Amsterdam-Batavia door de lucht
Jlu&ticaties
Ernstig treinOngelUK naoij optreden van degenen, die hun kalmte wis-
Zwolle.
Sneltrein rijdt op vrachtauto in.
Chauffeur op slag gedood.
Luchtvaart
Na 5 jaren van regelmatigen luchtdienst.
Wat brengt de komst van de
D. C. 3
Glimlachje
Tegengaan
van prijsopdrijving.
voorband zwenkte de auto naar links en
reed tegen een motorfiets, die uit de rich
ting Zwolle kwam.
Deze reed toen met volle snelheid tegen
een boom, terwijl de auto even verder
eveneens tegen een boom tot stilstaand
kwam. De inzittende dame bleef onge
deerd, doch de motorfietsryder en de duo
passagier waren deerlijk gewond. Het
waren de heeren Bannink en Wildeboer,
beiden uit Zwolle. Artsen uit Oldebroek
en Hatem hebben de eerste hulp verleend,
waarna beide slachtoffers naar 't Sophia-
ziekenhuis te Oldebroek zijn vervoerd.
Moedig optreden.
De machinist en de stoker van den trein
hebben zich zeer moedig gedragen. De eer
ste wist den trein namelijk niettegenstaande
het feit, dat de locomotief een vuurzee was,
binnen vijftig meter tot stilstand te bren
gen. Beiden zyn daarop, zooals gezegd in een
sloot gesprongen, waaruit zij even later door
reizigers zyn gered. Bij een nabij wonenden
landbouwer zyn de mannen van droge klee-
ren voorzien, terwijl hun daar onmiddellijk
de eerste medische hulp is verleend.
Onder de passagiers brak onmiddellijk na
de botsing een paniek uit, doordat de trein
door een vuurzee reed, doch tot ernstige
incidenten kwam het, door het koelbloedig
li» i_I mciaenien «wam nei, aoor nei Koeioioeaig
Gisteravond is op den onbewaakten
overweg te Berkum gemeente Zwoller
karspel een zeer ernstig ongeluk ge
beurd, dat groote afmetingen heeft aan
genomen.
Omstreeks zeven uur Is daar namelijk
een vrachtauto uit Zwolle, die beladen
was met cylinders, gevuld met Buta-gas
en op weg was naar Dalfsen, gegrepen
door den sneltrein AmsterdamGronin
gen, welke om 17.08 uur uit de hoofd
stad was vertrokken en om zeven uur
Zwolle had verlaten.
De gevolgen waren ontzettend.
Locomotief en auto vatten vlam.
Terstond na de botsing vlogen namelijk
zoowel de locomotief als de auto in brand.
De machinist stond temidden der vlam
men, toen hij den trein tot stilstand moest
brengen.
Dank zij een groote mate van tegenwoor
digheid van geest, slaagde hij daar evenwel
in, doch toen waren zyn kleeren en die van
den stoker reeds in brand geraakt, zoodat
beide mannen in een langs de spoorlijn
loopende sloot moesten springen om hun
kleeren te dooven. Door reizigers zyn zij
weer op het droge gebracht.
Met brandwonden aan hoofd en handen
zijn beide mannen naar het Sophiazieken-
huis te Zwolle vervoegd.
De bestuurder van de vrachtauto, die, ter
wijl zyn kleeren brandden, uit de cabine
werd geslingerd, was op slag dood. De auto
is geheel vernield.
Paniek onder reizigers.
Onder de reizigers brak na de botsing, die
zeer hevig was, een paniek uit. Deze werd
nog verergerd, doordat door de ontploffen
de gascylinders ook de voorste wagons van
den trein in brand waren geraakt.
Dank zy het krachtig optreden van het
treinpersoneel en de reizigers, die hun
tegenwoordigheid van geest hadden behou
den, konden allen echter in veiligheid wor
den gebracht.
Met geweldige knallen ontploften nog ge-
ruimen tyd de gascylinders, hetgeen tot ver
in den omtrek hoorbaar was.
Het treinverkeer was in beide richtingen
gestagneerd.
