F FIT SEN VAN
De film „Komedie om geld".
HET^WITTE POFK.
Z]
Groote activiteit bij Cinetone.
Max Ophüls aan het werk.
Productieleider en
scenarioschrijver.
EVALYN
BOSTOCK.
Miniatuur-filmpjes.
HANSI
KNOTECK.
d
ONZE BIOSCOPEN.
de sperwer.
Wie heeft nooit van zijn leven co-
medie gespeeld terwille van het lieve
geld? Er zijn er maar weinigen, die
dit met hun hand op hun hart zullen
kunnen verklaren. Dat het geld de
wereld regeert, ondervinden wij allen
vroeg of laat en ieder op zijn wijze.
En elk mensch reageert op zijn manier.
Is het dan te verwonderen, dat de
scenario-schrijver, die steeds op zoek
is naar onderwerpen, welke de massa
pakken zullen, naarhet geld greep
om dit tot middelpunt te maken van
een kostelijke komedie!
Zoo stond dan dezer dagen reeds vroeg
regisseur Max Ophüls met zijn draaiboek
in de hand temidden van de nieuw verre
zen decors in de Cinetone-studio's aan de
Duivendrechtsche kade te Amsterdam en
gaf in snel-tempo zijn aanwijzingen. De
titel van zijn eerste Nederlandsche film zal
zijn: „Komedie om geld" naar het scenario
van Walter Schlee. Hij is vol enthousiasme
over deze nieuwe Hollandsche.film, die hij
thans onder productie Cinietone-Will Tu-
schinski gaat maken. En zijn enthousiasme
werkt aanstekelijk. Men ziet het aan al
len, die thans in de studio's aan den arbeid
zijn, dat zij voelen mede te werken aan het
tot stand komen van een film, welke in de
Nederlandsche filmindustrie een omwen
teling zal beteekenen.
Wij wandelen met Ophüls de studio rond
als hij een inspectie langs de décors maakt
en de groote regisseur, die niet gemakkelijk
tevreden te stellen is, knikt ditmaal goed
keurend. Het is dan ook onsterfelijk wat
de filmachitect Heinz in enkele dagen uit
den grond heeft weten te stampen. Het is
een genot Heinz, die o.a. tien jaar bij de
Ufa werkte, aan den arbeid te zien. Zijn
productiviteit grenst aan het ongeloofelij-
ke. Uit speelsch op het papier geworpen
lijnen groeien de meest fantastische decors,
van het tot in alle details verzorgde bur
gerlijke interieur tot het compleet kantoor
milieu, een elegant boudoir of een statig
paleis-décor.
Het gegeven is op een voor Holland
geheel nieuwe en oorspronkelijke wij
ze verwerkt", deelt Ophuls ons onder
de bedrijven door mede. „En wij
hopen er een film van te maken, die
voor Uw publiek een complete verras
sing zijn zal."
Onder het spreken komen wij in een
gedeelte der studio, waar camera-man
Schufftan, de baanbreker van het z.g.
Schufftan-verfahren aan het werk is. Hij
is bezig een scène zooals de vakterm
luidt „in te lichten". Temidden der aan-
en uitflitsende lampen zien wij de acteurs
Cor Ruys, Herman Bouber, Mathieu van
Eysden, Hans van Meerten en de jeugdige
filmactrice Rini Otto ijverig bezig het
draaiboek te bestudeeren.
Met zijn hand aan de camera, gereed
om op het eerste sein van regisseur Op
hüls te beginnen, staat Schufftan ons een
oogenblik te woord. „Komedie om geld
zegt hij is de vierde film, welke ik met
Ophüls maak. Het is mij een groot genoe
gen weer eens met hem te kunnen samen
werken, daar ik persoonlijk Max Ophüls
voor een der grootste regisseurs van Eu
ropa houd, omdat hij niet alleen bij uit
stek de kunst verstaat de dramatische
kwaliteiten der spelers uit te buiten, maar
ook en vooral omdat hy met de mogelijk
heden der moderne techniek weet reke
ning te houden en deze in het belang der
film zoo intensief mogelijk benut.
