8 DOOR DE LUCHT NAAR ROME. Spoct benzine prijs verhoogd. aannemersbond en patroons bond voor bouwbedrijven. Luchtvaart Het oponthoud op de Duitsche vliegvelden met wat daaraan vastzit. VAN EEN SIGAREN-AANSTEKER. Soetö mst u>at ooodb De Nederlandsche tandpasta DOOS 20CT. TUBE 40 EN 60CT. OiadianieHws Moor kleine iuineni k. f. c. iii uit de kampioens competitie teruggetrokken. Naar wij vernemen, is met ingang van Woensdag 17 Juni de prijs van Shell- auto-benzine alsmede die van dynamin, in verband met het in werking treden van de wet tot financiering van den versnelden bruggenbouw, verhoogd met 1/2 cent per liter. Jaarlijksche vergadering. In de Apollohal te Amsterdam is gisteren de jaarlijksche vergadering gehouden van den Nederlandschen aannemersbond en pa troonsbond voor de bouwbedrijven in Ne derland. Na een begroeting van de afgevaardig den door den voorzitter der afdeeling Am sterdam opende de bondsvoorzitter, ir. W. M. T. Thyssen, de vergadering met een re de, waarin hij er op wees, dat het afgeloo- pen jaar in het teeken heeft gestaan van de reorganisatie van den bond in verband met 'de fusie, waaruit de N.A.P.B. is ontstaan. Langdurig stond spr. stil by de moeilijke problemen, die het bestuur had op te los sen. Spr. gaf vervolgens eenige cijfers, welke wijzen op den nog steeds voortdurenden te ruggang in het bedrijf. Een volgend punt, dat de doorloopende aandacht had, al kunnen we nog geen resul taten aanwijzen, vervolgde spr., is de sa neering. 'Achtereenvolgens bereikten ons drie plannen, n.1. van de afdeelingen Utrecht en Den Haag en van den heer Hu- son. Maar wij moeten bekennen, dat men tot nu toe in de aanwezige plannen nog niet de juiste perspectieven ziet en de eigen vin dingrijkheid te kort schiet. Van één ding zijn wy, aldus spr., over tuigd, dat de grondoorzaak van onze huidi ge misère ligt in het te weinige werk. In afwachting van het vinden van middelen om ons hieraan aan te passen, tracht het be stuur zooveel mogelijk het werk voor het bedrijf te behouden. Vandaar ons streven cm de werkverschaffing ook voor ons ten nutte te maken. Vandaar ook de actie te gen het eigen beheer. Bij de beantwoording van de vraag: „heeft de fusie aan het doel beantwoord?", gaf spr. als zijn indruk, dat het onwennige van den aanvang geleidelijk aan plaats maakt voor een beter begrip en het streven naar een gemeenschappelijke taak. Ook het aantal leden beantwoordt aan de verwach tingen. De vergadering ging hierna over tot het behandelen van huishoudelijke aangèlegen- heden. Ordening in het bouwbedrijf. In de middagvergadering sprak prof. P, A. Diepenhorst over: ordening in het bouw- bedrijf. Hij behandelde eerst het wezen der ordening en de beginselen, welke aan het ordeningsstreven ten grondslag dienen te liggen. Hy ontwikkelde de volgende ge- dachten: 1. Ordening moet zich nauw aansluiten aan, in levend contact staan met het vrije maatschappelijke leven. Regeling van onde ren op, niet van boven af, maatschappij-or dening, niet staatsordening is van noode 2. Ordening moet worden doorgevoerd met handhaving van den particulieren eigendom en particulier initiatief. 3. In het ordeningsstreven moet vast staan de prioriteit van de zedelijke facto ren. Bij de ordening gaat het niet allereerst om de ordening van goederen, maar van menschen, van hun verhoudingen tegenover de goederen. Hy toetste daarna de algemeene gedach ten aan de toestanden in het bouwbedrijf De behoefte aan ordening is hier groot, maar de moeilijkheden, aan haar verwezen lijking verbonden, zijn nog grooter. Er be staat een schrille onevenredigheid tusschen den drom van werkers in het bouwbedrijf, ondernemers en arbeiders eenerzyds en de vraag naar bouwwerken