£atitU en J-uïhBou»
De nieuwe Grondwet van
Stalin.
vergroote productie-apparaat niet slechts
niet meer zijn rente opbrengen, doch oök
het daarin geïnvesteerde kapitaal is geïm
mobiliseerd. De misère der „bevroren cre-
dieten" der buitenlandsche banken in
Duitschland, in de andere Midden-Europee-
sche landen en in Zuid-Amerika en der
Amerikaansche banken in de Ver. Staten
zelf ligt nog vry versch in het geheugen. En
toch zijn de voorwaarden voor het „uitbre
ken" van zoo'n nieuwe crediet-boom in de
Ver. Staten weer aanwezig, terwijl ook in
Engeland de uitbreiding der bedrijvigheid
gevoed wordt door de goedkoop-geld-poli-
tiek, welke de regeering mede voor het
financieren van haar staatsschuld noodig
heeft.
Nog een ander, groot bezwaar brengt de
kunstmatige handhaving van de lage rente
tarieven met zich mede. Zij weerhoudt de
landen n.L van een stabilisatie der valuta's,
uit vrees, dat onder de werking van den
internationalen gouden standaard een einde
aan de periode van goedkoop geld, en daar
mede van den „boom" in het zakenleven,
zou kunnen komen. Dit probleem, dat spe
ciaal voor Engeland van doorslaggevende
beteekenis is bij het vaststellen van zijn
valuta-politiek, zal in het komende jaar nog
nader onder de oogen moeten worden ge
zien, indien men tot een stabilisatie der in
ternationale valuta-verhoudingen wil ko
men.
Tot dusverre is de verwachting, dat een
internationale valuta-stabilisatie wel bereikt
zou worden, wanneer slechts de landen van
het „goudblok" de goudwaarde van hun
geld bij die der gedevalueerde munten
„aanpasten", niet beantwoord. De „mone
taire entente", welke bij de opheffing van
den gouden standaard in Frankrijk met zoo
veel ophef was aangekondigd, blijkt slechts
een zeer beperkte beteekenis te hebben en
de kans, dat zij binnen afzienbaren tijd zal
worden uitgebreid tot een instrument, dat
nieuwe wijzigingen in de valuta-verhoudin
gen onmogelijk maakt, lijkt uiterst gering.
De mogelijkheid van een verdere deprecia
tie van bepaalde valuta's en zelfs van een
eventueel daarmede gepaard gaanden deva-
lutie-wedstrijd, zal derhalve voorloopig
althans blijven bestaan. Door den gulden na
de opheffing van den goudenstandaard hier
te landen „zwevende" te houden, heeft de
Nederlandsche regeering zich, naar men
weet, op alle gebeurlijkheden voorbereid.
Zoo vormt ook de nog altijd heerschende
onzekerheid op valuta-gebied een factor van
terughouding bij de beoordeeling van de
economische vooruitzichten.
Dit alles in aanmerking nemende, kan
dan toch worden geconstateerd, dat het be
drijfsleven in de geheele wereld in sterke
mate geprofiteerd heeft van de opleving,
welke dan ook zijn oorzaken waren, en dat
de verbetering der goederenprijzen ver
schillende ondernemingen, die tot dusverre
met verlies hadden gewerkt, weer een
winstgevende basis heeft gegeven. Bij de
producten, welker prijsverloop wij hier
onder weergeven, gaat het niet alleen om
dezulken, welke direct als grondstof voor
de bewapeningsindustrie in aanmerking
komen (metalen, katoen, wol, rubber, enz.)
maar ook om levensmiddelen en andere
verbruiksartikelen, die ter voorbereiding
van een oorlog in groote hoeveelheden wor
den opgeslagen. Men denke hierbij aan de
groote tarwe-verschepingen der laatste
weken naar Italië, aan de aanvulling en
vorming van petroleumvoorraden.
