^Bimutdand ■BIS SHAG! Dobbelmann lekker, man? PROFESSOR SLIM EN ZOON VERKOOP GROND JULIANA VAN STOLBERGLAAN. B. en W. schrijven in bijlage No. 115: De heer E. Th. J. van Latum, alhier, heeft verzocht voor zich of zijn lastgevers van de gemeente te mogen koopen een perceel bouwterrein, gelegen aan de Juliana van Stolberglaan, groot ongeveer 671 M2., voor den prys van 7725, ten einde daarop 3 woningen te bouwen. Tegen verkoop van eerder genoemd perceel bestaat bij ons geen bezwaar, terwijl de grondprijs in overeen' stemming is met de prijzen, welke voor de terreinen in de omgeving zijn betaald. Wij zijn van oordeel, dat in deze aan de voor de gemeente, meest voordeelige aanbieding de voorkeur moet worden gegeven en dat het tijdstip, waarop de gegadigden zich ten kan tore van het grondbedrijf aanmelden geen gewicht in de schaal mag leggen, tenzij de aanvragen denzelfden inhoud hebben. Dien overeenkomstig stellen wij U voor aan den heer van Latum den door hem gevraagden grond te verkoopen. B. en W. bieden in verband daarmede een ontwerp-besluit ter vaststelling aan. VERKOOP GROND AAN DE NICOLAAS BEETSKADE. B. en W. stellen in bijlage No. 99 den Raad voor den heer P. Dekker, alhier, voor zich of zijn lastgevers van de gemeente te verkoopen een perceel bouwterrein, gelegen aan de Nicolaas Beetskade, groot ongeveer 297 M2., voor den prijs van f 2525 in totaal, ten einde daarop twee woningen te bouwen. Tegen verkoop van eerder genoemd perceel bestaat geen bezwaar, terwijl de grondprijs in overeenstemming is met de prijzen, door de commissie van bijstand voor het grond bedrijf voor de bouwterreinen gelegen ten zuiden van den Bergerweg in overweging gegeven. AAN- EN VERKOOP VAN GROND AAN DEN WESTERWEG. B. en W. stellen in bijlage No. 107 den Raad voor: a. aan te koopen van den heer L. Berger, alhier, en cons. een perceel bouwterrein, gelegen aan den Westerweg, kad. bekend gemeente Alkmaar in sectie E nr. 1383 ged., groot 138 M2., voor den prijs van 10.50 per M2.; b. te verkoopen aan den heer A. Vos, aannemer alhier twee perceelen bouwter rein, gelegen aan den Westerweg, kad. be kend gemeente Alkmaar in sectie E nr. 1215 ged. groot 431 M2. en nr. 1383 ged. groot 138 M2., voor den prijs van f 10.50 per M2. GELDIGVERKLARING VAN STRAF VERORDENINGEN. In bijlage No. 110 schrijven B. en W.: Artikel 208 der Gemeentewet schrijft voor, dat de Raad tenminste eenmaal in de vyf jaren verklaart, welkr strafverordenin gen nog gelden. De laatste maal heeft dit plaats gehad bij besluit van 22 October 1931. In 1936 zal deze verklaring derhalve op nieuw moeten geschieden. B. en W. bieden daartoe een ontwerp-verordening ter vast stelling aan. tusschen heeft deze wijze van behandeling ook het waarschijnlijk niet voorziene gevolg gehad, dat door geen weigeringsbesluit te nemen de termijn in artikel 39 lid 2 der Woningwet niet van toepassing is. Achteraf is dit een gelukkige omstandigheid te ach ten, daar de onderhandelingen met de Vaste Commissie voor uitbreidingsplannen in Noordholland bijna anderhalf jaar hebben geduurd. Bij de herziening van het vastgestelde uit breidingsplan Overdie en Achtermeer heb ben wij zooveel mogelijk met de aanwijzin gen van Ged. Staten rekening gehouden. De Vaste Commissie voor uitbreidingsplannen in Noordholland gaat blijkens