Amstecdamsche JSeucs £uchtoaact Voor de Huisvrouw. JiacktlkcicfUm DE ams™dSmrd^ De race om de wereld. Het doel en de kaneen van het drietal. ONZE POSTVLUCHTEN. Woensdagmorgen zal de Perkoetoet van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van het vliegtuig zal bestaan uit de heeren J. J. Duimelaar, eerste be stuurder; M. Pattist, tweede bestuurder; Chr. Biesheuvel, werktuigkundige en J. W. Hoogland, radiotelegrafist. De post voor dit toestel moet uiterlijk hedenavond te Am sterdam zijn. De Rietvink is gistermorgen om 16.20 uur op Schiphol aangekomen. De Kwak, uitreis, bereikte gisteren Basra. De Djalak, is op de thuisreis te Jodhpur geland. MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT. Tijdens oefeningen is een vliegtuig van het militair vliegveld Novar boven Firth of Moray omlaag gestort en in zee verdwenen. Piloot noch toestel werden teruggevonden. De sensationeele race om de wereld van drie Amerikaansche journalisten is, in letterlijken en figuurlijken zin, uit de lucht komen vallen, zoo onverwacht, dat de juiste toedracht der zaak eenige toelichting behoeft. Waarom hebben juist nu drie menschen tegelijk het plan opgevat een ren om de wereld te maken? Immers er is niets nieuws onder de zon: Philias Fogg reisde in 80 da gen den aardbol rond, dr. Falconer wilde een record van 20 dagen vestigen met be staande luchtdiensten. Maar zijn plan faal de, omdat het traject over den Stillen Oceaan door de Pan American Airways nog niet voor passagiersvervoer werd openge steld. Zoodat de laatste schakel in dr. Fal- coners reisschema ontbrak en de globetrot ter op het strand van Manilla rustig op de boot moest wachten. Sindsdien is de toestand in, of liever bo ven den grooten oceaan gewijzigd. Met de groote China-clipper van de P.A.A. worden reeds geregeld menschen vervoerd, doch deze waren employe's van de luchtvaart maatschappij. Toen evenwel eenigen tijd ge leden ook de echtgenoote van een der be ambten van het vliegveld te Manilla den „oversteek" medemaakte, ontstond hierover beroering in Amerika. De regeering heeft dan ook tenslotte de vergunning uitgereikt om passagiers te doen vervoeren op de lijn San Francisco-Manilla. Den 16den van deze maand heeft de eerste vlucht plaats, in wes telijke richting, terwijl den 21sten October de eerste China-clipper met passagiers van de Philippijnen naar Amerika zal starten. Nu is het dus inderdaad mogelijk de reis om de wereld met behulp van bestaande luchtlijnen te volbrengen, behoudens de verbinding tusschen het Aziatische vaste land en de Philippijnen, welk traject nog per boot of met gehuurde vliegtuigen moet worden afgelegd. Drie concurrenten. Drie groote Amerikaansche krantencon cerns hebben nu besloten hun lezers het re laas van een dergelijke vlucht voor te leg gen. Het zijn: de z.g.n. Yellow Press van William Randolph Hearst, die mej. Kilgal- len 1) afvaardigde, de Scripps Howard Press, voor welk concern den heer Ekins 2) werd uitverkoren, terwijl de heer Kerian voor de North American Newspapers Asso- ciation reist. Het drietal had de sportieve afspraak ge maakt om alleen onderweg zijnde plaats te bespreken voor de vliegtuigen, die hun in oostelijke richting zouden brengen. Al is deze race uitgeschreven ter gelegen heid van de opening van den eersten passa- giersdienst