fllcmaiial-E.D.0.1 Arrondissements Rechtboek te Alkmoor. De automobiel-show te Parijs. Stakingen en betoogingen. Een ambtenaar omgekocht. ZONDAG a s.2 uur: JUctdsaakem. (Slot) Het wufte Den Helder. Voor den kantonrechter te den Helder stond eenige maanden geleden terecht de caféhoudster J. M. C. uit die plaats, verdacht van overtreding van de Drankwet. Verdachte zou n.L in haar café, zonder hiervoor toestemming te hebben gehad van den burgemeester van den Helder, een twee tal meisjes in dienst gehad hebben. Het vermoeden was n.L gerezen dat bü genoemde caféhoudster, meer voor het ple zier van de heeren matrozen, een tweetal meisjes waren, die de gasten aangenaam zouden moeten bezig houden. Om dit te onderzoeken had de agent van politie G. de Haan uit den Helder zich in burgerkleed in g met een collega in genoemd café begeven en daar gezien hoe één der meisjes, mej. M. G. v. Boven met een lid der Nederlandsche marine aan het biljarten was. Een ander meisje, de zuster van M. G. v. Boven, J. v. Boven, had zich aangenaam bezig gehouden met een anderen gast. Zoodra de caféhoudster de binnengetredenen had herkend had zij één der meisjes onmiddellijk bevel gegeven voor koffie te gaan zorgen, terwijl het andere door haar haastig een muts toegeworpen had gekregen, om den indruk te wekken, dat ze een bezoekster was. Deze feiten werden vrijwel analoog weer gegeven door de verschillende getuigen a charge. Een drietal door de verdediging gedag vaarde getuigen décharge legde verklarin gen af, waaruit zou moeten blijken, dat de beide meisjes niet in opdracht van de café houdster hadden gehandeld, doch uit eigen beweging in het café waren geweest. De officier van justitie achtte het ten laste gelegde bewezen. Hij vond het al een zéér verdachte manoeuvre om de twee meisjes zoo vlug weg te werken, toen de twee poli tieagenten waren binnen gekomen. Spreker achtte het vonnis van den kantonrechter, dat 40 of 10 dagen luidde, zeer redelijk en vroeg bevestiging hiervan. De verdediger, mr. Buiskool, vond de kwestie van de lokvinken in het geheel niet bewezen. Spr. concludeerde tot vrijspraak, subsidiair clementie. Uitspraak 20 October. Hardhandige schuldeischers. H. L. en B. de V„ beiden arbeider te Wie- ringen, hadden gemeend van den uitvoerder, A. L. Bruijnooge, een bedrag van 15 ca. ieder te vorderen te hebben, terzake van verrichten arbeid. Te dien einde begaven zij zich op 12 Juli naar de woning van Bruijnooge met het verzoek hen ieder hun vordering te willen betalen. Bruijnooge be rekende het bedrag, dat hij aan ieder van hen verschuldigd was 7.50 ca. en toen de schuldeischers hiermede geen genoegen namen, had hij hen aangeraden hierover eerst te praten met den aannemer van het onderhavige werk, den landbouwer A. Ha verkamp uit Middenmeer. Deze had echter geweigerd meer dan 7.50 aan ieder der verdachten te betalen en toen ook Bruijn ooge weigerde, aan den gestelden eisch tot uitbetaling van 15 aan ieder te voldoen, waren de beide schuldeischers tot geweld plegingen overgegaan. Zoodanig hadden zij Bruijnooge mishandeld, dat deze onder den druk van hun bedreigingen eindelijk toch het gevraagde bedrag had afgegeven. De officier, die o.m. afpersing ten laste gelegd had, achtte dit niet bewezen en vroeg ten aanzien hiervan vrijspraak. Terzake mis handeling eischt spr. een gevangenisstraf voor ieder der verdachten voor den tijd van 1 maand. Uitspraak 20 October. Dood door schuld? Op 20 Juli waren in de hooischuur van den veehouder J. B. te Zijpe een tweetal ar beiders bezig met het binnenhalen en op tassen van hooi. Hiertoe werd gebruikt een takel die aan een balk in den nok van de schuur was bevestigd. Telkens werd een vracht hooi van ongeveer 200 K.G., welke uit het land werd aangevoerd, door middel van genoem den takel naar boven geheschen. Op een gegeven moment