fBmmtdand.
Groote verduistering
te Soest.
Het ambacht
en nijverheidonderwijs.
Verkeersongelukken.
gr met Dora 14; 2e pr. c J, E. J. Kramer
met Josephina 6; 3e pr. a J. E. J. Kramer
met Josephina 7; 3e pr. b G. Appel G. Appel
met Willy 7.
10 4 Melkkoeien van een eigenaar: le pr.,
roep 6, eig. J. E. J. Kramer; 2e pr., groep 8,
ei* J- E- J> Kramer; 3e pr'- groep e'g- J-
Eriks Jr-! 4c pr- a- groep 7- ei6' J- E. J.
Kramer; 4e pr. b, groep 2, eig. C. A. de Wit;
4e pr. c, groep 4, eig. G. Appel.
Rubrcek 11. 4 Melkkoeien, afstammende
van één stier: le pr., groep 1, van Frans 145,
eig- J- E- J" Kramer; 2e pr gr°ep 2, van
Blok Max 9, eig. J. E. J. Kramer; 3e pr.,
groep 3, van Marinus B, eig. C. N. de Wit;
4e pr., groep 4, van Frans 129, eig. G. Appel.
HEFFING OP BOTER.
De heffing op boter en de vervoervergun-
jiing voor buitenlandsche boter is voor de
week van 5 tot 10 October (behoudens tus-
schentijdsche wijziging) vastgesteld op 75
cent per kilogram.
Onregelmatigheden duurden
een jaar.
reeds
De rijksveldwachter van Montvoort te
Soest had sedert eenigen tijd onregelmatig
heden opgemerkt bij het vervoer van graan
uit magazijn „Labor" te Soest.
Hem werd gebleken, dat herhaaldelijk
meer graan werd geladen en vervoerd, dan
door de cliëntèle was gesteld.
Er is komen vast te staan, dat het surplus
door het personeel van de betrokken firma
werd verkocht aan derden, afkomstig uit
Amersfoort en Soest.
In verband hiermede zijn eenige arresta
ties verricht.
Vier personen werden aangehouden t.w.
J. B., chauffeur te Soest; P. B., maalknecht
te Amersfoort; N. J. V., bedrijfsleider van
de firma, woonachtig te Soest en P. H.,
chauffeur te Soest.
Allen hebben een volledige bekentenis
afgelegd.
Gebleken is, dat de verdachten reeds
sedert een jaar de verduisteringen hebben
gepleegd.
De omvang van de schade, die de firma
hierdoor lijdt, staat nog niet vast.
Het onderzoek is nog in vollen gang.
Vermoedelijk zullen nog meer arrestaties
volgen, daar men aanwijzingen meent te
hebben, dat er heling in het spel is.
De gearresteerden zullen ter beschikking
van de justitie te Utrecht worden gesteld.
Belemmeringen weggenomen.
Onder dagteekening van 14 September
1936, staatsbladen nos. 372 en 373 zijn, met
intrekking van het koninklijk besluit van 11
Juli 1921, zooals dit was gewijzigd bij Kon.
besluit van 26 April 1922 en dat van 11 Juli
1921, twee nieuwe koninklijke besluiten ver
schenen tot uitvoering der nijverheidsonder
wijswet en van artikel 55 dier wet.
De besluiten van 1921 en 1922 waren ver
ouderd en werkten belemmerend op de ver
dere ontplooiing van het leerlingwezen vol
gens titel 2 der nijverheidsonderwijswet. Het
was noodig, de betreffende bepalingen be
ter te doen aanpassen aan de eischen van de
praktijk.
Beide besluiten zijn geheel nieuw opgezet.
Subsidievoorwaardenbesluit leer
lingenstelsel n.o. 1937.
