ALANS SEIZOEN OPRUIMING WALMA Drogisterij „LABORI" CITY THEATER Dagoiad-Heciame is actueel. BALANS-OPRUIMiNG ALKMAAR, Lcmgestraat 19; IJmuideri, Oranjestraat 4a, Zaandam, Westzijde 15 Verhuizingen per Auto-Meubelwagen mei aannangwagea ml e*tCAeSo%jO\ DAMESMODES. GRIEP. Potter's Borst- en Longwafeltjes E. W. VET id(h. &nJkih.c]Jtifcoii II: ds Beste Rooktabak voor Uw gozondhoid TELEFOON 2683. Aanvang 2 Januari. LANGESTRAAT 102 TELEFOON 4105. LAAT, naast de Kapelkerk. IN DE LANGESTRAAT Manchesier droeken 1.49 Manchester Jassen (resL) 3.88 Mouwvesten 3.69 Overalls, restanten I.19 Fantasiebroeken v.a. 39 Stofjassen 1.67 Slagers-Xruideniersjassen iets vuil 1.43 „Maacheslerluiis", lanyestal 31 en 35 cent per half pond ALKMAAR TELEF. 2650 EEN GROTE AMUSEMENTSFILM. WAARVAN IEDERE TOESCHOUWER VAN BEGIN TOT EINDE ZAL GENIETEN (Volledig* garantie). Vlugge en nette bediening, onder leiding van een onzer firmanten. Iliinll iiiiiiiii erken volkomen, dat de omstandigheden in ons land ten aanzien van het verkeer een groote snelheid allerminst rechtvaardigen. Dat is in Frankrijk en Duitschland anders Ik geloof dan ook zeker, dat daarin veel verbetering zal komen als het systeem der voorrangswegen eenmaal zal zijn inge voerd. Dat is een der voornaamste, zoo -'t de belangrijkste der veiligheidsmaatregelen, welke ik my kan indenken. Het gesprek is vanzelf bij het veiligheids vraagstuk beland. En in de gemoedelijke sfeer van een academische behandeling van dit onderwerp worden van weerszijden de verschillende kanten besproken. Jhr. Röell, de waarnemende secretaris van den prins, die als oud-verkeersman uiteraard groote belangstelling daarvoor heeft, erkent, dat veel van de moeilijkheden zullen verdwij nen, wanneer eenmaal de werkelijke snel- verkeerswegen ook recht van voorrang zul len hebben. Ik geloof niet, dat het verkeer in ons land beter of slechter is dan elders, merkt prins Bernhard op. Wij mogen niet vergeten, dat de omstandigheden hier anders zijn. De vele wielrijders vormen daarin een pro bleem, dat weinig andere landen kennen. Als nieuwe landgenoot, aldus vervolgt de prins glimlachend, mag ik natuurlijk nu ook wel iets van de fietsers zeggen. Het is een feit, dat zij voor den automobilist een ge vaarlijk element kunnen vormen, maar daar staat toch weer tegenover, dat zij ook hun deel van den weg en het verkeer mogen op- eischen. De prachtige rijwielpaden langs de wegen verminderen ongetwijfeld de geva ren voor beide partijen en als nu straks de voorrangsweg ieder willekeurig oversteken belet, dan geloof ik, dat het slechts een een voudige kwestie van aanpassnig zal worden en dat beide verkeerssoorten het best met elkaar zullen kunnen vinden. U hebt in de laatste maanden zeer veel in ons land gereden, Doorluchtigheid, en hebt dus, hoop ik, ook wel een meening over het automobielverkeer, vragen wij. i Natuurlijk, antwoordt de prins. Als overal elders zijn er goede en slechte rijders. De goede weten tot hoever zij met hun snel heid kunnen gaan. De slechten, die zyn naar mijn meening de automobilisten, die zich niet ten volle realiseeren, wat het snelver keer van den bestuurder vergt, en de steeds sneller geworden auto's op hun volle snel heids-capaciteit gebruiken, zonder dat zij weten, of zij die snelheid meester zijn. En wat mij wel is opgevallen, vervolgt prins Bernhard, is, dat in menig geval te veel in het midden van den weg wordt ge reden en men dus niet voldoende den rech terkant houdt. Daaraan zal een nauwgezet toezicht van de wegenpolitie natuurlijk veel kunnen verbeteren. Zou het niet mogelijk zijn, dat dit euvel ook voor een groot deel te wijten is aan het feit, dat er nog zoovele tonronde wegen zijn in ons land, vragen wij. Ongetwijfeld is dat een oorzaak. Maar misschien ook het gebruik van het linksche stuur, dat vrijwel universeel is in ons land, merkt de prins op. Jhr. Röell blijkt van een zelfde meening en ook dit onderwerp biedt alle aanleiding tot een zeer