De ontwikkeling der radio-telefonie. Binnenland Visscherij is er mee gebaat. Onderhoud met den heer Th. P. van den Bergh, directeur van „Radio-Holland". ROND HET VORSTELIJK Wat 'n Italiaanscne courant over het H uwelijksfeest zegt. HUWELIJK. ONTPLOFFING TE VENLO. Jongen gewond. Toen de zoon van de familie P. aan den Straalschenweg te Venlo gisteravon zig was met het nemen van ProevT\; een hoeveelheid phosphor met een c gen knal tot ontploffing gekomen. ernstige kwetsuren aan de beenen is jongen per auto naar het ziekenhuis ver voerd. VERDRONKEN. Gisteravond om tien uur is de <0-jarige gehuwde heer Aalfs te Ellerhuizen onder Bedum (Gr.) door de duisternis misleid m het Boterdiep geraakt en verdronken. 1 lyk is eenigen tijd later opgehaald. AMERSFOORT'S OUDSTE INWOONSTER OVERLEDEN. In den ouderdom van 101 jaar is gisteren in de stichting „Zon en Schild" overleden Amersfoort's oudste inwoonster, mevr. de wed. Wisse van Leupen. Zij had juist Zaterdag a.s., 16 Januari, den leeftijd van 102 jaar zullen bereiken. DUITSCHE MATROOS VERDRONKEN. Met een lading cokes te water geraakt. Op het in de Waalhaven te Rotterdam ge legen Duitsche s.s. „Boltenhof", dat een lading cokes inhield, is gistermiddag plot seling het hekwerk aan bakboordzijde ge broken, waardoor een hoeveelheid van on geveer 50 ton cokes over boord stortte. Het schip helde daarna naar stuurboord over, met het gevolg, dat ook aan deze zijde het hekwerk het begaf. Ook aan deze zijde verdween een hoeveel heid cokes in de diepte. De 26-jarige Duitsche matroos B. Zegke werd door de vallende massa meegesleurd en verdronk jammerlijk. De rivierpolitie heeft met dreggen naar het slachtoffer gezocht, doch tot nu toe zon der resultaat. UITGEWEZEN DUITSCHER UIT DEN TREIN GESPRONGEN. Gistermiddag is een Duitscher, die onder geleide van twee Amsterdamsche recher cheurs per trein naar de Duitsche grens werd vervoerd, om daar uitgeleid te wor den, tusschen Ede en Arnhem uit den rijdenden trein gesprongen en ontsnapt. Politie uit de gemeenten Ede, Renkum en Arnhem heeft langs de spoorlijn ge zocht, doch den man niet kunnen ontdek ken. Thar.s zoekt men in de bosschen langs de spoorlijn, waarbij van speurhonden ge bruik gemaakt wordt. OUDE VROUW IN EEN PUT VERDRONKEN. Gistermorgen is te Ter Aar (Z.-H.) een 83-jarige vrouw, die eenige emmers water wilde putten uit een nabij baar woning gelegen waterput, waarschijnlijk doordat zij zich te ver voorover heeft gebogen, in den put terecht gekomen. Ofschoon haar schoonzoon, die het ongeluk zag gebeuren, haar spoedig met hulp van een in de na bijheid wonenden brugwachter, die dade lijk gewaarschuwd was, had opgehaald, bleken de levensgeesten reeds geweken. Een stadgenoot zendt ons het volgende: Orio Vergani schrijft in de te Milaan ver schijnende „Corrière delle Sera": Het Nederlandsche Bruidspaar in Italiaansche oogen. Bernhard van Lippe, Hollander sinds den dag waarop rijn verloving met prinses Juliana is afgekondigd, glimlacht ons toe uit de winkelétalages, de lichtreclames de aanplakbiljetten en de foto s. HU ls 24 Jaar, slank van gestalte, heeft een gehoornde bril, met een glimlach die de schoonheid van de hagelwitte tanden doet uitkomen In de rol van prins-gemaal van een dynastie die ko ninginnen en prinsessen, prinsessen en koninginnen aaneenrijgt maar reeds heb ben de waarzegsters, in de profetieën voor 1937, de geboorte van een prinsje aangekon digd in het huis van Oranje, in den herfr' van het jaar - heeft hij ren stijl dien we eer Amerikaansch dan Duitsch zouden wil len noemen. Handen in de broekzakken, groetend met een innemenden glimlach, met een noncha lance die meer past bU een student uit Minneapolis