ONDRAGELIJKE
BRANDWONDEN
i
KLOOSTERBALSEM
Engeland bouwt een tweede „Queen Mary"
h« (.u v«,d.chSt^ciisrn?
DE VELLEN HINGEN ERBIJ
Dank zij KLOOSTERBALSEM komt
zijn hand weer goed in orde
„Geen goud zoo goed"
4000 man werken aan den bouw van het
nieuwe reuxenschip. Indirect werk voor
300.000 menschen.
Steeds grootere en snellere
Oceaanreuzen.
Langs den rietzoom.
Aanbod
Rechtszaken
Kantongerecht te Alkmaar.
„'t Gebeurde door kokend heete olie en
mijn rechter hand was geheel en al
wond. Ik was ten einde raad en huilde
van de ondragelijke pijnen. Mijn man
heeft mijn hand dadelijk verbonden
met Kloosterbalsem, welke we altijd
voor ons kleintje in huis hebben. U kunt
er zich geen voorstelling van
hoe dat ineens heerlijk verzachtte. Ik
geef de heilige verzekering, dat ik
zelf verstomd sta over het wonder.
Binnen 14 dagen was mijn hand weer
gewoon.' Mevr% fr. te 'a-O.
AKKER'S OSIOtNfït TI» INZAOt
Onovertroffen bij brand-en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wrijf middel "U
Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren
Schroefdooo 85 et Potten: 62)4 et en 1.04
De voorzitter las hierbij een schrijven van
den heer Met voor, waarin deze mededeelde
niet bereid te zijn de kosten van bestrating
voor zijn rekening te nemen.
De heer de Boer deelde mede een ambte
naar van Gemeentewerken te Alkmaar te
hebben gesproken, die meende dat met een
gedeeltelijke bestrating, het z.g. ophalen
der straat, veel kan worden bereikt, en
hiertoe is de heer Met wel bereid.
Besloten werd aan den heer Met als voor
waarde op te leggen, dat hij deze kosten
van gedeeltelijke bestrating voor zijn reke
ning neemt, waarna nieuw advies van Alk
maar voor de overname zal worden afge
wacht.
1. Een schrijven van het r.k. schoolbe
stuur, verzoekende 80 pCt. van de geschatte
waarde der schoolgebouwen te mogen ont
vangen, overeenkomstig de gewijzigde 1. o.-
wet 1920.
De heer van der Post zou dit eens nader
willen bezien. Z.i. profiteert het schoolbe
stuur hier ten onrechte van, daar de ge
schatte waarde voor dezen tijd veel te hoog
is. Voorts zou hij voorwaarden willen op
leggen.
De voorzitter antwoordde, dat het eerste
onmogelijk is, daar de wet op dit punt dui
delijk is. De geschatte waarde kan niet
worden verlaagd, hertaxatie is niet moge
lijk. Ook voor voorwaarden voelde hij niet
veel, wijl de wet practisch reeds alles heeft
geregeld. Ten slotte werd het voorstel van
B. en W. om aan het verzoek van het
schoolbestuur te voldoen, aangenomen.
Een schrijven van G. Schot, verzoekende
tot
het
or
de
een bijdrage in de kosten van buitengewoon
lager onderwijs voor zijn zoontje. Op voor
stel van B. en W. werd besloten een bijdra
ge in de kosten te verleenen tot de helft
daarvan, met een maximum van 30.
Rekening 1935.
B. en W. stelden voor over te gaan
benoeming der commissie, belast met
nazien der rekeningen over 1935. De voor
zitter verzocht den raad, uitgezonderd d"
beide wethouders, als zoodanig te fungec
ren, wat werd aangenomen.
Geen kindertoeslag voor den
veldwachter.
B. en W. stelden voor om afwijzend te
beschikking op een verzoek van den veld
wachter, hetwelk in de vorige vergadering
werd aangehouden, om hem kindertoeslag
te verleenen. B. en W. motiveerden dit met
te wijzen op de overige inkomsten en de
tij dsomstandigheden.
