WRIGLEY Oranje naar Duitschland! Sneeuw en ijs op weg en water. SPORT EN WEDSTRIJDEN. Branden. Een zware wedstrijd staat den onzen te wachten. Goede voorbereiding. Wintervreugde en leed. PER PAKJE 5 CT. DE VOLMAAKTE KAUWGOM «R-2I iS*Su8nig,.Van meenin8, dat indien het s.s. „Achilles' de noodseinen van de „Jonge Jacobus" had opgevangen en er eenige mo gelijkheid bestond hulp te verleenen, dit zeker zou zijn geschied". De bemanning van de „Jonge Jacobus" bestond, zooals reeds gemeld, uit 23 leden, van wie tien Nederlanders. De buitenlan ders waren grootendeels Spanjaarden. De Nederlandsche opvarenden waren: Sj. Jager te Rotterdam, kapitein; P. van der Woude te Rotterdam, eerste stuurman; A. van Vuuren te Rotterdam, tweede stuurman; M. van Beelen te Rotterdam, derde stuurman; A. J. de Cocq te Schiedam, eerste machinist; Jac. Faber te Rotterdam, tweede machinist; F. J. Theuns te Hillegersberg, J. H. Putting te Rotterdam, stuurmansleerlingen; M. van der Thoorn te Vlaardingen, kok; J. Bruyn te Rotterdam, bediende. De Rotterdamsche correspondent van het Hbld. meldde nog: In verband met het vergaan van het s.s. „Jonge Jacobus" deelt de Middellandsche Zeevaart Comp., waartoe dit schip behoorde, ons het volgende mede: Het radiobericht van Donderdagavond 10 uur, waarin is mededeeling gedaan van het feit, dat de bemanning van de „Jonge Jaco bus" door opvarenden van de „Achilles" van de K.N.S.M. zou zijn gered, van welk be richt de Middellandsche Zeevaart Comp. noch van den kapitein Jager, noch van den gezagvoerder van het s.s. „Achilles", noch van Lloyds een bevestiging heeft ontvangen, blijkt thans zonder grond te zijn. Gistermiddag 5 uur ontving de Middel landsche Zeevaart Comp. een Lloyds-tele- gram, waarin gemeld stond, dat de agente van deze onderneming te Lissabon, van den kapitein van het s.s. „Achilles" vernomen heeft, dat de bemanning van de „Jonge Jacobus" zich niet aan boord van het schip bevond. Later in den middag heeft ook de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam aan de Middellandsche Zeevaart Comp. meegedeeld, dat de kapitein van de „Achilles" de schip breukelingen niet heeft gered. Wel had men aan boord van de „Achilles", op weg naar Lissabon, een radiobericht ont vangen, méldende, dat het schip in zinken den toestand verkeerde en dat de bemanning zich in de sloepen zou begeven. De Middellandsche Zeevaart Comp. is van meening, dat de kapitein van de „Achilles", die wist onder welke moeilijke omstandig heden de opvarenden in de booten zijn ge gaan, uit dit telegram direct de conclusie heeft getrokken, dat de opvarenden ver dronken zijn, een conclusie, die hem na een zoo bewogen reis niet kwalijk is te nemen. Er blijft echter een mogelijkheid bestaan, dat de opvarenden zijn opgepikt door klei nere schepen zonder radio aan boord. Noodseinen van een visschersboot waargenomen. Gisteravond te ongeveer half acht werden noodseinen waargenomen op de Wadden in het Molengat, Zuid-Oostelijk van Hollum op Ameland. Aangezien door ijsgang de red dingboot niet kon uitvaren, ging de beman ning van de reddingboot, onder leiding van schipper B. Ney, te voet naar de plaats, waar men de noodseinen waargenomen had. Over het ijs kon men tot op ongeveer vijfentwin tig meter afstand van deze plaats komen, daarna met behulp van een zoeklicht, werd vastgesteld, dat men te doen had met de boot van den heer Teerling, een vroegeren