£atitU en J-uïhBou» De nieuwe Grondwet van Stalin. vergroote productie-apparaat niet slechts niet meer zijn rente opbrengen, doch oök het daarin geïnvesteerde kapitaal is geïm mobiliseerd. De misère der „bevroren cre- dieten" der buitenlandsche banken in Duitschland, in de andere Midden-Europee- sche landen en in Zuid-Amerika en der Amerikaansche banken in de Ver. Staten zelf ligt nog vry versch in het geheugen. En toch zijn de voorwaarden voor het „uitbre ken" van zoo'n nieuwe crediet-boom in de Ver. Staten weer aanwezig, terwijl ook in Engeland de uitbreiding der bedrijvigheid gevoed wordt door de goedkoop-geld-poli- tiek, welke de regeering mede voor het financieren van haar staatsschuld noodig heeft. Nog een ander, groot bezwaar brengt de kunstmatige handhaving van de lage rente tarieven met zich mede. Zij weerhoudt de landen n.L van een stabilisatie der valuta's, uit vrees, dat onder de werking van den internationalen gouden standaard een einde aan de periode van goedkoop geld, en daar mede van den „boom" in het zakenleven, zou kunnen komen. Dit probleem, dat spe ciaal voor Engeland van doorslaggevende beteekenis is bij het vaststellen van zijn valuta-politiek, zal in het komende jaar nog nader onder de oogen moeten worden ge zien, indien men tot een stabilisatie der in ternationale valuta-verhoudingen wil ko men. Tot dusverre is de verwachting, dat een internationale valuta-stabilisatie wel bereikt zou worden, wanneer slechts de landen van het „goudblok" de goudwaarde van hun geld bij die der gedevalueerde munten „aanpasten", niet beantwoord. De „mone taire entente", welke bij de opheffing van den gouden standaard in Frankrijk met zoo veel ophef was aangekondigd, blijkt slechts een zeer beperkte beteekenis te hebben en de kans, dat zij binnen afzienbaren tijd zal worden uitgebreid tot een instrument, dat nieuwe wijzigingen in de valuta-verhoudin gen onmogelijk maakt, lijkt uiterst gering. De mogelijkheid van een verdere deprecia tie van bepaalde valuta's en zelfs van een eventueel daarmede gepaard gaanden deva- lutie-wedstrijd, zal derhalve voorloopig althans blijven bestaan. Door den gulden na de opheffing van den goudenstandaard hier te landen „zwevende" te houden, heeft de Nederlandsche regeering zich, naar men weet, op alle gebeurlijkheden voorbereid. Zoo vormt ook de nog altijd heerschende onzekerheid op valuta-gebied een factor van terughouding bij de beoordeeling van de economische vooruitzichten. Dit alles in aanmerking nemende, kan dan toch worden geconstateerd, dat het be drijfsleven in de geheele wereld in sterke mate geprofiteerd heeft van de opleving, welke dan ook zijn oorzaken waren, en dat de verbetering der goederenprijzen ver schillende ondernemingen, die tot dusverre met verlies hadden gewerkt, weer een winstgevende basis heeft gegeven. Bij de producten, welker prijsverloop wij hier onder weergeven, gaat het niet alleen om dezulken, welke direct als grondstof voor de bewapeningsindustrie in aanmerking komen (metalen, katoen, wol, rubber, enz.) maar ook om levensmiddelen en andere verbruiksartikelen, die ter voorbereiding van een oorlog in groote hoeveelheden wor den opgeslagen. Men denke hierbij aan de groote tarwe-verschepingen der laatste weken naar Italië, aan de aanvulling en vorming van petroleumvoorraden. Men zou echter de beteekenis van de reeds ingetreden economische verbetering onderschatten, wanneer men daarnaast niet tevens rekening hield met de toeneming van het bona fide verbruik van een aantal artikelen. De uitbreiding van de automobiel productie zoowel in de Ver. Staten als elders en de toeneming van het vliegtuig- verkeer in de geheele wereld heeft tot een vermeerdering van de vraag, zoowel naar rubber als naar benzine en andere petro- leumproducten geleid en eenzelfde