De ontwikkeling der radio-telefonie.
Binnenland
Visscherij is er mee gebaat. Onderhoud met
den heer Th. P. van den Bergh, directeur
van „Radio-Holland".
ROND HET VORSTELIJK
Wat 'n Italiaanscne courant
over het H uwelijksfeest zegt.
HUWELIJK.
ONTPLOFFING TE VENLO.
Jongen gewond.
Toen de zoon van de familie P. aan den
Straalschenweg te Venlo gisteravon
zig was met het nemen van ProevT\;
een hoeveelheid phosphor met een c
gen knal tot ontploffing gekomen.
ernstige kwetsuren aan de beenen is
jongen per auto naar het ziekenhuis ver
voerd.
VERDRONKEN.
Gisteravond om tien uur is de <0-jarige
gehuwde heer Aalfs te Ellerhuizen onder
Bedum (Gr.) door de duisternis misleid m
het Boterdiep geraakt en verdronken. 1
lyk is eenigen tijd later opgehaald.
AMERSFOORT'S OUDSTE INWOONSTER
OVERLEDEN.
In den ouderdom van 101 jaar is gisteren
in de stichting „Zon en Schild" overleden
Amersfoort's oudste inwoonster, mevr. de
wed. Wisse van Leupen.
Zij had juist Zaterdag a.s., 16 Januari, den
leeftijd van 102 jaar zullen bereiken.
DUITSCHE MATROOS VERDRONKEN.
Met een lading cokes te water
geraakt.
Op het in de Waalhaven te Rotterdam ge
legen Duitsche s.s. „Boltenhof", dat een
lading cokes inhield, is gistermiddag plot
seling het hekwerk aan bakboordzijde ge
broken, waardoor een hoeveelheid van on
geveer 50 ton cokes over boord stortte. Het
schip helde daarna naar stuurboord over,
met het gevolg, dat ook aan deze zijde het
hekwerk het begaf.
Ook aan deze zijde verdween een hoeveel
heid cokes in de diepte.
De 26-jarige Duitsche matroos B. Zegke
werd door de vallende massa meegesleurd
en verdronk jammerlijk.
De rivierpolitie heeft met dreggen naar
het slachtoffer gezocht, doch tot nu toe zon
der resultaat.
UITGEWEZEN DUITSCHER UIT DEN
TREIN GESPRONGEN.
Gistermiddag is een Duitscher, die onder
geleide van twee Amsterdamsche recher
cheurs per trein naar de Duitsche grens
werd vervoerd, om daar uitgeleid te wor
den, tusschen Ede en Arnhem uit den
rijdenden trein gesprongen en ontsnapt.
Politie uit de gemeenten Ede, Renkum
en Arnhem heeft langs de spoorlijn ge
zocht, doch den man niet kunnen ontdek
ken. Thar.s zoekt men in de bosschen langs
de spoorlijn, waarbij van speurhonden ge
bruik gemaakt wordt.
OUDE VROUW IN EEN PUT
VERDRONKEN.
Gistermorgen is te Ter Aar (Z.-H.) een
83-jarige vrouw, die eenige emmers water
wilde putten uit een nabij baar woning
gelegen waterput, waarschijnlijk doordat
zij zich te ver voorover heeft gebogen, in
den put terecht gekomen. Ofschoon haar
schoonzoon, die het ongeluk zag gebeuren,
haar spoedig met hulp van een in de na
bijheid wonenden brugwachter, die dade
lijk gewaarschuwd was, had opgehaald,
bleken de levensgeesten reeds geweken.
Een stadgenoot zendt ons het volgende:
Orio Vergani schrijft in de te Milaan ver
schijnende „Corrière delle Sera":
Het Nederlandsche Bruidspaar
in Italiaansche oogen.
Bernhard van Lippe, Hollander sinds den
dag waarop rijn verloving met prinses
Juliana is afgekondigd, glimlacht ons toe
uit de winkelétalages, de lichtreclames de
aanplakbiljetten en de foto s. HU ls 24 Jaar,
slank van gestalte, heeft een gehoornde bril,
met een glimlach die de schoonheid van de
hagelwitte tanden doet uitkomen In de rol
van prins-gemaal van een dynastie die ko
ninginnen en prinsessen, prinsessen en
koninginnen aaneenrijgt maar reeds heb
ben de waarzegsters, in de profetieën voor
1937, de geboorte van een prinsje aangekon
digd in het huis van Oranje, in den herfr'
van het jaar - heeft hij ren stijl dien we
eer Amerikaansch dan Duitsch zouden wil
len noemen.