bewoner van Ameland, die thans in de pro vincie Groningen woonachtig is. Geruimen tijd werd getracht de aandacht men wist niet of er één of meerdere per sonen aan boord waren te trekken, doch toen op geen enkele wijze werd geantwoord, ging men weer huiswaarts. De boot ligt nog op dezelfde plaats, doch men kan niet vast stellen of er wel dan geen menschen aan boord zijn. Ameland ontvangt voor het eerst na zes dagen post. Gisteren landde op Ameland een Fokker vliegtuig van de K.L.M., de F 7a, met zestien postzakken. Het halve dorp was uitgeloopen om de zoo zeer verlangde post van zes dagen te zien verschijnen. Na een klein oponthoud voor uit- en in laden steeg het vliegtuig weer op en zette koers naar Schiermonnikoog. Drie passa giers maakten van de gelegenheid gebruik om naar den vasten wal te komen. Ameland nit zijn isolement bevrijd. Later meldde men ons: Gisteren vertrok het Fokkertoestel P.H.- A.E.B., een F. 7a, met een accomodatie van acht passagiers, van Schiphol met den heer von Weyrother, een der gezagvoerders der K.L.M. op de AmsterdamBatavia route, in de stuurhut. Verder bevonden zich nog vijf personen aan boord, benevens 170 K.G. post. Voorts een kist gist en een koffer levensmiddelen. Von Weyrother vloog op 300 M. langs de Oostkust van Noord-Holland naar Enkhui zen, vanwaar het grootendeels bevroren IJselmeer werd overgevlogen. Men had met een flinken tegenwind van meer dan 40 K.M. sterkte te kamnen. Ten Noorden van Lemmer bevond de P.H.-A.E.B. zich boven Frieschen bodem, nog steeds in lichten sneeuwstorm, doch eenmaal het Tjeukemeer gepasseerd, waar enkele binnenvaartsche pen in het ijs vastgevroren zaten, klaarde het weer even op. Op Eelde, het vliegveld van Groningen, werd de komst van het K.L. M.-toestel reeds met veel belangstelling verbeid. De hall van het stationsgebouw was vol met postzakken en kisten. Ruim 500 kilo was hier verzameld, 306 K.G. voor Ameland en 219 voor Schiermonnikoog. Bovendien was 106 K G. vracht verpakt voor Ameland, waaronder twee groote kis ten met Hongaarsche hazen, twaalf in getal, springlevend en onbewust van de reis, welke de dieren te wachten stond. Het gewicht aan post en vracht was zoo hoog, dat twee vluchten noodig bleken om alles te vervoeren. Zoodoende konden dan ook met de eerste vlucht geen passagiers medegenomen worden. Om half twee rolde de Fokker over het bevroren veld en korten tijd later steeg von Weyrother weer op. De in het stationsgebouw achtergebleven reizigers en journalisten luisterden bij de radio naar de berichten van den marconist aan boord van het vliegtuig. Om twee uur werd geseind, dat de antenne ingehaald moest worden voor de landing op het Ame- landsche strand. Tien minuten later waren de post en vracht uitgeladen en ging de reis verder naar Schiermonnikoog, waar het toestel om even drie uur landde. Vier passagiers werden van Schiermon nikoog mee teruggenomen naar Groningen. Urk in het ijs. De postboot „Insula", die gisteren uit Kampen is vertrokken om het eiland Urk te bereiken, is, zonder bij het eiland te heb ben aangelegd, in den namiddag te Kampen teruggekeerd. Het ijs om Urk was zoo sterk, dat de boot er niet door heen kon komen. Hedenochtend zou men opnieuw trachten het eiland zoo dicht te naderen, dat post en passagiers aan wal kunnen worden gebracht. Een tweede K.L.M.-vlucht naar Ameland. Het K.L.M.-toestel P.H.