ontwik keling is ook op ander gebied waar te nemen. Aan den anderen kant is ook de handel, die in de periode van dalende goe derenprijzen „van de hand in de tand" leefde, evenals de verder verwerkende in dustrie, weer overgegaan tot het aanhouden van voorraden, waardoor de vraag r.og werd gestimuleerd. Prijsverloop van producten en Laagste 1933 Laagste '36 Koper (Electr. £p.ton) Tin (St. cash £p.t.) Tarwe (Chic. $ct.p.bush) Petroleum (Mid-Cont. $p.vat) Katoen (Middl. Upl. $ct.p.lb Copra (Java F.M.S.loco £p.t.) Palmolie (Zuid-Lagos sh.p.cwt) Sisal (Afr. £p.t.) Suiker (Cuba lco N.Y. $ct.p.lb.) Rubber (St.sheet d.per lb.) Cacao (Accra loco sh.p.cwt) Koffie (Santos A'dam ct.p.pd.) grondstoffen. Hoogste '36 Eind '36 31.5 38.12.6 53 53 141 2.6 175. 244.10 232 46 3/4 92 5/8 140 137 0.25 1.04 1.05 1.04 5.90 11.20 13.65 12.83 9.2.6 12.15 22.89 22.8.9 12 10'/, 15/1Vi 25 3/4 25 3/4 14.7.6 25.15 29 28.10 2.65 3.15 3.85 3.77 2 10 5/16 10 5 16 14 22.6 51 48 3 4 17 15 21)4 21K Al heeft de toeneming van de vraag naar goederen in verschillende landen, voor welke doeleinden dan ook, tot een uitbreiding van het wereldhandelsverkeer geleid, de inter nationale goederenruil zou ongetwijfeld nog een grooteren omvang hebben aangenomen, indien de talrijke beperkingen, welke te dien aanzien nog bestaan, uit den weg zouden zijn geruimd. Ook in dit opzicht heeft het Monetaire Accoord tusschen de groote Mogendheden, dat een geleidelijke opheffing van tolmuren en contingenteerin- gen in het vooruitzicht stelde, geen ver betering van beteekenis gebracht. Er be staat intusschen reden om aan te nemen, dat in het begin van het volgende jaar de besprekingen, welke hierover reeds sinds geruimen tijd tusschen de vertegenwoordi gers van Engeland, Frankrijk en de Ver Staten gaande zijn, tot eenig positief resul taat zullen leiden. Men mag wel aannemen, dat het initiatief in dezen voornamelijk van Amerika uitgaat, dat de nadeelen van het systeem van afsluiting der landsgrenzen aan den lijve heeft ondervonden en welks handelspolitiek thans gericht is op een ver ruiming van het zakenverkeer met het buitenland. Gesteld echter al het gunstige geval, dat het in het nieuwe jaar tot een internationale overeenkomst ter vermindering der handels belemmeringen zal komen, dan is hiermede nog geen oplossing gevonden voor een uit breiding van den handel met de landen, welker deviezenpositie den aankoop van buitenlandsche goederen binnen beperkte grenzen moet houden. Dat de Clearing- overeenkomsten met dez' landen eerder de tendenz hebben, het handelsverkeer te be lemmeren, blijkt wel uit de ontwikkeling der im- en exportcijfers. In de eerste elf maanden van dit jaar is de waarde van onzen invoer uit Duitschland, die in de voorafgaande jaren reeds zoo sterk was in gekrompen, verder teruggegaan tot 215 millioen tegen 221 millioen in dezelfde periode van 1935; uitgevoerd werd siechts voor een waarde van 107 millioen tegen 119 1/2 millioen in de eerste elf maanden van 1935. De invoer uit Italië kromp, mede onder den invloed van de sancties, ineen tot het minieme bedrag van f 2.20 millioen tegen 11 1/2 millioen vorig jaar, de uitvoer tot 3 tegen 15 millioen. Ten aanzien van onzen afzet naar Duitschland moeten de vooruitzichten nog bijzonder pessimistisch worden beoordeeld in verband met de ver scherping der autarkische politiek in dat land, al zal Duitschland zich voor bepaalde, juist voor ons land belangrijke landbouw- artikelen boter en eieren niet geheel onafhankelijk van het buitenland kunnen maken. Het is ongetwijfeld bevredigend, dat de totale export van ons land in de eerste elf maanden van dit jaar nog een flinke stij ging te zien geeft, ondanks de vermindering van den uitvoer naar Duitschland en Italië met tezamen f 24 1/2 millioen, waarbij dan nog komt een teruggang