Handen in de broekzakken, groetend met
een innemenden glimlach, met een noncha
lance die meer past bU een student uit
Minneapolis dan uit Berlijn, doet Bernhard
van Lippe zUn intrede in de historie met
een paar lachende oogen achter brilleglazen.
Hy is op en top een moderne prins, een
sportieve jongeman zooals de tUd ebcht.
Holland is het land waar de menschen
meer dan ergens anders ter wereld van
fietsen houden. Bernhard van Lippe rfldt
lustig op z'n rijwiel. Holland is een volk van
zeevaarders. Bernhard zal zélf het
besturen, dat zUn volk hem als huwelijks
geschenk zal aanbieden.
ZU'n leven als prins-gemaal is beslist door
een ontmoeting in het park van het oude
kasteel Oberkavjel. Omstreeks midzomer, ln
de hooge tegenwoordigheid van koningin
Wilhelmina en prinses Armgard van Lippe,
hebben Juliana en Bernhard de oude laan
tesamen afgewandeld: Bernhard heeft glim
lachend een roos geplukt, die Juliana bi
heur haar gkstoken heeft. De prinses, toe
komstig koningin, had haar levensgezel ge
vonden.
De verloving is officieel afgekondigd in de
eerste dagen van September. En nu, 7
Januari, zal zU hem huwen. En men fluis
tert dat voor de eerste maal in deze dagen
koningin Wilhelmina aan haar dochter, die
streng opgevoed is in een huis waar de
koningin nog iederen morgen haar hofhou
ding vereenigt voor het lezen van den
Bybel, toegestaan heeft, dat ze een licht-roze
poeder gebruikte, en dat slechts in deze
dagen het dragen van een Fransche japon
geoorloofd is.
Een rijk volk. een nog rijkere dynastie,
een volk dat z'n geschiedenis vooral schrijft
in dikke koopmansboeken. Het vorstelijk
huweiyk was de befte aanleiding om dit
land, zoo intiem, zoo degeiyk en zoo stevig-
burgeriyk, als het Hollandsche, in feest
stemming te brengen.
Als tlü nog op den achtergrond van de
huwelUksplechtigheid een windmolen ge
staan had, zou uw correspondent gelukkig
geweest zUn. HU heeft er te vergeefs naar
gevraagd. Wie zou hem kunnen hebben ver
geten in dit uur van zooveel optimisme,
overgoten met een cri nje-glans? Maar men
kan ook te veel vragen!
De radio-telegrafie, welke sinds de ruim
30 jaren van haar practische toepassing aan
de veiligheid ter zee onschatbare diensten
heeft bewezen en de internationale scheep
vaart geheel beheerscht, heeft in haar ver
overingstocht over de wereld de Nederland
sche visscherij niet aan haar louter ten ze
gen strekkende macht kunnen onderwerpen.
Niet dat het initiatief daartoe is uitgeble
ven, het is ofschoon andere landen ten
deze vóór zUn geweest ingeleid toen in
1924 de Nederlandsche treiler „Azalea" van
de maatschappU Denemarken voor het eerst
met een radio-telegrafische installatie werd
uitgerust, waarna de treiler „J. T. Cremer"
van de V. E. M. te IJmuiden volgde. Jam
mer genoeg bleken de moeiiykheden, welke
vooral gelegen waren in het feit, dat aan
boord der treilers een der opvarenden zal
moeten voldoen aan de eischen, welke door
de wet ten aanzien van het diploma radio
telegrafist worden gesteld, hetgeen dus zou
neerkomen op een behooriyken opleidings-
tqd en een meermalen onttrokken zijn aan
de gewone werkzaamheden der visscherU
van dien aard, dat de verdere ontwikke
ling tenslotte niet mogêlijk is gebleken en
de stations na enkele jaren moesten worden
gedemonteerd. Frankrijk heeft op dit punt
een ander voorbeeld gegeven aangezien voor
dit land de radio-telegrafie op visscherij -
schepen hoofdzaak is gebleven, waarby ech
ter niet vergeten mag worden, dat daar de
uitrusting van schip en bemanning op ge-
hee landere leest is geschoeid, terwyl mede
het „vischterrein" zelf anders 'is dan dat
waarop de Nederlandsche visschersvloot
haar in de laatste jaren allerminst gemak-
kelyk bestaan tracht te handhaven.
