^Bimutdand
■BIS SHAG!
Dobbelmann
lekker, man?
PROFESSOR SLIM EN ZOON
VERKOOP GROND JULIANA VAN
STOLBERGLAAN.
B. en W. schrijven in bijlage No. 115:
De heer E. Th. J. van Latum, alhier, heeft
verzocht voor zich of zijn lastgevers van de
gemeente te mogen koopen een perceel
bouwterrein, gelegen aan de Juliana van
Stolberglaan, groot ongeveer 671 M2., voor
den prys van 7725, ten einde daarop 3
woningen te bouwen. Tegen verkoop van
eerder genoemd perceel bestaat bij ons geen
bezwaar, terwijl de grondprijs in overeen'
stemming is met de prijzen, welke voor de
terreinen in de omgeving zijn betaald. Wij
zijn van oordeel, dat in deze aan de voor de
gemeente, meest voordeelige aanbieding de
voorkeur moet worden gegeven en dat het
tijdstip, waarop de gegadigden zich ten kan
tore van het grondbedrijf aanmelden geen
gewicht in de schaal mag leggen, tenzij de
aanvragen denzelfden inhoud hebben. Dien
overeenkomstig stellen wij U voor aan den
heer van Latum den door hem gevraagden
grond te verkoopen.
B. en W. bieden in verband daarmede een
ontwerp-besluit ter vaststelling aan.
VERKOOP GROND AAN DE NICOLAAS
BEETSKADE.
B. en W. stellen in bijlage No. 99 den
Raad voor den heer P. Dekker, alhier, voor
zich of zijn lastgevers van de gemeente te
verkoopen een perceel bouwterrein, gelegen
aan de Nicolaas Beetskade, groot ongeveer
297 M2., voor den prijs van f 2525 in totaal,
ten einde daarop twee woningen te bouwen.
Tegen verkoop van eerder genoemd perceel
bestaat geen bezwaar, terwijl de grondprijs
in overeenstemming is met de prijzen, door
de commissie van bijstand voor het grond
bedrijf voor de bouwterreinen gelegen ten
zuiden van den Bergerweg in overweging
gegeven.
AAN- EN VERKOOP VAN GROND
AAN DEN WESTERWEG.
B. en W. stellen in bijlage No. 107 den
Raad voor:
a. aan te koopen van den heer L. Berger,
alhier, en cons. een perceel bouwterrein,
gelegen aan den Westerweg, kad. bekend
gemeente Alkmaar in sectie E nr. 1383 ged.,
groot 138 M2., voor den prijs van 10.50
per M2.;
b. te verkoopen aan den heer A. Vos,
aannemer alhier twee perceelen bouwter
rein, gelegen aan den Westerweg, kad. be
kend gemeente Alkmaar in sectie E nr. 1215
ged. groot 431 M2. en nr. 1383 ged. groot
138 M2., voor den prijs van f 10.50 per
M2.
GELDIGVERKLARING VAN STRAF
VERORDENINGEN.
In bijlage No. 110 schrijven B. en W.:
Artikel 208 der Gemeentewet schrijft
voor, dat de Raad tenminste eenmaal in de
vyf jaren verklaart, welkr strafverordenin
gen nog gelden. De laatste maal heeft dit
plaats gehad bij besluit van 22 October 1931.
In 1936 zal deze verklaring derhalve op
nieuw moeten geschieden. B. en W. bieden
daartoe een ontwerp-verordening ter vast
stelling aan.
tusschen heeft deze wijze van behandeling
ook het waarschijnlijk niet voorziene gevolg
gehad, dat door geen weigeringsbesluit te
nemen de termijn in artikel 39 lid 2 der
Woningwet niet van toepassing is. Achteraf
is dit een gelukkige omstandigheid te ach
ten, daar de onderhandelingen met de Vaste
Commissie voor uitbreidingsplannen in
Noordholland bijna anderhalf jaar hebben
geduurd.
