8
DOOR DE LUCHT NAAR ROME.
Spoct
benzine prijs verhoogd.
aannemersbond en patroons
bond voor bouwbedrijven.
Luchtvaart
Het oponthoud op de Duitsche vliegvelden
met wat daaraan vastzit.
VAN EEN SIGAREN-AANSTEKER.
Soetö mst u>at ooodb
De Nederlandsche tandpasta
DOOS 20CT. TUBE 40 EN 60CT.
OiadianieHws
Moor kleine iuineni
k. f. c. iii uit de kampioens
competitie teruggetrokken.
Naar wij vernemen, is met ingang van
Woensdag 17 Juni de prijs van Shell-
auto-benzine alsmede die van dynamin,
in verband met het in werking treden
van de wet tot financiering van den
versnelden bruggenbouw, verhoogd met
1/2 cent per liter.
Jaarlijksche vergadering.
In de Apollohal te Amsterdam is gisteren
de jaarlijksche vergadering gehouden van
den Nederlandschen aannemersbond en pa
troonsbond voor de bouwbedrijven in Ne
derland.
Na een begroeting van de afgevaardig
den door den voorzitter der afdeeling Am
sterdam opende de bondsvoorzitter, ir. W.
M. T. Thyssen, de vergadering met een re
de, waarin hij er op wees, dat het afgeloo-
pen jaar in het teeken heeft gestaan van de
reorganisatie van den bond in verband met
'de fusie, waaruit de N.A.P.B. is ontstaan.
Langdurig stond spr. stil by de moeilijke
problemen, die het bestuur had op te los
sen.
Spr. gaf vervolgens eenige cijfers, welke
wijzen op den nog steeds voortdurenden te
ruggang in het bedrijf.
Een volgend punt, dat de doorloopende
aandacht had, al kunnen we nog geen resul
taten aanwijzen, vervolgde spr., is de sa
neering. 'Achtereenvolgens bereikten ons
drie plannen, n.1. van de afdeelingen
Utrecht en Den Haag en van den heer Hu-
son. Maar wij moeten bekennen, dat men
tot nu toe in de aanwezige plannen nog niet
de juiste perspectieven ziet en de eigen vin
dingrijkheid te kort schiet.
Van één ding zijn wy, aldus spr., over
tuigd, dat de grondoorzaak van onze huidi
ge misère ligt in het te weinige werk. In
afwachting van het vinden van middelen
om ons hieraan aan te passen, tracht het be
stuur zooveel mogelijk het werk voor het
bedrijf te behouden. Vandaar ons streven
cm de werkverschaffing ook voor ons ten
nutte te maken. Vandaar ook de actie te
gen het eigen beheer.
Bij de beantwoording van de vraag:
„heeft de fusie aan het doel beantwoord?",
gaf spr. als zijn indruk, dat het onwennige
van den aanvang geleidelijk aan plaats
maakt voor een beter begrip en het streven
naar een gemeenschappelijke taak. Ook het
aantal leden beantwoordt aan de verwach
tingen.
De vergadering ging hierna over tot het
behandelen van huishoudelijke aangèlegen-
heden.
Ordening in het bouwbedrijf.
In de middagvergadering sprak prof. P,
A. Diepenhorst over: ordening in het bouw-
bedrijf. Hij behandelde eerst het wezen der
ordening en de beginselen, welke aan het
ordeningsstreven ten grondslag dienen te
liggen. Hy ontwikkelde de volgende ge-
dachten:
1. Ordening moet zich nauw aansluiten
aan, in levend contact staan met het vrije
maatschappelijke leven. Regeling van onde
ren op, niet van boven af, maatschappij-or
dening, niet staatsordening is van noode
2. Ordening moet worden doorgevoerd
met handhaving van den particulieren
eigendom en particulier initiatief.