Radio-telefonie brengt uitkomst.
Dank zy de ontwikkeling der techniek zy
ook de Nederlandsche visscherijschepen niet
verstoken gebleven van onmisbare commu
nicatie, zoowel in onderling verband als
met de kust.
De radio-telefonie deed haar intrede met
toestellen, welker behandeling dermate een
voudig was, dat, wat de opvarenden der
treüers betreft, een korte opleiding vol
doende bleek te zyn voor het behalen van
het beperkte certificaat, hetwelk door de
wet wordt voorgeschreven.
Een der eerste schepen, welke zee koos
met aan boord een volledige installatie voor
radio-telefonie, was de treiler „Antje" van
de reederij Piscator te Vlaardingen. Dit
heuglyk feit geschiedde in 1931 en spoedig
reeds werden de groote voordeelen van deze
nieuwe technische toepassing dei-mate hóóg
aangeslagen, dat het gebruik der radio-te
lefonie zich geleideUjk uitbreidde, met het
gevolg dat ofschoon van wetteUjke voor
schriften geen sprake is thans het mee-
rendeel der in de vaart zUnde Nederland
sche treilers met een dergeiyke installatie
is uitgerust.
Percentueel gesproken staat Nederland op
dit terrein niet achter bU de Engelsche trei-
lervloot, wel by België, in welk land tach
tig procent van de visscherU schepen over
een radiotelefonische inrichting de beschik
king heeft
Ook de Nederlandsche haringloggers vol
gen geleideiyk meer en meer het voorbeeld
van den grooteren broeder.
Cursussen.
Naar de heer Th. P. van den Bergh, direc
teur der Nederlandsche telegraaf-maat-
schappU „Radio-Holland" N.V., met wien
een verslaggever van het A.N.P. over de
ontwikkeling der radio-telefonie op het on
derhavige gebied een onderhoud mocht
hebben, mededeelde, heeft deze maatschap
pij in verschillende visscherU havenplaatsen
cursussen georganiseerd inzake de opleiding
voor het certificaat van radio-telefonist
Voor deze cursussen bestaat zooveel ani
mo, dat tot dusver reeds ongeveer driehon
derd certificaten zUn uitgereikt. Ook dezen
winter vinden de cursussen voortgang. De
eischen, welke aan het certificaat ten grond
slag liggen, blijven binnen zeer redeiyke
perken. Den leerlingen wordt in hoofdzaak
eenig begrip by gebracht omtrent de bedie
ning der toestellen, terwUl hun grondig
wordt ingeprent, hoe zy moeten handelen
om niet op verkeerde golflengten te storen
e.d.
De nog wel eens opduikende bewering,
dat een der opvarenden van een treiler of
haringlogger voortdurend aan het gewone
werk onttrokken zou zyn, omdat hU zyn
diensturen met zenden en luisteren zoek
brengt, is geheel bezUden de waarheid. Het
kuststation IJmuiden-radio is op bepaalde
uren van den dag open voor het radio-tele
fonisch verkeer met visschersschepen, welke
zich dan melden, zoodat dan ook de reeder
desgewenscht met zUn zich op zee bevin
dend personeel in verbinding kan treden. De
sprekers die op een afstand van vele myien
van elkander gescheiden zyn, kunnen elkaar
tijdens een gesprek niet in de rede vallen,
hetgeen zeker zUn voordeelen heeft. Heeft
bijvoorbeeld de reeder een vraag gesteld,
dan geeft hij door een kort „over" te ken
nen, dat degeen, met wien hy het gesprek
voert, kan antwoorden en zoo wordt over
en weer het nieuws gewisseld.
Het noodsein.
Bevindt zich een trailer tengevolge van
slecht weer in moeiiykheden, dan staat den
schipper door het bezigen van een telefo
nisch noodsein den weg open, anderen van
zyn benarde positie op de hoogte te brengen
Dit noodsein het S. O. S. van den vis-
scherman is het woord „mayday", afge
leid van het Fransche aider.