De laatste wagons van den trein zijn door
een locomotief naar Zwolle teruggebracht,
waarheen ook de reizigers zyn vervoerd.
Met man en macht wordt er thans aan
gewerkt om het verkeer in één richting over
één lijn gaande te kunnen houden.
Een gevaarlijk punt.
Op den overweg, waar het ongeval ge
beurde, zyn reeds verscheidene ongelukken
gebeurd, o.a. het vorige jaar toen er een
auto met 18 kinderen door een passeeren-
den trein werd gegrepen en versplinterd.
Persoonlijke ongelukken hadden toen
echter niet plaats.
Nadere bijzonderheden.
Omtrent dit ernstige ongeluk vernemen
wij nog, dat de auto toebehoorde aan de
firma Buttinger te Groningen, die een
filiaal heeft te Zwolle. Deze firma handelt
in sanitaire artikelen en bouwmaterialen.
De chauffeur van de auto is, toen hij den
overweg naderde, nog gewaarschuwd door
een wachtenden landbouwer uit Dalfsen,
doch waarschijnlijk heeft hij deze waar
schuwing opgemerkt. De auto reed namelijk
met volle vaart door en vervolgens tegen
den met groote snelheid naderenden trein
op. Een hevige slag volgde. Het was het
explodeerende gas uit de cylinders. Ver
schillende ruiten van woningen in den om
trek zyn door den luchtdruk gesprongen.
De chauffeur van de auto, de 44-jarige
A. de Koning uit Nieuwerhoorn (Z.H.)
moet op slag dood zyn geweest. Zyn
verkoold lijk is naast de spoorlijn ge
vonden.
ten te bewaren, niet.
Door een locomotief van een hulptrein,
die terstond uit Zwolle naar de plaats van
het ongeluk was gedirigeerd, zijn de achter
ste wagons van den trein met de reizigers
naar Zwolle gebracht.
Ernstige gevolgen.
Hoewel het ongeluk wat de daarbij be
trokken personen betreft, betrekkelijk gun
stig is afgeloopen, is het wat aard en om
vang aangaat, toch wel een der ernstigste
geweest, die de laatste jaren by Zwolle zijn
voorgekomen.
De locomotief van den trein is ernstig ver
nield, terwijl de goederenwagen en een per-
sonenryuig zijn uitgebrand. Al deze treir-
deelen zyn uit de rails geloopen, waardoor
ook het nevenspoor is versperd. De overige
wagons zijn in allerijl van het brandende
gedeelte afgekoppeld. Eenige treeplanken
hadden reeds vlam gevat, maar men slaag
de erin het vuur te dooven. De brandweer
van Zwollerkerspel was spoedig met de mo
torspuit ter plaatse en het vuur in de laatste
resten der vernielde wagons gedoofd.
Om half elf was het treinverkeer in beide
richtingen nog gestremd.
Het opruimingswerk stond onder leiding
van den stationschef te Zwolle, den heer
P. Dekker.
Onderhoud met den postcondncteur.
Na de ernstige botsing hebben wy heden
nacht, nadat de trein om 1.05 uur het station
Groningen was binnengereden, een onder
houd gehad met den postconducteur. De
man, die nog sterk onder den indruk was
van hetgeen hy had meegemaakt, vertelde:
„Als gewoonlijk was ik bezig met het sor-
teeren der poststukken toen ik, het liep on
geveer tegen kwart over zeven, een hevige
schok voelde, ik greep mij vast aan de post
zakken en zag dat vlammen sloegen langs
en tegen de ruiten, gevolgd door het geluid
van hevige explosies. Toen ik in allerijl de
deur opende, teneinde uit den wagen te
springen, vlogen groote stukken hout en
ijzer my rakelings voorbij. Geen wonder
dat ik dacht: „Jongens daar gaan we". De
trein stopte vrijwel onmiddellijk en door
den schok viel ik en kwam aan den kant
van den weg te liggen. Ik had mij niet be
zeerd en keek om my heen om te zien wat
er gebeurd was. Onder de postzakken zag ik
een groot brandend voorwerp liggen. Met
nog iemand snelde ik er naar toe en zoo
goed en kwaad als het ging, kregen wy het
brandende voorwerp onder de postwagen
vandaan en brachten het naar den kant van
den weg, toen er op eens geroepen werd:
„pas op, dat ding ontploft". Wy hadden het
juist losgelaten, toen de groote cylinder,
die naar later bleek met Buta-gas gevuld
was, onder een hevige knal uit elkaar vloog.