Manilla-San Francisco, toch is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat een van de rivalen, en wel de heer Ekins een snel lere vlucht maakt dan zijn beide collega's. Want officieel staat wel de 21ste October vermeld voor de eerste passagiersvlucht, maar besprekingen zijn nog gaande om ook voor het op 16 October vertrekkende vlieg tuig uit Manilla passagiersvervoer open te stellen. En zooals de zaken er thans voor staan maakt de heer Ekins de beste kans om voor den 16den October op de Philippij nen te zijn. De K.N.I.L.M. naar de Philippijnen. Zijn reisschema houdt ook nog een zeer belangrijke vlucht in. Hü heeft n.L een vliegtuig van de K.N.I.L.M. gechar terd om van Balikpapan via Tarakan, Malabang en Ho-Ilo naar Manilla te vliegen. Dit zal de eerste keer zijn, dat de KN.I.L.M. van Nederlandsch-Indië naar de Philippijnen vliegt, een voorbe reidende vlucht dus voor de aansluiting van de Indiëlijn der K.L.M. op Amerika. De journalist Ekins heeft, evenals zijn beide collega's, zich nog bevindend in de Hindenburg, de K.L.M. verzocht een plaats te reserveeren voor het Zaterdag uit Amster dam vertrokken postvliegtuig de Kwak. Dit was evenwel onmogelijk, daar de Indiëvlieg- tuigen van de K.L.M. de laatste maanden zeer vol zijn en zelfs de laatste plaatsen uit verkocht zijn voor alle nog te vertrekken toestellen tot in November. De K.L.M. heeft thans voor haar Indiëlijn 60 pCt. meer vraag dan aanbod. Doch te elfder ure kon de heer Ekins nog een plaats krijgen, waartoe hij de gereserveerde plaatsen van een En- van Dinsdag 6 October 1936. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te 1934 1934 1930 250 STAATSLEENINGEN. 4 NcdcrL 4 N.d-lndië 5K DuiUchiand Idem met verklaring B ANK-INSTELLINGEN. Amstcrd Bank Handel Mpij. CerL v. Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank Rotterd. Bank INDUSTR. OND B1NNENL. Alg. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Dclit Cert NederL Ford Philips GloeiL Gem. Bezit Unüever INDUSTR. OND. BU1TENL Am. Smelting Anaconda .eet Bethleh. Steel a Cities Service Kennecott Coppcr Steel comm. U. S. Leatber CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden te* Dito actions MIJNBOUW. Alg. Esplor. Mij. a Kedjaug Lebong a a PETROLEUM. Dordtacbe Petr. a Kon. Petr. Per lak a a Philips Oil e i a Shell Union a e Tide Water e e a RUBBERS. Amsterd. Rubber t Deli Bat. Rubber a Hessa Rubber a Oostkust a Serbadjadi e e a latere. Rubber a SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot a .Al Deli Batavia. Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchiaon Topeka Southern Paciiic Southern Railw. CerL Union Paciiie ÉjNoteering per 50. z) ex-coupon fEicliim. PROLONGATIE voi itfe koen WISSELKOERSEN A \M Vorige koers 100 W'Vis 21'/, 23»/, 143»/, 1(5 68'/. 131 130 53 74»/, 254'/, 220 152»/, 64 30»%, 54»/m 3»/. 57'/, 3'/. 388 132 114 28'/, 21 00 169 275 342 366 97 34 V» 18u/i6 157/i» 214 116 146V, 57'/, 108 218/l6 JVi« 79»/, 243V, 285i/, 266V, 63V, 35t/l# 18 1051/, pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 100»/, 99'/, 21 23»/, 231* 100'/, 23'/, 1«2>* 67 130 66-1* 66-'/, 651* 6 41-V, 40'/, 731* 73»/, 218-6 150'/a-l 216 1* 151'/, 216 7 150'/, 1 211»/, 6 15oi-lè 64 30^,-1 34 3'Vw 39'/, 56'/, 30W» 3»/,-'/» 39»/, 56| 301-1%, J|'/M 39'/, 56|-"/» 30"/»-} 39»/,-V. 380 2 131 11U-1 27'/, 379-801 3'8-9 3 81*-9 112 3641* 5 48 34'/, l»i-6/» 15»/w 363»/,-5 361}-4| 363V,-i 18'/w 15H/» 181-»/,, 15-V» 18-»/, 15-i/u 210.'