De duiktoren van ing. van Wierien. Texelsche excursie. Colportage in de Jordaan. doodelijk scheepsongeluk. Demonstratie bij de Amsterdamsche droogdok-mij Een geslaagd experiment. Het conflict in het IJmuider visscherijbedrijf. Ook de Katwijksche visschers gaan in staking. is Vzssrzri ïïss.T-®. Licht, lucht, ruimte en vogels. 1 m ses. Daarbij beschouwde men het als alge meen bekend, dat, clandestien, op straat en in café's, voor duizenden en nogmaals dui zenden wordt gewed op de binnen- en bui- tenlandsche courses. Zoo werkt dit verbod absoluut averechts. Instelling van den tota lisator leidt het wedden aldus meent men, in goede en veilige banen en brengt daarnaast nog vele andere voordeelen met zich mede. De heeren wezen onder meer op de werk verschaffing door een grooter bezoek aan d< courses en op de verwachtingen, dat ophef fing van het totalisatorverbod tot gevolg zal hebben, dat de talrijke Nederlandsche eigenaren van draf- en renstallen, die thans met paarden en personeel in het buitenland hun tenten hebben opgeslagen, zullen terugkomen om in eigen land hun sport te gaan beoefenen, waardoor het vele geld dat thans naar het buitenland vloeit, voortaan in eigen land zal blijven. Ook wezen zy erop, dat de in ons land zoo hooge mate noodlijdende paardenfok kerij van den terugkeer van den totalisator zal profiteeren, omdat een deel van de op brengst van den totalisator voor financiee len steun kan worden gebruikt en dat voorts de legerbelangen zullen worden ge diend. Ten slotte bleek men van meening, dat het herstel van den totalisator ook van groot direct financieel belang zou zijn, niet alleen omdat duizenden Nederlandsche gul dens, die thans nog naar het buitenland vloeien, in eigen land zouden blijven en daarenboven buitenlandsch geld hier zal toestroomen, maar ook omdat de Neder landsche schatkist in belangrijke mate zal profiteeren van de opbrengst, daar een be paald percentage bij wijze van belasting zal worden geheven. Alles bijeengenomen was men van mee ning, dat het totalisatorverbod dient te wor den opgeheven. Een voorloopig comité van actie heeft zich gevormd om dit doel te be reiken. In dit voorloopig comité zullen on derscheidene personen uit uiteenloopende takken der paardenbeweging. Enkele ernstige incidenten. Het fraaie zomerweer heeft er on getwijfeld wel toe bijgedragen, dat er voor de gebruikelijke colportage op Vrijdagavond in de Jordaan weer groote belangstelling bestond. Door de N. S. B. werd voornamelijk gecolporteerd in de Westerstraat, het Marnixplein en in de Marnixstraat voor de nieuwe Willemsstraat, hetgeen tot gevolg had dat groote groepen tegenstanders op de been waren. Hoe wel de atmosfeer min of meer geladen was, kwam het niet tot ernstige vecht- partijen. Kort na half tien deed zich echter, toen de colporteurs der N. S. B. naar het kriiighuis aan den Adm. de Ruyterweg trokken, in de De Clecqstraat een ernstig incident voor. Een agent van politie, die hier op zijn rijwiel reed, moest plotseling stoppen en remde daartoe uit alle macht. Op hetzelfde oogenblik sprong een 19-jarige bewoner van de Nieuwe Leliestraat op hem toe en gaf hem een paar hevige klappen op het achterhoofd. De agent greep zijn aanvaller beet en raakte met hem slaags. Terwijl hy zyn tegenstander trachtte te overmeesteren, sprong een 32-jarige bewoner van de Lin- denstraat van zijn rijwiel, tilde dit omhoog en gooide dit boven cp den agent. Het zou er voor den politieman minder mooi hebben uitgezien, als niet twee an dere agenten te hulp waren gekomen. Door deze versterking werd het pleit in het na deel van den Jordaner beslecht. Beiden werden aangehouden en naar het bureau Marnixstraat overgebracht. De aangeval len agent heeft zich niet ernstig bezeerd. Ook in den vooravond is er nog een vechtpartij geweest op de Nassaukade bij de Kinkerstraat en wel tusschen een aan tal N. S. B.