-A.E.B., dat met den heer Th. von Weyrother als gezagvoer der gistermiddag om half vier van een alles zins geslaagde vlucht naar de Waddeneilan den op het vliegveld Eelde terugkeerde, is hedenmorgen ten tweeden male opgestegen met de achtergebleven post. De voor de geïsoleerde eilanden bestemde post en vracht was in de laatste dagen tot een zoo groote hoeveelheid opgeloopen, dat het onmogelijk bleek alles met één vlucht te verzenden. Aldus zijn P.T.T. en K.L.M. overeengekomen een tweede vlucht te doen uitvoeren. Des te eerder is men tot dit be sluit overgegaan, omdat de eerste „expedi tie" volkomen naar wensch is verloopen. Het door de vorst hard geworden strand bleek gunstige gelegenheid voor het landen van kleine vliegtuigen van het type Fokker F 7a. Bij den Amelandschen vuurtoren was het strand over een lengte van enkele hon derden meters zoo goed bruikbaar, dat het vliegtuig voor den start niet hoefde om te draaien, doch onmiddellijk uit de landing kon doorvliegen. Het strand was met vlag gen afgezet om het den vlieger gemakkelijk te maken bij zijn oriëntatie. Ook Schiermoftnikoog leverde geen moei lijkheden voor de vlucht op. Van Ameland werden drie, van Schiermonnikoog vijf pas sagiers op de terugreis medegenomen naar Eelde. Deze luchtreizigers moesten zich met een plaatsje op den bodem van de Fokker machine tevreden stellen, daar alle stoelen uit het vliegtuig genomen waren om plaats ruimte voor de groote hoeveelheid vracht te winnen. HET PRINSELIJK PAAR NAAR ZAKOPANE VERTROKKEN. Prinses Juliana en prins Bernhard zyn uit Krynica naar Zakopane ver trokken. Na een kort verblijf aldaar zullen zjj zich naar Krakau begeven. De minister van arbeid en sociale zaken. Kosr.in'rowski, beeft het prin selijk paar te Krynica een particulier bezoek gebracht. INBRAAK IN OPSLAGPLAATS TE DEN HAAG. Voor een groot bedrag aan bont gestolen. Donderdagavond is ingebroken in de opslag plaats van het expeditie-bedrijf „Expresse", gevestigd in de perceelen Driehoekjes 2 en 2a. te Den Haag. Daar hebben zij twee kof fers en een doos met bont ter waarde van meer dan 1000 buit gemaakt. Het gebouw van het expeditie-bedrijf grenst aan dat van het Haagsche crisis-comité. Beide gebouwen maakten vroeger een geheel uit en zijn ver bonden door een deur, welke nu echter al tijd afgesloten is. De dievende hoeveelheid meegenomen goederen duidt op meerdere personen verschaften zich toegang tot het ge ouw van het Haagsche crisis-comité via de rij- wielbergplaats. Zij hadden den sleutel van de deur welke daar toegang toe verleende In de kantoren van het crisis-comite hebben de inbrekers rondgeneusd of daar niets te halen viel en allereerst vormde de brand kast een onderwerp van hun belangstelling. Zij hebben deze echter niet kunnen open- krijgen en daar er verder op het crisis-co mité niets van waarde te vinden was, be sloten zij in het belendende perceel hun geluk te beproeven. Vrü gemakkelijk kwamen zy daar binnen door intrapping van de reeds eerder ge noemde deur. Talrijke voorwerpen van grootere en klei nere waarde waren in het expeditiemaga zijn opgeslagen, doch de inbrekers waren blijkbaar bang gesnapt te worden en hebben haastig een en ander, dat hen het kostbaar ste toescheen, bijeen gepakt en zijn hiermede op den loop gegaan. Een koffertje met in brekerswerktuigen hebben zij zelfs nog la ten staan, daar zij dit van minder waarde achtten, dan het buitgemaakte bont. Waar