Staatslotecij,
t
JUmmeuws
Spoct
De winter is gekomen!
De Quint Vrijdag den geheelen
dag geopend.
DE WET OP HET REGENTSCHAP
IN ENGELAND.
Volgens de Evening Standard zou het
wetsontwerp, dat gistermorgen door Bald-
win is ingediend betreffende het regent
schap, de volgende punten behelzen:
1. Wanneer een minderjarige vorst den
troon bestijgt wordt de koningin tot zijn
meerderjarigheid regentes.
2. Een minderjarige vorst mag niet in het
huwelijk treden zonder machtiging van de
regentes en goedkeuring van het parlement.
3. Wat de afwezigheid van den vorst be
treft, zal de Lords Justice Act van 1837 van
kracht worden verklaard. Dit heeft betrek
king op het geval dat de opvolger van een
vorst zich in het buitenland zou bevinden
op het oogenblik van den dood van zijn
voorganger. Dan zou een staatsraad ge
vormd worden, die het koninklijke gezag zou
uitoefenen tot zijn terugkeer.
EISCHEN DER DUITSCHERS IN
TSJECHO-SLOWAKIJE.
Minister-president Hodza heeft den mi
nister van gezondheid, Czech, en de minis
ters van staat Spina en Zajicek, benevens
de vertegenwoordigers van de drie Duit-
(Niet officieel)
5de klasse, 8ste lijst
Trekking van Donderdag 28 Januari
Hooge Prijzen
15.000.— 8247
1.000.— 7890 15246
400.— 340 9839 14106 18039 18890
200.— 7862 8638 10664 10736 15325
1937
17113
100.—
5 2394 4893 6596
7104
10578
11572
12359
20220
Prijzen van 70.
116
127
140
227
354
373
400
484
625
723
737
754
1147
1199
1255
1300
1524
1526
1648
1719
1908
2020
2047
2088
2781
2205
2276
2457
2573
2587
2591
2699
2838
2839
2841
2969
3300
3416
3626
3666
3749
3758
3983
4196
4512
4672
4762
4770
4790
4841
5003
5163
5325
5459
5532
5564
5581
5714
5744
5755
5887
5888
5953
6058
6092
6173
6226
6354
6386
6585
6725
6798
6894
6900
6954
7084
7177
7266
7342
7439
7668
7758
7809
7940
7983
8049
8071
8165
8186
8273
8319
8418
8444
8513
8525
8583
8586
8597
8620
8648
8650
8814
8829
8840
8930
9063
9084
9148
9154
9166
9233
9299
9427
9433
9452
9993
10026
10139
10180
10193
10241 10349 10397 10473 10478 10501 10512 10670
10750 10763 10814 10927 10948 10973 11151 11440
11516 11761 11837 11871 12024 12068 12071 12196
12276 12350 12425 12531 12627 12657 12754 12776
12828 12925 12954 13175 13222 13358 13367 13373
13480 13482 13501 13533 13598 14014 14051 14243
14271 14361 14467 14504 14652 14867 14907 14916
15145 15320 15460 15501 15534 15795 15879
16017 16072 16195 16231 16255 16306 16388 16419
16498
16655 16867 16873 17134 17263 17274 17340 17611
17732 17772 17911 17913 18004 18090 18106 18124
18249 18733 18747 18811 18819 18862 19047 19088
19183 19217 19254 19269 19308 19333 19345 19424
19564 19664 19744 20044 20046 20062 20134 20182
20214 20313 20335 20377 20418 20640 20768 20771
20792 20798 20805 20849 20853 20927 20972
Nieten
33
56
83
109
125
137
138
173
190
218
229
273
288
336
343
387
422
447
496
499
574
578
587
621
647
690
714
725
731
759
847
866
912
929
951
978
998
1150
1153
1258
1294
1321
1323
1334
1536
1592
1634
1644
1659
1668
1696
1708
1714
1724
1770
1820
1831
1904
1969
2043
2063
2097
2103
2119
2138
2149
2216
2239
2244
2275
2287
2295
