8
3
Dö proeftochten van de „De Ruyter".
Jladiopcagcamma
1
8
O
t
Financieel Overzicht.
ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 13 JUNI 1936
li.
Volle kracht.
Den 25en Mei stoomde het schip naar de
gemeten mijl van Arran, een eiland in de
Fjrth of Clyde. Mijn lezers kennen de plek
uit de geïllustreerde bladen en de bioscoop,
want onlangs proefstoomde de trotsché
Queen Mary hier langs dezelfde gemeten
jnijl. De Clyde boft met deze gunstige ge
legenheid: diep water vlak onder den wal,
een mooie ruimte buiten den trek der
scheepvaart, zoodat niet alleen Britsche,
maar ook de schepen van naties, die niet
met zulke mooie gemeten mijlen gezegend
jyn, hier geregeld proefstoomen.
Ten 10 uur s morgens werd aangevangen
met 20 knoopen, ten 11 uur 30 werd gerund
met 24 mijl, ten 2 uur met 27, ten 5 uur met
29. In plaats van 45000 P.K. in de ondiepe
Noordzee, noodig voor deze vaart, en ont
wikkeld in 4 van de 6 ketels, had het schip
hier ongeveer 10000 paarden minder noodig
Hier wat sputtertjes Voor den boeg, een
mooie egale hekgolf van geringe hoogte, dat
was alles wat de edele lijnen van het schip
in het water opwekten, en het olieverbruik
viel door de mooie schroefconstructie van
Wilton-Fijeno.rd wederom verbluffend
mede. s Avonds ging men hoogst voldaan
ten anker, dicht bij de gemeten mijl, vóór
het badplaatsje Rotheray, waar de beman
ning zich wat vertreden heeft.
En Dinsdag, 26 Mei, ten 8 uur 's morgens,
was alles gereed voor de volle krachtproef
met 6 ketels.
Dit zijn Yarrow-ketels; zy hadden hier,
waar zij een kleine 40 jaar geleden uitge
vonden zijn, een groote reputatie op te
houden en nog wel onder de oogen van Sir
Harold Yarrow, den zoon van den uitvinder,
die niet vergeten is dat de Nederlandsche
Marine de eerste is geweest, die onmiddellijk
vertrouwen toonde in het nieuwe patent, dat
even weinig leek op den ouderwetschen
stoomketel als een turbinu op een zuiger-
machine.
Ten 11 uur 59 schoof de De Ruyter met
belangrijk minder energie-ontwikkeling dan
theoretisch was verwacht, doch met de ge
contracteerde vaart van 32 mijlen, langs de
gemeten mijl en toen de laatste oliebran
ders ontstoken waren en de ketels rustig
hun gecontracteerde energie aan de tur
bines afstonden, nam het brave schip ander
maal zjjn aanloop en bereikte een niet on
belangrijk hoogere snelheid.
Hoe verleidelijk moet het geweest zijn,
nu nog wat te forceeren, wat gedaan zou
kunnen zijn met nog 10000 paarden uit het
spaarpotje der ketels. Zeer terecht heeft
men het ruime surplus aan vaart niet wil
len opvoeren met nog een extra bedrag, dat
geforceerd verkregen had kunnen worden.
Het is voldoende te weten, dat men for
ceeren kan, en men zal forceeren als de
dienst het eischt, dat is wanneer het in het
xeegèvecht om buigen of breken gaat; eerst
dan breekt men het spaarvarken. Hoe menig
sportsman haalt een record en ervaart...
later, dat hij toen zijn hartkwaal opge-
loopen heeft. Welnu, de technische medici
van ons schip riskeeren geen kans op een
verborgen hartgebrek, dat tot uiting zou
kunnen komen op een tijdstip, dat het zijn
hart geheel en al, tot brekens toe, moet
kunnen geven.
Na de vollekrachtproef is nog met vol
ledig succes, volle vaart loopend, het roer
aan boord gelegd, om te zien, of de roer
machine den ontzettenden druk, die dan op
het roer komt, goed kon weerstaan, het heeft
dien druk glansrijk doorstaan.
