Het groene oog van Baa-AI. Turkije, een land met toekomst. LIMMEN EGMOND AAN ZEE HEM Ook voor Nederlanders is hier een arbeidsterrein Een vertegenwoordiger der Philips- fabrieken aan het woord. LUCMTKRUISE RS VOOR SOESTERBERG. Zestien vliegtuigen worden door Fokker gebouwd. Verkooping Houtwarenfabriek. Door notaris J, P. Stuyt te Castricum werd Woensdagmorgen 10 uur aangeboden de Houtwarenfabriek „Subliem" met woon huis en grond, groot 50.65 Aren, gelegen te genover de bedevaartplaats atfh den Kapel- weg, eigendom van J. A. Merks. Voor deze verkooping was ongewoon groo- te belangstelling. Eerst werden aangeboden de machinerieën waarbij naasting werd voorbehouden. Hier van werd kooper de firma Freemeyer en Wanna te Hoorn voor 310. Vervolgens werd aangeboden: boerenwo ning met 14 Aren grond, in bod op 1800; grond, groot 11 Aren, in bod op 450; grond groot 9.50 Aren, in bod op f 400; fabriek met grond, groot 16.05 Aren, in bod op 2600; totaal 5250. Daar de combinatie niet werd gemijnd was kooper de heer L. de Groot Sr. te Baarn voor 5250. De koop van de machineriën werd niet ge gund, zoodat de fabriek intact blijft. De fa. Freemeyer en Wanna te Hoorn kreeg 10 pCt. voor zijn bod. Uitslag étalage-wedstrijd. De uitslag van den wedstrijd in étalage- en gevelversiering, als onderdeel van de feestelijkheden ter gelegenheid van het vor stelijk huwelijk, was als volgt: le prijs J. Jansma, Voorstraat; 2e prijs rpej. A. Belle man, Westeinde; 3e prijs A. Wijker, Voor straat; 4e prys C. Wijn, Voorstraat; 5e prijs J. van der Pol, Julianastraat. Een eervolle vermelding ontvingen C. Wijker, Voorstraat en P. Zwart, Voorstraat, allen voor étalage versiering. Voor gevelversiering werd de le prijs toe gekend aan G. Snoeks Sr., Voorstraat, de 2e prijs aan KI. Kager, Pompplein. De jury werd gevormd door mevr. A. M. Eyma Boeke met de heeren P. Schotsman en J. Petri. Verlenging werkverschaffing, De minister van sociale zaken heeft goedgekeurd, dat de werkverschaffing, be staande in egaliseeren van wegen en duinen, beplanten van terreinen e.d. wordt voortge zet, voorloopig tot 27 Maart 1937. Loop der bevolking De bevolking bestond op 1 Jan. 1936 uit 2982 personen, te weten 1548 mannen en 1434 vrouwen. In den loop van 1936 ver meerderde de bevolking door vestiging met 62 mannen en 89 vrouwen en door geboorte met 35 mannen en 19 vrouwen. De bevolking verminderde door vertrek met 75 mannen en 116 vrouwen en door overlijden met 19 mannen en 9 vrouwen. Op 1 Jan. j.L be stond de bevolking dus uit 1551 mannen en 1417 vrouwen, totaal 2968 perso nen. Bij een totalen achteruitgang der bevol king met 14 personen, vermeerderde het aantal mannen met 3, terwijl het aantal vrouwen verminderde met 17, Het eigenaar dige mannen-overschot is dus nog sterker geaccentueerd en is van 114 tot 134 gestegen. Het geboortecijfer is precies even hoog als in 1935. Het sterftecijfer daarentegen is sterk teruggeloopen, namelijk van 45 tot 28. Er werden 27 huwelijken voltrokken, terwijl 1 kindserkenning plaats had. Maandag had de officiëele opening plaats van de verbouwde O. L. school. O. m. waren aanwezig B. en W., de archi tect, de heer Saai van Alkmaar, opzichter Bart, de aannemers en vele belangstel lende ouders. Burgemeester Honijk hield een ope ningsrede en memoreerde de afwezigheid wegens ziekte van het hoofd der school, den heer Zwagerman. Architect en aan nemers werden voor hun keurig werk bedankt. Na afloop had nog een gezellige bijeenkomst plaats in café Heymans. Uw circulaire kwam reeds in de prullemand; Uw advertentie bracht U menig nieuwen klant! (Van onzen R.