FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. ferrroi wo,d' ZARAh LEANDER. Mary Ellis, een nieuwe Paramount-ster. Jonge vrouw van uitzonderlijke begaafdheid. Paderewski in een film. Johan Heesters vertelt. JOHAN HEESTERS. Miniatuur-filmpjes. De Ufa heeft de hand weten te leggen op de Zweedsche actrice Zarah Leander, die zij voor langen tijd heeft geëngageerd. Men beweert hiermee de belangrijkste ontdek king sedert vele jaren te hebben gedaan. In haar eerste film zal ze met Willy Birgel wij herinneren aan diens spel in „Slotaccoord" samenspelen. Wij zijn in staat onzen lezers reeds thans een foto van deze actrice te toonen. Paramount is in het bezit van een nieuwe, opvallende „ster". Of ze in New-York, Parijs, Hollywood of Londen is, Mary Ellis voelt er zich thuis. Mary's nationaliteit is tamelijk ingewik keld. Haar ouders waren Elzassers, zij werd in New-York geboren, opgevoed in Engeland. Daar woont ze, maar door haar geboorte is ze Amerikaansche. Toen Mary Ellis twee jaar was, namen haar ouders haar mee naar Europa en Parijs was de stad, waar ze de eerste stap pen op den „kunstigen" weg zou-zetten. Als zestienjarig meisje bezocht ze het Louvre te Parijs, haar moeder ontdekte haar belangstelling voor schilderijen, tee- keningen en beeldhouwwerk en het doch tertje werd naar een academie gestuurd. MARY ELLIS. Fantastische carrière! Toen zij negen jaar later in New-York voor het eerst een opera hoorde, maakte zich een nieuw idee van haar meester: zij moest naar het tooneel! Haar ouders dachten er blijkbaar anders over en ver zetten zich drie jaar lang tegen dit plan. Maar tenslotte moeten zij het verzet op geven en zij brachten haar in contact met Gatti-Casazza, den beroemden dirigent van de Metropolitan Opera. Mary Ellis zong. En de groote meester luisterde. Hij hield de jeugdige zangeres aan de Opera en in waarlijk fantastisch tempo bereikte miss Ellis de „ster-klas se". Zij zong de hoofdrol in de operabe werking van „The Blue Bird". Ook zong zij met den grooten Caruso, toen deze voor het laatst in de Metropolitan optrad. Mary's new deal! Toen kwam de „fade-out" aan de ope ra-carrière van Mary Ellis. David Belasco heeft het goed gezien, toen hij zich haar dramatische gaven even groot voorstelde als haar vocale. Hij haal de haar over, het werk aan de Metropoli tan te staken en zich op tooneelspelen te gaan toeleggen. Haar Broadway-debuut, dat onder Belasco's leiding in „De Koopman van Venetië" plaats vond, was een triomf. In negentien weken speelde zij evenveel hoofdrollen. Maar Mary Ellis' roem zou zich nog verder uitbreiden. Arthur Hammerstein liet speciaal voor haar de operette „Rose Marie" schrijven. Mary speelde en Broad- way lag aan haar voeten. Nu nog vervol gen de songs, die zij in die operette voor droeg, hun succesvolle vlucht rond de wereld. Mary Ellis' successen kregen die quali- ficaiie niet alleen van de critici. Ook de theatersdirecteuren hadden alle redenen Mary in de „super-klasse" in te deelen: „The Dybbuk" liep een heel jaar, de mo derne versie van „The taming of the Shrew" dertig weken! De zingende filmster. De laatste vijf jaar is miss Ellis, met uitzondering van enkele korte trips naar Hollywood, (waar zij voor Paramount de films „In naam des konings" en „Lente in Parijs" maakte) in Engeland geweest. On middellijk na haar laatste Londensche succes, „Glamourous" reisde zij full- speed per boot en vliegtuig naar Holly wood om haar contract voor „Fatal Lady", een Walter Wanger-productie van Para mount, na te komen. In „De Fatale Bruid" onder dezen titel wordt de film in ons land uitgebracht speelt zij de rol van een operaster, die door een fatum vergezeld schijnt te wor den. De mannen, die haar liefde trachten te winnen, worden alle op geheimzinnige wijze vermoord. Zoo is „De Fatale Bruid" een soort trait d'union tusschen Mary's oude en nieuwe kunstrichting ;zij speelt een gedeeltelijk zeer dramatische rol, maar krijgt in de opera-scènes