In dit besluit (staatsblad no. 372) zijn na
der vastgesteld de voorwaarden onder welke
aan rechtspersoonlijkheid bezittende veree-
nigingen en instellingen en aan gemeenten
ten behoeve van het leerlingwezen uit 's
rijks kas subsidie wordt gegeven. Verschil
lende knellende voorschriften, welke voor
de toepassing van het leerlingwezen van
geenerlei wezenlijke beteekenis waren, zijn
achterwege gelaten.
Ter wille van de overzichtelijkheid is de
stof anders gerangschikt, waarin de subsi
dievoorwaarden ten behoeve van nijver
heidsscholen laatstelijk zijn vastgesteld, o.m.
ten aanzien van de voorschriften voor de
berekening van de voor „buitengemeenten
te betalen vergoedingen. Verschillende be
palingen strekken tot het waarborgen van
een vlotte administratie.
De leeftijd van toelating is in overeen
stemming gebracht met het tweede lid van
artikel 88 van de arbeidswet.
Voorts is in verschillende opzichten aan
gesloten aan de bestaande praktijk, zooals
die zich de laatste jaren heeft ontwikkeld.
Vervallen zijn de voorschriften betreffen
de de indeeling van het leerlingstelsel in
..kringen", aangezien dit beginsel gebleken
15 niet levensvatbaar te zijn.
Examenbesluit leerlingstelsel n.o.
1937.
In dit besluit zijn vastgesteld de bepalin
gen betreffende de samenstelling en de be
voegdheid van de commissiën tot onderzoek
van de bekwaamheid van leerlingen van de
door het rijk gesubsidieerde leerlingstelsels.
Voorts wordt in aansluiting aan de artike-
len 6 en 14 van het bevoegdhedenbesluit
n-o. 1935 voorzien in eenige leemten, o.m.
*Ün voorschriften gegeven, welke in acht
genomen moeten worden, indien zich bij het
vervaardigen van het proefwerk eenige on
doelmatigheid voordoet, en regelen in acht
e nemen bij de beoordeeling van de hoeda
nigheid van het ingeleverde proefwerk.
Vermindering wegenbelasting.
De tijd is rijp, oordeelt de K.N.A.C.
In een adres aan de ministers van finan-
CJen en van waterstaat heeft de K. N. A. C.
verzocht, een verlaging van de tarieven der
ntotorrytuigellbelasüngWet te willen bevor-
ÏT 6n verder, haar in de gelegenheid te
■tel en, bg wijziging van deze wet van advies
aenen.
Daarbij' worden o.m. de volgende toelich-
««geven;
1 de naaandelijks gepubliceerde cijfers
van de opbrengst der wegenbelasting is
duidelijk waarneembaar, dat het motorweg-
verkeer den druk van de met rond 50
verhoogde belasting, welke als gevolg van
de instelling van het verkeersfonds per 1
Januari 1935 is ingegaan, niet heeft kunnen
opvangen, waardoor het aantal motorrij
tuigen zich in een steeds verder gaande
dalende lijn bevindt. Bleef in 1935 de totale
opbrengst ruim 6 onder de raming, in
1936 zal dit percentage waarschijnlijk tot
9 stijgen. Wanneer, zooals is te verwach
ten, de wegenbelasting gedurende dit jaar
met 2 millioen bij de raming van 22 1/2
millioen ten achter blijft, dan geeft dit
bedenkelijk verschijnsel voor de rijksschat-
kist, in verband met de andere financieele
lasten, waaraan het motorwegverkeer is
onderworpen (extra benzineheffingen, per-
soneele belasting, enz.) een mindere op
brengst van ongeveer 6 millioen gulden. In
tegenstelling met den opzet van de ver
hoogde belastingheffing, welke een tempo-
rairen terugslag voorzag, kan worden ver
wacht, dat de vermindering van het aantal
motorrijtuigen op dezelfde wijze zal voort
gaan, niet het minst, omdat thans ook een
prijsstijging van de motorische verkeers
middelen moet worden verwacht. Derhalve
zal ook de mindere opbrengst van de op dat
verkeer drukkende lasten zonder eenigen
twijfel catastrophale vormen gaan aan
nemen, zonder dat zulks ook maar ten deele
wordt gecompenseerd door een opleving van
andere verkeersmiddelen, zoodat in fiscaal
opzicht verontrustende en ernstige moeilijk
heden zijn te duchten.
