Amstecdamsche JSeucs
£uchtoaact
Voor de Huisvrouw.
JiacktlkcicfUm
DE ams™dSmrd^
De race om de wereld.
Het doel en de kaneen van
het drietal.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Woensdagmorgen zal de Perkoetoet van
Amsterdam naar Batavia vertrekken. De
bemanning van het vliegtuig zal bestaan
uit de heeren J. J. Duimelaar, eerste be
stuurder; M. Pattist, tweede bestuurder;
Chr. Biesheuvel, werktuigkundige en J. W.
Hoogland, radiotelegrafist. De post voor dit
toestel moet uiterlijk hedenavond te Am
sterdam zijn.
De Rietvink is gistermorgen om 16.20 uur
op Schiphol aangekomen.
De Kwak, uitreis, bereikte gisteren Basra.
De Djalak, is op de thuisreis te Jodhpur
geland.
MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT.
Tijdens oefeningen is een vliegtuig van
het militair vliegveld Novar boven Firth of
Moray omlaag gestort en in zee verdwenen.
Piloot noch toestel werden teruggevonden.
De sensationeele race om de wereld
van drie Amerikaansche journalisten is,
in letterlijken en figuurlijken zin, uit
de lucht komen vallen, zoo onverwacht,
dat de juiste toedracht der zaak eenige
toelichting behoeft.
Waarom hebben juist nu drie menschen
tegelijk het plan opgevat een ren om de
wereld te maken? Immers er is niets nieuws
onder de zon: Philias Fogg reisde in 80 da
gen den aardbol rond, dr. Falconer wilde
een record van 20 dagen vestigen met be
staande luchtdiensten. Maar zijn plan faal
de, omdat het traject over den Stillen
Oceaan door de Pan American Airways nog
niet voor passagiersvervoer werd openge
steld. Zoodat de laatste schakel in dr. Fal-
coners reisschema ontbrak en de globetrot
ter op het strand van Manilla rustig op de
boot moest wachten.
Sindsdien is de toestand in, of liever bo
ven den grooten oceaan gewijzigd. Met de
groote China-clipper van de P.A.A. worden
reeds geregeld menschen vervoerd, doch
deze waren employe's van de luchtvaart
maatschappij. Toen evenwel eenigen tijd ge
leden ook de echtgenoote van een der be
ambten van het vliegveld te Manilla den
„oversteek" medemaakte, ontstond hierover
beroering in Amerika. De regeering heeft
dan ook tenslotte de vergunning uitgereikt
om passagiers te doen vervoeren op de lijn
San Francisco-Manilla. Den 16den van deze
maand heeft de eerste vlucht plaats, in wes
telijke richting, terwijl den 21sten October
de eerste China-clipper met passagiers van
de Philippijnen naar Amerika zal starten.
Nu is het dus inderdaad mogelijk de reis
om de wereld met behulp van bestaande
luchtlijnen te volbrengen, behoudens de
verbinding tusschen het Aziatische vaste
land en de Philippijnen, welk traject nog
per boot of met gehuurde vliegtuigen moet
worden afgelegd.
Drie concurrenten.
Drie groote Amerikaansche krantencon
cerns hebben nu besloten hun lezers het re
laas van een dergelijke vlucht voor te leg
gen. Het zijn: de z.g.n. Yellow Press van
William Randolph Hearst, die mej. Kilgal-
len 1) afvaardigde, de Scripps Howard
Press, voor welk concern den heer Ekins 2)
werd uitverkoren, terwijl de heer Kerian
voor de North American Newspapers Asso-
ciation reist.
Het drietal had de sportieve afspraak ge
maakt om alleen onderweg zijnde plaats te
bespreken voor de vliegtuigen, die hun in
oostelijke richting zouden brengen.
Al is deze race uitgeschreven ter gelegen
heid van de opening van den eersten passa-
giersdienst Manilla-San Francisco, toch is de
mogelijkheid niet uitgesloten, dat een van
de rivalen, en wel de heer Ekins een snel
lere vlucht maakt dan zijn beide collega's.
Want officieel staat wel de 21ste October
vermeld voor de eerste passagiersvlucht,
maar besprekingen zijn nog gaande om ook
voor het op 16 October vertrekkende vlieg
tuig uit Manilla passagiersvervoer open te
stellen. En zooals de zaken er thans voor
staan maakt de heer Ekins de beste kans
om voor den 16den October op de Philippij
nen te zijn.