haar brief van 1 Augustus j.1. met het ontwerp tot herzie ning, gelyk dat met de ontworpen bebou wingsvoorschriften ter inzage heeft gelegen accoord. De ter inzage legging heeft plaats gehad van 7 Augustus tot en met 4 Septem ber j.1. Bezwaren daartegen zijn alleen inge komen van de N. V. van Onroerende Goede ren „Nooitgedacht" alhier. Haar bezwaar schrift van 3 September j.1. heeft voorname lijk betrekkng op: 1. het vervallen en omleggen van den Heilooërdijk; 2. het ontbreken van een goed, nuttig en doeltreffend rioleeringsplan; 3. de op hare landerijen schuin te graven verbindings gracht; 4. de te luxueuse verkaveling; 5. het ontbreken van een kneppelbrug tegenover de Comansstraat. De bezwaren zijn dus in hoofdzaak dezelf de, die zy bij haar bezwaarschrift van 9 December 1933 naar voren heeft gebracht en die wy in ons voorstel van 27 Februari 1934 uitvoerig hebben weerlegd (bijlage nr 29 van 1934). Voor zooveel noodig verwijzen wij nog naar het bij de stukken overgelegde rapport van den directeur der gemeentewerken, d.d. 18 September j.1., waarin de argumenten van reclamante nog nader worden bestreden, met welk rapport wij ons geheel kunnen ver eenigen, met uitzondering voorzooveel be treft het maken van. een brug tegenover de Comansstraat. Wij achten het niet juist, wan neer tusschen de Nieuwlandersingelbrug en den Heilooërdijk op den duur drie bruggen over de Bleekerssloot aanwezig zouden zijn t.w. de Rochdalebrug, de brug van de Juliana van Stolberglaan naar de Willem de Zwijgerlaan en de brug tegenover de Co mansstraat. Intusschen hebben wij geen be zwaar, dat tegenover de Comansstraat voor rekening der N. V. van Onroerende Goede ren „Nooitgedacht" een tijdelijke brug wordt gemaakt, mits deze brug voldoet aan de door ons college te stellen eischen en deze brug weer opgeruimd wordt, zoodra de brug tegenover de Juliana van Stolberglaan in gebruik wordt genomen. Dit brengt o.i. niet mede, dat een wijziging in het uitbreidings plan moet worden gebracht ten aanzien van de bruggen over de Bleekerssloot. Resumeerende stellen wy uwe vergade ring voor het uitbreidingsplan „Overdie en Achtermeer" vast te stellen, gelijk dat in ontwerp ter inzage heeft gelegen en op het bezwaarschrift van de hiervoor genoemde N. V. afwijzend te beschikken. Wij bieden B. en W. daartoe een ontwerp besluit ter vaststelling aan. HERZIENING UITBREIDINGSPLAN „OVERDIE EN ACHTERMEER". In bijlage Nr. 117 schrijven B. en W.: Zooals aan uwe vergadering bekend Is, hebben Ged. Staten van Noordholland aan het in uwe vergadering van 31 Mei 1934 vastgestelde uitbreidingsplan „Overdie en Achtermeer" in verband met het daartegen door de N. V. van Onroerende Goederen „Nooitgedacht", alhier ingediend bezwaar schrift geen goedkeuring verleend. Ged. Staten hebben, nadat op 1 Maart 1935 een commissie uit hun midden ten stad- huize alhier een zitting had gehouden in tegenwoordigheid van een vertegenwoordi ging van de N. V. voornoemd en van ons college, aan ons by brief van 27 Maart 1935 medegedeeld zonder de goedkeuring for meel te weigeren overeenkomstig de Wo ningwet dat zy verschillende bezwaren hadden tegen het vastgestelde uitbreidings plan, welke hen beletten aan het plan zon der meer de vereischte goedkeuring te hech ten. Zy achtten het gewenscht, dat het uitbrei