De K. N. A. C. heeft de overtuiging, dat
door de opvoering van de lasten op het
motorwegverkeer en de onvermijdelijke
reactie, van een ontwikkeling van het
motorverkeer geen sprake meer kan zijn en
aan de volkshuishouding de voordeelen van
het gebruik van een economisch, nuttig en
comfortabel, aantrekkelijk en populair
transportmiddel in belangrijke mate wordt
onthouden.
Ten einde het nuttig rendement van deze
belasting te verhoogen en een opbrengst te
verkrijgen als waarop in de verkeersfonds-
begrooting van 1937 wordt gerekend, zal het
noodig zijn, tijdig van koers te veranderen
en tot een redelijke verlaging van het onsy
stematisch verhoogde tarief dezer belasting
over te gaan.
Tevens zouden verschillende oneffenheden
in de motorrijtuigenbelastingwet of de uit
voering daarvan, welke het motorwegver
keer in min of meerdere mate belemmeren,
kunnen worden weggenomen, waardoor in
fiscaal opzicht ongetwijfeld een voordeel in
plaats van schijnbaar een nadeel zou wor
den verkregen Daartoe behoort in de eerste
plaats de invoering van zg. maand-, week
en dagkaarten als uitbreiding van de kwar-
taalkaarten, bedoeld in art. 4 van de motor
rijtuigenbelastingwet, waarvoor de K.N.A.C.
reeds sinds langen tijd en bij herhaling heeft
gepleit. Daardoor zou tevens 'n eind worden
gemaakt aan de geschillen, welke bestaan
omtrent de vraag, of de houder al of niet
binnen het rijk woont of is gevestigd (art. 5
der wet). Ook kan op die wijze voor aan
hangwagens en kampeerwagens een bil
lijker regeling in het leven worden geroe
pen, vooral wanneer voor aanhangwagens
afzonderlijke nummerbewijzen worden uit
gegeven. Op die wijze zal b.v. worden voor
komen, dat, zooals thans het geval is, voor
meer dan eer vrachtauto of tractor extra
belasting voor het gebruik van slechts 1 aan
hangwagen moet worden betaald.
Volgens art. 6 sub b heeft voorts de fa
brikant of handelaar onder bepaalde voor
waarden recht op vrijstelling van belasting
van motorrijtuigen, behoorende tot zijn
handelsvoorraad en is voor de uitvoering
hiervan het systeem der F.H.-kaarten inge
voerd, omdat voor deze kaarten moet worden
betaald als voor andere motorrijtuigen. In
dien het systeem der F.H.-kaarten wordt
gehandhaafd, waren verschillende facilitei
ten nochtans in hooge mate aan te bevelen.
Verder bestaan verschillende desiderata
inzake de regeling van het internationaal
verkeer met motorrijtuigen waarvoor de
K. N. A. C. reeds vroeger adresseerde aan
den minister van financiën.
NEDERLANDSCH CLEARING-
INSTITUUT.
Heet Nederlandsch cleauringinstituut
maakt bekend, dat met Ingang van Vrijdag
2 October weder stortingen in de clearing
met Duitschland worden aangenomen.
Omtrent stortingen in de clearing met
Iltalië volgt zoo spoedig mogelijk een
nadere mededeeling.
VISCHUITVOER NAAR FRANKRIJK
WEER HERVAT.
Het blijkt, dat de vischexporteurs in
IJmuiden zich onnoodig ongerust hebben
gemaakt over het feit, dat geen consenten
voor den uitvoer van visch naar Frankrijk
worden verstrekt.
Het spreekt vanzelf, dat men deze kwes
tie in verband bracht met valuta-moeilijk
heden.
