.iVrri81" *tl van den havendienst is o fBuiteidiuui kerkdief aangehouden. motortjalk aan den grond geloopen. Verkeersonge'ukken. Branden. Hoe de „Van der Wijck" verging, Dobbefmaniï lekker...niaii! de eenige en aangewezen plaats, de j,jer *r8S zjch ZOo bij uitstek toe leenden plek. die i trnn Ha ffpmfpntp Hnrt. A»n Jeen in 01 ede zorgen van de gemeente dan het dat het monument thans staat lantsoen, ontworpen door den heer een p. een omgeving, zoo geheel KragJJet «edenkteeken in overeenstemming I°et ,oTineer dan straks, aldus spr., in het E° r!nT geschikte jaarge4"^ da3T steeds van groen is van de beeltenis van H.M. de ko het monu- voorzien, zal, bü het *ien menige gedachte levendig -in-moeder en menige herinnering rijzen aan landsvrouwe, die op zoo uitnemen- de iize de harten van het Nederlandsche dV in het algemeen en die van de Soester V volkinS hct WJ*on<ler heeft weten te Het'was na deze rede, dat Hare Majesteit ie gaf aan het verzoek van den heer jwnmers, °P een knopje te drukken, waar- 'n electrisch belletje aan de bij het mo ment staande dames A. M. Dammers, hter van den voorzitter van het comité, d0Co Deketh, dochter van den burgemees- en het teeken gaf, het voor het beeldhouw- lv aangebrachte vlaggedoek naar links rechts ter zijde te trekken, een treffende jachtigheid. waaraan de stafmuziek luister '"zette" door het spelen van het „WaldecK «rrnontlied". Ontdaan van zijn laatste beletselen, stond ■gr het monument in zijn volle schoonheid, aardig bouwwerk van zijn schepper, den r A C. M. Beers, architect B.N.A., te Huis j ter Heide. Vfaren veler oogen reeds vertrouwd ge bikt met den aanblik van de tien meter wige zuil, welke, met de twee haar flan kerende muren, waarvoor een rustige be planting is aangebracht, in roode baksteen opgetrokken, nieuw voor de meesten van ,je aanwezigen was het thans onthulde ge deelte: het op de zuil in wit natuursteen «beeldhouwde medaillon, hetwelk en pro fiel, de vriendelijke, minzame trekken doet aen van wijlen H.M. de koningin-moeder, bet hoofd met het weduwenkapje getooid Onder het medaillon, eveneens in wit na tuursteen uitgevoerd, de gedenkplaat, waar van de inscriptie gewaagt van de oprich- tmg van dit monument door de burgerij van Soest, als dankbare herinnering aan de ko- jingin-moeder. Onder advies van prof. Huib Luns is dit «nchtige beeldhouwwerk vervaardigd door ja heer H. J. Etienne te Delft. Begeleid door den burgemeester begaf de iaingin zich over het houten plankier, dat m het paviljoen was uitgelegd naar den puband langs het smalle pad, dat voor het jjmstwerk is vrijgelaten naar het monument, dit zij, terwijl het publiek onder begelel- do| van de stafmuziek het „Wilhelmus" zang, in diepe aandacht beschouwde. N> de bezichtiging was het opnieuw den voorzitter van het comité, die met een korte rode het monument aan het gemeentebe stuur overdroeg, voor welk college de bur gmeester het geschenk met groote dank barheid aanvaardde en deze aanvaarding be krachtigde door namens het gemeentebe stuur een krans 'aan den voet neer te leg- Defilé van vereenigtngen. Nadat begeleid door de stafmuziek, de schooljeugd het eerste en derde couplet van „Geluckig vaderland" had gezongen, ving het défilé langs het monument aan van de plaatselijke vereenigingen, welke zich daar toe geruimen tijd tevoren in de Stations straat hadden opgesteld en welker vaandel dragers zich ter weerszijden van het monu ment hadden geposteerd. Het voorbijtrekken vin den langen stoet werd door de koningin met groote