fBmmtdand. Groote verduistering te Soest. Het ambacht en nijverheidonderwijs. Verkeersongelukken. gr met Dora 14; 2e pr. c J, E. J. Kramer met Josephina 6; 3e pr. a J. E. J. Kramer met Josephina 7; 3e pr. b G. Appel G. Appel met Willy 7. 10 4 Melkkoeien van een eigenaar: le pr., roep 6, eig. J. E. J. Kramer; 2e pr., groep 8, ei* J- E- J> Kramer; 3e pr'- groep e'g- J- Eriks Jr-! 4c pr- a- groep 7- ei6' J- E. J. Kramer; 4e pr. b, groep 2, eig. C. A. de Wit; 4e pr. c, groep 4, eig. G. Appel. Rubrcek 11. 4 Melkkoeien, afstammende van één stier: le pr., groep 1, van Frans 145, eig- J- E- J" Kramer; 2e pr gr°ep 2, van Blok Max 9, eig. J. E. J. Kramer; 3e pr., groep 3, van Marinus B, eig. C. N. de Wit; 4e pr., groep 4, van Frans 129, eig. G. Appel. HEFFING OP BOTER. De heffing op boter en de vervoervergun- jiing voor buitenlandsche boter is voor de week van 5 tot 10 October (behoudens tus- schentijdsche wijziging) vastgesteld op 75 cent per kilogram. Onregelmatigheden duurden een jaar. reeds De rijksveldwachter van Montvoort te Soest had sedert eenigen tijd onregelmatig heden opgemerkt bij het vervoer van graan uit magazijn „Labor" te Soest. Hem werd gebleken, dat herhaaldelijk meer graan werd geladen en vervoerd, dan door de cliëntèle was gesteld. Er is komen vast te staan, dat het surplus door het personeel van de betrokken firma werd verkocht aan derden, afkomstig uit Amersfoort en Soest. In verband hiermede zijn eenige arresta ties verricht. Vier personen werden aangehouden t.w. J. B., chauffeur te Soest; P. B., maalknecht te Amersfoort; N. J. V., bedrijfsleider van de firma, woonachtig te Soest en P. H., chauffeur te Soest. Allen hebben een volledige bekentenis afgelegd. Gebleken is, dat de verdachten reeds sedert een jaar de verduisteringen hebben gepleegd. De omvang van de schade, die de firma hierdoor lijdt, staat nog niet vast. Het onderzoek is nog in vollen gang. Vermoedelijk zullen nog meer arrestaties volgen, daar men aanwijzingen meent te hebben, dat er heling in het spel is. De gearresteerden zullen ter beschikking van de justitie te Utrecht worden gesteld. Belemmeringen weggenomen. Onder dagteekening van 14 September 1936, staatsbladen nos. 372 en 373 zijn, met intrekking van het koninklijk besluit van 11 Juli 1921, zooals dit was gewijzigd bij Kon. besluit van 26 April 1922 en dat van 11 Juli 1921, twee nieuwe koninklijke besluiten ver schenen tot uitvoering der nijverheidsonder wijswet en van artikel 55 dier wet. De besluiten van 1921 en 1922 waren ver ouderd en werkten belemmerend op de ver dere ontplooiing van het leerlingwezen vol gens titel 2 der nijverheidsonderwijswet. Het was noodig, de betreffende bepalingen be ter te doen aanpassen aan de eischen van de praktijk. Beide besluiten zijn geheel nieuw opgezet. Subsidievoorwaardenbesluit leer lingenstelsel n.o. 1937. In dit besluit (staatsblad no. 372) zijn na der vastgesteld de voorwaarden onder welke aan rechtspersoonlijkheid bezittende veree- nigingen en instellingen en aan gemeenten ten behoeve van het leerlingwezen uit 's rijks kas subsidie wordt gegeven. Verschil lende knellende voorschriften, welke voor de toepassing van het leerlingwezen van geenerlei wezenlijke beteekenis waren, zijn achterwege gelaten. Ter wille van de overzichtelijkheid is de stof anders gerangschikt, waarin de subsi dievoorwaarden ten behoeve van nijver heidsscholen laatstelijk zijn vastgesteld, o.m. ten aanzien van de voorschriften voor de berekening van de voor „buitengemeenten te betalen vergoedingen. Verschillende be palingen strekken tot het waarborgen van een vlotte administratie. De leeftijd van toelating is in overeen stemming gebracht met het tweede lid van artikel 88 van de