3. In het ordeningsstreven moet vast
staan de prioriteit van de zedelijke facto
ren. Bij de ordening gaat het niet allereerst
om de ordening van goederen, maar van
menschen, van hun verhoudingen tegenover
de goederen.
Hy toetste daarna de algemeene gedach
ten aan de toestanden in het bouwbedrijf
De behoefte aan ordening is hier groot,
maar de moeilijkheden, aan haar verwezen
lijking verbonden, zijn nog grooter. Er be
staat een schrille onevenredigheid tusschen
den drom van werkers in het bouwbedrijf,
ondernemers en arbeiders eenerzyds en de
vraag naar bouwwerken anderzijds.
Twee middelen kunnen hier genezing
brengen: opvoering van de vraag naar werk
en inkrimping van het aantal gegadigden
in het bouwbedrijf. Het eerste middel is het
sympathiekst, maar wezenlijke uitkomst is
langs dien weg niet te verkrijgen. De hon
ger naar werk is daartoe te groot.
Zoo blijft dan het middel: beperking van
de bouwers en bouwersgenooten. Spr. wijst
in dit verband op den rijken overvloed
der bouwlieden. De verschillen in den aard
en grootte der bouwbedrijven bemoeilijken
het streven naar meer systematische een
heid. Ook zijn er weer speciale factoren, die
aan het bouwbedrijf zeker ordeloos geïm
proviseerd karakter geven.
(Van onzen R.-redacteur).
Na het ontbijt vertrekt U uit Am
sterdam en omstreeks theetijd zet de
K. L. M. of de D. L. H. U netjes op het
vliegveld van Rome neer, waarna de
bus van de Avio Linee Italiane den rei
ziger naar de stad brengt. Van het
Leidscheplein naar de Piazza Esedra in
een kleine negen uur! Daarbij een zeer
interessante route over laagland, heuvel
land en bergland, vol afwisseling en van
een grootsche pracht. Tenminste wan
neer wolken het uitzicht niet belemme
ren, hetgeen nog wel eens schijnt voor
te komen.
Driemaal onderweg wordt even gerust, te
Keulen, te Frankfort en te Milaan, hetgeen
juist wel prettig is om de belangstelling
voor de vlucht niet te doen verflauwen. De
dienstregeling is zoo gemaakt, dat de
Duitsche Junkervliegtuigen op de aange
geven tijden de route kunnnen volbrengen.
De Douglas-machines van de K. L. M. zijn
iets sneller en komen dus telkens eerder
aan. Daardoor duren de oponthouden wat
langer. Maar eigenlijk is dat allemaal theo
rie. Want zelden komt op deze lijn een
vliegtuig punctueel op tijd, omdat er on
derweg bijna altijd iets is, wat de dienst
regeling uit haar verband haalt.
De groote handicap wordt gevormd door
het vliegveld van Frankfort. Men is bezig
voor deze stad een nieuw vliegveld te
maken, waarvan de groote Zeppelinhal uit
de lucht reeds dadelijk de aandacht trekt, en
als dit in gebruik is genomen, hoopt ieder
een, dat het' beter zal gaan, doordat de
outillage op dit zeer drukke Duitsche station
dan zal zijn verruimd. Maar of hef waar is?
De dienstregelingen der verschillende
Duitsche en internationale luchtlijnen zijn
zoo gemaakt, dat de aankomst en de ver
trektijden te Frankort ongeveer gelijktijdig
vallen. Er is dus op bepaalde oogenblikken
daar een groote drukte, die onwillekeurig
vertraging geeft. Want het lijkt heel aardig,
Zooals dat op een station bij de spoorwegen
•het verscheidene perrons mogelijk is, de
vervoermiddelen ongeveer tegelijk te laten
Vertrekken, ïoodat er „mooie aansluitingen"
Worden gegeven, op een vliegveld is dit niet
zoo makkelijk, omdat de machines na elkaar
^e lucht in moeten gaan en een iets te
Breote tusschenruimte steeds grootere ver
ding ten gevolge heeft.