Men zou echter de beteekenis van de
reeds ingetreden economische verbetering
onderschatten, wanneer men daarnaast niet
tevens rekening hield met de toeneming
van het bona fide verbruik van een aantal
artikelen. De uitbreiding van de automobiel
productie zoowel in de Ver. Staten als
elders en de toeneming van het vliegtuig-
verkeer in de geheele wereld heeft tot een
vermeerdering van de vraag, zoowel naar
rubber als naar benzine en andere petro-
leumproducten geleid en eenzelfde ontwik
keling is ook op ander gebied waar te
nemen. Aan den anderen kant is ook de
handel, die in de periode van dalende goe
derenprijzen „van de hand in de tand"
leefde, evenals de verder verwerkende in
dustrie, weer overgegaan tot het aanhouden
van voorraden, waardoor de vraag r.og werd
gestimuleerd.
Prijsverloop van producten en
Laagste 1933 Laagste '36
Koper (Electr. £p.ton)
Tin (St. cash £p.t.)
Tarwe (Chic. $ct.p.bush)
Petroleum (Mid-Cont. $p.vat)
Katoen (Middl. Upl. $ct.p.lb
Copra (Java F.M.S.loco £p.t.)
Palmolie (Zuid-Lagos sh.p.cwt)
Sisal (Afr. £p.t.)
Suiker (Cuba lco N.Y. $ct.p.lb.)
Rubber (St.sheet d.per lb.)
Cacao (Accra loco sh.p.cwt)
Koffie (Santos A'dam ct.p.pd.)
grondstoffen.
Hoogste '36 Eind '36
31.5
38.12.6
53
53
141 2.6
175.
244.10
232
46 3/4
92 5/8
140
137
0.25
1.04
1.05
1.04
5.90
11.20
13.65
12.83
9.2.6
12.15
22.89
22.8.9
12 10'/,
15/1Vi
25 3/4
25 3/4
14.7.6
25.15
29
28.10
2.65
3.15
3.85
3.77
2
10 5/16
10 5 16
14
22.6
51
48 3 4
17
15
21)4
21K
Al heeft de toeneming van de vraag naar
goederen in verschillende landen, voor welke
doeleinden dan ook, tot een uitbreiding van
het wereldhandelsverkeer geleid, de inter
nationale goederenruil zou ongetwijfeld nog
een grooteren omvang hebben aangenomen,
indien de talrijke beperkingen, welke te
dien aanzien nog bestaan, uit den weg
zouden zijn geruimd. Ook in dit opzicht
heeft het Monetaire Accoord tusschen de
groote Mogendheden, dat een geleidelijke
opheffing van tolmuren en contingenteerin-
gen in het vooruitzicht stelde, geen ver
betering van beteekenis gebracht. Er be
staat intusschen reden om aan te nemen,
dat in het begin van het volgende jaar de
besprekingen, welke hierover reeds sinds
geruimen tijd tusschen de vertegenwoordi
gers van Engeland, Frankrijk en de Ver
Staten gaande zijn, tot eenig positief resul
taat zullen leiden. Men mag wel aannemen,
dat het initiatief in dezen voornamelijk van
Amerika uitgaat, dat de nadeelen van het
systeem van afsluiting der landsgrenzen
aan den lijve heeft ondervonden en welks
handelspolitiek thans gericht is op een ver
ruiming van het zakenverkeer met het
buitenland.
