IBIS-pijp
^BuuumLuuL
Vtaaq enAanéod
Koopt een
goede pijp!
ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 31 OCTOBER 1936
Het vergaan van de
Scheveningsche loggers.
De nieuwe verkeers-voor-
sch riften.
Storm teisterde ook
„de Hoop".
Verkeersongelukken.
Omtrent het vergaan van de „Sch. 88"
en de „Sch. 179" (wat deze laatste be
treft is de absolute zekerheid van het
vergaan nog niet verkregen) vernamen
wü van bevoegde zijde, dat beide mo-
torloggers. welke waren voorzien van
60 P K. Kromhout-motoren, voldeden
aan de eischen, welke aan dergelijke
visscherschepen in normale omstandig
heden mogen worden gesteld,
De „Sch. 68" van de reederij Den Duik
(schipper wijlen Jacob den Heijer) was op
26 October s ochtends vroeg in de haven van
iJmuiden binnengeloopen om de versche
haring voor de markt aldaar te lossen.
In overleg met de reederij werd dienzelf
den ochtend besloten tegen 12 uur *s mid
dags weer uit te varen om de rest van de
lading, namelijk de gezouten visch, naar
Scheveningen te brengen.
Men dient hierbij wel te bedenken dat het
belang van de geheele bemanning mee
bracht, dat men zoo spoedig mogelijk
„thuis", d.w.z. te Scheveningen zou zijn.
Het waarschuwingssein (de bal) was wel
iswaar geheschen, doch eerst te 12 uur
's middags werd het stormsein aangebracht.
Verplichting om uit te varen bestond er
voor den schipper toen niet meer. Men is
echter te circa half één 's middags toch uit
gevaren. Het weer werd evenwel, toen men
onderweg was naar Scheveningen, hoe lan
ger hoe heviger. Des avonds te 7 uur ver
onderstelde men Scheveningen te zien, doch
het bleek, dat men zich vergiste en dat men
ter hoogte van Noordwijk was. Er stond een
harde W.N.W.-wind, welke later naar het
Zuidwesten draaide. De Sch. 68 is toen op de
volle zee gebleven tot 6.15 uur des morgens,
toen werd besloten naar IJmuiden terug te
keer en.
Tegen half negen was de Sch. 68 de pier
bij IJmuiden genaderd, toen een hevige bre
ker het achterschip vernielde. Drie man
lijn daardoor overboord geslagen. Het schip
verkeerde toen reeds in zinkenden staat.
Het is niet met zekerheid te zeggen, hoe
de 4e man is verongelukt.
Tusschen de hoofden van de buitenhaven
is enkele oogenblikken later de Sch. 68 ge
zonken.
Ten aanzien van de Sch. 179 is, zooals ge
zegd, nog geen absolute zeker
heid van het vergaan aanwezig.
De gevonden witte sloep van de Sch. 179
verkeert in goeden toestand, terwijl overi
gens slechts een deel van den mast van een
vaartuig ongeveer 5 K.M. buiten de haven
van IJmuiden boven water uitsteekt, dat
echter aan het wrak vastzit. De gevonden
onderdeelen waren ongemerkt, met dien
verstande, dat een onderdeel een nummer
had, dat niet bij de Scheveningsche vloot
behoort, doch daarmede is geenszins gezegd,
dat zulk een onderdeel niet afkomstig
zou zijn van de „Sch. 179".
De „Sch. 68" was in April bij de „Survay"
geheel nagekeken, terwijl het vierjaarlijk-
sche onderzoek van de „Sch. 179" in Juli 1933
had plaats gehad, waarna de „Sch. 178" nog
op 9 Mei 1936 was nagezien en op 10 Octo
ber j.L nog op de helling was geweest.
De ramp moet dan ook uitsluitend aan
den storm worden toegeschreven.
Verkeersregels, welke 1 November
in werking treden.
