Duel Onnee-Koning.
Glimlachje
Gr. was verkeerd geloopen en toen hoorde
ik een soort geklop.
De president geeft er zijn bevreemding
over te kennen, dat de getuige noch tegen
den rechter-commissaris, noch bij zijn ver
hoor voor de rechtbank over dit geluid heeft
gesproken.
President: Hebt u Onnes misschien dien
nacht nog gezien ook?
Getuige: Nou, edelachtbare, nou moet u
me niet in de maling nemen.
President: Ik vraag het, omdat die verkla
ring van je zoo heelemaal nieuw is.
Verdachte Onnes kan dat gebons niet ver
klaren, misschien hebben ze zelf gestom
meld.
De zaak Onnes wordt voor een oogen-
blik geschorst om dezen, verhuizer ook te
hooren tegen Koning.
Hij herhaalt zijn verklaringen en de be
handeling van de zaak Koning wordt dan
voor onbepaalden tijd geschorst.
In de zaak tegen Onnes hoort het Hof ver
volgens den vertegenwoordiger van assura
deuren, den heer Top.
De uitbetaling was volgens hem vooral
geschied op grond van het rapport van den
deskundige van der Dussen.
Assuradeuren hadden 72.000 als dading
betaald, nadat een deel van het goed door
den detective Johanknegt was terugge
bracht.
President (tot verdachte): Toen Koning
by u kwam en zooals u zegt u vertel
de, dat hij de inbbaak had laten plegen
hebt u toen tegenover de verzekering ge
zwegen?
Verdachte geeft dit toe, hy was bang ge
weest voor chicanes van de verzekering.
Nadat nog eenige vertegenwoordigers van
de verzekering zyn gehoord, wordt de zit
ting geschorst tot hedenochtend 10 uur.
Vanmorgen zette het gerechtshof, ge
presideerd door mr. Joh. M. Jolles, de
behandeling voort van de strafzaak te
gen M. Onnes van Nijenrode. Gister
heeft het hof een aantal getuigen
charge gehoord, doch het verhoor van
den kroongetuige Koning, die Onnes
beschuldigd den gefingeerden inbraak
op touw te hebben gezet, werd vastge
steld op hedenochtend. De belangstel
ling is nog grooter dan gister.
Eerst stelde de president enkele vragen:
Kunt u verklaren, verdachte Onnes, waar
om u steeds samenkomsten had met Koning
op zulke vreemde plaatsen?
Verdachte: U zult hebben opgemerkt, dat
die bijeenkomsten plaats hadden na de chan
tage.
President: Maar u bleef toch steeds goede
vrienden met den man, die u wilde chantee-
ren?
Verdachte: Ja, op beleefde wijze wilde ik
hem aan zijn verstand brengen, dat ik niet
op zijn chantagepogingen in wilde gaan
•Hiuis wilde ik hem echter niet meer ont
vangen. Van „geheime plaatsen" is echter
geen sprake.
Een tweede vraag stelt de president dan:
U hebt Koning een juweel gegeven om te
beleenen, nietwaar?
Verdachte geeft dit toe; het sieraad was
eigendom van verdachte's vrouw, doch
werd nooit door haar gedragen.
Dan wordt getuige Koning voorgeroepen.
De kroongetuige, die verdachte zoo zwaar
beschuldigt
Getuige heeft er bezwaar tegen den eed
af te leggen. Waarom? vraagt de president.
Verdachte heeft een wonderlijke reden
Ik heb altijd de waarheid gezegd, misschien
is 't beter nu te gaan liegen. Ik ben door de
verdedigers op de grofste wijze beleedigd.
Na eenig heen en weer praten legt hij den
eed af.
President: Is het waar wat u steeds hebt
gezegd, dat Onnes u heeft verzocht by hem
in te breken?
