DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. zeehavens. Bombardement van Middellandsche Het nieuwe motor- en rijwielreglement. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE AD VERTE NTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. No- 234 Maandag 5 October 1936 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 138e Jaargang De Spaansche revolutie MoIq rukt op naar Madrid, Bilbao stelt zich te weer. De Volkenbondszitting. Rood achterlicht aan het rijwiel wordt verplichtend. Het verkeer op den hoofdweg gaat voorl Stilte in den nacht. DE KORTE HOOFDINHOUD. ALKMAARSCHE COURANT. tilt Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Naar het hoofdkwartier der opstande lingen in Valladolid bekend maakt zijn in de provincie Cordoba troepen van Llerona uit opgemarcheerd. Zij hebben Fuente Ovejuna in de nabijheid van het steenkoolcentrum Penarroya genomen. De regeeringstroepen zijn tot het mijn- district teruggetrokken. De troepen uit Granada hebben den loyalen strijd krachten bij de inneming van Alcala la Real verliezen van ruim 100 dooden toegebracht. Twee regeeringsvliegtuigen zijn door machinegeweervuur omlaag gehaald. De troepen vele dooden verloren. Onder deze provincie Guadelajara een rooden aanval afgeslagen. Een pantsertrein werd door artillerie zwaar beschadigd. Aan het front van Asturië heeft bij Nalon een hevig ge vecht plaats gehad, waarbij de regeerings troepen vele doden verloren. Onder deze gesneuvelden bevinden zich aldus deze mededeelingen vele buitenlanders. Opstandelingen zullen havens bombardeeren. Het in handen der opstandelingen zijnde radiostation te Cadiz heeft een waarschu wing uitgezonden aan alle schepen te ver trekken uit de in handen der regeering zijnde havens, aangezien die havens na vandaag zonder voorafgaande waarschu wing zullen worden gebombardeerd. Volgens te Gibraltar ontvangen berichten van het front tusschen Toledo en Madrid zijn de regeeringstroepen gisteren tot een tegen-offensief overgegaan. Zij hebben een zeer krachtigen aanval gericht op Bargas, dat zes mijlen ten Noorden van Toledo ligt. Vannacht begint bombardement der Middellandsche Zee-havens. De commandant van den nationalistischen kruiser „Almirante Cervera" deelt via den zender van Cadiz mede, dat het bombarde ment van de havens aan de Middellandsche Zee, van Malaga tot Barcelona in den nacht van Maandag op Dinsdag zal beginnen. Deze mededeeling was tevens bestemd als waar schuwing voor alle zeeschepen. Dezelfde zender deelt verder mede, dat aan het front van Toledo vier vliegtuigen der regeering zijn neergehaald. De indruk van het statuut voor Baskenland. De goedkeurmg door de Cortes van het statuut voor het Baskenland heeft zeer le] vendige voldoening gewekt in Baskische nationalistische kringen te Bilbao en onder de verdedigers der stad. Volgens mededee lingen, verstrekt door een lid van de re geering te Guipuzcoa, die op het oogenblik naar Bilbao is uitgeweken, zouden de re geeringstroepen niet alleen weerstand bie den aan de aanvallen der opstandelingen, maar hen zelfs dwingen lichtelijk terug te trekken. Zoo zou de Cantabrische kust bij Ondarroa gedeeltelijk heroverd zijn door de militietroepen van het Volksfront. De ver dedigingslinie heeft geen wijziging onder gaan. Zjj loopt langs Ondarroa naar Eibar en de hoogten van Mondragon, welk dorp door de opstandelingen is bezet. Durango is een zeer belangrijk concentratiecentrum gewor den voor de regeeringsaanhangers. De ver dedigingsjunta te Biscaye heeft een eenheid tot stand gebracht in het opperbevel. De militietroepen hebben de waarschu wing gekregen, dat zij streng gestraft zullen worden bij de minste ongehoorzaamheid. De meest volmaakte orde heerscht te Bilbao, waar de Baskische nationalisten de orde dienst verzorgen. Alle anarchisten zijn aan het front en trachten niet meer zich schul dig te maken aan daden, die in strijd