a a m X u 11 1 X Het groene oog van Baa-AI. Éi, 9 fcji si m ft 1 m él i th w I Hf mp i SI |jj §j§ S! 11 8 13 ÜS 1 u Ij k 1 88 m 8 i 1 18 fg gg 1 1 1 §§g 'H Jhvz iteiu&riek Z)amuéciek Mm m m m mm w m m m JtAaakeuêciek m m 4."M i m m l' xxo xxx/xxxxxx 0 XXX/XXXX XX 0XXX0 xxxxxxx xxxxxx m de publicatie deze statistiek is aangevan gen. Behalve aan een toeneming der%raag naar staalproducten van buitenlandsche 2«Jde moet deze stijging van den afzet echter ook toegeschreven worden aan het streven van de verbruikers, om voorraden op te doen. uit vrees, dat de arbeiders in de staal industrie het voorbeeld van de stakers in de automobielnijverheid zouden gaan volgen jpe leiders der staalondernemingen zelf schijnen de toekomst in dit opzicht Jntus- schen niet al te donker in te zien. Dit blijkt wel uit de plannen, welke zoowel bij de Bethlehem Steel Corporation als bij de U.S. Steel Corporation bestaan, tot uitbreiding en moderniseering van het bedrijf. De Bethlehem Steel zal voor dit doel 70 mil lioen dollar besteden, de Steel Corporation 60 millioen dollar. De desbetreffende be richten hebben niet alleen geleid tot een krachtige koersstijging van de aandeelen der betrokken ondernemingen, maar zij vorm den zelfs het uitgangspunt voor een nieuwe uitbarsting van willigte op de New York- sch» beurs, toen de hervatting der bespre kingen tusichen de regeering en de werk gevers en -nemers de hoop opwekten, dat het einde van het arbeidsconflict in zicht was. Behalve voor staal- en automobielwaar den bestond er ook levendige belangstelling voor spoorwegaandeelen. Hoewel er onder de spoorwegen enkele zijn, die hun vervoer door de staking in de automobielindustrie hebben zien verminderen, waren de ont- vangstcijfers over December en het geheele jaar 1936 voor de meeste ondernemingen aanmerkelijk hooger dan die over 1935. Zoo zijn de bruto-ontvangsten van de Southern Pacific over December ten opzichte van de zelfde periode van 1935 met 8.47 millioen dollar en 22.45 millioen dollar gestegen, ter- wijl de netto-ontvangsten met 4.91 tot 6.96 millioen dollar toenamen. In het geheele jaar 1936 stegen de bruto-ontvangsten met 49.97 tot 204.33 millioen dollar, de netto's met 14.25 tot 34.08 millioen dollar. De Illinois Central, die het vorige jaar nog een tekort had van 9.03 millioen dollar, toont over 1936 na betaling van haar vaste lasten nog een klein saldo aan. Zeer fraai waren ook de ontvangstcyferi der Delaware Hudson, die dan ook een koerssprong maakten van ruim 21/2 punt. De stemming voor spoorwegaandeelen werd ook gur.stig beïnvloed door het bericht, dat de regecring overweegt, de spoorwegmUen vrij te stellen van de belasting op de onverdeelde winsten, teneinde deze in staat te stellen, hun In de depressie-jaren zoo zeer verzwakte finan cieels positie te versterken. Men heeft in den laataten tijd weinig meer gehoord van de plannen der Interstate Commerce Com- mission, het officieee lichaam, dat toezicht op het spoorwegbedrijf uitoefent, om door een algeheele reorganisatie van het ver- keerawezen aan de hand van nieuwe wette lijke maatregelen het spoorwegsysteem in