anderzijds. Twee middelen kunnen hier genezing brengen: opvoering van de vraag naar werk en inkrimping van het aantal gegadigden in het bouwbedrijf. Het eerste middel is het sympathiekst, maar wezenlijke uitkomst is langs dien weg niet te verkrijgen. De hon ger naar werk is daartoe te groot. Zoo blijft dan het middel: beperking van de bouwers en bouwersgenooten. Spr. wijst in dit verband op den rijken overvloed der bouwlieden. De verschillen in den aard en grootte der bouwbedrijven bemoeilijken het streven naar meer systematische een heid. Ook zijn er weer speciale factoren, die aan het bouwbedrijf zeker ordeloos geïm proviseerd karakter geven. (Van onzen R.-redacteur). Na het ontbijt vertrekt U uit Am sterdam en omstreeks theetijd zet de K. L. M. of de D. L. H. U netjes op het vliegveld van Rome neer, waarna de bus van de Avio Linee Italiane den rei ziger naar de stad brengt. Van het Leidscheplein naar de Piazza Esedra in een kleine negen uur! Daarbij een zeer interessante route over laagland, heuvel land en bergland, vol afwisseling en van een grootsche pracht. Tenminste wan neer wolken het uitzicht niet belemme ren, hetgeen nog wel eens schijnt voor te komen. Driemaal onderweg wordt even gerust, te Keulen, te Frankfort en te Milaan, hetgeen juist wel prettig is om de belangstelling voor de vlucht niet te doen verflauwen. De dienstregeling is zoo gemaakt, dat de Duitsche Junkervliegtuigen op de aange geven tijden de route kunnnen volbrengen. De Douglas-machines van de K. L. M. zijn iets sneller en komen dus telkens eerder aan. Daardoor duren de oponthouden wat langer. Maar eigenlijk is dat allemaal theo rie. Want zelden komt op deze lijn een vliegtuig punctueel op tijd, omdat er on derweg bijna altijd iets is, wat de dienst regeling uit haar verband haalt. De groote handicap wordt gevormd door het vliegveld van Frankfort. Men is bezig voor deze stad een nieuw vliegveld te maken, waarvan de groote Zeppelinhal uit de lucht reeds dadelijk de aandacht trekt, en als dit in gebruik is genomen, hoopt ieder een, dat het' beter zal gaan, doordat de outillage op dit zeer drukke Duitsche station dan zal zijn verruimd. Maar of hef waar is? De dienstregelingen der verschillende Duitsche en internationale luchtlijnen zijn zoo gemaakt, dat de aankomst en de ver trektijden te Frankort ongeveer gelijktijdig vallen. Er is dus op bepaalde oogenblikken daar een groote drukte, die onwillekeurig vertraging geeft. Want het lijkt heel aardig, Zooals dat op een station bij de spoorwegen •het verscheidene perrons mogelijk is, de vervoermiddelen ongeveer tegelijk te laten Vertrekken, ïoodat er „mooie aansluitingen" Worden gegeven, op een vliegveld is dit niet zoo makkelijk, omdat de machines na elkaar ^e lucht in moeten gaan en een iets te Breote tusschenruimte steeds grootere ver ding ten gevolge heeft. En dan is er nog iets, wat op de Duitsche revenals trouwens op de Italiaansche) vlieg velden extra oponthoud geeft. Dat zyn de bepalingen, die het internationale handels- ?n geldverkeer belemmeren. Wanneer men 'n Keulen juist aan de douane verteld eft, dat men niets aan te geven heeft, bmdat de koffer intransito mee gaat van Nederland naar Italië, komen de pas en de geldzaken aan de beurt. Geen Duitsch pi er geld, want we gaan door. Wel wat ®?erlandsch geld, nog wat klein geld uit nciere landen en een Italiaansche reis- «ch Cf* Al het geld wordt netjes opge geven op een velen Nederlanders be- Pelt'6 "<^ronzbescheinigung" en een stem- Uur^f Wor<^t 'n de pas gezet. Ongeveer een 3e],aton daalt men in Frankfort. Hier het- e verhaal, doch omgekeerd. De „Grenz- bescheinigung" wordt afgegeven, men moet laten zien dat men werkelijk niet meer geld, dan