zijn met het oorlogsrecht. De gevangenisschepen zijn nog steeds op de reede van Las Arenas. Sedert de represaille-maatregelen, die na het eerste luchtbombardement op de stad ten uitvoer zijn gelegd, is geen enkele gy ze- laar, naar men verzekerd, meer gefusilleerd. De strijd rond Madrid. De opstandelingen vallen op alle fronten hy Madrid met groote felheid aan. De re geeringstroepen houden echter stand. Het bombardement der opstandelingen m de sectoren Toledo en Navalperal is onophoude lijk geweest. Ondanks alle inspanning der rechtschen k geen wijziging in de fronten gekomen. ert gistermorgen woedt een slag m den ^tor Navalperal op 100 K.M. ten Westen van Madrid. Officieele kringen verklaren, dat de auto- nteiten nog nooit eenig bevel hebben ge geven, noch eenige instructie hebben uitge red ten aanzien van de evacuatie van drid. Slechts enkele groepen kinderen zijn uit de hoofdstad verwijderd met het oog op een zekere bezwaarlijkheid in de ver schaffing van de voor zuigelingen vereischte voedingsmiddelen. De troepen van generaal Mola trekken op naar Madrid. Radio Sevilla heeft o.m. medegedeeld, dat uit Guadarama bericht is ontvapgen, dat de troepen van generaal Mola, nadat zij hun positie hebben versterkt den opmarsch naar Madrid zullen beginnen. In den sector Toledo—Maqueda worden de voorbereidingen voor het offensief op Ma drid getroffen. De voorste linies zijn sedert den val van Tledo reeds een eind weegs in Noordelijke richting opgeschoven, zonder dat georgani seerde tegenstand ontmoet werd. De lucht strijdkrachten der regeering hebben de laat ste dagen niets van zich doen hooren. Een colonne van generaal Mola in de Siërra Grados bevindt zich na verscheidene dorpen te hebben genomen voor San Martin de Valde Iglosia. In de provincie Malaga is de spoorweg verbinding tusschen Algeciras en Ronda hersteld. Het hoofdkwartier in Valladolid heeft Zondagavond meegedeeld omtrent de positie aan de verschillende fronten: Aan het front in Asturië heeft de achtste divisie met behulp van artillerie en vliegers het bergmassief van Quero en den kloof bij Penaflor veroverd. Bjlbaq is door de rechtsche strijdkrachten opnjeuw met succes gebombardeerd. Hpt rectoraat van de universiteit in Sala- maijca heeft onder voorzitterschap van Unamuno besloten een oproep te richten aan alle universiteiten ter wereld te protes teeren tegen communistische gruwelen. Naar de zender van Teneriffe meedeelt, zijn in de haven van Santander eenige vis- schersschepen op mijnen geloopen en ver gaan. Zaterdagavond zijn hier 40 leden van de Spaansche Phalanx uit Buenos Ayres aange komen. Zy zullen onmiddellijk naar het front vertrekken. Troepen uit Marokko naar het vasteland. Volgens te Gibraltar ontvangen berichten zouden Vrydag en Zaterdag niet minder dan 8000 Mooren en manschappen van het Vreemdelingenlegioen uit Marokko naar Spanje zijn overgebracht en aan land gezet te Algeciras en Cadiz. De opstandelingen en Marokko. Naar vernomen wordt heeft Franco in n telegram aan zijn vertegenwoordiger te Londen de Britsche regeering de verzeke ring gegeven, dat hy den Status Quo van Marokko zal eerbiedigen. Het telegram, dat uit Lissabon verzonden is, zegt, dat cate gorisch het onjuiste bericht wordt tegenge sproken betreffende z.g. beloften ten aan zien van Marokko aan eenigerlei mogend heid. De Spaansche nationale beweging zal de verdragen loyaal eerbiedigen. Men meent te weten, dat een copie van dit telegram aan een hooggeplaatst Britsch functionnairs ter hand is gesteld met het verzoek het aan den eersten minister te overhandigen. Er is reden te gelooven, dat een nadere uitgebreidere verzekering by deze verklaring ook de belegerden insluit. Bommenfabriek te Madrid vernield? De zender van Cadiz heeft bekend ge maakt, dat een bommenfabriek te Madrid met de omringende gebouwen vernield is. Er zou een honderdtal dooden zijn gevallen Verder deelt deze