Hoogvliegers over de Alpen.
Bij Examens en Openbaar Optreden
JUouuiciaal Hieums
HEILOO
grootschermer
drukkerij in vlammen opgegaan.
de GEHEIMZINNIGE „ZWARTE HAND"
AANGEHOUDEN.
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
3
Luchtvaart
Vliegtuigen met bijzondere zuurstofvoor
ziening en apparaten tegen ijsvorming
op de vleugels.
IN DE IJLE LUCHT
Een retourtje naar Rome.
EGMOND BINNEN
TEXEL
SCHERMERHORN
Brand te Amersfoort.
Hedennacht omstreeks half drie werd
door de jongedames Maas en Melis, die door
den rossen gloed gewekt waren, brand ont
dekt in de drukkerij „Patria", aan de Ko
ningin Wilhelminastraat 32 te Amersfoort.
Zy waarschuwden direct hun ouders, die op
hun beurt politie en brandweer van den
brand in kennis stelden.
De politie, die spoedig ter plaatse was,
legde direct twee slangen uit en tastte on
middellijk het vuur dat in den kelder
woedde aan. Het vuur breidde zich ech
ter zeer snel uit en toen de brandweer
eveneens ter plaatse verschenen was, had
het vuur, dat in de in den kelder aanwezi
gen voorraad oud papier en vuilpoetskatoen
gretig voedsel vond, zich reeds een weg
gebaand door het plafond naar de zetterij.
De conciërge, die naast de drukkerij woon
de, kon eerst na veel moeite wakker ge
maakt worden. Daar het vuur zich inmid
dels steeds meer en meer uitgebreid had,
werd de woning van den conciërge veilig
heidshalve ontruimd, doch hoewel veel wa
terschade en ook eenig: brandschade beko
men, kon deze behouden blijven. De brand
weer had inmiddels versterking gekregen
en met tien stralen op de waterleiding werd
den strijd tegen het vuur aangebonden. De
drukkerij, waarin zich zeer veel kostbare
machines bevonden, heeft men, dank zij
doortastend optreden, kunnen behouden. De
zettery, de kelder en twee kantoorlokalen,
waarheen zich het vuur eveneens een weg
gebaand had, werden echter een prooi der
vlammen. Na een uur hard werken kon ge
zegd worden, dat men den brand meester
was.
Omtrent de oorzaak tast men voorloopig
nog in het duister, terwijl ook omtrent de
schade, die door verzekering gedekt wordt,
nog niets te zeggen viel.
De drukkerij, die onder directie stond
van den heer H. Krul en waar ongeveer een
veertigtal personen werk vonden, was
eigendom van de onderofficiersvereeniging
„Ons Belang".
Van schrik overleden.
Erkent de minister, dat met het oog op de
omstandigheden, waaronder de opvarenden op
de trawlers werken, de grenzen van het zoo-
genaamdoe „ethische minimum" voor wat hun
inkomsten betreft wezenlijk overschreden zijn,
ook zonder den nieuwen aftrek?
Is, met het oog hierop, de minister bereid
aldus in de arbeidsverhoudingen in het vis-
scherijbedrijf van IJmuiden in te grijpen, dat
de opgelegde loonsverlaging ongedaan wordt
gemaakt en tevens restitutie van geleden
schade plaats vindt aan hen, die na ontvangen
oproep zich aan den kant der stakers plaatsen
en daarvoor gestraft werden met inhouding
van steun?
blijft meu kalm en helder door het gebruik van MUnhardt's Zenuwlablettcn. Glazen buisje 75 ct.
Hoewel niet door den brand zelf, valt
toch nog een slachtoffer te betreuren. Een
zieke dame n.L, die in een perceel in de
nabijheid van de brandende drukkerij
woonde, overleed doordat zy door den
sirenes van de brandweerauto's geschrok
ken was, aan een hartverlamming.
Een overspannen kantoorbediende.
Herhaaldelijk kwamen in den laatsten tijd
bij de politie in de hoofdstad menschen
met dreigbrieven, die zy in hun brievenbus
of op andere plaatsen hadden gevonden en
waarin zy gesommeerd werden op een
vastgesteld tijdstip een bedrag aan geld of
een bankbiljet te deponeeren op een nader
aangegeven plaats, meestal een telefooncel,
waar het bankbiljet dan volgens den brief
op een nader aangeduide bladzijde in den
telefoongids moest worden gelegd.