De K.N.A.C. brengt in herinnering, dat
op 1 November d i e nieuwe verkeers
regels in werking treden, waarvan geen
nadere datum is genoemd (bijv. achter
lampen voor rijwielen 1 Januari 1938)
en waarvoor geen nadere aan wijzigin
gen noodig zijn (bijv. aanduiding voor
rangswegen; deze zullen geleidelijk
worden aangewezen).
Zeer in het kort worden de voornaam
ste regeling, die w e 1 in werking treden
hier gememoreerd.
Park eer en: toegestaan zonder eigen
verlichting binnen 30 meter van een bran
dende straatlantaarn.
Parkeeren op onverlichte wegen: ter reeh
or zijde van den weg met gewone stadsver
lichting of met één lamp, aan de linkerzijde
van het voertuig, die gelijktijdig naar voren
Vrtt en naar achteren rood licht geeft; ter
linker zijde van den weg (tot 1 Januari
1938) met gewone stadsverlichting.
Inhalen en passeeren enz.: Bij
inhalen is tripleeren verboden; ook snel
heidsvermeerdering bij ingehaald worden is
niet toegestaan. Bij inhalen en passeeren
van rijdende of bewegende voertuigen, enz.
mag men niet op de linker weghelft komen
bij kruisingen in bebouwde kommen en op
onoverzichtelijke kruisingen buiten bebouw
de kommen. Men mag niet verder van den
rechter kant van den weg rijden, dan door
de omstandigheden wordt gerechtvaardigd.
Trams moeten rechts gepasseerd worden,
indien daar ruimte voor is; zoo niet, dan mag
links gepasseerd worden, mits het tegemoet
komende verkeer niet wordt belemmerd.
Passeeren van een tram is verboden aan de
rijde waar passagiers in- of uitstappen, tenzij
een vuchtheuvel aanwezig is of tramperso-
neel toestemming geeft.
Vluchtheuvels moeten rechts gepasseerd
worden, tenzij (met groen licht) is aangege
ven, dat het snelverkeer ook links mag pas-
seeren.
Stilstaan met voertuigen is verbo
den op bruggen. Verder mag niet worden
aülgestaan voor een uitrit en binnen 8 meter
van een autobushalte, tenzij voor het on
middellijk in- of uitstappen van passagiers
dezelfde uitzondering benevens die voor het
onmiddellijk laden en lossen van goederen
bestaat binnen 8 meter van hoeken, naast of
uuuien 8 meter v«m vluchtheuvels# in boch"
ten in bebouwde kommen en in onover
zichtelijke bochten buiten bebouwde kom
men, waar dus evenmin mag worden stil
gestaan.
Signalen: Na 10 uur 's avonds zijn ge
luidsignalen verboden behalve in geval van
uiterste noodzaak en moeten knippersigna-
len worden gebruikt. Voor 10 uur 's avonds
zijn bjj duisternis knippersignalen toege
staan.
Ruimte voor bestuurder: De
autobestuurder moet op de rugzijde van den
zitbank gemeten 60 c.M. ruimte hebben,
iedere passagier daar naast ten minste nog
40 c.M.
De K.N.A.C. staat gaarne belangeloos ten
dienste van hen, die andere inlichtingen om
trent de Motor- en Rij wiel wet, resp. regle
ment of beschikking wenschen te ontvan
gen.
Men wende zich tot het secretariaat, Lange
Vijverberg 10, 's-Gravenhage.
KOOP GEEN DURE NUMMERPLATEN
MEER.
In de nieuwe wegenverkeerswet van 13
September 1935, staatsblad no. 554, welke
wet door beide Kamers der Staten-Gene-
raal werd aangenomen en waarvan de in
werkingtreding nog wacht op het gereed
komen van het nieuwe „wegenverkeers
reglement", wordt bepaald, dat de num-
merbewjjzen in de toekomst niet meer
door de provinciën zullen worden uitgege
ven, doch door een centraal orgaan. Het
uitgegeven nummer zal alsdan uitsluitend
bij een bepaalden wagen behooren en gaat
dus bij verkoop aan den nieuwen eigenaar
over. Deze regeling werd o.m. noodig ge
acht in verband met een in te stellen keu
ring voor motorrijtuigen.