Dit schijnt echter niet het geval te zijn
geweest, want inmiddels zijn de nieuwe
contingenten in het ..Journal Officiel" ge
publiceerd. Dit was aanleiding, dat thans
reeds weer consenten worden uitgegeven.
Het contingent is vastgesteld op de ba
sis van de oude regeling.
DE LEDERPRIJZEN.
v.ueddag 30 September j.1. vergaderden
te Tilburg onder leiding van het bestuur van
de federatie van vereenigingen van Neder-
landsche lederfabrikanten, bijna alle fabri
kanten van zoolleder, overleder, en tech
nisch leder, ter bespreking van den invloed,
welken de lederindustrie door de wijziging
der monetaire verhoudingen ondergaat.
In verband met verschillende tendentieuse
berichten, welke in sommige dagbladen wer
den verspreid ten aanzien van de lederpri)-
zen, heelt de vergadering besloten een com
missie te benoemen, welke zich in verbin
ding zal stellen met de regeering, teneinde
betreffende de verschillende prijsnoteerin-
gen van voorlichting te dienen.
KOLONIEHUIS KETELAAR.
Het hoofdbestuur van het centraal ge
nootschap voor kinderherstellings- en va-
cantiekolonies, waarvan de heer Th M
Ketelaar dertig jaar lang de penningmees
ter was, heeft gezocht naar een wijze
waarop diens nagedachtenis het beste kon
worden geëerd. Het wilde iets doen, dat lang
nog zou spreken van den man, die zoo ont
zaggelijk veel voor het genootschap ter
wille van het zwakke kind gedaan heeft en
meende, dat het vernoemen van een der
koloniehuizen naar hem passend zou zijn
Als gevolg hiervan had gisteren te Elle-
com in het koloniehuis Veluwezoom, gele
gen aan den grooten weg van Dieren naar
de Steeg, een eenvoudige plechtigheid
plaats.
In tegenwoordigheid van de verpleegd
wordende kinderen, het verplegend- en
huispersoneel, directie en geneeskundigen
heeft 't lid van het dagelijksch bestuur van
het genootschap, mevrouw J. Spanjaard-
Polak met eenige gevoelvolle woorden het
koloniehuis herdoopt in koloniehuis Kete
laar en daarbij aan de directie overhandigd
een beeltenis van den ontvallen penning
meester, die in het kolniehuis de herinne
ring levendig zal houden aan den man,
wiens geheele hart uitging naar alles, wat
het zwakke kind kon ten goede komen.
STOOMSCHEEPJE IN
MOEILIJKHEDEN?
Nabij Den Helder.
Gisteravond omstreeks zeven uur werd
door de kustwacht ter hoogte van de
Noorderhaaks bij den rooden boei te Den
Helder een klein stoomschip ontdekt, dat
stil lag. Vermoed werd, dat het schip ma-
chineschade had gekregen. Even later is
de sleepboot Utrecht van de firma Wijs
muller ter assistentie uitgevaren.
HET HUWEIJK VAN
PRINSES JULIANA.
Boskoops 'burgerij heeft H. M. de ko
ningin aangeboden om zorg te dragen voor
de versiering van dat gedeelte van het
koninklijk paleis in den Haag, hetwelk be
stemd is voor de meer intieme viering van
het aanstaand huwelijk van prinses Julia-
na met prins Bernhard.
H. M. de koningin heeft naar aanlei
ding hiervan doen weten, dat zij voor dit
voornemen zeer gevoelig is en gaarne deze
huldiging zal aanvaarden.
EEN GESCHENK VOOR PRINSES
JULIANA.
De Nederlandsche Vereeniging voor Huis
vrouwen heeft het voornemen opgevat, ter
gelegenheid van het huwelijk van prinses
Juliana, waardoor H.K.H. de functie van
„huisvrouw" gaat aanvaarden, een passend
geschenk aan te bieden.
Na overleg met het algemeen comité tot
aanbieding van een nationaal huwelijksge
schenk, waarin ook de presidente der Neder
landsche Vereeniging van Huisvrouw zit
ting heeft, is besloten het geschenk der
vereeniging een onderdeel te doen vormen
van bedoeld nationaal huwelijksgeschenk.