2299
2305
2307
2330
2382
2385
2458
2469
2491
2503
2510
2596
2601
2622
2668
2691
2731
2756
2794
2834
2843
2867
2892
2913
2971
2975
3065
3095
3102
3106
3119
3135
3195
3221
3277
3443
3472
3491
3521
3565
3618
3619
3651
3661
3778
3818
3895
3928
3991
4012
4126
4144
4177
4178
4223
4231
4233
4362
4386
4432
4444
4466
4468
4472
4521
4561
4605
4606
4717
4747
4816
4845
4941
4979
4981
5015
5026
5052
5103
5112
5179
5199
5234
5243
5250
5253
5264
5300
5317
5329
5330
5339
5364
5388
5421
5422
5429
5463
5473
5515
5530
5558
5606
5626
5679
5707
£"10
5746
5806
5807
5830
5853
5863
5897
5905
5950
6002
6039
6081
6088
6112
6147
6167
6214
6236
6304
6318
6394
6426
6444
6450
6466
6538
6559
6599
6610
6644
6666
6693
6695
6871
6907
6929
6935
6945
7079
7114
7178
7210
7228
7235
7369
7378
7427
7445
7519
7540
7554
7593
7615
7625
7665
7738
7775
7789
7814
7873
7878
7942
7951
7966
7970
8022
8031
8052
8055
8070
8123
8128
8246
8258
8315
8318
8325
8342
8366
8388
8464
8483
8485
8495
8498
8520
8584
8596
8601
8612
8630
8631
8664
8699
8720
8754
8771
8792
8832
8836
88S7
8884
8965
9004
9091
9095
9103
9173
9238
9285
9298
9321
9399
9417
9464
9510
9511
9555
9558
9726
9753
9778
9806
9814
9835
9948
9983 10008 10031 10038 10043 10062 10066
10075 10085 10142 10155 10179 10226 10233 10237
10240 10264 10283 10399 10417 10422 10453 10506
10520 10546 10567 10633 10640 10761 10777 10817
10823 10837 10851 10914 10923 10936 10940 11009
11107 11108 11147 11157 11207 11238 11258 11273
11312 11344 11356 11358 11363 11376 11410 11411
11446 11466 11534 11605 11682 11716 11796 11797
11822 11843 11857 11866 11874 11890 11921 11940
11998 12003 12054 12110 12181 12215 12231 12247
12261 12310 12358 12363 12417 12448 12469 12472
12475 12506 12587 12615 12621 12629 12652 12677
12683 12690 12700 12702 12704 12782 12801 12942
12958 12959 12974 13015 13085 13125 13135 13148
13152 13176 13207 13210 13227 13289 13298 13300
13316 13320 13321 13332 13381 13393 13519 13538
13570 13590 13609 13628 13697 13709 13806 13811
13873 13948 13952 13989 14031 14036 14044 14198
14258 14288 14315 14353 14362 14376 14530 14535
14549 14610 14645 14691 14725 14744 14771 14804
14807 14847 14852 14871 14915 14920 14995 15028
15101 15130 15142 15191 16233 15307 15326 15352
15354 15388 15417 15438 15461 15490 15500 15511
15529 15567 15599 15647 15648 15658 15671 15688
15695 15708 15711 15717 15732 15733 15754 15799
15806 15864 15916 15932 15940 15948 15981 16020
16028 16122 16127 16138 16154 16223 16224 16238
16245 16275 16296 16331 16354 16359 16369 16375
16407 16408 16454 16458 16459 16475 16538 16582
16670 16698 16726 16730 16736 16770 16775 16813
16835 16891 16962 16971 17015 17090 17172 17233
17242 17300 17307 17316 17329 17397 17462 17474
17518 17523 17533 17575 17581 17583 17616 17655
17669 17721 17731 17788 17789 17792 17804 17817
17832 17842 17844 17870 17872 17893 17930 17991
18027 18050 18062 18064 18081 18097 18122 18167
18177 18226 18232 18253 18257 18285 18301 18342
18375 18408 18450 18519 18522 18550 18590 18592
18617 18631 18635 18777 18844 18873 18879 18908