het daarop aangegevene bij zich heeft en een nieuw stempeltje, dwars over het andere, maakt dit eerste ongeldig. Er is misschien niets, wat den mensch zoo internationaal leert denken, als juist de luchtvaart, hoezeer deze tak van techniek en wetenschap van vele landen de nationale trots uitmaakt en ook wij Nederlanders een Fokker anders bezien dan een Junker. Men vliegt over landen heen en ziet geen afscheidingen in beider karakters. Menschen blijven menschen en vliegvelden blijven vlieg' velden. Daarom valt op zoo'n vliegtocht de onmogelijkheid van al die bepalin gen, waarmee de menschen elkaar en zichzelf het leven zoo moeilijk maken, des te meer op. Bij het vliegen passen handelingen van grooter allure. Wolken, heel veel wolken hebben we gezien op onzen tocht heen en terug naar Rome. Van die mooie door de zon beschenen luchtgevaarten, die soms statig in de blauwe omgeving ronddreven en vaak ook een aaneengesloten wattendek vormden, waarop het heerlijk leek te zijn te rusten. Onze machines boorden er doorheen met hun roffelende motoren, ze scheurden de nevels aan flarden, ze baanden zich een weg door de witte glinstering en kwamen zoo in de blauwe lucht, waarin heel hoog weer lichte nevels dreven. Dan is het, alsof alle banden met de aarde zijn verbroken en de wereld voor ons eindigt bij deze oneffen witte vlakte onder ons. Zoo nu en dan komen er gaten in die witte massa, waardoor opeens weer de ver binding met de aarde wordt hersteld. Een Duitsch stadje verdwijnt onder ons, een boschje, een rivier. Het lijkt alles zoo klein en het is moeilijk zich te oriënteeren. Dan opeens merkt mem dat de piloot aan het dalen is. Het bekende gevoel in de ooren kondigt een wijziging van den luchtdruk aan. Veel slikken maar en flink gapen maakt de luchtdruk aan beide zijden van onze trommelvliezen weer gelijk. Alleen lucht reizigers, die verkouden zijn, kunnen er veel last van ondervinden. Een goed middel is dan den mond te sluiten en den neus dicht te knijpen, terwijl men de lucht met kracht uit de longen perst. Zoowel bij geringe als bij groote hoogte merkt men deze verschijnselen. Misschien by groote hoogte het meest, maar we heb ben er ook boven de Alpen niet den minsten last van gehad. Tusschen Frankfort en het hooggebergte geschiedt de stijging vrij lang zaam, doordat zij over een grooten afstand is verdeeld. Maar Milaan ligt zelf heel laag in de Po-vlakte en vry dicht bij de Alpen, zoodat hier de stijging en daling snel ge schieden. De wijzer van den hoogtemeter, die op onze tochten niet boven de 6000 meter is gekomen, draait dan langzaam doch regel matig rond, totdat op den grond juist de 0 is bereikt. Bij de hoogten boven de 4000 meter be merkt men alleen iets van de toenemende ijlheid der lucht, doordat de ademhaling zwaarder wordt. Maar voor dat dit hinder lijke proporties aanneemt, zyn de zuurstof apparaten al in werking gesteld en de ademhaling wordt rustiger. Wy stijgen steeds meer en laten het wolkendek verder beneden ons. De luchtverversching is afge sloten, zoodat er maar weinig communicatie met de omgeving is, Bloemen verschijnen op de ruiten, maar binnen is van de koude nauwelijks iets te merken. En ys op de vleugels en de schroeven? We moeten be kennen, dat we daar niets van hebben be merkt, slechts op de heenreis een sneeuwig vliesje op de voorzijde van de groote aile' rons. De de-icer en de ant-icer hebben op onzen tocht dan ook geen dienst behoeven te doen, al gaf hun aanwezigheid een zekere gerustheid. Een merkwaardige ondervinding hebben we opgedaan bij deze hoogtevluchten. Het begon in de cabine naar benzine te ruiken en *hoe hooger we kwamen hoe sterker de lucht werd. Dat scheen niet zonder gevaar Zou er een