De K.N.I.L.M. naar de Philippijnen.
Zijn reisschema houdt ook nog een
zeer belangrijke vlucht in. Hü heeft n.L
een vliegtuig van de K.N.I.L.M. gechar
terd om van Balikpapan via Tarakan,
Malabang en Ho-Ilo naar Manilla te
vliegen. Dit zal de eerste keer zijn, dat
de KN.I.L.M. van Nederlandsch-Indië
naar de Philippijnen vliegt, een voorbe
reidende vlucht dus voor de aansluiting
van de Indiëlijn der K.L.M. op Amerika.
De journalist Ekins heeft, evenals zijn
beide collega's, zich nog bevindend in de
Hindenburg, de K.L.M. verzocht een plaats
te reserveeren voor het Zaterdag uit Amster
dam vertrokken postvliegtuig de Kwak. Dit
was evenwel onmogelijk, daar de Indiëvlieg-
tuigen van de K.L.M. de laatste maanden
zeer vol zijn en zelfs de laatste plaatsen uit
verkocht zijn voor alle nog te vertrekken
toestellen tot in November. De K.L.M. heeft
thans voor haar Indiëlijn 60 pCt. meer
vraag dan aanbod. Doch te elfder ure kon de
heer Ekins nog een plaats krijgen, waartoe
hij de gereserveerde plaatsen van een En-
van Dinsdag 6 October 1936.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te
1934
1934
1930
250
STAATSLEENINGEN.
4 NcdcrL
4 N.d-lndië
5K DuiUchiand
Idem met verklaring
B ANK-INSTELLINGEN.
Amstcrd Bank
Handel Mpij. CerL v.
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND B1NNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Dclit Cert
NederL Ford
Philips GloeiL Gem. Bezit
Unüever
INDUSTR. OND. BU1TENL
Am. Smelting
Anaconda .eet
Bethleh. Steel a
Cities Service
Kennecott Coppcr
Steel comm.
U. S. Leatber
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden te*
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Esplor. Mij. a
Kedjaug Lebong a a
PETROLEUM.
Dordtacbe Petr. a
Kon. Petr.
Per lak a a
Philips Oil e i a
Shell Union a e
Tide Water e e a
RUBBERS.
Amsterd. Rubber t
Deli Bat. Rubber a
Hessa Rubber a
Oostkust a
Serbadjadi e e a
latere. Rubber a
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot a
.Al
Deli Batavia.
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchiaon Topeka
Southern Paciiic
Southern Railw. CerL
Union Paciiie
ÉjNoteering per 50. z) ex-coupon
fEicliim. PROLONGATIE voi itfe koen
WISSELKOERSEN A \M
Vorige
koers
100
W'Vis
21'/,
23»/,
143»/,
1(5
68'/.
131
130
53
74»/,
254'/,
220
152»/,
64
30»%,
54»/m
3»/.
57'/,
3'/.
388
132
114
28'/,
21 00
169
275
342
366
97
34 V»
18u/i6
157/i»
214
116
146V,
57'/,
108
218/l6
JVi«
79»/,
243V,
285i/,
266V,
63V,
35t/l#
18
1051/,
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
100»/,
99'/,
21
23»/,
231*
100'/,
23'/,
1«2>*
67
130
66-1*
66-'/,
651* 6
41-V,
40'/,
731*
73»/,
218-6
150'/a-l
216 1*
151'/,
216 7
150'/, 1
211»/, 6
15oi-lè
64
30^,-1
34
3'Vw
39'/,
56'/,
30W»
3»/,-'/»
39»/,
56|
301-1%,
J|'/M
39'/,
56|-"/»
30"/»-}
39»/,-V.
380 2
131
11U-1
27'/,
379-801
3'8-9
3 81*-9
112
3641* 5
48
34'/,
l»i-6/»
15»/w
363»/,-5
361}-4|
363V,-i
18'/w
15H/»
181-»/,,
15-V»
18-»/,
15-i/u
210.'/,
2101
H5è-'è
107'/,
208-91*
115
207J 91
U «V,
79 1*
78'/,-9
80-V,
78'/, V,
278-75
265
61V,
34»/,
18'/,
278
264»/,-
34»/,
278
34j
NIET OFFICIEEL
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm ,ii,
Oslo
Madrid
3'/, pCl
'Ezdividend.
