F FIT SEN VAN De film „Komedie om geld". HET^WITTE POFK. Z] Groote activiteit bij Cinetone. Max Ophüls aan het werk. Productieleider en scenarioschrijver. EVALYN BOSTOCK. Miniatuur-filmpjes. HANSI KNOTECK. d ONZE BIOSCOPEN. de sperwer. Wie heeft nooit van zijn leven co- medie gespeeld terwille van het lieve geld? Er zijn er maar weinigen, die dit met hun hand op hun hart zullen kunnen verklaren. Dat het geld de wereld regeert, ondervinden wij allen vroeg of laat en ieder op zijn wijze. En elk mensch reageert op zijn manier. Is het dan te verwonderen, dat de scenario-schrijver, die steeds op zoek is naar onderwerpen, welke de massa pakken zullen, naarhet geld greep om dit tot middelpunt te maken van een kostelijke komedie! Zoo stond dan dezer dagen reeds vroeg regisseur Max Ophüls met zijn draaiboek in de hand temidden van de nieuw verre zen decors in de Cinetone-studio's aan de Duivendrechtsche kade te Amsterdam en gaf in snel-tempo zijn aanwijzingen. De titel van zijn eerste Nederlandsche film zal zijn: „Komedie om geld" naar het scenario van Walter Schlee. Hij is vol enthousiasme over deze nieuwe Hollandsche.film, die hij thans onder productie Cinietone-Will Tu- schinski gaat maken. En zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Men ziet het aan al len, die thans in de studio's aan den arbeid zijn, dat zij voelen mede te werken aan het tot stand komen van een film, welke in de Nederlandsche filmindustrie een omwen teling zal beteekenen. Wij wandelen met Ophüls de studio rond als hij een inspectie langs de décors maakt en de groote regisseur, die niet gemakkelijk tevreden te stellen is, knikt ditmaal goed keurend. Het is dan ook onsterfelijk wat de filmachitect Heinz in enkele dagen uit den grond heeft weten te stampen. Het is een genot Heinz, die o.a. tien jaar bij de Ufa werkte, aan den arbeid te zien. Zijn productiviteit grenst aan het ongeloofelij- ke. Uit speelsch op het papier geworpen lijnen groeien de meest fantastische decors, van het tot in alle details verzorgde bur gerlijke interieur tot het compleet kantoor milieu, een elegant boudoir of een statig paleis-décor. Het gegeven is op een voor Holland geheel nieuwe en oorspronkelijke wij ze verwerkt", deelt Ophuls ons onder de bedrijven door mede. „En wij hopen er een film van te maken, die voor Uw publiek een complete verras sing zijn zal." Onder het spreken komen wij in een gedeelte der studio, waar camera-man Schufftan, de baanbreker van het z.g. Schufftan-verfahren aan het werk is. Hij is bezig een scène zooals de vakterm luidt „in te lichten". Temidden der aan- en uitflitsende lampen zien wij de acteurs Cor Ruys, Herman Bouber, Mathieu van Eysden, Hans van Meerten en de jeugdige filmactrice Rini Otto ijverig bezig het draaiboek te bestudeeren. Met zijn hand aan de camera, gereed om op het eerste sein van regisseur Op hüls te beginnen, staat Schufftan ons een oogenblik te woord. „Komedie om geld zegt hij is de vierde film, welke ik met Ophüls maak. Het is mij een groot genoe gen weer eens met hem te kunnen samen werken, daar ik persoonlijk Max Ophüls voor een der grootste regisseurs van Eu ropa houd, omdat hij niet alleen bij uit stek de kunst verstaat de dramatische kwaliteiten der spelers uit te buiten, maar ook en vooral omdat hy met de mogelijk heden der moderne techniek weet reke ning te houden en deze in het belang der film zoo intensief mogelijk benut. Productieleiders zijn in den regel kort aangebonden menschen met weinig tijd en geduld, zoodat de argelooze auteur zich de moeite kan besparen om zijn verhaal in ex- tenso aan te bieden. Dat wordt toch niet gelezen. Alleen een kort uittreksel dat slechts de idee bevat en uit niet meer dan twee getypte velletjes bestaat heeft kans bekeken te worden, hoewel in den regel toch iedere productieleider begint met te zeggen, dat het „niks voor 'm is". Deze zins wending ligt hem in den mond bestorven en als een al te bescheiden scenarioschrij- Het is een