a a m
X
u
11
1
X
Het groene oog van Baa-AI.
Éi,
9 fcji
si m ft
1 m
él
i th
w
I
Hf
mp
i
SI
|jj
§j§
S!
11
8
13
ÜS
1
u
Ij
k
1
88
m
8
i
1
18
fg
gg
1
1
1
§§g
'H
Jhvz iteiu&riek
Z)amuéciek
Mm
m m m
mm
w
m m m
JtAaakeuêciek
m m
4."M
i
m
m
l'
xxo xxx/xxxxxx 0 XXX/XXXX
XX 0XXX0
xxxxxxx
xxxxxx
m
de publicatie deze statistiek is aangevan
gen. Behalve aan een toeneming der%raag
naar staalproducten van buitenlandsche
2«Jde moet deze stijging van den afzet echter
ook toegeschreven worden aan het streven
van de verbruikers, om voorraden op te
doen. uit vrees, dat de arbeiders in de staal
industrie het voorbeeld van de stakers in de
automobielnijverheid zouden gaan volgen
jpe leiders der staalondernemingen zelf
schijnen de toekomst in dit opzicht Jntus-
schen niet al te donker in te zien. Dit blijkt
wel uit de plannen, welke zoowel bij de
Bethlehem Steel Corporation als bij de U.S.
Steel Corporation bestaan, tot uitbreiding
en moderniseering van het bedrijf. De
Bethlehem Steel zal voor dit doel 70 mil
lioen dollar besteden, de Steel Corporation
60 millioen dollar. De desbetreffende be
richten hebben niet alleen geleid tot een
krachtige koersstijging van de aandeelen der
betrokken ondernemingen, maar zij vorm
den zelfs het uitgangspunt voor een nieuwe
uitbarsting van willigte op de New York-
sch» beurs, toen de hervatting der bespre
kingen tusichen de regeering en de werk
gevers en -nemers de hoop opwekten, dat
het einde van het arbeidsconflict in zicht
was.
Behalve voor staal- en automobielwaar
den bestond er ook levendige belangstelling
voor spoorwegaandeelen. Hoewel er onder
de spoorwegen enkele zijn, die hun vervoer
door de staking in de automobielindustrie
hebben zien verminderen, waren de ont-
vangstcijfers over December en het geheele
jaar 1936 voor de meeste ondernemingen
aanmerkelijk hooger dan die over 1935. Zoo
zijn de bruto-ontvangsten van de Southern
Pacific over December ten opzichte van de
zelfde periode van 1935 met 8.47 millioen
dollar en 22.45 millioen dollar gestegen, ter-
wijl de netto-ontvangsten met 4.91 tot 6.96
millioen dollar toenamen. In het geheele
jaar 1936 stegen de bruto-ontvangsten met
49.97 tot 204.33 millioen dollar, de netto's
met 14.25 tot 34.08 millioen dollar.
De Illinois Central, die het vorige jaar nog
een tekort had van 9.03 millioen dollar,
toont over 1936 na betaling van haar vaste
lasten nog een klein saldo aan. Zeer fraai
waren ook de ontvangstcyferi der Delaware
Hudson, die dan ook een koerssprong
maakten van ruim 21/2 punt. De stemming
voor spoorwegaandeelen werd ook gur.stig
beïnvloed door het bericht, dat de regecring
overweegt, de spoorwegmUen vrij te stellen
van de belasting op de onverdeelde winsten,
teneinde deze in staat te stellen, hun In de
depressie-jaren zoo zeer verzwakte finan
cieels positie te versterken. Men heeft in
den laataten tijd weinig meer gehoord van
de plannen der Interstate Commerce Com-
mission, het officieee lichaam, dat toezicht
op het spoorwegbedrijf uitoefent, om door
een algeheele reorganisatie van het ver-
keerawezen aan de hand van nieuwe wette
lijke maatregelen het spoorwegsysteem in
zijn geheel weer op een gezonde basia te
brengen. Toch mag worden aangenomen,
dat de betere gang van zaken bij de meeste
spoorwegen de doorvoering van zulk een
reorganisatie, die gepaard zou moeten gaan
met een vereenvoudiging van de financiee'.e
structuur, zal vergemakkelijken. Binnenkort
zal men hierover dan ook vermoedelijk wel
meer vernemen.