/, 2101 H5è-'è 107'/, 208-91* 115 207J 91 U «V, 79 1* 78'/,-9 80-V, 78'/, V, 278-75 265 61V, 34»/, 18'/, 278 264»/,- 34»/, 278 34j NIET OFFICIEEL New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Bazel Kopenhagen Stockholm ,ii, Oslo Madrid 3'/, pCl 'Ezdividend. Vorige koers >89»/, 935'/, 75.75 8.89 32.05 43 87»/, 40 62V» 47.00 46 00 00.00 Hedea 3 pCt Koers op heden 2 uu. 1.881* 9.26 75 821/, 8.82 31.83 4335 00.00 00 00 00.00 00 00 gelsch echtpaar moest uitkoopen. De Hin denburg, die Vrijdagavond te Frankfort moest aankomen, had met tegenwind te kam pen en verscheen eerst Zaterdagmiddag om 3 uur boven Frankfort, zoodat de Ameri kaansche journalist zijn aansluiting op de Kwak miste. Hij heeft terstond een extra vliegtuig van de K.L.M. gecharterd, de Fla mingo, waarmee gezagvoerder Tepas hem van Frankfort over Weenen naar Athene heeft gevlogen, waar de heer Ekins nog ruimschoots op tijd was voor het Indiëvlieg- tuig. Vrijdag 9 Oct. zal hij nu in Indië zijn, waar hij met het lijntoestel van de K.N.I. L.M. den volgenden dag reeds naar Balik papan vliegt om vandaar met het reeds ge noemde extra-vliegtuig naar Manilla het luchtruim te kiezen. De heer Ekins zal dus 13 October te Ma nilla zijn, dus drie dagen voor het vermoe delijke vertrek van de eerste China-clipper. Zijn beide rivalen zijn minder fortuinlijk geweest. Mej. Kilgallen is van Frankfort met den lijndienst naar München gevlogen en gisteren bracht de Deutsche Lufthansa haar naar Rome, vanwaar zij per trein naar Brin- disi is vertrokken, om daar in het toestel van de Imperial Airways te stappen. De heer Kerian zal met hetzelfde toestel van de I.A. naar Alexandrië vliegen Hij vloog met een extra-vliegtuig van de Lufthansa van Frankfort naar Bazel en heeft daar den nachttrein naar Brindisi kunnen pakken. Dit tweetal volgt deze route: via Basra, Delhi en Calcutta naar Penang, waar zij Zondag j.1. October aankomen. Van Penang brengt de I.A. de reizigers naar Hongkong, waar zij met een extra-vliegtuig of met de boot naar Manilla moeten gaan. Wanneer de heer Ekins reeds te Manilla is, staan zijn collega's nog op het strand van Hongkong. De man van de Scripps Howard Press heeft dus de beste troeven in handen. 1) Miss Kilgallen reist voor de Interna tional News Service, welke ook de Hearst- couranten bedient. 2) De heer Ekins maakt de reis als ver slaggever van de United Press, in opdracht van de Scripps Howard Press, het concern van de New-York Telegram enz. Iedere automobilist kan u dada tijk vartallen, hoavaal kl/omatar par uur zijn wagan haalt, maar dacht, weinigen watan, hoavaal matar za wal noodig habban om mat dia vaart ta stoppan I HUISHOUDGOED. Wist u, dat u zoo goed keukenhanddoeken kunt breien? Om maar héél eerlijk te zijn: Ik wist het niet! Ik kwam laatst in een soort modél- huishouden; alles was vóór de koffie al keurig allemaal aan kant; en moeder de vrouw genoot van de koesterende late stralen van het herfstzonnetje, terwijl ze breide: een blokjes-lap van blauw met 'n beige middenstuk. „Wat moet dat worden? 