Spoel
Vier Nederlanders bij vliegongeluk gedood.
RheumaKek
Luchtvaart
De P.h.-M.A.G. in Noord-Frankrijk neergestort.
Vleugelbreuk de oorzaak
laaf U toch wrijven
akkers Kloosferbalsem
HET BEZOEK VAN GORING AAN ITALIË.
Gayda over de besprekingen tus-
schen Mnssolini en Göring.
Virginio Gayda is de carste, die, in „Gior-
nale d' Italia", bijzonderheden mededeeld
van de besprekingen tusschen Mussolini en
Göring en over het Italiaansch-Duitsche
antwoord op de Britsche nota.
De reis van Göring heeft volgens hem de
kracht van het Duitsch-Italiaansche front
ten anzien van alle Europeesche vraagstuk
ken bevestigd. Te Rome en te Berlijn blijft
de buitenlandsche politiek, zooals Italië die
voert, een richtsnoer. Andere overeenkom
sten, waaraan door Italië wordt deelge
nomen, bijvoorbeeld het accoord met Enge
land, zijn daarmede niet in strijd, integen
deel: zij vormen met die politiek een een
heid.
Het belangrijkste der besproken vraag
stukken is het Spaansche. Daarvoor kunnen
de drie volgende hoofdbeginselen der
Duitsch-Italiansche politiek worden aange
geven:
1. een communistische regeering kan niet
geduld worden.
2. de burgeroorlog moet beperkt blijven
tot de oorspronkelijke nationale ele
menten.
3. men is bereid tot medewerking tot het
behoud der neutraliteit aan iedere po
ging van goeden wil.
Italië biedt Engeland zijn medewerking
aan: als voorwaarde wordt slechts gesteld,
dat de nietinmenging algemeen wordt aan
vaard en streng wordt toegepast. Italië aan
vaardt het toezicht op de vrijwilligers, maar
eischt, dat het toezicht ook geldt voor het
maken van propaganda voor geldelijken
steun. Binnen twee dagen zal het Duitsch-
Italiaansche antwoord gepubliceerd worden.
SNEEUWSTORMEN BOVEN
DENEMARKEN.
Het verkeer gestremd.
Tengevolge van sneeuwstormen, welke
reeds eenige dagen groote deelen van Dene
marken teisteren, is thans op Jutland,
Fühmen en Seeland vrijwel het geheele
spoorwegverkeer gestaakt. Een aantal trei
nen is blijven steken, o.a. de nachttrein uit
Kopenhagen naar Aarhuus en de Jutland
express op weg naar de hoofdstad.
DE BRITSCHE VERDEDIGING IN
HET VERRE OOSTEN.
De marinebasis van Singapore
wordt versterkt.
De marine-deskundige van de „Daily
Telegraph" bericht, dat de groote ha
venwerken te Seletar, de marinebasis
van Singapore in Juli a.s. gereed zullen
komen. Het droogdok zal schepen van
50.000 ton kunnen opnemen, hoewel de
eerste jaren wel geen oorlogsschepen
van dit tonnage zullen worden gebouwd
De laatste acht jaar ligt bij Singapore
een drijvend dok, dat schepen van
55.000 ton kan opnemen, zoo dat tege
lijk twee groote schepen hersteld kun
nen worden.
De versterkingen van Seletar zullen eerst
in 1939 gereed komen en dan is dit de sterk
ste vlootbasis ten Oosten van het Suez-ka-
naal. Meer dan 10 millioen pond sterling zal
aan dezen basis ten beste worden gelegd.
DE NEDERLANDSCHE MINISTERS TE
STOCKHOLM.
De ministers bezoeken de Asea-
f abrieken.
De ministers Deckers en Gelissen zijn te
Vaesteraas aangekomen en hebben een be
zoek gebracht aan de fafbriek van de
bekende Zweedsche electricteitsmaatschappij
Asea.