Getuige: Ja, zoo is het en niet anders. Ver
dachte beschrijft dan wat er by zyn eerste
bezoek op het kasteel is gebeurd. Er werd
over inbraak gesproken en toen had Onnes
gezegd: Ik wou, dat ze maar inbraken; als
je wat mee wilt nemen, stop je zakken maar
vol.
In dep loop van het gesprek had Onnes
zyn voorstel duidelijker omlijnd. Hy smeekte
me tenslotte hem op die wijze te helpen aan
50 a 60.000.
Onnes had een uitvoerig plan vooi; getui
ge ontworpen: t Is alles heel eenvoudig, had
hij gezegd, ik zet alles klaar, en je wandelt
er heel kalm mee weg in de richting Utrecht.
Hy wees me den weg langs het kanaal.
Maar zegt Koning dat heb ik nooit
gewild. Zelf dacht ik er niet over.
President: Was er toen al sprake van een
belooning?
Getuige: Onnes wilde uit me halen wat
er te halen was om me dan prijs te geven
aan de hyena's.
Koning zet zijn verhaal voort: Toen ik I sleept door de suggestie van zijn wonder-
iemand gevonden had, die 't wel wilde op- lyke sfeer, en wederom Hitchcock's techniek
knappen, bood Onnes 5000 aan, maar dat in dit genre overtuigend bevestigt,
was Witbraad te weinig. 1
daarmede verbonden wil zien actueele de rol had wel voor haar geschreven
I nen zijn! Op bizonder vlotte wiiv -
A li Dloannr Kont» »nl
films.
U begrijpt, had Onnes tegen getuige ge
zegd, er moeten ook een paar stukken van
Goudstikker by zijn. Dat zijn nogal kost'
bare doeken, maar anders loopt 't in 't oog.
Tenslotte was er afgesproken, dat 8000
zou worden betaald door verdachte.
President: Maar wat kreeg u?
Getuige: Ik wilde Onnes helpen en Wit
braad, die zat ook in de knel.
President: Witbraad zegt, dat er 12000
zou worden betaald; direct zou 1500 wor
den gegeven.
Laten we ons nu eens even by de afspraak
bepalen, merkt de president op.
Verdachte, wat zegt u er van?
Verdachte geeft toe, dat er bij het bezoek
van Koning gesproken is over de verzeke
ring.
Je mag wel oppassen voor dieven, had
Koning opgemerkt.
Ik zei toen, aldus verdachte, dat ik daar
niet zoo erg bang voor was, omdat het
kasteel steeds goed gesloten was en .boven
dien was ik voor verkoopprijzen verzekerd.
President: Een inbraak zou dus voordeel
op kunnen leveren.
Terugkomende op de verklaringen van
Koning, merkt verdachte op, dat hy nooit
gezegd kan hebben: Steek maar in je zak
wat je wilt. De verzekering zou dan immers
niet uitbetalen.
Koning heeft ook verklaard, dat Onnes te
gen hem zei: Je moet dan de miniaturen uit
de lijstjes nemen.
Ook dat is onmogelijk, zegt verdachte,
want.... de miniaturen hadden geen losse
lijsten.
President tot verdachte: Is door u wel ver
teld, dat u een gebroken beeldje onmiddel
lijk door de verzekering kreeg vergoed?
Verdachte: Dat is wel mogelijk.
President: En van die schetsteekening, is
daar niets van waar?
Verdachte: Geen woord. Koning zelf heeft
alle gelegenheid gehad om de situatie goed
op te nemen.
President: Kon hij ook de grendels van
het raam zien, waardoor de inbrekers zijn
binnen gekomen.
Ongetwijfeld; hij heeft alles uit eigen
waarneming, meent verdachte.
JCeek School
Voor de vacante betrekking van onder
wijzeres aan de o.L school te Aardswoud
heeft zich één sollicitante aangemeld.
VEREENIGING VAN LEERAREN IN DE
HANDELSWETENSCHAPPEN.