'n Borstlap?" Ze keek mij diep-verontwaar- digd aan: „Herken je het heusch niet? Het wordt een keukenhanddoek!" Natuurlijk vroeg ik direct het hoe en wat, om er in een van mijn huisvrouwbrieven van te kun nen vertellen. Zij werkte met everlasting- breikatoen, waarvan zij wist, dat het goed bleef in de wasch, maar u kunt ook ander breikatoen gebruiken; u moet echter wel vooruit vragen of het goed wasch- en zon- echt is. Zij gebruikte 2 aluminiumnaalden No. 3 1/2; haar beige blokjes werden dan ongeveer 7 c.M. breed en 8 c.M. lang; maar wat doet het er toe of uw blokjes kleiner of grooter worden? U begint met den blauwen rand; zet 182 st. op; aan iedere zijde dient 1 st. als kant steek; die wordt niet meer genoemd. Nu goed opletten: 1ste naald (dit is de aver. zijde) A 10 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver.; van A af herhalen tot het einde van den toer. 2de naald (dat is de rechte zijde) A 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 10 aver.; van A af herhalen tot het einde. 3de n.: als de 1ste; 4de n.: 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 12 r.; ook dit weer herhalen; 5de n.: 12 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., wederom her halen; dat herhalen weet u nu wel; dat schrijf ik niet meer op. 6de n.: 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 12 recht. 7de n. als de 1ste; 8ste als de 2de; 9de als de 3de; 10de als de 4de; 11de als de 5de; 12de als de 6de; 13de als de 1ste; 14de als de 2de; 15de als de 3de naald. Na deze naald begint het versprin gen van het patroon. De 16de naald wordt alzoo: 10 aver., 2 r., 2 aver., 2 r.; 2 aver., 2 r.; 17de n.: 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 10 r.; 18de: 10 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r.; 19de: 2 aver., 2 r.; 2 aver., 2 r.; 12 aver. Ik geloof niet, dat het noodig is, het nog verder precies te beschrijven; het patrcon wijst zich vanzelf aan. By de 31ste naald verspringt het patroon weer op dezelfde wijze. Als u 45 naalden gebreid heeft, moet u dus bij de 46ste wederom verspringen; nu komt bovendien het beige centrum aan de beurt. Brei eerst 3 blokjes in blauw; laat dan deze draad hangen en hecht het beige breikatoen aan. Hiermee werkt u het ge wone gevlochten matjes-motief: steeds 10 recht, 10 averecht tot u aan den anderen kant ook weer 3 blokjes in blauw over houdt. Laat daar de beige draad hangen; hecht een nieuwe blauwe draad aan en brei daarmee de drie laatste blokjes; daarna terug; op de grens van blauw en beige slaat u de beige draad om de blauwe heen en werkt daarna alleen met beige verder; om het „matje" mooi te krijgen moet u 10 recht op 10 recht en 10 aver. op 10 aver. werken; aan het einde natuurlijk weer de blauwe rand. Nu wijst zich verder het werk zelf aan; om de 15 naalden, dus op 't zelfde punt, dat de blauwe rand verspringt, laat u ook de beige blokjes verspringen; dan werkt u 10 st. recht op de 10 aver. en 10 aver. op de 10 rechte. Zoo ontstaat het „gevlochten" middenpatroon. Met 12 beige blokjes boven elkander is de handdoek groot genoeg. Nu breekt u de 2de blauwe draad en de beige draad af en daarna werkt u verder de blauwe rand net precies als in het begin. Als de rand even breed is als aan de andere zijde (dus 45 naalden in blauw) kant u het werk af en haakt ten slotte én of twee lusjes aan de hoeken. Dit is de allereenvoudigste