GRONDWETSWIJZIGING.
s
8
I
g
i
I
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
I
8
8
8
OUuUopcoQccwwui
jfeuilleton
ALKMAARSCHE COURANT van WOENSDAG 27 JANUARI 1937
PARLEMENT
Geen wijziging van groote beteekenis.
DE R.K. NIET ENTHOUSIAST.
O
'UTBERT
door RICHARD STARR
Vertaald door A. RIEWERD.
i
De Tweede Kamer is gistermiddag van
haar Kerstreces ceruggekeerd en onmid
dellijk na de regeling van werkzaamheden
met de behandeling van de voorstellen tot
wijziging van de Grondwet begonnen. Een
heele kluif, al lijkt 't er nog niet op, dat
de Kamer deze met moeite slechts kan
verwerken. Immers: algemeen acht zij de
voorstellen van niet zeer groote beteeke
nis. De eerste spreker van den middag,
mr. Goseling (r.-k.) wees daarop, met
aanhaling van de desbetreffende zinsnede
uit het voorloopig verslag, waarin dit feit
wordt geconstateerd. Het was dan ook niet
te verwonderen, dat deze spreker zeide,
dat zijn fractie over het aangebodene „niet
in laaiend enthousiasme had kunnen ge
raken."
In verband met een en ander wekte het
derhalve geen bevreemding, dat de inzet
van de algemeene beschouwingen mat
was.. Op verzoek van den vnorziter beperkt
men deze tot algemeene lijnen en bewaart
men bijzonderheden tot de behandeling
van elk der afzonderlijke wetsontwerpen,
waarin deze Grondwetswijziging is be
lichaamd. Zoo kan zich dan ook de omstan
digheid voordoen dat bij deze algemeene
beschouwingen gesproken wordt over het
geen de voorstellen niet aanbieden en wat
men zoo gaarne had gewenscht, of over
wat de regeering „gelukkig" weggelaten
heeft.
In parlementaire kringen schat men dat
de behandeling in de Tweede Kamer onge
veer 14 dagen zal duren en dat gezien
de werkzaamheden der beide Kamers
het vroegste tijdstip waarop het Parlement
ontbonden kan worden, in het begin van
Mei zal vallen, zoodat de verkiezingen
omstreeks half Juni of in het begin van de
tweede helft van die maand kunnen wor
den gehouden.
Overzicht van den inhoud.
Met het oog op het uiteenloopend karak
ter der onderhavige voorstellen en den
langen duur der debatten, zullen we eerst,
ter oriëntatie, een overzicht daarvan geven.
De benaming Curagao verdwijnt zij
wordt vervangen door: Nederlandsche
Antillen. In verband hiermede moet een
aantal artikelen worden gewijzigd. Het
jaarlijksche inkomen van den koning ten
laste van 's Rijks kas wordt bepaald op
1.000.000 (thans 1.200.000). De bepa
ling, volgens welke binnen twee jaren na
een troonsbeklimming dit bedrag voor den
duur van de regeering van den koning, die
den troon heeft beklommen, bij de wet
kan worden gewijzigd, vervalt.
Vrij van alle personeele lasten zijn de
koning, de koningin-weduwe, de gemaal
van een regeerende koningin, de prins van
Oranje, de dochter des konings, die de
vermoedelijke erfgename is van de kroon
en haar gemaal. (Uitgebreid tot den ge
maal van de regeerende koningin en den
gemaal der kroonprinses). Ongewijzigd
blijft de bepaling, dat geen vrijdom van
eenige andere belasting door deze leden
van het koninklijke huis wordt genoten.
De gemaal van een regeerende koningin
geniet uit 's Rijks kas een jaarlijksch in
komen van 200.000; hij blijft in het ge
not van dit inkomen na overlijden van de
koningin, zoolang hij weduwnaar is en den
staat van Nederlander behoudt. (De hui
dige Grondwet kent geen inkomen aan den
gemaal der regeerende koningin toe). Een
koningin geniet, na overlijden van den
koning, uit 's Rijks kas een jaarlijksch in
komen van 200.000 gedurende haar we-
duwlijken staat. (Thans bepaald op
300.000).
