Staatslotecij, t JUmmeuws Spoct De winter is gekomen! De Quint Vrijdag den geheelen dag geopend. DE WET OP HET REGENTSCHAP IN ENGELAND. Volgens de Evening Standard zou het wetsontwerp, dat gistermorgen door Bald- win is ingediend betreffende het regent schap, de volgende punten behelzen: 1. Wanneer een minderjarige vorst den troon bestijgt wordt de koningin tot zijn meerderjarigheid regentes. 2. Een minderjarige vorst mag niet in het huwelijk treden zonder machtiging van de regentes en goedkeuring van het parlement. 3. Wat de afwezigheid van den vorst be treft, zal de Lords Justice Act van 1837 van kracht worden verklaard. Dit heeft betrek king op het geval dat de opvolger van een vorst zich in het buitenland zou bevinden op het oogenblik van den dood van zijn voorganger. Dan zou een staatsraad ge vormd worden, die het koninklijke gezag zou uitoefenen tot zijn terugkeer. EISCHEN DER DUITSCHERS IN TSJECHO-SLOWAKIJE. Minister-president Hodza heeft den mi nister van gezondheid, Czech, en de minis ters van staat Spina en Zajicek, benevens de vertegenwoordigers van de drie Duit- (Niet officieel) 5de klasse, 8ste lijst Trekking van Donderdag 28 Januari Hooge Prijzen 15.000.— 8247 1.000.— 7890 15246 400.— 340 9839 14106 18039 18890 200.— 7862 8638 10664 10736 15325 1937 17113 100.— 5 2394 4893 6596 7104 10578 11572 12359 20220 Prijzen van 70. 116 127 140 227 354 373 400 484 625 723 737 754 1147 1199 1255 1300 1524 1526 1648 1719 1908 2020 2047 2088 2781 2205 2276 2457 2573 2587 2591 2699 2838 2839 2841 2969 3300 3416 3626 3666 3749 3758 3983 4196 4512 4672 4762 4770 4790 4841 5003 5163 5325 5459 5532 5564 5581 5714 5744 5755 5887 5888 5953 6058 6092 6173 6226 6354 6386 6585 6725 6798 6894 6900 6954 7084 7177 7266 7342 7439 7668 7758 7809 7940 7983 8049 8071 8165 8186 8273 8319 8418 8444 8513 8525 8583 8586 8597 8620 8648 8650 8814 8829 8840 8930 9063 9084 9148 9154 9166 9233 9299 9427 9433 9452 9993 10026 10139 10180 10193 10241 10349 10397 10473 10478 10501 10512 10670 10750 10763 10814 10927 10948 10973 11151 11440 11516 11761 11837 11871 12024 12068 12071 12196 12276 12350 12425 12531 12627 12657 12754 12776 12828 12925 12954 13175 13222 13358 13367 13373 13480 13482 13501 13533 13598 14014 14051 14243 14271 14361 14467 14504 14652 14867 14907 14916 15145 15320 15460 15501 15534 15795 15879 16017 16072 16195 16231 16255 16306 16388 16419 16498 16655 16867 16873 17134 17263 17274 17340 17611 17732 17772 17911 17913 18004 18090 18106 18124 18249 18733 18747 18811 18819 18862 19047 19088 19183 19217 19254 19269 19308 19333 19345 19424 19564 19664 19744 20044 20046 20062 20134 20182 20214 20313 20335 20377 20418 20640 20768 20771 20792 20798 20805 20849 20853 20927 20972 Nieten 33 56 83 109 125 137 138 173 190 218 229 273 288 336 343 387 422 447 496 499 574 578 587 621 647 690 714 725 731 759 847 866 912 929 951 978 998 1150 1153 1258 1294 1321 1323 1334 1536 1592 1634 1644 1659 1668 1696 1708 1714 1724 1770 1820 1831 1904 1969 2043 2063 2097 2103 2119 2138 2149 2216 2239 2244 2275 2287 2295 2299 2305 2307 2330 2382 2385 2458 2469 2491 2503 2510 2596 2601 2622 2668 2691 2731 2756 2794 2834 2843 2867 2892 2913 2971 2975 3065 3095 3102 3106 3119 3135 3195 3221 3277 3443 3472 3491 3521 3565 3618 3619 3651 3661 3778 3818 3895 3928 3991 4012 4126 4144 4177 4178 4223 4231 4233 4362 4386 4432 4444 4466 4468 4472 4521 4561 4605 4606 4717 4747 4816 4845 4941 4979 4981 5015 5026 5052 5103 5112 5179 5199 5234 5243 5250 5253 5264 5300 5317 5329 5330 5339 5364 5388 5421 5422 5429 5463 5473 5515 5530 5558 5606 5626 5679 5707 £"10 5746 5806 5807 5830 5853 5863 