Radionieuws Spoet DE OLYMPISCHE SPELEN. Lindbergh over luchtvaart en defensie. Ook zonder zon! De vierdaagsche. Eleanor Holm zwemt niet te Berlijn. De Tour de France. De eerste looper, Konstaniino Kondylis, een neet van vvu-tn generaai steekt de eerste fakkel aan op het altaar van het oude Stadion te Olympia de Heilige Vlam den loop naar Berlijn begon. i\..adylis, vanwaar DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Nachtegaal is om 18.40 op Schiphol geland; de Kievit (uitreis) bereikte Bagdad; de Rietvink kwam gister te Rangoon. Lindbergh heeft in het „Huis der Vliegers" te Berlijn tijdens een vriend schappelijke bijeenkomst, waar tal van militaire en luchtvaartautoriteiten aan wezig waren, een redevoering uitge sproken, waarin hij o.m. uiteenzette, dat het tegenwoordig niet meer moge lijk is het binnenland te beschermen met een leger. Het leger kan een lucht aanval evenmin afweren als een maliën kolder een geweerkogel. De luchtvaart heeft den defensieven oorlogvoering mogelijk gemaakt. De luchtvaart heeft de verdediging tot aanval gemaakt. Wij kunnen ons naasten niet meer met een leger beschermen. Onze cultuurgoederen en in het algemeen iedere voor ons waardevolle instelling, liggen open voor een luchtaanval. Het ligt in onze ver antwoordelijkheid, dat wij bij de verdere ontwikkeling van de luchtvaart niet die dingen vernielen, die wij moeten bescher men. Wij hebben de afzonderlijke verdedi ging, die waarschijnlijk in het verleden de grootste veiligheid voor de beschaving be- teekende, weggenomen. Wij zijn zoo snel voortgegaan, dat wij de militaire tactiek de „Luchtijd" hebben opgedrongen. Op mijn reis in Europa ben ik meer dan ooit onder den indruk gekomen van den ernst van den toestand, waartegenover wij geplaatst zijn. Wanneer ik zie, dat in een tot twee dagen een schade kan worden aange richt, die geen tijd ooit weer goedmaken kan, begrijp ik, dat wij voor een nieuwe veiligheid moeten zorgen, een veiligheid, die dynamisch en niet statisch is, een veiligheid, die in het verstand en niet in de kracht ligt. Maar in het feit, dat verstand met de lucht vaart verbonden moet zijn, vind ik weer hoop. Er is meer verstand voor noodig een vliegtuig te besturen dan een loopgraaf aan te leggen of met een geweer te schieten. De opvoeding, die in de luchtvaart noodig is, moet dus ook de waarde van de bescha- vings-instellingen leeren kennen. Onze ver antwoordelijkheid bij het scheppen van een vernielende kracht wordt lichter voor ons gemaakt door het weten, dat deze kracht met verstand en opvoeding samengaat en dat wjj de nacht van de onwetendheid ver der verwijderd hebben. Ik vind hoop in het geloof, dat macht, die met weten samengaat de beschaving niet gevaarlijk zal worden. Het samengaan van kracht en verstand, dat is de verantwoordelijkheid en de taak van de luchtvaart. MEJ. HERMANIDES HERDACHT. De ramp van de Gaai. Op het graf van wijlen mej. A. Hermani- des uit Noordwijk aan Zee, in leven ste wardess bij de K.L.M., die bij 't noodlottig ongeluk, in Juli van het vorig jaar, van de Douglas DC 2 „Gaai" in de nabijheid van San Giacomo om het leven kwam, is een gedenksteen geplaatst. Aan deze onthulling was geen ruchtbaar heid gegeven, zoodat slechts enkele familie leden, eenige deputaties van plaatselijke vereenigingen en een vertegenwoordiger van de K.L.M. aanwezig waren. De steen bestaat uit gepolijst graniet. In het midden is een nis aangebracht, waarin een glazen beeldje, voorstellende de Op standing. Hieronder staat gegraveerd: Ans Hermanides, 20 Juli '35, San Giacomo. Verschillende