18917 18956 18995 19025 19032 19057 19150 19157
19218 19241 19315 19335 19355 19364 19387 19388
19433 19478 19480 19493 19506 19616 19620 19622
19668 19682 19690 19778 19850 19898 20008 20013
20026 20100 20110 20154 20156 20230 20348 20349
20352 20360 20362 20397 20427 20432 20466 20480
20505 20541 20580 20618 20689 20694 20698 20742
20803 20824 20866 20932 20987
Verbetering 5e klas, 7e lijst: 8020 m. z. 8020
J 70~
sche regeeringspartijen, n.L de sociaal de
mocratische, de agrarische en de christelij-
ke-sociale, bij zich ontvangen. Minister
Czech overhandigde den premier uit naam
der drie partijen een memorandum, dat de
eischen van de Duitsche bevolking in
Tsjechoslowakije opsomt, waarbij hij er op
wees, dat het initiatief tot deze actie voor
een oplossing der kwestie der Duitschers
in Tsjecho-Slowakije op naam van president
Benesj en van Hodza staat. Hodza prees de
vertegenwoordigers der Duitsche partijen
voor het feit, dat zij bij het opstellen van
hun tekst zich binnen het kader van de
grondwet hebben gehouden, welke de beste
garantie der minderhedenrechten vormt. De
afwezigheid van vertegenwoordigers der
Sudeten-Duitsche partij wordt o.m. ver
klaard, doordat deze partij min of meer
openlijk een autonomie van het Duitsche
deel des lands eischt, welke oplossing voor
het oogenblik, aldus Hodza, om politieke
en economische redenen onmogelijk is, zelfs
om geographische redenen, aangezien het
Duitsche gebied geen compact geheel vormt,
maar verdeeld is in verscheidene zones, die
omrings zijn door Tsjechoslowaaksche be
volkingen.
GEHEEL POMPSTATION IN DEN
GROND VERDWENEN.
De „Daily Telegraph" bericht, dat Dins
dagochtend te Rode Heath naby_ Sandbach
(in Engeland) met donderend geweld een
geheel pompstation van een niet meer in ge
bruik zijnd zoutwerk in den grond verdwe
nen. Het gat is 30 voet in diameter en min
stens 150 voet diep. De randen brokkelen
nog steeds af en men heeft een hek ge
plaatst om de nieuwsgierigen op een afstand
te houden. Nog steeds stijgt een onder-
aardsch gerommel uit h^t gat op.
Het zoutwerk is meer dan 100 jaar oud en
is langer dan 14 jaar buiten werking, aan
gezien door een jndergrondsche aardschui-
ving de pompen.onklaar raakten.
Indien de aardstortingen voortduren, be
staat groot gevaar, dat een beek en een ka
naal, welke in de nabijheid van het gat loo-
pen, eveneens in de diepte zullen verdwij
nen. De bodem van het gat kan men niet
zien en toen men een steen omlaag wierp
hoorde men deze na drie of vier seconden
in water terecht komen.
De Quint open!
Morgenvroeg trekken wij er op uit.
Want vandaag heeft het Quint-bestuur
het ijs gecontroleerd en de dikte van -ie
ijsvloer gemeten. Meer dan 5 c.M. bleek die
dikte te zijn en het ijs bleek staal-hard.
En morgenvroeg wordt de Quint open
gesteld voor iedereen, 't Kan best, want j
reeds nu hoort men geen gekraak meer,
al staat men ook naast elkaar, al stampt
men ook.
Morgen gaar. wij schaatsenrijden, den
geheelen dag. Want ook morgenavond zal
de baan, die geheel verlicht is, geopend
blijven.
De vraag is: hoe is het ijs?