ONTPLOFFING IN OOSTENRIJKSCHE
KAASFABRIEK.
Vijf dooden.
Bij een ontploffing in een kaasfabriek te
Wels (Opper-Oostenrijk) zijn vijf personen
gedood en verscheidene gewond, terwij!
voorts aanzienlijke materieele schade werd
aangericht.
Kegelen.
DE COMPETITIE BEGINT'
Evenals dit verleden jaar het geval is
geweest zijn ook thans door den Alkm. Ke
gelbond competitie-wedstrijden vastgesteld
waaraan door 11 clubs met 19 vijftallen,
benevens 4 reserve-vijftallen zal worden
deelgenomen.
Uit het voor ons liggende officieel pro
gramma blijkt dat de wedstrijden iets anders
zijn ingedeeld dan het vorig seizoen, thans
is 1 eerste-, 1 tweede- en 1 derde klasse
geformeerd hetgeen o. i. de spanning in de
respectievelijke afdeelingen zeker ten goede
zal komen.
Kon het verleden jaar nog voorkomen
dat b.v. Club A, Club B. zoowel „thuis" als
„uit" had ontmoet alvorens tegen andere
tegenstanders te zijn uitgekomen, de vorige
jaar opgedaan ervaringen hebben ook hier
in verandering gebracht.
Tenslotte merken we nog op dat de beide
in „Centraal" kegelende clubs, hoewel
hiertoe uitgenoodigd te zijn, dit seizoen niet
aan de competitie zullen deelnemen, het
geen zeker is te betreuren.
De clubs zijn als volgt ingedeeld:
le klasse: Op 't Kantje Af I, Cubo I, Koe
koek I, Op de Lat I, Z. E. K. Z.? I en Alc-
maria Victrix I.
2e klasse: Op 't Kantje Af II, Cubo II,
Koekoek II, Onder Ons (heeren). Met z'n
Tienen I, Z. E. K. Z. II en Alcmaria Victrix
H.
3e klasse: Cubo III, Victoria I, Met z'n
Tienen II, Houthakkers I, W. I. K. I (da
mes) en Onder Ons (dames).
Reserve Cubo 4, Victoria 2, Houthakkers
II en W. I. K. 8.
Het wedstrijd-programma voor deze week
luidt als volgt:
le klasse. 22 Jan.:
Alcmaria Victrix IO. K. A. I.
23 Jan.:
Koekoek I—Op de Lat I
2e klasse. 22 Jan.::
Alcm. Victrix II—O. K. A. II.
23 Jan.:
Koekoek IIOnder Ons.
Zes banen-wedstrijd.
Op Zondagen 31 Jan. en 7 Febr. a.s. zijn.
voor bij den A. K. B. aangesloten clubs
„zes banen wedstrijden" uitgeschreven wel
ke in het gebouw „De Ur.ie" van 2024 uur
zullen worden verkegeld.
Ook hier 3 afdeelingen, n.1. A. B en C.
Voor afdeeling A, zoowel als B is een fraaie
wisselprijs, zilveren kegelbaan met kegel,
beschikbaar gesteld.
Opgave tot deelname, door alle clubs zeer
gewilden wedstrijd, kan vanaf heden tot 25
dezer geschieden aan 't bondssecretariaat
Voormeer 32a.
Dammen.
DAMCLUB „VOORWAARTS".
De gister gespeelde wedstrijden voor de
wintercompetitie hadden tot resultaat:
le klasse:
G. WoonijkA. Burgert 02
Jb. HagensJ. N. Mooij 20
K. A. JakschtovJb. Renooij 20
2e klasse:
A. KoremanJ. v. Montfoort 02
M. HemelsD. Stam 02
A. KoremanG. Oudshoorn 20
A. HornC. Treur 11
G. OudshoornF. Appel 11
3e klasse:
Th. ZijlstraJ. Dogger 02
C. KroonC. Bussen 20
J. StroetN. G. Pieterse 02
S. SchureL. Ravenstein 11
P. Hart—J. Koger 2—0
L. RavensteinN. C. Pietersen 20
Th. ZjjlstraC. Bussen 02
J. Ravenstein-C. Masereeuw, hangpartij
NAT. VEREENIGING TOT
BEVORDERING VAN HARMONIEUZE
LICHAAMSONTWIKKELING.
