten gevraagd ten bedrage van 500.000, noodig voor de uitbreiding van het vlieg veld van Alexandrie. Wanneer de ontworpen werkzaamheden gereed zullen zijn, zal Alexandrie een der grootste luchtvaartcentra van de Middel landsche zee zijn geworden. D zweefvlieger Korotow heeft een oefen- vlucht verricht met een water-zweeftoestel en een hoogte bereikt van 2600 meter. Na in rechte lijn 175 K.M. te hebben gevlogen, kwam hij op het water neer. PER BALLON OVER DEN ZUIDELIJKEN ATLANTISCHE OCEAAN. De Hamburger ballonvaarder dr. Z. Zin- ner heeft tegenover een vertegenwoordiger van het „Hamburger Tageblatt" het stout moedige plan te kennen gegeven den Zuide lijken Atlantischen Oceaan tusschen Afrika en Zuid-Amerika met een ballon te over vliegen. Hij wil daarbij gebruik maken van den gunstigen Noord-Oostpassaat en be stendigen wind, die den ballon in 5 tot 8 dagen over den Zuidelijken Atlantischen Oceaan kan voeren. Deze wind maakt het noodzakelijk niet het kortste traject tus schen Bathurst en Pernambuco te volgen, doch het aanzienlijke langere traject Casa- blanca en de monding van de Amazone rivier. Voor de 6000 K.M. lange tocht zou naar de meening van dr. Zinner een ballon van 5000 kub. meter voldoende zijn. Het is voldoende wanneer opblaasbare gummives- ten, die den gondel drijvend moeten houden en een radio-ontvanger voor de weerbe richten worden meegegeven. PRINSES BEZOEKT AMERSFOORT. Ter bijwoning van de Roode- Kruisoefeningen. Prinses Juliana heeft Zaterdagmiddag de groote oefeningen bijgewoond welke op een terrein nabij het landgoed „Nimmerdor" door de Roode Kruis-transportcolonnes te Amersfoort, Apeldoorn, Bunschoten, Baarn, de Bilt, Bodegraven, Ede, Gorinchem, Har derwijk, Hilversum, Rhenen, Utrecht, Vee- nendaal, Zeist en Zutphen werden gehou den in verband met het zilveren jubileum van de afdeeling Amersfoort. Tegen twee uur had zich ten stadhuize een groot aantal genoodigden verzameld. Te ruim twee uur arriveerde de prinses per auto voor het gemeentehuis, vergezeld van een hofdame. Twee dochtertjes van dr. J. Aghina, voorzitter van de afd. Amers foort van het Ned. Roode-Kruis, boden haar bloemen aan. Kort daarna begon het défilé van de zooeven genoemde transportcolon nes. Na het défilé begaf de prinses zich per auto naar het terrein van de oefening. Overal werd H. K. H. luide toegejuicht door de duizenden die zich langs de route had den opgesteld. Na een waren zegetocht door de stad arri veerde de prinses met haar gevolg en de genoodigden tegen half vier op het terrein waar de oefeningen van de afdeelingen van het Roode Kruis zouden worden ge houden. Dit terrein is zeer schilderachtig gelegen op het landgoed „Nimmerdor" en voor bo venstaand doel welwillend afgestaan door de eigenaresse, mevr. de wed. Kolff. Bege leid en voorgelicht door den voorzitter van de afdeeling Amersfoort van het Roode Kruis, dr. J. Aghina, bezocht de prinses allereerst alle gewonden, een 40-tal in totaal. Als slachtoffers van den krijg traden padvinders op. De prinses toonde voor alle onderdeelen van de oefening groote belangstelling door het stellen van tal van vragen, zoowel de gewondennesten als de verbandplaatsen werden bezocht, alsmede de verzamelplaats van de voertuigen. Ook het transport van de gewonden per voertuig en boot woonde de prinses bij, waarbij vooral het in- en uitladen van de gewonden haar aandacht had. Te ruim kwart over vijf nam de prinses op den Doodenweg de verbinding tus schen Bavoort en Oud-Leusden alwaar de koninklijke auto stond, afscheid van dr. Aghina en zijn mede-bestuursleden en auto riteiten, nadat zij haar dank had uitgespro ken voor hetgeen men haar getoond had. Tevens sprak de prinses haar buitengewone tevredenheid uit over den vlotten gang van zaken. Terwyl de prinses in haar auto stapte werd door de