-redacteur.) „Turkije is een land waar beslist een groote toekomst in zit. Het heeft ener gieke bewoners, die alles in het werk stellen zooveel mogelijk en'tevens - in een snel tempo te moderniseeren", aldus sprak de heer de Voogd, adjunct-hoofd van het Telefoondistrict Utrecht, die dank zij de welwillende toestemming van de P.T.T. de opdracht aanvaardde, die de Philipsfabrieken hem hadden ge geven teneinde een nader onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid de werkzaamheden, die genoemde fabrie ken reeds eenige jaren in Turkije uit voeren, voort te zetten en wel op groo- tere schaal. Noviteiten. Speciaal had men het vraagstuk op het oog op welke wijze de draad als de radio telefonie en telegrafie op moderne leest ge schoeid zou kunnen worden. „Tot dusverre was alles nog tamelijk pri mitief over het geheel genomen. Sommige plaatsen maakten een gunstige uitzondering, zooals Ankara en Stamboel, die ongeveer 1000 gesprekken per dag met elkaar voer den en de beschikking hadden over draag- golftelefonie. Thans zal men waarschijnlijk overgaan tot den meer modernen tele foonkabel en andere noviteiten, bijvoor beeld muziekcircuits, zullen ten uitvoer worden gebracht. Op het gebied van den omroep heeft men ook groote plannen. Voor de lange golf zal een station worden ge bouwd van 60120 Kw. en voor de korte een van 20 Kw., die dit jaar gebouwd zullen worden. Automatische telefooncentrales kent men reeds, maar deze zijn zeer goed voor uitbreiding vatbaar. De Turken streven ernaar het land bij uitnemendheid te worden voor de transit- verbinding tusschen Europa en Azië, hetgeen nu ook kan geschieden door Rusland, maar zij stellen er grooten prijs op het geheele verkeer naar zich toe te trekken. Hervorming in Turkije. Ook de vliegvelden zijn op radiogebied gemoderniseerd. Stamboel en Ankara b.v. hebben de beschikking over uiterst moderne apparaten en de rest van de velden zal dra volgen. Ook hier ligt voor Nederland nog een arbeidsveld open. In het algemeen ik zei het reeds is Turkije aan het hervormen, niet in het minst door de geweldige actie die de Ataturk, van het begin zijner regeering af, gevoerd heeft. De groote ommekeer heeft plaats gevonden sinds men zich bevrijd wist van de wille keur der sultans, terwijl ook een ingrijpen in den toenmaligen gang van zaken op ker kelijk gebied een merkbare verandering, in den zin van verbetering, veroorzaakt heeft. Ook ten aanzien van de landstaal heeft men ingegrepen en thans spreekt men werkelijk Turksch in tegenstelling met vroeger, toer. in het gesprokene veel Perzisch en Arabisch gebezigd werd. Het is een geordend land geworden dat ik thans als een bolwerk beschouw, gelegen temidden van landen, waar men het mot het begrip staatsorde niet zoo heel nauw neemt. Een klein voorbeeld: Men zal beslist geen uitgaven doen ten behoeve van den Staat als zij niet op het budget voorkomen. Het land is niet rijk. integendeel, men mag wel zeggen dat het arm is. Fatsoen. Maar desondanks betaalt men zijn voor- oorlogsche schulden. Weliswaar in een lang zaam tempo, maar zij worden tenminste be taald. Maar nog verder gaan de Turken. Zij betalen ook de schulden van de landen die op den huidigen dag niet meer in hun bezit zijn, omdat zij hen zijn afgenomen na den wereldoorlog, zooals bijvoorbeeld Macedo nië. Zij beschouwen het alleen als eén plicht die lasten toch zelf te blijven dragen, omdat zij de verplichtingen hebben aangegaan, toen die genoemde landen nog Turksch bezit waren. Onderwijs en leger. Het onderwijs is zeer verbeterd. Vroeger een land bij uitstek geschikt voor analphal- beten, thans is dat percentage sterk gedaald. In het alphabet is nu uniformiteit gekomen, hetgeen het onderwijs ten goede is geko men. Maar ook het leger is algeheel herzien. Een sterke, goed gedisciplineerde weermacht is tot stand gekomen terwijl ook de jeugd min of meer militair wordt opgevoed. De padvindersbeweging bloeit sterk in Turkije en in het algemeen trekt men zich het lot var. de jeugd sterk aan. En dit alles is tot stand gekomen door het prijzenswaardige initiatief van den