arbeidswet. Voorts is in verschillende opzichten aan gesloten aan de bestaande praktijk, zooals die zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. Vervallen zijn de voorschriften betreffen de de indeeling van het leerlingstelsel in ..kringen", aangezien dit beginsel gebleken 15 niet levensvatbaar te zijn. Examenbesluit leerlingstelsel n.o. 1937. In dit besluit zijn vastgesteld de bepalin gen betreffende de samenstelling en de be voegdheid van de commissiën tot onderzoek van de bekwaamheid van leerlingen van de door het rijk gesubsidieerde leerlingstelsels. Voorts wordt in aansluiting aan de artike- len 6 en 14 van het bevoegdhedenbesluit n-o. 1935 voorzien in eenige leemten, o.m. *Ün voorschriften gegeven, welke in acht genomen moeten worden, indien zich bij het vervaardigen van het proefwerk eenige on doelmatigheid voordoet, en regelen in acht e nemen bij de beoordeeling van de hoeda nigheid van het ingeleverde proefwerk. Vermindering wegenbelasting. De tijd is rijp, oordeelt de K.N.A.C. In een adres aan de ministers van finan- CJen en van waterstaat heeft de K. N. A. C. verzocht, een verlaging van de tarieven der ntotorrytuigellbelasüngWet te willen bevor- ÏT 6n verder, haar in de gelegenheid te ■tel en, bg wijziging van deze wet van advies aenen. Daarbij' worden o.m. de volgende toelich- ««geven; 1 de naaandelijks gepubliceerde cijfers van de opbrengst der wegenbelasting is duidelijk waarneembaar, dat het motorweg- verkeer den druk van de met rond 50 verhoogde belasting, welke als gevolg van de instelling van het verkeersfonds per 1 Januari 1935 is ingegaan, niet heeft kunnen opvangen, waardoor het aantal motorrij tuigen zich in een steeds verder gaande dalende lijn bevindt. Bleef in 1935 de totale opbrengst ruim 6 onder de raming, in 1936 zal dit percentage waarschijnlijk tot 9 stijgen. Wanneer, zooals is te verwach ten, de wegenbelasting gedurende dit jaar met 2 millioen bij de raming van 22 1/2 millioen ten achter blijft, dan geeft dit bedenkelijk verschijnsel voor de rijksschat- kist, in verband met de andere financieele lasten, waaraan het motorwegverkeer is onderworpen (extra benzineheffingen, per- soneele belasting, enz.) een mindere op brengst van ongeveer 6 millioen gulden. In tegenstelling met den opzet van de ver hoogde belastingheffing, welke een tempo- rairen terugslag voorzag, kan worden ver wacht, dat de vermindering van het aantal motorrijtuigen op dezelfde wijze zal voort gaan, niet het minst, omdat thans ook een prijsstijging van de motorische verkeers middelen moet worden verwacht. Derhalve zal ook de mindere opbrengst van de op dat verkeer drukkende lasten zonder eenigen twijfel catastrophale vormen gaan aan nemen, zonder dat zulks ook maar ten deele wordt gecompenseerd door een opleving van andere verkeersmiddelen, zoodat in fiscaal opzicht verontrustende en ernstige moeilijk heden zijn te duchten. De K. N. A. C. heeft de overtuiging, dat door de opvoering van de lasten op het motorwegverkeer en de onvermijdelijke reactie, van een ontwikkeling van het motorverkeer geen sprake meer kan zijn en aan de volkshuishouding de voordeelen van het gebruik van een economisch, nuttig en comfortabel, aantrekkelijk en populair transportmiddel in belangrijke mate wordt onthouden. Ten einde het nuttig rendement van deze belasting te verhoogen en een opbrengst te verkrijgen als waarop in de verkeersfonds- begrooting van 1937 wordt gerekend, zal het noodig zijn, tijdig van koers te veranderen en tot een redelijke verlaging van het onsy stematisch verhoogde tarief dezer belasting over te gaan. Tevens zouden verschillende oneffenheden in de motorrijtuigenbelastingwet of de uit voering daarvan, welke het motorwegver keer