Het witte doek krijgt diepte. £jufttoaaet OUddsaakem. JCetk S. School ANNY ONDRA in de bioscoop Harmonie. „In het Witte Paard" in City-theater. Glimlachje DE STEREO-FILM. Binnenkort ook te Alkmaar deze nieuwe filmattractie. „Der jange Graf", die eigenlijk een circusmeisje is. Anny Cndra als „de Graaf". „De jonge graaf" met Anny Ondra in de hoofdrol is een amusementsfilm van dat vlotte, luchtige genre, dat boeit en bekoort, dat ons in aangename spanning houdt en waarbij de humor niet vergeten is. En van het genre een voortreffelijk specimen. In derdaad, wie tijdens de kermis zich te ver- poozen zoekt bij een film, die hartelijk doet lachen en profijtelijk is voor oog en oor, ga de pittige, levendige Anny Ondra in deze film zien. En deze prettige film draait in de b i o s- coop Harmonie. Het eigenlijke filmverhaal is niet zonder romantiek. Het komt er op neer, dat een graaf zijn zoon, die er met een cirsusartiste vandoor ging, verstooten heeft. De zoon, die zijn vrouw verloor, treedt later in de variété op met zijn dochter (Anny Ondra) als „Two Fellows", muzikale clowns. Anny, die van het armoeleven genoeg heeft, dicteert haar vader een brief voor opa, die steenen week zou doen worden, met het prompte gevolg, dat zij door Opa's huisknecht wordt gehaald. Maar de zij moet een hij zijn, want de oude graaf verwacht een kleinzoon. Als jongeman maakt Billy dan ook, vergezeld van een jongen leeuw, zijn (haar) entrée, waarbij de oude heer niet weinig uit het lood geslagen wordt door de acrobatische en goocheltoeren van den jeug digen graaf. Enfin, er komt een jonge leeraar, er komt de liefde van den jongen leerling, die een meisje is, voor dien leeraar met alle begrijpelijke complicaties, er komt jaloezie als een ander meisje op het kasteel komt logeeren, en dat alles heeft den scena rioschrijver de gelegenheid gegeven tot de zotste verwikkelingen, die wel haar culmi natiepunt vinden in de dwaze sportvertoo- ningen. Het zou geen rechtgeaarde amusements film zijn, wanneer het slot niet was: eind goed al goed en dat is het dan ook. Het ein digt n.1. met de filmkus van den leeraar en het jonge gravinnetje, op het oogenblik dat papa op het tooneel de wereld van den ver keerden kant bekijkt, n.1. als hij op zijn hoofd staat. Dit is dan zoo'n beetje het geraamte van dit amusante geval, dat aanleiding gaf tot een reeks alleraardigste scènes. Zoo b.v. in de variété, waar Anny en haar vader (Paul Heidemann) als muzikale clowns een liedje zingen, dat een echte Schlager is, dat men wil meezingen, dat blijft hangen in het ge hoor. Trouwens dienzelfden Schlager zingen vader en dochter in hun armelijke pension kamer, waar ze eiken regel van het huis overtreden. Dan zijn er de scènes in het kasteel, de zure grootvader stom van verbazing over de capriolen van zijn grafelijke nakomelinge, maar langzaam onder zijn (haar) bekoring komend en de zotte spokerij, waarover wij reeds schreven. Ook in deze film, die vaart en tempo heeft, is Anny Ondra, nu ja, Anny Ondra, c'est tout dire. Van een aanstekelijke vroolijk- heid, tintelend van geest en humor, lustig, vluchtig, vlot, charmant, Anny Ondra op haar best. Op het tooneel: Louis Noiret. Als bijzondere attractie zal op het tooneel Louis Noiret, de bekende vleugel-humorist, een alleraardigst repertoire voordragen, dat ongetwijfeld groote geestdrift zal opwekken. makkelijk*. De toestand spitst zich to^ de concurrent Fürst zich toevanigerwjiZ bij het groote gezelschap voegt, dat en»!! in het landelijke hotel „In het Witte Paard! aan het Wolfgang-Meer bijeen vindt. De waardin, de jonge en gansch niet knappe weduwe Josepha Vogelhüber, wordt aangebeden door haar oberkellner Leopold doch is verliefd op haar trouwen