Bij de herziening van het vastgestelde uit
breidingsplan Overdie en Achtermeer heb
ben wij zooveel mogelijk met de aanwijzin
gen van Ged. Staten rekening gehouden. De
Vaste Commissie voor uitbreidingsplannen
in Noordholland gaat blijkens haar brief van
1 Augustus j.1. met het ontwerp tot herzie
ning, gelyk dat met de ontworpen bebou
wingsvoorschriften ter inzage heeft gelegen
accoord. De ter inzage legging heeft plaats
gehad van 7 Augustus tot en met 4 Septem
ber j.1. Bezwaren daartegen zijn alleen inge
komen van de N. V. van Onroerende Goede
ren „Nooitgedacht" alhier. Haar bezwaar
schrift van 3 September j.1. heeft voorname
lijk betrekkng op:
1. het vervallen en omleggen van den
Heilooërdijk;
2. het ontbreken van een goed, nuttig en
doeltreffend rioleeringsplan;
3. de op hare landerijen schuin te graven
verbindings gracht;
4. de te luxueuse verkaveling;
5. het ontbreken van een kneppelbrug
tegenover de Comansstraat.
De bezwaren zijn dus in hoofdzaak dezelf
de, die zy bij haar bezwaarschrift van 9
December 1933 naar voren heeft gebracht
en die wy in ons voorstel van 27 Februari
1934 uitvoerig hebben weerlegd (bijlage nr
29 van 1934).
Voor zooveel noodig verwijzen wij nog
naar het bij de stukken overgelegde rapport
van den directeur der gemeentewerken, d.d.
18 September j.1., waarin de argumenten van
reclamante nog nader worden bestreden,
met welk rapport wij ons geheel kunnen ver
eenigen, met uitzondering voorzooveel be
treft het maken van. een brug tegenover de
Comansstraat. Wij achten het niet juist, wan
neer tusschen de Nieuwlandersingelbrug en
den Heilooërdijk op den duur drie bruggen
over de Bleekerssloot aanwezig zouden zijn
t.w. de Rochdalebrug, de brug van de
Juliana van Stolberglaan naar de Willem de
Zwijgerlaan en de brug tegenover de Co
mansstraat. Intusschen hebben wij geen be
zwaar, dat tegenover de Comansstraat voor
rekening der N. V. van Onroerende Goede
ren „Nooitgedacht" een tijdelijke brug wordt
gemaakt, mits deze brug voldoet aan de door
ons college te stellen eischen en deze brug
weer opgeruimd wordt, zoodra de brug
tegenover de Juliana van Stolberglaan in
gebruik wordt genomen. Dit brengt o.i. niet
mede, dat een wijziging in het uitbreidings
plan moet worden gebracht ten aanzien van
de bruggen over de Bleekerssloot.
Resumeerende stellen wy uwe vergade
ring voor het uitbreidingsplan „Overdie en
Achtermeer" vast te stellen, gelijk dat in
ontwerp ter inzage heeft gelegen en op het
bezwaarschrift van de hiervoor genoemde
N. V. afwijzend te beschikken.
Wij bieden B. en W. daartoe een ontwerp
besluit ter vaststelling aan.
HERZIENING UITBREIDINGSPLAN
„OVERDIE EN ACHTERMEER".
In bijlage Nr. 117 schrijven B. en W.:
Zooals aan uwe vergadering bekend Is,
hebben Ged. Staten van Noordholland aan
het in uwe vergadering van 31 Mei 1934
vastgestelde uitbreidingsplan „Overdie en
Achtermeer" in verband met het daartegen
door de N. V. van Onroerende Goederen
„Nooitgedacht", alhier ingediend bezwaar
schrift geen goedkeuring verleend.
Ged. Staten hebben, nadat op 1 Maart
1935 een commissie uit hun midden ten stad-
huize alhier een zitting had gehouden in
tegenwoordigheid van een vertegenwoordi
ging van de N. V. voornoemd en van ons
college, aan ons by brief van 27 Maart 1935
medegedeeld zonder de goedkeuring for
meel te weigeren overeenkomstig de Wo
ningwet dat zy verschillende bezwaren
hadden tegen het vastgestelde uitbreidings
plan, welke hen beletten aan het plan zon
der meer de vereischte goedkeuring te hech
ten.