Behalve de op de Amsterdamsche beurs
genoteerde obligatiën van Amerikaansche
spoorwegmljen hebben ook Fransche spoor-
wegobligatiën een prachtige koersverbete-
ring te zien gegeven. De oorzaak hiervan
was het bericht, dat December voor het
eerst sinds langen tijd een verbetering der
financieele resultaten voor de Fransche
spoorwegen heeft gebracht. Tot dusverre
had tegenover een voortdurende stijging der
uitgaven een sterke vermindering der In
komsten gestaan, zoodat de rekening reeds
sinds lang niet meer sluitend was.
Ondanks den iets gunstigeren gang van
zaken in de laatste maand des jaars zal
1936 dn ook vermoedelijk een tekort ver-
toonen van meer dan Frs. 800 millioen,
tegen een tekort van Frs. 400 millioen in het
voorafgaande jaar. Met inbegrip van de
kapitaallasten zal het tekort over 1936 ruim
Frs. 4500 millioen bedragen, terwijl voor
1937 met een verdere aanzwelling van dit
deficit rekening moet worden gehouden,
tenzij een sterke verhooging der tarieven
gepaard zou gaan met een toeneming van
het vervoer.
Een onlangs gepubliceerd rapport van de
Fransche Commissie van Financiën inzake
de begrooting der spoorwegen kwam tot de
conclusie, dat de tarieven met 70 zouden
moeten worden verhoogd, om de uitgaven
met de ontvangsten in evenwicht te bren
gen. Volgens het rapport zou alleen een al-
gemeene reorganisatie van het verkeers
wezen, waarbij een monopolie voor alle ver
keersmiddelen, met uitzondering van de
vrachtauto, zou moeten worden ingesteld,
werkelijk uitkomst kunnen brengen.
Voor de Fransche schatkist vormt de
moeiijke financieele toestand der spoor
wegen een ernstig probleem. Zij heeft de
verplichting op zich genomen, om een even
tueel tekort van het centrale fonds der
spoorwegen (waarin deze event. overschot
ten storten en voor event. tekorten putten),
zoodanig aan te vullen, dat rente en aflos
sing op de uitstaande spoorwegleeningen
kunnen worden voldaan. Aldus genieten de
Fransche spoorwegleeningen een indirecte
staatsgarantie. Af te wachten blijft, of de
Fransche schatkist niet een weg zal zoeken,
om aan deze zwaar drukkende verplichtin
gen te ontkomen.
Hier te lande belooft het door de regee
ring ingediende wetsontwerp inzake de
spoorwegreorganisatie voor de schatkist een
belangrijke verlichting van lasten met zich
mede te brengen, vooral nu de verdere da
ling van den rentevoet het mogelijk zal ma
ken, de conversie der spoorwegobligatiën in
staatsleeningen nog tot voordeeliger voor
waarden door te voeren dan die, welke oor
spronkelijk in het wetsontwerp waren
voorzien. De aanhoudend vaste stemming
op de beleggingsmarkt, welke de conversie
der spoorwegleeningen zelfs tot de nieuwe
voorwaarden aantrekkelijk maakt, heeft tot
een toeneming der vraag naar deze obliga
tiën geleid, waardoor de 3)4 pCt., de 4 pCt.
en de 4 y, pCt. soorten den paristand begin
nen te naderen, terwijl de 4 pCt. leeningen
1931, tweede uitgifte, waarvoor bijzondere
omwisselingspercentages gelden, tot eenige
percenten boven pari gestegen zijn.
