WRIGLEY
Oranje naar Duitschland!
Sneeuw en ijs op weg en water.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Branden.
Een zware wedstrijd staat den onzen te wachten.
Goede voorbereiding.
Wintervreugde en leed.
PER PAKJE 5 CT.
DE VOLMAAKTE KAUWGOM
«R-2I
iS*Su8nig,.Van meenin8, dat indien het s.s.
„Achilles' de noodseinen van de „Jonge
Jacobus" had opgevangen en er eenige mo
gelijkheid bestond hulp te verleenen, dit
zeker zou zijn geschied".
De bemanning van de „Jonge Jacobus"
bestond, zooals reeds gemeld, uit 23 leden,
van wie tien Nederlanders. De buitenlan
ders waren grootendeels Spanjaarden. De
Nederlandsche opvarenden waren: Sj. Jager
te Rotterdam, kapitein; P. van der Woude
te Rotterdam, eerste stuurman; A. van
Vuuren te Rotterdam, tweede stuurman; M.
van Beelen te Rotterdam, derde stuurman;
A. J. de Cocq te Schiedam, eerste machinist;
Jac. Faber te Rotterdam, tweede machinist;
F. J. Theuns te Hillegersberg, J. H. Putting
te Rotterdam, stuurmansleerlingen; M. van
der Thoorn te Vlaardingen, kok; J. Bruyn
te Rotterdam, bediende.
De Rotterdamsche correspondent van het
Hbld. meldde nog:
In verband met het vergaan van het s.s.
„Jonge Jacobus" deelt de Middellandsche
Zeevaart Comp., waartoe dit schip behoorde,
ons het volgende mede:
Het radiobericht van Donderdagavond 10
uur, waarin is mededeeling gedaan van het
feit, dat de bemanning van de „Jonge Jaco
bus" door opvarenden van de „Achilles" van
de K.N.S.M. zou zijn gered, van welk be
richt de Middellandsche Zeevaart Comp.
noch van den kapitein Jager, noch van den
gezagvoerder van het s.s. „Achilles", noch
van Lloyds een bevestiging heeft ontvangen,
blijkt thans zonder grond te zijn.
Gistermiddag 5 uur ontving de Middel
landsche Zeevaart Comp. een Lloyds-tele-
gram, waarin gemeld stond, dat de agente
van deze onderneming te Lissabon, van den
kapitein van het s.s. „Achilles" vernomen
heeft, dat de bemanning van de „Jonge
Jacobus" zich niet aan boord van het schip
bevond.
Later in den middag heeft ook de Kon.
Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam aan de
Middellandsche Zeevaart Comp. meegedeeld,
dat de kapitein van de „Achilles" de schip
breukelingen niet heeft gered.
Wel had men aan boord van de „Achilles",
op weg naar Lissabon, een radiobericht ont
vangen, méldende, dat het schip in zinken
den toestand verkeerde en dat de bemanning
zich in de sloepen zou begeven.
De Middellandsche Zeevaart Comp. is van
meening, dat de kapitein van de „Achilles",
die wist onder welke moeilijke omstandig
heden de opvarenden in de booten zijn ge
gaan, uit dit telegram direct de conclusie
heeft getrokken, dat de opvarenden ver
dronken zijn, een conclusie, die hem na een
zoo bewogen reis niet kwalijk is te nemen.
Er blijft echter een mogelijkheid bestaan,
dat de opvarenden zijn opgepikt door klei
nere schepen zonder radio aan boord.
Noodseinen van een visschersboot
waargenomen.
Gisteravond te ongeveer half acht werden
noodseinen waargenomen op de Wadden in
het Molengat, Zuid-Oostelijk van Hollum
op Ameland. Aangezien door ijsgang de red
dingboot niet kon uitvaren, ging de beman
ning van de reddingboot, onder leiding van
schipper B. Ney, te voet naar de plaats, waar
men de noodseinen waargenomen had. Over
het ijs kon men tot op ongeveer vijfentwin
tig meter afstand van deze plaats komen,
daarna met behulp van een zoeklicht, werd
vastgesteld, dat men te doen had met de
boot van den heer Teerling, een vroegeren
bewoner van Ameland, die thans in de pro
vincie Groningen woonachtig is.