Eén dezer dagen vond onder auspiciën der
Alkmaarsche Politiesportvereeniging ten
Stadhuize een bijeenkomst plaats, teneinde
tot oprichting te komen van de afdeeling
Alkmaar der Nationale Vereeniging tot be
vordering van Harmonische Lichaamsont
wikkeling.
Als voorzitter dezer vergadering fungeer
de dr. J. M. van Dam, terwijl als inleider
optrad dr. S. Sturkop, arts te Amsterdam, en
le secretaris van het hoofdbestuur.
Dr. Sturkop ving zijn uiteenzetting aan,
met de mededeeling dat de vereeniging zich
ten doel stelt de harmonische lichaamsont
wikkeling van het Nederlandsche volk te
bevorderen en te verbeteren.
Zij beoogt geenerlei concurrentie met or
ganisaties als b.v. het Ned. Olympisch Co
mité met hetwelk een zeer goede verstand
houding bestaat, doch dat een geheel ander
doel beoogt dan de H.L.O., welke ook vaar-
digheidseischen heeft samengesteld op het
gebied van de lichte athletiek, zwemmen,
fietsen en wandelen, doch welke eischen van
dien aard zijn, dat ieder mensch, hetzij man
of vrouw, die ook maar eenigszins sportief
ontwikkeld is, daaraan kan voldoen.
Ieder, die aan deze eenvoudige eischen
voldoet, ontvangt een diploma met insigne.
De diploma's en insignes zijn bijzonder
fraai uitgevoerd en worden in 4 verschil
lende graden uitgereikt. Ieder jaar kan men
slechts 1 graad opklimmen. Voor 1937 is
echter de overgangsbepaling getroffen, dat
zij, die vallen onder groep III (mannen
ouder dan 50 en vrouwen ouder dan 45 jaar)
direct 't onderscheidingsteeken in den hoog-
sten graad verwerven. Het insigne 2e graad
wordt in dit jaar terstond uitgereikt aan
personen die tot groep II behooren, dat zijn
personen in den leeftijd van 2640 jaar, ter
wijl het onderscheidingsteeken in den 3den
graad in 1937 reeds direct zal worden uitge
reikt aan personen, die tot groep 1 behoo
ren (leeftijd van 1725 jaar). Tenslotte ',s
er nog een jeugdgroep in den leeftijd van
1416 jaar.
Het spreekt vanzelf, dat voor iedere groep
andere eischen worden gesteld, die echter
zoodanig van aard zijn, dat ieder, die over
een gezond lichaam beschikt, hieraan reeds
terstond of na eenige oefening kan voldoen.
De uit te reiken fraaie insignes, bevestigd
aén geel-blauwe linten, zijn door de regee
ring officieel erkend en mogen door mili
tairen en politiemannen op hun uniform
worden gedragen, terwijl het eveneens aan
burger-ambtenaren in overheidsdienst is
vergund het insigne of strikje in diensttijd
te dragen.
Behalve deze medewerking van den Raad
van ministers, mag de vereeniging zich ook
in de groote sympathie van den minister van
onderwijs, kunsten en wetenschappen ver
heugen.
Overigens mag de vereeniging zich in de
belangstelling van het geheele Nederland
sche volk verheugen, terwijl het hoofdbe
stuur ook een goed beeld geeft van de di
verse daarin vertegenwoordigde richtingen.
