8 3 Dö proeftochten van de „De Ruyter". Jladiopcagcamma 1 8 O t Financieel Overzicht. ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 13 JUNI 1936 li. Volle kracht. Den 25en Mei stoomde het schip naar de gemeten mijl van Arran, een eiland in de Fjrth of Clyde. Mijn lezers kennen de plek uit de geïllustreerde bladen en de bioscoop, want onlangs proefstoomde de trotsché Queen Mary hier langs dezelfde gemeten jnijl. De Clyde boft met deze gunstige ge legenheid: diep water vlak onder den wal, een mooie ruimte buiten den trek der scheepvaart, zoodat niet alleen Britsche, maar ook de schepen van naties, die niet met zulke mooie gemeten mijlen gezegend jyn, hier geregeld proefstoomen. Ten 10 uur s morgens werd aangevangen met 20 knoopen, ten 11 uur 30 werd gerund met 24 mijl, ten 2 uur met 27, ten 5 uur met 29. In plaats van 45000 P.K. in de ondiepe Noordzee, noodig voor deze vaart, en ont wikkeld in 4 van de 6 ketels, had het schip hier ongeveer 10000 paarden minder noodig Hier wat sputtertjes Voor den boeg, een mooie egale hekgolf van geringe hoogte, dat was alles wat de edele lijnen van het schip in het water opwekten, en het olieverbruik viel door de mooie schroefconstructie van Wilton-Fijeno.rd wederom verbluffend mede. s Avonds ging men hoogst voldaan ten anker, dicht bij de gemeten mijl, vóór het badplaatsje Rotheray, waar de beman ning zich wat vertreden heeft. En Dinsdag, 26 Mei, ten 8 uur 's morgens, was alles gereed voor de volle krachtproef met 6 ketels. Dit zijn Yarrow-ketels; zy hadden hier, waar zij een kleine 40 jaar geleden uitge vonden zijn, een groote reputatie op te houden en nog wel onder de oogen van Sir Harold Yarrow, den zoon van den uitvinder, die niet vergeten is dat de Nederlandsche Marine de eerste is geweest, die onmiddellijk vertrouwen toonde in het nieuwe patent, dat even weinig leek op den ouderwetschen stoomketel als een turbinu op een zuiger- machine. Ten 11 uur 59 schoof de De Ruyter met belangrijk minder energie-ontwikkeling dan theoretisch was verwacht, doch met de ge contracteerde vaart van 32 mijlen, langs de gemeten mijl en toen de laatste oliebran ders ontstoken waren en de ketels rustig hun gecontracteerde energie aan de tur bines afstonden, nam het brave schip ander maal zjjn aanloop en bereikte een niet on belangrijk hoogere snelheid. Hoe verleidelijk moet het geweest zijn, nu nog wat te forceeren, wat gedaan zou kunnen zijn met nog 10000 paarden uit het spaarpotje der ketels. Zeer terecht heeft men het ruime surplus aan vaart niet wil len opvoeren met nog een extra bedrag, dat geforceerd verkregen had kunnen worden. Het is voldoende te weten, dat men for ceeren kan, en men zal forceeren als de dienst het eischt, dat is wanneer het in het xeegèvecht om buigen of breken gaat; eerst dan breekt men het spaarvarken. Hoe menig sportsman haalt een record en ervaart... later, dat hij toen zijn hartkwaal opge- loopen heeft. Welnu, de technische medici van ons schip riskeeren geen kans op een verborgen hartgebrek, dat tot uiting zou kunnen komen op een tijdstip, dat het zijn hart geheel en al, tot brekens toe, moet kunnen geven. Na de vollekrachtproef is nog met vol ledig succes, volle vaart loopend, het roer aan boord gelegd, om te zien, of de roer machine den