liep de takel klem en juist toen een derde arbeider, zekere A. Kamper uit Zijpe, zijn medewerking zou komen verleenen, brak het touw, waarmede de katrol bevestigd was en kwam neer op het hoofd van Kamper, die door de opge- loopen zware verwondingen aan het hoofd vrijwel onmiddellijk overleed. Onder ten laste legging van dood door schuld had zich te dezer zake te verant woorden de eigenaar van de boerderij, de veehouder J. B. uit Zijpe. Het was n.1. komen vast te staan dat het touw waar mee de takel in den nok was bevestigd, to taal versleten was en in het geheel niet be rekend om de zware lasten hooi te torsen. Uit het getuigenverhoor, waarbij o.a. de rietdekker A. Mors uit Zijpe en de des kundige, B. H. Knoppe, employe van de N.V, Ver. Touwfabrieken te Rotterdam, werden gehoord, kwam vast te staan, dat het touw het laatst was gecontroleerd in 1934. Voor dien tijd gebeurde dit regelmatig door den rietdekker Mors, aangezien de eigenaar der boerderij, B., hoogtevrees had en niet zelf den toestand van het touw kon gaan onder zoeken. De officier van justitie was van meening, dat de eigenaar verantwoordelijk gesteld moest worden voor dit noodlottig gebeuren De toestand waarin het touw zich bevond, was hoogst ondeugdelijk geweest. Spr. eischte een geldboete van f 200 of 60 dagen hechtenis. De verdediger, mr. Langeveld, hoopte, dat dit gebeuren aanleiding zou kunnen worden, dat de veiligheidswet ook op de boerenbe drijven van toepassing zou worden. Pleiter vond niet dat verd. verantwoordelijk gesteld moest worden voor het gebeurde. Het touw werd altijd door Mors gecontro leerd en verd. vertrouwde erop dat dit af doende geschiedde. Bovendien had de getrof fene niets op den hooiberg te maken. Hij was zoogenamd komen helpen, doch uit het getuigenverhoor was gebleken, dat zijn hulp geenszins noodig was geweest. Per slot van rekening had ook wel een van de directe familieleden van B. door den vallen den takel getroffen kunnen worden, en in dien verd. eenig vermoeden van den slechten toestand zou hebben gehad, waarin het touw verkeerde, dan zou hij zeer zeker niet heb ben nagelaten dit onmiddellijk te doen ver vangen. Pleiter concludeerde op grond van dit alles vrijsjraak, subsidiair drong hij met klem op clementie aan. Uitspraak 2"> October. Sport VERRADERLIJKE VINGERAFDRUKKEN. Een bekentenis ter zitting Een nog jonge man heeft zich gisteren voor de rechtbank te Amsterdam te verant woorden gehad: diefstal is hem ten laste ge legd. Het is een eenvoudige zaak, die de aan dacht van het rechterlijke college vraagt, doch duidelijk blijkt er het groote nut uit van de dactyloscopie, het systeem om door middel van vingerafdrukken den misdadi ger te identificeeren. De jongen hij is sedert geruimen tijd werkloos wordt ervan beschuldigd in een pensioen op den Achterburgwal te Amster dam een muntmeter te hebben opengebro ken. Van de ruim 30 had hij er zich 18 toegeëigend. Een bescheiden dief, gedreven door den nood van het oogenblik. Tegenover politie en rechter-commissaris hield hij pertinent vol onschuldig te zijn. Niemand immers had hem bij zijn duister werk gezien. De „stille getuigen" zouden hem noodlottig worden. De dactyloscopi- sche dienst trof achter op den meter twee vingerafdrukken aan. Er zijn punten van overeenkomst te over en het staat onom- stootelijk vast, dat het deze verdachte is, die ze daar heeft achtergelaten. De president van de rechtbank houdt hem dit feit voor. Zou je nu niet liever bekennen. Je vin gerafdrukken zyn immers gevonden De jonge man in de verdachtenbank aar zelt even. Ook tegenover zyn verdediger, die hem in het huis van bewaring had opge zocht, had hy zyn onschuld volgehouden. Thans, in de rechtszaal, aarzelt hy endoor tekent. „Ja, ik heb het gedaan, ik had honger en nam het geld". De officier vorderde een gevangenisstraf van