Vtaav om
£uchtlKUUt
HUuneniand
Langs de N.H.V.B--velden.
De K.L.M. in de Zomer
maanden.
Uitbreiding van de Winterdiensten.
Ongeluk in het Centraal
station.
Het dorp Nispen in donker
gehuld.
Dronken autobestuurder rijdt tegen
transformatorhuiaje.
'waar het Sportpark In verband met
motorraces, van voetbal verschoond blijft
zoowel Boys I als Alkmaar I een uit
wedstrijd op hun programma hebben, zal
w n den Westerweg dus toch de K. N. V. B.-
tbal nog rollen, dit misschien ten ge-
v0* van het voetbalminnend publiek.
no«8c
Alcmaria IV heeft een vrijen dag.
Zware strijd voor Alkmaarsche
Boys III. Een derby: Alkmaar II-
Alcmaria V.
Door de bezetting van ons gemeentelijk
Sportpark, is het eerste klasse programma
w,t bekort geworden. De vastgestelde wed-
trjjd van Alcmaria IV kwam te vervallen,
zoodat de withemden een vrijen dag hebben
gekregen. Vervolgens bemerken we
in de eerste klasse A
j,et treffen van Vrone I tegen Bergen I. Nu
de Bergenaren vorigen Zondag het zoet-
der-overwinning smaakten, verwachten we
yeel activiteit van de duinkanters. Echter
ook de Vronianen zullen wel op winst be
lust zijn en zich bij voorbaat reeds uit het
gevaarlijke hoekje waar de klappen val-
len, wegwerken, zoodat er in St. Pan
das heftig gestreden zal worden. Wie er
winnen zal? Het is met geen mogelijkheid
te zeggen, hoewel we in de Bergenaren
iets meer vertrouwen stellen.
C. S. V. I krijgt bezoek van Z. V. V. III
en het zou ons verwonderen, als de Castri-
cummers het niet tot de volle winst brach
ten.
Z. F- C. IV zal wel over het bezoekende
Beemster I zegevieren.
De tweede klasse B
laat het treffen Alkmaarsche Boys III—
W. F. C. IV zien, wat voor de roodwitte
gsstheeren, een zware opgaaf betee-
kent. De Wormerveerders beschikken steeds
over een flinke snelheid en werkelijk
aardige techniek. Laat de beide reeds
behaalde overwinningen door de roodwitten
voor de Boys-reserves echter het motief zijn.
Nn of nooit!!... Alkmaarsche Boys,
rekent dus voorloopig met deze medege
gadigde voor de bovenste plaats afdoende
af!....
Z.V.V. IV ontvangt Assendelft III en zal
hst stellig tot een overwinning brengen.
K. V. V. TV geven we in eigen huis tegen
Westzaan II ook de meeste kans, evenals
W. R. C. I tegen het bezoekende Z.F.C. VI
Uitgeest IIR. C. Z. II wordt een treffen
van gelijkwaardige krachten, mogelijk
zouden de Uitgeesters zich van hun jongsten
misstap kunnen herstellen.
De tweede klasse D
geeft een derby, n.L Alkmaar IIAlcma
ria V te zien. En wat van een derby te zeg
gen?Welk een uitslag te verwachten?
In een plaatselijke ontmoeting is elk resul
taat mogelijk, daar beide ploegen zich ge
ducht zullen inspannen, om het tot de
begeerde zege te brengen. We zullen dus
zien, wat de groenwitten en witgehemden
tegen elkander zullen klaar maken.
MEVO I krijgt het zeer zwaar, daar een
bezoek gebracht moet worden aan Egmond-
sche Boys I. De Egmonders zullen zich in
eigen huis geducht weren en de Mevoanen
zullen er dan ook wel niet zonder kleer
scheuren afkomen.
In het treffen Akersloot IKoedijk I ge
ven we de Koedijkers de meeste kans, ter
wijl de Alkmaarsche Boys IV na geduch
te inspanning het bij D. T. S. II tot een
puntenverdeeling zou kunnen brengen.
In de derde klasse E
ontvangt Koedijk II Ursem I en zal wel het
onderspit moeten delven, evenals Egmond-
sche Boys II bij MEVO H.