De heer Leering zeide namens den raad,
dat deze de zaak heeft bezien, en dat hij
zich met het voorstel vereenigde, weshalve
geen kindertoeslag zal worden verleend
Verplaatsing lantaarn.
B. en W. deelden bij monde van den voor
zitter thans mede, dat met Oterleek onder
handeld wordt over de verplaatsing van een
lantaarn aan de Noordervaart in die ge
meente, waardoor een betere verlichting
kan worden verkregen. Over deze verlich
ting is vrij veel geklaagd, en met deze ver
plaatsing is de kwestie opgelost. De kosten
zullen met Oterleek worden verrekend.
Suppletoire-begrooting 1935.
De voorzitter bood de twee suppletoirs
begrooting over 1935 aan, waarbij nog een
inkomtspost moest worden verrekend. Deze
suppl.-begrooting werd vastgesteld.
Gemeentebegrooting 1936.
Een schrijven was ingekomen van Ged.
Staten, houdende een aantal aanmerkingen
op de ingezonden gemeentebegrooting voor
1936. De voorzitter deelde mede, dat deze
aanmerkingen meest van administratieven
aard zijn, en de eindcijfers niet zullen ver
anderen. Hij stelde dan ook voor aan de ge
maakte aanmerkingen te voldoen, en de be
grooting dien overeenkomstig te wijzigen,
waartoe met algemeene stemmen werd be
sloten.
Reglement burgerlijk armbestuur
De voorzitter deed mededeeling van een
schrijven van Ged. Staten, houdende ver
zoek het reglement voor het Burgerlijk
Armbestuur aan te vullen met een bepa
ling, waarbij een controle van kas en boe
ken van den administrateur wordt voorge
schreven.
B. en W. betreurden deze bepaling, doch
stelden niettemin voor aan dit schrijven te
voldoen, aangezien dit een wensch is, die
tegenover alle gemeentebesturen is geuit,
en waaraan men zich moeilijk kan onttrek
ken. Er werd besloten een bepaling betref
fende een controle per kwartaal op te ne
men in het reglement.
Hierna sluiting der vergadering.
(Van onzen Londenschen correspondent.)
De Engelsche regeering heeft thans of
ficieel bekend gemaakt: aan den bouw van
een zusterschip van de „Queen Mary" zal
zoo spoedig mogelijk begonnen worden.
Het bericht hing al een tijd in de lucht,
men voelde het aankomen, want het valt
niet langer te ontkennen, dat de Oceaan
reus, die nu wanhopige moeite doet het
„Blauwe Lint" te veroveren, een desillusie
is geworden. Daartoe moet men de men
taliteit van het Engelsche publiek begr-
pen want in de eerste plaats is het niet
de directie van de Cunard White Star, die
dit schip heeft gemaakt, noch de scheeps
bouwkundig ingenieur, noch de klinknagel
drijver van John Brown and Co. td. Het is
de man in de straat geweest, de ambtenaar
die naar zijn werk gaat, de melkboer die
z'n klanten langsrijdt en de generaal achter
z'n stafkaartentafel, die beslisten, dat er
een „Queen Mary" gebouwd zou worden,
en het is hetzelfde publiek, dat nu beslist
dat er een nóg grooter, nóg sneller schip
voor de marine tot stand zal komen. „The
best in the world", en direct!
Dat de „Queen Mary" vermoedelijk het
meest luxueuse schip ooft gebouwd, tril-
lingvrij is, interesseert al geen mensch
meer.
Zij heeft op haar eersten overtocht het
bestaande record niet geslagen als ex
cuus kon toen mist gelden. Op haar twee
den tocht heeft zij het ook niet gehaald, en
dat is in de openbare meening haar dood
vonnis geweest. Al breekt zij het record
vandaag of morgen nog: het zal niet meer
helpen. Dat deskundigen in bootjes rond
de vier schroeven varen met geleerde ge
zichten, hier een stuk van een machine
vijlen, daar wat bijlasschen en achter hun
oor krabben, is volgens „men", hoogstens
een affront. Dan maar weer een ander
schip.