En het antwoord: veel beter dan ver
wacht werd. Er zijn enkele plekken, waar
het ijs iets hobbelig is, maar deze oneffen
heden worden vandaag weggeschaafd, zoo
als vandaag ttouwens de geheele baan in
orde wordt gemaakt.
Dit is meteen de reden, waarom de
Quint niet reeds heden werd opengesteld.
De sterkte van het ijs liet het wel toe,
maar men wilde zeer terecht geheel
gereed zijn, opdat iedereen, die komt, te
vreden, zelfs meer dan tevreden zal kur.-
nen zijn.
Tot morgen dus!
Dan zien wij elkaar
op de ijsbaan met ge
slepen schaatsen en be
trouwbare riemen!
Dan drinken wij in
de tent de heete choco
lade of warme punch.
Da zijn wij
schaatsenrijders in hart
en nieren!
„DE TEXAS RANGERS"
Spannende sensatie-film in bioscoop
„Harmonie".
Vanaf morgenavond zal in de bioscoop
„Harmonie" bovenstaande film vertoond
worden.
De „Texas Rangers" zijn de leden van de
vrijwillige Amerikaansche politie, die in de
vorige eeuw orde op zaken gingen stellen
in zoowel door de Indianen als door blanke
struikroovers onveilig gemaakte gebieden.
Fred Mac Murray is hierin de sympa
thiekste van een drietal uitgelezen schur
ken, die als de rooverij niet meer zoo wL'
vlotten en als het vuur hun na aan de sche
nen wordt gelegd, gaan overwegen om het
Plaati
eens by de politie te probeeren in
aan den anderen kant.
King Vidor regiseerde deze film en behal-
ve een groote liefde voor het prachtige
woeste landschap van Texas en een juist
gevoel voor de portie sensatie die een mo
dern mensch nu eenmaal schijnt te behoe
ven, wanneer hij eens gezellig uit is en
dus ettelijke dooden voor zyn geld wil zienj
toont hy nog iets anders. Hy toont zich een
meester in de leiding van een korte en ge
spannen dialoog, zooals met name in (je
conversatie Oakie-Nolan. die met het reed»
genoemde schot onder de tafel zeer wel
sprekend eindigt, en in de treffende ont
moeting tusschen Mac Murry en Nolan vlak
voor de iets te lange achtervolging op le
ven en dood overtuigend blykt. Vooral het
suggestieve spel van Lloyd Nolan, die voor
treffelijk de sfeer schept in deze film, dient
genoemd te worden.
LABOUR MAAKT ZICH LOS VAN
DE SOCIALISTISCHE LIGA.
De executieve van de Engelsche labour
partij heeft met een overweldigende meer
derheid besloten de banden met de socia
listische Liga te verbreken.
Zooals men weet is sir Stafford Cripps
voorzitter van deze organisatie. Er zal
over dit besluit nog een officieele verkla
ring worden afgelegd.
De socialistische Liga heeft ongeveer
3000 leden, met inbegrip van een aantal
op den voorgrond tredende socialisten, die
beschouwd worden als de „intelligentia'
der beweging.
Het is nog niet bekend welke gevolgen
het gisteren gevallen besluit van de
Labourpartij zal hebben. Het is mogelijk,
dat een aantal leden trouw zuilen blijven
aan Labour, doch dit zou hun uittreden
uit de socialistische Liga noodzakelijk
maken.
IJ s s p o r t.
Wy snuffelden een dezer
dagen eens in oude dooz 'n
en vonden er o.m. tw.*e
prae-historische cliché-
tjes, die ons herinnerden
aan de ijssport: een vader
met zijn dochter en een
moeder .net haar zoontje
zwierende op de schaatsen
op een ijsbaan.
En wij dachten: wanneer
komt er weer eens een
echt wintertje?! Wanneer zouden wy deze
cliché-tjes eens kunnen gebruiken?
Kijk! dat 's aardig. Nauwelijks hebben
wij de figuurtjes gevonden, of de winter
komt met al zijn gestrengheid!