Bergen II kan het tegen het bezoekende
Dirkshorn I zeker tot een puntenverdeeling
brengen, terwijl Vrone II het in eigen huij
tegen Schoorl II zeer zwaar zal krijgen en
wel met de minste winst tevreden zal moe
ten zijn.
De vierde klasse F
geeft de meeste winst van MEVO III tegen
het bezoekende Akersloot II, terwijl D. T.
SIII Oudorp II met ledige handen naar huis
zou kunnen zenden.
Biljarten.
BILJATBOND ALKMAAR
EN OMSTREKEN.
De biljartbond Alkmaar en Omstreken
is uit zijnzomerslaap ontwaakt en weer
actief geworden. Voor de derde maal
zullen door de ahngesloten vereenigingen
competitiewedstrijden gespeeld worden in
verschillende klassen. Hoe die indeeling is
en hoe groot de verschillende klassen zul
ten zijn, is nog niet bekend, aangezien de
secretaris nog niet alle gegevens van de
clubs In zijn bezit heeft.
Wij hopen natuurlijk, dat de deelname
nog weer grooter zal zijn dan den vorigen
winter, want juist dat spelen in competi
tieverband brengt het spelpeil omhoog.
Bammen.
SPRINGER—VAESSEN.
Een belangrijke damwedstrijd.
Een belangrijke damwedstrijd is gister
avond begonnen, n.1. die tusschen den Bel-
Pschen kampioen Vaessen en den Neder-
landschen dammer Springer, vele malen
kampioen van Nederland en oud-wereld-
hampioen.
Springer heeft langen tijd niet actief aan
"'t damspel deelgenomen en verwacht mag
dus worden, dat hij thans niet zoo sterk meer
sP«eU ah vroeger, maar dat naarmate de
^stch vordert, hij betere resultaten zal be
kken. Springer wü echter toonen, dat hij
n°« niets van zijn kracht heeft verloren en
^>u graag een titelmatch spelen met den we-
reldkampioen Raichenbach. Voor het echtei
zoover is, zai hij eerst Vaessen moeten klop-
**0 en daarna den Nederlandschen kam-
P'oen Keiler!
1IT: jTl07P
"oen Keiler!
Wie Vaessen is, weet iedere dammer. Deze
o°g jeugdige Belg heeft tegen den wereld
kampioen betere resultaten bereikt dan
en Vos en den wereldkampioen in
wTCh twee keer geklopt. Dat u. de Hol-
«ndsche spelers nog nimmer gelukt.
De eerste partij.
match uenige P'echtigheid is
ch begonnen en Springer, die zwart ha
leidde de partij direct in onregelmatige ba
nen, waardoor Vaessen al gauw in moeilijk
heden kwam en na 46 zetten opgaf.
Springer leidt dus thans met 20.
De partij verliep als volgt:
L. Vaessen wit, B. Springer zwart.
1. 32—28 18—23; 2. 33—29, 23X32; 3.
37x28, 17—22; 4. 28x17, 11X22; 5. 31—26,
1318; 6. 36—31, 19—23; 7. 31—27, 22X31;
8. 26X37, 14—19; 9. 37—32, 10—14; 10. 41—
37, 6—11; 11. 46—41, 5—10; 12. 39—33, 11—
17; 13. 44—39, 9—31; 14. 29—24, 20x29; 15.
33x24, 19X30; 16. 34X25, 14—19; 17. 35—
30, 10—14; 18. 30—24, 19x30; 19. 25X34, 14
—19; 20. 50—44, 1—6; 21. 38—33, 7—11; 22.
42—38, 17—22; 23. 34—29, 23x34; 24. 40x29,
19—23; 25. 32—28, 23X34; 26. 28X17, 11X
22; 27. 39X30, 18—23; 28. 44—39, 12—8; 29.
45—40, 13—19; 30. 40—35, 8—13; 31. 30—25,
4—9; 32. 33—29, 23X32; 33. 39x30, 10—23;
34. 30—24, 19x30; 35. 25—34, 13—18; 36. 43
—39, 2—8; 37. 38—33, 8—13; 38. 49—44, 23—
28; 39. 34—29, 16—21; 40. 44—40, 21—27; 41.
