Het groene oog van Baa-AI. De sterrit naar Monte Carlo. PUROL De ijssport. Ijsvermaak geeft ruwe huid T den, maar er waren kleeren en warm te noodig. Honderden mudden kolen wer den ingezameld en uitgedeeld aan hen, die ze van noode hadden. En daaronder waren er velen, die tot de „stille armen" behoorden. Alkmaar verrichtte toen een daad, waarmee getoond werd, hoe groot de offervaardigheid was, hoe men meeleefde met zijn medemenschen. De winter van Januari 1937 is niet van die felheid als die van 1929. Nóg niet, ten minste. Maar ook thans wordt er koude geleden en ook thans hebben velen honger. Méér wellicht nog dan nu acht jaar ge leden. Want vergeten wij niet, dat 1929 nog geen crisis kende, maar nog wel een soort van hoogconjunctuur! Vergeten wij dat vooral niet. De huidige winter mag er zijn, maar hij is nog niets vergeleken bij strenge win ters. En als wij dan schrijven over „ijssport", dan mogen wij wel even bedenken, dat de ijsvreugde van ons wel heel ver af staat bij het ijswee van zooveel anderen. Het ijs op rivieren en kanalen. Toen wij gistermiddag naar de Quint reden, lag ter rechterzijde van ons het N oordhollandsch kanaal. Er was nog altijd een flinke vaargeul, zoodat het scheep vaartverkeer nog steeds mogelijk was. Deels was dat natuurlijk te danken aan den feilen Oostenwind, die ijsvorming be lette. Maar als die wind eens ging liggen! Dan zou weldra het groote breede kanaal één ijsmassa zijn. En de gehee.e scheep vaart in Noordholland-Noord zou stil liggen. Ook dat is een der keerzijden van de medaille»in de scheepvaartbelemmering. En ook daar mag men wel eens over na denken. Wanneer wij 't lijstje van den ijsinlich- tingsdienst eens bekijken, dan zien wij, dat de geheele scheepvaart gestremd is op het IJselmeer bij Hoorn, Enkhuizen, Me- demblik en den Oever. En aan den anderen kant bij de Lemmer. Dat beteekent, dat het IJselmeer vol zit met drjjfijs en ijs- schotsen en dat alles zich ophoopt langs de kusten over een breedte, die niet te over zien is. En wie de vorst-berichten van de laat ste paar dagen gevolgd heeft, weet, dat vele eilanden geïsoleerd zijn, dat vele schepen met de grootste moeite een haven konden bereiken en dat andere booten in moeilijkheden verkeeren. Ziedaar een andere, ook leelijke zijde van de medaille. En nu weten wij wel, dat de K. L. M. het isolement van Ameland en Schiermon nikoog heeft opgeheven, nu weten wij wel, dat honderden vrachtauto's de lading ver plaatsen, die anders per boot zou zijn vervoerd, maar vergeten mag niet worden, dat door deze ernstige scheep vaar tbelem- mering een vrij groote schade wordt be rokkend aan onze binnenschippers. Terwijl natuurlijk de eigenaars van vrachtauto's waarschijnlijk een extraatje in hun beurs krijgen, zooals de koolboeren van den Langendijk een extraatje krijgen omdat door de vorst de koolprijzen zijn gestegen. Wij keeren terug tot de ijssport, die in deze rubriek tenslotte allereerst behandeld moet worden. En dan moe ten wij erkennen, dat er gisteren in onze directe omgeving nog niet veel ijsvreugde te beleven wil. De oorzaak? Uitsluitend de felle Oostenwind. Toch viel het mee, als men maar op de dunne ijzers stond. Zelf hebben wij ons buiten de Scher merpoort begeven en tegen den wind in is nog vrij gemakkelijk de Quint bereikt. Ze was immers open! Op de Quint. En daar onmoetten wij een meneer, die het ijs met een kritisch oog bekeek, 't Zag grauw en het leek, of er zand op de vlakte was gewaaid. En 't scheen, dat de Quint niet berijdbaar was. 