GRONDWETSWIJZIGING. s 8 I g i I 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 I 8 8 8 OUuUopcoQccwwui jfeuilleton ALKMAARSCHE COURANT van WOENSDAG 27 JANUARI 1937 PARLEMENT Geen wijziging van groote beteekenis. DE R.K. NIET ENTHOUSIAST. O 'UTBERT door RICHARD STARR Vertaald door A. RIEWERD. i De Tweede Kamer is gistermiddag van haar Kerstreces ceruggekeerd en onmid dellijk na de regeling van werkzaamheden met de behandeling van de voorstellen tot wijziging van de Grondwet begonnen. Een heele kluif, al lijkt 't er nog niet op, dat de Kamer deze met moeite slechts kan verwerken. Immers: algemeen acht zij de voorstellen van niet zeer groote beteeke nis. De eerste spreker van den middag, mr. Goseling (r.-k.) wees daarop, met aanhaling van de desbetreffende zinsnede uit het voorloopig verslag, waarin dit feit wordt geconstateerd. Het was dan ook niet te verwonderen, dat deze spreker zeide, dat zijn fractie over het aangebodene „niet in laaiend enthousiasme had kunnen ge raken." In verband met een en ander wekte het derhalve geen bevreemding, dat de inzet van de algemeene beschouwingen mat was.. Op verzoek van den vnorziter beperkt men deze tot algemeene lijnen en bewaart men bijzonderheden tot de behandeling van elk der afzonderlijke wetsontwerpen, waarin deze Grondwetswijziging is be lichaamd. Zoo kan zich dan ook de omstan digheid voordoen dat bij deze algemeene beschouwingen gesproken wordt over het geen de voorstellen niet aanbieden en wat men zoo gaarne had gewenscht, of over wat de regeering „gelukkig" weggelaten heeft. In parlementaire kringen schat men dat de behandeling in de Tweede Kamer onge veer 14 dagen zal duren en dat gezien de werkzaamheden der beide Kamers het vroegste tijdstip waarop het Parlement ontbonden kan worden, in het begin van Mei zal vallen, zoodat de verkiezingen omstreeks half Juni of in het begin van de tweede helft van die maand kunnen wor den gehouden. Overzicht van den inhoud. Met het oog op het uiteenloopend karak ter der onderhavige voorstellen en den langen duur der debatten, zullen we eerst, ter oriëntatie, een overzicht daarvan geven. De benaming Curagao verdwijnt zij wordt vervangen door: Nederlandsche Antillen. In verband hiermede moet een aantal artikelen worden gewijzigd. Het jaarlijksche inkomen van den koning ten laste van 's Rijks kas wordt bepaald op 1.000.000 (thans 1.200.000). De bepa ling, volgens welke binnen twee jaren na een troonsbeklimming dit bedrag voor den duur van de regeering van den koning, die den troon heeft beklommen, bij de wet kan worden gewijzigd, vervalt. Vrij van alle personeele lasten zijn de koning, de koningin-weduwe, de gemaal van een regeerende koningin, de prins van Oranje, de dochter des konings, die de vermoedelijke erfgename is van de kroon en haar gemaal. (Uitgebreid tot den ge maal van de regeerende koningin en den gemaal der kroonprinses). Ongewijzigd blijft de bepaling, dat geen vrijdom van eenige andere belasting door deze leden van het koninklijke huis wordt genoten. De gemaal van een regeerende koningin geniet uit 's Rijks kas een jaarlijksch in komen van 200.000; hij blijft in het ge not van dit inkomen na overlijden van de koningin, zoolang hij weduwnaar is en den staat van Nederlander behoudt. (De hui dige Grondwet kent geen inkomen aan den gemaal der regeerende koningin toe). Een koningin geniet, na overlijden van den koning, uit 's Rijks kas een jaarlijksch in komen van 200.000 