-ers en politieke tegenstanders, waarbij ook enkele vrouwen betrokken waren. Een van deze liep een bloedende hoofd wonde op, welke echter niet van ernstigen aard was. Een andere vrouw werd door de politie aangehouden op vermoeden, dat zy een heer eenige klappen had toegediend. Aangezien dit echter niet positief kon worden vastgesteld, is zij na verhoord te zijn, vrijgelaten. DE ZOMERPOSTZEGELS. Naar wy vernemen is de oorspronkelijke verkooptijd voor de zomerpostzegels ver lengd tot 15 Juli a.s. In verband daarmede wordt ook de gelegenheid om zakatlasjes te bestellen en deel te nemen aan de loterij met waardevolle premies opengesteld tot en met 15 Juli. JONGETJE OVERREDEN. C.°W?ïft HUvewum T de 12*-'ari8e bad zitten visschen P'n aan den sloot-kant loopen, van achter el"T vader wilde der Straatweg te Naardpn aUto den Mui van den kant van Muiden °Ver' toen Het jongetje werd door de*" a»Ut° nadG"le. en was op slag dood. Begrepen Te Vlissingen. Gisteravond heeft in de haven van Vlis singen een noodlottig ongeluk plaats gehad aan boord van het 16.000 ton metende Duitsche s.s. Pennland van de Arnold Bern- stein linie te Hamburg, dat met een lading stukgoederen en passagiers enkele dagen geleden uit New-York was gearriveerd. Tijdens het lossen der lading is de 31- jarige matroos W. Mayer op nog onopge helderde wijze tusschen een winch geraakt. De man was op slag dood. De nieuwe groote „duiktoren" van ing. van Wienen, welke de officiëele be naming van Wienen's slib- en zandduik- inrichting gekregen heeft en waarover wij kortgeleden reeds het een en ander hebben medegedeeld, is gistermiddag ten aanschouwe van een groot aantal genoodigden gedemonstreerd by de Amsterdamsche Droogdok Maatschap pij, welke het gevaarte in haar fabriek heeft geconstrueerd. Onder de genoodigden waren de haven meesters van Amsterdam en IJmuiden, de heeren van de Poll en Seyffert, de burge meester van Velzen, de heer M. Kwint, de inspecteur voor de scheepvaart te Amster dam, de heer C. A. G. van der Boom, do leden van de commissie, die belast is met het onderzoek naar de oorzaak van de breuk van den gaszinker in het Noordzeekanaal te Velzen en verder vele ingenieurs en tech nici, van wie verscheidenen uit scheep vaartkringen. Twee principes. De constructie van dezen duiktoren, die bestemd is voor het bergen van voorwerpen van waarde uit niet te diep gezonken lig gende schepen en voor het uitvoeren van andere werken onder water, berust op twee beginselen. De geheele installatie bestaat uit drie gedeelten, bovenop bevindt zich de luchtsluiskamer, welke rust op een z.g. stijgbuis, die aan de onderzijde overgaat in de z.g. werkkamer. De geheele toren weegt bedrijfsklaar 20 ton en heeft een lengte van 16^ meter Van binnen komt de toren geheel onder druk van samengeperste lucht, per meter zakkende een tiende atmosfeer. Deze luchtdruk houdt het binnendringen van het water aan den onderkant tegen, zoodat degenen, die zich in de van een bordes voorziene werkkamer bevinden, volkomen droog en veilig staan. In de werk kamer is electrisch licht aangelegd, zoo mede een telefonische verbinding met de luchtsluiskamer en den bok, waaraan de toren hangt en van waar af de luchtdruk geregeld wordt. Door de stijgbuis loopt een lift en een ladder. Het tweede beginsel berust hierop, dat beneden aan den buitenkant twee randen zyn aangebracht, de een ongeveer een meter boven den anderen. In deze randen, die sterk geperforeerd zijn, wordt met be hulp van door den toren geleide slangen water onder hoogen druk naar buiten ge spoten. Als nu de werkkamer gezonken is tot vlak boven het te bergen voorwerp, dat meestal