belangstelling gadegeslagen, waarbij de landsvrouwe tevens getuige was Mn het feit dat tijdens het défilé tal van bloemen aan den voet van het monument veerden neergelegd. Het was een treffend slot van deze plech- bjeid, voor het verloop waarvan Hare Ma- jestest, alvorens den terugtocht te aanvaar- d«, jegens den burgemeester van haar hoo- i^Bomenheid heeft getuigd. In Juli van het vorige jaar werden in de St Catharinakerk te 's-Hertogenbosch eeni- «ieraden van het Mariabeeld ontvreemd, een met brillant bezetten gouden arm- biad. De gestolen voorwerpen werden te ^"sterdam opgespoord, waar zij door den di«f waren verkocht. De vermoedelijke da- d« was zekere R. uit Tilburg, die in Belgie de gevangenis zat. Deze dagen werd hij daar in vrijheid ge- «Wi Aan de Nederlandsch-Belgische grens de politie den man echter te pakken e° werd hij onmiddellijk gearresteerd. Thans is hij, na voor den officier v«»n luatitie te zijn geleid in het huis van bewa- ri°g te 's-Hertogenbosch opgesloten. Bemanning me* behulp van roeiboot gered. Gistermiddag is op het IJsselmeer 4 tot J5 meter van de Naardensche kust. de m°tortjalk „Lichtdrager" aan den grond Heloopen. °P verzoek van de politie te Naarden k «en boot van den Huizer havendienst gevaren om de bemanning van Je tjalk boord te halen en in veiligheid te Dicht bU de tjalk heeft de Huizerboot roeiboot uitgegooid en daarme l opvarenden met veel „e_ 5°°rd gehaald en in Naarden bmnenge feht, waar de bemanning van de tjalk Sunde uit twee Nederlanders en twee nitschers, onderdak is verleend. £rd half zeven te uit": Het scheepje was vjn vroeg Sfu £ren en Wllde gU MM slig cven- y Urk voor anker gaan. Het sloeg j!1 kort daarna van de ankerslos d tegen de Gooische kust g sterdaSChipper van de tjalk ts g f^dam vertrokken, teneinde een 1 te requireeren om zoo "J0® ik>.eru 8 a trachten de tjalk vlot te tiekk NOORSCH STOOMSCHIP AAN DEN GROND GELOOPEN. In den afgeloopen nacht is het 6852 ton metende Noorsche stoomschip „Beth" nabij fort Rammekens bij Vlissingen aan den grond geloopen. Het schip dat van Casa- blanca naar Vlissingen onderweg was lag sinds Zondag op de reede van Vlissingen voor anker, doch is, door den storm, afge dreven. Er zyn twee sleepbooten in de na bijheid en men verwacht, dat de „Beth" in den namiddag met hoog water wel zal vlotkomen. DE SCHIPBRUG TE NIJMEGEN. Verkoop van het drijvende materiaal. Op de publieke veiling, die gisteren ge houden werd door den deurwaarder Jansen te Nijmegen voor de gemeente Nijmegen is al het drijvende materiaal, nl. de drie mo torveerponten, de aanlegsteigers en alle schepen van de vroegere schipbrug in vei ling gebracht. De veiling had echter geen resultaat Thans is het materiaal onder hands door bemiddeling van den heer J. Lekkerkerke te Rotterdam voor de Maat schappij voor Sloopwerken te Stampergat aangekocht. Deze veerpontons en de diver se schepen, worden nu door deze firma aan gegadigden doorverkocht. DE RADIOREDE VAN MINISTER VAN LIDTH DE JEUDE. Over de wijzigingen in het motor en rijwielreglement. Op vragen van het Tweede Kamerlid Krijger in verband met het niet gebruik ma ken door den minister van waterstaat van de beide Nederlandsche radiozenders bij de uitzending van zijn redevoering over de wijzigingen in het motor- en rijwielregle ment, heeft de minister van waterstaat ge antwoord: Nadat de minister zich, op uitnoodiging van de A.V.R.O., bereid had verklaard op 5 October j.1. een rede in haar studio uit te spreken over het in de vragen bedoelde on derwerp, verzocht