De dochter des Konings, die de vermoe
delijke erfgenaam is van de kroon, geniet
(evenals de prins van Oranje) uit 's Rijks
kas een jaarlijksch inkomen van 200 000,
te rekenen van den tijd, dat zij den ouder
dom van achttien jaren heeft vervuld.
Indien zij een huwelijk aaneaat geniet
haar gemaal uit 's Rijks kas eveneens een
jaarlijksch inkomen van 200.000; hij
blijft in het genot van dit inkomen na
overlijder. van de prinses, zoolang hij we
duwnaar is en den staat van Nederlander
behoudt. Laatstgenoemde bepaling is
nieuw. Volgens de huidige Grondwet
wordt het inkomen der prinses, na het
voltrekken van een huwelijk, waartoe hij
de wet toestemming is verleend, gebracht
op 400.000. De regeering stelt vervolgens
voor, dat de prinses, na het overlijden van
haar gemaal, zoolang zij ongehuwd blijft
een jaarlijksch inkomen van 400.000 zai
behouden en dat de inkomens, in dit arti
kel bedoeld, blijven bestaan, ingeval later
een prins van Oranje geboren wordt. (De
laatste zinsnede is overeenkomstig de be
staande Grondwet).
De bedragen, vastgesteld in deze afdee-
ling („van het inkomen der kroon") kun
nen worden gewijzigd bij een wet. De Ka
mers der Staten-Generaal kunnen het ont
werp eener zoooanige wet niet aannemen
dan met de stemmen van tweederden van
het aantal leden, waaruit elk der Kamers
bestaat. (Nieuw).
Zittingsduur der Kamers.
De bepaling dat de wet voor de na een
ontbinding gekozen Kamers een anderen
zittingsduur dan den gebruikelyken kan
vaststellen, wordt beperkt door het stellen
van een maximum voor de Tweede Kamer
van 5 en voor de Eerste Kamer van 7 jaren.
Minister zonder departement
In art. 77 wordt mogelijk gemaakt, dat de
koning ministers benoemt, die niet belast
zijn met de leiding van een ministerieel
departement. In verband hiermede vervalt
de qualificatie van ministers als „hoofden
der ministerieele departementen" uit een
aantal grondwetsartikelen.
Samenstelling der Staten-Generaal
De Tweede Kamer bestaat volgen
art. 82 uit honderd leden, „gekozen op
den grondslag van evenredige vertegen
woordiging", waaraan de regeering de be
perking wil toevoegen: „binnen door de wet
te stellen grenzen". Deze beperking wordt
eveneens voorgesteld voor de verkiezing dei
leden van de Eerste Kamer.
Vervallenverklaring van leden van
vertegenwoordigende lichamen.
De leden van de Tweede Kamer kunnen
tusschentijds door de Tweede Kamer van
hun lidmaatschap vervallen worden ver
klaard, „indien zij een streven tot uitdruk
king brengen, gericht op verandering van
de bestaande rechtsorde met toepassing of
bevordering van onwettige middelen; een
voorstel tot vervallenverklaring kan niet
worden aangenomen, dan met de stemmen
van tweederden van het aantal leden, waar
uit de Kamer bestaat. De wet regelt de
rechtspleging en de gevolgen van vervallen
verklaring; de gevolgen kunnen mede het
lidmaatschap betreffen van de andere ver
tegenwoordigende lichamen, in de Grond
wet genoemd. De plaats van het vervallen-
verklaarde lid blijft gedurende de loopende
periode onbezet".
Een soortgelijke bepaling geldt voor de
leden van de Eerste Kamer, die door dit
college van het lidmaatschap vervallen kun
nen worden verklaard en voor de leden van
de Provinciale Staten en gemeenteraden,
die resp. door Staten en Raad vervallen
kunnen worden verklaadr.
Tweede-
Schadeloosstelling
Kamerleden.
De schadeloosstelling der Tweede-Kamer
leden wordt van f 5000 op 4000 gebracht;
de toelage van den voorzitter wordt van
5000 tot 4000 verlaagd. Aftredende leden
ontvangen een pensioen van 120 's jaars
voor elk jaar, gedurende hetwelk zij lid der
Kamer waren tot een maximum van 2800.
(Thans zijn deze bedragen resp. 150 en
3000).