Vorige
koers
>89»/,
935'/,
75.75
8.89
32.05
43 87»/,
40 62V»
47.00
46 00
00.00
Hedea 3 pCt
Koers op
heden 2 uu.
1.881*
9.26
75 821/,
8.82
31.83
4335
00.00
00 00
00.00
00 00
gelsch echtpaar moest uitkoopen. De Hin
denburg, die Vrijdagavond te Frankfort
moest aankomen, had met tegenwind te kam
pen en verscheen eerst Zaterdagmiddag om
3 uur boven Frankfort, zoodat de Ameri
kaansche journalist zijn aansluiting op de
Kwak miste. Hij heeft terstond een extra
vliegtuig van de K.L.M. gecharterd, de Fla
mingo, waarmee gezagvoerder Tepas hem
van Frankfort over Weenen naar Athene
heeft gevlogen, waar de heer Ekins nog
ruimschoots op tijd was voor het Indiëvlieg-
tuig.
Vrijdag 9 Oct. zal hij nu in Indië zijn,
waar hij met het lijntoestel van de K.N.I.
L.M. den volgenden dag reeds naar Balik
papan vliegt om vandaar met het reeds ge
noemde extra-vliegtuig naar Manilla het
luchtruim te kiezen.
De heer Ekins zal dus 13 October te Ma
nilla zijn, dus drie dagen voor het vermoe
delijke vertrek van de eerste China-clipper.
Zijn beide rivalen zijn minder fortuinlijk
geweest. Mej. Kilgallen is van Frankfort met
den lijndienst naar München gevlogen en
gisteren bracht de Deutsche Lufthansa haar
naar Rome, vanwaar zij per trein naar Brin-
disi is vertrokken, om daar in het toestel
van de Imperial Airways te stappen. De
heer Kerian zal met hetzelfde toestel van de
I.A. naar Alexandrië vliegen Hij vloog met
een extra-vliegtuig van de Lufthansa van
Frankfort naar Bazel en heeft daar den
nachttrein naar Brindisi kunnen pakken. Dit
tweetal volgt deze route: via Basra, Delhi
en Calcutta naar Penang, waar zij Zondag j.1.
October aankomen. Van Penang brengt de
I.A. de reizigers naar Hongkong, waar zij
met een extra-vliegtuig of met de boot naar
Manilla moeten gaan.
Wanneer de heer Ekins reeds te Manilla is,
staan zijn collega's nog op het strand van
Hongkong. De man van de Scripps Howard
Press heeft dus de beste troeven in handen.
1) Miss Kilgallen reist voor de Interna
tional News Service, welke ook de Hearst-
couranten bedient.
2) De heer Ekins maakt de reis als ver
slaggever van de United Press, in opdracht
van de Scripps Howard Press, het concern
van de New-York Telegram enz.
Iedere automobilist kan u dada tijk
vartallen, hoavaal kl/omatar par
uur zijn wagan haalt, maar dacht,
weinigen watan, hoavaal matar
za wal noodig habban om mat
dia vaart ta stoppan I
HUISHOUDGOED.
Wist u, dat u zoo goed keukenhanddoeken
kunt breien?
Om maar héél eerlijk te zijn: Ik wist het
niet! Ik kwam laatst in een soort modél-
huishouden; alles was vóór de koffie al
keurig allemaal aan kant; en moeder de
vrouw genoot van de koesterende late
stralen van het herfstzonnetje, terwijl ze
breide: een blokjes-lap van blauw met 'n
beige middenstuk. „Wat moet dat worden?
'n Borstlap?" Ze keek mij diep-verontwaar-
digd aan: „Herken je het heusch niet? Het
wordt een keukenhanddoek!" Natuurlijk
vroeg ik direct het hoe en wat, om er in
een van mijn huisvrouwbrieven van te kun
nen vertellen. Zij werkte met everlasting-
breikatoen, waarvan zij wist, dat het goed
bleef in de wasch, maar u kunt ook ander
breikatoen gebruiken; u moet echter wel
vooruit vragen of het goed wasch- en zon-
echt is. Zij gebruikte 2 aluminiumnaalden
No. 3 1/2; haar beige blokjes werden dan
ongeveer 7 c.M. breed en 8 c.M. lang; maar
wat doet het er toe of uw blokjes kleiner of
grooter worden?