Wordt bij keuring het motorrijtuig niet
in orde bevonden, dan wordt het nummer-
bewijs (wagenbewijs) ingetrokken of in
eerste instantie niet afgegeven.
Het is de K. N. A. C. bij onderzoek ge
bleken, dat het in het voornemen ligt na
het inwerking treden der wet met een ze
keren overgangstijd alle thans bestaande
nummers door nieuwe te vervangen, wes
halve zij automobielbezitters adviseert geen
groote bedragen meer aan fraaie uitvoe
ring van nummerplaten te besteden, daar
deze toch slechts een kort leven is bescho
ren.
Omtrent den datum van inwerkingtre
ding der wet staat nog niets vast. De K. N.
A. C. is van meening, dat hiermede nog
minstens een jaar gemoeid zal zijn.
N. S. B. VERGADERINGEN IN DE
RESIDENTIE.
Ir. Mussert en Ds. v. Duyl
spreken.
In het gebouw voor Kunsten en Weten
schappen en in de groote zaal van den
Dierentuin in den Haag zijn gisteravond
vergaderingen gehouden vanwege de N.
S. B. Als sprekers traden op Ir. Mussert en
Ds. van Duyl, respectievelijk met de on
derwerpen: „De gave gulden" en „Indië".
Er was geen gelegenheid om vragen te
stellen.
De heer Mussert begon met uit het
Evangelie van Johannes aan te halen: de
waarheid zal u vrij maken. Daarom zal
spr. doorgaan met de waarheid te spre
ken. Spr. kwam voorts op de devaluatie.
Drie jaar lang hebben Colijn, Oud en Trip
bij iedere gelegenheid gezegd, dat zij geen
muntvervalschers waren en de gulden
veilig zou blijven. De aanpassing moest
mislukken, omdat de democratie alleen
eenzijdig kan aanpassen. Thans is de gul
den toch los gelaten, ondanks alle belof
ten. Spr. wees op de „zaken" die gedaan
zijn met Rusland, voor den tijd der revo
lutie, met Duitschland in den tijd der
inflatie. Honderden millioen zijn uit ons
land verdwenen. Het Nederlandsche volk
heeft thans een schuld van tezamenlO.OOO
millioen gulden. De overheid leefde jaar
in jaar uit niet van haar inkomen, maar
van wat zij links en rechts kon leenen.
Daarom was de gouden gulden niet te
houden. Daarom is er van de 10.000 milli
oen schuld vast 2000 millioen geschrapt.
Dat is het begin van het faillissement.
Spr. resumeerde vier redenen waarom
de gulden gedevalueerd is: le. honderden
millioenen zijn over de grens gesmeten,
2e. de alles verslindende overheid leende
duizenden millioenen, 3e. 4 a 500.000
menschen werken niet meer, 4. wat voort
gebracht werd, is nog voor een deel naar
de mestvaalt gebracht.
De heer Mussert besprak voorts nog de
radiorede van den heer Colijn over de
devaluatie en oogstte luid applaus, toen
hij uitriep, dat niemand voor ernstig
neemt, dat de guldep niet te houden was,
omdat Zwitserland devalueerde.
De N. S. B. wil het volk opbouwen, niet
op een gaven gulden, maar wel op de gaaf
heid van dat volk.
Spr. herdacht ten slotte nog de dezer
dagen op zee omgekomen visschers.
