de olympische spelen,
Paspoort-, Visum- en Douane-voorschriften.
Rijk den interlocalen telefoondienst tot zich
trok, bleek al spoedig, dat het ook de plaat
selijke netten zou moeten exploiteeren,
wilde het ook de winstgevende objecten in
handen hebben. Gezamenlijk met de Bell-
T.M. werd eenigen tijd geëxploiteerd, totdat
ten slotte in 1916 het heele telefoonbedrijf
dier maatschappij in handen van het Rijk
overging. Waar noodig werden nieuwe net
ten gebouwd en in 1925 waren ook alle an
dere telefonmaatschappijen door het Rijk
overgenomen, uitgezonderd Amsterdam,
Rotterdam en Den Haag, die ook nu nog een
eigen net hebben. Pas nu werd het moge
lijk om ook de plaatselijke netten te auto
matiseeren en door invoering van dag- en
nachtdienst, waar noodig, het bedrijf zoo
danig te maken, dat men overal in het
land te allen tijde van de telefoon gebruik
zal kunnen maken. Hiertoe werd het land
in 20 telefoondistricten verdeeld, in elk
waarvan 100 netten kunnen worden opge
nomen, wat toereikend is voor een heele
reeks van jaren, als men bedenkt dat men
in de eersvolgende jaren zeker niet boven
de 1200 netten komt in geheel Nederland.
Met behulp van teekeningen en instru
menten maakte spr. duidelijk hoe een tele
foonaansluiting in het geautomatiseerde be
drijf tot stand komt, wat een „kiezer" is,
enz., waarbij duidelijk bleek hoe snel alles
in zijn werk gaat, zoodat ieder wel over
tuigd werd, dat alleen bij een automatische
telefoon het maximum profijt van een aan
sluiting kan worden verkregen, omdat men
daarbij de hulp van telefonisten uitscha
kelt en te allen tijde zelf kan oproepen
wien men wil, waar deze ook woont. Spr.
wees er dan ook op, dat straks, als de auto
matiseering door het heele land is voltooid,
85 procent van de aangeslotenen zich a la
minute zelf kan bedienen; de overige 15
pet. zal nog één telefoonjuffrouw te hulp
moeten vragen.
Waarom het Rijk overging tot den
aanleg van streeknetten.
De heer Jansen vanRay, hoofd
ingenieur van den dienst der telefooncen
trales bij het hoofdbestuur der P. T. T., ging
na hoe de automatiseering van de telefoon
speciaal voor het platteland een groote ver
betering zal zijn, omdat daar vaak veel tijd
wordt vereischt voor de afwerking van de
gesprekken, wijl alles door handbediening
moet worden tot stand gebracht, terwijl om
economische redenen zeer veel kantoren
slechts een beperkte openstelling hebben.
De opbouw van een automatisch telefoon
stelsel wordt beheerscht door bepaalde con-
structief-technische grondgedachten, die
zich op hun terrein volkomen aanpassen
aan de gestelde eischen van gelijkmatigheid
in de telefoonverzorging en die leiden tot
een verkeerssysteem, dat in alle opzichten
een telefoongemeenschap kan worden ge
noemd.
Geleidelijk werden verbeteringen in den
telefoondienst aangebracht, om het gebruik
zoo intensief mogelijk te maken onder de
bestaande omstandigheden, en het eind
daarvan was het maken van streeknetten,
d.w.z. een groep netten, waarbinnen voor
interlocale plaatsen het locale tarief wordt
betaald met de heffing van een streeknet-
toeslag en een grondtarief dat verband
houdt met het aantal aansluitingen.
Aan de hand van groote kaarten ging spr.
de vorming van streeknetten na, waarbij hij
erop wees, dat er meermalen verschillende
tarieven bestaan tengevolge van het feit,
dat men te maken heeft met verschillende
netten. De automatiseering nu schept de
mogelijkheid om aan alle abonné's hetzelf
de, en wel het beste, te geven: snelheid van
afwikkeling der gesprekken en ononder
broken beschikbaarheid van het telefoonnet
voor alle aangeslotenen. Vele verbeterin
gen zijn er reeds gebracht: verschillende
netten zijn samengevoegd, de kring van het
minimum-tarief is viermaal vergroot, er is
een uniform tarief ingevoerd. Voor de
streeknetten zullen na automatiseering de
toeslagen vervallen en bij splitsing van die
netten zullen de te betalen grondbedragen
kleiner worden.