't Viel mee gelukkig; erg mee! Want toen wij de Friesche doorloopers hadden ondergebonden en de eerste tien meters hadden gekrabbeld, bleek de kwali teit van het ijs zeer voldoende en was er van zand niets te bespeuren. En hoe verder wij gingen op deze groote baan, hoe beter het ijs werd. Wij hebben eenige rondjes gedraaid en ons warm gereden, heerlijk warm. En al was het een heele toer, om tegen den wind op te torren, 't ging! En de terugweg werd er dubbel zoo mooi door, omdat wij wer den voortgedreven door den wind en om dat het ijs heerlijke lange streken moge lijk maakte! 't Was cr niet druk op deze baan. Maar er' waren echte rijders, waaronder ook de bovenbedoelde meneer, die zijn schaatsen ook onder bond en nog reed, toen wij weer huiswaarts keerden! Hij zal dien avond heerlijk vermoeid zijn thuis ge komen en het eten zal hem buitengewoon hebben gesmaakt. Wij hebben dus het voorproefje gehad en zullen vanmiddag ongetwijfeld een dub bel portie ijssport gaan verwerken. En met ons zeer vele anderen. Laten wij slechts hopen, dat de wind miAder wordt, opdat de schaatsenrijder met volle teugen kan genieten. Op het Sportpark. De tennisbanen zijn in een aardige ijs baan herschapen, hebben wij gisteren ge schreven. En men weet het: deze baan is eiken dag open. Vooral de jeugd zal hier van de sport kunnen profiteeren en er de eerste moeilijke stappen op het gladde ijs kunnen doen. En al willen wij de ouderen hier niet terughouden, de tennisbanen zijn uitermfete geschikt voor net kind. Gaat er dus vanmiddag heen, jongens en meisjes! De Heilooër ijsbaan. Heiloo opende gisteren hare poorten voor de leden en gisteravond waren ook niet- leden welkom, 't Was hier al net als over al: de meesten wachtten nog eventjes af, zoodat het gistermiddag niet druk was. 's Avonds was het beter en toen heerschte er een intieme gezellighe d op de baan. Sneeuw gevallen! Vannacht is er weer sneeuw gevallen, zoodat men op de ijsbanen hedenmorgen druk bezig was, de banen te ve^en. Ge lukkig is de sneeuw los en licht, zoodat er niet veel moeilijkheden zijn ontstaan bij deze sneeuwopruiming. 't Lijkt goed te worden. En nu tot besluit de verwachting voor het komende week-end. De lucht ziet grijs, maar het lijkt er niet op, dat wij vandaag nog meer sneeuw krijgen. En gelukkig is ue stormwind be hoorlijk gereduceerd en zooals het op het oogenblik waait, is het best vol te houden op alle ijsbanen. De wind is niet zoo door dringend meer en zal thans geen beletsel zijn voor de ijssport. 't Vriest op 't oogenblik matig, een graad of 5. Dat is ruim voldoende, om goed hard ijs te houden. En wat zegt de Bildt? Aanhoudende vorst te verwachten! Dammen. D. O. S. ST.-PANCRAS. De damclub „D. O. S." uit St.-Pancras speelde Donderdagavond een vriendschap- pelijken wedstrijd tegen „W. D. O." uit Alkmaar. De uitslag was als volgt: „D. O. S." „W. D. O." P. BooiH. Timmerman 20 Jb. ToepoelG. Smit 11 P. PeereboomA. Burgert 20 D. Kloosterboer Cz.C. Dammer 11 Jb. KooiP. Veer 11 K. de RuiterH. J. Toepoel 11 C. IvanghJ. Amelsbeek 11 F. KunstH. Linders 20 Tj. KoelemeyH. Huiskamp 20 Jn. OudL. Verver 20 G. NieuwlandC. Jol 20 K. KieftD. Davelaar 02 D. BuismanJ. Kaal 20 J. Kloosterboer Pz.P. Noom 11 P. v. d. MolenR. Zaadnoordijk 02 F. WiedijkD. Homma 11 K. Bakker Tz.B. Luitjes 20 C. HooglandC. Fok 11 P. NieropC. de Jong 02 K. WesterJb. Hoogland 20 Door „D. O. S." gewonnen met 2614 Paarden. HET INTERNATIONAAL CONCOURS HIPPIQUE TE BERLIJN. Luitenant Greter wint in de tweede afdeeling den Prijs der Groene week. Een fraai succes heeft onze landgenoot luitenant J. J. Greter gisteravond tijdens het internationaal concours-hippique te Berlijn behaald. Zestig paarden namen deeJ aan het jachtspringen om den prijs der groe ne week, tweede afdeeling, welk nummer internationaal zeer sterk bezet was. Slechts 111. Maar daar was iets vreemds te zien. Vlak onder de steen was een gemetselde trap. Waar een trap is moet ook een uit gang te vinden zijn, redeneerde Jet en ze had niet helemaal ongelijk. 