fllcmaiial-E.D.0.1
Arrondissements Rechtboek
te Alkmoor.
De automobiel-show
te Parijs.
Stakingen en betoogingen.
Een ambtenaar omgekocht.
ZONDAG a s.2 uur:
JUctdsaakem.
(Slot)
Het wufte Den Helder.
Voor den kantonrechter te den Helder
stond eenige maanden geleden terecht de
caféhoudster J. M. C. uit die plaats, verdacht
van overtreding van de Drankwet.
Verdachte zou n.L in haar café, zonder
hiervoor toestemming te hebben gehad van
den burgemeester van den Helder, een twee
tal meisjes in dienst gehad hebben.
Het vermoeden was n.L gerezen dat bü
genoemde caféhoudster, meer voor het ple
zier van de heeren matrozen, een tweetal
meisjes waren, die de gasten aangenaam
zouden moeten bezig houden.
Om dit te onderzoeken had de agent van
politie G. de Haan uit den Helder zich in
burgerkleed in g met een collega in genoemd
café begeven en daar gezien hoe één der
meisjes, mej. M. G. v. Boven met een lid der
Nederlandsche marine aan het biljarten
was. Een ander meisje, de zuster van M. G.
v. Boven, J. v. Boven, had zich aangenaam
bezig gehouden met een anderen gast. Zoodra
de caféhoudster de binnengetredenen had
herkend had zij één der meisjes onmiddellijk
bevel gegeven voor koffie te gaan zorgen,
terwijl het andere door haar haastig een
muts toegeworpen had gekregen, om den
indruk te wekken, dat ze een bezoekster
was.
Deze feiten werden vrijwel analoog weer
gegeven door de verschillende getuigen a
charge.
Een drietal door de verdediging gedag
vaarde getuigen décharge legde verklarin
gen af, waaruit zou moeten blijken, dat de
beide meisjes niet in opdracht van de café
houdster hadden gehandeld, doch uit eigen
beweging in het café waren geweest.
De officier van justitie achtte het ten laste
gelegde bewezen. Hij vond het al een zéér
verdachte manoeuvre om de twee meisjes
zoo vlug weg te werken, toen de twee poli
tieagenten waren binnen gekomen. Spreker
achtte het vonnis van den kantonrechter,
dat 40 of 10 dagen luidde, zeer redelijk en
vroeg bevestiging hiervan.
De verdediger, mr. Buiskool, vond de
kwestie van de lokvinken in het geheel niet
bewezen. Spr. concludeerde tot vrijspraak,
subsidiair clementie.
Uitspraak 20 October.
Hardhandige schuldeischers.
H. L. en B. de V„ beiden arbeider te Wie-
ringen, hadden gemeend van den uitvoerder,
A. L. Bruijnooge, een bedrag van 15 ca.
ieder te vorderen te hebben, terzake van
verrichten arbeid. Te dien einde begaven
zij zich op 12 Juli naar de woning van
Bruijnooge met het verzoek hen ieder hun
vordering te willen betalen. Bruijnooge be
rekende het bedrag, dat hij aan ieder van
hen verschuldigd was 7.50 ca. en toen
de schuldeischers hiermede geen genoegen
namen, had hij hen aangeraden hierover
eerst te praten met den aannemer van het
onderhavige werk, den landbouwer A. Ha
verkamp uit Middenmeer. Deze had echter
geweigerd meer dan 7.50 aan ieder der
verdachten te betalen en toen ook Bruijn
ooge weigerde, aan den gestelden eisch tot
uitbetaling van 15 aan ieder te voldoen,
waren de beide schuldeischers tot geweld
plegingen overgegaan. Zoodanig hadden zij
Bruijnooge mishandeld, dat deze onder den
druk van hun bedreigingen eindelijk toch
het gevraagde bedrag had afgegeven.
De officier, die o.m. afpersing ten laste
gelegd had, achtte dit niet bewezen en vroeg
ten aanzien hiervan vrijspraak. Terzake mis
handeling eischt spr. een gevangenisstraf
voor ieder der verdachten voor den tijd van
1 maand.