onder een meters dikke laag slib of zand begraven ligt, drijven de stralen, die door de vele gaatjes van den ondersten rand spuiten, de grond met groote kracht weg. De aldus als het ware weggespoten gronddeeltjes worden door de stralen van den bovensten rand naar de oppervlakte gedreven, als gevolg waarvan het met bal last verzwaarde gevaarte langzaam door de zand- of sliblaag heenzakt, totdat het wrak bereikt is. Tenslotte wordt dan met behulp van een beweegbare slang in de werkkamer het zich daar nog bevindende water onder druk weggespoten, zoodat de bergers een volkomen drogen bodem hebben. De luchtsluiskamer is geheel op dezelfde wijze ingericht als dat het geval is bij cais sons. Het markante verschil tusschen deze constructie en de tot dusver gebezigde zand- duik-installaties bestaat hierin, dat by de constructie van Wienen de zand- of slib- bodem niet wordt weggezogen, waardoor steeds weer zand of slib toevloeit, doch wordt weggeperst. Deze duikinrichting zal zooals wy des tijds reeds mededeelden voor het eerst worden toegepast bij het herstelwerk van den gaszinker in het Noordzeekanaal te Velzen, die zich ongeveer 12 meter onder het water bevindt, waarvan ongeveer vier meter onder jiet zand. De proefneming Hangend in de talies van een bok der Am sterdamsche Droogdok Maatschappij, heeft ing. van Wienen, die zelf op den bok in tele fonische verbinding stond met zijn helpers in de werkkamer, het groote grijze gevaarte in het ter plaatse ongeveer zeven me'er diepe water doen zakken. Toen na ongeveer tien minuten het onderstuk den bodem be reikte, werd de proefneming zeer interes sant, aangezien duidelijk bleek, dat het systeem der geperforeerde randen naar be- hooren werkte. Landzaam stegen breede „modderwolken" van den bodem omhoog en hoe breeder het moddermeer aan de opper vlakte werd, des te dieper zakte het gevaarte in de moderlaag weg, zoodat tenslotte nog alleen een stuk van de stijgbuis met de luchtsluiskamer, welke laatste uiteraard altyd boven de oppervlakte van het water moet blijven, zichtbaar waren. Toen het gevaarte tot stilstand was ge komen, stond het eenigszins hellend, het geen, naar door degenen, die zich onder water op het in de werkkamer aangebrachte bordes bevonden, en op tien meter diepte onder een druk van een atmosfeer hun werk deden, telefonisch werd bericht, een gevolg was van het feit, dat de onderkant gedeeltelijk op een op den bodem liggende balk rustte. Kort daarna heesch de bok het gevaarte wees omhoog en waren de in spanning toe kijkende genoodigden interessante ervarin gen rijker geworden. Het ligt in de bedoeling, van Wienen's duikinrichting ook in het buitenland te be proeven. De kans staat n.1. open om te duiken op het schip van de Spaansche Armada, de „Duque of Florentia", gezonken liggende in de baai van Tobermory (Schotland), op een diepte van ongeveer 16 meter, waarvan on geveer zes meter onder slib. Voorts liggen o.m. in de Tafelbaai te Kaapstad niet min der dan 42 schepen onder water en onder het zand bedolven, alle met een waardevolle lading. Ook het goude Van de Lutine is nog niet opgehaald, doch waar ook buitengaats van een bok gebruik gemaakt moet worden, zal moeten blijken of de installatie ook op plaatsen, waar het water allerminst rustig is, zal voldoen. De heer van Wienen is te dien aanzien echter optimistisch gestemd, aangezien hij ook hiervoor een vinding van zijn geest wil toepassen, waarover wellicht te zijner tijd nog wel het een en ander te vertellen zal zijn. De Katwijksche visschers, werkzaam op IJmuider stoomtrawlers, hebben gistermid dag onder leiding van den heer T. Broek uit IJmuiden, vergaderd ter bepaling van hun houding in verband met het visscherij con flict te IJmuiden. Ongeveer zeventig perso nen