zijn geheel weer op een gezonde basia te brengen. Toch mag worden aangenomen, dat de betere gang van zaken bij de meeste spoorwegen de doorvoering van zulk een reorganisatie, die gepaard zou moeten gaan met een vereenvoudiging van de financiee'.e structuur, zal vergemakkelijken. Binnenkort zal men hierover dan ook vermoedelijk wel meer vernemen. Behalve de op de Amsterdamsche beurs genoteerde obligatiën van Amerikaansche spoorwegmljen hebben ook Fransche spoor- wegobligatiën een prachtige koersverbete- ring te zien gegeven. De oorzaak hiervan was het bericht, dat December voor het eerst sinds langen tijd een verbetering der financieele resultaten voor de Fransche spoorwegen heeft gebracht. Tot dusverre had tegenover een voortdurende stijging der uitgaven een sterke vermindering der In komsten gestaan, zoodat de rekening reeds sinds lang niet meer sluitend was. Ondanks den iets gunstigeren gang van zaken in de laatste maand des jaars zal 1936 dn ook vermoedelijk een tekort ver- toonen van meer dan Frs. 800 millioen, tegen een tekort van Frs. 400 millioen in het voorafgaande jaar. Met inbegrip van de kapitaallasten zal het tekort over 1936 ruim Frs. 4500 millioen bedragen, terwijl voor 1937 met een verdere aanzwelling van dit deficit rekening moet worden gehouden, tenzij een sterke verhooging der tarieven gepaard zou gaan met een toeneming van het vervoer. Een onlangs gepubliceerd rapport van de Fransche Commissie van Financiën inzake de begrooting der spoorwegen kwam tot de conclusie, dat de tarieven met 70 zouden moeten worden verhoogd, om de uitgaven met de ontvangsten in evenwicht te bren gen. Volgens het rapport zou alleen een al- gemeene reorganisatie van het verkeers wezen, waarbij een monopolie voor alle ver keersmiddelen, met uitzondering van de vrachtauto, zou moeten worden ingesteld, werkelijk uitkomst kunnen brengen. Voor de Fransche schatkist vormt de moeiijke financieele toestand der spoor wegen een ernstig probleem. Zij heeft de verplichting op zich genomen, om een even tueel tekort van het centrale fonds der spoorwegen (waarin deze event. overschot ten storten en voor event. tekorten putten), zoodanig aan te vullen, dat rente en aflos sing op de uitstaande spoorwegleeningen kunnen worden voldaan. Aldus genieten de Fransche spoorwegleeningen een indirecte staatsgarantie. Af te wachten blijft, of de Fransche schatkist niet een weg zal zoeken, om aan deze zwaar drukkende verplichtin gen te ontkomen. Hier te lande belooft het door de regee ring ingediende wetsontwerp inzake de spoorwegreorganisatie voor de schatkist een belangrijke verlichting van lasten met zich mede te brengen, vooral nu de verdere da ling van den rentevoet het mogelijk zal ma ken, de conversie der spoorwegobligatiën in staatsleeningen nog tot voordeeliger voor waarden door te voeren dan die, welke oor spronkelijk in het wetsontwerp waren voorzien. De aanhoudend vaste stemming op de beleggingsmarkt, welke de conversie der spoorwegleeningen zelfs tot de nieuwe voorwaarden aantrekkelijk maakt, heeft tot een toeneming der vraag naar deze obliga tiën geleid, waardoor de 