lek zijn in de benzineleiding? iemand scheen zich van een of ander gevaar bewust. Tot ook wij de oorzaak bij onszelf ontdekten. Onze sigarenaansteker was gaan „zweeten", doordat de druk van binnen grooter was dan die welke hem omringde en daardoor walmde de benzinegeur de cabine in. Zoo gaat het ook met vulpennen die goed moeten zijn afgesloten en die men onderweg niet moet gebruiken. Anders zou het ook in de Nederlandsche beteekenis wel eens een „fountain-pen" kunnen worden! Het is bij de K. L. M. de stewardess die voor de zuurstofvoorziening zorgt. En ik wil dit verhaal eindigen met den lof te zingen van de K. L. M.-stewardessen, die alles in het werk stellen om met fijnen tact en rus tige vastberadenreid het den passagiers on derweg zoo aangenaam mogelijk te maken Ze wijzen de gasten hoe ze hun stoelen kunnen veranderen om de gemakkelijkste houding te vinden. Ze maken attent op bij zonderheden van de route, ze dienen als vraagbaak voor alles en weten overal een antwoord op en ze verzorgen den inner' lijken mensch met eet- en drinkbare lekker nijen, die ze op aanvraag uit haar kleine buffetje te voorschijn tooveren. Neen, een vliegtocht zonder stewardess is als een va- cantiedag zonder zon. De reizigers naar Rome weten daarvan mee te praten! HET ONGELUK VAN HET ZWEEDSCHE VLIEGTUIG „LAPPLAND". De juiste oorzaak van de ramp. De Zweedsche leden van de commis sie,, die belast was met het onderzoek naar de oorzaak van de ramp met het Zweedsche verkeersvliegtuig „Lapp- land" van de A.B.A., tengevolge waar van deze Fokker-machine van het type F. 22 totaal werd vernield terwijl een passagier aan de bekomen verwondin gen is overleden, zijn in het begin van deze week naar Zweden teruggekeerd om daar rapport uit te brengen van hun bevindingen aan de Zweedsche re geering. Naar wij vernemen is deze commissie, waarin o.a. twee Zweedsche regeeringsver- tegenwoordigers en een vertegenwoordiger van de A.B.A., alsmede een vertegenwoor diger van de K.L.M. en van de Fokker-fa brieken zitting hadden, tot de conclusie ge komen, dat het ongeluk het gevolg moet zijn van een noodlottige vergissing, die mo gelijk was doordat in de cockpit van de „Lappland" een kleine beveiliging ontbrak, die in de andere F. 22-machines, die de K. L. M. gebruikt, o.a. de „Papegaai" en de Roerdomp" wel aanwezig is. Bij het vliegen op grootere'hoogte krijgen de motoren der moderne verkeersvliegtui gen z.g. „hoogtegas", d.w.z. een gasmengsel, waarbij een grootere hoeveelheid lucht bij de benzinedamp is bijgemengd. Geeft men echter wanneer de machine nog op geringe hoogte vliegt of kort na den start reeds „hoogtegas" dan bestaat het ge vaar dat de motoren in de te groote hoe- veeldheid bijgemengde lucht „stikken" en afslaan. De vier knoppen, waarmede de vier mo toren der F. 22 hoogtegas toegevoerd kun nen krijgen, bevinden zich op normale hoog te recht tegenover de stuurstoel van den oi- loot. Onder deze knoppen bevinden zich vier andere knoppen, waarmede de spoed der schroeven van de vier motoren versteld kan worden. Zooals men weet hebben de schroeven der moderne vliegtuigmotoren alle een verstelbare spoed. Bij het starten trekt de machine meestal omhoog met schroeven op kleine spoed. Is de machine eenmaal in de lucht dan worden de schroe ven op groote spoed gesteld. Naar wij vernemen zou bij het onderzoek naar de ramp van de „Lappland" gebleken zijn, dat toen de piloot, de bekende Zweed sche vlieger Ahblom, kort na den start naar de voor hem aangebrachte knoppen tastte om de spoed der schroeven te vergrooten, hij daarbij de handles voor het geven van .hoogtegas" heet geraakt, die daardoor zijn omgezet, wat tengevolge had dat de moto ren afsloegen. Slechts dank