En dan is er nog iets, wat op de Duitsche
revenals trouwens op de Italiaansche) vlieg
velden extra oponthoud geeft. Dat zyn de
bepalingen, die het internationale handels-
?n geldverkeer belemmeren. Wanneer men
'n Keulen juist aan de douane verteld
eft, dat men niets aan te geven heeft,
bmdat de koffer intransito mee gaat van
Nederland naar Italië, komen de pas en de
geldzaken aan de beurt. Geen Duitsch
pi er geld, want we gaan door. Wel wat
®?erlandsch geld, nog wat klein geld uit
nciere landen en een Italiaansche reis-
«ch Cf* Al het geld wordt netjes opge
geven op een velen Nederlanders be-
Pelt'6 "<^ronzbescheinigung" en een stem-
Uur^f Wor<^t 'n de pas gezet. Ongeveer een
3e],aton daalt men in Frankfort. Hier het-
e verhaal, doch omgekeerd. De „Grenz-
bescheinigung" wordt afgegeven, men moet
laten zien dat men werkelijk niet meer
geld, dan het daarop aangegevene bij zich
heeft en een nieuw stempeltje, dwars over
het andere, maakt dit eerste ongeldig.
Er is misschien niets, wat den mensch
zoo internationaal leert denken, als
juist de luchtvaart, hoezeer deze tak
van techniek en wetenschap van vele
landen de nationale trots uitmaakt en
ook wij Nederlanders een Fokker anders
bezien dan een Junker. Men vliegt over
landen heen en ziet geen afscheidingen
in beider karakters. Menschen blijven
menschen en vliegvelden blijven vlieg'
velden. Daarom valt op zoo'n vliegtocht
de onmogelijkheid van al die bepalin
gen, waarmee de menschen elkaar en
zichzelf het leven zoo moeilijk maken,
des te meer op. Bij het vliegen passen
handelingen van grooter allure.
Wolken, heel veel wolken hebben we
gezien op onzen tocht heen en terug naar
Rome. Van die mooie door de zon beschenen
luchtgevaarten, die soms statig in de blauwe
omgeving ronddreven en vaak ook
een aaneengesloten wattendek vormden,
waarop het heerlijk leek te zijn te rusten.
Onze machines boorden er doorheen met
hun roffelende motoren, ze scheurden de
nevels aan flarden, ze baanden zich een
weg door de witte glinstering en kwamen
zoo in de blauwe lucht, waarin heel hoog
weer lichte nevels dreven. Dan is het, alsof
alle banden met de aarde zijn verbroken en
de wereld voor ons eindigt bij deze oneffen
witte vlakte onder ons.
Zoo nu en dan komen er gaten in die
witte massa, waardoor opeens weer de ver
binding met de aarde wordt hersteld. Een
Duitsch stadje verdwijnt onder ons, een
boschje, een rivier. Het lijkt alles zoo klein
en het is moeilijk zich te oriënteeren. Dan
opeens merkt mem dat de piloot aan het
dalen is. Het bekende gevoel in de ooren
kondigt een wijziging van den luchtdruk
aan. Veel slikken maar en flink gapen maakt
de luchtdruk aan beide zijden van onze
trommelvliezen weer gelijk. Alleen lucht
reizigers, die verkouden zijn, kunnen er veel
last van ondervinden. Een goed middel is
dan den mond te sluiten en den neus dicht
te knijpen, terwijl men de lucht met kracht
uit de longen perst.
Zoowel bij geringe als bij groote hoogte
merkt men deze verschijnselen. Misschien
by groote hoogte het meest, maar we heb
ben er ook boven de Alpen niet den minsten
last van gehad. Tusschen Frankfort en het
hooggebergte geschiedt de stijging vrij lang
zaam, doordat zij over een grooten afstand is
verdeeld. Maar Milaan ligt zelf heel laag in
de Po-vlakte en vry dicht bij de Alpen,
zoodat hier de stijging en daling snel ge
schieden. De wijzer van den hoogtemeter, die
op onze tochten niet boven de 6000 meter is
gekomen, draait dan langzaam doch regel
matig rond, totdat op den grond juist de 0
is bereikt.
