4*achten o ft
£atuü en Juin torn»
De „Queen Mary's van de lucht.
Glimlachie
j Op dit verzoek is gunstig beslist. Voorloo-
pig zullen nog aanvragen in behandeling
worden genomen.
"I Vergoedingen.
Engeland's gigantische luchtvaartplannen.
Oude zeewegen... door de wolken.
Ook in de lucht:
„Nevigare neceese eet
Plotseling werden deze colporteurs over
vallen door een groep communisten die per
fiets waren gekomen. Zij gingen de N.S.B.-
ers met stukken hout, fietspompen en hon-
denzweepen te lyf. De jongemannen werden
deerlijk mishandeld, daar zij tegen de over
macht niet opgewassen waren. Een der
N.S.B.-ers ontving een slag met een fiets
pomp op het hoofd en bleef bewusteloos
liggen. Een andere een man van 64 jaar
werd ook tegen de straat geslagen en
mishandeld. Na dit optreden verdwenen de
communisten in de richting Rotterdam.
REGELING DER ZIEKENVERZORGING.
Wijziging in het wetsontwerp.
Bij vierde nota van wijzigingen in het
wetsontwerp tot regeling der ziekenfondsen
zijn verschillende veranderingen aange
bracht.
De minister heeft zich aldus de toe
lichting tot deze nota gesteld gezien voor
de vraag, of het ontwerp-ziekenfondswet
moest blijven liggen of worden ingetrokken
of verdere behandeling van dit ontwerp
met het doel, dat een wettelijke regeling tot
stand komt, noodig is. Hij is tot de slotsom
gekomen, dat een wettelijke regeling om
meer dan één reden in hooge mate ge-
wenscht is. Allereerst, omdat er kleine
fondsen bestaan, die niet dan gebrekkig
in de noodige hulp kunnen voorzien. Fond
sen met grooteren omvang zijn voor den
geneeskundige verzorging der arbeiders
noodig.
Bovendien is het nuttig, dat eenheid van
verzorging en van behandeling van zaken
onder de fondsen bestaat. Daarbij is eenig
toezicht van hooger gezag zeer wenschelijk.
Er bestaat ook strijd tusschen fondsen en
geneeskundigen. Er is een zekere neiging,
de zgn. vrije artsenkeuze af te schaffen en
de geneeskundigen te maken tot ambtena
ren van de fondsen. Dit is niet in het be
lang van den geneeskundigen stand en van
de patiënten, die alleen bij zeer groote
fondsen in beperkte mate wellicht eenige
kunnen keuze hebben tusschen enkele aan
dat fonds verbonden geneeskundigen.
De vrije artsenkeuze wordt van de zijde
der geneeskundigen voor de groote meer
derheid terecht als eisch gesteld. Anderzijds
moet worden gewaarborgd, dat het fonds,
en de leden van het fonds, tegenover even-
tueele misbruiken van de zijde der medici
en pharmaceuten niet machteloos staan.
De regeering heeft, ook in verband met
art. 50 van de ziektewet, de roeping, te wa
ken en maatregelen te nemen in het belang
van de goede verzorging van zieke arbei
ders. De minister stelt er daarom prijs op,
dit wetsontwerp zoodra mogelijk verder te
behandelen en het wet te doen worden.
INSTALLATIE BURGEMEESTER
VAN BREDA.
Gistermiddag te drie uur werd de nieuw
benoemde burgemeester van Breda, de heer
E. W .Th. van Slobbe, als zoodanig geïnstal
leerd.
Wethouder van Buitenen zegt hem in zijn
■welkomstrede zonder eenig voorbehoud den
loyalen steun toe van B. en W. en den ge
meenteraad.
Burgemeester van Slobbe wees in zijn
rede op verbetering in den economischen
toestand en waarschuwde tenslotte de Bre-
dasche bevolking voor het communistische
gevaar, dat, gesteund door buitenlandsch
kapitaal, overal tracht kernen van onrust te
stichten.
MAJOOR BRASSER OVERLEDEN.
Uit Zwitserland is bericht ontvangen, dat
daar plotseling is overleden majoor J. P.
Brasser, hoofdinspecteur van het zesde re
giment veldartillerie te Leiden, die op een
vierdaagsche bergtoer was.
Majoor Brasser werd geboren te Uitgeest
op 4 November 1883. Hij werd benoemd "ot
tweede luitenant bij het 4e reg. veldartille
rie op 19 Juli 1907, tot le luitenant op 30
September 1910, tot kapitein op 15 Maart
1923 en daarna volgde op 25 Maart 1936 zijn
benoeming tot majoor bij het 6e regiment
te Leiden.