gedurende haar we- duwlijken staat. (Thans bepaald op 300.000). De dochter des Konings, die de vermoe delijke erfgenaam is van de kroon, geniet (evenals de prins van Oranje) uit 's Rijks kas een jaarlijksch inkomen van 200 000, te rekenen van den tijd, dat zij den ouder dom van achttien jaren heeft vervuld. Indien zij een huwelijk aaneaat geniet haar gemaal uit 's Rijks kas eveneens een jaarlijksch inkomen van 200.000; hij blijft in het genot van dit inkomen na overlijder. van de prinses, zoolang hij we duwnaar is en den staat van Nederlander behoudt. Laatstgenoemde bepaling is nieuw. Volgens de huidige Grondwet wordt het inkomen der prinses, na het voltrekken van een huwelijk, waartoe hij de wet toestemming is verleend, gebracht op 400.000. De regeering stelt vervolgens voor, dat de prinses, na het overlijden van haar gemaal, zoolang zij ongehuwd blijft een jaarlijksch inkomen van 400.000 zai behouden en dat de inkomens, in dit arti kel bedoeld, blijven bestaan, ingeval later een prins van Oranje geboren wordt. (De laatste zinsnede is overeenkomstig de be staande Grondwet). De bedragen, vastgesteld in deze afdee- ling („van het inkomen der kroon") kun nen worden gewijzigd bij een wet. De Ka mers der Staten-Generaal kunnen het ont werp eener zoooanige wet niet aannemen dan met de stemmen van tweederden van het aantal leden, waaruit elk der Kamers bestaat. (Nieuw). Zittingsduur der Kamers. De bepaling dat de wet voor de na een ontbinding gekozen Kamers een anderen zittingsduur dan den gebruikelyken kan vaststellen, wordt beperkt door het stellen van een maximum voor de Tweede Kamer van 5 en voor de Eerste Kamer van 7 jaren. Minister zonder departement In art. 77 wordt mogelijk gemaakt, dat de koning ministers benoemt, die niet belast zijn met de leiding van een ministerieel departement. In verband hiermede vervalt de qualificatie van ministers als „hoofden der ministerieele departementen" uit een aantal grondwetsartikelen. Samenstelling der Staten-Generaal De Tweede Kamer bestaat volgen art. 82 uit honderd leden, „gekozen op den grondslag van evenredige vertegen woordiging", waaraan de regeering de be perking wil toevoegen: „binnen door de wet te stellen grenzen". Deze beperking wordt eveneens voorgesteld voor de verkiezing dei leden van de Eerste Kamer. Vervallenverklaring van leden van vertegenwoordigende lichamen. De leden van de Tweede Kamer kunnen tusschentijds door de Tweede Kamer van hun lidmaatschap vervallen worden ver klaard, „indien zij een streven tot uitdruk king brengen, gericht op verandering van de bestaande rechtsorde met toepassing of bevordering van onwettige middelen; een voorstel tot vervallenverklaring kan niet worden aangenomen, dan met de stemmen van tweederden van het aantal leden, waar uit de Kamer bestaat. De wet regelt de rechtspleging en de gevolgen van vervallen verklaring; de gevolgen kunnen mede het lidmaatschap betreffen van de andere ver tegenwoordigende lichamen, in de Grond wet genoemd. De plaats van het vervallen- verklaarde lid blijft gedurende de loopende periode onbezet". Een soortgelijke bepaling geldt voor de leden van de Eerste Kamer, die door dit college van het lidmaatschap vervallen kun nen worden verklaard en voor de leden van de Provinciale Staten en gemeenteraden, die resp. door Staten en Raad vervallen kunnen worden verklaadr. Tweede- Schadeloosstelling Kamerleden. De schadeloosstelling der Tweede-Kamer leden wordt