Ik heb nog den machinist en den stoker ge
zien, die met brandwonden overdekt wa
ren. De stukken vel hingen aan hun handen
en armen. Beide mannen leden veel pijn.
Uit den aard der zaak heerschte er een
groote verwarring, welke nog verergerd
werd door de steeds weer voorkomende
ontploffingen. Overal lagen en stonden de
reizigers. Na een ingesteld onderzoek bleek
wonder boven wonder niemand hunner ge
wond te zyn.
De auto met de Buta-gas cylinders kwam
uit Schiedam. Hij vervoerde ongeveer een
vijftigtal van deze cylinders. De wagen is
geheel in vlammen opgegaan. De chauffeur
is op slag gedood. Toen ik de vlammen langs
de ramen van myn wagon zag lekken, kon
ik niet denken er zoo goed te zullen afko
men."
Gewonden maken het goed.
Omtrent dit ongeval vernemen wij nog
het volgende:
Doordat, zooals gemeld, de opruimings
werkzaamheden gisteravond terstond met
kracht zijn ter hand genomen, slaagde men
er in, omstreeks half twaalf, één lijn weer
vrij te maken, zoodat, kort na dat tijdstip,
het treinverkeer weer voortgang kon vin
den. Sinds vanmorgen acht uur is ook de
andere lyn weer vrij. Daar deze echter ern
stig beschadigd werd over een afstand
van ongeveer 300 meer waren vrijwel alle
bouten er af gewrongen heeft het verkeer
hierover thans met zeer beperkte snelheid
plaats.
De machinist, de heer Huisman en de sto
ker, de heer van Dijken, beiden uit Gronin
gen, die thans nog in het Sophia-ziekenhuis
te Zwolle worden verpleegd, maakten het
hedenmorgen, naar omstandigheden, goed.
Het was deze week vijf jaar geleden,
dat de Koninklijke Luchtvaart Maat
schappij bet eerste toestel naar Indië
stuurde voor den geregelden veertien-
daagschen dienst. Het eerste lustrum
van den Indië-dienst is een feit gewor
den, en hoewel de K.L.M. dit zonder
festiviteiten voorbij heeft laten gaan,
kan zy terugzien op een periode, welke
niet alleen succesvol kan worden ge
noemd door de resultaten, welke in deze
jaren werden bereikt, doch ook door
het studiemateriaal en de ervaringen in
deze vijf jaren opgedaan. Ervaringen,
die de toekomst van de luchtverbinding
naar Nederlandsch-lndië voor een groot j
deel zullen verzekeren.
/Pr Ta
L
Laat 'm asjeblieft niet vallen,
brandman,het is een erg zeld
zame cactus!
De oorspronkelijke 14-daagsche dienst op
Indië heeft geleerd, welke moeilijkheden
zich op dat traject voor konden doen, zooals
slechte landingsterreinen, weersgesteldhe
den, temperatuurinvloeden enz.
Toen men deze moeilijkheden kende en
ze uitgewerkt had, terwijl de piloten er op
ingesteld waren, werd de 14-daagsche dienst
een wekelyksche waarop de, toen moderne,
Fokkers F 12 en F 18 trouw dienst deden.
Met de grootst mogelijke regelmaat wer
den de diensten gevlogen. In 10 a 12 dagen
vloog men rustig naar Indië, genietend van
alles, wat de reis bracht.