Het voorzitterschap wordt waargenomen
door prof. dr. A. H. M. J. van Rooy, die bin
nenkort te Alkmaar een propagandarede zal
komen houden en verder treft men er o.a.
nog bekende Nederlanders aan als mr. dr.
J. A. v. Thiel, officier van justitie en H. J.
Versteeg, hoofdcommisaris van politie, bei
den te Amsterdam, mr. G. C. J. D. Krop
man, wethouder van Amsterdam, Ch. H.
Geudeker, prof. dr. I. Snapper, C. F. Kellen-
bach, B. Swaab de Beer, W. A. M. Wester-
ouen van Meeteren, A. J. G. Strengholt e.a.
Het ligt in de bedoeling hier ter stede 2
maal per jaar een examen te houden voor
hen, die in aanmerking wenschen te komen
voor 't diploma en de onderscheidingsteeke
nen der vereeniging.
Het is niet noodzakelijk, dat zij, die zich
aan dit examen willen onderwerpen, lid der
vereeniging moeten zijn, doch in het alge
meen is dan een examengeld van 0.50 per
deelnemer voor de jeugdgroepen en 1 per
deelnemer voor de overige groepen ver
schuldigd.
Teneinde het doel der Nationale Vereeni
ging tot Bevordering van Harmonieuze
Lichaamsontwikkeling in Alkmaar en om
streken zooveel mogelijk te propageeren en
te doen verwezenlijken, heeft zich te Alk
maar een eere-comité gevormd, waarin zit
ting hebben jhr. mr. F. H. van Kinschot,
burgemeester van Alkmaar, mr. G. C. B.
van der Feen de Lille, substituut-officier
van justitie, C. Chr. Walraven, commissaris
van politie, F. H. Ringers, commandant der
Alkm. Brandweer en dr. H. J. M. Hofstee,
directeur der N.H. Levensverzekeringmaat
schappij.
Als leden van het werk-comité zijn door
het hoofdbestuur aangewezen de heeren:
dr. J. M. van Dam, voorzitter, A. J. ter
Horst, vice-voorzitter, L. Webster, secretaris-
penningmeester, A. J. Elte, 2e secretaris, dr.
N. H. Louis, H. J. Reurslag, voorzitter van
den Kring Alkmaar van het Kon. Nederl.
Gymnastiekverbond, N. P. Andriesma, ter
wijl met de plaatselijke afdeeling van den
N.A.S.B. en een vertegenwoordiger der
plaatselijke pers nog nader overleg wordt
gepleegd.
Aan het einde van deze maand hoopt prof.
dr. A. H. M. J. van Rooij in een lezing voor
besturen van sportvereenigingen en andere
belangstellende organisaties, leeraren en
onderwijzers nog nader het doel en streven
der vereeniging uiteen te zetten.
Plaatselijk zijn de heeren L. Webster, se
cretaris-penningmeester en A. J. Elte, 2e
secretaris, gaarne tot verstrekken van nadere
inlichtingen bereid.
Gistermiddag heeft zich nabij de ge
meente Pontarme in Noord-Frankrijk
een noodlottig vliegtuigongeluk voorge
gaan, waarbij vier personen den dood
vonden.
Door nog onbekende oorzaak stortte
hier de P. H. M. A. G., die bestuurd
door den bekenden Nederlandschen in
structeur-vlieger A. R. Somer en om
14 uur 25 uit Parijs met drie passagiers
naar Ypenburg was vertrokken, neer.
Alle vier inzittenden werden op slag
gedood. Om zes uur der middags had
men nog slechts twee lijken uit de
overblijfselen van het totaal vernielde
toestel kunnen bevrijden.
Een ontploffing?
Omtrent de vliegramp van de P. H. M. A.
G. kan nog nader worden gemeld, dat het
toestel is neergestort tengevolge van een
ontploffing, die zich plotseling en door on
bekende oorzaak voordeed. Het vliegtuig
kwam neer in de vlakte van Mont L'Eveque
nabij den weg van Ermeninville.