Hy moet dan hopen, dat hy gehoord zal
worden, waarby dadelyk kan worden opge
merkt, dat de mogelijkheid daarvan zeer
groot is, aangezien de geheele Noordzeekust
is „afgebakend", met Engelsche- en Duit
sche telefonie-stations. Een bezwaar hierbU
is uiteraard dat, in tegenstelling met de ra
dio-telegrafie, de radio-telefonie niet inter
nationaal is, doch daar het Engelsch als de
voertaal kan gelden en de meesten der
opvarenden van Nederlandsche tralers van
de Tale Albions een aantal woorden machtig
zyn, is het wederzydsch begrijpen vrUwel
zeker.
Het gebruik der radio-telefonie houdt
zoowel mededeelingen in omtrent de vang
sten en vischgronden als over marktprijzen
en navigatie, terwyi bovendien de wal kan
worden gewaarschuwd voor een eventueele
spoedreparatie by binnenkomst. In de prac-
tyd is gebleken, dat de toestellen bU een
behoorlyk onderhoud vrijwel nimmer aan
leiding tot moeilijkheden geven. De plaat
sing zoowel als de controle welke laatste
vóór het vertrek geschiedt, waarby mede
wordt nagegaan of de noodige reservé aan
boord is wordt door radio-Holland ver
zorgd.
Het echo-loodingstoestel.
Voor de moderne, op „tijdsbesparing" in
gestelde visscherij is naar de heer van
den Bergh in den loop van het onderhoud
mededeelde het echo-loodingstoestel, dat
als regel naast de radio-telefonische instal
latie staat opgesteld, een zeer belangrijk
hulpmiddel. Volgens de beschrijving, welke
radio-Holland er van geeft, bestaat het
echolood, waarvan de werking gebaseerd is
op de nieuwe toepassingen op het gebied
van physica en radio, uit een projecteur,
een echometer en eenige accubatterijen.
De projecteur wordt onder in het schip
opgesteld in een gegoten stalen, waterdich
ten kast en bevat den piezq electrischen con
densator, staal-kwarts-staal. De kast van de
projecteur is met een flens aan een pas
senden ring op de binnenzUde van de
scheepshuid naby de kiel bevestigd, zoodat
de piezo electrische condensator in vrij
contact met het water is, doch niet buiten
de huidplaten uitsteekt.
De echometer wordt geplaatst op de brug
of desgewenscht ergens anders en bestaat
uit een stevige stalen kast, waarin zich de
zender, de ontvanger en de diepte-aanwy-
zer bevinden.
Deze toestellen vereischen, nadat zij een
maal zyn ingesteld, geen enkele regeling of
afstemming. De diepte-aanwUzer, boven in
de kast zichtbaar opgesteld, omvat een zeer
duidelijke diepte-schaal, waarlangs door
middel van een spiegel een lichtpunt be
weegt. Door een robuust uurwerk wordt de
spiegel snel en met uiterst nauwkeurige re
gelmaat bewogen.
De zender geeft automatisch elke seconde
een kort hoogfrequent teeken, hetwelk door
middel van de projecteur, in ultra-sonore
golven omgezet, in een straalbundel recht
naar beneden wordt uitgezonden, tegen den
zeebodem weerkaatst en, door de projec
teur opgevangen en in een hoogfrequenten
stroomstoot omgezet, door middel van den
ontvanger den diepte-aanwUzer bereikt.
Zoowel by' het zenden als het ontvangen
van het teeken krUgt het snel langs de
diepte-schaal bewegende lichtpunt een klei
ne, scherpe afwyking, waardoor een z.g.
zendtand en een echotand ontstaan. Men
kan de waterdiepte onder de kiel op dien
echotand nauwkeurig aflezen.
Als stroombron van de geheele installa
tie dienen een paar accubaterUen, welke,
op een daarvoor geschikte plaats opgesteld,
van tyd tot ty'd worden opgeladen.
Projecteur, echometer en batterUen zyn
met kabels onderling verbonden.
De bediening van het toestel is zeer een
voudig en, eenmaal in gang gezet, geeft het
met volmaakte regelmaat elke seconde een
nauwkeurige diepte-aanwUzing. Slingeren
en stampen van het schip hebben geen in
vloed op de goede werking.
Als men bedenkt, dat het gewone hand-
lood slechts is te gebruiken bij weinig vaart
en kleine diepte, terwijl loodingen met
staaldraadtoestelen zeer bewerkelijk zyn en
veel tyd vereischen, liggen de groote voor
deelen van het echo-loodings-toestel voor
de hand. De echometer stelt een visscher-
man voortdurend in staat tot een nauw
keurige plaatsbepaling.