Na de totstandkoming van automatisee
ring zal het net aan den Langendijk worden
gesplitst in: a. een net voor Sint-Pancras
Br. op Langendijk en b. 'n net voor Z.- en
N.-Scharwoude en Oudkarspel en voor elk
dezer zal het grond-abonnement 30 be
dragen, terwijl voor de vaststelling van
nieuwe minimum-tariefgebieden in vele ge
vallen het afstandsgeld zal vervallen of
verminderen.
Besprekingen.
De heer A r n t z geloofde, dat aan den
Langendijk na de splitsing een onge-
wenschte toestand zal ontstaan, althans fi
nancieel nadeelig.
De heer Jansen vanRay be
toogde dat de voorgenomen splitsing na
langdurige en zorgvuldige bestudeering is
aangenomen als het eenig mogelijke om te
bereiken, dat ieder aangeslotene zal krijgen
wat de telefo6n kan bieden. Een toestand
zooals aan den Langendijk, dat er een
economische samenhang is tusschen ver
schillende gemeenten, heeft men in vele
streken van ons land, b.v. ook het West-
land.
De heer W a r n i n g merkte op, dat
men de automatiseering van de telefoon en
wat daaraan vast zit niet vanuit indivi-
dueele of groepsbelangen moet bezien,
maar in verband met het geheel, waarbij'
misschien van een enkeling een offer wordt
gevraagd, terwijl het plan aan het algemeen
ten goede komt.
De heer Jansen vanRay voeg
de hier nog aan toe, dat het wel mogelijk
zou zijn grootere streeknetten te maken,
maar dan zou het tarief voor locale ge
sprekken weer veel hooger worden. Hij
wees in dit verband op Duitschland, waar,
zei hij, zes cent voor een gesprek moet wor
den betaald tegen in Nederland twee cent.
De heer Kramer vreesde, dat de
aangeslotenen na de automatiseering zullen
zeggen: Och, had men den toestand maar
niet veranderd.
De heer De Winter, chef van de
afd. Exploitatie aan het hoofdbureau P.T.T.,
gaf toe, dat er voor enkele geabonneerden
nadeel uit de automatiseering en splitsing
van het streeknet kan voortvloeien, maar de
voordeelen zullen veel grooter zijn, .want
de extra-kosten voor doorverbinding, het
afstandgeld, enz. zullen vervallen, terwijl
men van locaal interlocaal verband zal krij
gen. Spr. had nagegaan, dat 75 pet. der ge-
abonneerden straks, indien zij evenveel te-
lef oneeren als tot nu toe, bij den nieuwen
toestand minder zullen hebben te betalen.
De heer Kroonenburg zou de
splitsing betreuren, want de heele streek is
één ineengegroeid geheel. De automatisee
ring op zich zelf zal worden toegejuicht.
Spr. zou liever een iets hooger gesprekken-
tarief hebben dan de splitsing.
De heer De Winter zei, dat de aan
gevoerde bezwaren overal meest dezelfde
zijn, zij vallen echter in de practijk veelal
mee. Waar tot dusver het nieuwe is inge
voerd, wil men den ouden toestand niet
meer terug. In verband met de oppervlakte
van de streek kan men het bestaande
streeknet niet handhaven bij het nieuwe
stelsel, zooals men dat denkt door te voe
ren voor het heele land.
De heer W a r n i n g zei nog, dat het
technisch ook groote bezwaren zou ople
veren in verband met de kabileering.
De heer Kramer maakte uitvoerig duide
lijk hoe de toestand op telefoongebied aan
den Langendijk is en hoe de bezoekers van
de twee groote veilingen bijna voortdurend
op veilingdagen daarmede zijn verbonden,
wat na splitsing heel wat hoogere telefoon
kosten met zich zal brengen.
De heer A r n t z sloot zich hierbij aan,
ook hü zou het betreuren als de streek, die
één geheel is, uitelkaar werd gescheurd.
De heer W a r n i n g antwoordde hier
op, dat men juist dichter bijelkaar komt,
want 't tefoneeren zal veel vlugger gaan. De
toestand wordt nu zoo, dat ieder abonné
voor zijn eigen gemakken betaalt en dat
niet meer A. te veel en B. te weinig ervoor
offert om te kunnen telefoneeren.