Geruimen tijd werd getracht de aandacht
men wist niet of er één of meerdere per
sonen aan boord waren te trekken, doch
toen op geen enkele wijze werd geantwoord,
ging men weer huiswaarts. De boot ligt nog
op dezelfde plaats, doch men kan niet vast
stellen of er wel dan geen menschen aan
boord zijn.
Ameland ontvangt voor het eerst
na zes dagen post.
Gisteren landde op Ameland een Fokker
vliegtuig van de K.L.M., de F 7a, met zestien
postzakken.
Het halve dorp was uitgeloopen om de
zoo zeer verlangde post van zes dagen te
zien verschijnen.
Na een klein oponthoud voor uit- en in
laden steeg het vliegtuig weer op en zette
koers naar Schiermonnikoog. Drie passa
giers maakten van de gelegenheid gebruik
om naar den vasten wal te komen.
Ameland nit zijn isolement bevrijd.
Later meldde men ons:
Gisteren vertrok het Fokkertoestel P.H.-
A.E.B., een F. 7a, met een accomodatie van
acht passagiers, van Schiphol met den heer
von Weyrother, een der gezagvoerders der
K.L.M. op de AmsterdamBatavia route, in
de stuurhut.
Verder bevonden zich nog vijf personen
aan boord, benevens 170 K.G. post. Voorts
een kist gist en een koffer levensmiddelen.
Von Weyrother vloog op 300 M. langs de
Oostkust van Noord-Holland naar Enkhui
zen, vanwaar het grootendeels bevroren
IJselmeer werd overgevlogen. Men had met
een flinken tegenwind van meer dan 40
K.M. sterkte te kamnen. Ten Noorden van
Lemmer bevond de P.H.-A.E.B. zich boven
Frieschen bodem, nog steeds in lichten
sneeuwstorm, doch eenmaal het Tjeukemeer
gepasseerd, waar enkele binnenvaartsche
pen in het ijs vastgevroren zaten, klaarde
het weer even op. Op Eelde, het vliegveld
van Groningen, werd de komst van het K.L.
M.-toestel reeds met veel belangstelling
verbeid. De hall van het stationsgebouw
was vol met postzakken en kisten. Ruim 500
kilo was hier verzameld, 306 K.G. voor
Ameland en 219 voor Schiermonnikoog.
Bovendien was 106 K G. vracht verpakt
voor Ameland, waaronder twee groote kis
ten met Hongaarsche hazen, twaalf in getal,
springlevend en onbewust van de reis,
welke de dieren te wachten stond.
Het gewicht aan post en vracht was zoo
hoog, dat twee vluchten noodig bleken om
alles te vervoeren. Zoodoende konden dan
ook met de eerste vlucht geen passagiers
medegenomen worden. Om half twee rolde
de Fokker over het bevroren veld en korten
tijd later steeg von Weyrother weer op.
De in het stationsgebouw achtergebleven
reizigers en journalisten luisterden bij de
radio naar de berichten van den marconist
aan boord van het vliegtuig. Om twee uur
werd geseind, dat de antenne ingehaald
moest worden voor de landing op het Ame-
landsche strand.
Tien minuten later waren de post en vracht
uitgeladen en ging de reis verder naar
Schiermonnikoog, waar het toestel om even
drie uur landde.
Vier passagiers werden van Schiermon
nikoog mee teruggenomen naar Groningen.
Urk in het ijs.
De postboot „Insula", die gisteren uit
Kampen is vertrokken om het eiland Urk
te bereiken, is, zonder bij het eiland te heb
ben aangelegd, in den namiddag te Kampen
teruggekeerd.
Het ijs om Urk was zoo sterk, dat de boot
er niet door heen kon komen. Hedenochtend
zou men opnieuw trachten het eiland zoo
dicht te naderen, dat post en passagiers aan
wal kunnen worden gebracht.
Een tweede K.L.M.-vlucht naar
Ameland.
