Amsterdam-Batavia door de lucht Jlu&ticaties Ernstig treinOngelUK naoij optreden van degenen, die hun kalmte wis- Zwolle. Sneltrein rijdt op vrachtauto in. Chauffeur op slag gedood. Luchtvaart Na 5 jaren van regelmatigen luchtdienst. Wat brengt de komst van de D. C. 3 Glimlachje Tegengaan van prijsopdrijving. voorband zwenkte de auto naar links en reed tegen een motorfiets, die uit de rich ting Zwolle kwam. Deze reed toen met volle snelheid tegen een boom, terwijl de auto even verder eveneens tegen een boom tot stilstaand kwam. De inzittende dame bleef onge deerd, doch de motorfietsryder en de duo passagier waren deerlijk gewond. Het waren de heeren Bannink en Wildeboer, beiden uit Zwolle. Artsen uit Oldebroek en Hatem hebben de eerste hulp verleend, waarna beide slachtoffers naar 't Sophia- ziekenhuis te Oldebroek zijn vervoerd. Moedig optreden. De machinist en de stoker van den trein hebben zich zeer moedig gedragen. De eer ste wist den trein namelijk niettegenstaande het feit, dat de locomotief een vuurzee was, binnen vijftig meter tot stilstand te bren gen. Beiden zyn daarop, zooals gezegd in een sloot gesprongen, waaruit zij even later door reizigers zyn gered. Bij een nabij wonenden landbouwer zyn de mannen van droge klee- ren voorzien, terwijl hun daar onmiddellijk de eerste medische hulp is verleend. Onder de passagiers brak onmiddellijk na de botsing een paniek uit, doordat de trein door een vuurzee reed, doch tot ernstige incidenten kwam het, door het koelbloedig li» i_I mciaenien «wam nei, aoor nei Koeioioeaig Gisteravond is op den onbewaakten overweg te Berkum gemeente Zwoller karspel een zeer ernstig ongeluk ge beurd, dat groote afmetingen heeft aan genomen. Omstreeks zeven uur Is daar namelijk een vrachtauto uit Zwolle, die beladen was met cylinders, gevuld met Buta-gas en op weg was naar Dalfsen, gegrepen door den sneltrein AmsterdamGronin gen, welke om 17.08 uur uit de hoofd stad was vertrokken en om zeven uur Zwolle had verlaten. De gevolgen waren ontzettend. Locomotief en auto vatten vlam. Terstond na de botsing vlogen namelijk zoowel de locomotief als de auto in brand. De machinist stond temidden der vlam men, toen hij den trein tot stilstand moest brengen. Dank zij een groote mate van tegenwoor digheid van geest, slaagde hij daar evenwel in, doch toen waren zyn kleeren en die van den stoker reeds in brand geraakt, zoodat beide mannen in een langs de spoorlijn loopende sloot moesten springen om hun kleeren te dooven. Door reizigers zyn zij weer op het droge gebracht. Met brandwonden aan hoofd en handen zijn beide mannen naar het Sophiazieken- huis te Zwolle vervoegd. De bestuurder van de vrachtauto, die, ter wijl zyn kleeren brandden, uit de cabine werd geslingerd, was op slag dood. De auto is geheel vernield. Paniek onder reizigers. Onder de reizigers brak na de botsing, die zeer hevig was, een paniek uit. Deze werd nog verergerd, doordat door de ontploffen de gascylinders ook de voorste wagons van den trein in brand waren geraakt. Dank zy het krachtig optreden van het treinpersoneel en de reizigers, die hun tegenwoordigheid van geest hadden behou den, konden allen echter in veiligheid wor den gebracht. Met geweldige knallen ontploften nog ge- ruimen tyd de gascylinders, hetgeen tot ver in den omtrek hoorbaar was. Het treinverkeer was in beide richtingen gestagneerd. De laatste wagons van den trein zijn door een locomotief naar Zwolle teruggebracht, waarheen ook de reizigers zyn vervoerd. Met man en macht wordt er thans aan gewerkt om het verkeer in één richting over één lijn gaande te kunnen houden. Een gevaarlijk punt. Op den overweg, waar het ongeval ge beurde, zyn reeds verscheidene ongelukken gebeurd, o.a. het vorige jaar toen er een auto met 18 kinderen door een passeeren- den trein werd gegrepen en versplinterd. Persoonlijke ongelukken hadden toen echter niet plaats. Nadere bijzonderheden. Omtrent