Deze epistels waren gewoonlijk ge teekend
met een zwarte hand en hield dikwijls be
dreigingen met hevigen wraak in, waaraan
dan kracht werd by gezet door primitieve
teekeningen van messen of dolken. In alle
buurten van de stad heeft deze geheim
zinnige „zwart hand" geopereerd en hoewel
de recherche de bedreigingen niet al te
ernstig nam en geruimen tijd wel eens ge
loofde in een kwajongensstreek, werden toch
ijverige nasporingen naar den dader ge
daan. Temeer toen bleek, dat hy zich ook
schuldig maakte aan het aftrekken van
brandalarmschellen. Eenige malen werden
ter plaatse van een loos alarm pakjes of
briefjes gevonden, die gericht waren aan
den brandmeester van het uitrukkende
voertuig en waaruit bleek, dat deze bal
dadige alarmeering eveneens het werk van
de z.g. „zwarte hand" waren.
Gistermiddag is de centrale recherche er
in geslaagd den dader aan te houden op
het kantoor, waar hij werkzaam was. Hij
Werd naar het hoofdbureau van politie
overgebracht en reeds by het eerste onder
zoek bleek, dat de man, een 31-jarige kan
toorbediende, hoewel hy zijn dagelyksch
Werk naar behooren verrichtte, in over
spannen toestand verkeerde, waaruit waar
schijnlijk zijn merkwaardig optreden als
de geheimzinnige „zwarte hand" moet
worden verklaard.
Hy is ter nadere observatie nog in den
loop van gisteravond naar de Valerius-
Winiek overgebracht.
Voortzetting van Dinsdag 16 Juni.
MEERVOUDIGE STRAFKAMER.
Een vat sterken drank willen
ontvreemden.
Op 12 April werd in het pakhuis van W.
G. Schoenmaker aan de Kerkbuurt te Uit
geest ingebroken. De indringer(s) tracht-
te(n) via een gat in het dak een vat sterken
drank mede te nemen, doch blijkbaar is hun
dit niet gelukt, althans het vat werd den
volgenden morgen nog ter plaatse gevonden.
Buiten waren voetsporen gevonden, die een
merkwaardige overeenkomst vertoonden met
de schoenen van den, als verdacht van deze
diefstal, gearresteerden arbeider P. Tr. te
Uitgeest. De verdachte .ontkende hardnek
kig. De getuige A. Peperkamp was op den
avond van 12 April in lichtelijk „ange-
heiterde"toestand langs het pakhuis van
Schoenmaker gekomen. Getuige had ver
dachte daar bezig gezien en zou het vat aan
hebben moeten pakken. Bij deze manoeuvre
was getuige ter plaatse eenige paperassen
kwijt geraakt.
Getuige J. Kroon, tuinder te Uitgeest, was
in het café van Van der Eng te Uitgeest
geweest en had toen den getuige Peperkamp
met verdachte zien binnenkomen.
Beiden zagen er stoffig uit alsof zy een of
ander vies karweitje hadden opgeknapt. De
getuigen Rozenmeijer en IJ. Kroon hebben
beiden de verdachte gezien.
Getuige Rozenmeyer was het opgevallen,
dat verd. T. er 's morgens in de kerk zoo
netjes uitzag.
's Avonds had getuige den verdachte op
straat ontmoet en opgemerkt, dat hy er zoo
stoffig uitzag.
De officier van justitie vestigde er in zijn
requisitoir allereerst de aandacht op, dat
het hier een vaste klant van de justitie be
trof. Spr. achtte de getuigenverklaringen be
zwarend genoeg. Hoewel verd. slechts 10
minuten van het café woont, zou verd. on
geveer een uur noodig gehad hebben om
geld uit zijn woonschuit te gaan halen. Spr.
schetste verdachte als een a-sociaal mensch,
die reeds 14 maal veroordeeld is. Al had
spr. dan weinig hoop op een verbeterende
werking van een gevangenisstraf, toch achtte
hy de samenleving er by gebaat, wanneer
verdachte voor eenigen tijd achter slot en
grendel zou gaan. Spr. eischte een gevange
nisstraf voor den tijd van 1 jaar en 6 maan-
eveneens zijn vroeger afgelegde verklaring.