ontzettenden druk, die dan op het roer komt, goed kon weerstaan, het heeft dien druk glansrijk doorstaan. De De Ruyter heeft Woensdag 27 Mei en Donderdag te Greenock stilgelegen in af wachting van de komst van „den hoogen druk", de voltallige commissie der proef nemingen. Er is olie en water bijgeladen, de ketels zijn geïnspecteerd en de chef van de machinekamer mocht, spinnend als een poes, melden, dat zij zich puik gehouden hadden. In het zog van deze commissie is onderge^ teekende, de pennist van het schip, meege- varen en na zooveel mogelijk kennis ver gaard te hebben te kooi gekropen op de Plek, waar hij en de schout-bij-nacht, voor zitter der commissie, 33 jaar geleden, in hun hangmatten in de „nor" (adelborstenverblyf) piepten (sliepen), op de goede oude Wille- mien. In dien tijd bedienden wij, jonkers, het roer, het keteltje en de machine van de «toomsloep om beurten en koelden ons jeug dig temperament op de sloep, waar wilde adelborsten toch geen kwaad mee konden uitrichten. De schout-bij-nacht van nu stond toen met de hand aan de pet voor een jeug dige tweede-klas die passagieren ging of hij zat achter op den spiegel in de verdrukking, Wanneer de hofmeesters met hun manden wet victpalie breeduit de ruimte in de ka juit voor zich opeischten. En nu zag ik den jonker van toen met rtram militair saluut ontvangen door den kwartiermeester der motorsloep. Achter hem aan daalde ik de treden van de landings- tfap op Greenock's pier af, zij waren in die '3 jaren niet vernieuwd, oud hout houdt het lang uit. zij waren misschien iets glibbe riger dan vroeger en met nog meer mos hedekt, terwijl inmiddels onze schedels hun hegroeiïng inboetten Wilt U weten wat wij, twee promotiemak kers, bij het weerzien van die oude pier hebben afgesproken? Dat wij, na den ge- Pleegden proeftocht, met ons beiden nog eens *>uden gaan passagieren en wij hebben het Sedaan, rustig in een auto en evenals vroe ger cadeautjes gekocht voor anderen dan *0en niet meer voor ouders en meisjes, Waar nu voor onze kinderen en vrouwen, en wij zijn geëindigd in een tearoom met een k°Pje chocolade en wat wij hebben opge ld uit dien schoonen tijd der jeugd, ver- Ik U niet. Ajo, alle gekheid op een stokje! Wij zijn 8een adelborsten zonder zorgen meer; ieder ®P z n post, de vlagofficier op die hooge, ^rantwoordelijke, ik in m'jn hoekje met wijn blocnote. Ik benijd hem niet, want hij raagt de verantwoordelijkheid voor de overname van een staatsbezit, dat niet falen mag en my benijdt hij zeker niet, want te gen pennelikkery ziet een zeeman hoog op; hij bewondert althans, dat een schrijver te vreden is met de snelheid van zijn pen van slechts 23 Meter per uur. Wy verlaten Vrijdag den 29en Mei de reede van Greenock. Ons schip glijdt dicht langs den Oostoever der Glyde, langs frisch groene heuvels en bloeiende bremboschjes de lente is laat in Schotland langs stadjes van somber grijzen steen, doch met wonderlijk mooie kerktorens. Over het heuvellandschap trekken losse buitjes; soms striemt my kille regen in het gezicht, maar dan weer speelt zonlicht in de dalen en op het groene watervlak, sterk bewogen door een frissche bries van wind kracht 4. Wy hebben een nogal lang traject af te leggen om ketels en turbines gelegenheid te geven zich aan te passen