Vtaav om £uchtlKUUt HUuneniand Langs de N.H.V.B--velden. De K.L.M. in de Zomer maanden. Uitbreiding van de Winterdiensten. Ongeluk in het Centraal station. Het dorp Nispen in donker gehuld. Dronken autobestuurder rijdt tegen transformatorhuiaje. 'waar het Sportpark In verband met motorraces, van voetbal verschoond blijft zoowel Boys I als Alkmaar I een uit wedstrijd op hun programma hebben, zal w n den Westerweg dus toch de K. N. V. B.- tbal nog rollen, dit misschien ten ge- v0* van het voetbalminnend publiek. no«8c Alcmaria IV heeft een vrijen dag. Zware strijd voor Alkmaarsche Boys III. Een derby: Alkmaar II- Alcmaria V. Door de bezetting van ons gemeentelijk Sportpark, is het eerste klasse programma w,t bekort geworden. De vastgestelde wed- trjjd van Alcmaria IV kwam te vervallen, zoodat de withemden een vrijen dag hebben gekregen. Vervolgens bemerken we in de eerste klasse A j,et treffen van Vrone I tegen Bergen I. Nu de Bergenaren vorigen Zondag het zoet- der-overwinning smaakten, verwachten we yeel activiteit van de duinkanters. Echter ook de Vronianen zullen wel op winst be lust zijn en zich bij voorbaat reeds uit het gevaarlijke hoekje waar de klappen val- len, wegwerken, zoodat er in St. Pan das heftig gestreden zal worden. Wie er winnen zal? Het is met geen mogelijkheid te zeggen, hoewel we in de Bergenaren iets meer vertrouwen stellen. C. S. V. I krijgt bezoek van Z. V. V. III en het zou ons verwonderen, als de Castri- cummers het niet tot de volle winst brach ten. Z. F- C. IV zal wel over het bezoekende Beemster I zegevieren. De tweede klasse B laat het treffen Alkmaarsche Boys III— W. F. C. IV zien, wat voor de roodwitte gsstheeren, een zware opgaaf betee- kent. De Wormerveerders beschikken steeds over een flinke snelheid en werkelijk aardige techniek. Laat de beide reeds behaalde overwinningen door de roodwitten voor de Boys-reserves echter het motief zijn. Nn of nooit!!... Alkmaarsche Boys, rekent dus voorloopig met deze medege gadigde voor de bovenste plaats afdoende af!.... Z.V.V. IV ontvangt Assendelft III en zal hst stellig tot een overwinning brengen. K. V. V. TV geven we in eigen huis tegen Westzaan II ook de meeste kans, evenals W. R. C. I tegen het bezoekende Z.F.C. VI Uitgeest IIR. C. Z. II wordt een treffen van gelijkwaardige krachten, mogelijk zouden de Uitgeesters zich van hun jongsten misstap kunnen herstellen. De tweede klasse D geeft een derby, n.L Alkmaar IIAlcma ria V te zien. En wat van een derby te zeg gen?Welk een uitslag te verwachten? In een plaatselijke ontmoeting is elk resul taat mogelijk, daar beide ploegen zich ge ducht zullen inspannen, om het tot de begeerde zege te brengen. We zullen dus zien, wat de groenwitten en witgehemden tegen elkander zullen klaar maken. MEVO I krijgt het zeer zwaar, daar een bezoek gebracht moet worden aan Egmond- sche Boys I. De Egmonders zullen zich in eigen huis geducht weren en de Mevoanen zullen er dan ook wel niet zonder kleer scheuren afkomen. In het treffen Akersloot IKoedijk I ge ven we de Koedijkers de meeste kans, ter wijl de Alkmaarsche Boys IV na geduch te inspanning