5897 5905 5950 6002 6039 6081 6088 6112 6147 6167 6214 6236 6304 6318 6394 6426 6444 6450 6466 6538 6559 6599 6610 6644 6666 6693 6695 6871 6907 6929 6935 6945 7079 7114 7178 7210 7228 7235 7369 7378 7427 7445 7519 7540 7554 7593 7615 7625 7665 7738 7775 7789 7814 7873 7878 7942 7951 7966 7970 8022 8031 8052 8055 8070 8123 8128 8246 8258 8315 8318 8325 8342 8366 8388 8464 8483 8485 8495 8498 8520 8584 8596 8601 8612 8630 8631 8664 8699 8720 8754 8771 8792 8832 8836 88S7 8884 8965 9004 9091 9095 9103 9173 9238 9285 9298 9321 9399 9417 9464 9510 9511 9555 9558 9726 9753 9778 9806 9814 9835 9948 9983 10008 10031 10038 10043 10062 10066 10075 10085 10142 10155 10179 10226 10233 10237 10240 10264 10283 10399 10417 10422 10453 10506 10520 10546 10567 10633 10640 10761 10777 10817 10823 10837 10851 10914 10923 10936 10940 11009 11107 11108 11147 11157 11207 11238 11258 11273 11312 11344 11356 11358 11363 11376 11410 11411 11446 11466 11534 11605 11682 11716 11796 11797 11822 11843 11857 11866 11874 11890 11921 11940 11998 12003 12054 12110 12181 12215 12231 12247 12261 12310 12358 12363 12417 12448 12469 12472 12475 12506 12587 12615 12621 12629 12652 12677 12683 12690 12700 12702 12704 12782 12801 12942 12958 12959 12974 13015 13085 13125 13135 13148 13152 13176 13207 13210 13227 13289 13298 13300 13316 13320 13321 13332 13381 13393 13519 13538 13570 13590 13609 13628 13697 13709 13806 13811 13873 13948 13952 13989 14031 14036 14044 14198 14258 14288 14315 14353 14362 14376 14530 14535 14549 14610 14645 14691 14725 14744 14771 14804 14807 14847 14852 14871 14915 14920 14995 15028 15101 15130 15142 15191 16233 15307 15326 15352 15354 15388 15417 15438 15461 15490 15500 15511 15529 15567 15599 15647 15648 15658 15671 15688 15695 15708 15711 15717 15732 15733 15754 15799 15806 15864 15916 15932 15940 15948 15981 16020 16028 16122 16127 16138 16154 16223 16224 16238 16245 16275 16296 16331 16354 16359 16369 16375 16407 16408 16454 16458 16459 16475 16538 16582 16670 16698 16726 16730 16736 16770 16775 16813 16835 16891 16962 16971 17015 17090 17172 17233 17242 17300 17307 17316 17329 17397 17462 17474 17518 17523 17533 17575 17581 17583 17616 17655 17669 17721 17731 17788 17789 17792 17804 17817 17832 17842 17844 17870 17872 17893 17930 17991 18027 18050 18062 18064 18081 18097 18122 18167 18177 18226 18232 18253 18257 18285 18301 18342 18375 18408 18450 18519 18522 18550 18590 18592 18617 18631 18635 18777 18844 18873 18879 18908 18917 18956 18995 19025 19032 19057 19150 19157 19218 19241 19315 19335 19355 19364 19387 19388 19433 19478 19480 19493 19506 19616 19620 19622 19668 19682 19690 19778 19850 19898 20008 20013 20026 20100 20110 20154 20156 20230 20348 20349 20352 20360 20362 20397 20427 20432 20466 20480 20505 20541 20580 20618 20689 20694 20698 20742 20803 20824 20866 20932 20987 Verbetering 5e klas, 7e lijst: 8020 m. z. 8020 J 70~ sche regeeringspartijen, n.L de sociaal de mocratische, de agrarische en de christelij- ke-sociale, bij zich ontvangen. Minister Czech overhandigde den premier uit naam der drie partijen een memorandum, dat de eischen van de Duitsche bevolking in Tsjechoslowakije opsomt, waarbij hij er op wees, dat het initiatief tot deze actie voor een oplossing der kwestie der Duitschers in Tsjecho-Slowakije op naam van president Benesj en van Hodza staat. Hodza prees de vertegenwoordigers der Duitsche partijen voor het feit, dat zij bij het opstellen van hun tekst zich binnen het kader van de grondwet hebben gehouden, welke de beste garantie der minderhedenrechten vormt. De afwezigheid van vertegenwoordigers der Sudeten-Duitsche