U begint met den blauwen rand; zet 182
st. op; aan iedere zijde dient 1 st. als kant
steek; die wordt niet meer genoemd. Nu
goed opletten: 1ste naald (dit is de aver.
zijde) A 10 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2
aver.; van A af herhalen tot het einde van
den toer. 2de naald (dat is de rechte zijde)
A 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 10 aver.;
van A af herhalen tot het einde. 3de n.: als
de 1ste; 4de n.: 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., 12
r.; ook dit weer herhalen; 5de n.: 12 aver.,
2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver., wederom her
halen; dat herhalen weet u nu wel; dat
schrijf ik niet meer op. 6de n.: 2 r., 2 aver.,
2 r., 2 aver., 12 recht. 7de n. als de 1ste; 8ste
als de 2de; 9de als de 3de; 10de als de 4de;
11de als de 5de; 12de als de 6de; 13de als
de 1ste; 14de als de 2de; 15de als de 3de
naald. Na deze naald begint het versprin
gen van het patroon. De 16de naald wordt
alzoo: 10 aver., 2 r., 2 aver., 2 r.; 2 aver., 2
r.; 17de n.: 2 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver.,
10 r.; 18de: 10 aver., 2 r., 2 aver., 2 r., 2 aver.,
2 r.; 19de: 2 aver., 2 r.; 2 aver., 2 r.; 12 aver.
Ik geloof niet, dat het noodig is, het nog
verder precies te beschrijven; het patrcon
wijst zich vanzelf aan. By de 31ste naald
verspringt het patroon weer op dezelfde
wijze. Als u 45 naalden gebreid heeft, moet
u dus bij de 46ste wederom verspringen;
nu komt bovendien het beige centrum aan
de beurt. Brei eerst 3 blokjes in blauw; laat
dan deze draad hangen en hecht het beige
breikatoen aan. Hiermee werkt u het ge
wone gevlochten matjes-motief: steeds 10
recht, 10 averecht tot u aan den anderen
kant ook weer 3 blokjes in blauw over
houdt. Laat daar de beige draad hangen;
hecht een nieuwe blauwe draad aan en brei
daarmee de drie laatste blokjes; daarna
terug; op de grens van blauw en beige slaat
u de beige draad om de blauwe heen en
werkt daarna alleen met beige verder; om
het „matje" mooi te krijgen moet u 10 recht
op 10 recht en 10 aver. op 10 aver. werken;
aan het einde natuurlijk weer de blauwe
rand.
Nu wijst zich verder het werk zelf aan;
om de 15 naalden, dus op 't zelfde punt, dat
de blauwe rand verspringt, laat u ook de
beige blokjes verspringen; dan werkt u 10
st. recht op de 10 aver. en 10 aver. op de
10 rechte. Zoo ontstaat het „gevlochten"
middenpatroon.
Met 12 beige blokjes boven elkander is
de handdoek groot genoeg. Nu breekt u de
2de blauwe draad en de beige draad af en
daarna werkt u verder de blauwe rand net
precies als in het begin. Als de rand even
breed is als aan de andere zijde (dus 45
naalden in blauw) kant u het werk af en
haakt ten slotte én of twee lusjes aan de
hoeken.
Dit is de allereenvoudigste manier. U
kunt het een beetje mooier maken, door het
woord: „Handdoek" in kruissteek merk-
hoofdletters) in het midden van den laat-
sten blauwen rand te werken. Hiervoor
kunt u een plaatsje maken, door na 15 naal
den in blauw precies in het midden in
plaats van blokjes 80 steken in tricotsteek
te breien; die 80 st. moeten 15 naalden her
haald worden; daarna gaat u weer door in
het patroon.
De tricotsteek is (misschien herinnert u
het u nog?) 1 naald recht; de volgende naald
averecht terug.
Werk dus eerst het patroon (5 blokjes)
en dan de 80 st. recht; weer het patroon:
5 blokjes; volg. toer: 5 blokjes; 80 st. aver,
5 blokjes; enz.: 15 naalden lang.
Als u het aardig vindt, kan ik meer van
deze soort werkjes beschrijven; de model
huisvrouw had er een mooi boek mee vol
en wilde me graag nog andere patroontjes
opgeven, b.v. pannedoekjes en kleurige
dikke kleedjes onder de warme schalen en
borden op tafel en dergelijke!
Dat is dan voor een volgend maal!
HERFSTGERECHTEN.