Practykexamens in boekhouden en han
delscorrespondentie en de examens voor
hoofdcorrespondent (Fransch, Duitsch of
Engelsch) af te nemen vanwege de vereeni-
ging van leeraren in de Handelswetenschap
pen, zullen worden gehouden 's avonds op
Maandag 21 Dec., Dinsdag 22 Dec en Woens
dag 23 December a.s. in ongeveer 40 plaat
sen in het land.
De aanmelding sluit 28 Nov. a.s. Het pros
pectus der examens is gratis verkrijgbaar
by den administrateur: den heer H. Broe
ders, Zocherstraat 66, Amsterdam (W.),
telefoon 82437 en b. d. boekhandel.
Jilmtiieutos
Uitstekend middel tegen slaap
wandelen.
„DE MAN, DIE TE VEEL WIST".
Vanaf Vrijdag as. in „Roxy-theater"
Alfred Hitchcock is één van die filmregis
seurs, die bekend zyn geworden in hun
eigen genre, en van wie men telkens weer
de eigen specialiteiten te zien krijgt. „The
Man Who Knew Too Much" is geen dialoog-
film als 39 Steps, maar lijkt meer op den
thriller van het klassieke soort, met de af
wisseling van wat humoristische scéne's of
dramatische noblesse van de Britsche
society, die er een rol in speelt. Peter Lorre,
om wien de film is heengebouwd, moet het
een Engelschen regisseur of scenario-schrij
ver moeilijk maken, want ook deze Weensche
volksacteur, na zyn optreden in Fritz Lang's
„M" beroemd geworden, heeft een eigen
genre, en één, dat van de Engelsche men
taliteit verder verwijderd is dan van de
koene fantazie van een Lang of von Harbou.
Dank zy zijn expressief masker met de te
zware oogleden, de te zware volle lippen,
sluik haar, weeke oogen is Peter Lorre aan
gewezen voor de rol van den psychopaat roet
sadistischen inslag, en in deze rol heeft hy
een wonderbaarlijke vaardigheid verworven.
Nu is het in deze film niet erg duidelijk,
waarom de bende, die Lorre leidt, den Euro-
peeschen diplomaat Ropa moest vermoor
den. Is het een daad van anarchisme, van
politieken aard, of zuiver een wreed uit
vloeisel van dezen zieken geest? Men heeft
het in het midden gelaten, en alleen zeer
handig even aangeduid, dat deze moord van
even groot belang als de moord te Serajewo
zou kunnen worden Geen wonder dus,
dat de Engelsche society-held Leslie Banks
en zyn vrouw, door Edna Best uitstekend
vertolkt, alles zullen doen om den moord te
verhinderen. Het feit, dat hun dochtertje als
pressiemiddel door de bende gevangen
wordt gehouden, compliceert de historie, die
ons onder Hitchcock's terecht befaamd ge
leide van de blanke bergen van St. Moiitz
voert maar den vuilen mist van een Londen-
sche havenbuurt, die den regisseur weer
volop gelegenheid heeft gegeven de sfeer te
scheppen, die de kern van zyn trillers is.
Want de van onheil zwangere huizen, de
fatale geluiden van scheepssignalen en
claxons in den mist maken van dit district
een obcessie, die nog wordt verhoogd door
de scéne's in het vereenigingsgebouw van
een secte van zonaanbidders, die later by
de bende blijken te behooren. Een buiten
gewoon knap staaltje van filmsuggestie!
Zelfs Albert-Hall wordt hier, evenals heel
Londen, ondergeschikt gemaakt aan de
sfeer van den thriller, er blijft van het nuch
tere concertgebouw niets over dan de regie
van Mitchcock, die als een dirigent zyn
orkestbak leidt tot het moment van het
dubbel forte, dat het fatale schot moet bren
gen
Een griezelfilm, ja .maar één die mee-
„SHOWBOAT" IN CITY.
Film met fraaie zang, welke vanaf
Vrijdag vertoond zal worden.