Zooals reeds gemeld, zyn de vier inzit
tenden om het leven gekomen.
Het bleken allen Nederlanders te zyn, te
weten, de instructeur vlieger A. R. Somer,
de heer Joachim Tissot, de heer Hoeven er.
de heer Maltha. De lyken van Somer en
Tissot zyn reeds uit de puinen van het ver
woeste vliegtuig bevrijd, de beide andere
zitten nog beklemd.
Onmiddellijk na het vernemen van de
noodlottige tijding heeft zich de Neder
landsche consul-generaal, de heer L. Droog-
leever Fortuyn, naar de plaats der onheils
begeven, waar zich reeds de burgemeester
van Mon L'Eveque en de commandant van
de gendarmerie-afdeeling van Senlis be
vonden.
De omgeving is afgezet door gendarmes,
die nieuwsgierigen op een afstand houden.
Eén der vleugels brak af.
Uit hetgeen oogetuigen verhalen,
moet de conclusie getrokken worden,
dat de ramp geenszins veroorzaakt is
door een ontploffing tijdens de vlucht
Veeleer moet gedacht worden aan het
breken van een vleugel. Verschillende
ooggetuigen althans vertellen, dat zy
het toestel hebben zien neerstorten en
dat zy duidelijk hebben waargenomen,
hoe een der vleugels los van het vlieg
tuig in een eigen boog neerstortte.
Van autoriteiten, die ter plaatse geweest
zyn, vernamen wy bovendien, dat er geen
spreke van is, dat de lijken der slachtoffers
verkoold zouden zyn. Het toestel is wel
volkomen vernield en vormt, weliswaar niet
meer dan een hoop verwrongen metaal,
maar brand is niet ontstaan.
Het terrein, waar het toestel is neergeko
men, is zeer moerassig en de overblijfselen
zyn een flink eind in den grond gedrongen
Hieruit kan verklaard worden, dat. toen
men de beide eerste lijken uit de verwoeste
stuurhut bevrijd had, nog pogingen in het
werk gesteld werden om onder de puineti
ook de beide overige lijken te vinden. Toen
dit onmogelijk bleek is men verder gaan
zoeken, waarbij men tot de ontdekking
kwam, dat deze beide slachtoffers tydens
den val uit hun zitplaatsen moeten zijn ge
slingerd, dan wel in wanhoop uit het val
lende toestel moeten zijn gesprongen, aan
gezien men na veel moeite hun lyken op
eenige honderden meters van het wrak in
het moeras vond.
Berging der slachtoffers.
Zooals reeds gemeld, heeft de burgemees
ter van Senlis, vergezeld van den comman
dant der plaatselijke gendermerie, zich
terstond naar de plaats van het jj*
geven. Hy gaf onmiddellijk opdracht alles
in het werk te stellen om zoo spoedig m
gelijk het stoffelijk overschot der slachto -
fers te bergen en over te brengen naar
ziekenhuis te Senlis. Dit is inmidde s
schied. Tevens gelaste hij de inmid
plaatse aangekomen onderprefect met
meesten zorg de papieren, die zich op
slachtoffers en in het toestel bevonden tc
verzamelen en onder de hoede der au ori
teiten te plaatsen.
Met lofwaardigen ijver heeft de gendar
merie van Senlis gewerkt aan de berging
van de slachtoffers. Het bleek echter al
spoedig dat ook de vlugste berging me
meer kon baten, aangezien de ongelukkigen
op slag moeten zijn dood geweest.
De instructeur Somer.
De omgekomen vlieger A. R. Somer was
29 jaar oud.
Van 1 Augustus 1935 af bekleedde hy de
functie van instructeur bij de afdeeling
Eindhoven der nationale luchtvaartschool
als opvolger van den heer A. F. Postman,
die toen naar Schiphol werd overgeplaatst.