De „Mauretania" voerde twee-en-twin-
tig jaar den Blauwen Wimpel; daarna
waren het de Duitsche „Bremen" en „Euro
pa", de Itlaliaansche „Rex" en „Conté di
Savoia", dat toen juist de Franschen met
de „Normandie" gingen meespreken heeft
de maat in het Britsche wereldrijk doen
overloopen.
Volgens Engelsche begrippen heeft de
Franschman immers maar twee natuur
lijke plaatsen in het heelal: vóór of achter
de tapkast. Op zee hoort hij niet thuis.
Publieke opinie, pers, radio en film hebben
elkaar in wisselwerking opgezweept nu
zit men aan den grond.
Staaltje van Engelsche mentaliteit.
Een heerlijk staaltje van de mentaliteit
hier is het volgende, dat misschien al in
Nederland bekend is geworden. Een redac
teur schrijft in zijn krant:
„Het is welhaast vanzelfsprekend dat een
Engelsche boot den Blauwen Wimpel in
top voert".
Den volgenden dag zullen de haren van
den armen man wel ten berge zijn gerezen
toen hij een stroom ingezonden brieven
ontving, waarin hem het woord „welhaast"
ernstig werd kwalijk genomen! Een hoofd
artikel was noodig om de gemoederen te
bedaren. Men zou zoo'n grap verwachten
in „Punch" hier was het ernst.
Toen wij verleden week een bekend West
End nieuwstheater bezochten, en het „ge-
dokter" aan de „Queen Mary" op het doek
verscheen, begon het publiek hoorbaar te
gapen. Duidelijker symptoom van „moe
heid" is in Engeland niet denkbaar! Maar
even daarop, toen de vaandeluitreiking in
Hydepark en de moordaanslag op den
koning vertoond werd, stond men als één
man op.
Dravend hotel of zeekasteel?
Een factor die ook meespreekt is de
smaak van het internationale reizigers
publiek, en hierin is de „Normandië" haar
concurrente ver vooruit. De Franschen
hebben alles in het werk gesteld om een
soort „drijvend hotel" te krijgen. Van bin
nen en buiten is alles gladgestroomlijnd.
De reiziger waant zich in een Continentaal
„Palace". Over het boegdek bij ieder
schip vol kettingen en machines is een
tweede laag dek gebouwd, om deze wan
orde aan het oog van de promenade te ont
trekken, verder bevindt zich vlak bij den
boeg een hooger dek, als een breed scherm
naar voren gebouwd, zoodat overslaand
water zijwaarts wordt afgedrukt.
De korte pijpen geven een gevoel van
stoerheid en macht, en zijn stuk voor stuk
lager naar achteren. Dit haalt het voor
schip (voor het oog dan) óp, terwijl de vier
promenadedekken aan den achtersteven
geleidelijk terugspringen, zoodat men een
„bison" effect krijgt, dat het scheepspro-
fiel veel esthetischer maakt. Een truc
maar het oog wil ook wat.
Niets van dit alles is bij de „Queen
Mary" te vinden, alles is hier traditie, of
zoo men wil conventie. Het voorste dek is
overladen met ankerkettingen en lieren,
direct hierachter krmt de brug. De pijpen
zijn te hoog en te smal en „drukken" het
visueele bfeld. Overal worden de passa
giers eraan herinnerd, dat zy zich op zee
bevinden, een overvloed van koekoeks en
venlilalorschachten breekt de lijnen. Dit
schip is grooter, luxueuser en sneller dan
eenig ander ooit in Engeland gebouwd.