zes maanden. De verdediger mr. M. van Voolen, be pleitte clementie. Vonnis 27 October. Voetbal. SCHOTLAND—DUITSCHLAND. Een volkomen verdiende Z0-over- winning der Schotten. Meer dan 50.000 toeschouwers hebben gis termiddag op het Ibroxveld te Glasgow den tweeden landenwedstrijd tusschen Schot land en Duitschland bijgewoond. Tot aan de rust wist het Duitsche elftal stand te hou den, in de tweede helft echter wist de Schotsche rechtsbuiten in het laatste kwar tier twee doelpunten te maken. Het Schot sche elftal heeft een wedstrijd gespeeld, welke inderdaad op zeer hoog peil stond. Het achtertrio was zeer moeilijk te passeeren in de middenlinie fungeerde spil Simpson als stopper, terwijl de vleugelhalfs daaren tegen hun voedende taak niet vergaten. In de voorhoede stonden vijf technici van su perieure kwaliteit, waarbij de vleugel Dela- ney-Walker nog een tikje meer uitblonk dan het overige deel. Tegenover dit elftal heeft Duitschland zeker geen onverdienste lijke prestatie verricht. Zij, die ook de ont moeting van Duitschland tegen Tsjechoslo- wakije te Praag hebben bijgewoond, verze kerden, dat de Duitschers te Glasgow beter voetbal speelden, dan in de Tsjechische hoofdstad, ondanks het feit, dat toen met 21 gewonnen werd. Inderdaad, een zwak punt in het Duitsche elftal was moeilijk te vinden, maar tenslotte waren de Schotten sterker in hun positie spel, terwijl ook hun technische kwaliteiten nog iets hooger moesten worden aangesla gen. In de eerste helft wisten de Duitschers door kranig tegenstand te bieden de score nog blank te houden, doch niet lang na de rust werd het overwicht van Schotland zoo groot, dat doelpunten wel moesten vallen. Automobili sme. waarmee men door een handeltje te ten het maximum-verbruik van de et" onder een zekere grens houdt. De h ^°tor der kan op deze wijze bepalen dat v- UN de Verdachte vrijgesproken. Het Gerechtshof te Arnhem deed heden uitspraak in de zaak tegen den landbouwer R. B. uit Wierden, wien poging tot omkooping van een ambte naar was ten laste gelegd en die deswege door de rechtbank te Almelo was ver oordeeld tot driehonderd gulden boete, subs. drie maanden hechtenis met ont zegging van de uitoefening van het kies recht voor den tijd van vijf jaren. Verdachte was er van beschuldigd, dat hij aan een mede-lid van den ge meenteraad een bedrag van vijfhonderd gulden zou hebben beloofd, als deze op hem wilde stemmen voor de benoeming tot wethouder. B. was tegen de uitspraak van de Al- melosche rechtbank in hooger beroep gekomen. Het Hof heeft thans het ten laste ge legde alsnog niet bewezen verklaard, het vonnis, waarvan beroep, vernietigd en den verdachte vrijgesproken. Worstelen. „S. S. S." NAAR GRONINGEN. Zaterdag zal in Groningen de steden- wedstrijd „S. S. S." Alkmaar—„K. D. O. Groningen plaats vinden. Voor dezen wedstrijd is een beker be schikbaar gesteld, welke reeds éénmaal S. S. S." gewonnen is. „S. S. S." zal natuurlijk op prijs stellen om daar nog maals te winnen en definitief dit kleinood in bezit te krijgen. Doch ook „K. D. O." schijnt ernstige plannen te bezitten om te willen winnen, zoodat de Alkmaarders het in Groningen niet gemakkelijk zullen krijgen. Er is door „S. S. S." goed geoefend, ook in verband met stedenwedstrijden die binnenkort in Alkmaar zullen plaats heb ben. >óórverkoop by de Sigaren magazijnen GERRITj3E, HARTLAND en PORSSIUS. PALEN BLIJVEN STAAN. Uitspraak in kort geding. De president der Amsterdamsche arr.