personen legden bloemen op het graf, o.a. een krans der Noordwijk- sche Redding Brigade, waarvan dr. Her manides voorzitter is. („Leidsch Dagblad"). PROEFVLUCHT NAAR INDIE MET EEN ZEPPELIN. De Hindenburg niet beschikbaar. In verband met de berichten, welke eeni- gen tijd geleden in de pers verschenen zijn over de mogelijkheid van het maken eener proefvlucht naar Nederlandsch-Indië in het a.s. najaar door het luchtschip L.Z. 129, de Hindenburg, deelt het syndicaat voor lucht- Alleen reeds door de inwerking van lucht en licht, geeft AMILDA-zonnebruincrême, Uw gelaat, hals en armen een prachtig sportief bruine teint. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. schipverkeer met Ned. Indië thans mede, dat voor de L.Z. 129, welke momenteel op Noord- en Zuid-Amerika vaart, de aanvra gen voor passage het aantal beschikbare plaatsen dermate overtreft, dat het onder deze omstandigheden onmogelijk is het luchtschip voor langen tijd uit de Trans- Atlantische vaart te nemen voor het maken van een vlucht naar Ned. Indië. Zoolang de L.Z. 129 het eenige daarvoor in aanmerking komend luchtschip is het luchtschip L.Z. 128 de Graf Zeppelin is voor de Indië-vaart te klein zal er daarom geen sprake van kunnen zijn, dat een proef vlucht naar Ned. Indië zal kunnen worden ondernomen. Verwacht mag worden, dat het volgende thans in aanbouw zijnde luchtschip, de L.Z. 130, in October 1937 gereed zal zijn. Tegen dien tijd zal het maken van een proefvlucht naar Ned. Indië nader onder oogen kunnen worden gezien. DE CONSTRUCTIE VAN DE NEDERLANDSCHE MILITAIRE FOKKER-JACHTVLIEGTUIGEN. Een onderzoek gelast Na het vliegtuigongeluk aan reserve tweeden-luitenant-vlieger A. H. Bodaan on langs overkomen (vleugelbreuk in een D. XVI-jager) heeft de inspecteur van de Mili taire Luchtvaart beperkende bepalingen be volen voor het vliegen met dit type vliegtuig. De serie D XVI-vliegtuig wordt intus- schen in de werkplaatsen van de luchtvaart- afdeeling te Soesterberg, in samenwerking met de technici van de N.V. Nederlandsche Vüegtuigenfabriek Fokker te Amsterdam, onderworpen aan een technische herziening en aërodynamische en wiskundige herbe rekening. NEDERLAND TELT BIJNA 1.000.000 LUISTERAARS. Op 1 Juli 1936 bedroeg het aantal aange geven radio-ontvangtoestellen in Nederland 606.641, terwijl het aantal aangeslotenen aan radiodistributie-centrale 332.798 be droeg. In totaal bedraagt het aantal luisteraars derhalve ongeveer 111 per 1000 inwoners. Wandelen. (Van onzen R.-redacteur.) De zes en twintigste vierdaagsche zal in de geschiedenis van deze afstandsmarschen zeker nog langen tijd geboekstaafd blijven als die met de ideale weersomstandigheden. Dat kwam speciaal dezen derden dag te goede, daar het parcours leidde over den be tonweg van Nijmegen naar Arnhem, die twee maal moest worden geloopen. Het gold hier een proef na de openstelling van de Waalbrug en de leiding der marschen zal in de toekomst beoordeelen, of bij de vol gende marschen weer deze route zal worden afgebakend. Aan Arnhem zal het niet liggen, wanneer misschien later een andere route zal worden gekozen. De Geldersche hoofdstad heeft de deelnemers ontvangen op een wijze, die niets te wenschen over liet. De bewoners toonden het te waardeeren, dat thans ook hun stad de eer van een bezoek genoot en de belangstelling langs den weg was geheel in overeenstemming met de belangrijkheid van deze sportieve gebeurtenis, die telken j are meer landgenooten er toe brengt op rustige wijze te genieten van wat dit deel van ons land aan natuurschoon te bieden