schijnlijk volgens den zelfden weg als waar heen zy gekomen zijn, zijn de heeren weer verdwenen, voorloopig althans zonder een spoor achter te laten. Toen de eigenaar van de rijwielstalling, de heer Elzenaar, 's avonds omstreeks half twaalf thuis kwam, zag hij wel dat er iets van zjjn plaats was gezet, doch in de mee ning dat er klanten geweest waren, die zelf een sleutel van de deur hebben, besteedde hij daaraan niet de minste aandacht. Gister morgen evenwel vond hij het koffertje dat aan een van zijn klanten toebehoorde, ge vuld met de achtergelaten inbrekerswerk tuigen. Toen de heer Elzenaar de politie van een en ander op de hoogte stelde, bleek dat daar de inbraak bekend was en dat de politie al een uitgebreid onderzoek had ingesteld. DIJK GEDEELTELIJK INGESTORT. Gistermiddag werd in den Oud-Noord Bevelandschen polder bij den z.g. Noord- Hoekschen Nol een dijkval geconstateerd over een lengte van ongeveer 150 meter, de grootste inscharing bedroeg ongeveer 100 meter. Hoewel deze val van betrekkelijk grooten omvang is, zal hij het waterschap geen groote financieele offers vergen, omdat reeds tientallen jaren de mogelijkheid van een val op deze plaats wordt verwacht en de noodige maatregelen reeds waren getrof fen door het leggen van verlengde inlaag- dijken. Indien de betrokken dijk zou weg vallen, zou slechts een hectare dijkput ver loren gaan. Men verwacht, dat dit nu ge beuren zal. Voor het onderloopen van de achter den dijk gelegen z.g. Groote Kuip be staat niet het minste gevaar. Vandaag zal het bestuur van het waterschap ter plaatse verdere maatregelen nemen. BETEEKENIS DER P. T. T.-TARIEFSVERLAGINGEN. Nederlandsche telegraafdienst vooraan in snelheid en accura tesse. De ingrijpende P. T. T.-tariefsverlaging op 1 Februari a.s. heeft o.m. de kosten van het normale Nederlandsche telegram we der teruggebracht tot het tarief van vóór den wereldoorlog. Ook Engeland en Fiankrijk hadden reeds hun telegramtarief verlaagd, doch niet op zulk een forsche wijze als dit thans hier te lande is geschied. Niettemin heeft in die landen de tariefsverlaging een belangrijke toeneming van 't verkeer ten gevolge gehad, zoodat met reden mag worden verwacht, Jat het telegraafverkeer hier te lande in nog sterkere mate zal toenemen. Bovendien neemt de Nederlandsche te legraafdienst, blijkens een internationaal onderzoek, op het gebied van snelheid en accuratesse bij de overkomst der tele grammen een vooraanstaande plaats in. Van de Europeesche landen bezet Neder land in dit opzicht de tweede plaats. Het binruenlandsche verkeer is op dit punt verzekerd door een practisch stelsel van doorverbindingen, waardoor alle kantoren van beteeken is rechtstreeks met elkaar zijn verbonden. Overnemen en weder vérder seinen in den regel de schuldige bij vertragin gen en verminkingen wordt aldus tot een minimum beperkt. Storingvrije ondergrondsche verbindin gen, aanbieding en aflevering door middel van telefoon of verreschrijver vervolma ken verder den diens ten maken het mo gelijk, dat een telegram slechts enkele minuten na aanbieding in handen van den geadresseerde kan zijne De verlaging van het interlocale tele foontarief komt tegemoet aan den nog steeds bestaanden sterken drang om tegen een laag tarief met de naaste omgeving te kunnen telefoneeren en zal o.m. de be zwaren verminderen van hen, die, door splitsing der streeknetten, van het locale tarief in