De De Ruyter heeft Woensdag 27 Mei en
Donderdag te Greenock stilgelegen in af
wachting van de komst van „den hoogen
druk", de voltallige commissie der proef
nemingen. Er is olie en water bijgeladen, de
ketels zijn geïnspecteerd en de chef van de
machinekamer mocht, spinnend als een poes,
melden, dat zij zich puik gehouden hadden.
In het zog van deze commissie is onderge^
teekende, de pennist van het schip, meege-
varen en na zooveel mogelijk kennis ver
gaard te hebben te kooi gekropen op de
Plek, waar hij en de schout-bij-nacht, voor
zitter der commissie, 33 jaar geleden, in hun
hangmatten in de „nor" (adelborstenverblyf)
piepten (sliepen), op de goede oude Wille-
mien.
In dien tijd bedienden wij, jonkers, het
roer, het keteltje en de machine van de
«toomsloep om beurten en koelden ons jeug
dig temperament op de sloep, waar wilde
adelborsten toch geen kwaad mee konden
uitrichten. De schout-bij-nacht van nu stond
toen met de hand aan de pet voor een jeug
dige tweede-klas die passagieren ging of hij
zat achter op den spiegel in de verdrukking,
Wanneer de hofmeesters met hun manden
wet victpalie breeduit de ruimte in de ka
juit voor zich opeischten.
En nu zag ik den jonker van toen met
rtram militair saluut ontvangen door den
kwartiermeester der motorsloep. Achter hem
aan daalde ik de treden van de landings-
tfap op Greenock's pier af, zij waren in die
'3 jaren niet vernieuwd, oud hout houdt het
lang uit. zij waren misschien iets glibbe
riger dan vroeger en met nog meer mos
hedekt, terwijl inmiddels onze schedels hun
hegroeiïng inboetten
Wilt U weten wat wij, twee promotiemak
kers, bij het weerzien van die oude pier
hebben afgesproken? Dat wij, na den ge-
Pleegden proeftocht, met ons beiden nog eens
*>uden gaan passagieren en wij hebben het
Sedaan, rustig in een auto en evenals vroe
ger cadeautjes gekocht voor anderen dan
*0en niet meer voor ouders en meisjes,
Waar nu voor onze kinderen en vrouwen, en
wij zijn geëindigd in een tearoom met een
k°Pje chocolade en wat wij hebben opge
ld uit dien schoonen tijd der jeugd, ver-
Ik U niet.
Ajo, alle gekheid op een stokje! Wij zijn
8een adelborsten zonder zorgen meer; ieder
®P z n post, de vlagofficier op die hooge,
^rantwoordelijke, ik in m'jn hoekje met
wijn blocnote. Ik benijd hem niet, want hij
raagt de verantwoordelijkheid voor de
overname van een staatsbezit, dat niet falen
mag en my benijdt hij zeker niet, want te
gen pennelikkery ziet een zeeman hoog op;
hij bewondert althans, dat een schrijver te
vreden is met de snelheid van zijn pen van
slechts 23 Meter per uur.
Wy verlaten Vrijdag den 29en Mei de
reede van Greenock. Ons schip glijdt dicht
langs den Oostoever der Glyde, langs frisch
groene heuvels en bloeiende bremboschjes
de lente is laat in Schotland langs
stadjes van somber grijzen steen, doch met
wonderlijk mooie kerktorens.
Over het heuvellandschap trekken losse
buitjes; soms striemt my kille regen in het
gezicht, maar dan weer speelt zonlicht in
de dalen en op het groene watervlak, sterk
bewogen door een frissche bries van wind
kracht 4.
Wy hebben een nogal lang traject af te
leggen om ketels en turbines gelegenheid te
geven zich aan te passen aan de zeer hooge
temperatuur van den oververhitten stoom
Daarom stoomen wij eerst rondom het
eiland Arran, waar de gemeten mijl op af
gebakend is.
Wy hebben ditmaal een specialen „myl"-
loods by ons, wiens dagelijksch werk het is,
mijlen te runnen. Een collega van hem is
juist bezig met een nieuwen Engelschen tor
pedojager, welken wij in den loop van den
dag dan ook herhaaldelijk in vliegende vaart
passeeren.