aan de zeer hooge temperatuur van den oververhitten stoom Daarom stoomen wij eerst rondom het eiland Arran, waar de gemeten mijl op af gebakend is. Wy hebben ditmaal een specialen „myl"- loods by ons, wiens dagelijksch werk het is, mijlen te runnen. Een collega van hem is juist bezig met een nieuwen Engelschen tor pedojager, welken wij in den loop van den dag dan ook herhaaldelijk in vliegende vaart passeeren. De wind valt niet mee; windkracht 4 is niet heel sterk, maar wij maken zelf wind en deze gevoegd bij Aeolus' bries bereikt stormkracht; men moet zich op het onbe schutte dek werkelijk voortworstelen om den bak te bereiken. Hij snijdt mij zoo in het gezicht, dat het mij lijkt, of mijn wan gen afbladeren, zooals het laagje grondverf van den kruiser, dat in den loop der laatste weken er niet fraaier op geworden is. Den ons volgenden meeuwen kost het niet de minste inspanning ons bij te houden, ik koesterde wel de illusie, toen ik ze bij 29 mijl zag afhouden, dat de kruiser hun te vlug af was, maar toen wij 32 liepen en de kok een balie afval door den tsortkoker vrij zette, kwamen zy met rustigen vleugelslag weer terug; op hun gemak pikten zij hun graantjes; met drie, vier slagen zweefden zy weer boven ons zog en dreven op hun wieken, secunden lang, met dezelfde vaart voorts als het schip. Dat komt, omdat zy groote vliegtechnici zijn", vertelde mij een deskundige, „zy profi- teeren van een door onze vaart opgewekten tegenstroom en zeilen daar lustig mee voort achter ons aan". Maar wij hebben toch een koppel wilde ganzen verslagen, het was een merkwaardig gezicht, deze toch ook snel vliegende vogels te zien achterraken. Wij passeeren een torpedofabriek. „Wor- king day and night", merkt de loods op Doe je best, Ruytertje, wie weet hoe spoedig reeds je 32 myl in bloedigen ernst van je geëischt wordt. Om half tien zyn wij in de ruimte, de vaart wordt 25 myl. Dat is al heel wat; de wind giert langs masten en torens, uit de ventilatorschachten barst het geloei der ketelventilatoren, rillingen varen door het schip. Tenminste achteruit. Vooruit, op den bak, merkt men vrijwel niets van de hartwerking van het schip; zelfs als my een blik buiten boord werpt, krijgt mij geen indruk van de groote vaart. Maar kom eens mee, heelemaal achteruit, Speciaal daar, waar de schroefassen buiten boord treden, beeft en schudt het schip. Even turen in de schuimende, voorbi. ijlende water geeft een gevoel van duizelig heid, maar een majestueus gezicht biedt de hekgolf. Zy is hier in diep water niet hoog, maar wel een ontzettend kokende geyser; het witte zog, breed als het schip, schijnt een geplaveide straatweg te trekken in de zee en verliest zich eerst bij den horizon, Tegen half elf loopen wij 30, een kwar tier later 32 knoopen. Als men nimmer zulk een vaart van een oorlogsschip heeft meegemaakt, komt men wel heel sterk onder den indruk van het eigenlijk surnormale van zulk een gewel dige energie-ontwikkeling. In mijn hut op het pantserdek, precies boven de schroefaskokers gelegen, is het doodeenvoudig niet te harde% Ik bleef er maar even om een kop koffie te drinken en constateerde, dat mijn vergelijking van den kruiser met een renpaard heel ver door getrokken kan worden, want op mijn stoel zat ik te hotsen als een