Gesteld echter al het gunstige geval, dat
het in het nieuwe jaar tot een internationale
overeenkomst ter vermindering der handels
belemmeringen zal komen, dan is hiermede
nog geen oplossing gevonden voor een uit
breiding van den handel met de landen,
welker deviezenpositie den aankoop van
buitenlandsche goederen binnen beperkte
grenzen moet houden. Dat de Clearing-
overeenkomsten met dez' landen eerder de
tendenz hebben, het handelsverkeer te be
lemmeren, blijkt wel uit de ontwikkeling
der im- en exportcijfers. In de eerste elf
maanden van dit jaar is de waarde van
onzen invoer uit Duitschland, die in de
voorafgaande jaren reeds zoo sterk was in
gekrompen, verder teruggegaan tot 215
millioen tegen 221 millioen in dezelfde
periode van 1935; uitgevoerd werd siechts
voor een waarde van 107 millioen tegen
119 1/2 millioen in de eerste elf maanden
van 1935. De invoer uit Italië kromp, mede
onder den invloed van de sancties, ineen tot
het minieme bedrag van f 2.20 millioen
tegen 11 1/2 millioen vorig jaar, de uitvoer
tot 3 tegen 15 millioen. Ten aanzien van
onzen afzet naar Duitschland moeten de
vooruitzichten nog bijzonder pessimistisch
worden beoordeeld in verband met de ver
scherping der autarkische politiek in dat
land, al zal Duitschland zich voor bepaalde,
juist voor ons land belangrijke landbouw-
artikelen boter en eieren niet geheel
onafhankelijk van het buitenland kunnen
maken.
Het is ongetwijfeld bevredigend, dat de
totale export van ons land in de eerste elf
maanden van dit jaar nog een flinke stij
ging te zien geeft, ondanks de vermindering
van den uitvoer naar Duitschland en Italië
met tezamen f 24 1/2 millioen, waarbij dan
nog komt een teruggang van onzen afzet in
Spanje van 13 1/2 tot f 6 millioen, d.i. dus
met 71/2 millioen. Een deel van de
waardevermeerdering, welke onze buiten
landsche handel vertoont, moge op reke
ning komen van de prijsstijging op de
wereldmarkt en van de grootere opbrengst
van de meeste exportartikelen sinds de
depreciatie van den gulden, dit neemt niet
weg, dat ook de omvang van den uitvoer
aanmerkelijk grooter is dan in de overeen
komstige periode van het vorige jaar.
1931
1932
1933
1934
1935
1936
i9&l
1932
1933
1934
1935
1936
Gewicht
(in tons)
27.489.618
22.213 319
22 167.266
21.025.695
18.910 686
18.463.561
15.643.059
12.724.813
11.932.734
12.362.919
11.44. 804
12.223.041
Invoer 11 maanden
Waarde
(in mij), f uldens)
1.752
1.192
1-02
1.094
863
902
Uitvoer H maanden
1.231
776
673;'
- 655
623
665
Bij een beschouwing van onze export
cijfers valt het op, dat men hierbij niet te
doen heeft met een plotselinge verbetering,
onder den invloed van de guldens-deprecia
tie, maar dat reeds in de derde maand van
dit jaar een stijging was ingetreden, die
slechts in Mei en Juni voor eenige reactie
had plaats gemaakt, maar daarna in een
versneld tempo is voortgeschreden. Deze
ontwikkeling wijst er op, dat de Nederland
sche exportindustrie zich reeds vóór de wij
ziging in onze monetaire politiek zoodanig
had weten aan te pasen aan de verhoudin
gen op de wereldmarkt, dat zij haar deel
heeft kunnen verkrijgen van de algemeene
opleving in het wereldhandelsverkeer. Ook
dit stemt opwekkend bij de beoordeel ing
van de verdere vooruitzichten voor onze
exportbedrijven.