Majoor Brasser was ridder in de orde van
de kroon van België.
GOEDERENVERVOER NAAR BELGIE.
Aangezien vele vervoerders niet op de
hoogte bleken te zijn van de nieuwe bepa
lingen betreffende het goederenvervoer voor
rekening van derden naar België, of zich
niet tijdig de gegevens konden verschaffen
voor het aanvragen van de voortaan daar
voor vereischte machtiging, heeft de Kon.
Ned. Toeristenbond A.N.W.B. tot het Belgi
sche ministerie van verkeerswezen het ver
zoek gericht, den datum van 25 Juli, welke
aanvankelijk als uiterste termijn voor de in
zending der aanvragen was gesteld, niet te
handhaven.
Maar kind!doe toch zooals
ik!als ik een brief krijg waar
onaangename dingen in staan,
scheur ik hem stuk, zonder hem te
lezen!
De Nederlandsche regeering heeft deze
zaa in behandeling, teneinde een speciale
eenvoudiger Belgisch-Nederlandsche rege
ling te verkrijgen. Door dit uitstel wordt de
kans vergroot, dat zulk een regeling tot
stand zal komen, hetgeen de betrokken
Nederlandsche vervoerders met instem
ming zouden begroeten.
I J. C. E. SAND OVERLEDEN.
Gistermorgen is te Amsterdam plotseling
overleden de bekende journalist J. C. E.
Sand. De heer Sand was gedurende de laat
ste jaren verbonden aan het „Algemeen
Handelsblad", daarvoor aan de Telegraaf.
Hy was tevens secretaris van de vereeni-
ging „De Amsterdamsche pers".
EEN VECHTPARTIJ TUSSCHEN
JEUGDIGE AMSTERDAMMERS.
Te half tien is gisteravond op Rapenburg
te Amsterdam tijdens een vechtpartij tus
schen opgeschoten jongens een zestienjarige
knaap van zijn rywiel gesleurd. Het slacht
offer kwam zoo ernstig te vallen, dat het
bewusteloos bleef liggen. De geneeskundige
dienst heeft den jongen, die een hersen
schudding bleek te hebben opgeloopen, naar
het Wilhelminagasthuis vervoerd.
BIJBELKENNIS OP DE H.B.S.
Antwoord van den minister op vragen
van den heer Suring.
Op de vragen van den heer Suring in ver
band met een uitspraak, welke door een ver
gadering van directeuren van eenige hoo-
gere burgerscholen in de Noordelijke pro
vincies zou zijn gedaan, nopens de wensche-
lykheid op de openbare hoogere burger
scholen voortaan meer aandacht te wijden
aan de bybelsche geschiedenis, luidt het
antwoord van den minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen:
In de bedoelde vergadering heeft een der
leden in een inleiding gewezen op het ont
stellend tekort aan kennis van den bijbel by
de leerlingen der openbare hoogere burger
scholen. Verschillende directeuren onder
schreven dit. Een der directeu/n opperde
het denkbeeld, een systematische behande
ling van een beknopte bybelsche geschiede
nis te geven bij de les in de Nederlandsche
taal.
De meesten toonden zich daarvan afkee-
rig en voelden meer voor een incidenteele
behandeling bij het onderwijs in Neder-
landsch, geschiedenis en letterkunde. De
aanwezige inspecteur van het gymnasiaal
en middelbaar onderwijs heeft daarbij opge
merkt, dat men in de eerste klasse by de ge
schiedenis, als men de Joden behandelt,
eenigen tijd stil kan staan by de bybelsche
geschiedenis en dat er in de Nederlandsche
les bij de behandeling van uitdrukkingen,
aan den bijbel ontleend, aanleiding is tot in
gaan op de bybelsche geschiedenis, evenals
in de literatuurles in de hoogere klassen,
terwijl men ten slotte by de keuze van de
lectuur ook kan denken aan bybelsche ver
halen. Hiermede bleek de vergadering het
eens te zijn.
De minister is overtuigd, dat een leeraar,
die aandacht wijdt aan de bybelsche ge
schiedenis, geenszins in strijd komt met het
karakter der openbare H.B.S., indien hij zich
bij zijn onderwijs slechts gedraagt naar het
voorschrift dat de onderwijzer zich ont
houdt van iets te leeren, te doen of toe te
laten, dat strijdig is met den eerbied, ver
schuldigd aan de godsdienstige begrippen
van andersdenkenden.