De herfst brengt ons de appel-oogst en
met het verschijnen van die algemeen ge
liefde vrucht houden we ons gereed om er
niet alleen op de vruchtenschaal, maar ook
in de keuen een dankbaar gebruik van te
maken., in onze nagerechten (appelmoes,
appelcompote, rijst met appelen, appeltaart,
enz. enz.), maar óók in onze hoofdschotels.
Haas en konijn met appelmoes, rolpens
met gebakken appelschijfjes, gebraden ap
pelen met een gehaktvulsel het zijn alle
combinaties, die ons min of meer bekend
zijn geworden.
Maar er zijn nog veel méér mogelijkhe
den om den appel op zijn voordeeligst te la
ten uitkomen, en onze keus behoeft dan
zelfs in het geheel niet op bepaald dute ge
rechten te vallen. Om maar eens een voor
beeld te noemen: kent u het gebruik van
zure appelen door roode kool of door ge
stoofde bieten? De gerechten worden op die
manier veel smakelijker dan met de ge
bruikelijke toevoeging van azijn.
Verder zouden wij nog willen wijzen op
verschillende „gemengde" slaschotels, waar
in de appel een rol speelt. U kent b.v. de
huzarensla en de haringsla, maar ook an
dere samenvoegingen zijn niet te versma
den: de roodekool-sla met appelen b.v. of
de selderij-sla, waarvan hier de recepten
volgen.
En wie op een vleeschloozen dag de „rol
pens met appelschijfjes" wenscht te ver
vangen, die kiest de „linzenplakjes met ge
bakken appelen", waarvan wij U ook het
recept zullen geven.
Sla van zure appelen, knolselderij, biet en
uien (4 personen).
4 groote zure appelen, 1 middelmatig
groote gekookte biet, 1 groote uit, 1 kleine
selderijknol, 4 eetlepels slaolie, 2 eetlepels
azijn of citroensap, 2 tweelepels Maggi'*
Aroma.
Schaaf de gekookte biet fijn of snijd ze in
dobbelsteentjes; raps of hak de ui en schaaf
of rasp den appel en de selderij fijn. Roer
de olie met den azijn (of het citroensap) en
de Maggi's Aroma door elkaar en vermeng
daarmee de door elkaar geroerde sla-be-
standdeelen.
Sla van roode kool met appelen (4 per
sonen).
1 kleine roode kool, 3 a 4 groote zure ap
pelen, 1 preitje, 4 eetlepels slaolie, 2 eetle
pels azijn of citroensap, 2 theelepels Maggi's
Aroma.
Schaaf of rasp de roode kool fijn; rasp
ook de appelen en snipper het preitje. Meng
alles door elkaar en maak de sla aan met
de dooreengeroerde olie, azijn (of citroen
sap) en Maggi's Aroma; voeg er naar smaak
misschien 1 theelepel suiker bij.
Linzenplakjes met appelen (4 personen).
250 G. (1/2 pond) linzen, 1 uitje, 1 eetle
pel dikke tomatenpurée, 1 ei, wat peper,
nootmuskaat en zout, 3 theelepels Maggi's
Aroma, een paar lepels paneermeel (of ge
stampte beschuit), 4 groote zure appelen,
ongeveer 100 G. boter.
Kook de linzen gaar in ruim koend water
met wat zout (ongeveer 1 uur), breng ze
dadelijk over op een vergiet en laat ze goed
droog uitlekken.
Fruit de gesnipperde ui met een derde
van de hoeveelheid boter lichtbruin; roer
er de tomatenpurée door, de kruiden' en de
Maggi's Aroma.
Maal of wrijf de linzen fijn, meng er het
gefruite uienmengsel en het ei door en voeg
Ür-ül als het voor de stevigheid noodig
,7..wat Paneermeel of gestampte be
schuit by.
Vorm het deeg tot ronde plakjes (als
rolpensschyven) en bak die in de koekepan
met de rest van de boter aan weerskanten
mooi bruin.