De wind valt niet mee; windkracht 4 is
niet heel sterk, maar wij maken zelf wind
en deze gevoegd bij Aeolus' bries bereikt
stormkracht; men moet zich op het onbe
schutte dek werkelijk voortworstelen om
den bak te bereiken. Hij snijdt mij zoo in
het gezicht, dat het mij lijkt, of mijn wan
gen afbladeren, zooals het laagje grondverf
van den kruiser, dat in den loop der laatste
weken er niet fraaier op geworden is.
Den ons volgenden meeuwen kost het niet
de minste inspanning ons bij te houden, ik
koesterde wel de illusie, toen ik ze bij 29
mijl zag afhouden, dat de kruiser hun te
vlug af was, maar toen wij 32 liepen en de
kok een balie afval door den tsortkoker vrij
zette, kwamen zy met rustigen vleugelslag
weer terug; op hun gemak pikten zij hun
graantjes; met drie, vier slagen zweefden
zy weer boven ons zog en dreven op hun
wieken, secunden lang, met dezelfde vaart
voorts als het schip.
Dat komt, omdat zy groote vliegtechnici
zijn", vertelde mij een deskundige, „zy profi-
teeren van een door onze vaart opgewekten
tegenstroom en zeilen daar lustig mee
voort achter ons aan". Maar wij hebben
toch een koppel wilde ganzen verslagen, het
was een merkwaardig gezicht, deze toch ook
snel vliegende vogels te zien achterraken.
Wij passeeren een torpedofabriek. „Wor-
king day and night", merkt de loods op
Doe je best, Ruytertje, wie weet hoe spoedig
reeds je 32 myl in bloedigen ernst van je
geëischt wordt.
Om half tien zyn wij in de ruimte, de
vaart wordt 25 myl. Dat is al heel wat; de
wind giert langs masten en torens, uit de
ventilatorschachten barst het geloei der
ketelventilatoren, rillingen varen door het
schip.
Tenminste achteruit. Vooruit, op den bak,
merkt men vrijwel niets van de hartwerking
van het schip; zelfs als my een blik buiten
boord werpt, krijgt mij geen indruk van de
groote vaart.
Maar kom eens mee, heelemaal achteruit,
Speciaal daar, waar de schroefassen buiten
boord treden, beeft en schudt het schip.
Even turen in de schuimende, voorbi.
ijlende water geeft een gevoel van duizelig
heid, maar een majestueus gezicht biedt de
hekgolf. Zy is hier in diep water niet hoog,
maar wel een ontzettend kokende geyser;
het witte zog, breed als het schip, schijnt
een geplaveide straatweg te trekken in de
zee en verliest zich eerst bij den horizon,
Tegen half elf loopen wij 30, een kwar
tier later 32 knoopen.
Als men nimmer zulk een vaart van een
oorlogsschip heeft meegemaakt, komt men
wel heel sterk onder den indruk van het
eigenlijk surnormale van zulk een gewel
dige energie-ontwikkeling.
In mijn hut op het pantserdek, precies
boven de schroefaskokers gelegen, is het
doodeenvoudig niet te harde% Ik bleef er
maar even om een kop koffie te drinken
en constateerde, dat mijn vergelijking van
den kruiser met een renpaard heel ver door
getrokken kan worden, want op mijn stoel
zat ik te hotsen als een jockey op zijn Derby
renner.
Maar nog erger was het in de stuurkamer,
een verdieping lager, een klein hol vol
machines en reservemachines. Daar was het
een kabaal als in een stoomdraaimolen, die
aanzet; alleen het pirement ontbrak, ,,'t Is
maar een dekplaatje, dat los is getrild",
legde de man, die hier de wacht hield my
uit, „dat zetten wij na den proeftocht wel
vast", zei hy gelaten en was alweer in de
weer met zijn mallemolen.