Wat betreft het gesprekkentarief merkte
spr. op, dat invoering daarvan verlaging
van de overige telefoonkosten heeft moge
lijk gemaakt. Het streven der P.T.T. is om
alle aangeslotenen in het heele land gelijke
lijk te behandelen en nu is het niet moge
lijk een uitzondering te maken voor den
Langendijk wat betreft behoud van het
thans bestaande streeknet met eventueel
verhooging van het gesprekkentarief. Intus-
schen zou spr. nog wel eens willen nagaan
of een andere splitsing, waarbij het groot
ste deel van Sint Pancras en Oudkarspel
buiten een nieuw te vormen streeknet zou
den vallen, mogelijk is, maar veel succes
moest men zich daar niet van voorstellen.
Nog langen tijd bleef men over deze on
derwerpen doorpraten, telkens herhalende
in andere woorden wat reeds eerder was be
toogd. Op deze wijze was het reeds zes uur
geworden, toen wij de vergadering verlie
ten, omdat er toch geen nieuwe gezichts
punten meer naar voren werden gebracht
en de bijeenkomst was overgegaan in een
gezellig onderonsje.
De Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B.
zendt ons het volgende overzicht van de
verschillende thans geldende pasvoorschrif
ten, enz., voor zoover deze voor toeristen
van belang zijn.
Paspoorten.
Voor een reis naar het buitenland moet
men als algemeenen regel voorzien zijn van
een geldig paspoort; voor België en Luxem
burg is een bewijs van Nederlanderschap
of een Nederlandsch paspoort, dat niet lan
ger dan 5 jaar vervallen is, voldoende. Voor
België kan ook volstaan worden met een
z.g. toeristenkaart, verkrijgbaar bij de Bel
gische diplomatieke en consulaire ambte
naren, onder overlegging van een foto en
een bewijs, dat men Nederlander is (kosten
pl.m. 1 belga).
Paspoorten vraagt men aan bij het ge
meentebestuur; de kosten voor het rijk be
dragen 5, waarbij nog eventueel gemeen
telijke en provinciale leges komen. Bij de
aanvraag (welke, evenals het afhalen, in
het algemeen persoonlijk dient te geschie
den) moeten 1 a 3 onopgeplakte foto's wor
den overgelegd. De geldigheidsduur is 2
jaren (verlenging nog mogelijk binnen 6
maanden na afloop).
Een familiepaspoort kan worden uitge
reikt voor man, vrouw en kinderen tot 15
jaar; de kosten voor het Rijk bedragen
7,50, waarbij nog eventueel gemeentelijke
en provinciale leges komen. In Duitschland
kunnen kinderen beneden 15 jaar binnen
komen op een bewijs van Nederlanderschap
speciaal voor reizen naar Duischland (Kin-
derausweis), dat voor kinderen boven 10
jaar van een foto voorzien moet zijn, in an
dere gevallen is het gewenscht. Alleen ge
meentelijke en eventueel provinciale leges.
In de praktijk kunnen in België kinderen
beneden 15 jaar, mits door hun ouder(s)
vergezeld, vrij binnenkomen. Voor Zwitser
land kunnen kinderen tot 15 jaar binnen
komen op een bewijs van Nederlanderschap,
hetwelk van een foto voorzien moet zijn.
Voor kinderen tot 10 jaar is de foto niet ver
plicht, echter wel gewenscht. Ook in Frank
rijk kunnen kinderen tot 15 jaar binnen
komen op vertoon van een bewijs van Ne
derlanderschap met foto.
Ook bewijzen van Nederlanderschap moe
ten by het gemeentebestuur worden aan
gevraagd; de geldigheidsduur hiervan is
5 jaren.
Visa-
Het viseeren van paspoorten is voor Ne-
derlandsche staatsburgers niet meer noo
dig voor: Algiers, Andorra, Australië, Bel
gië, Canada, Ceylon, Costa Rica, Cuba,
Cyprus, Danzig, Denemarken, Duitschland,
Estland, Finland, Frankrijk, Groot Britan-
nië en N. Ierland, Haïti, Iersche Vrijstaat,
Italië, Japan, Lichtenstein, Luxemburg,
Marokko (Sp.), Mexico, Monaco, New
Foundland, Nicaragua, Nieuw Zeeland,
Noorwegen, Nyasaland, Oostenrijk, Panama,
Portugal, N. en Z. Rhodesië, San Marino,
Siam, Spanje, Tsjecho-Slowakye, Uruguay,
IJsland, Zuid-Afrika (Unie), Zweden en
Zwitserland.
