OLYMPISCHE SPELEN. a*1 A qwida O&UmeHiand £ucfitoaaet fflfrfjff AccicfUctt Weerbericht gedwongen landing van poolsch vliegtuig? De heer s. was ongeveer drie jaar arm- Ittsester, voordien wethouder. Water-polo. Zeilen. Wielrennen. •ikm* Stedelijk Museum ingang Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot 12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater dags van 91 uur; Zondags gesloten. Tot en met 20 Aug. eiken dag bloemen en plantententoonstelling te Bergen aan Zee; 10—5 en 7—9 uur; 's Zondags van tot 9 uur. Bioscopen. Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer Het leven is niet zoo kwaad (hum.); ho°fd" rollen Lou Bandy en Fientje de la Mar. Toegang voor alle leeftijden. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Bioscoop Harmonie, half 8, hoofdnummer Jonge Harten (rom.); hoofdrollen Rrni Otte en Lissy Dernburg. Toegang boven 14 jaar. Woensdagmiddag, half 3, matinee. City-theater, 7.45 uur, hoofdnummer Zij trouwde haar baas (rom.); hoofdrollen Claudette Colbert en Melvyn Douglas. Toe gang boven 14 jaar. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Victoria-theater, half acht, hoofdnummer Vroolijke vagebonden (hum.); hoofdrollen Stan Laurel en Oliver Hardy. Toegang voor alle leeftijden. Eiken middag matinee, aanvang 2.30 uur. Maandag 10 Augustus. Café Kamsteeg te Stompetoren, ter ge legenheid van de kermis opvoering van Het generaalsvrouwt j e. Woensdag 12 Augustus. 8.30 uur, Openluchttheater te Bergen, laatste voorstelling van „Romanesk". DE TARAKAN-JEUGDREIS. Het m. s. Tarakan, welk schip Zater dagmiddag j.L voor zijn 5e jeugdreis met circa 500 jongens en hun leiders naar Noorwegen is vertrokken, is volgens tele grafisch bericht van den gezagvoerder na een fraaien overtocht hedenmorgen te Nordheimsund aangekomen. BOOTTREIN MIJ. NEDERLAND. De speciale trein met passagiers en post in aansluiting op het m.s. Johan de Witt zal Donderdagmorgen om 10.20 van Genua vertrekken. Aankomst Vrijdagmorgen om 7.18 te Zevenaar, 9.44 te Amsterdam W.P., 10.02 te Amsterdam C.S. DR. COLIJN TERUG. De minister-president, dr. H. Colijn, is van zijn vacantie teruggekeerd en heeft heden zijn ambtsbezigheden op het departe ment hervat. INBRAAK. Tijdens afwezigheid der bewoners werd ingebroken in een perceel in de Wagen straat te den Haag. De daders verschaften zich toegang over de daken van de aangren zende perceelen. Vermist wordt een be drag aan geld van ongeveer 45 en een aantal gouden sieraden en medailles ter waarde van 1 300. ERNSTIGE ONGELUKKEN TE HEERLEN. In den loop van Zondag hebben in de nabijheid van Heerlen twee ernstige onge lukken plaats gehad. Zondagmorgen is een auto, bestuurd door den heer van G. uit Sittard, op den Heereweg in botsing geko men met een autobus. Hierbij werd de bus in de flank aangereden en zwaar bescha digd. Ook de auto werd ernstig bescha digd. De heer van G. liep een schedelfrac tuur op. In bewusteloozen toestand is hij naar het St. Josefziekenhuis te Heerlen vervoerd. Zijn toestand is naar omstandig heden redelijk te noemen. Zondagavond stak zekere S. uit Limmel onder Kunrade, gemeente Voerendaal, plot seling met zijn fiets den rijweg over. Een achterop komende auto greep hem. S. werd met een ernstige hersenschudding opgeno men en naar het St. Josephziekenhuis over gebracht. Zijn toestand is zeer ernstig. Door grensbewakers beschoten. Het Duitsche nieuwsbureau meldt