Het groene oog van Baa-AI.
De sterrit naar Monte Carlo.
PUROL
De ijssport.
Ijsvermaak
geeft ruwe huid
T
den, maar er waren kleeren en warm
te noodig. Honderden mudden kolen wer
den ingezameld en uitgedeeld aan hen,
die ze van noode hadden. En daaronder
waren er velen, die tot de „stille armen"
behoorden.
Alkmaar verrichtte toen een daad,
waarmee getoond werd, hoe groot de
offervaardigheid was, hoe men meeleefde
met zijn medemenschen.
De winter van Januari 1937 is niet van
die felheid als die van 1929. Nóg niet, ten
minste. Maar ook thans wordt er koude
geleden en ook thans hebben velen honger.
Méér wellicht nog dan nu acht jaar ge
leden.
Want vergeten wij niet, dat 1929 nog
geen crisis kende, maar nog wel een soort
van hoogconjunctuur! Vergeten wij dat
vooral niet.
De huidige winter mag er zijn, maar hij
is nog niets vergeleken bij strenge win
ters.
En als wij dan schrijven over „ijssport",
dan mogen wij wel even bedenken, dat de
ijsvreugde van ons wel heel ver af staat
bij het ijswee van zooveel anderen.
Het ijs op rivieren en kanalen.
Toen wij gistermiddag naar de Quint
reden, lag ter rechterzijde van ons het
N oordhollandsch kanaal. Er was nog altijd
een flinke vaargeul, zoodat het scheep
vaartverkeer nog steeds mogelijk was.
Deels was dat natuurlijk te danken aan
den feilen Oostenwind, die ijsvorming be
lette. Maar als die wind eens ging liggen!
Dan zou weldra het groote breede kanaal
één ijsmassa zijn. En de gehee.e scheep
vaart in Noordholland-Noord zou stil
liggen.
Ook dat is een der keerzijden van de
medaille»in de scheepvaartbelemmering.
En ook daar mag men wel eens over na
denken.
Wanneer wij 't lijstje van den ijsinlich-
tingsdienst eens bekijken, dan zien wij,
dat de geheele scheepvaart gestremd is op
het IJselmeer bij Hoorn, Enkhuizen, Me-
demblik en den Oever. En aan den anderen
kant bij de Lemmer. Dat beteekent, dat
het IJselmeer vol zit met drjjfijs en ijs-
schotsen en dat alles zich ophoopt langs de
kusten over een breedte, die niet te over
zien is.
En wie de vorst-berichten van de laat
ste paar dagen gevolgd heeft, weet, dat
vele eilanden geïsoleerd zijn, dat vele
schepen met de grootste moeite een haven
konden bereiken en dat andere booten in
moeilijkheden verkeeren.
Ziedaar een andere, ook leelijke zijde
van de medaille.
En nu weten wij wel, dat de K. L. M.
het isolement van Ameland en Schiermon
nikoog heeft opgeheven, nu weten wij wel,
dat honderden vrachtauto's de lading ver
plaatsen, die anders per boot zou zijn
vervoerd, maar vergeten mag niet worden,
dat door deze ernstige scheep vaar tbelem-
mering een vrij groote schade wordt be
rokkend aan onze binnenschippers.
Terwijl natuurlijk de eigenaars van
vrachtauto's waarschijnlijk een extraatje
in hun beurs krijgen, zooals de koolboeren
van den Langendijk een extraatje krijgen
omdat door de vorst de koolprijzen zijn
gestegen.
Wij keeren terug tot de ijssport, die
in deze rubriek tenslotte allereerst
behandeld moet worden. En dan moe
ten wij erkennen, dat er gisteren in
onze directe omgeving nog niet veel
ijsvreugde te beleven wil.
De oorzaak? Uitsluitend de felle
Oostenwind.
Toch viel het mee, als men maar
op de dunne ijzers stond.