Voor de overige landen is een visum
wel vereischt, de handteekening van den
paspoorthouder moet dan vooraf gelegali
seerd worden door den burgemeester. De
navolgende bepalingen gelden thans (Juni
1936) voor de visa. Achter de landen is de
plaats vermeld, waar het visum afgegeven
wordt.
Albanië (o.a. Londen, Balfour House, 119
Finsbury Pavement; Cons.-Gen.; Brussel,
36 Rue Léonard da Vinei; Cons.). Visum
voor één heenreis, Alb. Goudfrs. 10.
voor één reis heen en terug, Alb. Goudfrs.
20. voor verschillende reizen heen en
terug, geldig 3 maanden vanaf den datum
van afgifte Alb. Goudfrs. 30.—; voor
groep toeristen min. 5 personen, voor één
reis heen en teurg Alb. Goudfrs. 10.
Britsch-Indië British Passport Control
Office, Den Haag, Nieuwe Parklaan 57).
Kosten visum, geldig 1 jaar 4.90.
Transitvisum voor één doorreis 0.50.
Bulgarije (Amsterdam, Joh. Vermeer-
straat 29, Cons.-Gen.). Verblijfvisum
5.70 (45 dagen geldig), idem 3 mnd.
geldig 18.60, idem 6 mnd. geldig 37.10.
Transitvisum heen en terug 3.80,
transitvisum voor 1 doorreis 2.Beide
transitvisa 45 dagen geldig, max. opont
houd 3 dagen. Bestuurders (uitsluitend
betaalde chauffeurs) en eigenaars van
motorijtuigen, in bezit van een int. rijbe
wijs en bewijs kunnen een kosteloos
visum verkrijgen.
China (Amsterdam, De Lairessestraat
112; Cons.). Kosten 6.50.
Congo (Rotterdam, van Oldenbarnevelt-
straat 158; Cons.). Kosten J, 6. Bovendien
kan borgstelling van frs. 10.000, dokters
verklaring en bewijs van goed gedrag
worden geëischt.
Egypte (Den Haag Surinamestraat 20;
Cons. en Legatie). Kosten f 4.85.
Erythrea (Ital. cons. te A'dam, Hobbe-
mastraat 6, Rotterdam, Calandstraat 7a.
Geen kosten.
Fransch West-Afrika (Fransche con
suls). Geen visum, echter vele voorwaar
den.
Gibraltar zie onder Malta.
Griekenland (Rotterdam, Zalmhaven 45;
Cons.-Gen.). Visum geldig voor één reis,
gedurende 3 maanden na afgifte 7.50.
Transitvisum, geldig voor één doorreis
(max. oponthoud 4 dagen) 0.50. Facili
teiten en reductie op visakosten voor
speciale reizen.
Hongarije (Amsterdam, Heerengr. 214;
Cons.-Gen.; Den Haag, Oranjestraat 8;
Legatie: Heerlen, Akerstraat 104; Cons.).
Visum voor enkele reis met verblijf 3.52
(3 mnd. geldig, kan kosteloos door politie
verlengd worden). Transit-visum voor
één doorreis 1 0.97 (2 mnd. geldig). Tran
sitvisum voor 2 doorreizen, geldigheid
afhankelijk van duur der reis 1.94 max.
oponthoud transitvisa 12 uur. Meerdere
reizen f 6.60 (1 jaar geldig).
Irak (Den Haag, British Passport Control
Office, Nieuwe Parklaan 57). Visum 1 jaar
geldig, 4.90. Transitvisum voor één
doorreis 0.50.
Iran (Perzië (Berlijn W 35, Tiergarten-
strasse 33; gezantschap).
Letland (Amsterdam, Hobbemastraat 16;
Cons.; Rotterdam, Mathenesserlaan 355b,
Cons.). Visum geldig gedurende 1 jaar,
doch max. duur van iedere reis 60 dagen
Kosten 6.Voor doorreis geen visum
vereischt
Lithauen (Rotterdam, Gelderschestraat
6; Cons.-Gen.). Visum, 1 jaar geldig voor
een onbepaald aantal reizen met max.
verblijf van telkens 14 dagen of een één
malig verblijf van 60 dagen 6.10. Visum
voor een enkele doorreis 0.80 (niet voor
automobilisten).