het bij D. T. S. II tot een puntenverdeeling zou kunnen brengen. In de derde klasse E ontvangt Koedijk II Ursem I en zal wel het onderspit moeten delven, evenals Egmond- sche Boys II bij MEVO H. Bergen II kan het tegen het bezoekende Dirkshorn I zeker tot een puntenverdeeling brengen, terwijl Vrone II het in eigen huij tegen Schoorl II zeer zwaar zal krijgen en wel met de minste winst tevreden zal moe ten zijn. De vierde klasse F geeft de meeste winst van MEVO III tegen het bezoekende Akersloot II, terwijl D. T. SIII Oudorp II met ledige handen naar huis zou kunnen zenden. Biljarten. BILJATBOND ALKMAAR EN OMSTREKEN. De biljartbond Alkmaar en Omstreken is uit zijnzomerslaap ontwaakt en weer actief geworden. Voor de derde maal zullen door de ahngesloten vereenigingen competitiewedstrijden gespeeld worden in verschillende klassen. Hoe die indeeling is en hoe groot de verschillende klassen zul ten zijn, is nog niet bekend, aangezien de secretaris nog niet alle gegevens van de clubs In zijn bezit heeft. Wij hopen natuurlijk, dat de deelname nog weer grooter zal zijn dan den vorigen winter, want juist dat spelen in competi tieverband brengt het spelpeil omhoog. Bammen. SPRINGER—VAESSEN. Een belangrijke damwedstrijd. Een belangrijke damwedstrijd is gister avond begonnen, n.1. die tusschen den Bel- Pschen kampioen Vaessen en den Neder- landschen dammer Springer, vele malen kampioen van Nederland en oud-wereld- hampioen. Springer heeft langen tijd niet actief aan "'t damspel deelgenomen en verwacht mag dus worden, dat hij thans niet zoo sterk meer sP«eU ah vroeger, maar dat naarmate de ^stch vordert, hij betere resultaten zal be kken. Springer wü echter toonen, dat hij n°« niets van zijn kracht heeft verloren en ^>u graag een titelmatch spelen met den we- reldkampioen Raichenbach. Voor het echtei zoover is, zai hij eerst Vaessen moeten klop- **0 en daarna den Nederlandschen kam- P'oen Keiler! 1IT: jTl07P "oen Keiler! Wie Vaessen is, weet iedere dammer. Deze o°g jeugdige Belg heeft tegen den wereld kampioen betere resultaten bereikt dan en Vos en den wereldkampioen in wTCh twee keer geklopt. Dat u. de Hol- «ndsche spelers nog nimmer gelukt. De eerste partij. match uenige P'echtigheid is ch begonnen en Springer, die zwart ha leidde de partij direct in onregelmatige ba nen, waardoor Vaessen al gauw in moeilijk heden kwam en na 46 zetten opgaf. Springer leidt dus thans met 20. De partij verliep als volgt: L. Vaessen wit, B. Springer zwart. 1. 32—28 18—23; 2. 33—29, 23X32; 3. 37x28, 17—22; 4. 28x17, 11X22; 5. 31—26, 1318; 6. 36—31, 19—23; 7. 31—27, 22X31; 8. 26X37, 14—19; 9. 37—32, 10—14; 10. 41— 37, 6—11; 11. 46—41, 5—10; 12. 39—33, 11— 17; 13. 44—39, 9—31; 14. 29—24, 20x29; 15. 33x24, 19X30; 16. 34X25, 14—19; 17. 35— 30, 10—14; 18. 30—24, 19x30; 19. 25X34, 14 —19; 20. 50—44, 1—6; 21. 38—33, 7—11; 22. 42—38, 17—22; 23. 34—29, 23x34; 24. 40x29, 19—23; 25. 32—28, 23X34; 26. 28X17, 11X 22; 27. 39X30, 18—23; 28. 44—39, 12—8; 29. 45—40, 13—19; 30. 40—35, 8—13; 31. 30—25, 4—9; 32. 33—29, 23X32; 33. 39x30, 10—23; 34. 30—24, 19x30; 35. 25—34, 13—18; 36. 43 —39, 2—8; 37. 