partij wordt o.m. ver klaard, doordat deze partij min of meer openlijk een autonomie van het Duitsche deel des lands eischt, welke oplossing voor het oogenblik, aldus Hodza, om politieke en economische redenen onmogelijk is, zelfs om geographische redenen, aangezien het Duitsche gebied geen compact geheel vormt, maar verdeeld is in verscheidene zones, die omrings zijn door Tsjechoslowaaksche be volkingen. GEHEEL POMPSTATION IN DEN GROND VERDWENEN. De „Daily Telegraph" bericht, dat Dins dagochtend te Rode Heath naby_ Sandbach (in Engeland) met donderend geweld een geheel pompstation van een niet meer in ge bruik zijnd zoutwerk in den grond verdwe nen. Het gat is 30 voet in diameter en min stens 150 voet diep. De randen brokkelen nog steeds af en men heeft een hek ge plaatst om de nieuwsgierigen op een afstand te houden. Nog steeds stijgt een onder- aardsch gerommel uit h^t gat op. Het zoutwerk is meer dan 100 jaar oud en is langer dan 14 jaar buiten werking, aan gezien door een jndergrondsche aardschui- ving de pompen.onklaar raakten. Indien de aardstortingen voortduren, be staat groot gevaar, dat een beek en een ka naal, welke in de nabijheid van het gat loo- pen, eveneens in de diepte zullen verdwij nen. De bodem van het gat kan men niet zien en toen men een steen omlaag wierp hoorde men deze na drie of vier seconden in water terecht komen. De Quint open! Morgenvroeg trekken wij er op uit. Want vandaag heeft het Quint-bestuur het ijs gecontroleerd en de dikte van -ie ijsvloer gemeten. Meer dan 5 c.M. bleek die dikte te zijn en het ijs bleek staal-hard. En morgenvroeg wordt de Quint open gesteld voor iedereen, 't Kan best, want j reeds nu hoort men geen gekraak meer, al staat men ook naast elkaar, al stampt men ook. Morgen gaar. wij schaatsenrijden, den geheelen dag. Want ook morgenavond zal de baan, die geheel verlicht is, geopend blijven. De vraag is: hoe is het ijs? En het antwoord: veel beter dan ver wacht werd. Er zijn enkele plekken, waar het ijs iets hobbelig is, maar deze oneffen heden worden vandaag weggeschaafd, zoo als vandaag ttouwens de geheele baan in orde wordt gemaakt. Dit is meteen de reden, waarom de Quint niet reeds heden werd opengesteld. De sterkte van het ijs liet het wel toe, maar men wilde zeer terecht geheel gereed zijn, opdat iedereen, die komt, te vreden, zelfs meer dan tevreden zal kur.- nen zijn. Tot morgen dus! Dan zien wij elkaar op de ijsbaan met ge slepen schaatsen en be trouwbare riemen! Dan drinken wij in de tent de heete choco lade of warme punch. Da zijn wij schaatsenrijders in hart en nieren! „DE TEXAS RANGERS" Spannende sensatie-film in bioscoop „Harmonie". Vanaf morgenavond zal in de bioscoop „Harmonie" bovenstaande film vertoond worden. De „Texas Rangers" zijn de leden van de vrijwillige Amerikaansche politie, die in de vorige eeuw orde op zaken gingen stellen in zoowel door de Indianen als door blanke struikroovers onveilig gemaakte gebieden. Fred Mac Murray is hierin de sympa thiekste van een drietal uitgelezen schur ken, die als de rooverij niet meer zoo wL' vlotten en als het vuur hun na aan de sche nen wordt gelegd, gaan overwegen om het Plaati eens by de politie te probeeren in aan den anderen kant. King Vidor regiseerde deze film en behal- ve een groote liefde voor het prachtige woeste landschap van Texas en een juist gevoel voor de portie sensatie die een mo dern mensch nu eenmaal schijnt te behoe ven, wanneer hij eens gezellig uit is en dus ettelijke dooden voor zyn geld wil zienj toont hy nog iets anders. Hy toont zich een meester in de leiding van een korte en ge spannen dialoog, zooals