Den laatsten tijd kwam hy alleen met het
weekend naar Eindhoven, terwijl hij do
overige dagen op Ypenburg werkzaam was.
waar hij in verband met de daar toenemen
de drukte de heeren Schmidt Crans en As
jes assisteerde.
De heer Somer was te Eindhoven buiten
gewoon gezien. Hij ging geheel in zyn va.,
op, stond altijd klaar, als er een beroep op
zijn medewerking werd gedaan en nooit wat
hem iets te veel.
De P. H. M. A. G. was reeds geruimen
tijd ingedeeld by de vloot van de nationale
luchtvaart school en werd regelmatig ge
charterd voor het maken van prive-vluch-
ten, waarbij de heer Somer meestal als pi
loot aptrad.
De heer Somer had in Groningen eenigen
tijd in de medicijnen gestudeerd, toen hy
bij de luchtvaartopleiding in Soesterberg
kwam. Hier was hy ingedeeld bij de jacht-
vliegtuig-afdeeling, de z.g. J. A. V. A. onder
bevel van kapitein van Weerden Poelman,
en ontwikkelde zich tot een piloot met een
voortreffelijke reputatie.
Zoo goed stond hy aangeschreven, dat
toen eenige jaren geleden op Soesterberg 'n
groote luchtvaartvertooning georganiseerd
werd, hy een van de twee reservemannen
was, die werden uitgenoodigd tot het maken
van bijzondere stunts, o.a. het toonen van
een met drie toestellen gelijktijdig verrich
te looping. Een ander bewijs voor de voor
treffelijke vliegcapaciteiten van den heer
Somer ligt in de volgende gebeurtenis.
De Fokkerfabrieken hebben twee z.g.n.
invliegers, de heeren Meinecke en van
Neyenhoff. Beiden hadden een nieuw jacht
vliegtuig, de D. 21 geprobeerd en hun op
merkingen daarover gemaakt, waarna den
heer A. R. Somer verzocht werd eveneens
met de D. 21 op te stijgen en zyn bevin
dingen te noteeren.
De heer Somer aanvaardde dit verzoek
en ontkwam daarbij ternauwernood aan 'n
ongeluk, aangezien hy slechts door een toe
val uit een vrille kon komen, die hy met
de D. 21 had gemaakt en waarin het toe
stel niet volkomen aan den piloot gehoor
zaamde. Toen hy weer was neergekomen
verklaarde Somer met een D. 21 nooit meer
te willen vliegen.
Hoe dit ook zy, uit de hierboven aange
haalde bijzonderheden blijkt wel, dat de
piloot Somer als vliegtuigbestuurder ovei
bekwaamheden beschikte, die hem boven de
middelmaat deden uitsteken, zoodat, voor
dat nadere bijzonderheden omtrent de oor
zaken van de ramp van gistermiddag ver
kregen zijn, wel kan worden aangenomen
dat zich hier bijzondere omstandigheden,
buiten controle van den piloot, moeten heb
ben voorgedaan.
Het verongelukte toestel.
De P. H. M. A. G. was een Waco, een
dubbeldekker, die plaats biedt aan vier per
sonen. Het toestel is het eigendom geweest
van den eveneens bij een vliegramp om het
leven gekomen heer van der Leeuw uit
Rotterdam.
Men vermoedt nu nadere inlichtingen
zullen uitwijzen of dit vermoeden juist is
dat het toestel verkocht was aan een
gegadigde, die, de goede kwaliteiten van
den heer Somer, den instructeur-vlieger van
de nationale luchtvaartschool te Eindho
ven, kennende hem heeft uitgenoodigd een
vlucht te maken met het toestel, teneinde
de vlieghoedanigheden te toonen.
Te dien einde zou dan de heer A. R. So
mer met zijn drie passagiers zijn opgeste
gen voor een vlucht van Parijs naar Ypen
burg.
De indrukken van Ypenburg.