Bij de hoogten boven de 4000 meter be
merkt men alleen iets van de toenemende
ijlheid der lucht, doordat de ademhaling
zwaarder wordt. Maar voor dat dit hinder
lijke proporties aanneemt, zyn de zuurstof
apparaten al in werking gesteld en de
ademhaling wordt rustiger. Wy stijgen
steeds meer en laten het wolkendek verder
beneden ons. De luchtverversching is afge
sloten, zoodat er maar weinig communicatie
met de omgeving is, Bloemen verschijnen
op de ruiten, maar binnen is van de koude
nauwelijks iets te merken. En ys op de
vleugels en de schroeven? We moeten be
kennen, dat we daar niets van hebben be
merkt, slechts op de heenreis een sneeuwig
vliesje op de voorzijde van de groote aile'
rons. De de-icer en de ant-icer hebben op
onzen tocht dan ook geen dienst behoeven
te doen, al gaf hun aanwezigheid een zekere
gerustheid.
Een merkwaardige ondervinding hebben
we opgedaan bij deze hoogtevluchten. Het
begon in de cabine naar benzine te ruiken
en *hoe hooger we kwamen hoe sterker de
lucht werd. Dat scheen niet zonder gevaar
Zou er een lek zijn in de benzineleiding?
iemand scheen zich van een of ander gevaar
bewust. Tot ook wij de oorzaak bij onszelf
ontdekten. Onze sigarenaansteker was gaan
„zweeten", doordat de druk van binnen
grooter was dan die welke hem omringde
en daardoor walmde de benzinegeur de
cabine in. Zoo gaat het ook met vulpennen
die goed moeten zijn afgesloten en die men
onderweg niet moet gebruiken. Anders zou
het ook in de Nederlandsche beteekenis wel
eens een „fountain-pen" kunnen worden!
Het is bij de K. L. M. de stewardess die
voor de zuurstofvoorziening zorgt. En ik wil
dit verhaal eindigen met den lof te zingen
van de K. L. M.-stewardessen, die alles in
het werk stellen om met fijnen tact en rus
tige vastberadenreid het den passagiers on
derweg zoo aangenaam mogelijk te maken
Ze wijzen de gasten hoe ze hun stoelen
kunnen veranderen om de gemakkelijkste
houding te vinden. Ze maken attent op bij
zonderheden van de route, ze dienen als
vraagbaak voor alles en weten overal een
antwoord op en ze verzorgen den inner'
lijken mensch met eet- en drinkbare lekker
nijen, die ze op aanvraag uit haar kleine
buffetje te voorschijn tooveren. Neen, een
vliegtocht zonder stewardess is als een va-
cantiedag zonder zon. De reizigers naar
Rome weten daarvan mee te praten!
HET ONGELUK VAN HET ZWEEDSCHE
VLIEGTUIG „LAPPLAND".
De juiste oorzaak van de ramp.
De Zweedsche leden van de commis
sie,, die belast was met het onderzoek
naar de oorzaak van de ramp met het
Zweedsche verkeersvliegtuig „Lapp-
land" van de A.B.A., tengevolge waar
van deze Fokker-machine van het type
F. 22 totaal werd vernield terwijl een
passagier aan de bekomen verwondin
gen is overleden, zijn in het begin van
deze week naar Zweden teruggekeerd
om daar rapport uit te brengen van
hun bevindingen aan de Zweedsche re
geering.