De „Cotton Blossom" vaart over de Mis
sissippi, zy is een drijvende schouwburg,
zooals er vroeger verscheidene de rivier af
zakten om voorstellingen te geven voor ne
gers en farmers, die van alle zijden toe
stroomden om de draken te zien, die aan
boord werden opgevoerd. De komst van de
„showboat" was een gebeurtenis in de afge
legen dorpen, met veel lawaai en bombari
werden de artisten ingehaald, de muziek
ging voorop, en de spullebaas prees zijn won-
dermenschen aan, zooals zijn collega het
doet voor de kermistent. En Edna Ferber
beschreef de lotgevallen van deze artisten,
en Oscar Hammerstein fabriceerde uit haar
boek een operette (die nog altijd wordt op
gevoerd), en Universal verfilmde eerst het
boek zwygend, met Laura la Planta en
Joseph Schildkraut als Magnolia Hawks en
Gaylord Ravenal, en daama de operette,
met Irene Dunne in de rol van de lieftallige
Magnolia, en de artisten die jaar in jaar uit
Showboat" met onophoudelijk succes op de
planken vertoonen, in de overige rollen.
Paul Robeson, de fameuze neger, en Do-
nald Cook, zijn met Irene Dunne eigenlijk
de drie eenige filmartisten die in deze versie
optreden; de anderen hebben hun sporen
verdiend in schouwburgen, maar zij spelen
alsof zij jarenlange fümTOUtine hadden, en
Charles Winningeris creatie van kapitein
Andy Hawks ia alleen reeds waard deze film
te gaan zien.
Deze opmerking is echter onbillijk tegen
over de anderen, want zij zyn stuk voor
stuk voortreffelijk, en een betere vertolking
van de rol van Magnolia Hawks is niet
denkbaar. In de eerste scènes is Irene Dunne
het onschuldige naïeve meisje, dan ontwik
kelt zy zich tot een verstandige, zelfbewuste
vrouw, die de slagen van het noodlot moe
dig weet te dragen, en tenslote is zij de
flinke moeder van haar talentvolle dochter
Kim, die haar voetstappen drukt, ook aan
het tooneel gaat, en op het eind van de film
tegenover haar vader staat, tegenover den
on verbeterlij ken speler, die geheel aan laccr
wal is geraakt, portier is geworden in een
schouwburg, en een krantje zit te lezen
waarin renbaanvoorspellingen «taan.
Eens een speler, altijd een speler
maar dat even projecteeren van het krantje
is een staaltje van James Whale's welover-
dachte regie, die de geheele film door op
hoog peil staat.
Allan Jones is een operettezanger met een
prettig gezicht, en een zeer mooi geluid; hy
speelt de rol van Gaylord Ravenal zwierig,
en zingt met Irene Dunne duetten. Er wordt
heel veel gezongen in deze film, en er is
heel veel variatie in den zang.
Paul Robeson met zijn zware, melodieuze
stem, laat u genieten van „01' Man River"
en andere bekende melodiëen van Jerome
Kern, dikwijls met refreinzang van andere
negers erbij; en dan is er Helen Morgan,
wier vertolking van „Bill" en „I can 't help
loving that man" evenementen zijn in deze
rolprent. Dezen Helen Morgan is een zange
res die op Broadway al 15 jaar lang succes
heeft, en altijd geweigerd heeft in films op
te treden, omdat zy overtuigd was er niets
van terecht te zullen brengen. Zij brengt er
alles van terecht, en haar liederen by de pi
ano zyn een genot om te hooren.
Een merkwaardig mengelmoes van oude
wysjes als „After the ball", en splinter
nieuwe composities als „Gallivantir.'
Around", een enorme stepdans van Sammy
White (ook een debutant) goed spel van Do-
nald Cook in de rol van Steve, de acteur die
een halfbloed trouwde, en daarom in de
Zuidelijke Staten niet mocht optreden, pri
mitieve en vermakelijke opvoeringen aan
boord van de „Cotton Blossom" en hyper
moderne voorstellingen in een schouwburg
twintig jaar laterleed, vreugde en clow
nerie..., het wordt alles in overstelpende
mate op het doek gebracht, en hoewel de
film meer dan twee uur duurt, duurt zij
niets te lang, en boeit zij van het begin tot
einde.