TWIST EINDIGT IN BLOEDBLAD.
Zoon steekt vader met broodmes.
Bij de familie D., wonende te Didam
(Geld.) is gistermiddag een hevige twist
ontstaan tusschen vader en zoon, toen de
eerste den laatsten over diens gedrag onder
hield.
De zoon werd toen zoo kwaad, dat hij een
broodmes nam en daarmede zijn vader een
steek in den rug toebracht.
Een schoonzoon van den getroffene heeft
getracht dezen op de fiets naar het zieken
huis te vervoeren, doch onderweg was de
man door bloedverlies zoodanig uitgeput,
dat men hem in het tolhuis binnenbracht,
waar men in allerijl dr. Bunselman waar
schuwde, die den gewonde voorloopig ver
bond.
Later is hij naar het ziekenhuis overge
bracht, waar operatief werd ingegrepen.
De zoon is gearresteerd en zal voor den
rechtercommissaris te Arnhem voorgeleid
worden.
ONDERZOEK NA£R AANLEIDING
VAN DE BROCHURE-TROUPIN.
De ministers van financiën en van wa
terstaat hebben aan de Eerste Kamer doen
toekomen een exemplaar van het rapport,
bevattende het resultaat van het onder
zoek omtrent de beschuldigingen, voor
komende in de brochure „Schande voor
cderland", door V. H. J. Troupin, te
Haarlem.
Van het instellen van dit onderzoek
werd mededeeling gedaan in de memorie
van antwoord op het door de Eerste Ka
mer uitgebrachte voórloopig verslag over
het ontwerp van wet tot vaststelling van
hoofdstuk 9 (departement van water
staat) der rijksbegrooting voor het dienst
jaar 1935.
Het onderzoek werd op uitnoodiging der
regeering verricht door prof. ir. J. A. G.
van der Steur te Oosterbeek en dr. ir. G.
W. van Heukelen, te Bilthoven.
Het rapport is ter griffie der Kamer
neergelegd.
POGINGEN OM DE „BALTIC" VLOT
TE KRIJGEN MISLUKT.
De verwachting, die de bergingsmaat
schappij Doeksen te Terschelling had om de
motorschoener „Baltic", welke op 7 Sept.
j.1. op de Koffieboonplaat een zandbank
tusschen Terschelling en Ameland ge
strand was, is niet m vervulling gegaan.
Nadat het schip gistermiddag 24 meter
verder in diepzee is gesleept, meende men,
dat de boot bij het volgende getij wel los
zou komen.
Doordat echter de wind van west naar oost
draaide is deze verwachting geen werkelijk
heid geworden.
Toch blijft men hopen, dat bij het komend
hoog water, 't schip vlot zal komen en bin
nengaats zal kunnen worden gesleept.
HERVATTING GELDVERKEER MET
HET BUITENLAND.
Met ingang van 2 October wordt het post-
wisselverkeer met België, Canada, Denemar
ken, Duitschland, Griekenland, Groot-Bri-
tannië, Noorwegen, de Unie van Zuid-Afri-
ka, de Ver. Staten van Amerika en Zweden
hervat.
De herleidingskoersen zijn voorloopig vast
gesteld als volgt:
voor België Belga's 100 31.—
voor Canada dollars 100 186.
voor Denemarken kr. 100 41.
voor Duitschland r..mk. 100 75.—
voor Griekenland dollars 100 186.
voor Gr. Britannië pond 1 9.20
voor Noorwegen kr. 100 46.
v. de Unie van Z.-Afrika pond 1 9.20
v. de V.St. v. Amerika dollars 100 186.
voor Zweden kr. 100 47.