Naar wij vernemen is deze commissie,
waarin o.a. twee Zweedsche regeeringsver-
tegenwoordigers en een vertegenwoordiger
van de A.B.A., alsmede een vertegenwoor
diger van de K.L.M. en van de Fokker-fa
brieken zitting hadden, tot de conclusie ge
komen, dat het ongeluk het gevolg moet
zijn van een noodlottige vergissing, die mo
gelijk was doordat in de cockpit van de
„Lappland" een kleine beveiliging ontbrak,
die in de andere F. 22-machines, die de K.
L. M. gebruikt, o.a. de „Papegaai" en de
Roerdomp" wel aanwezig is.
Bij het vliegen op grootere'hoogte krijgen
de motoren der moderne verkeersvliegtui
gen z.g. „hoogtegas", d.w.z. een gasmengsel,
waarbij een grootere hoeveelheid lucht bij
de benzinedamp is bijgemengd.
Geeft men echter wanneer de machine
nog op geringe hoogte vliegt of kort na den
start reeds „hoogtegas" dan bestaat het ge
vaar dat de motoren in de te groote hoe-
veeldheid bijgemengde lucht „stikken" en
afslaan.
De vier knoppen, waarmede de vier mo
toren der F. 22 hoogtegas toegevoerd kun
nen krijgen, bevinden zich op normale hoog
te recht tegenover de stuurstoel van den oi-
loot. Onder deze knoppen bevinden zich
vier andere knoppen, waarmede de spoed
der schroeven van de vier motoren versteld
kan worden. Zooals men weet hebben de
schroeven der moderne vliegtuigmotoren
alle een verstelbare spoed. Bij het starten
trekt de machine meestal omhoog met
schroeven op kleine spoed. Is de machine
eenmaal in de lucht dan worden de schroe
ven op groote spoed gesteld.
Naar wij vernemen zou bij het onderzoek
naar de ramp van de „Lappland" gebleken
zijn, dat toen de piloot, de bekende Zweed
sche vlieger Ahblom, kort na den start naar
de voor hem aangebrachte knoppen tastte
om de spoed der schroeven te vergrooten,
hij daarbij de handles voor het geven van
.hoogtegas" heet geraakt, die daardoor zijn
omgezet, wat tengevolge had dat de moto
ren afsloegen.
Slechts dank zij de koelbloedigheid van
Ahblom is het ongeluk nog zoo betrekkelijk
goed afgeloopen, want slechts een zeer be
kwaam piloot zou kans hebben gezien het
vliegtuig uit de hachelijke positie waarin het
verkeerde, op zoo meesterlijke wijze aan
den grond te zetten, als Ahblom heeft ge
daan. Des te meer valt het daarom te be
treuren, dat de aanwezigheid van een
schuurtje in een hoek van het veld de ver
nieling van het toestel tengevolge heeft ge
had en dat een passagier daarbij zoodanige
verwondingen heeft opgeloopen, dat het on
geluk toch nog een slachtoffer heeft geëischl
Nader vernemen wij nog, dat in de F. 22-
toestellen, die de K.L.M. in gebruik heeft en
zooals de Fokker-fabrieken deze machines
afleveren, de hoogtegas-handles voorzien
zijn van een zekering, die eerst moet wor
den losgemaakt alvorens men de handles
kan omzetten om hoogtegas te geven, een
veiligheidsmaatregel, om noodlottige 'mis
grepen als thans zijn geschied te voorkomen.
Bij het aanbrengen van eenige wijzigin
gen in de „Lappland" in opdracht van de
Zweedsche luchtvaartmaatschappij A.B.A.
had men het aanbrengen van deze zekering
overbodig geoordeeld, zoodat deze in de
„Lappland" ontbrak.
poets dus met
VLIEGTUIGMODEL VLIEGT 31/4 UUR
Tijdens een te Hamburg gehouden wed
strijd voor vliegtuig modellen heeft een der
modellen een afstand van 91,2 K.M. afge
legd in 3 uur en 14 minuten, hetgeen een
nieuw wereldrecord beteekent.