heeft. Nu is het jammer, dat de groote verkeers weg tusschen de twee grootste steden van Gelderland weinig gelegenheid biedt om van het natuurschoon te genieten. De weg leidt over de twee bruggen (die terecht de trots van ons wegennet uitmaken) en ver der langs boomgaarden in de Betuwe, die in de lente, wanneer ze in bloei staan, aan trekkelijker zijn dan in dezen dagen. Alleen de nog overgebleven bordjes met de uit- noodigingen om te komen kersen eten her ineren aan de aantrekkelijkheden van dit deel van ons land, maar daar hadden de loopers en loopsters weinig tijd voor. Twee keer, zoowel op den heen- als op den terug weg, moest deze weg worden afgelegd en dat is op dezen derden dag in de Vierdaag- sohe voor velen te veel gebleken. Wel was er door de autoriteiten alles in het werk gesteld, om het den deelnemers v'zoo prettig mogelijk te maken. De burge meester van Eist had verkeersmaatregelen jgpnomen ten einde den weg zooveel moge lijk vrij te houden, aan de beide beginpun ten van den weg waren doeken gespannen, waarop den automobilisten en motorrijders fip het hart werd gebonden, den wandelaars ijriyi dezen afstandsmarsch zooveel als kon rvi<ij baan te geven en een auto van de Gel .dénche verkeersinspectie reed over het vpapcours heen en weer, waarbij door een luidspreker aan het verkeer aanwijzingen weden gegeven, die aan het vlot verloop £van dezen marsch ten goede kwamen. Maar het bleef twee maal de betonweg Nijme- tgeaArnhem en menigeen is op den terug weg de Rijnbrug overgetrokken, met een zuaht denkende aan den langen, eentonigen «Drukken weg, welke nog voor den boeg fcn Arnhem zelf was alles weer zoo best, als men het maar mocht verwachten. De loopers van 50 en 55 K.M. hadden nog een prachtig parcours in de omstreken, over den fraaien ScHeimscheweg met zijn prachtige vergezichten en afwisselende beplantingen Wel was het terrein tamelijk geacciden teerd, doch het natuurschoon vergoedde ruimschoots alle ongemakken en een gladde weg maakte het een genot om hier van de partij te zijn. De wandelaars, die 40 K.M. aflegden, onder wie, naar men weet, steeds zijn de militairen met zware bepakking, kwamen niet verder dan de stad, waar ze in Musis Saerum een uiterst gezellig rustpunt hadden. Den 30-ers was echter niets van dit alles beschoren. Zij moesten op 5 K.M. van Arnhem, met het gezicht op de torens en de bogen van de nieuwe Rijnbrug rechtsom keert maken. Zij zagen tweemaal Eist en Lent en mochten tweemaal de imposante Waalbrug passeeren. Dat was alles en lij hebben het, psychologisch gesproken, mis schien wel het moeilijkste gehad. Deze dag, die aanvankelijk zwaar en moeilijk scheen te worden, is toch tenslotte gebleken een dag met goede resultaten en weinig uitvallers te zijn. Want, wy mogen er ons toch over verheugen, dat op den derden dag slechts zes uitvallers te notee- ren waren. Dat zal voor een deel wel aan de gunstige weersomstandigheden te danken zijn, voor een deel (en voor een zeer be langrijk deel) aan de goede conditie, waar in de loopers en loopsters aan deze afstands marschen deelnemen. Het verloop is wel uiterst plezierig en de leiding is er dan ook zeer tevreden over. Olympische spelen. DE OLYMPISCHE VLAG IN BERLIJN. Gistermiddag is in Berlijn de Olympische vlag uit Los Angeles aangekomen. De voor zitter van het organisatie-comité van de vo rige Olympische spelen, overste William Gay Garland, die tevens het oudste lid van het internationaal Olympisch-comité is, bracht de door de Amerikaansche vlag om hulde Olympische banier in een speciale zinken kast naar