van f 5000 op 4000 gebracht; de toelage van den voorzitter wordt van 5000 tot 4000 verlaagd. Aftredende leden ontvangen een pensioen van 120 's jaars voor elk jaar, gedurende hetwelk zij lid der Kamer waren tot een maximum van 2800. (Thans zijn deze bedragen resp. 150 en 3000). Deze bedragen kunnen bij de wet worden gewijzigd; het ontwerp dier wet moet zoo wel door de Tweede als door de Eerste Ka mer worden aangenomen met de stemmen van tweederden van het aantal leden, waar uit de Kamer bestaat. (Nieuw) Een minister kan, tot lid der Staten-Gene raal gekozen, ten hoogste drie maanden na zijn toelating als lid het ambt van minister en het lidmaatschap der Staten-Generaai vereenigen. (Nieuw). Volgens de bestaande grondwet kan een minister, als hy tot lid der Kamer is benoemd, zijn lidmaatschap vervullen, al werd daarvan in de practijk geen gebruik gemrakt. Parlementaire onschendbaarheid. De leden der Staten-Generaal, de mini* ters en de commissaris van de ambtenaren door wie zij zich in de vergaderingen der Kamers kunnen laten bijstaan, zijn niet ge rechtelijk vervolgbaar voor hetgeen zij in de vergadering hebben gezegd of aan haar schriftelijk hebben overgelegd, „behalve ter zake van opruiing of schending van gehei men." (Deze toevoeging is nieuw). De stemming moet geschieden bij hoofde lijke oproeping, wanneer in de Tweede Ka mer 5, in de Eerste Kamer 3 leden dit ver langen, en alsdan mondeling. (Thans kan één lid hoofdelijke stemming verlangen.) Minister vertegenwoordigd door een commissaris. Volgens de huidige grondwet kan de ko ning een minister machtigen zich in de Ka mers door een bijzonderen commissaris te doen bijstaan. De regeering stelt voor ook vertegenwoordiging door zoo'n commis saris mogelyk te maken. Provinciale Staten en gemeente raden. De verkiezing van de leden der Provin ciale Staten en der gemeenteraden geschiedt op denzelfden voet als die der Kamers, dus op den grondslag van evenredige vertegen woordiging „binnen door de wet te stellen grenzen". Onder dezelfde voorwaarden kunnen zij van het lidmaatschap worden vervallen verklaard. De leden van den raad kunnen in beroep komen bij Ged. Staten. Openbare lichamen voor beroep en bedrijf. Een nieuw voorstel is, dat de wet voor bepaalde beroepen en bedrijven en groepen daarvan, alsmede voor het beroeps- en be drijfsleven in 't algemeen, lichamen kan in stellen, ten einde regelend op te treden. Door de wet worden de samentelling, in richting en bevoegdheid dezer lichamen ge regeld. De wet kan aan deze lichamen verorde nende bevoegdheid geven. Met de wet of het algemeen strijdige besluiten van deze licha men kunnen worden geschorst en vernie tigd volgens regels bij de wet te stellen. Be paalde besluiten kunnen aan goedkeuring worden onderworpen. Onder de wapenen houden van dienstplichtigen. Bepaald wordt, dat ook voor het onder de wapenen houden van dienstplichtigen on verwijld een voorstel van wet aan de Staten- Generaal moet worden gedaan. Additioneele artikelen. In de Additioneele artikelen wordt o.m, nog bepaald, dat de pensioenen van reeds afgetreden leden der Kamer onverkort wor den gelaten. Aftredende leden ontvangen een pensioen van f 150 's jaars voor elk jaar, gedurende hetwelk zij vóór de afkondiging van de bepaling lid der Kamer waren, tot een maximum van 3000. Is het aldus ver kregen bedrag lager dan f 2800, dan wordt voor elk volgend jaar 120 toegevoegd, tot dat 2800 is bereikt. Deze pensioenen kun nen bij de wet, met een meerderheid van tweederden worden gewijzigd. Het debat. 