Duel Onnee-Koning. Glimlachje Gr. was verkeerd geloopen en toen hoorde ik een soort geklop. De president geeft er zijn bevreemding over te kennen, dat de getuige noch tegen den rechter-commissaris, noch bij zijn ver hoor voor de rechtbank over dit geluid heeft gesproken. President: Hebt u Onnes misschien dien nacht nog gezien ook? Getuige: Nou, edelachtbare, nou moet u me niet in de maling nemen. President: Ik vraag het, omdat die verkla ring van je zoo heelemaal nieuw is. Verdachte Onnes kan dat gebons niet ver klaren, misschien hebben ze zelf gestom meld. De zaak Onnes wordt voor een oogen- blik geschorst om dezen, verhuizer ook te hooren tegen Koning. Hij herhaalt zijn verklaringen en de be handeling van de zaak Koning wordt dan voor onbepaalden tijd geschorst. In de zaak tegen Onnes hoort het Hof ver volgens den vertegenwoordiger van assura deuren, den heer Top. De uitbetaling was volgens hem vooral geschied op grond van het rapport van den deskundige van der Dussen. Assuradeuren hadden 72.000 als dading betaald, nadat een deel van het goed door den detective Johanknegt was terugge bracht. President (tot verdachte): Toen Koning by u kwam en zooals u zegt u vertel de, dat hij de inbbaak had laten plegen hebt u toen tegenover de verzekering ge zwegen? Verdachte geeft dit toe, hy was bang ge weest voor chicanes van de verzekering. Nadat nog eenige vertegenwoordigers van de verzekering zyn gehoord, wordt de zit ting geschorst tot hedenochtend 10 uur. Vanmorgen zette het gerechtshof, ge presideerd door mr. Joh. M. Jolles, de behandeling voort van de strafzaak te gen M. Onnes van Nijenrode. Gister heeft het hof een aantal getuigen charge gehoord, doch het verhoor van den kroongetuige Koning, die Onnes beschuldigd den gefingeerden inbraak op touw te hebben gezet, werd vastge steld op hedenochtend. De belangstel ling is nog grooter dan gister. Eerst stelde de president enkele vragen: Kunt u verklaren, verdachte Onnes, waar om u steeds samenkomsten had met Koning op zulke vreemde plaatsen? Verdachte: U zult hebben opgemerkt, dat die bijeenkomsten plaats hadden na de chan tage. President: Maar u bleef toch steeds goede vrienden met den man, die u wilde chantee- ren? Verdachte: Ja, op beleefde wijze wilde ik hem aan zijn verstand brengen, dat ik niet op zijn chantagepogingen in wilde gaan •Hiuis wilde ik hem echter niet meer ont vangen. Van „geheime plaatsen" is echter geen sprake. Een tweede vraag stelt de president dan: U hebt Koning een juweel gegeven om te beleenen, nietwaar? Verdachte geeft dit toe; het sieraad was eigendom van verdachte's vrouw, doch werd nooit door haar gedragen. Dan wordt getuige Koning voorgeroepen. De kroongetuige, die verdachte zoo zwaar beschuldigt Getuige heeft er bezwaar tegen den eed af te leggen. Waarom? vraagt de president. Verdachte heeft een wonderlijke reden Ik heb altijd de waarheid gezegd, misschien is 't beter nu te gaan liegen. Ik ben door de verdedigers op de grofste wijze beleedigd. Na eenig heen en weer praten legt hij den eed af. President: Is het waar wat u steeds hebt gezegd, dat Onnes u heeft verzocht by hem in te breken? Getuige: Ja, zoo is het en niet anders. Ver dachte beschrijft dan wat er by zyn eerste bezoek op het kasteel is gebeurd. Er werd over inbraak gesproken en toen had Onnes gezegd: Ik wou, dat ze maar inbraken; als je wat mee wilt nemen, stop je zakken maar vol. In dep loop van het gesprek had Onnes zyn voorstel duidelijker omlijnd. Hy smeekte me tenslotte hem op die wijze te helpen aan 50 a 60.000. Onnes had een uitvoerig plan vooi; getui ge ontworpen: t Is alles heel eenvoudig, had hij gezegd, ik zet alles klaar, en