35—30, 18—23; 42. 29X18, 9—14; 43. 18x20,
15X44; 44. 39x50, 28x39. Wit geeft op.
Motoren.
DE K. N. M. V.-KAMPIOENSCHAPPEN.
Naar onzen smaak veel te laat in het jaar
bij motorraces hooren zon, licht en warm
te zullen morgen op de Alkmaarsche
grasbaan de officieele K. N. M. V.-kam-
pioenschappen op de grasbaan verreden
worden.
Eigenlijk een gek geval: de grasbaan-
kampioenschappen, want er bestaat in ons
land op het oogenblik maar één grasbaan,
waarop dergelijke wedstrijden kunnen wor
den gehouden en dat is dan onze eigen
baan.
Hoe het echter zij, de titelwedstrijden
kunnen zeer interessant worden, omdat na
tuurlijk alle motorrenners zullen opkomen.
En al is Houtop favoriet, de cracks Bosman,
Jac Al, van Dijk en de anderen zullen hem
dwingen zich geheel te geven.
Aan den wedstrijd gaan eenige huldi
gingen vooraf, w.o. die van de winnaars
der gouden medailles in de Zesdaagsch»,
zooals Jan Moejes uit Heerhugowaard, G.
A. de Ridder uit Haarlem, Hamersveldt uit
Bussum, enz.
De wedstrijden beginnen om half twee en
zullen zeker onder leiding van de K.N.M.V.
zelve, een vlot verloop hebben, zooals wij
dat trouwens over het algemeen in Alkmaar
gewend zijn.
Laten wij slechts hopen op een warmen
herfst-Zondag. Dan wordt het wel goed!
Schieten.
JUBILEUMWEDSTRIJDEN „NIMROD".
Vijfde dag.
Naar mate het einde der jubileumwedstrij-
den nadert, destemeer stijgt de spanning en
zal de laatste dag nog tal van verrassende
resultaten brengen, waardoor met groote
belangstelling het verdere verloop wordt
gadegeslagen.
Iedere minuut is de totaal-stand aan wij
ziging onderhevig, vandaar dat de belang
stelling zeer groot is.
Onafgebroken weerklinken de schoten en
steeds komen nieuwe schutters in de
banen.
De strijd om den zeer fraaien wissel-
beker, den extra-korpsprijs voor de Burger
wachten met één vijftal,is eene attractie op
zich zelf en fel is de strijd.
En nog steeds viert de sportiviteit hoog
tij en spant een ieder zijn uiterste krachten
in om het welslagen dezer wedstrijden vol
komen te doen zijn.
Ook dezen dag stond wederom in de zeer
gewaardeerde belangstelling van verschil
lende autoriteiten, alsmede van leden van
het eere-comité en vertoefde de burgemees
ter van Alkmaar, jhr. mr. F. H. van Kin
schot, langen tijd in het midden der
schutters en onderhield zich met bestuur- en
juryleden om zich op de hoogte te doen
stellen van het verloop der wedstrijden.
Dit bezoek werd op zeer hoogen prijs ge
steld. Eveneens was aanwezig de heer F. H.
Ringers, commandant van de Alkmaarsche
brandweer.
De stand van heden luidt:
Korps wedstrijd. Afd. AI: 1 B. V. L.
Alkmaar; 2 B. W. Bloemendaal; 3 Alkm. P.
S. V. Alkmaar; 4 B. W. Alkmaar II; 5 B. W.
Alkmaar I; 6 Alcmaria Alkmaar; 7. B. W.
Den Helder; 8 B. V. L. Heiloo; 9 B. W.
Heil oo.
Afd. A 2: 1 B. V. L. Egmond; 2 B. W. I
Broek op Langendijk; 3 Alkm. P. S. V. Alk
maar; 4 Scherpschutters Egmond aan Zee;
5 B. W. Bloemendaal; 6 B. V. L. Motordienst
Alkmaar; 7 B. V. L. Alkmaar; 8 B. W.