dingsplan ten aanzien van de hierna te ver melden punten aan een herziening werd onderworpen: a. het diagonaalsgewijs ontworpen straten- blok, omsloten door de Willem de Zwijger- laan, de Bleekerssloot en de geprojecteerde nieuwe verbindingsgracht diende te worden gewyzigd, waarbij de woonstraten zooveel mogelijk Noord-Zuid dienden te worden ge projecteerd; voorts behoorden de N. G. Pier- sonstraat slechts tot de Willem de Zwijger- laan en de Karl Marxstraat tot den parallel weg langs de Willem de Zwijgerlaan te wor den doorgetrokken; b. de minimum-inhoudsmaten van onder scheiden woningtypen waren te ruim ge steld en dienden te worden herzien; c. het gedeelte van het plan beoosten het Noordhollandsch kanaal behoorde in over eenstemming te worden gebracht met het gewijzigde plan voor den provincialen weg ter plaatse; d. de mogelijkheid om van het vastgestelde uitbreidingsplan af te wijken was te ruim gesteld en diende te worden beperkt. Ten aanzien van het rioleeringsstelsel merkten Ged. Staten op dat met de ontwor pen rioleering voorloopig wel zou kunnen worden volstaan. Intusschen verlangde ge noemd college een uiteenzetting van de wijze, waarop wij ons in de toekomst voor stelden in de rioleering van dit stadsdeel te voorzien. Aan dit verzoek hebben wij voldaan. Den brief van 27 Maart 1935, hiervoor in het kort weergegeven, leggen wij voor uwe vergadering bij de stukken ter inzage. Ged. Staten hebben vermoedelijk dezen vorm verkozen boven een besluit tot weige ring der goedkeuring teneinde de toepassing van artikel 6 lid 4 der Woningwet te ver zekeren en aldus aan het vastgestelde pbn da noodige bescherming te verleenen. In- DISTRICTS-ARBEIDSBEURS, DOELENSTRAAT 30, TEL. 4395. De w.n. directeur van bovengenoemd bureau deelt mede, dat heden staan inge schreven: Groep bouwvakken: 1 bouwkundige, 1 opz. teekenaar, 1 waterbouwkundige, 5 glas in loodzetters, 2 glazenwasschers, 1 steen- bikker, 3 stratenmakers, 1 stratgnm. op perman, 1 stuc. opperman, 3 tegelzetters, 1 betonemailleur, 6 betonwerkers, 41 opper lieden, 28 stucadoors, 47 metselaars, 17 voe gers, 40 schilders, 109 grondwerkers, 101 timmerlieden. Groep metaalindustrie: 2 autog. lasschers, 13 bankwerkers, 3 blikslagers, 4 carrosse riebouwers, 1 constructiewerker, 10 electri- ciens, 1 fitter, 1 instrumentmaker, ,2 kern- makers, 2 ketelmakers, 6 klinkers, 13 lood gieters, 2 lynwerkers, 5 machinisten, 2 machineteekenaars, 7 metaaldraaiers, 1 metaalvjjler, 2 metaalslijpers, 12 monteurs, 3 orgelmakers, 2 plaatwerkers, 4 rijwiel herstellers, 1 rywiellakker, 4 scheepsbou wers, 2 scheepstimmerlieden, 1 scheeps-1 werktuigkundige, 11 smeden, 11 stokers, 1 tandtechniker, 1 voorslaander, 4 vuurwer kers, 4 wagenmakers, 1 werktuigbouwkun dige, 9 ijzerwerkers, 1 zandbereider. Groep voedings- en genotmiddelen: 56 sigarenmakers, 3 sorteerders, 1 kistenplak- ker, 1 stripper, 4 tabaksbewerkers, 8 slagers 3 koks, 7 chocoladebewerkers, 1 suikerbak ker, 1 off. choc. drogist, 26 bakkers, 2 bierbottelaars, 3 zuiverbereiders. Groep verkeerswezen: 56 chauffeurs, 6 koetsiers, 5 motorschippers, 18 pakhuis knechts, 25 magazijnbedienden, 6 kellners, 3 loopknechten, 1 emballeur. Groep houtbewerking: 23 meubelmakers, 12 stoffeerders, 9 mach. houtbewerkers, 2 kistenmakers, 2 borstelmakers, 1 beitser, 1 