Maar de snelheid speelt in onze eeuw een
groote rol. Zakenmenschen vragen niet
alleen naar een schitterende, doch vooral
naar een snelle reis, en zooveel mogelijk ge
legenheid om te vertrekken. En zoo werd
het eerste lustrum afgesloten, met een
driedaagschen dienst waarbij de thans ver
ouderde Fokkers plaats moesten maken
voor de hypermoderne Fokker-Douglas D C
2, welke ons in 5J4 dag van ons koude land
je, naar Nederlands tropische gewesten
brengt.
En het comfort op reis is thans veel beter
geworden. Het gestadig brullen der moto
ren is in de cabine zoo geworden, dat men
fluisterend gesprekken kan voeren en in
uiterst gemakkelijke stoelen kan genieten
van een prachtig gezicht op het voorbij
schietende landschap.
En wat zal de toekomst ons brengen?
Velen zyn reeds van meening, dat een be
spoediging der reis, onmogelijk begint te
ltfken.
Houden zy wel rekening met de mogelijk
heid dat nog veel snellere toestellen zullen
worden gebouwd, en bedenken zij wel dat
de K.L.M. thans op de Indië-route alleen
maar overdag vliegt?
Voorloopig zal dit nog wel zoo blijven,
maar alles is mogelijk.
Zoo worden thans weer besprekingen ge
voerd over een eventueelen tweedaagschen
dienst. Niet dat dit thans op het punt staat
een feit te worden.
De winterdienst zal naar men ons van
K.L.M.-zyde verzekerde, twee maal per
week blijven, doch van den a.s. zomerdienst
kon dit niet zeker worden gezegd.
De nieuwe Douglas D C 3, waarover wij
in onze kolommen reedf meermalen hebben
geschreven, zal tot dezen tweedaagschen
dienst misschien zeer veel bijdragen. Im
mers, als de acht toestellen welke door de
K.L.M. besteld zijn, hier zullen zijn aange
komen, zal de K.L.M. de beschikking heb
ben over een luchtvloot, groot genoeg om
den tweedaagschen dienst mogelijk te ma
ken.
Voor den driedaagschen dienst zyn thans
zeven Douglassen gereserveerd, terwijl,
naast de Fokkers, acht Douglassen op de
Europeesche lijnen dienst doen.
Zou de K.L.M. een tweedaagschen dienst
op Indië openen, dan moeten hier waar
schynlijk 10 toestellen voor noodig zijn, zoo
dat 13 Douglassen voor de Europeesche
lynen vrij zijn. Ook het benoodigde vlie
gend personeel is groot genoeg.
De omstandigheden zijn dus zeer gunstig
en mocht het besluit dan ook werkelijk val
len, dan zou er 2 a 3 maanden later reeds
een begin mee kunnen worden gemaakt.
Alles is nog toekomstmuziek. Men denkt
er aan in K.L.M.-kringen, maar vastomlyn
de plannen bestaan niet.
Zoo gauw de nieuwe Douglas D C 3 in
Nederland is aangekomen en gemonteerd,
zal worden begonnen met de proefnemin
gen. Het toestel dat volgens een bericht van
den K.L.M.-piloot Scholte zeer gunstige
vliegeigenschappen bezit, zal worden bestu
deerd, waarna eerst op de Europeesche lij
nen, en daarna op de Indië lijn wordt
„proefgevlogen".
De grootere snelheid ten opzichte van de
D C 2 zal voorloopig nog geen bespoediging
van dien dienst met zich brengen, doch de
bemanning en passagiers gelegenheid geven
wat meer rust te nemen.
De grootere plaatsruimte beteekent voor
de K. L. M. dat zij beter het hoofd zal kun
nen bieden aan het groote aantal passagiers
dat wenscht te boeken, en waarvan er vaak
enkelen moeten worden geweigerd.
Wat het nachtvliegen op de Indië-route
betreft, waaromtrent men voorspelt, dat
daarmede waarschijnlijk een begin zou
worden gemaakt in 1940, kan worden ge
zegd, dat de mogelijkheid natuurlijk onder
het oog moet worden gezien, doch dat een
besluit nog in het verschiet ligt.