omstanders uit volle borst het Wilhelmus gezongen. Voorafgegaan door de motorpolitie, die de koninklijke auto tot aan de grens van de gemeenten AmersfoortHoevelaken bege^ leidde, vertrok de prinses om half zes naar Het Loo. MAN OVERREDEN EN GEDOOD. De 35-jarige ongehuwde, J. A. R., een bekend straattype, die als gewoonlijk zwaaiend over de straat te Sittard wandel de, is gisterenmiddag op den Pudderender- weg aldaar door een auto aangereden. In ernstigen toestand is de man naar een zie kenhuis overgebracht, waar hij is overle den. Den chauffeur treft waarschijnlijk geen schuld. MOTORRIJDER RIJDT OP KINDEREN IN. Bestuurder niet in het bezit van rijbewijs. Op de Zeelsterstraat onder de gemeente Eindhoven nabij de grens van Zeelst, heeft Zaterdag een ernstige aanrijding plaats ge had. De motorrijder A. Eliens, stucadoor van beroep, wonende te Zeelst, die niet in het bezit van een rijbewijs en de motorrijkunst blijkbaar niet voldoende verstond, reed over genoemde straat en ontmoette daar twee kinderen. Hij kon daarvoor niet vol doende uitwijken en reed ze omver. De kinderen, het 9-jarige dochtertje van den heer van der Werf en het 7-jarige dochtertje van den heer Oosterhuis, moes ten naar het St. Joseph-ziekenhuis te Eind hoven worden overgebracht. Het meisje Oosterhuis bleek er het ern stigst aan toe te zijn, haar toestand is even wel niet direct levensgevaarlijk. Het ande re meisje werd minder ernstig gewond. Het motorrijwiel is in beslag genomen. De motorrijder is in arrest gesteld. EEN ADJUNCT-INSPECTEUR VOOR DE LUCHTBESCHERMING. Naar wij vernemen kan binnenkort de benoeming worden tegemoet gezien van kapitein J. H. van Riesen, thans verbonden aan het bureau luchtbescherming van den generalen staf, tftt adjunct-inspecteur van den onlangs ingestelden dienst tot bescher ming der burgerbevolking tegen luchtge- vaar, welke ressorteert onder het departe ment van binnenlandsche zaken en onder leiding staat van den inspecteur voor de luchtbescherming, den oud-luitenant gene raal de Ridder. TEGEN MUGGENPLAAG. Hoe men te Kampen een oplos sing tracht te vinden. Vanwege de afdeeling zoetwatervissche- rij van de Nederlandsche heidemaatschappij werden Zaterdag bij de Ramspol, een be kend punt van het Kamper eiland juist ten noorden van de mond van het rechterdiep, in de bies velden van de Gemeente Kam pen, ongeveer 200.000 stuks karperbroed in het IJsselmeer uitgezet. Het werk geschied de onder leiding van den heer Pennek, hoofd van genoemde afdeeling, zulks in verband met de heerschende muggenplaag. Deze vischjes toch voeden zich gaarne met de roode larve van chyronomus. De heer Eenhoorn, opzichter van de biesvelden van de gemeente Kampen, verleende hierbij zijn medewerking. Het broed is afkomstig uit de vischkweekerij van de heidemaat schappij te Ernst bij Epe. EXPLOSIE IN MEELFABRIEK. Te Amsterdam. Zaterdag heeft in een meelfabriek in de Korte Tolstraat te Amsterdam een vrij he vige explosie plaats gehad in het rookaf voerkanaal naar den schoorsteen van een kleinen oven, welke gestookt v^erd met parafine en meelstof. Het rookkanaal en de bovenafdek van den oven werden ernstig beschadigd. De brandweer, die men onmid dellijk gewaarschuwd had, heeft een on derzoek ingesteld. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. MEISJE DOODGEREDEN. Zaterdagmiddag om zes uur is op den Loosdrechtschen weg bij Hilversum een 21- jarig meisje mej. G. Pistooors uit Amster dam door een auto aangereden en gedood. Zij was per fiets uit Amsterdam gekomen om het weekend op Loosdrecht door te brengen. Bij het kruisen van het rijwiel pad met den rijweg heeft zij, zonder uit te kijken, den rijweg gepasseerd, met het ge volg, dat zij door -en auto, bestuurd door den heer A. K. uit Hilversum, werd gegre pen en vrijwel op slag gedood. Den bestuur der