Zelf hebben wij ons buiten de Scher
merpoort begeven en tegen den wind in
is nog vrij gemakkelijk de Quint bereikt.
Ze was immers open!
Op de Quint.
En daar onmoetten wij een meneer, die
het ijs met een kritisch oog bekeek, 't Zag
grauw en het leek, of er zand op de vlakte
was gewaaid. En 't scheen, dat de Quint
niet berijdbaar was.
't Viel mee gelukkig; erg mee!
Want toen wij de Friesche doorloopers
hadden ondergebonden en de eerste tien
meters hadden gekrabbeld, bleek de kwali
teit van het ijs zeer voldoende en was er
van zand niets te bespeuren. En hoe verder
wij gingen op deze groote baan, hoe beter
het ijs werd.
Wij hebben eenige rondjes gedraaid en
ons warm gereden, heerlijk warm. En al
was het een heele toer, om tegen den wind
op te torren, 't ging! En de terugweg werd
er dubbel zoo mooi door, omdat wij wer
den voortgedreven door den wind en om
dat het ijs heerlijke lange streken moge
lijk maakte!
't Was cr niet druk op deze baan. Maar
er' waren echte rijders, waaronder ook de
bovenbedoelde meneer, die zijn schaatsen
ook onder bond en nog reed, toen wij
weer huiswaarts keerden! Hij zal dien
avond heerlijk vermoeid zijn thuis ge
komen en het eten zal hem buitengewoon
hebben gesmaakt.
Wij hebben dus het voorproefje gehad
en zullen vanmiddag ongetwijfeld een dub
bel portie ijssport gaan verwerken. En
met ons zeer vele anderen.
Laten wij slechts hopen, dat de wind
miAder wordt, opdat de schaatsenrijder
met volle teugen kan genieten.
Op het Sportpark.
De tennisbanen zijn in een aardige ijs
baan herschapen, hebben wij gisteren ge
schreven. En men weet het: deze baan is
eiken dag open. Vooral de jeugd zal hier
van de sport kunnen profiteeren en er de
eerste moeilijke stappen op het gladde ijs
kunnen doen. En al willen wij de ouderen
hier niet terughouden, de tennisbanen zijn
uitermfete geschikt voor net kind.
Gaat er dus vanmiddag heen, jongens
en meisjes!
De Heilooër ijsbaan.
Heiloo opende gisteren hare poorten voor
de leden en gisteravond waren ook niet-
leden welkom, 't Was hier al net als over
al: de meesten wachtten nog eventjes af,
zoodat het gistermiddag niet druk was.
's Avonds was het beter en toen heerschte
er een intieme gezellighe d op de baan.
Sneeuw gevallen!
Vannacht is er weer sneeuw gevallen,
zoodat men op de ijsbanen hedenmorgen
druk bezig was, de banen te ve^en. Ge
lukkig is de sneeuw los en licht, zoodat er
niet veel moeilijkheden zijn ontstaan bij
deze sneeuwopruiming.
't Lijkt goed te worden.
En nu tot besluit de verwachting voor
het komende week-end.
De lucht ziet grijs, maar het lijkt er niet
op, dat wij vandaag nog meer sneeuw
krijgen. En gelukkig is ue stormwind be
hoorlijk gereduceerd en zooals het op het
oogenblik waait, is het best vol te houden
op alle ijsbanen. De wind is niet zoo door
dringend meer en zal thans geen beletsel
zijn voor de ijssport.
't Vriest op 't oogenblik matig, een graad
of 5. Dat is ruim voldoende, om goed hard
ijs te houden.
En wat zegt de Bildt?
Aanhoudende vorst te verwachten!
Dammen.
D. O. S. ST.-PANCRAS.
De damclub „D. O. S." uit St.-Pancras
speelde Donderdagavond een vriendschap-
pelijken wedstrijd tegen „W. D. O." uit
Alkmaar. De uitslag was als volgt:
„D. O. S." „W. D. O."