de N.C.R.V. om mede in die uitzending te worden betrokken. Haar werd medegedeeld dat daartegen geen he- zwrar bestond, indien de A.V.R.O. daar mede instemde, doch toen bleek, dat deze, als uitnoodigende vereeniging, er de voor keur aan gaf, dat alleen van haar zender werd gebruik gemaakt, heeft de minister gemeend, dat voor hem geen voldoende grond was om zijn eenmaal aan de A.V.R.O. gedane toezegging niet gestand te doen, het geen aan de N.C.R.V. werd medegedeeld, onder toevoeging, dat bij eerstvolgende ge legenheid gaarne gevolg zou worden gege ven aan een uitnoodiging om van haar zen der gebruik te maken. Hierbij zij aangeteekend, dat het meerma len is voorgekomen dat op uitnoodiging van een bepaalden omroep door leden van hot Kabinet redevoeringen zijn gehouden voor een der zenders, zonder -gelijktijdige ge bruikmaking van den anderen zender. Der gelijke redevoeringen zijn niet gelijk te stel len met uitzendingen van regeeringswege, waartoe eigener beweging wordt besloten en waardoor steedi van beide zenders ge bruik wordt gemaakt. |Voor laatstbedoelde uitzendingen is de minister niet voornemens van dezen regel af te wijken, terwijl overigens handelen naar omstandigheden moet worden voorbehou den. HET DRAMA TE SPEKHOLZERHEIDE. Vragen aan den minister. De heer Bongaerts heeft aan de ministers van financiën en van aociale Zaken de vol gende schriftelijke vragen gesteld: 1. Hebben de ministers kennis genomen van het drama te Spekholzerheide omtrent de gevallen van Methyl-alcoholvergiftiging? 2. Is het juist, dat de vergiftiging moet worden toegeschreven aan zeer matig ge bruik van methylalcohol of met methyl alcohol vermengde jenever? 3. Bestaat er gegrond vermoeden, dat de gebruikte methylalcohol over de Duit- sche grens Nederland is binnengesmokkeld' 4. Zoo ja, zijn dan bij de regeering maatregelen in overweging om de kansen op herhaling van een dergelijk drama in grensplaatsen zooveel mogelijk terug te dringen en zijn de ministers bereid de Kamer mededeeling van die voornemens te doen? BEJAARDE MAN DOOR TRAM AANGEREDEN EN GEDOOD. Gistermiddag omstreeks half vijf heeft bij het station Achthuizen een ernstig ongeluk plaats gehad. De 69-jarige café houder P. Jacobs, wonende te Achthuizen, tevens agent van de Rotterdamsche Tramwegmaatschappü is op genoemd punt door de tram, welke op weg was van Middelharnis naar Ooltgensplaat, aange reden en vrijwel op slag gedood. De tram had geruimen tüd vertraging. DOODELIJX VERKEERSONGELUK BIJ ASSEN. MOTORRIJDER DOOR VRACHTAUTO AANGERE DEN. Gisteravond tegen half zes heeft op den Rijksstraatweg AssenGroningen, ter hoog te van Peelo, een ernstig verkeersongeluk plaats gehad, waarbij de 23-jarige landbou wer W. Nüenhuis uit Schoonoord (gem. Sleen) op slag werd gedood. N. was met zijn motorfiets op weg naar de Zuidlaarder markt. Uit de richting Groningen kwamen hem eenige auto's tegemoet rüden, die hem met hun lichten verblindden. N. bemerkte een voor hem rüdende boerenwagen, welke was bespannen met een paard, niet tijdig en kwam met dit voertuig heel even in aan raking. Hü maakte een zwenking naar links en kwam voor een vrachtauto terecht, welke bestuurd werd door G. A. Reiber uit Assen. N. werd door den wagen gegrepen en tegen den grond geslingerd. De jongeman werd op slag gedood. Zün stoffelük overschot is naar het lü- kenhuisje te Assen vervoerd. Branden, OP HET KANTJE AF... Overweg geopend, terwijl een trein naderde. Gistermiddag te kwart voor zes had op den spoorwegovergang aan de