je wandelt er heel kalm mee weg in de richting Utrecht. Hy wees me den weg langs het kanaal. Maar zegt Koning dat heb ik nooit gewild. Zelf dacht ik er niet over. President: Was er toen al sprake van een belooning? Getuige: Onnes wilde uit me halen wat er te halen was om me dan prijs te geven aan de hyena's. Koning zet zijn verhaal voort: Toen ik I sleept door de suggestie van zijn wonder- iemand gevonden had, die 't wel wilde op- lyke sfeer, en wederom Hitchcock's techniek knappen, bood Onnes 5000 aan, maar dat in dit genre overtuigend bevestigt, was Witbraad te weinig. 1 daarmede verbonden wil zien actueele de rol had wel voor haar geschreven I nen zijn! Op bizonder vlotte wiiv - A li Dloannr Kont» »nl films. U begrijpt, had Onnes tegen getuige ge zegd, er moeten ook een paar stukken van Goudstikker by zijn. Dat zijn nogal kost' bare doeken, maar anders loopt 't in 't oog. Tenslotte was er afgesproken, dat 8000 zou worden betaald door verdachte. President: Maar wat kreeg u? Getuige: Ik wilde Onnes helpen en Wit braad, die zat ook in de knel. President: Witbraad zegt, dat er 12000 zou worden betaald; direct zou 1500 wor den gegeven. Laten we ons nu eens even by de afspraak bepalen, merkt de president op. Verdachte, wat zegt u er van? Verdachte geeft toe, dat er bij het bezoek van Koning gesproken is over de verzeke ring. Je mag wel oppassen voor dieven, had Koning opgemerkt. Ik zei toen, aldus verdachte, dat ik daar niet zoo erg bang voor was, omdat het kasteel steeds goed gesloten was en .boven dien was ik voor verkoopprijzen verzekerd. President: Een inbraak zou dus voordeel op kunnen leveren. Terugkomende op de verklaringen van Koning, merkt verdachte op, dat hy nooit gezegd kan hebben: Steek maar in je zak wat je wilt. De verzekering zou dan immers niet uitbetalen. Koning heeft ook verklaard, dat Onnes te gen hem zei: Je moet dan de miniaturen uit de lijstjes nemen. Ook dat is onmogelijk, zegt verdachte, want.... de miniaturen hadden geen losse lijsten. President tot verdachte: Is door u wel ver teld, dat u een gebroken beeldje onmiddel lijk door de verzekering kreeg vergoed? Verdachte: Dat is wel mogelijk. President: En van die schetsteekening, is daar niets van waar? Verdachte: Geen woord. Koning zelf heeft alle gelegenheid gehad om de situatie goed op te nemen. President: Kon hij ook de grendels van het raam zien, waardoor de inbrekers zijn binnen gekomen. Ongetwijfeld; hij heeft alles uit eigen waarneming, meent verdachte. JCeek School Voor de vacante betrekking van onder wijzeres aan de o.L school te Aardswoud heeft zich één sollicitante aangemeld. VEREENIGING VAN LEERAREN IN DE HANDELSWETENSCHAPPEN. Practykexamens in boekhouden en han delscorrespondentie en de examens voor hoofdcorrespondent (Fransch, Duitsch of Engelsch) af te nemen vanwege de vereeni- ging van leeraren in de Handelswetenschap pen, zullen worden gehouden 's avonds op Maandag 21 Dec., Dinsdag 22 Dec en Woens dag 23 December a.s. in ongeveer 40 plaat sen in het land. De aanmelding sluit 28 Nov. a.s. Het pros pectus der examens is gratis verkrijgbaar by den administrateur: den heer H. Broe ders, Zocherstraat 66, Amsterdam (W.), telefoon 82437 en b. d. boekhandel. Jilmtiieutos Uitstekend middel tegen slaap wandelen. „DE MAN, DIE TE VEEL WIST". Vanaf Vrijdag as. in „Roxy-theater" Alfred Hitchcock is één van die filmregis seurs, die bekend zyn geworden in hun eigen genre, en van wie men telkens weer de eigen specialiteiten te zien krijgt. „The Man Who Knew Too Much" is geen dialoog- film als 39 Steps, maar lijkt meer op den thriller van het klassieke soort, met de af wisseling van wat humoristische