Welke plaatsbepaling tenslotte zoowel
noodig is voor de navigatie, als voor het
nauwkeurig blyven op de gewensch,e
vischplaats. Voor de plaatsbepaling is uit
den aard der zaak niet alleen de diepte van
groot belang, doch ook de grondsoort. Het
ultra-sonore echolood, waarmede in Enge
land ongeveer elf honderd visscheryschepen
zyn uitgerust, terwyl het ook in ons land
op de trailers meer en meer ingang vindt,
geeft eveneens aanwy zing omtrent de soort
van grond, aangezien b.v. by steenen de
echotand op de schaal brokkelig wordt.
Radio-telefonie by de binnenvaart.
Keeren wy tenslotte nog even naar de ra
dio-telefonie terug, dan dient vermeld te
worden, dat zy enkele jaren geleden mede
haar intrede heeft gedaan by de binnen
vaart en daar haar eerste toepassing te Rot
terdam vond, waar eenige riviersleepbooten
het bedryf van Piet Smit gaf daartoe den
stoot met de noodige installaties zyn uit
gerust. Het Rotterdamsche walstation staat
onder beheer van de gemeentetelefoon.
De eigen Rotterdamsche motorboot van
radio-Holland heeft eveneens een radio-
telefonische installatie en maakt daarvan
dankbaar gebruik, evenals het instructie
vaartuig „Prinses Juliana" van het onder-
wysfonds voor de scheepvaart, hetgeen van
te meer beteekenis is omdat de jongelui, die
aan boord van dit schip bekwaam worden
voor hun tekomstig beroep, op zee in de
werking der radio-telefonie geoefend kun
nen worden.
Voor eenigen tyd ondernomen pogingen
om ook Amsterdamsche sleepbooten uit te
rusten, hebben tot dusver geen voortgang
gevonden.
Wel bevinden zich installaties aan boord
van enkele particuliere jachten, terwUl
last but not least het gebruik van radio
telefonie in hooge mate van waarde is ge
bleken voor de reddingbooten van de
Noord- en Zuid-Hollandsche redding-maat-
schappy en, te Rotterdam, van de Zuid-
Hollandsche maatschappy tot redidng van
drenkelingen.
KLEINE DIENSTEN ONDERHOUDEN
DE VRIENDSCHAP.
Waardeering by het publiek voor
byfrankeering door de post van on
voldoend gefrankeerde buitenland-
sche correspondentie.
Sedert eenigen tyd heeft P. T. T. bij wy-
ze van proef een maatregel toegepast, welke
blykt by het publiek in den smaak te val
len.
Als algemeene regel in het internationaal
postverkeer geldt, dat alle stukken volledig
moeten zyn gefrankeerd. Ongefrankeerde of
ontoereikend gefrankeerde brieven en
briefkaarten voor of van het buitenland
worden derhalve met port belast, en wel
tot een bedrag gelyk aan tweemaal het ont
brekende, hetgeen bovendien vertraging in
de uitreiking mede kan brengen.
In de meeste zoo niet alle gevallen
zal het echter wel niet de bedoeling van de
afzenders zyn om de geadresseerden kosten
en ongerief te bezorgen.
Uitgaande van die gedachte plakt het
postkantoor van afzending op voor het bui
tenland bestemde correspondentie eventu
eel het ontbrekende port zelf by en zendt
aan den afzender een dienstkaast met ver
zoek deze aan het postkantoor terug te zen
den, na daarop het ontbrekend port in post
zegels te hebben verantwoord.
Bij dezen maaregel wordt dus op de
rechtschapenheid van 't publiek vertrouwd
en hierin is men niet beschaamd.
In één maand is wegens onvoldoende ge
frankeerde stukken door den postdienst
voor een bedrag van 178.90 bygefran-
keerd, waarvan weer terugontvangen werd
178.045, terwyl het totaal aantal stukken
en dus ook het aantal uitgezonden dienst-
kaarten 2766 beliep.
In één maand dus byna 3.000 gevallen
van onvoldoende frankeering van buiten-
landsche correspondentie. -•
Deze omvang van de slordigheid is op
zichzelf minder fraai, maar de oprechte
dank van de delinquenten, in de vriende-
lykste termen, en de over het algemeen
prompte terugbetaling maakt weer veel
goed.