jockey op zijn Derby renner. Maar nog erger was het in de stuurkamer, een verdieping lager, een klein hol vol machines en reservemachines. Daar was het een kabaal als in een stoomdraaimolen, die aanzet; alleen het pirement ontbrak, ,,'t Is maar een dekplaatje, dat los is getrild", legde de man, die hier de wacht hield my uit, „dat zetten wij na den proeftocht wel vast", zei hy gelaten en was alweer in de weer met zijn mallemolen. Als ik aan dek op een stapel zakken met aardappelen even in een oppertje (schuil plaats) uitblaas, realiseer ik het kennelijk abnormale van het leven op een oorlogs schip, dat zijn topprestaties levert. Alles, de levenden en ook het doode materiaal, is in spanning en in ijlende haast; mysterieuze geesten, technische spoken zyn losgebroken en waren rond. Wanneer men op een mail boot, in een trein of in een vliegtuig ge waarwordingen zou ondergaan als hier op een met oorlogsprestaties varend oorlogs schip, waar égards voor den verwenden mensch ontbreken, zouden die transport vehikels niet veel passagiers krijgen. By al die emotie dacht ik, op mijn aard appelzak gezeten, hoe het zou zyn, als by het gebrul der ventilatoren en het geloei uit de tandwielkamer der turbo's nog het flui ten der granaten, de knallen der explosies en het geloei van een brand komt. De gevolgen der loonsverhoogingen voor het Fransche bedrijfsleven en de schatkist. Verruiming der cre- dietverleening door de circulatie bank: een gevaar voor de valuta. Deviezenbeperkingen op komst? koersherstel van Nederlandsche pandbrieven. Belangrijk hoogere winst der Koninklijke Petroleum Mij. Bevredigend jaarverslag der H.V.A. (Wordt vervolgd). Het krachtige herstel der goudvaluta':,, waarmede de nieuwe week was ingeluid, is niet van langen duur geweest. Het bleek al spoedig, dat men hierbij meer te doen had met een oppervlakkige psychologische recatie op de Fransche regeeringsverklaring dan met een werkelijken terugkeer van het vertrouwen. Eens te meer is duidelijk aan den dag getreden, dat alleen het uitspreken van den wil, om niet te devalueeren, vol komen onvoldoende is, indie nniet tegelij kertijd maatregelen worden genomen, die het de valuta bedreigende gevaar kunnen keeren. Dit gevaar gaat geenszins uit van de speculatie op de buitenlandsche wissel markt, zooals men het in sommige kringen nog maar altijd al te gaarne blijft voorstel len. Het fatale is juist, dat het van binnen uit komt, n.1. van den ontredderden toe stand der Fransche schatkist en dat de jongste ontwikkeling de kans, dat Frank rijk nog tijdig orde op zaken zal kunnen stellen, verder heeft verkleind. De Fransche regeering heeft het bezuini gingsprogramma van haar voorgangsters aan den kant gezet; hiervoor in de plaats is een programma gekomen, dat niet alleen nieuwe en zware lasten op het bedrijfsleven zal leggen, maar welks gevolgen voor de schatkist funest dreigen te worden. Het streven van de Fransche industrie, om door verlaging van productie-kosten zich aan de verhoudingen in het buitenland aan te pas sen, wordt met één slag te niet gedaan, zoowel door de, tengevolge van de stakings beweging, opgelegde loonsverhoogingen als door de aanstaande invoering van de 40- urige werkweek. De hieruit ontstane toestand wordt dui delijk geschetst in een