dit ernstige ongeluk vernemen wij nog, dat de auto toebehoorde aan de firma Buttinger te Groningen, die een filiaal heeft te Zwolle. Deze firma handelt in sanitaire artikelen en bouwmaterialen. De chauffeur van de auto is, toen hij den overweg naderde, nog gewaarschuwd door een wachtenden landbouwer uit Dalfsen, doch waarschijnlijk heeft hij deze waar schuwing opgemerkt. De auto reed namelijk met volle vaart door en vervolgens tegen den met groote snelheid naderenden trein op. Een hevige slag volgde. Het was het explodeerende gas uit de cylinders. Ver schillende ruiten van woningen in den om trek zyn door den luchtdruk gesprongen. De chauffeur van de auto, de 44-jarige A. de Koning uit Nieuwerhoorn (Z.H.) moet op slag dood zyn geweest. Zyn verkoold lijk is naast de spoorlijn ge vonden. ten te bewaren, niet. Door een locomotief van een hulptrein, die terstond uit Zwolle naar de plaats van het ongeluk was gedirigeerd, zijn de achter ste wagons van den trein met de reizigers naar Zwolle gebracht. Ernstige gevolgen. Hoewel het ongeluk wat de daarbij be trokken personen betreft, betrekkelijk gun stig is afgeloopen, is het wat aard en om vang aangaat, toch wel een der ernstigste geweest, die de laatste jaren by Zwolle zijn voorgekomen. De locomotief van den trein is ernstig ver nield, terwijl de goederenwagen en een per- sonenryuig zijn uitgebrand. Al deze treir- deelen zyn uit de rails geloopen, waardoor ook het nevenspoor is versperd. De overige wagons zijn in allerijl van het brandende gedeelte afgekoppeld. Eenige treeplanken hadden reeds vlam gevat, maar men slaag de erin het vuur te dooven. De brandweer van Zwollerkerspel was spoedig met de mo torspuit ter plaatse en het vuur in de laatste resten der vernielde wagons gedoofd. Om half elf was het treinverkeer in beide richtingen nog gestremd. Het opruimingswerk stond onder leiding van den stationschef te Zwolle, den heer P. Dekker. Onderhoud met den postcondncteur. Na de ernstige botsing hebben wy heden nacht, nadat de trein om 1.05 uur het station Groningen was binnengereden, een onder houd gehad met den postconducteur. De man, die nog sterk onder den indruk was van hetgeen hy had meegemaakt, vertelde: „Als gewoonlijk was ik bezig met het sor- teeren der poststukken toen ik, het liep on geveer tegen kwart over zeven, een hevige schok voelde, ik greep mij vast aan de post zakken en zag dat vlammen sloegen langs en tegen de ruiten, gevolgd door het geluid van hevige explosies. Toen ik in allerijl de deur opende, teneinde uit den wagen te springen, vlogen groote stukken hout en ijzer my rakelings voorbij. Geen wonder dat ik dacht: „Jongens daar gaan we". De trein stopte vrijwel onmiddellijk en door den schok viel ik en kwam aan den kant van den weg te liggen. Ik had mij niet be zeerd en keek om my heen om te zien wat er gebeurd was. Onder de postzakken zag ik een groot brandend voorwerp liggen. Met nog iemand snelde ik er naar toe en zoo goed en kwaad als het ging, kregen wy het brandende voorwerp onder de postwagen vandaan en brachten het naar den kant van den weg, toen er op eens geroepen werd: „pas op, dat ding ontploft". Wy hadden het juist losgelaten, toen de groote cylinder, die naar later bleek met Buta-gas gevuld was, onder een hevige knal uit elkaar vloog. Ik heb nog den machinist en den stoker ge zien, die met brandwonden overdekt wa ren. De stukken vel hingen aan hun handen en armen. Beide mannen leden veel pijn. Uit den aard der zaak heerschte er een groote verwarring, welke nog verergerd werd door de steeds weer voorkomende ontploffingen. Overal lagen en stonden de reizigers. Na een ingesteld onderzoek bleek wonder boven wonder niemand hunner ge wond te zyn. De auto met de Buta-gas cylinders kwam uit Schiedam. Hij vervoerde ongeveer een vijftigtal van deze cylinders. De wagen is geheel in vlammen opgegaan. De chauffeur is op slag gedood. Toen ik de vlammen langs