van onzen afzet in Spanje van 13 1/2 tot f 6 millioen, d.i. dus met 71/2 millioen. Een deel van de waardevermeerdering, welke onze buiten landsche handel vertoont, moge op reke ning komen van de prijsstijging op de wereldmarkt en van de grootere opbrengst van de meeste exportartikelen sinds de depreciatie van den gulden, dit neemt niet weg, dat ook de omvang van den uitvoer aanmerkelijk grooter is dan in de overeen komstige periode van het vorige jaar. 1931 1932 1933 1934 1935 1936 i9&l 1932 1933 1934 1935 1936 Gewicht (in tons) 27.489.618 22.213 319 22 167.266 21.025.695 18.910 686 18.463.561 15.643.059 12.724.813 11.932.734 12.362.919 11.44. 804 12.223.041 Invoer 11 maanden Waarde (in mij), f uldens) 1.752 1.192 1-02 1.094 863 902 Uitvoer H maanden 1.231 776 673;' - 655 623 665 Bij een beschouwing van onze export cijfers valt het op, dat men hierbij niet te doen heeft met een plotselinge verbetering, onder den invloed van de guldens-deprecia tie, maar dat reeds in de derde maand van dit jaar een stijging was ingetreden, die slechts in Mei en Juni voor eenige reactie had plaats gemaakt, maar daarna in een versneld tempo is voortgeschreden. Deze ontwikkeling wijst er op, dat de Nederland sche exportindustrie zich reeds vóór de wij ziging in onze monetaire politiek zoodanig had weten aan te pasen aan de verhoudin gen op de wereldmarkt, dat zij haar deel heeft kunnen verkrijgen van de algemeene opleving in het wereldhandelsverkeer. Ook dit stemt opwekkend bij de beoordeel ing van de verdere vooruitzichten voor onze exportbedrijven. Waarde van den Ned. buitenl. handel (in millioenen guldens) Invoer Uitvoer 1936 1935 19J6 1935 Januari 79 76 50 55 Februari 74 70 50 51 Maart 79 8C 55 54 April 81 78 57 50 Mei 76 78 53 58 Juni 76 73 53 51 Juli 80 76 60 54 Augustus 82 76 63 61 September 82 76 72 59 October 92 94 75 70 November 100 86 77 60 De uitwerking, welke het loslaten van den gouden standaard, tezamen met de econo mische opleving in de geheele wereld, op den toestand van het Ned. en Ned. Indische bedrijfsleven heeft gehad, hopen wij ir. ret volgende deel van ons jaaroverzicht te be handelen. De invloed van een en ander cp den budgeta;ren h-estand van ons land laa' zich nog niet ten volle overzien. Voor onze regeering is er stellig nog geen reden, orn terug te komen op haar „aanpassingspoli tiek". al zal deze zich langs eenigszins ande re banen kunnen gaan bewegen, terwijl het ruimere vloeien van bepaalde middelen de regeering vermoedelijk ook een breederen armslag zal kunnen geven. Helaas blijft de werkloosheid hier te lande nog betrekkelijk groot en deze zal slechts dan in beduidende mate verminderen, indien de vermeerdering der werkgelegenheid groot genoeg wordt, om de tengevolge der bevolkingsvermeer dering voor het productie-proces vrijgeko men krachten te kunnen opnemen. Het vraagstuk der werkloosheid zal dan ook nog groote eischen aan de overheidsfinanciën blijven stellen. Daarentegen zal de begrooting, zoowel van den Staat als van de gemeenten en de provinciën, een aanmerkelijke verlichting kunnen ondergaan door de daling van de rente-tarieven, die zich sinds de depreciatie in een versneld tempo heeft voltrokken Terwijl aan het eind van het vorige jaar zelfs eerste klasse geldnemers slechts tegen een rente van 4 1/2 leeningen konden af sluiten. zijn in de laatste maanden van dit jaar een geheele reeks leeningen tegen een rentevoet van 3 1/2 geplaatst, en kon het Rijk zelfs een 3 leening plaatsen, zij het dan ook tot zeer bijzondere emissie-voor waarden (betrekkelijk korte looptijd bij een koers van uitgifte van ruim 4 beneden pari). Tot dusverre heeft het publiek het 31/2 rente-type slechts schoorvoetend opgenomen; het vrijkomen van middelen ter nieuwe belegging na de jaarswisseling zal er echter toe