gast fo Siedler, natuurlijk de advocaat van Fflrst* De ontdekking, dat Siedler zijn hart elders heeft verpand, blijkt een teleurstelling waar zij zich nogal heldhaftig overheen zet! doch Leopold's gevoelens kan zij eerst antwoorden, nadat de hare door de onml». baarheid van haar oberkellner zijn getoetst. En als zij Leopold als de zesde naar haat hand dingenden ober zijn congé heeft gege ven, schrijft zij onder den indruk van haat teleurstelling in Siedler en van Leopold'g toewijding en zakelijke waarde in zijn ge- tuigschrift: „Ontslagen als oberkellner, aan genomen als echtgenoot". Natuurlijk lossen alle geschillen en ver warringen zich na een komische toespitsing op en een volksfeest op het hoogtepunt in het seizoen van St. Wolfgang vormt het vroolijk en dankbaar besluit van de historie. In den Tsjechischen regisseur Karl Lamao heeft men wederom een vlotten verfilmer gevonden, die zoowel van de situaties als van het prachtige natuurlandschap van Salzkammergut, de noordoostelijke uitloo» per van Oostenrijks Tirol, het volle profijt heeft weten te trekken. Voor het draaiboek heeft men een even gelukkige keuze gedaan in dr. Benatzky, die als componist van de muziek, welke men hier onaangetast heeft gehandhaafd, met de stof door en door vei*, trouwd was. De spelen. Ook de spelers zijn met juist inzicht ge* kozen, al treedt hier en daar nogals eens, zij het allerminst storend, aan de dag, dat zij aan de „Bühne" ontleend zijn; waar* schijnlek ook alweer een voorzichtigheids* maatregel. In Christl Mardayn maakt men hier kennis met een geschikte en veelzijdige filmkracht ,in Annie Markart met een lieve „ingénue", in Willy Schaeffers met een waardeerbaren imitator van Szoke Szakaü, in Fritz Imhoff met een insgelijks meerbelo* vend filmspeler. In Hermann Thlmig, Thee Lingen en Fritz Odemar ontmoet men oude bekenden van het witte doek, die hun repu* tatie ook hier loffelijk handhaven. Anny Ondra als het Circusmeisje". Vlofle en levendige verfilming van de vroolijke operette. Een echte, vroolijke film voor kermis. de Dat de film zich niet eerder op de succes operette „lm Weissen Rössl" wierp, mag eigenlijk wel verwondering wekken. Want deze frissche, vroolijke geschiedenis uit het schoone toeristen-bergland van Salzkam mergut heeft alle elementen in zich om in de film bij uitstek tot hun recht te komen: een vlotte, komisch intrige met een niet al te onmogelijke rol van het toeval, eenige liefdesgeschiedenissen met verblijdende af loop, de entourage van het zeldzaam schoone landschap rondom het Wolfgang-Meer en van een typisch volk met specifieke gewoon ten en gebruiken en dan niet te vergeten de nog altijd zoo pakkende, gezonde muziek van Ralph Benatzky. Ja waarlijk, de film heeft deze prettige historie van „menschen in een hotel" wel laat ontdekt! Beter laat dan nooit. Of zou het zijn, dat de vrees, het wijdvermaard succes van' de operette niet te zullen evenaren de produc tieleiders van een* verfilming weerhield? Was eenerzijds deze vrees gerechtvaardigd, anderzijds leert toch de ervaring, dat juist het succes van een tooneelstuk, operette of boek voor dat van een verfilming de weg baant en het slechts zaak is een kundig regisseur, een bekwaam draaiboekschrijver en geschikte spelers te kiezen. En wat dat betreft, heeft de productieleiding voor deze film, die het C i t y-t h e a t e r deze week in A 1 k m a a r introduceert, ongetwijfeld een goede greep gedaan. De geschiedenis. Men kent natuurlijk de geschiedenis: zij begint met een patent-geschil tusschen twee textielfabrikanten, hetwelk de gelegenheid schept voor een pakkende inleiding in den vorm van een badpakkenshow. De advocaat in dit proces wordt verliefd op de dochter der