scéne's of dramatische noblesse van de Britsche society, die er een rol in speelt. Peter Lorre, om wien de film is heengebouwd, moet het een Engelschen regisseur of scenario-schrij ver moeilijk maken, want ook deze Weensche volksacteur, na zyn optreden in Fritz Lang's „M" beroemd geworden, heeft een eigen genre, en één, dat van de Engelsche men taliteit verder verwijderd is dan van de koene fantazie van een Lang of von Harbou. Dank zy zijn expressief masker met de te zware oogleden, de te zware volle lippen, sluik haar, weeke oogen is Peter Lorre aan gewezen voor de rol van den psychopaat roet sadistischen inslag, en in deze rol heeft hy een wonderbaarlijke vaardigheid verworven. Nu is het in deze film niet erg duidelijk, waarom de bende, die Lorre leidt, den Euro- peeschen diplomaat Ropa moest vermoor den. Is het een daad van anarchisme, van politieken aard, of zuiver een wreed uit vloeisel van dezen zieken geest? Men heeft het in het midden gelaten, en alleen zeer handig even aangeduid, dat deze moord van even groot belang als de moord te Serajewo zou kunnen worden Geen wonder dus, dat de Engelsche society-held Leslie Banks en zyn vrouw, door Edna Best uitstekend vertolkt, alles zullen doen om den moord te verhinderen. Het feit, dat hun dochtertje als pressiemiddel door de bende gevangen wordt gehouden, compliceert de historie, die ons onder Hitchcock's terecht befaamd ge leide van de blanke bergen van St. Moiitz voert maar den vuilen mist van een Londen- sche havenbuurt, die den regisseur weer volop gelegenheid heeft gegeven de sfeer te scheppen, die de kern van zyn trillers is. Want de van onheil zwangere huizen, de fatale geluiden van scheepssignalen en claxons in den mist maken van dit district een obcessie, die nog wordt verhoogd door de scéne's in het vereenigingsgebouw van een secte van zonaanbidders, die later by de bende blijken te behooren. Een buiten gewoon knap staaltje van filmsuggestie! Zelfs Albert-Hall wordt hier, evenals heel Londen, ondergeschikt gemaakt aan de sfeer van den thriller, er blijft van het nuch tere concertgebouw niets over dan de regie van Mitchcock, die als een dirigent zyn orkestbak leidt tot het moment van het dubbel forte, dat het fatale schot moet bren gen Een griezelfilm, ja .maar één die mee- „SHOWBOAT" IN CITY. Film met fraaie zang, welke vanaf Vrijdag vertoond zal worden. De „Cotton Blossom" vaart over de Mis sissippi, zy is een drijvende schouwburg, zooals er vroeger verscheidene de rivier af zakten om voorstellingen te geven voor ne gers en farmers, die van alle zijden toe stroomden om de draken te zien, die aan boord werden opgevoerd. De komst van de „showboat" was een gebeurtenis in de afge legen dorpen, met veel lawaai en bombari werden de artisten ingehaald, de muziek ging voorop, en de spullebaas prees zijn won- dermenschen aan, zooals zijn collega het doet voor de kermistent. En Edna Ferber beschreef de lotgevallen van deze artisten, en Oscar Hammerstein fabriceerde uit haar boek een operette (die nog altijd wordt op gevoerd), en Universal verfilmde eerst het boek zwygend, met Laura la Planta en Joseph Schildkraut als Magnolia Hawks en Gaylord Ravenal, en daama de operette, met Irene Dunne in de rol van de lieftallige Magnolia, en de artisten die jaar in jaar uit Showboat" met onophoudelijk succes op de planken vertoonen, in de overige rollen. Paul Robeson, de fameuze neger, en Do- nald Cook, zijn met Irene Dunne eigenlijk de drie eenige filmartisten die in deze versie optreden; de anderen hebben hun sporen verdiend in schouwburgen, maar zij spelen alsof zij jarenlange fümTOUtine hadden, en Charles Winningeris creatie