In al zijn gestrengheid en feitelijk niet
zooals wij het zouden wenschen. Want de
koude Oostenwind is scherp en dringt
door alles heen. En maakt een verblijf
buitenshuis niet tot een pietje.
Behalve natuurlijk dan, als de schaatsen
gebruikt kunnen worden. Dan voelt men
geen koude; dan denkt men niet aan een
kouden Oostenwind. Dan trekt men de
overjas uit en zwiert, elk op zijn eigen
wys, over de baan; deze trekt sierlijke
krullen en heeft aan een minimale opper
vlakte genoeg, die ijl op de dunne ijzers
met krachtige streken over de baan en
gloeit weldra van de gezonde inspanning.
En aan koude denkt men niet.
De winter is gekomen!
Bloemen zijn in de ruiten getooverd;
een ijsvloer is gelegd op de onder water
gezette ijsbanen. Clubbesturen worden
wakker uit hun winterslaap en controlee
ren de ijslaag. Zij zyn plots actief gewor
den. want zij krijgen hur. kans!
Nu mef dan ooit vraagt men om het
weerbericht.
Hoe luidt het? Hoe zijn de verwachtin
gen?
Welnu, hier is het weerbericht van
hedenmorgen:
Strenge tot matige vorst d is
nachts ;t overdag matige to
lichte vorst.
En verder: de geheele lucht-
drukverdeeJingwyst op aan
houdende, vorst; de sneeu w-
a n s e n zijn gering en de wind
zal wellicht iets afnemen!
Gunstiger kan het al niet.
Nog vandaag zoeken wy de schaatsen op
en morgen
Voetbal.
LAATSTE TRAINING VAN HET
NEDERLANDSCHE ELFTAL.
Ondanks de felle koude en den snerpen
den wind heeft gisteravond op het nog ge
deeltelijk met sneeuw bedekte V.U.C.-ferrein
het bijna volledige Nederlandsche Elftal, dat
a.s. Zondag tegen Duitschland zal spelen,
voor de laatste maal getraind.
Onder leiding van den altijd even ener
gieken Bob iGlendenning werden de ge
bruikelijke oefeningen gemaakt, terwijl de
leden van de keuze-commissie zich op tem
peratuur trachtten te houden door een par
tijtje sneeuwballen gooien.
Teruggekomen in het gezellige, warme
clubhuis, waar ook de bestuursleden van der.
K.N.V.B. de heeren Lotsy en Lamey aan
wezig waren, hield de voorzitter van de
keuze-commissie, de heer H. J. Herberts, een
kort opwekkend speechje tot de spelers, die
Zondag de Nederlandsche kleuren in Düssel-
dorf zullen verdedigen.
Wij hebben tegen Duitschland nu 5 wed
strijden gewonnen, 4 verloren en 5 gelijk
gespeeld, aldus de heer Herberts, Duitsch
land zal aller er wel op zetten om de balans
in evenwicht te brengen, wij moeten daar
alle pogingen tegenover stellen om onzen
voorsprong te behouden.
Temeer nog omdat We aan de elf onge
slagen uit-wedstrijden èr eentje moeten toe
voegen om het dozijn vol te maken.
Er bestaat voor den wedstrijd van Zondag
een geweldige belangstelling. Van beide
zijden zijn de grootste voorbereidingen ge
troffen. Ik ben blij, dat jullie in zoo grooter.
getale zijt opgekomen, slechts twee ontbre
ken er. Bakhuys wegens familie-omstan
digheden en Smit, die zijn knie nog even wil
de sparen. De duizenden Nederlanders, die
jullie naar Düsseldorf zullen begeleiden en
de tienduizenden, die den wedstrijd op an
dere wijze zullen volgen, verwachten, dat
jullie dezen wedstrijd den eersten boven
dien in 1937, minstens tot een eervol resul
taat zult brengen. Met den vollen inzet van
jullie krachten en met honderd procent
overgave zullen jullie moeten spelen, maar
denkt er aan, dat fairheid ook het sieraad
moet zijn van den Nederlandschen speler".