Waarde van den Ned. buitenl. handel
(in millioenen guldens)
Invoer
Uitvoer
1936
1935
19J6
1935
Januari
79
76
50
55
Februari
74
70
50
51
Maart
79
8C
55
54
April
81
78
57
50
Mei
76
78
53
58
Juni
76
73
53
51
Juli
80
76
60
54
Augustus
82
76
63
61
September
82
76
72
59
October
92
94
75
70
November
100
86
77
60
De uitwerking, welke het loslaten van
den
gouden standaard, tezamen met de econo
mische opleving in de geheele wereld, op
den toestand van het Ned. en Ned. Indische
bedrijfsleven heeft gehad, hopen wij ir. ret
volgende deel van ons jaaroverzicht te be
handelen. De invloed van een en ander cp
den budgeta;ren h-estand van ons land laa'
zich nog niet ten volle overzien. Voor onze
regeering is er stellig nog geen reden, orn
terug te komen op haar „aanpassingspoli
tiek". al zal deze zich langs eenigszins ande
re banen kunnen gaan bewegen, terwijl het
ruimere vloeien van bepaalde middelen de
regeering vermoedelijk ook een breederen
armslag zal kunnen geven. Helaas blijft de
werkloosheid hier te lande nog betrekkelijk
groot en deze zal slechts dan in beduidende
mate verminderen, indien de vermeerdering
der werkgelegenheid groot genoeg wordt,
om de tengevolge der bevolkingsvermeer
dering voor het productie-proces vrijgeko
men krachten te kunnen opnemen. Het
vraagstuk der werkloosheid zal dan ook nog
groote eischen aan de overheidsfinanciën
blijven stellen.
Daarentegen zal de begrooting, zoowel
van den Staat als van de gemeenten en de
provinciën, een aanmerkelijke verlichting
kunnen ondergaan door de daling van de
rente-tarieven, die zich sinds de depreciatie
in een versneld tempo heeft voltrokken
Terwijl aan het eind van het vorige jaar
zelfs eerste klasse geldnemers slechts tegen
een rente van 4 1/2 leeningen konden af
sluiten. zijn in de laatste maanden van dit
jaar een geheele reeks leeningen tegen een
rentevoet van 3 1/2 geplaatst, en kon het
Rijk zelfs een 3 leening plaatsen, zij het
dan ook tot zeer bijzondere emissie-voor
waarden (betrekkelijk korte looptijd bij een
koers van uitgifte van ruim 4 beneden
pari). Tot dusverre heeft het publiek het
31/2 rente-type slechts schoorvoetend
opgenomen; het vrijkomen van middelen
ter nieuwe belegging na de jaarswisseling
zal er echter toe bijdragen, om dezen rente
voet in het nieuwe jaar nog meer dan tot
dusverre ingang te doen vinden.
Uit het hieronder volgende overzicht van
het koersverkoop van enkele der voor
naamste binnen- en buitenlandsche beleg
gingswaarden in het afgeloopen jaar blijkt
wel, in welk een sterke mate de koersen
der oude leeningen van de stijging van den
rentevoet geprofiteerd hebben.
Koersverloop van beleggingswaarden.
Eind '35 Laagste '36 Eind '36
4 Nederland 981/4 95 1/4 100 3/4
3 1/2 Nederland 93 3/4 89 101 1/4
2 1/2 N. W. S. 75 3/4 72 84 1/2
4 Ned. Indië 97 1/4 93 101
4 Amsterdam 93 1/2 88 1/4 100 1/8
31/2 N.-Holl. 91 5/8 90 99 1/8
3 1/2 's-Grav. 91 7/8 91 98 1/8
4 Rotterdam 93 3/4 86 1/4 99 7/8
4 Holl. Spoor 85 76 96 3/4
4 1/2 Staatssp. 87 78 99 1/4
4 Alg. Hyp. Bk. 80 81 1/2 100
4 R. Hyp. Bk. 79 72 1/4 95
4 1/2 Frankrijk 77 1/4 62 62 1/4
4 Engeland 70 3/4 70 1/4 85 7/8
4 South. Pac. 46 3/4 47 5/8 72 1/2
5 Cities Serv. 39 3/4 39 54 1/4
41/2 Oslo 9C 88 1/2 99 1/8
(Vervolg in ons nummer van 2 Januari.)
Het Congres der Sovjets, bijeengeroepen
om de nieuwe grondwet van de Sovjet-Unie,
de „Stalin-Grondwet", zooals zij in Rusland
door iedereen, oök door de volkscommissa
rissen, in hun redevoeringen, genoema
wordt, goed te keuren, heeft zijn taak vol
bracht en de ingediende grondwet met al
gemeene stemmen (in dictatoriaal bestuur
de landen worden alle wetten met alge
meene stemmen aangenomen) goedgekeurd.