Uitspraak 20 October.
Dood door schuld?
Op 20 Juli waren in de hooischuur van
den veehouder J. B. te Zijpe een tweetal ar
beiders bezig met het binnenhalen en op
tassen van hooi.
Hiertoe werd gebruikt een takel die aan
een balk in den nok van de schuur was
bevestigd. Telkens werd een vracht hooi
van ongeveer 200 K.G., welke uit het land
werd aangevoerd, door middel van genoem
den takel naar boven geheschen.
Op een gegeven moment liep de takel
klem en juist toen een derde arbeider, zekere
A. Kamper uit Zijpe, zijn medewerking zou
komen verleenen, brak het touw, waarmede
de katrol bevestigd was en kwam neer op
het hoofd van Kamper, die door de opge-
loopen zware verwondingen aan het hoofd
vrijwel onmiddellijk overleed.
Onder ten laste legging van dood door
schuld had zich te dezer zake te verant
woorden de eigenaar van de boerderij, de
veehouder J. B. uit Zijpe. Het was n.1.
komen vast te staan dat het touw waar
mee de takel in den nok was bevestigd, to
taal versleten was en in het geheel niet be
rekend om de zware lasten hooi te torsen.
Uit het getuigenverhoor, waarbij o.a. de
rietdekker A. Mors uit Zijpe en de des
kundige, B. H. Knoppe, employe van de N.V,
Ver. Touwfabrieken te Rotterdam, werden
gehoord, kwam vast te staan, dat het touw
het laatst was gecontroleerd in 1934. Voor
dien tijd gebeurde dit regelmatig door den
rietdekker Mors, aangezien de eigenaar der
boerderij, B., hoogtevrees had en niet zelf
den toestand van het touw kon gaan onder
zoeken.
De officier van justitie was van meening,
dat de eigenaar verantwoordelijk gesteld
moest worden voor dit noodlottig gebeuren
De toestand waarin het touw zich bevond,
was hoogst ondeugdelijk geweest. Spr.
eischte een geldboete van f 200 of 60 dagen
hechtenis.
De verdediger, mr. Langeveld, hoopte, dat
dit gebeuren aanleiding zou kunnen worden,
dat de veiligheidswet ook op de boerenbe
drijven van toepassing zou worden. Pleiter
vond niet dat verd. verantwoordelijk gesteld
moest worden voor het gebeurde.
Het touw werd altijd door Mors gecontro
leerd en verd. vertrouwde erop dat dit af
doende geschiedde. Bovendien had de getrof
fene niets op den hooiberg te maken.
Hij was zoogenamd komen helpen, doch
uit het getuigenverhoor was gebleken, dat
zijn hulp geenszins noodig was geweest. Per
slot van rekening had ook wel een van de
directe familieleden van B. door den vallen
den takel getroffen kunnen worden, en in
dien verd. eenig vermoeden van den slechten
toestand zou hebben gehad, waarin het touw
verkeerde, dan zou hij zeer zeker niet heb
ben nagelaten dit onmiddellijk te doen ver
vangen. Pleiter concludeerde op grond van
dit alles vrijsjraak, subsidiair drong hij
met klem op clementie aan.
Uitspraak 2"> October.
Sport
VERRADERLIJKE VINGERAFDRUKKEN.
Een bekentenis ter zitting
Een nog jonge man heeft zich gisteren
voor de rechtbank te Amsterdam te verant
woorden gehad: diefstal is hem ten laste ge
legd.
Het is een eenvoudige zaak, die de aan
dacht van het rechterlijke college vraagt,
doch duidelijk blijkt er het groote nut uit
van de dactyloscopie, het systeem om door
middel van vingerafdrukken den misdadi
ger te identificeeren.
De jongen hij is sedert geruimen tijd
werkloos wordt ervan beschuldigd in een
pensioen op den Achterburgwal te Amster
dam een muntmeter te hebben opengebro
ken. Van de ruim 30 had hij er zich 18
toegeëigend. Een bescheiden dief, gedreven
door den nood van het oogenblik.