bericht van de Société d'Etudes et Informations Economi- ques, dat de kwestie als volgt stelt: In hoofdzaak heeft de Fransche nijverheid drie afnemers: den Staat (direct of in direct), de binnenlandsche markt en den uitvoer. Wat den Staat betreft, moet men niet alleen rekening houden met de nor male saatsbestellingen, maar ook met de groote werken", die hy zich voorstelt met subsidie te doen uitvoeren. Geen onder nemer zal de loonsverhoogingen, die hem zijn opgedrongen, uit de winst kunnen be talen. Per saldo moet dus de schatkist hier voor opkomen. De voor het binnenland werkende industrieën zullen haar verkoops prijzen moeten verhoogen; een deel ervan zal des te meer onder de butenlandsche con currente te lijden hebben; zal men in ver band hiermede het bestaande protec tionisme nog gaan verscherpen? Of zal men zich eenvoudig naar verhooging der kosten van levensonderhoud laten leiden? Wat den uitvoer aangaat, wordt het vraagstuk tra gisch, daar deze tak van bedrijvigheid reeds tengevolge van de crisis, devaluatie van eenige muntsoorten, douane-beperkingen enz. het grootste deel van het terrein ver loren heeft, dat in vroeger jaren met zoo veel moeite verloren werd. Iedere verhoo ging van kostprijs zal onvermijdelijk een nog verdere teruggang tengevolge hebben. De gevolgen, dat dit alles op de begroo ting zal hebben, zijn gemakkelijk te over zien. Kwam de schatkist in den laatsten ty'd reeds ongeveer Fr. 1 milliard per maand tekort, dit deficit zal thans allicht nog belangrijk stijgen. De schatkist heeft de laatste maanden reeds op kosten van de circulatiebank geleefd en wat ook de plan nen van den nieuwen minister van finan ciën mogen zyn, hiermede zal zeker in de naaste toekomst moeten worden voortge gaan. De disconto-portefeuille van de Bank van Frankrijk bevat naar schatting thans reeds voor Fr. 13 a 14 milliard kortloopend schatkistpapier en alles wijst erop, dat op de hulp van de Bank van Frankrijk meer en meer een beroep zal worden gedaan. De regels, die tot dusver voor de credietver- leening bij de instelling golden, zullen min der streng worden en het te gelde maker van allerlei waardepapier (staats- zoowel als handelspapier) wellicht zelfs van pa pier, dat tot dusver door de Bank van Frankrijk niet in disconto werd genomen, behoort tot de waarschijnlijkheden. Het ge volg van dit alles zal het creëeren van bankpapier zijn en deze beweging zal al licht gestimuleerd worden door het billij ker maken van de disconto-voorwaarden Het nationale betaalmiddel zal derhalve door de nieuwe ontwikkeling van den toe stand in Frankrijk zelf onder steeds zwaar deren druk komen te staan. Dat het met de credietverleening door de Bank van Frankrijk den bovenbedoelden weg zal gaan, is des te waarschijnlijker ge worden door het aftreden van den heer Tannery als gouverneur van de Bank van Frankrijk, van wien bekend is, dat hij ge zonde en conservatieve opvattingen op financieel en monetair gebied huldigt. Bij den nieuw-benoemden functionnaris schijnt de regeering op een grootere tegemoetko ming ten aanzien van de credieteischen te mogen rekenen, wat dan echter tegelijker tijd beteekent, dat het inflatie-gevaar zal worden vergroot, en de kans op waarde vermindering van den franc toeneemt. Men wacht thans in spanning