in min of meerdere mate belemmeren, kunnen worden weggenomen, waardoor in fiscaal opzicht ongetwijfeld een voordeel in plaats van schijnbaar een nadeel zou wor den verkregen Daartoe behoort in de eerste plaats de invoering van zg. maand-, week en dagkaarten als uitbreiding van de kwar- taalkaarten, bedoeld in art. 4 van de motor rijtuigenbelastingwet, waarvoor de K.N.A.C. reeds sinds langen tijd en bij herhaling heeft gepleit. Daardoor zou tevens 'n eind worden gemaakt aan de geschillen, welke bestaan omtrent de vraag, of de houder al of niet binnen het rijk woont of is gevestigd (art. 5 der wet). Ook kan op die wijze voor aan hangwagens en kampeerwagens een bil lijker regeling in het leven worden geroe pen, vooral wanneer voor aanhangwagens afzonderlijke nummerbewijzen worden uit gegeven. Op die wijze zal b.v. worden voor komen, dat, zooals thans het geval is, voor meer dan eer vrachtauto of tractor extra belasting voor het gebruik van slechts 1 aan hangwagen moet worden betaald. Volgens art. 6 sub b heeft voorts de fa brikant of handelaar onder bepaalde voor waarden recht op vrijstelling van belasting van motorrijtuigen, behoorende tot zijn handelsvoorraad en is voor de uitvoering hiervan het systeem der F.H.-kaarten inge voerd, omdat voor deze kaarten moet worden betaald als voor andere motorrijtuigen. In dien het systeem der F.H.-kaarten wordt gehandhaafd, waren verschillende facilitei ten nochtans in hooge mate aan te bevelen. Verder bestaan verschillende desiderata inzake de regeling van het internationaal verkeer met motorrijtuigen waarvoor de K. N. A. C. reeds vroeger adresseerde aan den minister van financiën. NEDERLANDSCH CLEARING- INSTITUUT. Heet Nederlandsch cleauringinstituut maakt bekend, dat met Ingang van Vrijdag 2 October weder stortingen in de clearing met Duitschland worden aangenomen. Omtrent stortingen in de clearing met Iltalië volgt zoo spoedig mogelijk een nadere mededeeling. VISCHUITVOER NAAR FRANKRIJK WEER HERVAT. Het blijkt, dat de vischexporteurs in IJmuiden zich onnoodig ongerust hebben gemaakt over het feit, dat geen consenten voor den uitvoer van visch naar Frankrijk worden verstrekt. Het spreekt vanzelf, dat men deze kwes tie in verband bracht met valuta-moeilijk heden. Dit schijnt echter niet het geval te zijn geweest, want inmiddels zijn de nieuwe contingenten in het ..Journal Officiel" ge publiceerd. Dit was aanleiding, dat thans reeds weer consenten worden uitgegeven. Het contingent is vastgesteld op de ba sis van de oude regeling. DE LEDERPRIJZEN. v.ueddag 30 September j.1. vergaderden te Tilburg onder leiding van het bestuur van de federatie van vereenigingen van Neder- landsche lederfabrikanten, bijna alle fabri kanten van zoolleder, overleder, en tech nisch leder, ter bespreking van den invloed, welken de lederindustrie door de wijziging der monetaire verhoudingen ondergaat. In verband met verschillende tendentieuse berichten, welke in sommige dagbladen wer den verspreid ten aanzien van de lederpri)- zen, heelt de vergadering besloten een com missie te benoemen, welke zich in verbin ding zal stellen met de regeering, teneinde betreffende de verschillende prijsnoteerin- gen van voorlichting te dienen. KOLONIEHUIS KETELAAR. Het hoofdbestuur van het centraal ge nootschap voor kinderherstellings- en va- cantiekolonies, waarvan de heer Th M Ketelaar dertig jaar lang de penningmees ter was, heeft gezocht naar een wijze waarop diens nagedachtenis het beste kon worden geëerd. Het wilde iets doen, dat lang nog zou spreken van den man, die zoo ont zaggelijk veel voor het genootschap ter wille van het zwakke kind gedaan heeft en meende, dat het vernoemen van een der koloniehuizen naar hem passend