Zy achtten het gewenscht, dat het uitbrei
dingsplan ten aanzien van de hierna te ver
melden punten aan een herziening werd
onderworpen:
a. het diagonaalsgewijs ontworpen straten-
blok, omsloten door de Willem de Zwijger-
laan, de Bleekerssloot en de geprojecteerde
nieuwe verbindingsgracht diende te worden
gewyzigd, waarbij de woonstraten zooveel
mogelijk Noord-Zuid dienden te worden ge
projecteerd; voorts behoorden de N. G. Pier-
sonstraat slechts tot de Willem de Zwijger-
laan en de Karl Marxstraat tot den parallel
weg langs de Willem de Zwijgerlaan te wor
den doorgetrokken;
b. de minimum-inhoudsmaten van onder
scheiden woningtypen waren te ruim ge
steld en dienden te worden herzien;
c. het gedeelte van het plan beoosten het
Noordhollandsch kanaal behoorde in over
eenstemming te worden gebracht met het
gewijzigde plan voor den provincialen weg
ter plaatse;
d. de mogelijkheid om van het vastgestelde
uitbreidingsplan af te wijken was te ruim
gesteld en diende te worden beperkt.
Ten aanzien van het rioleeringsstelsel
merkten Ged. Staten op dat met de ontwor
pen rioleering voorloopig wel zou kunnen
worden volstaan. Intusschen verlangde ge
noemd college een uiteenzetting van de
wijze, waarop wij ons in de toekomst voor
stelden in de rioleering van dit stadsdeel te
voorzien.
Aan dit verzoek hebben wij voldaan.
Den brief van 27 Maart 1935, hiervoor in
het kort weergegeven, leggen wij voor uwe
vergadering bij de stukken ter inzage.
Ged. Staten hebben vermoedelijk dezen
vorm verkozen boven een besluit tot weige
ring der goedkeuring teneinde de toepassing
van artikel 6 lid 4 der Woningwet te ver
zekeren en aldus aan het vastgestelde pbn
da noodige bescherming te verleenen. In-
DISTRICTS-ARBEIDSBEURS,
DOELENSTRAAT 30, TEL. 4395.
De w.n. directeur van bovengenoemd
bureau deelt mede, dat heden staan inge
schreven:
Groep bouwvakken: 1 bouwkundige, 1
opz. teekenaar, 1 waterbouwkundige, 5 glas
in loodzetters, 2 glazenwasschers, 1 steen-
bikker, 3 stratenmakers, 1 stratgnm. op
perman, 1 stuc. opperman, 3 tegelzetters,
1 betonemailleur, 6 betonwerkers, 41 opper
lieden, 28 stucadoors, 47 metselaars, 17 voe
gers, 40 schilders, 109 grondwerkers, 101
timmerlieden.
Groep metaalindustrie: 2 autog. lasschers,
13 bankwerkers, 3 blikslagers, 4 carrosse
riebouwers, 1 constructiewerker, 10 electri-
ciens, 1 fitter, 1 instrumentmaker, ,2 kern-
makers, 2 ketelmakers, 6 klinkers, 13 lood
gieters, 2 lynwerkers, 5 machinisten, 2
machineteekenaars, 7 metaaldraaiers, 1
metaalvjjler, 2 metaalslijpers, 12 monteurs,
3 orgelmakers, 2 plaatwerkers, 4 rijwiel
herstellers, 1 rywiellakker, 4 scheepsbou
wers, 2 scheepstimmerlieden, 1 scheeps-1
werktuigkundige, 11 smeden, 11 stokers, 1
tandtechniker, 1 voorslaander, 4 vuurwer
kers, 4 wagenmakers, 1 werktuigbouwkun
dige, 9 ijzerwerkers, 1 zandbereider.
Groep voedings- en genotmiddelen: 56
sigarenmakers, 3 sorteerders, 1 kistenplak-
ker, 1 stripper, 4 tabaksbewerkers, 8 slagers
3 koks, 7 chocoladebewerkers, 1 suikerbak
ker, 1 off. choc. drogist, 26 bakkers, 2
bierbottelaars, 3 zuiverbereiders.