Het K.L.M.-toestel P.H.-A.E.B., dat met
den heer Th. von Weyrother als gezagvoer
der gistermiddag om half vier van een alles
zins geslaagde vlucht naar de Waddeneilan
den op het vliegveld Eelde terugkeerde, is
hedenmorgen ten tweeden male opgestegen
met de achtergebleven post.
De voor de geïsoleerde eilanden bestemde
post en vracht was in de laatste dagen tot
een zoo groote hoeveelheid opgeloopen, dat
het onmogelijk bleek alles met één vlucht te
verzenden. Aldus zijn P.T.T. en K.L.M.
overeengekomen een tweede vlucht te doen
uitvoeren. Des te eerder is men tot dit be
sluit overgegaan, omdat de eerste „expedi
tie" volkomen naar wensch is verloopen.
Het door de vorst hard geworden strand
bleek gunstige gelegenheid voor het landen
van kleine vliegtuigen van het type Fokker
F 7a. Bij den Amelandschen vuurtoren was
het strand over een lengte van enkele hon
derden meters zoo goed bruikbaar, dat het
vliegtuig voor den start niet hoefde om te
draaien, doch onmiddellijk uit de landing
kon doorvliegen. Het strand was met vlag
gen afgezet om het den vlieger gemakkelijk
te maken bij zijn oriëntatie.
Ook Schiermoftnikoog leverde geen moei
lijkheden voor de vlucht op. Van Ameland
werden drie, van Schiermonnikoog vijf pas
sagiers op de terugreis medegenomen naar
Eelde. Deze luchtreizigers moesten zich met
een plaatsje op den bodem van de Fokker
machine tevreden stellen, daar alle stoelen
uit het vliegtuig genomen waren om plaats
ruimte voor de groote hoeveelheid vracht
te winnen.
HET PRINSELIJK PAAR NAAR
ZAKOPANE VERTROKKEN.
Prinses Juliana en prins Bernhard
zyn uit Krynica naar Zakopane ver
trokken. Na een kort verblijf aldaar
zullen zjj zich naar Krakau begeven.
De minister van arbeid en sociale
zaken. Kosr.in'rowski, beeft het prin
selijk paar te Krynica een particulier
bezoek gebracht.
INBRAAK IN OPSLAGPLAATS TE
DEN HAAG.
Voor een groot bedrag aan bont
gestolen.
Donderdagavond is ingebroken in de opslag
plaats van het expeditie-bedrijf „Expresse",
gevestigd in de perceelen Driehoekjes 2 en
2a. te Den Haag. Daar hebben zij twee kof
fers en een doos met bont ter waarde van
meer dan 1000 buit gemaakt. Het gebouw
van het expeditie-bedrijf grenst aan dat van
het Haagsche crisis-comité. Beide gebouwen
maakten vroeger een geheel uit en zijn ver
bonden door een deur, welke nu echter al
tijd afgesloten is.
De dievende hoeveelheid meegenomen
goederen duidt op meerdere personen
verschaften zich toegang tot het ge ouw
van het Haagsche crisis-comité via de rij-
wielbergplaats. Zij hadden den sleutel van
de deur welke daar toegang toe verleende
In de kantoren van het crisis-comite hebben
de inbrekers rondgeneusd of daar niets te
halen viel en allereerst vormde de brand
kast een onderwerp van hun belangstelling.
Zij hebben deze echter niet kunnen open-
krijgen en daar er verder op het crisis-co
mité niets van waarde te vinden was, be
sloten zij in het belendende perceel hun
geluk te beproeven.
Vrü gemakkelijk kwamen zy daar binnen
door intrapping van de reeds eerder ge
noemde deur.
Talrijke voorwerpen van grootere en klei
nere waarde waren in het expeditiemaga
zijn opgeslagen, doch de inbrekers waren
blijkbaar bang gesnapt te worden en hebben
haastig een en ander, dat hen het kostbaar
ste toescheen, bijeen gepakt en zijn hiermede
op den loop gegaan. Een koffertje met in
brekerswerktuigen hebben zij zelfs nog la
ten staan, daar zij dit van minder waarde
achtten, dan het buitgemaakte bont. Waar
schijnlijk volgens den zelfden weg als waar
heen zy gekomen zijn, zijn de heeren weer
verdwenen, voorloopig althans zonder een
spoor achter te laten.