Heemskerk; 9. B. W. II Broek op Langen
dijk; 10 B. W. den Helder; 11 B. V. L. Heiloo;
12 B. V. L. Broek op Langendijk; 13 B. W.
Schoorl II; 14 B. V. L. Bergen.
Eere-korpswedstrijd. Afd. A III: B. V. L.
Alkmaar.
Personeele wedstrijd. Afd. A: 1 C. F. Vis
ser te Bloemendaal; 2 Th. v. Gijzen te Alk
maar; 3 J. Volbeda te Alkmaar; 4 K. J. v.
Apeldoorn te Bloemendaal; 5 C. M. Beste
man te Alkmaar; 6 L. v. d. Aakster te Alk
maar; 7 P. J. Roele te Bloemendaal; 8 O.
J. Keiser te Haarlem; 9 J. Rompa te Haar
lem; 10 J. Schoonhoven te Alkmaar; 11 H.
J. v. Tongeren te Bloemendaal; 12 J. Plas
te Alkmaar; 13 W. Rab te Den Helder; 14
H. v. d Laan te Haarlem; 15 J. F. Florijn te
Alkmaar.
Afd B: 1 J. Groothuizen te Alkmaar; 2
C. M. Vrouwe te Alkmaar; 3 P. Ris te Alk
maar; 4 P. v. d. Aakster te Alkmaar; 5 J.
Kaandorp te Schoorl; 6 A. de Waard te Eg
mond aan Zee; 7 J. Marbus te Alkmaar; 8
G. de Braai te Haarlem; 9 E. Smit te Broek
op Langendijk; 10 Th. Hulskamp te Alk
maar.
Jubileumwedstrijd. Afd. A: 1 G. Vasbin-
der te Alkmaar; 2 C. F. Visser te Bloemen
daal; 3 O. J. Keizer te Bloemendaal; 4 Th.
van Gijzen te Alkmaar; 5 C. M. Besteman
te Alkmaar; 6 A. Schipper te Bloemendaal.
Afd. B: 1 L. A. Duyn te Haarlem; 2 G. de
Boer te Egmond; 3 J. Kaandorp te Schoorl;
4 H. de Goede te Egmond; 5 J. Walter te
Alkmaar.
Kampioenswedstrijd: C. F. Visser te Bloe
mendaal.
Vrije Baan. Afd. B: 1 C. F. Visser te
Bloemendaal 86; 2 C. v. Dam te Alkmaar
85; 3 J. Rompa te Haarlem 84; 4 Th. van
Gijzen te Alkmaar 84; (29-28-27-27); 5 A.
Schipper te Bloemendaal 84; (29-28-28-25).
6 C. M. Besteman te Alkmaar 81 (29-26-26);
7 P. J. Winkel te Haarlem 80 (27-27-26); 8
O. J. Keiser te Haarlem 79 (27-27-25); 9
H. J. van Tongeren te Vogelenzang 79 (29-
26-24); 10 K. J. v. Apeldoorn te Bloemen
daal 79 (30-26-23).
Vrije baan. Afd. B: 1 L. A. Duyn te Haar
lem; 2 H. de Goede te Egmond; 3 G. de
Boer te Egmond; 4 J. Kaandorp te Schoorl;
5 A. J. Venverloo te Alkmaar; 6 J. Walter
te Alkmaar; 7 Wijker te Egmond; 8 A. de
Kort te Alkmaar; 9 A. de Waard te Egmond.
Dagprijzen. Vrije baan. Afd. A: Th. van
Gijzen te Alkmaar.
Afd. B: G. de Boer te Egmond.
Geluksbaan: D. Davelaar te Alkmaar.
Extra premies.
Tal van extra premies, teveel om op te
noemen werden behaald tot groote vreugde
van de winnaars.
En als dit verslag onder de oogen van
onze lezers komt, dan is de laatste wedstrij-
dag in vollen gang en is het slot dezer „zes-
daagsche" zeer nabij, daar het sluitingsuur,
in afwijking met de voorgaande dagen, niet
om 11 uur, doch des avond om 8 uur is.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 35 cent bij vooruit
betaling.