Groep verkeerswezen: 56 chauffeurs, 6
koetsiers, 5 motorschippers, 18 pakhuis
knechts, 25 magazijnbedienden, 6 kellners,
3 loopknechten, 1 emballeur.
Groep houtbewerking: 23 meubelmakers,
12 stoffeerders, 9 mach. houtbewerkers, 2
kistenmakers, 2 borstelmakers, 1 beitser, 1
beeldhouwer, 1 kuiper.
Groep boek- en steendrukkerijen: 6 let
terzetters, 2 drukkers.
Groep handel: 20 vertegenwoordigers, 2
winkelbedienden, 1 colporteur, 1 étaleur.
Groep land- en tuinbouwbedrijven: 11
tuinlieden, 21 boerenarbeiders, 3 bloemis
ten.
Overige beroepen: 9 boekbinders, 3 was-
schers, 2 kleermakers, 1 rietwerker, 5
schoenmakers, 1 port. huiskn., 1 verfberei-
der, 1 kalkbrander, 2 huidenzouters, 1
klompenschilder, 1 onderwijzer, 1 carton-
nagebewerker, 1 papierbewerker, 1 contro
leur, 6 incasseerders, 4 zakkenstoppers, 2
administrateurs, 1 boekhouder, 1 secreta
rieambtenaar, 23 kantoorbedienden, 38
transport- en 269 losarbeiders.
Gedeeltelijk werkloos: Tabaksindustrie 9,
metaalindustrie 9, overige beroepen 2.
Jeugdige werkzoekenden beneden 18 jaar
in diverse beroepen: 37.
Vrouwelijk personeel: 8 kantoorbedien
den, 7 verkoopsters, 2 naaisters, 1 huishoud
ster, 1 dagmeisje, 1 kapster, 6 werksters.
Alkmaar, 19 Sept. 1936.
De waarn. directeur voorn.
A. KLEYMEER.
DE SLEEPBOOTOTTTTT .T AGE TE
IJMUIDEN.
Aanschaffing van een zeesleepboot
met sterk vermogen practisch noch
economisch gemotiveerd.
De vraag of het wenschelyk, zoo niet nood
zakelijk moet worden geacht, dat IJmuiden
wederom de beschikking krijgt over een
zeesleepboot met sterk vermogen, die in ge
vallen, waarin aan een tengevolge van vlie
gend stormweer by de Nederlandsche kust
in moeilijkheden verkeerend schip sleep
boothulp moet worden verleend, onmiddel
lijk zee zal kunnen kiezen, wordt in kringen
van te IJmuiden werkzaam zijnde deskun
digen naar een verslaggever van het
A.N.P. uit een onderzoek ter plaatse heeft
kunnen vaststellen en waarover bereids het
een en ander is gepubliceerdbevestigend
beantwoord.
Naast en tegenover dit oordeel staat ech
ter, dat van anderen, die, ofschoon zulks fei
telijk deze materie niet raakt, de belangen
van Amsterdam als tweede havenstad van
ons land ten zeerste voorstaan en waar
het in deze op aankomtuit hoofde van
hun werkzaamheid evenzeer deskundig ge
acht kunnen worden om over de ter sprake
gekomen kwestie hun aan een jarenlange
practyk getoetste inzichten kenbaar te ma
ken.
HVermelde verslaggever heeft het in dit
verband mede als zijn taak beschouwd, ook
in deze kringen zijn licht op te steken en
van het resultaat van zijn bevindingen naar
buiten te doen blijken.
I Ter zake mogen dan dienen, dat uit deze
kringen in de eerste plaats naar voren werd
gebracht, dat de huidige sleepbootoutillage
te IJmuiden voor binnenkomende schepen
onder alle omstandigheden alleszins vol
doende is. IJmuiden toch zoo zeide men
kan gerekend worden tot een der veilig
ste havens en vooral na het in gebruik
nemen van de groote Noordersluis zag en
ziet men het geregeld gebeuren, dat door de
meeste schepen in normale omstandigheden
van sleepbootassistentie geen gebruik wordt
gemaakt, hetgeen door het Bureau Wijsmul
ler, dat de sleepbootexploitatie ter plaatse
in handen heeft en bij de uitoefening van
zyn bedrijf door te Amsterdam gevestigde
reederijen geldelijk wordt gesteund, als een
niet geringe handicap wordt gevoeld.