geanimeerde gedachtenwisse- ling over een vraagstuk, waarover men het ook in automobielkringen wel nooit heele- maal eens zal worden. Ofschoon ik op mijn Ford en ook op andere wagens steeds met linksch stuur rijd, heb ik er toch prijs op gesteld de nieuwe 12 cylinder 210 p.k. Maybach, wel ke de koningin de prinses en mij als huwe lijksgeschenk heeft toegedacht, met rechtsch stuur te laten uitrusten, aldus verklaart prins Bernhard. En met begrijpelijken trots springt de prins van zijn stoel op en toont hij ons een afbeelding van de prachtige vier persoons Cabriolet, welke thans wordt gereed ge maakt voor het prinselijk paar. Het is misschien overbodig u te vragen, hoe u over het reizen per automobiel denkt, als u gemiddeld 50.000 K.M. per jaar aflegt, vervolgen wij ietwat schuchter het gesprek. Natuurlijk gaat er voor mij niets bo ven het reizen per auto. Ik vind het veel prettiger dan het reizen per trein. Men ver plaatst zich veel gemakkelijker, ziet veel meer van het land, komt in nauwere aanra king met de bevolking en is baas van zijn eigen tijd en plannen. Natuurlijk zou men den trein niet kunnen missen, en er zijn ook voor mij gelegenheden, dat ik dankbaar van den trein gebruik maak, maar als ik ook meer even kan, ga ik liever met de auto. Wij hebben nog een laatste vraag: Hoe denkt u over de constructieve ontwikkeling van de auto? Ik vind het prettig, dat u daarover be gint, antwoordt prins Bernhard. Ik houd veel van motoren en vermoedelijk is dat ook de reden, waarom de luchtvaart mij zoo in teresseert. De automobielmotor heeft weinig geheimen meer voor mij en als ik eens pech had, kon ik ze altijd zelf repareeren. Dat is een belangrijk ding, want dan kun je er ook voor zorgen, dat je wagen altijd in de beste conditie is En dat is naar mijn meening van het grootste belang voor de veiligheid. Het is misschien merkwaardig, aldus vervolgt de prins, maar van electriciteit heb ik nooit veel verstand gehad. En dus ook niet van de electrische installatie van de auto. Natuurlijk heb ik als iedere automobi list wel eens een doorgeslagen zekering door een nieuwe vervangen, maar verder reikt mijn kennis in dit opzicht niet. En wat de rest van uw vraag betreft, geloof ik, dat de vooruitgang in constructie bij de groote wagens het kleinste is, althans kleiner dan bij de middelgroote en kleinere auto's waarvan de ligging en veering, de remmen, acceleratie en niet te vergeten de verhooging der veiligheid door verlaging van het zwaartepunt en gebruik van stalen koets werken, in den loop der latere jaren aanzien lijk zijn verbeterd. Toch heb ik zelf aan mijn Ford nog een bij zonderen stabilisator laten aanbrengen, welke de ligging merkwaardig veel vaster heeft gemaakt. Ik geloof, dat wij op het punt van de vaste ligging op den weg in het belang van de veiligheid niet voorzichtig genoeg kunnen zijn. NEDERLAAGWEDSTRIJDEN SCHAAKCLUB D. O. S. In deze serie had gisteren de 4e ontmoe. ting plaats n.1. tegen „De Pion" te Castril cum. De uitslag was de volgende: D. O. S.De Pion OoykaasLigthart Schouten—J. J. Koch v. WezopG. Koch Appelv. Kleef KreygerJ. v. Ravenzwaay KooyUhl Vennekerde Smalen VosRanshuyzen MasereeuwKeetbaas TeeuwenL. v. Leeuwen VonkNijsen KerkmeerBos Hagensv. Hoeven van LeijenHeek SmitZaal Willems—W .v. Ravenszwaay BiemanP. v. Leeuwen TimmermanW. v. Leeuwen GodijnMr. Loeb Totaal 4H—14^ in 't voordeel van „De Pion". Wy noteerden de volgende uitslagen: D.O.S.Het Paard (St. Pancras) 5*— 4K 45 D.O.S.De Pion (Bergen) 14 —15 51.72 D.O.S.Schaakmat (N.-Scharw.) 13 K— 3K 20.59 D.O.S.De Pion (Castricum) 4K—14* 76.32 I beschermen U! Verwarmen borst en longen. Doosjes met 72 st. 10 cent. OM 9 I I R begint Zaterdagmorgen de groote by VET tegen minimum-prjjzen en ÏOO andere koopjes begint 19.17 met een YKOOLijkK. 1ITB1 Mllt.K FILM. (Filma) Ziet MALKICL UIAWI IKK en gaat gezond en vrooiyk naar hui». Toegang eiken leeftijd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12