De diensten der kwitantiezendingen, der
met verrekening belaste aangeteekende
stukken en brieven en doosjes met aange
geven waarde der verrekenpakketten, als
mede der vrij uit te reiken zendingen en
pakketten, voor zoover zij tot 28 September
1.1. in het verkeer met de genoemde landen
bestonden, werden mede op 2 October 1936
hervat.
DE PROEFBORINGEN VOOR EEN
IJ-TUNNEL.
Sedert een week ligt in het IJ, ruim 100
meter ten westen van den Valkenwegsteiger,
een boot van het bureau de Waal Malefijt,
aan boord waarvan proefboringen worden
verricht in den bodem van het IJ, ten einde
de gesteldheid te leeren kennen van dezen
bodem in verband met de plannen tot het
bouwen van een tunnel onder het IJ als
verbinding van het centrum der hoofdstad
met Amsterdam-Noord.
Het boren geschiedt met handkracht met
behulp van holle koperen buizen, die steeds
verder den grond ingedreven worden en die
het mogelijk maken van afstand tot afstand
grondmonsters naar boven te halen. Naar
wij vernemen, heeft men met deze boringen
thans reeds een diepte bereikt van 40 me
ter, waarbij men nog steeds niet op zand is
gestuit, doch nog steeds klei naar boven
haalt. De boringen zullen nog de geheele
week worden voortgezet en vermoedelijk
worden beëindigd wanneer het vaststaat,
dat men op een zoodanige diepte, die reeds
niet meer geschikt is voor den bouw van 'n
tunnel, nog steeds geen zand heeft bereikt.
Het schijnt in de bedoeling te liggen, do
volgende week nog op een tweede plaats
proefboringen te verrichten en wel in het
IJ ter hoogte van den steiger der firma van
Es en van Ommeren, waarbij men tot een
diepte van ca. 60 meter zal gaan.
HET MOEILIJK PROBLEEM
„Vlucht" in rijksdaalders en dubbeltjes.
Wij lezen in Het Volk:
Dat niet iedere Nederlander alle techni
sche knepen van de devaluatie beheerscht,
is geen schande. Het munt-probleem is
nogal ingewikkeld.
Maar het wordt toch langzamerhand wel
tijd, dat het publiek de allereenvoudigste
beginselen van het vraagstuk onder de knie
krijgt.
Zoover zijn we intusschen nog niet!
Zoo vertelde een betrouwbaar man ons de
volgende ervaring:
Een huismoeder zegt tegen haar volwassen
dochter, dat zij zooiets gehoord had, dat de
gulden in waarde was verminderd.
„Dat is zoo", antwoordde de dochter.
„Wat een geluk", zucht de moeder. „Ik
hem juist nog twee rijksdaalders in m'n
knipje. Daar zal ik dus geen last van heb
ben
Een handelsreiziger vertelt vanochtend in
de trein, dat zijn vrouw al haar guldens had
omgewisseld in dubbeltjes en kwartjes. Hij
was er niet in geslaagd om haar het doel-
looze van deze „monetaire" maatregelen aan
te toonen. „Zeker is zeker", vond ze.
Het wachten is nu op iemand, die denkt,
dat minister Oud van alle guldens de randjes
gaat afknippen en dat dèt nu eigenlijk deva
luatie is
DE EIERPRIJZEN EN DE
MONETAIRE TOESTAND.
De vereeniging van Broederijen en
Pluimveefokbedrijven in Nederland ver
zond aan den minister van landbouw en
visscherij het volgende telegram:
Vernemen uit gewoonlijk zeer goed in
gelichte bron, dat uw adviseurs voor
pluimveeaangelegenheden de tegenwoor
dige eierprijzen te hoog vinden, mede
tegenover de exportmarkt. Hoewel wij deze
uitspraak ongelooflijk vinden, wordt zij
niettemin gedekt door het uitvoerver
bod voor eieren, waarvan het resultaat
immers moet worden, dat de veilingen
genoodzaakt zullen zijn, met haar eieren
op de binnenlandsche markt te komen,
waardoor deze ontwricht zal worden en
er inderdaad een scherpe daling van de
eierenprijzen zal plaats vinden. Wij zijn
er van overtuigd, uit naam van alle pluim
veehouders te spreken, wanneer wij te
gen deze gedragslijn met groote kracht
protesteeren.