uit Warschau, dat een Poolsch militair vlieg tuig tijdens een oefenvlucht dicht bij de Sovjet Russischen grens, niet ver van Sarnv (Wolhynie) een noodlanding heeft moeten Volgens de verklaring van de bemanning van dit vliegtuig, zou het tijdens de lan- dingsmaneouvre door de Sovjetrussische grensbewakers zijn beschoten. Bij deze landing werd het vliegtuig be schadigd. OM DE FOLKESTONE AERO TROPHY. De vorige week werd op het vliegveld Lympne in Engeland een handicap-vlieg wedstrijd om de „Folkestone Aero Trophy gehouden, waaraan zestien sportvliegtuigen deelnamen. De te vliegen afstand bedroeg 320 K.M. De Trophy werd gewonnen door den heer R. Grubb op Aeronca (handicap 24 min. 57 sec.) me een gemiddelde snel heid van 136 K.M. per uur. Bovendien won mr. Grubbe een geldprijs van 50 pond, uit geloofd door de gemeente Folkestone. De snelste machine was de Mew Gull, ge vlogen door den heer E. Percival, die een gemiddelde van 315 K.M. per uur maakte. De Aeronca is een van de kleinste ameri- kaansche sportvliegtuigen en hier te lande geen onbekende. Op het oogenblik neemt de nationale luchtvaartschool een interes sante proef met dit economische toestel, teneinde na te gaan of de mogelijkheid be staat, den leerlingen tot gereduceerde prij zen een zekere vliegvaardigheid bij te bren gen. DE POSTVLUCHTEN. De Nachtegaal is op de thuisreis Zaterdag te Medan geland. De Rietvink (thuisreis) kwam Zaterdag te Akyab. De Perkoetoet (thuisreis) ging wegens het slechte weer niet verder dan Allahabad. De Edelvalk (uitreis) arriveerde te Athene. De Rietvink is gister te Bandoeng aan gekomen. De Nachtegaal is op de (thuisreis) is gister in Penang geland. SOVJET-VLIEGERS IN BR1TSCH COLUMBIE GELAND. De Sovjet-Russische vliegers Levanevskv en Levchenko hebben op hun vlucht van Los Angelos naar Moskou een landing Columhi? n1C t€? t6.Bella BeU Britsch Columbie. De autoriteiten trachten zich met hen in verbinding te stellen. SOVJET-VLIEGERS VERMIST. Van de Sovjet-Russische vliegers Levanevsky en Levchenko, die een vlucht maakten van Califomië naar Moskou, heeft men sedert geruimen tijd niets ge hoord. Er zijn pogingen gedaan hen op te sporen, doch tot dusver zonder resultaat. DE WEDSTRIJDEN OM DEN GORDON-BENNET BEKER. De wedstrijden om den Gordon-Bennet beker zullen 30 Augustus a.s. te Warschau beginnen. 12 ballons van 7 verschillende landen fculen aan den start verschijnen. Onder de piloten zijn de winnaars van den beker in 1985, de Pool Buzynski en de Belg de MRatefc VERKEERSVLIEGTUIG VERONGELUKT. Twee doodcn. Een watervliegtuig van de Columbisch Duitsche luchttransportmaatschappij is, naar eerst thans bekend wordt, vorige week Donderdag in de rivier San Juan in Zuid- Amerika gestort. Twee personen kwamen daarbij om het leven, een derde werd licht gewond. DE NEDERLANDSCHE BELANGEN IN SPANJE. Dagelijksche radio-verbinding met onze landgenooten via de Phohi. Naar wij vernemen heeft de directie van den Phohi-kortegolfomroep het plan opge vat, om tijdens de onlusten in Spanje de zorg voor geregeld contact met de Neder landers aldaar op zich te nemen. Aange zien het normale post-, telegraaf- en tele foonverkeer geheel onzeker is, licht het in de bedoeling om via de Phohizenders, welke momenteel een rechtstreeksche communi catie-mogelijkheid met Spanje openen, een dagelijkschen mededeelingendienst in het leven te roepen, waardoor onze landgenoo ten op de