van de auto treft geen schuld. Zaterdagmiddag heeft tijdens den opbouw van de kermis te Nistelrode, welke gisteren geopend is, een tragisch ongeval plaats ge had. De 22-jarige electricien M. van der Velden, was bezig een der vermakelijk heids-installaties aan het electrische net aan te sluiten, toen hij plotseling van een trap, waarop hij stond, viel en in zijn val een draad van de electrische leiding, waar stroom op stond, greep. De jongeman, die nog riep „zet den stroom af", bleef als levenloos aan den draad hangen. Hoewel men hem spoedig wist te bevrijden en de ongelukkige toen nog leef de, is hij enkele oogenblikken na den nood- lottigen val overleden. BIJ KANOVAREN VERDRONKEN. Te Hilvarenbeek (Noordbr.) is tengevolge van het omslaan van een kano in het Wil- helmina-kanaal verdronken de 27-jarige H. van S. te Tilburg. FELLE brand te rijnzaterswoude. Assistentie van de brandweer uit Alphen. Te Rijnzaterswoude is Zaterdagmiddag brand uitgebroken in 'n opslagplaats bij den brandstoffenhandelaar P. Hillenaar, die zijn zaak juist deze week had verkocht. In het gebouw was een groote hoeveelheid turf en andere brandstoffen opgeslagen, die na tuurlijk spoedig geheel in lichterlaaie ston den. Het vuur sloeg over naar een aangren- zenden hooiberg. De wind was verder precies gericht op het rieten dak van de boerderij van den landbouwer S. J. Visser. Dit gebouw werd eveneens spoedig door het vuur aangetast. Daar meer woningen gevaar liepen achtte de burgemeester, de heer J. A. Bakhuizen, het raadzaam de assistentie van de brand weer van Alphen aan den Rijn in te roepen. Deze was spoedig ter plaatse en kon een gedeelte van de boerderij van den heer Visser nog redden. De brandstoffen-opslag plaats en hooiberg werden geheel door het vuur verteerd. De oorzaak van den brand is nog onbekend. Verzekering dekt de schade. CONGRES C. N. A. B. Ir. H. Vos spreekt over „Het plan van den arbeid en de ambtenaren". In het voortgezette congres van den Cen- tralen Nederlandschen Ambtenaars Bond te Haarlem hield ir. H. Vos een inleiding over „Het plan van den arbeid en de ambtena ren". Ten aanzien van de taak van den ambtenaar ontwikkelde spr. de volgende stellingen: De overheidsbemoeiing op sociaal, cultu reel en economisch gebied is vooral onder den druk van de organisaties der arbeiders klasse sterk toegenomen in de laatste tien tallen jaren. De langdurige en diepe depressie thans heeft tot gevolg eenerzij ds, dat wordt over gegaan tot een inkrimpen van de overheids zorg op sociaal en cultureel gebied, ander zijds een sterk toenemende economische overheidsbemoeiing. Door het telkens onderbreken of inkrim pen van den socialen en cultureelen arbeid wordt het resultaat ervan ondergraven. Het in snel tempo oprichten van nieuwe economische diensten hoewel thans nood zakelijk maakt het effect ervan geringer dan het zou zijn bij een meer geregelde economische overheidsbemoeiing. Terwijl de toegenomen bemoeiing op sociaal en cul tureel gebied 'n meer regionale decentrali satie vereischt, waarbi' provincie en ge meenten een belangrijke taak vervullen, eischt de toenemende economische be moeiing een meer functioneele decentrali satie, waarbij een bedrijfsgewijze ordening van het economische apparaat noodzakelijk is. Over de positie van den ambtenaar zeide spr. dat de ontwrichting van de overheids- huishouding op financieel gebied door de stijgende uitgaven en de dalende inkomsten den ambtenaar door de eenzijdige aanpas singspolitiek in bijzondere mate treft. Elke overheidsbemoeiing brengt mede de noodzaak van controle, de positie van den ambtenaar eischt een recht op controle. Deze controle kan slechts juist worden uit geoefend, door een op democratische wijze tot stand gekomen openbaar verantwoorde lijk gezag. Toenemende overheidsbemoeiing schept