Dit punt verder buiten beschouwing
latend, blijft echter de vraag hoe de aange
legenheid beoordeeld dient te worden by
abnormale omstandigheden, dus in gevallen,
waarin de elementen dusdanig zyn losge
barsten, dat de kans op scheepsrampen, ook
in de nabijheid van IJmuiden, allerminst
gering kan worden geacht. Als antwoord op
deze vraag gaf men uit vermelde kringen
den verslaggever te kennen, dat er in de ge-
heele wereld geen kuststrook is, welke der
mate goed met sleepbootposten bezet is als
de Nederlandsche kust, zoodat de eventueele
bouw of de aankoop van een zeesleepboot,
met het speciale doel deze te IJmuiden te
stationneeren, door deze deskundigen onge
motiveerd wordt geacht. De lengte van de
Nederlandsche kuststrook zoo werd ge
zegd bedraagt ongeveer zeventig mijl en
op welk punt daarvan ook een schip in nood
komt te verkeeren kan er te allen tijde, dank
zij het bestaan van sleepbootposten te Hoek
van Holland en te Den Helder, zoomede
Noordelijker nog op Terschelling, binnen
den tijd waarin het contact met het zich in
moeilijkheden bevindende schip tot stand
dient te zijn gebracht, sleepboothulp ter
plaatse zyn. Wel gaf men toe, dat de aan
wezigheid van een sterke zeesleepboot te
IJmuiden de situatie uiteraard nog beter
zou doen zijn, doch men deed daarbij uit
komen, dat in dat geval zich onmiddellijk de
economische zijde van de kwestie naar voren
zou dringen, aangezien de sleepbootoutil
lage in het algemeen een zeer duur technisch
apparaat is en derhalve de aanschaffing van
een sterke zeesleepboot met „Standplaats
IJmuiden" economisch niet verantwoord
zou zijn. Bovendien vinden zoo voegde I
men hier aan toe de te berde gebrachte
argumenten mede rechtvaardiging in het
feit, dat elk schip, hetwelk van IJmuiden
uit zee kiest, dadelijk om de Noord of om de
Zuid koerst, zoodat, mocht het in ongereede
geraken, zoowel de sleepbootkapiteins in
Den Helder als te Hoek van Holland op hun
post zijn. Het argument, dat een schip reeds
dadelijk op de pieren zou kunnen loopen, is
aldus de zegslieden allerminst steek
houdend. In een dergelijk geval toch zou
afgezien van mogelijke technische storingen
sprake zijn van een volkomen gebrek aan
goed zeemanschap bij den gezagvoerder of
den loods, terwijl, practisch gesproken, een
uitstel van enkele uren, voor sleepboot
assistentie ter plaatse is, weinig beteekent
en mede alleen als een theoretisch belang
kan worden beschouwd, dat zich niet in de
practyk kan doen gelden.
Tenslotte werd zulks naar aanleiding
van een vraag van den verslaggever op
gemerkt, dat de ouderdom van een zeesleep
boot, mits het onderhoud niets te wenschen
overlaat, voor een actieve hulpverleen ing
van weinig of geen beteeken is is.
In dit verband werd verwezen naar een
tweetal voor andere doeleinden gebouwde
schepen:de Amsterdamsche ijsbrekers, die,
ofschoon deze veertig jaren oud zijn, er nog
als nieuw uitzien en nog in elk opzicht voor
haar taak berekend zijn.
TREINONTSPORING TE ROOSENDAAL.
Materieele schade
Gisteren zijn naby het spoorwegemplace
ment te Roosendaal by het rangeeren van
een personentrein drie wagens uit de rails
geloopen. Aan de wagons werd eenige ma
terieele schade aangericht. De lyn naar Zee
land werd versperd, zoodat de treinenloop
in die richting moest worden verlegd.