van kapitein Andy Hawks ia alleen reeds waard deze film te gaan zien. Deze opmerking is echter onbillijk tegen over de anderen, want zij zyn stuk voor stuk voortreffelijk, en een betere vertolking van de rol van Magnolia Hawks is niet denkbaar. In de eerste scènes is Irene Dunne het onschuldige naïeve meisje, dan ontwik kelt zy zich tot een verstandige, zelfbewuste vrouw, die de slagen van het noodlot moe dig weet te dragen, en tenslote is zij de flinke moeder van haar talentvolle dochter Kim, die haar voetstappen drukt, ook aan het tooneel gaat, en op het eind van de film tegenover haar vader staat, tegenover den on verbeterlij ken speler, die geheel aan laccr wal is geraakt, portier is geworden in een schouwburg, en een krantje zit te lezen waarin renbaanvoorspellingen «taan. Eens een speler, altijd een speler maar dat even projecteeren van het krantje is een staaltje van James Whale's welover- dachte regie, die de geheele film door op hoog peil staat. Allan Jones is een operettezanger met een prettig gezicht, en een zeer mooi geluid; hy speelt de rol van Gaylord Ravenal zwierig, en zingt met Irene Dunne duetten. Er wordt heel veel gezongen in deze film, en er is heel veel variatie in den zang. Paul Robeson met zijn zware, melodieuze stem, laat u genieten van „01' Man River" en andere bekende melodiëen van Jerome Kern, dikwijls met refreinzang van andere negers erbij; en dan is er Helen Morgan, wier vertolking van „Bill" en „I can 't help loving that man" evenementen zijn in deze rolprent. Dezen Helen Morgan is een zange res die op Broadway al 15 jaar lang succes heeft, en altijd geweigerd heeft in films op te treden, omdat zy overtuigd was er niets van terecht te zullen brengen. Zij brengt er alles van terecht, en haar liederen by de pi ano zyn een genot om te hooren. Een merkwaardig mengelmoes van oude wysjes als „After the ball", en splinter nieuwe composities als „Gallivantir.' Around", een enorme stepdans van Sammy White (ook een debutant) goed spel van Do- nald Cook in de rol van Steve, de acteur die een halfbloed trouwde, en daarom in de Zuidelijke Staten niet mocht optreden, pri mitieve en vermakelijke opvoeringen aan boord van de „Cotton Blossom" en hyper moderne voorstellingen in een schouwburg twintig jaar laterleed, vreugde en clow nerie..., het wordt alles in overstelpende mate op het doek gebracht, en hoewel de film meer dan twee uur duurt, duurt zij niets te lang, en boeit zij van het begin tot einde. In" deze absoluut gerealiseerde actualiteit I Ali Blaauw haar rol gespeeld 851 vond hy de gelegenheid de aethetische lijk, eventjes ernstig zoo nu én d 7°° krachten van de filmkunst te gebruiken gaf een prachtige vertolking van k vertolking van h» 2l Hier vond men schoonheid en afschuw, op- die ze voortdurend aanvoelde Een r r° getogenheid en laagheid, ongelooflijke had niet in betere handen terecht k 1 kracht en isoleering. Deze elementen welke komen. Kuhhe. hy koos en ordende uit 7 jaren van levend antagonisme tusschen mensch en mensch, mensch en natuur en dan tenslotte weer tusschen mensch en mensch. Hy compo neerde dit tot een schepping van leven en kunst". Het „Museum for modern arts" te New York (dat een speciale afdeeling heeft voor filmkunst) neemt, als typisch voorbeeld voor de ontwikkeling der filmkunst de films „Regen" en „Nieuwe gronden" in hun verzameling op. Joris Ivens is nu terug in New York en werkt er met den Amerikaanschen schrij ver John Dos Passos aan een nieuw manus cript en zal nog eenige lezingen houden in de universiteit van New York en Michigan Naast haar noemen wij Dick als Eddy. Van de vele rollen di^*1 broek speelde, was dit