het tarief der eerste interlocale zone (voortaan dus slechts 4 cent) over gaan. De algemeene invoering van den telefoon boodschappendienst is een maatregel uit sluitend ten gerieve van het publiek, dat nu overal, tegen zeer geringe kosten, bij afwezigheid of anderszins, zijn telefoon aansluiting door den rijkstelefoondienst voor allerlei soorten boodschappen en be richten als het ware kan laten bewaken. Zoo is de sleutel van het geheele com plex tariefsverlagingen te vinden in het streven van het Staatsbedrijf der P. T. T. om tegen een zoo laag mogelijk tarief het publiek een zoo hoog mogelijke „service" te geven. BRAND IN EEN JUTEZAKKEN- FABRIEK. Gistermiddag is door tot nu toe onbe kende oorzaak brand uitgebroken in de jutezakkenfabriek van de firma Max Wolf te Veghel (N.-Br.) Het gedeelte, waar de afdeeling stop- perij was ondergebracht, met verscheidene kostbare machines, werd een prooi der vlammen. De brandweer wist den brand tot de stopperij te beperken. De belendende per ceelen kregen ernstige waterschade. Verzekering dekt de schade. WOONHUIS TE WEZEP AFGEBRAND. Gistermiddag, omstreeks vijf uur, is te Wezep het geheel nieuwe woonhuis der familie G. afgebrand. De brand is ontstaan in een schoorsteen, en breidde zich van daar zoo snel verder uit, dat het huis bin nen tien minuten in lichter laaie stond. De brandweer kon dan ook niets uitrichten. Huis en inboedel gingen geheel verloren, doch waren verzekerd. Voetbal. De eerste interlandwedstrijd, die de Oranje-elf in 1937 zal spelen, is misschien meteen wel de allerzwaar ste wedstrijd, die van Heel c.s. te spe len krijgt, want de ontmoeting Duitschland-Nederland is er een tusschen de twee allersterkste ama- teursploegen van Europa. Het is misschien ook de belangrijk ste wedstrijd, want wie deze ontmoe ting wint, zou zich bijna officieus Europeesch kampioen kunnen noe men! Een titel, die echter niet veel beteekent en waarover wij ons niet druk behoeven te maken. Wij zullen in deze voorbeschouwing echter niet uitweiden over de meer of minder belangrijke ontmoeting, maar den komenden wedstfijd zuiver als wedstrijd beschouwen. Duitschland heeft zijn elftal op zeld zaam serieuze wijze samengesteld en ge prepareerd voor den komenden strijd. Onze lezers hebben kunnen lezen, hoe een vrij groot aantal spelers werd opgeroepen en hoe daaruit tenslotte het elftal werd opgebouwd. Dit elftal is daarna samen gebleven in een gelukkig vrijwillig en gezellig! concentratiekamp en zal frisch den strijd kunnen aanbinden in de weten schap, dat alles is gedaan, om de ploeg zoo goed mogelijk in het veld te krijgen. En Nederland? Och, wij weten allen precies, hoe ons elftal is samengesteld en hoe het is voorbereid. Gedurende ander halve maand is er regelmatig geoefend op het verlichte V. U. C.-veld en daar naast heeft men serieus aan indoor- training gedaan. Ook ons elftal is dus met zorg samen gesteld en zoo goed mogelijk voorbereid. Wij zien dus morgen twee elftallen in het veld, die precies weten, wat ze willen, die een geheel vormen en die feitelijk geen zwakke plek kermen. Wij moeten over dat Nederlandsche elf tal nog iets meer zeggen. Want er gingen deze week geruchten, als zou Smit een knietje hebben en als zou Weber nog niet fit zijn. Maar wij kunnen gerust zijn. Onze leiders weten, dat er een ploeg in het veld moet staan, waarvan elke speler voor de 100 fit is. Dit voor al, omdat