bijdragen, om dezen rente voet in het nieuwe jaar nog meer dan tot dusverre ingang te doen vinden. Uit het hieronder volgende overzicht van het koersverkoop van enkele der voor naamste binnen- en buitenlandsche beleg gingswaarden in het afgeloopen jaar blijkt wel, in welk een sterke mate de koersen der oude leeningen van de stijging van den rentevoet geprofiteerd hebben. Koersverloop van beleggingswaarden. Eind '35 Laagste '36 Eind '36 4 Nederland 981/4 95 1/4 100 3/4 3 1/2 Nederland 93 3/4 89 101 1/4 2 1/2 N. W. S. 75 3/4 72 84 1/2 4 Ned. Indië 97 1/4 93 101 4 Amsterdam 93 1/2 88 1/4 100 1/8 31/2 N.-Holl. 91 5/8 90 99 1/8 3 1/2 's-Grav. 91 7/8 91 98 1/8 4 Rotterdam 93 3/4 86 1/4 99 7/8 4 Holl. Spoor 85 76 96 3/4 4 1/2 Staatssp. 87 78 99 1/4 4 Alg. Hyp. Bk. 80 81 1/2 100 4 R. Hyp. Bk. 79 72 1/4 95 4 1/2 Frankrijk 77 1/4 62 62 1/4 4 Engeland 70 3/4 70 1/4 85 7/8 4 South. Pac. 46 3/4 47 5/8 72 1/2 5 Cities Serv. 39 3/4 39 54 1/4 41/2 Oslo 9C 88 1/2 99 1/8 (Vervolg in ons nummer van 2 Januari.) Het Congres der Sovjets, bijeengeroepen om de nieuwe grondwet van de Sovjet-Unie, de „Stalin-Grondwet", zooals zij in Rusland door iedereen, oök door de volkscommissa rissen, in hun redevoeringen, genoema wordt, goed te keuren, heeft zijn taak vol bracht en de ingediende grondwet met al gemeene stemmen (in dictatoriaal bestuur de landen worden alle wetten met alge meene stemmen aangenomen) goedgekeurd. Het congres heeft slechts geringe wijzi gingen in den voorgestelden tekst aange bracht. Er werden 43 wijzigingen voorge steld, maar Stalin heeft in zijn redevoering verklaard, dat van die 43 ingediende wij zigingen slechts 6 of 7 de moeite van het bespreken waard waren. Daarna las hij die eenige amendementen voor, de ovenge amendementen hoefden de leden niet te kennen. Over de jdèor hem Voorgelezen amendementén sprék hjj op een gering- schattenden toon, maar hy voegde er aan toe, dat hij ef geeü bezwaar tegen had, waarna het congres ze natuurlijk goedkeur de. De waarde van een grondwet wordt niet zoozeer door haar -inhdud bepaald als dooi de verhoudingen tusschen de maatschappe lijke krachten in het land. Wie bijv. de Britsche grondwet leest, wordt door het verschil getroffen tussclien hetgeen in die wetsbepalingen vermeld staat en hetgeen in werkelijkheid waargenomen wordt. Dit geldt zoowel de rechten en bevoegdheden van den koning als de machtspositie van het parlement en van de regeering. Iets dergelijks kan men in bijna elk land waar nemen. Wij moeten dus ook de nieuwe grondwet van de Sovjet-Unie in dit lient bezien. Wie de Stalin-grondwet leest en de wer kelijke verhoudingen in de Sovjet-Unie niet kent, kan tot de conclusie komen, dot de grondwet van Stalin een ware omwen teling beteekent. De grondwet waarborgt den Sovjets-staatsburgers vrijheid van woord, vrijheid van drukpers, vrijheid van vergaderingen, vrijheid van straat-optoch ten en demonstraties. De wet voegt er nog aan toe, dat deze vrijheden gesteund wor den door het verschaffen aan de organisa ties der arbeidenden van de noodige mid delen: papier, drukkerijen, enz. Dat alles ziet er heel mooi uit, maar Stalin heeft na drukkelijk verklaard, dat de dictatuur van het proletariaat, uitgeoefend door de com munistische partij, gehandhaafd wordt. Het zijn deze partij en haar organen, die bepalen, welke organisaties toelaatbaar zijn, waarbij het principe vooropstaat, dat elke groeo, wier streven in strijd met de bestaande so ciale en politieke instellingen is, als staats gevaarlijk beschouwd wordt en als zoodanig behandeld zal worden, en iedereen weet wat dit in de Sovjet-Unie beteekent. Ver schillende leiders hebben dit op het congres nog nader toegelicht en onderstreept. Al die vrijheden gelden dus uitsluitend voor de organisaties, die in overeenstemming met de wenschen