De seinpaal was volkomen in orde, verdach
te moet een beweging van den perronchef
voor het vertreksein hebben aangezien.
De stationschef, die het vertreksein zou
hebben gegeven, is door een verblijf in het
buitenland niet in staat ter zitting aanwezig
te zijn. De president leest zijn verklaring
voor, waarin o.a. staat, dat hij dien dag pas
van ziekteverlof was teruggekeerd, hy was
op het perron door verschillende reizigers
aangesproken en het was mogelyk, dat hij
zenuwachtig was en een beweging met den
vertrekstaf had gemaakt; het vertreksignaal
had hij echter niet gegeven.
Ook het verhoor van den machinist van
de locomotief, die in botsing is gekomen
met den dieseltrein levert geen nieuwe ge
zichtspunten op.
De procureur-generaal mr. dr. Reilingh is
er van overtuigd, dat er door den perron
chef geen uitrijsein is gegeven: verdachte
zelf verklaart ook niet meer zoo pertinent,
dat hy op het uitrysignaal heeft gelet. De
procureur-generaal somt verschillende te
genstrijdigheden op in verdachte's verkla
ringen. Spr. acht het uitgesloten, dat uitrij
sein 5 a ook maar een oogenblik op veilig
heeft gestaan. Verdachte had zich wel dege
lijk van den stand van de signalen op de
hoogte moeten stellen: voor deze nalatigheid
moet hij schuldig worden geacht aan het
ten laste gelegde. Vergissingen zyn in den
werkkring van verdachte fataal.
Spr. achtte de straf door de rechtbank
opgelegd juist, zoodat hij bevestiging van
het vonnis eischt (een voorwaardelijke hech-
tenisstraf van een maand en 60 boete).
De verdediger, mr. H. B. J. Waslander,
was van meening, dat hier sprake was van
een ongelukkigen samenloop van omstan
digheden. Pleiter drong aan op vrijspraak,
subs. clementie.
Arrest 30 Juni.
VLIEGTUIG IN MEER TERECHT
GEKOMEN.
Een doode, een ernstig gewonde.
Een militair vliegtuig is in het Wilonofmeer
(bij Warschau) terecht gekomen. De piloot
kwam om het leven, terwijl de waarnemer
ernstig gewond werd.
den.
De verdediger mr. v. Leeuwen achtte het
bewijsmateriaal zeer vaag. Meer grond was
er volgens spr. geweest den kroongetuige
Peperkamp als verdachte aan te merken.
Spr. achtte dan ook geen enkelen grond voor
een veroordeeling aanwezig en concludeerde
tot vrijspraak.
Na re- en dupliek werd de uitspraak be
paald op 24 Juni.
HET CONFLICT TE IJMUIDEN.
Vragen van den heer Sneevliet.
Het Tweede Kamerlid Sneevliet heeft ge
vraagd aan den minister van Sociale Zaken:
Is de minister bereid mede te deelen, of het
juist is, dat van hem een opdracht is uitge
gaan, inhoudende, dat werklooze ondersteun
de visscherslieden, opgeroepen voor werk op
de IJmuider trawlers, waarop een zooge
naamde wilde staking is uitgebroken, buiten
den steun geplaatst worden, indien zij weige
nen aan die oproep gevolg te geven?
Is de minister niet van oordeel, zoo vraagt
de heer Sneevliet verder, dat de hechte sa
menhang onder de stakende visscherlieden en
de algemeene weigering de open plaatsen te
bezetten duidelijk kijst op de aanwezigheid
j'an een gemeenschappelijke overtuiging, dat
bet toepassen van nieuwe verlaging der in
komsten van de opvarenden op de trawlers
*Is een sociaal onrecht wordt ondervonden?
Acht de minister het in die omstandigheden
s°ciaal verdedigbaar, indien de overheid zich
Partij stelt voor de werkgevers en mechanisch
*'euninhouding loepast om de stakers tot
overgave te dwingen?
Meent de minister niet, dat het algemeen
nieeleven der betrokken arbeiders met de
j°°genaamde wilde staking niet een voldoen-
e motief levert om ten opzichte van de ar-
sbemiddeling t'e reëel'ng toe te passen,
,e voor zaogenaamde normale stakingen van
./acht 's en ten gevolge waarvan bemiddc-
'ngsorganen zich van bemoeiingen onthouden
angende uitgebroken conflicten?