onmisken baar feit, dat een zeer groot deel van 't bios- coopgaand publiek verzot is op Wild- West-films. De inhoud moge dan vrijwel altijd op hetzelfde neer komen, de koene avon turen van den wakke ren comboy, die zijn geliefde des harten uit de meest pijnlijke situ aties redt, wint tevens het hart van zyn toe schouwers. Evalyn Bostock is als partnerin van George O'Brien reeds zeer veel en met succes in zulke films opgetreden. ver zich hieraan stoort, zal het hem kun nen overkomen, dat hij met een trooste loos gezicht zijn spullen weer bij elkaar pakt en eenige maanden later zijn idee in eenigszins veranderden vorm op het doek ziet. Vandaar de noodzakelijkheid van een stel gehaaide advocaten. Soms gebeuren er zelfs zeer merkwaar dige dingen. Zoo b.v. het volgende: Een jaar of wat geleden de groote Russiche re gisseur Eisenstein op een zeer voordeeltg contract naar Amerika geroepen werd door de Paramount. De maatschappij zag geld in hem en wilde hem eenige films laten re- gisseeren. Eisenstein kwam en streek zijn 3000 dollars per week op. Er was evenwel nog niet onmiddellijk werk voor hem. Ten slotte, toen hij zoo een paar maanden doel loos had rond geloopen, von de Paramount dat hij eindelijk maar eens iets moest doen en droeg hem op een scenario te maken van het destijds in Amerika zeer populaire „An American Tragedy" van Theodore Dreiser. Men had hem de verfilmingrech ten van de roman afgekocht en Eisenstein ging aan het werk. Hij schreef het draai boek in overleg met den auteur van den roman en slaagde tot diens volle tevreden heid Het sociale karakter van het boek bleef ook in het scenario volkomen be waard. Paramount protesteerde echter en vroeg meteen aan Eisenstein, welke „stars" hij zich daarbij gedacht had. Eisenstein zeide in rond Amerikaansch, dat alle ster ren voor zijn part naar de pomp konden loopen; hij had menschen noodig en geen levende trekpoppen! Hij zou het, ouder ge woonte, wel met regisseurs van de straat doen! Thans was de maat vol bij de pro ductieleiding van Paramount: het scenario zou in dezen vorm nooit een publiek succes kunnen worden en die Russische gek wei gerde bovendien met „stars" te werken! Twee halsmisdaden in Hollywood! Eisen stein kreeg nog een week salaris uitbetaald en het verzoek zich nooit meer op de ter reinen van Paramount te laten zien. Thans werd er iemand gezocht, die zich beter zou kunnen „aanpassen" en deze was spoedig gevonden in... Josef von Sternberg. Josef ging aan den slag en had in een minimum van tijd een scenario gefokt, dat de Para mount ten volle bevredigde. Thans rebel leerde Dreiser echter, die met een derge lijke verminking van zijn werk geen genoe gen nam. Hij begon een proces, maar ver loor het, gelijk in zoo'n geval te verwach ten is. Wie later „An American Tragedy" gezien heeft en ook het boek las zal zich de rebelsche gevoelens van Dreiser wel heb ben kunnen voorstellen....! Chaplin heeft auto-ongeluk. Charlie Chaplin en Paulette Goddard heb ben een auto-ongeluk gehad, dat goed is af- geloopen. Beide artisten liepen lichte ver wondingen op, hun wagen werd zwaar be schadigd. Ook een advertentie. De volgende advertentie troffen wy aan in de New-Yorksche bladen voor de film „Nacht van Verlangen". Specificatie: „12 minuten vroolykheid, 12 minuten spanning, 19 minuten liefde, 17 minuten schlagermuziek, 15 minuten sex-appeal". „Blood Lines" gereed. „Blood Lines", een melodramatisch ver haal van motorraces, hetwelk onder regie van William Clemens werd vervaardigd voor Warner Bros, is thans gereed geko men. Patricia Ellis en Dennis Moore spelen hierin de hoofdrollen. Zy worden bijge staan door Mickey Rooney (Puck uit de film „Een Midzomernachtdroom"), Virgi- nia Brissac, Charles Wilson, Raymond Brown en meerdere bekende artisten. Een Duitsche Ufa-ster van de jongere generatie is Hanil Knoteck, het type van een echt vlot Duitsch meisje. Het filmspelen is voor haar eigenlijk kinderspel, zij be hoeft haar rol niet ait het