Te koop prima Jongensrjjwiel met
remnaaf. Prijs 10.
Te bevr. LANDSTRA AT 18.
Te huur of te koop gevr. klein model
handbakwagentje.
Br. lett. K 647 bureau van dit blad.
Te koop gevraagd Lompen 8. Wol 40,
lood 12 ct. per K.G., accu's 0.90.
BURGERING'S Lompenhandel, Groot-
Nieuwland D 31. Tel. 2435.
Te koop aangeboden een prima Haard,
zoo goed als nieuw. Te zien
Karei de Grootelaan 46, Bergen.
Te koop gevraagd een gebruikte Haard
of Vulkachel.
LINDEGRACHT 23.
Te koop: 2 filmtoestellen, théatermachi-
ne en kofferkino, beiden in prima staat,
ook gesch. voor huisbioscoop. Ieder 45.
N. WINKEL, Velserduinweg 155, IJmui-
den (Oost).
Te koop prima onderhouden Jaarsma
Haard, merk Gloria.
Bij BUIJS. smid, Sliksteeg.
Te koop aangeboden een blauwe Ratiné-
winterj'as, een prima Ulster en een Regen
jas, alles in besten staat (flinke maat).
KENNEMERSTRAATWEG 74.
Voor bill. prijs gebruikte Gaskachel te
koop.
Adres Fa. IJSPEERT, Ritsevoort.
Een zwarte Piano te koop tegen elk
aannemelijk bod. Spoed.
HOEK, Zeglis 42.
In- en verkoop van gebruikte Kachels,
prima Kachelpijpen vanaf 70 cent per
meter, ellebogen vanaf 25 cent. Alle soor
ten Meubelen, Bedstellen, Karpetten, enz.
J. L. Sostman Jr., Verk.lok. Ridderstr. 10.
Gebr. Jongensfiets met remnaaf 11.00.
Dienstrijw. als nieuw 14.00, Gazelle
Dames 15.00, enz. Motorryw. te koop
gevraagd voor den sloop.
NIEROP, Heerenstr. 10. Telef. 3827.
Prima werkende Handnaaimachine
6.50, beste Trapmachine 16, Schrijf
machine (merk Smith-Premier) 15.
Prima Damesrijwiel 10. Kinderwagen
2.50, Kamerscherm 3.50.
DEKKER, Laat 182.
Aangeb. Kachelplaat en pijp 3.50.
P. C. HOOFTSTRAAT 45, alhier.
Prima Veerenbed z. g. a. n. 7.50, Vee-
renbedden vanaf 4, Gemakskoffer met
pot 3.50, pracht Canapé met 2 crapauds
(nieuwste stoffeering) 20, Kasten, Buf
fetten, Stoelen, enz. (Koopjes).
DEKKER, Laat 182.
Excelsior-stofzuiger z. g. a. n. met volle
garantie 22.50.
SPOORSTRAAT 69.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Kievit is op de uitreis te Jodhpur aan
gekomen.
DE KWAK NAAR INDIE VERTROKKEN.
Hedenmorgen om 7.30 ur is het K. L.
M.-vliegtuig Kwak van Schiphol naar
Indië vertrokken.
Twee passagiers bevinden zich aan
boord voor Jodhpur en drie passagiers
voor Karachi, terwijl een passagier voor
Rome-Batavia en een passagier Rangoon-
Bangkok geboekt heeft.
Het toestel vervoert 279 K.G. briefpost,
16 K.G. pakketpost, 96 K.G vracht en
118 K.G. bagage.
VLIEGTUIG STORT NEER IN
RIO DE JANEIRO.
Twee inizttenden gedood.
In een buitenwijk van iRo is een vlieg
tuig neergestort en vernield. De bestuur
der, een zoon van den vroegeren minister
van oorlog Goes Monteiro, werd gedood.
Ook de tweede piloot kwam om het leven.
DE JOHANNESBURG-RACE.
Clouston en Smith dingen nog mee.
Clouston is met zjjn Miles Hawk Speed
Six te Entebbe gedaald. Hy zal hier den
nacht doorbrengen.