beeldhouwer, 1 kuiper. Groep boek- en steendrukkerijen: 6 let terzetters, 2 drukkers. Groep handel: 20 vertegenwoordigers, 2 winkelbedienden, 1 colporteur, 1 étaleur. Groep land- en tuinbouwbedrijven: 11 tuinlieden, 21 boerenarbeiders, 3 bloemis ten. Overige beroepen: 9 boekbinders, 3 was- schers, 2 kleermakers, 1 rietwerker, 5 schoenmakers, 1 port. huiskn., 1 verfberei- der, 1 kalkbrander, 2 huidenzouters, 1 klompenschilder, 1 onderwijzer, 1 carton- nagebewerker, 1 papierbewerker, 1 contro leur, 6 incasseerders, 4 zakkenstoppers, 2 administrateurs, 1 boekhouder, 1 secreta rieambtenaar, 23 kantoorbedienden, 38 transport- en 269 losarbeiders. Gedeeltelijk werkloos: Tabaksindustrie 9, metaalindustrie 9, overige beroepen 2. Jeugdige werkzoekenden beneden 18 jaar in diverse beroepen: 37. Vrouwelijk personeel: 8 kantoorbedien den, 7 verkoopsters, 2 naaisters, 1 huishoud ster, 1 dagmeisje, 1 kapster, 6 werksters. Alkmaar, 19 Sept. 1936. De waarn. directeur voorn. A. KLEYMEER. DE SLEEPBOOTOTTTTT .T AGE TE IJMUIDEN. Aanschaffing van een zeesleepboot met sterk vermogen practisch noch economisch gemotiveerd. De vraag of het wenschelyk, zoo niet nood zakelijk moet worden geacht, dat IJmuiden wederom de beschikking krijgt over een zeesleepboot met sterk vermogen, die in ge vallen, waarin aan een tengevolge van vlie gend stormweer by de Nederlandsche kust in moeilijkheden verkeerend schip sleep boothulp moet worden verleend, onmiddel lijk zee zal kunnen kiezen, wordt in kringen van te IJmuiden werkzaam zijnde deskun digen naar een verslaggever van het A.N.P. uit een onderzoek ter plaatse heeft kunnen vaststellen en waarover bereids het een en ander is gepubliceerdbevestigend beantwoord. Naast en tegenover dit oordeel staat ech ter, dat van anderen, die, ofschoon zulks fei telijk deze materie niet raakt, de belangen van Amsterdam als tweede havenstad van ons land ten zeerste voorstaan en waar het in deze op aankomtuit hoofde van hun werkzaamheid evenzeer deskundig ge acht kunnen worden om over de ter sprake gekomen kwestie hun aan een jarenlange practyk getoetste inzichten kenbaar te ma ken. HVermelde verslaggever heeft het in dit verband mede als zijn taak beschouwd, ook in deze kringen zijn licht op te steken en van het resultaat van zijn bevindingen naar buiten te doen blijken. I Ter zake mogen dan dienen, dat uit deze kringen in de eerste plaats naar voren werd gebracht, dat de huidige sleepbootoutillage te IJmuiden voor binnenkomende schepen onder alle omstandigheden alleszins vol doende is. IJmuiden toch zoo zeide men kan gerekend worden tot een der veilig ste havens en vooral na het in gebruik nemen van de groote Noordersluis zag en ziet men het geregeld gebeuren, dat door de meeste schepen in normale omstandigheden van sleepbootassistentie geen gebruik wordt gemaakt, hetgeen door het Bureau Wijsmul ler, dat de sleepbootexploitatie ter plaatse in handen heeft en bij de uitoefening van zyn bedrijf door te Amsterdam gevestigde reederijen geldelijk wordt gesteund, als een niet geringe handicap wordt gevoeld. Dit punt verder buiten beschouwing latend, blijft echter de vraag hoe de aange legenheid beoordeeld dient te worden by abnormale omstandigheden, dus in gevallen, waarin de elementen dusdanig zyn losge barsten, dat de kans op