hoofd te leeren en meestal U na een of hoogstens twee- maal „uit probeeren" de een of andere scène gereed om voorgoed op het celluloid te wortWi vastgelegd. Het is dus vooral haar verbazing» wekkend gemak waarmee zij zich voor de lens beweegt en dat is een van de redenen, dat haar een groote toekomst voorspeld wordt. In de Ufa* film „Das Miidchen vom Moorhof', die bijna gereed is, legt zij een van de proe ven van haar talent af. Errol Flynn in „The White Rajah". Het gebeurt zelden in de geschiedenis van de film, dat een filmster de hoofdrol te vertolken zal krijgen in een film, waar van het verhaal door hemzelf werd ge schreven en bewerkt. Den schrijver-film ster Érrol Flynn, een jongen Ierschen acteur, die met één slag bekendheid ver wierf door zijn vertolking in „Kapitein Blood", is het gelukt een uitstekend ge geven te leveren, dat geschikt blijkt voor de film en waarin hij zelf de hoofdrol zal te vervullenkrijgen. Hét draagt als titel „The White Rajah" en is gebaseerd op de geschiedenis van Sir James Brooke, beter bekend als Rajah Brooke, den Engelsch- man, die door zijn moed enrechtschapen heid heerscher werd van Sarawaki op Bor- neo, waar zijn nakomelingen thans nog re- geeren door erfelijk recht. Flynn werkt thans in de Warner Bros studio's aan „The Charge of the Light Brigade", welke film bijna gereed is „.The White Rajah" komt binnen afzienbaren tijd ter verfilming aan de beurt. Hongaareche filmindustrie. Hongarije begint meer en meer op den voorgrond te treden by de vervaardiging van films .Uit Boedapest wordt bericht, dat de buitenopnamen voor een nieuwe Marta Eggerth-film hebben plaats gevon den in het dorp Dunakeszi. Als onderwerp heeft de Thekla-Atlantis-film de operette „Wo die Lersche singt" van Franz Lehar gekozen. Naast Marta Eggerth, die een ge boren Hongaarsche is, treden in deze film de operette-tenor Hans Soehnker, Lucie Englisch, Fritz Imhoff, Rudolf Carl en Tibor v. Halmay op. De Tobis heeft de rechten voor Nederland verworven. Paula Wessely bij het Weensche tooneel. De bekende tooneelspeelster en filmac trice Paula Wessely zal in de eerste maan den van het komende seizoen in het Burg theater te Weenen de titelrollen vervullen in Shaw's „Saint Joan" en in Houptmann's „Rose Bernd". In de tweede helft van het seizoen zal hy ook in het Josefstadter Theater (de z g Reinhardt Bühne) te Weenen optreden en wel in de hoofdrol van Hebbel's „Maria Magdalena en in een modern stuk. „Golddiggers van 1127" komt Naar een bericht van de Warner Broc studio's verluidt, zal „Golddiggers van 1937" met Dick Powell in de hoofdrol, in het begin van de herfst in productie komen. Het ligt in de bedoeling deze nieu we „Golddiggers" te baseeren op het too* neelstuk „Sweet Mystery of Life". Wie b Jane Wit her»? Jane Withers is geboren in Atlantl (Georgia) op 12 April 1926. Zij spreekt Engelsch, Fransch en Spaansch. Eer zij bij de 20th Century-Fox Film Corporation contract kreeg, trad zij veelvuldig op voof een der grootste Amerikaan se he radio* stations. In April 19ï2 kwam zij naar Hollywood en is daar sindsdien gebleven. Evaljjn Bostock en George O'Brien. De laatste Fox-film van Evaljjn Bostock en George O'Brien is getiteld „The Cowboy miilionaire", een verhaal voor liefhebbers van de echte, onvervalachte Wüd-West films. DE VROUW UIT HET DUISTER. Roxy-théater. In Amerika staat men tegenover de reclasseering iets anders dan in ons land. Wanneer Bradley dan ook na een ge vangenisstraf van 3 jaar weer op de menschheid wordt losgelaten, kan hij rustig en kalm gaan wonen in een pracht villatje in Benton. Doch nauwelijks woont hij daar of een eigenaardig avontuur vindt daar plaats. Een mooie vrouw in avondtoilet komt door het noodweer een schuilplaats zoeken en vertelt in korte bewoordingen haar vreemden levensloop. Bradley verlieft zich op haar en alles schijnt goed te gaan totdat een man hun beider levensweg kruist. Een man, die eveneens van dit meisje houdt en haar op- eischt, het