Toen de eigenaar van de rijwielstalling,
de heer Elzenaar, 's avonds omstreeks half
twaalf thuis kwam, zag hij wel dat er iets
van zjjn plaats was gezet, doch in de mee
ning dat er klanten geweest waren, die zelf
een sleutel van de deur hebben, besteedde
hij daaraan niet de minste aandacht. Gister
morgen evenwel vond hij het koffertje dat
aan een van zijn klanten toebehoorde, ge
vuld met de achtergelaten inbrekerswerk
tuigen.
Toen de heer Elzenaar de politie van een
en ander op de hoogte stelde, bleek dat daar
de inbraak bekend was en dat de politie
al een uitgebreid onderzoek had ingesteld.
DIJK GEDEELTELIJK INGESTORT.
Gistermiddag werd in den Oud-Noord
Bevelandschen polder bij den z.g. Noord-
Hoekschen Nol een dijkval geconstateerd
over een lengte van ongeveer 150 meter, de
grootste inscharing bedroeg ongeveer 100
meter. Hoewel deze val van betrekkelijk
grooten omvang is, zal hij het waterschap
geen groote financieele offers vergen, omdat
reeds tientallen jaren de mogelijkheid van
een val op deze plaats wordt verwacht en
de noodige maatregelen reeds waren getrof
fen door het leggen van verlengde inlaag-
dijken. Indien de betrokken dijk zou weg
vallen, zou slechts een hectare dijkput ver
loren gaan. Men verwacht, dat dit nu ge
beuren zal. Voor het onderloopen van de
achter den dijk gelegen z.g. Groote Kuip be
staat niet het minste gevaar. Vandaag zal
het bestuur van het waterschap ter plaatse
verdere maatregelen nemen.
BETEEKENIS DER
P. T. T.-TARIEFSVERLAGINGEN.
Nederlandsche telegraafdienst
vooraan in snelheid en accura
tesse.
De ingrijpende P. T. T.-tariefsverlaging
op 1 Februari a.s. heeft o.m. de kosten van
het normale Nederlandsche telegram we
der teruggebracht tot het tarief van vóór
den wereldoorlog.
Ook Engeland en Fiankrijk hadden
reeds hun telegramtarief verlaagd, doch
niet op zulk een forsche wijze als dit
thans hier te lande is geschied. Niettemin
heeft in die landen de tariefsverlaging een
belangrijke toeneming van 't verkeer ten
gevolge gehad, zoodat met reden mag
worden verwacht, Jat het telegraafverkeer
hier te lande in nog sterkere mate zal
toenemen.
Bovendien neemt de Nederlandsche te
legraafdienst, blijkens een internationaal
onderzoek, op het gebied van snelheid en
accuratesse bij de overkomst der tele
grammen een vooraanstaande plaats in.
Van de Europeesche landen bezet Neder
land in dit opzicht de tweede plaats. Het
binruenlandsche verkeer is op dit punt
verzekerd door een practisch stelsel van
doorverbindingen, waardoor alle kantoren
van beteeken is rechtstreeks met elkaar
zijn verbonden.
Overnemen en weder vérder seinen
in den regel de schuldige bij vertragin
gen en verminkingen wordt aldus tot
een minimum beperkt.
Storingvrije ondergrondsche verbindin
gen, aanbieding en aflevering door middel
van telefoon of verreschrijver vervolma
ken verder den diens ten maken het mo
gelijk, dat een telegram slechts enkele
minuten na aanbieding in handen van den
geadresseerde kan zijne
De verlaging van het interlocale tele
foontarief komt tegemoet aan den nog
steeds bestaanden sterken drang om tegen
een laag tarief met de naaste omgeving te
kunnen telefoneeren en zal o.m. de be
zwaren verminderen van hen, die, door
splitsing der streeknetten, van het locale
tarief in het tarief der eerste interlocale
zone (voortaan dus slechts 4 cent) over
gaan.