11?. Het was nu alleen nog maar de vraag of die uitgang niet gesloten was. Of dat da:.» weer nieuwe gevaren zouden opda gen. In ieder geval was het 't beste om .enj te gaan kijken. Voetje voor voetje ging Jet de trap af. verzacht - geneest weinig deelnemers slaagden er in, het par cours, doch had 0.4 sec. méér noodig. Als een der laatsten reed luitenant Greter met „Ernica" een prachtig feilloos en fout loos parcours en met een tijd van 47 sec. had onze landgenoot de beste prestatie van den avond verricht. „Tora" van ritmeester K. Hasse ging eveneens foutloos over het par cours, doch had 0.4 sec. meer noodig. Het resultaat was: 1. luit. J. J. Greter met „Ernica" 0 fouten 47 sec.; 2. ritmeester K. Hasse (Duitschland) met „Tora" 0 fouten 47.4 sec.; 3. kapitein Pierre Clavé (Frank rijk) met „Espiatz" 0 fouten 49.4 sec.; 4. luit. de Busnel (Frankrijk) met „Apollon" 0 fou ten 49.8 sec. Kegelen. DE A.K.B.-COMPETITIE. De uitslagen der deze week, voor de com petitie van den A.K.B., gespeelde wedstrij den luiden als volgt: le klasse: Cubo I-Z.E.KZ.? I 647—664. 2e klasse: Cubo II—Z.E K.Z.? II 601—6C7. 3e klasse: Victoria IW.I.K. I 618530; Met z'n Tienen—Houthakkers 524—625; Victoria II—W.I.K. II 542—491. De stand der le en 2e klasse is thans: le klasse. O.K.A. i i 0 0 2 673 Koekoek I 1 1 0 0 2 670 Z.E.K.Z. I i i o 0 2 664 Alc. Victrix II 0 0 1 0 668 Cubo I 1 0 0 1 0 647 Op de Lat I 1 0 0 1 0 636 2e klasse. Alcip- Victrix II 1 1 0 0 2 650 Koekoek II 1 1 0 0 2 648 Z.E.K.Z.? II 1 1 0 0 2 642 Cubo n 1 0 0 1 0 601 O.K.A. II 1 0 0 1 0 584 Onder Ons 1 0 0 1 0 575 Voor de komende week zijn de volgende wedstrijden vastgesteld: »e klasse: 3 Febr.: Op de Lat IAlcm Victrix I. 4 Febr.: Z.E.K.Z.? I—Koekoek I. 4 Febr.: O.K.A. I—Cubo I. 2e klasse: 3 Febr.: Met z'n TienenAlcm. Victrix II. 4 Febr. Z.E.K.Z II—Koekoek II. 4 Febr.: O.K.A II—Cubo II. Zesbanen-wedstrijd Reeds eerder deelden wij mede, dat voor a.s. Zondag en Zondag 7 Februari op de 6 banen in 't gebouw de Unie een „Zesbar.en- wedstrijd" is vastgesteld. 't Zijn altijd zeer gewilde wedstrijden <*e- weest, vandaar dan ook dat nagenoeg alle clubs hebben ingeschreven. Morgen 8 uur zullen respectievelijk „de Burg", „Cubo", „Op de Lat", „Victoria" en de „Negenjagers" uit Bergen hunne krach ten beproeven, terwijl om 10 uur „Koekoek en „Onder Ons" zullen gooien. We zijn bp nieuw, wat de Negenjagers, die voor 't eerst hier in een wedstrijd zullen uitkomen, zullen presteeren. Daar deze wedstrijden ook als propagan da voor de aloude kegelsport zijn bedoeld, zullen de banen voor belangstellenden gratis toegankelijk zijn. Biljarten. BILJARTBOND „ALKMAAR EN OMSTREKEN". De uitslagen van de deze week gespeelde wedstrijden zijn als volgt: De Drie Ruiten I—De Drie Ruiten II 602- 447 (2—0); Z.E.K.Z. I—De Driesprong I 451- 593 (0—2). De Drie Ruiten III is kampioen in haar af deeling. Korfbal. KORFBALWEDSTRIJDEN AFGELAST. Alle voor Zondag a.s. voor de competitie van den Nederlandschen korfbal bond vastge stelde wedstrijden zijn in verband met de vorst afgelast. Schaken. NEDERLAAGWEDSTRIJDEN D.O.S. Gisteravond werd de 5e wedstrijd in deze serie