Het verkeer over den drukken spoorweg
overgang naby de Markt, in de onmiddelly
ke nabijheid, waarvan de ontsporing plaats
had, ondervond als gevolg van een en an
der zeer veel vertraging, dit nog temeer
daar op dat oogenblik juist een groot aan
tal militairen, die aan de manoeuvres deel
nemen, moesten passeeren.
AANVARINfï OP DEN IJSSEL BIJ
KAMPEN.
Twee schepen beschadigd
Op de IJssel onder Kampen is gisteroch
tend een aanvaring geschied tusschen het
motorschip Spes uit Leeuwarden (kapitein
K. v. Dorsten) en de motorsleepboot Juno
uit Zwolle, die een geladen Rijnkast op
sleeptouw had. Het ongeluk gebeurde ter
hoogte van de ligplaats by het gemeentelij
ke zwembad.
De boeg van de Spes werd aan weerszij
den ingedeukt, terwijl aan de binnenzijde
eenige spanten braken. Ook werd de sloep
vernield. Van de sleepboot is de geheele
verschansing weggeslagen; voorts zijn de
radio-installatie en de motor defect geraakt
De oorzaak was hierin gelegen, dat de Spes
uit het roer liep toen de motor weigerde
waarbij het personeel naar de machineka
mer ging om het mankement te verhelpen,
DE KONINKLIJKE FAMILIE OP
HET LOO.
Een rijtoer.
De belangstelling by het koninklijk paleis
het Loo blijft levendig. Ook gistermiddag
hielden zich er voortdurend eenige honder
den op, die zich erop spitsten het genoegen
te zullen smaken, een der vorstelijke perso
nen te zien. Sommigen hadden een stoel
meegenomen en wachtten geduldig uren
achtereen.
Naar wij vernemen maakte de koningin
gistermiddag een fietstocht in het koninklijk
park, terwijl prinses Juliana en prins Bern-
hard met leden van de hofhouding tennis
speelden.
Om 5 uur werd de auto van den secretaris
van prins Bernhard, jhr. ir. W. Röell, voor
het paleis gereden. Prinses Juliana en prins
Bernhard namen achterin plaats en de heer
Röell zette zich aan het stuur met zijn ver
loofde naast zich. De koningin deed het ge
zelschap op het bordes uitgeleide en be
groette ook de belangstellenden voor het
paleis.
Toen de auto de Paleislaan inreed, storm
de het publiek er juichend op af. Parkwach
ters waren niet in staat de menigte terug te
houden. In vry snelle vaart verdween de
auto in de richting Amersfoort. De bestem
ming van den tocht was Sperwershof te 's-
Graveland.
GEEN R.A.I.-TENTOONSTELLING
IN 1937.
Pessimisme in den autohandel
Het bestuur van de R.A.I. heeft beslo
ten, de automobiel-tentoonstelling, die
elk jaar in Februari in het R.A.I.-ge-
bouw te Amsterdam gehouden wordt,
het volgend jaar niet te doen plaats heb
ben.
Het is een opzienbarend en teleurstellend
bericht, dat vooral den Amsterdamschen
zakenman onaangenaam in de ooren zal
klinken. Want de jaarlyksche automobiel
show was een groote tentoonstelling, die
massa's bezoekers naar de hoofdstad trok in
de tien dagen, die zy duurde. Zy bracht een
opmerkelijke bedrijvigheid in de hoofdstad
teweeg, zij verhoogde er het vertier, zij
bracht grootere drukte in de winkels, maar
vooral ook in de hotels, de café's en de
restaurants.
In de kringen van het R.A.I.-bestuur ver
namen wij, dat men daar de beteekenis van
het feit, dat in Februari a.s. de R.A.I.-ten
toonstelling niet gehouden zal worden, zeer
goed begrijpt. Doch het bestuur heeft niet
temin gemeend, den leden tot dit besluit te
moeten adviseeren, omdat men in den auto
mobielhandel in het algemeen den toestand
ROOKT IBIS EN GÉÉN ANPjpf gfiïg
allesbehalve rooskleurig acht Er drukken
zware lasten op het bedrijf en de omzetmo-
gelykheden worden ernstig belemmerd dooi
de belastingen, die op de auto's en alle aan.
verwante zaken rusten.