De algemeene invoering van den telefoon
boodschappendienst is een maatregel uit
sluitend ten gerieve van het publiek, dat
nu overal, tegen zeer geringe kosten, bij
afwezigheid of anderszins, zijn telefoon
aansluiting door den rijkstelefoondienst
voor allerlei soorten boodschappen en be
richten als het ware kan laten bewaken.
Zoo is de sleutel van het geheele com
plex tariefsverlagingen te vinden in het
streven van het Staatsbedrijf der P. T. T.
om tegen een zoo laag mogelijk tarief het
publiek een zoo hoog mogelijke „service"
te geven.
BRAND IN EEN JUTEZAKKEN-
FABRIEK.
Gistermiddag is door tot nu toe onbe
kende oorzaak brand uitgebroken in de
jutezakkenfabriek van de firma Max Wolf
te Veghel (N.-Br.)
Het gedeelte, waar de afdeeling stop-
perij was ondergebracht, met verscheidene
kostbare machines, werd een prooi der
vlammen.
De brandweer wist den brand tot de
stopperij te beperken. De belendende per
ceelen kregen ernstige waterschade.
Verzekering dekt de schade.
WOONHUIS TE WEZEP
AFGEBRAND.
Gistermiddag, omstreeks vijf uur, is te
Wezep het geheel nieuwe woonhuis der
familie G. afgebrand. De brand is ontstaan
in een schoorsteen, en breidde zich van
daar zoo snel verder uit, dat het huis bin
nen tien minuten in lichter laaie stond. De
brandweer kon dan ook niets uitrichten.
Huis en inboedel gingen geheel verloren,
doch waren verzekerd.
Voetbal.
De eerste interlandwedstrijd, die
de Oranje-elf in 1937 zal spelen, is
misschien meteen wel de allerzwaar
ste wedstrijd, die van Heel c.s. te spe
len krijgt, want de ontmoeting
Duitschland-Nederland is er een
tusschen de twee allersterkste ama-
teursploegen van Europa.
Het is misschien ook de belangrijk
ste wedstrijd, want wie deze ontmoe
ting wint, zou zich bijna officieus
Europeesch kampioen kunnen noe
men! Een titel, die echter niet veel
beteekent en waarover wij ons niet
druk behoeven te maken.
Wij zullen in deze voorbeschouwing
echter niet uitweiden over de meer of
minder belangrijke ontmoeting, maar den
komenden wedstfijd zuiver als wedstrijd
beschouwen.
Duitschland heeft zijn elftal op zeld
zaam serieuze wijze samengesteld en ge
prepareerd voor den komenden strijd.
Onze lezers hebben kunnen lezen, hoe een
vrij groot aantal spelers werd opgeroepen
en hoe daaruit tenslotte het elftal werd
opgebouwd. Dit elftal is daarna samen
gebleven in een gelukkig vrijwillig en
gezellig! concentratiekamp en zal frisch
den strijd kunnen aanbinden in de weten
schap, dat alles is gedaan, om de ploeg
zoo goed mogelijk in het veld te krijgen.
En Nederland? Och, wij weten allen
precies, hoe ons elftal is samengesteld en
hoe het is voorbereid. Gedurende ander
halve maand is er regelmatig geoefend
op het verlichte V. U. C.-veld en daar
naast heeft men serieus aan indoor-
training gedaan.
Ook ons elftal is dus met zorg samen
gesteld en zoo goed mogelijk voorbereid.
Wij zien dus morgen twee elftallen in
het veld, die precies weten, wat ze willen,
die een geheel vormen en die feitelijk
geen zwakke plek kermen.
Wij moeten over dat Nederlandsche elf
tal nog iets meer zeggen.
Want er gingen deze week geruchten,
als zou Smit een knietje hebben en als zou
Weber nog niet fit zijn. Maar wij kunnen
gerust zijn. Onze leiders weten, dat er een
ploeg in het veld moet staan, waarvan
elke speler voor de 100 fit is. Dit voor
al, omdat invallers niet zijn toegestaan
En Smit heeft geen knietje en Weber is
als vanouds! Dat zij beiden zich de laatste
anderhalve week gespaard hebben, 't was
zeer, zeer verstandig.