Productieleiders zijn in den regel kort
aangebonden menschen met weinig tijd en
geduld, zoodat de argelooze auteur zich de
moeite kan besparen om zijn verhaal in ex-
tenso aan te bieden. Dat wordt toch niet
gelezen. Alleen een kort uittreksel dat
slechts de idee bevat en uit niet meer dan
twee getypte velletjes bestaat heeft kans
bekeken te worden, hoewel in den regel
toch iedere productieleider begint met te
zeggen, dat het „niks voor 'm is". Deze zins
wending ligt hem in den mond bestorven
en als een al te bescheiden scenarioschrij-
Het is een onmisken
baar feit, dat een zeer
groot deel van 't bios-
coopgaand publiek
verzot is op Wild-
West-films. De inhoud
moge dan vrijwel altijd
op hetzelfde neer
komen, de koene avon
turen van den wakke
ren comboy, die zijn
geliefde des harten uit
de meest pijnlijke situ
aties redt, wint tevens
het hart van zyn toe
schouwers.
Evalyn Bostock is als
partnerin van George
O'Brien reeds zeer veel
en met succes in zulke
films opgetreden.
ver zich hieraan stoort, zal het hem kun
nen overkomen, dat hij met een trooste
loos gezicht zijn spullen weer bij elkaar
pakt en eenige maanden later zijn idee in
eenigszins veranderden vorm op het doek
ziet. Vandaar de noodzakelijkheid van een
stel gehaaide advocaten.
Soms gebeuren er zelfs zeer merkwaar
dige dingen. Zoo b.v. het volgende: Een
jaar of wat geleden de groote Russiche re
gisseur Eisenstein op een zeer voordeeltg
contract naar Amerika geroepen werd door
de Paramount. De maatschappij zag geld
in hem en wilde hem eenige films laten re-
gisseeren. Eisenstein kwam en streek zijn
3000 dollars per week op. Er was evenwel
nog niet onmiddellijk werk voor hem. Ten
slotte, toen hij zoo een paar maanden doel
loos had rond geloopen, von de Paramount
dat hij eindelijk maar eens iets moest doen
en droeg hem op een scenario te maken
van het destijds in Amerika zeer populaire
„An American Tragedy" van Theodore
Dreiser. Men had hem de verfilmingrech
ten van de roman afgekocht en Eisenstein
ging aan het werk. Hij schreef het draai
boek in overleg met den auteur van den
roman en slaagde tot diens volle tevreden
heid Het sociale karakter van het boek
bleef ook in het scenario volkomen be
waard. Paramount protesteerde echter en
vroeg meteen aan Eisenstein, welke „stars"
hij zich daarbij gedacht had. Eisenstein
zeide in rond Amerikaansch, dat alle ster
ren voor zijn part naar de pomp konden
loopen; hij had menschen noodig en geen
levende trekpoppen! Hij zou het, ouder ge
woonte, wel met regisseurs van de straat
doen! Thans was de maat vol bij de pro
ductieleiding van Paramount: het scenario
zou in dezen vorm nooit een publiek succes
kunnen worden en die Russische gek wei
gerde bovendien met „stars" te werken!
Twee halsmisdaden in Hollywood! Eisen
stein kreeg nog een week salaris uitbetaald
en het verzoek zich nooit meer op de ter
reinen van Paramount te laten zien. Thans
werd er iemand gezocht, die zich beter zou
kunnen „aanpassen" en deze was spoedig
gevonden in... Josef von Sternberg. Josef
ging aan den slag en had in een minimum
van tijd een scenario gefokt, dat de Para
mount ten volle bevredigde. Thans rebel
leerde Dreiser echter, die met een derge
lijke verminking van zijn werk geen genoe
gen nam. Hij begon een proces, maar ver
loor het, gelijk in zoo'n geval te verwach
ten is.