Lybië Gratis visum; aan te vragen bij dc
Italiaansche consulaten n.L A'dam, Hob
bemastraat 6 en R'dam, Calandstraat 7a.
Malta (Den Haag, British Passport Con
trol Office, Nieuwe Parklaan 57). Visum,
1 jaar geldig 4.90. Landingsvisum, gel
dig gedurende oponthoud boot 0.50.
Marokko (Fransch) Zij, die in de pro
vincies Zuid-Holland, Zeeland, Noord-
Brabant, Gelderland (het gedeelte op den
linkeroever van den Rijn) en Limburg
wonen, moeten zich wenden tot het Fran
sche Consulaat te Rotterdam (Westersin
gel 91), de overige belanghebbenden tot
het Consulaat te Amsterdam (Heeren
gracht 574). Kosten f 5.Geldigheids
duur twee jaar. Voor transitvisum (zie
Tunis).
Palestina (Den Haag, British Passport
Control Office, Nieuwe Parklaan 57).
Toeristenvisum, 1 maal geldig voor opont
houd van 3 mnd. f 4.90. Transitvisum voor
één doorreis 70 uur geldig) f 0.50. Ver
schillende restricties.
Perzië (Iran) zie Iran.
Polen (Amsterdam, Vossiusstraat 54/55;
Cons.). Visum voor één reis heen en
terug, max. 3 mnd. geldig f 5.voor
een of meerdere reizen heen en terug,
max. 6 maanden geldig f 10. Transit
visum 0.50 (in één richting), 1 (heen
en terug). Diverse faciliteiten.
Roemenië (Amsterdam, v. Eeghenstr. 88;
Cons.-Gen.) (voor N.-Holland, Groningen,
Friesland en Drente); Rotterdam, Pel-
grimstr. 52a; Cons.-Gen. (voor Z.-Holland
behalve Den Haag, Zeeland, N.-Brabant
en Limburg); Den Haag, Benoordenhout-
scheweg 7, Cons.-Gen. (voor Den Haag,
provincies Utrecht, Gelderland en Over-
ijsel) en Alexanderstr. 7, legatie). Kosten
visum (duur 1 maand en voor één reis)
7.21. Transitvisum 1.21 (zonder opont
houd) of 3.91 (48 uur oponthoud). Voor
groote gezelschappen gunstige bepalin
gen.
Rusland Voor toeristenvisum voor Sov
jet-Republieken wende men zich tot de
„Intourist", Stadhouderskade 154, Am
sterdam.
Syrië Zelfde wijze van aanvragen als
voor Marokko. Kosten 0.50—5.—.
Tunis. Zelfde wijze van aanvragen als
voor Marokko. Verblijfvisum (max. 2 jaar
geldig) 5. Transitvisum voor 1 doorreis
of 1 heen- en terugreis (14 dagen geldig
vanaf datum van binnenkomst) 0.50.
Turkije (Den Haag, Javastraat 86; Lega
tie). Gewoon visum, voor één reis heen
en terug, reis te aanvaarden binnen 2
Routes naar Berlijn
In verband met het feit, dat tijdens de
Olympische Spelen, ongetwijfeld tal \an
automobilisten zich per automobiel naar
Berlijn zullen begeven zendt de K.N.A.C.
ons een overzicht van de verschillende
routes, welke kunnen worden gevolgd om
Berlijn te bereiken. Als uitgangspunt voor
deze routes zijn gekozen Groningen
Hengelo Eindhoven Roermond en
Aken, zoodat men er wel rekening mede
moet houden, da* bij den opgegeven af
stand nog het aantal K.M. s moet worden
ge'eld, dat de woonplaats van den bezoe
ker scheidt van een der opgegeven plaat
sen.
De routes zijn de volgende:
Groningen Winschoten Bremen
Hannover Maagdenburg Berlijn
582 K.M.
Groningen Winschoten Bremen
Hamburg Ludwiglust Berlijn 601
K.M.
Hengelo Osnebrilck Hannover
Maagdenburg Berlijn 507 K.M.
Hengelo Münster Paderboni
Kassei Maagdenburg Berlijn (rtffc
aan natuurschoon) 591 K.M.
Eindhoven Wesel Munster Og.
narück Hannover Berlijn 666 KX
Eindhoven Wesel Dortmund P*.
derborn Kassei Wernigerode Ben.
lijn (rijk aan natuurschoon) 713 K.M.