In" deze absoluut gerealiseerde actualiteit I Ali Blaauw haar rol gespeeld 851
vond hy de gelegenheid de aethetische lijk, eventjes ernstig zoo nu én d 7°°
krachten van de filmkunst te gebruiken gaf een prachtige vertolking van k
vertolking van h» 2l
Hier vond men schoonheid en afschuw, op- die ze voortdurend aanvoelde Een r r°
getogenheid en laagheid, ongelooflijke had niet in betere handen terecht k 1
kracht en isoleering. Deze elementen welke komen. Kuhhe.
hy koos en ordende uit 7 jaren van levend
antagonisme tusschen mensch en mensch,
mensch en natuur en dan tenslotte weer
tusschen mensch en mensch. Hy compo
neerde dit tot een schepping van leven en
kunst".
Het „Museum for modern arts" te New
York (dat een speciale afdeeling heeft voor
filmkunst) neemt, als typisch voorbeeld
voor de ontwikkeling der filmkunst de
films „Regen" en „Nieuwe gronden" in hun
verzameling op.
Joris Ivens is nu terug in New York en
werkt er met den Amerikaanschen schrij
ver John Dos Passos aan een nieuw manus
cript en zal nog eenige lezingen houden in
de universiteit van New York en Michigan
Naast haar noemen wij Dick
als Eddy. Van de vele rollen di^*1
broek speelde, was dit misschien w i
beste. Hy speelde prettig luchtig Z
1f/\ll/rtmOn nnnrl Xf AM-:.
volkomen naast Moppie.
Piet Kroon was „Pa". Een iasti„-
maar goed gespeeld. Eerst de onderd 'o1,
dan da overgang, daarna de baas T ge'
die creaties was Kroon op dreef en al
kostelijk was hy na zyn thuiskomst
fancy-fair. an de
Mevr. Couwenhoven-Blaauboer en x,
Blaauboer, resp. als Ma en dochter
hadden een paar zeer lastige en nief j. 4,
dankbare rollen. Het spel van beiden Ct
na een weifelend begin, echter heel 7T'
en steeg, naarmate het stuk vord a
Misschien, dat eerstgenoemde nog PP„n'
je vlotter en vinniger had kunnen ZHn
sommige momenten. y °P
Siem Sougé was de pseudo-i0nkh»
Natuurlijk weer een minder symnatW
rol, maar Sougé kent het klappen van Je
zwcekp en sloeg zich met veel zwier d
Voor de afdeeling Alkmaar der N.R.V. I heen. Zyn partner v. d. Post (Linke H
heeft de bekende tooneelvereeniging UI- gaf daarnaast een prachtige creatie
vadero gisteravond in 't Gulden Vlies zijn rol. Een compliment voor dien
haar eerste uitvoering in dit seizoen ge- spraak! Ult"
geven en het is een prachtig succes ge- Nel Bakker als Tonia de dienstbode
worden voor allen, die op welke wijze Piet Lely als Joost de huisknecht had/"
dan ook hebben medegewerkt aan de een paar belangrijke rollen, die zéker U
gemakkelijk waren. Zy sloegen zich er foj
tooneel
MOPPIE.
Ulvadero's uitvoering voor
N.R.V.
de
NEDERLANDSCHE FILMKUNST.
Joris Ivens in Amerika.
Joris Ivens verblijft op uitnoodiging van
de New Film Alliance in de Ver. Staten. De
eerste vertooningen van zijn films „Nieuwe
gronden", „Borinage", „Symphony Indus-
trielle" en fragmenten uit „Heldenlied",
werden door de New Film Alliance in New
York georganiseerd en vonden groot bijval
de „New
dan ook
opvoering.