tegenpartij van zijn cliënt en zoekt daar om naar een oplossing door minnelijke schikking, die de oude heer Giesecke door zijn halsstarrigheid nu niet bepaald verge- DE POSTVLUCHTEN. Hedenmorgen te 5.57 is de Perkoetoet van Schiphol vertrokken naar Indië. Voor deze reis hebben de volgende passagiert geboekt: Drie Amsterdam-Jodphur, één Halle Leipzig-Bagdad, één Boedapest- Jodphur en drie Bangkok-Medan. Medege nomen is 223 Kg. briefpost, 8 Kg. pakket- post en 105 Kg. vracht. Vanmorgen 8.05 is geland in Halle-Leip- zig, vanwaar, na het inladen van nog 128 Kilo post en 47 Kilo vracht, weer om 9 uur werd vertrokken. Het K. L. M.-toestel „Edelvalk" is op do thuisreis in Medan geland. Djalak, thuisreis, is gister in Bagdad ge land. POSTWISSEL GESTOLEN EN GEÏND. Een jongeman, die werkzaamheden in een Amsterdamsch kantoorgebouw ver richtte, wist zich op 28 Dec. j.1. meester te maken van een postwissel groot 10, die geadresseerd was aan een Amsterdam- schen advocaat. Hij endoseerde de wissel en inde aan het „geldkantoor" de tien gulden. Veel plezier zou hij echter van zijn misdrijf niet beleven. De recherche had spoedig uitgevonden, hoe de vork in den steel zat en de jonge man, die een volle dige bekentenis aflegde, stond gisteren te recht voor de vacantiekamer der recht bank. Het O. M., waargenomen door mr. Bosch eischte een jaar gevangenisstraf. Op 1 September zal de rechtbank von nis wijzen. De heer G. L A. van Zuijlen, pastoor te 't Zand, is als zoodanig benoemd te T.iag-, Met ingang van het nieuwe school jaar is broeder Theophile, hoofd van de Theodorus de Celles-school te Rotterdam overgeplaatst naar de broederschool te Alkmaar. Waarom zit jij hier? Voor inbrak en diefstal bil van den Burg Sc Col W*t de wereld toch klein! ne.ik ben van den Burg zelfI Sinds de gebroeders Lumière in 1895 hun eerste „filmpje" vertoonden voor de verrukte Parij zenaars heeft de film techniek een snelle evolutie doorge maakt, welke nog steeds niet ten einde is, want nauwelijks hebben twee vin dingen hun intrede gedaan de toepas sing van geluid en kleur of reeds dient zich een volgende element aan: de diepte; de stereo-film, de „film en relief". Er bestaan op het gebied verschillende systemen waarmede al enkele uitgebreide proeven zijn genomen; doch die alle aan ernstige technische kinderziekten lijden. Eén systeem werkt met spiegels vóór in de zaal en twee films op twee doeken aan den voorzijkant van de zaak geprojecteerd; een ander werkt met een soort geribt projectie scherm, waarop eveneens twee films van terzijde moeten worden geprojecteerd. Voorzoover deze systemen al eeniger mate voldoen leveren ze voor degenen, die vooraan of erg aan een der zijkan ten in de zaal zitten, zeer onbevredigen de beelden; véél erger dan dit bij de thans gewone" film het geval is, Een ander stelsel is dat van Louis Lu mière die is uitgegaan van de bekende, en tegenwoordig al meer en meer gebruik ge raakte „anaglyphen", welke men door een bril met twee verschillend gekleurde glazen moet bekijken om de perspectivische wer king van de twee over elkaar gedrukte beelden, eveneens in dezelfde twee kleuren, te kunnen zien. zooals zooveel stereoscopische filmexperi menten, maar kan op een gewoon vlak bios coop-doek vertoond worden. Alleen heeft de toeschouwer het bekende rood-groene cel- lophaan brilletje noodig, dat ook bij het be kijken van z.g. „diepte-platen" gebruikt pleegt te worden. De Metro heeft deze din getjes twee cellophaan-venstertjes in een stukje carton echter zoo goedkoop weten te maken, dat het lastige meenemen, huren of leenen, zooals dat bij andere stereoscopi sche films noodzakelijk was, kan vervallen: het ding is vrijwel even goedkoop als het bekertje en