Ataturk. Een eenvoudig man die zich in een heel ge woon café onder menschen van allerlei rang en stand beweegt en onder de bevolking zeer populair is. Het volk'is democratisch, zonder meer. Partijen zijn er vrijwel onbekend en feitelijk bestaat alleen de Volkspartij, het geen niet wil zeggen dat het volk socialis tisch of fascistisch is. Slechts democratisch. Corruptie, die vroeger aan de orde van den dag was in Turkije, bestaat eenvoudig niet meer. Iedereen doet wat er van hem ver langd wordt en er wordt hard gewerkt. Snel arbeidstempo. Een stad als Ankara bestond voor twaalf jaar nog niet! Een plaats temidden van zand verrezen, maar zeer modern gebouwd. Er omheen is niet veel zaaks. Dorpen met krot ten van huizen, maar ook dat zal in de toe komst wel veranderen. Men is nog lang niet au bout de zen latin! Straten worden in een ommezien van tijd geasfalteerd, terwijl ook het optrekken van huizen zeer snel in zijn werk gaat. Zater dagmiddag en Zondag wordt er ook gear beid. Niet in het minst door het feit dat een groot deel van de arbeiders van het slag zijn dat wij met het woord „hannekemaaier" be titelen. Een vaste woning heeft hij dus vaak niet en hij slaapt dan maar op een zak of iets dergelijks, in het huis dat hij helpt zetten. Kans voor de K. L. M. Den heer Stephan, die hier zit om het vliegwezen in moderner banen te leiden, heb ik ook nog gesproken. Ook hij roemt de energie van den doorsnee-Turk. Moderne machines worden aangeschaft. Men gaat over tot verlichting van de velden en uit alles kon ik opmaken dat het hem zeer goed bevalt en de Turksche regeering hem on voorwaardelijk vertrouwt en tevens steunt. Geen tegenwerking. De vliegerij is de hoog ste post op het staatsbudget en men streeft ernaar in contact te komen met andere landen, tegen welk beginsel men vroeger groote bezwaren koesterde. De Air France doet op het oogenblik moeite vasten voet te krijgen en daar ik meen, dat de K. L. M. vroeger ook pogingen in die richting aanwendde, is misschien nu haar tijd gekomen! Waarbij nog komt de omstandigheid dat deze maatschappij zeer goed bekend is in Turkije. Mijn totaalindruk... een land met een zeer goede toekomst! Onk voor Neder'anders is hier iets te verrichten. JCetA 6L SxAool Eg- Jan. De heer J. van 't Veer, vroeger te mond aan Zee, is met ingang van 18 a.s. benoemd tot hoofd der openbare lagere school te Steenwijkerwold. JUBILEUM IN OUDSTE R.K. PAROCHIE. Te Amsterdam. De parochie „St. Nicolaas" binnen de veste, welker gebied o.a. Zeedijk en Oude- zijds Voorburgwal te Amsterdam omvat, is niet alleen de meest romantische, doch tevens de oudste parochie van de stad Amsterdam. Rond het Oudekerksplein, waar de eerste St. Nicolaaskerk is gebouwd, is Amsterdam gegroeid. De drie kerken, welke in dit deel der oude stad dicht bijeen staan, zijn monumenten, die de geheele geschiede nis van katholiek Amsterdam belichamen. Aan de Oude kerk zijn de herinneringen verbonden aan den bloeitijd der parochie in de middeleeuwen. Nadat in 1583 de pastoor had moeten vluchten, heeft het parochieel e leven zich moeizaam voortgezet met als centrum de Schuilkerk, welke in den volks mond ook thans nog bekend staat als „O. L. Heer op zolder". In 1887 begon voor de parochie een nieuwe periode. Toen kwam het rijzige bouwwerk in neo-barokstijl aan de Prins Hendrikkade tot stand, dat zulk een karakteristiek onderdeel vormt van het stadsbeeld van den Y-kant. Het bouwwerk was het levenswerk van den vroeg gestor ven architect A. C. Bleys. Op 7 Januari 1887 werd het kerkgebouw bij ziekte van den bisschop van Haarlem geconsacreerd door den toenmaligen aarts bisschop van Utrecht mgr. Snickers. Den dertigsten Maart daarop volgende werd voor het laatst in „O. L. Heer op zolder" de H. Mis opgedragen en werd het heilig sacra ment naar het nieuwe kerkgebouw over gebracht. De vijftigste