Victor Smth s te Cairo geland. Na ben
zine te hebben ngenomen is hij naar Ma-
lakal vertrokken.
Heden, 3 October, gaat de winterdienst
van de K.L.M. in en het is al vele jaren
de gewoonte van de directie de lucht
vaartmaatschappij om in een ten be
hoeve van de pers belegde bijeenkomst
vóór de inwerkingtreding van de nieu
we dienstregeling eenige retrospectieve
beschouwingen te leveren over het
zomerseizoen en mededeellngen te doen
over het winterprogramma.
De directeur van de K.L.M., de heer A.
Plesman, bleek ditmaal zeer tevreden ge
stemd te zijn over de resultaten, bereikt op
de Indië-ljjn en op de Europeesche lijnen
gedurende de zomermaanden.
De Indië-lijn.
Naar het zich laat aanzien, zal het jaar
1936 een bedrag van 1.000.000 aan passa
giersvervoer op de Indië-lijn opleveren, het
geen als een van de factoren kan worden op
gevat, welke een winst zullen opleveren op
deze lijn, dubbel zoo groot, als waarop ge
rekend is. De dubbele half-wekelijksche
dienst AmsterdamBatavia v.v. is een suc
ces geworden. Meer dan 360 vluchten zijn
reeds heen en weer volbracht. De heer Ples
man verwacht in het begin 1940 een belang
rijke uitbreiding van frequentie op dit tra
ject, wanneer ook des nachts op de Indië-
route kan worden gevlogen. Nachtvliegen
zal dan pas mogelijk zijn, wanneer de pilo
ten hun ervaringen op deze lijn nog eenigs-
zins hebben vermeerderd en wanneer de
grondorganisatie van de velden op deze
route op nachtvluchten zal zijn berekend.
Naar men weet, zullen dezen winter uit
sluitend Douglas-machines op de Indië-route
worden gevlogen. De K.L.M. zal dan ge
bruik maken van haar nieuwe 8 DC3, waar
van het eerste toestel de „Ibis" op de
„Statendam" is ingescheept en binnenkort
in Rotterdam verwacht wordt.
Het K.L.M.-bedrijf in West-Indië heeft
dezen zijn luchtnet uitgebreid met de 2 maal
wekelijksche verbinding Curagao via Aruba
naar Maracaibo, het centrum van de Ver.e-
zolaansche olievelden.
De Europeesche lijnen.
Van de Europeesche lijnen heeft de vijf
maal dagelij ksche dienst op Engeland zeer
gunstige resultaten opgeleverd; gebleken is,
dat van de avonddiensten een veelvuldig
gebruik werd gemaakt.
Dezen winter zal de K.L.M. drie verbin
dingen per dag op Londen onderhouden
(dat is één meer dan in den vorigen win
ter), waarvan er twee des avonds zullen
worden geëxploiteerd. Met de diensten van
de British Airways en de Deutsche Luft
Hansa zullen er dan 5 luchtverbindingen
naar Londen per dag bestaan.
Drie Europeesche lijnen ondergingen
dezen zomer een uitbreiding. Het eindpunt
van de Scandinavische lijn werd van Mal-
mö naar Stockholm verlegd; de lijn Amster
damPraag werd via Weenen naar Boeda
pest doorgetrokken en van de lijn naar Ita
lië werd Rome (vroeger Milaan) het eind
punt.
Op Scandinavië zullen dezen winter twee
diensten worden gevlogen, met Douglasvlieg-
tuigen en met Junkers JU52. Malmö zal het
eindpunt zijn. De resultaten op de Scandi
navische lijn waren dezen zomer matig, om
dat vele buitenlandsche maatschappijen de
zelfde lijn exploiteerden, zoodat de heer
Plesman van „een gedrang in de lucht" kon
spreken.
Van de tot Boedapest doorgetrokken lijn
heeft de K.L.M. meer genoegen beleefd Vele
toeristen maakten van deze verbinding
gebruik. De doorverbinding naar Weenen
blijft tot 21 November gehandhaafd.