gespeeld, n.1. tegen de Chr. schaakclub „Alkmaar". De uitslag was de volgende: D.O.S. Alkmaar OoykaasHoekstra M BurgertJn. Bruin 01 SchoutenBulthuis f v. WezopNauta 01 ZijdewindJac. Bruin 01 AppelPlomp f0 Arendsde Boer 1 C. Hendrikste Brake 01 J. KooyP. Blankman 1-10 G. VennekerC. Blankman 01 Masereeuwvan Zalinge 10 VonkOuwehand 10 van RielSchortinghuis 1—10 Kerkmeer—Vlym 5454 WillemsBajema 10 v. LeijenWolzak 16 SmitVerweel 10 JongesDavelaar 10 StinsA. Vos 10 C. StreicherVinke 545» BiemanHaytema 1 K. StreicherMarbus 0—1 13K,-8«4 Uitslag 13 K—8M ten voordeelde van D.O.S. De volgende ontmoeting heeft plaats 12 Februari tegen „Oppositie" te HeUoo. Automobi lisme. De équipe Sprenger ir. Paulen uitgevallen. van Eyk Omtrent het verloop van den sterrit naar Monte Carlo bereikten ons, mede door be middeling der Koninklijke Nederlandsche automobiel club nog de volgden berichten: Volgens telegrafische binnenkomst van de controle-resultaten uit Brussel voor de Noordelijke routes Umea, Stavanger, Tal linn, Koningsbergen, Boekarest en Amster dam en uit München wat betreft de Zui delijke routes Palermo en Athene zijn er van de in deze plaatsen gestarte 121 deel nemers er 27 uitgevallen. Bovendien heb ben 16 équipes strafpunten opgeloopen, zoodat er nog 78 deelnemers zonder zijn. De Stavanger-route en de Palermo-route heb ben elk niet minder dan 10 slachtoffers ge- ëischt, zoodat hieruit wel blijkt, dat deze twee routes, alsmede die uit Athene, waar van, zooals men weet geen enkele deelne mer ook maar Saloniki bereikte, wel bijzon der zwaar zijn geweest. Het voornaamste feit, wat betreft de Nederlandsche deelnemers, is wel, dat de in Palermo gestarte Lincoln Zephyr équipe Sprenger van Eykir. A. Paulen de controle te München niet heeft be reikt. Donderdag waren onze landge- nooten welgemoed op tijd uit Weenen vertrokken voor het 436 K. M. lange traject naar München, maar na de slui ting van deze controle waren zij nog niet aangekomen, zoodat deze équipe van verdere deelneming is uitgesloten. Momenteel ontbreekt nog ieder nade: bericht van onze landgenooten. Ook de heeren ZeehuizenDerkinderen, die op tijd met hun B. M. W. uit Weenen waren vertrokken, hebben de controle te München niet op tijd bereikt. Niet minder dan één uur en 54 minuten later dan voor hen was vastgesteld, kwamen onze landge nooten aan, zoodat zij thans een groot aan tal strafpunten hebben gekregen. Alleen de derde uit Palermo vertrokken Nederlandsche deelnemer, de heer van der Hoek met Packard heeft München op tijrl bereikt en is dus de eenige Nederlander, die op deze route nog een schoon carnet heeft. Donderdag waren in Weenen 18 deelne mers naar München vertrokken. Hiervan waren er nog 13 zonder strafpunten, maar slechts zes hebben het 436 K. M. lange tra ject met de vereischte gemiddelde snelheid van 40 K. M. kunnen afleggen en hierbij was van der Hoek. De bekende Roemeensche rijders Cristea met Ford en Zamfirescu met Hotchkiss be reikten de controle het eerst, Cristea om 6.32 uur (Duitsche tijd) en Zamfirescu drie mi nuten later, vervolgens kwam als derde de eenige Duitsche sterritrijder Klinke met B. M. W. om 7.07 uur binnen en een minuut later volgde van der Hoek met zijn Packard De Duitscher had met zijn kleinen wagen een omweg moeten maken van 40 K M. ten gevolge van een sneeuwstorm, die de witte vlokken hoog voor zijn wagen had op ge stuwd. Van der Hoek echter kon zich er met zijn sterkeren en grooteren wagen doorheen- worstelen. Behalve van den zwaren sneeuw val had onze landgenoot ook nog veel hin der van de met een