invallers niet zijn toegestaan En Smit heeft geen knietje en Weber is als vanouds! Dat zij beiden zich de laatste anderhalve week gespaard hebben, 't was zeer, zeer verstandig. En de andere? Gelukkig, wij hebben Anderiessen nog en het is wel zeer duide lijk gebleken, dat de Ajaxied nog lang niet gemist kan worden. En de andere oude bekenden kennen het klappen van de zweep en kunnen zich juist in belangrijke wedstrijden tot boven hun normale spel peil verheffen. Dat hebben ze al zoo vaak gedaan; dat zullen ze ook morgen doen. Er is slechts één nieuweling. Want voor de Bock speelt thans v. Spaerdonck, een Rotterdamsche tweedeklasser. Maar deze Rotterdammer moge dan zijn debuut maken in het nationale elftal, de sfeer kent hij al lang en in diverse B-elftallen heeft hij steeds uitstekend werk verricht. Wan neer hij dus zijn zenuwen in bedwang kan houden, is de vervanging van de Bock van geen beteekenis en lijdt er de kracht van het elftal er niet onder. Wij mogen dus vertrouwen in de Neder landsche ploeg hebben. En dat is noodig ook, want de westrijd zal een zeer zware zijn. De Oranje-spelers zullen zich geheel moeten geven, wil het resultaat eervol zijn. En onder eervol verstaan wij desnoods ook een nederlaag! Een nederlaag? Moet er dan een einde komen aan de serie van ongeslagen wed- stijden tegen buitenlandsche ploegen, een serie, die thans elf bedraagt? Neen, liever zien wij het record ge handhaafd. Maar wij moeten dezen keer evenveel rekening houden met een neder laag als met een overwinning. Omdat wij niet weten, wie de sterkste morgen zal ■Zijn. Dat hangt van veel omstandigheden af, omstandigheden, waar men niets aan kan doen. Voor Duitschland heeft deze wedstrijd Jog een aparte bekoring. Tot nu toe speelden beide landen 14 keer tegen elkaar. Vijfmaal eindigde de Wedstrijd in een gelijk spel en van de ove rige 9 ontmoetingen won Duitschland er vier! Ze staat dus een wedstrijd achter bij' ons land en met een overwinning op Oran je zou de balans in evenwicht gebracht worden! Zou Nederland dat kunnen verhinderen? Het is niet te zoggen. Er is trouw ns zoo weinig te zeggen jan den vooravond van den grooten dag. Welk systeem bijvoorbeeld zal er gespeeld vorden? Niemand weet het. Natuurlijk Baxhuys wordt beschaduwd. Dat is zeker. En dat is verstandig, van Ouitsche zijde bekeken. Het zal trouwens van beide kanten wel zoo zijn: doelpunten voorkomen. En daar- yit zouden wij moeten opmaken, dat beide reams de meeste aandacht zullen besteuen aan hun verdedigingen. Wellicht zal Duitschland een meer kort spel hebben dan de Nederlanders, maar even wellicht zal onze aanval iets meer verrassend zijn. Dus: een open strijd met vrijwel gelijke kansen. Welnu, moge deze open strijd een boei ende strijd worden. En moge de sterkste partij winnen. Waarbij wij natuurlijk ho pen, dat Oranje de sterkste zal zijn! Enkele kleine bizonderheden. Wij besluiten met het opnoemen van enkele kleine bizonderheden, als daar zijn de samenstelling der elftallen, enz. enz. De samenstelling der elftallen. Duitschland. Jakob Janes Münzenberg Gellesch Goldbrunner Kitzinger Hohmann Szepan Lehner Friedel Günthcr Scheidsrechter Leclercq (Frankrijk), van Nellen Bakhuijs Wels Smit van Spaandonck Van Heel Anderiessen Paauwe Caldenhove Weber Halle Nederland. Reserves zijn: voor Duitschland: Abromeit, Lenz en Mehl; voor Nederland: Van Male, Wilders, Pelikaan en Heetjans. Overeen komstig de bepalingen van de F.I.F.A mag alleen de doelverdediger vervangen worden en dan nog slechts gedurende de eerste helft. De andere reserves kunnen echter noodig zijn als vóór den wedstrijd zou blij ken, dat één der spelers vervangen moet worden. Vorige wedstrijden. 