FLITSEN VAN HET WITTE DOEK.. Nogmaals: de film in kleuren, FILMEN MET LEVENSGEVAAR. (Z Z1 De filmtechniek gaat voort en brengt ons onafwendbaar de kleurenfilm in optima forma. Eindbeschouwing. Bij de opnamen van de Warner-Bros-tilm „De Circuskoning". Spel met de leeuwen. ONZE BIOSCOPEN. De film, die éénmaal stom was, geluid loos, eeuwig zwijgend, tot stilte gedoemd (als niet een orkest, voor 'tdoek gezeten, opzettelijk zorg droeg voor illustreerende muziek), deze film zonder tong en zonder taal, kreeg op eenmaal haar stem en ver mocht te spreken, te zingen, te fluisteren ente jubelen. Maar terwijl deze ge weldige verovering werd behaald, terwijl daarmee de cinematografie zulk een groo- te schrede voorwaarts ging, bleef zij beel den leveren in het onveranderlijke gam ma van zwart en wit, de vele grijzen, de nuances, de schakeeringen, de halftinten, de gradueele verschillen, die op zichzelf uitermate rijk waren, maar ook tegelijker tijd uitermate doodsch, altijd eender en altijd grauw, nimmer kleurig, nimmer bont, nimmer tintelend, nimmer vurig r "d, of smeltend blauw, nimmer warm geel, nimmer sappig groen, of statig pur per, nimmer diep bruin, nimmer zonnig oranje, of week rose, of gloeiend schar laken, nimmer bleek lila, nimmer fonke lend roodbruin, maar eeuwig onveran derlijk zwart en wit en kleurloos. Wie in de studio's te gast is, wie kijken ka-1 naar de bonte tafereelen, die daar hun tijdelijke glorie beleven, die de multico- lore uniformen, overrijke vrouwenklee- den, bonte décors, den gloed der felle lampen, weerkaatsend op de schitterende juweelen ziet, de stralende robijnen, de brandende smaragden, de vreemde opalen en de hemelsflauwe saffieren die moest het betreuren, dat van die pracht niets overblijven kon, dan haar eigen kleurloo- ze schaduw, de eeuwige rouw, het ziel- looze black-and-white, dor en bloedeloos. De wensch is de vader der gedachte. De scenario's met hun veelal bizarre vertellingen, hun drama's en verbeeldin- gr 1 uit verre landen, gedroomde sferen, verre havensteden, tropische lagunen, prarl en pronk van overal... ook zij pleitten voor een weergave in kleur, voor een regenboog-film, die den rijkdom, welke het menschelijk oog weervaart ook zou gunnen aan het kunstmatige oog der camera Pogingen werden gedaan uit en na. Ka pitalen werden verspild om resultaten te b .eiken. In den aanvang was de kleuren film leelijk. Zij was rondweg valsch, zoo als een gekleurde prentbriefkaart van de allergemeenste kwaliteit valsch is. De techniek laat zich nu eenmaal niet onmid dellijk bedwingen. De kleurgevoeligste onder ons is nu eenmaal niet steeds een knap filmingenieur en de knapste film ingenieur is niet steeds 't kleurgevoeligst. Er moest gezocht, er moest gezwoegd, er moest gezweet worden. Materiaal moest worden verknoeid, een eindeloos geduld moest worden betracht, in stilte en rust moest worden geëxoerimenteerd. Veelal leek het hopeloos. Veelal scheen het, of men nimmer een dragelijk resultaat zou weten te bereiken! T thans? De victorie-kreet mag hier niet worden aangeheven. De toeschouwer moet zélf zien en zélf zeggen. De 20th Century-Fox Film b.v. wierp zich met energie op dit probleem en koos „Ramo- na" tot object. „Ramona" de roman van Helen Hunt Jackson, werd reeds eerder door dit consortium verfilmd. Men koos welbewust nogmaals ditzelfde werk, wijl men wist, hoé kleurig het was. Natuurlijk kan men bij bijna élk wille keurig scenario de spelers uitdosschen .in bonte pakjes, maar dit moet gemoti veerd zijn. De costumes moeten reden van bestaan hebben. En als dan de eeuwig stralend-blauwe Californische hemel zich koepelt over gouden