P. BooiH. Timmerman 20
Jb. ToepoelG. Smit 11
P. PeereboomA. Burgert 20
D. Kloosterboer Cz.C. Dammer 11
Jb. KooiP. Veer 11
K. de RuiterH. J. Toepoel 11
C. IvanghJ. Amelsbeek 11
F. KunstH. Linders 20
Tj. KoelemeyH. Huiskamp 20
Jn. OudL. Verver 20
G. NieuwlandC. Jol 20
K. KieftD. Davelaar 02
D. BuismanJ. Kaal 20
J. Kloosterboer Pz.P. Noom 11
P. v. d. MolenR. Zaadnoordijk 02
F. WiedijkD. Homma 11
K. Bakker Tz.B. Luitjes 20
C. HooglandC. Fok 11
P. NieropC. de Jong 02
K. WesterJb. Hoogland 20
Door „D. O. S." gewonnen met 2614
Paarden.
HET INTERNATIONAAL CONCOURS
HIPPIQUE TE BERLIJN.
Luitenant Greter wint in de tweede
afdeeling den Prijs der Groene week.
Een fraai succes heeft onze landgenoot
luitenant J. J. Greter gisteravond tijdens
het internationaal concours-hippique te
Berlijn behaald. Zestig paarden namen deeJ
aan het jachtspringen om den prijs der groe
ne week, tweede afdeeling, welk nummer
internationaal zeer sterk bezet was. Slechts
111. Maar daar was iets vreemds te zien.
Vlak onder de steen was een gemetselde
trap. Waar een trap is moet ook een uit
gang te vinden zijn, redeneerde Jet en ze
had niet helemaal ongelijk.
11?. Het was nu alleen nog maar de vraag
of die uitgang niet gesloten was. Of dat
da:.» weer nieuwe gevaren zouden opda
gen. In ieder geval was het 't beste om
.enj te gaan kijken. Voetje voor voetje
ging Jet de trap af.
verzacht - geneest
weinig deelnemers slaagden er in, het par
cours, doch had 0.4 sec. méér noodig.
Als een der laatsten reed luitenant Greter
met „Ernica" een prachtig feilloos en fout
loos parcours en met een tijd van 47 sec. had
onze landgenoot de beste prestatie van den
avond verricht. „Tora" van ritmeester K.
Hasse ging eveneens foutloos over het par
cours, doch had 0.4 sec. meer noodig.
Het resultaat was: 1. luit. J. J. Greter met
„Ernica" 0 fouten 47 sec.; 2. ritmeester
K. Hasse (Duitschland) met „Tora" 0 fouten
47.4 sec.; 3. kapitein Pierre Clavé (Frank
rijk) met „Espiatz" 0 fouten 49.4 sec.; 4. luit.
de Busnel (Frankrijk) met „Apollon" 0 fou
ten 49.8 sec.
Kegelen.
DE A.K.B.-COMPETITIE.
De uitslagen der deze week, voor de com
petitie van den A.K.B., gespeelde wedstrij
den luiden als volgt:
le klasse: Cubo I-Z.E.KZ.? I 647—664.
2e klasse: Cubo II—Z.E K.Z.? II 601—6C7.
3e klasse: Victoria IW.I.K. I 618530; Met
z'n Tienen—Houthakkers 524—625; Victoria
II—W.I.K. II 542—491.
De stand der le en 2e klasse is thans:
le klasse.
O.K.A. i i 0 0 2 673
Koekoek I 1 1 0 0 2 670
Z.E.K.Z. I i i o 0 2 664
Alc. Victrix II 0 0 1 0 668
Cubo I 1 0 0 1 0 647
Op de Lat I 1 0 0 1 0 636
2e klasse.