3)4 pCt., de 4 pCt. en de 4 y, pCt. soorten den paristand begin nen te naderen, terwijl de 4 pCt. leeningen 1931, tweede uitgifte, waarvoor bijzondere omwisselingspercentages gelden, tot eenige percenten boven pari gestegen zijn. Er bestond ook weder goede vraag naar binnenlandsche obligatiën met lagen rente voet, wegens de hoop op een verdere koers stijging, wanneer de rentestand nog meer mocht dalen. Ook voor pandbrieven legt het publiek nog steeds belangstelling aan den dag, hetgeen de hypotheekbanken in staat stelt, in toenemende mate tot omwisseling van pandbrieven in stukken met lageren rentevoet over te gaan. Uit het koersver loop van de oude Nederlandsche en Ned.- Indische staatsleeningen kunnen gunstige conclusies worden getrokken voor het resul taat der nieuwe Indische staatsleening, waarop de inschrijving Maandag a.s. open staat. Voor zoover de houders van de oude obligatiën niet van hun conversie-recht ge bruik maken, zal het restant der leening ge makkelijk door de vrije inschrijvingen kun nen worden opgenomen. De Amsterdamsche aandeelenmarkt heeft eenerzijds onder den invloed gestaan van het prijsverloop op de productenmarkten, anderzijds onder dien van de wisselende stemming der New-Yorksche beurs, zoodat de koersen ook hier vrij scherp hebben ge fluctueerd. Dat men hier thans nog meer dan gewoonlijk naar Amerika ziet, is daar aan toe te schrijven, dat de verdere ontwik keling van de rubbermarkt In sterke mie afhankelijk is van de vraag, of het arbeids conflict in de Amerikaansche automobiel industrie al dan niet spoedig zal worden op gelost. De sluiting van een aantal fabrieken heeft reeds tot een inkrimping van de vraag naar rubber geleid, en dit heeft zich weer spiegeld in een reactie van de rubberprijs tot 10 1/16 d., nadat tijdens de jongste hausse tijdelijk een noteering van circa 11 d. was bereikt. De toenemende kans op een spoedig einde van de staking heeft weliswaar tot eenig herstel van den rubberprijs geleid, maar toch leggen de koopers meer terughouding aan den dag, mede met het oog op even- tueele beslissingen van een Dinsdag a.s. te houden vergadering van het Internationale Rubber Comité, waar zal worden beraad slaagd over de situatie, die wegens het ge brek aan direct beschikbare rubber op de rubbermarkt is ontstaan. Vermoedelijk zal men wel niet veel anders kunnen doen dan reeds gedaan is, n.1. het oefenen van pressie op de producenten, om hun rubber zoo spoe dig mogelijk ter verscheping te brengen. De omvang dezer verschepingen wordt echter r.odzakelijkerwijze binnen beperkte gren zen gehouden door het bestaande gebrek aan scheepsruimte, terwijl voorts een deel van de te verschepen rubber niet op de markt komt, maar direct naar de consumenten gaat, die ze reeds vroeger, op latere leve ring, hebben gekocht. Door een vergrooting der productie in het tweede kwartaal of in het tweede halfjaar zou ook niet voorzien kunnen worden in het tekort aan „loco"-rub- ber, maar een dergelijk besluit van het in ternationale Comité zou vermoedelijk toch wel tot een reactie van den rubberprijs lei den. Men mag echter aannemen, dat ook bij een wat lageren rubberprijs de financieele resultaten van de Ned.