zij de koelbloedigheid van Ahblom is het ongeluk nog zoo betrekkelijk goed afgeloopen, want slechts een zeer be kwaam piloot zou kans hebben gezien het vliegtuig uit de hachelijke positie waarin het verkeerde, op zoo meesterlijke wijze aan den grond te zetten, als Ahblom heeft ge daan. Des te meer valt het daarom te be treuren, dat de aanwezigheid van een schuurtje in een hoek van het veld de ver nieling van het toestel tengevolge heeft ge had en dat een passagier daarbij zoodanige verwondingen heeft opgeloopen, dat het on geluk toch nog een slachtoffer heeft geëischl Nader vernemen wij nog, dat in de F. 22- toestellen, die de K.L.M. in gebruik heeft en zooals de Fokker-fabrieken deze machines afleveren, de hoogtegas-handles voorzien zijn van een zekering, die eerst moet wor den losgemaakt alvorens men de handles kan omzetten om hoogtegas te geven, een veiligheidsmaatregel, om noodlottige 'mis grepen als thans zijn geschied te voorkomen. Bij het aanbrengen van eenige wijzigin gen in de „Lappland" in opdracht van de Zweedsche luchtvaartmaatschappij A.B.A. had men het aanbrengen van deze zekering overbodig geoordeeld, zoodat deze in de „Lappland" ontbrak. poets dus met VLIEGTUIGMODEL VLIEGT 31/4 UUR Tijdens een te Hamburg gehouden wed strijd voor vliegtuig modellen heeft een der modellen een afstand van 91,2 K.M. afge legd in 3 uur en 14 minuten, hetgeen een nieuw wereldrecord beteekent. K. L. M. VLIEGT NAAR VENEZUELA. Tweemaal per week Cura?ao Maracaibo. De Koninklijke Luchtvaart-Maatschappi heeft een voorloopige vergunning gekregen van de Venezolaansche regeering om een luchtdienst te onderhouden tusschen Cu- ragao (Aruba) en Maracaibo. Met ipgang van 1 Juli zal de lijn reeds geopend worden Dinsdags en Donderdags wordt van Curagao over Aruba naar Maracaibo gevlogen, Dins dag aansluiting gevend op de luchtverbin ding naar New York en Donderdags van New York. De lijn van de Koninklijke Luchtvaart- Maatschappij past in Maracaibo in de groote luchtlijn, welke de Pan American Airways onderhoudt tusschen Trinidad en New York. In twee uur is men van Ciracao in Venezuela. Den tweeden dag vliegt de rei ziger door met het Amerikaansche toestel naar Jamaica en den derden dag wordt over Havana naar Florida's schoone bad plaats Miami, gevlogen, waar men aanslui ting krijgt op den nachtdienst naar New York. Binnen 3 dagen kan men dus vliegen van Curasao naar New York. Het traject CuragaoAruba is 120 K.M., ArubaMara caibo 270 K.M. Binnen 2 uur is de overtocht volbracht. De nieuwe luchtlijn is van zeer veel be lang voor de oliewinning in Venezuela. Im mers Maracaibo is een centrum van boor- stations van vele groote olieconcerns. Aruba en Cura?ao hebben belangrijke raffinade rijen, waar de Venezo'aansche olie in ont zaglijke hoeveelheden verwerkt wordt. Een directe luchtverbinding tusschen twee plaatsen als Curagao en Maracaibo, met zulke eng verwante belangen, was dan ook reeds jaren een punt van het programma der K. L. M. Uitbreiding van het Europeesche luchtnet. Met ingang van 1 Juli wordt de zomer dienst van de K. L. M., wat betreft het Europeesche luchtnet, met enkele verbin dingen uitgebreid. In belangengemeenschap met de Air France wordt 's ochtends en 'smiddags gevlogen op twee lijnen, terwijl do K.L.M. alleon bovendien nog twee dien sten per dag onderhoudt. Het laatste toestel vertrekt uit Parijs en uit Amsterdam om 8 uur, de avonddienst naar Nederland heeft een onmiddellijke aansluiting van zuid-Frankrijk en Tunis en andere landen om de Middellandsche Zee op de Ville Lumiere. Zoo zijn er dus vier dagélijksche luchtlijnen tusschen Amsterdam (Rotter dam) en Parys. Ook zal het luchtverkeer met Scandinavië levendiger worden, nu met