Tegenover politie en rechter-commissaris
hield hij pertinent vol onschuldig te zijn.
Niemand immers had hem bij zijn duister
werk gezien. De „stille getuigen" zouden
hem noodlottig worden. De dactyloscopi-
sche dienst trof achter op den meter twee
vingerafdrukken aan. Er zijn punten van
overeenkomst te over en het staat onom-
stootelijk vast, dat het deze verdachte is, die
ze daar heeft achtergelaten.
De president van de rechtbank houdt hem
dit feit voor.
Zou je nu niet liever bekennen. Je vin
gerafdrukken zyn immers gevonden
De jonge man in de verdachtenbank aar
zelt even. Ook tegenover zyn verdediger,
die hem in het huis van bewaring had opge
zocht, had hy zyn onschuld volgehouden.
Thans, in de rechtszaal, aarzelt hy endoor
tekent.
„Ja, ik heb het gedaan, ik had honger en
nam het geld".
De officier vorderde een gevangenisstraf
van zes maanden.
De verdediger mr. M. van Voolen, be
pleitte clementie.
Vonnis 27 October.
Voetbal.
SCHOTLAND—DUITSCHLAND.
Een volkomen verdiende Z0-over-
winning der Schotten.
Meer dan 50.000 toeschouwers hebben gis
termiddag op het Ibroxveld te Glasgow den
tweeden landenwedstrijd tusschen Schot
land en Duitschland bijgewoond. Tot aan de
rust wist het Duitsche elftal stand te hou
den, in de tweede helft echter wist de
Schotsche rechtsbuiten in het laatste kwar
tier twee doelpunten te maken. Het Schot
sche elftal heeft een wedstrijd gespeeld,
welke inderdaad op zeer hoog peil stond. Het
achtertrio was zeer moeilijk te passeeren
in de middenlinie fungeerde spil Simpson
als stopper, terwijl de vleugelhalfs daaren
tegen hun voedende taak niet vergaten. In
de voorhoede stonden vijf technici van su
perieure kwaliteit, waarbij de vleugel Dela-
ney-Walker nog een tikje meer uitblonk
dan het overige deel. Tegenover dit elftal
heeft Duitschland zeker geen onverdienste
lijke prestatie verricht. Zij, die ook de ont
moeting van Duitschland tegen Tsjechoslo-
wakije te Praag hebben bijgewoond, verze
kerden, dat de Duitschers te Glasgow beter
voetbal speelden, dan in de Tsjechische
hoofdstad, ondanks het feit, dat toen met
21 gewonnen werd.
Inderdaad, een zwak punt in het Duitsche
elftal was moeilijk te vinden, maar tenslotte
waren de Schotten sterker in hun positie
spel, terwijl ook hun technische kwaliteiten
nog iets hooger moesten worden aangesla
gen.
In de eerste helft wisten de Duitschers
door kranig tegenstand te bieden de score
nog blank te houden, doch niet lang na de
rust werd het overwicht van Schotland zoo
groot, dat doelpunten wel moesten vallen.
Automobili sme.
waarmee men door een handeltje te
ten het maximum-verbruik van de et"
onder een zekere grens houdt. De h ^°tor
der kan op deze wijze bepalen dat v- UN
de
Verdachte vrijgesproken.
Het Gerechtshof te Arnhem deed
heden uitspraak in de zaak tegen den
landbouwer R. B. uit Wierden, wien
poging tot omkooping van een ambte
naar was ten laste gelegd en die deswege
door de rechtbank te Almelo was ver
oordeeld tot driehonderd gulden boete,
subs. drie maanden hechtenis met ont
zegging van de uitoefening van het kies
recht voor den tijd van vijf jaren.
Verdachte was er van beschuldigd,
dat hij aan een mede-lid van den ge
meenteraad een bedrag van vijfhonderd
gulden zou hebben beloofd, als deze op
hem wilde stemmen voor de benoeming
tot wethouder.