0 Donderdag 28 Januari. HILVERSUM, 1875 M. (AVRO- uitz.) 8.Gr.pL 10.VPRO-mor- genwijdwing, gr.pL 10.30 Orgelcon cert en zang. 11.15 Dec'. 11.35 Ed win Walker's Tipica-orkest en gr.pL I.15 Kovacs Lajos' orkest. 2.Voor de vrouw. 2.30 Viool en piano. 3. Naaicursus. 3.45 Orgelspel. 4.Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 Gr.pL 4 45 Voor de kinderen. 5.30 Kovacs Lajos' orkest en soliste, afgew. met orgelspel. 6.30 Sportpr. 7.Voor de kinderen. 7.05 Piano-recital. 7.30 Engelsche les. 8.ANP-ber., mede- deelingen. 8.10 „L'Arlésienne", spel met muziek. 10.40 Gr.pL 11.ANP- ber., hierna tot 12.Avro-dans- orkest. HILVERSUM, 301 M. (8.—9.15 en II.—Z— KRO, de NCRV van 10.— 11.en 2.11.30 uur). 8.9.15 en 10.Gr.pL 10.15 Morgendienst. 10.45 Gr.pL 11.30 Godsd. halfuur. 12.Ber. 12.15 KRO-orkest en gr.pL 2.Handwerkcursus. 3. Gr.pL 3.153.45 Vrouwenhalfuur. 4.Bijbellezing. 5.Cursus han denarbeid. 5.30 Voor de kinderen. 6.Gr.pL 6.30 Causerie: Gulden schooven van Gods Akker". 7. Ber. 7.15 Journ. weekoverzicht. 7.45 Rep. 8.ANP-ber. 8.15 Bloemen- daalsch Chr. Gem. koor mmv. so listen en 't Kleinorkest der H.O.V. 9.45 ANP-ber. 9.50—11.30 Gr.pL Hierna Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.05 At home to-day, causerie. 11.2511.50 Gr.pl. 12.10 Het BBC-Welsch orkest mmv. solist. 1.05 De BBC-Zangers. I.352.20 De Continentals mmv. so liste. 3.10 Men tal kin g, causerie. 3.35 Sted. orkest van Bournemouth mmv. solist. 5.05 Gr.pl. 5.35 BBC- Dansorkest. 6.20 Ber. 6.40 This way out, causerie. 7.De BBC-zangers. 7.20 BBBC-orkest mmv. solist. 8.20 Biologische causerie. 8.35 Louis Levy en zijn Film-orkest. 9.Cau serie over Shakespeare. 9.20 Ber. 9.40 Komische voordracht. 9.55 Or gelspel. 10.20 Korte kerkdienst. 10.40 Het Orchestre Raymonde. II.35 Jack Jackson en zijn Band. 11.5012.20 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pL 11.20 Omroeporkest. 2.50 Gr. pL 4.50 Zang. 8.20 Zang. 9.05 Nat. Orkest en Raugelkoor. 11.2012.35 Pascal-orkest. KEULEN, 456 M. 5.50 Omroep orkest. 7.50 E. Börschel's orkest. 9.20 Volksliederenconcert. 11.20 SA- orkest. 12.35 Omroeporkest. 1.35 Gevar. concert. 3.20 Gr.pL 4.30 Zang, viool en piano. 5.20 Blaas- concert. 6.20 Omroeporkest. 7.30 Es klingt ein Lied, operette. 8.30 Gevar. progr. 9.55 Literair-muzikaal progr. 102511.20 F. Weber's, dansorkest. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Salonorkest. 1.05 Cabaret. 1.15 Salonorkest. 1.30 Om roeporkest. 1.50 Cabaret. 2.2.20 Gr.pL 5.20 Omroeporkest en gr.pl. 6.50 en 7.20 Gr.pL 8.20 Salonorkest. 8.40 Humor, voordr. en gr.pL 9.20 Omroepdansorkest. 9.35 Salon- orkest. 9.50 Omroepdansorkest. 10.30—11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Omroeporkest. 1.30 2.20 en 5.20 Gr.pL 6.35 Omroep orkest. 7.35 Zang. 8.20 Omroepsym- phonie-orkest en -koor. 10.3011.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Radiotooneel. 8.20 Omroep orkest en solisten. 9.20 Ber. 9.40 Wintersportnieuws. 10.05 Weerber. 10.20—11.20 Gr.pl. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.11.20, Parijs R. 11.20—13.05, Brussel (VI.) 13.05— 14.20, Luxemburg 142014.55, Pa rijs R. 14.5515.20, Keulen 15.20 16.15, Luxemburg 16.1516.50, Pa rijs R. 16.50—17.20, Keulen 17.20— 19.05, Lond. Reg. 19.05—19.20, Keu len 19.20—20.30, Berlijn 20.30—21.20 Droitwich 21.2021.40, Weenen 21.4022.50, Boedapest 22.5023.25, Parijs R. 23.2524. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor- mandië 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35 —13.35, Droitwich 13.35—14.20, Lond. Reg. 14.2015.35, Droitwich 15.3518.20, Normandië 18.20 19.Droitwich 19.20.20, Lond, Reg. 20.2021.55, Droitwich 21.55— 24.—. Lijn 5: Diversen. Zooals reeds boven werd opgemerkt, wa ren de redevoeringen van dezen eersten middag mat. Dit zal wel mede hieraan toe te schrijven zijn, dat deze Grondwetsherziening niets inhoudt waarover aan de kiezers een uitspraak dient te worden gevraagd. Mr. Goseling (r.k.) memoreerde dit feit en vroeg, of er dan niets meer te wenschen was overgebleven. Zoo staat de zaak nu niet. De katholieken hadden gaarne gezien, dat reeds vroegtijdig, bijv. in 1933 al, een commissie was benoemd, die een breed onderzoek had ingesteld naar verscheidene problemen, welke in verband met de economische en de daarmede samenhangende gewenschte wij zigingen in ons Staatsbestel, zich voordeden en nog voordoen. Korter gezegd, stelde de heer Goseling nogmaals het „ordenings probleem" aan de orde. De eerst in het voorjaar 1936 ingestelde Staatscommissie kon uiteraard een dergelijk onderzoek niet instellen. Niettemin waardeerde de leider der r.k.-fractie het, dat deze Grondwetsher ziening de deur openzet voor de instelling van openbare lichamen voor beroep en be drijf. Zijn wenschen gaan nog wat verder dan het regeeringsvoorstel; zijn amende menten komen later ter sprake. Dit onder deel der regeeringsvoorstellen achtte hij het gewichtste. Al hield de heer Goseling niet van „na kaarten", beschouwingen als deze hadden z.i. toch haar nut om de mogelijkheden van het democratische parlementaire stelsel on der onze constitutioneele monarchie wel ke de overgroote meerderheid van ons volk wil zien gehandhaafd nog eens nadruk kelijk vast te leggen en den wensch uit te drukken van Regeeringswege leiding wordt gegeven bij den ontwikkelingsgang van de noodige wijzigingen in onze economische en staatkundige samenleving, waaraan onze soepele Grondwet niets in den weg legt. Betreurd werd, dat de gelegenheid niet was aangegrepen, rm aan de overdracht van wetgevend- bevoegdheid aan ministers zooals bij eenige crisiswetten is gebeurd in de Grondwet een fundament te geven. De leider der op een na grootste partij, de s.d.a.p., is ook aan 't woord geweest. Ir. Al- barda sprak slechts kort. Bij de afzonder lijke wetsontwerpen zal hij uitvoeriger zijn. Eigenlijk vond hij de ingediende voorstellen de ingewikkelde procedure van een Grond wetsherziening niet waard. Aanvankelijk had de regeering een wijziging op het ter rein der persvrijheid tot uitgangspunt daar van gemaakt. Gelukkig heeft zij geluisterd naar de argumenten van vrijwel de geheele Nederlandsche pers en heeft zij het voorstel van de meerderheid der Staatscommissie niet aanvaard, zoodat wij van een preven tieve centuur door middel van een verschij ningsverbod verschoond blijven. De heer Albarda betreurde dat de regeering niet een recht van antwoord" had willen bevor deren en de thans geldende regeling van de schadeloosstelling der Eerste Kamerleden niet had willen vervangen door een jaar lijksche ten bedrage van 1000, hetgeen in financiëel opzicht niets scheelt. Daarentegen juichte hij van harte toe, dat er geen „Ka mers voor het bedrijfsleven" worden inge steld, die belangengroepen zouden vertegen- §S VERZORG uw STEM! VERZORG uw KEEL! WYBERT-TABLET- TENhet wereldbe