Het valt niet te ontkennen, dat Ulva
dero met de keuze van de stukken vrijwel
steeds zeer gelukkig geweest is en deze
keer is daar geen uitzondering op gemaakt.
Moppie! Een vroolyk spel in vier bedrijven
door Jan Everwyn. Zoo leest men het in
het programma, 't Was inderdaad een
vroolijk stuk met een heel klein tikje
tragedie, dat echter niet gemist had kun
nen en had mogen worden
Even de inhoud van het nieuwe, pas dit
jaar verschenen stuk.
De familie van Epscheuten (zou het
misschien geen aanbeveling verdienen, om
den naam te veranderen?), bestaande uit
pa, ma en dochter, is een rare familie. Ma
regeert; dan komt de onder invloed van ma
staande dochter, daarna niets, vervolgens
nog niets en eindelijk als een stip in
de verte, het hoofd van het gezin: pa!, de
meer dan onderdanige dienaar, die „klopt
en veegt en zuigt" (zooals het dienstmeisje
zegt) en die bovendien kruipt, knielt en
siddert voor H.M. Ma.
Dat is dus duidelyk
Dochter Eva is verloofd met haar ach
terneef. Niet omdat ze mooi is, niet omdat
ze geestig is, maar omdat ze geld bezit,
heeft Eddy haar genomen en eerlijk
toegegeven beide partyen voelen uit
sluitend de zakelijke overeenkomst tus
schen hen beiden.
Dan is er nog een vrij brutale dienst
bode, die precies weet, hoe de familie is,
en een zear merkwaardige huisknecht
een beetje onmogelijk zoo nu en dan
die nu eens de onderdanige dienaar is, dan
weer bijna te brutaal is. Dienstbode en
huisknecht zyn in 't geheim verloofd.
Zoo is de situatie.
En dan begint de geschiedenis. De fami
lie van Epscheuten is in rep en roer: zij
zal moeten zorgen voor een baby en een
hondje. De laatste heet „Moppie", en is
achtergelaten door een scharenslijper, die
door een verkeersongeluk, waarby o.a. de
familie van Epscheuten betrokken, ver
ongelukt is.
En dus worden er hondenmanden,
muilkorven, wiegen, babykleeren, enz.
enz. aangerukt.
Dan komt MoppieGeen hondje,
maar een zeer levenslustige jongedame
met schitterende oogen, git-zwart haar,
een geestig kopje en een zeer vlotte mond.
Die haar afkomst niet verbergt en er alles
uitflapt. En die de familie volkomen tot
wanhoop brengt, behalve Pa en Eddy.
Dan komt ook de babyeen aange
schoten jonkheer, die een auto-ongeluk
heeft gehad en gastvrijheid zal genieten
in den huize van Epscheuten.
Een maand later: de vreemde jonk
heer is er nog steeds en uit zyn ge
dragingen valt op te merken, dat het een
zeer eigenaardige jonkheer is. Hij leent
geld van de familie en palmt Ma en doch
ter Eva in.
Moppie is veel beschaafder geworden en
door heen en zy wisten de rollen tot h
einde toe vol te houden.
Tenslotte speelde Jaap van Haneghem
de rol van inspecteur van politie en waren
er nog twee agenten. Alle drie zorgden
voor een passend geheel.
Resumeerende: een goede opvoering met
stijgend spel van een stuk, dat tot de
laatste minuut boeide, zelfs, al kon men
lang voor het einde der afloop wel rader.
Bovendien een stuk met verrassende mo
menten en geestige invallen en tenslotte
een stuk met goede karakterbeschrijvin
gen.
Rest nog te vermelden, dat Theo Groot
huizen voor de friaie décors zorgde, dat de
meubelen van Masee en Zoon en de lampen
van K. O. H. zeer prettig aandeden en dat
André Steenman voor de grime zorgde er
dat op een buitengewone wijze gedaan
heeft.