op de maat regelen, die de Fransche regeering zal nemen, om althans te trachten, den wassen- den stroom te keeren. De meening wint veld, dat een verscherping van de controle of van de restricties op de deviezen- en goudmarkt verwacht kan worden. Zoo schijnt te worden gedacht aan de oprichting van een semi-officieele instelling, die den Parijschen wisselhandel geheel tot zich zal trekken. Het zal geheel afhangen van de bevoegdheden, die zulk een instelling zou ©©O®®®*! Zondag 14 Juni. HILVERSUM, 301 M. (8.55—12.— en 5.-6.— VARA, de VPRO van 6.8.en de AVRO van 12.5. en 8.12.uur). 8.55 Orgelspel. 9.Ber. en Tuinbouwpr. 9.30 Ber., Orgelspel, 9.50 Ber., gr.pl. 10.10 Jubileum-Puzzle. 10.30 VARA- orkest. 11.15 Van Staat en Maat schappij. 11.30 A'damsche Posthar- monie. 12.Avro-Aeolian-orkest. 12.50 Derde Eeuwfeest Rijks-Uni versiteit te Utrecht (lezingen). 1.20 Kovacs Lajos' orkest. 2.Boek- bespr. 2.30 Manenkoor Zanglust. 3.Residentie-orkest en solist. 4.30 Olympisch nieuws. 4.45 Sport- uitsl. ANP en voetbalpr. 5.Gem. koor Amsterdam en gr.pL 5.30 Sportpr. en sportuitslagen ANP. 5.50 Gr.pl. 6.De vensters open. 6.30 De VCJC-Kampen. 6.45 Ned. Herv. kerkdienst. 8.Ber. ANP., mededeelingen. 8.20 Omroeporkest, koor en solist. 9.20 Radio-journaal. 9.35 Herh. prijsvraag. 9.45 Orgel concert. 10.05 Toespraak. 10.10 Om roeporkest. 11.Ber. ANP. 11.10 Gr.pl. 11.1512.Kovacs Lajos' orkest. HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30, 12.15—5.— en 7.45—11.30 KRO, de NCRV van 9.30—12.15 en 5.-7.45). 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek. 9.50 Vrij Evang. Kerk dienst. Hierna gr.pl. 12.15 KRO- orkest. 1.— Boekbespr. 1.20 KRO- orkest. 2.Godsd. onderricht. 2.30 KRO-symph.-orkest en gr.pl. 4.1a Ziekenlof. 5.Geref. kerkdienst. Hierna gewijde koormuziek. 7.45 Voetbalnieuws. 7.50 Rel. causerie. 8.10 ANP-ber., mededeelingen. 8.20 Gr.pl. 8.30 KRO-orkest en solisten. 10.15 Gr.pl. 10.30 ANP-ber. 10.35 Gr.pl. 10.40 Epiloog. 11.—11.30 Esperanto-lezing. DROITWICH, 1500 M. 12.50 BBC- Schotsch-orkest. 1.50 Pianoduetten. 2.20 Het Cambridge Town Silver Prize orkest en soliste. 3.20 Het Sharpe-Sextet en solist. 4.05 Gr.pl. 4.50 Kinder-kerkdienst. 5.20 Missie praatje. 5.40 Radio-tooneel met muziek. 7.40 Sopraan en piano. 8.15 Kerkdienst 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Ber. 9.20 Hongaarsche Volksmuziek. 9.50 L. Jeffries en zyn orkest, mmv. soliste. 11.05 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkest- concert. 3.05 Nat. orkest 5.20 Po pulaire muziek. 7.50 Zang en voor dracht. 8.20 Operette-uitz. 9.05 Radio-tooneel. 11.0512.35 Dans muziek en populair concert KEULEN, 456 RL 6.20 Havencon cert. 9.35 Gewijde uitz. 10.20 Om roeporkest. 11.50 Bach-cantate. 12.20 Militaire muziek. 1.25 Om roeporkest. 3.20 Gr.pl. 4.20 Popu lair concert. 6.50 Kamermuziek. 7.30 Gr.pl. 8.30 Vroolijk progr. 11.— 12.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 9.25 Gr.pl. 10.20 Salon-orkest. 11.20 Max Alexys' orkest. 12.20 Salon orkest. 1.30 Gr.pL 2.20 Het Jazz. 3.20 Rep. 5.20 Kamermuziek. 6.20 Salon-orkest. 7.20 Piano-recital 8.20 Symph.-concert. 10.30 Gr.pl. 11.3512.20 Dansmuziek. 484 M.: 9.20 Gr.pl. 10.20 Max Alexys' orkest 11.10 Waalsche Bedevaart naar Wa- terloo. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Or gelconcert. 