Weesperzijde bü den Omval een ongeluk plaats, dat ge lukkig goed is afgeloopen, dank zü tegen woordigheid van geest van den machinist van den op dien tüd van de richting Utrecht komenden materieel-Dieseltrein. De boomen van den overweg waren ge sloten om twee treinen, n.1. een uit de rich ting Amsterdam en een uit de richting Utrecht te laten passeeren. Aan beide züden van de spoorboomen stond op dit spitsuur een lange file auto's, wielrüders en voet gangers te wachten tot de overweg weer vrij zou zün. De hulp- overwegwachter beging toen een fout, welke büna allernoodlottigste gevolgen zou hebben gehad. Hü opende namelyk de boomen vóór de trein uit de richting Utrecht was gepasseerd. Een zware vrachtauto, een tractor met aanhangwagen van de meubel transport firma Batenburg uit den Haag, komende van Utrecht en op weg naar de hoofdstad, stond aan de Diemensche zijde van den overweg en toen de boomen open gingen, duurde het een oogenblik voor de chauffeur den motor op gang had gebracht. Dit oogenblik tüdverlies zou zün redding worden. Hü zetten tenslotte den motor aan en was büna tot de rails gereden, toen de Dieseltrein (waarin zich geen passagiers bevonden, het was een z.g. materieeltrein) naderde. Zoowel de chauffeur als de be stuurder van den trein zagen welk een ont zettend ongeluk dreigde. De treinbestuurder, die de boomen ge opend zag, stelde onmiddellük het gillend alarmsignaal in werking, terwül hü met volle kracht remde. De chauffeur had van zün kant op hetzelfde oogenblik het stuur omgegooid, enkele centimeters voor de rails. De remmende trein schaafde langs zün linker voorspatbord, vernielden dit gedeel te en kwam een meter of tien voorbü den overweg tot stilstand. De wielryders en voetgangers hadden zich, hoewel het een narrow escape was, door het fluitsignaal van den trein gewaar schuwd, nog tüdig in veiligheid kunnen stellen. Alles is dus zonder persoonlüke ongeluk ken en met geringe materieele schade afge loopen. De hulpoverwegwachter had, naar hij verklaarde, het aankondigingssignaal van den Dieseltrein niet gehoord. De ver klikkersbellen voor den trein uit Amster dam en Utrecht hadden op hetzelfde oogen blik geklonken. Hü verkeerde in de veron derstelling dat slechts één trein, n.1. die uit de richting Weesperpoort, moest passeeren. De politie van het bureau Linnaeusstraat heeft een uitvoerig onderzoek ingesteld en proces-verbaal van het gebeurde opge maakt. De hulpoverwegwachter, die thans door zün verzuim büna een zeer groot ongeluk op zün geweten heeft, heeft zich ongeveer een jaar geleden aan een zelfde feit schul dig gemaakt. Ook toen had hü de boomen van denzelfden overweg geopend gelaten. Hü is toen weer als hulpoverwegwachter in dienst gesteld. Zün dienstrooster wees aan, dat een trein uit Utrecht moest passeeren. Een geroutineerd overwegwachter, die weet op welk oogenblik de treinen passeeren, let op het verkeer en wanneer tusschen het passeeren van de treinen in, enkele minuten verloopen, opent hy soms terwille van het publiek de boomen. Dat gebeurt soms ook aan dezen overweg, waar de installatie voor het openen en sluiten van de boomen zeer goed is, binnen de halve minuut kunnen zü gesloten worden. In dit geval was er echter geen sprake van, dat er voldoende tüd lag tusschen het passeeren van beide treinen om de beide boomen ten gerieve van het verkeer te openen. De commissaris van het bureau Linnaeus straat, den heer Staal heeft nog niet beslist of tegen den 46-jarigen hulpoverwegwach ter een justitieel verbaal