Siem Spruit zorgde voor de entfaete-
muziek en voor het baL
Jiacktbzti
wWM'l Www wwwwl VWwr
GROOTE NAJ AARS-VEEMARKT,
ALKMAAR.
Op de dato 5 en 6 November 1936 te Alk
maar gehouden Groote Najaars-veemarkt
werden in totaal 1824 Runderen en 362 Kal
veren aangevoerd, waarvan soorten en prij
zen als volgt: Kalfkoeien 160—/ 240;
Melkkoeien 100—/ 210, Geldekoeien 10J
180; Kalfvaarzen 100—150; Gelde-
vaarzen 80—/ 140; Pinken 90—/ 150,
Graskalveren 25—40; Stierkalveren 70
t 140; Kalveren (geschetste) 60—90.
Handel der kalveren matig, overig vee itug
Vorig jaar was de aanvoer ais volgt; 2022
Runderen en 359 Kalveren.
DE AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 4 Nov. 1936. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prij
zen als volgt: 209 Vette kalveren, 3e kw. 40
cent per KG. slachtgew.; 19 Nuchtere
kalveren 6—9; 273 Varkens, vleeschvar-
kens, wegende van 90110 KG. 51—52 ct,
zware varkens 5051 cent en vette varkens
48- 49 cent per KG. slachtgewicht Aange
voerd 1 wagon geslachte runderen uit De
nemarken.
DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 4 Nov. 1936. Op de heden
gehouden aardappelenmarkt waren de pr«-
zen onveranderd.' Aanvoer 137000 KG.
BROEK OP LANGENDIJK, 4 Nov. 1936
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt'
900 K.G. Aardappelen: Blauwe Eigenhei
mers 2.30—2.40; 4000 KG. Uien:
nep 5.80, gele drieling 1.50, gele
1.70—2, grove 1.80—/ 1.90; 4300
Bieten 0.50—1.10; 6800 KG. Peen 1-
1.30; 18000 KG. Roode kool l—l
48000 K.G. Gele kool 1-/ U»!
K.G. Vroege witte kool 8083 cent; 280W
K.G. D. witte kool 0.80—/ I, alles per 1W
gele
uien
K.G.
YoiÏ Herafd'Trtbunec" rchryft" de" bekende I doet wonderen. Zy fleurt Pa op.die aflang I KG- 20oTsTuta Gréene toof> LS<M 3f'
filmcriticus Richard Watts o.a „Het zyn nie| ™er 200 onderdanig is. En zy flirt 68000 stuks Andyv.e 50 cent en 925
1 met Eddy op een onschuldige manier
Met het gevolg, dat Eddy verliefd op haar
wordt. En bovendien wantrouwt zy den
jonkheer.
bijzondere en opwindende films. Joris Ivens
is een regisseur met ideeën en fantasieën.
Hy is iemand die de aandacht verlangt".
De „New York Times" trekt, onder den
indruk van „Borinage"-film een parallel
tusschen het werk van van Gogh en Ivens.
De „National Board of Review" gaf de
hoogste onderscheiding die ze geven kan:
.Exceptional and outstanding in their field".
Op uitnoodiging van de directors Guild
vertrok Ivens eenigen tijd geleden naar
Hollywood. Op weg daarheen hield hij
eenige lezingen met zijn films in Dartmouth
college, Buffalo, Washington, Universiteit
van Syracuze en Detroit.
In het Film art Theatre in Hollywood
vond een vertooning van Joris Ivens' films
plaats. Vele bekende acteurs, scenaristen en
regisseurs, waaronder King Vidor, Mile-
stone, von Sternberg en Mamoulian en an
deren waren aanwezig. Deze vertooning van
zyn films die natuurlijk sterk contras
teerden met de normale Hollywood produc
tie, omdat Ivens by de dramatiseering van
zyn onderwerp zoozeer de realiteit gebruikt
was aanleiding tot een interessante dis
cussie in de „Screen writers guild", waar
een der regisseurs zich als volgt uitdrukte:
,Na de voorstelling verlieten wij de zaal,
meer dan ooit overtuigd, dat een film gere-
giseerd worden door menschen, die van het
leven en de realiteit houden.