38—33, 8—13; 38. 49—44, 23— 28; 39. 34—29, 16—21; 40. 44—40, 21—27; 41. 35—30, 18—23; 42. 29X18, 9—14; 43. 18x20, 15X44; 44. 39x50, 28x39. Wit geeft op. Motoren. DE K. N. M. V.-KAMPIOENSCHAPPEN. Naar onzen smaak veel te laat in het jaar bij motorraces hooren zon, licht en warm te zullen morgen op de Alkmaarsche grasbaan de officieele K. N. M. V.-kam- pioenschappen op de grasbaan verreden worden. Eigenlijk een gek geval: de grasbaan- kampioenschappen, want er bestaat in ons land op het oogenblik maar één grasbaan, waarop dergelijke wedstrijden kunnen wor den gehouden en dat is dan onze eigen baan. Hoe het echter zij, de titelwedstrijden kunnen zeer interessant worden, omdat na tuurlijk alle motorrenners zullen opkomen. En al is Houtop favoriet, de cracks Bosman, Jac Al, van Dijk en de anderen zullen hem dwingen zich geheel te geven. Aan den wedstrijd gaan eenige huldi gingen vooraf, w.o. die van de winnaars der gouden medailles in de Zesdaagsch», zooals Jan Moejes uit Heerhugowaard, G. A. de Ridder uit Haarlem, Hamersveldt uit Bussum, enz. De wedstrijden beginnen om half twee en zullen zeker onder leiding van de K.N.M.V. zelve, een vlot verloop hebben, zooals wij dat trouwens over het algemeen in Alkmaar gewend zijn. Laten wij slechts hopen op een warmen herfst-Zondag. Dan wordt het wel goed! Schieten. JUBILEUMWEDSTRIJDEN „NIMROD". Vijfde dag. Naar mate het einde der jubileumwedstrij- den nadert, destemeer stijgt de spanning en zal de laatste dag nog tal van verrassende resultaten brengen, waardoor met groote belangstelling het verdere verloop wordt gadegeslagen. Iedere minuut is de totaal-stand aan wij ziging onderhevig, vandaar dat de belang stelling zeer groot is. Onafgebroken weerklinken de schoten en steeds komen nieuwe schutters in de banen. De strijd om den zeer fraaien wissel- beker, den extra-korpsprijs voor de Burger wachten met één vijftal,is eene attractie op zich zelf en fel is de strijd. En nog steeds viert de sportiviteit hoog tij en spant een ieder zijn uiterste krachten in om het welslagen dezer wedstrijden vol komen te doen zijn. Ook dezen dag stond wederom in de zeer gewaardeerde belangstelling van verschil lende autoriteiten, alsmede van leden van het eere-comité en vertoefde de burgemees ter van Alkmaar, jhr. mr. F. H. van Kin schot, langen tijd in het midden der schutters en onderhield zich met bestuur- en juryleden om zich op de hoogte te doen stellen van het verloop der wedstrijden. Dit bezoek werd op zeer hoogen prijs ge steld. Eveneens was aanwezig de heer F. H. Ringers, commandant van de Alkmaarsche brandweer. De stand van heden luidt: Korps wedstrijd. Afd. AI: 1 B. V. L. Alkmaar; 2 B. W. Bloemendaal; 3 Alkm. P. S. V. Alkmaar; 4 B. W. Alkmaar II; 5 B. W. Alkmaar I; 6 Alcmaria Alkmaar; 7. B. W. Den Helder; 8 B. V. L. Heiloo; 9 B. W. Heil oo. Afd. A 2: 1 B. V. L. Egmond; 2 B. W. I Broek op Langendijk; 3 Alkm. P. S. V. Alk maar; 4 Scherpschutters Egmond aan Zee; 5 B. W. Bloemendaal; 6 B. V. L. Motordienst Alkmaar; 7 B. V. L. Alkmaar; 8 B. W. Heemskerk; 9. B. W. II Broek op Langen dijk; 10 B. W. den Helder; 11 