ingang van Juli Stockholm in het net opge nomen wordt. Drie diensten per dag gaan naar Malmö, waarvan twee hun eindpunt in Stockholm vinden. De vliegtuigen ver trekken uit Amsterdam (in aansluiting met Rotterdam) om 9 uur 30, 12 uur 35 en 17 uur 10 en uit Stockholm om 8.45 en 12.50, terwijl de derde lijn van Malmö om 8.30 begint. Te Stockholm kan men doorvliegen naar Helsingfors, terwijl te Kopenhagen aansluiting verkregen wordt op Oslo en Gothenburg. Het materieel. De diensten op Parijs worden onderhou den met FokkerDouglas dc 2 en Potez (van de Air France). Op de avondlijn wordt een Fokker F 12 ingezet. Op Scandi navië vliegen FokkerDouglas dc 2 en Jun- kers ju 52 (van de A.B.A.) De zomerdienst naar Liverpool. Met ingang van 1 Juli zal ten slotte nog op' Liverpool worden gevlogen, door de K. L. M. in samenwerking met de B.C.A., wel ke laatste maatschappij met tweedekkers van de de Havilland fabrieken vliegt. Om 4 uur 's middags is het vertrek uit Am sterdam en over Doncaster wordt het vlieg veld van Liverpool om even over 7 uur be reikt, om 11 uur 40 's morgens begint de dienst van Liverpool terug naar Nederland. MILITAIR VLIEGTUIG OMLAAG GESTORT. Bestuurder bleef ongedeerd. Gistermiddag te ongeveer 3 uur is een militair vliegtuig van het type C. 5 genum merd 506, in de bosschen aan den rand van het vliegterrein te Soesterberg te pletter gevlogen. De bestuurder, een aspirant reserve-offi cier, wilde met het vliegtuig dalen, doch vloog zoo laag, dat het met de toppen der boomen in aanraking kwam en omlaag stortte. Het toestel werd geheel vernield, terwijl de bestuurder als door een wonder, on gedeerd bleef. Het toestel is, voor zoover men weet, ge demonteerd en door militairen naar het vliegterrein overgebracht. OPWEKKING VERKOOP ZOMER- POSTZEGELS. Naar wij vernemen zal mr. dr. S. de Vries Czn., oud-minister van financiën, Donderdag 25 Juni a.s. van 9.5010.00 uur n.m. voor de microfoon van de N.C.R.V. een woord van aanbeveling voor den verkoop der Zo- merpostzegels spreken. Wat we nu in den moestuin planten en zaaien. Veel grond is er niet meer vrij in den moestuin. De laatste open ruimte wordt nog beplant met kool ofwel we planten er boo- nen. We wachten echter niet te lang, want de sluitkoolsoorten als: roode-, witte- en savoyekool dienen met den langsten dag aan den groei te zijn om er goede kool van te kunnen verwachten. Let bij de planten vooral op den wortel en waar abnormale verdikkingen voorkomen die op den ge- vreesden knol voet wyzen, vernietigen we deze planten en zijn met de rest voorzichtig. Op een grondstuk waar we het vorige jaar met knolvoet te kampen hadden, planten we nu geen kool. Om het aanslaan van de kool- planten te bevorderen kunnen we ze eerst eenigen tijd met de wortels in water plaat sen en daarna door den grond halen, alvo rens we gaan planten. Ook is het goed ze een paar dagen achtereen een flinken slok watgr te geven. Zijn de planten eenmaal aan den groei, geef dan om de 14 dagen een overbemesting met Chilisalpeter, b.v. VA 2 K.G. per Are en herhaal dit 2 3 keer. Strooi de Chilisalpeter niet over de blade ren; het blijft er licht op liggen en er ont staan dan brandvlekken. Strooi het dus om de planten en onder de bladeren. We leggen nu ook de laatste sla- en snijboonen. Ook deze leggen we voor den langsten dag; van later gelegde boonen kunnen we geen volle opbrengst meer verwachten daar de koude nachten in het najaar al spoedig aan den groei en bloei een einde maken. Voor laat gebruik zijn de bekende pronkboonen nog het best geschikt, en indien deze in jongen toestand worden geplukt zyn ze even malsch als andere snijboonen. Ook op winderige plaatsen voldoet deze stokboon nog het beste. Waar