zal worden opge maakt. JONGEN DOOR VRACHTAUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Gistermiddag om vüf uur is de 13-jarige A. Okkinga, zoon van den directeur van de Coöperatieve Melkfabriek te Bedum (Gr toen hü per fiets uit Groningen huiswaarts keerde, ter hoogte van den spoorwegover gang te Bedum, bü het uitwüken voor een personen-auto door een uit tegenovergestel de richting komende vrachtauto van de firma Beishuizen uit Groningen gegrepen. De knaap liep verwondingen aan het hoofd op en is des avonds aan de gevolgen van het ongeval overleden. TRAM TEGEN VRACHTAUTO GEREDEN. Gisteravond had op de lyn van de stoom tram Groningen—Drachten een ongeval plaats, dat gelukkig nog goed is afgeloopen. Om 7.10 uur arriveerde te Marum e;n stoomtram uit Groningen. Even voor 't sta tion aldaar is deze tram in botsing gekomen met een vrachtauto van een koek- en bqn- ketfabriek te Surhuisterveen. De botsing werd veroorzaakt, doordat de vrachtauto zoo dicht bü de rails stond, dat de uitsteken de kap van de auto boven het wegdek van de tram kwam te hangen. Er hadden geen persoonlüke ongelukken plaats doch büna alle ruiten van de uit drie wagons bestaande stoomtram werden aan een zyde vernield. Ook de vrachtauto, welke onbeheerd stond, werd ernstig beschadigd. De tram had een half uur vertraging. TWEE BRANDEN TE HEDEL. VERMOEDENS VAN BRAND STICHTING. Gisteravond om acht uur werd brand ge meld bü den landbouwer Aart van Drlel te Hedel in de Betuwe. Het vuu:, dat waar- schünlük in een hooiberg was ontstaan, tastte nog twee andere hooi- en stroober- gen aan, welke alle verloren gingen. Tegen het hevige vuur stond de plaatse lijke brandweer machteloos. De motorspui' uit Ammerzoden werd ontboden en aan deze gelukte het den brand te beperken tot de drie hooi- en stroobergen. Toen tegen tien uur het grootste gevaar was geweken, bemerkte men, dat het ander halve kilometer verder ook brandde. Bü den landbouwer H. van den Heuvel stond een geheel met gedorscht graan gevulde landbouwschuur in lichter laaie. Ook een hooiberg werd hier door het vuur vernie tigd. De brandweer, die bovendien verster king had gekregen door de motorspuit van Zaltbommel, mocht er in slagen de omlig gende huizen te sparen. De schade bedraagt eenige duizenden guldens. Van Driel was niet verzekerd, van den Heuvel wel. De burgemeesters van Hedel, Ammerzo den en Zaltbommel woonden het blus- schingswerk bü. Wat de oorzaak van de branden aangaat, denkt men aan kwaadwilligheid. Er is na- melük gebleken, dat een man, die zich bü den vorigen brand, welke veertien dagen geleden te Hedel plaats had, naby het ter rein van den brand ophield, ook gisteravond naby' de boerderüen van van Driel en van den Heuvel is opgemerkt. De rykspolitie zoekt thans in deze richting naar ophelde ring. f» Aneta meldde gistermiddag om kwart voor vier nog het volgende: Bü het vertrek uit Soerabaja had de „Van der Wück" 670 last lading aan boord, welke lading verdeeld was over het geheele schip. De directie van de Koninklijke Paket- vaart Maatschappy had Dinsdag te 15.00 uur nog een telefoongesprek met den ge zagvoerder, de heer Akkerman, die te Soerabaja vertoefde. Deze deeide hierbij nog de volgende bijzonderheden mede: Het schip was bü het vertrek uit Soe rabaja uitstekend geladen en volstrekt niet rank. Veel zware lading bevond zich in de onderduimen van het schip, alle zoetwater- en ballast-tanks waren vol. De lading heeft niet gewerkt, en het weer was goed. Te 24.00 begaf de gezag voerder zich ter