korenvelden, ver- waasd blauwe bergen, groene bosschen en scherp wit gekalkte haciendas dan is er een gegrond motief, om heel die heer lijkheid naar waarheid weer te geven in al haar schoonheid Het moeizame werk. Twee jaren lang is men er mee in de weer geweest, om dit resultaat te berei ken. In den aanvang: mislukking. De kleuren waren bont, maar ongevoelig, hard, onnatuurlijk en zonder harmonie. Men moest voortgaan met zoeken. Nieuwe mislukking: de kleuren waren niet scherp meer, maar gevoelig, bleek, flets, vaag en weinig zeggend. Men moest volhouden, men moest doorbijten. Men werd er meer dan éénmaal moedeloos onder. Het systeem van opname (Technicolor) werd steeds ingewikkelder. De camera werd een steeds grooter gevaarte, steeds rr - M- 1 ijker te bedienen. Telkens mislukten weer scènes, die dan weer moesten worden nagedraaid. Er kwam geen einde aan. Maar ook de volharding bleek eindeloos. In het heerlijke San Jacinto. één dier zeldzame Dorado's, welke de Natuur ge schapen heeft blééf men filmen, al wer den kapitalen verspild, al scheen het .dat de film nimmer voltooid zou worden. William Skall heet de man, die hier de leiding had, die regisseur en productie leider uit hun hooge waardigheden ont zette en als een Tsaar regeerde over de kleur, de tint, de schakeering, de schijn bare nietigheden van dieper rood en lich ter geel, zilverwit en blauwzwart En het resultaat? Een droge atmosfeer, zonder de vocht- deeltjes, die er het verblijf voor de men- schen zou veraangenamen, vergemakke lijkte het resultaat der technici. De Mesa- Grande-Ranch bood het juiste beeld. In de verte: de blauwe bergen, eindelooze weligheid rondom en een luisterrijke he mel boven dit alles En het resultaat? Men zie het zélf. De „Fiestas" (de feesten, welke in den roma- nesken Spaanschen tijd gevierd werden in Californië en Mexico) betooveren den toeschouwer door hun rhythme, hun voet- gestamp, hun handgeklap, het geklik der castignetten, het bonzen en gonzen en rinkelen der tamboerijnen, den zilveren klank der guitaren. De maan van de pam- pas schemert parelmoerig, de flambou wen bieden hun rossen gloed. De Almavi- vas vertoonen hun laaiend rood, hun merkwaardig groen en hun karakteristiek barnsteen-geel. Alles tintelt van leven, van cadens, van felheid en snelheid en Spaanschen hartstocht. Hoe is de kleur van dit alles? Wij kun nen het niet zeggen. Wij kunnen er woor den voor zoeken en ons behelpen met termen als: „Een visueel meesterwerk", of: „Een coloristische schoonheidsroes", maar dat humbug tegenover het beeld zélf, dat tot iedereen zijn eigen taal spreekt. Zooals de film de hoorbare taal heeft gevonden, vindt zij thans de zicht bare. Regenboog-film! Rood en goud en pur per en ultramarijn De toeschouwer oordeele zélf! Nog een opname uit de Zuidzee-film „Last of the Pagans", waarin Mala en Lotus de hoofdrollen vervullen. Een bespr eking van deze film vindt men in de Alkm. Crt. van 26 Nov. j.1.) Men schrijft ons: We bevinden ons in een der groot ste opnamehallen van Warner Bros, waar zoojuist een aanvang gemaakt is met de verfilming van een scène voor „Circus Koning". We nemen plaats tusschen dé rijen toeschouwers, die de groote tent, welke daarvoor opgesteld werd vullen, en het duurde niet lang of we zitten in gespannen aandacht naar het tafreel te kijken, dat zich voor onze oogen afspeelde. Een deur van een getraliede kooi werd opengeschoven en een zevental leeuwen kwam door hun verzorgers opgejaagd, luid brullend de kooi bin nen. Allen keken gespannen toe, toen Frank Phillips, de leeuwentemmer en Barton Mac-Lane, de hoofdrolvertolker, de kooi door een anderen toegang binnentraden