Maar het brengt niets nieuws: het is een
vermenigvuldiging van het bestaande
Merry old England in 20e eeuwsche dimen
sies. Het is een open vraag of men zich in
scheepsbouwerskringen aan deze critiek
zal storen. Zij wordt herhaaldelijk ge
hoord, maarals de Franschen nu maar
niet met al dit nieuwe begonnen waren.
Tot nu toe is er niet veel hoop op. En
geland zou Engeland niet meer zijn als
men zich aan het vasteland iets gelegen
liet liggen.
De nieuwe bouw.
„No. 534" van John Brown en Co. Ltd.'s
scheepswerf, bleek de „Queen Mary te
worden. Volgende maand wordt op dezelfde
werk de kiel geelgd voor de officieele
„No. 552". Het wordt natuurlijk een .»Kni6
George V" een andere mogelijkheid be-
staót eenvoudig niet.
Dit schip is 2000 ton grooter ontworpen
dan de „Queen Mary", welke er 80.773 ver
plaatst. En het zal 500.000 pond sterling
meer kosten, in totaal 5.500.000 pond ster
ling. Vijftien maanden zullen voorbijgaan
met de constructie van de romp, zoodat de
vanstapelloop in den herfst van het jaar
1937 tegemoet gezien kan Worden.
Drie a vierduizend man zijn noodig om
de kiel te bouwen; geen wonder, dat dat
voorspoed brengt langs de Clydebank. En
dat zijn dan nog hoofdzakelijk metaal
arbeiders, want als men alles gaat optellen
wat aan het bouwen van zoo'n zeereus
meewerkt, direct of indirect, komt men op
een 300.000 personen. Dat getal lijkt na
tuurlijk overdreven, maar bij nader inzien
is het dat niet, daar men dit schip eigen
lijk als een hoog-gespecialiseerde stad be
schouwen kan
De reden, dat men het tweede contract
bij dezelfde firma afsluit, is de volgende:
de werf van Brown is nog geheel op het
bouwen van een 80.000 ton schip inge
richt. Was men weer ergens anders begon
nen, dan zou alleen al een bedrag van ruim
vijf millioen gulden aan voorbereidende
onkosten verloren gaan.
Dat „Clydebank" weer een order krijgt
is echter een teleurstelling voor „Tyne-
side", waar Vickers Armstrong Ltd. de
scepter zwaait. Die firma hoeft echter toch
niet te klagen: Vickers heeft tegenwoordig
den wind in de zeilen, zij is gespecialiseerd
op oorlogsmateriaal. En de orders worden
geplaatstbij duizenden tonnen. Juist is
bij Vickers weer de kiel voor een nieuw
slagschip gelegd.
Steeds grootere passagiersschepen voor
de verruiming van den handel en de ver
broedering der naties.
Steeds zwaarder bewapender dread-
noughts.
Welke van dié twee zal op den duur
den Blauwen Wimpel gaan voeren?
GERH. VAN EYSSELSTEIJN.
Rietoevers en rietvelden. Van aller
lei bewoners en van een karak
teristiek bedrijf.
Dat is een stuk Nederlandsch natuur
schoon by uitstek: een rietzoom langs het
water. Die is in het klein wel haast overal
te vinden. Die neemt hier en daar in het
waterland, in den Biesbosch en in het land
van Vollenhove, in het Princenhof en in het
Naardermeer en op vele andere plaatsen
heele gebieden in beslag. Dan is het geen
rietzoom meer, maar een rietveld van vaak
heel groote oppervlakte.
Die rietzoom in het klein, dat wijde riet
veld in het groot, zij geven woning aan
allerlei flora en fauna. Zij zijn mooi op zich
zelf en interessant door hun bewoners. Mooi
op zichzelf; er is de te«re gratie van de
eerste jonge pruiten in de voorjaarszon en
maanden later het wiegen van de donkere
pluimen in den najaarswind. Er is de
ruisching van het ranke riet heel den zomer
door. waarvan Gezelle spreekt en de schoon
heid nog van de dorre en grauwe halmen
als de schaatsen ons langs wijde wegen voor
bij de wintersche rietzoomen voeren. De
plant komt natuurlijk ook elders voor en is
als Phragmites communis inter-nationaal
bekend, maar wij mogen toch zeggen, dat
rietoevers en rietlanden bij uitstek bij ons
land behooren en aan een zeer groot gedeelte
van ons landschap mede karakter en beko
ring geven.