gevaren voor bureaucratie. Deze ge varen kunnen worden ondervangen door de ordenende organen gedeeltelijk auto noom te doen zijn en in de leiding naast het ambtelijke element ook de direct belang hebbenden op te nemen. De overheids invloed moet in de leiding aanwezig zijn om te voorkomen dat de ordening wordt ge hanteerd alleen ter wille van het producen ten belang. Na eenige discussies werd de volgende resolutie aangenomen: 11. Lachend, en alsof het heel gewoon was, wipte de meneer den professor in het water. Hij dacht dat hij dat mocht doen, omdat het land van hem was en de vijver ook. De professor spartelde wat en kwam weldra weer kopje boven. Pietje had de grootste pret en vroeg of zijn vader vischjes ging vangen. - 12. Vader Slim was natuurlijk uit v. ergste was dat zijn kiektoestel nog in L 6Ur' Het Gelukkig had hij zijn badpak meigenomen ITv \g- tenminste naar zijn toestel duiken Het w« U koud e„ hij bibberde erg. doch de'"prSlL™5 moedig man en sprong dus. In verband met de verschijning van de Memorie van Antwoord inzake het ontwerp van wet, houdende bepalingen tot het tegengaan van oververmoeid heid van bestuurders van motorrijtui gen (ontwerp-RijtUdenwet) heeft een speciale verslaggever van ons een on derhoud gehad met mr, J. Linthorst Homan, voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, waar aan tevens deelnamen de secretaris penningmeester van de K.N.A.C., mr. B. Ph. baron van Harinxma Thoe Sloo- ten, en de chef van de afdeeling pers en propaganda dier club, de heen Her man Levy. Op een tot hem gerichte vraag, in hoe verre de K.N.A.C. bezwaren heeft tegen dit wetsontwerp, antwoordde mr. Linthorst Homan, dat de K.N.A.C. zich tot de Tweede Kamer heeft gewend met een adres, waarin speciaal wordt verzocht, geen beperkingen te doen aanbrengen in de rijtijden van ge- neesheeren, handelsreizigers en particuliere chauffeurs, voor welke categorieën de mi nister van sociale zaken en waterstaat de rijtuigen, gelijk voor de beroeps-chauffeurs, willen terugbrengen tot vier uren, telkens met een tusschenpauze van minstens een half uur. Deze ingrijpende beperking van de vrijheid van den automobilist willen ge noemde ministers vastleggen in het z.g. rijtijdenbesluit, dat de uitwerking zal be vatten van de rij tij den wet, welke wet vrij wel niets bevat dan een machtiging aan de ministers tot het treffen van dergelijke maatregelen. Voor de zooeven genoemde groepen ligt nu het gevaar in art. 1, sub a, van het ont werp Rijtijdenwet, waar een algemeene maatregel van bestuur wordt mogelijk ge maakt dus het z.g. Rijtijdenbesluit houdende regelen omtrent „de tijden, waar op en gedurende welke alle of bepaalde groepen van personen geen motorrijtuigen mogen besturen". Na vragen hierover in het voorloopig verslag der Tweede Kamer, blijkt nu uit de Memorie van Antwoord, dat deze ministers van plan zijn, in het Rijtij denbesluit een verbodsbepaling op te nemen om langer van vier uren achtereen een motorrijtuig te besturen. Onderbrekin gen van minder dan een half uur blijven buiten beschouwing. Dus maximaal vier uur. De ministers zullen dus zelfs nog min der dan vier uren als toegestanen rijtijd mogen nemen. Men beseffe goed, deze bepa ling zal ook voor alle particuliere rijders gelden. De K.N.A.C. heeft nog nimmer een zoo ingrijpend voorstel in het vrije verkeer meegemaakt. Vaststaat, dat nog niet één procent der ongevallen aan overmoeidheid te wijten is, wil men nu ineens veel verder gaan dan een billijke bestrijding van ongevallen mede brengt. Zelfs de meest verstokte automobilist zal het zijne willen bijdragen om de hooge on- gevallencijfers te drukken en hij zal ook zeker toegeven, dat de onwillige moet wor den gestraft. Maar men moet daarbij tevens vooruitgang van het geheele verkeer be oogen, inschakeling van allen in de