ruste. Hij had nauwe lijks geslapen, toen te 00.45 hij door den stuurman van de wacht werd gewekt met de mededeeling, dat het schip slag zij maakte over stuurboord. De gezag voerder stond onmiddellijk op, en con stateerde, dat de slagzij toenam. Hij wekte hierop den eersten stuurman, wien hij de opdracht gaf te gaan kijken wat de oorzaak kon zijn van het scheef- liggen van het schip. Intusschen ging het schip geleidelijk aan scheever lig gen. Alle stuurlieden kwamen eigener be weging op de brug zich melden ten einde om instructies te vragen. Waar toen geen tüd meer te verliezen was, gaf de gezagvoerder order alle boo ten klaar te maken. Hü zelf gaf op de stoomfluit het signaal voor het verleen van het schip, waarby de machine stopte. Tusschen het tüdstip, dat de gezagvoer der constateerde, dat de slagzü verontrus tend werd en een oorzaak van buiten moest hebben, en het oogenblik, waarop het schip op zün zü ging liggen en zonk, zyn volgens den gezagvoerder slechts 1 a 2 minuten verloopen. De gezagvoerder is op de brug gebleven toen het schip naar de diepte ging, de gezagvoerder kwam weer boven, om vervolgens nog maals onder te gaan en tenslotte ten tweede male boven te komen, en wel in de nabijheid van een red dingsboei, die hij wist te grijpen. Op het schip was men er slechts in geslaagd om een boot te strijken, alvorens het sehip onderging. Een tweede boot, die men buiten boord wist te krijgen, moet op het- zelide moment dat het schip zonk, doordat deze door een schoorsteen van het schip werd getroiien, zijn omgeslagen. De gezagvoerder kon geen oorzaak voor het ongeluk aangeven, doch hij sprak als zijn vermoeden uit, dat op de een of andere wijze water in het schip v*as gekomen. De vierde stuurman, de heer J. F. Stada, brak een been bij het verlaten van het schip. Nog drie geredden. Aan de lijst van de geredden kan nog -rden toegevoegd de hofmeester, de heer J. B. Verhaar. Voorts zijn nog gered de ladingklerk A. Eman, en de proviandklerken W. Tu- rang en G. Kaunang. Van de 59 nog vermiste leden van de inlandsche bemanning en inlandsche passagiers zijn er thans nog 39 in vei ligheid gebracht. Vermoedelyk totaal 34 dooden. De directie van de Koninklyke Paket- vaart Maatschappy deelt mede, dat volgens de laatstverkregen opgave momenteel 167 inlanders van het totaal van 187 die zich aan boord bevonden definitief in veilig heid zyn gebracht. Van de tot pu toe niet terecht gekomen Europeanen is het stoffelyk overschot van mevrouw Wisse te Soerabaja aangebracht. Aneta verneemt nog dat tot dusver geen verdere Europeesche vermisten meer te recht zün, zoodat vermoedelyk het totaal aantal slachtoffers zal bedragen: 14 Euro peanen en 20 inlanders. (Bovenstaande berichten zyn reeds in onze stadséditie van gisteren gepubli ceerd. Red.) Bü verificatie van de aankomst van de, als gered opgegeven, passagiers, welke veri ficatie na aankomst te Soerabaja geschiedde, bleek het, dat 15 in plaats van 16 Europee sche passagiers terecht waren. De hoofdwerktuigkundige van de K.P.M., de heer A. Kraanen, die als passagier aan boord was en aanvankelijk als gevonden Kent U de Ibis-pijp? Zoo niet, vraagt Uw winkelier. werd opgegeven, wordt thans nog vermist. Hedenmorgen meldden zich te Soerabaja de lading-klerk J. M. Hengst en de leerling lading-klerk J. Latuperissa. Deze drenkelin gen konden gisteren de kust bereiken, doch deden daarvan geen opgave. Behalve mevr. Wisse, wier stoffelijk overschot reeds te Soerabaja is aangebracht, worden thans nog vermist het