De duiktoren van ing. van Wierien.
Texelsche excursie.
Colportage in de Jordaan.
doodelijk scheepsongeluk.
Demonstratie bij de Amsterdamsche droogdok-mij
Een geslaagd experiment.
Het conflict in het IJmuider
visscherijbedrijf.
Ook de Katwijksche visschers gaan
in staking.
is Vzssrzri ïïss.T-®.
Licht, lucht, ruimte en vogels.
1
m
ses. Daarbij beschouwde men het als alge
meen bekend, dat, clandestien, op straat en
in café's, voor duizenden en nogmaals dui
zenden wordt gewed op de binnen- en bui-
tenlandsche courses. Zoo werkt dit verbod
absoluut averechts. Instelling van den tota
lisator leidt het wedden aldus meent
men, in goede en veilige banen en brengt
daarnaast nog vele andere voordeelen met
zich mede.
De heeren wezen onder meer op de werk
verschaffing door een grooter bezoek aan d<
courses en op de verwachtingen, dat ophef
fing van het totalisatorverbod tot gevolg zal
hebben, dat de talrijke Nederlandsche
eigenaren van draf- en renstallen, die thans
met paarden en personeel in het buitenland
hun tenten hebben opgeslagen, zullen
terugkomen om in eigen land hun sport te
gaan beoefenen, waardoor het vele geld
dat thans naar het buitenland vloeit,
voortaan in eigen land zal blijven.
Ook wezen zy erop, dat de in ons land
zoo hooge mate noodlijdende paardenfok
kerij van den terugkeer van den totalisator
zal profiteeren, omdat een deel van de op
brengst van den totalisator voor financiee
len steun kan worden gebruikt en dat
voorts de legerbelangen zullen worden ge
diend.
Ten slotte bleek men van meening, dat
het herstel van den totalisator ook van
groot direct financieel belang zou zijn, niet
alleen omdat duizenden Nederlandsche gul
dens, die thans nog naar het buitenland
vloeien, in eigen land zouden blijven en
daarenboven buitenlandsch geld hier zal
toestroomen, maar ook omdat de Neder
landsche schatkist in belangrijke mate zal
profiteeren van de opbrengst, daar een be
paald percentage bij wijze van belasting zal
worden geheven.
Alles bijeengenomen was men van mee
ning, dat het totalisatorverbod dient te wor
den opgeheven. Een voorloopig comité van
actie heeft zich gevormd om dit doel te be
reiken. In dit voorloopig comité zullen on
derscheidene personen uit uiteenloopende
takken der paardenbeweging.
Enkele ernstige incidenten.
Het fraaie zomerweer heeft er on
getwijfeld wel toe bijgedragen, dat er
voor de gebruikelijke colportage op
Vrijdagavond in de Jordaan weer
groote belangstelling bestond.
Door de N. S. B. werd voornamelijk
gecolporteerd in de Westerstraat, het
Marnixplein en in de Marnixstraat
voor de nieuwe Willemsstraat, hetgeen
tot gevolg had dat groote groepen
tegenstanders op de been waren. Hoe
wel de atmosfeer min of meer geladen
was, kwam het niet tot ernstige vecht-
partijen.
Kort na half tien deed zich echter, toen
de colporteurs der N. S. B. naar het
kriiighuis aan den Adm. de Ruyterweg
trokken, in de De Clecqstraat een ernstig
incident voor.
Een agent van politie, die hier op zijn
rijwiel reed, moest plotseling stoppen en
remde daartoe uit alle macht. Op hetzelfde
oogenblik sprong een 19-jarige bewoner
van de Nieuwe Leliestraat op hem toe en
gaf hem een paar hevige klappen op het
achterhoofd.
De agent greep zijn aanvaller beet en
raakte met hem slaags. Terwijl hy zyn
tegenstander trachtte te overmeesteren,
sprong een 32-jarige bewoner van de Lin-
denstraat van zijn rijwiel, tilde dit omhoog
en gooide dit boven cp den agent.