en wenken van de regeerders handelen en hun wil uitvoeren. Een der bolsjewistische leiders heeft met bijzond" ren nadruk verklaard: „Er kan bij ons geen sprake zyn van persvrijheid in de Wester- sche beteekenis van het woord". De bladen blijven het eigendom van den staat en van zijn organen, die door communisten be stuurd worden, dus in handen van de com munisten. Met andere woorden: alles bliilt b(j het oude. Typisch is artikel 126 van de nieuwe grondwet. Dit artikel bepaalt, dat de staats burgers het recht hebben allerlei vereeni- gingen (géén politieke bonden natuurlijk! op te richten: vakvereenigingen, sportorga nisaties, coöperaties, wetenschappelijke or ganisaties, enz. Verder staat er letterlijk het volgende: „De meest actieve en bewuste burgers uit de arbeidersklasse en uit ande re groepen van arbeidenden sluiten zich aan bij de Communistische partij der bolsjewiki, die de avantgarde van de arbeidenden is in hun strijd voor de consolidatie en de ont wikkeling van het socialistische regime en de leidende kern vormt van alle organrsa- STALIN. ties der arbeidenden, zoowel maatschappe lijke als staatsorganisaties". Deze bepaling is van zeer veel belang. In de oude grondwetten van den Sovjet-staat werd met geen woord over de Communis tische partij gerept. Nu wordt deze partij in de grondwet vermeld. Zij is de eenige partij die de grondwet kent, zij is tevens „de leidende kern" zoowel in de staats- als in de maatschappelijke organisaties. Het is de erkenning van een bestaand feit, want sinds de bolsjewistische revolutie is de Communistische partij niet alleen de eenige partij in Rusland, doch tevens de eenige re- geerende groep. Het eigenaardige van het geval ligt ech ter hierin, dat deze erkenning van de lei dende rol van de Communistiscne partij op een tijdstip is gekomen, waarin die party een volkomen gedaanteverandering onder gaat en ophoudt datgene te zijn, wat zy vroeger is geweest. Onder Lenin en een tijdlang na zijn dood was de Communisti sche party zoo iets als de nieuwe aristocra tie, wier leden aan een strenge discipline onderworpen waren, maar die zich zelf be stuurde en de mannen leverde voor alle be langrijke staatsbetrekkingen. Daar de par ty boven de staatsorganen stond en de re geering de bevelen van de partijleiding uit voeren moest, konden de leden van de nieu we regeerende klasse (d.w.z. de leden van de Communistische partij) door de beslui ten op hun congressen invloed uitoefenen op den gangk van de staatszaken. Zoo was de toestand, althans in theorie (want in de practyk heeft Stalin reeds jaren geleden een einde gemaakt aan de verhoudingen van den eersten tijd na de revolutie). Nu is de toestand volkomen anders geworden. Van een politieke aristocratie zijn de leden der Communistische party gedegradeerd tot een soort ambtenarenstand, ieder hun ner is gehouden de voorschriften van den leider (Stalin) onvoorwaardelijk uit te voe ren. De partijleiding, die vroeger de hoog ste instelling in den lande is geweest en veel meer macht bezat dan de raad der volkscommissarissen (de nominale regee ring), is geheel aan den wil van den dicta tor ondergeschikt gesteld. Dat is de werke-. lyke toestand. De,,Jeidend£ rol" van de communisten, die de nieuwe grondwet er kent, komt neer op het leiden in overeen stemming met de bevelen van den leider. De party heeft geen werkelijke macht meer, deze bevindt zich nu uitsluitend in de han den van den leider, over wien iedereen in termen spreekt, die het byzantinisme aan het hof der tsaren verre overtreffen. Dit wordt in de grondwet niet vermeld. Daar staat te lezen, dat de arbeidenden, d.w.z. het volk, de bron van de macht vor men. Dit is natuurlijk slechts een fictie, zoo als er in elke grondwet te vinden zijn Waarom heeft Stalin echter deze fictie in de grondwet