Deze bedragen kunnen bij de wet worden
gewijzigd; het ontwerp dier wet moet zoo
wel door de Tweede als door de Eerste Ka
mer worden aangenomen met de stemmen
van tweederden van het aantal leden, waar
uit de Kamer bestaat. (Nieuw)
Een minister kan, tot lid der Staten-Gene
raal gekozen, ten hoogste drie maanden na
zijn toelating als lid het ambt van minister
en het lidmaatschap der Staten-Generaai
vereenigen. (Nieuw). Volgens de bestaande
grondwet kan een minister, als hy tot lid
der Kamer is benoemd, zijn lidmaatschap
vervullen, al werd daarvan in de practijk
geen gebruik gemrakt.
Parlementaire onschendbaarheid.
De leden der Staten-Generaal, de mini*
ters en de commissaris van de ambtenaren
door wie zij zich in de vergaderingen der
Kamers kunnen laten bijstaan, zijn niet ge
rechtelijk vervolgbaar voor hetgeen zij in
de vergadering hebben gezegd of aan haar
schriftelijk hebben overgelegd, „behalve ter
zake van opruiing of schending van gehei
men." (Deze toevoeging is nieuw).
De stemming moet geschieden bij hoofde
lijke oproeping, wanneer in de Tweede Ka
mer 5, in de Eerste Kamer 3 leden dit ver
langen, en alsdan mondeling. (Thans kan
één lid hoofdelijke stemming verlangen.)
Minister vertegenwoordigd door
een commissaris.
Volgens de huidige grondwet kan de ko
ning een minister machtigen zich in de Ka
mers door een bijzonderen commissaris te
doen bijstaan. De regeering stelt voor ook
vertegenwoordiging door zoo'n commis
saris mogelyk te maken.
Provinciale Staten en gemeente
raden.
De verkiezing van de leden der Provin
ciale Staten en der gemeenteraden geschiedt
op denzelfden voet als die der Kamers, dus
op den grondslag van evenredige vertegen
woordiging „binnen door de wet te stellen
grenzen". Onder dezelfde voorwaarden
kunnen zij van het lidmaatschap worden
vervallen verklaard. De leden van den raad
kunnen in beroep komen bij Ged. Staten.
Openbare lichamen voor beroep
en bedrijf.
Een nieuw voorstel is, dat de wet voor
bepaalde beroepen en bedrijven en groepen
daarvan, alsmede voor het beroeps- en be
drijfsleven in 't algemeen, lichamen kan in
stellen, ten einde regelend op te treden.
Door de wet worden de samentelling, in
richting en bevoegdheid dezer lichamen ge
regeld.
De wet kan aan deze lichamen verorde
nende bevoegdheid geven. Met de wet of het
algemeen strijdige besluiten van deze licha
men kunnen worden geschorst en vernie
tigd volgens regels bij de wet te stellen. Be
paalde besluiten kunnen aan goedkeuring
worden onderworpen.
Onder de wapenen houden van
dienstplichtigen.
Bepaald wordt, dat ook voor het onder de
wapenen houden van dienstplichtigen on
verwijld een voorstel van wet aan de Staten-
Generaal moet worden gedaan.
Additioneele artikelen.
In de Additioneele artikelen wordt o.m,
nog bepaald, dat de pensioenen van reeds
afgetreden leden der Kamer onverkort wor
den gelaten. Aftredende leden ontvangen
een pensioen van f 150 's jaars voor elk jaar,
gedurende hetwelk zij vóór de afkondiging
van de bepaling lid der Kamer waren, tot
een maximum van 3000. Is het aldus ver
kregen bedrag lager dan f 2800, dan wordt
voor elk volgend jaar 120 toegevoegd, tot
dat 2800 is bereikt. Deze pensioenen kun
nen bij de wet, met een meerderheid van
tweederden worden gewijzigd.
Het debat.
0
Donderdag 28 Januari.
HILVERSUM, 1875 M. (AVRO-
uitz.) 8.Gr.pL 10.VPRO-mor-
genwijdwing, gr.pL 10.30 Orgelcon
cert en zang. 11.15 Dec'. 11.35 Ed
win Walker's Tipica-orkest en gr.pL
I.15 Kovacs Lajos' orkest. 2.Voor
de vrouw. 2.30 Viool en piano. 3.