moder ne verkeerseischen en erkenning van de nieuwe behoeften. Men moet niet het ver keer gaan belemmeren. En dat gebeurt hier, helaas. Terwijl men in de geheele wereld het snelverkeer zich ziet uitbreiden, ja zelfs veelal alles ziet gebeuren, om het snelverkeer ten bate van het algemeene welzijn te stimuleeren, ter wijl in alle landen speciale autowegen ont staan, om dat alles goed tot zijn recht te doen komen, terwijl er duizenden en dui zenden overal zijn, die uitsluitend hun auto als communicatiemiddel kennen, gaat men nu in ons land dat rantsoeneeren. Slechts met ontelbaar vele en onverwachte aan houdingen en allerlei controle zal men hierin de beoogde maatregelen kunnen handhaven. Ieder particulier zou in verband hiermede dus voor zich zelf een soor dagboek moeten houden, zij het dan alleen van zijn auto- rijden. In alle ernst heeft men zelfs in het voorloopig verslag der Tweede Kamer ge. vraagd, of het geen aanbeveling zou ver. dienen, het wetsontwerp uit te breiden tot het tegengaan van het besturen van motor- rijtuigen door personen, die onvoldoende slaap genoten hebben. Naast een dagboek had men dan zeker ook een nachtboek ge. wenscht? Gelukkig hebben echter de mi. nisters die vraag op medische en praktische gronden ontkennend beantwoord. Maar wat er overbleef is al erg genoeg. Het is zoo ingrijpend, zoo onverwacht, zoo vreemd, dat velen, die men erover spreekt, het eenvoudig niet gelooven. In het tempo der huidige wetgeving, en nood zakelijke wetgeving, ziet de burger veel pas voor zich, wanneer het gereed is. Moge het thans in geen geval zoover komen. De ar- gumenten van de K.N.A.C., in het adres neergelegd, betroffen ten eerste het onder- scheid tusschen beroeps-chauffeurs, die be paalde diensten moeten vervullen in be paalden tyd, en anderen, die eigen ver- antwoordelykheid dragen. Verder de con trole-bezwaren, den drang tot overhaasten om zoover mogelijk in „de" vier uren té komen, en vooral om de principieele strek king, de ketening van het verkeer, in plaats van regeling en leiding. Eenige voorbeel den: de dokter met vele werkuren en opont houden van korter dan een half uur, d« handelsreiziger met vele korte bezoekjes, de particulier, die voor zaken of toerisme verren afstand moet afleggen. Kortgeleden reed ik van Drente naar Vlissingen. Dan wil ik toch mijn eigen weg-indeeling kiezen en niet ,o,p een boekje rijden". Wat gaan de ryders in het gedwongen halfuur doen? In een café rusten? en daar hun boekje Jaten afteekenen? Neen, waarlijk, laat toch ook in het verkeer iedereen gezamenlijk de ge varen bestrijden, gelijk ieder goedwillende dat moet doen, maar onder eigen verant woordelijkheid. Gelijk ieder dagelijks on telbare gevaren naar eigen verantwoorde- lijkheid passeert. Men juicht uitvinding van nieuwe moto ren officieel toe, en terecht. Doch thans, nu het leven zich gaandeweg aan het snelver keer gaat aanpassen, doen wij ineens een stap terug. Voor sommige categorieën van beroepschauffeurs kan een maatregelen tot het vermijden van-uitwassen nuttig zijn, al zijn de ongevallencijfers gelukkig heel ge ring. Maar waarom men nu ook iederen particulier hierin betrekt, is tot heden aan de K.N.A.C. een raadsel. Het aantal automobielen is in ons land reeds aan het verminderen, terwijl ander» landen, met een steeds meer intensief wor dend snelverkeer, hun tempo van vooruit gang houden. Doch de toeneming loopt hier te lande terug. De inkomsten zullen even zeer gaan dalen; overheid en wegen verbete ring zullen zoo steeds minder uit het auto mobilisme krijgen. Het automobilisme kent zijn plichten tot medewerking in slechten tijd, maar als het bezwijkt, is ons land daar mede niet gebaat Nooit zal de K.N.A.C. het billijken, wanneer het automobilisme, b.v. het toerisme, het eigen land verlaat om el ders vrijer