ALANS
SEIZOEN
OPRUIMING
WALMA
Drogisterij „LABORI"
CITY THEATER
Dagoiad-Heciame is actueel.
BALANS-OPRUIMiNG
ALKMAAR, Lcmgestraat 19; IJmuideri, Oranjestraat 4a, Zaandam, Westzijde 15
Verhuizingen per Auto-Meubelwagen mei aannangwagea
ml
e*tCAeSo%jO\
DAMESMODES.
GRIEP.
Potter's Borst- en
Longwafeltjes
E. W. VET
id(h. &nJkih.c]Jtifcoii II:
ds Beste Rooktabak voor Uw gozondhoid
TELEFOON
2683.
Aanvang 2 Januari.
LANGESTRAAT 102
TELEFOON 4105.
LAAT, naast de Kapelkerk.
IN DE LANGESTRAAT
Manchesier droeken 1.49
Manchester Jassen (resL) 3.88
Mouwvesten 3.69
Overalls, restanten I.19
Fantasiebroeken v.a. 39
Stofjassen 1.67
Slagers-Xruideniersjassen
iets vuil 1.43
„Maacheslerluiis", lanyestal 31
en 35 cent per half pond
ALKMAAR TELEF. 2650
EEN GROTE AMUSEMENTSFILM.
WAARVAN IEDERE TOESCHOUWER VAN
BEGIN TOT EINDE ZAL GENIETEN
(Volledig* garantie).
Vlugge en nette bediening, onder leiding van een onzer firmanten.
Iliinll
iiiiiiiii
erken volkomen, dat de omstandigheden in
ons land ten aanzien van het verkeer een
groote snelheid allerminst rechtvaardigen.
Dat is in Frankrijk en Duitschland anders
Ik geloof dan ook zeker, dat daarin veel
verbetering zal komen als het systeem der
voorrangswegen eenmaal zal zijn inge
voerd. Dat is een der voornaamste, zoo -'t
de belangrijkste der veiligheidsmaatregelen,
welke ik my kan indenken.
Het gesprek is vanzelf bij het veiligheids
vraagstuk beland. En in de gemoedelijke
sfeer van een academische behandeling van
dit onderwerp worden van weerszijden de
verschillende kanten besproken. Jhr. Röell,
de waarnemende secretaris van den prins,
die als oud-verkeersman uiteraard groote
belangstelling daarvoor heeft, erkent, dat
veel van de moeilijkheden zullen verdwij
nen, wanneer eenmaal de werkelijke snel-
verkeerswegen ook recht van voorrang zul
len hebben.
Ik geloof niet, dat het verkeer in ons
land beter of slechter is dan elders, merkt
prins Bernhard op. Wij mogen niet vergeten,
dat de omstandigheden hier anders zijn. De
vele wielrijders vormen daarin een pro
bleem, dat weinig andere landen kennen.
Als nieuwe landgenoot, aldus vervolgt de
prins glimlachend, mag ik natuurlijk nu ook
wel iets van de fietsers zeggen. Het is een
feit, dat zij voor den automobilist een ge
vaarlijk element kunnen vormen, maar daar
staat toch weer tegenover, dat zij ook hun
deel van den weg en het verkeer mogen op-
eischen. De prachtige rijwielpaden langs de
wegen verminderen ongetwijfeld de geva
ren voor beide partijen en als nu straks de
voorrangsweg ieder willekeurig oversteken
belet, dan geloof ik, dat het slechts een een
voudige kwestie van aanpassnig zal worden
en dat beide verkeerssoorten het best met
elkaar zullen kunnen vinden.
U hebt in de laatste maanden zeer veel
in ons land gereden, Doorluchtigheid, en
hebt dus, hoop ik, ook wel een meening over
het automobielverkeer, vragen wij.
i Natuurlijk, antwoordt de prins. Als
overal elders zijn er goede en slechte rijders.
De goede weten tot hoever zij met hun snel
heid kunnen gaan. De slechten, die zyn naar
mijn meening de automobilisten, die zich
niet ten volle realiseeren, wat het snelver
keer van den bestuurder vergt, en de steeds
sneller geworden auto's op hun volle snel
heids-capaciteit gebruiken, zonder dat zij
weten, of zij die snelheid meester zijn.
En wat mij wel is opgevallen, vervolgt
prins Bernhard, is, dat in menig geval te
veel in het midden van den weg wordt ge
reden en men dus niet voldoende den rech
terkant houdt. Daaraan zal een nauwgezet
toezicht van de wegenpolitie natuurlijk veel
kunnen verbeteren.
Zou het niet mogelijk zijn, dat dit
euvel ook voor een groot deel te wijten is
aan het feit, dat er nog zoovele tonronde
wegen zijn in ons land, vragen wij.
Ongetwijfeld is dat een oorzaak. Maar
misschien ook het gebruik van het linksche
stuur, dat vrijwel universeel is in ons land,
merkt de prins op.