Het riet is mooi op zichzelf. Maar daar
mee houdt zijn schoonheid niet op. Er be
hoeven maar wat flinke toeven te groeien
langs sloot en meer, tot midden in het bouw
land, langs een smal vaartje, tot midden in
het duin aan een kleine plas, of de karakiet
bourt er zijn nest in en laat zijn schetterend
liedje hooren. Dat hoort bij het riet, zooals
de merelzang bij het park behoort en de
roep van de kievit bij de wijde velden. Het
is of in het lied van dezen karekiet het riet
zelf stem heeft gekregen, een wat harde,
wat scherpe, maar toch bekorende en in elk
geval karakteristieke stem.
Bij het riet hoort ook de winde met zijn
witte kelken en de munt met zijn geurig
aroma. De moeraslathyrus hoort erbij in het
natte veenland en het wilgenroosje met zijn
hooge bossen groen door purperen bloei
bekroond.
Bij de wijde, uitgestrekte rietgebieden
hoort de roerdomp, zijn schuwe verschij
ning, zijn merkwaardige roep in den lente
nacht. Over het riet vliegt de kiekendief en
bouwt zijn horst in ontoegankelijke gebie
den, zooals de zwarte stern erover vliegt en
zooals de meeuw en het vischdiefje zich er
graag vertoonen. In 't water langs den riet-
zaam wil de waterlelie graag bloeien en de
gele plomp, in 't natte land langs de oevers
voelt de orchidee zich thuis en de ratelaar
en het kartelblad. Ik doe uit een ryke
overvloed maar een enkele greep. Ik noem
de de vlinders niet, en al de insecten. Ik
noem maar enkele namen, wil even slechts
een suggestie van veelzijdige schoonheid
geven, die de simpele rietzoom al en het
wijde rietveld zooveel te meer aan den op-
merkzamen beschouwer bieden wil.
Ik heb dan over het nut van het riet in
engeren zin niet gesproken. Niet over den
arbeid die velen vinden in het snijden en
het binden, het verladen en vervoeren, het
dekken straks van het riet. Dat is alweer
zeer merkwaardige en voor ons land karak
teristieke arbeid. Het snij den van het riet
met het rietsnit. het miniatuurzeisje als het
ware dat daarvoor gebrnikt wordt. Vaak in
behoorlijke winters met ijs £beurt dit Het-
snijden en dat is het makkelijkst -
de wateren bevroren zyn en ook het
gankelykste moeras bereikbaar wordt
binden van de rietbossen vormt daarna een
B riet-
als
ontoc
Het
binden van ae -
belangrijke winterarbeid. Het dekken
slotte is een apart en veel vakkennis
eischend bedrijf. In vele dorpen is nog
rieten dak algemeen, terwyl ook
dern landhuis een rietdek draagt, dat
is en warm en in den zomer koe
Van dat alles en zooveel meer nog spreek
ons het ruischen van het ranke riet
A. L:
ten-
ver-
het
mo
tte vig
B
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 35 cent bij vooruit
betaling.
Afbraak-materiaal te koop, eiken, grenen,
vuren en ijzeren balken, deuren, ramen,
alle soorten timmerhout, brandhout, enz^
Afbraakhandel KANAALDIJK by het
Oudorperdijkje, Alkmaar.
Prima naaimachine 6-50, besten trap
naaimachine 12.50, luxe hand- en trap
naaimachines, z. g. a. n. (koopjes), P>"irna
jongensfiets 7.50, kinderwagen 3.50.