de ramen van myn wagon zag lekken, kon ik niet denken er zoo goed te zullen afko men." Gewonden maken het goed. Omtrent dit ongeval vernemen wij nog het volgende: Doordat, zooals gemeld, de opruimings werkzaamheden gisteravond terstond met kracht zijn ter hand genomen, slaagde men er in, omstreeks half twaalf, één lijn weer vrij te maken, zoodat, kort na dat tijdstip, het treinverkeer weer voortgang kon vin den. Sinds vanmorgen acht uur is ook de andere lyn weer vrij. Daar deze echter ern stig beschadigd werd over een afstand van ongeveer 300 meer waren vrijwel alle bouten er af gewrongen heeft het verkeer hierover thans met zeer beperkte snelheid plaats. De machinist, de heer Huisman en de sto ker, de heer van Dijken, beiden uit Gronin gen, die thans nog in het Sophia-ziekenhuis te Zwolle worden verpleegd, maakten het hedenmorgen, naar omstandigheden, goed. Het was deze week vijf jaar geleden, dat de Koninklijke Luchtvaart Maat schappij bet eerste toestel naar Indië stuurde voor den geregelden veertien- daagschen dienst. Het eerste lustrum van den Indië-dienst is een feit gewor den, en hoewel de K.L.M. dit zonder festiviteiten voorbij heeft laten gaan, kan zy terugzien op een periode, welke niet alleen succesvol kan worden ge noemd door de resultaten, welke in deze jaren werden bereikt, doch ook door het studiemateriaal en de ervaringen in deze vijf jaren opgedaan. Ervaringen, die de toekomst van de luchtverbinding naar Nederlandsch-lndië voor een groot j deel zullen verzekeren. /Pr Ta L Laat 'm asjeblieft niet vallen, brandman,het is een erg zeld zame cactus! De oorspronkelijke 14-daagsche dienst op Indië heeft geleerd, welke moeilijkheden zich op dat traject voor konden doen, zooals slechte landingsterreinen, weersgesteldhe den, temperatuurinvloeden enz. Toen men deze moeilijkheden kende en ze uitgewerkt had, terwijl de piloten er op ingesteld waren, werd de 14-daagsche dienst een wekelyksche waarop de, toen moderne, Fokkers F 12 en F 18 trouw dienst deden. Met de grootst mogelijke regelmaat wer den de diensten gevlogen. In 10 a 12 dagen vloog men rustig naar Indië, genietend van alles, wat de reis bracht. Maar de snelheid speelt in onze eeuw een groote rol. Zakenmenschen vragen niet alleen naar een schitterende, doch vooral naar een snelle reis, en zooveel mogelijk ge legenheid om te vertrekken. En zoo werd het eerste lustrum afgesloten, met een driedaagschen dienst waarbij de thans ver ouderde Fokkers plaats moesten maken voor de hypermoderne Fokker-Douglas D C 2, welke ons in 5J4 dag van ons koude land je, naar Nederlands tropische gewesten brengt. En het comfort op reis is thans veel beter geworden. Het gestadig brullen der moto ren is in de cabine zoo geworden, dat men fluisterend gesprekken kan voeren en in uiterst gemakkelijke stoelen kan genieten van een prachtig gezicht op het voorbij schietende landschap. En wat zal de toekomst ons brengen? Velen zyn reeds van meening, dat een be spoediging der reis, onmogelijk begint te ltfken. Houden zy wel rekening met de mogelijk heid dat nog veel snellere toestellen zullen worden gebouwd, en bedenken zij wel dat de K.L.M. thans op de Indië-route alleen maar overdag vliegt? Voorloopig zal dit nog wel zoo blijven, maar alles is mogelijk. Zoo worden thans weer besprekingen ge voerd over een eventueelen tweedaagschen dienst. Niet dat dit thans op het punt staat een feit te worden. De winterdienst zal naar men ons van K.L.M.