Beide mannen droegen in hun eene hand een groote zweep, in de andere een stoel. In hun koppels staken revolvers, die met scherpe patronen geladen waren, in af wijking van de algemeen geldende opvat ting, volgens welke revolvers in een cir cus gebruikt, nooit geladen zouden zijn. rleeuwen liepen van den eenen hoek van de kooi naar den anderen. Rondom de kooi hadden een aantal mannen post gevat, die klaar stonden om te schieten, indien zulks noodig mocht zijn. De came ra's waren gereed. „Mickey!" riep Phillips, terwijl hij met de zweep knalde. „Mickey!" De groote leeuw bfulde, sprong nu eens op het plat vorm, dan er weer af. „Is MacLane er wel in?" vroeg een. Men knikte bevestigend. De leeuwen werden onrustig en begonnen opnieuw te brullen. Hun gebrul vulde de heele om geving en de ijzeren stangen van de kooi rammelden onheilspellend, wanneer de dieren van het eene op het andere plat vorm sprongen. De twee mannen volgden elke beweging der leeuwen. Phillips hield tevens een oogje op MacLane en MacLane. die geen dierentemmer van be roep is, hield beide oogen strak op de leeuwen gericht. „Hoe staat het er mee?" vroeg Phillips. „Alles in orde", antwoordde MacLane. „Denk je, dat je ze nu kunt overne men!" schreeuwde Phillips tusschen het gebrul der leeuwen door. „Zeker", zei MacLane, „laten we maar opschieten, ga maar weg". T Ph!"ips schreed langzaam, pasje voor pasje achterwaarts, naar de veilige deur. Regisseur Phillips. Men kon onder de plus minus 2000 men- schen, die in de tent aanwezig waren, een speld hooren vallen, alles was doodstil. Men maakte een close-up. MacLane moest nu alleen met de leeuwen blijven. Nu be gint het werk der camera-man eerst goed. Phillips was de deur genaderd, lichtte dé klink op, glipte vlug naar buiten en gooi de de deur met een slag dicht. Hij bleef daar buiten staan wachten, om, zoo noo dig in te kunnen grijpen. Knal! knalde de zweep van MacLane. „Vooruit Mickey!" schreeuwde hij. „Vooruit dan, hier overheen!" De groote dieren bewogen zich nauwelijks en keken hem spiedend aan. De acteur deinsde niet terug. Hij bleef ze aanstaren. „Spring er dan toch overheen, duivel- sche beesten!" schreeuwde Barton en knalde vervaarlijk met zijn zweep. Nu sloeg hij met de zweep onder de stoel, waarop Mickey troonde. De leeuw brulde en verhief zich van zijn zetel. Het was een spannend oogenblik, toen Mickey zich klaar maakte tot den sprong. Het angst zweet brak menigeen uit. Hjj sprong!,,,, maar slechts op het andere platvorm. „Oké!" schreeuwde de regisseur Louis King. „Stoppen!" „Kom er nu maar uit Bart", zei Phil lips, terwijl hij de klink van de deur deed. En langzaam, steeds de zeven leeuwen aankijkend, schreed hij achterwaarts naar de deuropening toe. Vlak bij dc opening gekomen, trok Phillips hem bij zijn armen de kooi uit, waarna hü de deur dichtgooide. De acteur was tenminste weer in veiligheid. „Was je erg bang?" „Ik zou denken van wel", was het laco nieke antwoord. „Rust nu maar wat uit, tot je met den tijger Satan de kooi in moet", sprak Phillips hem bemoedigend toe Zoo is het filmleven, in zijn harde wer kelijkheid, ontdaan van schoone roman tiek. Een scène uit „De Circuskoning". DE KLEINE MEID. Roxy-theater. Er is welhaast geen filmsterretje ter we reld, dat zich op zoo veel belangstelling van het moeilijke bioscoop-publiek kan verheu gen als de kleine Shirley Temple. Zij is het, die duizenden en nogeens duizenden naar het witte doek trekt, die door haar on gelooflijke spel (afgezien of dat natuurlijk is of niet) in staat is het eene moment den mensch te ontroeren, het andere oogenblik een glimlach bij den toeschouwers te too- veren. Zoo