DEKKER, Laat 182.
Te koop prima Motorrijwiel (Juncker)
IK PK. en 2 rflzadels.
Gevr. soliede platten wagen (niet te
groot).
J. SCHROODER, Groeneweg 3, Bergen.
Te koop meisjesrijwiel 5.50, dames
rijwiel 6 en 4, heerenrywiel met tor
pedonaaf 5.50, jongensrywielen 3.50
4.50.
LIMMERHOEK 18.
en
Prima mangel, beste veeren bedden en
ledikanten, gemakskoffers en closetstoelen,
witte fornuizen, pracht buffetten, stoelen,
piano, enz., z. g. a. n. (koopjes).
DEKKER, Laat 182.
H. D., 3K P K, z. g. a. n., geheel uitge
rust met duo en luchthoora, 75.
RIJKSSTRAATWEG 425, Heiloo.
De Rijwielhal Vrouwenstraat 4 bij het
Ritsevoort heeft nog eenige z.g.a.n. dames-
en heerenrijwielen met org. torpedonaaf en
jongens- en meisjesrijwielen. Tevens een
keurig jongensrijwiel, leeftijd 6 jaar.
Te koop gevraagd lompen 6 ct., wol 35
ct., laken 24 ct. per K.G.
BURGERING'S LOMPENHANDEL, Gr
Nieuwland D 31, Tel. 2435.
Groote partij kapokmatrassen, ledikan
ten, dekens, gez. matrassen, waschtafels,
nachtkastjes, waschstellen. Alle soorten
Meubelen, z. g. a. n., voor een beetje. J. L.
SOSTMAN Jr. Verk. lokaal, Ridderstr. 10.
Pracht glazen vitrine-kastje voor choco
lade enz. 6, petroleumlamp 2.50, prima
veeren bedden uit nette inboedels, linnen
kasten, fornuizen 5, luidsprekers 2.50.
J. L. SOSTMAN Jr. Verkooplokaal Ridder
straat 10.
Te koop z. g. a. n. baanfiets, spotprijs.
Te bevr. RICARDOSTRAAT 6, Rochdale,
Alkmaar.
Te koop een mooie roodbruine kachel
met plaat voor den prijs van 12.50.
DR. SCHAEPMANSTR. 12, Alkmaar.
(Vervolg zitting van 31 Juli)
Teveel naast elkaar.
P. M. Br. en G. v. T. uit Alkmaar haal
den op 27 Juni in de Harddraverslaan te
Alkmaar een tweetal meisjes in, door welk
voorval zij zich geïnspireerd voelden een
wijle met de beide meisjes op te fietsen. Een
politie-agent die het front van vier jonge
lui zag aankomen voelde zich genoodzaakt
tegen de twee nieuw aangekomen heeren
proces-verbaal op te maken.
v. T. die ter terechtzitting was verschenen,
voerde aan dat hij met zyn vriend maar
heel even naast de meisjes had gefietst, om
dat ze even iets wilden bepraten.
Eisch tegen P. M. Br. 2.— of 2 dagen
hechtenis en tegen G. v. T. 2.of twee
weken tuchtschool.
Het hielp niet veel.
De arbeider J. B. uit Alkmaar had eenige
weken geleden voor den kantonrechter te
Alkmaar terecht gestaan verdacht van hen
gelen in de Zuidervaart te Oterleek. Aan
gezien de verdachte toen aanvoerde dat hij
in het geheel niet gehengeld had, was de
zaak aangehouden teneinde de verbalisant
te hooren.
Hoewel de verdachte nogmaals aanvoerde
dat hij in het geheel niet had gehengeld en
dat de verbaliseerde ambtenaar, in casu
veldwachter H. Vierstra uit Oterleek, zulks
ook nooit zou hebben kunnen zien, stonden
de verklaring van de veldwachter lijnrecht
tegenover de lezing van den verdachte.