EEN UITING VAN ANTI-MILITARISME.
Men verzoekt ons opname van het vol
gende:
Maandag is mevr. Hooyberg uit Amster
dam voor het gerechtshof aldaar verschenen
wegens het niet overhandigen van den op
roepingsbrief voor de loting aan haar 17-
jarigen zoon.
De eerste uitspraak hiervoor was drie da
gen hechtenis. Deze moedige vrouw wil
haar kind niet in het oorlogsapparaat zien
opgenomen en innerlijke overtuiging is hier
de grondslag.
Mevr. Hooyberg is moeder van dertien
kinderen, waarvan twee zoons eveneens den
dienst uit overtuiging geweigerd hebben.
Mr. Geerlings hield een boeiende rede. De
eisch was nu 15 dagen gevangenisstraf of
15 boete; uitspraak 29 Juni.
Voor het gerechtshof had zich een menig
te vrouwen verzameld uit verschillende
plaatsen van ons land. Er mochten in het
geheel vijftig dames op de tribune plaats
nemen. Het grootste gedeelte moest buiten
blijven.
Toen mevr. Hooyberg het gerechtshof uit
kwam, werd haar door de vrouwen veel be
langstelling betoond.
HET ONGELUK MET DEN DIESEL-
TREIN.
Bevestiging vonnis rechtbank ge-
eischt.
Hier volgt nog het slot van de rechtzaak:
„het ongeluk met den Dieseltrein".
Als deskundige werd gehoord ir. Rooden-
burgh, rijksinspecteur van de N.S. De des
kundige zei o.a., dat ook de hoofdconduc
teur van den trein had moeten letten op het
vertreksein, de dienstdoende perronchef had
niet met zijn staf moeten „spelen", wat den
indruk maakte, dat hy het vertreksein gaf.
Er zyn naar de meening van deskundige
drie personen te laken in deze zaak. Een
serie feiten heeft samengewerkt en verd.
den indruk gegeven, dat hy vertrekken kon.
Het kan niet juist zijn, dat verdachte op het
laatste oogenblik den stoomtrein om den
hoek zag komen.
De bewering van verdachte, dat het uit-
rijsignaal veilig stond, kan evenmin juist
zijn; deskundige heeft dit ter plaatse on
derzocht en bevonden, dat hier de gang van
zaken volkomen normaal is geweest.
Deskundige ir. W. J. van Viersen bevestigt
„Taxi, meneer!"
„Carozza, signore!"
Tusschen deze twee aanbiedingen ligt
meer dan een taalkundig verschil; twee be
schavingen, twee levensbeschouwingen,
twee volkeren, die in letterlijke beteekenis
meer dan hemelsbreed van elkaar afliggen.
En toch
Toch hoorde ik des morgens, te Amster
dam uit het station komende, nog den eer
sten roep en in den namiddag van denzelf
den dag klonk nflj reeds de tweede als mu
ziek in de ooren. Afstanden bestaan er niet
meer; de volkeren mogen onderling nog
zooveel verschillen en in hun gedachten-
gang nog zoo ver van elkaar afstaan, in
werkelijkheid zyn er geen afscheidingen
I meer. Men vliegt over de zeeën en over de
bergen en verbindt in enkele uren de lan
den, die vroeger dagreizen van elkaar ver
wijderd lagen.
Dat is allemaal oud nieuws, waaraan wc
a! lang gewend zijn. De vliegdienst tusschen
Amsterdam en Rome, als verlenging van
den vroegeren dienst naar Milaan, bestaat
reeds eenigen tijd, al is het met een korte
onderbreking. Nieuw is echter, dat de K.L.
M. in dezen dienst haar deel heeft door
middel van extra hooge vluchten boven de
Alpen, die geheel verschillen van de tot
nog toe gebruikelijke wijze van vliegen. In
ongeveer acht uur brengen om beurten de
Deutsche Luft Hansa en de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij den gehaasten en
den op zijn gemak gestelden reiziger van
Amsterdam naar Rome, via Keulen, Frank
fort en Milaan, en het is of men maar even
een tripje maakt. We hebben de reis heen
en terug met gebruikmaking van beide
maatschappijen gedaan en aldus weer eens
kunnen genieten van de comfortabele wijze
van reizen, die langs den korsten weg door
het luchtruim leidt.