Dat de ramp by Senlis, gelegen op een
afstand van circa 60 K.M. van Parijs, op het
vliegveld Ypenburg groote verslagenheid
heeft veroorzaakt, spreekt vanzelf.
Toen wij er gisteravond aankwamen,
waren aanwezig de heeren Reynders, Asjes
en Nuesink, onderscheidelyk gedelegeerd
commissaris van de exploitatie my. Ypen
burg, instructeur van de nationale lucht
vaartschool en administrateur van de ge
noemde exploitatie mij.
Voortdurend rinkelden telefoons op ver
schillende plaatsen en toch waren de heeren
zoo bereidwillig ons een en ander mede te
deelen.
Van den heer Nuesink vernamen wij, dat
de P. H. M. A. G. reeds enkele dagen op Le
Bourget stond. De heer Schmidt Crans, chef
instructeur van de N. L. S., had het toestel
op het Parysch vliegveld laten staan, daar
toe door een onbeteekenend motordefect ge
noodzaakt. Per trein was hy naar Holland
teruggekeerd. De N. L. S. had toen Maltha
naar Parijs gestuurd om de repaiatie te
verrichten en later was „Janus" Hoeven
hem nagereisd ter controle van de reparatie.
Maandag was de heer A. R. Somer, ver
gezeld van den sportvlieger, Tissot, naar
Parijs vertrokken, om het toestel met de
beide mecano's over te vliegen.
De machine was een lesmachine van de
nationale luchtvaartschool en door wijlen
den heer M. G. van der Leeuw aan deze
instelling geschonken.
Voorts deelde de neer Nuesink nog mede,
dat men zich omstreeks 5 uur op Ypenburg
ongerust begon te maken. De P.H.M.A.G.
Laat U niet kwellan
door rheumatiicha
1 pij nen, die U oud
maken vóór Uw tijd.
met den geneerkrach-
tigen Kloosterbalsem
die ze inel verdrijft.
dringt tot diep in de weelsels doorl
had er al moeten zyn. De lichten op het
veld waren ontstoken. Men belde toen
Waalhaven op en verzocht radiografische
inlichtingen. Het is bij vragen gebleven;
antwoord kwam er niet. De jobstyding kwam
om 6 uur binnen. De heer Mohr de Parijsche
vertegenwoordiger van de K. L. M deelde
toen telefonisch mede, dat de P.H.M.A.G.
gevallen was, dat 2 lijken geborgen waren
en geïdentificeerd waren, als zijnde de stof
felijke overblijfselen van Somer en Tissot
en dat de beide andere lijken niet te vinden
waren. Omstreeks 8 uur belde de heer
Mohr voor de tweede maal op. Hij bracht
toen het bericht, dat ook de beide andere
lijken gevonden waren.
De overblijfselen van de vier slachtoffers
zijn in een Chapelle Ardente te Senlis op
gebaard. Het bestuur van het vliegveld
Ypenburg heeft den heer Mohr verzocht
een spoedig trunsport van de lijken der
slachtoffers te bevorderen.
De heer Asjes heeft vervolgens nog en
kele mededeelingen gedaan. Somer, een
uiterst bekwaam piloot, trad na zyn Soester-
bergsche jaren in 1932 bij de N.L.S. op
Waalhaven in dienst. Al spoedig werd hij
aangesteld tot chef-instructeur op het vlieg
veld te Eindhoven. Sinds November van het
afgeloopen jaar was hij als instructeur op
het vliegveld IJpenburg werkzaam. Eiken
Zondag gaf hij nog in Eindhoven les.
De heer Somer was niet alleen bekend als
een voortreffelijk bestuurder, maar ook zeer
bemind wegens zijn prettige omgangsvor
men.
Hij was eerst twee jaar geleden gehuwd
en laat een vrouw en een baby van 3 maan
den achter. De heer Somer woonde te
Stompwijk.
De overige slachtoffers.
