IBIS-pijp ^BuuumLuuL Vtaaq enAanéod Koopt een goede pijp! ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 31 OCTOBER 1936 Het vergaan van de Scheveningsche loggers. De nieuwe verkeers-voor- sch riften. Storm teisterde ook „de Hoop". Verkeersongelukken. Omtrent het vergaan van de „Sch. 88" en de „Sch. 179" (wat deze laatste be treft is de absolute zekerheid van het vergaan nog niet verkregen) vernamen wü van bevoegde zijde, dat beide mo- torloggers. welke waren voorzien van 60 P K. Kromhout-motoren, voldeden aan de eischen, welke aan dergelijke visscherschepen in normale omstandig heden mogen worden gesteld, De „Sch. 68" van de reederij Den Duik (schipper wijlen Jacob den Heijer) was op 26 October s ochtends vroeg in de haven van iJmuiden binnengeloopen om de versche haring voor de markt aldaar te lossen. In overleg met de reederij werd dienzelf den ochtend besloten tegen 12 uur *s mid dags weer uit te varen om de rest van de lading, namelijk de gezouten visch, naar Scheveningen te brengen. Men dient hierbij wel te bedenken dat het belang van de geheele bemanning mee bracht, dat men zoo spoedig mogelijk „thuis", d.w.z. te Scheveningen zou zijn. Het waarschuwingssein (de bal) was wel iswaar geheschen, doch eerst te 12 uur 's middags werd het stormsein aangebracht. Verplichting om uit te varen bestond er voor den schipper toen niet meer. Men is echter te circa half één 's middags toch uit gevaren. Het weer werd evenwel, toen men onderweg was naar Scheveningen, hoe lan ger hoe heviger. Des avonds te 7 uur ver onderstelde men Scheveningen te zien, doch het bleek, dat men zich vergiste en dat men ter hoogte van Noordwijk was. Er stond een harde W.N.W.-wind, welke later naar het Zuidwesten draaide. De Sch. 68 is toen op de volle zee gebleven tot 6.15 uur des morgens, toen werd besloten naar IJmuiden terug te keer en. Tegen half negen was de Sch. 68 de pier bij IJmuiden genaderd, toen een hevige bre ker het achterschip vernielde. Drie man lijn daardoor overboord geslagen. Het schip verkeerde toen reeds in zinkenden staat. Het is niet met zekerheid te zeggen, hoe de 4e man is verongelukt. Tusschen de hoofden van de buitenhaven is enkele oogenblikken later de Sch. 68 ge zonken. Ten aanzien van de Sch. 179 is, zooals ge zegd, nog geen absolute zeker heid van het vergaan aanwezig. De gevonden witte sloep van de Sch. 179 verkeert in goeden toestand, terwijl overi gens slechts een deel van den mast van een vaartuig ongeveer 5 K.M. buiten de haven van IJmuiden boven water uitsteekt, dat echter aan het wrak vastzit. De gevonden onderdeelen waren ongemerkt, met dien verstande, dat een onderdeel een nummer had, dat niet bij de Scheveningsche vloot behoort, doch daarmede is geenszins gezegd, dat zulk een onderdeel niet afkomstig zou zijn van de „Sch. 179". De „Sch. 68" was in April bij de „Survay" geheel nagekeken, terwijl het vierjaarlijk- sche onderzoek van de „Sch. 179" in Juli 1933 had plaats gehad, waarna de „Sch. 178" nog op 9 Mei 1936 was nagezien en op 10 Octo ber j.L nog op de helling was geweest. De ramp moet dan ook uitsluitend aan den storm worden toegeschreven. Verkeersregels, welke 1 November in werking treden. De K.N.A.C. brengt in herinnering, dat op 1 November d i e nieuwe verkeers regels in werking treden, waarvan geen nadere datum is genoemd (bijv. achter lampen voor rijwielen 1 Januari 1938) en waarvoor geen nadere aan wijzigin gen noodig zijn (bijv. aanduiding voor rangswegen; deze zullen geleidelijk worden aangewezen). Zeer in het kort worden de voornaam ste regeling, die w e 1 in werking treden hier gememoreerd. Park eer en: toegestaan zonder eigen verlichting binnen 