Er bestond ook weder goede vraag naar
binnenlandsche obligatiën met lagen rente
voet, wegens de hoop op een verdere koers
stijging, wanneer de rentestand nog meer
mocht dalen. Ook voor pandbrieven legt het
publiek nog steeds belangstelling aan den
dag, hetgeen de hypotheekbanken in staat
stelt, in toenemende mate tot omwisseling
van pandbrieven in stukken met lageren
rentevoet over te gaan. Uit het koersver
loop van de oude Nederlandsche en Ned.-
Indische staatsleeningen kunnen gunstige
conclusies worden getrokken voor het resul
taat der nieuwe Indische staatsleening,
waarop de inschrijving Maandag a.s. open
staat. Voor zoover de houders van de oude
obligatiën niet van hun conversie-recht ge
bruik maken, zal het restant der leening ge
makkelijk door de vrije inschrijvingen kun
nen worden opgenomen.
De Amsterdamsche aandeelenmarkt heeft
eenerzijds onder den invloed gestaan van
het prijsverloop op de productenmarkten,
anderzijds onder dien van de wisselende
stemming der New-Yorksche beurs, zoodat
de koersen ook hier vrij scherp hebben ge
fluctueerd. Dat men hier thans nog meer
dan gewoonlijk naar Amerika ziet, is daar
aan toe te schrijven, dat de verdere ontwik
keling van de rubbermarkt In sterke mie
afhankelijk is van de vraag, of het arbeids
conflict in de Amerikaansche automobiel
industrie al dan niet spoedig zal worden op
gelost. De sluiting van een aantal fabrieken
heeft reeds tot een inkrimping van de vraag
naar rubber geleid, en dit heeft zich weer
spiegeld in een reactie van de rubberprijs
tot 10 1/16 d., nadat tijdens de jongste hausse
tijdelijk een noteering van circa 11 d. was
bereikt.
De toenemende kans op een spoedig einde
van de staking heeft weliswaar tot eenig
herstel van den rubberprijs geleid, maar
toch leggen de koopers meer terughouding
aan den dag, mede met het oog op even-
tueele beslissingen van een Dinsdag a.s. te
houden vergadering van het Internationale
Rubber Comité, waar zal worden beraad
slaagd over de situatie, die wegens het ge
brek aan direct beschikbare rubber op de
rubbermarkt is ontstaan. Vermoedelijk zal
men wel niet veel anders kunnen doen dan
reeds gedaan is, n.1. het oefenen van pressie
op de producenten, om hun rubber zoo spoe
dig mogelijk ter verscheping te brengen. De
omvang dezer verschepingen wordt echter
r.odzakelijkerwijze binnen beperkte gren
zen gehouden door het bestaande gebrek aan
scheepsruimte, terwijl voorts een deel van
de te verschepen rubber niet op de markt
komt, maar direct naar de consumenten
gaat, die ze reeds vroeger, op latere leve
ring, hebben gekocht. Door een vergrooting
der productie in het tweede kwartaal of in
het tweede halfjaar zou ook niet voorzien
kunnen worden in het tekort aan „loco"-rub-
ber, maar een dergelijk besluit van het in
ternationale Comité zou vermoedelijk toch
wel tot een reactie van den rubberprijs lei
den.
Men mag echter aannemen, dat ook bij
een wat lageren rubberprijs de financieele
resultaten van de Ned.-Ir.dische rubbermast-
schappijen nog zeer gunstig zullen zijn. Met
welk een belangrijke winstmarge deze on
dernemingen thans werken, is wel gebleken
uit het reeds dezer dagen verschenen voor-
loopige jaarverslag der Bandar Rubber Mij.
over 1936. Bij een kostprijs van ruim 13 cent
f.o.b. Indië bedroeg de gemiddelde verkoop
prijs in dat jaar ruim 24 'A cent. Van oogst
1937 is nog slechts circa een vijfde deel
vooruit verkocht, tot dooreen ruim 38 cent
per 1/2 K.G., zoodat men voor het restant
kan profiteeren van een eventueele verdire
prijs verhooging, maar hiervoor tegelijkertijd
ook de kwade kansen van een prijsdaling
loopt. Het zou echter al heel vreemd moe
ten loopen, als het dividend over het nieu
we jaar niet vele keeren grooter zou wor
den dan dat over 1936, dat nog slechts 5 pCt.
bedraagt. De beurs heeft de goede vooruit
zichten door een verdere krachtige koers
stijging der aandeelen verdisconteerd. Voor
de overige rubberwaarden was de stemming
echter meerendeels weifelend, terwijl de
handel is ingekrompen.