B. V. L. Heiloo; 12 B. V. L. Broek op Langendijk; 13 B. W. Schoorl II; 14 B. V. L. Bergen. Eere-korpswedstrijd. Afd. A III: B. V. L. Alkmaar. Personeele wedstrijd. Afd. A: 1 C. F. Vis ser te Bloemendaal; 2 Th. v. Gijzen te Alk maar; 3 J. Volbeda te Alkmaar; 4 K. J. v. Apeldoorn te Bloemendaal; 5 C. M. Beste man te Alkmaar; 6 L. v. d. Aakster te Alk maar; 7 P. J. Roele te Bloemendaal; 8 O. J. Keiser te Haarlem; 9 J. Rompa te Haar lem; 10 J. Schoonhoven te Alkmaar; 11 H. J. v. Tongeren te Bloemendaal; 12 J. Plas te Alkmaar; 13 W. Rab te Den Helder; 14 H. v. d Laan te Haarlem; 15 J. F. Florijn te Alkmaar. Afd B: 1 J. Groothuizen te Alkmaar; 2 C. M. Vrouwe te Alkmaar; 3 P. Ris te Alk maar; 4 P. v. d. Aakster te Alkmaar; 5 J. Kaandorp te Schoorl; 6 A. de Waard te Eg mond aan Zee; 7 J. Marbus te Alkmaar; 8 G. de Braai te Haarlem; 9 E. Smit te Broek op Langendijk; 10 Th. Hulskamp te Alk maar. Jubileumwedstrijd. Afd. A: 1 G. Vasbin- der te Alkmaar; 2 C. F. Visser te Bloemen daal; 3 O. J. Keizer te Bloemendaal; 4 Th. van Gijzen te Alkmaar; 5 C. M. Besteman te Alkmaar; 6 A. Schipper te Bloemendaal. Afd. B: 1 L. A. Duyn te Haarlem; 2 G. de Boer te Egmond; 3 J. Kaandorp te Schoorl; 4 H. de Goede te Egmond; 5 J. Walter te Alkmaar. Kampioenswedstrijd: C. F. Visser te Bloe mendaal. Vrije Baan. Afd. B: 1 C. F. Visser te Bloemendaal 86; 2 C. v. Dam te Alkmaar 85; 3 J. Rompa te Haarlem 84; 4 Th. van Gijzen te Alkmaar 84; (29-28-27-27); 5 A. Schipper te Bloemendaal 84; (29-28-28-25). 6 C. M. Besteman te Alkmaar 81 (29-26-26); 7 P. J. Winkel te Haarlem 80 (27-27-26); 8 O. J. Keiser te Haarlem 79 (27-27-25); 9 H. J. van Tongeren te Vogelenzang 79 (29- 26-24); 10 K. J. v. Apeldoorn te Bloemen daal 79 (30-26-23). Vrije baan. Afd. B: 1 L. A. Duyn te Haar lem; 2 H. de Goede te Egmond; 3 G. de Boer te Egmond; 4 J. Kaandorp te Schoorl; 5 A. J. Venverloo te Alkmaar; 6 J. Walter te Alkmaar; 7 Wijker te Egmond; 8 A. de Kort te Alkmaar; 9 A. de Waard te Egmond. Dagprijzen. Vrije baan. Afd. A: Th. van Gijzen te Alkmaar. Afd. B: G. de Boer te Egmond. Geluksbaan: D. Davelaar te Alkmaar. Extra premies. Tal van extra premies, teveel om op te noemen werden behaald tot groote vreugde van de winnaars. En als dit verslag onder de oogen van onze lezers komt, dan is de laatste wedstrij- dag in vollen gang en is het slot dezer „zes- daagsche" zeer nabij, daar het sluitingsuur, in afwijking met de voorgaande dagen, niet om 11 uur, doch des avond om 8 uur is. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent bij vooruit betaling. Te koop prima Jongensrjjwiel met remnaaf. Prijs 10. Te bevr. LANDSTRA AT 18. Te huur of te koop gevr. klein model handbakwagentje. Br. lett. K 647 bureau van dit blad. Te koop gevraagd Lompen 8. Wol 40, lood 12 ct. per K.G., accu's 0.90. BURGERING'S Lompenhandel, Groot- Nieuwland D 31. Tel. 2435. Te koop aangeboden een prima Haard, zoo goed als nieuw. Te zien Karei de Grootelaan 46, Bergen. Te koop gevraagd een gebruikte Haard of Vulkachel. LINDEGRACHT 23. Te koop: 2 filmtoestellen, théatermachi- ne en kofferkino, beiden in prima staat, ook gesch. voor huisbioscoop. Ieder 