Ook de Italiaansche lijn leverde een winst
gevende exploitatie, hetgeen te danken is
aan den prachtigen tocht over de Alpen, die
van dit traject deel uitmaakt.
Dezen winter zal de Italiaansche lijn tot
Frankfort in exploitatie blijven. Het instru
mentarium voor Alpenvliegen in zijn hui-
digen vorm schijnt een veiligen dienst voor
den winter nog niet mogelijk te maken. De
lijn op Frankfort zal via Keulen loopen, ter
wijl de nachtpostdienst naar Keulen, welke
gedurende de zomermaanden met groote
regelmatigheid verliep, gehandhaafd blijft.
Verwacht wordt, dat de lijn naar Frank
fort, van welke plaats Duitsche, Oosten-
rijksche en Zwitsersche wintersportcentra
gemakkelijk te bereiken zijn, voor een ex
ploitatie gedurende den winter wel degelijk
reden van bestaan heeft.
De dienst op Parijs zal de komende maan
den zonder de Air France en de Sabena
werden uitgevoerd. De resultaten op deze
lijn waren gedurende de zomerdienstrege
ling niet zeer bevredigend, in tegenstelling
met de verbinding naar Berlijn. Tijdens de
Olympische Spelen waren de vliegtuigen
vrijwel steeds volgeboekt. De F 36, die bij
na dagelijks LondenAmsterdamBerlijn
v.v. vloog, heeft een groot aandeel in het
vervoer gehad en is als verkeersvliegtuig
zeer gewaardeerd.
Binnenlandsch luchtverkeer.
Ruim 8000 passagiers maakten dezen zo
mer van de Zeelandlijn gebruik. Minder be
vredigend bleek de exploitatie van de lijn
naar Twente. De lijn naar Groningen is in
opkomst en geeft reden tot optimisme. Ten
slotte zij nog vermeld, dat het aantal bezoe
kers der vliegvelden buitengewoon is toege
nomen. In Augustus gingen meer dan 100.000
belangstellenden door de poorten van Am-
sterdam's luchthaven.
VEILIGHEID OP DE ONBEWAAKTE
OVERWEGEN.
Naar aanleiding van talrijke bij haar in
gekomen klachten over de onveiligheid bij
onbewaakte overwegen, deelt de KNAC
mede, dat zü bij het ministerie van water
staat heeft aangedrongen op het treffen
van maatregelen bij deze bijzondere ge-
vaarpunten. Zoo is verzocht, een proef te
nemen met automatische lichtsignalen,
waarmede in andere landen goede resulta
ten worden verkregen. In afwachting van
de Invoering daarvan is verzocht, te bevor-
dern, dat deze overwegen, evenals de be-
Crisis-publicatie.
ONTHEFFING ZOUTVERBOD
VISSCHERIJ.
De Nederlandsche Visscherycentrale
brengt ter kennis van belanghebbenden,
dat aanvraagformulieren ter verkrijging
van (beperkte) ontheffing van het z.g.
zoutverbod, hetwelk met ingang van 1
October 1936 weder in werking Is getre
den, op verzoek verkrijgbaar zijn bij de
Nederlandsche Visscherijcentrale, Juliana
van Stolbergplein 3-4, 's-Gravenhage,
alsmede, bij het uitvoercertificatenbureau,
Rijksvischhal te IJmuiden en bij de con
troleurs der Nederlandsche Visscherijcen
trale te Vlaardingen, Da Costastraat 18 en
te Katwijk aan Zee, Ten Brittenstraat 60.
Zonder de op deze aanvraag-formulieren
af te geven vergunningen is het gebruik
van zout ter verduurzaming van alle
soorten haring in verschen, gekoelden of
bevroren toestand verboden.
STEUNVERGOEDING ERWTEN.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding
voor groene erwten van de kwaliteits
klasse C, gedenatureerd in het tijdvak van
21 September 1936 tot en met 26 Septem
ber 1936 2.60 per 100 K.G. zal bedragen.
Voor in datzelfde tijdvak gedenatureer
de groene erwten van de laagste klasse en
andere erwten zal die steunvergoeding
2.10 per 100 K.G. bedragen.