opgenomen? De zaak is deze. Nu de partij haar vroegere positie verloren heeft, begonnen sommige harer leden roe rig te worden, hetgeen voor den dictator veel moeilijkheden meebracht. Hy zou de party kunnen ontbinden, maar dan was hy zonder uitvoerders gebleven. Hij trachtte den toestand te redden door telkens nieuwe „zuiveringen" te houden, door de controle op de leden der partij nog meer op te voe ren, doch de resultaten waren gering. Toen besloot Stalin, zooals hy zich op het con gres uitdrukte, een „zweep" voor de com munistische uitvoerders van zijn wil te vin den. Die zweep zou het volk moeten zyn. Naast de controle door de hooge instanties komt nu een, veel zwakkere en met geringe rechten bekleede, controle van de volks massa. De volksmassa moet den dictator in staat stellen de ontevredenen en ongehoor- zamen onder de communisten te treffen Het volk zelf moet de dictatuur schragen. Door de invoering van een volksvertegen woordiging, gekozen door het geheele volk, heeft Stalin een machtig wapen verkregen tegen eventueele oppositiestroomingen in de regeerende partij. Die verkiezingen zelf zullen, als in alle dictatoriaal geregeerde landen, het karakter van een plebisciet dra gen, waardoor de positie van den dictator aanzienlijk versterkt zal worden. De tegen woordige bron van zyn macht is de beheer- sching van de bolsjewistische partij (Stalin is secretaris-generaal der party). De nieu we grondwet zal hem de positie verleenen van iemand, die van het geheele land een mandaat krijgt. Hij zal dus veel sterker staan en de ontevreden bolsjewiken hard handiger kunnen aanpakken, waarbij hij zich steeds op den wil van het geheele volk zal kunnen beroepen. In de landen, waar eenige partijen bestaan en de verkiezingen inderdaad vry zyn, le veren deze voor de regeering een risico op: de kiezers kunnen aan de andere partij de voorkeur geven. In Rusland bestaat slechts één party, n.1. die der communisten. En wat die partij nu geworden is, hebben wy reeds geschreven. By de verkiezingen zullen ook allerlei vereenigingen en organisaties lijsten mogen indienen. Al die organisaties zyn on der toezicht van de controle-organen ge steld. Hun lijsten zuüen dus vooraf door de overheid goedgekeurd worden, waarbij er op gelet zal worden, dat alle candidaten betrouwbaar zyn. Maar binnen de nauwe grenzen, die Stalin toelaat, zullen die ver eenigingen betrekkelijke vrijheid genieten Zy zullen die zweep worden, de hanteertrv; waarvan Stalin in staat zal stellen de oppo sitie in de party te bedwingen. Indien de algemeene verkiezingen op dez wijze de positie van den dictator aanzienlik versterken, zoo geven zij tegelijkertijd aa het volk de mogelijkheid hun ontevreden heid over bepaalde overheidspersonen ti uiting te brengen. De kiezers missen hc recht de beste vertegenwoordigers te kit zen, maar zij hebben wel het recht die voo: hen minst geschikte candidaten te weren bare verkiezingen maakte den kiezer afhar kelijk van de overheid. De geheime verkie zingen geven hem meer vrijheid van be weging. In dit opzicht kan men gerust va:, een zekere democratiseering van het Sov jet-regime spreken. Van de wijzigingen, die in het ontwerp, grondwet aangebracht zyn, zyn een paar van bijzonder veel belang. In artikel 10 dat het particuliere bezit in beperkten vorm waarborgde is een bepaling opge nomen, waardoor ook het erfrecht van die bezittingen gewaarborgd wordt. Dat was een eisch van de boeren. Art. 49 bepaalde, dat het presidium van het parlement, dat tijdens de vacantie van de volksvertegen, woordiging bepaalde functies ervan vervul de, o.a. het recht heeft den oorlogstoestand af te kondigen, doch alleen indien het land aangevallen wordt. Op aandringen van Frankrijk en Tsjecho-Slowakye zyn de woorden bijgevoegd: „of indien dit ver- eischt wordt