hoogte gehouden worden van de te hunnen behoeve door de Nederlandschs regeering genomen maatregelen, alsmede over de door hen te volgen gedragslijn. Het plan hout tevens in, dat door de Phohi dagelijks eenige bemoedigende woor den zullen gesproken worden tot hen, die onder de tegenwoordige moeilijke omstan digheden Nederlandsche belangen in Span je waarnemen. Spoedige overgave der rooden te Badajoz verwacht. Men verwacht te Burgos elk oogenblik de overgave van Badajoz, waarvan de positie wanhopig zou zijn. De nationalistische troepen bezetten de heuvels, welke rond de stad gelegen zijn. Indien de colonnes, die in de provincie Badajoz opereeren, zich van Badajoz mees ter maken, zou het tot stand brengen van een verbinding met die in de provincie Caceres nog slechts een kwestie van een paar dagen, wellicht zelfs van een paar uren zijn. Madrid zou dan snel vanuit het Noord-Westen en Zuiden omsingeld kun nen worden. SPOORWEGONGELUK NABIJ FREIHOLS. Nabij Freihöls (Dtl.) heeft gisteren een treinbotsing plaats gehad, als gevolg waar van twee dooden zijn te betreuren, terwijl twee personen zwaar gewond werden. DE REIS VAN DEN ENGELSCHEN KONING. Koning Edward te Sibenik. Koning Edward van Engeland is met zijn gevolg in den hoftrein, die hem vanaf de Joegoslavische grens door prins-regent Paul ter beschikking was gesteld, om half negen te Sibenik aangekomen. De koning was ver gezeld van den minister van oorlog, Duff Cooper, en een aantal persoonlijke vrienden, die de reis langs de Dalmatische kust zul len medemaken. De koning heeft zich direct na aankomst te Sibenik aan boord van het jacht „Nahlin" begeven. ARMMEESTER GEARRESTEERD. Verdacht van valschheid in geschrifte. Bet, gemeentebestuur van Beerta heeft del hl v gemeentelijken armmeester den heer E. S., wonende te Drieborg te schorsen ter zaVa u CWUAs» ie i i-Z Ke van het plegen van valschheid in geschrifte. te?Lbarhg!?eeSter heeft S- gearresteerd en ter beschikking gesteld van den Officier van Justitie te Groningen. De boeken zijn in beslag genomen. Naar vernomen wordt houdt een en an der verband met bij een onderzoek gebleken vervalsching van een kwitantie. De heer S ZTt w T fUnctie van armmeester belast met het doen van uitkeeringen aan behoef- tigen en de betaling van door winkeliers ge dane leveranties. Bij het onderzoek der boeken bleek, dat f °P Cn Werd een kwitantie getoond met een valsche handteekening voor een nog niet betaald bedrag. Over de grootte van het bedrag wilde de burgemees ter zich niet uitlaten. NEDERLAND—URUGUAY 1—1. Berlijn, lOAug. Nederland ^hoe™; tegen Uruguay slechts gelijk te apelon zich voor de volgende ronde van Olympisch waterpolo-tournooi te plaa se Weinig geluk hadden onze landgenooten, toen binnen 5 minuten drie maal een sc o tegen de lat terugketste. Een kogel van Van Aelst hield de keeper van Uruguay uitstekend. De tegenspeler van Van C ost- rom Soede, H. Garcia, werd wegens een fout het water uitgezonden. Vanzelfspre kend werden onze landgenooten toen ster- kcr. Verscheidene schoten gingen over de lat. Ook enkele corners werden genomen, maar eerst een minuut voor rust gelukte het Maier eindelijk de numerieke meerder heid in een doelpunt om te zetten. In de tweede helft wogen de partijen goed tegen elkaar op. De Uruguaysche midvoor Batignani maakte met een schit terend schot gelijk. De Zuid-Amerikanen pasten minder faire trucjes toe en aange zien