Men zit bij de K. L. M. niet stil. Waren
de eerste vijf jaren AmsterdamBatavia
een schitterende periode, waarin helaas ook
enkele groote tegenslagen lagen: de komen
de jaren voor onze nationale Indië-lyn hou
den een groote belofte in.
(Ilbld.)
N EDERLANDSCH-INDISCHE
SPORTVLIEGER VERMIST.
Twee vliegtuigen uit Perth in West-
Australië zoeken ten oosten van Kalgoor-
he naar den Nederlandschen sportvlieger
Rous van Beekman uit Bandoeng.
De heer Rous vertrok Woensdag met
zyn sportvliegtuig uit Perth voor een
vacantievlucht rond Australië. Men
vreest, dat hy uit den koers is geraakt en
in 'n onherbergzame streek is neergestort.
Twee vliegtuigen van de Royal Airforce
zullen zich morgen by de zoekende vlieg
tuigen aansluiten.
Jecovitol levertraan wetenschappelijk
de beste levertraan voor U en Uw kind.
Verkrijgbaar bij apothekers en
drogisten f 0.75 per flacon.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Kievit is op de uitreis te Bagdad ge
land.
„NACHTEGAAL" OP SCHIPHOL GELAND
Gistermiddag om 16.06 uur is het K.L.M.-
Indië-vliegtuig Nachtegaal weer op Schip
hol geland.
DE „KWAK" NAAR INDIE.
Morgen zal het vliegtuig de Kwak van
Amsterdam naar Batavia vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren J. J. Hondong (1ste
bestuurder), G. Geering (2e bestuurder), F
Naber (werktuigkundige) en W. H. v. d.
Smagt (radiotelegrafist).
LUCHTRACE EISCHT TWEE DOODEN.
Toestel van Findlay bij Abercorn
neergestort
Uit Johapnesbrug wordt gemeld, dat het
toestel van Findlay by het vliegveld van
Abercorn is neergestort. Findlay en Mor
gan, de marconist, werden gedood, maar de
passagiers Peachey en Waller zyn slechts
licht gewond.
Het schijnt dat het toestel in aanraking
is gekomen met eenige boomen aan den
rand van het vliegveld.
AFLOOP VAN VERKOOPINGEN.
Door notaris J. de Groot te Alkmaar
werden Woensdagavond aangeboden diverse
panden in de gemeenten Heiloo en Limmen.
Er was groote belangstelling.
Ie. Heerenhuis met grond aan den Rijks
straatweg, groot 5.24 A., eigendom van de
erven D. J. Ruijter, alhier. Opgehouden
voor 6445.
2e. Winkelhuis met grond aan den Wester-
weg, groot 5 A. 28 c.A., eigendom van den
heer Hottentot. Kooper H. Vrouwe, Uitgeest,
voor 2970.
3e. Grond met 2 groote trekkassen bij den
Rijksstraatweg te Limmen, groot 10 A. 20
c.A Eigendom van den heer Sleeper te
Heiloo. Kooper IJ. Blokker, Heiloo, voor
410.
De BURGEMEESTER van ALKMAAR
brengt ter algemeene kennis, dat by de Wet
van 30 September jJ. (Staatsblad nr. 639D),
welke wet op dienzelfden dag in werking is
getreden, de volgende tijdelijke maatregelen
tot het tegengaan van prijsopdrijving zyn
vastgesteld.
De Burgemeester doet daarbij een drin
gend beroep op de ingezetenen dezer ge
meente om in het algemeen belang aan
deze maatregelen hunne volledige mede
werking te verleenen, en wijst voor zoover
noodig op de gevolgen welke overtreding
daarvan zullen medebrengen.
Artikel 1.
Onze Ministers van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart en van Landbouw en Visschery
kunnen, voor wat betreft de binnenlandsche
markt, voorschriften geven met betrekking
tot de prijzen, tegen welke in alle of be
paalde gemeenten of gedeelten van gemeen
ten de door hen aangewezen soorten van
goederen ten hoogste mogen worden te koop
aangeboden of verkocht in den groothandel,
den tusschenhandel of den kleinhandel.
Artikel 2.