Het congres heeft slechts geringe wijzi
gingen in den voorgestelden tekst aange
bracht. Er werden 43 wijzigingen voorge
steld, maar Stalin heeft in zijn redevoering
verklaard, dat van die 43 ingediende wij
zigingen slechts 6 of 7 de moeite van het
bespreken waard waren. Daarna las hij die
eenige amendementen voor, de ovenge
amendementen hoefden de leden niet te
kennen. Over de jdèor hem Voorgelezen
amendementén sprék hjj op een gering-
schattenden toon, maar hy voegde er aan
toe, dat hij ef geeü bezwaar tegen had,
waarna het congres ze natuurlijk goedkeur
de.
De waarde van een grondwet wordt niet
zoozeer door haar -inhdud bepaald als dooi
de verhoudingen tusschen de maatschappe
lijke krachten in het land. Wie bijv. de
Britsche grondwet leest, wordt door het
verschil getroffen tussclien hetgeen in die
wetsbepalingen vermeld staat en hetgeen
in werkelijkheid waargenomen wordt. Dit
geldt zoowel de rechten en bevoegdheden
van den koning als de machtspositie van
het parlement en van de regeering. Iets
dergelijks kan men in bijna elk land waar
nemen. Wij moeten dus ook de nieuwe
grondwet van de Sovjet-Unie in dit lient
bezien.
Wie de Stalin-grondwet leest en de wer
kelijke verhoudingen in de Sovjet-Unie
niet kent, kan tot de conclusie komen, dot
de grondwet van Stalin een ware omwen
teling beteekent. De grondwet waarborgt
den Sovjets-staatsburgers vrijheid van
woord, vrijheid van drukpers, vrijheid van
vergaderingen, vrijheid van straat-optoch
ten en demonstraties. De wet voegt er nog
aan toe, dat deze vrijheden gesteund wor
den door het verschaffen aan de organisa
ties der arbeidenden van de noodige mid
delen: papier, drukkerijen, enz. Dat alles
ziet er heel mooi uit, maar Stalin heeft na
drukkelijk verklaard, dat de dictatuur van
het proletariaat, uitgeoefend door de com
munistische partij, gehandhaafd wordt. Het
zijn deze partij en haar organen, die bepalen,
welke organisaties toelaatbaar zijn, waarbij
het principe vooropstaat, dat elke groeo,
wier streven in strijd met de bestaande so
ciale en politieke instellingen is, als staats
gevaarlijk beschouwd wordt en als zoodanig
behandeld zal worden, en iedereen weet
wat dit in de Sovjet-Unie beteekent. Ver
schillende leiders hebben dit op het congres
nog nader toegelicht en onderstreept. Al die
vrijheden gelden dus uitsluitend voor de
organisaties, die in overeenstemming met
de wenschen en wenken van de regeerders
handelen en hun wil uitvoeren. Een der
bolsjewistische leiders heeft met bijzond"
ren nadruk verklaard: „Er kan bij ons geen
sprake zyn van persvrijheid in de Wester-
sche beteekenis van het woord". De bladen
blijven het eigendom van den staat en van
zijn organen, die door communisten be
stuurd worden, dus in handen van de com
munisten. Met andere woorden: alles bliilt
b(j het oude.
Typisch is artikel 126 van de nieuwe
grondwet. Dit artikel bepaalt, dat de staats
burgers het recht hebben allerlei vereeni-
gingen (géén politieke bonden natuurlijk!
op te richten: vakvereenigingen, sportorga
nisaties, coöperaties, wetenschappelijke or
ganisaties, enz. Verder staat er letterlijk het
volgende: „De meest actieve en bewuste
burgers uit de arbeidersklasse en uit ande
re groepen van arbeidenden sluiten zich aan
bij de Communistische partij der bolsjewiki,
die de avantgarde van de arbeidenden is in
hun strijd voor de consolidatie en de ont
wikkeling van het socialistische regime en
de leidende kern vormt van alle organrsa-
STALIN.
ties der arbeidenden, zoowel maatschappe
lijke als staatsorganisaties".