waren aanwezig. De voorzitter schetste den slechten financieelen toestand van de visschers op de stoomtrawlers en zeide, dat van het loon geen cent meer af kon. Men wil blijven varen op de oude voor waarden, maar de loonsverlaging aanvaardt men niet. De vergadering plaatste zich unaniem achter het comité van actie. Dit bestaat uit vier personen, welke met de plaatselijke leiding in het conflict zijn belast. Na het besluit van de Katwijksche vis schers kan thans gezegd worden, dat de staking algemeen is. Tot en met Vrijdag hebben de opvaren den van twaalf trawlers het bijltje er bij neergelegd. Dit aantal zal Zaterdag en in den loop der volgende week ongetwijfeld eiken dag toenemen, totdat alle booten, die thans nog op zee zijn, binnen zijn. Dit zijn er thans nog ongeveer 25. Het totaal aantal stakers bedraagt dan 350400. Vrijdagmorgen heeft de minister van sociale zaken, mr. M. Slingenberg ten raad- huize te Velsen een bespreking gehouden met een aantal organisatie-bestuurders. AUTOBUS-PERSONEEL IN STAKING. In Apeldoorn. Gisteren is het geheele personeel van de autobusonderneming der gebroeders Robart sta£™d0°rn omvattende honderd man, in buSien.^8'Hierd00r z«n de locaal" de lijnen naar'de^nmr1, terwijl eveneens den loop van vandi" ende gemeenten in gezet. P n ndaa8 zullen worden stop van eender8 comroleurs°eS gaat^t °ntSlag Unie van chauffeurs van de geleeenheid gegeven het ontslag controleur te motiveeren, waarvan zij ech ter heeft afgezien. Voor Apeldoorn met zyn vrij uitgebreid wegennet en groote afstanden tusschen de omliggende buurtschappen beteekent de staking een groot ongemak. ROULEERINGSSYSTEEM BIJ WERK VERSCHAFFING. I Ministerieel antwoord. Op de vragen van den heer Krol in-ver band met het rouleeringssysteem bij het te werkstellen van werkloozen in werkver schaffingen heeft de minister van sociale za ken, mr. Slingenberg, geantwoord, dat het tot einde Maart van dit jaar in de provincie Groningen mogelijk was, de tewerkstelling bij de werkverschaffing zoodanig te regelen, dat ongeveer de eene helft van het aantal werkloozen, dat geholpen moest worden, in de steunregeling was opgenomen en de an dere helft bij de werkverschaffing was ge plaatst. Deze aantallen wisselden regelma tig door rouleering. Doordat verschillende particuliere ontgin ningen zijn afgeloopen en een voldoend aan tal nieuwe niet beschikbaar is, en ook an dere werkverschaffingsobjecten nog niet zoodanig zijn voorbereid, dat er mede kan worden begonnen, moest de laatste weken de verhouding tusschen het aantal geplaat sten bij de werkverschaffing en dat van de gesteunden zich wijzigen in dien zin, dat er een grooter aantal personen in de steunre geling werd opgenomen dan by de werk verschaffing kon worden geplaatst Ook bij de centrale werkverschaffing konden, we gens gebrek aan voldoende werkgelegen heid, niet meer werkloozen worden ge plaatst. Verwacht mag echter worden, dat, nu er wat meer seizoenwerk vrijkomt in den land bouw, het aantal werkloozen zal dalen en er daardoor, zy het dan tijdelijk, een wat gun- sliger verhouding komt tusschen de aantal len te werk gestelden en gesteunden. Er wordt verder het noodige gedaan om meer werkverschaffingsobjecten beschikbaar te krijgen. Bij het rouleeren wordt zorg gedragen, dat zij, die een groot gezin hebben, in het algemeen langer bij de werkverschaffing mogen arbeiden dan anderen. Echter is het niet mogelijk, de hierbedoelde werkloozen doorloopend te plaatsen. Tot verhooging van de steunbedragen ten plattelande kan niet worden overgegaan. DE AANVARING IN DE ORANJESLUIS. Oranufiu .uren,na de aanvaring in de een der'sufudlf SchelIingwoude, waarbij tuig „De Nieuw^Veluwé"11» t0er,istenvaar" men met de lichti„„ 8eramd werd, is gonnen. De drijvend