misschien w i beste. Hy speelde prettig luchtig Z 1f/\ll/rtmOn nnnrl Xf AM-:. volkomen naast Moppie. Piet Kroon was „Pa". Een iasti„- maar goed gespeeld. Eerst de onderd 'o1, dan da overgang, daarna de baas T ge' die creaties was Kroon op dreef en al kostelijk was hy na zyn thuiskomst fancy-fair. an de Mevr. Couwenhoven-Blaauboer en x, Blaauboer, resp. als Ma en dochter hadden een paar zeer lastige en nief j. 4, dankbare rollen. Het spel van beiden Ct na een weifelend begin, echter heel 7T' en steeg, naarmate het stuk vord a Misschien, dat eerstgenoemde nog PP„n' je vlotter en vinniger had kunnen ZHn sommige momenten. y °P Siem Sougé was de pseudo-i0nkh» Natuurlijk weer een minder symnatW rol, maar Sougé kent het klappen van Je zwcekp en sloeg zich met veel zwier d Voor de afdeeling Alkmaar der N.R.V. I heen. Zyn partner v. d. Post (Linke H heeft de bekende tooneelvereeniging UI- gaf daarnaast een prachtige creatie vadero gisteravond in 't Gulden Vlies zijn rol. Een compliment voor dien haar eerste uitvoering in dit seizoen ge- spraak! Ult" geven en het is een prachtig succes ge- Nel Bakker als Tonia de dienstbode worden voor allen, die op welke wijze Piet Lely als Joost de huisknecht had/" dan ook hebben medegewerkt aan de een paar belangrijke rollen, die zéker U gemakkelijk waren. Zy sloegen zich er foj tooneel MOPPIE. Ulvadero's uitvoering voor N.R.V. de NEDERLANDSCHE FILMKUNST. Joris Ivens in Amerika. Joris Ivens verblijft op uitnoodiging van de New Film Alliance in de Ver. Staten. De eerste vertooningen van zijn films „Nieuwe gronden", „Borinage", „Symphony Indus- trielle" en fragmenten uit „Heldenlied", werden door de New Film Alliance in New York georganiseerd en vonden groot bijval de „New dan ook opvoering. Het valt niet te ontkennen, dat Ulva dero met de keuze van de stukken vrijwel steeds zeer gelukkig geweest is en deze keer is daar geen uitzondering op gemaakt. Moppie! Een vroolyk spel in vier bedrijven door Jan Everwyn. Zoo leest men het in het programma, 't Was inderdaad een vroolijk stuk met een heel klein tikje tragedie, dat echter niet gemist had kun nen en had mogen worden Even de inhoud van het nieuwe, pas dit jaar verschenen stuk. De familie van Epscheuten (zou het misschien geen aanbeveling verdienen, om den naam te veranderen?), bestaande uit pa, ma en dochter, is een rare familie. Ma regeert; dan komt de onder invloed van ma staande dochter, daarna niets, vervolgens nog niets en eindelijk als een stip in de verte, het hoofd van het gezin: pa!, de meer dan onderdanige dienaar, die „klopt en veegt en zuigt" (zooals het dienstmeisje zegt) en die bovendien kruipt, knielt en siddert voor H.M. Ma. Dat is dus duidelyk Dochter Eva is verloofd met haar ach terneef. Niet omdat ze mooi is, niet omdat ze geestig is, maar omdat ze geld bezit, heeft Eddy haar genomen en eerlijk toegegeven beide partyen voelen uit sluitend de zakelijke overeenkomst tus schen hen beiden. Dan is er nog een vrij brutale dienst bode, die precies weet, hoe de familie is, en een zear merkwaardige huisknecht een beetje onmogelijk zoo nu en dan die nu eens de onderdanige dienaar is, dan weer bijna te brutaal is. Dienstbode en huisknecht zyn in 't geheim verloofd. Zoo is de situatie. En dan begint de geschiedenis. De fami lie van Epscheuten is in rep en roer: zij zal moeten zorgen voor een baby en een hondje. De laatste heet „Moppie", en is achtergelaten door een scharenslijper, die door een verkeersongeluk, waarby o.a. de familie van Epscheuten betrokken, ver ongelukt is. En dus worden er hondenmanden, muilkorven, wiegen, babykleeren, enz. enz. aangerukt. Dan komt MoppieGeen hondje, maar