Daarentegen trokken tabsksaandeelen
meer kooplust, in verband met de nadering
van de voorjaarsinschrijvingen. De hoeveel
heid product, dat op de markt zal komen,
schijnt zeer bevredigend te zullen zijn en
ok de kwaliteit van den nieuwen oogst moet
goed zijn uitgevallen. Naar verluidt, zou
vooral de tabak van de Senembah bijzonder
mooi zijn en de aandeelen van deze Mij. zijn
dan ook het meest in koers gestegen. In
suikeraandeelen is niet veel omgegaan en
de koersen zijn teruggeloopen. Nieuwe groo-
te afdoeningen van de Nivas werden niet
gemeld; de oude oogst is trouwens vrijwel
verkocht en met verkoopen uit den nieu
wen oogst op latere levering schijnt men
geen haast te maken.
Aandeelen Koninklijke Petroleum zijn na
een tijdelijke inzinking weer in koers opge-
loopen, waarbij geruchten de rondte deden,
volgens welke de Koninklijke, na een mat
obligatiehouders te treffen regeling in de
kwestie der goudclausule toch tot de uitga
te van bonus-aandeelen zou overgaan.
Slechts het eerste deel van1d®je.ge?'uf^
schijnt een grond van waarheid te hebben.
Een bonus-uitgifte wordt volgens vanDe-
voegde zijde verstrekte inlichtingen, echt r
niet overwogen. In een weekbericht van de
Rotterdamsche Bankver. is er trouwens de-
dagen ook op gewezen, dat de Kontak
zer
ljjke en de Shell niet steeds gelijktijdig tot
wijziging van haar kapitaalsstructuur door
uitreiking van gratis-aandeelen of uitgifte
a pari hebben besloten. Op zijn hoogst zou
men met een kleine bonus of met de uitgif
te van aandeelen a pari rekening kunnen
houden.
Van industrieele fondsen waren de meeste
incourante soorten, die den laatsten tijd op
den voorgrond waren getreden, wat la "ei.
Ook Philips liepen tijdelijk In koers terug.
Unilever-aandeelen werden gunstig bein*
vloed door de uitbreiding van de belangen
van het concern in de Ver. Staten.
Hieronder volgt een overzicht van het
koersverloop:
31/ pct. 's-Gravenhage 99 7/16, 100;
3% pCt. Gelderland 99 5/8, 100;
3% pCt. Prov, Utrecht 100, 100 M;
3 pCt. Amsterd. Hyp. Bk. 95, 97;
4 pCt. Mij. voor Hyp. Credte 93 15/16, 97;
3% pCt. Friesch-Gron. Hyp. Bk. 99, 99!'-;
U.S. Steel Corp. 61 5/8, 63 1/8, 62 1/16,
04 3/4;
Bethlehem Steel 57 5/16, 581/4, 56 3/4,
57 15/16;
Philips 319, 321, 310, 320;
Unilever 172 3/4, 188 8/4, 171;
Ned. Scheepsbouw 100, 96 1/8, 96)4;
De Schelde 74^, 75 >4, 70 1/4, 74;
Papierfabr. van Gelder 119, 1191/8, 115,
1161/8;
Amsterdam-Rubber 310, 298 309 7/8;
Bandar-Rubber 229 3/4, 222, 248, 246;
Indische Rubber 202, 193, 202;
Serbadjadi 173, 162, 172, 17014;
Deli Batavia 258, 269)4;
Deli Mij. 325, 330, 326)4;
Senembah 303, 320;
Handelsver. „Amsterdam" 496, 500, 486;
Javasche Cultuur 249, 234, 239)4;
Kon. Petroleum 408, 402, 412 1/4, 410 3/4.
Onze Derde Jenuari-Opgnve.
Een lettergreep-puzzle.