Naaicursus. 3.45 Orgelspel. 4.Voor
zieken en thuiszittenden. 4.30 Gr.pL
4 45 Voor de kinderen. 5.30 Kovacs
Lajos' orkest en soliste, afgew. met
orgelspel. 6.30 Sportpr. 7.Voor
de kinderen. 7.05 Piano-recital. 7.30
Engelsche les. 8.ANP-ber., mede-
deelingen. 8.10 „L'Arlésienne", spel
met muziek. 10.40 Gr.pL 11.ANP-
ber., hierna tot 12.Avro-dans-
orkest.
HILVERSUM, 301 M. (8.—9.15 en
II.—Z— KRO, de NCRV van 10.—
11.en 2.11.30 uur). 8.9.15 en
10.Gr.pL 10.15 Morgendienst.
10.45 Gr.pL 11.30 Godsd. halfuur.
12.Ber. 12.15 KRO-orkest en
gr.pL 2.Handwerkcursus. 3.
Gr.pL 3.153.45 Vrouwenhalfuur.
4.Bijbellezing. 5.Cursus han
denarbeid. 5.30 Voor de kinderen.
6.Gr.pL 6.30 Causerie: Gulden
schooven van Gods Akker". 7.
Ber. 7.15 Journ. weekoverzicht. 7.45
Rep. 8.ANP-ber. 8.15 Bloemen-
daalsch Chr. Gem. koor mmv. so
listen en 't Kleinorkest der H.O.V.
9.45 ANP-ber. 9.50—11.30 Gr.pL
Hierna Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M. 11.05 At
home to-day, causerie. 11.2511.50
Gr.pl. 12.10 Het BBC-Welsch orkest
mmv. solist. 1.05 De BBC-Zangers.
I.352.20 De Continentals mmv. so
liste. 3.10 Men tal kin g, causerie.
3.35 Sted. orkest van Bournemouth
mmv. solist. 5.05 Gr.pl. 5.35 BBC-
Dansorkest. 6.20 Ber. 6.40 This way
out, causerie. 7.De BBC-zangers.
7.20 BBBC-orkest mmv. solist. 8.20
Biologische causerie. 8.35 Louis
Levy en zijn Film-orkest. 9.Cau
serie over Shakespeare. 9.20 Ber.
9.40 Komische voordracht. 9.55 Or
gelspel. 10.20 Korte kerkdienst.
10.40 Het Orchestre Raymonde.
II.35 Jack Jackson en zijn Band.
11.5012.20 Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20
Gr.pL 11.20 Omroeporkest. 2.50 Gr.
pL 4.50 Zang. 8.20 Zang. 9.05 Nat.
Orkest en Raugelkoor. 11.2012.35
Pascal-orkest.
KEULEN, 456 M. 5.50 Omroep
orkest. 7.50 E. Börschel's orkest. 9.20
Volksliederenconcert. 11.20 SA-
orkest. 12.35 Omroeporkest. 1.35
Gevar. concert. 3.20 Gr.pL 4.30
Zang, viool en piano. 5.20 Blaas-
concert. 6.20 Omroeporkest. 7.30 Es
klingt ein Lied, operette. 8.30 Gevar.
progr. 9.55 Literair-muzikaal progr.
102511.20 F. Weber's, dansorkest.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pL 12.50 Salonorkest. 1.05
Cabaret. 1.15 Salonorkest. 1.30 Om
roeporkest. 1.50 Cabaret. 2.2.20
Gr.pL 5.20 Omroeporkest en gr.pl.
6.50 en 7.20 Gr.pL 8.20 Salonorkest.
8.40 Humor, voordr. en gr.pL 9.20
Omroepdansorkest. 9.35 Salon-
orkest. 9.50 Omroepdansorkest.
10.30—11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20
Gr.pL 12.50 Omroeporkest. 1.30
2.20 en 5.20 Gr.pL 6.35 Omroep
orkest. 7.35 Zang. 8.20 Omroepsym-
phonie-orkest en -koor. 10.3011.20
Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.30 Radiotooneel. 8.20 Omroep
orkest en solisten. 9.20 Ber. 9.40
Wintersportnieuws. 10.05 Weerber.
10.20—11.20 Gr.pl.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.11.20, Parijs R.