scheepsrampen, ook in de nabijheid van IJmuiden, allerminst gering kan worden geacht. Als antwoord op deze vraag gaf men uit vermelde kringen den verslaggever te kennen, dat er in de ge- heele wereld geen kuststrook is, welke der mate goed met sleepbootposten bezet is als de Nederlandsche kust, zoodat de eventueele bouw of de aankoop van een zeesleepboot, met het speciale doel deze te IJmuiden te stationneeren, door deze deskundigen onge motiveerd wordt geacht. De lengte van de Nederlandsche kuststrook zoo werd ge zegd bedraagt ongeveer zeventig mijl en op welk punt daarvan ook een schip in nood komt te verkeeren kan er te allen tijde, dank zij het bestaan van sleepbootposten te Hoek van Holland en te Den Helder, zoomede Noordelijker nog op Terschelling, binnen den tijd waarin het contact met het zich in moeilijkheden bevindende schip tot stand dient te zijn gebracht, sleepboothulp ter plaatse zyn. Wel gaf men toe, dat de aan wezigheid van een sterke zeesleepboot te IJmuiden de situatie uiteraard nog beter zou doen zijn, doch men deed daarbij uit komen, dat in dat geval zich onmiddellijk de economische zijde van de kwestie naar voren zou dringen, aangezien de sleepbootoutil lage in het algemeen een zeer duur technisch apparaat is en derhalve de aanschaffing van een sterke zeesleepboot met „Standplaats IJmuiden" economisch niet verantwoord zou zijn. Bovendien vinden zoo voegde I men hier aan toe de te berde gebrachte argumenten mede rechtvaardiging in het feit, dat elk schip, hetwelk van IJmuiden uit zee kiest, dadelijk om de Noord of om de Zuid koerst, zoodat, mocht het in ongereede geraken, zoowel de sleepbootkapiteins in Den Helder als te Hoek van Holland op hun post zijn. Het argument, dat een schip reeds dadelijk op de pieren zou kunnen loopen, is aldus de zegslieden allerminst steek houdend. In een dergelijk geval toch zou afgezien van mogelijke technische storingen sprake zijn van een volkomen gebrek aan goed zeemanschap bij den gezagvoerder of den loods, terwijl, practisch gesproken, een uitstel van enkele uren, voor sleepboot assistentie ter plaatse is, weinig beteekent en mede alleen als een theoretisch belang kan worden beschouwd, dat zich niet in de practyk kan doen gelden. Tenslotte werd zulks naar aanleiding van een vraag van den verslaggever op gemerkt, dat de ouderdom van een zeesleep boot, mits het onderhoud niets te wenschen overlaat, voor een actieve hulpverleen ing van weinig of geen beteeken is is. In dit verband werd verwezen naar een tweetal voor andere doeleinden gebouwde schepen:de Amsterdamsche ijsbrekers, die, ofschoon deze veertig jaren oud zijn, er nog als nieuw uitzien en nog in elk opzicht voor haar taak berekend zijn. TREINONTSPORING TE ROOSENDAAL. Materieele schade Gisteren zijn naby het spoorwegemplace ment te Roosendaal by het rangeeren van een personentrein drie wagens uit de rails geloopen. Aan de wagons werd eenige ma terieele schade aangericht. De lyn naar Zee land werd versperd, zoodat de treinenloop in die richting moest worden verlegd. Het verkeer over den drukken spoorweg overgang naby de Markt, in de onmiddelly ke nabijheid, waarvan de ontsporing plaats had, ondervond als gevolg van een en an der zeer veel vertraging, dit nog temeer daar op dat oogenblik juist een groot aan tal militairen, die aan de manoeuvres deel nemen, moesten passeeren. AANVARINfï OP DEN IJSSEL BIJ KAMPEN. Twee schepen beschadigd Op de IJssel onder Kampen is gisteroch tend een aanvaring geschied tusschen het motorschip Spes uit Leeuwarden (kapitein K. v. Dorsten) en de motorsleepboot Juno uit Zwolle, die een geladen Rijnkast op sleeptouw had. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de ligplaats by het gemeentelij ke zwembad. De boeg van de Spes werd aan weerszij den ingedeukt, terwijl aan de binnenzijde eenige spanten braken. Ook werd de sloep vernield. Van de sleepboot is de geheele verschansing weggeslagen; voorts zijn de radio-installatie en de motor defect geraakt De oorzaak was hierin gelegen, dat de Spes uit het roer liep toen de motor weigerde waarbij het personeel naar de machineka mer ging om het mankement te verhelpen, DE KONINKLIJKE FAMILIE OP HET LOO. Een rijtoer. De belangstelling by het koninklijk paleis het Loo blijft levendig. Ook gistermiddag hielden zich er voortdurend eenige honder den op, die zich erop spitsten het genoegen te zullen smaken, een der vorstelijke perso nen te zien. Sommigen hadden een stoel meegenomen en wachtten geduldig uren achtereen. Naar wij vernemen maakte de koningin gistermiddag een fietstocht in het koninklijk park, terwijl prinses Juliana en prins Bern- hard met leden van de hofhouding tennis speelden. Om 5 uur werd de auto van den secretaris van prins Bernhard, jhr. ir. W. Röell, voor het paleis gereden. Prinses Juliana en prins Bernhard namen achterin plaats en de heer Röell zette zich aan het stuur met zijn ver loofde naast zich. De koningin deed het ge zelschap op het bordes uitgeleide en be groette ook de belangstellenden voor het paleis. Toen de auto de Paleislaan inreed, storm de het publiek er juichend op af. Parkwach ters waren niet in staat de menigte terug te houden. In vry snelle vaart verdween de auto in de richting Amersfoort. De bestem ming van den tocht was Sperwershof te 's- Graveland. GEEN R.A.I.-TENTOONSTELLING IN 1937. Pessimisme in den autohandel Het bestuur van de R.A.I. heeft beslo ten, de automobiel-tentoonstelling, die elk jaar in Februari in het R.A.I.-ge- bouw te Amsterdam gehouden wordt, het volgend jaar niet te doen plaats heb ben. Het is een opzienbarend en teleurstellend bericht, dat vooral den Amsterdamschen zakenman onaangenaam in de ooren zal klinken. Want de jaarlyksche automobiel show was een groote tentoonstelling, die massa's bezoekers naar de hoofdstad trok in de tien dagen, die zy duurde. Zy bracht een opmerkelijke bedrijvigheid in de hoofdstad teweeg, zij verhoogde er het vertier, zij bracht grootere drukte in de winkels, maar vooral ook in de hotels, de café's en de restaurants. In de kringen van het R.A.I.-bestuur ver namen wij, dat men daar de beteekenis van het feit, dat in Februari a.s. de R.A.I.