K. L. M. VLIEGT NAAR VENEZUELA.
Tweemaal per week Cura?ao
Maracaibo.
De Koninklijke Luchtvaart-Maatschappi
heeft een voorloopige vergunning gekregen
van de Venezolaansche regeering om een
luchtdienst te onderhouden tusschen Cu-
ragao (Aruba) en Maracaibo. Met ipgang
van 1 Juli zal de lijn reeds geopend worden
Dinsdags en Donderdags wordt van Curagao
over Aruba naar Maracaibo gevlogen, Dins
dag aansluiting gevend op de luchtverbin
ding naar New York en Donderdags van
New York.
De lijn van de Koninklijke Luchtvaart-
Maatschappij past in Maracaibo in de groote
luchtlijn, welke de Pan American Airways
onderhoudt tusschen Trinidad en New
York. In twee uur is men van Ciracao in
Venezuela. Den tweeden dag vliegt de rei
ziger door met het Amerikaansche toestel
naar Jamaica en den derden dag wordt
over Havana naar Florida's schoone bad
plaats Miami, gevlogen, waar men aanslui
ting krijgt op den nachtdienst naar New
York. Binnen 3 dagen kan men dus vliegen
van Curasao naar New York. Het traject
CuragaoAruba is 120 K.M., ArubaMara
caibo 270 K.M. Binnen 2 uur is de overtocht
volbracht.
De nieuwe luchtlijn is van zeer veel be
lang voor de oliewinning in Venezuela. Im
mers Maracaibo is een centrum van boor-
stations van vele groote olieconcerns. Aruba
en Cura?ao hebben belangrijke raffinade
rijen, waar de Venezo'aansche olie in ont
zaglijke hoeveelheden verwerkt wordt. Een
directe luchtverbinding tusschen twee
plaatsen als Curagao en Maracaibo, met
zulke eng verwante belangen, was dan ook
reeds jaren een punt van het programma
der K. L. M.
Uitbreiding van het Europeesche
luchtnet.
Met ingang van 1 Juli wordt de zomer
dienst van de K. L. M., wat betreft het
Europeesche luchtnet, met enkele verbin
dingen uitgebreid. In belangengemeenschap
met de Air France wordt 's ochtends en
'smiddags gevlogen op twee lijnen, terwijl
do K.L.M. alleon bovendien nog twee dien
sten per dag onderhoudt. Het laatste toestel
vertrekt uit Parijs en uit Amsterdam om
8 uur, de avonddienst naar Nederland
heeft een onmiddellijke aansluiting van
zuid-Frankrijk en Tunis en andere landen
om de Middellandsche Zee op de Ville
Lumiere. Zoo zijn er dus vier dagélijksche
luchtlijnen tusschen Amsterdam (Rotter
dam) en Parys. Ook zal het luchtverkeer
met Scandinavië levendiger worden, nu met
ingang van Juli Stockholm in het net opge
nomen wordt. Drie diensten per dag gaan
naar Malmö, waarvan twee hun eindpunt
in Stockholm vinden. De vliegtuigen ver
trekken uit Amsterdam (in aansluiting met
Rotterdam) om 9 uur 30, 12 uur 35 en 17
uur 10 en uit Stockholm om 8.45 en 12.50,
terwijl de derde lijn van Malmö om 8.30
begint. Te Stockholm kan men doorvliegen
naar Helsingfors, terwijl te Kopenhagen
aansluiting verkregen wordt op Oslo en
Gothenburg.
Het materieel.
De diensten op Parijs worden onderhou
den met FokkerDouglas dc 2 en Potez
(van de Air France). Op de avondlijn
wordt een Fokker F 12 ingezet. Op Scandi
navië vliegen FokkerDouglas dc 2 en Jun-
kers ju 52 (van de A.B.A.)
De zomerdienst naar Liverpool.
Met ingang van 1 Juli zal ten slotte nog
op' Liverpool worden gevlogen, door de K.