met name in (je conversatie Oakie-Nolan. die met het reed» genoemde schot onder de tafel zeer wel sprekend eindigt, en in de treffende ont moeting tusschen Mac Murry en Nolan vlak voor de iets te lange achtervolging op le ven en dood overtuigend blykt. Vooral het suggestieve spel van Lloyd Nolan, die voor treffelijk de sfeer schept in deze film, dient genoemd te worden. LABOUR MAAKT ZICH LOS VAN DE SOCIALISTISCHE LIGA. De executieve van de Engelsche labour partij heeft met een overweldigende meer derheid besloten de banden met de socia listische Liga te verbreken. Zooals men weet is sir Stafford Cripps voorzitter van deze organisatie. Er zal over dit besluit nog een officieele verkla ring worden afgelegd. De socialistische Liga heeft ongeveer 3000 leden, met inbegrip van een aantal op den voorgrond tredende socialisten, die beschouwd worden als de „intelligentia' der beweging. Het is nog niet bekend welke gevolgen het gisteren gevallen besluit van de Labourpartij zal hebben. Het is mogelijk, dat een aantal leden trouw zuilen blijven aan Labour, doch dit zou hun uittreden uit de socialistische Liga noodzakelijk maken. IJ s s p o r t. Wy snuffelden een dezer dagen eens in oude dooz 'n en vonden er o.m. tw.*e prae-historische cliché- tjes, die ons herinnerden aan de ijssport: een vader met zijn dochter en een moeder .net haar zoontje zwierende op de schaatsen op een ijsbaan. En wij dachten: wanneer komt er weer eens een echt wintertje?! Wanneer zouden wy deze cliché-tjes eens kunnen gebruiken? Kijk! dat 's aardig. Nauwelijks hebben wij de figuurtjes gevonden, of de winter komt met al zijn gestrengheid! In al zijn gestrengheid en feitelijk niet zooals wij het zouden wenschen. Want de koude Oostenwind is scherp en dringt door alles heen. En maakt een verblijf buitenshuis niet tot een pietje. Behalve natuurlijk dan, als de schaatsen gebruikt kunnen worden. Dan voelt men geen koude; dan denkt men niet aan een kouden Oostenwind. Dan trekt men de overjas uit en zwiert, elk op zijn eigen wys, over de baan; deze trekt sierlijke krullen en heeft aan een minimale opper vlakte genoeg, die ijl op de dunne ijzers met krachtige streken over de baan en gloeit weldra van de gezonde inspanning. En aan koude denkt men niet. De winter is gekomen! Bloemen zijn in de ruiten getooverd; een ijsvloer is gelegd op de onder water gezette ijsbanen. Clubbesturen worden wakker uit hun winterslaap en controlee ren de ijslaag. Zij zyn plots actief gewor den. want zij krijgen hur. kans! Nu mef dan ooit vraagt men om het weerbericht. Hoe luidt het? Hoe zijn de verwachtin gen? Welnu, hier is het weerbericht van hedenmorgen: Strenge tot matige vorst d is nachts ;t overdag matige to lichte vorst. En verder: de geheele lucht- drukverdeeJingwyst op aan houdende, vorst; de sneeu w- a n s e n zijn gering en de wind zal wellicht iets afnemen! Gunstiger kan het al niet. Nog vandaag zoeken wy de schaatsen op en morgen Voetbal. LAATSTE TRAINING VAN HET NEDERLANDSCHE ELFTAL. Ondanks de felle koude en den snerpen den wind heeft gisteravond op het nog ge deeltelijk met sneeuw bedekte V.U.C.