En de andere? Gelukkig, wij hebben
Anderiessen nog en het is wel zeer duide
lijk gebleken, dat de Ajaxied nog lang niet
gemist kan worden. En de andere oude
bekenden kennen het klappen van de
zweep en kunnen zich juist in belangrijke
wedstrijden tot boven hun normale spel
peil verheffen. Dat hebben ze al zoo vaak
gedaan; dat zullen ze ook morgen doen.
Er is slechts één nieuweling. Want voor
de Bock speelt thans v. Spaerdonck, een
Rotterdamsche tweedeklasser. Maar deze
Rotterdammer moge dan zijn debuut
maken in het nationale elftal, de sfeer kent
hij al lang en in diverse B-elftallen heeft
hij steeds uitstekend werk verricht. Wan
neer hij dus zijn zenuwen in bedwang kan
houden, is de vervanging van de Bock van
geen beteekenis en lijdt er de kracht van
het elftal er niet onder.
Wij mogen dus vertrouwen in de Neder
landsche ploeg hebben. En dat is noodig
ook, want de westrijd zal een zeer zware
zijn. De Oranje-spelers zullen zich geheel
moeten geven, wil het resultaat eervol zijn.
En onder eervol verstaan wij desnoods
ook een nederlaag!
Een nederlaag? Moet er dan een einde
komen aan de serie van ongeslagen wed-
stijden tegen buitenlandsche ploegen, een
serie, die thans elf bedraagt?
Neen, liever zien wij het record ge
handhaafd. Maar wij moeten dezen keer
evenveel rekening houden met een neder
laag als met een overwinning. Omdat wij
niet weten, wie de sterkste morgen zal
■Zijn. Dat hangt van veel omstandigheden
af, omstandigheden, waar men niets aan
kan doen.
Voor Duitschland heeft deze wedstrijd
Jog een aparte bekoring.
Tot nu toe speelden beide landen 14
keer tegen elkaar. Vijfmaal eindigde de
Wedstrijd in een gelijk spel en van de ove
rige 9 ontmoetingen won Duitschland er
vier! Ze staat dus een wedstrijd achter bij'
ons land en met een overwinning op Oran
je zou de balans in evenwicht gebracht
worden!
Zou Nederland dat kunnen verhinderen?
Het is niet te zoggen.
Er is trouw ns zoo weinig te zeggen
jan den vooravond van den grooten dag.
Welk systeem bijvoorbeeld zal er gespeeld
vorden? Niemand weet het.
Natuurlijk Baxhuys wordt beschaduwd.
Dat is zeker. En dat is verstandig, van
Ouitsche zijde bekeken.
Het zal trouwens van beide kanten wel
zoo zijn: doelpunten voorkomen. En daar-
yit zouden wij moeten opmaken, dat beide
reams de meeste aandacht zullen besteuen
aan hun verdedigingen.
Wellicht zal Duitschland een meer kort
spel hebben dan de Nederlanders, maar
even wellicht zal onze aanval iets meer
verrassend zijn.
Dus: een open strijd met vrijwel gelijke
kansen.
Welnu, moge deze open strijd een boei
ende strijd worden. En moge de sterkste
partij winnen. Waarbij wij natuurlijk ho
pen, dat Oranje de sterkste zal zijn!
Enkele kleine bizonderheden.
Wij besluiten met het opnoemen van
enkele kleine bizonderheden, als daar zijn
de samenstelling der elftallen, enz. enz.
De samenstelling der elftallen.
Duitschland.
Jakob
Janes Münzenberg
Gellesch Goldbrunner Kitzinger
Hohmann Szepan
Lehner Friedel Günthcr
Scheidsrechter Leclercq (Frankrijk),
van Nellen Bakhuijs Wels
Smit van Spaandonck
Van Heel Anderiessen Paauwe
Caldenhove Weber
Halle
Nederland.