manier. U kunt het een beetje mooier maken, door het woord: „Handdoek" in kruissteek merk- hoofdletters) in het midden van den laat- sten blauwen rand te werken. Hiervoor kunt u een plaatsje maken, door na 15 naal den in blauw precies in het midden in plaats van blokjes 80 steken in tricotsteek te breien; die 80 st. moeten 15 naalden her haald worden; daarna gaat u weer door in het patroon. De tricotsteek is (misschien herinnert u het u nog?) 1 naald recht; de volgende naald averecht terug. Werk dus eerst het patroon (5 blokjes) en dan de 80 st. recht; weer het patroon: 5 blokjes; volg. toer: 5 blokjes; 80 st. aver, 5 blokjes; enz.: 15 naalden lang. Als u het aardig vindt, kan ik meer van deze soort werkjes beschrijven; de model huisvrouw had er een mooi boek mee vol en wilde me graag nog andere patroontjes opgeven, b.v. pannedoekjes en kleurige dikke kleedjes onder de warme schalen en borden op tafel en dergelijke! Dat is dan voor een volgend maal! HERFSTGERECHTEN. De herfst brengt ons de appel-oogst en met het verschijnen van die algemeen ge liefde vrucht houden we ons gereed om er niet alleen op de vruchtenschaal, maar ook in de keuen een dankbaar gebruik van te maken., in onze nagerechten (appelmoes, appelcompote, rijst met appelen, appeltaart, enz. enz.), maar óók in onze hoofdschotels. Haas en konijn met appelmoes, rolpens met gebakken appelschijfjes, gebraden ap pelen met een gehaktvulsel het zijn alle combinaties, die ons min of meer bekend zijn geworden. Maar er zijn nog veel méér mogelijkhe den om den appel op zijn voordeeligst te la ten uitkomen, en onze keus behoeft dan zelfs in het geheel niet op bepaald dute ge rechten te vallen. Om maar eens een voor beeld te noemen: kent u het gebruik van zure appelen door roode kool of door ge stoofde bieten? De gerechten worden op die manier veel smakelijker dan met de ge bruikelijke toevoeging van azijn. Verder zouden wij nog willen wijzen op verschillende „gemengde" slaschotels, waar in de appel een rol speelt. U kent b.v. de huzarensla en de haringsla, maar ook an dere samenvoegingen zijn niet te versma den: de roodekool-sla met appelen b.v. of de selderij-sla, waarvan hier de recepten volgen. En wie op een vleeschloozen dag de „rol pens met appelschijfjes" wenscht te ver vangen, die kiest de „linzenplakjes met ge bakken appelen", waarvan wij U ook het recept zullen geven. Sla van zure appelen, knolselderij, biet en uien (4 personen). 4 groote zure appelen, 1 middelmatig groote gekookte biet, 1 groote uit, 1 kleine selderijknol, 4 eetlepels slaolie, 2 eetlepels azijn of citroensap, 2 tweelepels Maggi'* Aroma. Schaaf de gekookte biet fijn of snijd ze in dobbelsteentjes; raps of hak de ui en schaaf of rasp den appel en de selderij fijn. Roer de olie met den azijn (of het citroensap) en de Maggi's Aroma door elkaar en vermeng daarmee de door elkaar geroerde sla-be- standdeelen. Sla van roode kool met appelen (4 per sonen). 1 kleine roode kool, 3 a 4 groote zure ap pelen, 1 preitje, 4 eetlepels slaolie, 2 eetle pels azijn of citroensap, 2 theelepels Maggi's Aroma. Schaaf of rasp de roode kool fijn; rasp ook de appelen en snipper het preitje. Meng alles door elkaar en maak de sla aan met de dooreengeroerde olie, azijn (of citroen sap) en Maggi's Aroma; voeg er naar smaak misschien 1 theelepel suiker bij. Linzenplakjes met appelen (4 personen). 