11.20—13.05, Brussel (VI.) 13.05—
14.20, Luxemburg 142014.55, Pa
rijs R. 14.5515.20, Keulen 15.20
16.15, Luxemburg 16.1516.50, Pa
rijs R. 16.50—17.20, Keulen 17.20—
19.05, Lond. Reg. 19.05—19.20, Keu
len 19.20—20.30, Berlijn 20.30—21.20
Droitwich 21.2021.40, Weenen
21.4022.50, Boedapest 22.5023.25,
Parijs R. 23.2524.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor-
mandië 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35
—13.35, Droitwich 13.35—14.20,
Lond. Reg. 14.2015.35, Droitwich
15.3518.20, Normandië 18.20
19.Droitwich 19.20.20, Lond,
Reg. 20.2021.55, Droitwich 21.55—
24.—.
Lijn 5: Diversen.
Zooals reeds boven werd opgemerkt, wa
ren de redevoeringen van dezen eersten
middag mat. Dit zal wel mede hieraan toe te
schrijven zijn, dat deze Grondwetsherziening
niets inhoudt waarover aan de kiezers een
uitspraak dient te worden gevraagd.
Mr. Goseling (r.k.) memoreerde dit feit en
vroeg, of er dan niets meer te wenschen was
overgebleven. Zoo staat de zaak nu niet. De
katholieken hadden gaarne gezien, dat reeds
vroegtijdig, bijv. in 1933 al, een commissie
was benoemd, die een breed onderzoek had
ingesteld naar verscheidene problemen,
welke in verband met de economische en de
daarmede samenhangende gewenschte wij
zigingen in ons Staatsbestel, zich voordeden
en nog voordoen. Korter gezegd, stelde de
heer Goseling nogmaals het „ordenings
probleem" aan de orde. De eerst in het
voorjaar 1936 ingestelde Staatscommissie
kon uiteraard een dergelijk onderzoek niet
instellen. Niettemin waardeerde de leider
der r.k.-fractie het, dat deze Grondwetsher
ziening de deur openzet voor de instelling
van openbare lichamen voor beroep en be
drijf. Zijn wenschen gaan nog wat verder
dan het regeeringsvoorstel; zijn amende
menten komen later ter sprake. Dit onder
deel der regeeringsvoorstellen achtte hij het
gewichtste.
Al hield de heer Goseling niet van „na
kaarten", beschouwingen als deze hadden
z.i. toch haar nut om de mogelijkheden van
het democratische parlementaire stelsel on
der onze constitutioneele monarchie wel
ke de overgroote meerderheid van ons volk
wil zien gehandhaafd nog eens nadruk
kelijk vast te leggen en den wensch uit te
drukken van Regeeringswege leiding wordt
gegeven bij den ontwikkelingsgang van de
noodige wijzigingen in onze economische en
staatkundige samenleving, waaraan onze
soepele Grondwet niets in den weg legt.
Betreurd werd, dat de gelegenheid niet
was aangegrepen, rm aan de overdracht
van wetgevend- bevoegdheid aan ministers
zooals bij eenige crisiswetten is gebeurd
in de Grondwet een fundament te geven.
De leider der op een na grootste partij, de
s.d.a.p., is ook aan 't woord geweest. Ir. Al-
barda sprak slechts kort. Bij de afzonder
lijke wetsontwerpen zal hij uitvoeriger zijn.
Eigenlijk vond hij de ingediende voorstellen
de ingewikkelde procedure van een Grond
wetsherziening niet waard. Aanvankelijk
had de regeering een wijziging op het ter
rein der persvrijheid tot uitgangspunt daar
van gemaakt. Gelukkig heeft zij geluisterd
naar de argumenten van vrijwel de geheele
Nederlandsche pers en heeft zij het voorstel
van de meerderheid der Staatscommissie
niet aanvaard, zoodat wij van een preven
tieve centuur door middel van een verschij
ningsverbod verschoond blijven. De heer
Albarda betreurde dat de regeering niet
een recht van antwoord" had willen bevor
deren en de thans geldende regeling van de
schadeloosstelling der Eerste Kamerleden
niet had willen vervangen door een jaar
lijksche ten bedrage van 1000, hetgeen in
financiëel opzicht niets scheelt. Daarentegen
juichte hij van harte toe, dat er geen „Ka
mers voor het bedrijfsleven" worden inge
steld, die belangengroepen zouden vertegen-
§S
VERZORG uw STEM!