Als ik aan dek op een stapel zakken met
aardappelen even in een oppertje (schuil
plaats) uitblaas, realiseer ik het kennelijk
abnormale van het leven op een oorlogs
schip, dat zijn topprestaties levert. Alles, de
levenden en ook het doode materiaal, is in
spanning en in ijlende haast; mysterieuze
geesten, technische spoken zyn losgebroken
en waren rond. Wanneer men op een mail
boot, in een trein of in een vliegtuig ge
waarwordingen zou ondergaan als hier op
een met oorlogsprestaties varend oorlogs
schip, waar égards voor den verwenden
mensch ontbreken, zouden die transport
vehikels niet veel passagiers krijgen.
By al die emotie dacht ik, op mijn aard
appelzak gezeten, hoe het zou zyn, als by
het gebrul der ventilatoren en het geloei uit
de tandwielkamer der turbo's nog het flui
ten der granaten, de knallen der explosies
en het geloei van een brand komt.
De gevolgen der loonsverhoogingen
voor het Fransche bedrijfsleven en
de schatkist. Verruiming der cre-
dietverleening door de circulatie
bank: een gevaar voor de valuta.
Deviezenbeperkingen op komst?
koersherstel van Nederlandsche
pandbrieven. Belangrijk hoogere
winst der Koninklijke Petroleum Mij.
Bevredigend jaarverslag der
H.V.A.
(Wordt vervolgd).
Het krachtige herstel der goudvaluta':,,
waarmede de nieuwe week was ingeluid, is
niet van langen duur geweest. Het bleek al
spoedig, dat men hierbij meer te doen had
met een oppervlakkige psychologische
recatie op de Fransche regeeringsverklaring
dan met een werkelijken terugkeer van het
vertrouwen. Eens te meer is duidelijk aan
den dag getreden, dat alleen het uitspreken
van den wil, om niet te devalueeren, vol
komen onvoldoende is, indie nniet tegelij
kertijd maatregelen worden genomen, die
het de valuta bedreigende gevaar kunnen
keeren. Dit gevaar gaat geenszins uit van de
speculatie op de buitenlandsche wissel
markt, zooals men het in sommige kringen
nog maar altijd al te gaarne blijft voorstel
len. Het fatale is juist, dat het van binnen
uit komt, n.1. van den ontredderden toe
stand der Fransche schatkist en dat de
jongste ontwikkeling de kans, dat Frank
rijk nog tijdig orde op zaken zal kunnen
stellen, verder heeft verkleind.
De Fransche regeering heeft het bezuini
gingsprogramma van haar voorgangsters
aan den kant gezet; hiervoor in de plaats is
een programma gekomen, dat niet alleen
nieuwe en zware lasten op het bedrijfsleven
zal leggen, maar welks gevolgen voor de
schatkist funest dreigen te worden. Het
streven van de Fransche industrie, om door
verlaging van productie-kosten zich aan de
verhoudingen in het buitenland aan te pas
sen, wordt met één slag te niet gedaan,
zoowel door de, tengevolge van de stakings
beweging, opgelegde loonsverhoogingen als
door de aanstaande invoering van de 40-
urige werkweek.
De hieruit ontstane toestand wordt dui
delijk geschetst in een bericht van de
Société d'Etudes et Informations Economi-
ques, dat de kwestie als volgt stelt: In
hoofdzaak heeft de Fransche nijverheid
drie afnemers: den Staat (direct of in
direct), de binnenlandsche markt en den
uitvoer. Wat den Staat betreft, moet men
niet alleen rekening houden met de nor
male saatsbestellingen, maar ook met de
groote werken", die hy zich voorstelt met
subsidie te doen uitvoeren. Geen onder
nemer zal de loonsverhoogingen, die hem
zijn opgedrongen, uit de winst kunnen be
talen. Per saldo moet dus de schatkist hier
voor opkomen. De voor het binnenland
werkende industrieën zullen haar verkoops
prijzen moeten verhoogen; een deel ervan
zal des te meer onder de butenlandsche con
currente te lijden hebben; zal men in ver
band hiermede het bestaande protec
tionisme nog gaan verscherpen? Of zal men
zich eenvoudig naar verhooging der kosten
van levensonderhoud laten leiden? Wat den
uitvoer aangaat, wordt het vraagstuk tra
gisch, daar deze tak van bedrijvigheid reeds
tengevolge van de crisis, devaluatie van
eenige muntsoorten, douane-beperkingen
enz. het grootste deel van het terrein ver
loren heeft, dat in vroeger jaren met zoo
veel moeite verloren werd. Iedere verhoo
ging van kostprijs zal onvermijdelijk een
nog verdere teruggang tengevolge hebben.