De minister juicht het overigens toe, wan
neer by het onderwijs aandacht gewijd
wordt aan de bybelsche geschiedenis, voor
zoover personen en omstandigheden daarte
gen geen beletsel vormen.
KNAAP BIJ HET OVERSTEKEN
DOODGEREDEN.
Gisteravond is de zevenjarige A. Boere op
den hoek van de Schiedamschen Singel en
de van Brakelstraat by het oversteken van
den ryweg door een vrachtauto gegrepen.
Een der achterwielen ging den jongen over
het hoofd. De knaap werd naar het zieken
huis aan den Coolsingel overgebracht, al
waar hij bij aankomst is overleden.
POSTVERZENDING NAAR SPANJE.
Blijkens mededeeling van de Fransche
postadministratie worden wederom brieven
malen verzonden door de postkantoren te
Madrid en Barcelona. De postverzending
naar Spanje via Portbou is wederom her
steld.
De verzending naar Portugal geschiedt
per schip van Fransche havens uit.
Correspondentie voor Gibraltar, Tanger en
Marokko (uitgezonderd de Spaansche zone)
wordt via Marseille verzonden.
KIND VAN DE TRAP GEVALLEN EN
OVERLEDEN.
Logeerde bij zijn grootmoeder.
Het ongeveer 4)4 jarig eenig zoontje van
de familie van Steendeler uit Amersfoort,
dat logeerde by zijn grootmoeder, mej. de
wed. Clements te Leerdam, had bij het op
staan het ongeluk van de trap te vallen en
op het hoofd terecht te komen in de bene
den-gang Bewusteloos werd het ventje op
genomen en de inmiddels ontboden genees
heer constateerde een ernstige hersenschud
ding. Zonder tot bewustzijn te zijn gekomen
is het ventje in den loop van den middag
overleden.
WAAR STAAN UW MOTOR- EN
CHASSISNUMMERS?
De K.N.A.C. schrijft ons:
De AJ.A.C.R. heeft van de Belgische
Automobielclub bericht ontvangen, dat in
verband met de snelle en eenvoudige af
wikkeling der douaneformaliteiten de Bel
gische douane-autoriteiten het noodzakelyk
achten dat houders van triptieken en Car
nets de passages en douanes op verzoek di
rect de motor- en chassisnummers van hun
wegens kunnen aanwijzen.
In verband hiermede acht de K.N.A.C. het
gewenscht er nogmaals op te wijzen dat men
verstandig doet met alvorens op reis te gaan
zich op de hoogte stellen van de plaatsen
waar deze nummers zijn ingeslagen. En deze
raad geldt niet alleen voor de automobilisten
die naar België denken te rijden maar even
zeer voor hen, die andere landen gaan be
zoeken,
LORD BEAVERBROOK OP
WAALHAVEN.
Op doorreis naar Londen.
Met het Fokker-Douglastoestel H.B.-I.T.A.
van de Zwitsersche luchtverkeersmaatschap-
PÜ „Swissair" arriveerde hedenmiddag om
streeks half drie Lord Beaverbrook, de En-
gelsche krantenmagnaat, op Waalhaven. De
gezagvoerder van het Zwitsersche toestel
was de bekende piloot Mittelhofel, die ook
de eerste film over het Abessinische land
en volk heeft gemaakt.
Lord Beaverbrok was bij een gezelschap,
dat van Berlijn kwam, waar het tegenwoor
dig is geweest by de opening der Olympische
spelen, op doorreis naar Londen.
DOUGLAS FAIRBANKS OP SCHIPHOL.
Doorgereisd naar Berlijn.
Onder de talrijke bezoekers en luchtrei
zigers, die zich tijdens deze drukke dagen
van de Olympische spelen, op Schiphol be
vinden, was gistermiddag ook Douglas Fair-
banks, die uit de Fokker F 22 de Roerdomp
stapte, in gezelschap van zijn echtgenoote
lady Ashley.
Hij ging met de Douglas Oeverzwaluw
door naar Berlyn.
VLEUGEL VAN DE „CLOUD OF IONA"
GEVONDEN?
Het jacht „Chantecler" van Quistrehan
heeft by de klippen van Minquiers, op een
mijl afstand van Bisse-Le-Marie (Fr.) 'n deel
van een vliegtuigvleugel van 6 meter
lengte gevonden. Vermoedelijk is dit een
deel van 't watervliegtuig „Cloud of Irona"
dat sedert drie dagen is verdwenen.