dan uit Berlijn, doet Bernhard van Lippe zUn intrede in de historie met een paar lachende oogen achter brilleglazen. Hy is op en top een moderne prins, een sportieve jongeman zooals de tUd ebcht. Holland is het land waar de menschen meer dan ergens anders ter wereld van fietsen houden. Bernhard van Lippe rfldt lustig op z'n rijwiel. Holland is een volk van zeevaarders. Bernhard zal zélf het besturen, dat zUn volk hem als huwelijks geschenk zal aanbieden. ZU'n leven als prins-gemaal is beslist door een ontmoeting in het park van het oude kasteel Oberkavjel. Omstreeks midzomer, ln de hooge tegenwoordigheid van koningin Wilhelmina en prinses Armgard van Lippe, hebben Juliana en Bernhard de oude laan tesamen afgewandeld: Bernhard heeft glim lachend een roos geplukt, die Juliana bi heur haar gkstoken heeft. De prinses, toe komstig koningin, had haar levensgezel ge vonden. De verloving is officieel afgekondigd in de eerste dagen van September. En nu, 7 Januari, zal zU hem huwen. En men fluis tert dat voor de eerste maal in deze dagen koningin Wilhelmina aan haar dochter, die streng opgevoed is in een huis waar de koningin nog iederen morgen haar hofhou ding vereenigt voor het lezen van den Bybel, toegestaan heeft, dat ze een licht-roze poeder gebruikte, en dat slechts in deze dagen het dragen van een Fransche japon geoorloofd is. Een rijk volk. een nog rijkere dynastie, een volk dat z'n geschiedenis vooral schrijft in dikke koopmansboeken. Het vorstelijk huweiyk was de befte aanleiding om dit land, zoo intiem, zoo degeiyk en zoo stevig- burgeriyk, als het Hollandsche, in feest stemming te brengen. Als tlü nog op den achtergrond van de huwelUksplechtigheid een windmolen ge staan had, zou uw correspondent gelukkig geweest zUn. HU heeft er te vergeefs naar gevraagd. Wie zou hem kunnen hebben ver geten in dit uur van zooveel optimisme, overgoten met een cri nje-glans? Maar men kan ook te veel vragen! De radio-telegrafie, welke sinds de ruim 30 jaren van haar practische toepassing aan de veiligheid ter zee onschatbare diensten heeft bewezen en de internationale scheep vaart geheel beheerscht, heeft in haar ver overingstocht over de wereld de Nederland sche visscherij niet aan haar louter ten ze gen strekkende macht kunnen onderwerpen. Niet dat het initiatief daartoe is uitgeble ven, het is ofschoon andere landen ten deze vóór zUn geweest ingeleid toen in 1924 de Nederlandsche treiler „Azalea" van de maatschappU Denemarken voor het eerst met een radio-telegrafische installatie werd uitgerust, waarna de treiler „J. T. Cremer" van de V. E. M. te IJmuiden volgde. Jam mer genoeg bleken de moeiiykheden, welke vooral gelegen waren in het feit, dat aan boord der treilers een der opvarenden zal moeten voldoen aan de eischen, welke door de wet ten aanzien van het diploma radio telegrafist worden gesteld, hetgeen dus zou neerkomen op een behooriyken opleidings- tqd en een meermalen onttrokken zijn aan de gewone werkzaamheden der visscherU van dien aard, dat de verdere ontwikke ling tenslotte niet mogêlijk is gebleken en de stations na enkele jaren moesten worden gedemonteerd. Frankrijk heeft op dit punt een ander voorbeeld gegeven aangezien voor dit land de radio-telegrafie op visscherij - schepen hoofdzaak is gebleven, waarby ech ter niet vergeten mag worden, dat daar de uitrusting van schip en bemanning op ge- hee landere leest is geschoeid, terwyl mede het „vischterrein" zelf anders 'is dan dat waarop de Nederlandsche visschersvloot haar in de laatste jaren allerminst gemak- kelyk bestaan tracht te handhaven. Radio-telefonie brengt uitkomst. Dank zy de ontwikkeling der techniek zy ook de Nederlandsche