zou zijn Als gevolg hiervan had gisteren te Elle- com in het koloniehuis Veluwezoom, gele gen aan den grooten weg van Dieren naar de Steeg, een eenvoudige plechtigheid plaats. In tegenwoordigheid van de verpleegd wordende kinderen, het verplegend- en huispersoneel, directie en geneeskundigen heeft 't lid van het dagelijksch bestuur van het genootschap, mevrouw J. Spanjaard- Polak met eenige gevoelvolle woorden het koloniehuis herdoopt in koloniehuis Kete laar en daarbij aan de directie overhandigd een beeltenis van den ontvallen penning meester, die in het kolniehuis de herinne ring levendig zal houden aan den man, wiens geheele hart uitging naar alles, wat het zwakke kind kon ten goede komen. STOOMSCHEEPJE IN MOEILIJKHEDEN? Nabij Den Helder. Gisteravond omstreeks zeven uur werd door de kustwacht ter hoogte van de Noorderhaaks bij den rooden boei te Den Helder een klein stoomschip ontdekt, dat stil lag. Vermoed werd, dat het schip ma- chineschade had gekregen. Even later is de sleepboot Utrecht van de firma Wijs muller ter assistentie uitgevaren. HET HUWEIJK VAN PRINSES JULIANA. Boskoops 'burgerij heeft H. M. de ko ningin aangeboden om zorg te dragen voor de versiering van dat gedeelte van het koninklijk paleis in den Haag, hetwelk be stemd is voor de meer intieme viering van het aanstaand huwelijk van prinses Julia- na met prins Bernhard. H. M. de koningin heeft naar aanlei ding hiervan doen weten, dat zij voor dit voornemen zeer gevoelig is en gaarne deze huldiging zal aanvaarden. EEN GESCHENK VOOR PRINSES JULIANA. De Nederlandsche Vereeniging voor Huis vrouwen heeft het voornemen opgevat, ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Juliana, waardoor H.K.H. de functie van „huisvrouw" gaat aanvaarden, een passend geschenk aan te bieden. Na overleg met het algemeen comité tot aanbieding van een nationaal huwelijksge schenk, waarin ook de presidente der Neder landsche Vereeniging van Huisvrouw zit ting heeft, is besloten het geschenk der vereeniging een onderdeel te doen vormen van bedoeld nationaal huwelijksgeschenk. TWIST EINDIGT IN BLOEDBLAD. Zoon steekt vader met broodmes. Bij de familie D., wonende te Didam (Geld.) is gistermiddag een hevige twist ontstaan tusschen vader en zoon, toen de eerste den laatsten over diens gedrag onder hield. De zoon werd toen zoo kwaad, dat hij een broodmes nam en daarmede zijn vader een steek in den rug toebracht. Een schoonzoon van den getroffene heeft getracht dezen op de fiets naar het zieken huis te vervoeren, doch onderweg was de man door bloedverlies zoodanig uitgeput, dat men hem in het tolhuis binnenbracht, waar men in allerijl dr. Bunselman waar schuwde, die den gewonde voorloopig ver bond. Later is hij naar het ziekenhuis overge bracht, waar operatief werd ingegrepen. De zoon is gearresteerd en zal voor den rechtercommissaris te Arnhem voorgeleid worden. ONDERZOEK NA£R AANLEIDING VAN DE BROCHURE-TROUPIN. De ministers van financiën en van wa terstaat hebben aan de Eerste Kamer doen toekomen een exemplaar van het rapport, bevattende het resultaat van het onder zoek omtrent de beschuldigingen, voor komende in de brochure „Schande voor cderland", door V. H. J. Troupin, te Haarlem. Van het instellen van dit onderzoek werd mededeeling gedaan in de memorie van antwoord op het door de Eerste Ka mer uitgebrachte voórloopig verslag over het ontwerp van wet tot vaststelling van hoofdstuk 9 (departement van water staat) der rijksbegrooting voor het dienst jaar 1935. Het onderzoek werd op uitnoodiging der regeering verricht door prof. ir. J. A. G. van der Steur te Oosterbeek en dr. ir. G. W. van Heukelen, te Bilthoven. Het rapport is ter griffie der Kamer neergelegd. POGINGEN OM DE „BALTIC" VLOT