-ferrein het bijna volledige Nederlandsche Elftal, dat a.s. Zondag tegen Duitschland zal spelen, voor de laatste maal getraind. Onder leiding van den altijd even ener gieken Bob iGlendenning werden de ge bruikelijke oefeningen gemaakt, terwijl de leden van de keuze-commissie zich op tem peratuur trachtten te houden door een par tijtje sneeuwballen gooien. Teruggekomen in het gezellige, warme clubhuis, waar ook de bestuursleden van der. K.N.V.B. de heeren Lotsy en Lamey aan wezig waren, hield de voorzitter van de keuze-commissie, de heer H. J. Herberts, een kort opwekkend speechje tot de spelers, die Zondag de Nederlandsche kleuren in Düssel- dorf zullen verdedigen. Wij hebben tegen Duitschland nu 5 wed strijden gewonnen, 4 verloren en 5 gelijk gespeeld, aldus de heer Herberts, Duitsch land zal aller er wel op zetten om de balans in evenwicht te brengen, wij moeten daar alle pogingen tegenover stellen om onzen voorsprong te behouden. Temeer nog omdat We aan de elf onge slagen uit-wedstrijden èr eentje moeten toe voegen om het dozijn vol te maken. Er bestaat voor den wedstrijd van Zondag een geweldige belangstelling. Van beide zijden zijn de grootste voorbereidingen ge troffen. Ik ben blij, dat jullie in zoo grooter. getale zijt opgekomen, slechts twee ontbre ken er. Bakhuys wegens familie-omstan digheden en Smit, die zijn knie nog even wil de sparen. De duizenden Nederlanders, die jullie naar Düsseldorf zullen begeleiden en de tienduizenden, die den wedstrijd op an dere wijze zullen volgen, verwachten, dat jullie dezen wedstrijd den eersten boven dien in 1937, minstens tot een eervol resul taat zult brengen. Met den vollen inzet van jullie krachten en met honderd procent overgave zullen jullie moeten spelen, maar denkt er aan, dat fairheid ook het sieraad moet zijn van den Nederlandschen speler". Speciaal van Spaendonk, die Zondag a c. voor het eerst in het Nederlandsch Elfta' zal uitkomen, heette de heer Herberts nog welkom. En ook richtte hy zich met een woord van dank tot Anderiessen. die ondanKs het kleine geschil met de keuzecommissie besloten had, zyn sportbroeders in den wa ren wedstrijd van a.s. Zondag niet in de steek te laten. Bridge. DE BRIDGE-WEDSTRIJD NEDERLAND—OOSTENRIJK. In de zesde zitting heeft Nederland op nieuw acht matchpunten verloren Oosten rijk leidt thans met zeventig matchpunten. Er zijn nog 64 spelen te spelen. Theoretisch is het nog mogelijk, dat Nederland den ach terstand kan inhalen, doch het is zeer on waarschijnlijk, dat dit gebeuren zal. Wielrennen. DE RONDE VAN PURMEREND. Behoudens goedkeuring van Ged. Staten van Noordholland en de Nederlandsche Wielren Unie zal op 28 April a.s. voor ae tweede maal de ronde van Purmerend geor ganiseerd dor de A. R. en T. C. „Le Cham pion", worden verreden. De burgemeester van Purmerend heeft zyn goedkeuring reeds gegeven. Automobilisme. DE STERRIT NAAR MONTE CARLO Gunstige berichten der Nederlanders. Op het moment, dat wy dit rustig zitten te schrijven (Woensdagavond) draaien de wielen van elf Nederlandsche Rallye-w-^ens al meer dan 36 uur achtereen over de wegen van Noord-, Oost- en Zuid-Europa, zoemen de motoren door steden en dorpen, langs met sneeuw bedekte, vaak verijsde buiten wegen of met zon overgoten autostrada's. De automobilisten zitten onafgebroken ach ter het stuur, turend in den donkeren nacht, wanneer de uiterste voorzichtigheid geb den is, of laten overdag den wagen vrijuit snellen langs de routes, als weer en wegen hun medewerking daartoe althans verlee- nen. Vier nachten en vijf dagen hebben de deelnemers uit Parlemo, Tallinn, Sta van ger en Umea noodig om Monte Carlo te be reiken, het stadje van de Rivièra, waar tem- Een aardige opname uit de film „Allotria welke vanaf morgenavond in het Victoria- theater zal d^r en. De hoofdrollen worden vertolkt door Renate Müller, Jenny Jugo, Adolph Wohlbrüek en Heinz Rühmann. peratuur en weer, volgens de laatste be richten, van den meest gunstigen aard zyn. En dan te bedenken, dat de Umea-ryders er gister over klaagden, dat zij temperaturen van 21 graden onder nul hadden meege maakt. Van Stavanger, Umea of Tallinn