-Ir.dische rubbermast- schappijen nog zeer gunstig zullen zijn. Met welk een belangrijke winstmarge deze on dernemingen thans werken, is wel gebleken uit het reeds dezer dagen verschenen voor- loopige jaarverslag der Bandar Rubber Mij. over 1936. Bij een kostprijs van ruim 13 cent f.o.b. Indië bedroeg de gemiddelde verkoop prijs in dat jaar ruim 24 'A cent. Van oogst 1937 is nog slechts circa een vijfde deel vooruit verkocht, tot dooreen ruim 38 cent per 1/2 K.G., zoodat men voor het restant kan profiteeren van een eventueele verdire prijs verhooging, maar hiervoor tegelijkertijd ook de kwade kansen van een prijsdaling loopt. Het zou echter al heel vreemd moe ten loopen, als het dividend over het nieu we jaar niet vele keeren grooter zou wor den dan dat over 1936, dat nog slechts 5 pCt. bedraagt. De beurs heeft de goede vooruit zichten door een verdere krachtige koers stijging der aandeelen verdisconteerd. Voor de overige rubberwaarden was de stemming echter meerendeels weifelend, terwijl de handel is ingekrompen. Daarentegen trokken tabsksaandeelen meer kooplust, in verband met de nadering van de voorjaarsinschrijvingen. De hoeveel heid product, dat op de markt zal komen, schijnt zeer bevredigend te zullen zijn en ok de kwaliteit van den nieuwen oogst moet goed zijn uitgevallen. Naar verluidt, zou vooral de tabak van de Senembah bijzonder mooi zijn en de aandeelen van deze Mij. zijn dan ook het meest in koers gestegen. In suikeraandeelen is niet veel omgegaan en de koersen zijn teruggeloopen. Nieuwe groo- te afdoeningen van de Nivas werden niet gemeld; de oude oogst is trouwens vrijwel verkocht en met verkoopen uit den nieu wen oogst op latere levering schijnt men geen haast te maken. Aandeelen Koninklijke Petroleum zijn na een tijdelijke inzinking weer in koers opge- loopen, waarbij geruchten de rondte deden, volgens welke de Koninklijke, na een mat obligatiehouders te treffen regeling in de kwestie der goudclausule toch tot de uitga te van bonus-aandeelen zou overgaan. Slechts het eerste deel van1d®je.ge?'uf^ schijnt een grond van waarheid te hebben. Een bonus-uitgifte wordt volgens vanDe- voegde zijde verstrekte inlichtingen, echt r niet overwogen. In een weekbericht van de Rotterdamsche Bankver. is er trouwens de- dagen ook op gewezen, dat de Kontak zer ljjke en de Shell niet steeds gelijktijdig tot wijziging van haar kapitaalsstructuur door uitreiking van gratis-aandeelen of uitgifte a pari hebben besloten. Op zijn hoogst zou men met een kleine bonus of met de uitgif te van aandeelen a pari rekening kunnen houden. Van industrieele fondsen waren de meeste incourante soorten, die den laatsten tijd op den voorgrond waren getreden, wat la "ei. Ook Philips liepen tijdelijk In koers terug. Unilever-aandeelen werden gunstig bein* vloed door de uitbreiding van de belangen van het concern in de Ver. Staten. Hieronder volgt een overzicht van het koersverloop: 31/ pct. 's-Gravenhage 99 7/16, 100; 3% pCt. Gelderland 99 5/8, 100; 3% pCt. Prov, Utrecht 100, 100 M; 3 pCt. Amsterd. Hyp. Bk. 95, 97; 4 pCt. Mij. voor Hyp. Credte 93 15/16, 97; 3% pCt. Friesch-Gron. Hyp. Bk. 99, 99!'