Eisch 6.— of 4 dagen. Uitspraak 4:—
of 4 dagen.
Bakfietsen aangereden
De vertegenwoordiger C. J. N. uit Bloe-
mendaal, had op 28 April te Uitgeest in de
Langebuurt met zijn auto een bakfiets aan
gereden. Bttn
Het bleek, dat er ter rechterzijde van Be
noemden weg twee bakfietsen waren L
dir^r JSi ZiCh °°k ter ^terzijde een
dergelyk vehikel bevond.
Verdachte die tusschen deze obstakel*
door had willen ryden, had £h Jjggj
f
«•°edrbb.lkT«ur,'j,'^n"d™k °p
feitelijk noodeloos h Verket'r
goed in aanm-'kin» „1 hee,t ver_
boete van 5.__ subs V ei8chte een geld-
o. subs. 5 dagen hechtenis.
Eenzelfde geval had plaats gehad te Win-
kei, waar de chauffeur L. de V. uit Wierin-
gerwaard met zijn auto tegen de bakfiets
van G. Schoen uit Winkel was aangereden
Ook hier stonder er zoowel te rechter als
ter linkerzijde van de Boschstraat te Win
kel opstakels in den vorm van een groen-
tenwagen en een bakfiets opgesteld. Echter
kwam vast te staan dat de V sneller had ge-
reden dan noodzakelijk was. De eigenaar
van den groentenwagen C. de Bakker uit
Winkel, had nog geprobeerd wat ruimer
baan te maken door zijn kar op het oogen-
blik, dat de V. naderde, wat meer aan den
kant te rijden. Hierdoor zou volgens een le
zing van den verdachte, de achterkant van
de kar wat meer op den weg zijn gekomen
waardoor h(j verder had moeten uitwijken
waardoor hij met de bakfiets v. d. melksiyter
G. Schoen in aanraking was gekomen. De
toegebrachte schade aan de bakfiets beliep
een totaal bedrag van 12.25.
De ambtenaar vroeg een geldboete van
12.— subs. 8 dagen hechtenis met toewij.
zing der civiele vordering.
Uitspraak f 8.— of 4 dagen met toewijzing
van de civiele vordering tot een bedrag
van 12.25.
Geen signaal gegeven.
De chauffeur J. v. Br. uit Alkmaar, w«
op den hoek Voormeer—Raaksje in botsing
gekomen met een bakfiets, bestuurd door
C. J. Klaver uit Alkmaar, v. Br. had op ge-
noemden hoek geen signaal gegeven en had
de bocht teveel links genomen zoodat de
aanrijding onvermijdelijk was geworden.
De ambtenaar die vooropstelde dat, met
het oog op de huidige anti-lawaaicampagne,
't signaal geven tot 't hoogst noodzakelijke
beperkt moet worden, was van oordeel dat
de verdachte op genoemd kruispunt signaal
had moeten geven en eischte 3.of 2 da
gen hechtenis. Uitspraak 2.— of 2 dagen
hechtenis.
Gecoupeerd?
De arb. LJ. J. R. was ten laste gelegd dat
hij op 17 Mei met zijn fiets een voor hem
rijdende auto had gecoupeerd. R. had n.L
een autobus willen inhalen toen juist op dat
moment van tegenovergestelde zijde een
ander auto naderde. R. was hierbij tusschen
de beide wagens bekneld geraakt en een
eindweegs meegesleurd. Zooals ook door
een getuige i decharge, J. Stolk uit Eg-
mond, werd onderstreept, had de auto die
uit de tegenovergestelde richting kwam,
zich op de linkerhelft bevonden, omdat de
ze wagen een stilstaande auto passeerde.
Hierdoor was verdachte als het ware tus
schen een wig terechtgekomen.
De ambtenaar die het ten laste gelegde
niet bewezen achtte vroeg vrijspraak. Uit
spraak conform.
Onvoorzichtig achter-uitgereden.