gelegenheid, haar zilveren stemgeluid in tal van fraaie fragmenten te laten hooren. De langste „shot" ter wereld. Er is iets van pathos in het feit, dat de thans zesenzeventig kunstenaar Ignace Jan Paderewski, oud-premier van Polen, erin heeft toegestemd een rol de hoofd rol natuurlijk te spelen in Alexander Korda's nieuwe film, genoemd naar Beet- hoven's Mondschein Sonate. Drie jaar geleden gaf hij zijn afscheidsconcert en trok zich in Zwitserland terug. Korda is erin geslaagd hem uit zijn afzondering naar Londen te brengen. Was het ijdel- heid? Of heeft Korda een heimelijk ver langen in Paderewski weten wakker te roepen om zich nog eenmaal als pianist in het openbaar te vertoonen, een reis te ondernemen over de geheele wereld, naar alle steden waar een bioscooptheater is, zich te laten zien in zijn grootheid, zijn spelen van Beethoven nog eenmaal ten gehoore te brengen, nu niet aan muziek liefhebbers alleen, maar aan iedereen, die zijn schelling kan betalen voor een plaats in de cinema? Paderewski is vermogend en het kan In de foehomsf niet alleen meer de zingende jeune-ptemier We bevinden ons zoo schrijft een mede werker in een van de groote opname ateliers der Ufa in Neubabelsberg. Het „Achtung, Aufnahme!" van den regis- seus doet elk roezemoes, het onophoudelijk hameren en kloppen als bij tooverslag ver dwijnen. Schijnwerpers flitsen aan. De op te nemen scène speelt zich af in een kleine, eenvoudig ingerichte kamer met fraai licht behang. Mooie kopergravures hangen aan den wand. Echte Biedermeier-meubelen en andere voorwerpen uit dien tijd brengen ons in de sfeer van omstreeks 1840. Daaraan herinnert ook het blauwe ulane-uniform van den jongen luitenant Walter von Arnegg (Joh. Heesters), die in den hoek in een ouderwetsche leunstoel zit. Hij kijkt erg verveeld en kwaad. „Dat vervloekte kamer arrest!", zegt hij. Gelijk heeft Heesters. Ka merarrest kan erg onaangenaam zijn en zeker als deze je door je eigen vader, „Mi nister von Amegg", is opgelegd. De straf gold zijn temperamentvoilen zoon wegens diens laaiende liefde voor de knappe ,Demoi- selle Christine Belotti (Martha Eggerth). De scène speelt zich af in de nieuwe Ufa-film „Hofkonzert" der Duday-productie. Zij wordt vervaardigd naar het theaterstuk „Das kleine Hofkonzert" van Verhoeven cn Impekoven. Regisseur is Detlef Sierck, die o.a. ook „Slotaccoord" vervaardigd heeft. „Zoo, dank U mijnheer Heesters, de zaak is voor elkaar", zegt Sierck en hij knikt eens goedkeurend. Het is nog pas kort geleden, dat Joh. Heesters ons land verliet, om aan den ande ren kant van onze grens succes te zoeken. Hij is in België, Oostenrijk en tenslotte in Duitschland veel opgetreden. En met een onmiskenbaar succes. Vooral by onze Oos- tersche buren schijnt hij „on the right place" te zijn. De berichten, die ons over de door hem behaalde resultaten uit dat land berei ken zijn el'hans zeer goed. We hebben tijdens de opnamen van „Hof konzert" een oogenblik met onzen landge noot gesproken. Geheel „einwandfrei" Hol- landsch sprak hij eigenlijk niet meer. Toen we hem daarop attent maakten, betrok z'n gezicht een beetje. „Dat vind ik verdraaid jammer", zegt hij. „Maar 't is goed, dat U het me vertelt, want dan kan ik daar eens op letten. Hoe ik het klaar gespeeld heb in zoo'n korten tijd in het buitenland naam te maken? Ja, dat is eigenlijk grootendeels vanzelf gegaan. Reeds de eerste recensies over mijn optreden op de Berlynsche plan ken spraken er van, dat ik mijn weg tot de film wel zou vinden. Eén der bladen schreef: Heesters kwam, zag en overwon. Korten tijd later ben ik naar Weenen vertrokken om in de Volksopera op te treden Daar heeft één van de leiden der Ufa mij gezien en weldra bereikte mij het verzoek, om in Berlijn voor de film te komen proef-zingen. In totaal waren er drie „sollicitanten", die allen een deel van de operette „Der Bette 1- student' moesten zingen. Welnu, ik heb 1 gewonnen en m'n prestatie in die film kent U reeds". „Der