Tot dusver is de autohandel optimistisch
geweest en men had ook dit jaar wel weer
kunnen hopen op een bevredigend verloon
van de R.A.I., maar men kan tenslotte niet
altyd weer op een goeden, uitslag hopen
wanneer de feiten zulk een optimisme eigen-
lyk niet meer wettigen.
De automobielhandel heeft met groote
moeilijkheden te kampen en men onder
vindt de sterke behoefte om tot besparing
op de algemeene kosten te komen. Dit is de
voornaamste overweging geweest om de
R.A.I. dezen winter niet te doen doorgaan,
ook al begreep men, dat men hierdoor Am-
sterdam een belangrijke attractie zou ont
houden.
NIEUWE ONREGELMATIGHEDEN TE
VLISSINGEN ONTDEKT.
Fraude bij het gewest Zeeland van
den B. V. L.
Reeds eenigen tijd liepen in Vlissingen
geruchten, dat er fraude zou zijn ge
pleegd by het gewest Zeeland van den
by zonderen vrij willgen landstorm. Het
is thans gebleken, dat de heer P. G. L,
die als oud-wethouder van Vlissingen
reeds betrokken was bij de malversa
ties by het plaatselijk crisis-comité ee
maatschappelijk hulpbetoon, zich ook
op ander terrein aan fraude heeft schul
dig gemaakt.
Hy is n.1. secretaris van het gewest Zee
land van den by zonderen vry willigen land
storm en heeft in deze functie jarenlang ge
knoeid met blanco kwitanties, die hem ter
hand waren gesteld, terwijl het ook enkele
malen is voorgekomen, dat hy onder kwi
tanties valsche handteekeningen had gezet
De administratie door hem gevoerd verkeert
in groote wanorde, zoodat het onderzoek,
dat de justitie thans instelt, wel geruimen
tijd zal vorderen. Het is op het oogenblik
met geen mogelijkheid te benaderen voor
welke bedragen de B. V. L. is benadeeld. Te
meer gaat dit onderzoek met moeilijkheden
gepaard, daar'de B. V. L. in Zeeland ca 80
afdeelingen telt, waarvan de administratie
stuk voor stuk wordt onderzocht.
By den heer L. is de vorige week huiszoe
king gedaan, waarbij verschillende beschei
den op last van de justitie in beslag zijn ge
nomen.
Ook bij het hoofdkwartier van den B. V.
L. in Den Haag en op het departement van
binnenlandsche zaken zijn stukken in beslag
genomen.
Men krijgt den indruk, dat het hier een
soortgelijk geval van fraude betreft, als dia
welke eenigen tijd geleden in Zuid-Limburf
by dezelfde organisatie is ontdekt
AUTO REED IN HET
NOOKDZEEKANAAL.
Het ryk betaalt schadevergoeding.
Men herinnert zich wellicht, dat op 12
Augustus 1934 een auto in het Noordzee
kanaal stortte, doordat de pont te Vel6en
te vroeg wegvoer. De auto stond half op
de pont en half op den aanlegsteiger. Toen
de pont wegvoer gleed de auto van de pont
in het water, daarbij verdronken twee in
zittende dames. Uit de Staatsbegrootinl
1937 voor het Verkeersfonds blijkt thans,
dat in verband met dit ongeval door het
Rijk een schadevergoeding van 7337.99
is betaald.
195. De professor maakte kennis met zoo'n timmerbü
Deze leek veel op een gewone korbij, maar was wat
dikker en zijn heele lijf zat vol met kleine haartjes. De
bij noodigde den professor uit om eens binnen te komen.
!96. Maar de professor voelde er niets voor om nog
h»hS "i-* 2^n hoofd in een bijennest te blijven steken en
oeaankte. Stel ie vnnr rif» 4 /Ji» knnlo hnnm fliin zii
hn- Stel jc voor, dat die hcelc boom aan zijn
metselbijen. "tten' gin8 nu naar de zoogenaamde