De chauffeur M. B. uit Spanbroek was op
19 Juni in de Gasthuisstraat in aanrijding
gekomen met 'n auto, bestuurd door zekeren
Kallenbach.
B. stond met zijn vrachtauto ter linker
zijde van den weg en wilde achteruitrijden.
Hierbij bad hjj niet goed uitgekeken en was
tegen een uit tegenovergestelde richting
komende wagen gereden.
Eisch 25.of 15 dagen. Uitspraak over
8 dagen.
Verkeerd ingehaald.
E. Honing, wonende te Bergen aan Zee,
reed op 21 Juni op den weg tusschen Dim
men en Castricum en wilde een tweetal
voor hem rijdende motorrijders inhalen.
Na de eerste hiervan gepasseerd te hebben
bleek de tweede motorrijder niet van zins
te zijn hem langs te laten, daar deze zijn
snelheid zoodanig opvoerde dat de heer
Honing het raadzaam achtte maar achter
te blijven. Toen hij weer naar rechts wilde
gaan was daarop plotseling de reeds ge
passeerde motorrijder P. Boef uit Amster
dam hem rechts gepasseerd. Doordat een
der inzittenden den bestuurder tijdig had ge
waarschuwd, had deze een aanrijding kun
nen voorkomen.
De ambtenaar die de manoevre zeer ge
vaarlijk achtte, eischte een geldboete van
15-subs. 10 dagen hechtenis. Uitspraak
conform.
(Uitspraken van de strafzitting van
Vrijdag 31 Juli 1936).
Overtredingen van d e M o-
tor en R y w i e 1 w e t: N. T. te Ha
renkarspel, 3 boete of 1 week tuchtschool.
J. J. H. te Schagen, f 4 en 2 boete of 2
maal 1 week tuchtschool H. W. H. te Am
sterdam 0.50 boete of 1 dag hechtenis. W.
v. R. te Amsterdam, 1 boete of I dag
hechtenis. C. S. te Amsterdam, A. J. v. G. te
Amsterdam, H. B. te Alkmaar. A. Z. te de
Ryp, ieder 1 2 boete of 2 dagen hechtenis.
N. B. te Amsterdam, S. B. Z. te Castricum,
X V. te Schermerhorn, W. C. T. te Alkmaar,
H. C. M. te Amsterdam, ieder 3 boete of 3
dagen hechtenis. S. N. B. te Alkmaar, M. S.
te Alkmaar, P. R. te Limmen, ieder f 4
boete of 4 dagen hechtenis, Th. v. D. te
Uitgeest, 8 boete of 8 dagen hechtenis.
Overtredingen van de Po*
litieverordeningen:
R P. v. d. V.te IJmuiden, P. E. S. te Am
sterdam, ieder f 1 boete of 1 dag hechtenis-
A. P. N. te Limmen, H. F. te Uitgeest, C. J-
v. L. te Wormerveer, J. B. te Beverwijk, A.
K te Hoorn, A. G. te Ede, ieder f 2 boete of
2 dagen hechtenis. P. v. W. te Zwaag f 2-50
boete of 2 dagen hechtenis. L. S. te Bak-
kum, Th. B. te Zaandam, F. G. W. te Alk
maar, M. R. S. te Alkmaar, W. N. B.
Alkmaar, ieder 3 boete of 3 dagen hechte
nis.
Overtrad in g van artikel 403
van het Wetboek van Straf
recht (openbare dronkenschap):
D. D. te Alkmaar, 6 boete of 6 dagen
hechtenis.
Overtreding van de v i s s c h e-
r i) w e t:
L. D. te Heiloo, 2 maal 2 boete of 2 da
gen hechtenis. A. T. te Oudkarspel, J. C*
Koedijk, ieder 3 boete of 3 dagen hechte-
nis.
Overtreding vande Arbeid »-
wet:
J. G. K. te Bakkum, 3 boete of 3 dagen
hechtenis.