De grootste vijand van zulke hoogte-
vluchten is, naast gebrek aan zuurstof voor
de inzittenden, de ijsvorming op de vleu
gels en op de schroeven, die den vorm daar
van zoodanig kan wijzigen, dat hun gunstige
werking ten opzichte van de voortbeweging
en het „drijfvermogen" geheel wordt teniet
gedaan. Deze vijanden zyn nu bij de K.L.M.
onschadelijk gemaakt door een zuurstof
voorziening in de cockpit en de cabine en
inrichtingen voor het tegengaan van ijsvor
ming aan de vleugels en de schroeven. Daar
door zijn de twee op deze lijn dienst doende
Douglas-machines in staat zonder bezwaar
tot op meer dan 7000 meter hoogte te vlie
gen, om aldus de somwijlen gevaarlijke
weersomstandigheden in het bergland der
Alpen te ontgaan.
Achterin de cabine, by het buffetje van
de stewardess, bevindt zich een stel kranen
met enkele metertjes, aansluitend aan een
zuurstofapparaat, dat tegen de andere zijde
van den wand in de bagageruimte is aan
gebracht. Door deze kranen komt de zuur
stof in twee buizen, die langs den wand
naar voren loopen. Bij elke zitplaats is een
aftakking gemaakt, welke eindigt in een
soepele buis gelijk een metalen gasslang,
waarop een mondstuk kan worden ge
schroefd. Deze installatie is bij de D.L.H
bijna eender. Alleen zijn er in de Duitsche
vliegtuigen meer en kleinere zuurstofappa
raten, die paarsgewijze twee voor elkaar
gelegen zitplaatsen bedienen. Hier eindigt
de buis in een nikkelen mondstuk, waar
over een rubber slangetje wordt geschoven,
dat evenals het mondstuk bij de K.L.M. na
elk gebruik wordt ontsmet
In het Duitsche vliegtuig was het een
koddig gezicht, al die passagiers te zien zit
ten met het nikkelen buisje in den mond,
alsof zij tezamen een heel orkest van
saxophoonspelers vormden, waarvan het
geluid dan door de muziek der motoren
werd overstemd. Overigens schijnt die zuur
stof zuiger ij eigenlijk heelemaal niet zoo
noodig te zijn. Tenminste bij de K.L.M.
wordt het voldoende geacht, dat de zuur
stof vrij in de afgesloten cabine stroomt, en
we hebben kunnen constateeren, dat op die
wijze voldoende het tekort wordt aar ge
vuld. Wie dan nog eens een extra hapje ter
versterking wil nemen, kan dat doen door
even de slang aan den mond te zetten,
maar noodig is dat in den regel by een
rustige ademhaling niet.
De eerste dagen is de medicus van de
K.L.M., dokter Slotboom, meegeweest, om
de zuurstofvoorziening en de reactie daar
van op de inzittenden te observeeren. Toen
alles geheel naar wensch bleek te verloo-
pen, heeft de dokter de bediening der appa
ratuur verder aan de stewardessen overge
laten. Deze hebben er nog heel wat mede
te doen, want zy moeten zorgen voor een
regelmatige toestrooming en tevens een
lystje byhouden van de hoogten, waarop
wordt gevlogen. Maar aan den anderen
kant mag er door de passagiers verder niets
worden gebruikt, zoodat haar buffetje tij
delijk buiten dienst is gesteld. Mocht er
volkomen denkbeeldig geval iets met de
apparatuur haperen, dan gaat de beman
ning natuurlyk voor. De beschikbare zuur
stof wordt dan uitsluitend naar de cockpit
gedirigeerd om althans de mannen, die het
leven van alle inzittenden in handen heb
ben, fit te houden, terwijl de passagiers
van een beetje minder zuurstof wel een on
aangenaam gevoel maar op een hoogte van
7000 meter vermoedelijk geen blijvende
slechte gevolgen zullen ondervinden.