is dat bjj tal van films van haar ge gaan en zoo hebben wij het ook wederom moeten ervaren bij de film „Onze kleine meid", waarin zij ten voeten uit de hoofdrol vertolkt. De inhoud is eigenlijk in enkele zinnen verteld, het is de geschiedenis van een doktersgezin, waarvan het hoofd zijn toch lieve vrouw dermate verwaarloost, dat deze (begrijpelijk overigens) haar troost gaat zoeken bij een goeden huisvriend. Dat is de eerste schrede op het verkeerde pad, want als ter lange leste de arst dit ontdekt, dan weet hij niets beters te doen dan zijn toe vlucht te zoeken bü zijn inderdaad char mante verpleegsterWare er nu geen schattige Shirley Temple geweest, alles zou volkomen fout geloopen zijn. Doch thans men begrijpt kom,, alles weer prach tig in orde en inderdaad, het is hier Shirley in al haar grootheid, die ons doet gelooven, doet beleven eigenlijk, dat het gezin weer gelukkig zal kunnen zijn ook al is er dan „etwats passiert". Het is het verhaal naar den roman „Hea- vens Gate" van Palzgraf". Een zeer aantrekkelijk en gevarieerd voorprogramma ging aan deze goede film vooraf, al met al een keurig programma SLOTACCOORD. Bioscoop „Harmonie". Op een van onze vorige filmpagina's is de veelbesproken Ufa-film „S.'otaccoord" be handeld als zijnde een van de belangrijkste producties, welke de Ufa dezen winter in roulatie brengt. En nu vanaf morgenavond, deze rolprent in de bioscoop „Harmonie" vertoond zal worden, mogen wij er even aan herinneren, dat we hier te doen hebben met een op merkelijke film, die alom in Duitschland en daarbuiten veel stof tot schrijven en spreken heeft doen opwaaien. Want men heeft in den hoofdrol vertolker Willy Birgel een acteur gezien van meer dan normaal for maat en men heeft naar aanleiding van deze film voorspeld, dat hij tot Duitsch- land's grootste acteurs zal gaan behooren. Zooals hij de rol van „General-director" speelt, waarbij hij o.m. de Negende dirigert dat moet zonder overdrijving niet meer tot spel gerekend worden, maar eerder een greep uit de werkelijkheid. Het geheel is een huwelijksgeschiedenis van zeer begrijpelijke en logische mislukking, doch het moet juist de wijze van acteeren zijn, die er zulk een bijzondere bekoring aan geeft. Daarom zal een gang naar de Harmonie alleszins de moeite waard zijn en wij kun nen deze film zonder bezwaar ten volle aanbevelen. REMBRBANDT. City Theater. Het getuigt inderdaad van bijzondere ac tiviteit, dat Alkmaar reeds zoo spoedig ia de wereldpremiere te Londen, de Engelsche film Rembrandt in een van haar tneaters ziet vertoonen. In het City-theater ging gis teravond de eerste voorstelling van de film Rembrandt, een prachtig werk van den re gisseur Alexander Korda en waarin de titel rol zoo meesterlijk gespeeld wordt door Charles Laughton. Welk een verschil tus schen den kapitein van het muilerschip, waarover wij de vorige week schreven, en de figuur vari Neerlands grootste schilder! De film, die zulke fraaie 17e eeuwsche in terieurs geeft, brengt verschillende Belang rijke episoden uit het leven van Rembrandt in beeld. Eerst de schilder nog gehuwd met Saskia, de vrouw, die hem zoo menigmaal tot model diende, dan haar dood, het op treden van Geertje, de geschiedenis van de Nachtwacht, Rembrandts meesterwerk, het optreden van Hendrikje Stoffels, het schil derij Saul en David en hoe het tot stand kwam. Rembrandts financieele achteruitgang en z(jn einde in 1669. Ook het tafreel bij z(jn vaders molen te Leiden is zeer levendig. Alles is door den regisseur met de groot ste nauwkeurigheid verzorgd. Men wordt geboeid door dit prachtige stuk leven uit onze gouden eeuw. Charles Laughton leeft