250 G. (1/2 pond) linzen, 1 uitje, 1 eetle pel dikke tomatenpurée, 1 ei, wat peper, nootmuskaat en zout, 3 theelepels Maggi's Aroma, een paar lepels paneermeel (of ge stampte beschuit), 4 groote zure appelen, ongeveer 100 G. boter. Kook de linzen gaar in ruim koend water met wat zout (ongeveer 1 uur), breng ze dadelijk over op een vergiet en laat ze goed droog uitlekken. Fruit de gesnipperde ui met een derde van de hoeveelheid boter lichtbruin; roer er de tomatenpurée door, de kruiden' en de Maggi's Aroma. Maal of wrijf de linzen fijn, meng er het gefruite uienmengsel en het ei door en voeg Ür-ül als het voor de stevigheid noodig ,7..wat Paneermeel of gestampte be schuit by. Vorm het deeg tot ronde plakjes (als rolpensschyven) en bak die in de koekepan met de rest van de boter aan weerskanten mooi bruin. ,ten sulotte de gewasschen (niet ge- .childe), geboorde en in vry dikkep lakjes gesneden appeien de2elfde pan Qok een schhffp1 T Leg °P elk Un«nplakje een schyfje appel en schik dan alles od eon wrw.nhd» schotel me, „e ^eZS'S N V ALKMAAR5GHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 5 Oct. 1936. Op de heden ge houden veiling werd betaald voor: Aard appelen per 100 K.G. 1.20-/ 1.80; Andij vie per 100 stuks 0.50-/ 1.80; Appelen kwl /0205rBdl 10'50: Bloemendaler M In VS' Bloemk001 >e s. 8-/ 14, 2e s. löolf 2 8onn (frenk0°1 per 100 stuks f I-2TA Bleten t*1 100 K-G- f 0.60- T 1.60; Druiven per 100 pond 7-/ 20; Gele koo per 100 K.G. 1.10-/ l.60; GroSe K°n0nl f'50' Kropsla 0.50—2.90 Knolseldene 2-f 3.30. Komkommers S en Meloenen 6—15 Der ion stuks; Peren per 100 pond 4__/ 13. Prei 1-50 5.80, MM, 90 cent, Radijs 0.60—1 6n 1.20 en Wortelen 2-f 4 derie 05q Postelein per bakje 1024 cent-0 100 bos. per 100 K.G. 1-/ 2.60. Sn?„' °°de ko^l 16—81 cent; Spruiten 3 50—Zn® Per bak boonen 6ll per i00 pond. I e» Snij. cieboonen per zak 0.50—f 3. 'T b' «Per- 100 pond 1.50—4.50; Uien per WiUo, L K o. AMSTERDAM, 6 Oct. 1938 On gehouden aardappelenmarkt 'warL heder» zen onveranderd. Aanvoer 92000 Kq PURMEREND, 6 Oct. 1936. 0n h gehouden weekmarkt waren f heden prijzen als volgt: anvoer en Gem. Kaasbeurs. Verhandeld 17 wegende 52000 K.G. Hoogste „,Part^e6. Handel matig tot goed. 2l. Kaas. 12 stapels Kleine boeren «>n 3 stapels Goudsche 21 en 3 stanni. S°- vette 24, per 100 K.G. 840 K.G Bntl 1.51, weiboter 1.40—1,45 n r >45 Vette koeien 34^'j «koeien 80— 768 Runderen, w.o. 350 cent per K.G.; 195 Geldekoefen an 161 Melkkoeien 110—/ 220- 62 Stio —50 cent per K.G.; 13 Paarden 60—ZiZ slacht 40—43 cent per K.G.; Aü kens 14-/ 27; 419 Biggen 6-ƒ 12 Schapen 8—24; 94 Bokken 3-1/ Kipeieren f 4.505 en Eendeieren per 100 stuks; Piepkuikens 57^—eo en Oude kippen en hanen 22^—40 K.G.; Konijnen 0.30—1.60; Eenden ?rZ 40 cent; Duiven (per paar) 40 cent- o,*. 1.50-/ 3; 75 Eendeneieren A a.50- m stuks Kippeneieren A 4.80—5.30- ïhn V Kipeneieren B 33.50. k Coöp. Centr. Eierveiling Purmerend n i (Afd. eieren). 