Ds. G. van Duyl, die e,n propagandatocht
heeft gemaakt door Indië, vertelde een en
ander van hetgex hij daar zag en hoorde en
bezag dit in het licht van het nationaal-
socialisme. Hij zeide, dat men in Indië wel
weet, dat het land door het moederland ver-
waarloosl wordt. Steeds wordt daar het
zelfde thans gehoord:
Nederland laat ons los. Men moet in Indië
niet veel meer hebben van dit regime, om
dat daarin geen elementair inzicht blijkt in
de groote zwaarte van de wereldproblemen.
De N. S. B.-gedachte vindt in Indië dan ook
veel ingang. Bij de meeste Nederlanders op
Java en Sumatra is de N. S. B. als kind in
huis. In dië heeft men dan ook niet de
illusie, dat Nederland de democratie zal
houden. In dit staatssysteem is practisch
Indië op economisch gebied een buiten-
landsche mogendheid. Men vaart er op bui-
tenlandsche lijnen, betaalt van wat ge mee
brengt, invoerrechten.
Er moet dan ook een imperium gebouwd
worden. Om dat te kunnen, heeft men de
nationaal-socialistische leiding noodig. De
economische samenwerking tusschen beide
gebiedsdeelen is nog treurig, terwijl toch in
Indië een enorm arbeidsveld ligt voor onze
jeugd. Thans is Indië nog een wingewest, dat
ons eens dreigt te worden afgenomen. Spr.
deed een beroep, vooral op de jeugd, om
den nieuwen geest van het nationaal-
socialisme te helpen bevorderen.
Het zegenrijke werk van het
hospitaalkerkschip.
Omsluierd door den grijzen mist, ligt, bfj
het établissement der marine, een witte mo
torschoener.
Het is het hospitaalkerkschip „de Hoop"
van de Nederlandsche vereeniging ten be
hoeve van zeelieden van elke nationaliteit,
de vriend en toeverlaat van de visschers
tijdens hun zwaren, vaak zoo gevaarvollen
arbeid op zee. De zeilen, nog kletsnat van
het zoute zeewater Woensdag 1.1. keerde
„de Hoop" terug van zijn derden en voor
dit jaar laatsten kruistocht hangen slap
in de touwen te drogen, ook het brikzeil,
of beter de resten daarvan, want in den
jongsten storm, die helaas zoo velen een
zeemansgraf heeft bezorgd, werd het door
de enorme kracht van de elementen losge
rukt en aan flarden gescheurd...
Zwaar heeft „de Hoop" en zijn kloeke be
manning het te verantwoorden gehad en
ook zij mogen ons deze naming vergeven
de twee landrotten aan boord, dominee
J. G. A. V. van Hoogstraten uit 's-Graven-
polder en de geneesheer dr. H. J. B. van
Wel uit Dordrecht, hebben manmoedig aan
het wreede spel der natuur het hoofd ge
boden.
In het hospitaal van het schip welk
een ruimte in zoo'n klein bestek zitten
wij tusschen de thans toegedekte acht bed
den, waarin reeds zoo menig lijden van hen,
die aan boord van hun visschersvaartuig
door ongeval of ziekte werden getroffen,
door de deskundige hand van den dokter
en het bemoedigend woord van den domi
nee, werd verzacht.
Wij luisteren naar het bestuurslid der
vereeniging, havenmeester W. N. van de
Poll, die ons hier gebracht heeft en ons het
verhaal doet van het prachtige, menschlie-
vende werk, dat het hospitaalkerkschip „de
Hoop" op zijn kruistochten verricht.
De broeder, die mede in ons gezelschap
is, evenals kapitein J. Smit, geeft cijfers. Dit
jaar werden 477 patiënten behandeld, waar
onder enkele zeer zware gevallen, die an
ders vrijwel zeker zonder deze nabije hulp
een doodelijken afloop zouden hebben ge
had
Maar er is ook de geestelijke hulp. Be
halve dat aan boord eiken dag een gods
dienstoefening wordt gehouden, is er
Woensdag, te elf uur, v.m., en twee malen
des Zondags, een radio-uitzending voor de
visschers. Dan luisteren, in hun primitieve
verblijven, temidden van lucht en water, in
devote aandacht de opvarenden van traw
lers en andere visschersvaartuigen naar het
woord van den dominee.