De 16 door ons bedoelde woorden waren
de volgende:
1. Finland
2. recenseeren
3. eendekker
4. D e 1 f z ij 1
5. e f f i g i e
6. rachitis
7. influenza
8. k a k e t oe
9. vanielje
IC. animato
11. naumachie
12. elaboratie
13. Echternach
14. D a 1 f s e n
15. E i s 1 e b e n
16. nuntius
waarna men op de eerste rij leest:
„FREDERIK VAN EEDEN"
en op de zevende rij:
„DE KLEINE JOHANNES".
zeker één der meest bekende werken van
den schrijver.
Onze Nieuwe Opgave. (No. 4 der Ja-
nuari-serie).
Een moeilijke deeling.
Van de volgende deeling, waarbij de
deeler uit zes en het quotiënt uit vier cij
fers bestaat, zijn alleen de cijfers 0 gege
ven. (Dealer en quotiënt bevatten samen
de cijfers van 0 tot en met 9)
22. 27—22
23.
24.
22—17
17—12
XXXXX 0 X
xxo XXX
XXXX 0 XX
XXXX 0 XX
Gevraagd deze deeling geheel in cijfers
in te zenden.
Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig
mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 29
Januari 12 uur aan den Puzzle-Redacteur
van de Alkmaarsche Courant.
Aan de Dammers!
In onze vorige rubriek gaven wij ter
oplossing probleem 1472.
Stand.
Zw. 10 sch. op: 7, 13, 17, 18 21, 22, 25,
30, 35, 37.
W. 9 sch. op: 29, 31, 33, 36, 39, 40. 42,
44, 50.
Oplossing.
1. 33—28 1. 22 24
2. 42—38 2. 37 26
3. 36—31 3. 26 37
4. 33—52 4. 37 28
5 3934 5. 3C 39
6. 44 2 6. 35-: 44
7. 2 16!
Partijgedeelte.
De volgende partijstand had verder het
volgende interessante verloop:
1 Ui wM
r m m m
23, 25.
W. 11 sch. op:
22, 27, 32/35
45,
48.
1.
33—29
23—28!
2.
32 12
8 28
3.
45—40
21 32
4.
38 27
14—20
5.
29—23
28—32
6.
27 38
19 28
7.
35—30
13—19
8.
43—39?
16—21
9.
38—32
28 :37
10.
42 31
19—23
11.
40—35
23—28
12.
48—43
3—8
13.
43—38
8—12
14.
39—33
28 39
15.
34 :43
25 34
16.
3832
20—24
17.
32—28
24—29
18.
28—22
21—26
19.
31—27
29-33-
20.
22—18
12 23
21.
35—30
34:25
21,
43,
25. 43—39
23—28
28—32
33—38
3842
26. 12—8
Opgegeven door wit.
In den volgenden stand:
Zw. 9 sch. op: 3, 9, 12, 13, 16, 17, 19,
24 29
W. 10 sch. op: 21, 25, 26, 27, 28, 31, 35,
36, 40, 45.
was zwart aan zet en speelde 38. Wit
40—34. Zw. 2C 40. Wit 35 44. Nu had
zwart 2429 moeten spelen, maar hy zette
914. Wit 44—40. Zw. 24—2». Wit 40—
35? (Hier had wit 4034 moeten zetten).
Na 40—35 volgde 19—24. Wit 4540.
Zwart 1319. Wit 4034? (Wit had door
35—30, 28—22, 21—17, 26—21 en 31 2
remise kunnen maken). Zw. 29 40. Wit
33 44. Zwart 2429 (weer een fout. Wit
laat nu volgen 2822, 2117, 2621 enz.)
Beide partijen kiegen om de beurt een
kans, doch waren niet altijd op zijn
scheipst.
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 1473 van C. Janneman te
Rotterdam.
Zw. 10 sch. op: 2, 6, 8, 9, 10, 13, 18, 19,
24, 30.
W. 10 sch. op: 16, 21, 22, 32, 33, 38, 39,
42, 44, 48.
In onze volgende rubriek geven wij de
op.ossing.
Redacteur: J. H. GO CD
Va: Brakelstraat 25, Utrecht.
PROBLEEM No. 3.