visscherijschepen niet verstoken gebleven van onmisbare commu nicatie, zoowel in onderling verband als met de kust. De radio-telefonie deed haar intrede met toestellen, welker behandeling dermate een voudig was, dat, wat de opvarenden der treüers betreft, een korte opleiding vol doende bleek te zyn voor het behalen van het beperkte certificaat, hetwelk door de wet wordt voorgeschreven. Een der eerste schepen, welke zee koos met aan boord een volledige installatie voor radio-telefonie, was de treiler „Antje" van de reederij Piscator te Vlaardingen. Dit heuglyk feit geschiedde in 1931 en spoedig reeds werden de groote voordeelen van deze nieuwe technische toepassing dei-mate hóóg aangeslagen, dat het gebruik der radio-te lefonie zich geleideUjk uitbreidde, met het gevolg dat ofschoon van wetteUjke voor schriften geen sprake is thans het mee- rendeel der in de vaart zUnde Nederland sche treilers met een dergeiyke installatie is uitgerust. Percentueel gesproken staat Nederland op dit terrein niet achter bU de Engelsche trei- lervloot, wel by België, in welk land tach tig procent van de visscherU schepen over een radiotelefonische inrichting de beschik king heeft Ook de Nederlandsche haringloggers vol gen geleideiyk meer en meer het voorbeeld van den grooteren broeder. Cursussen. Naar de heer Th. P. van den Bergh, direc teur der Nederlandsche telegraaf-maat- schappU „Radio-Holland" N.V., met wien een verslaggever van het A.N.P. over de ontwikkeling der radio-telefonie op het on derhavige gebied een onderhoud mocht hebben, mededeelde, heeft deze maatschap pij in verschillende visscherU havenplaatsen cursussen georganiseerd inzake de opleiding voor het certificaat van radio-telefonist Voor deze cursussen bestaat zooveel ani mo, dat tot dusver reeds ongeveer driehon derd certificaten zUn uitgereikt. Ook dezen winter vinden de cursussen voortgang. De eischen, welke aan het certificaat ten grond slag liggen, blijven binnen zeer redeiyke perken. Den leerlingen wordt in hoofdzaak eenig begrip by gebracht omtrent de bedie ning der toestellen, terwUl hun grondig wordt ingeprent, hoe zy moeten handelen om niet op verkeerde golflengten te storen e.d. De nog wel eens opduikende bewering, dat een der opvarenden van een treiler of haringlogger voortdurend aan het gewone werk onttrokken zou zyn, omdat hU zyn diensturen met zenden en luisteren zoek brengt, is geheel bezUden de waarheid. Het kuststation IJmuiden-radio is op bepaalde uren van den dag open voor het radio-tele fonisch verkeer met visschersschepen, welke zich dan melden, zoodat dan ook de reeder desgewenscht met zUn zich op zee bevin dend personeel in verbinding kan treden. De sprekers die op een afstand van vele myien van elkander gescheiden zyn, kunnen elkaar tijdens een gesprek niet in de rede vallen, hetgeen zeker zUn voordeelen heeft. Heeft bijvoorbeeld de reeder een vraag gesteld, dan geeft hij door een kort „over" te ken nen, dat degeen, met wien hy het gesprek voert, kan antwoorden en zoo wordt over en weer het nieuws gewisseld. Het noodsein. Bevindt zich een trailer tengevolge van slecht weer in moeiiykheden, dan staat den schipper door het bezigen van een telefo nisch noodsein den weg open, anderen van zyn benarde positie op de hoogte te brengen Dit noodsein het S. O. S. van den vis- scherman is het woord „mayday", afge leid van het Fransche aider. Hy moet dan hopen, dat hy gehoord zal worden, waarby dadelyk kan worden opge merkt, dat de mogelijkheid daarvan zeer groot is, aangezien de geheele Noordzeekust is „afgebakend", met Engelsche- en Duit sche telefonie-stations. Een bezwaar hierbU is uiteraard dat, in tegenstelling met de ra dio-telegrafie, de