TE KRIJGEN MISLUKT. De verwachting, die de bergingsmaat schappij Doeksen te Terschelling had om de motorschoener „Baltic", welke op 7 Sept. j.1. op de Koffieboonplaat een zandbank tusschen Terschelling en Ameland ge strand was, is niet m vervulling gegaan. Nadat het schip gistermiddag 24 meter verder in diepzee is gesleept, meende men, dat de boot bij het volgende getij wel los zou komen. Doordat echter de wind van west naar oost draaide is deze verwachting geen werkelijk heid geworden. Toch blijft men hopen, dat bij het komend hoog water, 't schip vlot zal komen en bin nengaats zal kunnen worden gesleept. HERVATTING GELDVERKEER MET HET BUITENLAND. Met ingang van 2 October wordt het post- wisselverkeer met België, Canada, Denemar ken, Duitschland, Griekenland, Groot-Bri- tannië, Noorwegen, de Unie van Zuid-Afri- ka, de Ver. Staten van Amerika en Zweden hervat. De herleidingskoersen zijn voorloopig vast gesteld als volgt: voor België Belga's 100 31.— voor Canada dollars 100 186. voor Denemarken kr. 100 41. voor Duitschland r..mk. 100 75.— voor Griekenland dollars 100 186. voor Gr. Britannië pond 1 9.20 voor Noorwegen kr. 100 46. v. de Unie van Z.-Afrika pond 1 9.20 v. de V.St. v. Amerika dollars 100 186. voor Zweden kr. 100 47. De diensten der kwitantiezendingen, der met verrekening belaste aangeteekende stukken en brieven en doosjes met aange geven waarde der verrekenpakketten, als mede der vrij uit te reiken zendingen en pakketten, voor zoover zij tot 28 September 1.1. in het verkeer met de genoemde landen bestonden, werden mede op 2 October 1936 hervat. DE PROEFBORINGEN VOOR EEN IJ-TUNNEL. Sedert een week ligt in het IJ, ruim 100 meter ten westen van den Valkenwegsteiger, een boot van het bureau de Waal Malefijt, aan boord waarvan proefboringen worden verricht in den bodem van het IJ, ten einde de gesteldheid te leeren kennen van dezen bodem in verband met de plannen tot het bouwen van een tunnel onder het IJ als verbinding van het centrum der hoofdstad met Amsterdam-Noord. Het boren geschiedt met handkracht met behulp van holle koperen buizen, die steeds verder den grond ingedreven worden en die het mogelijk maken van afstand tot afstand grondmonsters naar boven te halen. Naar wij vernemen, heeft men met deze boringen thans reeds een diepte bereikt van 40 me ter, waarbij men nog steeds niet op zand is gestuit, doch nog steeds klei naar boven haalt. De boringen zullen nog de geheele week worden voortgezet en vermoedelijk worden beëindigd wanneer het vaststaat, dat men op een zoodanige diepte, die reeds niet meer geschikt is voor den bouw van 'n tunnel, nog steeds geen zand heeft bereikt. Het schijnt in de bedoeling te liggen, do volgende week nog op een tweede plaats proefboringen te verrichten en wel in het IJ ter hoogte van den steiger der firma van Es en van Ommeren, waarbij men tot een diepte van ca. 60 meter zal gaan. HET MOEILIJK PROBLEEM „Vlucht" in rijksdaalders en dubbeltjes. Wij lezen in Het Volk: Dat niet iedere Nederlander alle techni sche knepen van de devaluatie beheerscht, is geen schande. Het munt-probleem is nogal ingewikkeld. Maar het wordt toch langzamerhand wel tijd, dat het publiek de allereenvoudigste beginselen van het vraagstuk onder de knie krijgt. Zoover zijn we intusschen nog niet! Zoo vertelde een betrouwbaar man ons de volgende ervaring: Een huismoeder zegt tegen haar volwassen dochter, dat zij zooiets gehoord had, dat de gulden in waarde was verminderd. „Dat is zoo", antwoordde de dochter. „Wat een geluk", zucht de moeder. „Ik hem juist nog twee rijksdaalders in m'n knipje. Daar zal ik dus geen last van heb ben Een handelsreiziger vertelt vanochtend in de trein, dat zijn vrouw al haar guldens