30 meter van een bran dende straatlantaarn. Parkeeren op onverlichte wegen: ter reeh or zijde van den weg met gewone stadsver lichting of met één lamp, aan de linkerzijde van het voertuig, die gelijktijdig naar voren Vrtt en naar achteren rood licht geeft; ter linker zijde van den weg (tot 1 Januari 1938) met gewone stadsverlichting. Inhalen en passeeren enz.: Bij inhalen is tripleeren verboden; ook snel heidsvermeerdering bij ingehaald worden is niet toegestaan. Bij inhalen en passeeren van rijdende of bewegende voertuigen, enz. mag men niet op de linker weghelft komen bij kruisingen in bebouwde kommen en op onoverzichtelijke kruisingen buiten bebouw de kommen. Men mag niet verder van den rechter kant van den weg rijden, dan door de omstandigheden wordt gerechtvaardigd. Trams moeten rechts gepasseerd worden, indien daar ruimte voor is; zoo niet, dan mag links gepasseerd worden, mits het tegemoet komende verkeer niet wordt belemmerd. Passeeren van een tram is verboden aan de rijde waar passagiers in- of uitstappen, tenzij een vuchtheuvel aanwezig is of tramperso- neel toestemming geeft. Vluchtheuvels moeten rechts gepasseerd worden, tenzij (met groen licht) is aangege ven, dat het snelverkeer ook links mag pas- seeren. Stilstaan met voertuigen is verbo den op bruggen. Verder mag niet worden aülgestaan voor een uitrit en binnen 8 meter van een autobushalte, tenzij voor het on middellijk in- of uitstappen van passagiers dezelfde uitzondering benevens die voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen bestaat binnen 8 meter van hoeken, naast of uuuien 8 meter v«m vluchtheuvels# in boch" ten in bebouwde kommen en in onover zichtelijke bochten buiten bebouwde kom men, waar dus evenmin mag worden stil gestaan. Signalen: Na 10 uur 's avonds zijn ge luidsignalen verboden behalve in geval van uiterste noodzaak en moeten knippersigna- len worden gebruikt. Voor 10 uur 's avonds zijn bjj duisternis knippersignalen toege staan. Ruimte voor bestuurder: De autobestuurder moet op de rugzijde van den zitbank gemeten 60 c.M. ruimte hebben, iedere passagier daar naast ten minste nog 40 c.M. De K.N.A.C. staat gaarne belangeloos ten dienste van hen, die andere inlichtingen om trent de Motor- en Rij wiel wet, resp. regle ment of beschikking wenschen te ontvan gen. Men wende zich tot het secretariaat, Lange Vijverberg 10, 's-Gravenhage. KOOP GEEN DURE NUMMERPLATEN MEER. In de nieuwe wegenverkeerswet van 13 September 1935, staatsblad no. 554, welke wet door beide Kamers der Staten-Gene- raal werd aangenomen en waarvan de in werkingtreding nog wacht op het gereed komen van het nieuwe „wegenverkeers reglement", wordt bepaald, dat de num- merbewjjzen in de toekomst niet meer door de provinciën zullen worden uitgege ven, doch door een centraal orgaan. Het uitgegeven nummer zal alsdan uitsluitend bij een bepaalden wagen behooren en gaat dus bij verkoop aan den nieuwen eigenaar over. Deze regeling werd o.m. noodig ge acht in verband met een in te stellen keu ring voor motorrijtuigen. Wordt bij keuring het motorrijtuig niet in orde bevonden, dan wordt het nummer- bewijs (wagenbewijs) ingetrokken of in eerste instantie niet afgegeven. Het is de K. N. A. C. bij onderzoek ge bleken, dat het in het voornemen ligt na het inwerking treden der wet met een ze keren overgangstijd alle thans bestaande nummers door nieuwe te vervangen, wes halve zij automobielbezitters adviseert geen groote bedragen meer aan fraaie uitvoe ring van nummerplaten te besteden, daar deze toch slechts een kort leven is bescho ren. Omtrent den datum van inwerkingtre ding der wet staat nog niets vast. De K. N. A. C. is van meening, dat