De inrichting tot het tegengaan der ys-
vorming op de vleugels en de schroeven
wordt bediend van de cockpit uit. Daarbij
worden twee verschillende methoden toege
past, die in het Engelsch de-icer en ant-
icer worden genoemd. Een inrichting dus
om het ys te verwijderen en om het ont
staan ervan te verhinderen. Nederlandsche
woorden besaan daarvoor niet, zooals dat
by de techniek vaker voorkomt. Men zou
respectievelijk kunnen spreken van ont-
ijsers en anti-ysers, alhoewel niet iedereen
dadelijk zou begrijpen wat daarmee bedoeld
wordt.
De de-icers zyn op de vleugels aange
bracht. Zy bestaan uit een rubber mantel,
die vooraan over de geheele lengte is be
vestigd. Men kan deze volpompen met lucht
en weer leeg laten loopen, met het gevolg
dat de ijskorst op dit wisselende oppervlak
breekt en in stukken eraf vliegt. In de
cabine kan men dan de knallen hooren van
de brokken ijs, die tegen den buitenwand
worden geslingerd. In tegenstelling hier
mee zyn de ant-icers met glycerine gevulde
bussen vóór op de schroef-assen, die van de
cockpit uit kunnen worden opengezet, waar
door de inhoud zich ten gevolge van de
middelpunt-vliedende kracht druppelsge
wijze over de schroefbladen verspreid. Gly
cerine heeft een heel laag vriespunt en ver
mengt zich gemakkelijk met water. Het ijs
op de schroefbladen zal dus smelten en
deze kunnen hun gewonen dienst blijven
verrichten.
Gedurende den tijd, dat deze toestellen in
gebruik zijn, hebben ze hun deugdelijkheid
bewezen. Niet by elke vlucht behoeven ze
dienst te doen, dat hangt heel sterk van de
weersomstandigheden af, maar het is een
veilig gevoel, dat men aldus op alle even
tualiteiten is voorbereid. Dat was te mer
ken aan mijn medepassagiers, die zich in
volle gerustheid aan den luchtdienst toever
trouwden. Van onze ondervindingen op
dezen interessanten tocht in de ijle lucht
boven de wolken vertel ik u in een volgend
artflwL
POOLSCH VLIEGTUIG BOVEN
RUSSISCH GEBIED.
Nabij Minsk tot dalen gedwongca
Den veertienden Juni des middags om 12 uur
50 passeerde een Poolsch vliegtuig de Russi
sche grens nabij grenspaal 720 en vloog in de
richting wes'-oost. Om 13 uur bevond het toe
stel zich reeds boven de stad Dzerjinsk op 16
K.M. ten oosten van de grenslijn. Het vliegtuig
trok twee cirkels boven de stad, vanwaar een
geweer- en mitrailleurvuur werd geopend.
Hoewel de inzittenden uit het feit, dat op hen
geschoten werd, moesten begrijpen, dat zij
zich boven vreemd grondgebied bevonden,
zetten zij aldus de desbetreffende Russische
mededeelingen hun vlucht voort in ooste
lijke richting, naar de stad Minsk. Russische
vliegtuigen stegen toen op en dwongen het
Poolsche toestel te dalen op het vliegveld van
Minsk. In het toestel bleken zich twee Pool
sche piloten te bevinden, Sigismund Pacior-
kowsky en Stanislaw Abramski. Zij verklaar
den lid te zijn van de Aeroclub te Warschau,
waarvan het vliegtuig eigendom is. Zij vertel
den verder een sportvlucht te hebben onderno
men en de richting te zijn kwijtgeraakt. De
Russische autoriteiten stellen thans een onder
zoek in.
HET VLIEGTUIGONGELUK BIJ HET
SKAGERRAK.
Naar een hooggeplaatst ambtenaar van het
Rijksministerie van Luchtvaart aan een verte
genwoordiger van Reuter verklaarde, heeft de
Duitsche marine geen water- noch landvliegtuig
bij een ongeval verloren.
Ondanks de officieele Duitsche tegenspraak
houdt men van Deensche zijde vol, dat een
Duitsch marine-vliegtuig in zee is gestort. Per
sonen uit de omgeving van het visschers-
plaatsje Skagen verklaren, dat zijtorpedoboo-
ten het verongelukte watervliegtuig hebben
zien oppikken, terwijl gedurende een korte
poos alle vlaggen op de Duitsche schepen half
stok woeien.