Werd 26 September 1935 op onze toon
aangevende eiermarkt Barneveld voor de
witte eieren f. 3.90f. 4.10, voor de ge
mengde f. 4.00 f. 4.15 en voor de brui
ne f. 4.20 f. 4.25 gemaakt, zoo bedroe
gen deze prijzen 24 Sept. j.1. respp. f.4.40
- f. 4.45, f.4.45—f. 4.50, en f. 4.50-f.4.60.
Deze hoogere prijzen worden echter vol
komen te niet gedaan door de stijging der
graanprijzen, welke tusschen beide ge
noemde data, dus nog vooor het treffen
der monetaire maatregelen plaats vonden
Zoo waren de prijzen loco Rotterdam-
Amsterdam in Sept. 1935 voor de tarwe
per 100 K.G. f. 4.75, 21 September j.1. 6.55,
mais per 2000 kg. lier op van f. 55.75 tot
f. 84.50 en gerst van f. 64.50 tot f. 89.50,
derhalve een stijging van resp. f. 1.80,
f 28.75 en f. 25.—.
De druk op de pluimveehouderij is
vergeleken bij 1935 dan ook niet vermin
derd, door de thans toegepaste maatrege
len zelfs vermeerderd, terwijl de verdere
daling van de eierprijzen de meest nood-
DAME TWEE WINTERS IN HUIS
GEVANGEN.
Nu weer geheel vrij van spit
en rhenmatlek.
„Ik leed verschrikkelijk aan spit in mijn
rug en rheumatiek in mijn voeten, zoodat
ik al twee winters niet op de been kon zijn.
Mijn man ried mij toen aan om Kruschen
Salts te probeeren, en dat deed ik. Ik ben
nu aan mijn vierde flacon, en het doet mi)
genoegen U te kunnen zeggen dat al mijn
afschuwelijke pijnen weg zijn; ik voel mij
een geheel andere vrouw zeker 10 jaren
jonger, en ik ga even goed mijn gang bij
het werk als een vrouw van 30. Ik ben nu
58 en kan zeer goed tegen een druk leven,
dank zij Kruschen Salts. Ik zou er niet
buiten kunnen." Mevr. M. M. te D.
Rheumatische pijnen vinden meestal
hun oorzaak in een overmaat van urine
zuur in het lichaam. Dit kwaadaardige
urinezuur kon zich ophoopen omdat de
afvalstoffen op te trage wijze door Uw af-
voerorganen, d.z. ingewanden, lever en
nieren, uit Uw lichaam werden verwij
derd. Kruschen Salts bestaat uit zes mine
rale zouten, die Uw afvoerorganen aan
sporen tot krachtiger werking, waardoor de
schadelijke stoffen geen kans meer hebben
om zich op te hoopen. Het bloed wordt nu
gezuiverd, de rheumatische pijnen nemen
geregeld af om eindelijk geheel op te
houden, terwijl tegelijkertijd Uw algemee-
ne gezondheidstoestand vooruitgaat. Zoo
zult ge door de kleine dagelijksche dosis
Kruschen Salts niet alleen gevrijwaard
zijn tegen rheumatiek en spit, maar ge
zult U ook veel krachtiger en energieker
voelen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en erkende dro
gisten a 0.40, 0.70 en 1.60 per flacon,
omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op
het etiket op de flesch, zoowel als op de
buitenverpakking de naam Rowntree Han
dels Maatschappij, Amsterdam voorkomt.
lottige gevolgen zal hebben, daar de kilo-
gramprijzen voor het op te ruimen pluim
vee, ondanks de sedert September 1935
gestegen graanprijzen, op de hiervoren
genoemde data onveranderd zijn gebleven
en wel voor de lichte rassen 25 cent, voor
de middelzware rassen 26 cent per kg. le
vend gewicht, zoodat bij een in meer of
mindere mate toegepaste liquidatie van
den pluimveestapel, hetgeen het onmid
dellijk gevolg van den beoogden lageren
eierprijs zal zijn, de verliezen voor de
pluimveehouders ontstellend groot zullen
worden.