,ten sulotte de gewasschen (niet ge-
.childe), geboorde en in vry dikkep lakjes
gesneden appeien de2elfde pan Qok
een schhffp1 T Leg °P elk Un«nplakje
een schyfje appel en schik dan alles od eon
wrw.nhd» schotel me, „e ^eZS'S
N V ALKMAAR5GHE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 5 Oct. 1936. Op de heden ge
houden veiling werd betaald voor: Aard
appelen per 100 K.G. 1.20-/ 1.80; Andij
vie per 100 stuks 0.50-/ 1.80; Appelen
kwl /0205rBdl 10'50: Bloemendaler
M In VS' Bloemk001 >e s. 8-/ 14, 2e s.
löolf 2 8onn (frenk0°1 per 100 stuks
f I-2TA Bleten t*1 100 K-G- f 0.60-
T 1.60; Druiven per 100 pond 7-/ 20; Gele
koo per 100 K.G. 1.10-/ l.60; GroSe
K°n0nl f'50' Kropsla 0.50—2.90
Knolseldene 2-f 3.30. Komkommers
S en Meloenen 6—15 Der ion
stuks; Peren per 100 pond 4__/ 13. Prei
1-50 5.80, MM,
90 cent, Radijs 0.60—1 6n
1.20 en Wortelen 2-f 4 derie 05q
Postelein per bakje 1024 cent-0 100 bos.
per 100 K.G. 1-/ 2.60. Sn?„' °°de ko^l
16—81 cent; Spruiten 3 50—Zn® Per bak
boonen 6ll per i00 pond. I e» Snij.
cieboonen per zak 0.50—f 3. 'T b' «Per-
100 pond 1.50—4.50; Uien per
WiUo, L K o.
AMSTERDAM, 6 Oct. 1938 On
gehouden aardappelenmarkt 'warL heder»
zen onveranderd. Aanvoer 92000 Kq
PURMEREND, 6 Oct. 1936. 0n h
gehouden weekmarkt waren f heden
prijzen als volgt: anvoer en
Gem. Kaasbeurs. Verhandeld 17
wegende 52000 K.G. Hoogste „,Part^e6.
Handel matig tot goed. 2l.
Kaas. 12 stapels Kleine boeren «>n
3 stapels Goudsche 21 en 3 stanni. S°-
vette 24, per 100 K.G. 840 K.G Bntl
1.51, weiboter 1.40—1,45 n r >45
Vette koeien 34^'j
«koeien 80—
768 Runderen, w.o. 350
cent per K.G.; 195 Geldekoefen an
161 Melkkoeien 110—/ 220- 62 Stio
—50 cent per K.G.; 13 Paarden 60—ZiZ
slacht 40—43 cent per K.G.; Aü
kens 14-/ 27; 419 Biggen 6-ƒ 12
Schapen 8—24; 94 Bokken 3-1/
Kipeieren f 4.505 en Eendeieren
per 100 stuks; Piepkuikens 57^—eo
en Oude kippen en hanen 22^—40
K.G.; Konijnen 0.30—1.60; Eenden ?rZ
40 cent; Duiven (per paar) 40 cent- o,*.
1.50-/ 3; 75 Eendeneieren A a.50- m
stuks Kippeneieren A 4.80—5.30- ïhn V
Kipeneieren B 33.50. k
Coöp. Centr. Eierveiling Purmerend n i
(Afd. eieren). 125000 stuks EendewT
2.30-/ 2.90; 70000 stuks KippenX
waarvan de prijzen als.volgt: 70—80
4.80-/ 5, 65-66 4.76-/ 4.80, 63^
4.60-/ 4.70, 60-62 4.50-/ 4 65 SgJ,
4.45—4.60, 56—57 4.40—4 50 sTI
4-/ 4.30, 50-52 3.60-/ 3.85 en «J
2.65—3.50.
SCHAGEN, 5 Oct. 1936. Octoberpaarden
markt. Aangevoerd 157 stuks, waarvan «oort
en prijzen als volgt: Veulens 65—140
1 K-jarige paarden 140—225; 2K-jari»
paarden 175—f 300; Rijtuigpaarden 255
f 375; Werkpaarden 200—350; Slacht-
paarden 100—175; Hitten 80—27!