zender mede, dat de volksfronttroepen voor de bevrijding van Toledo 600 personen hebben terechtgesteld, onder wie zich een honderdtal nonnen be vond. De autoriteiten der opstandelingen ramen, dat door de regeeringstroepen een bedrag van 28 millioen pesetas te Toledo aan de openbare kassen is onttrokken. Aan het front van Toledo is een uit Illes- cas vertrokken colonne opgerukt in de rich ting van Naval Carnero, op 30 K.M. van Saragossa nog steeds in de macht van de nationalisten. Te Bilbao zouden relletjes zijn ontstaan tusschen Baskische katolieken en anarchisten. Beperking van het watergebruik te Madrid. Volgens een mededeeling van radio-Tene riffa is te Madrid een beperking van het watergebruik gelast. In den nacht mag in het geheel geen water gebruikt worden en het reinigen van de straten met water en het sproeien van het groen is verboden Negentig militie-manschappen in Toledo gefusileerd. Te St. Jean de Luz is bericht ontvangen dat negentig militiemanschappen, die nog stand hielden in het seminarium te Toledo, zich Zaterdag hebben overgegeven, nadat de opstandelingen het seminarium in brand hadden gestoken. De militiemanschappen werden oogenblikkelijk gefusilleerd. Een zeker aantal mannen der regeeringstroepen, die door een omsingelingsmanoeuvre in handen der opstandelingen waren gevallen, is eveneens over den kling gejaagd. De verovering van Toledo door de opstande lingen heeft den regeeringstroepen in totaal 2300 dooden gekost. De strijd in het noorden. Per radio wordt medegedeeld, dat de toe stand voor de opstandelingen aan alle fron ten gunstig is. De rechtsche luchtstrijd krachten hebben Bilbao wederom met bom men bestookt. De regeeringstroepen hebben krachtigen aanval op Oviedo gericht, een waarbij zij meer dan 800 granaten afvuur den en ruim 400 bommen wierpen. Des ondanks werden de loyale troepen met zware verliezen teruggedreven. De Spaansche gedelegeerde aan het woord. Zaterdagmorgen is de Assemblee wederom in zitting bijeengekomen. Het woord zouden voeren de Spaansche, de Ecuatoriale en de Peruviaansche gede legeerden. De Spaansche gedelegeerde, Ossorioy Gallardo, verdedigde in een uitvoerig betoog de wettigheid der Madrileensche regeering, waarbij hy uiteenzette, dat de Spanjaarden het pijnlijk achten, dat de opstandelingen en de wettige regee ring zonder onderscheid door de non interventie getroffen worden. Zaldumbide, de gedelegeerde van Ecuador, eischte in zijn rede voor de kleine landen het recht op zich afzijdig te houden in conflicten, die hen niet rechtstreeks betref fen. Hij gaf de verzekering, dat de landen van Latynsch Amerika zich niet willen af scheiden van het oude vasteland. De voorzitter def wrgadering, Saavedra Lamas, verklaarde hierop de algemeene be sprekingen gesloten en ging over tot een be spreking van het rapport der eerste com missie betreffende de methode, waarop de verkiezing van drie zetels in het Permanente Hof voor Internationale Justitie te den Haag geschieden moet en de positie der Staten- nietleden van den Volkenbond in dit ver band. Vervolgens werd de resolutie van den raad ten aanzien van de voorloopige instel ling van twee nieuwe niet-permanente zetels in den raad aangenomen, waarop de zitting werd gesloten. STALIN ZATERDAG OVERLEDEN? Hardnekkige geruchten doen de ronde. Volgens berichten in het dagblad Undisleht zou Stalin Vrijdagavond in zijn villa bij Moskou tengevolge van kanker overleden zijn. De regeering zou dit bericht ge heim houden om wanorde te voorko men. Maarschalk Worosjilof zou de opvolger van Stalin zijn. Dit bericht zou bevestigd zijn door iemand, die uit Leningrad is aange komen. Stalin DUITSCH VRACHTSCHIP BIJ JAPAN IN BRAND. Het Duitsche vrachtschip Ursula Rick- mers, dat 5050 ton meet en op weg is naar Yako'hama, komende uit Kobe, is Zater dagmiddag ter hoogte van de provincie Sjisoeaka in brand geraakt. Reddingssche pen zijn uitgevaren. Het