En tenslotte, wie zou niet gaarne voor het
luttele verlies van 90 cent (dat bovendien
opk nog wel terecht zal komen) een lange
serie loftuitingen ontvangen, waarvan wy
er slechts enkele als voorbeeld laten vol
gen:
Hartelyk dank, tante post.
Stel Uw attentie zeer 'ob prijk
Hartelijk dank, mynheer voor Uw reuze
accuratigheid.
Met beleefden dank voor coulante behan
deling van dit verzuim.
Met beleefden dank voor Uw welwilende
hulp.
Met vriendeiyken dank voor zoo'n keurige
behandeling.
Zeer byzonder bedankt.
Wy zeggen U hartelyk dank voor Uw bui
tengewone vriendelykheid om het te wei
nig gefrankeerde even voor te schieten.
Kleine diensten onderhouden de vriend
schap.
ONTEVREDEN S.D.A.P.-RAADSLID.
Na 43-jarig lidmaatschap zijn party
te Dordrecht verlaten.
De raad van Dordrecht maakte Dinsdag
middag een aanvang met de behandeling
der begrooting 1937.
De algemeene beschouwingen werden ge
opend door den heer H. C. van Tiel, die
meedeelde waarom hy, die 43 jaren lang een
yverig lid is geweest van de S.D.A.P., deze
party thans vaarwel heeft moeten zeggen.
Met voorbeelden schetste hy den grooten
zwaai, dien de soc.-dem. sinds 1918 hebben
gemaakt. De druppel, die by hem den em
mer deed overloopen, wag het zitting nemen
van vooraanstaande party genooten in Dord
recht in Oranje-comité'Sï het mede officieel
ontvangen door de soc.-dem. wethoudster
van de mariniers ten stadhuize en het offi
cieel deelnemen der party aan de opening
der Moerdykbrug en het militair vertoon
daaraan verbonden.
De voorzitter moest den spreker, die zich
zeer opwond, meermalen tot de orde roe
pen, evenals de voorzitter der s.-d.-raad-
fractie, die de houding zyner party ver
dedigde.
De heer Van Tiel zeide nog, na de begroo-
tingsbehandeling als raadslid, een functie
door hem van 1918 af bekleed, te zullen be
danken.
MOLEN AFGEBRAND.
Gisteravond om elf uur is brand uitge
broken in den molen van den heer van den
Berg te St. Oedenrode. Het geheele gebouw
stond spoedig in lichter laaie. Daar de molen
gelegen was op den weg St. Oedenrode
Best, duurde het geruimen tyd voor de
brandweer aanwezig was. De molen is ge
heel uitgebrand. Een aangebouwd gedeelte,
waarin een stoomgemaal stond, kon echter
behouden blyven. Dit gebouw kreeg even
wel groote schade.
DUIZEND GRIEP-SLACHTOFFERS.
In Alphen aan de Rijn woedt de
ziekte onverminderd.
De griep-epidemie woedt in de Rijn
streek nog onverminderd voort. Alleen in
Alp hen liggen circa duizend menschen te
bed, terwyl bovendien nog honderden zijn
aangetast, doch nog op de been weten te
blyven.
Hoewel de griep over het algemeen niet
kwaadaardig is, zyn deze week, evenals
de vorige, eenige patiënten aan longont
steking gestorven.
De geschenken in het paleis
Kneuterdijk.
Wie bedenkt, dat gedurende enkele
dagen 7400 bezoekers tot de trouwkamer
ten stadhuize zyn toegelaten, zal begrij
pen, dat het aantal bezoekers, dat van
gisterochtend 10 uur af in 't paleis Kneu
terdijk een kykje komt nemen, aanzienlijk
grooter zal zyn. De politie zal er voor
waken, dat het paleis niet bestormd wordt,
maar een onafgebroken stroom belang
stellenden kan toch wel verwacht worden.
In drie zalen rijn de huwelijksgeschenken
voor het prinselijk paar tentoongesteld.
Onder leiding van mr. J. C. baron Baud,
kamerheer van prinses Juliana, was 't gis
termiddag een aantal journalisten toege
staan, deze uitgebreide collectie te bezich
tigen. Ook enkele fotografen deden hun
werk.
Een opsomming te geven van al hetgeen
hier is verzameld, zou te veel plaatsruimte
in beslag nemen en langdradig worden.