radio-telefonie niet inter nationaal is, doch daar het Engelsch als de voertaal kan gelden en de meesten der opvarenden van Nederlandsche tralers van de Tale Albions een aantal woorden machtig zyn, is het wederzydsch begrijpen vrUwel zeker. Het gebruik der radio-telefonie houdt zoowel mededeelingen in omtrent de vang sten en vischgronden als over marktprijzen en navigatie, terwyi bovendien de wal kan worden gewaarschuwd voor een eventueele spoedreparatie by binnenkomst. In de prac- tyd is gebleken, dat de toestellen bU een behoorlyk onderhoud vrijwel nimmer aan leiding tot moeilijkheden geven. De plaat sing zoowel als de controle welke laatste vóór het vertrek geschiedt, waarby mede wordt nagegaan of de noodige reservé aan boord is wordt door radio-Holland ver zorgd. Het echo-loodingstoestel. Voor de moderne, op „tijdsbesparing" in gestelde visscherij is naar de heer van den Bergh in den loop van het onderhoud mededeelde het echo-loodingstoestel, dat als regel naast de radio-telefonische instal latie staat opgesteld, een zeer belangrijk hulpmiddel. Volgens de beschrijving, welke radio-Holland er van geeft, bestaat het echolood, waarvan de werking gebaseerd is op de nieuwe toepassingen op het gebied van physica en radio, uit een projecteur, een echometer en eenige accubatterijen. De projecteur wordt onder in het schip opgesteld in een gegoten stalen, waterdich ten kast en bevat den piezq electrischen con densator, staal-kwarts-staal. De kast van de projecteur is met een flens aan een pas senden ring op de binnenzUde van de scheepshuid naby de kiel bevestigd, zoodat de piezo electrische condensator in vrij contact met het water is, doch niet buiten de huidplaten uitsteekt. De echometer wordt geplaatst op de brug of desgewenscht ergens anders en bestaat uit een stevige stalen kast, waarin zich de zender, de ontvanger en de diepte-aanwy- zer bevinden. Deze toestellen vereischen, nadat zij een maal zyn ingesteld, geen enkele regeling of afstemming. De diepte-aanwUzer, boven in de kast zichtbaar opgesteld, omvat een zeer duidelijke diepte-schaal, waarlangs door middel van een spiegel een lichtpunt be weegt. Door een robuust uurwerk wordt de spiegel snel en met uiterst nauwkeurige re gelmaat bewogen. De zender geeft automatisch elke seconde een kort hoogfrequent teeken, hetwelk door middel van de projecteur, in ultra-sonore golven omgezet, in een straalbundel recht naar beneden wordt uitgezonden, tegen den zeebodem weerkaatst en, door de projec teur opgevangen en in een hoogfrequenten stroomstoot omgezet, door middel van den ontvanger den diepte-aanwUzer bereikt. Zoowel by' het zenden als het ontvangen van het teeken krUgt het snel langs de diepte-schaal bewegende lichtpunt een klei ne, scherpe afwyking, waardoor een z.g. zendtand en een echotand ontstaan. Men kan de waterdiepte onder de kiel op dien echotand nauwkeurig aflezen. Als stroombron van de geheele installa tie dienen een paar accubaterUen, welke, op een daarvoor geschikte plaats opgesteld, van tyd tot ty'd worden opgeladen. Projecteur, echometer en batterUen zyn met kabels onderling verbonden. De bediening van het toestel is zeer een voudig en, eenmaal in gang gezet, geeft het met volmaakte regelmaat elke seconde een nauwkeurige diepte-aanwUzing. Slingeren en stampen van het schip hebben geen in vloed op de goede werking. Als men bedenkt, dat het gewone hand- lood slechts is te gebruiken bij weinig vaart en kleine diepte, terwijl loodingen met staaldraadtoestelen zeer bewerkelijk zyn en veel tyd vereischen, liggen de groote voor deelen van het echo-loodings-toestel voor de hand. De echometer stelt een visscher- man voortdurend in staat