1910: NederlandDuitschland 42. 1910: Duitschland-Nederland 1—2. 1912: Nederland—Duitschland 55. 1912: Duitschland-Nederland 23. 1914: Nederland—Duitschland 4—4. 1923: Duitschland-Nederland 0—0. 1924: NederlandDuitschland 01 1925. Nederland—Duitschland 2—1. 1925: Duitschland-Nederland 42. 1926: Nederland—Duitschland 2—3. 1927: Duitschland-Nederland 2—2. 1931: Nederland—Duitschland 1—1. 1932: Duitschland-Nederland 0—2. 1935: Nederland—Duitschland 2—3. 1937: Duitschland-Nederland De stand is dus thans: Nederland 14 5 5 4 15 3129 Duitschland 14 4 5 5 13 2931 ALLE K.N.V.B.-WEDSTRIJDEN AFGELAST. De competitieleider van den N.H.V.B. deelt ons mede, dat voor morgen (Zondag) alle vastgestelde wedstrijden zijn afgelast IJ s s p o r t. Elke medaille heeft haar keer zijde. Wanneer het kwik in den thermometer tot ver beneden het vriespunt is gedaald en iedereen weet, dat „het wintert", dan denken wij vaak aller eerst aan de ijssport. Dat is geen wonder. Want de ijssport ligt ons Nederlanders na aan het hart. Gedurende alle eeuwen hebben de Nederlanders het spiegelgladde ijs gebruikt voor vermaak en toerisme en als men zich de verhalen herinnert, die de schrijvers uit vorige eeuwen lanceer den, dan begrijpt men wat de ijssport steeds heeft beteekend voor ons land. En het zijn niet alleen schrijvers, het zijn ook dichters geweest, die de ijssport bejubeld hebben. Maar daarnaast heeft elke winter, hoe welkom dan ook bij velen, zijn ernstige nadeelen. En ook dat is beschreven en berijmd, alle eeuwen door. Mogen wij hier een enkel oogenblik stil staan bij deze keerzijde der „vorstelijke"- medaille, een kant, die somber en dof is? Wij zullen niet te .ver terug gaan in de ijs-geschiedenis, om te weten, hoeveel leed er geleden wordt in vele huisgezinnen, zoodra de ruiten niet meer willen ont dooien, tenzij men de kachel of haard extra hard laat branden. Wij herinneren maar even aan den winter van Februari 1929, vergeten dien van 1917 en denken niet aan dien van 1890-'91. Februari 1929! Een barre winter was over ons land gekomen en de grootste ka nalen en rivieren zaten geheel dicht. Scheepvaart was nergens meer mogelijk en de toenmalige Zuiderzee werd overal bereden door schaatsenrijders, terw'jl velen per auto een tocht over die zee maakten. Er was geen gevaar, want het ijs was van ongekende dikte. Toen winterde het. En in die Februari-maand werd in tal- looze huisgezinnen bittere armoede gele den. De brandstoffen waren schaarsch en duur; de kleeding dun en totaal onvol doende; de mondvoorraad klein en weinig voedzaam. Toen sloeg Nederland de handen in elkaar en hielp zooveel geholpen kon worden. Het was noodig. meer dan noodig. Wij herinneren ons nog de schoone taak, die de Alkmaarsche ingezetenen op zich namen. Wij zien nog voor ons de uit- deeling van middageten aan honderden, die slechts daardoor nog een warmen maaltijd konden krijgen. Wij zien nog de kinderen en ouderen met emmertjes en pannen, dankbaar hun maal in ontvangst nemende. Er werd meer gedaan. Want niet alleen de inwendige mensch moest gevoed wpr-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 7