- rechtbank mr. J. W. Huysinga. heeft van daag uitspraak gedaan in het kort geding, tusschen den heer N. Kerkdijk te Almelo als eischer en den eigenaar van de radio- centrale te Almelo, den heer Bakker, uit Hilversum als gedaagde. De radiocentrale heeft van de gemeente Almelo toestemming verkregen op de trot toir voor enkele huizen, palen te plaatsen voor het spannen van het distributienet. De heer K. had geweigerd de draden aan zyn huis te laten bevestigen. De centrale had toen vlak voor zijn huis een paa' laten zet ten. De huiseigenaar eischte in kort geding verwijdering van de palen. De president heeft de gedaagde voorzie ning geweigerd. De aanwijzigingen tot het plaatsen der palen zyn door de gemeente gegeven en uit gevoerd door de radiocentrale. Dat de pa len uitsluitend zyn geplaatst om eischer te plagen is niet gebleken. Toen de eischer de bevestiging van de leiding aan zijn huis weigerde, was een andere oplossing nood zakelijk. Of niet opzettelijk een oplossing is gekozen, die onaangenaam is voor eischer behoeft door den rechter niet te worden uitgemaakt, is de president van oordeel. Op deze gronden weigert de president tot betaling van de kosten, begroot op 55. Voor de radiocentrale trad op mr. Lens uit Hilversum. Voor eischer mr. C. Schlingemann uit Enschede. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Door notaris mr. C. J. de Lange te Alk maar werden Dinsdagmiddag 2 uur in café „De Onderneming" te Heiloo in één zitting verkocht: 1. Twee nog in aanbouw zijnde huizen met erven en grond aan den Kennemer- straatweg, elk perceel groot pl.m. 2.32 aren. Kooper M. G. J. van Rossum te Heiloo voor 4070. 2. Vier zoo goed als nieuwe huizen met erven en grond aan den Kennemerstraat- weg, resp. groot 4.32 aren, 3.32 aren, 2.75 aren en 2.32 aren. Verkocht voor 12215. 3. Een zoo goed als nieuw huis met erf aan den Kennemerstraatweg, groot 2.15 aren. Kooper R. Brouwer te Heiloo voor 2670. Genoemde huizen behoorden tot den fail lieten boedel van den heer C. J. Opdam te Haarlem. W ielrennea HET WERELD-UURRECORD VERBETERD. Richard brengt het op 45.398 K.M. Op de wielerbaan te Vigorelli by Milaan is de bekende Fransche wielrenner Maurice Richard er gisteren in geslaagd het wereld uurrecord te verbeteren en te brengen op 45.398 K.M. Het oude wereld-uurrecord stond op naam van Guiseppe Olmo (Italië) met een afstand van 45.090 K.M., gevestigd op 31 October van het vorige jaar op dezelfde baan. Richard is onmiddellijk na zijn aankomst te Milaan, Dinsdag, in den middag naar de Vigorelli-baan getogen. Hij draaide er twintigtal ronden de baan te Vigorelli is, naar men weet, 397 meter lang en be wees, dat hij in vollen vorm was. Hij maakte ronden van 33 seconden, later van 32 secon den en legde de beide laatsten respectieve lijk af in 30.2 en 30.4 sec. De weersomstandigheden waren Dinsdag reeds aanzienlijk veel beter. Na weken van regen was het fraai weer geworden en toen gisteren opnieuw bleek, dat de weersom standigheden er zich uitstekend toe leenden een poging tot verbetering van het wereld uurrecord te wagen, nam Richard onmiddel lijk het besluit daartoe. Om het wereld-uurrecord van Olmo te verbeteren was het noodzakelijk, dat de ge middelde tijd van een ronde 31.6 sec. be droeg. Hierin is de Franschman wonderwel geslaagd. Onderstaand staatje geeft een aardig over zicht van de houders met hun tijden van het meest begeerde wereldrecord, dat in de wie lersport bestaat: 11 Mei 1893, 35.325 K.M., H. Desgranges (Frankrijk); 31 October, 38.220 K.M., Julius (Frankrijk); 30 Juli 1897, 39.240 K.M., M. van den Eyn- dc (België); 9 Juli 1898, 40.781 K.M., W. Hamilton (Ver. Staten); 24 Augustus 1905, 41.110 K.M., L. Petit- Bret (Frankrijk); 20 Juni 1907, 41.520 K.M., M. Berthet (Frankrijk); 22 Augustus 1912, 42.122 K.M., Oscar Egg (Zwitserland); 27 Juli 1913, 42.306 K.M., (Duitschland); 7 Augustus 1913, 42.741 K.M., M. Berthet (Frankrijk); 20 Augustus 1913, 43.525 K.M., Oscar Egg (Zwitserland); 20 September 1913, 43.775 K.M., M. Berthet (Frankrijk); 18 Juni 1914, 44.247 K.M., Oscar Egg (Zwitserland); 25 Augustus 1933., 44.588 K.M., Jan van Hout (Nederland); 29 Augustus 1933, 44.777 K.M., Richard (Frankrijk); 31 October 1935, 