kende middel voor regelmatige ver zorging van keel en stemorganen! WYBERT-SIROOP s tegen verkoud heid, griep, bron chitis, kinkhoest! Flacons 4 t 1.50 en 90 ct. woordigen, anders dan de Tweede Kamer, die geroepen is, om de algemeene volks belangen te behartigen. Verder hebben nog 't woord gevoerd de heeren Lingbeek (herv. geref. Staatsp.), Rutgers van Rozenburg (c.h.) en Vervoorn (plattel.) Wat eerstgenoemde betoogde, was niet anders dan een betuiging van leedwezen er over, dat de grondwetsherziening niet prin cipieel was. De huidige houdt niet voldoende rekening met de beginselen van Willem de Zwijger. Zoo is de wetgever niet tegenover God gebonden; heeft de hervormde kerk geen voorrang; wordt de eereplaats van den Bijbel op de openbare school nog altijd ge mist; zijn er geen waarborgen tegen een overheersching door de katholieken. De heer Lingbeek zeide, deze wenschen slechts te uiten, om te laten zien, „dat in Nederland nog de oude geuzenvlag wappert!" 61 Voor het oogenblik zette zij de gedachte aan Jimmy uit het hoofd. Als Jimmy niet met Lallie Mulvaney verloofd was, moest zij eenige besluiten, die zij ten opzichte van hem genomen had, herzien, maar dat kwam er op het oogenblik niet op aan. Waar het nu op aan kwam, was deze man de hoteldief en de brieven, die hij uit Jimmy's valies had gestolen. Zy had genoeg gezond verstand om te beseffen, dat het ergste, wat zij doen kon, was, opzien te verwekken, door te trachten den man aan de politie over te geven. Dat zou noodlottig zijn. Zelfs al zou de politie notitie nemen van haar beschuldiging, zou toeh die openbaarmaking het laatste zijn. wat Luella en Jimmy zouden willen. Hoe kon zij bijvoorbeeld te weten komen, waar hy woonde? Als zy dat, zonder kwade vermoedens op te wekken, kon te weter komen, zou zij iets hebben, waardoor Jim my in staat zou kunnen gesteld worden iets in het belang van zijn zuster te doen. Maar dan moest zij, tenminste eenigen tyd, in zijn gezelschap blijven. En hoe zou dat kunnen, zonder dat hij tot de ontdek king zou komen, dat zij Lallie Mulvaney niet was? Zij kon natuurlijk beproeven, Lallie s stem na te bootsten. Miss Mulvaney had een lage, wat schorre stem, die niet moeilijk na te bootsen was, maar Tessa twijfelde er zeei aan, of zy het kon. Plotseling verschafte de man zelf de kans. Hij naderde eerbiedig. „Klaar?" vroeg hij. Tessa knikte, terwijl zij de poederdoos en het donsje weg borg. „Ik zie, dat je je mantel aan hebt Tessa trok levendig haar schouders op. „Ik ben benieuwd, of wij dezelfde ge dachte hadden. Wat zou je er van denken, om bij mij thuis een sigarette op te steker en een kopje koffie te drinken? Ik zal ze zelf zetten. Je hebt me beloofd, die Japa- neesche prenten te komen bekijken, en je hebt al zoo dikwijls gezegd, dat je mijn kamers zou willen zien. Het ziet er daar binnen erg warm en vol uit. Wij zouden binnen het uur terug kunnen zijn. Wat zeg je er van, Lallie?" „Inshallah", zei Tessa met een lage schor re stem. „Wat?" „Wa aleikum salaam". De man grinnikte. Klaarblijkelijk was hij gewend aan de speelsche manieren van Mulvaney. „O juist, we zijn vanavond Turksch. Als je in Turksch costuum bent, moet je ook spreken en doen als een Turk. Dat betee- kent zeker, dat je meegaat?" „Djellaba tarbosh", zei Tessa. „Goed. Je bent een schat". Hij stak zijn arm door den haren en bracht haar door de draaideur naar buiten. „Bekommer je maar niet om je auto", fluisterde hij. „We zullen