B. was tegen de uitspraak van de Al-
melosche rechtbank in hooger beroep
gekomen.
Het Hof heeft thans het ten laste ge
legde alsnog niet bewezen verklaard,
het vonnis, waarvan beroep, vernietigd
en den verdachte vrijgesproken.
Worstelen.
„S. S. S." NAAR GRONINGEN.
Zaterdag zal in Groningen de steden-
wedstrijd „S. S. S." Alkmaar—„K. D. O.
Groningen plaats vinden.
Voor dezen wedstrijd is een beker be
schikbaar gesteld, welke reeds éénmaal
S. S. S." gewonnen is. „S. S. S." zal
natuurlijk op prijs stellen om daar nog
maals te winnen en definitief dit kleinood
in bezit te krijgen.
Doch ook „K. D. O." schijnt ernstige
plannen te bezitten om te willen winnen,
zoodat de Alkmaarders het in Groningen
niet gemakkelijk zullen krijgen.
Er is door „S. S. S." goed geoefend, ook
in verband met stedenwedstrijden die
binnenkort in Alkmaar zullen plaats heb
ben.
>óórverkoop by de Sigaren
magazijnen GERRITj3E,
HARTLAND en PORSSIUS.
PALEN BLIJVEN STAAN.
Uitspraak in kort geding.
De president der Amsterdamsche arr.-
rechtbank mr. J. W. Huysinga. heeft van
daag uitspraak gedaan in het kort geding,
tusschen den heer N. Kerkdijk te Almelo
als eischer en den eigenaar van de radio-
centrale te Almelo, den heer Bakker, uit
Hilversum als gedaagde.
De radiocentrale heeft van de gemeente
Almelo toestemming verkregen op de trot
toir voor enkele huizen, palen te plaatsen
voor het spannen van het distributienet. De
heer K. had geweigerd de draden aan zyn
huis te laten bevestigen. De centrale had
toen vlak voor zijn huis een paa' laten zet
ten. De huiseigenaar eischte in kort geding
verwijdering van de palen.
De president heeft de gedaagde voorzie
ning geweigerd.
De aanwijzigingen tot het plaatsen der
palen zyn door de gemeente gegeven en uit
gevoerd door de radiocentrale. Dat de pa
len uitsluitend zyn geplaatst om eischer te
plagen is niet gebleken. Toen de eischer de
bevestiging van de leiding aan zijn huis
weigerde, was een andere oplossing nood
zakelijk. Of niet opzettelijk een oplossing is
gekozen, die onaangenaam is voor eischer
behoeft door den rechter niet te worden
uitgemaakt, is de president van oordeel.
Op deze gronden weigert de president tot
betaling van de kosten, begroot op 55.
Voor de radiocentrale trad op mr. Lens
uit Hilversum.
Voor eischer mr. C. Schlingemann uit
Enschede.
AFLOOP VAN VERKOOPINGEN.
Door notaris mr. C. J. de Lange te Alk
maar werden Dinsdagmiddag 2 uur in café
„De Onderneming" te Heiloo in één zitting
verkocht:
1. Twee nog in aanbouw zijnde huizen
met erven en grond aan den Kennemer-
straatweg, elk perceel groot pl.m. 2.32 aren.
Kooper M. G. J. van Rossum te Heiloo
voor 4070.
2. Vier zoo goed als nieuwe huizen met
erven en grond aan den Kennemerstraat-
weg, resp. groot 4.32 aren, 3.32 aren, 2.75
aren en 2.32 aren.
Verkocht voor 12215.
3. Een zoo goed als nieuw huis met erf aan
den Kennemerstraatweg, groot 2.15 aren.
Kooper R. Brouwer te Heiloo voor 2670.
Genoemde huizen behoorden tot den fail
lieten boedel van den heer C. J. Opdam te
Haarlem.
W ielrennea
HET WERELD-UURRECORD
VERBETERD.
Richard brengt het op 45.398 K.M.