hiermede nog minstens een jaar gemoeid zal zijn. N. S. B. VERGADERINGEN IN DE RESIDENTIE. Ir. Mussert en Ds. v. Duyl spreken. In het gebouw voor Kunsten en Weten schappen en in de groote zaal van den Dierentuin in den Haag zijn gisteravond vergaderingen gehouden vanwege de N. S. B. Als sprekers traden op Ir. Mussert en Ds. van Duyl, respectievelijk met de on derwerpen: „De gave gulden" en „Indië". Er was geen gelegenheid om vragen te stellen. De heer Mussert begon met uit het Evangelie van Johannes aan te halen: de waarheid zal u vrij maken. Daarom zal spr. doorgaan met de waarheid te spre ken. Spr. kwam voorts op de devaluatie. Drie jaar lang hebben Colijn, Oud en Trip bij iedere gelegenheid gezegd, dat zij geen muntvervalschers waren en de gulden veilig zou blijven. De aanpassing moest mislukken, omdat de democratie alleen eenzijdig kan aanpassen. Thans is de gul den toch los gelaten, ondanks alle belof ten. Spr. wees op de „zaken" die gedaan zijn met Rusland, voor den tijd der revo lutie, met Duitschland in den tijd der inflatie. Honderden millioen zijn uit ons land verdwenen. Het Nederlandsche volk heeft thans een schuld van tezamenlO.OOO millioen gulden. De overheid leefde jaar in jaar uit niet van haar inkomen, maar van wat zij links en rechts kon leenen. Daarom was de gouden gulden niet te houden. Daarom is er van de 10.000 milli oen schuld vast 2000 millioen geschrapt. Dat is het begin van het faillissement. Spr. resumeerde vier redenen waarom de gulden gedevalueerd is: le. honderden millioenen zijn over de grens gesmeten, 2e. de alles verslindende overheid leende duizenden millioenen, 3e. 4 a 500.000 menschen werken niet meer, 4. wat voort gebracht werd, is nog voor een deel naar de mestvaalt gebracht. De heer Mussert besprak voorts nog de radiorede van den heer Colijn over de devaluatie en oogstte luid applaus, toen hij uitriep, dat niemand voor ernstig neemt, dat de guldep niet te houden was, omdat Zwitserland devalueerde. De N. S. B. wil het volk opbouwen, niet op een gaven gulden, maar wel op de gaaf heid van dat volk. Spr. herdacht ten slotte nog de dezer dagen op zee omgekomen visschers. Ds. G. van Duyl, die e,n propagandatocht heeft gemaakt door Indië, vertelde een en ander van hetgex hij daar zag en hoorde en bezag dit in het licht van het nationaal- socialisme. Hij zeide, dat men in Indië wel weet, dat het land door het moederland ver- waarloosl wordt. Steeds wordt daar het zelfde thans gehoord: Nederland laat ons los. Men moet in Indië niet veel meer hebben van dit regime, om dat daarin geen elementair inzicht blijkt in de groote zwaarte van de wereldproblemen. De N. S. B.-gedachte vindt in Indië dan ook veel ingang. Bij de meeste Nederlanders op Java en Sumatra is de N. S. B. als kind in huis. In dië heeft men dan ook niet de illusie, dat Nederland de democratie zal houden. In dit staatssysteem is practisch Indië op economisch gebied een buiten- landsche mogendheid. Men vaart er op bui- tenlandsche lijnen, betaalt van wat ge mee brengt, invoerrechten. Er moet dan ook een imperium gebouwd worden. Om dat te kunnen, heeft men de nationaal-socialistische leiding noodig. De economische samenwerking tusschen beide gebiedsdeelen is nog treurig, terwijl toch in Indië een enorm arbeidsveld ligt voor onze jeugd. Thans is Indië nog een wingewest, dat ons eens dreigt te worden afgenomen. Spr. deed een beroep, vooral op de jeugd, om den nieuwen geest van het nationaal- socialisme te helpen bevorderen. Het zegenrijke werk van het hospitaalkerkschip. Omsluierd door den grijzen mist, ligt, bfj het établissement der marine, een witte mo torschoener. Het is het hospitaalkerkschip „de Hoop" van de Nederlandsche vereeniging ten be hoeve van zeelieden van elke nationaliteit, de vriend en toeverlaat van de visschers tijdens hun zwaren, vaak zoo gevaarvollen arbeid op zee. De zeilen, nog kletsnat van het zoute zeewater Woensdag 1.1. keerde „de Hoop" terug van zijn derden en voor dit jaar laatsten kruistocht hangen slap in de touwen te drogen, ook het brikzeil, of beter de resten daarvan, want in den jongsten storm, die helaas zoo velen een zeemansgraf heeft bezorgd, werd het door de enorme kracht van de elementen losge rukt en aan flarden gescheurd... Zwaar heeft „de Hoop" en zijn kloeke be manning het te verantwoorden gehad en ook zij mogen ons deze naming vergeven de twee landrotten aan boord, dominee J. G. A. V. van Hoogstraten uit 's-Graven- polder en de geneesheer dr. H. J. B. van Wel uit Dordrecht, hebben manmoedig aan het wreede spel der natuur het hoofd ge boden. In het hospitaal van het schip welk een ruimte in zoo'n klein bestek zitten wij tusschen de thans toegedekte acht bed den, waarin reeds zoo menig lijden van hen, die aan boord van hun visschersvaartuig door ongeval of ziekte werden getroffen, door de deskundige hand van den dokter en het bemoedigend woord van den domi nee, werd verzacht. Wij luisteren naar het bestuurslid der vereeniging, havenmeester W. N. van de Poll, die ons hier gebracht heeft en ons het verhaal doet van het prachtige, menschlie- vende werk, dat het hospitaalkerkschip „de Hoop" op zijn kruistochten verricht. De broeder, die mede in ons gezelschap is, evenals kapitein J. Smit, geeft cijfers. Dit jaar werden 477 patiënten behandeld, waar onder enkele zeer zware gevallen, die an ders vrijwel zeker zonder deze nabije hulp een doodelijken afloop zouden hebben ge had Maar er is ook de geestelijke hulp. Be halve dat aan boord eiken dag een gods dienstoefening wordt gehouden, is er Woensdag, te elf uur, v.m., en twee malen des Zondags, een radio-uitzending voor de visschers. Dan luisteren, in hun primitieve verblijven, temidden van lucht en water, in devote aandacht de opvarenden van traw lers en andere visschersvaartuigen naar het woord van den dominee. Scherp ook wordt aan boord van de „de Hoop" gespeurd naar het teeken: twee vlaggen boven elkander, het sein dat dok ter en dominee doet plaatsnemen in de sloep, teneinde zich zoo snel mogelijk naar het vaartuig te begeven, waar hun aanwe zigheid verlangd wordt. Dit alles teekenen wij op het boeiend re laas, dat wij aanhooren en dan doet nog op verzoek van den havenmeester kapi tein Smit op sobere, onopgesmukte zee manswijze, het verhaal van de stormachtige thuisreis van „de Hoop". Bij prachtig weer het was compleet zomer, meneer was „de Hoop" van Scar- borough vertrokken. Kort daarna stak een storm op van onge kende hevigheid. In den morgen van 25 dezer werd de stagfok aan stukken gescheurd en woei zij geheel weg, zoodat er een andere voor moest komen. Dinsdagochtend werd zelfs windkracht 10 geconstateerd en moest het klein zeil er aan gelooven, terwijl ook schade werd toege bracht aan de boegspriet en de stoelen, waarop de kleine boot rust. In de hoop, dat bij opkomende maan de storm wat zou bedaren, besloot Woens dagochtend de kapitein, door te varen naar IJmuiden, doch des avonds voor de pieren zijnde was het weer zoo slecht dat een zeemanservaring van 17 jaren in de zecontreien op het spel gezet moest worden om zonder loods want de loodsboot was niet uitgevaren binnen te komen, aange zien het niet mogelijk was, weer de vrije zee op te zoeken. Bij de brulboei sloegen twee bergen wa ter over het schip, maar het werkte zich, door het vaste hand bestuurd, door alle ge varen