-; U.S. Steel Corp. 61 5/8, 63 1/8, 62 1/16, 04 3/4; Bethlehem Steel 57 5/16, 581/4, 56 3/4, 57 15/16; Philips 319, 321, 310, 320; Unilever 172 3/4, 188 8/4, 171; Ned. Scheepsbouw 100, 96 1/8, 96)4; De Schelde 74^, 75 >4, 70 1/4, 74; Papierfabr. van Gelder 119, 1191/8, 115, 1161/8; Amsterdam-Rubber 310, 298 309 7/8; Bandar-Rubber 229 3/4, 222, 248, 246; Indische Rubber 202, 193, 202; Serbadjadi 173, 162, 172, 17014; Deli Batavia 258, 269)4; Deli Mij. 325, 330, 326)4; Senembah 303, 320; Handelsver. „Amsterdam" 496, 500, 486; Javasche Cultuur 249, 234, 239)4; Kon. Petroleum 408, 402, 412 1/4, 410 3/4. Onze Derde Jenuari-Opgnve. Een lettergreep-puzzle. De 16 door ons bedoelde woorden waren de volgende: 1. Finland 2. recenseeren 3. eendekker 4. D e 1 f z ij 1 5. e f f i g i e 6. rachitis 7. influenza 8. k a k e t oe 9. vanielje IC. animato 11. naumachie 12. elaboratie 13. Echternach 14. D a 1 f s e n 15. E i s 1 e b e n 16. nuntius waarna men op de eerste rij leest: „FREDERIK VAN EEDEN" en op de zevende rij: „DE KLEINE JOHANNES". zeker één der meest bekende werken van den schrijver. Onze Nieuwe Opgave. (No. 4 der Ja- nuari-serie). Een moeilijke deeling. Van de volgende deeling, waarbij de deeler uit zes en het quotiënt uit vier cij fers bestaat, zijn alleen de cijfers 0 gege ven. (Dealer en quotiënt bevatten samen de cijfers van 0 tot en met 9) 22. 27—22 23. 24. 22—17 17—12 XXXXX 0 X xxo XXX XXXX 0 XX XXXX 0 XX Gevraagd deze deeling geheel in cijfers in te zenden. Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 29 Januari 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Aan de Dammers! In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probleem 1472. Stand. Zw. 10 sch. op: 7, 13, 17, 18 21, 22, 25, 30, 35, 37. W. 9 sch. op: 29, 31, 33, 36, 39, 40. 42, 44, 50. Oplossing. 1. 33—28 1. 22 24 2. 42—38 2. 37 26 3. 36—31 3. 26 37 4. 33—52 4. 37 28 5 3934 5. 3C 39 6. 44 2 6. 35-: 44 7. 2 16! Partijgedeelte. De volgende partijstand had verder het volgende interessante verloop: 1 Ui wM r m m m 23, 25. W. 11 sch. op: 22, 27, 32/35 45, 48. 1. 33—29 23—28! 2. 32 12 8 28 3. 45—40 21 32 4. 38 27 14—20 5. 29—23 28—32 6. 27 38 19 28 7. 35—30 13—19 8. 43—39? 16—21 9. 38—32 28 :37 10. 42 31 19—23 11. 40—35 23—28 12. 48—43 3—8 13. 43—38 8—12 14. 39—33 28 39 15. 34 :43 25 34 16. 3832 20—24 17. 32—28 24—29 18. 28—22 21—26 19. 31—27 29-33- 20. 22—18 12 23 21. 35—30 34:25 21, 43, 25. 43—39 23—28 28—32 33—38 3842 26. 12—8 Opgegeven door wit. In den volgenden stand: Zw. 9 sch. op: 3, 9, 12, 13, 16, 17, 19, 24 29 W. 10 sch. op: 21, 25, 26, 27, 28, 31, 35, 36, 40, 45. was zwart aan zet en speelde 38. Wit 40—34. Zw. 2C 40. Wit 35 44. Nu had zwart 2429 moeten spelen, maar hy zette 914. Wit 44—40. Zw. 24—2». Wit 40— 35? (Hier had wit 4034 moeten zetten). Na 40—35 volgde 19—24. Wit 4540. Zwart 1319. Wit 4034? (Wit had door 35—30, 28—22, 21—17, 26—21 en 31 2 remise kunnen maken). Zw. 29 40. Wit 33 44. Zwart 2429 (weer een fout. Wit laat nu volgen 2822, 2117, 2621 enz.) Beide