zich op bijzondere wijze ingeleefd in de figuur van den grooten schilder. Gertrud Lawrence als Geertje en Elsa Lancester als Hendrikje Stoffels muntten eveneens bijzon der uit. De bedelaar, die door Rembrandt tot een oud-testamentischen koning werd gemaakt, is een bijzonder geslaagd type. Een film als Rembrandt heeft voor ons land en voor zijn geschiedenis bijzondere waarde. Op verzoek van de directie van het City Theater werd de film ingeleid door den heer Öresch, directeur van het Gemeente-museum alhier. Deze zeide met genoegen de invitatie te hebben aangenomen omdat het hier een film betreft van groote beteekenis. Ook was er een geregeld contact tusschen Alkmaar en Rembrandt en in de Paternosterstraot woonde in de 17e eeuw een vriend van Rembrandt. Ook v. Everdingen e.a. hadden verbinding met hem. Spr. behandelde in 't kort Rembrandts levensgeschiedenis, wat zeer zeker van belang was voor 't goed be grijpen van de film. Bij verschillende episo den stond spr. stil en wees op hun uitzonder lijke plaats in deze film. Spr. hield zich er van overtuigd, dat ieder deze film zou wil len zien. Een luid applaus beloonde den inleider. Het hoofdnummer werd ditmaal vooraf gegaan door een journaal (Fox M.-Nieuws), een zeer geslaagde dwergrevue met aardige tafreelen, een klucht van Andy Clyde en een gekleurde teekenfilm van Mickey Mouse. MUITERIJ OP DE BOUNTY. Victoria-thcater. Wie heeft als jongen niet de boeken van kapitein Marryat verslonden, de oude En gelsche scheepsverhalen, waarin het ruwe maar avontuurlijke leven van den zeeman zoo treffend tot uiting kwam. En wie heeft als jongen niet gevoeld, dat J ook dergelijke avonturen moest beleven dat hij vreemde landen en volken moest zien en alles moest meemaken, wat er aan boord van een schip te ondervinden is. Het leven zelf drijft ons dan een anderen kant uit en inplaats van op het commando- dek van een schip te staan, zit de man, die vroeger van de oude scheepsver halen genoot, op een redactiebureau en wat hij van het zeeleven ziet is zoo nu en dan een film, die oude herinneringen wakker roept uit den tijd, dat kapitein Marryat de meest geliefde schrijver van een jeugdigen H.B.S.-er was. Zoo'n film is als een boek. Zij is een ver haal op zich zelf, de geschiedenis van een groep mannen, die hetzij vrijwillig, hetzu gedwongen, op een oorlogsschip bij elkaar kwamen en in zee staken om maanden lang niets dan water en lucht te zien en de span nendste avonturen te beleyen. „Muiterij op de Bounty" is een prachtfilm, een film waarvoor kosten noch moeite ge spaard zijn om er iets heel bijzonders van te maken, een lange film, maar een ro - prent, die tot het laatste oogenblik vol g®" durfd avontuur en vol heerlijke spanning is Wat een prachtfiguur is hier Chan Laughton als kapitein Bligh, de almach ig op zijn schip, maar de wreede, onnatuurlU figuur, die op het drijvende wereldje g kameraad maar een tyran was. Hoe prachte zijn alle karak.e.r weergegeven, hoe doe mannen als Clark Gable en Franchot To ons meeleven in den gemoedstoestand de schepelingen, die onder dit schitter*» exemplaar ^an een zeemrn, maar scheiyk type, kapitein Bligh, de Enge marine moeten dienen. De film is geprolongeerd on wie prachtfilm wil zien, een film, die v#n begin tot het einde op bijzonder -a. staat, die moet deze week in het Vic theater nog eens naar dat oude z»1'*c gaan kijken, dat Engelsche fregat ui laatst van de achttiende eeuw, waa5°''n<jef ruwe leven van den zeeman zoo buz° j goed tot uiting is gekomen. Vooraf: een aardige één-acter en U actueel nieuws in beweegbaar geillus j den vorm.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 16