Deze bepaling is van zeer veel belang. In
de oude grondwetten van den Sovjet-staat
werd met geen woord over de Communis
tische partij gerept. Nu wordt deze partij
in de grondwet vermeld. Zij is de eenige
partij die de grondwet kent, zij is tevens
„de leidende kern" zoowel in de staats- als
in de maatschappelijke organisaties. Het is
de erkenning van een bestaand feit, want
sinds de bolsjewistische revolutie is de
Communistische partij niet alleen de eenige
partij in Rusland, doch tevens de eenige re-
geerende groep.
Het eigenaardige van het geval ligt ech
ter hierin, dat deze erkenning van de lei
dende rol van de Communistiscne partij op
een tijdstip is gekomen, waarin die party
een volkomen gedaanteverandering onder
gaat en ophoudt datgene te zijn, wat zy
vroeger is geweest. Onder Lenin en een
tijdlang na zijn dood was de Communisti
sche party zoo iets als de nieuwe aristocra
tie, wier leden aan een strenge discipline
onderworpen waren, maar die zich zelf be
stuurde en de mannen leverde voor alle be
langrijke staatsbetrekkingen. Daar de par
ty boven de staatsorganen stond en de re
geering de bevelen van de partijleiding uit
voeren moest, konden de leden van de nieu
we regeerende klasse (d.w.z. de leden van
de Communistische partij) door de beslui
ten op hun congressen invloed uitoefenen
op den gangk van de staatszaken. Zoo was
de toestand, althans in theorie (want in de
practyk heeft Stalin reeds jaren geleden
een einde gemaakt aan de verhoudingen
van den eersten tijd na de revolutie). Nu is
de toestand volkomen anders geworden.
Van een politieke aristocratie zijn de leden
der Communistische party gedegradeerd
tot een soort ambtenarenstand, ieder hun
ner is gehouden de voorschriften van den
leider (Stalin) onvoorwaardelijk uit te voe
ren. De partijleiding, die vroeger de hoog
ste instelling in den lande is geweest en
veel meer macht bezat dan de raad der
volkscommissarissen (de nominale regee
ring), is geheel aan den wil van den dicta
tor ondergeschikt gesteld. Dat is de werke-.
lyke toestand. De,,Jeidend£ rol" van de
communisten, die de nieuwe grondwet er
kent, komt neer op het leiden in overeen
stemming met de bevelen van den leider.
De party heeft geen werkelijke macht meer,
deze bevindt zich nu uitsluitend in de han
den van den leider, over wien iedereen in
termen spreekt, die het byzantinisme aan
het hof der tsaren verre overtreffen.
Dit wordt in de grondwet niet vermeld.
Daar staat te lezen, dat de arbeidenden,
d.w.z. het volk, de bron van de macht vor
men. Dit is natuurlijk slechts een fictie, zoo
als er in elke grondwet te vinden zijn
Waarom heeft Stalin echter deze fictie in de
grondwet opgenomen? De zaak is deze. Nu
de partij haar vroegere positie verloren
heeft, begonnen sommige harer leden roe
rig te worden, hetgeen voor den dictator
veel moeilijkheden meebracht. Hy zou de
party kunnen ontbinden, maar dan was hy
zonder uitvoerders gebleven. Hij trachtte
den toestand te redden door telkens nieuwe
„zuiveringen" te houden, door de controle
op de leden der partij nog meer op te voe
ren, doch de resultaten waren gering. Toen
besloot Stalin, zooals hy zich op het con
gres uitdrukte, een „zweep" voor de com
munistische uitvoerders van zijn wil te vin
den. Die zweep zou het volk moeten zyn.