VERZORG uw KEEL!
WYBERT-TABLET-
TENhet wereldbe
kende middel voor
regelmatige ver
zorging van keel
en stemorganen!
WYBERT-SIROOP s
tegen verkoud
heid, griep, bron
chitis, kinkhoest!
Flacons 4 t 1.50 en 90 ct.
woordigen, anders dan de Tweede Kamer,
die geroepen is, om de algemeene volks
belangen te behartigen.
Verder hebben nog 't woord gevoerd de
heeren Lingbeek (herv. geref. Staatsp.),
Rutgers van Rozenburg (c.h.) en Vervoorn
(plattel.)
Wat eerstgenoemde betoogde, was niet
anders dan een betuiging van leedwezen er
over, dat de grondwetsherziening niet prin
cipieel was. De huidige houdt niet voldoende
rekening met de beginselen van Willem de
Zwijger. Zoo is de wetgever niet tegenover
God gebonden; heeft de hervormde kerk
geen voorrang; wordt de eereplaats van den
Bijbel op de openbare school nog altijd ge
mist; zijn er geen waarborgen tegen een
overheersching door de katholieken. De heer
Lingbeek zeide, deze wenschen slechts te
uiten, om te laten zien, „dat in Nederland
nog de oude geuzenvlag wappert!"
61
Voor het oogenblik zette zij de gedachte
aan Jimmy uit het hoofd. Als Jimmy niet
met Lallie Mulvaney verloofd was, moest
zij eenige besluiten, die zij ten opzichte van
hem genomen had, herzien, maar dat kwam
er op het oogenblik niet op aan.
Waar het nu op aan kwam, was deze man
de hoteldief en de brieven, die hij uit
Jimmy's valies had gestolen.
Zy had genoeg gezond verstand om te
beseffen, dat het ergste, wat zij doen kon,
was, opzien te verwekken, door te trachten
den man aan de politie over te geven. Dat
zou noodlottig zijn. Zelfs al zou de politie
notitie nemen van haar beschuldiging, zou
toeh die openbaarmaking het laatste zijn.
wat Luella en Jimmy zouden willen.
Hoe kon zij bijvoorbeeld te weten komen,
waar hy woonde? Als zy dat, zonder kwade
vermoedens op te wekken, kon te weter
komen, zou zij iets hebben, waardoor Jim
my in staat zou kunnen gesteld worden iets
in het belang van zijn zuster te doen.
Maar dan moest zij, tenminste eenigen
tyd, in zijn gezelschap blijven. En hoe zou
dat kunnen, zonder dat hij tot de ontdek
king zou komen, dat zij Lallie Mulvaney
niet was?
Zij kon natuurlijk beproeven, Lallie s
stem na te bootsten. Miss Mulvaney had een
lage, wat schorre stem, die niet moeilijk na
te bootsen was, maar Tessa twijfelde er zeei
aan, of zy het kon.
Plotseling verschafte de man zelf de kans.
Hij naderde eerbiedig.
„Klaar?" vroeg hij.
Tessa knikte, terwijl zij de poederdoos en
het donsje weg borg.
„Ik zie, dat je je mantel aan hebt
Tessa trok levendig haar schouders op.
„Ik ben benieuwd, of wij dezelfde ge
dachte hadden. Wat zou je er van denken,
om bij mij thuis een sigarette op te steker
en een kopje koffie te drinken? Ik zal ze
zelf zetten. Je hebt me beloofd, die Japa-
neesche prenten te komen bekijken, en je
hebt al zoo dikwijls gezegd, dat je mijn
kamers zou willen zien. Het ziet er daar
binnen erg warm en vol uit. Wij zouden
binnen het uur terug kunnen zijn. Wat zeg
je er van, Lallie?"
„Inshallah", zei Tessa met een lage schor
re stem.
„Wat?"
„Wa aleikum salaam".
De man grinnikte. Klaarblijkelijk was hij
gewend aan de speelsche manieren van
Mulvaney.
„O juist, we zijn vanavond Turksch. Als
je in Turksch costuum bent, moet je ook
spreken en doen als een Turk. Dat betee-
kent zeker, dat je meegaat?"
„Djellaba tarbosh", zei Tessa.
„Goed. Je bent een schat".
Hij stak zijn arm door den haren en bracht
haar door de draaideur naar buiten.