een taxi nemen. Je chauffeur hoeft niet te weten, waar wy heen gaan". Eenige oogenblikken later zaten zy in een taxi en reden weg van de plaats, waar het bal gegeven werd. Zy wist niet, waar zij heen gingen, hoewel zij gepoogd had, het af te luisteren. Het was donker in de auto, en zij hadden nog niet ver gereden, toen de man een arm om haar heen sloeg en haar probeerde te kussen. Maar Tessa zei: „BismUlah, sapristi" en duwde hem weg. Zij was er niet heel zeker van, dat sapristi goed Turksch was. Maar het had gevolg. De man gichelde en her haalde zijn poging niet. Hij sprak over dan sen en over menschen, die zy niet kende. Van tijd tot tyd wierp Tessa er in haar mooiste Turksch een opmerking tusschen, en telkens gichelde de man en genoot van de grap. Wat meer was, dan Tessa deed. Zy begon nu tot het besef te komen, dat zij een stout stukje uithaalde. Het was over eenen. En zy zat in een auto met een vreemden man en ging naar wat hij zijn huis noemde, wat waarschijnlijk beteekende jonggezellenka- mers, waar naar alle waarschijnlijkheid, be halve zij, niemand zou zijn. Het was niet bijzonder geruststellend vooral, daar zij wist, dat hij een laag karak ter had en nergens tegenop zag. Als zij eenmaal in zijn kamers waren, hoe zou zij dan haar spel kunnen volhóuden? Het was duidelijk, dat het onmogelijk was. En als hij merkte, dat hij bedrogen was, zou zy een kwade aan hem hebben, vooral, als hij haar mocht herkennen als het meis je, dat hij had vastgebonden in de kamer in het Majestic-hotel. Maar, zoo vleidde zij zichzelf, dat zou niet erg waarschijnlijk zijn. Er was nog tijd om van gedachte te ver anderen. Zy kon de auto laten stilhouden en uitstappen. Of, als zij die kamers bereikt hadden, kon zij weigeren er binnen te gaan Zy kon dan een beroep doen op den chauf feur. Maar daardoor zou zij de kans verwerpen, wat meer van dezen man te weten te ke rnen, en dus, om Luella te helpen. Zij be sloot ten koste van alles voort te gaan. Zij wilde ten minste te weten komen, wie de man was, hoe hy heette en waar hij woon de, en vertrouwde op haar geluk, om er zich uit te redden. Maar er was één ding, dat zy kon doen. Zy kon beproeven Jimmy te laten weten waar zy was heengegaan. Haar balboekje, dat zy nog in de hand hield, gaf haar in, hoe dat misschien gelukken zou. Zij wist, dat de achterzijde van het boek je onbedrukt was. Zij probeerde in het donker te schrijven en schreef het volgende: „Belangrijk. Wilt u alsjeblieft West 25964, mr. Turner, opbellen. Zeg hem, dat Tessa Fisher in gevaar is aan het adres, waar u mij achter laat. Of ga er heen en haal hem alsjeblieft". Of het leesbaar was, kon zij met geen mogelijkheid zeggen. Toen de auto stil stond jeeq frz jaq 'djatq }tn ra aeeq ubui ap ua taschje achter. Het huis zag er uit als een blok flats. De voordeur was gesloten, en ter wijl haar geleider naar zijn sleutel zocht, riep zij ontsteld met een lage, heesche stem: „Mijn taschje!" en snelde terug naar de auto. Die had zich juist weer in beweging ge zet, maar de chauffeur stopte en zij haaide haar taschje er uit. Zy duwde het balboekje in zijn hand en fluisterde: „Breng hem dit alsjeblieft. Laat my niet in den steek. Het is heel erg gewichtig". Zij liet deze woorden vergezeld gaan van een blik, die den chauffeur tot haar slaaf maakte. Zij wist, dat hy Jimmy zou bren gen, als hy het briefje kon lezen. (Wordt vervolgd). t r f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9