Roermond Düsseldorf Dortmund
Paderborn Hannover Berlijn
648 K.M.
Aken Keulen Olpe Kassei
Wernigerode Maagdenburg BerUM
(rijk aan natuurschoon) 679 K.M.
maanden, geldigheidsduur onbeperkt 7.
Visum voor meerdere reizen, geldig 4
maanden, f 11.20; idem 6 maanden gel
dig 14. Transitvisum (reis te aanvaarden
binnen 2 mnd.) 2.80. Diverse faciliteiten.
Vereenigde Staten van Amerika (Am
sterdam, Keizersgracht 473; Cons.; Rotter
dam, Wijnhaven 147; Cons.) Kosten toe
ristenvisum geen; geldig 1 jaar, doch bij
binnenkomst wordt door den immigratie-
officier bepaald hoe lang men in de Ver-
eenigde Staten mag verblijven.
Zuid-Slavië (Amsterdam, Binnen
kant 46; Cons.-Gen.; Rotterdam, Witte
Huis, Wijnhaven 3; Cons.-Gen.) Visum
voor verschillende in- en uitreizen 6
(6 mnd. geldig). Dito voor een in- en
uitreis, 3 mnd. geldig 3. Transitvisum
0.50 (één enkele doorreis), 1 (één
doorreis heen en terug) uitsluitend voor
treinreizen en ten hoogste 1 maand geldig.
Toeristenvisum voor een verblijf van
minstens 3 dagen 0.35.
leder* automobiliti kan u dadelijk
vertellen, hoeveel kilometer per
uur zijn wagen haak, maar slechte
weinigen weten, hoeveel meter
ie wel noodig hebben om met
die vaart te stoppen I
Jsigezoiidm Stukken
DE BURGERIJ EN DE
WERKLOOZEN.
Geachte Redactie.
Gaarne zag ik onderstaande nog ge
plaatst. Bij voorbaat mijn dank.
Uw onderschrift onder mijn ingezonden
stukje is niet juist. In geen geval beweer
ik dat de burgerij ons in dezen slechten
toestand moedwillig gebracht zou hebben.
Ik weet zeer goed dat heel veel burgers
met groote moeite de lasten kunnen beta
len en dat velen bijna het lot der werkloo-
zen deelen. Maar dat is niet onze
schuld, dat zij zooveel moeten betalen. Al
hetgeene wat het kapitalisme in de maat
schappij verknoeit heeft, wil het zelf niet
betalen, maar haalt het door bemiddeling
van den Staat uit de zakken van die bur
gers die het juist het slechtst kunnen
missen. Dus de burgers zijn nu ook
slachtoffer, maar nu moeten de burgers
niet zeggen: wat kosten die werkloozen
veel, maar zij moeten zeggen niet wij,
maar het kapitalisme moet betalen (dat
ons ook naar den afgrond brengt). Wij
zullen samen met de werkloozen het geld
halen waar het is. Ik dacht dat de redacti-»
toch wel kon weten dat wij niet verlangen
dat een arm middenstandertje krom moet
liggen voor ons. Wij verkondigen geen
holle phrasen, maar zijn te allen tyde be
reid met feiten aan te toonen (ons levens
recht) en de mogelijkheid (zonder te para-
siteeren op anderen). Men moet toch al
erg dom zijn als men in dezen overvloed
geen uitweg kan vinden. Het kapitalisme
verspert dien uitweg en wij zijn het slacht
offer.
JAC. VEEN.
(Wij gelooven, dat inzender nu voldoen
de gelegenheid gehad heeft zijn opvattin
gen duidelijk te maken.
Red. Alkm. Crt.)
RAUWKOST.
Mijnheer de Redacteur!
Als overtuigd voorstandster van de
nieuwere voedingswijze, zooals deze door
op du aebiZ; e" 8ndere »ut°riteiten
op du gebied gepropageerd en door ge-
.ra .".:"1'"''" ««toend. «I
materie, „Ttoï W-WDto
gelegenheid worden gestold 15 ln de
geen er in de ruuriek Voor de H heU
in Uw blad van li h«« Huisvrouw-
ven rauwkost gezegd wordT" gebruik
kingen te maken eeni*e °Pmer-
den buitenstaander noodzakelijk den mdrtek
zal wekken, dat de pionier» voor een maar
natuurlijke voeding dan de gansch ven.
industrialiseerde van den cultuumena«X
uitsluitend van ongekookt voedsel leven.