L. M. in samenwerking met de B.C.A., wel
ke laatste maatschappij met tweedekkers
van de de Havilland fabrieken vliegt. Om
4 uur 's middags is het vertrek uit Am
sterdam en over Doncaster wordt het vlieg
veld van Liverpool om even over 7 uur be
reikt, om 11 uur 40 's morgens begint de
dienst van Liverpool terug naar Nederland.
MILITAIR VLIEGTUIG OMLAAG
GESTORT.
Bestuurder bleef ongedeerd.
Gistermiddag te ongeveer 3 uur is een
militair vliegtuig van het type C. 5 genum
merd 506, in de bosschen aan den rand van
het vliegterrein te Soesterberg te pletter
gevlogen.
De bestuurder, een aspirant reserve-offi
cier, wilde met het vliegtuig dalen, doch
vloog zoo laag, dat het met de toppen der
boomen in aanraking kwam en omlaag
stortte.
Het toestel werd geheel vernield, terwijl
de bestuurder als door een wonder, on
gedeerd bleef.
Het toestel is, voor zoover men weet, ge
demonteerd en door militairen naar het
vliegterrein overgebracht.
OPWEKKING VERKOOP ZOMER-
POSTZEGELS.
Naar wij vernemen zal mr. dr. S. de Vries
Czn., oud-minister van financiën, Donderdag
25 Juni a.s. van 9.5010.00 uur n.m. voor
de microfoon van de N.C.R.V. een woord
van aanbeveling voor den verkoop der Zo-
merpostzegels spreken.
Wat we nu in den moestuin planten
en zaaien.
Veel grond is er niet meer vrij in den
moestuin. De laatste open ruimte wordt nog
beplant met kool ofwel we planten er boo-
nen. We wachten echter niet te lang, want
de sluitkoolsoorten als: roode-, witte- en
savoyekool dienen met den langsten dag
aan den groei te zijn om er goede kool van
te kunnen verwachten. Let bij de planten
vooral op den wortel en waar abnormale
verdikkingen voorkomen die op den ge-
vreesden knol voet wyzen, vernietigen we
deze planten en zijn met de rest voorzichtig.
Op een grondstuk waar we het vorige jaar
met knolvoet te kampen hadden, planten we
nu geen kool. Om het aanslaan van de kool-
planten te bevorderen kunnen we ze eerst
eenigen tijd met de wortels in water plaat
sen en daarna door den grond halen, alvo
rens we gaan planten. Ook is het goed ze
een paar dagen achtereen een flinken slok
watgr te geven. Zijn de planten eenmaal
aan den groei, geef dan om de 14 dagen een
overbemesting met Chilisalpeter, b.v. VA
2 K.G. per Are en herhaal dit 2 3 keer.
Strooi de Chilisalpeter niet over de blade
ren; het blijft er licht op liggen en er ont
staan dan brandvlekken. Strooi het dus om
de planten en onder de bladeren. We leggen
nu ook de laatste sla- en snijboonen. Ook
deze leggen we voor den langsten dag; van
later gelegde boonen kunnen we geen volle
opbrengst meer verwachten daar de koude
nachten in het najaar al spoedig aan den
groei en bloei een einde maken. Voor laat
gebruik zijn de bekende pronkboonen nog
het best geschikt, en indien deze in jongen
toestand worden geplukt zyn ze even malsch
als andere snijboonen. Ook op winderige
plaatsen voldoet deze stokboon nog het
beste. Waar we meerdere ryen stokboonen
teelen kunnen we aan de meest heerschen-
de windzijde met succes pronkboonen
plaatsen; deze geven dan eenige beschut
ting aan de verdere rijen die dan desge-
wenscht uit andere stok-, snij- en slaboonen
kunnen bestaan. Bij het leggen van boonen
leggen we voor reserve ook altijd een nestje
bijeen om mogelijke wegblijvers mee te
kunnen aanvullen. Verzuim ook niet om
omstreeks den langsten dag winter-andijvie
te zaaien. Zij die reeds lang tuinen weten
wel dat te vroeg gezaaide andijvie spoedig
doorschiet, en zaaien we pas einde Juni,
dan komen de planten wat laat. Wel kunnen
we ook dan nog zaaien voor laat gebruik.