45. N. WINKEL, Velserduinweg 155, IJmui- den (Oost). Te koop prima onderhouden Jaarsma Haard, merk Gloria. Bij BUIJS. smid, Sliksteeg. Te koop aangeboden een blauwe Ratiné- winterj'as, een prima Ulster en een Regen jas, alles in besten staat (flinke maat). KENNEMERSTRAATWEG 74. Voor bill. prijs gebruikte Gaskachel te koop. Adres Fa. IJSPEERT, Ritsevoort. Een zwarte Piano te koop tegen elk aannemelijk bod. Spoed. HOEK, Zeglis 42. In- en verkoop van gebruikte Kachels, prima Kachelpijpen vanaf 70 cent per meter, ellebogen vanaf 25 cent. Alle soor ten Meubelen, Bedstellen, Karpetten, enz. J. L. Sostman Jr., Verk.lok. Ridderstr. 10. Gebr. Jongensfiets met remnaaf 11.00. Dienstrijw. als nieuw 14.00, Gazelle Dames 15.00, enz. Motorryw. te koop gevraagd voor den sloop. NIEROP, Heerenstr. 10. Telef. 3827. Prima werkende Handnaaimachine 6.50, beste Trapmachine 16, Schrijf machine (merk Smith-Premier) 15. Prima Damesrijwiel 10. Kinderwagen 2.50, Kamerscherm 3.50. DEKKER, Laat 182. Aangeb. Kachelplaat en pijp 3.50. P. C. HOOFTSTRAAT 45, alhier. Prima Veerenbed z. g. a. n. 7.50, Vee- renbedden vanaf 4, Gemakskoffer met pot 3.50, pracht Canapé met 2 crapauds (nieuwste stoffeering) 20, Kasten, Buf fetten, Stoelen, enz. (Koopjes). DEKKER, Laat 182. Excelsior-stofzuiger z. g. a. n. met volle garantie 22.50. SPOORSTRAAT 69. ONZE POSTVLUCHTEN. De Kievit is op de uitreis te Jodhpur aan gekomen. DE KWAK NAAR INDIE VERTROKKEN. Hedenmorgen om 7.30 ur is het K. L. M.-vliegtuig Kwak van Schiphol naar Indië vertrokken. Twee passagiers bevinden zich aan boord voor Jodhpur en drie passagiers voor Karachi, terwijl een passagier voor Rome-Batavia en een passagier Rangoon- Bangkok geboekt heeft. Het toestel vervoert 279 K.G. briefpost, 16 K.G. pakketpost, 96 K.G vracht en 118 K.G. bagage. VLIEGTUIG STORT NEER IN RIO DE JANEIRO. Twee inizttenden gedood. In een buitenwijk van iRo is een vlieg tuig neergestort en vernield. De bestuur der, een zoon van den vroegeren minister van oorlog Goes Monteiro, werd gedood. Ook de tweede piloot kwam om het leven. DE JOHANNESBURG-RACE. Clouston en Smith dingen nog mee. Clouston is met zjjn Miles Hawk Speed Six te Entebbe gedaald. Hy zal hier den nacht doorbrengen. Victor Smth s te Cairo geland. Na ben zine te hebben ngenomen is hij naar Ma- lakal vertrokken. Heden, 3 October, gaat de winterdienst van de K.L.M. in en het is al vele jaren de gewoonte van de directie de lucht vaartmaatschappij om in een ten be hoeve van de pers belegde bijeenkomst vóór de inwerkingtreding van de nieu we dienstregeling eenige retrospectieve beschouwingen te leveren over het zomerseizoen en mededeellngen te doen over het winterprogramma. De directeur van de K.L.M., de heer A. Plesman, bleek ditmaal zeer tevreden ge stemd te zijn over de resultaten, bereikt op de Indië-ljjn en op de Europeesche lijnen gedurende de zomermaanden. De Indië-lijn. Naar het zich laat aanzien, zal het jaar 1936 een bedrag van 1.000.000 aan passa giersvervoer op de Indië-lijn opleveren, het geen als een van de factoren kan worden op gevat, welke een winst zullen opleveren op deze