Niets is echter minder waar. Rohkoctlarg
eten ook zij het op hun eigen wjjse
gekookte groenten; en de aardappel b.v, die
in de schil gaar gestoomd om zijn vol»
waardig en goedkoop eiwit b(j de moderne
voedingsphysiologen in hoog aanzien staat,
kan niet rauw gegeten worden, terwijl het
dagelijks genuttigde volkoren- en rogge*
brood eveneens onbestaanbaar is zonder het
vuur Wel zijn er hier en daar fanatici, dia,
op eigen initiatief, een uitsluitend rauw*
tafel voeren, doch deze worden door de neo>
vitalistische de vivisectievrtj» medie^
die allen de rauwe groenten als genees- en
voedingsmiddel voorschrijven, aan gemarkt
als rauw kost-maniakken, die, daar zij hek
onoordeelkundig voeden, daarvan vroeg et
laat de ongemakken zullen ondervinden te
dientengevolge de nieuwe diéetleer meet
kwaad dan goed doen. Van een naturistisck
standpunt gezien heeft de waarschuwing van
de schrijfster om er om te denken, dat niet
alle mensehen rauwkost kunnen verdrage^
wanneer zy plotseling niets anders krijgen,
dan ook geen zin, want de redelijk denken*
de naturist neemt geen uitsluitend rauwe
maaltijden of, zooals schrijfster dat aan*
geeft, rauwe dagen, anders dan op weidoor*
dacht natuurgeneeskundig advies.
Waar de op wetenschappelijke gronden
berustende natuurlijke voeding niet slechts
voordeelig is voor het lichaam, maar ook
voor de portemonnaie, omdat door een rw*
tioneele bereiding en toediening de voedings
waarde zoo hoog mogelijk wordt gehouden,
waardoor men voor minder geld betere voe
dingsstoffen binnen krijgt, valt bet zeer te
betreuren, dat in dezen tijd van malaise en
passen op de kleintjes en de ook voor de
huisvrouw alom geleeraarde efficiency
door een terzake niet deskundige, ter z-gJU
propaganda, rauwkoetrecepten gegeven wor
den, welker bewerkelijkheid en dure ingre
diënten als: olijfolie, room, honing en moei
lijk verkrijgbare keukenkruiden, de bij velen
post gevat hebbende gedachte, dat het vege
tarisme alleen in practijk te brengen is doof
lieden met ruime beurzen, nog versterken.
Wetenschappelijk vegetarische voeding i*S
eenvoudige, versterkende, ziekte-werende^
goedkoopere voeding; en de quintessenos
der rauwkost-idee is deze: dat dc mensch
en met hem de wereld door gebrek aan
eenvoud te gronde gaat.
Men verstrekt tegenwoordig *»n steun-
trekkers goedkoope groenten. Het ware ech
ter beter, indien de overheid ruggespraak
hield met de in ons land nog slechts spora
disch voorkomende modern georiënteerde
medici, die zich, wegens haar onvolkomen
heid, afkeerden van de officieele school, en
w ier successen te danken zijn, niet aan
proeven op ratten en varkens, maar aan die
"P v r U willig menschel ijk materiaal, opdat,
ter voorkoming van ondervoeding van een
groot deel des volks, hun voedingsvoorschrif-
ten op ruime schaal bekend gemaakt konden
worden.
Maar ook deze zich baanbrekende waar
heid ondervindt ruimschoots de tegenwer
king van onwetendheid en ongeloof.
',r schryfster van de rauwkost-„prope-
ganda" heeft ongetwijfeld gelijk als zy zegt,
at isuwkost veel te weinig gebruikt wordt
cn men er nog minder van weet; en het i»
frappant, dat zfj haar betoog besluit met
een soort verontschuldiging over deze haar
buitensporigheid, en z(j. alsof rauwkost niet
alle zouten zou bevatten, welke het men-
1 h» lijk lichaam noodig heeft, haar artikel
eindigt met eenige recepten voor „hartige
hapjes".
Beleefd dankend voor de plaatsing,
Hoogachtend,
J. Fr. GEHRELS.
Bergen, 14 Juli 1936.
(Wy willen niet uitmaken of inzendster
beter georiënteerd is dan onze medewerk
ster, die de rubriek „Voor de Huisvrouw"
redigeert, maar w(J gunnen haar gaarne het
genoegen eens als bijzonder deskundige op
den voorgrond te treden.
Red. Alkm. Crt! 1