2.20 Gr.pl. 3.20 Opera muziek. 4.20 Omroeporkest 5.20 Dansmuziek. 7.20 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Omroeporkest, gr.pl. en op treden der „Fratellini". 10.30 Dans muziek. 11.2012.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Gevar. progr. 10.20 Ber. 10.50 Viool en piano. 11.05 Weerber. 11.20 12.20 Dansmuziek. GEMEENTELIJKE RADIO- DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.3010.05, Nor- mandië 10.0510.20, Keulen 10.20 13.20, Brussel VI. 13.20—16.20, Keu len 16.20—18.20, Parijs R. 18.20— 19.50, Keulen 19.5022.20, Brussel VI. 22.20—22.30, Rome 22.30—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.3011.20, Parijs R. 11.20—12.50, Droitwich 12.5016.50, Lond. Reg. 16.50 20.15, Droitwich 20.15—21.05, Brus sel Fr. 21.05—21.20, Droitwich 21.20—23.15, Berlijn 23.15—24.— Maandag 15 Juni. HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr. AVRO). 8.— Gr.pl. 9.— Ensemble Lismonde. 10.— Morgenwijding, gr.pl. 10.30 Ensemble Lismonde. 11.— Orgel en hobo. 12.De Con tinental Five. 12.45 Gr.pl. 1.30 Can- tabilé-orkest, gr.pl. en voordr. 3.10 Voordr. 3.30 Omroeporkest. 4.30 Muzikale causerie. 5.30 Kovacs La jos' orkest en gr.pl. 7.30 Piano recital. 8.— Ber. ANP., mededee lingen. 8.10 Gr.pl. 8.50 Omroep orkest en solist. 9.30 RadiotooneeL 10.30 Gr.pl. 11.ANP-ber. 11.10 12.Dansmuziek. HILVERSUM, 1875 M. (NCRV- uitz.) 8.Schriftlezing en medita tie. 8.15—9.30 Gr.pl. 10.30 Morgen dienst. 11.Chr. Lectuur. 11.30 12.en 12.15 Gr.pl. 12.30 A'damsch Salonorkest. 2.Gr.pl. 2.45 Wen ken voor de keuken. 3.15—3.45 Gr. pl. 4.Bijbellezing. 5.Sopraan, tenor, altviool en piano. 6.30 Vra genuur. 7.Ber. 7.15 Vragenuur. 7.45 Rep. 8.— Ber. ANP. 8.15 Chr. Chr Radiokoor. 9.Causerie over het intern, koude-congres. 9.30 Or gelconcert. (10.Ber. ANP.) 10.30 11.30 Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20—11.50 en 12.05 Gr.pl. 12.20 Relig. cause rie. 12.45 Het Wayno-sextet 1.35 2.20 Orgelconcert. 3.203.55 Gr.pL 4.20 Viola en piano. 4.50 Het Em- lyn Collieries Orkest, mmv. bas- bariton. 5.35 Het Vario-Trio en sopraan. 6.20 Ber. 6.50 Koorcon cert 7.10 Vacantielezing. 7.30 Boek bespr. 7.50 Natuurhistf rische cau serie. 8.20 BBC-dansorkest. 8.30 RadiotooneeL 9.50 Ber. 10.20 Bui- tenlandsch overzicht. 10.35 BBC- orkest 11.3512.20 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 RL 7.20 en 8.20 Gr.pL 11.20 Orkestconcert 2.50 Gr.pL 4.20 Concert 5.50 Orkestcon cert 8.20 Zang. 9.05 Saxofoon kwartet, zang, harp en voordr. 11.05 1.05 Dansmuziek en populair concert KEULEN, 456 M. 6.50 en 12.20 Or kestconcert. 1.35 Nedersaks. Sym- ph.-orkest. 2.35 Orgelconcert 4.20 Populair concert 6.20 Omroep orkest en solisten. 7.20 Gr.pL 9.20 Omroepkleinorkest. 10.40 Orkest- concert 11.2012.20 Silez. Orkest- vereeniging. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Klein-orkest. 1.50 2.20 Gr.pL 5.20 Kleinorkest. 6.50 en 7.20 Gr.pL 8.20 Salonorkest en gr.pl. 9.20 Fanfare-orkest en zang. 10.30—11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20 Salonorkest. 1.302.20- en 5.20 Dansmuziek. 6.35 Kleinorkest. 7.30 Gr.pL 8.20 en 8.50 Zang. 9.10 Gr.pL 9.30 en 9.40 Zang. 9.50 HoorspeL 10.15 Zang. 10.40—11.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Het Zernick-strijkkwartet. 