Scherp ook wordt aan boord van de „de
Hoop" gespeurd naar het teeken: twee
vlaggen boven elkander, het sein dat dok
ter en dominee doet plaatsnemen in de
sloep, teneinde zich zoo snel mogelijk naar
het vaartuig te begeven, waar hun aanwe
zigheid verlangd wordt.
Dit alles teekenen wij op het boeiend re
laas, dat wij aanhooren en dan doet nog
op verzoek van den havenmeester kapi
tein Smit op sobere, onopgesmukte zee
manswijze, het verhaal van de stormachtige
thuisreis van „de Hoop".
Bij prachtig weer het was compleet
zomer, meneer was „de Hoop" van Scar-
borough vertrokken.
Kort daarna stak een storm op van onge
kende hevigheid.
In den morgen van 25 dezer werd de
stagfok aan stukken gescheurd en woei zij
geheel weg, zoodat er een andere voor
moest komen.
Dinsdagochtend werd zelfs windkracht 10
geconstateerd en moest het klein zeil er aan
gelooven, terwijl ook schade werd toege
bracht aan de boegspriet en de stoelen,
waarop de kleine boot rust.
In de hoop, dat bij opkomende maan de
storm wat zou bedaren, besloot Woens
dagochtend de kapitein, door te varen
naar IJmuiden, doch des avonds voor de
pieren zijnde was het weer zoo slecht
dat een zeemanservaring van 17 jaren in de
zecontreien op het spel gezet moest worden
om zonder loods want de loodsboot was
niet uitgevaren binnen te komen, aange
zien het niet mogelijk was, weer de vrije
zee op te zoeken.
Bij de brulboei sloegen twee bergen wa
ter over het schip, maar het werkte zich,
door het vaste hand bestuurd, door alle ge
varen heen en bereikte behouden de ha
ven. De derde kruistocht was volbracht
Ziehier enkele grepen en mededeelingen
uit en over de belevenissen van het hospi
taalkerkschip „de Hoop", dat, bij een sterk
geslonken regeeringssubsidie, zijn onvol
prezen werk, dat eenig is in de wereld, kan
blijven verrichten als giften en gaven blij
ven toevloeien.
Moge ook hier de waarheid van het
spreekwoord blijken, dat een goede ver
staander slechts een half woord noodig
heeft
WOLHANDKRAB GEVANGEN.
In de nabijheid van Oostzaan.
Dezer dagen heeft een visscher in het
polderwater, toebehoorende aan den polder
Oostzaan, een voor de vischvangst zeer
schadelijke wolhandkrab gevangen. Het dier
is ter beschikking gesteld van „Artis" te
Amsterdam.
ZAKJE MET STEUNGELD VERLOREN.
Een Amsterdamsche werklooze in den
Ben Viljoenstraat heeft gistermiddag het
ongeluk gehad zijn steungeld te verliezen.
Het geld zat in een portemonnaie en be
stond uit een biljet van tien gulden, twee
kwartjes, twee dubbeltjes en 4)4 cent.
Verder bevonden zich enkele papiertjes in
de portemonnaie. De portemonnaie moet
verloren zijn in de Linnaeusstraat tusschen
het Oosterpark en de Commelinstraat.
Van het verlies is aangifte gedaan aan
het politiebureau.
Het maakt een groot verschil uit, wat voor pijp U rookt
Een goede pijp verdubbelt het rookgenot Zulk een pijp
is de I BIS-pijp, vervaardigd uit een uitgezochte, urtge
werkte, prima kwaliteit echt Bruyère wortelhout De
IBIS-pijp is licht en rookt koel. De IBIS-pijp Is door
de N.V. Louis Dobbelmann speciaal in den handel ge
bracht met het doel den rookers van de alom bekende
IBIS SHAG de beste en meest geschikte pijp aan te
bieden tegen den laagst mogelijke* prjji.