Wy, die in de film werken, konden dit het
best begrijpen dezen avond. Hy maakt zyn
films voor het groote publiek, dat midden
in het werkelijke leven staat en de films
stuk*
2e
Bloemkool: reuze 5.30—6.80 en
1.80—2.50.
NOORDSCHARWOUDE, 4 Nov. I936'
(Noordermarktbond). 1400 K.G. Aardappe-
Haar invloed wordt steeds grooter. Als len: Sch. muizen 1.70—180, Groote Schot-
de familie naar een fancy-fair gaat, is 't
al zoover, dat Pa regeert en Ma onderda
nig wordt en als zy alleen met de meid
thuis is, en onbekenden het toch nog ge
komen kind willen ontvoeren, komt Mop
pie op volle kracht. Zy ontmaskert den
jonkheer, die een oplichter is, zy zorgt
voor de arrestatie van Linke Hein, zij
ïedt eenige duizenden guldens voor de
familie, kortom, zij is het, die alles weer
in orde brengt.
En al ontdekt zy ook haar gevaarlijk
spel in de flirt, ook die kwestie wordt op
gelost, want Eva geeft Eddy zyn woord
terug en twee geliefden, Eddy en Moppie,
vliegen elkaar in de armen.
En Pa is heer des huizes geworden. Ma
heeft afstand gedaan van haar regeering,
terwijl Eva gelegenheid gehad heeft om
te toonen, dat zy een hart en karakter
heeft.
Het stuk eischt veel van de spelers, om
dat het in een zeer vlot tempo gespeeld
moet worden. Maar de UI vadero-leden
nnd!" iZ1 j Cr kranlg doorheen geslagen,
onder leiding van hun nieuwen regisseur
Mie Prins, die op een uitstekende prestatie
kan terugzien en zulks te meer, waar hij
verschillende belangrijke rollen had moe
ten geven aan nieuwe leden.
Ali Blaauw was Moppie. En waarachtig,
ten 2.30; 3200 K.G. Uien 1.40-/ 1-70.
Gele Nep 5.40, Drielingen 1.50—/ tW.
Groote 1.80; 2000 K.G. Peen 1.10—/ 1-3U.
8200 K.G. Roode kool 1.30—/ 1-50; 414
KG. Witte kool 0.80; 21600 K.G. D. witte
kool 0.90—1.10, alles per 100 K.G.
WARMENHUIZEN, 3 Nov. 1936. R°°d®
kool 1—/ 1.60; Gele kool 1; Deensche
witte kool 80 cent; Witte kool 80 cent; Drie
lingen 1.20; Uien 1.50; Grove uien
Blauwe aardappelen 1.10; Bieten O-40"
1. -
Aanvoer: 8400 K.G. Roode kool; 900
Gele kool; 3300 K.G. D. witte kool; H''
K.G. Witte kool; 2175 K.G. Uien; 650
Aardappelen; 2800 K.G. Bieten.
EIEREN VEILING TEXEL. -
TEXEL, 2 Nov. 1936. Aangevoerd 24«o
stuks kipeieren, waarvan de pryzeJ?„ «4
volgt: 58-62 K.G. 5.80—/ 6.10, 62-°
6—6.20, 66—70 620—/ 6.40, 50—56'*.
5.80, 40—50 3.56—4.60. Per 100 stu*
TEXEL, 2 Nov. 1936. Op de heden gehou
den weekveemarkt waren aanvoer en^ P j
zen als volgt: 3 Paarden 1201 .<,q
Koeien 125—/ 165; 18 Pinken f 100—/
6 Graskalveren 50—/ 75; 7 Nuchtere
veren 912; 13 Schapen 16—/ lö'
Lammeren 1316; 2 Rammen 20—
31 Biggen 9—/ 12; 100 Kippen
0.60.