Jhr. Röell blijkt van een zelfde meening
en ook dit onderwerp biedt alle aanleiding
tot een zeer geanimeerde gedachtenwisse-
ling over een vraagstuk, waarover men het
ook in automobielkringen wel nooit heele-
maal eens zal worden.
Ofschoon ik op mijn Ford en ook op
andere wagens steeds met linksch stuur
rijd, heb ik er toch prijs op gesteld de
nieuwe 12 cylinder 210 p.k. Maybach, wel
ke de koningin de prinses en mij als huwe
lijksgeschenk heeft toegedacht, met rechtsch
stuur te laten uitrusten, aldus verklaart
prins Bernhard.
En met begrijpelijken trots springt de
prins van zijn stoel op en toont hij ons een
afbeelding van de prachtige vier persoons
Cabriolet, welke thans wordt gereed ge
maakt voor het prinselijk paar.
Het is misschien overbodig u te vragen,
hoe u over het reizen per automobiel denkt,
als u gemiddeld 50.000 K.M. per jaar aflegt,
vervolgen wij ietwat schuchter het gesprek.
Natuurlijk gaat er voor mij niets bo
ven het reizen per auto. Ik vind het veel
prettiger dan het reizen per trein. Men ver
plaatst zich veel gemakkelijker, ziet veel
meer van het land, komt in nauwere aanra
king met de bevolking en is baas van zijn
eigen tijd en plannen. Natuurlijk zou men
den trein niet kunnen missen, en er zijn ook
voor mij gelegenheden, dat ik dankbaar van
den trein gebruik maak, maar als ik ook
meer even kan, ga ik liever met de auto.
Wij hebben nog een laatste vraag: Hoe
denkt u over de constructieve ontwikkeling
van de auto?
Ik vind het prettig, dat u daarover be
gint, antwoordt prins Bernhard. Ik houd
veel van motoren en vermoedelijk is dat ook
de reden, waarom de luchtvaart mij zoo in
teresseert. De automobielmotor heeft weinig
geheimen meer voor mij en als ik eens pech
had, kon ik ze altijd zelf repareeren. Dat is
een belangrijk ding, want dan kun je er ook
voor zorgen, dat je wagen altijd in de beste
conditie is En dat is naar mijn meening van
het grootste belang voor de veiligheid.
Het is misschien merkwaardig, aldus
vervolgt de prins, maar van electriciteit heb
ik nooit veel verstand gehad. En dus ook
niet van de electrische installatie van de
auto. Natuurlijk heb ik als iedere automobi
list wel eens een doorgeslagen zekering door
een nieuwe vervangen, maar verder reikt
mijn kennis in dit opzicht niet.
En wat de rest van uw vraag betreft,
geloof ik, dat de vooruitgang in constructie
bij de groote wagens het kleinste is, althans
kleiner dan bij de middelgroote en kleinere
auto's waarvan de ligging en veering, de
remmen, acceleratie en niet te vergeten de
verhooging der veiligheid door verlaging van
het zwaartepunt en gebruik van stalen koets
werken, in den loop der latere jaren aanzien
lijk zijn verbeterd. Toch heb ik zelf aan mijn
Ford nog een bij zonderen stabilisator laten
aanbrengen, welke de ligging merkwaardig
veel vaster heeft gemaakt. Ik geloof, dat
wij op het punt van de vaste ligging op den
weg in het belang van de veiligheid niet
voorzichtig genoeg kunnen zijn.
NEDERLAAGWEDSTRIJDEN
SCHAAKCLUB D. O. S.
In deze serie had gisteren de 4e ontmoe.
ting plaats n.1. tegen „De Pion" te Castril
cum. De uitslag was de volgende:
D. O. S.De Pion
OoykaasLigthart
Schouten—J. J. Koch
v. WezopG. Koch
Appelv. Kleef
KreygerJ. v. Ravenzwaay
KooyUhl
Vennekerde Smalen
VosRanshuyzen
MasereeuwKeetbaas
TeeuwenL. v. Leeuwen
VonkNijsen
KerkmeerBos
Hagensv. Hoeven
van LeijenHeek
SmitZaal
Willems—W .v. Ravenszwaay
BiemanP. v. Leeuwen
TimmermanW. v. Leeuwen
GodijnMr. Loeb
Totaal 4H—14^
in 't voordeel van „De Pion".
Wy noteerden de volgende uitslagen:
D.O.S.Het Paard (St. Pancras)
5*— 4K 45
D.O.S.De Pion (Bergen)
14 —15 51.72
D.O.S.Schaakmat (N.-Scharw.)
13 K— 3K 20.59
D.O.S.De Pion (Castricum)
4K—14* 76.32
I
beschermen U! Verwarmen borst
en longen. Doosjes met 72 st.
10 cent.
OM 9 I I R
begint Zaterdagmorgen
de groote
by
VET
tegen
minimum-prjjzen
en ÏOO andere koopjes
begint 19.17 met een
YKOOLijkK. 1ITB1 Mllt.K FILM.
(Filma)
Ziet MALKICL UIAWI IKK en gaat
gezond en vrooiyk naar hui».
Toegang eiken leeftijd.