Briar de Luxe f 1
Briar Extra f 0.50
Ta Alkmaar varkrijgbaar bij: Firma Frans Rempt. Schoutenitraat 9|
Firma J. Hoogvorst, Luttik-Oudorp 43Firma P. Blaauw Zn., Rftsa»
voort A 37 j Firma J. J. IC Crum, Marktstraat hoek Achterstraat*
Firma F. Meelis, Klein Nieuwland 16, hoek Kwerenpad; Firma P. Her
tog Jm., Scharloo E 18; Sigarenmag. Hartland, Nieuwesloot 97|
Wad. B. Jansan v. d. Linden, Heul 22; Firma J. Goudsblom, Zilver-
straat 3; Firma J. N. Smit, Laat 136; Firma D. Ottink, Dijk C 1|
Firma A. Beers, Laat 1 77Firma J. G. Scheepmakar, Langestraat 103|
Firma G. Geus, Magdalenenstraat B 14; Firma P. Sasburg, Heeiemlf. TL
DUITSCH STOOMSCHIP IN DEN STORM.
Twee leden van de bemanning
gewond.
Het Duitsche stoomschip „Boltenhof' dat
van Gdynia met een lading steenkool op
weg was naar de Adriatische zee, is te
Vlissingen binnengeloopen met zware zee
schade aan dek en machinekamer, welke
het schip in den laatsten storm heeft opge-
loopen.
De dekhutten zijn geheel uit elkaar ge
slagen.
De eerste machinist en een stoker braken
ieder een been en zijn in het ziekenhuis
„Bethesda" te Vlissingen opgenomen.
Het schip wordt bij de Koninklijke maat
schappij „de Schelde" gerepareerd.
KONINKLIJKE WAARDEERING VOOR
HET REDDINGSWERK.
De Noord- en Zuid-Hollandsche
Reddingmaatschappij heeft een tele
gram ontvangen van den volgenden
inhoud: „Hare Majesteit de Ko
ningin, H. K. H. Prinses Juliana en
Zijne Hoogheid Prins Bernhard heb
ben met veel waardeering kennis ge
nomen van de verschillende moedige
reddingspogingen tijdens den jong
sten storm volbracht door de beman
ningen der reddingbooten „Branda-
ris", „Insulinde", „Den Tex" en
„Neeltje Jacoba" en wenscht haar ge
luk met het daarbij bereikte succes.
Het bureau Wijsmuller te IJmuiden
heeft eveneens een telegram van de
vorstelijke personen ontvangen,
waarin waardeering wordt uitge
sproken voor de bemanning van de
„Nestor" voor haar prestaties tijdens
den jongsten storm.
MINISTER DECKERS TE LANDSMEER.
In de gemeente Landsmeer, een der
plaatsen in ons land, waar de slechte toe
stand in de pluimvee- en nevenbedrijven
zich zeer ernstig doet gevoelen, daar het
grootste deel der bevolking hierin zijn ver
diensten vindt, heeft de minister van land
bouw en visscherij, mr, dr. L. N. Deckers
gistermiddag een persoonlijk onderzoek
ingesteld.
Na verschillende bedrijven bezocht te
hebben, had de minister ten gemeentehuize
een conferen ie met het gemeentebestuur.
De zaken, betrekking hebbende op de
pluimveeteelt, werden besproken, terwijl
de laatstgenomen regeeringsmaatregelen in
het bijzonder onder het oog werden gezien.
Uw circulaire kwam
reeds in de prullemand;
Uw advertentie bracht
U menig nieuwen klant!
Glimlachje
Ik begrijp niet, dat je durft!
ONGELUK OP ONBEW AAK
TEN' OVERWEG TE EMMEN.