tot een nauw keurige plaatsbepaling. Welke plaatsbepaling tenslotte zoowel noodig is voor de navigatie, als voor het nauwkeurig blyven op de gewensch,e vischplaats. Voor de plaatsbepaling is uit den aard der zaak niet alleen de diepte van groot belang, doch ook de grondsoort. Het ultra-sonore echolood, waarmede in Enge land ongeveer elf honderd visscheryschepen zyn uitgerust, terwyl het ook in ons land op de trailers meer en meer ingang vindt, geeft eveneens aanwy zing omtrent de soort van grond, aangezien b.v. by steenen de echotand op de schaal brokkelig wordt. Radio-telefonie by de binnenvaart. Keeren wy tenslotte nog even naar de ra dio-telefonie terug, dan dient vermeld te worden, dat zy enkele jaren geleden mede haar intrede heeft gedaan by de binnen vaart en daar haar eerste toepassing te Rot terdam vond, waar eenige riviersleepbooten het bedryf van Piet Smit gaf daartoe den stoot met de noodige installaties zyn uit gerust. Het Rotterdamsche walstation staat onder beheer van de gemeentetelefoon. De eigen Rotterdamsche motorboot van radio-Holland heeft eveneens een radio- telefonische installatie en maakt daarvan dankbaar gebruik, evenals het instructie vaartuig „Prinses Juliana" van het onder- wysfonds voor de scheepvaart, hetgeen van te meer beteekenis is omdat de jongelui, die aan boord van dit schip bekwaam worden voor hun tekomstig beroep, op zee in de werking der radio-telefonie geoefend kun nen worden. Voor eenigen tyd ondernomen pogingen om ook Amsterdamsche sleepbooten uit te rusten, hebben tot dusver geen voortgang gevonden. Wel bevinden zich installaties aan boord van enkele particuliere jachten, terwUl last but not least het gebruik van radio telefonie in hooge mate van waarde is ge bleken voor de reddingbooten van de Noord- en Zuid-Hollandsche redding-maat- schappy en, te Rotterdam, van de Zuid- Hollandsche maatschappy tot redidng van drenkelingen. KLEINE DIENSTEN ONDERHOUDEN DE VRIENDSCHAP. Waardeering by het publiek voor byfrankeering door de post van on voldoend gefrankeerde buitenland- sche correspondentie. Sedert eenigen tyd heeft P. T. T. bij wy- ze van proef een maatregel toegepast, welke blykt by het publiek in den smaak te val len. Als algemeene regel in het internationaal postverkeer geldt, dat alle stukken volledig moeten zyn gefrankeerd. Ongefrankeerde of ontoereikend gefrankeerde brieven en briefkaarten voor of van het buitenland worden derhalve met port belast, en wel tot een bedrag gelyk aan tweemaal het ont brekende, hetgeen bovendien vertraging in de uitreiking mede kan brengen. In de meeste zoo niet alle gevallen zal het echter wel niet de bedoeling van de afzenders zyn om de geadresseerden kosten en ongerief te bezorgen. Uitgaande van die gedachte plakt het postkantoor van afzending op voor het bui tenland bestemde correspondentie eventu eel het ontbrekende port zelf by en zendt aan den afzender een dienstkaast met ver zoek deze aan het postkantoor terug te zen den, na daarop het ontbrekend port in post zegels te hebben verantwoord. Bij dezen maaregel wordt dus op de rechtschapenheid van 't publiek vertrouwd en hierin is men niet beschaamd. In één maand is wegens onvoldoende ge frankeerde stukken door den postdienst voor een bedrag van 178.90 bygefran- keerd, waarvan weer terugontvangen werd 178.045, terwyl het totaal aantal stukken en dus ook het aantal uitgezonden dienst- kaarten 2766 beliep. In één maand dus byna 3.000 gevallen van onvoldoende frankeering van buiten- landsche correspondentie. -• Deze omvang van de slordigheid is op zichzelf minder fraai, maar de oprechte dank van de delinquenten, in de vriende- lykste termen, en de over het algemeen