spiegelgladde ijskorst bedekte wegen. Dadelijk na van der Hoek kwamen de Italiaaan Villoresi met Fiat en de Tsjech Pohl met Skoda op tijd aan, zoodat in to taal zes équipes in München geen strafpun ten opliepen. Na het uitvallen van de équipes Sprenger van Eykir. Paulen Buiskool en Oosten zijn er thans nog 22 van de 25 gestarte Ne derlandsche deelnemers in den strijd. Hier van zijn er 21 zonder strafpunten, vandaag kreeg alleen de équipe Zeehuizen-Derkin deren de noodige aanteekeningen. De reis wordt thans voortgezet naar het 360 K. M. verder gelegen Straatsburg. Alle Nederlandsche deelnemers op tijd Parijs gepasseerd. Een speciale A.N.P.-verslaggever meldde omtrent de gisteren te Parijs, plaats gehad hebbende controle het volgende: Het zag er vanmorgen (Vrijdag dus) on aangenaam uit in Parijs voor de eerste rij ders van den sterrit naar Monte Carlo. Het zachte weer, waarmede de lichtstad de laatste week, behalve dan twee dagen regen, gezegend was geweest, had plaats gemaakt voor een grauwe lucht met een venijnigen wind, die tegen het middaguur hoe langer hoe kouder begon te worden De berichten uit de verschillende voorlaatste controle plaatsen waren over het algemeen gunstig. Om ruim 10 uur begon het. Weldra was het een gewirwar van wagens, politieagenten, toeschouwers enz., waar hoog boven uit de twee Nederlandsche touringcars staken. De koffiekamer van de automobileclub „de France" had wat weg van een café te Am sterdam, want men hoorde eigenlijk alleen maar Nederlandsch ^iaten, hetgeen ook wel begrijpelijk is, wanneer men bedenkt, dat bij de 75 wagens, die uit Umea, Stavanger, Tallinn, Amsterdam en Boekarest, die aan de Parijsche controle kwamen, er niet min der dan 20 uit Nederland zijn, zoodat men het aantal Nederlanders, vooral zeer ver sterkt door de twee volle autobussen, zeker wel op 90 mocht schatten. De Amsterdamsche équipes domineeren natuurlijk. Veel bijzonders is er op het tra ject via Venlo en Brussel niet voorgevallen Overal hoorden wij dezelfde verhalen. Met koude en storm uit Nederland weggegaan, tusschen Venlo en Brussel heel goed ge weest, maar dan een spiegelgladde weg van Brussel naar Bergen, waarbij, hetgeen waarschijnlijk wel ipts overdreven zal zijn, cp ongeveer elke 100 meter een wagen van een niet sterritrijder aan den kant van den weg stond. De ueer Niienbandring de Boer, die drie jaar geleden uit Noorwegen iyjr, p, Langeveld, die oenoemd is tot Agent van de Nederlandsche Bank te Alkmaar. was vertrokken, beweerde, dat hij zelfs des tijds zulke gladde wegen niet had ontmoet, als nu tusschen t e Belgische hoofdstad en de grens. Het pleit dus wel voor onze land genooten, dat zij het er tot op heden zoo goed hebben afgebracht. De dappere Nederlandsche dames. Tusschen de etenden door zoeken wij naar onze Hollandsche dames-équipe, als wjj plot- seling gravin van Limburg Stirum de deur uit zien schieten in dr richting van de auto. Weldra voegden zich jkvr. van Vredenburch en mej. de Booy bij haar en gezamenlijk gingen zij de Place de la Concorde over. „O", zegt juffrouw van Vredenburch, „wij hebben eigenlijk heelemaal niets te vertel len. Zegt U maar, dat het fijn L geweest In België erg glad geweest en wjj hebben hier en daar een beetje heen en weer gesuld, maar dat hebben alle anderen ook gedaan. Dus dat is niets bijzonders. Trouwens, het was wel aardig ook. Net of er echt gevaar bij. is. Maar dat was er toch heusch niet. Maar zet u dat maar niet in de krant, anders denken zjj thuis, dat het erg gevaarlijk is en krijgen we morgen in Monte Carlo al