echtpaar G. P. Carli, de heer S. Raaff, de heer H. A. Exley, de heer A. Kraa nen, de baby van mevr. Wisse, de heer J. van Egmond, de heer A. Makatita en gezin, de marconist M. J. Uuytermerk en 20 inlan ders. Van de landzijde wordt de kust nauw keurig afgezocht naar drenkelingen. De president-directeur van de K.P.M., de heer Everts, die hedenmorgen een vacantie- trip naar Japan zou aanvangen, doch deze uitstelde, is hedenmorgen met een vliegtuig van de K.N.I.L.M. naar Soerabaja vertrok ken om een onderzoek naar de ramp in te stellen, evenals de chefs van de nautische- en technische diensten der K.P.M. DE BELGISCHE LEENING VANWEGE HET BANKIERSHUIS MENDELSSOHN EN CO. In November aflossing, een nieuwe leening van 1700 millioen franken? De B.-minister van financiën heeft voor de financiëele commissie verklaard, dat de regeering voornemens is de leening, inder- tyd verstrekt door het Amsterdamsche Ban kiershuis Mendelssohn en Co., ten bedrage van 700 millioen en de in November ver vallende schatkistbons terug te betalen. De regeering zal waarschynlük een lee ning ten bedrage van 1700 millioen B.-fran- ken aangaan. BRAND OP DE BERENGARIE. Gistermiddag is brand uitgebroken op het mailschip „Berengarie" dat op het oogen blik te Soupthampton in dok ligt. De brand weer was het vuur na een half uur meester. Zeven hutten werden beschadigd. De oor zaak is niet bekend. DE JAPANSCHE KEIZER NAAR DE VLOOTMANOEUVRFS VERTROKKEN. Keizer Hiro Hito is vanochtend uit Yoko- soeka vertrokken aan boord van het slag schip Hiyei om persoonlijk de groote ma noeuvres van de vloot te leiden. Na de manoeuvres zal de keizer op 29 October tusschen Kobe en Osaka de vloot schouwen. Het gebied der manoeuvres is niet ge noemd. EEN VACCINE TEGEN GRIEP. Verschillende succesvolle behandelingen. Het instituut Rockefeller (Am.) deelt me de, dat een nieuwe vaccine is samengesteld tegen griep en daarmede samenhangende complicaties. By dertig zieken, die men ermede heeft behandeld, heeft het vaccine volledig suc ces gehad. DE STRIJD TEGEN DE GANGSTERS IN AMERIKA. Procureur Dewey, die belast is met den strüd tegen de gangsterbenden heeft de ne gen leidende figuren doen arresteeren van een organisatie, die er haar werk van maakte de vakvereenigingen van café- en restaurantpersoneel en de eigenaars der etablissementen een geregelde som gelds te doen betalen om met rust te worden gela ten. De bende inde op deze wüze een bedrag van 2 millioen dollar per jaar. De oprichter van deze gang was de be ruchte Schultz, die een tüd geleden ver moord is en onder wiens leiding verschei den moorden gepleegd zün. TEKORT AAN STEENKOLEN IN FRANKRIJK. Oorzaak zou bij de staking liggen. De Fransche bond van eigenaars van steenkoolmünen heeft een verklaring gepu bliceerd, waarin gezegd wordt, dat de sta kingen in de münindustrie en de nieuwe wetsbepalingen betreffende den arbeids duur en de betaalde vacantie de oorzaak zyn van een schaarschte aan steenkolen voor huiselük gebruik, die in Frankrijk gevoeld word by de nadering van den winter. |In het tüdperk van Juni tot September was de productie van huisbrand in de mün?n van de departementen Nord en Pas-de-Ca- lais 589.000 ton minder dan in dezelfde periode van 1935. De müneigenaren voegen hieraan toe, dat de staking in de binnen vaart het tekort nog stgrker heeft doen ge voelen, doordat veel vrachtgoed per trein moest worden vervoerd, zoodat minder spoorwegruimte voor kolentransport be schikbaar was.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7