Bettelstudent" is inderdaad in de meeste plaatsen van ons land vertoond en de pers was unaniem van meening, dat Heesters' aandeel in de film een groot suc ces geworden is. Zoo dachten de leiders der Ufa er blijkbaar eveneens over en als be looning /oor z'n voortreffelijk debuut heeft Heesters nu de hoofdrol gekregen in „Hof konzert" met naast zich niemand minder Wij zijn in. staat, een der laatste opnames te kunnen publiceeren van Joh. Heestea» Deze Nederlandsche tenor, die ook als filmster reeds een groote bekendheid heeft verworven, vervult de hoofdrol in de nieuwe groote l'fafilm „Hofkonzert", een operette, waarin hij de tegenspeler is van Martha Eggerth. De film zal zeer binnen kort in onze stad worden vertoond. dan Ma.tha Eggerth, pardon mevrouw Kie- puraEggerth. Heesters neemt z'n taak ernstig op en verheugde zich zeer in de samenwerking met de beroemde vrouwelijke partner. Om tot een zoo goed mogelijke samenwerking te komen zoo vertelt bij ons heeft hij, samen met den componist dr. Edmund Nick ten huize van Martha Eg gerth gezamenlijk de zangpartijen grondig doorgenomen. „In Würzburg hebben we veel buitenopnamen in de prachtigste natuur gemaakt en het weer was al even puik als onze stemming." Is het waar, dat Amerika U een zeer aantrekkelijk aanbod heeft gedaan, vragen wij. „Inderdaad. Maar ik ben er niet op in ge gaan. Ik voel me hier volkomen op m'n plaats, m'n succes is groot en ik ben dan ook zeer tevreden. Trouwens, voor hoevelen is Hollywood een desillusie geweest! Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht en ik blijf liever wat dicht by Holland De Ufa heeft mij ook voor het volgend jaar weer geëngageerd en ik hoop nog vele triomfen te mogen vieren. M'n collega's zijn buitengewoon geschikt en ik heb al vele vrienden. Ik heb paardrijden geleerd en tot m'n hobby gemaakt. Ik maak veel rijtoeren met Willy Birgel, Berth. Ebbecke, Irene von Meyendorf e.a. Paardrijden en boksen, dat zijn mijn twee liefhebberyen geworden", En uw plannen voor de toekomst? „Daar kan ik helaas nog niet veel over meedeelen. Zooals geregd, zal ik weer enkel» films voor de Ufa maken. Ik zal veel aan dacht blijven schenken aan mijn mimiek en dictie, omdat ik niet alleen zanger, maar ook een goed acteur wil zijn. Ik zou graag ook eens andere rollen spelen dan die van den zingenden jeune-premier". En bestaat daar kans op? „Héél misschien Dan komt Detlef Sierck ons storen. Men moet verder werken, en men heeft Ih-estat voor de volgende scène noodig. niet een lokkende chèque zyn geweest, die hem naar Londen deed komen. Hij woont in het beste hotel, dat Korda hem kon bieden, Claridges, een hotel, waar konin gen komen en het is in de suite, die hij daar bewoont en waar hij zijn secretaris, zyn lyfdokter, ja zelfs zijn eigen barbier en pianostemmer heeft, dat de geheele troep, welke in de film optreedt, eiken avond samenkomt om de tafreelen welke den volgenden dag in de ateliers van Den ham moeten worden opgenomen, te repe- teeren. De dokter staat hem niet toe meer dan drie uur daags onder de booglampen vgn de filmoperateurs te werken, vandaar dat 's avonds te voren reeds alles voor de opnamen van den volgenden dag wordt gereedgemaakt en Paderewski met Marie Tempest, de eenentwintigjarige lieveling van het Engelsche publiek en de andere spelers in zijn eigen hotel-zitkamer ar beidt. In Denham is reeds de groote scène vol eindigt, waar de kunstenaar aan het klavier de Mondschein Sonate speelt. Dit is nu vastgelegd op een rol van duizend voet lengte, het langste „shot" ooit in eenig filmatelier van één enkel tafreel genomen en een, dat geen filmdirecteur zal durven snoeien. Het zal interessant zijn te zien, hoe het gewone publiek hierop zal reageeren, of het zich zal vervelen en geeuwen of in gespannen aandacht en met klimmende begeestering de hemelsche muziek in zich zal opnemen. En het zal ook belangrijk zijn eens een gewone bfbscoop binnen te loopen als „Moonlight Sonate" vertoond wordt