direct een bericht dat wij naar huis terug moeten komen". We beloven dus plechtig het niet in de krant te zetten. Trouwens, welke vader zou het aandurven zijn dochter vanuit de zon der Rivièra. waar de deelnemers stralend morgen zullen aankomen, naar de koud* terug te roepen? De dames hebben nog een klein kwartier den tijd, hetgeen benut wordt om een groote bos witte seringen uit te pluizen, die zij van den start te Amsterdam hebben meegekre gen, waarna de wagen van den heer Schade; van onder tot boven met witte takjee ver sierd wordt, dit tot groot vermaak van om- star ders en fotografen, waarvan zeker een vijftiental het lachende damestrio van alle kanten „neemt". „Neemt U de bloemen eens even allemaal in de hand", zegt een der fotografen. „Neen", antwoordt mej. Vredenburch in prima Fransch, „dit is geen bloemencorso, dit is een sterrit Trouwens, als ik gefotografeerd werd, steek ik altijd mijn tong uit". „Hindert niet", zegt de fotograaf en met een wordt de foto genomen. Met de tong... De heer Bakker Schut glundert „Had ik het even fijn in de gaten, om niet uit Athene te vertrekken. Verleden jaar zijn wij er glad doorheen gekomen en natuurlijk hebben zjj daarom van dit jaar Saloniki niet eens kun nen bereiken". De eenige Hollander, die uit Tallinn is vertrokken, de heer A. van Strien, die reeds tegen twaalf uur in Parijs was, loopt met zijn twee metgezellen, baron Taets van Airerongen en den h'.er Diepen en zijn eigen kleine 300 pond of daaromtrent als een beeld der voldoening heen en weer. Een kleine conciërge staat den Holland- schen reus aan te gapen. „Quel homme". zegt zij. „Wy hebben het prachtig getroffen", zegt de heer van Strien. „Natuurlijk wel gladde wegen gehad, maar betrekkelijk weinig sneeuw. De dikste laag was tien c.m. D® groote scheppen, planken om onder de wielen te leggen en andere ingrediënten, die boven op de auto gepakt zijn, zien er ook nog splinternieuw en ongebruikt uit Of het door de opvallende gestalte des heeren van Strien, door het sterritachtig uitzien der auto of door de combinatie der twee is, wij weten het niet maar in elk ge val trekt ook deze wagen groote aandacht van de Fransche pers en fotografen. De starter komt aanloopen. „Vertrekken". Van Strien klimt in zijn wagen. „Zak er niet* door", zegt een jochie in onvervalscht Pa- rijsch dialect. Een motorrijder gaat vooraf, er de tweede Nederlandsche deelnemer ver- tiekt naar de Azuren kust. Daar schiet het hoofd van den heer Taets nog even te voor schijn. „Vergeet niet te schrijven, dat wij er na vier dagen nog fijn .geschoren uitzien I schreeuwt hij on6 toe. En dan wordt er wel eens gezegd, dat de Nederlandsche man niet om zijn uiterlijk geeft... We kunnen nog vermelden, dat van Strien, niettegenstaande het lange traject, geen strafpunten heeft. Het loopt tegen drie uur en de helft dor Hollanders is vertrok ken. Er loopen nog wat berenmutsen en vüegersuniformen, waarin en waaronder de deelnemers uit het krude ncorden en het verre Boekarest verborgen zijn. Elke minuut vertrekt een wagen. Enkele wagens staan nog op het plein, omring® door de nog altijd nieuwsgierige menigte om de sfeer te kunnen inademen van verr® landen, moeilijke trajecten en „het groot® avontuur". Een avontuur, dat voor sommige deelne mers bijna 4000 K M. lang is en dat dus morgen (Zaterdag) zal eindigen onder palmen daar beneden aan de Middelland sche zee. Om zeven uur vanavond waren 65 auto® de controle te Parijs genp««eerd, terWV J nog twee wagens verwacht werden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8