Het zou er voor den politieman minder
mooi hebben uitgezien, als niet twee an
dere agenten te hulp waren gekomen. Door
deze versterking werd het pleit in het na
deel van den Jordaner beslecht. Beiden
werden aangehouden en naar het bureau
Marnixstraat overgebracht. De aangeval
len agent heeft zich niet ernstig bezeerd.
Ook in den vooravond is er nog een
vechtpartij geweest op de Nassaukade bij
de Kinkerstraat en wel tusschen een aan
tal N. S. B.-ers en politieke tegenstanders,
waarbij ook enkele vrouwen betrokken
waren.
Een van deze liep een bloedende hoofd
wonde op, welke echter niet van ernstigen
aard was.
Een andere vrouw werd door de politie
aangehouden op vermoeden, dat zy een
heer eenige klappen had toegediend.
Aangezien dit echter niet positief kon
worden vastgesteld, is zij na verhoord te
zijn, vrijgelaten.
DE ZOMERPOSTZEGELS.
Naar wy vernemen is de oorspronkelijke
verkooptijd voor de zomerpostzegels ver
lengd tot 15 Juli a.s. In verband daarmede
wordt ook de gelegenheid om zakatlasjes
te bestellen en deel te nemen aan de loterij
met waardevolle premies opengesteld tot
en met 15 Juli.
JONGETJE OVERREDEN.
C.°W?ïft HUvewum T de 12*-'ari8e
bad zitten visschen P'n aan den sloot-kant
loopen, van achter el"T vader wilde
der Straatweg te Naardpn aUto den Mui
van den kant van Muiden °Ver' toen
Het jongetje werd door de*" a»Ut° nadG"le.
en was op slag dood. Begrepen
Te Vlissingen.
Gisteravond heeft in de haven van Vlis
singen een noodlottig ongeluk plaats gehad
aan boord van het 16.000 ton metende
Duitsche s.s. Pennland van de Arnold Bern-
stein linie te Hamburg, dat met een lading
stukgoederen en passagiers enkele dagen
geleden uit New-York was gearriveerd.
Tijdens het lossen der lading is de 31-
jarige matroos W. Mayer op nog onopge
helderde wijze tusschen een winch geraakt.
De man was op slag dood.
De nieuwe groote „duiktoren" van
ing. van Wienen, welke de officiëele be
naming van Wienen's slib- en zandduik-
inrichting gekregen heeft en waarover
wij kortgeleden reeds het een en ander
hebben medegedeeld, is gistermiddag
ten aanschouwe van een groot aantal
genoodigden gedemonstreerd by de
Amsterdamsche Droogdok Maatschap
pij, welke het gevaarte in haar fabriek
heeft geconstrueerd.
Onder de genoodigden waren de haven
meesters van Amsterdam en IJmuiden, de
heeren van de Poll en Seyffert, de burge
meester van Velzen, de heer M. Kwint, de
inspecteur voor de scheepvaart te Amster
dam, de heer C. A. G. van der Boom, do
leden van de commissie, die belast is met
het onderzoek naar de oorzaak van de breuk
van den gaszinker in het Noordzeekanaal te
Velzen en verder vele ingenieurs en tech
nici, van wie verscheidenen uit scheep
vaartkringen.
Twee principes.
De constructie van dezen duiktoren, die
bestemd is voor het bergen van voorwerpen
van waarde uit niet te diep gezonken lig
gende schepen en voor het uitvoeren van
andere werken onder water, berust op twee
beginselen. De geheele installatie bestaat
uit drie gedeelten, bovenop bevindt zich de
luchtsluiskamer, welke rust op een z.g.
stijgbuis, die aan de onderzijde overgaat in
de z.g. werkkamer.