45.090 K.M., Olmo (Italië); 14 October 1936, 45.398 K.M., Maurice Ri chard (Frankrijk), Dubois R. Weise Maurice (Van onzen correspondent.) De „Salon de 1'Automobile", zooals de jaarlijksche groote automobiel-tentoon stelling te Parijs heet, die tien dagen pleegt te duren, heeft ineens weer het noodige leven in Parijs gebracht. Het aantal provincialen en vreemdelingen dat daarvoor, voor het meerendeel per auto, naar hier komt, is zóó groot, dat het verkeer in het centrum elk oogen blik vastloopt, en in de omstreken van het Grand-Palais, waar de auto's van de bezoekers in eindelooze rijen stnan te wachten, is er bij tijden in het geheel geen doorkomen aan. De Salon zelf, in verband met de tijdsom standigheden sobertjes maar smaakvol aan gekleed, brengt dit jaar weinig sensation- neels Dat is te begrijpen. In een tyd als die welken we beleven kan men niet verwach ten dat een fabrikant, die over het alge meen al heel blij is dat hij aan den gang kan blijven en zijn onkosten dekken, zijn heele fabricatie zal gaan omgooien, en zich de enorme kosten getroosten die de aan schaffing van de noodige nieuwe machines meebrengt, zonder de minste zekerheid te hebben dat hy ze er weer uithalen zal. Zijn er dus op mechanisch gebied uitvindingen gedaan die ingrijpende wijzigingen zouden motiveeren, dan blijven dip voorloopig in portefeuille. Maar dat neemt niet weg dat er toch altijd wel een stuk of wat kleinere verbeteringen te vermelden vallen, die de technici onbeteekenend noemen, maar waar de gebruiker zijn voordeel mee doet. Ze betreffen dit jaar in de eerste plaats de carrosserieën, die bij de meeste merken nog niet definitief van vorm geworden zijn. Nu de eerste stroomlijn-razernij voorbij is zijn ook de overdreven-theoretische bedenksels verdwenen, waar men zich, na een ritje, met een stijven nek en kramperige beenen uit wringen moest. De wagens zijn „bewoon baarder" geworden, ook al moest daarvoor een enkele maal een concessie van de ideale lijn worden gedaan, en ook al blijven voor een Hollander met naar onze opvattingen normale afmetingen de plaatsen die hem in de goedkoope Fransche wagens worden toe bedeeld aan den kleinen kant. Het is vooral in de breedte dat de wagens uitgedijd zyn, en het is gewoonte geworden, als gevolg van het bijna overal verdwijnen van de tree planken en van het grootste deel der achter- spatborden, dat er drie plaatsen zijn op een bank. By een van de modellen van Panhard- Levassor is daaruit de logische conclusie ge trokken, en is de plaats van den bestuurder in het midden aangebracht, hetgeen meteen de oplossing brengt van de nog altijd be twiste vraag of het stuurwiel rechts of links zitten moet. Bij deze zelfde fabriek vindt men een interessante oplossing van het toe passen van de stroomlijn ook op den onder kant van den wagen, die doorgaans bij het afmaken vergeten werd, en waarvan het niet minder belangrijk is dat er zoo weinig mogelijk uitsteeksels en onregelmatigheden aan zitten. De noodzakelijkheid het vastliggen op den weg zooveel mogelijk te bevorderen, nu de gemiddelde snelheden steeds grooter wor den, maakt dat de koetswerken en chassis zoo laag mogelijk geworden zijn als maar eenigszins mogelijk is. Daardoor kan de ver- bindingsstang die de kracht van den motor naar de achteras overbrengt niet meer onder den vloer vallen, en de buis waarin hy draait vormt een overlangschen bobbel, waarvan degenen die achter in zitten, voor al als ze met hun drieën zijn, nogal wat last hebben. Daar zullen we ook aan moeten wennen, zooals aan de lage zoldering en aan de te kleine ruitjes Maar hoe goed be grijpen wij den Parijschen diplomaat die van die nieuwe modellen niets hebben moet, en trouw blijft aan het oude, hooge model, omdat hy uit hoofde van zijn beroep dik wijls met een hoogen hoed op in zijn au'o moet plaats