gs^erkzaamheden be- sterdamsche DroogdokVan de Am" Schellingwoude gereanirp Werd naar ker een onderzow^ P6n dul" Hem bleek, dat door de botsin^Lc^^ kleine scheur was ontstaan. Na vS moeiTe Wat voor wonderlijken klank toch heeft de naam van het eiland Texel? Ook wat voor wonderlijke lettercombinatie? Zoo op het gehoor en op het oog is de verbinding met het Nederlandsche taal eigen zoek. Hoor maar: Vlieland, Terschel ling, Ameland, Rottum; daar zitten be kende Hollandsche klanken in, die onmid dellijk vertrouwdheid geven. Maar Texel: een eenigszins koude, hooghartige klank uit een onbekende taal. Een complicatie bovendien: het woord wordt geschreven met een uitheemsche x, die wegens haar onwennigheid voor het gemak maar wordt uitgesproken als ss. Typografisch zal de naam zeker wel zijn diepen oorsprong heb ben, maar nochtans klinkt hy als van een land, dat ver weg ligt. En nog een wonderlijke sensatie: ofschoon het eiland per stoomboot nauwelijks drie kwartier uit den vasten wal van Noordholland ligt, zoo ligt het in onze gedachten oneindig veel verder weg. Een stuk water tusschen het vasteland en een eiland vertienvoudigt den afstand, vormt een stuk „niemands land" dat zich in het practisch leven tot een hoogen muur transformeert. Tenzij een eiland een afzonderlijke souvereine staat vormt, schept zijn karakter een natuurlijke afzondering, die het nooit opheft of ver mindert. En slaat men de kaart van Noord holland op, dan ligt Texel bovendien nog geteekend als een soort waterhoofd, dat geel is gekleurd: zand. Eén groote ovale zandplaat, die als een room-gele panne- koek nauw uitsteekt boven het omvade- nv—ide groen van de zee en eenzaamheid en geslotenheid uitstraalt, zoo vertelt M. M. in het „Handelsblad". Dat is Texel in abstractie voor dengeen, die van Texel niet méér kent dan den naam en de aardrijskundige ligging. Texel is echter voor een deel, en een groeiend deel, van Nederland geen zuiver aardrijks kundig begrip meer. Texel beteekent va- cantie, weldadige eenzaamheid op een wijd strand, ruimte naar alle kanten en de vrij heid, te gaan waarheen men wil, vrij als de vogels, die hier meester zijn, eiken inval te volgen, van niets afhankelijk dan van de beperkingen van eigen lichaam en ver langen. En omdat de menschen de heer lijke duinen hier niet met prikkeldraad hebben afgesloten, omdat het strand niet is ontwijd en besmet met wandelpieren. tentjes en al het kermisgoed, dat in den zomer het hatelijkste gedeelte van ons stadsbestaan achter ons aan en voor ons uit sleept naar de plaatsen, waarheen wij vluchten om juist het laatste restje gezon de zenuwen en oprechtheid weer op te kweeken en bestand te maken tegen het gedoe; omdat op Texel niet vergeten wordt dat een waar vacantieoord niets moet plaatsen tusschen den vermoeiden gast, die genezing komt zoeken, en de elementen, omdat schier nergens, zooals hier, die ele menten elkaar ontmoeten in een zoo zui vere harmonie van zee, lucht en duinen is het mogelijk dat, zooals een magneet, die uit een doosje- wordt te voorschijn gehaald zijn natuurlijken stand herwint, de ontstel de stedeling zich hier weer richt naar de waterpaslyn van den horizon en het ver warde kloppen van zyn hart afstemt op de maat van den golfslag. Bevrijding. Komt men op Texel, dan is het sterkste gevoel, dat men terstond ondervindt be vrijding! Achter ons ligt het land van be drijvig streven, aan gene zijde van het Marsdiep, dien stroom der vergetelheid, waarin de legendarische dolfijnen buitelen; en in het zog van de „Dokter Wagenmaker", in het zoute schuim spartelen de zorgjes en preoccupaties, die aan den wal het uit zicht vertroebelen op de wijde gebieden van geluk, die ook voor den „modernen mensch", als hij niet geheel van de natuur