-zyde verzekerde, twee maal per week blijven, doch van den a.s. zomerdienst kon dit niet zeker worden gezegd. De nieuwe Douglas D C 3, waarover wij in onze kolommen reedf meermalen hebben geschreven, zal tot dezen tweedaagschen dienst misschien zeer veel bijdragen. Im mers, als de acht toestellen welke door de K.L.M. besteld zijn, hier zullen zijn aange komen, zal de K.L.M. de beschikking heb ben over een luchtvloot, groot genoeg om den tweedaagschen dienst mogelijk te ma ken. Voor den driedaagschen dienst zyn thans zeven Douglassen gereserveerd, terwijl, naast de Fokkers, acht Douglassen op de Europeesche lijnen dienst doen. Zou de K.L.M. een tweedaagschen dienst op Indië openen, dan moeten hier waar schynlijk 10 toestellen voor noodig zijn, zoo dat 13 Douglassen voor de Europeesche lynen vrij zijn. Ook het benoodigde vlie gend personeel is groot genoeg. De omstandigheden zijn dus zeer gunstig en mocht het besluit dan ook werkelijk val len, dan zou er 2 a 3 maanden later reeds een begin mee kunnen worden gemaakt. Alles is nog toekomstmuziek. Men denkt er aan in K.L.M.-kringen, maar vastomlyn de plannen bestaan niet. Zoo gauw de nieuwe Douglas D C 3 in Nederland is aangekomen en gemonteerd, zal worden begonnen met de proefnemin gen. Het toestel dat volgens een bericht van den K.L.M.-piloot Scholte zeer gunstige vliegeigenschappen bezit, zal worden bestu deerd, waarna eerst op de Europeesche lij nen, en daarna op de Indië lijn wordt „proefgevlogen". De grootere snelheid ten opzichte van de D C 2 zal voorloopig nog geen bespoediging van dien dienst met zich brengen, doch de bemanning en passagiers gelegenheid geven wat meer rust te nemen. De grootere plaatsruimte beteekent voor de K. L. M. dat zij beter het hoofd zal kun nen bieden aan het groote aantal passagiers dat wenscht te boeken, en waarvan er vaak enkelen moeten worden geweigerd. Wat het nachtvliegen op de Indië-route betreft, waaromtrent men voorspelt, dat daarmede waarschijnlijk een begin zou worden gemaakt in 1940, kan worden ge zegd, dat de mogelijkheid natuurlijk onder het oog moet worden gezien, doch dat een besluit nog in het verschiet ligt. Men zit bij de K. L. M. niet stil. Waren de eerste vijf jaren AmsterdamBatavia een schitterende periode, waarin helaas ook enkele groote tegenslagen lagen: de komen de jaren voor onze nationale Indië-lyn hou den een groote belofte in. (Ilbld.) N EDERLANDSCH-INDISCHE SPORTVLIEGER VERMIST. Twee vliegtuigen uit Perth in West- Australië zoeken ten oosten van Kalgoor- he naar den Nederlandschen sportvlieger Rous van Beekman uit Bandoeng. De heer Rous vertrok Woensdag met zyn sportvliegtuig uit Perth voor een vacantievlucht rond Australië. Men vreest, dat hy uit den koers is geraakt en in 'n onherbergzame streek is neergestort. Twee vliegtuigen van de Royal Airforce zullen zich morgen by de zoekende vlieg tuigen aansluiten. Jecovitol levertraan wetenschappelijk de beste levertraan voor U en Uw kind. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten f 0.75 per flacon. ONZE POSTVLUCHTEN. De Kievit is op de uitreis te Bagdad ge land. „NACHTEGAAL" OP SCHIPHOL GELAND Gistermiddag om 16.06 uur is het K.L.M.- Indië-vliegtuig Nachtegaal weer op Schip hol geland. DE „KWAK" NAAR INDIE. Morgen zal het vliegtuig de Kwak van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren J. J. Hondong (1ste bestuurder), G. Geering (2e bestuurder), F Naber (werktuigkundige) en W. H. v. d. Smagt (radiotelegrafist). LUCHTRACE EISCHT TWEE DOODEN. Toestel van Findlay bij Abercorn neergestort Uit Johapnesbrug wordt gemeld, dat het toestel van Findlay by het vliegveld van Abercorn is neergestort. Findlay en Mor gan, de marconist, werden gedood, maar de passagiers Peachey en Waller zyn slechts licht gewond. Het schijnt dat het toestel in aanraking is gekomen met eenige boomen aan den rand van het vliegveld. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Door notaris J. de Groot te Alkmaar werden Woensdagavond aangeboden diverse panden in de gemeenten Heiloo en Limmen. Er was groote belangstelling. Ie. Heerenhuis met grond aan den Rijks straatweg, groot 5.24 A., eigendom van de erven D. J. Ruijter, alhier. Opgehouden voor 6445. 2e. Winkelhuis met grond aan den Wester- weg, groot 5 A. 28 c.A., eigendom van den heer Hottentot. Kooper H. Vrouwe, Uitgeest, voor 2970. 