„Bekommer je maar niet om je auto",
fluisterde hij. „We zullen een taxi nemen.
Je chauffeur hoeft niet te weten, waar wy
heen gaan".
Eenige oogenblikken later zaten zy in een
taxi en reden weg van de plaats, waar het
bal gegeven werd. Zy wist niet, waar zij
heen gingen, hoewel zij gepoogd had, het
af te luisteren. Het was donker in de auto,
en zij hadden nog niet ver gereden, toen de
man een arm om haar heen sloeg en haar
probeerde te kussen.
Maar Tessa zei: „BismUlah, sapristi" en
duwde hem weg. Zij was er niet heel zeker
van, dat sapristi goed Turksch was. Maar
het had gevolg. De man gichelde en her
haalde zijn poging niet. Hij sprak over dan
sen en over menschen, die zy niet kende.
Van tijd tot tyd wierp Tessa er in haar
mooiste Turksch een opmerking tusschen,
en telkens gichelde de man en genoot van
de grap.
Wat meer was, dan Tessa deed. Zy begon
nu tot het besef te komen, dat zij een stout
stukje uithaalde. Het was over eenen. En
zy zat in een auto met een vreemden man
en ging naar wat hij zijn huis noemde, wat
waarschijnlijk beteekende jonggezellenka-
mers, waar naar alle waarschijnlijkheid, be
halve zij, niemand zou zijn.
Het was niet bijzonder geruststellend
vooral, daar zij wist, dat hij een laag karak
ter had en nergens tegenop zag.
Als zij eenmaal in zijn kamers waren, hoe
zou zij dan haar spel kunnen volhóuden?
Het was duidelijk, dat het onmogelijk was.
En als hij merkte, dat hij bedrogen was,
zou zy een kwade aan hem hebben, vooral,
als hij haar mocht herkennen als het meis
je, dat hij had vastgebonden in de kamer in
het Majestic-hotel. Maar, zoo vleidde zij
zichzelf, dat zou niet erg waarschijnlijk
zijn.
Er was nog tijd om van gedachte te ver
anderen. Zy kon de auto laten stilhouden en
uitstappen. Of, als zij die kamers bereikt
hadden, kon zij weigeren er binnen te gaan
Zy kon dan een beroep doen op den chauf
feur.
Maar daardoor zou zij de kans verwerpen,
wat meer van dezen man te weten te ke
rnen, en dus, om Luella te helpen. Zij be
sloot ten koste van alles voort te gaan. Zij
wilde ten minste te weten komen, wie de
man was, hoe hy heette en waar hij woon
de, en vertrouwde op haar geluk, om er zich
uit te redden.
Maar er was één ding, dat zy kon doen.
Zy kon beproeven Jimmy te laten weten
waar zy was heengegaan. Haar balboekje,
dat zy nog in de hand hield, gaf haar in,
hoe dat misschien gelukken zou.
Zij wist, dat de achterzijde van het boek
je onbedrukt was. Zij probeerde in het
donker te schrijven en schreef het volgende:
„Belangrijk. Wilt u alsjeblieft West 25964,
mr. Turner, opbellen. Zeg hem, dat Tessa
Fisher in gevaar is aan het adres, waar u
mij achter laat. Of ga er heen en haal hem
alsjeblieft".
Of het leesbaar was, kon zij met geen
mogelijkheid zeggen. Toen de auto stil stond
jeeq frz jaq 'djatq }tn ra aeeq ubui ap ua
taschje achter. Het huis zag er uit als een
blok flats. De voordeur was gesloten, en ter
wijl haar geleider naar zijn sleutel zocht,
riep zij ontsteld met een lage, heesche stem:
„Mijn taschje!" en snelde terug naar de
auto.
Die had zich juist weer in beweging ge
zet, maar de chauffeur stopte en zij haaide
haar taschje er uit. Zy duwde het balboekje
in zijn hand en fluisterde:
„Breng hem dit alsjeblieft. Laat my niet
in den steek. Het is heel erg gewichtig".
Zij liet deze woorden vergezeld gaan van
een blik, die den chauffeur tot haar slaaf
maakte. Zij wist, dat hy Jimmy zou bren
gen, als hy het briefje kon lezen.
(Wordt vervolgd).
t
r
f