vervreemd is, open liggen, waar de wind vrij waait en de strijd van zon tegen regen het dramatische schouwspel is waarbij het boeiendste filmverhaal vergeten raakt. „Leeelyk weer? dat kennen wij hier niet", zei een oude Texelaar, toen wij in een plas regen het eiland betraden. „Regen, storm, noodweer, zonneschijn, maanlicht, alles wat je maar wilt, maar echt wat je noemt leelyk weer, nee, dat heb ik zoo oud ik ben hier nog niet meegemaakt, om u de waar heid te zeggen". We konden den ijverigen propagandist deze overdrijving vergeven. Hij wist nou eenmaal, dat we van de pers- waren, en hij was opgevoed in de heilzame leer, dat in dit millieu overdrijving geboden is. Maar achteraf bedenken wij, dat de man eigenlijk volkomen gelijk had. Wat is er voor „leelyks" aan de zwartgrijze wolken, die als zware drapeneen, op ondoorm. delyke wijze opgehouden, over de z ons aanschuiven; bevalt u het opvlieg*6 °p weer zwevend neerstrijkend niet van*1 duizenden meeuwen, die hun broednl even verlaten om uit te zien over het i 8 of regen ofwel het troepje bleeke mensch d' van de pers hun eieren bedreigt, is 8 hun krijschen daarbij „leelyk", 0f het schen van den regen, als u voor de breed ruiten van het hotel uitziet over de zee den strijd van hemelsch geweld daarboven'' Aha, u hebt natte voeten, en uw zomerseh pak is besmet? dat is lastig en leelyk maar wat komt u ook doen op Texel? De vogels, Het is thans de tijd van de broedend vogels. Men kent de minutieuze en liefd rijke opstellen van de groote ornithologen en natuurminnaars als Thyssen, Drijver d Stoppelaar, die onze gevleugelde vrienden populair hebben gemaakt. Maar men moet ze zelf gadeslaan in hun doen in de reser. vaten, die de Vereeniging tot Behoud v»n Natuurmonumenten onderhoudt. Een druk. bevolkte en zeer bewogen wereld op ziek] zelf, waarvan de stedeling zich nauwelijks een voorstelling kan maken. Bijvoorbeeld de eindelooze rijen ruw uit riet gebouwde meeuwennesten, die telkens op een of een paar meters afstands op het malsche gras rusten. Zoo argeloos de meeuw is: zoo maar open en bloot, op eên verheven plaats nog, legt zij haar eieren in het oog loopend. Wat een vertrouwen in den roofzuchtigen mensch! Op Texel trouwens niet ten on rechte: zijn broedsel ligt daar veilig, onder de hoede juist van den mensch. Iedereen die belangstelling toont kan hier het jonge broed aandachtig waarnemen: hoe het de harde schaal van het ei doorstoot en lang zaam verwydt, hoe het jonge vogeltje zich ontwikkelt tot een heerlijk bruin-donzig jong, dat op en om het nest onbeholpen rondschuttert. Een veld vol klein leven en beweging, waartusschen door men behoed zaam gaat om geen onheilen te veroorzaken, geen eieren of jongen te vertrappen. Boven in de lucht een van hun nesten opgejaagde zwerm van duizend meeuwen, die noodeloos nerveus, met de wieken klappen en noode loos scherpe angstkreten slaken. Een bonte wervelwind van angstige vogels, die de lucht verduisteren, een demonstratie in grooten stijl van moederliefde by de meeu wen. Zie tegenover de argeloosheid van de meeuwen de listigheid van de kemphanen, die elke belangstelling van buiten voor hun broedsel bewust trachten te fnuiken. Zy banen in het hooge gras een loopgange tje van enkele decimeters lengte, leggen aan het eind ervan hun eieren en draaien daarboven het gras ineen. Ziezoo! Maar de mensch is nog listiger: herkent aan het grasbosje het werk van den kemphaan. De leeuwerik is bepaald schrander: hy' legt zijn eieren diep verscholen onder het hooge gras in een kuiltje in den bodem, waarin zijn vaalgrijze jongen een schier onherken bare eenheid vormen met den grond. Een prachtig voorbeeld van mimicry. Dit zijn een paar grepen uit de verschijnselen der vogelwereld, die hier voor de menschen