De geheele toren weegt bedrijfsklaar
20 ton en heeft een lengte van 16^ meter
Van binnen komt de toren geheel onder
druk van samengeperste lucht, per meter
zakkende een tiende atmosfeer.
Deze luchtdruk houdt het binnendringen
van het water aan den onderkant tegen,
zoodat degenen, die zich in de van een
bordes voorziene werkkamer bevinden,
volkomen droog en veilig staan. In de werk
kamer is electrisch licht aangelegd, zoo
mede een telefonische verbinding met de
luchtsluiskamer en den bok, waaraan de
toren hangt en van waar af de luchtdruk
geregeld wordt. Door de stijgbuis loopt een
lift en een ladder.
Het tweede beginsel berust hierop, dat
beneden aan den buitenkant twee randen
zyn aangebracht, de een ongeveer een
meter boven den anderen. In deze randen,
die sterk geperforeerd zijn, wordt met be
hulp van door den toren geleide slangen
water onder hoogen druk naar buiten ge
spoten. Als nu de werkkamer gezonken is
tot vlak boven het te bergen voorwerp, dat
meestal onder een meters dikke laag slib of
zand begraven ligt, drijven de stralen, die
door de vele gaatjes van den ondersten
rand spuiten, de grond met groote kracht
weg. De aldus als het ware weggespoten
gronddeeltjes worden door de stralen van
den bovensten rand naar de oppervlakte
gedreven, als gevolg waarvan het met bal
last verzwaarde gevaarte langzaam door de
zand- of sliblaag heenzakt, totdat het wrak
bereikt is. Tenslotte wordt dan met behulp
van een beweegbare slang in de werkkamer
het zich daar nog bevindende water onder
druk weggespoten, zoodat de bergers een
volkomen drogen bodem hebben.
De luchtsluiskamer is geheel op dezelfde
wijze ingericht als dat het geval is bij cais
sons.
Het markante verschil tusschen deze
constructie en de tot dusver gebezigde zand-
duik-installaties bestaat hierin, dat by de
constructie van Wienen de zand- of slib-
bodem niet wordt weggezogen, waardoor
steeds weer zand of slib toevloeit, doch
wordt weggeperst.
Deze duikinrichting zal zooals wy des
tijds reeds mededeelden voor het eerst
worden toegepast bij het herstelwerk van
den gaszinker in het Noordzeekanaal te
Velzen, die zich ongeveer 12 meter onder
het water bevindt, waarvan ongeveer vier
meter onder jiet zand.
De proefneming
Hangend in de talies van een bok der Am
sterdamsche Droogdok Maatschappij, heeft
ing. van Wienen, die zelf op den bok in tele
fonische verbinding stond met zijn helpers
in de werkkamer, het groote grijze gevaarte
in het ter plaatse ongeveer zeven me'er
diepe water doen zakken. Toen na ongeveer
tien minuten het onderstuk den bodem be
reikte, werd de proefneming zeer interes
sant, aangezien duidelijk bleek, dat het
systeem der geperforeerde randen naar be-
hooren werkte. Landzaam stegen breede
„modderwolken" van den bodem omhoog en
hoe breeder het moddermeer aan de opper
vlakte werd, des te dieper zakte het gevaarte
in de moderlaag weg, zoodat tenslotte nog
alleen een stuk van de stijgbuis met de
luchtsluiskamer, welke laatste uiteraard
altyd boven de oppervlakte van het water
moet blijven, zichtbaar waren.
Toen het gevaarte tot stilstand was ge
komen, stond het eenigszins hellend, het
geen, naar door degenen, die zich onder
water op het in de werkkamer aangebrachte
bordes bevonden, en op tien meter diepte
onder een druk van een atmosfeer hun
werk deden, telefonisch werd bericht, een
gevolg was van het feit, dat de onderkant
gedeeltelijk op een op den bodem liggende
balk rustte.