Onze Ministers van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart en van Sociale Zaken kunnen,
voor wat betreft de binnenlandsche markt,
voorschriften geven met betrekking tot de
prijzen, tegen welke in alle of bepaalde ge
meenten of gedeelten van gemeenten de
door hen aangewezen soorten van diensten
ten hoogste mogen worden verricht.
Artikel 3.
Onze Minister van Sociale Zaken kan de
voorschriften geven met betrekking tot de
prijzen, tegen welke in alle of bepaalde ge
meenten of gedeelten van gemeenten de
door hem aangewezen soorten van onroe
rende goederen ten hoogste mogen worden
te huur aangeboden of verhuurd.
Artikel 4.
Met betrekking tot het te koop aanbieden
of verkoopen van goederen, het verrichten
van diensten en het te huur aanbieden of
verhuren van onroerende goederen, ten
aanzien waarvan het bepaalde in de arti
kelen 1, 2 of 3 geen toepassing gevonden
heeft, is prijsopdrijving verboden.
Artikel 5.
1. In de gevallen, waarin by den burge
meester eener gemeente gegronde verden
king bestaat, dat het bepaalde krachtens
artikel 1 of by artikel 4 wordt overtreden,
Kan hy de in zyn gemeente aanwezige, tot
den voorraad der betreffende onderneming
behoorende goederen van de soort, ten aan
zien waarvan de verdenking van overtreding
bestaat, zonder eenige formaliteit in bezit
nemen.
eenkn^t.bePaflde het V0"g lid vindt over"
wordt to!gH PaSSmg ingeval «eweigerd
behoorpnH ?0rraad eener onderneming
naï ^r «oederen te verkoopen, indien
naar het oordeel van den burgemeester
ÏedenenT f* weigerin8 «een gegronde
redenen bestaan, hetzij de
strijd is met het door deze
doel.
3. De op grond van de beide voorgaande
leden in bezit genomen goederen worden
door den burgemeester zonder verwiil
ges0teldet^ntebehePalen beschlkl<ing
gesteld ten behoeve van de bevolking of be
paalde groepen der bevolking van zjjn ge
weigering in
wet beoogde
meente tegen prijzen, welke
lijk de krachtens artikel i °?dersch<i<W
voorzoover dit artikel geen dende en
gevonden-de normale pS*8"* hJt
boven gaan. Pelzen, ni(,tet«
4. De burgemeester en de d
te wijzen ambtenaren zyn te «iu' herfl
voegd, de uitlevering te vordert tijd* 1?
bezit te nemen goederen. Zii Van de in
hen op hun last vergezellend! mede de
hebben te allen tijde vrijen toeLPersoi*n.
plaatsen, waar redelijkerwijze g alu
worden, dat zich de goederen T**
Wordt hun de toegang geweigerd
merd, of wordt hun op aanmeldin!
gang niet geantwoord, dan ver«!!
zich dien desnoods met inroep ea zij
sterken arm. van
5. In woningen treden de ambten—
de hen vergezellende personen w ®n
wil van den bewoner niet binnen d detl
zonderen of algemeenen schriften! °P b^
van den burgemeester, dan wel
van dezen. Van dit binnentreden08'^
door hen proces-verbaal opgema.,..*0^
binnen tweemaal vier en twintig Ure'
hem, wiens woning is binnengetrede!
afschrift wordt medegedeeld. 81
6. Tot een inbezitneming van goeder
bedoeld in dit artikel wordt slechts
gegaan, indien de daarvoor door de gem
te betalen schadeloosstelling vooraf
noten, of voor deze schadeloosstelling
gens door Ons vast te stellen regelen vo!5
persoonlijke of zakelijke zekerheid i*
steld.
7. De schadeloosstelling wordt door
door burgemeester en wethouders aan
wijzen schatter geschat; zy bedraagt in
geval meer dan 90 procent van den hoe*
sten prijs, waarvoor de goederen
lid 3 ter
gesteld.
beschikking kunnen
ln gevolg,
worden
Artikel 6.