Wie later „An American Tragedy"
gezien heeft en ook het boek las zal zich de
rebelsche gevoelens van Dreiser wel heb
ben kunnen voorstellen....!
Chaplin heeft auto-ongeluk.
Charlie Chaplin en Paulette Goddard heb
ben een auto-ongeluk gehad, dat goed is af-
geloopen. Beide artisten liepen lichte ver
wondingen op, hun wagen werd zwaar be
schadigd.
Ook een advertentie.
De volgende advertentie troffen wy aan
in de New-Yorksche bladen voor de film
„Nacht van Verlangen".
Specificatie:
„12 minuten vroolykheid, 12 minuten
spanning, 19 minuten liefde, 17 minuten
schlagermuziek, 15 minuten sex-appeal".
„Blood Lines" gereed.
„Blood Lines", een melodramatisch ver
haal van motorraces, hetwelk onder regie
van William Clemens werd vervaardigd
voor Warner Bros, is thans gereed geko
men. Patricia Ellis en Dennis Moore spelen
hierin de hoofdrollen. Zy worden bijge
staan door Mickey Rooney (Puck uit de
film „Een Midzomernachtdroom"), Virgi-
nia Brissac, Charles Wilson, Raymond
Brown en meerdere bekende artisten.
Een Duitsche Ufa-ster van
de jongere generatie is Hanil
Knoteck, het type van een
echt vlot Duitsch meisje.
Het filmspelen is voor haar
eigenlijk kinderspel, zij be
hoeft haar rol niet ait het
hoofd te leeren en meestal U
na een of hoogstens twee-
maal „uit probeeren" de een
of andere scène gereed om
voorgoed op het celluloid te
wortWi vastgelegd. Het is
dus vooral haar verbazing»
wekkend gemak waarmee zij
zich voor de lens beweegt en
dat is een van de redenen,
dat haar een groote toekomst
voorspeld wordt. In de Ufa*
film „Das Miidchen vom
Moorhof', die bijna gereed
is, legt zij een van de proe
ven van haar talent af.
Errol Flynn in „The White Rajah".
Het gebeurt zelden in de geschiedenis
van de film, dat een filmster de hoofdrol
te vertolken zal krijgen in een film, waar
van het verhaal door hemzelf werd ge
schreven en bewerkt. Den schrijver-film
ster Érrol Flynn, een jongen Ierschen
acteur, die met één slag bekendheid ver
wierf door zijn vertolking in „Kapitein
Blood", is het gelukt een uitstekend ge
geven te leveren, dat geschikt blijkt voor
de film en waarin hij zelf de hoofdrol zal
te vervullenkrijgen. Hét draagt als titel
„The White Rajah" en is gebaseerd op de
geschiedenis van Sir James Brooke, beter
bekend als Rajah Brooke, den Engelsch-
man, die door zijn moed enrechtschapen
heid heerscher werd van Sarawaki op Bor-
neo, waar zijn nakomelingen thans nog re-
geeren door erfelijk recht. Flynn werkt
thans in de Warner Bros studio's aan „The
Charge of the Light Brigade", welke film
bijna gereed is „.The White Rajah" komt
binnen afzienbaren tijd ter verfilming aan
de beurt.
Hongaareche filmindustrie.
Hongarije begint meer en meer op den
voorgrond te treden by de vervaardiging
van films .Uit Boedapest wordt bericht,
dat de buitenopnamen voor een nieuwe
Marta Eggerth-film hebben plaats gevon
den in het dorp Dunakeszi. Als onderwerp
heeft de Thekla-Atlantis-film de operette
„Wo die Lersche singt" van Franz Lehar
gekozen. Naast Marta Eggerth, die een ge
boren Hongaarsche is, treden in deze film
de operette-tenor Hans Soehnker, Lucie
Englisch, Fritz Imhoff, Rudolf Carl en
Tibor v. Halmay op. De Tobis heeft de
rechten voor Nederland verworven.
Paula Wessely bij het Weensche
tooneel.