Kort daarna heesch de bok het gevaarte
wees omhoog en waren de in spanning toe
kijkende genoodigden interessante ervarin
gen rijker geworden.
Het ligt in de bedoeling, van Wienen's
duikinrichting ook in het buitenland te be
proeven.
De kans staat n.1. open om te duiken op
het schip van de Spaansche Armada, de
„Duque of Florentia", gezonken liggende in
de baai van Tobermory (Schotland), op een
diepte van ongeveer 16 meter, waarvan on
geveer zes meter onder slib. Voorts liggen
o.m. in de Tafelbaai te Kaapstad niet min
der dan 42 schepen onder water en onder
het zand bedolven, alle met een waardevolle
lading. Ook het goude Van de Lutine is nog
niet opgehaald, doch waar ook buitengaats
van een bok gebruik gemaakt moet worden,
zal moeten blijken of de installatie ook op
plaatsen, waar het water allerminst rustig
is, zal voldoen.
De heer van Wienen is te dien aanzien
echter optimistisch gestemd, aangezien hij
ook hiervoor een vinding van zijn geest wil
toepassen, waarover wellicht te zijner tijd
nog wel het een en ander te vertellen zal
zijn.
De Katwijksche visschers, werkzaam op
IJmuider stoomtrawlers, hebben gistermid
dag onder leiding van den heer T. Broek uit
IJmuiden, vergaderd ter bepaling van hun
houding in verband met het visscherij con
flict te IJmuiden. Ongeveer zeventig perso
nen waren aanwezig. De voorzitter schetste
den slechten financieelen toestand van de
visschers op de stoomtrawlers en zeide, dat
van het loon geen cent meer af kon.
Men wil blijven varen op de oude voor
waarden, maar de loonsverlaging aanvaardt
men niet.
De vergadering plaatste zich unaniem
achter het comité van actie. Dit bestaat uit
vier personen, welke met de plaatselijke
leiding in het conflict zijn belast.
Na het besluit van de Katwijksche vis
schers kan thans gezegd worden, dat de
staking algemeen is.
Tot en met Vrijdag hebben de opvaren
den van twaalf trawlers het bijltje er bij
neergelegd. Dit aantal zal Zaterdag en in
den loop der volgende week ongetwijfeld
eiken dag toenemen, totdat alle booten, die
thans nog op zee zijn, binnen zijn. Dit zijn
er thans nog ongeveer 25. Het totaal aantal
stakers bedraagt dan 350400.
Vrijdagmorgen heeft de minister van
sociale zaken, mr. M. Slingenberg ten raad-
huize te Velsen een bespreking gehouden
met een aantal organisatie-bestuurders.
AUTOBUS-PERSONEEL IN STAKING.
In Apeldoorn.
Gisteren is het geheele personeel van de
autobusonderneming der gebroeders Robart
sta£™d0°rn omvattende honderd man, in
buSien.^8'Hierd00r z«n de locaal"
de lijnen naar'de^nmr1, terwijl eveneens
den loop van vandi" ende gemeenten in
gezet. P n ndaa8 zullen worden stop
van eender8 comroleurs°eS gaat^t °ntSlag
Unie van chauffeurs van de
geleeenheid gegeven het ontslag
controleur te motiveeren, waarvan zij ech
ter heeft afgezien.
Voor Apeldoorn met zyn vrij uitgebreid
wegennet en groote afstanden tusschen de
omliggende buurtschappen beteekent de
staking een groot ongemak.
ROULEERINGSSYSTEEM BIJ WERK
VERSCHAFFING.
I Ministerieel antwoord.
Op de vragen van den heer Krol in-ver
band met het rouleeringssysteem bij het te
werkstellen van werkloozen in werkver
schaffingen heeft de minister van sociale za
ken, mr. Slingenberg, geantwoord, dat het
tot einde Maart van dit jaar in de provincie
Groningen mogelijk was, de tewerkstelling
bij de werkverschaffing zoodanig te regelen,
dat ongeveer de eene helft van het aantal
werkloozen, dat geholpen moest worden, in
de steunregeling was opgenomen en de an
dere helft bij de werkverschaffing was ge
plaatst. Deze aantallen wisselden regelma
tig door rouleering.