Op de wielerbaan te Vigorelli by Milaan
is de bekende Fransche wielrenner Maurice
Richard er gisteren in geslaagd het wereld
uurrecord te verbeteren en te brengen op
45.398 K.M. Het oude wereld-uurrecord stond
op naam van Guiseppe Olmo (Italië) met
een afstand van 45.090 K.M., gevestigd op
31 October van het vorige jaar op dezelfde
baan.
Richard is onmiddellijk na zijn aankomst
te Milaan, Dinsdag, in den middag naar de
Vigorelli-baan getogen. Hij draaide er
twintigtal ronden de baan te Vigorelli is,
naar men weet, 397 meter lang en be
wees, dat hij in vollen vorm was. Hij maakte
ronden van 33 seconden, later van 32 secon
den en legde de beide laatsten respectieve
lijk af in 30.2 en 30.4 sec.
De weersomstandigheden waren Dinsdag
reeds aanzienlijk veel beter. Na weken van
regen was het fraai weer geworden en toen
gisteren opnieuw bleek, dat de weersom
standigheden er zich uitstekend toe leenden
een poging tot verbetering van het wereld
uurrecord te wagen, nam Richard onmiddel
lijk het besluit daartoe.
Om het wereld-uurrecord van Olmo te
verbeteren was het noodzakelijk, dat de ge
middelde tijd van een ronde 31.6 sec. be
droeg. Hierin is de Franschman wonderwel
geslaagd.
Onderstaand staatje geeft een aardig over
zicht van de houders met hun tijden van het
meest begeerde wereldrecord, dat in de wie
lersport bestaat:
11 Mei 1893, 35.325 K.M., H. Desgranges
(Frankrijk);
31 October, 38.220 K.M., Julius
(Frankrijk);
30 Juli 1897, 39.240 K.M., M. van den Eyn-
dc (België);
9 Juli 1898, 40.781 K.M., W. Hamilton (Ver.
Staten);
24 Augustus 1905, 41.110 K.M., L. Petit-
Bret (Frankrijk);
20 Juni 1907, 41.520 K.M., M. Berthet
(Frankrijk);
22 Augustus 1912, 42.122 K.M., Oscar Egg
(Zwitserland);
27 Juli 1913, 42.306 K.M.,
(Duitschland);
7 Augustus 1913, 42.741 K.M., M. Berthet
(Frankrijk);
20 Augustus 1913, 43.525 K.M., Oscar Egg
(Zwitserland);
20 September 1913, 43.775 K.M., M. Berthet
(Frankrijk);
18 Juni 1914, 44.247 K.M., Oscar Egg
(Zwitserland);
25 Augustus 1933., 44.588 K.M., Jan van
Hout (Nederland);
29 Augustus 1933, 44.777 K.M.,
Richard (Frankrijk);
31 October 1935, 45.090 K.M.,
Olmo (Italië);
14 October 1936, 45.398 K.M., Maurice Ri
chard (Frankrijk),
Dubois
R. Weise
Maurice
(Van onzen correspondent.)
De „Salon de 1'Automobile", zooals de
jaarlijksche groote automobiel-tentoon
stelling te Parijs heet, die tien dagen
pleegt te duren, heeft ineens weer het
noodige leven in Parijs gebracht. Het
aantal provincialen en vreemdelingen
dat daarvoor, voor het meerendeel per
auto, naar hier komt, is zóó groot, dat
het verkeer in het centrum elk oogen
blik vastloopt, en in de omstreken van
het Grand-Palais, waar de auto's van
de bezoekers in eindelooze rijen stnan
te wachten, is er bij tijden in het geheel
geen doorkomen aan.