3e. Grond met 2 groote trekkassen bij den Rijksstraatweg te Limmen, groot 10 A. 20 c.A Eigendom van den heer Sleeper te Heiloo. Kooper IJ. Blokker, Heiloo, voor 410. De BURGEMEESTER van ALKMAAR brengt ter algemeene kennis, dat by de Wet van 30 September jJ. (Staatsblad nr. 639D), welke wet op dienzelfden dag in werking is getreden, de volgende tijdelijke maatregelen tot het tegengaan van prijsopdrijving zyn vastgesteld. De Burgemeester doet daarbij een drin gend beroep op de ingezetenen dezer ge meente om in het algemeen belang aan deze maatregelen hunne volledige mede werking te verleenen, en wijst voor zoover noodig op de gevolgen welke overtreding daarvan zullen medebrengen. Artikel 1. Onze Ministers van Handel, Nijverheid en Scheepvaart en van Landbouw en Visschery kunnen, voor wat betreft de binnenlandsche markt, voorschriften geven met betrekking tot de prijzen, tegen welke in alle of be paalde gemeenten of gedeelten van gemeen ten de door hen aangewezen soorten van goederen ten hoogste mogen worden te koop aangeboden of verkocht in den groothandel, den tusschenhandel of den kleinhandel. Artikel 2. Onze Ministers van Handel, Nijverheid en Scheepvaart en van Sociale Zaken kunnen, voor wat betreft de binnenlandsche markt, voorschriften geven met betrekking tot de prijzen, tegen welke in alle of bepaalde ge meenten of gedeelten van gemeenten de door hen aangewezen soorten van diensten ten hoogste mogen worden verricht. Artikel 3. Onze Minister van Sociale Zaken kan de voorschriften geven met betrekking tot de prijzen, tegen welke in alle of bepaalde ge meenten of gedeelten van gemeenten de door hem aangewezen soorten van onroe rende goederen ten hoogste mogen worden te huur aangeboden of verhuurd. Artikel 4. Met betrekking tot het te koop aanbieden of verkoopen van goederen, het verrichten van diensten en het te huur aanbieden of verhuren van onroerende goederen, ten aanzien waarvan het bepaalde in de arti kelen 1, 2 of 3 geen toepassing gevonden heeft, is prijsopdrijving verboden. Artikel 5. 1. In de gevallen, waarin by den burge meester eener gemeente gegronde verden king bestaat, dat het bepaalde krachtens artikel 1 of by artikel 4 wordt overtreden, Kan hy de in zyn gemeente aanwezige, tot den voorraad der betreffende onderneming behoorende goederen van de soort, ten aan zien waarvan de verdenking van overtreding bestaat, zonder eenige formaliteit in bezit nemen. eenkn^t.bePaflde het V0"g lid vindt over" wordt to!gH PaSSmg ingeval «eweigerd behoorpnH ?0rraad eener onderneming naï ^r «oederen te verkoopen, indien naar het oordeel van den burgemeester ÏedenenT f* weigerin8 «een gegronde redenen bestaan, hetzij de strijd is met het door deze doel. 3. De op grond van de beide voorgaande leden in bezit genomen goederen worden door den burgemeester zonder verwiil ges0teldet^ntebehePalen beschlkl<ing gesteld ten behoeve van de bevolking of be paalde groepen der bevolking van zjjn ge weigering in wet beoogde meente tegen prijzen, welke lijk de krachtens artikel i °?dersch<i<W voorzoover dit artikel geen dende en gevonden-de normale pS*8"* hJt boven gaan. Pelzen, ni(,tet« 4. De burgemeester en de d te wijzen ambtenaren zyn te «iu' herfl voegd, de uitlevering te vordert tijd* 1? bezit te nemen goederen. Zii Van de in hen op hun last vergezellend! mede de hebben te allen tijde vrijen toeLPersoi*n. plaatsen, waar redelijkerwijze g alu worden, dat zich de goederen T** Wordt hun de toegang geweigerd merd, of wordt hun op aanmeldin! gang niet geantwoord, dan ver«!! zich dien desnoods met inroep ea zij sterken arm. van 5. In woningen treden de ambten— de hen vergezellende personen w ®n wil van den bewoner niet binnen d detl zonderen of algemeenen schriften! °P b^ van den burgemeester, dan wel van dezen. Van dit binnentreden08'^ door hen proces-verbaal opgema.,..*0^ binnen tweemaal vier en twintig Ure' hem, wiens woning is binnengetrede! afschrift wordt medegedeeld. 