naar Monte Carlo, in vijf dagen en vier nachten van den strengen winter naar den vollen zomer Het gaat overigens goed met alle Umea- ryders. Een oogenblikje dreigde het met de heeren Cornelius en van Rossum spaak te loopen. Tusschen Stockholm en Linkoeping slipte de D.K.W., waarbij de wagen over den kop sloeg. Een ruit werd gebroken, doch bei den kwamen er zonder schrammen af. E.i ook de wagen bleek na dit ongevalletje nog in prima staat te zijn, want na enkele minu ten ging het al weer verder. En op tijd be reikte men de controle te Linkoeping, even als de équipes van Bakker Schut met Lin coln Zephyr,-Habnit met Ford en Gatsonides met Hillman. Van Linkoeping ging 't naar Varnamo over 204 K.M. spiegelgladde wegen en ook deze krachtproef hebben de Nederlandsche deel nemers met hun wagens glansrijk doorstaan. 180 K.M. scheidden hun nog van Helsingborg, het noest Zuidelijke puntje van Zweden, waar de boot gereed lag voor den overtocht naar Denemarken. Onderhoud met Bakker Schut. Alle Nederlandsche équipes, zoowel de Umea- als de Stavangerrijders waren op tyd te Helsingborg aangekomen. Onaer eoede weersomstandigheden hadden onze landge- nooten van Beeck Calkoen, mr. Hurrel- brinck en K. Ton met Ford alsmede Jacobs en de Boer met Buick de reis van Oslo via Göteborg naar Helsingborg volbracht. Een speciale verslaggever van het A.N.P heeft te Helsingborg een onderhoud met Bakker Schut gehad. De anders niet zoo spraakzame Hollander was onmiddellijk be reid van zyn lotgevallen te vertellen. Bak ker Schut deelde dan allereerst mede, dat hy en de drie andere Nederlandsche Umea- ryders op tyd aan de controle waren aange komen, evenals van Beeck Calkoen en Jacobs met de Boer, de ergens in de stad moesten zyn, maar waar, dat wist hy niet, en allen zonder strafpunten. UmeaHel singborg is ons meegevallen en voor dege nen, die Bakker Schut kennen, wil dat zeg gen, dat het niet gemakkelijk is geweest Op den heenweg had men met sneeuw te kampen gehad, maar op den terugweg was de sneeuw weggewaaid en daarvoor waren op vele plaatsen Ijsklompen gekomen. Ovei heele stukken moest de wagen over ijspla- ten rijden. van den eigenlijken weg was ni»t veel te bespeuren geweest. Het vroor hari, we hebben temperaturen van twintig graden onder nul gemeten en ook te Helsingborg was het nog flink koud, negen graden vorst. De vorst was zoo streng, dat we bang wa ren, dat de stuurinrichting zou bevriezen. We merkten op, dat het in Nederland ook gevroren had en gesneeuwd, maar niet zoo erg natuurlijk. Dan staat ons nog wat te wachten, peinsde de Rallye-rijder. De weerberichten vo< r Denemarken zijn vrij gunstig. Alleen er moet een stevige wind op den weg staan. Hebt u iets van de andere Rallye-rijders ge hoord? Ja alles, konden wy gelukkig antwoor den, maar is er geen radio-apparaat in uw wagen, was onze wedervraag. Eiken avond gaan er uitvoerige berichten over den sterri» via de Nederlandsche omroepen, dan zoudt ge op de hoogte zijn gebleven. En wij ver telden Bakker Schut van de Palermo-rijdeis, dat Koopman niet gestart was, dat Sprenger van Eyk er de andere Nederlanders op dit moment ergens in de Apenynen zouder. zit ten, dat van Strien en Oosten in de buurt van Warschau zouden rondtoeren. Bakker Schut was verheugd zooveel go^l nieuws van de Nederlandsche deelnemers te vernemen. Weinig ongelukjes waren er voor gevallen en hij vertelde ons nog eens uhvo •- rig de aanrijding van Habnit te Umea, vóór het vertrek en het slippen van Cornelius by I inkoeping. Het werd tijd voor onzen landgenoot om alles voor de verdere reis in gereedheid te brengen. Hy zou omstreeks negen uur