Hy, die goederen, ten aanzien waarv»
artikel 1 toepassing heeft gevonden, in h«
klein te koop aanbiedt of verkoopt, is
plicht bij die goederen op voor het pubij(;<
duidelijk zichtbare wijze den prys
goederen te vermelden.
Artikel 7.
Beschikkingen van Onze in deze wet gf.
noemde Ministers, waarbij voorschrift^
worden gegeven krachtens de artikelen 1,
of 3, worden in de NEDFRL ANDSCHJ
STAATSCOURANT bekend gemaakt Zjj
gelden van het tijdstip dier bekendmskhg
af, tenzij een ander tijdstip by de beschi.
king is bepaald.
Artikel 8.
1. Hij die handelt in strijd met het be
paalde bij of krachtens de artikelen 1, J,
of 4, wordt gestraft met hechtenis van tq
hoogste zes maanden of geldboete van te
hoogste zesduizend gulden.
2. Overtreding van het bepaalde bij u>
tikel 6 wordt gestraft met hechtenis van ta
hoogste één maand of geldboete van ten
hoogste duizend gulden.
3. De feiten worden beschouwd als over
tredingen.
Artikel 9.
1. Met het opsporen van de bü deze wet
strafbaar gestelde feiten zyn, behalve de
ambtenaren, aangewezen by artikel 141 van
het Wetboek van Strafvordering, belast de
ambtenaren der Rijks- en gemeentepolitie.
2. De voormelde ambtenaren zijn te allen
tyde bevoegd, de uitlevering te vorderen
van al hetgeen redelijkerwijze vermoed kan
worden gediend te hebben of bestemd te
zyn geweest tot het plegen van een bij deze
wet strafbaar gesteld feit en in beslag nemen
alles, wat dienen kan tot bewijs van dat
feit.
3. De voormelde ambtenaren hebben te
allen tijde vrijen toegang tot alle locali-
teiten en tot alle plaatsen, waarin strijd met
het bepaalde bij of krachtens de artikelen 1.
2, 3, 4 of 6 dezer wet gehandeld wordt, of
waar redelijkerwijze vermoed kan worden,
dat zulks het geval is. Wordt hun de toegang
geweigerd of belemmerd, of wordt hun op
aanmelding tot toegang niet geantwoord,
dan verschaffen zy zich dien desnoods met
inroeping van den sterken arm.
4. In woningen treden de ambtenaren
tegen den wil van den bewoner niet bin
nen dan op bijzonderen of algemeenen
schriltelijken last van den burgemeester.
Van dit binnentreden wordt door hen
proces-verbaal opgemaakt, dat binnen twee
maal vier en twintig uren aan hem.
woning is binnengetreden, in afschil»
wordt medegedeeld.
Artikel 10.
1. Deze wet treedt in werking op het tijd
stip harer afkondiging.
2. Zy vervalt, behalve ten aanzien
van de
begane strafbare feiten, met ingang f*8
1 Maart 1937.
Alkmaar, 1 October 1936.
De Burgemeester voornoemd.
F. H. VAN KINSCHOT.
DIENSTPLICHT.
Bekendmaking van uitspraken inzake
vrijstelling.
De minister van defensie heeft u'n^.
de aanvrage om vrijstelling van den <u
plicht wegens kostwinnerschap "e
den hieronder genoemden persoon,
spraak gedaan, achter zijn naam ve
THEODORUS VAN DIEPEN,
lichting 1936.
Uitspraak voor één jaar vrW*®s jen
Tegen deze uitspraak kan mt' r u .^s-
tienden dag na den dag dezer be
king in beroep worden gekomen ralk
a. den ingeschrevene, wien c e 11 geD-
geldt of door diens wetteüjken
woordiger; ge-
fa. door elk der overige voor de
meente ingeschreven personen oi
wettelyken vertegenwoordiger. m4'
Het verzoekschrift daartoe 111 ui de"
redenen omkleed, worden ingedie een-
burgemeester ter secretarie dezt d4
te, afdeeling militaire zaken, die
doorzending aan de Koningin z F-
Alkmaar, 2 October 1936. |k aar,
De burgemeester van^