Alcip- Victrix II 1 1 0 0 2 650
Koekoek II 1 1 0 0 2 648
Z.E.K.Z.? II 1 1 0 0 2 642
Cubo n 1 0 0 1 0 601
O.K.A. II 1 0 0 1 0 584
Onder Ons 1 0 0 1 0 575
Voor de komende week zijn de volgende
wedstrijden vastgesteld:
»e klasse:
3 Febr.: Op de Lat IAlcm Victrix I.
4 Febr.: Z.E.K.Z.? I—Koekoek I.
4 Febr.: O.K.A. I—Cubo I.
2e klasse:
3 Febr.: Met z'n TienenAlcm. Victrix II.
4 Febr. Z.E.K.Z II—Koekoek II.
4 Febr.: O.K.A II—Cubo II.
Zesbanen-wedstrijd
Reeds eerder deelden wij mede, dat voor
a.s. Zondag en Zondag 7 Februari op de 6
banen in 't gebouw de Unie een „Zesbar.en-
wedstrijd" is vastgesteld.
't Zijn altijd zeer gewilde wedstrijden <*e-
weest, vandaar dan ook dat nagenoeg alle
clubs hebben ingeschreven.
Morgen 8 uur zullen respectievelijk „de
Burg", „Cubo", „Op de Lat", „Victoria" en
de „Negenjagers" uit Bergen hunne krach
ten beproeven, terwijl om 10 uur „Koekoek
en „Onder Ons" zullen gooien. We zijn bp
nieuw, wat de Negenjagers, die voor 't eerst
hier in een wedstrijd zullen uitkomen, zullen
presteeren.
Daar deze wedstrijden ook als propagan
da voor de aloude kegelsport zijn bedoeld,
zullen de banen voor belangstellenden
gratis toegankelijk zijn.
Biljarten.
BILJARTBOND „ALKMAAR EN
OMSTREKEN".
De uitslagen van de deze week gespeelde
wedstrijden zijn als volgt:
De Drie Ruiten I—De Drie Ruiten II 602-
447 (2—0); Z.E.K.Z. I—De Driesprong I 451-
593 (0—2).
De Drie Ruiten III is kampioen in haar af
deeling.
Korfbal.
KORFBALWEDSTRIJDEN AFGELAST.
Alle voor Zondag a.s. voor de competitie
van den Nederlandschen korfbal bond vastge
stelde wedstrijden zijn in verband met de
vorst afgelast.
Schaken.
NEDERLAAGWEDSTRIJDEN D.O.S.
Gisteravond werd de 5e wedstrijd in deze
serie gespeeld, n.1. tegen de Chr. schaakclub
„Alkmaar". De uitslag was de volgende:
D.O.S. Alkmaar
OoykaasHoekstra M
BurgertJn. Bruin 01
SchoutenBulthuis f
v. WezopNauta 01
ZijdewindJac. Bruin 01
AppelPlomp f0
Arendsde Boer 1
C. Hendrikste Brake 01
J. KooyP. Blankman 1-10
G. VennekerC. Blankman 01
Masereeuwvan Zalinge 10
VonkOuwehand 10
van RielSchortinghuis 1—10
Kerkmeer—Vlym 5454
WillemsBajema 10
v. LeijenWolzak 16
SmitVerweel 10
JongesDavelaar 10
StinsA. Vos 10
C. StreicherVinke 545»
BiemanHaytema 1
K. StreicherMarbus 0—1
13K,-8«4
Uitslag 13 K—8M ten voordeelde van
D.O.S.
De volgende ontmoeting heeft plaats 12
Februari tegen „Oppositie" te HeUoo.
Automobi lisme.