Doordat verschillende particuliere ontgin
ningen zijn afgeloopen en een voldoend aan
tal nieuwe niet beschikbaar is, en ook an
dere werkverschaffingsobjecten nog niet
zoodanig zijn voorbereid, dat er mede kan
worden begonnen, moest de laatste weken
de verhouding tusschen het aantal geplaat
sten bij de werkverschaffing en dat van de
gesteunden zich wijzigen in dien zin, dat er
een grooter aantal personen in de steunre
geling werd opgenomen dan by de werk
verschaffing kon worden geplaatst Ook bij
de centrale werkverschaffing konden, we
gens gebrek aan voldoende werkgelegen
heid, niet meer werkloozen worden ge
plaatst.
Verwacht mag echter worden, dat, nu er
wat meer seizoenwerk vrijkomt in den land
bouw, het aantal werkloozen zal dalen en er
daardoor, zy het dan tijdelijk, een wat gun-
sliger verhouding komt tusschen de aantal
len te werk gestelden en gesteunden. Er
wordt verder het noodige gedaan om meer
werkverschaffingsobjecten beschikbaar te
krijgen.
Bij het rouleeren wordt zorg gedragen,
dat zij, die een groot gezin hebben, in het
algemeen langer bij de werkverschaffing
mogen arbeiden dan anderen. Echter is het
niet mogelijk, de hierbedoelde werkloozen
doorloopend te plaatsen.
Tot verhooging van de steunbedragen ten
plattelande kan niet worden overgegaan.
DE AANVARING IN DE ORANJESLUIS.
Oranufiu .uren,na de aanvaring in de
een der'sufudlf SchelIingwoude, waarbij
tuig „De Nieuw^Veluwé"11» t0er,istenvaar"
men met de lichti„„ 8eramd werd, is
gonnen. De drijvend gs^erkzaamheden be-
sterdamsche DroogdokVan de Am"
Schellingwoude gereanirp Werd naar
ker een onderzow^ P6n dul"
Hem bleek, dat door de botsin^Lc^^
kleine scheur was ontstaan. Na vS moeiTe
Wat voor wonderlijken klank toch heeft
de naam van het eiland Texel? Ook wat
voor wonderlijke lettercombinatie?
Zoo op het gehoor en op het oog is de
verbinding met het Nederlandsche taal
eigen zoek. Hoor maar: Vlieland, Terschel
ling, Ameland, Rottum; daar zitten be
kende Hollandsche klanken in, die onmid
dellijk vertrouwdheid geven. Maar Texel:
een eenigszins koude, hooghartige klank
uit een onbekende taal. Een complicatie
bovendien: het woord wordt geschreven
met een uitheemsche x, die wegens haar
onwennigheid voor het gemak maar wordt
uitgesproken als ss. Typografisch zal de
naam zeker wel zijn diepen oorsprong heb
ben, maar nochtans klinkt hy als van
een land, dat ver weg ligt. En nog een
wonderlijke sensatie: ofschoon het eiland
per stoomboot nauwelijks drie kwartier
uit den vasten wal van Noordholland ligt,
zoo ligt het in onze gedachten oneindig
veel verder weg. Een stuk water tusschen
het vasteland en een eiland vertienvoudigt
den afstand, vormt een stuk „niemands
land" dat zich in het practisch leven tot een
hoogen muur transformeert. Tenzij een
eiland een afzonderlijke souvereine staat
vormt, schept zijn karakter een natuurlijke
afzondering, die het nooit opheft of ver
mindert. En slaat men de kaart van Noord
holland op, dan ligt Texel bovendien nog
geteekend als een soort waterhoofd, dat
geel is gekleurd: zand. Eén groote ovale
zandplaat, die als een room-gele panne-
koek nauw uitsteekt boven het omvade-
nv—ide groen van de zee en eenzaamheid
en geslotenheid uitstraalt, zoo vertelt M. M.
in het „Handelsblad".