De bekende tooneelspeelster en filmac
trice Paula Wessely zal in de eerste maan
den van het komende seizoen in het Burg
theater te Weenen de titelrollen vervullen
in Shaw's „Saint Joan" en in Houptmann's
„Rose Bernd".
In de tweede helft van het seizoen zal hy
ook in het Josefstadter Theater (de z g
Reinhardt Bühne) te Weenen optreden en
wel in de hoofdrol van Hebbel's „Maria
Magdalena en in een modern stuk.
„Golddiggers van 1127" komt
Naar een bericht van de Warner Broc
studio's verluidt, zal „Golddiggers van
1937" met Dick Powell in de hoofdrol, in
het begin van de herfst in productie
komen. Het ligt in de bedoeling deze nieu
we „Golddiggers" te baseeren op het too*
neelstuk „Sweet Mystery of Life".
Wie b Jane Wit her»?
Jane Withers is geboren in Atlantl
(Georgia) op 12 April 1926. Zij spreekt
Engelsch, Fransch en Spaansch. Eer zij bij
de 20th Century-Fox Film Corporation
contract kreeg, trad zij veelvuldig op voof
een der grootste Amerikaan se he radio*
stations. In April 19ï2 kwam zij naar
Hollywood en is daar sindsdien gebleven.
Evaljjn Bostock en George O'Brien.
De laatste Fox-film van Evaljjn Bostock
en George O'Brien is getiteld „The Cowboy
miilionaire", een verhaal voor liefhebbers
van de echte, onvervalachte Wüd-West
films.
DE VROUW UIT HET DUISTER.
Roxy-théater.
In Amerika staat men tegenover de
reclasseering iets anders dan in ons land.
Wanneer Bradley dan ook na een ge
vangenisstraf van 3 jaar weer op de
menschheid wordt losgelaten, kan hij rustig
en kalm gaan wonen in een pracht villatje
in Benton. Doch nauwelijks woont hij daar
of een eigenaardig avontuur vindt daar
plaats. Een mooie vrouw in avondtoilet
komt door het noodweer een schuilplaats
zoeken en vertelt in korte bewoordingen
haar vreemden levensloop.
Bradley verlieft zich op haar en alles
schijnt goed te gaan totdat een man hun
beider levensweg kruist. Een man, die
eveneens van dit meisje houdt en haar op-
eischt, het kost wat het kost. Men voelt
dan de spanning alom en de goede Brad
ley, die zich heilig voorgenomen had zich
nu eens terdege te beheerschen, raakt in
dolle drift en slaat ten tweeden male den
vijand neer.
Doch dan is het de beurt aan het meisje
en zij redt hem uit de handen van de po
litie op waarlijk wonderbaarlijke wijze,
zoodat we nog een happy end kunnen
meemaken.
De eerste hoofdfilm „Hard als graniet"
is een mijndrama van het betere genre,
terwijl aan dit alles een aantrekkelijk
voorprogramma vooraf gaat. Goed ge
ïllustreerd nieuws en een aardig bijpro
gramma.
DONOGOO TONKA, DE GEHEIMZINNIGE
STAD.
Bioscoop Harmonie.
Donogoo Tonka is een stad, welke bestaat
in de verbeelding van een professor, die
van zyn publicaties erover benauwde
oogenblikken beleeft, als er chantage op
he® svordt gepleegd. Op een bijzondere
wijze komen Josette en Pierre met hem in
aanraking en om hem te helpen oppert zij
de gedachte: als Donogoo Tonka niet be
staat moet het gesticht worden. By hun po
gingen om daarvoor geld te krijgen, komen
zij terecht by een groot zwendelaar, die in
het stichten der stad en de ontginning der
goudvelden, welke er by zouden behooren,
een mooi object voor winst ziet en door
schitterende prospectussen vele mülioenen
weet los te krijgen. Pierre wordt directeur-
generaal van de nieuwe vennootschap, maar
als er zooveel geld binnenstroomt, krijgt hij
genoeg van den zwendel en gaat er van
door... naar Zuid-Amerika, waar hy zich
aan het hoofd stelt van een troep gelukzoe
kers, die allen waren aangelokt door de
fantastische berichten over Donogoo Tonka.