Naast de controle door de hooge instanties
komt nu een, veel zwakkere en met geringe
rechten bekleede, controle van de volks
massa. De volksmassa moet den dictator in
staat stellen de ontevredenen en ongehoor-
zamen onder de communisten te treffen
Het volk zelf moet de dictatuur schragen.
Door de invoering van een volksvertegen
woordiging, gekozen door het geheele volk,
heeft Stalin een machtig wapen verkregen
tegen eventueele oppositiestroomingen in de
regeerende partij. Die verkiezingen zelf
zullen, als in alle dictatoriaal geregeerde
landen, het karakter van een plebisciet dra
gen, waardoor de positie van den dictator
aanzienlijk versterkt zal worden. De tegen
woordige bron van zyn macht is de beheer-
sching van de bolsjewistische partij (Stalin
is secretaris-generaal der party). De nieu
we grondwet zal hem de positie verleenen
van iemand, die van het geheele land een
mandaat krijgt. Hij zal dus veel sterker
staan en de ontevreden bolsjewiken hard
handiger kunnen aanpakken, waarbij hij
zich steeds op den wil van het geheele volk
zal kunnen beroepen.
In de landen, waar eenige partijen bestaan
en de verkiezingen inderdaad vry zyn, le
veren deze voor de regeering een risico op:
de kiezers kunnen aan de andere partij de
voorkeur geven. In Rusland bestaat slechts
één party, n.1. die der communisten. En wat
die partij nu geworden is, hebben wy reeds
geschreven. By de verkiezingen zullen ook
allerlei vereenigingen en organisaties lijsten
mogen indienen. Al die organisaties zyn on
der toezicht van de controle-organen ge
steld. Hun lijsten zuüen dus vooraf door de
overheid goedgekeurd worden, waarbij er
op gelet zal worden, dat alle candidaten
betrouwbaar zyn. Maar binnen de nauwe
grenzen, die Stalin toelaat, zullen die ver
eenigingen betrekkelijke vrijheid genieten
Zy zullen die zweep worden, de hanteertrv;
waarvan Stalin in staat zal stellen de oppo
sitie in de party te bedwingen.
Indien de algemeene verkiezingen op dez
wijze de positie van den dictator aanzienlik
versterken, zoo geven zij tegelijkertijd aa
het volk de mogelijkheid hun ontevreden
heid over bepaalde overheidspersonen ti
uiting te brengen. De kiezers missen hc
recht de beste vertegenwoordigers te kit
zen, maar zij hebben wel het recht die voo:
hen minst geschikte candidaten te weren
bare verkiezingen maakte den kiezer afhar
kelijk van de overheid. De geheime verkie
zingen geven hem meer vrijheid van be
weging. In dit opzicht kan men gerust va:,
een zekere democratiseering van het Sov
jet-regime spreken.
Van de wijzigingen, die in het ontwerp,
grondwet aangebracht zyn, zyn een paar
van bijzonder veel belang. In artikel 10
dat het particuliere bezit in beperkten
vorm waarborgde is een bepaling opge
nomen, waardoor ook het erfrecht van die
bezittingen gewaarborgd wordt. Dat was
een eisch van de boeren. Art. 49 bepaalde,
dat het presidium van het parlement, dat
tijdens de vacantie van de volksvertegen,
woordiging bepaalde functies ervan vervul
de, o.a. het recht heeft den oorlogstoestand
af te kondigen, doch alleen indien het land
aangevallen wordt. Op aandringen van
Frankrijk en Tsjecho-Slowakye zyn de
woorden bijgevoegd: „of indien dit ver-
eischt wordt door de bepalingen in de over-
eenkomsten met andere staten voor ge
meenschappelijke verdediging tegen aan
vallers".
(Nadruk verboden).
NOORDSCHARWOUDE.
N oordermarktbond.
Het bestuur van den Noordermarkt-
bond vergaderde Dinsdagmiddag in het
vergaderlokaal der veiling, onder leiding
van den heer J. Ootjers.