verjaardag van dien dertig sten Maart zal door de parochie feestelijk worden herdacht. Dien dag het is dan Derde Paaschdag zal, met een speciaal daartoe verleende bisschoppelijke vergun ning, in de Oude Schuilkerk wederom een plechtige Mis worden opgedragen, waarvan de zang door den K. R. O. zal worden uitge zonden. Den volgenden Zondag, den vierden April, zal het kerkelijk hoogtepunt worden gevierd, wanneer de bisschop van Haarlem, mgr. J. P. Huibers, een pontificale Mis zal opdragen in het jubileerende kerkgebouw. In den loop van de week zal het jubileum in verschillende buitenkerkelijke feestelijk heden worden gevierd. Als een geschikte lokaliteit gevonden wordt, zal er een tentoonstelling komen van voorwerpen uit de geschiedenis van de parochie, welke tentoonstelling interessant kan zijn, gezien het materiaal wat de Oude schuilkerk reeds biedt. Met oudheidkundi gen wordt thans op dit punt overleg ge pleegd. Zoo mogelijk zal in de feestweek de voor gevel van het kerkgebouw aan de Prins Hendrikkade met lichtkaatsers worden ver licht. JlecfU&taken RAAD VOOR DE SCHEEPVAART. De brand in de Marnix van St. Aldegonde. Door den Raad voor de Scheepvaart werd gister een onderzoek ingesteld naar de oor zaak van den brand in het motorschip Mar nix van St. Aldegonde, van de Stoomvaart maatschappij Nederland op reis van Amster dam naar Ned.-Indië. De gezagvoerder, die als getuige werd ge hoord, verklaarde, dat hij op 6 October des avonds van Algiers is vertrokken met goed weer naar Genua, doch de wind wakkerde voortdurend aan, zoodat het schip in den loop van den dag van den 7en October in een zwaren storm lag. Het water sloeg over dek en luiken. Des avonds om kwart over acht werd een brandlucht waargenomen, het was een phosphorlucht. Een onderzoek bracht aan het licht, dat er brand was in ruim 2; daarin lagen o.m. 500 kisten lucifers en 50 cylinders ammoniak. De kisten luci fers waren gestuwd met latten en planken. Passagiersgoed lag er tegen aan. Op de kisten lucifers was niet gestuwd. Het luik was dicht. Er is na het ontdekken van den brand groot alarm gemaakt. De vierde stuur man heeft alle diensten gewaarschuwd. Alle branddeuren zijn gesloten. Door de zooge naamde mailkamer heeft men nog getracht in ruim 2 te komen. Er is daar namelijk een deur. Het bleek echter, dat deze aan de an dere zijde was afgesloten. Er is toen door de persleiding S.O. 2 in het ruim gebracht. Des avonds om tien uur zijn aan de passa giers zwemvesten uitgereikt en zijn zij op het sloependek samengeroepen. Er was on der hen geen paniek. De salons stonden vol rook. Het schip is toen recht voor den zwa ren stornj gaan liggen. Om elf uur werd ge meld, dat het F-dek gloeiend heet was. Toen werd besloten met volle kracht naar Ajaccio te varen, omdat de brand zich uitbreidde. Tot den volgenden middag drie uur heeft het vuur gewoed. Het ruim was, toen men te Ajaccio aan kwam, volgepompt met water. Omtrent de oorzaak van den brand werd eenige discussie gevoerd. Door den zwaren storm had het schip hevig geslingerd en het is niet onmogelijk, dat door dit slingeren de phosfor-luciferdoosjes met de vlakken tegen elkaar geschoven zijn, waardoor zij zijn gaan branden. De kapitein kon niet met het denkbeeld meegaan, dat de lading is gaan werken. Nog werd gehoord een ambtenaar van de maatschappij Nederland over het stuwen van de lading in de Marnix van St. Alde gonde. Hij deelde mede, dat voortaan m passagiersschepen geen lucifers meer zullen verscheept worden. In het vervolg zal dit soort lading alleen vervoerd worden met vrachtschepen. De inspecteur-generaal gaf als zijn mee ning te kennen, dat het uitgesloten moet worden, dat de brand veroorzaakt zou zijn door vuur van buiten af. Als eenige moge lijkheid blijft dus over, dat deze lading ten gevolge van geweld is gaan werken en dat hierdoor de kisten met lucifers °Peng*g®.