heen en bereikte behouden de ha ven. De derde kruistocht was volbracht Ziehier enkele grepen en mededeelingen uit en over de belevenissen van het hospi taalkerkschip „de Hoop", dat, bij een sterk geslonken regeeringssubsidie, zijn onvol prezen werk, dat eenig is in de wereld, kan blijven verrichten als giften en gaven blij ven toevloeien. Moge ook hier de waarheid van het spreekwoord blijken, dat een goede ver staander slechts een half woord noodig heeft WOLHANDKRAB GEVANGEN. In de nabijheid van Oostzaan. Dezer dagen heeft een visscher in het polderwater, toebehoorende aan den polder Oostzaan, een voor de vischvangst zeer schadelijke wolhandkrab gevangen. Het dier is ter beschikking gesteld van „Artis" te Amsterdam. ZAKJE MET STEUNGELD VERLOREN. Een Amsterdamsche werklooze in den Ben Viljoenstraat heeft gistermiddag het ongeluk gehad zijn steungeld te verliezen. Het geld zat in een portemonnaie en be stond uit een biljet van tien gulden, twee kwartjes, twee dubbeltjes en 4)4 cent. Verder bevonden zich enkele papiertjes in de portemonnaie. De portemonnaie moet verloren zijn in de Linnaeusstraat tusschen het Oosterpark en de Commelinstraat. Van het verlies is aangifte gedaan aan het politiebureau. Het maakt een groot verschil uit, wat voor pijp U rookt Een goede pijp verdubbelt het rookgenot Zulk een pijp is de I BIS-pijp, vervaardigd uit een uitgezochte, urtge werkte, prima kwaliteit echt Bruyère wortelhout De IBIS-pijp is licht en rookt koel. De IBIS-pijp Is door de N.V. Louis Dobbelmann speciaal in den handel ge bracht met het doel den rookers van de alom bekende IBIS SHAG de beste en meest geschikte pijp aan te bieden tegen den laagst mogelijke* prjji. Briar de Luxe f 1 Briar Extra f 0.50 Ta Alkmaar varkrijgbaar bij: Firma Frans Rempt. Schoutenitraat 9| Firma J. Hoogvorst, Luttik-Oudorp 43Firma P. Blaauw Zn., Rftsa» voort A 37 j Firma J. J. IC Crum, Marktstraat hoek Achterstraat* Firma F. Meelis, Klein Nieuwland 16, hoek Kwerenpad; Firma P. Her tog Jm., Scharloo E 18; Sigarenmag. Hartland, Nieuwesloot 97| Wad. B. Jansan v. d. Linden, Heul 22; Firma J. Goudsblom, Zilver- straat 3; Firma J. N. Smit, Laat 136; Firma D. Ottink, Dijk C 1| Firma A. Beers, Laat 1 77Firma J. G. Scheepmakar, Langestraat 103| Firma G. Geus, Magdalenenstraat B 14; Firma P. Sasburg, Heeiemlf. TL DUITSCH STOOMSCHIP IN DEN STORM. Twee leden van de bemanning gewond. Het Duitsche stoomschip „Boltenhof' dat van Gdynia met een lading steenkool op weg was naar de Adriatische zee, is te Vlissingen binnengeloopen met zware zee schade aan dek en machinekamer, welke het schip in den laatsten storm heeft opge- loopen. De dekhutten zijn geheel uit elkaar ge slagen. De eerste machinist en een stoker braken ieder een been en zijn in het ziekenhuis „Bethesda" te Vlissingen opgenomen. Het schip wordt bij de Koninklijke maat schappij „de Schelde" gerepareerd. KONINKLIJKE WAARDEERING VOOR HET REDDINGSWERK. De Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij heeft een tele gram ontvangen van den volgenden inhoud: „Hare Majesteit de Ko ningin, H. K. H. Prinses Juliana en Zijne Hoogheid Prins Bernhard heb ben met veel waardeering kennis ge nomen van de verschillende moedige reddingspogingen tijdens den jong sten storm volbracht door de beman ningen der reddingbooten „Branda- ris", „Insulinde", „Den Tex" en „Neeltje Jacoba" en wenscht haar ge luk met het daarbij bereikte succes. Het bureau Wijsmuller te IJmuiden heeft eveneens een telegram van de vorstelijke personen ontvangen, waarin waardeering wordt uitge sproken voor de bemanning van de „Nestor" voor haar prestaties tijdens den jongsten storm. MINISTER DECKERS TE