125000 stuks EendewT 2.30-/ 2.90; 70000 stuks KippenX waarvan de prijzen als.volgt: 70—80 4.80-/ 5, 65-66 4.76-/ 4.80, 63^ 4.60-/ 4.70, 60-62 4.50-/ 4 65 SgJ, 4.45—4.60, 56—57 4.40—4 50 sTI 4-/ 4.30, 50-52 3.60-/ 3.85 en «J 2.65—3.50. SCHAGEN, 5 Oct. 1936. Octoberpaarden markt. Aangevoerd 157 stuks, waarvan «oort en prijzen als volgt: Veulens 65—140 1 K-jarige paarden 140—225; 2K-jari» paarden 175—f 300; Rijtuigpaarden 255 f 375; Werkpaarden 200—350; Slacht- paarden 100—175; Hitten 80—27! Handel goed. 1 BROEK OP LANGENDUK, 6 Oct 1934 Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 10000 K.G. Aardappelen: Eigenheimoi 1.801.90, Schotsche muizen 1.40, BL Eigenheimers 1.80—/ 2.40, Drielingen 1.40, Bonken 2.20; 875 KG. Tomaten: A 4.70—4.80, B 5.50, C 3.40-/ 3.50 CC 2.10; 34000 K.G. Uien: gele nep 5.20 5.60, geie drieling 1.50—1.70, gele uien 1—/ 1.60, grove 1.40—1.60; 6700 K.G. Bieten 0.50—1.70; 11000 K.G. Peen 7090 cent; 600 K.G. Druiven: Franken- thaler 20.10—24, Alicante 19.20- 24.90; 540 K.G. Snijboonen 16.40—20; 300 K.G. Slaboonen 310.80; 500 KG. Rammenas 1.40—2; 23000 KG. Roode kool 1.10—2.30; 19000 K.G. Gele kool 1 1.40; 184000 K.G. Vroege witte kool 80 —90 cent; 2100 K.G. D. witte kool 1.20, alles per 100 KG.; 800 stuks Groene kool 1.90—2.30; 33000 st Andijvie 50-70 ct; 2000 stuks Bloemkool le s. 8.3011.60, 2e s. 2—3.70. NOORDSCHARWOUDE, 6 Oct 1938. (Noordermarktbond). 108000 KG. Aardap pelen: Schotsche muizen 1.10—/ 1.60. Groote 2—2.40, Drielingen 1.50—/ 1-80. Eigenheimers 1.90—2, BI. Eigenheimer» 1.80—2.30; 31000 K.G. Uien: 0.90— 1.50, groote 1.5d1.70, drielingen 1.10 1.80, gele nep 5—5.60; 7000 KG. Peen 70—90 cent; 2500 K.G. Spercieboonen 3.10—15.50; 5700 K.G. Roode kool 1J0 2.30; 550 K.G. Gele kool 1-1 1-»: 61500 K.G. Witte kool 0.80—0.90, alles per 100 K.G. PURMEREND, 5 Oct. 1936. „Afslagver. Beemster, Purmerend en Omstr." Aardap pelen: BL Eigenheimers 5168 cent en Bonte 6386 cent per kist, 25 K.G.; Sla boonen: dubbele 0.45—1.30, dubb. z. dr. 0.45—2.45 per kist, 15 KG.; Snijboonen: Stok 1.65—/ 3.60 per kist, 15 KG.; Perzi ken 2.10—10.60 per 100 stuks; Komkom mers 1—/ 4.40 per 100 stuks; Tomaten: A 0.36—/ 1.25 en C 30—74 cent per 10 KG-l Witlof 0.85—1.40 per 10 K.G.; Bloem kool 1.90—/ 10.60, Roode kool 3.20— 6.40, Savoye kool 1.50—/ 4.90 per 100 st; Spruitkool 0.8012 per 15 K.G.; Boer®I kool 30 cent per 10 K.G.; Spinazie 19-*78 cent, Postelein 30—53 cent per kist, 6 K;G" Sla 0.50—1.60 per 100 krop; Andijvie 8—28 cent per kist; Radijs 50 cent; Bieten 2555 cent per kist; Wortelen 3.101 Jjy per 100 bos; Uien 38—51 cent, Uien, drielin gen 22—30 cent, Uien nep 94—74 cent per 25 K.G.; Prei 6.80—8.90 per 100 b<* Druiven: Frankenthalers 1-35f 1-W Alicant 1.20—1.80 per kist, 15 pond. M loenen: Suiker 2—14 per 100 stuKS' Appels: Zoete Belleflur f 1018» marck-appel 814, Bramley Seea 16, Jaclebel 5—23, Notaris-appw - f 16, Present van Engeland 81 l®- nette, goud 8—19, Sterappel 9-* Transparante de Cronsels 10—' ,g per 100 K.G. Peren: Beurré Hardy o-* Beurré Lebrun 5-1 18, Boerengroen 11.50, Comtesse de Paris 8, Cu re 4, Doyenné du Comice 1 20S jgt deau 4—16, L'uchess Williams St. Germain peer 1 71 10, ^ie®e5„ 10, man 9—/ 15, Kamperveen 7.50 Louise Bonne 10—36, Maagdenpe« 15, Nouveau Poiteau 1 3—/ yjenne Laboureur 8—22, Triomphe1 de 1 419, Vertilon 8.50—/ 1*> „yy, louwtje 6.50—/ 12.50 en Winterjan 13. Alles per 100 K.G. .g jj«p WARMENHUIZEN, 5 Oct. 1936. 1 5.40; Uien 1.40 en Witte kool 80 c Aanvoer: 225 K.G. Gele Nep; Uien; 33600 K.G. Witte kooL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12