-ten toonstelling niet gehouden zal worden, zeer goed begrijpt. Doch het bestuur heeft niet temin gemeend, den leden tot dit besluit te moeten adviseeren, omdat men in den auto mobielhandel in het algemeen den toestand ROOKT IBIS EN GÉÉN ANPjpf gfiïg allesbehalve rooskleurig acht Er drukken zware lasten op het bedrijf en de omzetmo- gelykheden worden ernstig belemmerd dooi de belastingen, die op de auto's en alle aan. verwante zaken rusten. Tot dusver is de autohandel optimistisch geweest en men had ook dit jaar wel weer kunnen hopen op een bevredigend verloon van de R.A.I., maar men kan tenslotte niet altyd weer op een goeden, uitslag hopen wanneer de feiten zulk een optimisme eigen- lyk niet meer wettigen. De automobielhandel heeft met groote moeilijkheden te kampen en men onder vindt de sterke behoefte om tot besparing op de algemeene kosten te komen. Dit is de voornaamste overweging geweest om de R.A.I. dezen winter niet te doen doorgaan, ook al begreep men, dat men hierdoor Am- sterdam een belangrijke attractie zou ont houden. NIEUWE ONREGELMATIGHEDEN TE VLISSINGEN ONTDEKT. Fraude bij het gewest Zeeland van den B. V. L. Reeds eenigen tijd liepen in Vlissingen geruchten, dat er fraude zou zijn ge pleegd by het gewest Zeeland van den by zonderen vrij willgen landstorm. Het is thans gebleken, dat de heer P. G. L, die als oud-wethouder van Vlissingen reeds betrokken was bij de malversa ties by het plaatselijk crisis-comité ee maatschappelijk hulpbetoon, zich ook op ander terrein aan fraude heeft schul dig gemaakt. Hy is n.1. secretaris van het gewest Zee land van den by zonderen vry willigen land storm en heeft in deze functie jarenlang ge knoeid met blanco kwitanties, die hem ter hand waren gesteld, terwijl het ook enkele malen is voorgekomen, dat hy onder kwi tanties valsche handteekeningen had gezet De administratie door hem gevoerd verkeert in groote wanorde, zoodat het onderzoek, dat de justitie thans instelt, wel geruimen tijd zal vorderen. Het is op het oogenblik met geen mogelijkheid te benaderen voor welke bedragen de B. V. L. is benadeeld. Te meer gaat dit onderzoek met moeilijkheden gepaard, daar'de B. V. L. in Zeeland ca 80 afdeelingen telt, waarvan de administratie stuk voor stuk wordt onderzocht. By den heer L. is de vorige week huiszoe king gedaan, waarbij verschillende beschei den op last van de justitie in beslag zijn ge nomen. Ook bij het hoofdkwartier van den B. V. L. in Den Haag en op het departement van binnenlandsche zaken zijn stukken in beslag genomen. Men krijgt den indruk, dat het hier een soortgelijk geval van fraude betreft, als dia welke eenigen tijd geleden in Zuid-Limburf by dezelfde organisatie is ontdekt AUTO REED IN HET NOOKDZEEKANAAL. Het ryk betaalt schadevergoeding. Men herinnert zich wellicht, dat op 12 Augustus 1934 een auto in het Noordzee kanaal stortte, doordat de pont te Vel6en te vroeg wegvoer. De auto stond half op de pont en half op den aanlegsteiger. Toen de pont wegvoer gleed de auto van de pont in het water, daarbij verdronken twee in zittende dames. Uit de Staatsbegrootinl 1937 voor het Verkeersfonds blijkt thans, dat in verband met dit ongeval door het Rijk een schadevergoeding van 7337.99 is betaald. 195. De professor maakte kennis met zoo'n timmerbü Deze leek veel op een gewone korbij, maar was wat dikker en zijn heele lijf zat vol met kleine haartjes. De bij noodigde den professor uit om eens binnen te komen. !96. Maar de professor voelde er niets voor om nog h»hS "i-* 2^n hoofd in een bijennest te blijven steken en oeaankte. Stel ie vnnr rif» 4 /Ji» knnlo hnnm fliin zii hn- Stel jc voor, dat die hcelc boom aan zijn metselbijen. "tten' gin8 nu naar de zoogenaamde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 6