een zeer levenslustige jongedame met schitterende oogen, git-zwart haar, een geestig kopje en een zeer vlotte mond. Die haar afkomst niet verbergt en er alles uitflapt. En die de familie volkomen tot wanhoop brengt, behalve Pa en Eddy. Dan komt ook de babyeen aange schoten jonkheer, die een auto-ongeluk heeft gehad en gastvrijheid zal genieten in den huize van Epscheuten. Een maand later: de vreemde jonk heer is er nog steeds en uit zyn ge dragingen valt op te merken, dat het een zeer eigenaardige jonkheer is. Hij leent geld van de familie en palmt Ma en doch ter Eva in. Moppie is veel beschaafder geworden en door heen en zy wisten de rollen tot h einde toe vol te houden. Tenslotte speelde Jaap van Haneghem de rol van inspecteur van politie en waren er nog twee agenten. Alle drie zorgden voor een passend geheel. Resumeerende: een goede opvoering met stijgend spel van een stuk, dat tot de laatste minuut boeide, zelfs, al kon men lang voor het einde der afloop wel rader. Bovendien een stuk met verrassende mo menten en geestige invallen en tenslotte een stuk met goede karakterbeschrijvin gen. Rest nog te vermelden, dat Theo Groot huizen voor de friaie décors zorgde, dat de meubelen van Masee en Zoon en de lampen van K. O. H. zeer prettig aandeden en dat André Steenman voor de grime zorgde er dat op een buitengewone wijze gedaan heeft. Siem Spruit zorgde voor de entfaete- muziek en voor het baL Jiacktbzti wWM'l Www wwwwl VWwr GROOTE NAJ AARS-VEEMARKT, ALKMAAR. Op de dato 5 en 6 November 1936 te Alk maar gehouden Groote Najaars-veemarkt werden in totaal 1824 Runderen en 362 Kal veren aangevoerd, waarvan soorten en prij zen als volgt: Kalfkoeien 160—/ 240; Melkkoeien 100—/ 210, Geldekoeien 10J 180; Kalfvaarzen 100—150; Gelde- vaarzen 80—/ 140; Pinken 90—/ 150, Graskalveren 25—40; Stierkalveren 70 t 140; Kalveren (geschetste) 60—90. Handel der kalveren matig, overig vee itug Vorig jaar was de aanvoer ais volgt; 2022 Runderen en 359 Kalveren. DE AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 4 Nov. 1936. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prij zen als volgt: 209 Vette kalveren, 3e kw. 40 cent per KG. slachtgew.; 19 Nuchtere kalveren 6—9; 273 Varkens, vleeschvar- kens, wegende van 90110 KG. 51—52 ct, zware varkens 5051 cent en vette varkens 48- 49 cent per KG. slachtgewicht Aange voerd 1 wagon geslachte runderen uit De nemarken. DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM, 4 Nov. 1936. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de pr«- zen onveranderd.' Aanvoer 137000 KG. BROEK OP LANGENDIJK, 4 Nov. 1936 Aanvoer en prijzen waren heden als volgt' 900 K.G. Aardappelen: Blauwe Eigenhei mers 2.30—2.40; 4000 KG. Uien: nep 5.80, gele drieling 1.50, gele 1.70—2, grove 1.80—/ 1.90; 4300 Bieten 0.50—1.10; 6800 KG. Peen 1- 1.30; 18000 KG. Roode kool l—l 48000 K.G. Gele kool 1-/ U»! K.G. Vroege witte kool 8083 cent; 280W K.G. D. witte kool 0.80—/ I, alles per 1W gele uien K.G. YoiÏ Herafd'Trtbunec" rchryft" de" bekende I doet wonderen. Zy fleurt Pa op.die aflang I KG- 20oTsTuta Gréene toof> LS<M 3f' filmcriticus Richard Watts o.a „Het zyn nie| ™er 200 onderdanig is. En zy flirt 68000 stuks Andyv.e 50 cent en 925 1 met Eddy op een onschuldige manier Met het gevolg, dat Eddy verliefd op haar wordt. En bovendien wantrouwt zy den jonkheer. bijzondere en opwindende films. Joris Ivens is een regisseur met ideeën en fantasieën. Hy is iemand die de aandacht verlangt". De „New York Times" trekt, onder den indruk van „Borinage"-film een parallel tusschen het werk van van Gogh en Ivens. De „National Board of Review" gaf de hoogste onderscheiding die ze geven