Handel goed. 1
BROEK OP LANGENDUK, 6 Oct 1934
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
10000 K.G. Aardappelen: Eigenheimoi
1.801.90, Schotsche muizen 1.40, BL
Eigenheimers 1.80—/ 2.40, Drielingen
1.40, Bonken 2.20; 875 KG. Tomaten:
A 4.70—4.80, B 5.50, C 3.40-/ 3.50
CC 2.10; 34000 K.G. Uien: gele nep 5.20
5.60, geie drieling 1.50—1.70, gele
uien 1—/ 1.60, grove 1.40—1.60; 6700
K.G. Bieten 0.50—1.70; 11000 K.G. Peen
7090 cent; 600 K.G. Druiven: Franken-
thaler 20.10—24, Alicante 19.20-
24.90; 540 K.G. Snijboonen 16.40—20;
300 K.G. Slaboonen 310.80; 500 KG.
Rammenas 1.40—2; 23000 KG. Roode
kool 1.10—2.30; 19000 K.G. Gele kool 1
1.40; 184000 K.G. Vroege witte kool 80
—90 cent; 2100 K.G. D. witte kool 1.20,
alles per 100 KG.; 800 stuks Groene kool
1.90—2.30; 33000 st Andijvie 50-70 ct;
2000 stuks Bloemkool le s. 8.3011.60,
2e s. 2—3.70.
NOORDSCHARWOUDE, 6 Oct 1938.
(Noordermarktbond). 108000 KG. Aardap
pelen: Schotsche muizen 1.10—/ 1.60.
Groote 2—2.40, Drielingen 1.50—/ 1-80.
Eigenheimers 1.90—2, BI. Eigenheimer»
1.80—2.30; 31000 K.G. Uien: 0.90—
1.50, groote 1.5d1.70, drielingen 1.10
1.80, gele nep 5—5.60; 7000 KG.
Peen 70—90 cent; 2500 K.G. Spercieboonen
3.10—15.50; 5700 K.G. Roode kool 1J0
2.30; 550 K.G. Gele kool 1-1 1-»:
61500 K.G. Witte kool 0.80—0.90, alles
per 100 K.G.
PURMEREND, 5 Oct. 1936. „Afslagver.
Beemster, Purmerend en Omstr." Aardap
pelen: BL Eigenheimers 5168 cent en
Bonte 6386 cent per kist, 25 K.G.; Sla
boonen: dubbele 0.45—1.30, dubb. z. dr.
0.45—2.45 per kist, 15 KG.; Snijboonen:
Stok 1.65—/ 3.60 per kist, 15 KG.; Perzi
ken 2.10—10.60 per 100 stuks; Komkom
mers 1—/ 4.40 per 100 stuks; Tomaten: A
0.36—/ 1.25 en C 30—74 cent per 10 KG-l
Witlof 0.85—1.40 per 10 K.G.; Bloem
kool 1.90—/ 10.60, Roode kool 3.20—
6.40, Savoye kool 1.50—/ 4.90 per 100 st;
Spruitkool 0.8012 per 15 K.G.; Boer®I
kool 30 cent per 10 K.G.; Spinazie 19-*78
cent, Postelein 30—53 cent per kist, 6 K;G"
Sla 0.50—1.60 per 100 krop; Andijvie
8—28 cent per kist; Radijs 50 cent; Bieten
2555 cent per kist; Wortelen 3.101 Jjy
per 100 bos; Uien 38—51 cent, Uien, drielin
gen 22—30 cent, Uien nep 94—74 cent per
25 K.G.; Prei 6.80—8.90 per 100 b<*
Druiven: Frankenthalers 1-35f 1-W
Alicant 1.20—1.80 per kist, 15 pond. M
loenen: Suiker 2—14 per 100 stuKS'
Appels: Zoete Belleflur f 1018»
marck-appel 814, Bramley Seea
16, Jaclebel 5—23, Notaris-appw -
f 16, Present van Engeland 81 l®-
nette, goud 8—19, Sterappel 9-*
Transparante de Cronsels 10—' ,g
per 100 K.G. Peren: Beurré Hardy o-*
Beurré Lebrun 5-1 18, Boerengroen
11.50, Comtesse de Paris 8, Cu re
4, Doyenné du Comice 1 20S jgt
deau 4—16, L'uchess Williams
St. Germain peer 1 71 10, ^ie®e5„ 10,
man 9—/ 15, Kamperveen 7.50
Louise Bonne 10—36, Maagdenpe«
15, Nouveau Poiteau 1 3—/ yjenne
Laboureur 8—22, Triomphe1 de
1 419, Vertilon 8.50—/ 1*> „yy,
louwtje 6.50—/ 12.50 en Winterjan
13. Alles per 100 K.G. .g jj«p
WARMENHUIZEN, 5 Oct. 1936.
1 5.40; Uien 1.40 en Witte kool 80 c
Aanvoer: 225 K.G. Gele Nep;
Uien; 33600 K.G. Witte kooL