Dat is Texel in abstractie voor dengeen,
die van Texel niet méér kent dan den
naam en de aardrijskundige ligging. Texel
is echter voor een deel, en een groeiend
deel, van Nederland geen zuiver aardrijks
kundig begrip meer. Texel beteekent va-
cantie, weldadige eenzaamheid op een wijd
strand, ruimte naar alle kanten en de vrij
heid, te gaan waarheen men wil, vrij als
de vogels, die hier meester zijn, eiken inval
te volgen, van niets afhankelijk dan van de
beperkingen van eigen lichaam en ver
langen. En omdat de menschen de heer
lijke duinen hier niet met prikkeldraad
hebben afgesloten, omdat het strand niet
is ontwijd en besmet met wandelpieren.
tentjes en al het kermisgoed, dat in den
zomer het hatelijkste gedeelte van ons
stadsbestaan achter ons aan en voor ons
uit sleept naar de plaatsen, waarheen wij
vluchten om juist het laatste restje gezon
de zenuwen en oprechtheid weer op te
kweeken en bestand te maken tegen het
gedoe; omdat op Texel niet vergeten wordt
dat een waar vacantieoord niets moet
plaatsen tusschen den vermoeiden gast, die
genezing komt zoeken, en de elementen,
omdat schier nergens, zooals hier, die ele
menten elkaar ontmoeten in een zoo zui
vere harmonie van zee, lucht en duinen is
het mogelijk dat, zooals een magneet, die
uit een doosje- wordt te voorschijn gehaald
zijn natuurlijken stand herwint, de ontstel
de stedeling zich hier weer richt naar de
waterpaslyn van den horizon en het ver
warde kloppen van zyn hart afstemt op de
maat van den golfslag.
Bevrijding.
Komt men op Texel, dan is het sterkste
gevoel, dat men terstond ondervindt be
vrijding! Achter ons ligt het land van be
drijvig streven, aan gene zijde van het
Marsdiep, dien stroom der vergetelheid,
waarin de legendarische dolfijnen buitelen;
en in het zog van de „Dokter Wagenmaker",
in het zoute schuim spartelen de zorgjes en
preoccupaties, die aan den wal het uit
zicht vertroebelen op de wijde gebieden
van geluk, die ook voor den „modernen
mensch", als hij niet geheel van de natuur
vervreemd is, open liggen, waar de wind
vrij waait en de strijd van zon tegen regen
het dramatische schouwspel is waarbij het
boeiendste filmverhaal vergeten raakt.
„Leeelyk weer? dat kennen wij hier niet",
zei een oude Texelaar, toen wij in een plas
regen het eiland betraden. „Regen, storm,
noodweer, zonneschijn, maanlicht, alles
wat je maar wilt, maar echt wat je noemt
leelyk weer, nee, dat heb ik zoo oud ik ben
hier nog niet meegemaakt, om u de waar
heid te zeggen". We konden den ijverigen
propagandist deze overdrijving vergeven.
Hij wist nou eenmaal, dat we van de pers-
waren, en hij was opgevoed in de heilzame
leer, dat in dit millieu overdrijving geboden
is. Maar achteraf bedenken wij, dat de man
eigenlijk volkomen gelijk had. Wat is er
voor „leelyks" aan de zwartgrijze wolken,
die als zware drapeneen, op ondoorm.
delyke wijze opgehouden, over de z
ons aanschuiven; bevalt u het opvlieg*6 °p
weer zwevend neerstrijkend niet van*1
duizenden meeuwen, die hun broednl
even verlaten om uit te zien over het i 8
of regen ofwel het troepje bleeke mensch d'
van de pers hun eieren bedreigt, is 8
hun krijschen daarbij „leelyk", 0f het
schen van den regen, als u voor de breed
ruiten van het hotel uitziet over de zee
den strijd van hemelsch geweld daarboven''
Aha, u hebt natte voeten, en uw zomerseh
pak is besmet? dat is lastig en leelyk
maar wat komt u ook doen op Texel?