De Salon zelf, in verband met de tijdsom
standigheden sobertjes maar smaakvol aan
gekleed, brengt dit jaar weinig sensation-
neels Dat is te begrijpen. In een tyd als die
welken we beleven kan men niet verwach
ten dat een fabrikant, die over het alge
meen al heel blij is dat hij aan den gang
kan blijven en zijn onkosten dekken, zijn
heele fabricatie zal gaan omgooien, en zich
de enorme kosten getroosten die de aan
schaffing van de noodige nieuwe machines
meebrengt, zonder de minste zekerheid te
hebben dat hy ze er weer uithalen zal. Zijn
er dus op mechanisch gebied uitvindingen
gedaan die ingrijpende wijzigingen zouden
motiveeren, dan blijven dip voorloopig in
portefeuille. Maar dat neemt niet weg dat
er toch altijd wel een stuk of wat kleinere
verbeteringen te vermelden vallen, die de
technici onbeteekenend noemen, maar waar
de gebruiker zijn voordeel mee doet.
Ze betreffen dit jaar in de eerste plaats de
carrosserieën, die bij de meeste merken nog
niet definitief van vorm geworden zijn. Nu
de eerste stroomlijn-razernij voorbij is zijn
ook de overdreven-theoretische bedenksels
verdwenen, waar men zich, na een ritje, met
een stijven nek en kramperige beenen uit
wringen moest. De wagens zijn „bewoon
baarder" geworden, ook al moest daarvoor
een enkele maal een concessie van de ideale
lijn worden gedaan, en ook al blijven voor
een Hollander met naar onze opvattingen
normale afmetingen de plaatsen die hem in
de goedkoope Fransche wagens worden toe
bedeeld aan den kleinen kant. Het is vooral
in de breedte dat de wagens uitgedijd zyn,
en het is gewoonte geworden, als gevolg van
het bijna overal verdwijnen van de tree
planken en van het grootste deel der achter-
spatborden, dat er drie plaatsen zijn op een
bank. By een van de modellen van Panhard-
Levassor is daaruit de logische conclusie ge
trokken, en is de plaats van den bestuurder
in het midden aangebracht, hetgeen meteen
de oplossing brengt van de nog altijd be
twiste vraag of het stuurwiel rechts of links
zitten moet. Bij deze zelfde fabriek vindt
men een interessante oplossing van het toe
passen van de stroomlijn ook op den onder
kant van den wagen, die doorgaans bij het
afmaken vergeten werd, en waarvan het
niet minder belangrijk is dat er zoo weinig
mogelijk uitsteeksels en onregelmatigheden
aan zitten.
De noodzakelijkheid het vastliggen op den
weg zooveel mogelijk te bevorderen, nu de
gemiddelde snelheden steeds grooter wor
den, maakt dat de koetswerken en chassis
zoo laag mogelijk geworden zijn als maar
eenigszins mogelijk is. Daardoor kan de ver-
bindingsstang die de kracht van den motor
naar de achteras overbrengt niet meer onder
den vloer vallen, en de buis waarin hy
draait vormt een overlangschen bobbel,
waarvan degenen die achter in zitten, voor
al als ze met hun drieën zijn, nogal wat last
hebben. Daar zullen we ook aan moeten
wennen, zooals aan de lage zoldering en aan
de te kleine ruitjes Maar hoe goed be
grijpen wij den Parijschen diplomaat die
van die nieuwe modellen niets hebben moet,
en trouw blijft aan het oude, hooge model,
omdat hy uit hoofde van zijn beroep dik
wijls met een hoogen hoed op in zijn au'o
moet plaats nemen, en niet van plan is er
blootshoofd in te gaan zitten
De eerste auto's waren alle open. Daarna
is de dichte auto gaan domineeren, en sinds
jaren ziet men er haast geen andere meer
Tegenwoordig komt de „all weather" weer
meer in zwang, en er zyn op deze show ver
schillende oplossingen van het probleem,
een dichte auto voor de stad en voor het
winterseizoen te combineeren met een open
auto voor de zomerreis, die vooral in berg
land het reizen zooveel aangenamer maakt.
De beste daarvan lijkt ons die welke Peu
geot uitvond, en die daarin bestaat ddt het
gebogen dak, uit één staalplaat gevormd, in
zijn geheel naar achter basculeert, waar het
een plaats vindt boven de ruimte waarin de
koffers en het reservewiel geborgen zyn
De mechaniek is zoo vernuftig gebalanceerd,
dat men ze met één vinger bedienen kan.