®" zijn en dat de doosjes lucifers ontbrand zijl tengevolge van wrijving tusschen de s ri. - vlakken, die met phosphor waren inge smeerd. Er is dan ook een sterke phosfor- lucht waargenomen. Tusschen de verbrande kisten is een has pel gevonden, die door het vuur half ver teerd was. Deze haspel heeft boven de la ding in ruim 2 gehangen. De meest waar schijnlijke oorzaak van den brand leek spr., dat deze haspel, toen het schip in het storm weer door een zware zee getroffen werd, omlaag is gevallen en de lading lucifers- kisten heeft ontzet. Spr. had allen lof voor het optreden van gezagvoerder en bemanning. Aanmerking moest hij echter maken, dat de cylinders am moniak geladen waren bij een ontegenzeg gelijk gevaarlijke lading als lucifers. Voor het vervoeren van deze cylinders was wel vergunning verleend, maar niet was bekend, dat ook in' hetzelfde ruim lucifers zouden ge laden worden. De Raad zal later uitspraak doen. GOUDCLAUSULE-PROCES DER KONINKLIJKE. Pleidooi vastgesteld op 20 Februari. Gister heeft in dupliek voor den kanton rechter te Amsterdam gediend het nieuwe goudclausuleproces tegen de Koninklijke. Tevens is het pleidooi vastgesteld op 20 Februari a.s. te half elf. Het betreft hier het proces, waarbij ge vraagd wordt betaling bij de coupon der 4 pet. gouddollars van het verschil tusschen 29.5C en de waarde in Nederlandsch cou rant op den dag van betaling van 29 gouden dollars der Vereenigde Staten naar den standaard en het gehalte op 1 April 1930 en wel tot een maximum van f 50. HIJ WAS GEEN KERMISGENOOT. In een beleedigingszaakje voor den kantonrechter is de vorige week over ge tuige P. Zee gesproken, die ruzie had ge kregen (met zijn mede kermisgenoot C. J. Koning) met zekeren Arie V., waarbij de heeren elkaar van dronkenschap beschul digden. De heer Koning stelt er prijs op, dat wij alsnog vermelden, dat hij geen kermisgenoot van den heer Zee was maar met een kraam op de kermis stond. Hij zou evenmin dronken geweest zijn. Zoo als uit het bovenstaande blijkt is dit laat ste ook niet door ons maar door den be klaagde beweerd. £uchtoaact Naar wij vernemen, heeft het Departe ment van Defensie besloten, aan de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek „Fokker" te Amsterdam een opdracht te verstrekken tot den bouw van 16 luchtkruisers van het type T. 5. Bedoelde type werd na zeer grondige studie door de Fokkerfabriek in nauw over leg met de daartoe ingestelde commissie van ceskundigen van de Luchtvaart-afdeeling te Soesterberg ontwikkeld. Hoewel uiteraard uit overwegingen van landsbelang omtrent de te bouwen vliegtuigen geen details kunnen worden medegedeeld, staat vast, dat bedoeld vliegtuigtype zich kenmerkt door een zeer hooge snelheid, bijzonder zware bewapening en zeer grooten actieradius. Wij vernemen, dat de vliegtuigen ieder zullen worden voorzien van twee Bristol Pegasus 20 motoren, elk ontwikkelende 925 P.K. Het vliegtuig is een middendekker en wordt natuurlijk voorzien van een intrek baar landingsgestel. Deze order, die tot de belangrijkste mili taire opdracht moet worden gerekend, die sedert jaren door de Nederlandsche vlieg tuigindustrie kon worden verkregen, is het gevolg van de vruchtbare samenwerking tusschen de autoriteiten der luchtvaartaf- deeling en de Nederlandsche Vliegtuigen- fabriek en het is zeker als een-nationaal be lang te beschouwen, dat bedoelde belang rijke opdracht, waardoor vele honderden gedurende zeer geruimen tijd werk zullen vinden, hier te lande kon worden geplaatst. Naar wij verder vernemen, zijn de voor bereidingen van constructieven aard in ver band met deze opdracht reeds ver gevor- CriêiB-pabucatie. INZAGE TOEWIJZINGSLIJSTEN 1937. De Landbouw-Crisis-Organisatie voor Noord-Holland maakt bekend, dat de toewijzingslijsten 1937 bij onderstaande adressen en op vermelde uren ter inzage