en gemakkelijker te rijden en het juiste evenwicht tusschen binnen- landsch en buitenlandsch toerisme ver breekt. Ook thans, nu steeds meer zelfs voor den parkeerenden auto moet worden betaald, en nu het rijden kunstmatig zal worden onderbroken, zal de K.N.A.C. voor het binnenlandsch toerisme blijven ijveren. Ofdat echter zal zijn vol te houden, moet de toekomst leemn. Het congres van den Centralen Neder landschen Ambtenaarsbond (C.N.A.B.), ge houden op 4, 5 en 6 Juni 1936 te Haarlem, gehoord de discussies: van oordeel, dat zoowel het algemeen be lang als de taak en positie van den ambte naar vereischen, dat een beleid wordt ge voerd, waarbij door een positieve crisis- bestrijding, een actieve politiek van con- junctuurbeheersching en een diepgaande hervorming van de economische structuur aan de Nederlandsche volkshuishouding dat herstel en die stabiliteit worden gegeven, welke naast een vergroote bestaanszeker heid en een hooger levenspeil voor de mas sa des volks ook de taak van den ambte naar tot haar recht doen komen en zijn positie verbeteren en verhoogen, van oordeel, dat in het Plan van den Arbeid de noodzakelijke richtlijnen voor een zoodanig beleid zijn aangegeven, constateerende, dat uitvoering van het Plan van den Arbeid een belangrijke uit breiding van de overheidsbemoeiing onder democratische controle beteekent, waarbij wordt gestreefd naar een juist evenwicht tusschen het ambtelijke en niet-ambtelijke element, roept alle ambtenaren op, tot bewustheid te komen van hun taak en positie onder een nieuw bestel en tot vollen steun bij den strijd voor het Plan van den Arbeid. ERNSTIGE AANRIJDING. Pinda-man het slachtoffer. Gisteravond omstreeks acht uur heeft op den hoek van den Heeschen weg te Oss,» een ernstige aanrijding plaats gehad, waarvan een pinda-venter het slachtoffer is geworden. De man kwam per fiets van de richting Heesch. Toen hij de bocht wilde nemen bij de marechausseekazerne, kwam van den tegenovergestelden kant een auto, bestuur door Th. uit Oss. Daar de wagen geheel links van den weg reed, was een aanrijding onvermijdelijk. De wielrijder werd tegen den grond geslin- terwijl de fiets onder de auto te pietter werd geraden. Het slachtoffer werd in bewusteloozen toestand met ver wondingen aan het hoofd en ernstige in wendige kneuzingen per brancard naar het St. Ann. Ziekenhuis vervoerd. De auto werd door de politie in beslag geno men, terwijl een nader onderzoek zal worden ingesteld. NEDERLANDSCHE EXPEDITIE NAAR RUSLAND. Ter waarneming der zons verduistering naar de U-S-S-R» Gisteren vertrok de expeditie van de rijkssterrenwacht te Leiden ter waarne ming van de zonsverduistering in de Sovjet- Unie naar het dorp Beloretsj yiskaj a bil Armavir ten noorden van den Kaukasus, waarnaar alle waarschijnlijkheid gunstig weer voor de waarneming zal heerschen. Aan deze expeditie zullen deelnemen de astronomen J. Uitterdijk, A. J. Wesselink en J. G. Ferwerda, alle drie van de rijksster- renwacht te Leiden. De expeditie zal onge* weer 4 weken in U.S.S.R. verblijven. Te Be- loretsjenskaja, waar de expeditie haar waar nemingskamp inricht, zullen ook Fransche- en Sovjet-Russische expedities werken. D® verzorging van de Nederlandsche expeditie in de waarnemingszone geschiedt volg®®® een overeenkomst, die met prof. Gerasim°" witsj van de Sovjet-sterrenwacht Tepoelko* wa en de academie van wetenschappen ge' troffen werd. De terugreis der Nederlandsche expedi1 zal gaan over Ordsjonikidse, Tiflis, Batoenfo Jalta, Simeis, Sebastopol en Odessa, welke steden de zich daar bevindende ster renwachten bezocht zullen worden. U dacht Immeri, dat a nog be»t yddr dia andara auto hat krulJpu"1 kon peoeerenl - Maar leng» den weg moet u det niet „den- hen", u moet 't zeker wet*"1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8