ZWEEFVLIEGER NEERGESTORT
EN GEDOOD.
Binnen het kader der Olympische spelen
zullen ook zweefvliegdemonstraties gehou
den worden. Bij een oefenvlucht is gister
middag tegen 5 uur de Oostenrijker Stief-
sohn tengevolge van het breken van een
vleugel van zijn toestel, neergestort in de
nabijheid van het vliegveld Staaken. Hy
kwam daarbij om het leven.
1 De regeeringscommissaris voor de Ak
kerbouw en de Veehouderij stelt, na de
commisise te hebben gehoord, de vergoe
dingen vast.
2. Bij het uitbrengen van haar advies i*
de commissie gebonden aan de haar dooi
den regeeringscommissaris voor tien Akker
bouw en de Veehouderij gegeven richt
lijnen.
STEUN AAN TEXELSCHE
SCHAPENHOUDERS.
33.000 beschikbaar.
Ter aanvulling van het gister reeds mede
gedeelde laten wij hier het heele besluit van
den minister volgen:
Aan hem, die schapen houdt in de ge
meente Texel en persoonlijk heeft onder
teekend een formulier, welk formulier door
hem moet zijn aangevraagd bij de advies
commissie ten gemeentehuize van Texel
binnen een maand na dagteekening van deze
beschikking, en hetwelk vóór de op het for
mulier vermelde datum door de commissie
moet zijn ontvangen, wordt een vergoeding
verleend per fokooi, welke is begrepen on
der het aantal, bij de inventarisatie van de
maand Mei 1935 opgegeven in de rubriek
„Fok-ooien, vóór 1935 geboren", ten be
drage van:
a. 1.20, indien hij ten genoege van den
regeeringscommissaris voor de Akkerbouw
en de Veehouderij aantoont, dat de scha
pen houderij hoofdbestanddeel is van zijn
bedrijf, en indien van dat bedrijf op de
datum van de inwerkingtreding van deze
beschikking ten minste twee derde gedeelte
van de kadastrale oppervlakte van de in
exploitatie zijnde grond intensief voor de
schapenhouderij wordt benut en naar de
gegevens van de inventarisatie van de
maand Mei 1936 ten hoogste 15 ten honderd
van de kadastrale oppervlakte van de cul
tuurgrond op andere wijze dan als grasland
wordt gebezigd;
b. 0.90, indien hy niet behoort tot de
genen, bedoeld onder a, en een bedrijf heeft,
waarvan op de datum van inwerktreding
van deze beschikking ten minste 50 ten
honderd van de kadastrale oppervlakte van
den in exploitatie zijnde grond voor de
schapenhouderij wordt benut.
Twee oommissies.
Ingesteld wordt:
a. een Adviescommissie voor de steun-
verleening aan de schapenhouderij op Texel;
b. een Commissie van Beroep in zake de
steunverleening voor de schapenhouderij op
Texel.
2. De Adviescommissie voor de steunver
leening aan de schapenhouderij op Texel is
samengesteld als volgt:
mr. A. F. Kamp, burgemeester der ge
meente Texel, voorzitter;
A. J. Keyser, voorzitter van de afdeeling
Texel van de Hollandsche Maatschappij van
Landbouw;
R. W. Stoepker, voorzitter van de afdee
ling Eierland van de Hollandsche Maat
schappij van Landbouw;
C. de Wit, voorzitter van de afdeeling
Texel van de Roomsch Katholieke Land- en
Tuin bouwbond
Jn. Vlaming, voorzitter van de afdeeling
Texel van de Christelijke Boeren- en Tufn-
dersbond.
Tot secretaris van de commissie ia be
noemd:
C. Jonker, secretaris der gemeente Texel.
3. De Commissie van Beroep in zake de
steunverleening aan de schapenhouderij op
Texel is samengesteld als volgt:
ir. L. de Vries, Rijksveeteeltconsulent
voorzitter;
E. Dz. Govers, voorzitter van het Teael-
sche Schapenstamboek;
ir. W. J. M. Dekker, secretaris van de
Landbouw-Crisisorganisatie voor Noord-
holland,
Van de beslissingen van den regeerinc.
commissaris voor den Akkerbouw en d
Veehouderij staat beroep open by den mi'
nister van Landbouw en Visschery, die be~
lastslist na de Commissie van Beroep te hebl
ben gehoord.