open ligt, dank zij de systematische men- schelijke zordg voor de vogels en die Texel een heerlijke bekoring geeft. Een andere greep: de Slufter. De Sluf ter is een wijde lakte aan den binnenrand der duinen aan den Westkust van 't eiland, met paarsig getint Engelsch gras bedekt laaggelegen land, dat bij hoog water geheel onderloopt. Van het duin gezien een koste lijk panorama, da' met de scherp-gekartelde omlijsting van dc duintoppen en afgesloten door den wazigen zeekant en overhuifd door bewegende wolkenpartijen of het strakke blauw der lucht het oog verlustigt en het gemoed verruimt. De Slufter is een aantrekkelijke oase, waarin men gaarne van de duinen afdaal', en wirt'-or —>01 do- I loos naar zee zwerft. Wat is de mensch klein in zoo'n stuk vlak land, dat zoo'n prachtig contrast vormt met zijn ongemak kelijke omgeving van zandtorens. De Texe laren zyn trotsch op hun Slufter en men kan dezen trots deelen, want Slufter is trekpleister van allen, die de verschillende stemmingen van het eiland op zijn innigst wenschen te ondergaan, by zon en bedekte lucht, bij eb en vloed, bij het heldere och tendlicht en bij het vallen van den avond schemer. Het eiland is reeds sedert lang ontdekt en het is niet meer een plaats, waar de toe rist zich nog Robinson Crusoë kan wanen. Bijna zouden wij zeggen: jammer. Maar de Nederlanders hebben er recht op te weten, waar zy hun schoone plekken kunnen vin den. En dan is Texel zeker een der schoon ste! slaagde hij erin om de deur vast te hechten aan de takels van den bok, waarna vervoer naar de A.D.M. volgde. Hier zal de repara tie worden verricht. TENTOONSTELLING MATTH. WIEGMAN. In van Abbe-museum te Eindhoven. De eere-tentoonstelling van Matth. Wieg man, die 1 Juni in het stedelijk museum te Amsterdam zal worden gesloten, zal ook worden gehouden in het Redelijk van Ab be-museum te Eindhoven en Zaterdagmid dag 20 Juni met een inleiding van Herman van den Eerenbeemt worden geopend. DE TOESTAND IN HET BAKKERSBEDRIJF. Actie tot demonstratieve sluiting van het bedrijf van tweemaal 24 uur. Er heeft zich een comité gevormd van Amsterdamsche bakkerspatroons, bestaan de uit de heeren H. J. Hamringa, D. Ho- moet, F. G. Buerger en C. F. Bach, het welk een actie zal voeren om het bedryf tweemaal 24 uur te sluiten om zoodoende de aandacht van de regeering te vestigen op den noodtoestand waarin de bakkerijen verkaeren. Het comité staat op het standpunt, dat zoo spoedig mogelijk zal moeten worden overgegaan tot verbindende contracten in zake de prijsregeling. Criaia-pabticatit' STEUNVERGOEDING ERWTEN. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor groene erwten en schokkererwten, gede natureerd in het tijdvak van 31 Mei tot en met 6 Juni 1936 voor de kwaliteitsklassen B. C en D respectievelijk 4.20, 3.70 en 3.20 per 100 Kg. zal bedragen. 's-Gravenhage, 12 Juni 1936. CENTRAAL WUPPERTAL COMITÉ. In een vergadering van de leden van het Comité van Aanbeveling van het Centraal Wuppertal Comité, gehouden op 5 Juni j-L waar tevens vertegenwoordigd waren de plaatselijke sub-comité's van Groeningen» Leiden, Arnhem, Utrecht, Zaandam, Alk maar, Bussum en Den Haag, werd besloten het initiatief van de internationale commis sie ter verkrijging van amnestie van alle om der wille van hun pacifictische, politieke of religieuze overtuiging, vervolgden en ge vangenen in Duitschland voor Nederland over te nemen en aldaar te organiseeren. In de voorbereidende internationale com missie hebben o.a. de volgende personen zitting genomen: Voor Frankrijk: Vincent Auriol, prof. Vic- tor Basch enz. Voor België: Prof. Aug. Vermeylen, dr. 3- E. Vandervelde enz. Voor Engeland: Dr. Cecile Boysen, Dor0» thy Woodman enz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 6