Toch vraagt men zich af of ook dit op den
duur niet zal gaan rammelen, en of de wa
gen in gesloten toestand even goed tegen
wind en vooral regen beschermen zal als de
gewone „conduite intérieure".
De geweldige belastingen die de Fran
sche staat heft van alle automobielgebrui
kers, in den vorm van een toeslag op de
benzine, waardoor dit product, dat 2% cent
per liter waard is als het in de havens aan
komt, als het uit de pomp vloeit met meer
dan 23 cent betaald moet worden, maken dat
de Fransche fabrikanten zich vooral toeleg
gen op de grootst mogelijke zuinigheid van
de motoren. Met het oog daarop wordt de
samenpersing van het gas in de moderne
motoren steeds hooger opgedreven, hetgeen
bevorderd wordt door vorm en materiaal
van de kulas. We zouden heel wat minder
benzine gebruiken als we niet eischen dat
onze wagens uiterst „nerveus" zouden zyn,
zooals de Franschman het uitdrukt, d.w.z.
zeer snel hun vaart herkrijgen na een op-
nnthmiH lij nn_11
laat ons zeggen negentig kilometer Te
niet overschrijden zal, want het ziin -Uur
die „pointes" van snelheid die den be
voorraad zoo snel doen slinken) zond We*
/In cnolVioiH uon nntvnl.l.»—*ACr
°°r beïn.
de snelheid van optrekken er
vloed wordt. Deze vinding is echter n
van nut op groote tochten, niet in het tt
verkeer, dat het grootste benzineverhTÏ
eischt Het krachtiger worden van de
toren door de verhoogde compressie wm°"
door in vele gevallen het overschakelen
een lagere snelheid vermeden kan word°P
brengt in deze voor de stadsrijders
verbetering. m8e
Verdere kleine verbeteringen die het a
rijden veraangenamen zijn een meer rat'
neele verdeeling van het gewicht, waarde
de wagen vaster komt te liggen, en het
afhankelijk van elkaar maken van de be»»!
ging der beide voorwielen, soms zelfs va"
alle vier de wielen, dat steeds meer
structeurs zyn gaan invoeren. Citroën h»!
reikt een uitstekende „tenue de route'*
zijn vooraandryving, waar aan hij blijft
vasthouden, en die ten gevolge heeft data
bochten „genomen" kunnen worden met eJ
snelheid, die andere auto's onvermijdelijk
in de sloot terecht zou doen komen.
hebben verschillende constructeurs
streefd naar een nieuwe overbrenging v«.
de bewegingen van het sturrad op de voor.
wielen, waardoor minder kracht behoeft t|
worden uitgeoefend, en de speling in
stuurinrichting tot een minimum beperkt
blijft.
Het toepassen van motoren (of carbur».
toren) die het mogelijk maken de goed!
koopere stookolie te gebruiken, in plaats van
de dure benzine, hebben nog niet veel vor.
deringen gemaakt Men vindt in dezen
salon slechts één toeristenauto met een
Dieselmotor, die van de Duitsche Hanomag-
fabriek, en die heeft nog niet genoeg prak.
tijk om er al een oordeel over te kunnen
vellen, met name om te kunnen zeggen of
ze „nerveus" genoeg is. Is dit zoo, dan geeft
het gebruik een enorme besparing. Maar
hier in Frankrijk maken we ons daar niet al
te veel illusie over, overtuigd als we zijn, dat
de belasting even zwaar op de ruwe olie
zal gaan drukken als thans op de benzine,
tegen dat dit probleem door de steeds zoe
kende ingenieurs zal zijn opgelost...
Terwijl men er in alle landen die het van
de toeristen hebben moeten naar streeft het
den vreemdelingen zoo aangenaam mogelijk,
te maken, hebben degenen, die ter gelegen-
heid van de automobieltentoonstelling naar
hier gekomen waren een paar onpleizierige
dagen meegemaakt. Dat kwam door de
nieuwe staking in het hótel- en restaurant
bedrijf. en door de botsingen tusschen fas
cisten en communisten, die hier opnieuw
voorgekomen zijn.