prompte terugbetaling maakt weer veel goed. En tenslotte, wie zou niet gaarne voor het luttele verlies van 90 cent (dat bovendien opk nog wel terecht zal komen) een lange serie loftuitingen ontvangen, waarvan wy er slechts enkele als voorbeeld laten vol gen: Hartelyk dank, tante post. Stel Uw attentie zeer 'ob prijk Hartelijk dank, mynheer voor Uw reuze accuratigheid. Met beleefden dank voor coulante behan deling van dit verzuim. Met beleefden dank voor Uw welwilende hulp. Met vriendeiyken dank voor zoo'n keurige behandeling. Zeer byzonder bedankt. Wy zeggen U hartelyk dank voor Uw bui tengewone vriendelykheid om het te wei nig gefrankeerde even voor te schieten. Kleine diensten onderhouden de vriend schap. ONTEVREDEN S.D.A.P.-RAADSLID. Na 43-jarig lidmaatschap zijn party te Dordrecht verlaten. De raad van Dordrecht maakte Dinsdag middag een aanvang met de behandeling der begrooting 1937. De algemeene beschouwingen werden ge opend door den heer H. C. van Tiel, die meedeelde waarom hy, die 43 jaren lang een yverig lid is geweest van de S.D.A.P., deze party thans vaarwel heeft moeten zeggen. Met voorbeelden schetste hy den grooten zwaai, dien de soc.-dem. sinds 1918 hebben gemaakt. De druppel, die by hem den em mer deed overloopen, wag het zitting nemen van vooraanstaande party genooten in Dord recht in Oranje-comité'Sï het mede officieel ontvangen door de soc.-dem. wethoudster van de mariniers ten stadhuize en het offi cieel deelnemen der party aan de opening der Moerdykbrug en het militair vertoon daaraan verbonden. De voorzitter moest den spreker, die zich zeer opwond, meermalen tot de orde roe pen, evenals de voorzitter der s.-d.-raad- fractie, die de houding zyner party ver dedigde. De heer Van Tiel zeide nog, na de begroo- tingsbehandeling als raadslid, een functie door hem van 1918 af bekleed, te zullen be danken. MOLEN AFGEBRAND. Gisteravond om elf uur is brand uitge broken in den molen van den heer van den Berg te St. Oedenrode. Het geheele gebouw stond spoedig in lichter laaie. Daar de molen gelegen was op den weg St. Oedenrode Best, duurde het geruimen tyd voor de brandweer aanwezig was. De molen is ge heel uitgebrand. Een aangebouwd gedeelte, waarin een stoomgemaal stond, kon echter behouden blyven. Dit gebouw kreeg even wel groote schade. DUIZEND GRIEP-SLACHTOFFERS. In Alphen aan de Rijn woedt de ziekte onverminderd. De griep-epidemie woedt in de Rijn streek nog onverminderd voort. Alleen in Alp hen liggen circa duizend menschen te bed, terwyl bovendien nog honderden zijn aangetast, doch nog op de been weten te blyven. Hoewel de griep over het algemeen niet kwaadaardig is, zyn deze week, evenals de vorige, eenige patiënten aan longont steking gestorven. De geschenken in het paleis Kneuterdijk. Wie bedenkt, dat gedurende enkele dagen 7400 bezoekers tot de trouwkamer ten stadhuize zyn toegelaten, zal begrij pen, dat het aantal bezoekers, dat van gisterochtend 10 uur af in 't paleis Kneu terdijk een kykje komt nemen, aanzienlijk grooter zal zyn. De politie zal er voor waken, dat het paleis niet bestormd wordt, maar een onafgebroken stroom belang stellenden kan toch wel verwacht worden. In drie zalen rijn de huwelijksgeschenken voor het prinselijk paar tentoongesteld. Onder leiding van mr. J. C. baron Baud, kamerheer van prinses Juliana, was 't gis termiddag een aantal journalisten toege staan, deze uitgebreide collectie te bezich tigen. Ook enkele fotografen deden hun werk. Een opsomming te geven van al hetgeen hier is verzameld, zou te veel plaatsruimte in beslag nemen en langdradig worden. Bovendien is reeds eerder een beschrij ving van de voornaamste aangeboden ge schenken gegeven. Men