de Duitsche hoofdstad. Op het station Friedrichstrasse hadden zich ha gen van Amerikaansche en Duitsch vrien den van den grijzen voorvechter der Olym pische spelen opgesteld om hem te begroe ten. DE OLYMPISCHE FAKKELLOOP. Om 21 u. 30 Griekschen tijd kwam gister de estafettelooper met het Olympisch vuur op het stadsplein te Koziani, binnen, waar hij door een reusachtige menschenmenigte werd ontvangen. Een nationale dans, waar aan meer dan honderd meisjes deelnamen, werd opgevoerd. Daarna ging het weer verder en bij het plaatsje Elassona werd de Macedonische grens gepasseerd. Paarden. KORTEBAANDRAVERIJ TE HOORN. De Woensdag te Hoorn gehouden korte- baanharddraverij, waaraan door 27 paarden werd deelgenomen, had den volgenden uit slag: le pr. 250: Our Dream, eigenaar K. Wijk te Laren, berijder B. Bolwijn; 2e prijs 100: Uilenspiegel, eigenaar A. J. Kats te Sloterdijk, berijder W. Geersen; 3e en 4e prUzü 50 en 25 gedeeld door Vitesse S.W., eigenaar Stal Bakkum te Bakkum, be rijder J. van Leeuwen Sr., en Robert A. Lee, eigenaar Corver, Amsterdam, berijder M. Siderius. Voetbal. WACKER NAAR NEDERLAND. Naar wij vernemen zal de bekende Oos- tenryksche voetbalclub „Wacker" in Augus tus a.s. enkele wedstrijden in ons land ko men spelen. Boksen. OM HET EUROPEESCH KAMPIOEN SCHAP WELTERGEWICHT. Wouters wint van Sanders op punten. Gisteravond is in Brussel een partij over 15 ronden van drie minuten gebokst om het Europeesch kampioenschap in het weiter- gewicht tusschen den Belg Wouters en on zen landgenoot Leen Sanders. Reeds in de eerste ronden werd er fel gestreden, doch hoewel beide boksers hard sloegen, was de dekking zeer goed. Het was echter geen mooie strijd en van een voordeel voor een der boksers was geen sprake. In de zesde ronde evenwel kreeg Sanders een buitenge woon harde uppercut te incasseeren, welke hem in de touwen deed tuimelen, doch hij herstelde zich even later goed en bokste moedig verder. Toch had deze slag zijn uit werking niet gemist en Wouters was nu voortdurend in de meerderheid. In de vol gende ronden verzamelde de Belg veel pun ten door goed geplaatste stooten op lichaam en hoofd en hoewel onze landgenoot zich dapper verdedigde en Wouters eenige ma len geducht in het nauw dreef met ontstui- mige aanvallen was het toch duidelijk, dat Zwemmen. Zwaar gestraft wegens dronken schap Kort voor de aankomst van de „Man hattan", aan boord waarvan zich de Ame rikaansche Olympische ploeg bevind kwam het Amerikaansche Olympische Comité voor een slotzitting bijeen. Hiei werd besloten de beroemde Amerikaansche zwemster mevr.E leanor Hol m J a r- r e 11 wegens het herhaalde malen negee- ren van de trainingsvoorschriften als lid van de Olympische ploeg te schrappen en uit te sluiten van deelneming aan de Olympische zwemwedstrijden. Deze zware straf, die Amerika waar schijnlijk een Olympische zege zal kosten, is niet op lichtvaardige gronden uitge sproken. De meervoudige wereld- en Olympische kampioene werd reeds meer dere malen in de bar van de „Manhattan" aangetroffen, hoewel zulks ten strengste verboden was. De voorzitter van het Amerikaansche Olympische Comité, Avery Brundage had haar toen een ernstige be risping toegediend. De zwemster had dan steeds geantwoord, dat champagne tot haar training behoorde en dat men het wel niet zou wagen, haar te straffen, daar zy ongetwijfeld een gouden medaille voor Amerika zou veroveren. Toen zij echter op den laatsten dag van den overtocht faj aangeschoten toestand werd aangetroffen besloot het Olympisch Comité, hoe noodé dan ook, tot drastische