De vogels,
Het is thans de tijd van de broedend
vogels. Men kent de minutieuze en liefd
rijke opstellen van de groote ornithologen
en natuurminnaars als Thyssen, Drijver d
Stoppelaar, die onze gevleugelde vrienden
populair hebben gemaakt. Maar men moet
ze zelf gadeslaan in hun doen in de reser.
vaten, die de Vereeniging tot Behoud v»n
Natuurmonumenten onderhoudt. Een druk.
bevolkte en zeer bewogen wereld op ziek]
zelf, waarvan de stedeling zich nauwelijks
een voorstelling kan maken. Bijvoorbeeld
de eindelooze rijen ruw uit riet gebouwde
meeuwennesten, die telkens op een of een
paar meters afstands op het malsche gras
rusten. Zoo argeloos de meeuw is: zoo maar
open en bloot, op eên verheven plaats nog,
legt zij haar eieren in het oog loopend. Wat
een vertrouwen in den roofzuchtigen
mensch! Op Texel trouwens niet ten on
rechte: zijn broedsel ligt daar veilig, onder
de hoede juist van den mensch. Iedereen
die belangstelling toont kan hier het jonge
broed aandachtig waarnemen: hoe het de
harde schaal van het ei doorstoot en lang
zaam verwydt, hoe het jonge vogeltje zich
ontwikkelt tot een heerlijk bruin-donzig
jong, dat op en om het nest onbeholpen
rondschuttert. Een veld vol klein leven en
beweging, waartusschen door men behoed
zaam gaat om geen onheilen te veroorzaken,
geen eieren of jongen te vertrappen. Boven
in de lucht een van hun nesten opgejaagde
zwerm van duizend meeuwen, die noodeloos
nerveus, met de wieken klappen en noode
loos scherpe angstkreten slaken. Een bonte
wervelwind van angstige vogels, die de
lucht verduisteren, een demonstratie in
grooten stijl van moederliefde by de meeu
wen. Zie tegenover de argeloosheid van de
meeuwen de listigheid van de kemphanen,
die elke belangstelling van buiten voor
hun broedsel bewust trachten te fnuiken.
Zy banen in het hooge gras een loopgange
tje van enkele decimeters lengte, leggen
aan het eind ervan hun eieren en draaien
daarboven het gras ineen. Ziezoo! Maar de
mensch is nog listiger: herkent aan het
grasbosje het werk van den kemphaan. De
leeuwerik is bepaald schrander: hy' legt
zijn eieren diep verscholen onder het hooge
gras in een kuiltje in den bodem, waarin
zijn vaalgrijze jongen een schier onherken
bare eenheid vormen met den grond. Een
prachtig voorbeeld van mimicry. Dit zijn
een paar grepen uit de verschijnselen der
vogelwereld, die hier voor de menschen
open ligt, dank zij de systematische men-
schelijke zordg voor de vogels en die Texel
een heerlijke bekoring geeft.