De staking, door de meest „roode" ele
menten doorgedreven juist op een oogen
blik dat de hotels en eethuizen door de tal
rijke salonbezoekers weer eens behoorlijk
wat te doen kregen, en tegen den wil van
een groot deel van het personeel, is geen
oogenblik populair geweest Het kan zijn,
dat de patroons niet zooveel haast maakten
met de vaststelling van het collectieve eon-
tract als de C. G. T. wel wilde, maar daar
tegenover staat, dat de eischen die van deze
zijde gesteld werden, schromelijk over
dreven waren. Ze hielden bijv. in, dat het
personeel practisch maar vijf dagen zou
werken, maar gedurende zeven dagen be
taald en gevoed moest worden, en dat de
macht van den gedelegeerde der vakver-
een iging in elke zaak zóó groot zou zijn, dat
feitelijk de patroons niet langer het recht
zouden hebben iemand zonder zijn goedkeu
ring te ontslaan. Het sluiten van een groot
aantal hotels, en vrijwel alle restaurant
waar personeel gebruikt wordt gaf Parijs
een zeer onherbergzaam aanzien, en ver
oorzaakte den vreemden gasten grooten last
Velen hunner zijn dadelijk afgereisd en naar
hun land teruggekeerd, zeggende dat ze die
nieuwe auto's later wel eens zouden z'en"
Het effect van hun optreden schijnt de
leiders wel eenigszins verschrikt te hebben
omdat ze heel goed weten, dat schade van
hun patroons toch ook schade voor ben*
zelf beteekent, en dit heeft gemaakt, dat se
by de onderhandelingen onder leiding van
lid der regeering gevoerd, vrij hand
baar bleken, en erin toestemden de staking
na één dag weer op te heffen, in afwacht»!
van de uitspraak, door een gemeng*
commissie van werkgevers en werkneni
te geven. In het voordeel van onze tegen
woordige regeering kan gezegd worden,
ze ditmaal het noodige hebben gedaan
een eind te maken aan de „bezettingen
het krachtigste strijdmiddel van de w
lieden geworden zijn. Maar dat neemt n
weg, dat er hier te Parijs nog altijd over
vyftig fabrieken zijn, waar die bezetting
steeds wordt voortgezet, zonder dat e
geering daartegen iets doet, en dat he
schikkingsrecht van de eigenaars 1
altijd zeer onvoldoende wordt besc e
De botsingen, die Vrijdag en Zon ag^
schen de extremisten van rechts en
voorgevallen vonden haar aanleiding in
tings, die voor de eerste maal door i
cistische aanhangers van kolone u.
Rocque, de tweede maal dooi de co
nisten waren belegd, en waartegen
deren wilden komen protesteeren.
krachtige optreden van de politie o
groot aantal troepen versterkt, e
maakt dat het beide malen me L majcen
afliep, maar deze ongerageldhe eneemde*
toch alwéér, dat Parijs er voor j^en
lingen niet aantrekkelijker op wo
verwijt de regeering niet ten onr van
de balans tusschen de twee8r° beeft,
Guiseppe
onthoud. Maar zonder dat zou het verkeer in
een stad als Parijs haast onmogelijk zijn
Om met dezen eisch een grootere zuinigheid
van verbruik te combineeren heeft Peugeot
op zyn wagens een systeem uitgedacht,
ze uc DttlttllB lUBOVUWi.
betoogers niet in evenwicht ge o ver,
en de betooging van de Vuui J nisten
bood. terwijl ze die van d« c ,t ze
door liet gaan. Thans echter 1 alle
algemeen verbod uitgevaardig' Qf ze
betoogingen op den openbaren aan
er onder alle omstandigheden „gestvef"
zal houden, ok als het haar lt:' moeten
wanten betreft, zal in het ve
blijken.