mag een gelukkige omstandigheid worden genoemd, dat de Amerikaansche olieboot Ramapo het schip, toen dit in brand geraakte, op vijf mijlen afstand passeerde. JEAN BATTEN OP WEG NAAR AUSTRALIË. Jean Batten is vanmorgen om vier uur tien van Lympne vertrokken voor de eerste étappe van haar tocht naar Austra lië en Nieuw-Zeeland. Om half zes pas seerde zy Le Bourget. Het Staatsblad no. 578, dat heden zal verschijnen, bevat het koninklijk besluit van 18 September 1936, waar bij verschillende .wijzigingen van het motory- en rijwielreglement zijn vastgesteld. Deze wijzigingen zijn op verschil lende punten zeer belangrijk en zyn al evenzoovele verbeteringen te be schouwen. Wij noemen bijvoorbeeld het instellen van „voorrangswegen", waarop het verkeer steeds voor rang heeft, het verplichtend worden van een verlicht achterlicht aan het rijwiel en het verbod van geluids signalen gedurende den nacht. Een overzicht. Uit de vele bepalingen en voorschriften, welke in het nieuwe reglement zijn opge nomen, heeft het A. N. P., met welwillen de medewerking van den Kon. Ned. Toe ristenbond A.N.W.B., het volgende over zicht samengesteld: De allerbelangrijkste bepaling is onge twijfeld de instelling van z.g. voorrangs wegen. Het verkeer dat daarop rijdt, heeft bij kruisingen, splitsingen, enz. voorrang zoowel boven het voor hem van links als van rechts naderende verkeer. Hoe de voorrangswegen aangeduid zul len worden zal op in motor-rywiel-be schikking te bepalen wijze aan de wegge bruikers worden kenbaar gemaakt. Niet alleen op als zoodanig aangeduide voorrangswegen heeft zoowel het van links als van rechts komende verkeer voorrang, doch bij kruising van een ver harden weg met een onverharden weg of een rijwielpad wordt de verharde weg als hoofdweg beschouwd. In het nieuwe motor- en rijwielregle ment is nu ook de verplichting vastgelegd, in elk geval voorrang te verleenen aan be grafenisstoeten, tot dusverre gold deze verplichting voor trams en militaire co lonnes. Inhalen van trams. Als grondregel geldt, dat men trams rechts moet voorbij rijden. Indien ter rechterzijde evenwel niet voldoende weg breedte is, mag men de tram ook links in halen. Een tram, die ten behoeve van de passagiers stilstaat, mag men slechts dan voorbij rijden aan de zijde waar moeten in- of uitgestapt, indien daar een vlucht heuvel ligt of door het trampersoneel toe stemming tot doorrijden wordt gegeven. Vluchtheuvels. Het langzame verkeer (fietsers, paar- denkarren, enz.) moet vluchtheuvels (daar onder begrepen tramuitstapheuvels) altijd rechts voorbij rijden; voor auto's en motorrijwielen geldt deze bepaling even eens, tenzij op den vluchtheuvel is aange geven, dat ter weerszijden mag worden voorbij gereden. Niet hinderlijk stilstaan. Tot dusverre was alleen het rijden ver boden op zoodanige wijze, dat men de veiligheid in gevaar brengt of de vrij heid van het verkeer belemmert. Dit voor schrift is nu ook uitgebreid tot het stil staan (zoowel met autos', motorrijwielen en rijwielen als handkarren, enz.) Het is verboden op bruggen stil te staan. Voor uitritten en binnen 8 meter van autobushaltebordjes mag men alleen stil staan voor onmiddellijk in- en uitstappen. In bochten binnen bebouwde kommen en onoverzichtelijke bochten daarbuiten, binnen 8 meter van vluchtheuvels of bin nen 8 meter van straathoeken is het daar enboven ook nog toegestaan, onmiddellijk te laden of te lossen. 