door de bepalingen in de over- eenkomsten met andere staten voor ge meenschappelijke verdediging tegen aan vallers". (Nadruk verboden). NOORDSCHARWOUDE. N oordermarktbond. Het bestuur van den Noordermarkt- bond vergaderde Dinsdagmiddag in het vergaderlokaal der veiling, onder leiding van den heer J. Ootjers. De voorzitter deelde mede in verband met de kwaliteitseischen, dat degenen, die op monster veilen, bij doorschot II op het bordje moeten aangeven. De nieuwe weegregeling, waarbij be paald is, dat steekproeven worden geno men i. p. v. dat elke partij wordt gewogen zal 2 Januari a.s. ingaan. Eenige opmer kingen werden nog gemaakt naar aanlei ding van deze regeling. Het bestuur zeide, dat deze regeling practisch zal worden toegepast. De voorzitter deelde mede, dat de om zet in de maand November 69073.66 was. Dit viel tegen. De agenda van de Prov. Commissie uit dc veilingen in N.-Holland was hierna aan de orde. De vergadering besloot de aftre dende bestuursleden weer te herkiezen. Een uitvoerige bespreking werd gewijd aan het voorstel van de L. G. C. te Broek op Langendyk om het verplichtend te stellen dat de vroege aardappelen, welke onder de N. G. T. C. vallen, moesten wor den gesproeid. Over het algemeen was men van mee ning, dat het sproeien zeer nuttig en noodig is voor de voorkoming van de ziekte. Dat het verplichtend werd gesteld zou volgens een aantal bestuursleden te ver gaan. Er waren ook nog andere bezwaren. Men besloot tenslotte met het voorste] van de L.G.C. accoord te gaan. De L.G.C. had nog een voorstel om de goedgekeurde pootaardappelen onder het verplichte veilen te brengen. Het prov. bestuur ging met dit voorstel mee. Over dit voorstel werden verschillende meeningen naar voren gebracht. De wen- schelykheid van een regeling voor de poot- aardappelen werd zeer gewenscht geacht, daar hier van een geheel ander product sprake is. De vraag werd gesteld of men net niet zou kunnen doen over verkoopcom binaties, van de veilingen of van de prov. commissie. Dit laatste idee werd door ver scheidene heeren ondersteund. Handel in pootaardappelen bestaat er zoo goed als niet meer. De handel verkoopt ze aan regeeringen en bonden. Als de verkooporganisaties eens daartoe overgingen? Met het verplichte veilen girg men al in de goede richting, bijv. het en bloc veilen. Na eenige discussie besloot men het voor stel te ondersteunen. |De vereen. Avenhorn en Omstr. stelde voor, te trachten de voorgestelde teeltrege ling voor vroege aardappelen voor 1937 voor één jaar uit te stellen. Men hoopte, dat de in het prae-advies vermelde veranderingen in de prov. commissie vergadering kunnen worden medegedeeld. Men ging accoord met het voorstel van Nieuw Leven" te Naarden om pogingen u> het werk te stellen tot beperking van de volkstuintjes. Naar aanleiding van het voorstel van den Noordermarktbond werden de minimum prijzen en richtprijzen uitvoerig besproken. O.m. werd het niet juist gevonden, dat dit voorstel alleen in het teeken van de devaluatie werd gehouden. Als de mini- mmumprijzen met het percentage worden verhoogd, waarmee de gulden is gezakt, komt men niet uit. Dat beteekent nog ach teruitgang. In verband met den nationalen feestdag zal op 7 Januari niet worden geveild. In de rondvraag kwam nogmaals naar voren de storting in het minimumfonds. Zou men niet eens aan de Prov. Comm. in over weging kunnen geven te onderzoeken of het mogelyk is de stortingen op te schorten? De voorzitter merkte op, dat dit niet kon omdat de algemeene vergadering er tegen u as geweest. De vergadering werd vervol gens gesloten met de beste wenschen voor het jaar 1937. 0 4O uu/l s cwxmcLS lot i uu' vóór zonsopgang zijn geluidssignalen varbo den: knippert dan met de 9tLWDSS,GnAAL VeRBODel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 20