de heer Inglis verre van goed leidde, kreeg de ontmoeting een onsportief karak ter. Van beide partijen v/erd een speler het water uitgezonden. Voornamelijk door ruw spel, wellicht niet opzettelijk, maar door warm Zuid-Amerikaansch bloed ingege ven, wisten de Uruguayers verdere doelpun ten te beletten, zoodat het einde met een gelijk spel 11 kwam. Geen enkele ont moeting heeft ons land dus in deze groep verloren, voorwaar een zeer verdienste lijke prestatie, Met spanning wachten wij op het optreden in de volgende ronde at KAGCHELLAND WINT DE GOUDEN MEDAILLE. Eerste in de Jolleaklasse. Kiel, 10 Aug. In de Olympia-jol- len-klasse der Olympische zeilwedstrij den heeft de Nederlandsche deelnemer Kagchelland de gouden medaille gewonnen door als eerste te eindigen. De zilveren medaille is voor Duitsch-I land, de bronzen voor Engeland. Bronzen medaille voor Bob Maas. Kiel, 10 Aug. In de star-klasse der Olympische zeilwedstrijden heeft Duitschland de gouden medaille ver overd. De zilveren medaille is voor Zweden, terwijl de Nederlandsche zei ler Bob Maas beslag legt op de bron zen medaille. DE OLYMPISCHE WEGWEDSTRIJD. De F ranse hen Charpentier en Lapebie op de eerste plaatsen. Slechts twee Nederlanders bereiken do finish. Vet- haak vlak voor de eindstreep ge vallen. Berlijn, 10 Aug. Om 8 uur vanmorgen klonk op de Avus-baan het startschot voor den 100 K.M. wegwedstrijd der wielrenners. De start bevond zich op ruim 4 K.M. afstand van het begin der bekende autobaan. De route liep daarna in zuidelijke richting, waar de renners keerden om vervolgens opnieuw over de Avusbaan te rijden. Op de groote tribune had de pers een plaats ge vonden. De groote bocht welke hier nog in bouw is, was voor de wielrenners spe ciaal in orde gemaakt door aan de beneden zijde een provisorische klinkerbestrating aan te brengen. Na deze bocht reden de ren ners de baan terug naar den zuidelijken uitgang. Hierna liep de weg, evenals bij de Marathonloopers, langs de haven. Deze vrij smalle, doch van een behoorlijk asphaltdek voorziene straat vertoont in dit deel meer dere stijging. Het hoogteverschil bedraagt hier plm. 40 meter. Na dezen weg te heb ben gevolgd, kwamen de renners in de buurt van het stadion, waarna ze over de Heerstrasse tot aan het Olympische dorp re den. Deze Heerstrasse, welke zeer druk wordt bereden, bleek voor de wielrenners goed bruikbaar, hoewel de weg door het vele gebruik oneffenheden vertoont. Bij het Olympisch dorp werd in zuidelijke richting gereden, waar de weg in de buurt van het dorpje Fahrland over kleine heuvels leidt Bij dit plaatsje is een slecht gedeelte. Het plaveisel bestaat daar uit de beruchte kin derkopjes. Men vreesde, dat dit gedeelte den renners groote moeilijkheden zou berei den, daar zich ter plaatse een zeer scher pe haarspeldbocht bevindt. Daarop ging het naar het stadion terug. Vervolgens weer langs de haven, waama tenslotte de zuidelijke ingang van de Avus baan naar de straat en het tenslotte weer ry- geheele lengte worden afgelegd. De finish bevond zich bij den noordelijken ingang. Een gemakkelijk traject. Dit traject werd door insiders zeer gemak kelijk geacht. De eenige stijging van belang was toch niet van dien aard, dat dit den ren ners noemenswaardige moeilijkheden zou bieden. Alleen het overgaan van de Avus baan aar de straat en het tenslotte weer rij den op het op een wielerbaan gelijkende wegdek van de