Reserves zijn: voor Duitschland: Abromeit,
Lenz en Mehl; voor Nederland: Van Male,
Wilders, Pelikaan en Heetjans. Overeen
komstig de bepalingen van de F.I.F.A mag
alleen de doelverdediger vervangen worden
en dan nog slechts gedurende de eerste
helft. De andere reserves kunnen echter
noodig zijn als vóór den wedstrijd zou blij
ken, dat één der spelers vervangen moet
worden.
Vorige wedstrijden.
1910: NederlandDuitschland 42.
1910: Duitschland-Nederland 1—2.
1912: Nederland—Duitschland 55.
1912: Duitschland-Nederland 23.
1914: Nederland—Duitschland 4—4.
1923: Duitschland-Nederland 0—0.
1924: NederlandDuitschland 01
1925. Nederland—Duitschland 2—1.
1925: Duitschland-Nederland 42.
1926: Nederland—Duitschland 2—3.
1927: Duitschland-Nederland 2—2.
1931: Nederland—Duitschland 1—1.
1932: Duitschland-Nederland 0—2.
1935: Nederland—Duitschland 2—3.
1937: Duitschland-Nederland
De stand is dus thans:
Nederland 14 5 5 4 15 3129
Duitschland 14 4 5 5 13 2931
ALLE K.N.V.B.-WEDSTRIJDEN
AFGELAST.
De competitieleider van den N.H.V.B.
deelt ons mede, dat voor morgen (Zondag)
alle vastgestelde wedstrijden zijn afgelast
IJ s s p o r t.
Elke medaille heeft haar keer
zijde.
Wanneer het kwik in
den thermometer tot ver
beneden het vriespunt is
gedaald en iedereen weet,
dat „het wintert", dan
denken wij vaak aller
eerst aan de ijssport.
Dat is geen wonder.
Want de ijssport ligt ons
Nederlanders na aan het
hart.
Gedurende alle eeuwen
hebben de Nederlanders het spiegelgladde
ijs gebruikt voor vermaak en toerisme en
als men zich de verhalen herinnert, die
de schrijvers uit vorige eeuwen lanceer
den, dan begrijpt men wat de ijssport
steeds heeft beteekend voor ons land. En
het zijn niet alleen schrijvers, het zijn ook
dichters geweest, die de ijssport bejubeld
hebben.
Maar daarnaast heeft elke winter, hoe
welkom dan ook bij velen, zijn ernstige
nadeelen. En ook dat is beschreven en
berijmd, alle eeuwen door.
Mogen wij hier een enkel oogenblik stil
staan bij deze keerzijde der „vorstelijke"-
medaille, een kant, die somber en dof is?
Wij zullen niet te .ver terug gaan in de
ijs-geschiedenis, om te weten, hoeveel leed
er geleden wordt in vele huisgezinnen,
zoodra de ruiten niet meer willen ont
dooien, tenzij men de kachel of haard extra
hard laat branden.
Wij herinneren maar even aan den
winter van Februari 1929, vergeten dien
van 1917 en denken niet aan dien van
1890-'91.
Februari 1929! Een barre winter was
over ons land gekomen en de grootste ka
nalen en rivieren zaten geheel dicht.
Scheepvaart was nergens meer mogelijk
en de toenmalige Zuiderzee werd overal
bereden door schaatsenrijders, terw'jl
velen per auto een tocht over die zee
maakten.
Er was geen gevaar, want het ijs was
van ongekende dikte.
Toen winterde het.
En in die Februari-maand werd in tal-
looze huisgezinnen bittere armoede gele
den. De brandstoffen waren schaarsch en
duur; de kleeding dun en totaal onvol
doende; de mondvoorraad klein en weinig
voedzaam.
Toen sloeg Nederland de handen in
elkaar en hielp zooveel geholpen kon
worden.
Het was noodig. meer dan noodig.
Wij herinneren ons nog de schoone
taak, die de Alkmaarsche ingezetenen op
zich namen. Wij zien nog voor ons de uit-
deeling van middageten aan honderden,
die slechts daardoor nog een warmen
maaltijd konden krijgen. Wij zien nog de
kinderen en ouderen met emmertjes en
pannen, dankbaar hun maal in ontvangst
nemende.
Er werd meer gedaan. Want niet alleen
de inwendige mensch moest gevoed wpr-