Speciaal van Spaendonk, die Zondag a c.
voor het eerst in het Nederlandsch Elfta'
zal uitkomen, heette de heer Herberts nog
welkom. En ook richtte hy zich met een
woord van dank tot Anderiessen. die ondanKs
het kleine geschil met de keuzecommissie
besloten had, zyn sportbroeders in den wa
ren wedstrijd van a.s. Zondag niet in de
steek te laten.
Bridge.
DE BRIDGE-WEDSTRIJD
NEDERLAND—OOSTENRIJK.
In de zesde zitting heeft Nederland op
nieuw acht matchpunten verloren Oosten
rijk leidt thans met zeventig matchpunten.
Er zijn nog 64 spelen te spelen. Theoretisch
is het nog mogelijk, dat Nederland den ach
terstand kan inhalen, doch het is zeer on
waarschijnlijk, dat dit gebeuren zal.
Wielrennen.
DE RONDE VAN PURMEREND.
Behoudens goedkeuring van Ged. Staten
van Noordholland en de Nederlandsche
Wielren Unie zal op 28 April a.s. voor ae
tweede maal de ronde van Purmerend geor
ganiseerd dor de A. R. en T. C. „Le Cham
pion", worden verreden.
De burgemeester van Purmerend heeft
zyn goedkeuring reeds gegeven.
Automobilisme.
DE STERRIT NAAR MONTE CARLO
Gunstige berichten der Nederlanders.
Op het moment, dat wy dit rustig zitten
te schrijven (Woensdagavond) draaien de
wielen van elf Nederlandsche Rallye-w-^ens
al meer dan 36 uur achtereen over de wegen
van Noord-, Oost- en Zuid-Europa, zoemen
de motoren door steden en dorpen, langs
met sneeuw bedekte, vaak verijsde buiten
wegen of met zon overgoten autostrada's.
De automobilisten zitten onafgebroken ach
ter het stuur, turend in den donkeren nacht,
wanneer de uiterste voorzichtigheid geb
den is, of laten overdag den wagen vrijuit
snellen langs de routes, als weer en wegen
hun medewerking daartoe althans verlee-
nen. Vier nachten en vijf dagen hebben de
deelnemers uit Parlemo, Tallinn, Sta van
ger en Umea noodig om Monte Carlo te be
reiken, het stadje van de Rivièra, waar tem-
Een aardige opname uit de film „Allotria welke vanaf morgenavond in het Victoria-
theater zal d^r en. De hoofdrollen worden vertolkt door Renate Müller, Jenny Jugo,
Adolph Wohlbrüek en Heinz Rühmann.
peratuur en weer, volgens de laatste be
richten, van den meest gunstigen aard zyn.
En dan te bedenken, dat de Umea-ryders er
gister over klaagden, dat zij temperaturen
van 21 graden onder nul hadden meege
maakt. Van Stavanger, Umea of Tallinn
naar Monte Carlo, in vijf dagen en vier
nachten van den strengen winter naar den
vollen zomer
Het gaat overigens goed met alle Umea-
ryders. Een oogenblikje dreigde het met de
heeren Cornelius en van Rossum spaak te
loopen. Tusschen Stockholm en Linkoeping
slipte de D.K.W., waarbij de wagen over den
kop sloeg. Een ruit werd gebroken, doch bei
den kwamen er zonder schrammen af. E.i
ook de wagen bleek na dit ongevalletje nog
in prima staat te zijn, want na enkele minu
ten ging het al weer verder. En op tijd be
reikte men de controle te Linkoeping, even
als de équipes van Bakker Schut met Lin
coln Zephyr,-Habnit met Ford en Gatsonides
met Hillman.
Van Linkoeping ging 't naar Varnamo over
204 K.M. spiegelgladde wegen en ook deze
krachtproef hebben de Nederlandsche deel
nemers met hun wagens glansrijk doorstaan.