autobaan, zou voor sommige renners misschien minder aangenaam zijn. nsiders verwachtten, dat dit hoogst gemak- e ij e traject tot gevolg zou hebben, dat renners tot bij de finish zouden Stelde h en'uDe uitsla6 van den wedstrijd stelde hen m het gelijk. Roeden",Si een niet b«z°nder stekenH Weliswaar was de weg uit- Avusbaan mmV' or««nisatie op de mededeel in™ meer rommelig. De SSefkend Het t°rude Per" Waren Mer on toereikend Het trok daarbij de aandacht dat meer in het bijzonder mededeelden werden gedaan over de Duitsche renners Men vergat blijkbaar, dat de speakeT,.„: Het verloop van den strijd. De honderd renners van Brazilië, Oosten rijk. Noorwegen, Ver. Staten, Nieuw-Zee- land, Lichtenstein, Joegoslavië, Tur^' xemburg, Chili, Frankrijk. Pcru. rtoJ. Hongarije, Denemarken, Engeland, Italië. Zweden, Canada, Polen, Australië, Duittch- land, Zwitserland, Zuid-Afrika België, Let land, Tsjechoslowakye en Nederland ver trokken in vier groepen. In elke groepje vond zich een renner van de dive",e denteams. Toen de renners de eerste nyid de perstribune passeerden, bevond onze landgenoot Schulte zich op de tweede plaats. Van Hove volgde enkele P verder. Vethaak zat ongeveer in de helft van het peleton, terwijl *n G.geldonk meer achteraan lag. Daarop werd lan£ d' baan teruggereden. Aan den zu.deluken uit gang hadden zich vele honderden opgesteld, die de renners lulde toejuichten. De Neder landers lagen daar aan de spits met de ploe gen van Duitschland en Italië. Een drietal renners, twee Brazilianen en een Peruaan, hadden daar reeds een beden- kelijken achterstand. In de buurt van de heuvels bij den Katser Wilhelmsloren, ging de Franschman Char- pentier voorop. Hier was het veld reeds ver uiteen getrokken. Een Zwitser, een Letlan der en een Peruaan hadden er reeds een achterstand van 800 meter. Vethaak neemt de leiding. De Nederlanders hadden de opdracht ontvangen om zooveel mogelijk bij elkaar te blijven, teneinde elkander krachtig te kunnen steunen. Op den weg van 't Reichs- sportfeld naar het Olympisch dorp, in de buurt van het vliegveld Staaken zag Vet haak echter de kans schoon een uitlooppo ging te ondernemen. Met ongeveer 50 meter voorsprong ging hij tot aan het Olympisch dorp vooraan, maar daar werd hij door het peleton weer ingehaald. Op dat moment was ongeveer de helft van het traject afgelegd. Op den weg naar Fahrland namen de Ita lianen de leiding, maar zij moesten die al spoedig weer afstaan, daar de kopgroep uit niet minder dan 50 renners bestond. Hier kregen de eerste deelnemers met pech te kampen. De Canadees Peden raakte met een defecte versnelling achterop, maar toen hi het euvel had verholpen, wist hij toch weer bij te komen. De Duitsche renner Schoep- flin wien men 'n goeden kans had gegeven voor een der eerste plaatsen, bad daar -eeds een achterstand van 2 min. De heuvels van Fahrland oefenden geen invloed utt op de vorming van het peleton. De moeilijke bocht in het dorp zelf, waar men valpartijen vreesde, kwamen alle renners zonder on gelukken door. De Nederlanders die in de kopgroep bleven, bevonden zich daar onge veer middenin. Bij Krampnitz hadden de leiding de Deen Soerensen, de Italiaan Fa- valli en de Zwitser Nievergelt. Op 20 sec. afstand volgde een groep van vijftien ren ners. De Fin Lindgren gaf daar den strijd op, terwijl de Zweed Carlsson banden pech kreeg. Te 9.59 uur paseerde de kop Wilheïms- stadt, waar