De werktuigkundige „Janus" Hoeven
heeft jarenlang, voor Fokker gewerkt, waar
hij zeer goed stond aangeschreven. Hij fun
geerde als „international man", d.w.z. dat
hij belast was met het monteeren van toe
stellen in het buitenland. Hij werkte o.a. in
Turkije, Polen, Zweden, Engeland en Frank
rijk en heeft veel gevlogen met ir. Grasé.
Een toestel, door „Janus" zooals hij in de
wandeling heette goedgekeurd, was goed.
Dat wist iedereen, aldus de heer Asjes.
Ongeveer 7 jaar werkte hij voor de Natio
nale luchtvaartschool, eerst op Waalhaven
en later op Ypenburg. Door zyn onderge
schikten werd hy op de handen gedragen.
De overledene was ongeveer 39 jaar oud,
gehuwd en vader van 2 dochters. Hij woon
de de laatste jaren in Rijswijk.
Jaap Maltha was ongehuwd en ongeveer
20 jaar oud. De heer Asjes kenschetste hem
als „een veelbelovend mecanicien, onze beste
motorexpert". Hij was naar Parijs gezonden
om de machine, welke omlaag stortte, lucht
waardig te maken.
Tenslotte sprak de heer Asjes nog over
den heer J. B. A. Tissot, een van zyn leer
lingen, die pas uit Indië was teruggekeerd,
waar hy in de cultures werkzaam was.
Evenals den bestuurder Somer was de heer
Tissot nog slechts korten tijd gehuwd.
Hy was nog niet gebreveteerd, maar had
al twee van de drie proeven met goed ge
volg afgelegd en vloog al solo. De heer
Asjes verwachtte zeer veel van dezen vlie
ger, die pas 2 maanden les had.
Tot zoover onze zeeslieden Op hen rustte
ook de taak de familieleden van de slacht
offers in kennis van de ramp te stellen
ONZE POSTVLUCHTEN.
De „Nachtegaal" (uitr.) is te Bandoeng
geland.
De „Rietvink" (uitr.) bereikte Jodhpoer
en de „Perkoetoet" (thuisr.) arriveerde te
Bagdad.
MERMOZ GEEERD.
Gouden medaille der Internationale
Luchtvaartfederatie toegekend.
De Algemeene Raad van de Internationale
Luchtvaart Federatie is gistermiddag bijeen
gekomen. Dertig luchtvaartvereenigingen
waren vertegenwoordigd. Gelyk bekend
hebben verschillende luchtvaartclubs be
sloten hun nationale candidaten voor de
gouden medaille der federatie terug te trek
ken ten gunste van Mermoz, aan wien deze
medaille voor 1936 als posthume eer werd
toegekend.
DE „EDELVALK" NAAR INDIE
VERTROKKEN.
Vanochtend om half acht is het K. L. M -
vliegtuig „Edelvalk" van Schiphol naar
Indië vertrokken.
Vier passagiers bevinden zich aan boord,
respectievelijk voor Bagdad, Karatsji en
twee passagiers voor Bangkok. Voor de tus-
schentrajecten hebben drie passagiers ge
boekt, n.1. Athene—Calcutta, Alexandrië—
Karatsji en Bagdad—Karatsji.
Het toestel heeft 153 K.G vracht, 346 K.G.
briefpost en 37 K.G. pakketpost mee
genomen.
VAN PARIJS NAAR TOKIO.
De vlieger Doret is vanochtend, verge
zeld van den radiotelegrafist Micheletti,
om 6 uur 3C naar Tokio vertrokken.
De eerste étappe gaat tot Brindisi (via
Nice, Corsica en Rome).
Van Brindisi zal het via Cairo, Bagdad,
Bassorah, Karaktsji, Rangoon en Hanoi
verder gaan. Het toestel is hetzelfde als
dat van Japy, de „Simoun", welke is uit
gerust me', een motor van 200 P.K.