kost wat het kost. Men voelt dan de spanning alom en de goede Brad ley, die zich heilig voorgenomen had zich nu eens terdege te beheerschen, raakt in dolle drift en slaat ten tweeden male den vijand neer. Doch dan is het de beurt aan het meisje en zij redt hem uit de handen van de po litie op waarlijk wonderbaarlijke wijze, zoodat we nog een happy end kunnen meemaken. De eerste hoofdfilm „Hard als graniet" is een mijndrama van het betere genre, terwijl aan dit alles een aantrekkelijk voorprogramma vooraf gaat. Goed ge ïllustreerd nieuws en een aardig bijpro gramma. DONOGOO TONKA, DE GEHEIMZINNIGE STAD. Bioscoop Harmonie. Donogoo Tonka is een stad, welke bestaat in de verbeelding van een professor, die van zyn publicaties erover benauwde oogenblikken beleeft, als er chantage op he® svordt gepleegd. Op een bijzondere wijze komen Josette en Pierre met hem in aanraking en om hem te helpen oppert zij de gedachte: als Donogoo Tonka niet be staat moet het gesticht worden. By hun po gingen om daarvoor geld te krijgen, komen zij terecht by een groot zwendelaar, die in het stichten der stad en de ontginning der goudvelden, welke er by zouden behooren, een mooi object voor winst ziet en door schitterende prospectussen vele mülioenen weet los te krijgen. Pierre wordt directeur- generaal van de nieuwe vennootschap, maar als er zooveel geld binnenstroomt, krijgt hij genoeg van den zwendel en gaat er van door... naar Zuid-Amerika, waar hy zich aan het hoofd stelt van een troep gelukzoe kers, die allen waren aangelokt door de fantastische berichten over Donogoo Tonka. Maar dan blijken die mededeelingen aldra geen fantasie meer, want de stad komt er en er wordt ook goud gevonden, waarvan de bankier Margajat bericht krijgt op het oogenblik dat hij meent te moeten vluchten met de hem toevertrouwde millioenen. Hij geraakt geheel van streek, als hy ervaart dezen keer eens geen zwendelaar te zijn geweest. Inmiddels gaat de ontwikkeling van de nieuwe stad voor% er komt een spoorlijn en met den eerstaankomenden trein arriveert Josette, waarop al spoedig een bruüoft plaats heeft, waardoor de droom van het meisje in vervulling gaat. Een aardige film, waarin Anny Ondra een grappige Josette geeft, die in haar onwe tendheid toch nog een groote rol speelt, welke herhaaldelijk aanleiding geeft tot hartelijk gelach. Victor Staal is zeer goed op dreef als Pierre. En de andere mede- spelenden maken met hen gezamenlijk een rolprent rijk aan humor en fijne trekjes, een film die de aandacht gevangen houdt van begin tot einde. Het voorprogramma geeft na een jour naal (waarin o.a. de sprinkhanenplaag in Amerika en het huwelijk van Richard Tau- ber) een komisch nummer en een zeer interessant reisje door verschillende Chi- neeschg steden, DE LIEVELING DER VROUWEN. City-Theater. In een buitengewoon fijne en verzorgde film heeft men gisteravond kunnen ken nis maken met den beroemden tenor Nino Martini, die één der meest bekende krachten is van de grootsche Metropolitan Opera te New-York. Zij die hem gisteren hoorden zullen over den prachtigen zang van dezen tenor verrukt zijn geweest en het alleen betreurd hebben, dat hy niet nog iets meer zong. „De droom" uit Ma- non, of de aria uit Tosca zal men zelden fraaier hooren, terwijl ook de andere lie deren en aria's op een wijze ten gehoore worden gebracht, die ieder zangliefhebber zal doen genieten. De heer en mevrouw Gerard te New- York zijn zeer rijk. Mijnheer voelt zich ge roepen om charmante danseressen finan cieel te steunen, alleen ten behoeve van de kunst, zooals hij zelf zegt. Maar mevrouw ziet wel beter. Als hij weer een nieuwe opkomende ster heeft ontdekt, gaat me vrouw ook over tot kunstbescherming en zij steunt den jongen tenor Nino Donelli. Zij laat hem in Parijs studeeren, doch gaat spoedig ook zelf naar de lichtstad omdat zij meer dan gewone belangstelling voor Nino gevoelt. Wel ontdekt zij in Pa rijs de groote vriendschap die er tusschen Nino en de jonge