De gevolgen, dat dit alles op de begroo
ting zal hebben, zijn gemakkelijk te over
zien. Kwam de schatkist in den laatsten
ty'd reeds ongeveer Fr. 1 milliard per
maand tekort, dit deficit zal thans allicht
nog belangrijk stijgen. De schatkist heeft de
laatste maanden reeds op kosten van de
circulatiebank geleefd en wat ook de plan
nen van den nieuwen minister van finan
ciën mogen zyn, hiermede zal zeker in
de naaste toekomst moeten worden voortge
gaan. De disconto-portefeuille van de Bank
van Frankrijk bevat naar schatting thans
reeds voor Fr. 13 a 14 milliard kortloopend
schatkistpapier en alles wijst erop, dat op
de hulp van de Bank van Frankrijk meer
en meer een beroep zal worden gedaan. De
regels, die tot dusver voor de credietver-
leening bij de instelling golden, zullen min
der streng worden en het te gelde maker
van allerlei waardepapier (staats- zoowel
als handelspapier) wellicht zelfs van pa
pier, dat tot dusver door de Bank van
Frankrijk niet in disconto werd genomen,
behoort tot de waarschijnlijkheden. Het ge
volg van dit alles zal het creëeren van
bankpapier zijn en deze beweging zal al
licht gestimuleerd worden door het billij
ker maken van de disconto-voorwaarden
Het nationale betaalmiddel zal derhalve
door de nieuwe ontwikkeling van den toe
stand in Frankrijk zelf onder steeds zwaar
deren druk komen te staan.
Dat het met de credietverleening door de
Bank van Frankrijk den bovenbedoelden
weg zal gaan, is des te waarschijnlijker ge
worden door het aftreden van den heer
Tannery als gouverneur van de Bank van
Frankrijk, van wien bekend is, dat hij ge
zonde en conservatieve opvattingen op
financieel en monetair gebied huldigt. Bij
den nieuw-benoemden functionnaris schijnt
de regeering op een grootere tegemoetko
ming ten aanzien van de credieteischen te
mogen rekenen, wat dan echter tegelijker
tijd beteekent, dat het inflatie-gevaar zal
worden vergroot, en de kans op waarde
vermindering van den franc toeneemt.
Men wacht thans in spanning op de maat
regelen, die de Fransche regeering zal
nemen, om althans te trachten, den wassen-
den stroom te keeren. De meening wint
veld, dat een verscherping van de controle
of van de restricties op de deviezen- en
goudmarkt verwacht kan worden. Zoo
schijnt te worden gedacht aan de oprichting
van een semi-officieele instelling, die den
Parijschen wisselhandel geheel tot zich zal
trekken. Het zal geheel afhangen van de
bevoegdheden, die zulk een instelling zou
©©O®®®*!
Zondag 14 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (8.55—12.—
en 5.-6.— VARA, de VPRO van
6.8.en de AVRO van 12.5.
en 8.12.uur). 8.55 Orgelspel.
9.Ber. en Tuinbouwpr. 9.30 Ber.,
Orgelspel, 9.50 Ber., gr.pl. 10.10
Jubileum-Puzzle. 10.30 VARA-
orkest. 11.15 Van Staat en Maat
schappij. 11.30 A'damsche Posthar-
monie. 12.Avro-Aeolian-orkest.
12.50 Derde Eeuwfeest Rijks-Uni
versiteit te Utrecht (lezingen). 1.20
Kovacs Lajos' orkest. 2.Boek-
bespr. 2.30 Manenkoor Zanglust.