De voorzitter deelde mede in verband
met de kwaliteitseischen, dat degenen, die
op monster veilen, bij doorschot II op het
bordje moeten aangeven.
De nieuwe weegregeling, waarbij be
paald is, dat steekproeven worden geno
men i. p. v. dat elke partij wordt gewogen
zal 2 Januari a.s. ingaan. Eenige opmer
kingen werden nog gemaakt naar aanlei
ding van deze regeling.
Het bestuur zeide, dat deze regeling
practisch zal worden toegepast.
De voorzitter deelde mede, dat de om
zet in de maand November 69073.66
was. Dit viel tegen.
De agenda van de Prov. Commissie uit
dc veilingen in N.-Holland was hierna aan
de orde. De vergadering besloot de aftre
dende bestuursleden weer te herkiezen.
Een uitvoerige bespreking werd gewijd
aan het voorstel van de L. G. C. te Broek
op Langendyk om het verplichtend te
stellen dat de vroege aardappelen, welke
onder de N. G. T. C. vallen, moesten wor
den gesproeid.
Over het algemeen was men van mee
ning, dat het sproeien zeer nuttig en
noodig is voor de voorkoming van de
ziekte.
Dat het verplichtend werd gesteld zou
volgens een aantal bestuursleden te ver
gaan. Er waren ook nog andere bezwaren.
Men besloot tenslotte met het voorste]
van de L.G.C. accoord te gaan. De L.G.C.
had nog een voorstel om de goedgekeurde
pootaardappelen onder het verplichte veilen
te brengen. Het prov. bestuur ging met dit
voorstel mee.
Over dit voorstel werden verschillende
meeningen naar voren gebracht. De wen-
schelykheid van een regeling voor de poot-
aardappelen werd zeer gewenscht geacht,
daar hier van een geheel ander product
sprake is. De vraag werd gesteld of men
net niet zou kunnen doen over verkoopcom
binaties, van de veilingen of van de prov.
commissie. Dit laatste idee werd door ver
scheidene heeren ondersteund.
Handel in pootaardappelen bestaat er zoo
goed als niet meer. De handel verkoopt ze
aan regeeringen en bonden.
Als de verkooporganisaties eens daartoe
overgingen? Met het verplichte veilen girg
men al in de goede richting, bijv. het en bloc
veilen.
Na eenige discussie besloot men het voor
stel te ondersteunen.
|De vereen. Avenhorn en Omstr. stelde
voor, te trachten de voorgestelde teeltrege
ling voor vroege aardappelen voor 1937 voor
één jaar uit te stellen. Men hoopte, dat de
in het prae-advies vermelde veranderingen
in de prov. commissie vergadering kunnen
worden medegedeeld.
Men ging accoord met het voorstel van
Nieuw Leven" te Naarden om pogingen u>
het werk te stellen tot beperking van de
volkstuintjes.
Naar aanleiding van het voorstel van den
Noordermarktbond werden de minimum
prijzen en richtprijzen uitvoerig besproken.
O.m. werd het niet juist gevonden, dat
dit voorstel alleen in het teeken van de
devaluatie werd gehouden. Als de mini-
mmumprijzen met het percentage worden
verhoogd, waarmee de gulden is gezakt,
komt men niet uit. Dat beteekent nog ach
teruitgang.
In verband met den nationalen feestdag zal
op 7 Januari niet worden geveild.
In de rondvraag kwam nogmaals naar
voren de storting in het minimumfonds. Zou
men niet eens aan de Prov. Comm. in over
weging kunnen geven te onderzoeken of het
mogelyk is de stortingen op te schorten?
De voorzitter merkte op, dat dit niet kon
omdat de algemeene vergadering er tegen
u as geweest. De vergadering werd vervol
gens gesloten met de beste wenschen voor
het jaar 1937.
0
4O uu/l s cwxmcLS
lot i uu' vóór zonsopgang
zijn geluidssignalen varbo
den: knippert dan met de
9tLWDSS,GnAAL VeRBODel