De équipe Sprenger
ir. Paulen uitgevallen.
van Eyk
Omtrent het verloop van den sterrit naar
Monte Carlo bereikten ons, mede door be
middeling der Koninklijke Nederlandsche
automobiel club nog de volgden berichten:
Volgens telegrafische binnenkomst van de
controle-resultaten uit Brussel voor de
Noordelijke routes Umea, Stavanger, Tal
linn, Koningsbergen, Boekarest en Amster
dam en uit München wat betreft de Zui
delijke routes Palermo en Athene zijn er
van de in deze plaatsen gestarte 121 deel
nemers er 27 uitgevallen. Bovendien heb
ben 16 équipes strafpunten opgeloopen,
zoodat er nog 78 deelnemers zonder zijn. De
Stavanger-route en de Palermo-route heb
ben elk niet minder dan 10 slachtoffers ge-
ëischt, zoodat hieruit wel blijkt, dat deze
twee routes, alsmede die uit Athene, waar
van, zooals men weet geen enkele deelne
mer ook maar Saloniki bereikte, wel bijzon
der zwaar zijn geweest.
Het voornaamste feit, wat betreft de
Nederlandsche deelnemers, is wel, dat
de in Palermo gestarte Lincoln Zephyr
équipe Sprenger van Eykir. A. Paulen
de controle te München niet heeft be
reikt. Donderdag waren onze landge-
nooten welgemoed op tijd uit Weenen
vertrokken voor het 436 K. M. lange
traject naar München, maar na de slui
ting van deze controle waren zij nog
niet aangekomen, zoodat deze équipe
van verdere deelneming is uitgesloten.
Momenteel ontbreekt nog ieder nade:
bericht van onze landgenooten.
Ook de heeren ZeehuizenDerkinderen,
die op tijd met hun B. M. W. uit Weenen
waren vertrokken, hebben de controle te
München niet op tijd bereikt. Niet minder
dan één uur en 54 minuten later dan voor
hen was vastgesteld, kwamen onze landge
nooten aan, zoodat zij thans een groot aan
tal strafpunten hebben gekregen.
Alleen de derde uit Palermo vertrokken
Nederlandsche deelnemer, de heer van der
Hoek met Packard heeft München op tijrl
bereikt en is dus de eenige Nederlander, die
op deze route nog een schoon carnet heeft.
Donderdag waren in Weenen 18 deelne
mers naar München vertrokken. Hiervan
waren er nog 13 zonder strafpunten, maar
slechts zes hebben het 436 K. M. lange tra
ject met de vereischte gemiddelde snelheid
van 40 K. M. kunnen afleggen en hierbij
was van der Hoek.
De bekende Roemeensche rijders Cristea
met Ford en Zamfirescu met Hotchkiss be
reikten de controle het eerst, Cristea om 6.32
uur (Duitsche tijd) en Zamfirescu drie mi
nuten later, vervolgens kwam als derde de
eenige Duitsche sterritrijder Klinke met B.
M. W. om 7.07 uur binnen en een minuut
later volgde van der Hoek met zijn Packard
De Duitscher had met zijn kleinen wagen
een omweg moeten maken van 40 K M. ten
gevolge van een sneeuwstorm, die de witte
vlokken hoog voor zijn wagen had op ge
stuwd.
Van der Hoek echter kon zich er met zijn
sterkeren en grooteren wagen doorheen-
worstelen. Behalve van den zwaren sneeuw
val had onze landgenoot ook nog veel hin
der van de met een spiegelgladde ijskorst
bedekte wegen.
Dadelijk na van der Hoek kwamen de
Italiaaan Villoresi met Fiat en de Tsjech
Pohl met Skoda op tijd aan, zoodat in to
taal zes équipes in München geen strafpun
ten opliepen.
Na het uitvallen van de équipes Sprenger
van Eykir. Paulen Buiskool en Oosten
zijn er thans nog 22 van de 25 gestarte Ne
derlandsche deelnemers in den strijd. Hier
van zijn er 21 zonder strafpunten, vandaag
kreeg alleen de équipe Zeehuizen-Derkin
deren de noodige aanteekeningen.
De reis wordt thans voortgezet naar het
360 K. M. verder gelegen Straatsburg.
Alle Nederlandsche deelnemers op
tijd Parijs gepasseerd.