Doen dan ook een ernstig beroep op
uwe excellentie den werkelijken toestand
voor de pluimveehouderij scherp in het
oog te houden en de noodlottige maatrege
len af te wenden, daar het hier de levens
belangen van ettelijke duizenden men-
schen met smalle beurzen betreft.
EEN GERAFFINEERDE INBRAAK TE
ROTTERDAM.
Een kist met geld uit een postwagen
van de R. T. M. gestolen; de daders
moeten goed op de hoogte zijn ge
weest.
Gistermiddag is té Rotterdam een brutale
inbraak gepleegd, waarbij de dieven een
kist met geld in handen hebben weten te
krijgen, welke kist even tevoren in een
postwagen van de R. T. M. was geplaatst.
Een bankinstelling te Rotterdam had een
geldzending ten vervoer aangeboden, be
stemd voor een beetwortelsuikerfabriek op
een van de Zuid-Hollandsche eilanden. Het
geld was bestemd voor het uitbetalen van
loonen en de zending bestond dan ook voor
een groot gedeelte uit specie. Bij elkaar was
het een zeer aanzienlijk bedrag, dat niet
minder dan ruim tachtig kilogram woog.
De verzegelde kist, waarin de geldzending
was geborgen, was geplaatst in een postwa
gen van de R. T. M., welk rijtuig stond op 't
terrein van de Gemeentelijke Handelsinrich
tingen, aan de Rosestraat te Rotterdam.
Nadat de kist in den wagen was getild, heeft
men het rijtuig afgesloten.
Vrij kort daarna is personeel van de tram
gekomen, om den postwagen achter een
locomotief te koppelen. Op dat moment
merkte men, dat de wagen open stond. Het
slot was geforceerd en weldra zag men ook,
dat de wagen leeg was. In het zand naast de
rails waren sporen, welke er op duidden,
dat men de kist uit den wagen had gekan
teld en op den grond had laten vallen,
waarna de kist naar den iets verderop lig-
genden weg is gesleept. Vermoedelijk is de
kist daarop een wagen geladen, waarna de
dieven er kalmpjes mee zijn weggereden.
Terstond werd de politie met het gebeur
de in kennis gesteld en de justitieele dienst
van de afdeeling Zuid heeft dadelijk een
uitgebreid onderzoek ingesteld, dat gister
avond laat evenwel nog niet tot een positief
resultaat had geleid. De omstandigheid,
dat juist deze kist werd gestolen uit de vele
goederen, welke zich te allen tijde op het
terrein bevinden, duidt er op, dat hier die
ven aan den gang zijn geweest, die met de
situatie zeer goed op de hoogte waren.
BEJAARDE MAN DOOR AUTO
AANGEREDEN EN GEDOOD.
Gisteravond is op den hoek van de Van
Zuylenvan Nijeveltstraat en de Berkhei-
straat te Wassenaar een bejaarde man, de
85-jarige heer van der K. te Wassenaar,
door een auto bestuurd door den h ir V.
te Wassenaar, aangereden en op sl> ge
dood. Het lijk is naar het politiel ireau
overgebracht. Omtrent de oorzaak van het
ongeluk stelt de politie een onderzcek in.
VERKEERSONGELUK TE
HATTEMERBROEK.
Twee personen zwaar gewond.
In de gemeente Oldebroek is glstei ivond
omstreeks zeven uur in de buur;.se
Hattemerbroek op den Zuiderzeestraa i
een ernstig ongeluk gebeurd.
Uit de richting Amersfoort kwam een
twee-persoons auto, bestuurd door een
dame uit Amsterdam, die alleen in den
wagen zat. Door het springen van een