9.20 RadiotooneeL 10.20 Ber. 10.50 Viola d'amore en harp. 11.05 Weerber. 11.2012.20 Concert. GEMEENTELIJKE RADIO- DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. A Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.8.45, Norman- dië 8.45—10.05, Keulen 10.05—11.20, Parijs Radio 11.2012.20, Brussel VI. 12.20—14.20, Keulen 14.20— 15.05, Pary's Radio 15.0517.20, Brussel Fr. 17.2017.50, Pary's R. 17.50—18.20, Keulen 18.20—20.20, Parijs Radio 20.2020.55, Rome 20.55—22.05, Weenen 22.05—22.20, Brussel VI. 22.2022.30, Weenen 22.30—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lond. Reg. 10.3516.50, Droitwich 16.50 18.20, Brussel (Fr.) 18.20—18.50, Droitwich 18.5019.10, Lond. Reg. 19.10—20.20, Droitwich 20.20—20.50 Lond. Reg. 20.5021.50, Droitwich 21.5022.15, Beromiinster 22.15 22.35, Droitwich 22.35—24. krijgen, of dit het karakter en de functies van den gouden standaard zou aantasten. Deviezenbeperkingen, zooals deze in Duitschland en Italië bestaan, laten de goudwaarde van de valuta weliswaar in schijn onaangetast, een reëele waardedaling van de valuta kunnen zij echter niet tegen houden. Zelfs mag men zich afvragen, of het middel niet ergers is dan de kwaal. Wat de staatsfinanciën betreft, schrijven de Fransche bladen over een „nieuwe leenings- techniek" van den minister van financiën, die de uitgifte van een 3 of zelfs 2 y3 conversie-leening zou omvaten in den trant van de door de Belgische regeering na de devaluatie doorgevoerde z.g. „vrijwillige" conversietransactie, die in werkelijkheid echter een direct gedwongen karakter had. In Frankrijk zou de dwang daaruit be staan, dat de niet-geconverteerde obligatiën van ouderen datum op naam zouden worden gesteld en niet beleenbaar zouden zyn, waardoor zij dus ook niet langer ter beurze verhandeld zouden kunnen worden. De koersen van Fransche staatsfondsen zyn onder den invloed van deze geruchten en van de valuta-onzekerheid verder in koers teruggeloopen. Zoo zijn 4% Fran sche schatkistbiljetten op de Amsterdam- sche beurs tot 64 a 66 gedaald. Hierin is ongetwijfeld zeer veel ongunstigs verdis conteerd, evenals trouwens in de noteerir.- gen van de meeste andere Fransche leenin gen, waarvan sommige eenige spoorweg- leeningen en 5 Pary's hoewel ze in guldens luiden, toch in sterke mate door de koersdaling zijn meegesleept. Men mag wel aannemen dat de beurs, zooals gewoonlijk, ook thans weer bezig is, op dit gebied te overdrijven. Voor de francsstukken moge de valuta-vrees een belangrijke factor by de koerswaardeering vormen, voor de in guldens luidende leeningen is dit in elk geval in veel mindere mate het geval. Zonder dat men kan zeggen, dat de be zorgdheid voor den gulden geheel verdwe nen is, mag toch worden geconstateerd, dat de nieuwe verklaring van minister Oud in de Tweede Kamer haar uitwerking niet heeft gemist. De invloed ervan zou nog grooter zijn geweest, als de minister van financiën een geruststellend zinnetje had laten volgen op zijn mededeeling, dat tijdens het bewind van dit kabinet geen „vrijwilli ge" devaluatie te wachten is. Een verwij zing naar de krachtige positie van de Ne derlandsche Bank en van het Nederlandsche bankwezen in het algemeen, waardoor men

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 9