zullen liggen: District 20, op Dinsdag 19 Januari en Vrijdag 22 Januari 1937, van 14 uur tot 16 uur, te Bergen, in het Raadhuis (kal veren). District 17, op Woensdag 20 Januari en Woensdag 27 Januari 1937, van 9 uur tot 11 uur, te Ursem, in het Gemeentehuis (kalveren). District 18, op Woensdag 20 Januari en Woensdag 27 Januari 1937, van 12 uur tot 14 uur, te Groot-Schermer, in het Ge meentehuis (kalveren). District 15, op Woensdag 20 Januari en Woensdag 27 Januari 1937, van 15 uur tot 17 uur, te Heer-Hugowaard, bij der Kan toorhouder, den heer A. Tesselaar, Basser- weg (kalveren). District 14, op Vrijdag 22 Januari en Vrijdag 29 Januari 1937, van 14 uur tot 16 uur, te Dirkshorn, in het Gemeentehuis (biggenmerken). TEELT VAN AARDAPPELEN, SUIKERBIETEN EN VLAS. Dezer dagen werden de aanvraagfor mulieren voor de teelt var aardappelen, suikerbieten en vlas door de Landbouw- Crisis-Organisaties toegezonden aan de haar bekende telers van die producten. Telers, die op 18 Januari a.s. nog geen formulieren mochten hebben ontvangen, wordt aangeraden zich onmiddellijk na dien datum te wenden tot de provinciale landbouwcrisis-organisatie, waaronder zy ressorteeren, teneinde alsnog een aan vraagformulier te kunnen verkrijgen. Alle aanvragen moeten uiterlijk 30 Januari a.s. in het bezit der landbouw crisis-organisaties zijn. derd en zal dan ook eerlang met den daad werkelijken bouw kunnen worden begon nen. M Dank zij de grondige voorbereiding, die aan het geven van de opdracht voorafging, zal het mogelijk zijn deze vliegtuigen bin nen zeer korten tijd voor hun bestemming op te leveren. Aan de successen, die de Nederlandsche vliegtuigenfabriek in de laatste maanden mocht boeken met het te Parijs geëxposeer de gevechtsvliegtuig type G. 1 en het jacht vliegtuig type D. 21, is dus thans een nieuwe belangrijke opdracht toegevoegd, die voor de Nederlandsche Industrie in de naaste toe komst goede perspectieven belooft te ope nen. DE POSTVLUCHTEN. De Kievit (thuisreis) is gister te Medan aangekomen. De positie van de postvliegtuigen was gis teren als volgt: Djalak (uitr.) te Rangoon. Nachtegaal (uitr.) te Rome. Kwak (thuisr.) te Athene. DE VLIEGER BROOK TERECHT. De Paris Midi meldt, dat de Engelsche vlieger Brook, dien men verdwenen waande, Dinsdagavond te Roquencourt bij Parijs is gedaald. Zooals men weet, was de vlieger b(j een poging een nieuw snelheidsrecord te vesti gen, op de lijn LondenKaapstad wegens slechte weersomstandigheden te Bari (Ita lië) gestrand. IR. J. E. F. DE KOK NAAR INDIE. De directeur-generaal van de Koninklijke met een sportvlieg- tuig naar Indië. Vergezeld door Schmidt Crans. (Speciale berichtgeving). Naar wij vernemen zal ir. J. E. F. Kok, directeur-generaal van „de Koninklijke", op 3 Februari a.s. per vliegtuig een reis onder nemen naar Batavia, vanwaar doorgevlogen zal worden naar Hongkong. Ir. Kok zal ver gezeld worden door den bekenden vlieger H. Schmidt Crans, die als navigator zal fun- geeren. De machine is een tweemotorige De Havilland Dragon Fly. Men hoopt in 10 dagen het gestelde doel te bereiken en de vliegers zullen gebruik maken van de K. L. M.-route. De terugreis van Hongkong naar Nederland zal vermoedelijk ook via Batavia plaats vinden. Het betreft hier een inspectiereis van de verschillende bedrijven van de Koninklijke. De start ~/ai nlaata vin den op het vliegveld Ypenburg. 83. Deze mannen waren de handlangers bendeleider uit Kanakapala, een Indiër, die de heele dag niets anders deed dan sigaretten rooken en verder een heeleboel mannen onder zich had, die hem stipt gehoorzaamden. n?,', J\e pogin8en van dokter Bergman °'n.de kostbare steen in de stad zelf te er kopen, mislukten. Er was niemand die ZZ 20°V!el geld beschikte. Alle koop- n raadden hem aan ermee naar Bom- oay te gaan. J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 10