lepeltje van een op straat ge kochte portie ijs en kan zonder het minste gewetensbezwaar „verbruikt" worden. De illusie van de derde afmeting, na breedte en hoogte thans diepte in bioscoop beeld, berust op een heel eenvoudig begin sel. Als iemand gewoon naar een voorwerp kijkt, ziet het linkeroog meer van één kant dan het rechter en het rechter ziet natuur lijk meer dan den tegenoverliggenden kant. Een „twee-ln-één-camera", met lenzen in plaats van het menschelijk oog, doet dienst bij de fotografie van de stereoscopi sche film. De twee opnamen worden vervol gens op dezelfde strook celluloid afgedrukt en het resultaat is een vrij schemerige en wazige geschiedenis: de oogen gaan er eerlijk gezegd een beetje pijn van doen als men het effect wil trachten te bewonderen. „Je gaat er scheel van zien" is het populaire oordeel, dat er aanvankelijk niet beter op wordt als de twee opnamen nu elk afzon derlijk gekleurd worden: de ééne groen, de andere rood. Maar gebruikt men vervolgens het karton nen cellophaan-brilletje om het effect te zien, dan blijkt, dat de groene cellophaan, de groene opname onzichtbaar maakt, zoo- Een van de groote filmgebeurtenissen van dit jaar is dan ook zeker, dat de Metro een nieuwe en zeer succesvolle poging heeft ge daan om de stereoscopische film, de film met „diepte", in de bioscoop te brengen. Bij een vertooning in besloten kring in Hollywood en later bij de vertooning in Londen was het succes zoo groot, dat er zelfs èenige consternatie ontstond, toen op het witte doek een ladder omviel. Het publiek begon te schreeuwen en was in de vaste overtuiging, dat de ladder boven op hun hoofden terecht zou komen Hetzelfde herhaalde zich toen een jonge dame op een schommel van het doek af „de zaal in vloog" en zelfs toen een heer een siphon spuitwater wat onhandig bediende en het publiek bang werd ook „natgespoten" te worden. De twee-acter, die dit resultaat bewerkte, heet „Audioscopiks" en wordt door de in gewijden als de grootste nieuwigheid sinds de uitvinding van de sprekende film be schouwd. Zij vereischt geen bijzonder doek, dat de toeschouwer door dat glas slechts de roode opname ziet, terwijl het omgekeerde bij het andere oog het geval is, zoodat daar dus alleen het groene beeld overblijft. Aldus heeft elk oog zijn aparte visie en het resultaat is precies hetzelfde als wan neer het menschelijk oog naar een werkelijk voorwerp van drie afmetingen kijkt, in plaats van naar een fotografie ervan in twee afmetingen. „Audiscopiks" heeft, afgezien van geluid en diepte ook nog wat kleur, dat wil zeggen: verschillende tinten, maar de hoofdzaak van deze nieuwigheid is toch dat menschen en dingen ons van het doek als het ware tegemoetkomen, zoodat de toeschouwer tel kens de illusie heeft, dat hij er tusschen door zou kunnen wandelen en ze met de hand zou kunnen aanraken en betasten. Wat dat betreft wordt zelfs de suggestie van het tooneel overtroffen, want de illusie dat de acteurs en actrices zich eigenlijk in de toeschouwersruimte bewegen, is bij „Audios copiks" volkomen. Links boven (fig. 1) ziet men beide oogen gericht op een balk. 't Linkeroog ziet van zelfsprekend meer van één kant, 't rechter meer van de andere. De indrukken van elk oog afzonderlijk (fig. 2) worden gecom bineerd en daardoor krijgt het beeld bij het zien diepte. 9»oe« cellophe i) Vervangt men de beide oogen door twee camera's dan krijgt men de indrukken echter afzonderlijk en copieert men deze in twee kleuren over elkaar heen dan krijgt men een beeld zooals fig. 3 boven dat voorstelt. Door toepassing van de bril krijgt men dan weer het oorspronkelijke beeld met diepte. ci,7»ï i™w..we'" Filmniettwa.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8