's Nachts geen geluidssignalen. Tusschen een half uur na zonsonder gang en 10 uur des avonds mag men, in dien een geluidssignaal noodig is, in plaats van zoo'n sein ook knipperen met de koplichten. Van 10 uur 's avonds tot een half uur voor zonsopgang zijn geluids signalen verboden (tenzij natuurlijk in een noodgeval. Dan moet men echter tevens zichtbaar vaart verminderen). Voorts zijn nu ook bepalingen vastge steld inzake de maximum geluidssterkte van den hoorn en in het algemeen ook van het geluid, dat het motorrytuigvoorbrengt. Voor ziekenauto's is een speciaal drietonig signaal voorgeschreven. Lantaarns van motorrijtuigen. Automobielen, motorische bakfietsen, motorrijwielen met zyspan, kortom alle motorrijtuigen op meer dan twee wielen, moeten aan de voorzijde voorzien zijn van twee ongeveer even heldere gele of witte lichten, aangebracht op nadere te bepalen wijze (overgangstermijn tot 1 Januari 1938). Auto's, langer dan 9 meter, moeten bo ven hun roode achterlicht een tweede rood achterlicht voeren (lengtelicht), zoodat men direct ziet, dat men een dezer lange auto moet inhalen. De bermlampen (mistlampen) moeten links zitten; hun stralen moeten by nade ring van andere weggebruikers, rechts gericht zijn. Stilstaande auto's. Alleen als een auto staat op een als zoo danig aangeduid parkeerterrein of niet verder dan 30 M. van een brandende straatlantaarn behoeven de lichten by avond niet te branden. Een rechts langs den weg stilstaande auto behoeft slechts één lichtbron te voe ren (links aangebracht, naar achteren rood en naar voren wit licht gevend). Een links van den weg stilstaande auto mag van 1 Januari 1938 af slechts een licht bron voeren (rechts aangebracht, naar voren rood en naar achteren wit licht gevende). Verblindend licht. Verblindend licht is verboden: 1. Voor wielrijders onder alle om standigheden; 2. voor motorrijtuigen tijdens het stil staan 3. Voor motorrijtuigen tijdens het ryden: a. binnen bebouwde kommena waar straatverlichting aanwezig is; b. tijdens het tegemoet komen van de overige weggebruikers van het moment af, dat de tegenligger zich in de gerichte stralenbundels der koplampen bevindt tot het oogenblik, waarop men elkaar gepas seerd is. Snelheid en verlichting. 1. Motorrijtuigen die niet sneller rijden dan 40 K.M. per uur behoeven den weg voor zich niet verder dan tot op 25 M. te verlichten. 2. Motorrijtuigen die sneller rijden dan 40 K.M. per uur moeten den weg tot op minstens 100 M. voor zich verlichten. De minister van waterstaat kan voorts bepalen, dat op sommige wegen verblin dend licht steeds verboden is (b.v. waar natriumverlichting aanwezig is). Hier moet men dus hetzij met stadslicht rijden of met gedimde koplampen). Diversen. Het is verboden, een voorrijdenden auto in te halen, indien deze op zijn beurt al bezig is een voor hem uit rijdende auto voorbij te rijden. Bij het ingehaald wor den moet men zooveel mogelijk rechts houden en mag menzijn snelheid nietvermeerd eren. Naast den autobesturder mogen slechts dan twee personen zitten indien de totale breedte van de bank minstens 140 c.M. bedraagt (120 c.M., indien die personen nog geen 12 jaar oud zijn). Naast of voor den bestuurder mag men niet anders zitten dan op de daarvoor bestemde zitplaatsen (kinderen tot 5 jaar mogen op schoot zit ten). Voor fietsers die op een rijwielpad rij den dat geen deel uitmaakt van een ver harden weg, is een verharde weg welke hun pad kruist, in alle gevallen een hoofd weg. Wordt hun pad gekruist door een niet-verharden weg of door een andere soortgelijk rijwielpad, dan geldt de be staande regel: „rechts gaat voort". Er zijn nieuwe voorschriften opgenomen, waarin aangegeven wordt, hoe tijdelijke wegafsluitingen en omleggingen moeten worden aangegeven. Het zware verkeer. Massieve banden worden verboden, be halve voor aanhangwagens. De wegenin- deeling wordt grondig herzien. Momenteel zijn de wegen in vier groepen verdeeld (le, 2e en 3e klas-wegen, alsmede wegen, die niet ingedeeld zijn). De voornaamste restricties zullen in het vervolg slechts gelden voor de z.g. b-wegen, waarop men ryden mag mits de feitelijke wieldruk 2400 K.G. niet overschrijdt (max. breedte 2.10 M.) Indien een weg niet als b-weg is aan gegeven wordt hij als a-weg beschouwd (ongeveer gelijk te stellen met de huidige eerste-klaswegen).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 1