maatregelen over te gaan. De zwemster moest dadelijk haar Olynj. pische uniform teruggeven en daarna werd haar medegedeeld, dat zy na aankomst te Hamburg onmiddellijk met de „Bremen" naar Amerika moet terug keeren. Eleanor Holm (x), Amerika's beste zwem ster en Willy den Ouden's zwaarste con currente, die wegens wangedrag niet te Berlijn zal zwemmen en onmiddellijk teruggestuurd is naar Amerika. slechts een k.o. Sanders de overwinning zou kunnen brengen. In de laatste ronde trachtten beide boksers dit dan ook te forceeren en van mooie bokssport viel niet veel te genieten. Met al- gemeene stemmen werd de Belg tot win naar op punten verklaard, waarmede hij den Europeeschen titel, die vacant was, veroverde. Van de Nederlandsche suppor ters had Sanders een tuil bloemen in ont vangst te nemen. Wielrennen. R. V. ALCMARIA. Woensdagavond hebben de renners wederom deelgenomen aan de trainings wedstrijden op de Alkmaarsche Wieler baan. Door het mooie weer was er een talrijk publiek opgekomen dat de renners luide aanmoedigde in hun strijd. Dit is voor alle wielrenners het teeken er een schepje op te gooien. Jammer was het dat er door een valpartij eenige renners werden uitgeschakeld. Door de groote opkomst van nieuwelingen moest er in 2 serie's beslist worden wie er in de finale kwamen. De finale om den wisselbeker (50 ron den) voor nieuwelingen bracht veel span ning, ten slotte zegevierde Bosma; 2. Groene woud Kramer; 3. Bouman; 4. P. Evers. Zoo bracht ook de finale voor den afval- wedstrijd (voorafgegaan door 2e serie's) veel spanning. Weer was het Bosma die als eerste de streep passeerde; 2. P. Evers; 3. J. Bouman; 4. De Zeeuw. De 80 rcnde-races voor amateurs bracht de gewenschte afwisseling. J. Groot, Frank, Schipper en Kager waren het die zich zelf en anderen geen rust gunden, doch steeds wisten de gewenschte ronden te bemach tigen. De uitslag ten slotte was 1. J. Pronk; 2. J. Derksen; 3. J. Groot; 4. J. Zandvoort. Na de pauze volgde een koppelwedstryd voor amateurs en nieuwelingen over 150 ronden. Mooi en heel hard is deze graag geziene wedstrijd verloopen. Direct van den start af probeerde FrankGroot een rond je te pikken, steeds was het koppel weg Daarna een vinnige uitlooppoging van het nieuwelingenkoppel Bosma—Evers, doch ook dit liep op niets uit tot eindelijk het koppel Derksen—Pronk en Groot—Frank weg waren, gevolgd door Aukes—Schipper. Na langen strijd wisten deze 3 koppels een ronde te veroveren, waardoor FrankJ. Groot nog een premie verkreeg. Zoo ein digde de wedstrijd met 3 koppels met 1 ronde voorsprong op de rest, doch de kop pels Derksen—Pronk, Frank—Groot ein digden elk met 14 punten; zoodat zy beiden de eereronde reden. Derksen—Pronk 14 p.; Groot—Frank 14 p.; 3. Aukesr—Schipper op 1 ronde; 4. Gebr Zandvoort 7 p. Ook de overige kop pels hielden tot het einde stand. Le Greves wint wederom de eerste halve etappe; Middelkamp evenals Woensdag op de zesde plaats. Gisteren werd de viertiende etappe van de ronde van Frankrijk verreden van Mont- pellier naar Perpignan. Evenals de dertiende is ook deze etanne her naarSNkkhn Verdeeld' nl- Montpel- 103 k m Narbonne over een afstand van 103 K M. en van Narbonne naar Perpignan halve' iegen hLt h°rl0ge over 53 K-M. Deze halve etappe werd een herhaling-van die een k'1 Het geheele Pekton draaide in eSdsoSt «aChter Clkaar aan en in (lt'" eindsprint moest weer de beslissing vallen dezelfde etappe doch h ^°"g )8ar Won hU mui. 12 Jc X'r n n er 3 uur er. De Belg Meulenberg werd wederom voor de derde maal met gering verschil geklopt en kwam als