81 6. Tot een inbezitneming van goeder bedoeld in dit artikel wordt slechts gegaan, indien de daarvoor door de gem te betalen schadeloosstelling vooraf noten, of voor deze schadeloosstelling gens door Ons vast te stellen regelen vo!5 persoonlijke of zakelijke zekerheid i* steld. 7. De schadeloosstelling wordt door door burgemeester en wethouders aan wijzen schatter geschat; zy bedraagt in geval meer dan 90 procent van den hoe* sten prijs, waarvoor de goederen lid 3 ter gesteld. beschikking kunnen ln gevolg, worden Artikel 6. Hy, die goederen, ten aanzien waarv» artikel 1 toepassing heeft gevonden, in h« klein te koop aanbiedt of verkoopt, is plicht bij die goederen op voor het pubij(;< duidelijk zichtbare wijze den prys goederen te vermelden. Artikel 7. Beschikkingen van Onze in deze wet gf. noemde Ministers, waarbij voorschrift^ worden gegeven krachtens de artikelen 1, of 3, worden in de NEDFRL ANDSCHJ STAATSCOURANT bekend gemaakt Zjj gelden van het tijdstip dier bekendmskhg af, tenzij een ander tijdstip by de beschi. king is bepaald. Artikel 8. 1. Hij die handelt in strijd met het be paalde bij of krachtens de artikelen 1, J, of 4, wordt gestraft met hechtenis van tq hoogste zes maanden of geldboete van te hoogste zesduizend gulden. 2. Overtreding van het bepaalde bij u> tikel 6 wordt gestraft met hechtenis van ta hoogste één maand of geldboete van ten hoogste duizend gulden. 3. De feiten worden beschouwd als over tredingen. Artikel 9. 1. Met het opsporen van de bü deze wet strafbaar gestelde feiten zyn, behalve de ambtenaren, aangewezen by artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, belast de ambtenaren der Rijks- en gemeentepolitie. 2. De voormelde ambtenaren zijn te allen tyde bevoegd, de uitlevering te vorderen van al hetgeen redelijkerwijze vermoed kan worden gediend te hebben of bestemd te zyn geweest tot het plegen van een bij deze wet strafbaar gesteld feit en in beslag nemen alles, wat dienen kan tot bewijs van dat feit. 3. De voormelde ambtenaren hebben te allen tijde vrijen toegang tot alle locali- teiten en tot alle plaatsen, waarin strijd met het bepaalde bij of krachtens de artikelen 1. 2, 3, 4 of 6 dezer wet gehandeld wordt, of waar redelijkerwijze vermoed kan worden, dat zulks het geval is. Wordt hun de toegang geweigerd of belemmerd, of wordt hun op aanmelding tot toegang niet geantwoord, dan verschaffen zy zich dien desnoods met inroeping van den sterken arm. 4. In woningen treden de ambtenaren tegen den wil van den bewoner niet bin nen dan op bijzonderen of algemeenen schriltelijken last van den burgemeester. Van dit binnentreden wordt door hen proces-verbaal opgemaakt, dat binnen twee maal vier en twintig uren aan hem. woning is binnengetreden, in afschil» wordt medegedeeld. Artikel 10. 1. Deze wet treedt in werking op het tijd stip harer afkondiging. 2. Zy vervalt, behalve ten aanzien van de begane strafbare feiten, met ingang f*8 1 Maart 1937. Alkmaar, 1 October 1936. De Burgemeester voornoemd. F. H. VAN KINSCHOT. DIENSTPLICHT. Bekendmaking van uitspraken inzake vrijstelling. De minister van defensie heeft u'n^. de aanvrage om vrijstelling van den <u plicht wegens kostwinnerschap "e den hieronder genoemden persoon, spraak gedaan, achter zijn naam ve THEODORUS VAN DIEPEN, lichting 1936. Uitspraak voor één jaar vrW*®s jen Tegen deze uitspraak kan mt' r u .^s- tienden dag na den dag dezer be king in beroep worden gekomen ralk a. den ingeschrevene, wien c e 11 geD- geldt of door diens wetteüjken woordiger; ge- fa. door elk der overige voor de meente ingeschreven personen oi wettelyken vertegenwoordiger. m4' Het verzoekschrift daartoe 111 ui de" redenen omkleed, worden ingedie een- burgemeester ter secretarie dezt d4 te, afdeeling militaire zaken, die doorzending aan de Koningin z F- Alkmaar, 2 October 1936. |k aar, De burgemeester van^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12