180 K.M. scheidden hun nog van Helsingborg,
het noest Zuidelijke puntje van Zweden,
waar de boot gereed lag voor den overtocht
naar Denemarken.
Onderhoud met Bakker Schut.
Alle Nederlandsche équipes, zoowel de
Umea- als de Stavangerrijders waren op tyd
te Helsingborg aangekomen. Onaer eoede
weersomstandigheden hadden onze landge-
nooten van Beeck Calkoen, mr. Hurrel-
brinck en K. Ton met Ford alsmede Jacobs
en de Boer met Buick de reis van Oslo via
Göteborg naar Helsingborg volbracht.
Een speciale verslaggever van het A.N.P
heeft te Helsingborg een onderhoud met
Bakker Schut gehad. De anders niet zoo
spraakzame Hollander was onmiddellijk be
reid van zyn lotgevallen te vertellen. Bak
ker Schut deelde dan allereerst mede, dat
hy en de drie andere Nederlandsche Umea-
ryders op tyd aan de controle waren aange
komen, evenals van Beeck Calkoen en
Jacobs met de Boer, de ergens in de stad
moesten zyn, maar waar, dat wist hy niet,
en allen zonder strafpunten. UmeaHel
singborg is ons meegevallen en voor dege
nen, die Bakker Schut kennen, wil dat zeg
gen, dat het niet gemakkelijk is geweest
Op den heenweg had men met sneeuw te
kampen gehad, maar op den terugweg was
de sneeuw weggewaaid en daarvoor waren
op vele plaatsen Ijsklompen gekomen. Ovei
heele stukken moest de wagen over ijspla-
ten rijden. van den eigenlijken weg was ni»t
veel te bespeuren geweest. Het vroor hari,
we hebben temperaturen van twintig graden
onder nul gemeten en ook te Helsingborg
was het nog flink koud, negen graden vorst.
De vorst was zoo streng, dat we bang wa
ren, dat de stuurinrichting zou bevriezen.
We merkten op, dat het in Nederland ook
gevroren had en gesneeuwd, maar niet zoo
erg natuurlijk.
Dan staat ons nog wat te wachten, peinsde
de Rallye-rijder. De weerberichten vo< r
Denemarken zijn vrij gunstig. Alleen er
moet een stevige wind op den weg staan.
Hebt u iets van de andere Rallye-rijders ge
hoord?
Ja alles, konden wy gelukkig antwoor
den, maar is er geen radio-apparaat in uw
wagen, was onze wedervraag. Eiken avond
gaan er uitvoerige berichten over den sterri»
via de Nederlandsche omroepen, dan zoudt
ge op de hoogte zijn gebleven. En wij ver
telden Bakker Schut van de Palermo-rijdeis,
dat Koopman niet gestart was, dat Sprenger
van Eyk er de andere Nederlanders op dit
moment ergens in de Apenynen zouder. zit
ten, dat van Strien en Oosten in de buurt
van Warschau zouden rondtoeren.
Bakker Schut was verheugd zooveel go^l
nieuws van de Nederlandsche deelnemers te
vernemen. Weinig ongelukjes waren er voor
gevallen en hij vertelde ons nog eens uhvo •-
rig de aanrijding van Habnit te Umea, vóór
het vertrek en het slippen van Cornelius by
I inkoeping.
Het werd tijd voor onzen landgenoot om
alles voor de verdere reis in gereedheid te
brengen. Hy zou omstreeks negen uur zyn
wagen in de file voor de controle brengen,
dan kon hy tijdig de boot halen voor den
overtocht naar Denemarken.
En met een laatste opmerking, dat de be
kende ryders Schell en Dreyfus met Dela-
haye, gestart te Stavanger, strafpunten had
den opgeloopen en dat de bekende Fran-
schen LahayeQuatresous natuurlijk reeds
gearriveerd waren, nam Bakker Schut af
scheid van ons: zyn automobilistische plich
ten riepen hem.
Warschau gepasseerd.