3.Residentie-orkest en solist. 4.30
Olympisch nieuws. 4.45 Sport-
uitsl. ANP en voetbalpr. 5.Gem.
koor Amsterdam en gr.pL 5.30
Sportpr. en sportuitslagen ANP.
5.50 Gr.pl. 6.De vensters open.
6.30 De VCJC-Kampen. 6.45 Ned.
Herv. kerkdienst. 8.Ber. ANP.,
mededeelingen. 8.20 Omroeporkest,
koor en solist. 9.20 Radio-journaal.
9.35 Herh. prijsvraag. 9.45 Orgel
concert. 10.05 Toespraak. 10.10 Om
roeporkest. 11.Ber. ANP. 11.10
Gr.pl. 11.1512.Kovacs Lajos'
orkest.
HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30,
12.15—5.— en 7.45—11.30 KRO, de
NCRV van 9.30—12.15 en 5.-7.45).
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde
muziek. 9.50 Vrij Evang. Kerk
dienst. Hierna gr.pl. 12.15 KRO-
orkest. 1.— Boekbespr. 1.20 KRO-
orkest. 2.Godsd. onderricht. 2.30
KRO-symph.-orkest en gr.pl. 4.1a
Ziekenlof. 5.Geref. kerkdienst.
Hierna gewijde koormuziek. 7.45
Voetbalnieuws. 7.50 Rel. causerie.
8.10 ANP-ber., mededeelingen. 8.20
Gr.pl. 8.30 KRO-orkest en solisten.
10.15 Gr.pl. 10.30 ANP-ber. 10.35
Gr.pl. 10.40 Epiloog. 11.—11.30
Esperanto-lezing.
DROITWICH, 1500 M. 12.50 BBC-
Schotsch-orkest. 1.50 Pianoduetten.
2.20 Het Cambridge Town Silver
Prize orkest en soliste. 3.20 Het
Sharpe-Sextet en solist. 4.05 Gr.pl.
4.50 Kinder-kerkdienst. 5.20 Missie
praatje. 5.40 Radio-tooneel met
muziek. 7.40 Sopraan en piano. 8.15
Kerkdienst 9.05 Liefdadigheids-
oproep. 9.10 Ber. 9.20 Hongaarsche
Volksmuziek. 9.50 L. Jeffries en
zyn orkest, mmv. soliste. 11.05
Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20
Gr.pl. 11.20 Orkestconcert. 12.20
Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkest-
concert. 3.05 Nat. orkest 5.20 Po
pulaire muziek. 7.50 Zang en voor
dracht. 8.20 Operette-uitz. 9.05
Radio-tooneel. 11.0512.35 Dans
muziek en populair concert
KEULEN, 456 RL 6.20 Havencon
cert. 9.35 Gewijde uitz. 10.20 Om
roeporkest. 11.50 Bach-cantate.
12.20 Militaire muziek. 1.25 Om
roeporkest. 3.20 Gr.pl. 4.20 Popu
lair concert. 6.50 Kamermuziek.
7.30 Gr.pl. 8.30 Vroolijk progr. 11.—
12.20 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
9.25 Gr.pl. 10.20 Salon-orkest. 11.20
Max Alexys' orkest. 12.20 Salon
orkest. 1.30 Gr.pL 2.20 Het Jazz.
3.20 Rep. 5.20 Kamermuziek. 6.20
Salon-orkest. 7.20 Piano-recital
8.20 Symph.-concert. 10.30 Gr.pl.
11.3512.20 Dansmuziek. 484 M.:
9.20 Gr.pl. 10.20 Max Alexys' orkest
11.10 Waalsche Bedevaart naar Wa-
terloo. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Or
gelconcert. 2.20 Gr.pl. 3.20 Opera
muziek. 4.20 Omroeporkest 5.20
Dansmuziek. 7.20 en 7.35 Gr.pl.