en te hooren hoe de muziek over komt. Paderewski, nobel en hoofsch in den omgang als hij is, heeft geëischt dat nie mand buiten hen, die in het atelier wer ken, bij de opnamen zal tegenwoordig zijn en hij weigert met groote beslistheid, zich te laten interviewen. G. B. Shaw geeft goeden raad. G. B. Shaw heet in Londen een voor dracht gehouden over het verschil tusschen de taak van artisten in films en op het too neel. Hij wees er op, dat artisten achter het voe'licht tot taak hebben met grooten nadruk te spelen, en te overdrijven, opdat zij ook in de uithoeken van den schouw burg goed te volgen zullen zijn; daaren tegen moet de artist, die voor de lens op treedt, allen hadruk vermijden, den too- nee'toon geheeel laten varen, en oppassen met stemverheffingen. Het vakblad „Filmkurier", deze meening onderschrij vend, haalt een paar voorbeelden aan van Duitsche films, waarin artisten te veel schreeuwen en overdrijven; in Nederland sche films neemt men nog teveel hetzelfde euvel waar, duidelijk is te bemerken, dat sommige tooneelartisten spelen en spre ken alsof zij op de planden stonden; ande ren daarentegen, begaan deze fout niet, tot hen bchooren: Piet Bron, Louis de Bree en Cor Ruys. Onbegrijpelijk is echter dat regisseurs met genoeg ervaring den too- neeltoon toelaten, vooral in bijrollen, een fout, die men zelden of nooit aantreft in een Amerikaansche film. Shaw prees in zijn rede de Hollywoodsche producten op dit punt, en scnijnt veel studie gemaakt te hebben van de filmtechniek. Eonige jaren geleden noemde Shaw de film echter nog namaakkunst; hy weigerde toen de ver filmingsrechten van zijn stukken te ver- koopen uit artistieke overwegingen, een standpunt, dat hij geheel heeft laten va ren, en dat smdsdien mèt hem Is prijsge geven door alle tooneelschrijvers en groote artisten uit plankenland. Greta Garho beëindigt haar film „Marguérite Gautier". rü^ïnd^ van de film -Marguérite vacant^ a Garbo twee maanden Zworfpn6 nemen' d'e 281 doorbrengen in fjna^'w vervol«ens naar Hollywood terug te keeren voor het spelen van de rol ïed" ChTrl^R WSka in dl' "Bel°- HLstory is made at night Walter Wanger, die mèt mannen als Selz- nich en en Zanuck tot de succesvolste Amerikaansche producenten behoort, heeft een langdurig contract met United Artists gesloten. De eerste film, die hij gaat maken is „History is made at night", waarin de hoofdrollen gespeeld zullen worden door Charles Boyer en Jean Arthur. De regie is toevertrouwd aan Frank Borzage, een der kundigste regisseurs der U. S. A. Filmarbeid van Sacha Guitry. Sacha Guitry legt zich steeds intensiever toe op filmarbeid. Hy speelt thans de hoodrol in een nieuwe Fransche film, ..Mot de Cambronne", en bzal vervolgens de film „Faisons un réve" naar het gelyknami| tooneelstuk van zyn hand, reg.sseeren. Ia deze film treedt hy echter niet zelf op; Raimu speelt de hoofdrol. Ruuald Colman in „The man h* Kimberley". Inplaats van Paul Muni, die aanvalt* kelijk de hoofdrol zou vertolken in ,|T"e Man from Kimberley" hebben Warner Bros hiervoor Ronald Colman geënga geerd. De reden van deze wijziging ii h®* feit. dat Paul Muni de rol van Emile Zott in de Dreyfusfilm is toegewezen. Een nieuwe film van Frits Laaf» Fritz Lang, wiens Europeesche film steeds bijzondere gebeurtenissen waren (Metropo lis, Mabuse, „M") filmt reeds eenigen tijd in Amerika en met succes. Hy is nu bezig aan een Walter Wanger- productie voor United Artists: „You only live once", waarin Sylvia Sidney en Henry Fonda de hoofdrollen spelen. De film „Helene Willfuer- Naar ons wordt medegedeeld, heeft de Bergfilm N. V. te Amsterdam, de vcrt0?T ningsrechten voor Nederland aangek00" ven het filmwerk „Helene Willfuer", naar den roman van Vicky Baum. Deze film, gemaakt onder de regie van Benoit—Lévy, met Madelaine Renaud, (de uit de film: „De Bewaarschool'' bakende actrice) in de titelrol, zal eerlang in Nederland in première gaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8