Ook de Talinn-ryders maken het uitste
kend. De équipe van Alex van Strien met
Ford kwam om 10.15 uur te Koningsbergen
aan, enkele uren te vroeg zelfs, want eerst
in den middag ging de controle te Konings
bergen open. Hier vonden van Strien
c.s. de Nederlandsche rijders W. Oosten en
J. van der Mark, die met M.G. in de kleine
klasse uitkomend, Koningsbergen als start
plaats hadden uitgekozen. Deze M.G -équipe
vertrok om 13.37 uur, van Strien zeven mi
nuten eerder. Van Koningsbergen ging het
naar Warschau, een afstand van 322 K.M.
Hier moesten zeven wagens de controle pas-
seeren, hetgeen op tijd geschiedde. De meeste
wagens waren ongeveer twee uur te vroeg
gearriveerd. Onze landgenooten van Strien
c.s. met Ford kwamen om 19.06 aan eo
Oosten met M.G. om 19.23 uur.
Eerst ruim 22 uur ging de controle open
en konden de wagens hun weg vervolgen
richting Berlijn op 560 K.M. afstand ge
legen.
Over de Apenijoen.
De drie Nederlandsche deelnemers uit
Palermo hebben de route tusschen Napels en
Rome op vlotte wijze afgelegd. Dr. J. J.
Sprenger van Eyk en ir. A. Paulen met Lin-
erin Zephyr kwamen om twaalf uur precies
aan de controle, G. Zeehuisen en J. der Kin
deren met B.M.W. om 12.15 uur en B. J. T.
van der Hoek met Packard om 13.20. Van
Rome werd de reis voortgezet naar Padua,
een afstand van 520 K.M., waarbij de Ape-
nijnen gepasseerd moeten worden. Onze
landgenooten werden in de vroege morgen
uren van heden te Padua verwacht.
Vannacht Kopenhagen gepasseerd!
Omtrent de positie van de Nederlandsche
deelnemers aan den sterrit naar Monte Carlo
vernemen wij uit Kopenhagen, dat het Ford-
équipe van Beeck Calkoen, mr. Hurrelbrinck
en K. Ton om 1.05 uur de controle aldaar ge
passeerd is. Hetzelfde deden om 1.14 uur de
heeren Jacobs en de Boer met Buick, om
1.23 uur de heeren Bakker Schut en
Mutsaerts met Lincoln Zephyr en de heeren
Habnit en Burgerhout met Ford, terwijl om
1.35 de controle nog passeerden de heeren
Gatsonides en Sar '°rs het Hillman.
Men nadert bet eigen land.
De Nederlandsche deelnemers aan dea
sterrit naar Monte Carlo naderen het eigen
land.
Wie gedacht mocht hebben dat degenen,
die Stavanger, Tallinn en Umea tot start
plaats hadden gekozen, op het tweede ge
deelte van hun tocht het gemakkelijk
zouden krijgen, heeft het volkomen mii
gehad. Zoo maakt een telegram uit Berlyn
melding van het feit, dat de ford-équipe van
Van Strien wel op tyd aan de controle al
daar is gearriveerd, doch men had vele
lekke banden gehad op het traject War-
schau-Berljjn tengevolge van het feit, dat
de wegen in erbarmelijken toestand waren-
De M. G.-équipe van Oosten en van der
Mark was hedenmorgen zeven uur nog niet
te Berlijn gearriveerd.
Uit Padua ontvingen wij, door bemidde
ling van de K. N. A. C. bericht, dat de
Nederlandsche équipe van dr. Sprenger
van Eyk met Lincoln Zephyr, van der Hoek
met Packard en Zeehuisen met B. M.
op tyd aan de controle aldaar zijn aange
komen. De tocht ging verder naar Ljublja
na, op ruim 300 K. M. van Padua gelegen.
De Umea-ryders en Stavanger-deelne-
mers bevinden zich momenteel op weg naar
Hamburg, welke stad zy in de middaguren
zullen bereiken.