de renners 76 K.M. hadden afge legd. De Luxemburger Franz Neuens, had daar de leiding. Op 20 sec. werd hij gevolgd door den Italiaan BavuttL Het hoofdpeleton, thans bestaande uit ongeveer 30 renners, gaf er de voorkeur aan op dezen afstand bijeen te blijven, want het kwam slechts 15 sec. achter den Italiaan, die even later kans zag den Luxemburger van den kop te verdrin gen. Dicht bij den aanvang van de Avusbaan was de situatie zoo, dat zeven renners voor op lagen op zeer korten afstand gevolgd door het hoofdpeleton. Toen de zuidelijke ingang van de Avus baan was bereikt, lag het geheele peleton, dat thans uit niet minder dan 45 renners bestond, bijeen, zoodat de laatste 10.200 me ter een zeer spannende beslissingsrace zou den opleveren. Onze vier landgenooten lagen midden ln het peleton in een weinig gunstige positie De Zwitser Nievergelt, de Fin Porko en de Duitsche kampioen op den weg Scheller kwamen het eerst op de Avusbaan In ra zende vaart snelde het peleton op de fi nish aan. Het was een geweldig gedrang aan den kop. Eerst 20 meter voor de eind streep zagen de Franschen, die reeds voor het begin van de autorenbaan een zeer gunstige positie hadden ingenomen, kans uit het peleton te komen. Charpentier ging daar op als eerste over de eindstreep, gevolgd door zyn landgenoot Lapebie. De Zwitser Nievergelt bezette de derde plaats 0nm°gelljk te constateeren hoe de andere renners aankwamen. Van Gagel- donk ging als eerste Nederlander door de Hove direct daar°p voig- de. Vethaak kwam door het gedrang vlak voor de finish te vallen, waard™ hhdï eindstreep niet bereikte. Dit gelukte Schul te evenmin, daar hij op korten afstand van de finish eveneens was gevallen. Het rijden der Nederlandsche renners. Schulte en Vethaak gevallen. °8t„d® _Yier N^erlandsche wegrenner. naar waarnemingen, verricht ln den morfm van Maandag 10 Augustus. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met Instituut te de Bilt Hoogste barometerstand 768.9 m.M. w Riga. Laagste barometerstand 754,0 m.M. t» Jsnmsyen. Verwachting, geldig tot den avond van Dinsdag 11 Augustus: Meest zwakke wind uit oostelijke richtte- gen; gedeeltelijk bewolkt; weinig of geen regen; warm weer. Weerovenlcht Nog aanhouden van het mnnfc weer echter met onweerskane. Het gebied van hoogen luchtdruk, dat Zaterdag over Engeland lag, trok naar het noordoosten en schijnt thsns statlonnair te zullen worden in oost-Europa. De depressie in het noorden trok even eens naar hret noordoosten en ligt binnen de Poolcirkel. Een nieuwe, minder diep, ligt ten noordwesten van Ierland. Over Spanje en Frankrijk vormt zich een ondiep minimum, dat samenhangt met de depressie in het noorden, zoodat een langgerekt strookvormig gebied ven lagen luchtdruk het geheele westen bedekt Oostelijk hier- van ia het overal mooi zomerweer met con tinentale winden. In het wetten ia het koe ler, het luchtdrukverval is er zeer gering en overal heerscht bewolkt en windstil weer met sporadisch lichten regen. In Zweden en Finland ia het prachtig zomerweer. In Zwitserland melden de hoo- ge Alpenstations föhn. Het ia te verwach ten, dat het zomersche weer nog zal aan houden. echter met geleidelijk toenemends on weerskant. LICHT OP1 Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuig^ en andere voertuigen van 21.05 uur tot 601 uur licht op. HOOG- EN LAAG WATER TE BERGEN AAN ZEE. (In Zomertijd)- Augustus. Hoogwater