had omgewisseld in dubbeltjes en kwartjes. Hij was er niet in geslaagd om haar het doel- looze van deze „monetaire" maatregelen aan te toonen. „Zeker is zeker", vond ze. Het wachten is nu op iemand, die denkt, dat minister Oud van alle guldens de randjes gaat afknippen en dat dèt nu eigenlijk deva luatie is DE EIERPRIJZEN EN DE MONETAIRE TOESTAND. De vereeniging van Broederijen en Pluimveefokbedrijven in Nederland ver zond aan den minister van landbouw en visscherij het volgende telegram: Vernemen uit gewoonlijk zeer goed in gelichte bron, dat uw adviseurs voor pluimveeaangelegenheden de tegenwoor dige eierprijzen te hoog vinden, mede tegenover de exportmarkt. Hoewel wij deze uitspraak ongelooflijk vinden, wordt zij niettemin gedekt door het uitvoerver bod voor eieren, waarvan het resultaat immers moet worden, dat de veilingen genoodzaakt zullen zijn, met haar eieren op de binnenlandsche markt te komen, waardoor deze ontwricht zal worden en er inderdaad een scherpe daling van de eierenprijzen zal plaats vinden. Wij zijn er van overtuigd, uit naam van alle pluim veehouders te spreken, wanneer wij te gen deze gedragslijn met groote kracht protesteeren. Werd 26 September 1935 op onze toon aangevende eiermarkt Barneveld voor de witte eieren f. 3.90f. 4.10, voor de ge mengde f. 4.00 f. 4.15 en voor de brui ne f. 4.20 f. 4.25 gemaakt, zoo bedroe gen deze prijzen 24 Sept. j.1. respp. f.4.40 - f. 4.45, f.4.45—f. 4.50, en f. 4.50-f.4.60. Deze hoogere prijzen worden echter vol komen te niet gedaan door de stijging der graanprijzen, welke tusschen beide ge noemde data, dus nog vooor het treffen der monetaire maatregelen plaats vonden Zoo waren de prijzen loco Rotterdam- Amsterdam in Sept. 1935 voor de tarwe per 100 K.G. f. 4.75, 21 September j.1. 6.55, mais per 2000 kg. lier op van f. 55.75 tot f. 84.50 en gerst van f. 64.50 tot f. 89.50, derhalve een stijging van resp. f. 1.80, f 28.75 en f. 25.—. De druk op de pluimveehouderij is vergeleken bij 1935 dan ook niet vermin derd, door de thans toegepaste maatrege len zelfs vermeerderd, terwijl de verdere daling van de eierprijzen de meest nood- DAME TWEE WINTERS IN HUIS GEVANGEN. Nu weer geheel vrij van spit en rhenmatlek. „Ik leed verschrikkelijk aan spit in mijn rug en rheumatiek in mijn voeten, zoodat ik al twee winters niet op de been kon zijn. Mijn man ried mij toen aan om Kruschen Salts te probeeren, en dat deed ik. Ik ben nu aan mijn vierde flacon, en het doet mi) genoegen U te kunnen zeggen dat al mijn afschuwelijke pijnen weg zijn; ik voel mij een geheel andere vrouw zeker 10 jaren jonger, en ik ga even goed mijn gang bij het werk als een vrouw van 30. Ik ben nu 58 en kan zeer goed tegen een druk leven, dank zij Kruschen Salts. Ik zou er niet buiten kunnen." Mevr. M. M. te D. Rheumatische pijnen vinden meestal hun oorzaak in een overmaat van urine zuur in het lichaam. Dit kwaadaardige urinezuur kon zich ophoopen omdat de afvalstoffen op te trage wijze door Uw af- voerorganen, d.z. ingewanden, lever en nieren, uit Uw lichaam werden verwij derd. Kruschen Salts bestaat uit zes mine rale zouten, die Uw afvoerorganen aan sporen tot krachtiger werking, waardoor de schadelijke stoffen geen kans meer hebben om zich op te hoopen. Het bloed wordt nu gezuiverd, de rheumatische pijnen nemen geregeld af om eindelijk geheel op te houden, terwijl tegelijkertijd Uw algemee- ne gezondheidstoestand vooruitgaat. Zoo zult ge door de kleine dagelijksche dosis Kruschen Salts niet alleen gevrijwaard zijn tegen rheumatiek en spit, maar ge zult U ook veel krachtiger en energieker voelen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en erkende dro gisten a 0.40, 0.70 en 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Han