stelle zich dus tevreden met enkele indrukken. Hun, die dit niet genoeg is, raden wij aan, zelf eens te gaan kijken. In de eerste zaal zijn op een groote tafel enkele belangryke geschenken uitgestald. Daar ligt de teekening van de 12 cylinder Maybach-Zeppelin, het geschenk van de koningin, kunstige ivoren voorwerpen van de Chineesche regeering, het minuscule armbandhorloge van de Zwitsersche re geering, een zilveren sigarettendoos van den hertog van Kent, een zilveren spiegel van de Engelsche koninklyke familie, een zilveren doos van de Oostenryksche regee ring, het prachtige geschenk van het corps diplomatique, het sierlijke koffieservies van de Fransche regeering, uitgevoerd in modern porcelein van Sèvres, een poeder doos van den koning van Noorwegen, glas werk van Nederlandsche gezanten, een zilveren bowl van de Engelsche koningin weduwe en Hongaarsch aardewerk van den regent van Hongarije. Een teekening van het koninklyk jacht brengt het nationaal huldeblijk in herin nering. In de tweede zaal staan de stoelen in de kerk en ten stadhuize door het jonge paar gebruikt en voorts tal van geschen ken, waaronder een gobelin, aangeboden door de moeders en opvoedsters uit de Vereeniging van Volkenbond en Vrede waarop de tekst van het bekende telegram geborduurd is, door H. M. de koningin op 18 Mei 1933 aan president Roosevelt ge zonden: „Mij is geen reden bekend waarom vreedzame regeling niet de uitsluitende methode zou zUn om internationale ge schillen te regelen. Wilhelmina". By het betreden van de laatste en mooi ste zaal treft onmiddellijk de uitstalling van de geschenken van Indische delega ties, grootendeels verzameld in een glazen vitrine. Het gouden servies van den sultan van Koetei, de armband van de Ned.-Indi sche bevolking en andere geschenken zijn hier byeen. Ook de witte waaier van de Belgische koningin-weduwe, met op het handvat een diamanten J., is in de vitrine tentoongesteld. Drie lange tafels, zwaar beladen met geschenken en kleinere tafels zyn in deze zaal neergezet. Op een met gouddraad doorweven kleed van de Poolsche regeering staat glaswerk van den Belgischen koning en van Belgi sche vluchtelingen. Ook de zilveren voor werpen aangeboden door het personeel van wijlen de koningin-moeder, van de koningin en de prinses werden op de mid den-tafel neergezet. Er is voorts een zeer welgelykend schilderij van de koningin moeder, vervaardigd en aangeboden door mevrouw Payne Best-van Rees. Tegen den muur staan ergens de skies aangeboden door de Noorsche vereeniging. Uiterst fyn geslepen Boheemsch glaswerk van de Oostenryksche kolonie in Neder land mag niet onvermeld blijven. Tenslotte zij er op gewezen dat de op brengst van het te ontvangen bedrag aan toegangsbewyzen gelijkelyk verdeeld zal worden tusschen het Nationral fonds voor bijzondere nooden en het Weduwen- en Weezenfonds van het koninklijk personeel. Het paleis was gister van 10 tot 12 en van 2 tot 4 voor het publiek te bezich tigen. Hoeveel dagen het publiek toegang zal hebben is nog niet bekend. H. M. DE KONINGIN TE SOESTDIJK. De koningin was gister bij haar bezoek aan het paleis Soestdijk vergezeld door de vroegere lectrice van wyien de koningin- moeder, mej. Steenkamp en freule van Asbeck, terwijl later nog arriveerde de adjudant van hare majesteit jhr. de Jonge van Ellemeet. Hare Majesteit heeft de appartementen, welke prinses Juliana en prins Bernhard zullen bewonen, in oogenschouw genomen en heeft haar orders omtrent dó inrichting gegeven aan den intendant van het paleis, Jhr. J, A. de Jonge van Zwynsbergen. De koningin is gistermiddag om half dne naar Den Haag vertrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6