lijn, dubbel zoo groot, als waarop ge rekend is. De dubbele half-wekelijksche dienst AmsterdamBatavia v.v. is een suc ces geworden. Meer dan 360 vluchten zijn reeds heen en weer volbracht. De heer Ples man verwacht in het begin 1940 een belang rijke uitbreiding van frequentie op dit tra ject, wanneer ook des nachts op de Indië- route kan worden gevlogen. Nachtvliegen zal dan pas mogelijk zijn, wanneer de pilo ten hun ervaringen op deze lijn nog eenigs- zins hebben vermeerderd en wanneer de grondorganisatie van de velden op deze route op nachtvluchten zal zijn berekend. Naar men weet, zullen dezen winter uit sluitend Douglas-machines op de Indië-route worden gevlogen. De K.L.M. zal dan ge bruik maken van haar nieuwe 8 DC3, waar van het eerste toestel de „Ibis" op de „Statendam" is ingescheept en binnenkort in Rotterdam verwacht wordt. Het K.L.M.-bedrijf in West-Indië heeft dezen zijn luchtnet uitgebreid met de 2 maal wekelijksche verbinding Curagao via Aruba naar Maracaibo, het centrum van de Ver.e- zolaansche olievelden. De Europeesche lijnen. Van de Europeesche lijnen heeft de vijf maal dagelij ksche dienst op Engeland zeer gunstige resultaten opgeleverd; gebleken is, dat van de avonddiensten een veelvuldig gebruik werd gemaakt. Dezen winter zal de K.L.M. drie verbin dingen per dag op Londen onderhouden (dat is één meer dan in den vorigen win ter), waarvan er twee des avonds zullen worden geëxploiteerd. Met de diensten van de British Airways en de Deutsche Luft Hansa zullen er dan 5 luchtverbindingen naar Londen per dag bestaan. Drie Europeesche lijnen ondergingen dezen zomer een uitbreiding. Het eindpunt van de Scandinavische lijn werd van Mal- mö naar Stockholm verlegd; de lijn Amster damPraag werd via Weenen naar Boeda pest doorgetrokken en van de lijn naar Ita lië werd Rome (vroeger Milaan) het eind punt. Op Scandinavië zullen dezen winter twee diensten worden gevlogen, met Douglasvlieg- tuigen en met Junkers JU52. Malmö zal het eindpunt zijn. De resultaten op de Scandi navische lijn waren dezen zomer matig, om dat vele buitenlandsche maatschappijen de zelfde lijn exploiteerden, zoodat de heer Plesman van „een gedrang in de lucht" kon spreken. Van de tot Boedapest doorgetrokken lijn heeft de K.L.M. meer genoegen beleefd Vele toeristen maakten van deze verbinding gebruik. De doorverbinding naar Weenen blijft tot 21 November gehandhaafd. Ook de Italiaansche lijn leverde een winst gevende exploitatie, hetgeen te danken is aan den prachtigen tocht over de Alpen, die van dit traject deel uitmaakt. Dezen winter zal de Italiaansche lijn tot Frankfort in exploitatie blijven. Het instru mentarium voor Alpenvliegen in zijn hui- digen vorm schijnt een veiligen dienst voor den winter nog niet mogelijk te maken. De lijn op Frankfort zal via Keulen loopen, ter wijl de nachtpostdienst naar Keulen, welke gedurende de zomermaanden met groote regelmatigheid verliep, gehandhaafd blijft. Verwacht wordt, dat de lijn naar Frank fort, van welke plaats Duitsche, Oosten- rijksche en Zwitsersche wintersportcentra gemakkelijk te bereiken zijn, voor een ex ploitatie gedurende