Verder zaaien we voor opvolging weer pos
telein, kropsla en zomerpeen. Ook leggen
we voor laat gebruik nog eens erwten en
peulen waarvoor we dan speciaal de vroege
soorten gebruiken, daar deze geen lang ge
was maar spoedig vrucht geven.
Voetbai.
De Zaanlander schrijft:
Van het bestuur van K. F. C. vernemen
wy het volgende:
In de Donderdag j.1. gehouden bestuurs
vergadering werd besloten het 3e elftal
uit de kampioenscompetitie terug te trek
ken, waardoor de verdere wedstrijden ko
men te vervallen. Begrijpelijkerwijze was
het bestuur ten zeerste ontstemd over de
wijze waarop de wedstrijd tegen de Alkm.
Boys was verloopen en hoewel de speelwij
ze der Alkmaarders algemeen werd ver
oordeeld, werd dit geen excuus gevonden
voor het tegenspel van eigen spelers. Aan
vankelijk lag het in de bedoeling verschil
lende spelers voor verdere deelname aan
de kampioenswedstrijden uit te schakelen,
maar de moeilijkheid is altijd, precies vast
te stellen wie wel en niet schuldig zijn.
Bovendien zou dan opnieuw tegen de Boys
gespeeld moeten worden en daar voelde
het bestuur niets voor. Zoodat ten slotte
werd besloten als algemeene straf, waarbij
dan de goeden onder de kwaden moeten
lijden, zich uit de kampioenscompetitie te
rug te trekken.
Natuurlijk is rekening gehouden met het
feit, dat M. F. C. en Watervogels reeds op
bezoek zijn geweest en onder geen voor
waarde mochten deze de dupe worden van
minder juist optreden van het 3e elftal en
besloten werd deze volledig hun kosten te
vergoeden, welke zy maakten om op de
Koog te komen spelen.
Hiermede meende het K. F. C.-bestuur
een maatregel te hebben genomen in het
belang der voetbalsport, een maatregel wel
ke zeer zeker toegejuicht zal worden. Ver
der werd besloten aan diverse spelers in
dividueel kenbaar te maken dat hun speel
wijze door het bestuur wordt afgekeurd en
dat bij herhaling voor hen in de K. F. C.-
elftallen geen plaats meer zal zijn, daar zij
op deze manier de vereeniging allerminst
dienen en zelfs een gevaar voor de club
gaan beteekenen.
Het is te hopen dat het zuiveringsproces
niet noodig is, doch ten dien opzichte zal
het bestuur niet schromen maatregelen te
treffen.
Laat deze affaire voor de verkeerde ele
menten reeds een laatste waarschuwing
zijn, waarbij zij dan tevens gelieven te be
denken dat zij door hun optreden ook de
pret van hun goed willende medespelers
vergalden.
Er werd opgemerkt, dat door deze maat
regelen schuld wordt bekend en de Boys
dus vrijuit zouden gaan. Dit is natuurlijk
allerminst het geval. Als het bestuur der
Alkm. Boys het gebeurde van verleden
week Zondag zonder meer tolereert, moet
het dit voor zichzelf verantwoorden, doch
dat houdt allerminst in dat ook hun speel
wijze niet verkeerd zou zijn. Integendeel,
ook dit elftal heeft zich schandelijk mis
dragen, doch of het daarvoor gestraft dient
te worden, moe: het Atkm Boys-bestuur
voor voor zichzelf verantwoorden.
Uw strooibiljet verdween
verfomfaaid in de mand!
Uw advertentie niet!
Want die stond in dc krant.