kan: .Exceptional and outstanding in their field". Op uitnoodiging van de directors Guild vertrok Ivens eenigen tijd geleden naar Hollywood. Op weg daarheen hield hij eenige lezingen met zijn films in Dartmouth college, Buffalo, Washington, Universiteit van Syracuze en Detroit. In het Film art Theatre in Hollywood vond een vertooning van Joris Ivens' films plaats. Vele bekende acteurs, scenaristen en regisseurs, waaronder King Vidor, Mile- stone, von Sternberg en Mamoulian en an deren waren aanwezig. Deze vertooning van zyn films die natuurlijk sterk contras teerden met de normale Hollywood produc tie, omdat Ivens by de dramatiseering van zyn onderwerp zoozeer de realiteit gebruikt was aanleiding tot een interessante dis cussie in de „Screen writers guild", waar een der regisseurs zich als volgt uitdrukte: ,Na de voorstelling verlieten wij de zaal, meer dan ooit overtuigd, dat een film gere- giseerd worden door menschen, die van het leven en de realiteit houden. Wy, die in de film werken, konden dit het best begrijpen dezen avond. Hy maakt zyn films voor het groote publiek, dat midden in het werkelijke leven staat en de films stuk* 2e Bloemkool: reuze 5.30—6.80 en 1.80—2.50. NOORDSCHARWOUDE, 4 Nov. I936' (Noordermarktbond). 1400 K.G. Aardappe- Haar invloed wordt steeds grooter. Als len: Sch. muizen 1.70—180, Groote Schot- de familie naar een fancy-fair gaat, is 't al zoover, dat Pa regeert en Ma onderda nig wordt en als zy alleen met de meid thuis is, en onbekenden het toch nog ge komen kind willen ontvoeren, komt Mop pie op volle kracht. Zy ontmaskert den jonkheer, die een oplichter is, zy zorgt voor de arrestatie van Linke Hein, zij ïedt eenige duizenden guldens voor de familie, kortom, zij is het, die alles weer in orde brengt. En al ontdekt zy ook haar gevaarlijk spel in de flirt, ook die kwestie wordt op gelost, want Eva geeft Eddy zyn woord terug en twee geliefden, Eddy en Moppie, vliegen elkaar in de armen. En Pa is heer des huizes geworden. Ma heeft afstand gedaan van haar regeering, terwijl Eva gelegenheid gehad heeft om te toonen, dat zy een hart en karakter heeft. Het stuk eischt veel van de spelers, om dat het in een zeer vlot tempo gespeeld moet worden. Maar de UI vadero-leden nnd!" iZ1 j Cr kranlg doorheen geslagen, onder leiding van hun nieuwen regisseur Mie Prins, die op een uitstekende prestatie kan terugzien en zulks te meer, waar hij verschillende belangrijke rollen had moe ten geven aan nieuwe leden. Ali Blaauw was Moppie. En waarachtig, ten 2.30; 3200 K.G. Uien 1.40-/ 1-70. Gele Nep 5.40, Drielingen 1.50—/ tW. Groote 1.80; 2000 K.G. Peen 1.10—/ 1-3U. 8200 K.G. Roode kool 1.30—/ 1-50; 414 KG. Witte kool 0.80; 21600 K.G. D. witte kool 0.90—1.10, alles per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 3 Nov. 1936. R°°d® kool 1—/ 1.60; Gele kool 1; Deensche witte kool 80 cent; Witte kool 80 cent; Drie lingen 1.20; Uien 1.50; Grove uien Blauwe aardappelen 1.10; Bieten O-40" 1. - Aanvoer: 8400 K.G. Roode kool; 900 Gele kool; 3300 K.G. D. witte kool; H'' K.G. Witte kool; 2175 K.G. Uien; 650 Aardappelen; 2800 K.G. Bieten. EIEREN VEILING TEXEL. - TEXEL, 2 Nov. 1936. Aangevoerd 24«o stuks kipeieren, waarvan de pryzeJ?„ «4 volgt: 58-62 K.G. 5.80—/ 6.10, 62-° 6—6.20, 66—70 620—/ 6.40, 50—56'*. 5.80, 40—50 3.56—4.60. Per 100 stu* TEXEL, 2 Nov. 1936. Op de heden gehou den weekveemarkt waren aanvoer en^ P j zen als volgt: 3 Paarden 1201 .<,q Koeien 125—/ 165; 18 Pinken f 100—/ 6 Graskalveren 50—/ 75; 7 Nuchtere veren 912; 13 Schapen 16—/ lö' Lammeren 1316; 2 Rammen 20— 31 Biggen 9—/ 12; 100 Kippen 0.60.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8