J. J. RIETVELD, Kesteren.
„Els Escacs a Catalonya" Sept./Oct. 1936.
iM ui p
Wit begint en geeft mat in twee zetten.
Hieronder volgt een interessante partij
uit het tournooi te Hastiags:
Wit: Zwart:
FEICJIN. R. FINE.
1. d2d4 Pg8—f6
2. c2 -c4 e7e6
3. 'blc3 Rf8b4
4. Ddl— -c2 d7d5
5. a2a3 Rb4Xc3f
6. Jc2Xc3
Ook 6. b2Xcd komt hier in aanmerking.
6Pf8e4
7. Dc3c2 Pb8 c6
8. e2—e3 e6—«5
Lijkt zeer gevaarlijk, immers na 9. c4X
d5 staan de beide zwarte paarden aange
vallen en op 9Dd8Xd5 volgt 10.
Rfl—c4, maar dit is alles hypermoderne
theorie, die in Rusland is onderzocht. Men
lette nu eens op, welke halsbrekende toe
ren beide spelers ondernemen. Het is een
wandelen langs afgronden, die nog niat
alle gepeild zijn.
9. c4Xd5 Dd8Xd5
10. Rflc4
Vanzelfsprekend
10Dd5—a5f
De voorloopige redding
11. b2—b4 Pc6Xb4
12. Dc2Xe4 Pb4—c2f
13. Kei c2 Da5elf
14. Ke2—f3 Pc2X«l
15. Rel—b2
Dit is veel beter dan 15. De4Xe5f,
waarop Zwart Rc8—e6 zou antwoorden,
waarna hy na de korte rokkade een doo-
delijken aanval had gekregen.
15. Rc8eö
16. d4d5
Vermoedelijk wel de sterkste voortzet
ting.
16. 1 00—0
17. d5Xe6 f7Xe6
Nu heeft Zwart de open f-baan en
wordt het punt f2 gevaarlijk zwak.
Stand na 17f7Xc6.
i g h
18. Kf3g4??
Hier mist Wit de sterkste voortzetting.
Verschillende voortzettingen staan Wit op
het oogen'blik ten dienste, 0. m. 18. Kf3
g3, Rc4Xe6t, doch niet Rb2Xe5, omdat
Zwart dan met tempowinst Th8—f81 kan
spelen.
18. DelXf2
19. Rb2Xal?
Opnieuw minder goed. Dit zwarte paard
doet voorloopig geen kwaad. Daarom had
Wit Rb2Xe5 moeten spelen. Hij had dan
enkele tegendreigingen in het leven ge
roepen.
19. h7h5f!
N komt de slotacte:
20. Kg4h3 g7g5
21. Rc4Xe6f Kc8—b8
22. Pgl—f3 g5—g4f
23. Re6Xg4 h5Xg4t
24. Kh3Xg4 Df2Xg2
25. Kg4—f5 Th8—h5f
26. Kf5—f6 Dd8—f8t
27. Kf6—e6 Dg2—g8|
Opgegeven.
In het tijdschrift van den K. N. S. B.
December 1936 vonden wij o.m. het vol
gende eindspel van den heer A. J. Wy-
nans te 's-Gravenhage.
a b c d e 1 g h
Wit speelt en wint.
De winstgang is wel aardig en moeilijk
is dit eindspel niet.
Oplossing van probleem no. 1. b2b4.
Gaspedalen zijn gewillig! Maar
als uw autosnelheid verdubbelt
wordt uw remweg (afstand, noodig
om te stoppen) 2x2 4
maal zoo groot!
99. Op het politiebureau sprak dokter
Bergman hem aanstonds aan. Maar de
Amerikaan werd hoe langer hoe boozer.
Hoor eens hier, zei hij, ik kijk nooit zo
erg precies als ik kans zie er wat geld
mee te verdienen, maar ik heb nog nooit
iemand naar het leven gestaan.
100. Hij vertelde verder dat hij wel een
kreet had gehoord, maar men had niets
kunnen ontdekken. Hassan had intusschen
echter ook niet stil gezeten. Hy had de
geheele oever afgezocht en eindelijk een
soort van vlot gevonden.