Deze beschikking kan worden aangehaald
onder de titel: „Steunbeschikking scha oen
houderU op Texel 1936".
I
(Van onzen correspondent.)
Londen, 1 Augustus
Na de sensatie, die het bericht verwekte,
dat een zusterschip van de „Queen Mary"
gebouwd zal worden nog groote, nog
sneller en luxueuser dan de Oceaanreus.
die aller bewondering opwekt, en a tout
prix winnares van den Blauwen wimpel
valt ons thans het bericht op het lyf, dat
de toekomstige oceaan- vliegdienst al zoo-
wat in kruiken en kannen is.
Het Britsche wereldrijk zet er alles op om
haar oude suprematie op zee en in de lucht
te herwinnen .John Buil klemt de kaken op
elkaar, enkele dagen geleden nam hy het
besluit Frankrijks „Normandie" te verslaan
Ia het te verwonderen, dat nu de aandacht
gevestigd wordt op „The Old Dutchman",
die het met z'n K L M.-vliegtuigen altjjd 'n
klein beete sneller doet? Over het werk van
onze luchtvaartmaatschappij heeft tot nog
toe naar buiten in de Engelsche we
reld een stilzwijgen geheerscht, duizend
maal welsprekender dan de felste redevoe
ringen. Tenzij het niet anders kan, tenzü
in een roemruchtige airrace een of ander
obscuur „vliegend hotel" met passagiers en
volgeladen met mail de speciaal gebouwde
racevliegtuigen bijhoudt, alsof een dikke
theetante een Marathonlooper tot aan de fi
nish by houdt en aan zijn hemmetje trekt.
De hulde, die de Brit aan de flyving
dutchmen heeft moeten maken bevatte voor
hem zelf de consequentie: en nu wü weer!
Beter, sneller dan de anderen. Holland zal
zeker niet blind blijven voor het feit, dat
Engeland aan het in-loopen is. Het wil vóór
komen! Dat ia echt Engelsch. De zet, die
nu gedaan wordt is zéér sterk. Op weg naar
Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika
laat men Europa met figuurlijk, maar ook
letterlyk „links liggen". De meuwe vheg-
booten, die een actie-radius van duizend
mijl bezitten, gaan in één ruk door naar
Gibraltar, van Gibraltar naar Malta, van
daar naar Alexandria, en over de Roode Zee
naar Aden, Engelsche havens zonder uitzon
dering. Tenminste: dit is mogelijk Mis
schien zal het économischer blyken Marseil
le en Brindisi aan te doen: dat zijn echter
details Engeland heeft om het gebruik
van deze havens niet te bedelen.
Twee van de negen-en-twintig viermoto
rige vliegbooten worden speciaal versterkt
om te experimenteeren op het Oceaan-tra
ject Ierland-Newfoundland, een afstand van
tweeduizeind myL Hun actieradius, mits
voorzien van extra tanks, zal ruim ander
half maal dien afstand bedragen. Van
Newfoundland gaat het dan recht op New
York aan, met een honderdvyftig myl per
uur-vaart. New York, waar de constructeurs
der Amerikaansche Sikoraki-vliegtuigenfa-
brieken bezig zyn aan een nog fantasti
scher project: het ontwerpen van een su
perboot, die met veertig passagiers en mail
in één dag U.S.A. en N.S. Kingdom zal ver
binden.
- Kan men nog van experimenteeren
spreken.
Kan men nog van experimenteeren spre
ken? Geen datum, zelfs nog geen jaar staat
vast, maar de wyze waarop hier voorberei
dingen getrofen worden wyst er op dat de
regeering meer dan theoretische zekerheid
heeft aangaande de uitvoerbaarheid van de
ze lijnen. In Hamble gaan tweehonderd pi
loten weer „naar school". Het zyn de meest
ervaren vliegers uit alle deelen van het
Imperium, de leidende „seniores", die ove-
minstens 10.000 vlieguren en een twintig
jaar oorlogs- en vredeservaring beschikken
welke op de banken gaan zitten om les te
krijgen in... zeevaartkunde. Want in de
lucht zyn voor hun geen moeilijkheden' zü
moeten leeren stijgen en dalen op het woe
lige zeewater, en het „aanvaringsregle
ment" uit hun hoofd leeren
Omstreeks 1940 zullen deze piloten allen
het commando voeren over vliegbooten die
in razende vaart Amerika's Oostkust. Euro
pa, Zuid-Afrika en Australië verbinden: de
Amerikanen hebben met hun „China-Klip-
pera" den Stillen Oceaan doen overspannen.