den winter wel degelijk reden van bestaan heeft. De dienst op Parijs zal de komende maan den zonder de Air France en de Sabena werden uitgevoerd. De resultaten op deze lijn waren gedurende de zomerdienstrege ling niet zeer bevredigend, in tegenstelling met de verbinding naar Berlijn. Tijdens de Olympische Spelen waren de vliegtuigen vrijwel steeds volgeboekt. De F 36, die bij na dagelijks LondenAmsterdamBerlijn v.v. vloog, heeft een groot aandeel in het vervoer gehad en is als verkeersvliegtuig zeer gewaardeerd. Binnenlandsch luchtverkeer. Ruim 8000 passagiers maakten dezen zo mer van de Zeelandlijn gebruik. Minder be vredigend bleek de exploitatie van de lijn naar Twente. De lijn naar Groningen is in opkomst en geeft reden tot optimisme. Ten slotte zij nog vermeld, dat het aantal bezoe kers der vliegvelden buitengewoon is toege nomen. In Augustus gingen meer dan 100.000 belangstellenden door de poorten van Am- sterdam's luchthaven. VEILIGHEID OP DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Naar aanleiding van talrijke bij haar in gekomen klachten over de onveiligheid bij onbewaakte overwegen, deelt de KNAC mede, dat zü bij het ministerie van water staat heeft aangedrongen op het treffen van maatregelen bij deze bijzondere ge- vaarpunten. Zoo is verzocht, een proef te nemen met automatische lichtsignalen, waarmede in andere landen goede resulta ten worden verkregen. In afwachting van de Invoering daarvan is verzocht, te bevor- dern, dat deze overwegen, evenals de be- Crisis-publicatie. ONTHEFFING ZOUTVERBOD VISSCHERIJ. De Nederlandsche Visscherycentrale brengt ter kennis van belanghebbenden, dat aanvraagformulieren ter verkrijging van (beperkte) ontheffing van het z.g. zoutverbod, hetwelk met ingang van 1 October 1936 weder in werking Is getre den, op verzoek verkrijgbaar zijn bij de Nederlandsche Visscherijcentrale, Juliana van Stolbergplein 3-4, 's-Gravenhage, alsmede, bij het uitvoercertificatenbureau, Rijksvischhal te IJmuiden en bij de con troleurs der Nederlandsche Visscherijcen trale te Vlaardingen, Da Costastraat 18 en te Katwijk aan Zee, Ten Brittenstraat 60. Zonder de op deze aanvraag-formulieren af te geven vergunningen is het gebruik van zout ter verduurzaming van alle soorten haring in verschen, gekoelden of bevroren toestand verboden. STEUNVERGOEDING ERWTEN. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor groene erwten van de kwaliteits klasse C, gedenatureerd in het tijdvak van 21 September 1936 tot en met 26 Septem ber 1936 2.60 per 100 K.G. zal bedragen. Voor in datzelfde tijdvak gedenatureer de groene erwten van de laagste klasse en andere erwten zal die steunvergoeding 2.10 per 100 K.G. bedragen. STEUNVERGOEDING VELDBOONEN. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor veldboonen, welke volgens de datee ring van het dorschbriefje zijn gedorscht in het tijdvak van 23 September 1936 tot en met 26 September 1936 3.25 per 100 K.G. zal bedragen. waakte overwegen, beter zullen worden aangeduid. Voorts acht de KNAC het noo- dig, om verwarring te voorkomen dat de trekvoertuigen van de treinen worden voorzien van een derde licht, terwijl het ten slotte noodig wordt geacht, een onder zoek te doen instellen naar de uitzichts normen bij onbewaakte overwegen, mede in verband met de groote treinsnelheden. Aan gezien de ongevallencijfers bij de onbe waakte overwegen aantoonen, dat wel het aantal ongelukken vermindert, maar het aantal slachtoffers niet afneemt, heeft de KNAC bij den minister van waterstaat op bespoediging van de beslissing op dit adres aangedrongen. Eén doode, één zwaar gewonde. Vannacht is op het Centraal station te Amsterdam een ernstig ongeluk gebeurd. Gedurende de nachtelijke uren zijn schilders bezig met het verven van de buitenzijde van de eerste stations - kap. Door tot nog toe onbekende oorzaak zijn vannacht twee arbeiders jgevallen. Eén van hen is kort na het ongeluk overleden, de andere is zeer zwaar gewond. Beide schilders, de 28-jarige L. en de 23-jarige H. waren te ruim 4 uur vannacht naar beneden gekomen om te gaan schaften en om een oogen blik te rusten. Zij zouden te omstreeks half vijf weer aan hun werk zijn. Op dien tijd hoorden hun medearbeiders plotseling een gil en eenige doffe slagen. Zoo vlug mogelijk klommen zij naar de plaats, waar zij vermoedden, dat iets gebeurd was. Tot hun groote ontsteltenis zagen zij hun twee kameraden L. en H. op den luifel liggen boven het derde perron. De G. G. D. werd onmiddellijk ge waarschuwd. Beide mannen bleken hoogst ernstige verwondingen te heb ben opgeloopen en kort na aankomst in het Binnengasthuis is L. over leden. De 23-jarige H. verkeert nog in diepe bewusteloosheid, zoodat de po litie hem nog niet kon hooren. Het is niet onmogelijk, dat de beide mannen uitgegleden zijn doordat de buitenzijde van de kap door de nacht vorst op verschillende plaatsen glad was geworden. Nadere bijzonderheden. Betreffende dit ongeluk vernemen wij nog, dat de beide schilders hun arbeid aan de binnenzijde van de kap moesten ver richten. Om daar te komen moesten zij over de buitenzijde van den kap klimmen. Een sterk gebogen gedeelte was door de nachtvorst glad. Hier is waarschijnlijk een van de arbeiders uitgegleden, de an der zal naar wordt aangenomen, ge poogd heben hem te grijpen. Bij deze reddingspoging is ook hij gevallen met het reeds vermelde noodlottige gevolg. Op den rijksweg NispenRoosendaal is gisteravond omstreeks kwart voor negen een auto, die uit de richting van de Belgische grens kwam, met een ont zettende vaart volgens ooggetuigen meer dan 100 K.M. per uur uit de bocht gevlogen en tegen een transfor matorhuisje gebotst. Vervolgens reed de auto door een sloot, door een heg en kwam tenslotte tot stilstand op het erf van de boerderij van den landbouwer Hektors. De auto, welke pas nieuw was, werd ge heel in elkaar gedrukt, doch als door een wonder bleven de beide inzittenden onge deerd. De wagen werd bestuurd door den heer Matthijssen uit Roosendaal, terwijl ais passagier in den wagen meereed de heer de Vet uit Oudenbosch. Bij het transformator huisje stond een dienstdoende agent, die ter nauwernood aan een vreeselijk ongeluic ontsnapt is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7