8.20 Omroeporkest, gr.pl. en op
treden der „Fratellini". 10.30 Dans
muziek. 11.2012.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Gevar. progr. 10.20 Ber. 10.50
Viool en piano. 11.05 Weerber. 11.20
12.20 Dansmuziek.
GEMEENTELIJKE RADIO-
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.3010.05, Nor-
mandië 10.0510.20, Keulen 10.20
13.20, Brussel VI. 13.20—16.20, Keu
len 16.20—18.20, Parijs R. 18.20—
19.50, Keulen 19.5022.20, Brussel
VI. 22.20—22.30, Rome 22.30—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.3011.20,
Parijs R. 11.20—12.50, Droitwich
12.5016.50, Lond. Reg. 16.50
20.15, Droitwich 20.15—21.05, Brus
sel Fr. 21.05—21.20, Droitwich
21.20—23.15, Berlijn 23.15—24.—
Maandag 15 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr.
AVRO). 8.— Gr.pl. 9.— Ensemble
Lismonde. 10.— Morgenwijding,
gr.pl. 10.30 Ensemble Lismonde.
11.— Orgel en hobo. 12.De Con
tinental Five. 12.45 Gr.pl. 1.30 Can-
tabilé-orkest, gr.pl. en voordr. 3.10
Voordr. 3.30 Omroeporkest. 4.30
Muzikale causerie. 5.30 Kovacs La
jos' orkest en gr.pl. 7.30 Piano
recital. 8.— Ber. ANP., mededee
lingen. 8.10 Gr.pl. 8.50 Omroep
orkest en solist. 9.30 RadiotooneeL
10.30 Gr.pl. 11.ANP-ber. 11.10
12.Dansmuziek.
HILVERSUM, 1875 M. (NCRV-
uitz.) 8.Schriftlezing en medita
tie. 8.15—9.30 Gr.pl. 10.30 Morgen
dienst. 11.Chr. Lectuur. 11.30
12.en 12.15 Gr.pl. 12.30 A'damsch
Salonorkest. 2.Gr.pl. 2.45 Wen
ken voor de keuken. 3.15—3.45 Gr.
pl. 4.Bijbellezing. 5.Sopraan,
tenor, altviool en piano. 6.30 Vra
genuur. 7.Ber. 7.15 Vragenuur.
7.45 Rep. 8.— Ber. ANP. 8.15 Chr.
Chr Radiokoor. 9.Causerie over
het intern, koude-congres. 9.30 Or
gelconcert. (10.Ber. ANP.) 10.30
11.30 Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 11.20—11.50
en 12.05 Gr.pl. 12.20 Relig. cause
rie. 12.45 Het Wayno-sextet 1.35
2.20 Orgelconcert. 3.203.55 Gr.pL
4.20 Viola en piano. 4.50 Het Em-
lyn Collieries Orkest, mmv. bas-
bariton. 5.35 Het Vario-Trio en
sopraan. 6.20 Ber. 6.50 Koorcon
cert 7.10 Vacantielezing. 7.30 Boek
bespr. 7.50 Natuurhistf rische cau
serie. 8.20 BBC-dansorkest. 8.30
RadiotooneeL 9.50 Ber. 10.20 Bui-
tenlandsch overzicht. 10.35 BBC-
orkest 11.3512.20 Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 RL 7.20 en 8.20
Gr.pL 11.20 Orkestconcert 2.50
Gr.pL 4.20 Concert 5.50 Orkestcon
cert 8.20 Zang. 9.05 Saxofoon
kwartet, zang, harp en voordr. 11.05
1.05 Dansmuziek en populair
concert
KEULEN, 456 M. 6.50 en 12.20 Or
kestconcert. 1.35 Nedersaks. Sym-
ph.-orkest. 2.35 Orgelconcert 4.20
Populair concert 6.20 Omroep
orkest en solisten. 7.20 Gr.pL 9.20
Omroepkleinorkest. 10.40 Orkest-
concert 11.2012.20 Silez. Orkest-
vereeniging.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pL 12.50 Klein-orkest. 1.50
2.20 Gr.pL 5.20 Kleinorkest. 6.50
en 7.20 Gr.pL 8.20 Salonorkest en
gr.pl. 9.20 Fanfare-orkest en zang.