partijen kiegen om de beurt een kans, doch waren niet altijd op zijn scheipst. Ter oplossing voor deze week: Probleem 1473 van C. Janneman te Rotterdam. Zw. 10 sch. op: 2, 6, 8, 9, 10, 13, 18, 19, 24, 30. W. 10 sch. op: 16, 21, 22, 32, 33, 38, 39, 42, 44, 48. In onze volgende rubriek geven wij de op.ossing. Redacteur: J. H. GO CD Va: Brakelstraat 25, Utrecht. PROBLEEM No. 3. J. J. RIETVELD, Kesteren. „Els Escacs a Catalonya" Sept./Oct. 1936. iM ui p Wit begint en geeft mat in twee zetten. Hieronder volgt een interessante partij uit het tournooi te Hastiags: Wit: Zwart: FEICJIN. R. FINE. 1. d2d4 Pg8—f6 2. c2 -c4 e7e6 3. 'blc3 Rf8b4 4. Ddl— -c2 d7d5 5. a2a3 Rb4Xc3f 6. Jc2Xc3 Ook 6. b2Xcd komt hier in aanmerking. 6Pf8e4 7. Dc3c2 Pb8 c6 8. e2—e3 e6—«5 Lijkt zeer gevaarlijk, immers na 9. c4X d5 staan de beide zwarte paarden aange vallen en op 9Dd8Xd5 volgt 10. Rfl—c4, maar dit is alles hypermoderne theorie, die in Rusland is onderzocht. Men lette nu eens op, welke halsbrekende toe ren beide spelers ondernemen. Het is een wandelen langs afgronden, die nog niat alle gepeild zijn. 9. c4Xd5 Dd8Xd5 10. Rflc4 Vanzelfsprekend 10Dd5—a5f De voorloopige redding 11. b2—b4 Pc6Xb4 12. Dc2Xe4 Pb4—c2f 13. Kei c2 Da5elf 14. Ke2—f3 Pc2X«l 15. Rel—b2 Dit is veel beter dan 15. De4Xe5f, waarop Zwart Rc8—e6 zou antwoorden, waarna hy na de korte rokkade een doo- delijken aanval had gekregen. 15. Rc8eö 16. d4d5 Vermoedelijk wel de sterkste voortzet ting. 16. 1 00—0 17. d5Xe6 f7Xe6 Nu heeft Zwart de open f-baan en wordt het punt f2 gevaarlijk zwak. Stand na 17f7Xc6. i g h 18. Kf3g4?? Hier mist Wit de sterkste voortzetting. Verschillende voortzettingen staan Wit op het oogen'blik ten dienste, 0. m. 18. Kf3 g3, Rc4Xe6t, doch niet Rb2Xe5, omdat Zwart dan met tempowinst Th8—f81 kan spelen. 18. DelXf2 19. Rb2Xal? Opnieuw minder goed. Dit zwarte paard doet voorloopig geen kwaad. Daarom had Wit Rb2Xe5 moeten spelen. Hij had dan enkele tegendreigingen in het leven ge roepen. 19. h7h5f! N komt de slotacte: 20. Kg4h3 g7g5 21. Rc4Xe6f Kc8—b8 22. Pgl—f3 g5—g4f 23. Re6Xg4 h5Xg4t 24. Kh3Xg4 Df2Xg2 25. Kg4—f5 Th8—h5f 26. Kf5—f6 Dd8—f8t 27. Kf6—e6 Dg2—g8| Opgegeven. In het tijdschrift van den K. N. S. B. December 1936 vonden wij o.m. het vol gende eindspel van den heer A. J. Wy- nans te 's-Gravenhage. a b c d e 1 g h Wit speelt en wint. De winstgang is wel aardig en moeilijk is dit eindspel niet. Oplossing van probleem no. 1. b2b4. Gaspedalen zijn gewillig! Maar als uw autosnelheid verdubbelt wordt uw remweg (afstand, noodig om te stoppen) 2x2 4 maal zoo groot! 99. Op het politiebureau sprak dokter Bergman hem aanstonds aan. Maar de Amerikaan werd hoe langer hoe boozer. Hoor eens hier, zei hij, ik kijk nooit zo erg precies als ik kans zie er wat geld mee te verdienen, maar ik heb nog nooit iemand naar het leven gestaan. 100. Hij vertelde verder dat hij wel een kreet had gehoord, maar men had niets kunnen ontdekken. Hassan had intusschen echter ook niet stil gezeten. Hy had de geheele oever afgezocht en eindelijk een soort van vlot gevonden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 11