LANDSMEER. In de gemeente Landsmeer, een der plaatsen in ons land, waar de slechte toe stand in de pluimvee- en nevenbedrijven zich zeer ernstig doet gevoelen, daar het grootste deel der bevolking hierin zijn ver diensten vindt, heeft de minister van land bouw en visscherij, mr, dr. L. N. Deckers gistermiddag een persoonlijk onderzoek ingesteld. Na verschillende bedrijven bezocht te hebben, had de minister ten gemeentehuize een conferen ie met het gemeentebestuur. De zaken, betrekking hebbende op de pluimveeteelt, werden besproken, terwijl de laatstgenomen regeeringsmaatregelen in het bijzonder onder het oog werden gezien. Uw circulaire kwam reeds in de prullemand; Uw advertentie bracht U menig nieuwen klant! Glimlachje Ik begrijp niet, dat je durft! ONGELUK OP ONBEW AAK TEN' OVERWEG TE EMMEN. Man ernstig gewond. Gistermiddag is te Emmen wederom een ernstig ongeluk gebeurd op een onbe- waakten overweg, thans op dien aan de Boschlaan, op ongeveer 100 meter afstand van het station Emmen. Toen de trein, welke om 13.44 uur naar Zwolle vertrekt, den overweg naderde, passeerde de jeugdige arbeider G. B. uit Emmererfscheidenveen op de fiets, voor overgebogen over het stuur, waardoor hij den trein waarschijnlijk niet heeft zien aankomen. Hij werd door de locomotief meegesleurd en kwam daarna onder den trein terecht. Aangezien de trein nog niet op vollen gang was gekomen, gelukte het den ma chinist dezen spoedig tot stilstand te bren gen. Teneinde het slachtoffer te bevrijden v. erd de locomotief losgekoppeld. De dok toren uit Emmererfscheidenveen en Em men constateerden, dat de ongelukkige vrij ernstige hoofdwonden, kneuzingen in den rug en een beenbreuk had opgeloopen. De man is per ziekenauto naar het Wilhelminaziekenhuis te Assen overge bracht. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent bij vooruit betaling. Gevraagd een motor P.K. 2e hands 220 volt, lichtnet. Br. met opg. van prijs onder letter IJ 713 bureau van dit blad. Koopje: 2 stel nieuwe Overgordijnen, dubb. pluche kL Beige Indanthren, L. 3.30 hebben gekost 30 nu 21 p. stel. Woning-inrichting v. Everdingenstr. 8. Te koop een 2 persoons opklapbed. JAN v. SCORELKADE 74. Wegens overcompleet 16 els tapijt aan geboden, zeer billijk, tevens 3 artistieke pullen, dagelijks te zien behalve Zondags. Broekbeeklaan 28, Bergen. Prima Naaimachine met garantie 6.50, luxe Hand- en Trapnaaimachines z. g. a. n. (koopjes), Canapé met 2 crapauds, nieuw ste stoffeering 16, enz. DEKKER, Laat 182. Zwart emaille Haard, wijnrood Haard kachel, Godinkachels, Kook- en Salaman derkachels, bij A. NIEROP, Nieuwesloot 15. Pracht Veerenbed uit netten inboedel 7.50, beste Winterjassen vanaf 2, Ledi kanten vanaf 1, best Kamerscherm 3.50, prima Schrijfmachine 12.50, enz. DEKKER, La?t 182. Te koop: Kinderwagen 4, Trekwagen- tje 2, beste Kachel 5. K. v. 'T VEERSTRAAT 100. Eenige tweedehandsch Heeren- en Damesrijwielen in soliden staat, lagen prijs. Jn. BLOKLAND, L. Oudorp 3. Te koop prima cylinder-schrijfbureau, Godinkachel, Studieviool met boeken en standaard. LAAT 179. Heerenrijwiel met torpedonaaf, koopje, 7.50, beste Heerenwinterjas z. g. a. n. 4.50, tweepits Gasstel 3. Alle soorten Meubelen, Kachels, enz. J. L. SOSTMAN Jr., Verkooplokaal Ridderstraat 10. Gebr. Meisjesrijw. 7.00, Jongens 9.50, H. rijw. met Torp.naaf 7.00, 8.00, 9.50, 14.00, Damesf. 14.00, „Union", licht Motorrijwiel (±60 Ko.) 30.00 enz. NIEROP, Heeren6traat 10. Wie ruilt z. g. a. n. moderne radiotoestel voor piano? Br. m. inl. onder letter R 730 bureau van dit blad. Kisten en vaten te koop. v Fa. v. d. HORST, Langestraat 21, 'J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 13