we meerdere ryen stokboonen teelen kunnen we aan de meest heerschen- de windzijde met succes pronkboonen plaatsen; deze geven dan eenige beschut ting aan de verdere rijen die dan desge- wenscht uit andere stok-, snij- en slaboonen kunnen bestaan. Bij het leggen van boonen leggen we voor reserve ook altijd een nestje bijeen om mogelijke wegblijvers mee te kunnen aanvullen. Verzuim ook niet om omstreeks den langsten dag winter-andijvie te zaaien. Zij die reeds lang tuinen weten wel dat te vroeg gezaaide andijvie spoedig doorschiet, en zaaien we pas einde Juni, dan komen de planten wat laat. Wel kunnen we ook dan nog zaaien voor laat gebruik. Verder zaaien we voor opvolging weer pos telein, kropsla en zomerpeen. Ook leggen we voor laat gebruik nog eens erwten en peulen waarvoor we dan speciaal de vroege soorten gebruiken, daar deze geen lang ge was maar spoedig vrucht geven. Voetbai. De Zaanlander schrijft: Van het bestuur van K. F. C. vernemen wy het volgende: In de Donderdag j.1. gehouden bestuurs vergadering werd besloten het 3e elftal uit de kampioenscompetitie terug te trek ken, waardoor de verdere wedstrijden ko men te vervallen. Begrijpelijkerwijze was het bestuur ten zeerste ontstemd over de wijze waarop de wedstrijd tegen de Alkm. Boys was verloopen en hoewel de speelwij ze der Alkmaarders algemeen werd ver oordeeld, werd dit geen excuus gevonden voor het tegenspel van eigen spelers. Aan vankelijk lag het in de bedoeling verschil lende spelers voor verdere deelname aan de kampioenswedstrijden uit te schakelen, maar de moeilijkheid is altijd, precies vast te stellen wie wel en niet schuldig zijn. Bovendien zou dan opnieuw tegen de Boys gespeeld moeten worden en daar voelde het bestuur niets voor. Zoodat ten slotte werd besloten als algemeene straf, waarbij dan de goeden onder de kwaden moeten lijden, zich uit de kampioenscompetitie te rug te trekken. Natuurlijk is rekening gehouden met het feit, dat M. F. C. en Watervogels reeds op bezoek zijn geweest en onder geen voor waarde mochten deze de dupe worden van minder juist optreden van het 3e elftal en besloten werd deze volledig hun kosten te vergoeden, welke zy maakten om op de Koog te komen spelen. Hiermede meende het K. F. C.-bestuur een maatregel te hebben genomen in het belang der voetbalsport, een maatregel wel ke zeer zeker toegejuicht zal worden. Ver der werd besloten aan diverse spelers in dividueel kenbaar te maken dat hun speel wijze door het bestuur wordt afgekeurd en dat bij herhaling voor hen in de K. F. C.- elftallen geen plaats meer zal zijn, daar zij op deze manier de vereeniging allerminst dienen en zelfs een gevaar voor de club gaan beteekenen. Het is te hopen dat het zuiveringsproces niet noodig is, doch ten dien opzichte zal het bestuur niet schromen maatregelen te treffen. Laat deze affaire voor de verkeerde ele menten reeds een laatste waarschuwing zijn, waarbij zij dan tevens gelieven te be denken dat zij door hun optreden ook de pret van hun goed willende medespelers vergalden. Er werd opgemerkt, dat door deze maat regelen schuld wordt bekend en de Boys dus vrijuit zouden gaan. Dit is natuurlijk allerminst het geval. Als het bestuur der Alkm. Boys het gebeurde van verleden week Zondag zonder meer tolereert, moet het dit voor zichzelf verantwoorden, doch dat houdt allerminst in dat ook hun speel wijze niet verkeerd zou zijn. Integendeel, ook dit elftal heeft zich schandelijk mis dragen, doch of het daarvoor gestraft dient te worden, moe: het Atkm Boys-bestuur voor voor zichzelf verantwoorden. Uw strooibiljet verdween verfomfaaid in de mand! Uw advertentie niet! Want die stond in dc krant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7