danseres Lydia bestaat, maar zij wil hem aan zich binden. Haar financieele invloed bezorgt Nino een de buut bij de Opera Comique, doch 't is Nino niet mogelijk te zingen, als hij ontdekt, dat alles door 't geld van mrs. Gerard voor elkaar is gebracht. Ook een twist met Lydia blijft niet uit en teleurgesteld keert Nino naar New-York terug, waar hij geen kans krijgt en ten slotte in een warenhuis liedeien moet voorzingen. Doch daar wordt hij door toedoen van Lydia, die in Amerika een groote danseres is gewor den, ontdekt door den directeur van de Metropolitan, en zijn optreden aldaar is een geweldig succes, waarna zoowel Nino en Lydia, als de heer en mevrouw Gerard elkaar terugvinden, Over de uitnemende prestatie van de hoofdfiguur schreven wij reeds, maar daarnaast mogen met grooten lof vermeld worden Anita Louise, als de jonge danse res en Genevière Tobin en Reginald Denny als het echtpaar Gérard. Keurig spel in alle opzichten. Ook de bekende New Yorksche leerares is uitstekend. De opna men van balletten en opera's vallen ten zeerste te roemen. Maar Nino Martini te zien en te hooren moogt gy niet verzui men, als gij slechts iets voor zang gevoelt Het voorprogramma bracht een zeer goed journaal, een aardige gekleurde tee- kenfi m en een komische tweeacter voor kegelliefhebbers getiteld: De Kegelmata dor. Tennisbe oefenaars en liefhebbers rng^n lTle sp,ortfilm: "Bunny Austin, een Engelsche speler van wereldklasse speelt tennis,' zeker niet overslaan. Victoria-theater. H*ien brng!WT mooie sPeelfilm wordt deze week in het Victoria-Theater gegeven namelyk De Sperwer, een spel van liefde geld en begeerte. llefdc' Drie personen treden hier op den voor grond, een jonge graaf, die geen ar «z %p- familiebezit van den graaft. °°k 1 looven. Dan blijft hem, om deile^ zyn vrouw te behouden ,efde van spel over en als ook dat 'geen slechts het geeft komt hy tot het v^krh* meer bruikt zyn vrouw daarbij gU 3? e" ge" langster. zUn hand- Dan komt de onvermijdelijke d»rH jonge secretaris van het Kr» derde' een schap. Hy en zij vindon nscllc' gezant- de graaf iets vermoedt m zonder dat Wik. lat hïï °P <*>««- vriend poker gespeeld rorH»8ezamenlijken s«peeia wordt, ziet hy hoe de vrouw de ontbrekende goede kaart op behendige wijze naar haar man weet te schuiven. Hy ontmaskert haar als ze »"ten zijn en bezweert haar met hem te vluchten, maar de vrouw waarschuwt haar man en dan staan beide mannen tegenover elkander en begrijpt de graaf, dat de inzet van het spel zijn vrouw is geworden. Er zal een schikking worden getroffen maat dan verlangt de graaf dat tyn vrouw zeil hem zal vragen haar vrij te laten. Zij doet dat en bemerkt dan pas hoe ziek en armoedig hy er uitziet. Hy heeft zyn vrouw verloren en ook zyn geld. h(j heeft een on- geluk gehad en is in een ziekenhuis ver pleegd geworden. By het afscheid bekent hy, .lat alles wat hij verkeerd deed slechte de bedoeling had om het geld te kunnen vinden, dat zyn vrouw voor haar luxicus leventje noodig gehad heeft. Man en vrouw komen weer tot elkander, de minnaar ver dwijnt op den achtergrond en een nieuw even wacht de beiden, die in een sneltrein van het witte projectiedoek in het donker verdwijnen. Deze film is als speelfilm buitengewoon knap, dank zij voornamelijk het expressie ve spel van Chafles Boyer als de jonge graaf. Vooraf gaat veel binnen- en buitenlandsch nieuws, een screensong en een film waarin kinderen uit de groep waarin de w jongetjes markante figuren zijn. weer lerlei dwaze avonturen beleven. neger- al- CINEMA EN THEATER. Weer een af wisieier.de Inhoud. Deze week geeft het We-kblad o.m. veel ftlmnieuws; nieuwe Avro-atudio, een artikel over war.g Evans, en een over .Shuley Templa en wy'; eenige foto's gemaakt in een ster renwacht; Kijkjes in het dierenpark te Rhe- nen; een artikel over Eraamus; Uit het da- K< 'uksch leven der Arabieren; Uit het volle heelal Afstanden en "nelheden ln het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 10