Laagwatcr Dal vm. nam. vm. aam. 11 1021 10.57 620 867 HOOG- EN LAAG WATER TR EGMOND AAN ZEE. (ln Zomertijd). Augustus. Hoogwater Laagwatar Dat. vm. nam. vm. nam. U 10.18 1024 6.18 6.49 ling wekken m... ""«vn.en teleurstel- mogen van weJr» het Ulth™ding,ver schikken, dat z^Tdit V8m klaS,P te be" van de beste im.t d van honderd wereld zeker tot d» 'h™*lle deelen der wat uithoudingsvermot''" hebben gaat, doch lat zii nn v, ,nelheid en door tactiswier rii 1 ePaald« «ogenblikken hebben begeikt 1 meer *°ud*» Toen na 70 i 80 K.M. vaststond, dat het hoofdpeleton, waaruit af en toe wel eens groepen van 5 of 10 man wegliepen, die echter nooit een grooteren voorsprong dan 50 k 100 meter konden krijgen en dan weer door de groep renners, die varieerde van 40 tot 50 man, werden ingehaald, bijeen nou blijven, was het zaak te zorgen, dat man voor in het peleton kwam alvorens de in gang van de Avusbaan werd bereikt. Het 11 K.M. lange gedeelte, dat op desa gladde, als een wielerbaan zoo snelle auto-race baan moest worden afgelegd, zou de beslissing moeten brengen en hier zou iedereen nog eens willen pro beer en, er tusschen uit ie trekken, zoodat het zaak was te maken, dat men dan niet in 't gedrang zou komen te zit ten. De Franschen hadden dat goed in de gaten en zorgden reeds tijdig vóór de Avus baan vóór in het peleton te komen. Hadden onze jongens de Franschen toen niet uit het oog verloren en waren zij meer naar voren gegaan, dan had het resulttaat misschien ge heel anders kunnen worden. Nu lag alleen v. Hove in een gunstiger poeitie, terwijl de drie anderen midden in het peleton vrijwel ingesloten zaten. Dit werd in de eerste plaats Schulte nood lottig op ongeveer 4 K.M. vóór da finish. Schulte had tot dan toe uitmuntend vere den en een prestatie geleverd, die niet ve len van zijn mededingers, die bij en voor hem in het peleton lagen, hem hadden nage daan. Na ruim 55 K.M., tusschen Priort en Kartzow, raakte hij n.L met drie andere renners in een valpartij, die hem een achter stand van ongeveer 3 K.M. of ruim 8 minu ten kostte. Geheel alleen wist hij dezen ach terstand in betrekkelijk korten tijd weer in te loopen en zich vóór Fahrland al weer bij het peleton te voegen. Daarbij had hi) nog een drietal achterblijvers aan het wiel han gen, dat de Hollander bij het hoofdpe leton kon terugbrengen en dat zich maar door Schulte liet trekken. Nu trof het rennersnoodlot hem 4 K.M. voor de finish, op de Avusbaan zelf. Bij een poging om zijn positie te verbeteren, wat ln het gedrang niet mee viel, raakte hij het wiel van zijn voorganger en een viertal ren ners kwam te vallen, waaronder Schulte, wiens fiets beschadigd werd zoodat hij voor den verderen eindstrijd was uitgeschakeld* Huilend van zenuwen en teleurstellirtf zagen wij ham later bi) de officieels tribu nes, waar Guus Schilling, Karei Lotsy *n jhr. van den Berg van Heemstede hei» troostend op de schouders klopten en hem nieuwen moed inspreken. Zoo zaten nog slechts van Hova, Gagel- donk en Vethaak in de groep, die vrijwel ln gesloten rijen op de eindstreep af storm de, waarbij van HoVe van de drie Hollan- ders de gunstigste plaats had Toen op de laatste 50 meter de twee Franschen uit hun gunstige positie naar voren kwamen en iedereen een laatste kans wilde wagen, ontstond, zooals te voorzien was. een hope loos gedrang. Men duwde elkaar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 2