Deze maand atart de eerste „Klipper"
achttien passagiers en post, voor haar n*.
genduizend mijl run tusschen San Franaisco
en Shanghai. Niet in tachtig als bij Juieg
Vernes, maar in acht dagen zal men dan
xond de wereld reizen. Van de twee honderd
„scholieren" zijn er vandaag al tachtig over
hun boeken gebogen! Engelands modern^
transportmiddel gaat de oude zeevaartweg®
opzoeken.
Een merkwaardig feit, waar ik in alle be
scheidenheid mijn luchtvaartlandgenootea
uit het oude Holland van de zee even qb
attent zou willen maken.
De Qneen Mary's van de ioch|.
Negenentwintig vliegbooten voor Impe-
rial Airways zyn besteld bij Short Brother»
in Rocheater, de grootste order ooit op dit
gebied geplaatst. En de eerste van deze
vloot, de „Canopus" is reeds in de lucht
Het is een, ondanks de geweldige afme
tingen, zeer elegant vliegtuig, voorzien van
vier luchtgekoelde Briatol ,.Pegasus"-moto»
ren, die per «tuk duizend paardekrachtoi
ontwikkelen; de schroefbladen zijn verstel
baar, en kunnen, samen met de verstelbsw
vleugelkleppen een kolossale lift veroor
zaken. die een veilig dalen en stijgen ver
zekeren.
Die vleugelkleppen moeten nogal revolu-
tionnair zyn. Short Brothers doen er ten
minste zeer geheimzinnig mee. Zy bedragen
55 procent van de spanning, en hebben het
drievoudig effect dat zij de vleugelbelasttag
reduceeren. de kamer accentuceren zonder
de strooming over den vleugeltop te sto
ren, en den gevaarhoek van den vleugil
aanzienlijk vergrooten. Als luchtrem doss
ze de lift van de booten met dertig procert
toenemen.
Het interieur is zéér luxueus ingericht»
bar en promenade zyn aanwezig; de vier-
en-twintig passagiers hebben alle ruimte,
terwijl slaap-accomodatie voor een zestien
personen gemaakt kan worden.
International samenwerking M
stand gekomen.
Er zal nog wel het eenen ander beproefd
en uitgedacht moeten worden, b.v. wanneer
over New-Foundland, wanneer over de
Bermudas gevlogen moet worden, maar het
lichaam, dat deze vluchten organiseert, be
staat reeds, en de financiën zyn verzekerd.
Wy vernemen hierover meer. Er is een com
pagnie in opri hting. waarin vertegenwoor
digers van het Engelsche, Iersehe en Cana-
deesche gouvernement zitting hebben. Im-
perial Airways, gemachtigden der Bntschs
regeering, houden 51 procent, het Ca nadoe-
sche en Ie ache gouvernement ieder 24)4
procent van het kapitaal. In ruil voor de
landings faciliteiten, door ie Vereenigde
Staten verleend, krijgt Pan-American Air
ways vergunning tot het gebruik van enkele
vliegvelden in Canada en Newfoundland. Of
de V.S aan dezen oceaandienst op den duur
gaan deenemen. is nog niet bekend. (Het
staat vast, dat zy voorloopig aan den Stillen
Oceaan werk genoeg zullen hebben!).
Hoe lang zal het nu nog duren voor er
kapers op de kust komen? Het ligt niet op
den weg van Duitschland en Frankryk rustig
toe te zien en zich de kaas van het brood
te laten eten. Frankryk heeft reeds een
dienst op Zuid-Amerika. En Duitschland
broeit, zooals men zich zal herinneren, al
jaren lang op ie idee van een reusachtig
vliegveld in open zee.
Colonel Charles Lindbergh is te Berlijn
gast van generaal Göring. Er gaan hier hard
nekkige geruchten, dat deze air-minded
luchtvaart-minister plannen koestert, nog
dezen herfst een Duitschen dienst op New-
York in het leven te roepen, een half jaar
eerder dan de Britten. Maar het zal hem
zwaai' vallen. Voor ons .and is dit alles
tevens van vitaal belang. Men vraagt zich
hier ook af, wat Lindbergh's Europeesche
tournee beteek ent. En zyn bezoek aan
Duitschland.
Maar Lindbergh.verlegen en gesloten,
vertelt aan iedir, dit het gelooven wil, dat
hy vacantie houdt!
GERH. VAN EYSSELSTEIJN.