Een andere greep: de Slufter. De Sluf
ter is een wijde lakte aan den binnenrand
der duinen aan den Westkust van 't eiland,
met paarsig getint Engelsch gras bedekt
laaggelegen land, dat bij hoog water geheel
onderloopt. Van het duin gezien een koste
lijk panorama, da' met de scherp-gekartelde
omlijsting van dc duintoppen en afgesloten
door den wazigen zeekant en overhuifd
door bewegende wolkenpartijen of het
strakke blauw der lucht het oog verlustigt
en het gemoed verruimt. De Slufter is een
aantrekkelijke oase, waarin men gaarne van
de duinen afdaal', en wirt'-or —>01 do- I
loos naar zee zwerft. Wat is de mensch
klein in zoo'n stuk vlak land, dat zoo'n
prachtig contrast vormt met zijn ongemak
kelijke omgeving van zandtorens. De Texe
laren zyn trotsch op hun Slufter en men
kan dezen trots deelen, want Slufter is
trekpleister van allen, die de verschillende
stemmingen van het eiland op zijn innigst
wenschen te ondergaan, by zon en bedekte
lucht, bij eb en vloed, bij het heldere och
tendlicht en bij het vallen van den avond
schemer.
Het eiland is reeds sedert lang ontdekt
en het is niet meer een plaats, waar de toe
rist zich nog Robinson Crusoë kan wanen.
Bijna zouden wij zeggen: jammer. Maar de
Nederlanders hebben er recht op te weten,
waar zy hun schoone plekken kunnen vin
den. En dan is Texel zeker een der schoon
ste!
slaagde hij erin om de deur vast te hechten
aan de takels van den bok, waarna vervoer
naar de A.D.M. volgde. Hier zal de repara
tie worden verricht.
TENTOONSTELLING MATTH. WIEGMAN.
In van Abbe-museum te Eindhoven.
De eere-tentoonstelling van Matth. Wieg
man, die 1 Juni in het stedelijk museum
te Amsterdam zal worden gesloten, zal ook
worden gehouden in het Redelijk van Ab
be-museum te Eindhoven en Zaterdagmid
dag 20 Juni met een inleiding van Herman
van den Eerenbeemt worden geopend.
DE TOESTAND IN HET
BAKKERSBEDRIJF.
Actie tot demonstratieve sluiting
van het bedrijf van tweemaal 24 uur.
Er heeft zich een comité gevormd van
Amsterdamsche bakkerspatroons, bestaan
de uit de heeren H. J. Hamringa, D. Ho-
moet, F. G. Buerger en C. F. Bach, het
welk een actie zal voeren om het bedryf
tweemaal 24 uur te sluiten om zoodoende
de aandacht van de regeering te vestigen
op den noodtoestand waarin de bakkerijen
verkaeren.
Het comité staat op het standpunt, dat
zoo spoedig mogelijk zal moeten worden
overgegaan tot verbindende contracten in
zake de prijsregeling.
Criaia-pabticatit'
STEUNVERGOEDING ERWTEN.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding voor
groene erwten en schokkererwten, gede
natureerd in het tijdvak van 31 Mei tot en
met 6 Juni 1936 voor de kwaliteitsklassen B.
C en D respectievelijk 4.20, 3.70 en
3.20 per 100 Kg. zal bedragen.
's-Gravenhage, 12 Juni 1936.
CENTRAAL WUPPERTAL COMITÉ.
In een vergadering van de leden van het
Comité van Aanbeveling van het Centraal
Wuppertal Comité, gehouden op 5 Juni j-L
waar tevens vertegenwoordigd waren de
plaatselijke sub-comité's van Groeningen»
Leiden, Arnhem, Utrecht, Zaandam, Alk
maar, Bussum en Den Haag, werd besloten
het initiatief van de internationale commis
sie ter verkrijging van amnestie van alle
om der wille van hun pacifictische, politieke
of religieuze overtuiging, vervolgden en ge
vangenen in Duitschland voor Nederland
over te nemen en aldaar te organiseeren.
In de voorbereidende internationale com
missie hebben o.a. de volgende personen
zitting genomen:
Voor Frankrijk: Vincent Auriol, prof. Vic-
tor Basch enz.
Voor België: Prof. Aug. Vermeylen, dr. 3-
E. Vandervelde enz.
Voor Engeland: Dr. Cecile Boysen, Dor0»
thy Woodman enz.