Man ernstig gewond.
Gistermiddag is te Emmen wederom
een ernstig ongeluk gebeurd op een onbe-
waakten overweg, thans op dien aan de
Boschlaan, op ongeveer 100 meter afstand
van het station Emmen.
Toen de trein, welke om 13.44 uur naar
Zwolle vertrekt, den overweg naderde,
passeerde de jeugdige arbeider G. B. uit
Emmererfscheidenveen op de fiets, voor
overgebogen over het stuur, waardoor hij
den trein waarschijnlijk niet heeft zien
aankomen. Hij werd door de locomotief
meegesleurd en kwam daarna onder den
trein terecht.
Aangezien de trein nog niet op vollen
gang was gekomen, gelukte het den ma
chinist dezen spoedig tot stilstand te bren
gen.
Teneinde het slachtoffer te bevrijden
v. erd de locomotief losgekoppeld. De dok
toren uit Emmererfscheidenveen en Em
men constateerden, dat de ongelukkige
vrij ernstige hoofdwonden, kneuzingen in
den rug en een beenbreuk had opgeloopen.
De man is per ziekenauto naar het
Wilhelminaziekenhuis te Assen overge
bracht.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 35 cent bij vooruit
betaling.
Gevraagd een motor P.K. 2e hands
220 volt, lichtnet. Br. met opg. van prijs
onder letter IJ 713 bureau van dit blad.
Koopje: 2 stel nieuwe Overgordijnen,
dubb. pluche kL Beige Indanthren, L. 3.30
hebben gekost 30 nu 21 p. stel.
Woning-inrichting v. Everdingenstr. 8.
Te koop een 2 persoons opklapbed.
JAN v. SCORELKADE 74.
Wegens overcompleet 16 els tapijt aan
geboden, zeer billijk, tevens 3 artistieke
pullen, dagelijks te zien behalve Zondags.
Broekbeeklaan 28, Bergen.
Prima Naaimachine met garantie 6.50,
luxe Hand- en Trapnaaimachines z. g. a. n.
(koopjes), Canapé met 2 crapauds, nieuw
ste stoffeering 16, enz.
DEKKER, Laat 182.
Zwart emaille Haard, wijnrood Haard
kachel, Godinkachels, Kook- en Salaman
derkachels, bij
A. NIEROP, Nieuwesloot 15.
Pracht Veerenbed uit netten inboedel
7.50, beste Winterjassen vanaf 2, Ledi
kanten vanaf 1, best Kamerscherm
3.50, prima Schrijfmachine 12.50, enz.
DEKKER, La?t 182.
Te koop: Kinderwagen 4, Trekwagen-
tje 2, beste Kachel 5.
K. v. 'T VEERSTRAAT 100.
Eenige tweedehandsch Heeren- en
Damesrijwielen in soliden staat, lagen
prijs.
Jn. BLOKLAND, L. Oudorp 3.
Te koop prima cylinder-schrijfbureau,
Godinkachel, Studieviool met boeken en
standaard. LAAT 179.
Heerenrijwiel met torpedonaaf, koopje,
7.50, beste Heerenwinterjas z. g. a. n.
4.50, tweepits Gasstel 3. Alle soorten
Meubelen, Kachels, enz. J. L. SOSTMAN
Jr., Verkooplokaal Ridderstraat 10.
Gebr. Meisjesrijw. 7.00, Jongens 9.50,
H. rijw. met Torp.naaf 7.00, 8.00, 9.50,
14.00, Damesf. 14.00, „Union", licht
Motorrijwiel (±60 Ko.) 30.00 enz.
NIEROP, Heeren6traat 10.
Wie ruilt z. g. a. n. moderne radiotoestel
voor piano? Br. m. inl. onder letter R 730
bureau van dit blad.
Kisten en vaten te koop. v
Fa. v. d. HORST, Langestraat 21, 'J