10.30—11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20
Salonorkest. 1.302.20- en 5.20
Dansmuziek. 6.35 Kleinorkest. 7.30
Gr.pL 8.20 en 8.50 Zang. 9.10 Gr.pL
9.30 en 9.40 Zang. 9.50 HoorspeL
10.15 Zang. 10.40—11.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Het Zernick-strijkkwartet. 9.20
RadiotooneeL 10.20 Ber. 10.50 Viola
d'amore en harp. 11.05 Weerber.
11.2012.20 Concert.
GEMEENTELIJKE RADIO-
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum. A
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.8.45, Norman-
dië 8.45—10.05, Keulen 10.05—11.20,
Parijs Radio 11.2012.20, Brussel
VI. 12.20—14.20, Keulen 14.20—
15.05, Pary's Radio 15.0517.20,
Brussel Fr. 17.2017.50, Pary's R.
17.50—18.20, Keulen 18.20—20.20,
Parijs Radio 20.2020.55, Rome
20.55—22.05, Weenen 22.05—22.20,
Brussel VI. 22.2022.30, Weenen
22.30—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lond.
Reg. 10.3516.50, Droitwich 16.50
18.20, Brussel (Fr.) 18.20—18.50,
Droitwich 18.5019.10, Lond. Reg.
19.10—20.20, Droitwich 20.20—20.50
Lond. Reg. 20.5021.50, Droitwich
21.5022.15, Beromiinster 22.15
22.35, Droitwich 22.35—24.
krijgen, of dit het karakter en de functies
van den gouden standaard zou aantasten.
Deviezenbeperkingen, zooals deze in
Duitschland en Italië bestaan, laten de
goudwaarde van de valuta weliswaar in
schijn onaangetast, een reëele waardedaling
van de valuta kunnen zij echter niet tegen
houden. Zelfs mag men zich afvragen, of
het middel niet ergers is dan de kwaal. Wat
de staatsfinanciën betreft, schrijven de
Fransche bladen over een „nieuwe leenings-
techniek" van den minister van financiën,
die de uitgifte van een 3 of zelfs 2 y3
conversie-leening zou omvaten in den trant
van de door de Belgische regeering na de
devaluatie doorgevoerde z.g. „vrijwillige"
conversietransactie, die in werkelijkheid
echter een direct gedwongen karakter had.
In Frankrijk zou de dwang daaruit be
staan, dat de niet-geconverteerde obligatiën
van ouderen datum op naam zouden worden
gesteld en niet beleenbaar zouden zyn,
waardoor zij dus ook niet langer ter beurze
verhandeld zouden kunnen worden.
De koersen van Fransche staatsfondsen
zyn onder den invloed van deze geruchten
en van de valuta-onzekerheid verder in
koers teruggeloopen. Zoo zijn 4% Fran
sche schatkistbiljetten op de Amsterdam-
sche beurs tot 64 a 66 gedaald. Hierin is
ongetwijfeld zeer veel ongunstigs verdis
conteerd, evenals trouwens in de noteerir.-
gen van de meeste andere Fransche leenin
gen, waarvan sommige eenige spoorweg-
leeningen en 5 Pary's hoewel ze in
guldens luiden, toch in sterke mate door de
koersdaling zijn meegesleept. Men mag wel
aannemen dat de beurs, zooals gewoonlijk,
ook thans weer bezig is, op dit gebied te
overdrijven. Voor de francsstukken moge
de valuta-vrees een belangrijke factor by
de koerswaardeering vormen, voor de in
guldens luidende leeningen is dit in elk
geval in veel mindere mate het geval.
Zonder dat men kan zeggen, dat de be
zorgdheid voor den gulden geheel verdwe
nen is, mag toch worden geconstateerd, dat
de nieuwe verklaring van minister Oud in
de Tweede Kamer haar uitwerking niet
heeft gemist. De invloed ervan zou nog
grooter zijn geweest, als de minister van
financiën een geruststellend zinnetje had
laten volgen op zijn mededeeling, dat tijdens
het bewind van dit kabinet geen „vrijwilli
ge" devaluatie te wachten is. Een verwij
zing naar de krachtige positie van de Ne
derlandsche Bank en van het Nederlandsche
bankwezen in het algemeen, waardoor men