Een speciale A.N.P.-verslaggever meldde
omtrent de gisteren te Parijs, plaats gehad
hebbende controle het volgende:
Het zag er vanmorgen (Vrijdag dus) on
aangenaam uit in Parijs voor de eerste rij
ders van den sterrit naar Monte Carlo. Het
zachte weer, waarmede de lichtstad de
laatste week, behalve dan twee dagen regen,
gezegend was geweest, had plaats gemaakt
voor een grauwe lucht met een venijnigen
wind, die tegen het middaguur hoe langer
hoe kouder begon te worden De berichten
uit de verschillende voorlaatste controle
plaatsen waren over het algemeen gunstig.
Om ruim 10 uur begon het. Weldra was het
een gewirwar van wagens, politieagenten,
toeschouwers enz., waar hoog boven uit de
twee Nederlandsche touringcars staken. De
koffiekamer van de automobileclub „de
France" had wat weg van een café te Am
sterdam, want men hoorde eigenlijk alleen
maar Nederlandsch ^iaten, hetgeen ook wel
begrijpelijk is, wanneer men bedenkt, dat
bij de 75 wagens, die uit Umea, Stavanger,
Tallinn, Amsterdam en Boekarest, die aan
de Parijsche controle kwamen, er niet min
der dan 20 uit Nederland zijn, zoodat men
het aantal Nederlanders, vooral zeer ver
sterkt door de twee volle autobussen, zeker
wel op 90 mocht schatten.
De Amsterdamsche équipes domineeren
natuurlijk. Veel bijzonders is er op het tra
ject via Venlo en Brussel niet voorgevallen
Overal hoorden wij dezelfde verhalen. Met
koude en storm uit Nederland weggegaan,
tusschen Venlo en Brussel heel goed ge
weest, maar dan een spiegelgladde weg
van Brussel naar Bergen, waarbij, hetgeen
waarschijnlijk wel ipts overdreven zal zijn,
cp ongeveer elke 100 meter een wagen van
een niet sterritrijder aan den kant van
den weg stond. De ueer Niienbandring de
Boer, die drie jaar geleden uit Noorwegen
iyjr, p, Langeveld, die oenoemd is tot
Agent van de Nederlandsche Bank
te Alkmaar.
was vertrokken, beweerde, dat hij zelfs des
tijds zulke gladde wegen niet had ontmoet,
als nu tusschen t e Belgische hoofdstad en
de grens. Het pleit dus wel voor onze land
genooten, dat zij het er tot op heden zoo
goed hebben afgebracht.
De dappere Nederlandsche dames.
Tusschen de etenden door zoeken wij naar
onze Hollandsche dames-équipe, als wjj plot-
seling gravin van Limburg Stirum de deur
uit zien schieten in dr richting van de auto.
Weldra voegden zich jkvr. van Vredenburch
en mej. de Booy bij haar en gezamenlijk
gingen zij de Place de la Concorde over.
„O", zegt juffrouw van Vredenburch, „wij
hebben eigenlijk heelemaal niets te vertel
len. Zegt U maar, dat het fijn L geweest In
België erg glad geweest en wjj hebben hier
en daar een beetje heen en weer gesuld,
maar dat hebben alle anderen ook gedaan.
Dus dat is niets bijzonders.
Trouwens, het was wel aardig ook. Net
of er echt gevaar bij. is. Maar dat was er toch
heusch niet. Maar zet u dat maar niet in de
krant, anders denken zjj thuis, dat het erg
gevaarlijk is en krijgen we morgen in Monte
Carlo al direct een bericht dat wij naar
huis terug moeten komen".
We beloven dus plechtig het niet in de
krant te zetten. Trouwens, welke vader zou
het aandurven zijn dochter vanuit de zon
der Rivièra. waar de deelnemers stralend
morgen zullen aankomen, naar de koud*
terug te roepen?