Maar dan blijken die mededeelingen aldra
geen fantasie meer, want de stad komt er
en er wordt ook goud gevonden, waarvan
de bankier Margajat bericht krijgt op het
oogenblik dat hij meent te moeten vluchten
met de hem toevertrouwde millioenen. Hij
geraakt geheel van streek, als hy ervaart
dezen keer eens geen zwendelaar te zijn
geweest.
Inmiddels gaat de ontwikkeling van de
nieuwe stad voor% er komt een spoorlijn en
met den eerstaankomenden trein arriveert
Josette, waarop al spoedig een bruüoft
plaats heeft, waardoor de droom van het
meisje in vervulling gaat.
Een aardige film, waarin Anny Ondra een
grappige Josette geeft, die in haar onwe
tendheid toch nog een groote rol speelt,
welke herhaaldelijk aanleiding geeft tot
hartelijk gelach. Victor Staal is zeer goed
op dreef als Pierre. En de andere mede-
spelenden maken met hen gezamenlijk een
rolprent rijk aan humor en fijne trekjes,
een film die de aandacht gevangen houdt
van begin tot einde.
Het voorprogramma geeft na een jour
naal (waarin o.a. de sprinkhanenplaag in
Amerika en het huwelijk van Richard Tau-
ber) een komisch nummer en een zeer
interessant reisje door verschillende Chi-
neeschg steden,
DE LIEVELING DER VROUWEN.
City-Theater.
In een buitengewoon fijne en verzorgde
film heeft men gisteravond kunnen ken
nis maken met den beroemden tenor Nino
Martini, die één der meest bekende
krachten is van de grootsche Metropolitan
Opera te New-York. Zij die hem gisteren
hoorden zullen over den prachtigen zang
van dezen tenor verrukt zijn geweest en
het alleen betreurd hebben, dat hy niet
nog iets meer zong. „De droom" uit Ma-
non, of de aria uit Tosca zal men zelden
fraaier hooren, terwijl ook de andere lie
deren en aria's op een wijze ten gehoore
worden gebracht, die ieder zangliefhebber
zal doen genieten.
De heer en mevrouw Gerard te New-
York zijn zeer rijk. Mijnheer voelt zich ge
roepen om charmante danseressen finan
cieel te steunen, alleen ten behoeve van de
kunst, zooals hij zelf zegt. Maar mevrouw
ziet wel beter. Als hij weer een nieuwe
opkomende ster heeft ontdekt, gaat me
vrouw ook over tot kunstbescherming en
zij steunt den jongen tenor Nino Donelli.
Zij laat hem in Parijs studeeren, doch
gaat spoedig ook zelf naar de lichtstad
omdat zij meer dan gewone belangstelling
voor Nino gevoelt. Wel ontdekt zij in Pa
rijs de groote vriendschap die er tusschen
Nino en de jonge danseres Lydia bestaat,
maar zij wil hem aan zich binden. Haar
financieele invloed bezorgt Nino een de
buut bij de Opera Comique, doch 't is Nino
niet mogelijk te zingen, als hij ontdekt,
dat alles door 't geld van mrs. Gerard voor
elkaar is gebracht. Ook een twist met
Lydia blijft niet uit en teleurgesteld keert
Nino naar New-York terug, waar hij geen
kans krijgt en ten slotte in een warenhuis
liedeien moet voorzingen. Doch daar
wordt hij door toedoen van Lydia, die in
Amerika een groote danseres is gewor
den, ontdekt door den directeur van de
Metropolitan, en zijn optreden aldaar is
een geweldig succes, waarna zoowel Nino
en Lydia, als de heer en mevrouw Gerard
elkaar terugvinden,
Over de uitnemende prestatie van de
hoofdfiguur schreven wij reeds, maar
daarnaast mogen met grooten lof vermeld
worden Anita Louise, als de jonge danse
res en Genevière Tobin en Reginald Denny
als het echtpaar Gérard. Keurig spel in
alle opzichten. Ook de bekende New
Yorksche leerares is uitstekend. De opna
men van balletten en opera's vallen ten
zeerste te roemen. Maar Nino Martini te
zien en te hooren moogt gy niet verzui
men, als gij slechts iets voor zang gevoelt
Het voorprogramma bracht een zeer
goed journaal, een aardige gekleurde tee-
kenfi m en een komische tweeacter voor
kegelliefhebbers getiteld: De Kegelmata
dor. Tennisbe oefenaars en liefhebbers
rng^n lTle sp,ortfilm: "Bunny Austin,
een Engelsche speler van wereldklasse
speelt tennis,' zeker niet overslaan.