zyn wagen in de file voor de controle brengen, dan kon hy tijdig de boot halen voor den overtocht naar Denemarken. En met een laatste opmerking, dat de be kende ryders Schell en Dreyfus met Dela- haye, gestart te Stavanger, strafpunten had den opgeloopen en dat de bekende Fran- schen LahayeQuatresous natuurlijk reeds gearriveerd waren, nam Bakker Schut af scheid van ons: zyn automobilistische plich ten riepen hem. Warschau gepasseerd. Ook de Talinn-ryders maken het uitste kend. De équipe van Alex van Strien met Ford kwam om 10.15 uur te Koningsbergen aan, enkele uren te vroeg zelfs, want eerst in den middag ging de controle te Konings bergen open. Hier vonden van Strien c.s. de Nederlandsche rijders W. Oosten en J. van der Mark, die met M.G. in de kleine klasse uitkomend, Koningsbergen als start plaats hadden uitgekozen. Deze M.G -équipe vertrok om 13.37 uur, van Strien zeven mi nuten eerder. Van Koningsbergen ging het naar Warschau, een afstand van 322 K.M. Hier moesten zeven wagens de controle pas- seeren, hetgeen op tijd geschiedde. De meeste wagens waren ongeveer twee uur te vroeg gearriveerd. Onze landgenooten van Strien c.s. met Ford kwamen om 19.06 aan eo Oosten met M.G. om 19.23 uur. Eerst ruim 22 uur ging de controle open en konden de wagens hun weg vervolgen richting Berlijn op 560 K.M. afstand ge legen. Over de Apenijoen. De drie Nederlandsche deelnemers uit Palermo hebben de route tusschen Napels en Rome op vlotte wijze afgelegd. Dr. J. J. Sprenger van Eyk en ir. A. Paulen met Lin- erin Zephyr kwamen om twaalf uur precies aan de controle, G. Zeehuisen en J. der Kin deren met B.M.W. om 12.15 uur en B. J. T. van der Hoek met Packard om 13.20. Van Rome werd de reis voortgezet naar Padua, een afstand van 520 K.M., waarbij de Ape- nijnen gepasseerd moeten worden. Onze landgenooten werden in de vroege morgen uren van heden te Padua verwacht. Vannacht Kopenhagen gepasseerd! Omtrent de positie van de Nederlandsche deelnemers aan den sterrit naar Monte Carlo vernemen wij uit Kopenhagen, dat het Ford- équipe van Beeck Calkoen, mr. Hurrelbrinck en K. Ton om 1.05 uur de controle aldaar ge passeerd is. Hetzelfde deden om 1.14 uur de heeren Jacobs en de Boer met Buick, om 1.23 uur de heeren Bakker Schut en Mutsaerts met Lincoln Zephyr en de heeren Habnit en Burgerhout met Ford, terwijl om 1.35 de controle nog passeerden de heeren Gatsonides en Sar '°rs het Hillman. Men nadert bet eigen land. De Nederlandsche deelnemers aan dea sterrit naar Monte Carlo naderen het eigen land. Wie gedacht mocht hebben dat degenen, die Stavanger, Tallinn en Umea tot start plaats hadden gekozen, op het tweede ge deelte van hun tocht het gemakkelijk zouden krijgen, heeft het volkomen mii gehad. Zoo maakt een telegram uit Berlyn melding van het feit, dat de ford-équipe van Van Strien wel op tyd aan de controle al daar is gearriveerd, doch men had vele lekke banden gehad op het traject War- schau-Berljjn tengevolge van het feit, dat de wegen in erbarmelijken toestand waren- De M. G.-équipe van Oosten en van der Mark was hedenmorgen zeven uur nog niet te Berlijn gearriveerd. Uit Padua ontvingen wij, door bemidde ling van de K. N. A. C. bericht, dat de Nederlandsche équipe van dr. Sprenger van Eyk met Lincoln Zephyr, van der Hoek met Packard en Zeehuisen met B. M. op tyd aan de controle aldaar zijn aange komen. De tocht ging verder naar Ljublja na, op ruim 300 K. M. van Padua gelegen. De Umea-ryders en Stavanger-deelne- mers bevinden zich momenteel op weg naar Hamburg, welke stad zy in de middaguren zullen bereiken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8