De dames hebben nog een klein kwartier
den tijd, hetgeen benut wordt om een groote
bos witte seringen uit te pluizen, die zij van
den start te Amsterdam hebben meegekre
gen, waarna de wagen van den heer Schade;
van onder tot boven met witte takjee ver
sierd wordt, dit tot groot vermaak van om-
star ders en fotografen, waarvan zeker een
vijftiental het lachende damestrio van alle
kanten „neemt".
„Neemt U de bloemen eens even allemaal
in de hand", zegt een der fotografen. „Neen",
antwoordt mej. Vredenburch in prima
Fransch, „dit is geen bloemencorso, dit is een
sterrit Trouwens, als ik gefotografeerd
werd, steek ik altijd mijn tong uit".
„Hindert niet", zegt de fotograaf en met
een wordt de foto genomen. Met de tong...
De heer Bakker Schut glundert „Had ik
het even fijn in de gaten, om niet uit Athene
te vertrekken. Verleden jaar zijn wij er glad
doorheen gekomen en natuurlijk hebben zjj
daarom van dit jaar Saloniki niet eens kun
nen bereiken".
De eenige Hollander, die uit Tallinn is
vertrokken, de heer A. van Strien, die reeds
tegen twaalf uur in Parijs was, loopt met
zijn twee metgezellen, baron Taets van
Airerongen en den h'.er Diepen en zijn eigen
kleine 300 pond of daaromtrent als een
beeld der voldoening heen en weer.
Een kleine conciërge staat den Holland-
schen reus aan te gapen. „Quel homme".
zegt zij.
„Wy hebben het prachtig getroffen", zegt
de heer van Strien. „Natuurlijk wel gladde
wegen gehad, maar betrekkelijk weinig
sneeuw. De dikste laag was tien c.m. D®
groote scheppen, planken om onder de
wielen te leggen en andere ingrediënten,
die boven op de auto gepakt zijn, zien er
ook nog splinternieuw en ongebruikt uit
Of het door de opvallende gestalte des
heeren van Strien, door het sterritachtig
uitzien der auto of door de combinatie der
twee is, wij weten het niet maar in elk ge
val trekt ook deze wagen groote aandacht
van de Fransche pers en fotografen.
De starter komt aanloopen. „Vertrekken".
Van Strien klimt in zijn wagen. „Zak er niet*
door", zegt een jochie in onvervalscht Pa-
rijsch dialect. Een motorrijder gaat vooraf,
er de tweede Nederlandsche deelnemer ver-
tiekt naar de Azuren kust. Daar schiet het
hoofd van den heer Taets nog even te voor
schijn. „Vergeet niet te schrijven, dat wij er
na vier dagen nog fijn .geschoren uitzien I
schreeuwt hij on6 toe. En dan wordt er wel
eens gezegd, dat de Nederlandsche man niet
om zijn uiterlijk geeft...
We kunnen nog vermelden, dat van
Strien, niettegenstaande het lange traject,
geen strafpunten heeft. Het loopt tegen drie
uur en de helft dor Hollanders is vertrok
ken. Er loopen nog wat berenmutsen en
vüegersuniformen, waarin en waaronder de
deelnemers uit het krude ncorden en het
verre Boekarest verborgen zijn.
Elke minuut vertrekt een wagen. Enkele
wagens staan nog op het plein, omring®
door de nog altijd nieuwsgierige menigte
om de sfeer te kunnen inademen van verr®
landen, moeilijke trajecten en „het groot®
avontuur".
Een avontuur, dat voor sommige deelne
mers bijna 4000 K M. lang is en dat dus
morgen (Zaterdag) zal eindigen onder
palmen daar beneden aan de Middelland
sche zee.
Om zeven uur vanavond waren 65 auto®
de controle te Parijs genp««eerd, terWV J
nog twee wagens verwacht werden