Victoria-theater.
H*ien brng!WT mooie sPeelfilm wordt
deze week in het Victoria-Theater gegeven
namelyk De Sperwer, een spel van liefde
geld en begeerte. llefdc'
Drie personen treden hier op den voor
grond, een jonge graaf, die geen ar
«z %p-
familiebezit van den graaft. °°k 1
looven. Dan blijft hem, om deile^
zyn vrouw te behouden ,efde van
spel over en als ook dat 'geen slechts het
geeft komt hy tot het v^krh* meer
bruikt zyn vrouw daarbij gU 3? e" ge"
langster. zUn hand-
Dan komt de onvermijdelijke d»rH
jonge secretaris van het Kr» derde' een
schap. Hy en zij vindon nscllc' gezant-
de graaf iets vermoedt m zonder dat
Wik. lat hïï °P <*>««-
vriend poker gespeeld rorH»8ezamenlijken
s«peeia wordt, ziet hy hoe
de vrouw de ontbrekende goede kaart op
behendige wijze naar haar man weet te
schuiven.
Hy ontmaskert haar als ze »"ten zijn en
bezweert haar met hem te vluchten, maar
de vrouw waarschuwt haar man en dan
staan beide mannen tegenover elkander en
begrijpt de graaf, dat de inzet van het spel
zijn vrouw is geworden.
Er zal een schikking worden getroffen
maat dan verlangt de graaf dat tyn vrouw
zeil hem zal vragen haar vrij te laten. Zij
doet dat en bemerkt dan pas hoe ziek en
armoedig hy er uitziet. Hy heeft zyn vrouw
verloren en ook zyn geld. h(j heeft een on-
geluk gehad en is in een ziekenhuis ver
pleegd geworden. By het afscheid bekent
hy, .lat alles wat hij verkeerd deed slechte
de bedoeling had om het geld te kunnen
vinden, dat zyn vrouw voor haar luxicus
leventje noodig gehad heeft. Man en vrouw
komen weer tot elkander, de minnaar ver
dwijnt op den achtergrond en een nieuw
even wacht de beiden, die in een sneltrein
van het witte projectiedoek in het donker
verdwijnen.
Deze film is als speelfilm buitengewoon
knap, dank zij voornamelijk het expressie
ve spel van Chafles Boyer als de jonge
graaf.
Vooraf gaat veel binnen- en buitenlandsch
nieuws, een screensong en een film waarin
kinderen uit de groep waarin de w
jongetjes markante figuren zijn. weer
lerlei dwaze avonturen beleven.
neger-
al-
CINEMA EN THEATER.
Weer een af wisieier.de Inhoud. Deze week
geeft het We-kblad o.m. veel ftlmnieuws;
nieuwe Avro-atudio, een artikel over
war.g Evans, en een over .Shuley Templa
en wy'; eenige foto's gemaakt in een ster
renwacht; Kijkjes in het dierenpark te Rhe-
nen; een artikel over Eraamus; Uit het da-
K< 'uksch leven der Arabieren; Uit het volle
heelal Afstanden en "nelheden ln het