Bovendien is reeds eerder een beschrij
ving van de voornaamste aangeboden ge
schenken gegeven.
Men stelle zich dus tevreden met enkele
indrukken. Hun, die dit niet genoeg is,
raden wij aan, zelf eens te gaan kijken.
In de eerste zaal zijn op een groote tafel
enkele belangryke geschenken uitgestald.
Daar ligt de teekening van de 12 cylinder
Maybach-Zeppelin, het geschenk van de
koningin, kunstige ivoren voorwerpen van
de Chineesche regeering, het minuscule
armbandhorloge van de Zwitsersche re
geering, een zilveren sigarettendoos van
den hertog van Kent, een zilveren spiegel
van de Engelsche koninklyke familie, een
zilveren doos van de Oostenryksche regee
ring, het prachtige geschenk van het corps
diplomatique, het sierlijke koffieservies
van de Fransche regeering, uitgevoerd in
modern porcelein van Sèvres, een poeder
doos van den koning van Noorwegen, glas
werk van Nederlandsche gezanten, een
zilveren bowl van de Engelsche koningin
weduwe en Hongaarsch aardewerk van
den regent van Hongarije.
Een teekening van het koninklyk jacht
brengt het nationaal huldeblijk in herin
nering.
In de tweede zaal staan de stoelen in
de kerk en ten stadhuize door het jonge
paar gebruikt en voorts tal van geschen
ken, waaronder een gobelin, aangeboden
door de moeders en opvoedsters uit de
Vereeniging van Volkenbond en Vrede
waarop de tekst van het bekende telegram
geborduurd is, door H. M. de koningin op
18 Mei 1933 aan president Roosevelt ge
zonden:
„Mij is geen reden bekend waarom
vreedzame regeling niet de uitsluitende
methode zou zUn om internationale ge
schillen te regelen.
Wilhelmina".
By het betreden van de laatste en mooi
ste zaal treft onmiddellijk de uitstalling
van de geschenken van Indische delega
ties, grootendeels verzameld in een glazen
vitrine. Het gouden servies van den sultan
van Koetei, de armband van de Ned.-Indi
sche bevolking en andere geschenken zijn
hier byeen. Ook de witte waaier van de
Belgische koningin-weduwe, met op het
handvat een diamanten J., is in de vitrine
tentoongesteld. Drie lange tafels, zwaar
beladen met geschenken en kleinere tafels
zyn in deze zaal neergezet.
Op een met gouddraad doorweven kleed
van de Poolsche regeering staat glaswerk
van den Belgischen koning en van Belgi
sche vluchtelingen. Ook de zilveren voor
werpen aangeboden door het personeel
van wijlen de koningin-moeder, van de
koningin en de prinses werden op de mid
den-tafel neergezet. Er is voorts een zeer
welgelykend schilderij van de koningin
moeder, vervaardigd en aangeboden door
mevrouw Payne Best-van Rees.
Tegen den muur staan ergens de skies
aangeboden door de Noorsche vereeniging.
Uiterst fyn geslepen Boheemsch glaswerk
van de Oostenryksche kolonie in Neder
land mag niet onvermeld blijven.
Tenslotte zij er op gewezen dat de op
brengst van het te ontvangen bedrag aan
toegangsbewyzen gelijkelyk verdeeld zal
worden tusschen het Nationral fonds voor
bijzondere nooden en het Weduwen- en
Weezenfonds van het koninklijk personeel.
Het paleis was gister van 10 tot 12
en van 2 tot 4 voor het publiek te bezich
tigen. Hoeveel dagen het publiek toegang
zal hebben is nog niet bekend.
H. M. DE KONINGIN
TE SOESTDIJK.
De koningin was gister bij haar bezoek
aan het paleis Soestdijk vergezeld door de
vroegere lectrice van wyien de koningin-
moeder, mej. Steenkamp en freule van
Asbeck, terwijl later nog arriveerde de
adjudant van hare majesteit jhr. de
Jonge van Ellemeet.
Hare Majesteit heeft de appartementen,
welke prinses Juliana en prins Bernhard
zullen bewonen, in oogenschouw genomen
en heeft haar orders omtrent dó inrichting
gegeven aan den intendant van het paleis,
Jhr. J, A. de Jonge van Zwynsbergen.
De koningin is gistermiddag om half
dne naar Den Haag vertrokken.