nemen, en niet van plan is er blootshoofd in te gaan zitten De eerste auto's waren alle open. Daarna is de dichte auto gaan domineeren, en sinds jaren ziet men er haast geen andere meer Tegenwoordig komt de „all weather" weer meer in zwang, en er zyn op deze show ver schillende oplossingen van het probleem, een dichte auto voor de stad en voor het winterseizoen te combineeren met een open auto voor de zomerreis, die vooral in berg land het reizen zooveel aangenamer maakt. De beste daarvan lijkt ons die welke Peu geot uitvond, en die daarin bestaat ddt het gebogen dak, uit één staalplaat gevormd, in zijn geheel naar achter basculeert, waar het een plaats vindt boven de ruimte waarin de koffers en het reservewiel geborgen zyn De mechaniek is zoo vernuftig gebalanceerd, dat men ze met één vinger bedienen kan. Toch vraagt men zich af of ook dit op den duur niet zal gaan rammelen, en of de wa gen in gesloten toestand even goed tegen wind en vooral regen beschermen zal als de gewone „conduite intérieure". De geweldige belastingen die de Fran sche staat heft van alle automobielgebrui kers, in den vorm van een toeslag op de benzine, waardoor dit product, dat 2% cent per liter waard is als het in de havens aan komt, als het uit de pomp vloeit met meer dan 23 cent betaald moet worden, maken dat de Fransche fabrikanten zich vooral toeleg gen op de grootst mogelijke zuinigheid van de motoren. Met het oog daarop wordt de samenpersing van het gas in de moderne motoren steeds hooger opgedreven, hetgeen bevorderd wordt door vorm en materiaal van de kulas. We zouden heel wat minder benzine gebruiken als we niet eischen dat onze wagens uiterst „nerveus" zouden zyn, zooals de Franschman het uitdrukt, d.w.z. zeer snel hun vaart herkrijgen na een op- nnthmiH lij nn_11 laat ons zeggen negentig kilometer Te niet overschrijden zal, want het ziin -Uur die „pointes" van snelheid die den be voorraad zoo snel doen slinken) zond We* /In cnolVioiH uon nntvnl.l.»—*ACr °°r beïn. de snelheid van optrekken er vloed wordt. Deze vinding is echter n van nut op groote tochten, niet in het tt verkeer, dat het grootste benzineverhTÏ eischt Het krachtiger worden van de toren door de verhoogde compressie wm°" door in vele gevallen het overschakelen een lagere snelheid vermeden kan word°P brengt in deze voor de stadsrijders verbetering. m8e Verdere kleine verbeteringen die het a rijden veraangenamen zijn een meer rat' neele verdeeling van het gewicht, waarde de wagen vaster komt te liggen, en het afhankelijk van elkaar maken van de be»»! ging der beide voorwielen, soms zelfs va" alle vier de wielen, dat steeds meer structeurs zyn gaan invoeren. Citroën h»! reikt een uitstekende „tenue de route'* zijn vooraandryving, waar aan hij blijft vasthouden, en die ten gevolge heeft data bochten „genomen" kunnen worden met eJ snelheid, die andere auto's onvermijdelijk in de sloot terecht zou doen komen. hebben verschillende constructeurs streefd naar een nieuwe overbrenging v«. de bewegingen van het sturrad op de voor. wielen, waardoor minder kracht behoeft t| worden uitgeoefend, en de speling in stuurinrichting tot een minimum beperkt blijft. Het toepassen van motoren (of carbur». toren) die het mogelijk maken de goed! koopere stookolie te gebruiken, in plaats van de dure benzine, hebben nog niet veel vor. deringen gemaakt Men vindt in dezen salon slechts één toeristenauto met een Dieselmotor, die van de Duitsche Hanomag- fabriek, en die heeft nog niet genoeg prak. tijk om er al een oordeel over te kunnen vellen, met name om te kunnen zeggen of ze „nerveus" genoeg is. Is dit zoo, dan geeft het gebruik een enorme besparing. Maar hier in Frankrijk maken we ons daar niet al te veel illusie over, overtuigd als we zijn, dat de belasting even zwaar op de ruwe olie zal gaan drukken als thans op de