Van Duitsche zijde wordt nog opgemerkt,
dat het gerucht waarschijnlijk ontstaan is in
verband met het neerstorten van een Noorsch
verkeersvliegtuig, waarbij zeven personen om
het leven zijn gekomen.
Het comité tot organisatie van een
autotocht voor „Ouden van Dagen" heeft
besloten, dezen tocht te doen plaats hebben
op Woensdag 1 Juli. De reis zal gaan naar
Betlems ontspanning en „Oud Valkeveen".
Wie hieraan wil medewerken kan zich
opgeven by mevrouw Bammens, Rijks
straatweg A 220.
Postbestelling.
De afdeeling Heiloo van den bond van
toerisme heeft zich met een verzoek tot de
P. T. T. gewend om vervroegde en verlate
bezorging van poststukken. We zyn be-
nieuws of de poging resultaat zal hebben,
daar zonder uitbreiding van personeel (de
post is hier overbelast) niet aan het
zoek gevolg kan worden gegeven.
Verlichtingsavond.
In de bestuursvergadering van V. V. V.
is besloten om den verlichtingsavond te hou
den op 13 Augustus a.s. Aan B. en W. is
verzocht om een muzikale rondgang te
mogen maken. Behoudens toestemming
van B. en W. zal op dien avond een concert
worden gegeven bij de Witte kerk.
Verloting.
B. en W. hebben goedgunstig beschikt
op een verzoek van de afdeeling Heiloo
van den nat. bond „Het Mobilisatiekruis",
om 2000 loten uit te geven 10 cent.
ver-
LUCHTLIJN DER K.L.M. IN DE WEST.
Nieuwe dienst tusschen Curacao en
Venezuela.
Op 1 Juli a.s. zal de K.L.M. een tweemaal
wekelijkschen dienst openen tusschen Cu-
ragao en Maracaibo, het centrum der olie
winning in Venezuela. Deze verbinding zal
aansluiting geven op den dienst Trinidad
Barranquilla van de Pan American Air
ways; uit deze stad kan de reiziger zich
eveneens per Pan American naar Miami be
geven, en van hier naar New-York vliegen.
Curagao zal dus met ingang van Juli door
de lucht met New-York verbonden worden.
Reeds herhaaldelijk is er sprake geweest
van uitbreiding van het West-Indische lucht
verkeer der K.L.M. met een lijn naar Vene
zuela, doch thans zal het eindelijk zoover
komen. Voorloopig is voor twee maanden
toestemming tot de exploitatie van de lucht
lijn verleend, in awachting van een defini
tieve regeling.
„EDELVALK" TE HALLE-LEIPZIG.
Het vliegtuig „Edelvalk" is hedenmorgen
8 uur te Halle—Leipzig geland en te 8.40
uur weer vandaar vertrokken.
Bijgeladen werd nog 109 Kg. briefpost,
31 Kg. pakketpost en 21 Kg. vracht.
De Djalak (thuisreis) is in Medan geland.
MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Bestuurder omgekomen.
Tijdens een instructievlucht nabij Riga is
een militair vliegtuig tengevolge van een de
fect aan den motor op het vliegveld van Di-
daugavpilis neergestort. De bestuurder werd
gedood.
Aanbesteding.
Maandagavond werd door het bestuur
van den L. T. B. aanbesteed den bouw van
een schuur, waarin een doekmachine zat
worden geplaatst.
Ingeschreven werd door Jac. Schuit
676, Jn. Schuit 454, Jac. Bak 44
Apeldoorn 405.
Het werk werd aan
schryver gegund.
De schuur zal worden gebouwd aan den
Doelen.
voor
449, J.
den laagsten in-
Veldwachters benoemd.
Tot veldwachters dezer gemeente zijn
bij beschikking van den commissaris der
koningin in de provincie Noordholland van
15 Juni j.1. benoemd de heeren Otte Goënga
en Dirk Jan Looijen, terwijl bij gelijke be
schikking aan den heer W. Duinker eervol
ontslag is verleend als veldwachter der
meente.
ge-
Geslaagd.
Onze plaatsgenoot de heer H. Kreb,
slaagde te Leiden voor het voorbereidend
kerkelijk examen.
Diploma behaald.
Onze plaatsgenoote mej. G. de Boer,
thans verpleegster in de ziekenirchting „De
Villa" te Hoorn behaalde haar diploma
voor ziekenhuisverpleging.