dels Maatschappij, Amsterdam voorkomt. lottige gevolgen zal hebben, daar de kilo- gramprijzen voor het op te ruimen pluim vee, ondanks de sedert September 1935 gestegen graanprijzen, op de hiervoren genoemde data onveranderd zijn gebleven en wel voor de lichte rassen 25 cent, voor de middelzware rassen 26 cent per kg. le vend gewicht, zoodat bij een in meer of mindere mate toegepaste liquidatie van den pluimveestapel, hetgeen het onmid dellijk gevolg van den beoogden lageren eierprijs zal zijn, de verliezen voor de pluimveehouders ontstellend groot zullen worden. Doen dan ook een ernstig beroep op uwe excellentie den werkelijken toestand voor de pluimveehouderij scherp in het oog te houden en de noodlottige maatrege len af te wenden, daar het hier de levens belangen van ettelijke duizenden men- schen met smalle beurzen betreft. EEN GERAFFINEERDE INBRAAK TE ROTTERDAM. Een kist met geld uit een postwagen van de R. T. M. gestolen; de daders moeten goed op de hoogte zijn ge weest. Gistermiddag is té Rotterdam een brutale inbraak gepleegd, waarbij de dieven een kist met geld in handen hebben weten te krijgen, welke kist even tevoren in een postwagen van de R. T. M. was geplaatst. Een bankinstelling te Rotterdam had een geldzending ten vervoer aangeboden, be stemd voor een beetwortelsuikerfabriek op een van de Zuid-Hollandsche eilanden. Het geld was bestemd voor het uitbetalen van loonen en de zending bestond dan ook voor een groot gedeelte uit specie. Bij elkaar was het een zeer aanzienlijk bedrag, dat niet minder dan ruim tachtig kilogram woog. De verzegelde kist, waarin de geldzending was geborgen, was geplaatst in een postwa gen van de R. T. M., welk rijtuig stond op 't terrein van de Gemeentelijke Handelsinrich tingen, aan de Rosestraat te Rotterdam. Nadat de kist in den wagen was getild, heeft men het rijtuig afgesloten. Vrij kort daarna is personeel van de tram gekomen, om den postwagen achter een locomotief te koppelen. Op dat moment merkte men, dat de wagen open stond. Het slot was geforceerd en weldra zag men ook, dat de wagen leeg was. In het zand naast de rails waren sporen, welke er op duidden, dat men de kist uit den wagen had gekan teld en op den grond had laten vallen, waarna de kist naar den iets verderop lig- genden weg is gesleept. Vermoedelijk is de kist daarop een wagen geladen, waarna de dieven er kalmpjes mee zijn weggereden. Terstond werd de politie met het gebeur de in kennis gesteld en de justitieele dienst van de afdeeling Zuid heeft dadelijk een uitgebreid onderzoek ingesteld, dat gister avond laat evenwel nog niet tot een positief resultaat had geleid. De omstandigheid, dat juist deze kist werd gestolen uit de vele goederen, welke zich te allen tijde op het terrein bevinden, duidt er op, dat hier die ven aan den gang zijn geweest, die met de situatie zeer goed op de hoogte waren. BEJAARDE MAN DOOR AUTO AANGEREDEN EN GEDOOD. Gisteravond is op den hoek van de Van Zuylenvan Nijeveltstraat en de Berkhei- straat te Wassenaar een bejaarde man, de 85-jarige heer van der K. te Wassenaar, door een auto bestuurd door den h ir V. te Wassenaar, aangereden en op sl> ge dood. Het lijk is naar het politiel ireau overgebracht. Omtrent de oorzaak van het ongeluk stelt de politie een onderzcek in. VERKEERSONGELUK TE HATTEMERBROEK. Twee personen zwaar gewond. In de gemeente Oldebroek is glstei ivond omstreeks zeven uur in de buur;.se Hattemerbroek op den Zuiderzeestraa i een ernstig ongeluk gebeurd. Uit de richting Amersfoort kwam een twee-persoons auto, bestuurd door een dame uit Amsterdam, die alleen in den wagen zat. Door het springen van een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 11