benzine, tegen dat dit probleem door de steeds zoe kende ingenieurs zal zijn opgelost... Terwijl men er in alle landen die het van de toeristen hebben moeten naar streeft het den vreemdelingen zoo aangenaam mogelijk, te maken, hebben degenen, die ter gelegen- heid van de automobieltentoonstelling naar hier gekomen waren een paar onpleizierige dagen meegemaakt. Dat kwam door de nieuwe staking in het hótel- en restaurant bedrijf. en door de botsingen tusschen fas cisten en communisten, die hier opnieuw voorgekomen zijn. De staking, door de meest „roode" ele menten doorgedreven juist op een oogen blik dat de hotels en eethuizen door de tal rijke salonbezoekers weer eens behoorlijk wat te doen kregen, en tegen den wil van een groot deel van het personeel, is geen oogenblik populair geweest Het kan zijn, dat de patroons niet zooveel haast maakten met de vaststelling van het collectieve eon- tract als de C. G. T. wel wilde, maar daar tegenover staat, dat de eischen die van deze zijde gesteld werden, schromelijk over dreven waren. Ze hielden bijv. in, dat het personeel practisch maar vijf dagen zou werken, maar gedurende zeven dagen be taald en gevoed moest worden, en dat de macht van den gedelegeerde der vakver- een iging in elke zaak zóó groot zou zijn, dat feitelijk de patroons niet langer het recht zouden hebben iemand zonder zijn goedkeu ring te ontslaan. Het sluiten van een groot aantal hotels, en vrijwel alle restaurant waar personeel gebruikt wordt gaf Parijs een zeer onherbergzaam aanzien, en ver oorzaakte den vreemden gasten grooten last Velen hunner zijn dadelijk afgereisd en naar hun land teruggekeerd, zeggende dat ze die nieuwe auto's later wel eens zouden z'en" Het effect van hun optreden schijnt de leiders wel eenigszins verschrikt te hebben omdat ze heel goed weten, dat schade van hun patroons toch ook schade voor ben* zelf beteekent, en dit heeft gemaakt, dat se by de onderhandelingen onder leiding van lid der regeering gevoerd, vrij hand baar bleken, en erin toestemden de staking na één dag weer op te heffen, in afwacht»! van de uitspraak, door een gemeng* commissie van werkgevers en werkneni te geven. In het voordeel van onze tegen woordige regeering kan gezegd worden, ze ditmaal het noodige hebben gedaan een eind te maken aan de „bezettingen het krachtigste strijdmiddel van de w lieden geworden zijn. Maar dat neemt n weg, dat er hier te Parijs nog altijd over vyftig fabrieken zijn, waar die bezetting steeds wordt voortgezet, zonder dat e geering daartegen iets doet, en dat he schikkingsrecht van de eigenaars 1 altijd zeer onvoldoende wordt besc e De botsingen, die Vrijdag en Zon ag^ schen de extremisten van rechts en voorgevallen vonden haar aanleiding in tings, die voor de eerste maal door i cistische aanhangers van kolone u. Rocque, de tweede maal dooi de co nisten waren belegd, en waartegen deren wilden komen protesteeren. krachtige optreden van de politie o groot aantal troepen versterkt, e maakt dat het beide malen me L majcen afliep, maar deze ongerageldhe eneemde* toch alwéér, dat Parijs er voor j^en lingen niet aantrekkelijker op wo verwijt de regeering niet ten onr van de balans tusschen de twee8r° beeft, Guiseppe onthoud. Maar zonder dat zou het verkeer in een stad als Parijs haast onmogelijk zijn Om met dezen eisch een grootere zuinigheid van verbruik te combineeren heeft Peugeot op zyn wagens een systeem uitgedacht, ze uc DttlttllB lUBOVUWi. betoogers niet in evenwicht ge o ver, en de betooging van de Vuui J nisten bood. terwijl ze die van d« c ,t ze door liet gaan. Thans echter 1 alle algemeen verbod uitgevaardig' Qf ze betoogingen op den openbaren aan er onder alle omstandigheden „gestvef" zal houden, ok als het haar lt:' moeten wanten betreft, zal in het ve blijken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12