tweede bin nen, onmiddellijk gevolgd door Bertoces (Frankrijk) onafhankelijk toerist, May» (Frankrijk), Thietard (Frankrijk) onafha» kelyk toerist, en Middelkamp (Nederland). Vervolgens kwamen in denzelfden tijd als de winnaar 42 renners aan, *A ook onze landgenooten, de gebroeders van Schande), in het algemeen klassement bracht deze uitslag dus geen verandering. De Belgen weer de snelste tl»- rijder*. Arr ham baud geeft op ea Kylvain Maes beeft acht voorsprong op Magne. Nadat gistermiddag de eerste helft van de veertiende etappe van de ronde van Frank rijk over een afstand van 103 K.M, van Montpellier naar Narbonne door Le Greves was gewonnen, werd in aansluiting daarop het tweede gedeelte naar Perpignan, dat 61 K.M. verder is gelegen verraden. Evenals eergisteren was ook deze tweede rit een strijd tegen het horloge en wederom hebben de Belgen zich onbetwist de sterkaten ge toond. Eerst werden twee groepen loensten gestart, toen volgde de Belgische ploeg, ver volgens startten weer de Nederlanders te- samen met Duitschers, Zwitsers en een Joe goslaaf, dan kwam de Spaansch-Luxemburf- sche ploeg en het laatst vertrokken de Fran se hen. Er werd een zeer behoorlijk tempo ingezet en Sylvain Maes, die wederom eer ste werd met een tijd van 1 uur 35 min. 16 sec., deed er bijna vier minuten korter over dan Archambaud het vorige jaar. Dit jaar kon Archambaud deze prestatie niet herha len omdat hij had opgegeven. In het begin van de tour Frankrjjk's hoop, is 1>Ü later zoo afgezakt en daardoor moreel ge knakt, dat hy mede als gevolg van zyn ver wondingen tydens valpartijen opgeloopan, gisteren moedeloos den stryd staakte. Dit b dus na Romain Maes de tweede van de Azen, die er het bijltje heeft moeten bij neerleggen. De Belgische ploeg was dus de snelste, doch ook de Franse hen weeren zich heter dan gisteren en deden er slechts 23 sec lan ger over. Onze landgenoeten hebben het met erg getroffen met hun buitenlandscha colle ga's. Eergisteren werden zij hierdoor ook reeds gehandicapt, wat wel hieruit blijkt dat drie rijders uit hun groep uitvielen en ook gisteren moesten zij voortdurend als lo comotieven fungeeren, terwijl de overige renners de grootste moeite hadden, de Ne derlanders bij te houden. Slechte van den Zwitser Am berg ondervonden onze landge nooten steun. In het algemeen klassement liepen Sylvain Maes en Vervaecke verder uit op hun Franschen rivaal Magne. Maes heeft op Vervaecke bijna vijf en op Magne ruim acht minuten voorsprong. Van onze landgenooten moest Al bert van Schendel een plaats opschuiven en ging van de 19e naar de 20e plaats. Middelkamp ging, evenals Anton vaD Schendel, een plaats vooruit en onze landt* nooten bezetten nu resp. de 27e en 39e plaats. De renners zijn nu aan den voet van de gigantische Pyreneeën aangekomen. Van daag zullen zij een dag in Perpignan kun nen rusten en zich voorbereiden op den grooten strijd, die ongetwijfeld in volle he vigheid Zaterdag a.s. in de majestueib" bergen zal worden gestreden. De uitslag van de tijdrace luidde: 1. Sylvain Maes (België) 1 uur 35 min- 1 sec.; 35e. Albert van Schendel, Anton v* Schendel en Middelkamp ln 1 uur 40 tnin- en 42 sec. Algemeen klassement: Sylvain Maet (Be gië) 88 uur 43 min. 52 sec.; 20. Albert van Schendel 90 uur 7 min. 11 sec.; 27. M»dd**" kamp 90 uur 22 min. 52 sec.; 39. Anton v»n Schendel 91 uur 12 min. 8 sec. Landen klassom ent: 1. België 207 uur min. 34 sec.; 2. SpanjeLuxemburg 207 u" 38 min. 41 sec.; 3. Frankrijk; 4. Nederl* 271 uur 42 mip. 11 sec.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8