STEUNVERGOEDING VELDBOONEN.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding
voor veldboonen, welke volgens de datee
ring van het dorschbriefje zijn gedorscht
in het tijdvak van 23 September 1936 tot
en met 26 September 1936 3.25 per 100
K.G. zal bedragen.
waakte overwegen, beter zullen worden
aangeduid. Voorts acht de KNAC het noo-
dig, om verwarring te voorkomen dat
de trekvoertuigen van de treinen worden
voorzien van een derde licht, terwijl het
ten slotte noodig wordt geacht, een onder
zoek te doen instellen naar de uitzichts
normen bij onbewaakte overwegen, mede in
verband met de groote treinsnelheden. Aan
gezien de ongevallencijfers bij de onbe
waakte overwegen aantoonen, dat wel het
aantal ongelukken vermindert, maar het
aantal slachtoffers niet afneemt, heeft de
KNAC bij den minister van waterstaat op
bespoediging van de beslissing op dit adres
aangedrongen.
Eén doode, één zwaar gewonde.
Vannacht is op het Centraal station
te Amsterdam een ernstig ongeluk
gebeurd.
Gedurende de nachtelijke uren zijn
schilders bezig met het verven van
de buitenzijde van de eerste stations -
kap.
Door tot nog toe onbekende oorzaak
zijn vannacht twee arbeiders jgevallen.
Eén van hen is kort na het ongeluk
overleden, de andere is zeer zwaar
gewond. Beide schilders, de 28-jarige
L. en de 23-jarige H. waren te ruim
4 uur vannacht naar beneden gekomen
om te gaan schaften en om een oogen
blik te rusten. Zij zouden te omstreeks
half vijf weer aan hun werk zijn. Op
dien tijd hoorden hun medearbeiders
plotseling een gil en eenige doffe
slagen. Zoo vlug mogelijk klommen zij
naar de plaats, waar zij vermoedden,
dat iets gebeurd was.
Tot hun groote ontsteltenis zagen
zij hun twee kameraden L. en H. op
den luifel liggen boven het derde
perron.
De G. G. D. werd onmiddellijk ge
waarschuwd. Beide mannen bleken
hoogst ernstige verwondingen te heb
ben opgeloopen en kort na aankomst
in het Binnengasthuis is L. over
leden.
De 23-jarige H. verkeert nog in
diepe bewusteloosheid, zoodat de po
litie hem nog niet kon hooren.
Het is niet onmogelijk, dat de beide
mannen uitgegleden zijn doordat de
buitenzijde van de kap door de nacht
vorst op verschillende plaatsen glad
was geworden.
Nadere bijzonderheden.
Betreffende dit ongeluk vernemen wij
nog, dat de beide schilders hun arbeid aan
de binnenzijde van de kap moesten ver
richten. Om daar te komen moesten zij
over de buitenzijde van den kap klimmen.
Een sterk gebogen gedeelte was door
de nachtvorst glad. Hier is waarschijnlijk
een van de arbeiders uitgegleden, de an
der zal naar wordt aangenomen, ge
poogd heben hem te grijpen. Bij deze
reddingspoging is ook hij gevallen met het
reeds vermelde noodlottige gevolg.
Op den rijksweg NispenRoosendaal
is gisteravond omstreeks kwart voor
negen een auto, die uit de richting van
de Belgische grens kwam, met een ont
zettende vaart volgens ooggetuigen
meer dan 100 K.M. per uur uit de
bocht gevlogen en tegen een transfor
matorhuisje gebotst. Vervolgens reed de
auto door een sloot, door een heg en
kwam tenslotte tot stilstand op het erf
van de boerderij van den landbouwer
Hektors.
De auto, welke pas nieuw was, werd ge
heel in elkaar gedrukt, doch als door een
wonder bleven de beide inzittenden onge
deerd. De wagen werd bestuurd door den
heer Matthijssen uit Roosendaal, terwijl ais
passagier in den wagen meereed de heer de
Vet uit Oudenbosch. Bij het transformator
huisje stond een dienstdoende agent, die ter
nauwernood aan een vreeselijk ongeluic
ontsnapt is.